l .TONEELSPELEN IS
PARTIJ KIEZEN'
Quiz-kandidaat
stopte ermee
I
■S.
J
Centrumactrice Eis van Rooden
PANDA en de wensduit
ladi©
sievisie
3
De veilige
manier
van sparen
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
hetlkruisverhoor
Woensdag 9
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
,n onze kunstredactie)
•n zaterdagochtend, enkele uren na
t holst van de nacht waarin de
i is teruggekeerd uit Deventer,
uren vóór het einde van de
r wanneer de bus warm zal
draaie" voor een reis naar Zwolle,
Mterdagoehtend wanneer ieder nor-
naai mens weekend viert: praten
net Els van Rooden, actrice bij to-
weieroep Centrum. Honderdzoveel
foorstefhngen van ,Een dag uit de
wkI van verdomde Loewietje' ach
ter de rug en nu bezig met het stuk
Viax-Feijenoord van Gerben Hellin-
ra (volgens Peter Oosthoek: een
roetbaloratorium).
I Ben jaar of twee geleden, toen dacht
1 |t wel ik zou Iets anders willen dan
I pneeJspelen. Dat was een impasse.
It zag het nut niet zo erg. Zat m
I llBscmen ook in het repertoire dal
II ie niet lag. Ik deed toen bijvoor.
I ieeld tachtig maal Alleen op vrij-
I I best een leuk ontspannend stuk,
Laar tja.... Toon Hermans blijft nog
l löid een stukje beter. Dus waarom
lloe ik dat In godsnaam. Maar sinds,
lien is er, in twee jaar, veel veran
kerd, bij het publiek en bii ons.
1; Gaat erg goea met het toneel, vind
i crisis in het toneel, al willen
n dat waar hebben Els van Roo-
i heeft geen behoefte mee te rij-
,„n op dit vele jaren oude stok
paardje. ,Ik geloof met dat het to-
eel bezig is dood te gaan. Ja, als
i twintig of dertig jaar met het
"ijltje gehakt hebt, dan valt 't voor
en acteur niet mee om te zwaaien
aar een andere probleemstelling,
faar de establishment is toch wel
«ggenomen 't Is allemaal veel es-
Jmtiëler geworden. De franje is weg,
r wordt hout gesneden. Er moet nog
gel meer gebeuren, maar 't hangt
atuurlijk ook op ae stukken die
feorhanden zijn. rk geloof dat het
Jineel een goede tijd tegemoet gaat
,s we ons bezig houden met de din-
l sn die de mensen nu bewegen,
k lijdbare zaken, niet de problemen,
die we al zo lang kennen. Die we
reld wordt met alle communicatie
middelen tegenwoordig zo klein dat
je niet meer onderuit kunt. Je leeft
dagelijks met hongersnood, oorlog,
rottigheid. Het beangstigende vihd ik
dat 't mensen zijn die dat veroorza
ken. Op toneel wil ik het idee heb
ben dal zo'n avond weken nodig is
geweest. Lk kan me voorstellen'
als je in Shakespeare staat, of In
Moliere, dat je de mensen wel wat
ontspanning geeft, maan dat 't ze
verder niet veel zegt. De dingen die
't leven, de rottigheid raken mag
je ze niet onthouden. De klassieken
hebben hun functie al gehad en mis
schien hebben ze die nu ook nog
wel wat, zo eens tussen door, maar
je moet vooruit, 't Gaat om andere
problemen'.
Directer
rPÜm als plaatsvervanger van toneel
zie ik niet. Op toneel zie je levende
mensen staan. Toneel heeft ook te
maken met de nieuwsgierigheid die
mensen aan de dag leggen. Daarom
praat je, discussieer je, ga je op be
zoek. Daarom ls het rijn in een
schouwburg te gaan zitten. Ze leren
elkaar kennen. Film is toch meer il-
lussie dan werkelijkheid. Plaatjes.
