.IK MOCHT NIET WEGBLIJVEN' DS MUSCH OVER ZIJN DEELNAME AAN R K-AVONDMAALSVIERING: DRTGEZEGD SAMEN AAN HET AVONDMAAL De groet van Pasen 3 zaterdagnummer aal Zaterdag 5 april 1969 ds w. j- MUSCH Een gedeelte van een oude boom kreeg een nieuwe junctie door de kunstenaarshand van kapelaan Gielliet in Breskens: het werd een doopvont. De catechisanten van de gerefor meerde kerk boden dit doopvont de gemeente aan. [Gescheiden, omdat historie, institutionele reg lementeringen en zoveel andere motieven de ge- zamelijkheid in de weg staan, is deze week de instelling van het heiligavondmaal in de Zeeuw se kerken herdacht. In Utrecht is de ban door broken en een andere ban ingesteld. Want daar en in andere studentengemeenschappen is een onverbiddelijke volgende stap gezet op een al enige tijd aanwezige ontwikkeling. Men weet dat daar predikanten a.1 voorgaan in r-k eucharistieviering. Tegenkrachten hebben evenals in Utrecht opge roepen de woord-eucharlstievierLngen, die vorig jaar zomer werden gehouden op de campings Zeebad en Napoleonhoeve in Breskens. En die ook als een misschien niet te vermijden vervolg komende zo mer waarschijnlijk weer zullen plaatsvinden. Voorzich tig gezegd en bepaald niet profaan bedoeld, maken die vieringen misschien zelf deel uit van liet .pakket' mogelijkheden dat de toeristen kan worden geboden. Want juist die gemeenschappelijkheid heeft een duide lijke functie gekregen in de re-creatie, de hér-schep ping van de toeristen die Breskens opzochten. Zeebad, waar een eigen gebouwtje is neergezet door de campingeigenaar voor het recreatiewerk en op de Napoleonhoeve, waar de vrije evangelische gemeen te de beschikking had over een gebouw 't Kotje. Ds Musch,wat dat betreft ia Breskens de enige West-Zeeuws-Vlaamse plaats waar de rooms-katholieke parochie al helemaal meedraait in het recreatiewerk. In Cadzamd is die medewerking fragmentarisch. In onze plaats zijn aUe kerken erin betrokken. Kapelaan Gielliet heeft éénmaal woordeucharistiediensten al leen geleid, daarna heb ik eraan meegewerkt. Ik ging er niet in .ambtelijke sfeer1 naar toe. Ik deed mee aan de schriftlezingen, zei daarna iets over die tekst (de woorddienst), vervolgen» was er discussie en daarna droeg hij de eucharistie op'. Kapelaan Gielliet: .die gesprekken bereidden voor op het samenzijn in de avondmaalsviering, die was er voor ledereen. Het ging hier wel iets anders toe dan in een plaatselijke kerkdienst. De offergebeden haalde ik de ene keer uit ,In het voorbijgaan' van de Amsterdamse studenten pastor Huub Oosterhuis. dan weer eens uit andere boekjes die nieuwe mogelijkheden geven voor de avond maalsvieringen'. De formuleringen kwamen ds Musch zo vertrouwd voor dat hij er van zegt: ,het leken haast dezelfde formulieren die in de protestantse kerk worden ge bruikt'. telt ds Musch. ,We hebben ontdekkingen gedaan met de jongelui, met de badgasten. Zij zeiden: de kerk zegt ons niks, maar hier ontmoeten we de echte kerk, wilden we ophouden op de Napoleonhoeve met de woord-eucharistiediensten, het toeristisch hoogsei zoen was voorbij, maar er kwamen vragen of wij er mee door wilden gaan. Dat hebben wij toen gedaan'. ,W!j konden die vieringen zo doen omdat er een rela tie lag tussen ons team en ons beiden, kapelaan Giel liet en mij, en omdat er een relatie kwam tussen de mensen die er kwamen en ons.' zegt ds Musch. ,Ja de gereformeerde kerkeraad wist uiteraard van ons recreatiewerk af. We hebben er samen telkens over gesproken als er zo'n dienst was'. TEKEN VERONTRUSTING WEERKLANK De enigszins verontruste tegenkrachten waren recen- «lijk te vinden in de particuliere synode van Zeeland. Daar kwam de vraag hoe dat nu zat met die woord- Bbharistievierlngen in Breskens, of die niet te ver jaan: .dringt de praktijk hier de kerken niet iets op' Iterd gevraagd. En ook: ,de kerkeraden zijn er niet 'oor niks'. Men kwam tot de conclusie dat de classis Seeuwsch-Vlaanderen van de gereformeerde