'eter sarstedt opnieuw
oor de nederlandse tv
geen tijd om
elevisie
PANDA en de wensduit
I
19
radio
tst
Over meer inspraak
van jonge mensen denken ze wel
even anders-
Maar over Voortrekker Pijptabak zijn ze het eens.
Voortreffelijk! Aan geen generatie gebonden.
Die twee roken er best van.
i wmm
THEODORUS NIEMEYER
hetikruisverhoor
10 APRIL 1969
PROVINCIALE ZEEUWS! COURANT
MA TE DENKEN
heeft allemaal wel wat lang ge-
.urd maar voor de 28-jarige Brit-
klist1 zanger Peter Sarstedt is het suc-
1 n toch gekomen. Precies vier
nadat z(jn plaat .Where do you
tomy lovelyi» de Londense pla-
Iwinkels op de tSonhank verscheen,
bi bikte dit door Peter zelf geschreven
1 „„„er hoog bovenaan de Britse lnt-
kwo Ude en staat daar nu nog steeds,
or Peter Sarstedt betekende de
Ijoenenverkoop van zijn eerste hit
7 li Gi'ool-Briltannië gingen er bijna
/90u miljoen de deur uit, in Belgie,
Ierland, Zwitserland, Spanje, Italië
diidinnvië en Duitsland begint liet
nas goed op gang te komen) niet
een het einde van een 13 jaar lan-
zwerflocht door Europa, maar ook
n definition vaarwel van de armoe
de periode, waarmee het. lot Sar-
'dt kennelijk bad opgescheept.
plaats van zijn omzwervingen als
''aatmuzikant door vrijwel alle lan-
'n van de wereld komt nu de luxe
n de georganiseerde tournees,
tiarvan zijn bezoek aan Brussel,
jitsland en Nederland de jongste
mltaten zijn. Op 18 en 19 april
mt Peter Sarstedt opnieuw naar
derland voor twee televisieoptre-
r.'it .Where dó you go to my lovely?',
- liedje dat verantwoordelijk was
ir deze ommekeer in de carrière-
,v;i Sarstedt werd al drie jaar ge-
ui geschreven, maar door aller-
eind vorig jaar een goed voorbeeld
Een dag of tien geleden kwam Peter
Groot-Brittannië uit en de veertien
zelf geschreven nummers daarvan
maken duidelijk, dat .Where do you
go to my lovely geen uitschieter was
van deze jonge artiest. Vrijwel alle j
veertien nummers van deze nieuwe lp j
zijn van voortreffelijke kwaliteit en de i
verwachting, dat Sarstedt zich in
ongelofelijk korte tijd een gevestigde
reputatie in de Britse popwereld zal
opbouwen is dan ook gerechtvaar
digd. Aan nieuwe nummers heeft hij
voorlopig geen gebrek: in de jaren
dat hij als volslagen onbetekenende
straatmuzikant over de wereld zwierf
heeft hij honderden liedjes geschre
ven en die. overvloed aan materiaal
was eigenlijk één van de voornaam
ste redenen voor de vertraging die
het uitbrengen van zijn platen heeft
opgelopen.
Een afspraak maken met Peter-
Sarstedt in Londen is moeilijk, niet
omdat hij - zoals zoveel vertegen
woordigers van de Britse, pop-scene
over hét paard getild is en niet met
journalisten wil praten, maar dood--,
platenbon is altijd raak
platenmaatschappij Liberty, toont in
zijn kantoor in Londens Mortimer
ADVERTENTIE)
,lk weet niet waar hij van houdt'
Street een lijstje met Peter Sarstedts
komende verplichtingen en daaruit
blijkt inderdaad, dat hij de komende
maanden van de ene hoek van Euro
pa naar de andere vliegt voor radio-,
televisie- en zaaloptredens.
Maar, zegt Martin Davis, morgen
moet hij in Londen zijn voor het te-
ADVERTENTIE)
fe'iS hem S'efeJSZ'
KgK&Sfplatenbon is altijd raak!
