EEN LAND VOL MANNENBROEDERS SBmiu Iüb IN ZUID- pn AFRIKA L_l I Zaterdag 5 april 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 19 Vandaag publiceren wij het eerste artikel van een re- lallen gesprekken met inwoners van Zuid-Afrika, zowel portage-serie over de apartheid in ZuidrAfrilea. Zij zijn blanken, bantoes, kleurlingen en Indiërs. Onder hen be- geschreven door de journalist G. A. de Kok, hoofdredac- vonden zich politici, hoogleraren, zakenmensen, predi- teur van de PZC, naar aanleiding van een bezoek aan kanten en Journalisten. Ons eerste artikel: JZen land Zuid-Afrika. De artikelen zijn mede gebaseerd op tien- vol mannenbroeders JOHANNESBURG .Dames en heren, ons gaan nu neerstrijk op de Jan Sniuts-lughave van Johannesburg.De stem van de stewardess klinkt vriendelijk, ze doet haar aankondiging eerst In het Afrikaans, dat is haar moedertaal heeft ze me tjjdens de vlucht verteld. Engels is haar twee de taal. Ik maak de veiligheidsriemen vast, maar moet daarvoor een formulier uit handen leggen, dat kort tevoren is uitgereikt. .Welkom in Suid- Afrika' staat er boven. Welkom, jawel, maar niet temin is dit eerste officiële stuk reden tot een ■lichte ergernis. Waarom? Het ras moet worden ■jangekruisd: .Blank. Aziaat. Ander'. Wat maakt Rassen bovenop elkaar. Dajt merkt ™.ien al spoedig zodra men is geland: üc Mep zonder op te letten een toilet voor niet blanken binnen. Een bantoe, die er aan het schoonmaken was. keek me verbaasd aa.n. Maar laten we niet op kleine schaal beginnen, doch po gen het probleem in zijn totaliteit en zo zakelijk mogelijk te beschouwen. Berst proberen de feiten te laten mreken. Wat zijn hier de feiten? Set gaat in Zuid-Afrika om een sa- nenleving, waarin globaal geno- npn ver rassen voortdurend met jlkaar hebben te maken. Zij vormen de bevolking van dit zuidelijk Afri kaanse continent: blanken, bantoes, kleurlingen en Aziaten. De kern van iet rassenprobleem ligt vooral In de ©rhouding blanken-bantoes, oftewel ilank-zwart. De zwarte bevolking an Zuid-Afrika heeft namelijk een ;rote numerieke meerderheid: zij "uim twaalf miljoen op een to- van achttien miljoen. En dat fidt er toe. dat de bevolking van Huropese afkomst zich er voortdu- ind van bewust is, dat zij een kleine iinderheid in Zuid-Afrika vormt, lét percentage blanken is zelfs sinds .921 afgenomen van tweeëntwin- Sg tot negentien procent, zodat thans >eer dan tachtig procent van de iuldafrikaanse bevolking niet b'/nk j. Bijna zeventachtig procent is iwart. Achttien miljoen inwoners, drie lüjoen blanken. Daarnaast zijn er r lim één miljoen kleurlingen, een groep onder meer ontstaan uit het Contact van vroege blanke kolonis ten met de inheemse bevolking. Er rijn voorts ruim vijfhonderdduizend Aziaten, voornamelijk Indiërs. Zij eerden In de negentiende eeuw aan- atirokken als contractarbeiders voor e suikerplantages in Natal. Later olgden ook nog groepen Indiërs, die p eigen gelegenheid kwamen, koop- ui of handwerkslieden. De ban- >es tenslotte kwamen uit Centraal- irlka en trokken eeuwen geleden aar het zuiden. Zij vallen uiteen een reelcs groepen, die elk een ei- en taal en een eigen culturele ach- ergrond hebben, groepen die boven- lien zijn onderverdeeld in vele stam- Samengevat ziet de bevolkings- B/menstelling van Zuid-Afrika rolgens schattingen uit 1967 er lis volgt uit: Blanken Bantoes Kleurlingen Aziaten Totaal 3 563.000 12.750.000 1.859.000 561.000 17.733.000 n de steden woont zesenveertig pro- ""u de blanken, van de kleur- ut uiauivtrii, vaPi UC rticui- ngen zesenzestig procent, drieën- uiatig procent van de Aziaten en endertig procent van de bantoes meerderheid van deze laatste f. •iit.Euumiciu vctji ueze laaisit' roep leeft