l .TONEELSPELEN IS PARTIJ KIEZEN' Quiz-kandidaat stopte ermee I ■S. J Centrumactrice Eis van Rooden PANDA en de wensduit ladi© sievisie 3 De veilige manier van sparen Rijkspostspaarbank altijd safe! hetlkruisverhoor Woensdag 9 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 ,n onze kunstredactie) •n zaterdagochtend, enkele uren na t holst van de nacht waarin de i is teruggekeerd uit Deventer, uren vóór het einde van de r wanneer de bus warm zal draaie" voor een reis naar Zwolle, Mterdagoehtend wanneer ieder nor- naai mens weekend viert: praten net Els van Rooden, actrice bij to- weieroep Centrum. Honderdzoveel foorstefhngen van ,Een dag uit de wkI van verdomde Loewietje' ach ter de rug en nu bezig met het stuk Viax-Feijenoord van Gerben Hellin- ra (volgens Peter Oosthoek: een roetbaloratorium). I Ben jaar of twee geleden, toen dacht 1 |t wel ik zou Iets anders willen dan I pneeJspelen. Dat was een impasse. It zag het nut niet zo erg. Zat m I llBscmen ook in het repertoire dal II ie niet lag. Ik deed toen bijvoor. I ieeld tachtig maal Alleen op vrij- I I best een leuk ontspannend stuk, Laar tja.... Toon Hermans blijft nog l löid een stukje beter. Dus waarom lloe ik dat In godsnaam. Maar sinds, lien is er, in twee jaar, veel veran kerd, bij het publiek en bii ons. 1; Gaat erg goea met het toneel, vind i crisis in het toneel, al willen n dat waar hebben Els van Roo- i heeft geen behoefte mee te rij- ,„n op dit vele jaren oude stok paardje. ,Ik geloof met dat het to- eel bezig is dood te gaan. Ja, als i twintig of dertig jaar met het "ijltje gehakt hebt, dan valt 't voor en acteur niet mee om te zwaaien aar een andere probleemstelling, faar de establishment is toch wel «ggenomen 't Is allemaal veel es- Jmtiëler geworden. De franje is weg, r wordt hout gesneden. Er moet nog gel meer gebeuren, maar 't hangt atuurlijk ook op ae stukken die feorhanden zijn. rk geloof dat het Jineel een goede tijd tegemoet gaat ,s we ons bezig houden met de din- l sn die de mensen nu bewegen, k lijdbare zaken, niet de problemen, die we al zo lang kennen. Die we reld wordt met alle communicatie middelen tegenwoordig zo klein dat je niet meer onderuit kunt. Je leeft dagelijks met hongersnood, oorlog, rottigheid. Het beangstigende vihd ik dat 't mensen zijn die dat veroorza ken. Op toneel wil ik het idee heb ben dal zo'n avond weken nodig is geweest. Lk kan me voorstellen' als je in Shakespeare staat, of In Moliere, dat je de mensen wel wat ontspanning geeft, maan dat 't ze verder niet veel zegt. De dingen die 't leven, de rottigheid raken mag je ze niet onthouden. De klassieken hebben hun functie al gehad en mis schien hebben ze die nu ook nog wel wat, zo eens tussen door, maar je moet vooruit, 't Gaat om andere problemen'. Directer rPÜm als plaatsvervanger van toneel zie ik niet. Op toneel zie je levende mensen staan. Toneel heeft ook te maken met de nieuwsgierigheid die mensen aan de dag leggen. Daarom praat je, discussieer je, ga je op be zoek. Daarom ls het rijn in een schouwburg te gaan zitten. Ze leren elkaar kennen. Film is toch meer il- lussie dan werkelijkheid. Plaatjes. Mensen op 't toneel kun je aanra ken. 't Is een heerlijke ervaring rils je merkt dat ze reageren als men sen en niet als publiek. De afstand is kleiner dan Dij de film. En je speelt tegenwoordig ook veel direc ter dan dertig jaar geleden. In Ver domde Loewietje bijvoorbeeld praat lk direct tegen de mensen in de zaal aan. Je overspeelt de voetlichten. Het gaat mij niet om politiek geën- gageerd theater. Het menselijk en gagement vind ik van belang. An ders zou ik 't niet kunnen volhouden. Honderd keer een stuk spelen waar je niet achter staat. Het idee van actrice en heerlijk om toneel te spe len, dat kan niet meer. Je moet par tij kiezen in een heleboel dingen, dal je achter de mens staat die je moet spelen. Het gaat om 't stuk, niet om Kara\te •n' WOENSDAG APRIL li t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 X>: Promenade orkest; met so- amusamentsmuziek. 