7 j drie maanden geleden bracht de r
angs opgerichte platenafdeling
- j het grote Amerikaanse filmbe-
f United Artists Sarstedts eerste
at uit, ,1 am a cathedral', geen
ïesproken cuces, maa,r toch een
Ho
rimer dat de richting aangaf
arin deze jonge zanger zich zou
in ontwikkelen.
}:l [Where do you go to my lovely?',
kt niet alleen Peter Sarstedt zijn
ste hit, maar ook Liberty/ua re
ds ltd, zoals deze nieuwe platen-
atsc'nappij zich noemt en het heeft
le schijn van, dat ondanks de me-
:enloze concurrentie in de Britse
mmofoonplaat industrie, nieuwe
atschappijen toch succesvol kun-
beginnen, met nieuwe artiesten,
e labels en nieuwe songs.
le', het door de Beatles opge-
e platenmerk was daar met
P'y Hopkin en .Those were the days Wat ga je in Nederland doen'
ken het programma niet precies,
maar ik weet wel dat ik twee
televisieoptredens moet doen. Ik ben
trouwens al eens eerder in Nederland
geweest, een paar jaar geleden, in
mijn arme tijd. Ik heb in het Vondel
park geslapen, dat weet ik nog heel
goed'.
Hoe omschrijf je je muziek .Ik noem
het vaak: liedjes over moderne si
tuaties, sterk persoonlijke beschrij
vingen van bepaalde mensen die ik
gekend heb en die met een bepaald
probleem worstelden. Ik probeer in
mijn muziek een bepaalde sfeer op
te roepen. Als ik die eenmaal in ge
dachten heb, dan vind ik meestal wel
iemand om die sfeer te vertegenwoor
digen, zoals Marie-Claire in Where
do you go to?', die typisch een .high
society' meisje is. Maar soms ligt het
er niet zo dik boven op, althans voor
mezelf niet'.
kenen van een aantal contracten en
dan wil hij wel een journalist te
woord staan. Goed, de volgende dag
verschijnt Peter Sarstedt inderdaad
in het gebouw va,n United Artists,
drie kwartier te laat weliswaar, maar
hij heeft dan toch tien minuten be
schikbaar. Wat voor gevoel is het om
van de ene dag op de andere dag een
beroemdheid fe zijn? Ik weet het
niet. De mensen vragen me dat
steeds, maar ik geloof eigenlijk niet,
dat ik me er helemaal van bewust
ben. Alles is zo ongelofelijk snel ge
gaan en het is nu zo razend druk,-
dat ik geen tijd heb om rustig en be
daard in een hoekje te gaan zitten
filosoferen over beroemd zijn', zegt
Peter Sarstedt, een rustige, vrij lan
ge jongeman, met springerig zwart-
Jen platenbon is altijd raak
Een zenuwachtige juffrouw komt
binnen en sleurt Peter Sarstedt mee:
over een uur vertrekt het vliegtuig
naar Parijs, waar hij een televisie
optreden zal doen. Het Parijs dat hem
drie jaar geleden de inspiratie ver
schafte voor Where do you go to
ziet hem nu terug als ster.
(ADVERTENTIE)
,Ze heeft een grammofoon. Dus
illLVERSUM-1
DONDERDAG
Bdag:
tyO Stereo: Licht instrumentaal en
able met zangsolist. 12.26 Mededo
en t b v land- en tuinbouw. 12.29
zetheater: liedjesprogramma.
0 Nieuws. 13.11 Radiojournaal.
J Stereo: 't Muzikantenuur: se-
flassleke kamermuziek (opn).
't Is historisch: programma
1 geschiedenis en archeologie.
0 Voor de zieken. 16.00 Nieuws.
2 Inleiding tot muziekbegrip, mu
le lezing. 16.25 Stereo: Meesters
de cel (V): klassieke en semi-
isieke muziek. 16.53 Stereo: Kla-
mbelrecital (gr): oude muziek.