kerken der een taak heeft. /erontruste geluiden, maar waarover het precies ging verd op de particuliere synode niet gezegd. Het ging avondmaalsvieringen op de campings, van en voor Deze eucharistievieringen waar men zowel rooms-ka- tholieken als protestanten zag in hun vakantieplunje hebben een enorme weerklank gevonden. Jonge men sen die met vakantie waren lazen uit de Bijbel voor jonge en oude mensen die ook met vakantie waren. Een kapelaan in zeer eenvoudige kledij, niet in de mis kleding die binnen de kerkmuren wordt gedragen, ce lebreerde op bijzonder simpele wijze de mis. Ie loeris welk kerkelyk erf .Verschillen in de inhoudelijke avondmaalsviering van protestanten en roomskatholieken Het opnieuw ge offerd worden van Christus, zoals dat in de r-k eucha ristieviering het geval is. kwam niet tot uiting in de diensten. Er was een duidelijk verschil in uitdruk kingswijze. Er werd niet verwezen naar de transsub stantiatieleer. En bovendien: aan protestantse zijde is, dacht ik, de betekenis van het avondmaal nog nooit geheel uitgediept. Er zit misschien meer in dan alleen maar e.en gedachtenis. Het is een teken, het gaat om een be-teken-ende zaak, het is een teken van de zaak die er achter zit', aldus ds Musch. En kape laan Gielliet hierover: .Het is, dacht ik niet zo'n ma gisch effect met vlees en bloed, maar het gaat om een andere taal, het is misschien wat poëtisch gezegd, maar misschien is dat alleen te vatten in het leven voor de naaste. Misschien dat hier vanuit een toe komstige mogelijkheid het heden wordt beïnvloed, van uit een macro-structuur die boven alles uitgaat, de micro-structuur, de plaatselijke leefgemeenschap kan worden beïnvloed. Voor de beïnvloeding van de micro structuur is misschien een andere structuur nodig, die hier voeleri wij ons thuis. Op een gegeven moment minder vastzit, minder remmingen heeft. Wie op va kantie is, op een andere plaats dan zijn eigenlijke leefgemeenschap, vormt misschien zo'n structuur'. nen. Da VV. J. Musch, gereformeerd predikant m Bres- tens en tevens de man, die in West-Zeeuwsch-Vlaande- Jsn een byzondere recreatie-opdracht heeft namens de fereformeerde kerken, las in die diensten enkele pi liftgedeelten, zei daarover iets in het kort, waarna tapelaan Omer Gielliet de eucharistie bediende. Eén- naal heeft ds Musch zelf deelgenomen aan de commu te en mede het brood uitgereikt. Om de sfeer van die neringen te bepalen: dat betekende het doorgeven van schalen, want men zou erbij moeten zijn geweest om Intentie van deze vieringen (,het was een echte ïmunie, een gemeenschap', zegt kapelaan Gielliet) kunnen (be)grijpen.. dagopeningen op de campings in de voorgaande uiteindelijk op de zondagmorgen een on- 'e zaak omdat de voorgangers ooit hun eigen dorpskerken moesten bedienen werd .onnen met gesprekken rond het evangelie, geleid 'r "e heei' v. d. Smissen, maatschappelijk werker, Pr'ester die het ambt heeft verlaten en nu werkt a j dienstencentrum .Goedertijt' in Breskens. am T waren er zaterdags en zondags op de twee |»t P..^s woort,_ei>charistievieringen van kapelaan Giel- L. ™°rganger en enkele teamleden, die evangelie- nn °C,n v&rrichtten. Die teamleden waren jonge men- u diverse kerken en van diverse plaatsen in •oor i enkNe weken van hun vakantie afstaan iet recreatiewerk der kerken. Men vindt ze romers overal, in Zeeland en elders. De Bijbel Kiosk 1» F vei'leent hier bemiddeling. In Breskens wer- oord-eucharlstiediensten gehouden op de camping De reacties waren "vele en velerlei. Er kwamen vragen: kan ik als vakantiegast wel ter communie gaan zonder te hebben gebiècht en: kan ik als protestant deelnemen Ds Musch: ,op de eerste avond dat ik meewerkte aan de woorddienst, heb ik. toen het brood bij de eucharis tieviering werd uitgedeeld, bewust de schaal genomen en gezegd: ik doe niet mee. Ik vertegenwoordig hier de protestantse keu-ken, daarom laat ik u zien: ik kan niet meedoen'. Met deze woord-eucharistievieringen