Mensen op 't toneel kun je aanra
ken. 't Is een heerlijke ervaring rils
je merkt dat ze reageren als men
sen en niet als publiek. De afstand
is kleiner dan Dij de film. En je
speelt tegenwoordig ook veel direc
ter dan dertig jaar geleden. In Ver
domde Loewietje bijvoorbeeld praat
lk direct tegen de mensen in de zaal
aan. Je overspeelt de voetlichten.
Het gaat mij niet om politiek geën-
gageerd theater. Het menselijk en
gagement vind ik van belang. An
ders zou ik 't niet kunnen volhouden.
Honderd keer een stuk spelen waar
je niet achter staat. Het idee van
actrice en heerlijk om toneel te spe
len, dat kan niet meer. Je moet par
tij kiezen in een heleboel dingen, dal
je achter de mens staat die je moet
spelen. Het gaat om 't stuk, niet om
Kara\te
•n'
WOENSDAG APRIL
li t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29
X>: Promenade orkest; met so-
amusamentsmuziek. 13.00 Nws.
Actualiteiten. 13.25 Stereo:
as Volksopera-orkest (gr): amu-
aitsmuzlek, 13.45 Gesproken por-
14.00 Voor de kinderen. 15.00
;o: Klassieke cellomuziek (gr).
Stereo: Fluit, altviool en gitaar:
muziek. 15.35 Pianorecital:
muziek. 16.00 Nieuws. 16.02
Romantische operettemuziek
16.50 Stereo: Tango Rumba or-
met zangsolisten. 17.20 Voor de
d. 17.55 Mededelingen.
I Nieuws. 18.16 Actualiteiten.
Uitzending van de Communls-
Partlj Nederland. 18.30 Stereo:
a's Popshow. 19.05 Stereo: Kin
oor met pianobegeleiding. 19.30
ws, 19.35 Buitenlands weekover.
19.45 Stereo: Twee piano's: mo-
muziek. 20.10 Ina en Ton, sa-
alleen, cabaretprogramma.
Stereo: Lichte grammofoonmu-
21.00 Bij Dorus op visite, caba-
ogramma 21.25 Country en Wes-
muziek. 21.45 Vrouwen en
t: gesprekken. 22.15 Stereo:
tlanase chansons. 22.30 Nieuws.
Mededelingen. 22.40 Actualitei-
L 22.55 Stereo: modern plano-
(gr.l, 23.20 Radio Jazz Maga-
-24.00 Nieuws.
te
DONDERDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte
grammof oonmuziek. (8.30-8.33 De
groenteman). 8.50 Morgenwijding.
9.00 Stereo: Semi-klassieke en mo
derne orkestwerken (gr). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Paasvakantie: voor
de jeugd. 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00-
11.02 Nieuws). 11.30 Lichte muziek
(opn). 11.55 Beursberichten
KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: ge
varieerd programma. (12.22 Wij van
het land; 12.26 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws;
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...; 13.15 Ondernemend.) NCRV:
14.00 Stereo: Omroeporekst met
zangsollste: oper&muz'ek. 14.35 Ste
reo: Radiophilharrnonisch orkest:
klassieke muziek. 15 00 Stereo: Sil de
strandjutter, hoorspel, (herhaling
van deel 13). 15.25 Lichte giammo-
foonmuzlek. 16.00 N'euws. 16,02 Ste
reo: Voor de jeugd. 17.00 Twlen-Pop-
radio voor t(w)ieners. 17.50 Over
heidsvoorlichting: Vast en zeker,
Informaties over onze sociale verze
keringen Redactie: Claude Belloni en
Herman van der Hoeven.
18.00 Veel g
wijde muziek (gr).
weerpraatje. 18.46 Actualiteiten.
NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit.
19.10 Gastcollege: Mensen in de stad
van de Mens. 20.00 Stereo: Radio
philharrnonisch orkest en solist: mo.
derne en klassieke muziek. In de
pauze: plus minus 20.40-20.50 Spe
len met taal. 22.00 School en huis,
lezing. NVSH: 22.20 Sextant, radio
weekblad van de NVSH. 22.30
Nieuws. 22.40 Stereo: X. een sprong
in het duister. 23.55-24.00 Nieuws.
DONDERDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Stereo: Badinerie: klas
sieke muziek (gr). 7.30 Nieuws. 7.32
Actualiteiten. 7.40 Badinerie: klassie
ke muziek (gr). 7.50 Overweging.
7.55 Badinerie: klassieke muziek
(gr). 8.00 Nieuws. 8.11 Badinerie:
klassieke muziek (gr). 8.30 Nieuws.
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw).
NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?:
pedagogische lezing. 10.20 Stereo:
Muz iek uit de praeklassieke periode
(opn). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02
Voor de zieken. 11.55 Mededelingen
(12.00 Nieuws.) AVRO: 13.00 Nieuws.
13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm
op: vrolijk platenprogramma. (14.00
Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeids.
vitaminen'; populair verzoekplaten-
programma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gim
mick: licht gevarieerd platenpro
gramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radio
journaal. 17.05-18.00 Toppoppology:
popmuziek.
DDNOERDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de
zieken. 9.40 Zzzzzzoef!instru
mentaal programma. 10.00 Nieuws.
10.03 Muziek bfl de koffie. (11.00
Nieuws.)
;n
ker
iA) MIDWEEK
juur:
1) DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
IN AAI,
Ia'
«s; Van gewest tot gewest; Parlementarla.
uur:
INAAI,
uur:
POLITIEKE UITZENDING
uur:
I) FILM: KID GALLAHAD (KLEUR)
jOKsende Elvis Presley.
uit Pan Wojwoda, Nikolai Rimsky Korsakoff (Marina
Krilovicl, sopraan); Fragmenten uit De Gouden Haam
van Rimslty Korsakoff; Aria uit De Grillen van Oxana
van Pjotr Ilitsj Tschaikowskl (sopraan); Polonaise uit
Eugen Onegin; Aria uit Schoppenvrouw (sopraan-so
liste), beide van Tschaikowskl.
21.25 uur:
DE GELDSPIN
Halfuursverhaal, voornamelijk over geld.
21.50 uur:
(NTS) JOURNAAL
22.10 uur:
(KRO-RKK) PASTORAAL CONCILIE
BELGlE-NED.
KANAAL 2/10
inielgs
IEREN
itie van de overheidsdiensten.
INA AL
uur.
pAAR KUNSTBEZIT
I ^ee'van de serie Kunst en techniek.
EDERLAND-
impagm
ting
if? FABELTJESKRANT (KLEUR)
fAAL
CORONATION STREET
jJOURNAAL
0 ACHTER HET NIEUWS
F0 DENZl DIRIGEERT
jurp6]»01^31 van de NRU. Op het programma:
uslan en Ludmilla van M. Glinka; Aria
17.00 uur:
TIP-TOP
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
ATELIER
19.30 uur:
HORIZON
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
MAGESIEN
Tv.satirlek over tv.
21.05 uur:
PANORAMA
22.10 uur:
HET VRIJE WOORD
22.40 uur:
JOURNAAL
BELGIÊ-FRANS
16.55 Journaal. 17,00 Feu vert; 18.30 Rayons X; 19.00
Allö les jeunes; 19.25 Plum-Plum; 19.30 Yao; 20.30 Les
sentiers du monde; 21.15 Le passé composé; 21.45 Le
Carrousel aux images; 22.30 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Midi-magazlne; 13.00 Journaal; 16.20 Voor de
jeugd; 18.20 Journaal; 18.30 Total 3000; 18.45 Cadences;
19.15 Pepin la bulle; 19.20 Regionaal journaal; 19.40
Les oieeaux rares; 20.00 Journaal; 20.30 La piste aux
étolles; 21.30 Le quart d'heure de...: 21.45 Voyage en
Pologne; 22.40 Korte film; 23.00 Journaal,
de acteur of alles d'r omheen: de
status van toneelspeler, grote rollen,
enz. is eraf, zeker by de jonge
ren. En dan geeft 't niet of je een
kleine of een grote rol hebt'.