0 Jeugd en ritme: muziek voor
jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 17.55
ledelingen.
■nd:
0 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
0 Uitzending van de Volkspartij
r Vrijheid en Democratie. AVRO:
0 Stereo: Lichte orkestmuziek.
0 Gesproken brief. 18.55 Voor de
■Up; leren. 19,00 Knipperlicht: pro-
inina voor alle weggebruikers.
-l|n- o Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk ver-
Jel 'n dichtbij: 19.40 Mens en Bijbel.
ii,, ÏO: 20.05 Stereo: Dansorkest en
ïCnr instrumentaal Trio. 20.35 Ste-
wastu The Fairy Queen, opera van
jell, uitgevoerd door Radio Ka-
orkest; koor van de Nederlandse
Heivereniging en solisten. (22.30
iws; 22.38 Radiojournaal). 23.45
eo: Lichte grammofoonmuziek.
5-24.00 Nieuws.
Hit blip!} VRIJDAG
'gen:
ftO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ocbtend-
jriastiek. 7.20 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojour
naal. 8.20 Stereo: lichte grammo
foonmuziek. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Woordelijk... Vandaag de
dag. NRU: 9.00 Stereo: Voor kleine
bezetting: moderne kamermuziek,
(opn.). (9.35-9.40 Waterstanden).
AVR.O: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.). (11.00-11.02
Nieuws). 11.35 Meisjeskoor met be
geleiding van plano en drums. 11.05
Beursberichten.
1EDERLAND-1
DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
lur;
RN AAL
uur:
RV) BRENG EENS EEN ZONNETJE
van Nunen en Bert van Dongen met bejaarde
voor bejaarde lieden
uur,
js5alem (kleur)
uur-
i) JOURNAAL
IV) HIER EN NU
fALKTl'.IM
pandse bewerking van het Engelse toneelstuk
Chalk Garden. Blijspel met Ank van der Moer,
I Nijhoff, Margreet Heemskerk, Eltsabeth Ander-
"1 van Seist, Gijsbert Tersteeg, Carla de Rael
6 Wieland Los
ur:
n wat je kunt (klei r)
'an 'n gesprek met jonge mensen, die ou-
p® gesproken - ,de maatschappij ingaan'.
arlevinker met de bijbel
uur:
JOURNAAL
uur:
pAC)GROENTETEELT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
DANNY KAYE-SHOW
21.10 uur:
TWISTGESPREKKEN MET GOD
Het gebed op de weegschaal.
21.40 uur:
WELVA ARDIGHEDEN
22.10 uur:
PASTORAAL CONCILIE
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL
kj
belgië-ned.
KANAAL 2/10
(In de loop van de middag zullen reportageflitsen van
de Ronde van België worden uitgezonden).
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.30 uur:.
(PVV) POLITIEKE UITZENDING
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
DE FORSYTE SAGA
21.15 uur:
CONTACT
22.00 uur:
PREMIÈRE/NIEUWE FILMS
22.40 uur:
JOURNAAL
ÖELGlë-FRANS
KANALEN 3 EN 8
EDERLAND-2
KANAAL 32
I) DE FABELTJESKRANT
AAL
h"
'LA
Buur:
WONKEES (KLEUR.)
17.40 Journaal; 17.45 Babar, Pepin la bulle; 1S.00
Signe Alouette; 18.30 Les héritiers du Christianisme;
18.55 De christenen; 19.25 Zandmannetje; 19.30 Agence
Interim20.30 Nals, comedle; 22.25 Connaissance du
Réel; 23.25 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Midi.magazine; 13.00 Journaal; 15.20 Voor de
jeugd: ,18.20 Journaal; 18.30 Total 3000; 18.45 Lire et
compendre; 19.15 Pepin la bulle; 19.20 Regionaal jour
naal; 19.40 Les otseaux rares; 20.00 Journaal; 20.30
Panorama; 21.30 Mission Impossible; 22.20 Film; 22.40
Journaal.