derhalve nog in stamver- and en is niet verstedelijkt. I Nu ik dit alles zo neerschrijf reali seer ik mij dat de taal van de cijfers l geen emoties oproept. On juist eigenlijk: kan men en mag men over Zuid-Afrika wel zonder emoties schrijvent Ik denk aan het gevoel van irritatie na een tussenlanding in Port Elizabeth op weg naar Durban. In het vliegtuig zat een gezelschap Indiërs, de mannen voortreffelijk ge kleed, de vrouwen in prachtige sari's. Een van de Indiërs was zakenman, Zuidafrikaan van de derde genera tie. Hij vertelde over zijn zaak en over zijn relaties over de hele wereld, hij handelde in textiel en kende Ne derland goed. We praatten nog wat verder bij het verlaten van het vlieg tuig, maar plotseling werden we door de wet geschieden: hij moest door de uitgang voor niet-blanken. Op de Eu ropeaan maakt dat de indruk van een scheiding tussen schapen en bokken, tussen eerste en tweedeklas burgers. Ik denk aan het gesprek in Umtata met George Mantanzima, de bantoe- minister van opvoeding in de Trans kei. Geëmotioneerd zei hij: Jk geloof vast in een afzonderlijke hemel voor zwarten en blanken.' Ik schrok er van. Mantanzima zag het en zei: ,XJ fronst het voorhoofd, my friend!' Ja wel, dat deed ik. Geen wonder: was de apartheidspolitiek al zover dat zij over de grenzen van de eeuwigheid heenreikte t Cijfers zonder emotie. Ik denk te rug aan die hoogleraar in Pretoria, die plotseling in een nuchter-weten schappelijk betoog over het eventueel mislukken van de apartheidspolitiek bewogen uitriep: jNee, dat kan ik niet academisch benaderen ik ben er met mijn hfle bestaan bij betrokken, mijn gezin, mijn existentie als blan ke is in het geding.' Ik denk terug aan die wat slordig-uitziende pater dominicaan, father McManus, de vriendelijke studenten-moderator aan de universiteit van Stellenbosch, Schot van geboorte. Znidafrikaan van nationaliteit. Zijn kerk veroor deelt de apartheidspolitiek, de bis schoppen van Zuid-Afrika hebben dat op niet mis te verstane wijze uitgesproken, maar toch kantte de pater zich emotioneel tegen buiten landse kritiek, die niet op feitenken nis is gebaseerd. ,The historical set ting in this country is so impor tant...' De historische achtergrond ts belangrijk, het buitenland vergeet dat meestal maar.' De pater wees er op. dat het probleem van Zuid-Afrika enorme dimensies heeft, afmetingen die elders over het hoofd worden ge zien. Het Zuidafrikaanse vraag stuk dient dan ook nuchter te wor den geanalyseerd. Vandaar cijfers. Cijfers en feiten. dat uit, vraagt men zich als Nederlander af, het gaat toch niet om hondenrassen? .Welkom in Suid-Afrika'. De stem van de stewardess klinkt door mijn ergernis heen: ,We hopen dat u met ons een prettige vlucht hebt gehad.Jawel, lieve kind, de gastvrijheid aan boord was honderd pro cent, maar waarom dat formulier met die rassen- aanduiding? Ik vraag het aan mijn Zuidafrikaanse buurman. Hij glimlacht. ,U komt hier met een Eu ropese blik, wacht maar eens af, over een paar da gen ziet u een aantal dingen wel anders. We zitten hier met een reeks rassen bovenop elkaar. En dat geeft zo zijn problemen. NEDERI.ANDFR' EN BRITTEN Sinds eeuwen al kent Zuid-Afrika een rassenprobleem, maar het is er niet altijd op dezelfde manier behan deld. Zo is er in het verleden een dui delijk verschil in benadering geweest door de kolonialisten van Nederland se en die van Britse afkomst. Voor al de eerste groep sterk agrarisch van aard heeft zich sterk gekant tegen vermenging en tegen nauwe re laties met de zwarte bevolking. Zon der twijfel een houding, die mede uit zelfbehoud was Ingegeven omdat blank en zwart, boeren en bantoes, verscheidene malen fel tegenover elk aar hebben gestaan. Met