T elefoonijes
Els van Rooden is geboren op 31 mei
1941 in Heemstede. Toneelschool in
Maastricht. Van 1960 tot 1963. Sinds
dien bij toneelgroep Centrum: een
van de jongeren van de groep die in
aanmerking komen voor de Cor Her-
musprijs. Gebrouwd met KRO-tv-re-
gisseur Paul Pouwels. Dochtertje
Barbara van anderhalf jaar. Barba
ra was de aanleiding van de kleine
verhuizing in Amsterdam over te
gaan naar het grote huis in Haarlem:
mei 1968. Sindsdien heeft huize Pou
wels dus ook een andere telefoon
nummer, zodat mevrouw geen last
meer heeft van vervelende telefoon
tjes: mensen die haar, sinds de roem
ruchte tv-uitzending van Pinters
.Thuiskomst', opbelden mef de mede
deling dat zij beter meteen naar een
huis op de Walletjes kon betrekken.
Of mensen die hun seksuele proble
men dachten op te lossen na tele,
fonische afspraak.
.Werken in een groep ais Studio
ik ben actrice, ik heb een instrument
om laten we zeggen gevoelens uit te
dragen. Als ik alleen maar teksten
moet zeggen, of bewegen moet in be
paalde patronen die meer te maken
nebben met marionetten dan.... nou
dan kan ik m'n ei niet kwijt, "t Lijkt
me wel boeiend om te ervaren, 't lijkt
me ook nuttig om es te doen. Ik ge
loof wel dat het erg leerzaam is,
maar dat alleen, nee. Ik wil alle
vezels kunnen gebruiken ik ben er
geloof ik te veel voor.
keur voor mensen van vlees en bloed.
Tot nu toe heb ik geboft: 't zijn al
lemaal toch karaktermensen geweest'.
Twee in één klap. .Alleen op vrij
dag", het moeizame liefdesleven van
Atilla Galop, .Dievenbal', ,De eerbied
waardige lichtekooi', ,De thuiskomst',
.Liefdesloze les', ,Een dag uit de dood
van verdomde Loewietje', .Slacht-
veld'. ,Het gaat om het ensemble.
Als je een goeie rol krijgt is 't mooi,
maar een kleine hoort er ook bij.
Trouwens, wie zei dat: Es gibt keine
kleine Rollen, es gibt nur kleine
Schauspieler. De jonge mensen in het
toneel zijn er van overtuigd dat
't niet meer gaat om glamour maar
om confrontatie met wezenlijke pro
blemen. 't Zit ook in de tfjd
Ik wil niet zeggen dat de vorige ge
neratie het heeft laten afweten. Ach
nee, dat klinkt cru. Het was een heel
andere wereld. Je moet 't een ge
neratie niet aanrekenen. Ik weet niet
of wij 't beter hadden gedaan in die
situatie. De overgang van sterdam
naar ensemble, daar zit 't toneel in.
Tien jaar geleden had je de eerste,
de tweede, de derde acteur en dan
't tableau. Die eerste acteur zat in
de bus ook voorin. Zijn we gelukkig
van af, bijna, 't Is anders best lek
ker, voor in de bus, 't schokt min
der'.
JK HEB GEEN ZIN OM AF TE GAAN'
,Je bent als actrice vertolkster. Als
het om rollen gaat heb ik een voor-
De In ons land zo populaire televisie
quiz ,Per seconde wijzer' gaat nu al
ruim twee seizoenen, maar nog nooit
heeft een deelnemer besloten niet
door te gaan in een volgende ronde.
Tot zondagavond dan, want toen zei
mr T. R. II. Vreede (53) uit Hil
versum gedecideerd ,nee' tegen een
stomverbaasde quiz-master Berend
Boudewijn. Zijn resolute weigering,
om na een foutloze vierde ronde te
rug te komen voor de vijfde ronde
ontlokte ook aan het publiek in het
Amsterdamse .Bellevue' een spontaan
.ooohhh'.