VRIJDAG
Morgen
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: amu
sementsmuziek (gr.). (7.30 Nws.;
7.32-7.40 Actualiteiten; 7.50-7.55
Overweging8.00 Nieuws. S.ll Ba
dinerie: amusementsmuziek (gr.).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de hulsvrouw.
9.40 Stereo: klein radiokoor: klassie
ke gewijde muziek. 10.00 Stereo:
Aubade: klassieke en moderne mu
ziek (gr.). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen.
DONDERDAG
Middag:
NCRV: 12.00 Los-vast: gevarieerd
programma. (12.15 Boekbespreking;
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac
tualiteiten). 14.00 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 14.30 Pianoreci
tal: klassieke muziek. 15.00 Her
vormde studiodienst. NRU: 15.30
Meer over minder: een programma
met meer informatie over mensen en
dingen die minder op de voorgrond
treden. (Om 16.00 Nieuws). NCRV:
17.45 Sportactualiteiten.
Avond:
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: koorzang met hobo en orgel en
harmonie-orkest: gewijde muziek.
18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46
Actualiteiten. 19.05 Spektrum: nws
uit de protestants christelijke organi
saties. 19.20 Leger des Heilsltwar-
tier (gr). 19.35 Country and Wes
torn rubriek. 20.00 Stereo: Sil de
strandjutter, hoorspel, (deel 14).
20.25 Stereo-Steravond, gevarieerd u-
programma. 21.40 Stereo: Klarinet'
met ritmische begeleiding (p'I-^EN PLATENBON IS PER BRIEF
lichte muziek. 21.50 Kerkorgelcon
cert: oude muziek. 22.20 Avondover- ALTIJD RAAK 1
denking. 2230 Nieuws. 22.40 On- «liijl. km
DONDERDAG
Middag:
NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Felix
Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 TNT: licht pla-
tenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-In. 15.00 Nieuws. 15.03 Holster:
pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws
16.03 lORRrrrhitparade. 17.00
Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-
18.00 Draai jij ofdr aaii kverzoekpla-
tenprogramma.
VRIJDAG
Morgen
VARA: 9.00 Nieuws. 9,02 Klink
klaar, zonder nonsens. (10.00 Nws.).
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Micro-no
tities.
ADVERTENTIE
morgen jarig en woont ver weg'
Vragen over gebruik
van .babyfoons'
DEN HAAG (GPD) De heer Raedts,
lid van de eerste kamer voor de KVP,
beeft aan de minister van verkeer e*i
waterstaat vragen gesteld over het ge
bruik van zogenaamde .babyfoons'.
De heer Raedts vraagt of het bericht,
dat de PTT bezwaar heeft tegen het
gebruik van draadloze of via het
lichtnet werkende .babyfoons', juist
is.
.Indien deze bezwaren een reële grond
hebben', aldus de vragensteller, is de
minister dan bereid na te gaan hoe
aan deze bezwaren tegemoet gekomen
kan worden, daar bekend is, dat deze
apparaten vaak in een zeer driegende
behoefte voorzien in gezinnen met jeug
dige kinderen',
INVALIDITEITSUITKERING
AANVRAGEN TOT 1 JULI
DEN HAAG (GPD) Voor degenen,
die vroeger een rentekaart hebben ge
had en al voor 1 juli 1967 minstens
45 procent arbeidsongeschikt waren, be
staat nog tot 1 juli 1969 de mogelijk
heid om een invaliditeitsuitkering aan
te vragen, aldus het voorlichtingscen
trum sociale verzekeringen te Utrecht.
Dit geldt eveneens voor degenen, die
ziekengelduitkering hebben ontvangen,
welke voor 1 juli 1967 is geëindigd ter
wijl zij nog niet (geheel) hersteld wa
ren.