name tij dens de eerste kafferoorlog van 1779 realiseerde zich de blanke bevolking van Nederlandse afkomst, dat zij met een zwarte overmacht had te maken. Een gevoel, dat nog we'er werd ver sterkt doordat in de jaren daarop het Britse koloniale bewind een liberale opvatting huldigde ten aanzien van ni et-blanke rassen. De Boeren voel den zich van twee kanten bedreigd: door de Engelsen en door de bantoe- stammen. De Engelsen poogden hun Integratiebeleid vooral in Kaapstad toe te passen, hetgeen leidde tot wat nog altijd in Zuid-Afrika de ,Cape liberal tradition' heet. Er was bij de Engelsen Inderdaad sprake van een vrijzinnige benadering van het ras senvraagstuk, die in menig opzicht aan volledige integratie gelijk stond. Deze twee verschillende denkwij zen van Europese oorsprong die van de liberale Engelsen en die van de calvinistische Afrikaners van Ne derlandse afkomst kwamen al spoedig met elkaar in botsing. De geschiedenis van Zuid-Afrika werd er radicaal door beïnvloed. Zo ont stond in 1836 een verzetsbeweging onder de Boeren: zij waren verbit terd ook omdat de Engelsen hun ver zoeken om bescherming tegen de aan vallen door bantocstammen negeer den. De Boeren verlieten daarop de Kaapprovincie de Grote Trek en vestigden zich op de. hoogvlak ten van Transvaal en Oranjevrijstaat. Deze Grote Trek betekende in feite het begin van wat ,het Afrikaner- dom' kan worden genoemd, het ont staan van een markant groepsbesef onder overigens nogal individualis tisch ingestelde mensen ieder baas op z'n piaas). een besef dat later tot een nationaal bewustzijn zou uit groeien. Deze ontwikkeling is van be slissende betekenis geweest voor de geschiedenis van Zuid-Afrika, van grote betekenis ook voor het ontstaan van de apartheidstheorieën. De op vattingen immers bij de Boerenvoor- trekkers over de verhoudingen tot andere rassen en hun streven ook om De regeringsgebouwen m Pretoria, de regeringshoofdstad van Zuid-Afrika. de eigen Identiteit te bewaren tegen over Engelse en andere Invloeden hebben duidelijk bijgedragen tot de totstandkoming van de apartheidspo litiek. Wie in dit verhand Zuid-Afrika zegt, zegt onvermydelyk óók Neder- duits-Gereform eerde Kerk Drieën veertig procent van de blanke be volking is lidmaat van dit instituut, waarvan (le geschiedenis teruggaat tot in de 17e eeuw. De eerste kerk in Kaap de Goede Hoor ressorteerde aanvan kelijk onder de classis Amsterdam. In feite kwam dat er op neer, dat de Heren Zeventien van de Verenig de Oostindlsche Compagnie de dienst uitmaakten. Jan van Riebeeck kreeg opdracht te zorgen voor ,de voort planting van onze gereformeerde re ligie.' De eerste ziekentroosters, die vanuit het vaderland overkwamen Wylant, Van der Stael en Bax moesten ,de ware kennisse Gods on der de blinde heydenen' brengen. De Nederlanders begonnen met de ker stening van de inheemsen ln strikt reformatorische zin, waarbij zjj er oprecht van overtuigd waren de enig- ware religie te prediken. In het be gin van de achttiende eeuw kon aan de classis Amsterdam worden gerap porteerd, dat de gemeente aan de Caab onder Gods goedheid toeneemt, so in ledenmaten als heydenen, die door den doop worden Ingelyft.' In de achttiende en de negentien de eeuw kwam echter een eind aan de exclusiviteit van het Nederlands calvinisme in Zuid-Afrika: vele Eu ropese protestantse zendingsgenoot schappen (onder meer de Hernhut ters) gegonnen in Zuid-Afrika te werken. Dit had weer tot gevolg, dat de inheemse bevolking eigen kerken kreeg, die los stonden van de kerk der blanken. In feite kwam deze ver meerdering van kerken neer op een vorm van rassensegratie. Ongeveer tegelijkertijd ging echter ook de Ne- derduits-Gereformeerde Kerk de