A
U
mm
15
TELEVISIE-UITVOERING
.NAARDENSE' MATTHAUS
Schouwburgexperiment
Rendit Den Bosch niet geslaagd
w
TV-serie
kunst en
techniek
LEEUWENPARK
BEEKSE BERGEN
PANDA en de wensduit
h eMtf kruisverhoor
I
Jean Luc Godard
maakt film met
AVRO
oneens over
omroenMprlen
radio
televisie
5/RIJDAG 4 APRIL 19(
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze rtv-redactie)
Vanmorgen en -middag zal de AVRO
een integrale televisicuitvoering van
Baehs Mattliaus Passion verzorgen.
Tweehonderdveertig jaar geleden, op
Goede Vrijdag 1729 in de Thomas-
kirche te Leipzig, klonk de
Mattheüspassie in de toonzetting van
,de bouwmeester en goudsmid' J. S.
Bach (de kwalificatie is van Hans
Brandts Buys) voor de eerste maal
Tot zijn dood In 1750 volgden nog
vier uitvoeringen, de laatste in 1748,
onder Bachs eigen leiding. Pas in
1829. precies honderd jaar later na
de eerste uitvoering, klonk de Mat
theüspassie weer onder leiding van de
toen nauwelijks twintigjarige Felix
Mendelssohn Bartholdy in Berlijn.
Aan een sterk .romantische' inter
pretatie hoeft niet getwijfeld te wor
den! Mendelssohn gaf met deze uit
voering het sein tot een enorme
Bachrenaissance in Duitsland; deze
(ADVERTENTIE)
sloeg al spoedig naar 19e eeuws Ne
derland over, waar het muziekleven
toen sterk door wat er in Duitsland
febeurde bepaald werd. Het Is te
anken geweest aan de arts-musicus
dr F. C. Kist, dat van het midden
der vorige eeuw af de systematische
Bach-culius begon.
De televisiereportage, die via Neder
land I voor de vierde maal door de
AVRO wordt gebracht, komt van
10.30 tot ongeveer 12.15 uur en van
14.00 tot plus minus 16.00 uur recht
streeks vanuit de Grote Kerk te
Naarden.
In deze uitzending wordt het be-1
roemde werk van Johann Sebastian
Bach uitgevoerd door de solisten El-
ly Ameling. sopraan, Bernadette
Greevy. alt. Naan Pöld. tenor
(aria's). Johannes Hoefflir tenor
Evangelist). Peter van der Bilt, bas
(Christuspartii). Max var Egmond.
bas (aria's en kleine partijen).
Christiaan Norde, viola da gamba
Albert de Klerk en Wim van Beek.
continuo (orgel). Voorts hoort en
ziet men het Koor van de Nederland
se Bachvereeniging en leden van het
Residentie Orkest; het geheel onder
leiding van Charles de Wolff. De
Joop Stokkermans,
De AVRO is van mening dat het
geen zin heeft dc door minister
Klompó gewenste besprekingen met
de andere omroepverenigingen voort
te zetten. De bewindsvrouwe had de
omroepen onlangs verzocht onder
ling tot een regeling te komen om
de propaganda via radio en tv voor
de eigen om roei» bladen in te perken
en tevens richtlijnen vast te leggen,
waaraan de redacties van de bladen
zich moeten houden ten aanzien
van de inhoud van de bladen.
De AVRO heeft medegedeeld, dat
zij tot dit overleg bereid was en
daaraan ook heeft deelgenomen. De
standpunten die de AVRO ten aan
zien van deze twee punten inneemt
(A an onze kunstredactie)
De Jonge en beroemde Frans-Zwit
serse cineast Jean Luc Godard zal
begin mei in Italië de eerste opna
men maken voor een film die getn-
spireerd wordt door dc Parljse stu
dentenrevolutie van vorig jaar mei.