brachten de voor gangers en de jongeren enige opschudding teweeg on der de badgasten, Belgen, Fransen, Duitsers, Nederlan ders. ,Er kwamen zowel anti-gevoelens als pro's. Zo had men de (R-K) Kerk nog nooit gezien. Dit was een geheel anders functioneren van de kerken. Er waren bijvoorbeeld enkele bejaarde Belgische mensen aan wie al twintig jaar was verboden door hun pastoor om aan de eucharistie deel te nemen, omdat er geen kinderen kwamen. In onze vieringen deden zij uit eindelijk mee. Ons antwoord op de vragen was: komen als mensen die erkennen dat een ander voor ons in de bres is gesprongen en voor ons is gestorven. Dit eucharis tisch brood en wijn zijn het teken van zondebeleving en zondevergeving. Toen wij in de discussie in die diensten zover waren gekomen dacht ik: als je dat nu zo zegt tegen de mensen, dan moet jezelf mee doen, je mag niet wegblijven. Toen heb ik meegedaan met brood en wijn' zo ver- KANSEN Die micro-structuur is dan gevonden in de recreatiedien sten, waar een nieuwe gemeenschap is ontstaan. Maar het beteltent. getuige de discussie op de particuliere synode, dat men in de plaatselijke kerken enigszins bevreesd is voor de Invloed. De kerken als instituten zijn nog niet zover. Ds Musch: .het gaat om de vraag welke functie de kerk zal willen bekleden in een we reld. die overstroomd wordt door mensen. West-Zeeuwsch-Vlaa.nderen heeft zo'n één miljoen overnachtingen geteld, Breskens had er 218.000. De kerk heeft hier kansen te over. Het gaat om een vertolking, een verwoording van het evangelie in de tijd van vandaag. Je kunt toch niet in de duinen gaan zitten en dan lezen: ,Gij zijt de wijngaard des He ren'. Dat kan je niet zeggen tegen mensen die leven in flats. Er is een taak en die proberen we voorzichtig te ver vullen. Niet alleen 's zomers, denk ook eens aan al die gemengde huwelijken hier in Zeeuwsch-Vlaanderen, dertig procent van het totaal. Ze zijn allemaal onker kelijk geworden- De kerken hebben ze laten schieten. We zijn nu voorzichtig bezig de mensen weer te bena deren en bij elkaar t'e krijgen, opdat ze in ieder ge val weer iets van hun geloof kunnen beleven. Ik kam mij voorstellen dat als jongelui mij vragen hen te trouwen, dat ik dan bij zo'n gemengd huwelijk gebon den ben aan een eucharistieviering. Wij komen als kerken voor die vragen te staan en wij willen en kun nen er niet omheen' 500 laar Wieden werd ei,„f ,°r',"liri1 Rotterdam skeri Vochtigheden in de St-Lau- mrk worden herdacht ouder auspi- Convent van kerken en umtmstisch Verbond. De profes- NHm'J L""rhov<™ (kerkgesohiede- i fe en Mö™»c" (theoloqu eken a«f Amsterdam) zullen dr\,r ''erdenkingssuggesties U:'J'Wmroep Mad Rotterdam llae rioJ f ''erdenHngen van de <sn,,l '°ller°>ït<e. Van Desidenus ver. trnJ, O™ oproep uit. Tolerant ven tegenover de scheppers van ons national* inkomen aan lawaai, lucht verontreiniging: machtsmanipulaties'. En: Désiderius Erasmus werd ge boren uit een cohcubinaatsverhouding tussen zijn vader en een onbekende Goudse vrouw. Zijn vader was pasloot te Gouda, Wie zijn anti-celibaatskar- retje aan deze Erasmusherdenking wit haken, heeft, dus volop sijn kans'. Een groep Amerika ai is begonnen met een cat afhankelijk organisaties leen en leken op te richten kerk tof herzieningen te d ie geestelijken jiagne om on- geestelij- •ii de RE de voorgestelde hervorming behoren be kendmaking van de rijkdommen van de kerk en grotere activiteit van de kerk tegen racisme, oorlog en armoe. Het Amerikaanse leger heeft de Veldpredikers en aalmoezeniers order gegeven om ,God' en godsdienst in ver handelingen die bedoeld zijn om de sol daten morele verantwoordelijkheid bij te brengen weg te laten. Een zegsman van het leger heeft dit nieuwe beleid be vestigd. nadat sommige leden van het congres van wie velen zich verontwaar digd. toonden, ervan gehoord, hadden. Het nieuwe beleid is ingegeven door een klacht die de Amerikaanse unie voor burgerlijke vrijheden