13.00 Nws. Actualiteiten. 13.25 Stereo: as Volksopera-orkest (gr): amu- aitsmuzlek, 13.45 Gesproken por- 14.00 Voor de kinderen. 15.00 ;o: Klassieke cellomuziek (gr). Stereo: Fluit, altviool en gitaar: muziek. 15.35 Pianorecital: muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Romantische operettemuziek 16.50 Stereo: Tango Rumba or- met zangsolisten. 17.20 Voor de d. 17.55 Mededelingen. I Nieuws. 18.16 Actualiteiten. Uitzending van de Communls- Partlj Nederland. 18.30 Stereo: a's Popshow. 19.05 Stereo: Kin oor met pianobegeleiding. 19.30 ws, 19.35 Buitenlands weekover. 19.45 Stereo: Twee piano's: mo- muziek. 20.10 Ina en Ton, sa- alleen, cabaretprogramma. Stereo: Lichte grammofoonmu- 21.00 Bij Dorus op visite, caba- ogramma 21.25 Country en Wes- muziek. 21.45 Vrouwen en t: gesprekken. 22.15 Stereo: tlanase chansons. 22.30 Nieuws. Mededelingen. 22.40 Actualitei- L 22.55 Stereo: modern plano- (gr.l, 23.20 Radio Jazz Maga- -24.00 Nieuws. te DONDERDAG Morgen AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammof oonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Semi-klassieke en mo derne orkestwerken (gr). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Paasvakantie: voor de jeugd. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00- 11.02 Nieuws). 11.30 Lichte muziek (opn). 11.55 Beursberichten KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge varieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...; 13.15 Ondernemend.) NCRV: 14.00 Stereo: Omroeporekst met zangsollste: oper&muz'ek. 14.35 Ste reo: Radiophilharrnonisch orkest: klassieke muziek. 15 00 Stereo: Sil de strandjutter, hoorspel, (herhaling van deel 13). 15.25 Lichte giammo- foonmuzlek. 16.00 N'euws. 16,02 Ste reo: Voor de jeugd. 17.00 Twlen-Pop- radio voor t(w)ieners. 17.50 Over heidsvoorlichting: Vast en zeker, Informaties over onze sociale verze keringen Redactie: Claude Belloni en Herman van der Hoeven. 18.00 Veel g wijde muziek (gr). weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcollege: Mensen in de stad van de Mens. 20.00 Stereo: Radio philharrnonisch orkest en solist: mo. derne en klassieke muziek. In de pauze: plus minus 20.40-20.50 Spe len met taal. 22.00 School en huis, lezing. NVSH: 22.20 Sextant, radio weekblad van de NVSH. 22.30 Nieuws. 22.40 Stereo: X. een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas sieke muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.40 Badinerie: klassie ke muziek (gr). 7.50 Overweging. 7.55 Badinerie: klassieke muziek (gr). 8.00 Nieuws. 8.11 Badinerie: klassieke muziek (gr). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?: pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Muz iek uit de praeklassieke periode (opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen (12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeids. vitaminen'; populair verzoekplaten- programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim mick: licht gevarieerd platenpro gramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radio journaal. 17.05-18.00 Toppoppology: popmuziek. DDNOERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de zieken. 9.40 Zzzzzzoef!instru mentaal programma. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bfl de koffie. (11.00 Nieuws.) ;n ker iA) MIDWEEK juur: 1) DE FABELTJESKRANT (KLEUR) IN AAI, Ia' «s; Van gewest tot gewest; Parlementarla. uur: INAAI, uur: POLITIEKE UITZENDING uur: I) FILM: KID GALLAHAD (KLEUR) jOKsende Elvis Presley. uit Pan Wojwoda, Nikolai Rimsky Korsakoff (Marina Krilovicl, sopraan); Fragmenten uit De Gouden Haam van Rimslty Korsakoff; Aria uit De Grillen van Oxana van Pjotr Ilitsj Tschaikowskl (sopraan); Polonaise uit Eugen Onegin; Aria uit Schoppenvrouw (sopraan-so liste), beide van Tschaikowskl. 21.25 uur: DE GELDSPIN Halfuursverhaal, voornamelijk over geld. 21.50 uur: (NTS) JOURNAAL 22.10 uur: (KRO-RKK) PASTORAAL CONCILIE BELGlE-NED. KANAAL 2/10 inielgs IEREN itie van de overheidsdiensten. INA AL uur. pAAR KUNSTBEZIT I ^ee'van de serie Kunst en techniek. EDERLAND- impagm ting if? FABELTJESKRANT (KLEUR) fAAL CORONATION STREET jJOURNAAL 0 ACHTER HET NIEUWS F0 DENZl DIRIGEERT jurp6]»01^31 van de NRU. Op het programma: uslan en Ludmilla van M. Glinka; Aria 17.00 uur: TIP-TOP 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: ATELIER 19.30 uur: HORIZON 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: MAGESIEN Tv.satirlek over tv. 21.05 uur: PANORAMA 22.10 uur: HET VRIJE WOORD 22.40 uur: JOURNAAL BELGIÊ-FRANS 16.55 Journaal. 17,00 Feu vert; 18.30 Rayons X; 19.00 Allö les jeunes; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Yao; 20.30 Les sentiers du monde; 21.15 Le passé composé; 21.45 Le Carrousel aux images; 22.30 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Midi-magazlne; 13.00 Journaal; 16.20 Voor de jeugd; 18.20 Journaal; 18.30 Total 3000; 18.45 Cadences; 19.15 Pepin la bulle; 19.20 Regionaal journaal; 19.40 Les oieeaux rares; 20.00 Journaal; 20.30 La piste aux étolles; 21.30 Le quart d'heure de...: 21.45 Voyage en Pologne; 22.40 Korte film; 23.00 Journaal, de acteur of alles d'r omheen: de status van toneelspeler, grote rollen, enz. is eraf, zeker by de jonge ren. En dan geeft 't niet of je een kleine of een grote rol hebt'. T elefoonijes Els van Rooden is geboren op 31 mei 1941 in Heemstede. Toneelschool in Maastricht. Van 1960 tot 1963. Sinds dien bij toneelgroep Centrum: een van de jongeren van de groep die in aanmerking komen voor de Cor Her- musprijs. Gebrouwd met KRO-tv-re- gisseur Paul Pouwels. Dochtertje Barbara van anderhalf jaar. Barba ra was de aanleiding van de kleine verhuizing in Amsterdam over te gaan naar het grote huis in Haarlem: mei 1968. Sindsdien heeft huize Pou wels dus ook een andere telefoon nummer, zodat mevrouw geen last meer heeft van vervelende telefoon tjes: mensen die haar, sinds de roem ruchte tv-uitzending van Pinters .Thuiskomst', opbelden mef de mede deling dat zij beter meteen naar een huis op de Walletjes kon betrekken. Of mensen die hun seksuele proble men dachten op te lossen na tele, fonische afspraak. .Werken in een groep ais Studio ik ben actrice, ik heb een instrument om laten we zeggen gevoelens uit te dragen. Als ik alleen maar teksten moet zeggen, of bewegen moet in be paalde patronen die meer te maken nebben met marionetten dan.... nou dan kan ik m'n ei niet kwijt, "t Lijkt me wel boeiend om te ervaren, 't lijkt me ook nuttig om es te doen. Ik ge loof wel dat het erg leerzaam is, maar dat alleen, nee. Ik wil alle vezels kunnen gebruiken ik ben er geloof ik te veel voor. keur voor mensen van vlees en bloed. Tot nu toe heb ik geboft: 't zijn al lemaal toch karaktermensen geweest'. Twee in één klap. .Alleen op vrij dag", het moeizame liefdesleven van Atilla Galop, .Dievenbal', ,De eerbied waardige lichtekooi', ,De thuiskomst', .Liefdesloze les', ,Een dag uit de dood van verdomde Loewietje', .Slacht- veld'. ,Het gaat om het ensemble. Als je een goeie rol krijgt is 't mooi, maar een kleine hoort er ook bij. Trouwens, wie zei dat: Es gibt keine kleine Rollen, es gibt nur kleine Schauspieler. De jonge mensen in het toneel zijn er van overtuigd dat 't niet meer gaat om glamour maar om confrontatie met wezenlijke pro blemen. 