De film za) in de vorm worden ge
goten van een Western. Het scena.
rio zal de vrucht zijn van een samen
werking tussen Godard en de ver
maarde Parijse studentenleider van
Duitse bloede Daniel Cohn-Bendit.
ofwel Rode Danv d'.e door de Fran
se regermg een verb! If in Frank
rijk nog altijd is ontzegd.
Het fdtnscenario volgt het klassieke
schema van een wild-westverhaal.
waarbij de cowboy's echter door stu
denten zullen worden vervangen. Die
studenten brengen de jeugd de ele
mentaire lessen van de revolutie bij
om dan tenslotte samen over de no
tabelen en over de onderwereld te
kunnen zegev'eren.
Jean Luc Godard. die als cineast
vaak aan twee of drie films tegelijk
werkt, legt op dit moment de laatste
hand aan een rolprent die voor een
groot deel uit opnamen zal bestaan
die hij m de mei- en junidagen van
het vorig iaar eveneens over de stu.
dentenrevoilutie gefilmd had.
Jean Luo Godard. die we dezer da-
een in Parijs hebben ontmoet, ver
telde ons dat bil bovendien no" be-
sorekineen met Nederland v-oe^v" om]
voor een der omroenverenieintren
speciale televisiefilms over politieke
actualiteiten tc regisseren en op te
worden echter niet door de andere
omroepen gedeeld en daarom zou
voortzetting van de besprekingen
geen zin hebben.
De AVRO deelde mede dat zij zich
ten aanzien van de reclame in de
ether op het standpunt stelt dat de
omroepen zich in de hun toegewezen
zendtijd dienen te onthouden van
propaganda voor de eigen omroep
bladen en dat zij dit sinds 1 januari
jongstleden reeds in praktijk brengt.
De AVRO vindt verder dat zij vrij
is zelf de redactionele formule van
haar omroepbladen te bepalen, met
inachtneming van de desbetreffende
voorschriften.
Kl.'H \<i APRIL 1969
Middag:
NRU: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma over ontwikke
lingswerk. 12.26 Mededelingen ten
behoeve van land- en tuinbouw. Over
heidsvoorlichting: 12.29 Uitzending
voor de landbouw. NRU: 12.39 Ste-
VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20
Stereo: moderne gewijde muziek
(gr.). 14.00 Wikken en wegen: con
sumentenrubriek. 14.10 Stereo: licht
instrumentaal ensemble. NRU: 14.30
De toekomst van de Nederlandse
stad. lezing. 15.00 Klein chanson.
VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis:
programma voor thuiszittenden. 16.45
Stereo: New York Filharmonisch or
kest en solisten (gr.): moderne mu
ziek. 17.40 Informatie: achtergron
den en commentaar.
Avond
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. De
Vrije Gedachte: 18.20 Positief onge
loof. lezing. VPRO: 18.30 Hee: een
frogramma voor onvohvassenen.
9.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35
Criterium: kunst nader beschouwd.
19.50 Revolutie, onmogelijk, nodig:
lezing. 20.00 Kcrkconcert: vocaal en
instrumentaal ensemble en solisten:
oude gewijde muziek. VARA: 21.00
Stereo: Radio Kamerorkest en solist:
klassieke en moderne muziek. 22.15
Stereo: Omroep Dubbelkwartet:
klassieke liederen. 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.42 Actualitei
ten. 22.55 Stereo: Prettig weekend:
licht gevarieerd platenprogramma
23.55-24.00 Nieuws
ZATERDAG
Morgen
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: lichte grammofoonmu-
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8-00 Nieuws en Van de voorpagina.
8 lo Z.0.135; gevarieerd programma.
(9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Voor
nu en later, lezing. 10.45 Stereo:
draaiorgelmuziek (gr.). 10.50 Weg
wijs: tips voor trips en vakanties.
11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: lichte
grammofoonmuziek. 11.25 Oosteuro-
pese kroniek. 11.45 Met naald en
slinger: lichte oude grammofoonmu
ziek.
leiding van stervenden. 11.15 Solis
tenkamer: muzikaal vraaggesprek.