rechtstreekse opvolgster van de ge meente in Kaapstad .apartheids verschijnselen' vertonen, niet zozeer uit principe, maar uit praktische overwegingen. Men begon namelijk in te zien, dat de vaak ongeletterde inheemse lidmaten van de kerk niet wei-den gesticht door de echt-vader- landse gewoonte om preken van an derhalf uur te houden over een zon dag uit de Heidedbergse catechismus. Gevolg: men begon preken te houden voor inheemsen, aangepast aan hun ontwikkeling en achtergrond. Er ko men afzonderlijke .oefenhuise' en ,ge- stigbe' voor .Hottentotte en slawe.' Twee factoren derhalve, die zon der dat er sprake was van een op zettelijk gewilde rassenscheiding leidden tot het uit elkaar -groeien van de blanke en niet-blanke protestant se christenen: le de werkzaamheden van de Euro pese zendingsgenootschappen, die zoals overal ter wereld eigen In heemse kerken stichtten; 2e het houden van afzonderlijke diensten in de Nederduits-Gere- formeerde Kerk, waarbij niet Ne derlands-calvinistisch (Heidel- bergse catechismus!) maar. .in heems' werd gepreekt. Evenwel: men dacht in die dagen nog altijd in termen van een geïntegreer de kerk, niet over een kerk, die was gescheiden naar ras en kleur. Totdat zich in 1857 het geval-Stocker- stroom voordeel en aanleiding werd tot apartheid als sysyteem In de Neder duits-Gereformeerde Kerk. Er bevond zich In Stockerstpoom een gemeente, die hoofdzakelijk uit niet-blanke lidmaten bestond. Dat gaf moeilijkheden, vooral tijdens de avondmaalsviering: de blanken had den er namelijk moeite mee om uit dezelfde beker te drinken als de niet- blanke lidmaten omdat deze zich weinig hygiënisch zouden gedragen. ZIJ vroegen daarom toestemming aan de kerkelijke overheden om een af zonderlijke avondmaalsviering temo gen houden. Toen dat werd afgewe zen, werd tot een compromis beslo ten: de laatste avondmaalstafel werd voor blanken gereserveerd Tegen deze .onchristelijke praktijk' bestond aanvankelijk verzet, ook in synodale kring. Maar tenslotte werd de Inmiddels ontstane situatie aan vaard: Vanaf dat ogenblik was er de finitief sprake van ,een gebroken werkelijkheid'Het jaar 1857 is voor de Nederduits-Gereformeerde Kerk wat dat betreft een sleuteljaar: de synode keurde de regeling goed, dat niet blanke lidmaten .afisonderlike aanbidding en sak r am e ntsb e dieni ng" kregen en dat zij hun .christelijke voorregten in een afzonderlijke ge bouw genieten, onder het bestier en opzlgt van den kerkraad.' Sinds dien werd de afzonderlijke ontwikke ling binnen deze kerk systematisch bevorderd. Is het nu nodig en is het wel juist zo sterk de nadruk te leggen op het kerkelijk élement in de geschiedenis van de rassenproblematiek Hoe zei pater McManus in Stellenbosch het ook weer f J)e historische achter grond verklaart veel en moet in de beoordeling worden betrokken.' Hij had het ook over zijn calvinistische broeders van de Nederduits-Gerefor meerde Kerk: zij zijn niet erg ge porteerd voor oecumenisch werk, naar protestantse traditie doen zij het meeste werk in dit opzicht via het Bijbelgenootschap. De contacten tussen de rooms-katholieken en de nederduits-gereformeerden zijn dan ook uiterst gering. Maar hun kerk i® ,a fina and marvellous body', zei de pater. ,Zij hebben een traditie, waardoor zij zich verbonden weten met het Afrikaans sprekende volks deel, met de Afrikaanse natie. Dat zijn de lijnen, waardoor ook hun theo logisch denken wordt bepaald. Dat mag U niet vergeten. Bovendien, ook z ijworstélen met deze gewéldige pro blematiek.' Vrijwel dezelfde woorden had kort tevoren de scriba van de nederduits- gereformeerde synode tegenover mij gebruikt. Ds W. Landman, scri ba synodii ,Wij worstelen met het probleem, wij