heeft ingediend, omdat volgens de unie de verhandelin gen gebruikt werden als godsdienstige indoctrinatie. De unie gaat nu de lucht macht en marine verzoeken ook een dergelijke stap te doen, De unie maakte bezwaar tegen talrijke passages in handboeken voor karaktervorming. Eén daarvan vertelde leden van het vrou welijke legerkorps, dat zij haar taak goed. dienden le verrichten ,niet om de beloning, maar eenvoudig, omdat dit kennelijk de. wil is van ,Gort'. Toen we de vorige week aankondigden dat we, naar aanleiding van het artikel van ds Lands man in Hervormd Nederland van 22 maart, het dit keer zouden hebben over hetgeen hij opmerkt over de verhouding Rome-Reformatie, hadden we niet gedacht dat deze verhou ding een dag later een bijzondere actualiteit zou krijgen. De aanleiding was gelegen in de experimentele diensten van de r.k. studentenparochie te Utrecht, waar op die zondag een doopsgezind predikant de eucharistieviering leidde, daarbij geassisteerd door een van de r.k. studenten-pastores. Officieel is er geen intercommunie' tussen pro testanten en rooms-katholieken. Reeds enige jaren zijn de studentenparochies en -gemeenten aan het experimenteren'. Dit oorspronkelijk latïjnse woord betekent beproeven'; zien hoever het kan gaan, Het is nu misschien wel reeds tien jaar geleden dat die sfudentenpastores uit verschil lende kerken met hun gezamenlijke diensten zijn begonnen. Dat waren in den beginne alleen maar z.g.n. woorddiensten. In Utrecht hebben ze tegen elkaar gezegd: waarom moeten wij naast elkaar gaan preken? Is het niet veel beter dat wij ge zamenlijk diensten organiseren? Dat zijn ze toen als experiment begonnen en het liep! In de andere universiteitssteden, de een vroeger, de ander later, is men toen ook aan het experimen teren geslagen. Bij één experiment, wanneer men eenmaal op deze weg is beland, blijft het nooit. De vraag kwam toen: waarom moeten de sacra menten daarvan uitgesloten zijn? Wanneer we wachten op overeenstemming tussen de diverse kerken, komen we er nooit aan toe. Waarom moeten we leden van andere kerken, met wie we samen woorddiensten houden, gaan uitsluiten wanneer het gaat om het H. Avondmaal en de H. Eucharistie? Waarom kunnen wij ook in dezen niet een voorhoede gaan vormen? We zijn door het geloof in Christus aan elkaar verbonden en wie de laatste jaren gevolgd heeft wat er zo al geschreven is (o.a. in de Nieuwe Katechismus) en gezegd is over het avondmaal en de mis, weet dat de verhoudingen niet meer zo liggen als in zondag 30 van de Heidelbergse Catechismus en de pauselijke bul ,Exurge Dominus' (deze twee moeten tezamen worden genoemd) tof uiting komt. En bovendien nog zo heeft men verder geredeneerd wat hindert hef als men niet helemaal precies gelijk denkt. Zullen alle her vormden of gereformeerden, wanneer zij in hun gemeenten het avondmaal vieren, daarover pre cies gelijk denken? Is dat ook wel nodig? En bij de rooms-katholieken zal het evenzeer een vraag zijn wanneer zij de eucharistie vieren of zij wel allen precies gelijk denken over de mis. En zo heeft men in de studentenparochie en studenten gemeente van Utrecht een intercommunie als experiment toegestaan. Men is in de laatste jaren nog verder gaan denken over dat experimenteren. Waarom kan een r.k. studentenpastor niet voor gaan bij het H. Avondmaal en waarom kan een studentenpastor van protestantse huize niet de leiding hebben bij de H. Eucharistie? Wanneer men zich één weet in Christus, moet dit toch mogelijk wezen. Toen het zijn beurt was heeft dan nu veertien dagen geleden, een doops gezinde studentenpredikant de leiding gehad bij de viering van de eucharistie. Hij stond er in een gewoon, dagelijks pakje. Bij de doopsgezinden wil men van een toga niet weten, hetgeen, gezien hun historie, begrijpelijk is. Dit alles is dan geschied en de foto's van dit gebeuren hebben in de dagbladen gestaan en tegelijk stond er in dit bericht dat kardinaal Alfrink de