In beide gevallen is onder meer ver
eist dat de gedeeltelijke) arbeidson
geschiktheid reeds bestond voor 1 juli
1967 en dat de betrokkene sindsdien niet
meer volledig in staat is geweest tot
noi'male arbeid...
Ook gehuwde vrouwen, die reeds lang
niet meer in loondienst hebben gewerkt,
maar wel een rentekaart hebben gehad,
kunnen nu nog een uitkering aanvra
gen. indien zij sedert een datum voor 1
juli 1967 (gedeeltelijk) arbeidsonge
schikt zijn.
De aanvraag moet voor 1 Juli 1969
worden ingediend bij de raad van ar
beid. Later ingediende aanvragen wor
den niet meer in behandeling genomen.
Protestvergadering
van Rotterdamse
taxichauffeurs
ROTTERDAM (GPD) De landelijke
bedrijfsorganisatie verkeer van Paul
Brehni heeft voor vrijdagochtend vier
uur een protest,vergadering uitgeschre
ven voor alle Rotterdamse taxi- en huur
autochauffeurs.
Paul Brehm wil dat de chauffeurs op
deze vergadering, die in gebouw Odeon
wordt gehouden, zich uitspreken over de
problemen in het Rotterdamse taxibe
drijf. Paul Brehm zegt dat er onder het
personeel ontevredenheid heerst over het
uitblijven van een nieuwe cao en over
de op 1 april van kracht geworden
nieuwe taxiverordening'. Hij wil voor
de chauffeurs ongeacht huurauto- of
taxichauffeurs een garantieloon van
ƒ200.
/ADVERTENTIE)
NIEUW!
Kf leSs/tH
'AmWApG
igjgijtsrj
i
Ma
Voortrekker Naturel. Licht en geurig.
Eerlijke tabak. Puur natuur.
Recht op de man af. 1.45 per pakje.
Een creatie apart: Voortrekker Aromatic!
Dezelfde eerlijke tabak,
iets aromatisch van geur. Ook 1.45.
U kunt zich gratis abonneren op „Het Nieuwsblad voor Pijprokers".
vo 1 Briefkaartje aan Postbus 41 N - Groningen, is voldoende.
Panda aarzelde even, toen hij de
schaar aangeboden kreeg om een lint
mee door te knippen. Maar toen her
innerde hij zich dat hij aanzien had
gewenst en dat dit misschien ook
een vervulling van die wens was. Hij
draaide zich kordaat om en knipte
het feestlint in tweeën. Keurig...'
mompelde Joris. .Maar nu moeten we
even rap wezen. Straks komt de mi
nister misschien, of de agent wiens
kostuum ik had geleend. Dat zou
pijnlijk zijn...' Met die woorden wend
de hij zich tot Panda, terwijl hij zijn
motor startte. ,Ik zal u thans over de
brug riiden, manne...eh... hoogheid!'
zei hij. .Wees zo goed om achterop te
klimmen.' Panda ieed onder de in
druk wat hem gevraagd werd, en
toen hij eenmaal goed gezeten was,
reed Joris daverend heen. Net op
tijd. Want achter hen naderden
lieden die hij zo om de tuin had ge- leid...
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Perfin kwam hen tegemoet en ver
gezelde hen naar binnen. Gilling her
kende de sfeer onmiddellijk. Dit was
Victoriaanse gotiek in haar meest
grootse en oncomfortabele vorm. Aan
de buitenkant moest het gebouw de
indruk van een klooster wekken.
Binnen was het een doolhof van gan
gen, binnenplaatsen en kille rechts
zalen met hoge plafonds en overal
was gebrek aan de meest essentiële
gemakken. Het was vol stoffige
pracht en praal, symbolische orna
menten en opera-achtige decoraties
de hele vertrouwde zwaarwichtig
heid van een verouderde instelling
In een nis in een van de gangen
stond Groom op hen te wachten
Hij was een magere, uitgedroogde
man van Gilllngs leeftijd met een ge
rimpelde huid en een air van nooit
aflatend scepticisme. Hij scheen de
hele wereld te bekijken met een ver
veelde afkeer. Het was voor het eerst
dat Gilling Groom met een pruik
zag en de absurde hoofdtooi scheen
zijn hagedissegezicht nog minder
menselijk te maken. Hij begToette
hen met kille beleefdheid en keek op
zijn horloge.