Met de helft van zijn bijeen geraapte
3310 gulden ofwel 1655 gulden is de
heer Vreede zeer tevree. In feite is
het meedoen aan deze quiz nooit een
kwestie geweest van ,nu ga ik eens
die hoofdprijs van vijf mille halen'.
Voor de Hilversumse advocaat was
de deelname een pleziertje, een uit
daging voor zijn parate kennis. Toen
hij eens in deze quiz een deelnemer
kon beantwoorden. ,Maar als ik mee.
dioe, dan doe ik dat liever in het vak
wetenschap', zo besliste hij voor zich
zelf.
De wetenschap ls dan ook altijd een
hobby van de heer Vreede geweest.
Waarom hij dan geen technisch be
roep koos? .Ik was slecht in wiskun
de en mijn handen stonden ver
keerd', zegt hij. Daarom dook hij
maar als liefhebberij in allerlei we
tenschappelijke boeken. .Stomweg -
nieuwsgierigheid', zegt h(j er zelf van,
,ik wou altijd al van jongs af aan
van alles het naadje van de kous we
ten'.
Mevrouw Vreede: ,toen ik met hem
trouwde, zeiden ze tegen me: ,je
krijgt een encyclopedie tot man'.
Waarom de heer Vreede dan voortij
dig met het tv-spel is opgehouden?
.Omdat ik graag win. Ik weet het,
gisteravond ging het geweldig, maar
zal dat in de vijfde ronde weer zo
zijn? Ik betwijfel het. Ik heb geen
zin om ,af te gaan', om door iedereen
zielig gevonden te worden. Daarom
houd ik er mee op'. In de derde ronde
ging het niet zo best met 3ë heer
Vreede. In feite kwam hij er ,met
de hakken over de sloot'. Daarom be
sloot hij; als ik de vierde ronde door
kom, San zet ik er een punt achter.
.Omdat het gisteravond weer zo goed
ging, ben ik nog even in de verlei
ding gekomen om toch door te gaan.
Maar ik heb de knoop doorgehakt'.
De heer Vreede vindt ook dat de
deelname aan de quiz te veel spannin
gen met zich meebrengt. ,De quiz
was erg leuk hoor en bewaar er
iADVERTENTIE
"Er zijn 2200 vestigingen. Op -Je postkantoren kunt u de hele dag terecht
Een aantal daan/an is zelfs ook op vrijdagavond of de plaatselijke koopavond
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte openingstijden.
de beste herinneringen aan. Maar de
druk, die op je wordt uitgeoefend,
de hoge verwachtingen, die iedereen,
je familie, vrienden en kennissen, van
je heeft zijn te groot. Deze quiz
duurt ook te lang. Tussen elke af
levering zitten twee weken en als je
dus tot het eind in de quiz blijft,
ben je in totaal tien weken bezig.
Dan komt het niet alleen op de avon
den van de uitzendingen aan, maar
dan ben je er al lang van tevoren
mee bezag. En als je dan ook nog
een drukke praktijk hebt, dan wordt
het ie te veea....'
De heer Vreede is zich ervan bewust
mogelijk een precedent te hebben ge
schapen. Nu hij als eerste vrijwillig
en zonder te zijn uitgeschakeld met
de quiz stopt, zullen anderen wat ge
makkelijker de morele druk van ,het
ls niet sportief om er niet mee door
te gaan' kunnen weerstaan. De heer
Vreede's medekandidaat van gister
avond, de heer Maliepaard, die het
na een vlekkeloze eerste ronde da
nig te kwaad had ln de tweede
LAATSTE MUSICERENDE
STRAUSS OVERLEDEN
WENEN (DPA) In Wenen is zon
dag op 59-jarige leeftijd overleden pro
fessor Eduard Strauss, telg van het be
roemde componistengeslacnt. Met Edu
ard Strauss ls het zesde en laatste mu
sicerende lid van de Strauss-dynasti*
Hij was leraar aan het conservatorium
van Wenen en dirigent. In deze laat
ste hoedanigheid genoot hij wereldfaam
wegens zijn interpretaties van de wer
ken van zijn beroemde voorvaders.