drie studentenpastores die onder zijn hoede vallen, heeft gesuspendeerd', d.w.z. heeft ontheven van hun priesterlijke taak. Dit is de zwaarste straf die de R.K. Kerk kent. Het is een maatregel die weinig gehanteerd wordt en alleen voor de meest ernstige zaken wordt bewaard. In de protestantse kerken gebeurt er ook heel wat, wanneer men eenmaal aan het experimen teren gaat, dat kerkordelijk niet kan. We hebben er nog niet veel van gemerkt dat men zich dan hier om die kerkorde veel zorgen maakt en wan neer er al eens iemand op de vingers wordt getikt, trekt hij er zich nog niet veel van aan, tenminste wanneer zijn eigen gemeente achter hem staaf. De kardinaal voert aan dat hij uitdruk kelijk verboden had dat'n predikant voor zou gaan in de eucharistieviering. De studentenpastoors komen er mee aan dat hun een vrijheid tot experi menteren gegeven is en dat deze experimenten' reeds lang gepland en bekend waren. Hef is alles niet in het wilde weg geschied, maar na lang durig overleg van de sfudentenpastores onder elkaar. Bovendien is men in andere universiteits steden, tof in Nijmegen toe, met precies dezelfde experimenten bezig. We hebben nadien kunnen lezen dat het laatste woord hierover nog niet is gesproken. We wilden vandaag nog iets aanhalen uit het artikel van ds Landsman waarin hij hef gehad heeft over de verhouding van de N.H. Kerk tot de Ger. Kerken en dit in verband met de avond- maalsgemeenschap. In dat artikel stelt hij dan aan het eind meteen de vraag hoe het ligt wat betreft de verhouding tot de R.K. Kerk. ,ln begin sel eigenlijk niet anders', is zijn antwoord. Doch hier ,zijn wij hervormden die tot de gescheiden kerken behoren, en zo komt tot ons de vraag of er voor de gescheidenheid nog enige grond is'. Hef z.g.n. dubbele lidmaatschap brengt ook hier geen oplossing en legt alleen maar evenals dat bij de Geref. Kerken het geval is nadruk juist op de gescheidenheid. ,Als de waarheid ons niet langer scheidt, moet de gescheidenheid wor den opgeheven.' Ook hier stelt hij: Liever van daag dan morgen!' Is de Reformatie achterhaald? Wanneer we alleen maar oordelen (aldus ds Landsman) ,naar datgene wat de R.K. Kerk, ver tegenwoordigd door haar officiële leergezeg, van zichzelf laat blijken, dan moet het antwoord ondubbelzinnig neen zijn'. Dit antwoord wordt hem echter moeilijker wanneer hij denkt ean het 2e Vaticaans concilie en aan de nieuwe r.k. theo logie en aan hetgeen er in de Nederlandse kerk provincie aan de gang is. ,Dan gaapt er een kloof tussen de officiële kerk en de belijdende kerk.' Dit alles overdenkende komt men er toe te vragen ,of de Here God niet zelf bezig is door Zijn Geest Zijn kerk te reformeren en een nieuwe orde te stichten, die wij met onze orde misschien bezig zijn tegen te houden en te verstoren. ,Daf is de meest ernstige vraag in dezen, of de offi ciële kerken mogen gaan scheiden wanneer men sen zich één weten in het Evangelie van de éne Heer. Er is nog een andere dimensie aan deze zaak en deze hangt weer samen met de Raad van Kerken, die het vorige jaar wel is gesticht, maar eigenlijk nog niet van de grond is gekomen, Op de omslag van het laatste nummer van Gemeen schap der Kerken' stond wel een foto van mensen die in de lucht bezig zijn ean draden te werken, maar zelf staat deze gemeenschap nog ean de grond. In afdelingen is men echter wel druk aan het .experimenteren' en daar zijn dan de zelfde mogelijkheden te verwachten als in Utrecht. In de Volkskrant van 25 maart wordt gesteld dat, STEMMEN UIT DE KERKEN als da Raad van Kerken tijdig was opgetreden, dat dan ,van da zijde van de kardinaal geen beroep op het kerkelijk wetboek nodig was ge weest'. Dat beroep op het kerkelijk wetboek, officieel ds Codex Juris Canonici, is in dezen misschien wel de moeilijkste zaak geworden, el heeft de kardinaal daarnaar dan gegrepen ,tot mijn grote spijf. De twee artikelen die hij daaruit aanhaalt, roepen nu juist hef ergste verzet op De