11.55 Mededelingen.
Middag:
12.00 Meditatie. 12.05 Van twaalf
tot twee: gevarieerd programma.
12.22 W(j van het land: 12.26 Mede
delingen ten behoeve van land- en
tuinbouw: 12.41 Actualiteiten; 13.00
Raden maar14.00 Sterven een
gewin, godsdienstig programma ter
gelegenheid van Goede Vrijdag.
TROS: 15.00 Mensen als u en ik:
profiel van een volk: Tibetanen. 15.30
Spotlight op Dannv Kave. 16.00
Nieuws. 16.02 Film-memo. 16.30
Boem!: pop show. 16.55 Stereo: Iene
miene muze: nieuws over under
ground en westcoast music. 17.15
Sportkompas. 17.45 Actualiteiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Geestelijke liederen
voor Goede Vrijdag (gr.). 18.19 Uit
zending van de Christelijk Histori
sche Unie. 18.30 Nieuws en weer-
praatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05
Stereo: Cello en piano: klassieke mu
ziek. CVK: 19.30 Gereformeerde
kerkdienst. NCRV: 20.30 Stereo:
klassieke kamermuziek (gr.). 21.00
Marcus Passie. Evert Westra. door
vocaal ensemble, jeugdkoor en hobo.
TROS: 22.00 Stereo: Muzikaliteiten:
muzikale show met Metropole orkest
en solisten. 22.30 Nieuws, nieuwer
nieuwst: gevarieerd programma,
(plm 22.40 Nieuws). 24.00 Sluiting.
ZATERDAG
Morgen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek rnet nieuws en actua
liteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde
muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Ste
reo: voor de vrouw. 9 00 Theologische
etherleergang. 9.35 Gvmnastièk voor
de huisvrouw. 9.45 Klassieke muziek
met luisterwed.strijd. 10.55 Kunwt- en
vliegwerk: tentoonstel lingsagenda.
11.00 Nieuws. 11.02 Visie: enkele ge
zichtspunten over de pastorale bege-
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Agent
000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kem-
ma. 13.30 Help. TROS: 14.00 Nws.
14.03 Lynx lof los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00
Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radio
journaal. 17.05-18.00 Indekraamte-
pas: verzoekplatenprogramma.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Diinn: geva
rieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws).
ADVERTENTIE
Het orkest van
FRANCK POURCEL
speelt beroemde melodieën.
POURCEL TROEVEN
in luxe album
tijdelijk 6.90
Bij aankoop kans op een week
geheel verzorgd Parijs voor 2
pers. in dé Pourcel Prijsvraag.
Vraag uw-Kandelaar de krant
'Troeven van uw platenhandelaar'
NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
10.30 UUR:
(AVRO) MATTHAUS PASSION (le deel)
den trCekS0 Ultzenclin2 vanuit de Grote kerk te Naar-
14.00 UUR:
•JLVfT,M'XLS PASSION (2e deel)
18.5.J UUR:
DE KABELTJESKRANT (NTS)
19.00 UUR:
JOURNAAL
19.03 UUR:
-II UA AVRO-KLELR)
19.28 UUR:
S^VUIENDKN DE DIERE N (kleur)
STROMBOLI
^Oo'uup'16 r°nd de Italiaanse vu'kaan
nts-journaal
20 16 UUR:
TRUMPETS OK THE LORD
Amerikaanse musical naar het boek .God's trombones'
van de auteur J.imes Weldon Johnson
21.35 UUR:
1 OOR DE VUIST WK';
22.50 UUR:
JOURNAAL
20.40 UUR:
EEN ZEKERE JUDAS
TV-toneel bewerkt naar hel stuk .U'n nomnié Judas'
van Claude-
rolbezetting bestaat onder i
als Judas.