proberen op grond van de Schrift onze houding te bepalen.' In 1966 verscheen een uitvoerige studie van de*, synode over het ras senprobleem en ds aLndmun zelf schreef een geharnaste brochure voor de Gereformeerde Kerken van Ame rika om antwoord te geven op de verwijten van die kant inzake de apartheidspolitiek. Aan het slot van deze brochure stélde ds Landman een reeks emotionele vragen over de hou ding van zijn Amerikaanse broeders in bepaalde kwesties van ras en po litiek: ,Wat deed u toen Litauen, Let land en Estland als zelfstandige sta ten verdwenen T Wat deed u vóórdat rassengelijkheid in Amerika door de wet was erkendT Wat deed u ten aanzien van Hongarije, wat ten aan zien van de gruwelen in Kenya, Kon go en Soedanf' Ik had het boekje in Nederland gelezen en me afgevraagd waarom ds Landman deze vragen had gestéld: Waarom op verwijten ant woord met tegen-beschuldigingen 1 Ik heb het hem op de man af ge vraagd: JJominee, als iemand mi) van diefstal beschuldigt, dan kan ik toch niet als verweer aanvoeren dat de beschuldiger ook steelt f In feite doet u dat met uw vragen.' Ds Landman, fel en geëmotio neerd: rAls iemand mij beschuldigt dienen zijn handen schoon te zijn, an ders heeft hij niet het recht om de vinger op te heffen. DA&rom heb ik die vragen gestéld!' A- A De invloed van de kerk op de ont wikkeling in Zuid-Afrika is nderdaad groot. De Nederduits-Gereformeer de Kerk was bovenden de behoed ster van vele vaderlandse tradities, een taak die nog groter gewicht kreeg tijdens het Engelse bewind. Er ont stond een taalstrijd, die zoals gewoonlijk voor een groot deel op het onderwijsvlak werd gestreden. De Engelsen maakten namelijk het over- heidsonderwijs vrij, maar lieten in het Engels les geven. De kerk werd toen het bolwerk van het Afrikaner- dom: zij stichtte scholen, waar Ne derlands werd gesproken en vormde de jonge Afrikaners, zij leerde hen het schriftgezag te eerbiedigen. NIEUWE FASE Na de Boerenoorlogen trad een nieuwe fase in: onder Engelse invloed was er aanvankelijk sprake van li beralisering van de betrekkingen tus sen de rassen. Maar de Boeren wa ren tegen en hielden aan hun stand punt vast. Zij hadden bij de vrede van Vereniging de toezegging weten te verkregen, dat aan de bantoe nooit stemrecht zou worden ver leend, een toezegging die dwars In ging tegen de Engels-Kaapse libe rale tradities. Tijdens de eerste ja ren van de Unie werd steeds weer ge poogd tot een compromis te komen tussen de opvattingen van de liberale groep en die van de .Boeren met de harde kop' uit het noorden. In 1924 zag de regering Hertzog echter in dat een compromis onmogelijk was en zij besloot over te gaan tot een scheidingsbeleid over de hele linie. Generaal Hertzog was er namelijk vast van overtuigd, dat blank en zwart gescheiden moesten worden wilde de blanke bevolkingsgroep niet ten ondergaan. Onder zijn bewind (in totaal vier kabinetten van 1924 tot 1939) werd in feite de grondslag gelegd voor de naoorlogse apart- B r<j; het Manhattan' van Zuid-Afrika: centrum van handel en industr Hier begon de westerse geschiedenis van Zuid-Afrika: Kaap de Goede Hoop. heldspolitiek, een bele-.d dat tot In details werd .vervolmaakt' door dr Verwoerd. Zie hier de basis: .De blanken weigeren om ^cn nationale zelfmoord te plegen, zij zijn vastbe sloten om Zuid-Afrika te bijven re geren, het land dat hun erfenis is. Deze houding ligt ten grondslag aan onze politiek' Verwoerd ACHTERGRONDEN Ziehier tenslotte deze achtergron den samengevat ln drie punten: 1 De blanken hebben ten aanzien van de niet-blanke rassen ln de loop der eeuwen, globaal gezien tweeër lei houding aangenomen. De voor namelijk agrarische bevolking van Nederlandse afkomst heeft voornamelijk schelding voorge staan, waarbij het zelfbehoud een belangrijke rol speelde (Kaffer- oorlogen). De Engelssprekende groep werkzaam In handel en industrie was daarentegen libe raler en stond niet afwijzend te genover een Integratiepolitiek. Met name ln Kaapstad kwam de ze tolerante houding tot uiting. 