ontheffing uit de priesterlijke taak is geschied omdat de drie studentenpastoors volgens deze artikelen verdacht worden vsn haeresie, van ketterij, omdat zij .willens en wetens ketterse op vattingen hebben gepropageerd' en gemeenschep met ketters hebben gehad. Wanneer de Codex Juris Canonici wordt gehanteerd, zit men onher roepelijk in de tijd van Trente en Heidelberg, ook als is huidige codex dan pas van 1917. Da moeilijkheid van de kardinaal kunnen we allen begrijpen, maar de moeilijkheid aan de andere kant is, dat wanneer het huidige kerkelijke wet boek in de R.K. Kerk blijft gelden, er een onover brugbare kloof is. Daarom heeft dr J. J. Buskes in een persoonlijk schrijven met alle nadruk aan de kardinaal gevraagd in ieder geval dit beroep op de codex in te trekken, want dit is in de ge geven omstandigheden voor protestanten moeilijk te pruimen. Wanneer de codex op deze wijze wordt gehanteerd kan hij voor zich dit niet aan vaarden. ,lk zie niet in, dat er voor ons een andere mogelijkheid is dan om ons verketterd te voelen.' ,U hebt ons in uw beroep op het wetboek niet een beker koud water gereikt, die ons ver kwikt, maar een emmer koud - water over ons heen gestort dat ons hart, dat zo langzamerhand wat warm was geworden, weer koud maakt.' De Raad van Kerken heeft een eigen punt op haar agenda dat wel moeilijk is, maar dat toch zal moeten worden opgelost. Die gebeurtenissen in Utrecht hebben alleen maar wat eerder gesteld wat toch moest komen. h. Melina Mercouri groette van Lon den uit haar landgenoten in Grie kenland met een ,KaIi Anastasis!'. d.i. goede Opstanding!' Biina vertaal ik met .goede op stand!'. gezien de omstandigheden daar. Eens te meer na de tentoon stelling Fascisme in Griekenland^ Goede opstand!, zou ik willen zeggen tegen de jeugd van Tsjecho-Slowakije. En van Rus land, waar de kerk óók de jonge ren aantrekt en door geen anti- propaganda is klein te krijgen Vreemd dat. Oosten, waar het Paasfeest een zoveel cent ral ei feest is dan bij onsl Goede opstand! aan het adres t an die Italiaanse pastoor die Christus als de Heer der armen predikt, of van de president van Chili die de structuur te lijf gaat waarin heren heersen en knechten worden geknecht, of van hen die het Rotterdamse plan ,2000 te lijf gaan omwille van een zui vere lucht en een groene aarde. Of van die huisvrouw t'n dal gezin waar de man invalide thuis zit. die blijft liefhebben en dus blijft boksen tegen de druk en met. dat beetje geld nog wonderen weel te doen. Maar ik wens geen ,goede op stand' in de richting van mijn Ierse collega met zijn anti-rooms fanatisme, of van de Zwarte Machtbetpeging in de U.S. die de bediening der verzoening van TER OVERDENKING Martin Luther King saboteert. Of van het Michael-legioen dat in ons land zich verzet tegen welke vernieuwingen in de R.K. kerk nok. Geen '.Goede Opstandfingf wens ik de kankeraars en tegen-de- kerk-schoppers die zich de moeite niet getroosten om met echt con structieve tegenvoorstellen te ko men, waardoor de gemeente weei echt ,van Christus' zal blijken te Of het moest zifn dat ik u alle maal een GOEDE opstand wens op het feest van de Opstanding. En u oproep tot een LEVENDE hoop. Zo zegt Petrus aan ieder die in de opstanding van Jezus gelooft: ,U bent erdoor weder geboren tot een levende hoop'. Vanwege Pasen mogen we op- nieuw beginnen de wereld aan te zien op liet scheppend werken van onze God (een en al opstand en opwekking is Hij!) dat hij tot- een goed einde zal brengen in de verlossing van het bestaan. De aanzet om het zo te zien en zo hoopvol te leven is ons in de op standing van die eerste, van Jezus gegeven. Daarom hoeven we ons door niets in de luren te laten leggen, want de grafdoeken zijn opgerold. De steen is afgewenteld. Zijn graf doeken en Zijn steen weliswaar, maar de omwenteling is begonnen en het oude en boze is de ver dwijning nabij. goes. J GEURSEN.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 25