21.55 UUR.
HIER EN NU
Actualiteitenrubriek
22.20 UUR:
DIT IS HET LAATSTE UUR, HET EERSTE UUR
DER DODEN
Muziek uit de Grote of Sint-Ba vokerk te Haarlem
22.45 UUR:
JOLRNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2,10
NEDERLAND-2
KANAAL 321
18.50 UUR:
DE FABELTJESKRANT (NTS)
19.00 UUR:
JOURNAAL
19.03 UUR:
SCALA
19.30 UUR:
TWEEKAMP (NCRV)
20.00 UUR:
JOURNAAL
20.16 UUR:
STERREN VAN DE TOEKOMS'J
Veertig jaar Nederlandse concertdirectie. Voor dit jubi
leum laten beroemde musici hun gezicht zien. Davld
Olstrach, Phia Berghout Nikita Magaloff en Josef
16.00-17.20 UUR:
DE REIS NAAR BETHLEHEM
18.55 UUR:
ZANDMANNETJE
19.00 UUR:
PROTESTANTS GODSDIENSTIGE UITZENDING
19.30 UUR:
ZIET U ER WAT IN
19.50 UUR:
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS
20.00 UUR:
JOURNAAL
20.25 UUR:
DE DOOD VAN EEN MENS
21.25 UUR:
JOURNAAL
21.30-22.55 UUR:
LUC AS PASSIE. KRYSTOF PENDKRKCKl
BELGle-FKANS
17 40 Journaal. 17.45 Francis au pays des grands fau-
ves. 18.00 Signe Alouettc IV. 18.30 Les hérltiers du
Christianisinc. 18.55 Affiches. 19.25 Tartine. .19.30 Yao.
20.00 Journaal. 20.30 Un miel amcr. 22.00 Terre des
hommes. 23.30 Journaal.
FRANKRIJK - RLJSSEL
12.30 Midi-magazlne. 13.00 Journaal. 16 20 Voor de
jeugd. 18.20 Journaal. 18 22 Contact. 18.30 Total 3.000.
18.45 Vivre chez-soi. 19.15 Pépin la Bulle (6). 19.20
Regionaal nieuws. 19.40 Les oiscaux rares. 20.00 Jour
naal. 21.00 La nuit du 9 mars. 22.50 Muzikaal program
ma. 23.20 - 23.35 Journaal.
BEZOEKERS BLEVEN
NA DE PAUZE WEG
(Van onze rtv-redactie)
Dat een .gratis' voetbalwedstrijd
lang niet door iedereen wordt ge
waardeerd, nebbon de Amsterdamse
toneelgroep .Centrum' en de directie
van de Bossche stadsschouwburg aar.
den lijve ondervonden. De .tribunes'
boden plaats aan 900 toeschouwers,
maar voor de eerste helft van de big
match Ajax-Feijenoord waren slechts
213 liefhebbers komen opdagen. Van
die 213 voetbalenthousiastelingen
ging in de pauze 70 procent naar huis
(149). Hieruit mag niet direct ge
concludeerd worden, dat de kwali
teit van het gebodene beneden peil,
bleef, want een groot aantal weg
lopers verzekerde ons met de hand
op het hart, dat het helemaal niet,
van plan was geweest de hele ,wed-;
strijd' te volgen. Deze categorie sup-!
portera was alleen maar gekoemn
om ruim een uur gratis onder de
pannen te zijn. Ze profiteerden dank
baar van het experiment van de
schouwourgdirect.e, dat erin bestond
iedereen gratis toegang te verlenen
tot de opvoering van het toneelstuk
dat .Centrum' onder de naam Ajax-
Feijenoord' (auteur Gerben Hellen-
Ea) op de planken bracht.
'at gratis sloeg alleen maar op de;
eerste helft. De teleurgestelden
mochten daarna de zaal verlatjn
zonder financië
doorgewinterde
bers konden het restant van
strijd bijwonen tegen betaling
5 gulden, cq 2,50, al naar gelang;
zij eretribune of mindere rangen1
bezetten.