,We hebben nog tijd genoeg', zei hij.
We zullen vandaag niet ver komen,
We beginnen laat. Dan krijgen we
de beëindiging van de jury en andere
formaliteiten. Daarna kom ik met
mijn openingswoord dat ik nogal kort
wif houden.~Da.arna zal ik u oproe
pen als mijn eerste getuige. Ut ver-
onderstel geen ogenblik dat ik voor
het eind van deze zitting klaar zal
zijn met de vragen die ik u wens te
stellen'. Hij keek naar Gilling op de
manier van een zwaarmoedig natuur -
vorser die net een hem nog onbekend
insekt onder een steen vandaan ge
haald heeft. Was het werkelijk van
enige waarde? Was het al dan niet
de moeite waard het te bewaren?
lijk behandelen. Ik zal eerst een
beeld van u opbouwen, van uw ach
tergrond en van uw positie. Dat is
heel belangrijk we willen dat het
allereerst tot de jury doordringt
hoe weinig nalatigheid met uw per
soonlijkheid te rijmen valt, en in de
tweede plaats hoe schadelijk een be
schuldiging van nalatigheid zou kun
nen zijn. Daarna komen we aan de
kwestie Kincaid. We wensen uw re
laas over de zaak duidelijk en tot in
details te horen want waarschijnlijk
zal het kruisverhoor zich daarop con
centreren. Dat brengt ons bij de pu-
bliltatie van Lines brief en wat daar
op is gevolgd'. Hij scheen verder niet
veel te zeggen te hebben. Hij hield
met van onnodig gepraat met zijn
cliënten. Volgens zijn ervaring was
het beter als een advocaat dat maar
zo weinig mogelijk deed. De cliënten
werden ongerust, ze begrepen din
gen die je zei verkeerd, ze kwamen
met hypothetische mogelijkheden
aandragen. Het was veel beter dat ze
niet t« veel over de zaak dachten en
dat het «an hem werd overgelaten
zich over de moeilijkheden zorgen te
maken. De taak van de getuige be
stond in het eenvoudig en duidelijk
beantwoorden van vragen en indien
mogelijk tegelijkertijd een sympa
thieke indruk op de jury te maken.
Voor de meeste" getuigen was zelfs
dit al te veel. ,Het belangrijkste is
duidelijk en koi-t te zijn en de feiten
voor zich zelf te laten spreken', zei
hij.
Gilling begreep uitstekend wat Groom
bedoefde. De advocaat sprak nu te
gen hem zoals hij het zelf tegen pa
tiënten deed. Hij was vastbesloten
een goed cliënt te zijn en zijn vak
kundige adviseur te vertrouwen. Toch
voelde hij zich zenuwachtig. Het pra
ten over het kruisverhoor had hem
min of meer schrik aangejaagd.
Hij vond het een vervelende gedachte
dat hij onderworpen zou worden adn
een vijandige ondervraging. Het was
allemaal goed en wel dat de mensen
als Groom je vertelden dat je, als je
zaak £oed was en je de waarheid
vertelde niets te vrezen had maar
zo eenvoudig was het niet. Het ging
hier om de kwestie of hij Kincaid op
de best mogelijke manier had behan
deld.