't Zit ook in de tfjd Ik wil niet zeggen dat de vorige ge neratie het heeft laten afweten. Ach nee, dat klinkt cru. Het was een heel andere wereld. Je moet 't een ge neratie niet aanrekenen. Ik weet niet of wij 't beter hadden gedaan in die situatie. De overgang van sterdam naar ensemble, daar zit 't toneel in. Tien jaar geleden had je de eerste, de tweede, de derde acteur en dan 't tableau. Die eerste acteur zat in de bus ook voorin. Zijn we gelukkig van af, bijna, 't Is anders best lek ker, voor in de bus, 't schokt min der'. JK HEB GEEN ZIN OM AF TE GAAN' ,Je bent als actrice vertolkster. Als het om rollen gaat heb ik een voor- De In ons land zo populaire televisie quiz ,Per seconde wijzer' gaat nu al ruim twee seizoenen, maar nog nooit heeft een deelnemer besloten niet door te gaan in een volgende ronde. Tot zondagavond dan, want toen zei mr T. R. II. Vreede (53) uit Hil versum gedecideerd ,nee' tegen een stomverbaasde quiz-master Berend Boudewijn. Zijn resolute weigering, om na een foutloze vierde ronde te rug te komen voor de vijfde ronde ontlokte ook aan het publiek in het Amsterdamse .Bellevue' een spontaan .ooohhh'. Met de helft van zijn bijeen geraapte 3310 gulden ofwel 1655 gulden is de heer Vreede zeer tevree. In feite is het meedoen aan deze quiz nooit een kwestie geweest van ,nu ga ik eens die hoofdprijs van vijf mille halen'. Voor de Hilversumse advocaat was de deelname een pleziertje, een uit daging voor zijn parate kennis. Toen hij eens in deze quiz een deelnemer kon beantwoorden. ,Maar als ik mee. dioe, dan doe ik dat liever in het vak wetenschap', zo besliste hij voor zich zelf. De wetenschap ls dan ook altijd een hobby van de heer Vreede geweest. Waarom hij dan geen technisch be roep koos? .Ik was slecht in wiskun de en mijn handen stonden ver keerd', zegt hij. Daarom dook hij maar als liefhebberij in allerlei we tenschappelijke boeken. .Stomweg - nieuwsgierigheid', zegt h(j er zelf van, ,ik wou altijd al van jongs af aan van alles het naadje van de kous we ten'. Mevrouw Vreede: ,toen ik met hem trouwde, zeiden ze tegen me: ,je krijgt een encyclopedie tot man'. Waarom de heer Vreede dan voortij dig met het tv-spel is opgehouden? .Omdat ik graag win. Ik weet het, gisteravond ging het geweldig, maar zal dat in de vijfde ronde weer zo zijn? Ik betwijfel het. Ik heb geen zin om ,af te gaan', om door iedereen zielig gevonden te worden. Daarom houd ik er mee op'. In de derde ronde ging het niet zo best met 3ë heer Vreede. In feite kwam hij er ,met de hakken over de sloot'. Daarom be sloot hij; als ik de vierde ronde door kom, San zet ik er een punt achter. .Omdat het gisteravond weer zo goed ging, ben ik nog even in de verlei ding gekomen om toch door te gaan. Maar ik heb de knoop doorgehakt'. De heer Vreede vindt ook dat de deelname aan de quiz te veel spannin gen met zich meebrengt. ,De quiz was erg leuk hoor en bewaar er iADVERTENTIE "Er zijn 2200 vestigingen. Op -Je postkantoren kunt u de hele dag terecht Een aantal daan/an is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden. de beste herinneringen aan. Maar de druk, die op je wordt uitgeoefend, de hoge verwachtingen, die iedereen, je familie, vrienden en kennissen, van je heeft zijn te groot. Deze quiz duurt ook te lang. Tussen elke af levering zitten twee weken en als je dus tot het eind in de quiz blijft, ben je in totaal tien weken bezig. Dan komt het niet alleen op de avon den van de