De schouwburgdirectie zag dit expe
riment niet alleen als een test voor
de werkelijke culturele belangstel
ling van de Bosschenaren, maar ook
als een graadmeter voor de presta
ties van de toneelgroep .Centrum'.
Of nu die belangstelling of de pres
taties beneden de verwachtingen zijn
gebleven, zal voorlopig nog een raad
sel blijven. Feit is, dat dé organisa
toren toch wel een hoger rendement
hadden verwacht, zowel wat het be
zettingspercentage van de zaal. als!
wat het aantal blijvertjes betreft.
Deze laatste categorie toonde zich
overigens begrüpeliik bijzon-!
der ingenomen met de .wedstrü
De schouwburgdirectie (Luc van
Gent) blijft ondanks alles geporteerd
voor de herhaling van een dergelijk
experiment.
ZANGER BARRY RYAN
ERNSTIG GEWOND
MIN CHEN (DPA)De popzanger
Barry Ryan heeft maandagavond in
een studio te Münohen bij opnamen met
een .roodgloeiende telefoon' ernstige!
brandwonden aan gelaat, hals en handen
opgelopen. Hy is opgenomen ln een chi
rurgische kliniek, waar artsen dinsdag!
meedeelden dat hij het .naar omstandig- j
heden redelijk' maakte.
De 20-jarige zanger zou worden gefilmd
terwijl hij telefoneerde ,tot de vlammen!
eruit sloegen'. Eerst werd daartoe rook-
poeder aangestoken, maar toen dat niet]
het gewenste effect had, werd het tele
foontoestel op en bak met spiritus ge
zet en de vloeistof in brand gestoken.
Daar de vlam niet hoog genoeg kwam
gooit iemand nog wat spiritus bij, waar
op een steekvlam in het gezicht van
Barry Ryan sloeg.
Do laatste televisie-serie van dc
Stichting Openbaar Kunstbezit vóór
de zomer, heeft .Kunst en Techniek'
tot onderwerp. De NTS zendt de
programma's uit op de zondagen 6,
13, 20, en 2" april, steeds van 15-30
tot 15.45 uur via Nederland De
afleveringen worden herhaald op
de woensdagen 9, 16, 23, en 30 april,
steeds na afloop van het avondpro
gramma op Nederland 1.
In de eerste uitzending wordt het
grensgebied van Kunst en techniek
verkend, ,Een brug is niet zelden
mooi'. De ontwerper heeft allereerst
een deugdelhke brug willen maken.
Werd die bij toeval .mooi' of heeft
de ingenieur die haar tekende toch
(ADVERTENTIE)
Een goed idee
ivor morgen
SAFARI
tussen Hikarenbeek en liltxirg
gev.
bruj
'al niet. Er zijn mooie en lelijke
iruggen. auto's, schepen, vliegtuigen.
Deze verkenning wordt uitgevoerd
bij en op de Brienenoordbrug in
Rotterdam, waarbij dan ook even
achterom gekeken wordt naar de
Konlngsbrug. De tweede uitzending
begint met een kunstenaars-gene
ratie voor wie de techniek een soort
geloof was. De futuristen waren ,weg"
van techniek en snelheid. Zij beweer
den dat een race-auto mooier is
dan het bekende Niké-beeld uit het
Louvre. Een even begrijpelijke als
onkritische benadering van de tech
niek. Lang heeft deze geesdrlft niet
geduurd. Het verhaal loopt uit op
kunstenaars van onze eigen tijd. die
niet meer willen zijn dan organisator
van technische gegevens. In net derde
programma gaat het nogmaals over
de kunstenaar als organisator, maar
nu organisator van een stukje maat
schappij. Tatlin bijvoorbeeld, die
(ADVERTENTIE)
Uwsleutel tot opgewekter autorijden is King.
Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie'
waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King
stimuleert en activeert. Natuurzuivere King
houdt monden fris en mensen monter.