En iedereen die iets van het medi
sche beroep wist. zou kunnen beamen
dat het vol gissingen en fouten zat,
dat je telkens je mening moest her
zien, dat je vandaag dingen deed die
je morgen zou betreuren. Iedere be
handeling van elk geval, vooral een
niet goed afgelopen geval, kon als
nalatig of onbekwaam worden voor
gesteld. Niemand die daar ook maar
enig begrip van had, zou bij een
kruisverhoor daarop gesteld zijn. Ais
het er op aan kwam, was iemands
hele leven op redelijk doelmatige
impi-ovisaties gebaseerd. Je maakte
er het beste van maar wie zou zijn
leven laten willen ontleden door een
advocaat die er op uit was te to
nen dat je een schurk of een dwaas
was?
.Wat heeft de tegenpartij voor een
advocaat?' vroeg hij.
Groom had de vraag verwacht. Ze
stelden die altnjd. _Symons! Nogal
jong. Hij werd pas vier jaar geleden
tot de balie toegelaten'. Hij zei het
op nonchalante toon. Hij volgde al
tijd de methode de figuur van zijn
tegenstander in het vage te laten.
,Hij heeft naam gemaakt als pleiter
in industriële zaken. Hij is naar men
zegt heel bekwaam'.
Ln een ander deel van het gebouw
wachtten Symons en Bradwell op Li
ne. Symons was een gezette man met
een begin van een buikje en een nog
al onregelmatig gebit. Hij had een
noordelijk accent en hij deed zijn
uiterste best dat niet kwijt te ra
ken. .Is het moreel van de troepen
goed?'
.Ja', antwoordde Bradwell kortaf. Hij
had nooit sympathie voor Symons
kunnen opbrengen.
.Gelukkig maar. Het zullen een paar
zware dagen worden'. Symons schud
de het hoofd. .Dokter?' zei hij op
verwonderde toon. .Begrijp jij er iets
van Ze moeten niet goed wijs zijn'.
.Het spijt me dat je er zo over
denkt' zei Bradwell ijzig. .Naar mijn
mening is dit een zssr ernstige én
belangrijke zaak. Er zijn essentiële
principes...'
.Principes... je grootje'. Symons ge-
bruikte tegenover Bradwell graag
vulgaire uitdrukkingen. Hij wist dat
Bradwell in theorie een voorstander
was van een grove boertige aanpak
maar dat hij er in de praktijk voor
terugschrok. .Weet je hoe ik over
processen wegens smaad denk? Het
is er mee als met processen wegens
het niet nakomen van beloften. Het
is een pathologische vorm van pro
cederen. Een van de partijen pro
beert er een Financieel slaatje uit
te slaan of is met goed bij zijn hoofd.
Als beide partijen eerlijk en ver
standig waren, zouden ze het buiten
de rechtbank om geregeld kunnen
hebben. Wie kan het een bliksem
schelen wat Line twee jaar geleden
over Gilling heeft geschreven? Ie
mand die het destijds heeft gelezen,
is het al weer vergeten tot hij
morgen de krant leest natuurlijk'.
Hij lachte kwaadaardig. ,Wat Line
over Gilling zei. is niets vergeleken
bij wat ik nu over hem zal zeggen'.
(Wondt vervolgd)
JliyiWOTWSPATkPEEEGEIWE
At-IES MN 6OEP0H ENM'jmoet j m
VEETEUEN JVIND IE
tekee... EN veetel HEM OOK,
wt6oed0w nupp0eeektje
teeug te kejgem eu het
msbk sslbelv^-v jemstigawattt/
doer kenneth
inns
mt kon nog weieen5 'n onvekwacht
eesouaat 0pievken, want géén al an
15 gestel0 op een kapek op n
^-de kost. j k vind het
Mm, Pfi nietgemakkeuik, je
WMM 1 X aweta1ezeif wel
sJ^MOEWPATEN
EKVÜOE/
STEL HET NIET
TE LANG UIT, JEAN. WACHT^^H
NIET TOT GOPDOW JE EPT0E
PK'JFT. HET 15 5ETEK PATJE MET PEK-
6EINEPEAAT, VOOgPAT£OKPON WEEgQPDtöETl