uitzendingen aan, maar dan ben je er al lang van tevoren mee bezag. En als je dan ook nog een drukke praktijk hebt, dan wordt het ie te veea....' De heer Vreede is zich ervan bewust mogelijk een precedent te hebben ge schapen. Nu hij als eerste vrijwillig en zonder te zijn uitgeschakeld met de quiz stopt, zullen anderen wat ge makkelijker de morele druk van ,het ls niet sportief om er niet mee door te gaan' kunnen weerstaan. De heer Vreede's medekandidaat van gister avond, de heer Maliepaard, die het na een vlekkeloze eerste ronde da nig te kwaad had ln de tweede LAATSTE MUSICERENDE STRAUSS OVERLEDEN WENEN (DPA) In Wenen is zon dag op 59-jarige leeftijd overleden pro fessor Eduard Strauss, telg van het be roemde componistengeslacnt. Met Edu ard Strauss ls het zesde en laatste mu sicerende lid van de Strauss-dynasti* Hij was leraar aan het conservatorium van Wenen en dirigent. In deze laat ste hoedanigheid genoot hij wereldfaam wegens zijn interpretaties van de wer ken van zijn beroemde voorvaders. GABRIEL CHEVALLIER IN CANNES OVERLEDEN CANNES (ANP) In zijn woonplaats is op 73-jarige leeftijd overleden Ga briel Qhesvallier, schrijver van Cloche- merle', welk boek in 27 talen ia ver taald en ook is verfilmd. Tot zijn an dere werken behoren .Salnte Collina' en ,La R-avageur*. 43 Daar is de prins!' sprak Joris, ter wijl hij op Panda wees die in de ver te aan kwam wandelen. ,Hij houdt van weinig woorden, dus maak het kort.' De heren keken een beetje verbaasd, want ze hadden nog nooit van prins Pandarius gehoord.Maar ze dachten dat dat van hun georek aan ontwikkeling kwam en daarom maakten ze een diepe buiging voor Panda. ,Het is een grote eer om u hier te hebben, hoogheid', sprak een van hen. ,Wij voelen ons zeer ver plicht dat u deze "brug voor het ver keer open wilt stellen. Hier hebt u de schaar om ginds lint door te knip- Een.' De aangesprokene keek ver- aasd naar het voorwerp dat hem werd aangeboden en dat vervul de Joris met zorg. ,Als het manneke nu maar niet te simpel doet...' prevel- hij. Dij wenste aanzien en dat heb ik keurig voor hem geregeld. Nu mag hij me niet In de steek laten...' ALLES W IK Vim. 15, MT K M'JS HEIE LEVEN KJ HEM 70U WILLEM TUN. K WEET, WIERIETS IN Z'JN LEVEN GEISEURPIS.MMR MI MAAKT V00RMU fi££N VE25CHIL. FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Frampton bleef zwijgen. De rimpels in zijn voorhoofd werden dieper en de overgang van verbazing naar arg waan en vervolgens naar iets dat op woelde leek, was duidelijk te volgen. De stilte werd drukkend. Het leek alsof er een onweer op komst was. Bewdly, Cawthorn en Marsh zaten onrustig in hun stoelen te draaien. Naar Frampton kijkend, begreep Li ne dat hij zich grof beledigend had gedragen. Het drong tot hem door dat zijn heftige weigering wel heel erg onbehoorlijk moest hebben ge klonken en hij voelde zich daarover een beetje beschaamd. Maar wat ter wereld had hij anders kunnen doen als Frampton niet wilde luisteren Hij deed een onhandige poging om te redden wat er nog te redden viel. ,Het ls werkelijk heel vriende lijk van u dat aan te bieden', zei hij, ,en u moet vooral niet denken dat ik ondankbaar ben. Het is ze ker niet mijn bedoeling onbeleefd te zijn. Maar... als ik mijn positie mag uitleggen.. Frampton keek hem niet aan. Hij luisterde niet naar de uiteenzetting. Line eenvoudig midden in zijn uit leg onderbrekend, zei hij.Zoals u - wilt'. Een knikje en een wenk aan zijn ondergeschikten. Ze stonden al len op. De audiëntie was blijkbaar ten einde. .Cawthorn zal u thuisbren gen'. Frampton draaide zich om en ver liet het vertrek. Het leek eigenaar dig, biina onbehoorlijk leeg zonder hem. De vier mannen bleven zwij