Vergeet r»et ra dezeopwirdendste safan
van uw leven het on tspanmngs-paradijs
van de Beekse Bergen te bezoeken.
arbelderskleding ontwierp. Vandaar
komen wij terecht bij het mee-wer-
ken van de kunstenaar aan vormen
gekocht en verbruikt moeten worden.
Het kan ook anders. Constant Nieuw-
enhuys bijvoorbeeld ontwerpt een
toekomststad die óók berust op de
techniek: de mens hoeft niet of
nauwelijks meer te werken, want dat
doen computers en machines voor
hem. Maar de hele maatschappij,
vindt hij, wordt dan anders; de mens
wordt een vrije, spelende nomade.
Niet iedereen is zo vol verwachting
over de techniek. Er zijn ook kunste
naars die haar ontdekken en er de
spot mee drijven. Ook zij gebruiken
technische dingen, maar zij constru
eren er .beelden' uit die de draak
steken met de machine. Doelloos draal
ende, stampende, rammelende en la
waai makende dingen. De kunstenaar
kan met de techniek meer dan één
kant uit.De vierde, tevens laatste
uitzending in deze serie wordt, zoals
dit jaar gebruikelijk is.verzorgd door
Christa van Santen en heeft het ka
rakter van haar cursus .doen en
zien* Een groep mensen werken aan
een opdracht en leren zo .met de han
den' een beeldend probleem zien. Een
beeldend probleem, dat ditmaal ge
kozen is uit het thema kunst en tech
niek.
ter langs om de brug te openen Daar
moet ik gebruik van maken..' Met
deze woorden schoot hij plotseling de
struiken in, tot ontstemming van de
motor-agent. ,Hola, wat is dat?!' riep
deze, terwijl hij zijn voertuig op het
steuntje zette. .Waarom dal verdach
te gedoe? Heb je soms iets op je
kerfstok? Kom jij eens terug!' Maar
dat deed de vluchteling niet en
daarom sprong de politieman achter
hem aan de bosjes in. Een tijd lang
was er niets anders te horen dan het
geritsel van bladeren en hollende
voetstappen. Toen klonk er echter een
dreunend geluid en na enige minu
ten kwam Joris weer te voorschijn.
fHet is toch maar eenvoudig om zich
in een vermomming te steken....' pre
velde hij. ,Men lokt iemand naar een stille plek waar een goede tak ligt, en ziedaar!'
FEUILLETON' DOOR JOHN ROWAN WILSON
36
Sla me of schreeuw het huis bij el
kaar of schenk je iets te drinken
in of ga terug naar Londen of
wat dan ook.Maar zit daar niet te
proberen iets te bedenken dat je te
gen me kunt zeggen en dat in over
eenstemming is met de voorstelling
die je van jezelf maakt.'
Het was natuurlijk nutteloos. Hij
reageerde door op Le staan en de
kamer uit te gaan zonder naar haai
te kijken. Ze hoorde hem langs het
tuinpad lopen en daarna wegrijden
naar Londen. Ze ging in een van de
fauteuils zitten, beschaamd en uitge
put, haar glas tussen haar handen
heen en weer wiegend als een baby.
dacht ze, waarom deed ze zo gemeen
Waarom waarom
Maar ze deed niet altijd zo. Het lag
aan David hij had haar zo ge
was.
HOOFDSTUK 7
Line reed snel over de weg naa:
Londen en klemde zijn handen vast
om het stuur om het trillen te doen
ophouden. Voortdurend herhaalde hij
in zichzelf fragmenten uit het af
schuwelijke gesprek waaraan hij zo
juist had deelgenomen. Hoe meer hrj
er over nadacht, hoe meer het hem
verbijsterde. Was ze krankzinnig aan
het worden? Wat had hij gedaan
dat ze hem zo kon haten? En hoe
zou het in de toekomst moeten gaan
Zo konden ze niet verder gaan
Maar wat waren de alternatieven"
Een scheiding met Susan als mede
gedaagde? Daarna een huwelijk met
Susan? Maar zou Susan dat wil
len? Wenste hij dat als puntje bi.)