GABRIEL CHEVALLIER
IN CANNES OVERLEDEN
CANNES (ANP) In zijn woonplaats
is op 73-jarige leeftijd overleden Ga
briel Qhesvallier, schrijver van Cloche-
merle', welk boek in 27 talen ia ver
taald en ook is verfilmd. Tot zijn an
dere werken behoren .Salnte Collina' en
,La R-avageur*.
43
Daar is de prins!' sprak Joris, ter
wijl hij op Panda wees die in de ver
te aan kwam wandelen. ,Hij houdt
van weinig woorden, dus maak het
kort.' De heren keken een beetje
verbaasd, want ze hadden nog nooit
van prins Pandarius gehoord.Maar
ze dachten dat dat van hun georek
aan ontwikkeling kwam en daarom
maakten ze een diepe buiging voor
Panda. ,Het is een grote eer om u
hier te hebben, hoogheid', sprak een
van hen. ,Wij voelen ons zeer ver
plicht dat u deze "brug voor het ver
keer open wilt stellen. Hier hebt u
de schaar om ginds lint door te knip-
Een.' De aangesprokene keek ver-
aasd naar het voorwerp dat hem
werd aangeboden en dat vervul
de Joris met zorg. ,Als het manneke
nu maar niet te simpel doet...' prevel-
hij. Dij wenste aanzien en dat heb ik keurig voor hem geregeld. Nu mag hij me niet In de steek laten...'
ALLES W IK Vim. 15, MT K M'JS HEIE LEVEN KJ
HEM 70U WILLEM TUN. K WEET, WIERIETS IN Z'JN
LEVEN GEISEURPIS.MMR MI MAAKT V00RMU
fi££N VE25CHIL.
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
Frampton bleef zwijgen. De rimpels
in zijn voorhoofd werden dieper en
de overgang van verbazing naar arg
waan en vervolgens naar iets dat op
woelde leek, was duidelijk te volgen.
De stilte werd drukkend. Het leek
alsof er een onweer op komst was.
Bewdly, Cawthorn en Marsh zaten
onrustig in hun stoelen te draaien.
Naar Frampton kijkend, begreep Li
ne dat hij zich grof beledigend had
gedragen. Het drong tot hem door
dat zijn heftige weigering wel heel
erg onbehoorlijk moest hebben ge
klonken en hij voelde zich daarover
een beetje beschaamd. Maar wat ter
wereld had hij anders kunnen doen
als Frampton niet wilde luisteren
Hij deed een onhandige poging om
te redden wat er nog te redden
viel. ,Het ls werkelijk heel vriende
lijk van u dat aan te bieden', zei
hij, ,en u moet vooral niet denken
dat ik ondankbaar ben. Het is ze
ker niet mijn bedoeling onbeleefd te
zijn. Maar... als ik mijn positie mag
uitleggen..
Frampton keek hem niet aan. Hij
luisterde niet naar de uiteenzetting.
Line eenvoudig midden in zijn uit
leg onderbrekend, zei hij.Zoals u -
wilt'. Een knikje en een wenk aan
zijn ondergeschikten. Ze stonden al
len op. De audiëntie was blijkbaar
ten einde. .Cawthorn zal u thuisbren
gen'.
Frampton draaide zich om en ver
liet het vertrek. Het leek eigenaar
dig, biina onbehoorlijk leeg zonder
hem. De vier mannen bleven zwij
gend staan. Bewdly stalt een sigaret
op. Hij gaf er een aan Marsh wiens
hand een beetje beefde. Cawthorn
glimlachte nerveus en schonk zich
nog iets te drinken in.
,Het is jammer', zei Bewdly. Zijn
stem klonk na die van Frampton ais
een gefluister. Hij staarde naar het
gloeiende puntje van zijn sigaret.