gend staan. Bewdly stalt een sigaret op. Hij gaf er een aan Marsh wiens hand een beetje beefde. Cawthorn glimlachte nerveus en schonk zich nog iets te drinken in. ,Het is jammer', zei Bewdly. Zijn stem klonk na die van Frampton ais een gefluister. Hij staarde naar het gloeiende puntje van zijn sigaret. Daarna zei hij tegen Cawthorn: ,We hadden het hem moeten vertellen' Hij doelde blijkbaar op Line. Line begon geïrriteerd te raken. Er was iets vernederend in de manier waar op ze daar stonden als vier school jongens nadat de onderwijzer woe dend was weggestormd. Ze schenen bijna bang te zijn om iets te zeg gen. En hij, een professor in de chL rurgie, op zijn eigen terrein een be faamd man, voor niemand bevreesd, stond daar smadelijk bij hen. Het was een schande. Om zijn zelfres pect te herstellen, snauwde hij geïr riteerd: ,Wat had me verteld moeten worden? Wat mankeert er aan de man? Is hij gek of zo iets?' Bewdly schudde het hoofd. ,Nee. Hij is doof". Hij keek met gefronst voor hoofd naar Marsh. .Iemand had net hem moeten vertellen'. .Waarom draagt hij geen gehoorapparaat als hij doof is?' viel Lane uit. Bewdly haalde zijn schouders op. .Omdat hij daar geen zin in heeft, denk ik'. .Maar hoe handelt hij zijn zaken af. Ik bedoel...' ,u hebt hem zaken zien doen', zei Bewdly. .Het is hier eeD gekkenhuis'. ,Ga zitten en wind u niet op', zei Bewdly. Hij scheen niet in het minst feschokt. ,We moeten een manier edenkeh om hem van gedachten' te doen veranderen'. ,Wat bedoelt u?' .Kijk eens, hij heeft u op een gruwe lijke manier geërgerd, nietwaar? Ik kan me uw gevoelens indenken. Maar het geld hebt u desondanks nodig. En wat meer is, wij hébben u nodig want indien u het opgeeft, hebben wij geen been meer om op te staan en moeten we een schikking tref fen. En dat betekent moeilijkheden voor mij persoonlijk...' ,Ik zou niet weten waarom. Framp ton zei dat er naar zijn mening ge vochten moet worden'. .Als we winnen, was het zijn me ning. Als we verliezen de mijne'. Hij wendde zich tot Cawthorn. ,Wat denk jij ervan, Tony? Wat zou de beste methode zijn?' Line viel hem in de rede. .Er behoeft niet verder over gepraat te worden. Ik wil zijn geld niet'. ,Zo moet u niet praten. U behoeft hem zelfs niet meer te zien._' ,Ik ben met geïnteresseerd'. ,U hebt geen andere keus', zei Bewdly vriendelijk. .Luister eens. Line, we kennen uw financiële positie..' Spreek me niet aan met Line', Plot seling voelde hij zich enorm opge lucht. Hij had inderdaad geen keus. Het overwegen van de gevaren van zijn situatie was de moeite niet waard omdat er van terugtrekken geen sprake kon zijn. En u behoeft zich geen zorgen te maken voor uw eigen huid. Ik ben niet van plan een schikking te treffen. Zeg maar te gen Frampton dat lk als het moet, zal vechten zonder geld'. Verachte lijk voegde hij er aan toe: .Schrijf hem er maar een brief over". Cawthorn zei met iets van afkeer: .Wat een dolle stieri. Marsh schudde het hoofd. .Ik ken hem beter dan jullie. Ik denk dat hij het zal doen'. Bewdly knikte instemmend. .Hij wenst te lijden', zei hij somber. ,Maar hij kan in elk geval kiezen wat je van ons niet kunt zeggen'. Hij dronk zijn glas leeg. ,Neem je Êlaatsen in voor de terechtstelling'. >e limousine van Sir Thomas reed voor bij het gerechtsgebouw. Er stond al een groepje mensen te wachten en hij hoorde het klikken van man in zijn positie %vas dat nogal vertrouwd en hij trok het neutrale gezicht dat hij voor dergelijke pu blieke gebeurtenissen in petto had. Lady Gilling zich zoals altijd onbe wust van de buitenwereld, liep voor hem uit. Ze droeg een tweed man telpak van verouderde snit. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 17