paaltje kwam? Hij had er eigenlijk
nog nooit in dergelijke concrete ter
men over nagedacht. Het drong tot
hem door dat zijn leven geheel uit
het spoor was gelopen. Hij was zo
:n beslag genomen geweest door al
lerlei dagelijkse crises en moeilijk
heden dat hij over deze grote pro
blemen niet had nagedacht of als
hij het wel had gedaan, alleen maar
vaag had gehoopt dat de omstandig
heden hem een weg naar een bevre
digende oplossing zouden wijzen. Bij
zijn werk en het proces en Brenda en
zijn zoons en het probleem om aan
zijn gewone dagelijkse plichten te
voldoen, had hij niet ook nog de tijd
of de energie gehad om mogelijke
toekomstige situaties of de valstrik
ken die hij plotseling op zijn weg
zou kunnen vinden in overweging te
nemen. Hij leek op zo'n staatsman
of ambtenaar die zo opgaat in de
details van zijn werk dat hij geen
tijd heeft om vooruit te denken,
zodat elke nieuwe ontwikkeling een
onaangename verrassing is. waarop
hij niet was voorbereid.
Hij erkende dat gevaar en deinsde
er tegelijkertijd voor terug. De pro
blemen waren zo ongrijpbaar, ze had
den zoveel aspecten waarop hij geen
vat had dat hij niet wist hoe hij
er mee te kampen had. De enige
manier was om ze elk op -hun tijd
onder ogen te zien, dacht hij in een
van zijn zeldzame maar geestdrif
tige pogingen om zijn problemen
doelmatig te analyseren. Wat was
Het geld. Hij had zijn financiële
moeilijkheden nog met opgelost. En
evenmin dacht hij wanhopig, had hij
enig idee hoe hij dat zou moeten
doen. Misschien was het wel een on
oplosbaar probleem. Die gedachte
maakte hem een beetje opgewekter
Toekomstige gevaren hadden hem
nooit zo veel vrees aangejaagd als
ze andere mensen deden, waarschijn
lijk omdat in zijn leven bijna altijd
lijkheid zich bijna nooit tot een
ramp had ontwikkeld. Hij koesterde
de vage hoop dat er zich wel iets
zou voordoen.
Hij ging naar huis en nam een warm
bad. Nu er tussen hem en Brenda
drong echter tot hem door dat hij
niets om handen had. Susan was weg
voor het weekend. Hij had behoefte
aan gezelschap en ging naar het
ziekenhuis. Er was niet veel te doen
maar hij kon met de zaalzuster pra
ten. Ze was eraan gewend dat hij
zo zonder reden binnen kwam vallen
en schonk hem ln haar kantoortje
een kop koffie in. Terwijl ze zaten
te praten, kwam er een leerlingver-
pleegster binnen. .Er is iemand aan
de telefoon, zuster. Voor professor
Line."
Hij gmg net kantoortje uit en nam
de telefoon op.
.Met professor Line
Hij herkende de stem van Marsh, de
wetenschappelijke medewerker van
de Frampton-Uitgeverij. Hij kende
Marsh al enkele jaren en had hem
nu en dan stof voor artikelen ge
leverd waaronder ook de gegevens
voor het artikel dat tot het hangende
rechtsgeding wegens smaad had ge
leid. De Frampton-Uitgeverij had
van haar dankbaarheid blijk gege
ven door royale giften voor labora-
torïumapparatuur. .Hoe gaat het In
Fleet Street?' vroeg Line vriendelijk
.Dat gaat wel.' De stem van Marsh
klonk alsof hij zich met helemaal
gerust voelde. .Kunt u vrijuit pra-
.YVei. .betrekkelijk.'
.Ik mag wel aannemen dat u be
richt hebt ontvangen over de datum
van de rechtszitting
.Ja.'
.Onze zaak zal natuurlijk daarna
voorkomen.' .Marsh zweeg even. .Lord
Frampton interesseert zich bijzonder
voor de hele kwestie.'