Daarna zei hij tegen Cawthorn: ,We
hadden het hem moeten vertellen'
Hij doelde blijkbaar op Line. Line
begon geïrriteerd te raken. Er was
iets vernederend in de manier waar
op ze daar stonden als vier school
jongens nadat de onderwijzer woe
dend was weggestormd. Ze schenen
bijna bang te zijn om iets te zeg
gen. En hij, een professor in de chL
rurgie, op zijn eigen terrein een be
faamd man, voor niemand bevreesd,
stond daar smadelijk bij hen. Het
was een schande. Om zijn zelfres
pect te herstellen, snauwde hij geïr
riteerd: ,Wat had me verteld moeten
worden? Wat mankeert er aan de
man? Is hij gek of zo iets?'
Bewdly schudde het hoofd. ,Nee. Hij
is doof". Hij keek met gefronst voor
hoofd naar Marsh. .Iemand had net
hem moeten vertellen'. .Waarom
draagt hij geen gehoorapparaat als
hij doof is?' viel Lane uit. Bewdly
haalde zijn schouders op. .Omdat hij
daar geen zin in heeft, denk ik'.
.Maar hoe handelt hij zijn zaken af.
Ik bedoel...' ,u hebt hem zaken zien
doen', zei Bewdly. .Het is hier eeD
gekkenhuis'.
,Ga zitten en wind u niet op', zei
Bewdly. Hij scheen niet in het minst
feschokt. ,We moeten een manier
edenkeh om hem van gedachten' te
doen veranderen'.
,Wat bedoelt u?'
.Kijk eens, hij heeft u op een gruwe
lijke manier geërgerd, nietwaar? Ik
kan me uw gevoelens indenken. Maar
het geld hebt u desondanks nodig.
En wat meer is, wij hébben u nodig
want indien u het opgeeft, hebben
wij geen been meer om op te staan
en moeten we een schikking tref
fen. En dat betekent moeilijkheden
voor mij persoonlijk...'
,Ik zou niet weten waarom. Framp
ton zei dat er naar zijn mening ge
vochten moet worden'.
.Als we winnen, was het zijn me
ning. Als we verliezen de mijne'.
Hij wendde zich tot Cawthorn. ,Wat
denk jij ervan, Tony? Wat zou de
beste methode zijn?' Line viel hem
in de rede. .Er behoeft niet verder
over gepraat te worden. Ik wil zijn
geld niet'.
,Zo moet u niet praten. U behoeft
hem zelfs niet meer te zien._'
,Ik ben met geïnteresseerd'.
,U hebt geen andere keus', zei Bewdly
vriendelijk. .Luister eens. Line, we
kennen uw financiële positie..'
Spreek me niet aan met Line', Plot
seling voelde hij zich enorm opge
lucht. Hij had inderdaad geen keus.
Het overwegen van de gevaren van
zijn situatie was de moeite niet
waard omdat er van terugtrekken
geen sprake kon zijn. En u behoeft
zich geen zorgen te maken voor uw
eigen huid. Ik ben niet van plan een
schikking te treffen. Zeg maar te
gen Frampton dat lk als het moet,
zal vechten zonder geld'. Verachte
lijk voegde hij er aan toe: .Schrijf
hem er maar een brief over".
Cawthorn zei met iets van afkeer:
.Wat een dolle stieri.
Marsh schudde het hoofd. .Ik ken
hem beter dan jullie. Ik denk dat
hij het zal doen'.
Bewdly knikte instemmend. .Hij
wenst te lijden', zei hij somber.
,Maar hij kan in elk geval kiezen
wat je van ons niet kunt zeggen'.
Hij dronk zijn glas leeg. ,Neem je
Êlaatsen in voor de terechtstelling'.
>e limousine van Sir Thomas reed
voor bij het gerechtsgebouw. Er stond
al een groepje mensen te wachten
en hij hoorde het klikken van
man in zijn positie %vas dat nogal
vertrouwd en hij trok het neutrale
gezicht dat hij voor dergelijke pu
blieke gebeurtenissen in petto had.
Lady Gilling zich zoals altijd onbe
wust van de buitenwereld, liep voor
hem uit. Ze droeg een tweed man
telpak van verouderde snit.
(Wordt vervolgd)