2 Bij de meningsvorming over dit onderwerp heeft in de loop der eeuwen de kerk een belangrijke rol gespeeld: de Nederduits-Ge reformeerde Kerk was vervuld ran een reformatorische zendings drang en probeerde de inheemse bevolking in calvinistische geest op te voeden. Tengevolge van het optreden van Europese zendings genootschappen ontstonden af zonderlijke niet-blanke gemeenten en kerken. In het midden ran de vorige eeuw begon deze separate ontwikkeling van blanke en zwar te kerken eveneens de officiële kerkelijke politiek te worden van de blanke protestanten in Zuid- Afrika. De Nederduits-Gerefor meerde Kerk speelde daarin een belangrijke roL Zij was boven dien de behoedster van vele oud- Nederlandse traditie* ln Zuid- Afrika, onder meer op het gebied van taal en onderwijs. Zij heeft vooral door haar verzet tegen de verengelsing van het land me de gestalte gegeven aan het Afri kaanse nationalisme. Onder In vloed daarvan kwamen onder de Nederlandstaligen begrippen als .natie' en ,volk' tot gelding. ZIJ hielden tevens ln, dat niet-blan ken daarvan geen deel uitmaakten. 8 In het begin van de twintigste eeuw werd gepoogd de liberale Engelse en de meer doctrinaire Afrikaanse opvattingen Inzake de rassenpolitiek tot een compromis te brengen. Dit mislukte. In de Jaren twintig en dertig kreeg daarop de Afrikaanse opvatting steeds meer de overhand. Na de oorlog kreeg zij gestalte ln het rassenbeleid van dr Verwoerd: de politiek van gescheiden ontwikke ling, Zij beheLst een gedetailleerd stelsel van wetten, dat er op is gericht binnen Zuid-Afrika di verse landen te ontwikkelen, elk door één rassen groep bewoond. A: A Vlak voor de landing in Johannes- burg had mijn Zuidafrikaanse buur man in het vliegtuig gezegd: ,Wo zitten hier met een aantal rassen bo venop elkaar.' Ik moest er aan terug denken op een hete zaterdagmorgen in Durban bij een bezoek aan een Indiase markt. Bovenop elkaar: het krioelde er van mensen, zwart, blank, bruin, afkomstig uit vele delen dezer wereld, nochtans allen Zuidafrikaan* geworden. Een journalist uit Kaap stad had me te voren gezegd: Jk weet niet of u de bijbel goed kent, maar op die markt in Durban moet ik altijd weer denken aan het ver haal over het eerste pinksterfeest van de christenen in Handelingen. Daar was een heel internationaal ga zelschap aanwezig, Parthers en Me- ders en Elamiten en wat al niet meer. Het zelfde ziet u daar in Durban'. En ernstig voegde hij er aan toe: Jn dat bijbelverhaal hoorden ze hun ei gen taal spreken. Begrijpt u goed: in hun eigen taal! Dat wil zeggen dat ze binnen hun culturele achtergrond blemn. dat ivil ook zeggen: afzonder lijk apart! Wij doen eigenlijk precies het zelfde met ons beleid...' Jawel, iedere bezoekeï ervaart het. de kerk van Nederlands-calvinistische stam heeft grote invloed gehad op de po litieke ontwikkeling van Zuid-Afrika, tot in de jongste generatie toe. Een tong antropoloog in der Transkei, Transvaler in hart en nieren, vertel de met overtuiging, dat hij de basis voor zijn werk vond in de tekst van Paulus, die immers verklaarde voor de joden een jood te zijn en voor de Grieken een Griek... De journalist uit Kaapstad vroeg nog bij het afscheid- nemen: ,Wat zijn zo uw eerste in drukken T' Mijn antwoord: Met wordt steeds meer een tocht door een land van mannenbroeders...' Q. A. DE KOK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19