Line vond de eerbiedige manier
waarop de andere sprak nogal ver
makelijk. .Doet hij dat werkelijk?'
.Ja. Maar hij begint zich een beetje
bezorgd te maken Hij heeft geruch
ten gehoord dat de andere partij op
een schikking uit IsHij zweeg als
of hij commentaar verwachtte maar
Line zei mets en hij ging verder:
.Er is hem veel aan gelegen dat u
niet tot toegeven gedwongen zult
worden door. Hij liet de zin on
voltooid. .Door de omstandigheden,
vulde hij aan
.Dat is niet erg waarschijnlijk, zei
Line voorzichtig .Het zou wel eens
een heel kostbare geschiedenis kun
nen worden.' De woorden zweefden
een ogenblik ln de lucht. .Lord
Frampton meent dat het in ieders
belang is overleg te plegen. Hij zou
heel graag een gesprek met u willen
hebben."
om zich zo door Frampton te laten
ontbieden. ,Ik heb 't nogal druk.
,lk weet het. Maar hij zou het bij
zonder op prijs stellen. De stem
van Marsh klonk wat bezorgd. Line
bedacht dat Marsh wel eens in moei
lijkheden zou kunnen komen indien
de uitnodiging werd afgeslagen. En
eigenlijk had hij niets ander te doen.
.Goed. ik kom." .Prachtig", ze: Marsh
opgelucht ,H:j zal een auto sturen."
Terwijl Line de telefoon neerlegde,
vroeg hij zich af of nij een fout had
gemaakt Hij had Frampton nooit
ontmoet maar Marsh sprak met veel
ontzag over hem. Hij had z:jn pers-
rijkje met zelf opgebouwd maar het
geërfd. Men zei dat hij terugge
trokken leefde en bij werd inder
daad. Niet veel in het openbaar ge
zien. Men beweerde dat hij zich niet
door politieke pressie liet beïnvloe
den en dat bij een e.genaardig soort
integriteit bezat. H:j was ook enorm
rijk. Het was mogelijk dacht Line,
dat dn de oplossing van zijn finan
ciële problemen zou zijn.
Vijftien minuten later reed Framp-
tons limousine bij het ziekenhuis
voor. Hij werd naar de nieuwe en
bijzonder lelijke wolkenkrabber
zuidelijk van Fleet Street ge
bracht, waar de Frampton-Uitgeve
rij haar hoofdkwartier had. De mu
ren van de hal waren bedekt met
wandschilderingen die begrippen als
Internationale samenwerking tot on
derwerp hadden. Hij werd naar een
kleine lift geleid die hem naar de
bovenste etage van het gebouw
bracht. Door een reeks gangen be
reikte hij Framptoms suitë. Ten slot
te werd hij binnengelaten m een gro
te zitkamer die op twee niveaus was
gebouwd. Het deel waar hij binnen
kwam. lag een stuk lager dan het
dee] van. hei vertrek waar Frampton
met zijn drie medewerkers zat: Line
kreeg daardoor het gevoel dat hij
z:eh in een soort troonzaal bevond.
Een wand van de kamer werd inge
nomen door een enorm raam dat uit
zicht bood over zuid-west Londen.
Frampton was lang en mager, een
,Nu?' zei Marsh op enigszins veront
schuldigende toon.
Lino voelde er bepaald niets voor
goed geconserveerde man van e
de 50, met grijzend haar en een mas
kerachtig gezicht dat eruit zag alsof
het aan te veel zon en te veel zorg
en aandacht blootgesteld was ge
weest. Het resultaat was dat het op
een afstand een indruk van jeugd
gaf Als men echter dichterbij kwam.
werd het duidelijk dat het toch beter
geweest zou zijn als hij zijn gezicht
op de normale manier had laten ver
ouderen. Framptons mond was kie-.n
en stond wat scheef in zijn gezicht,
hij had een ontevreden gelaatsuit
drukking en zijn glimlach was niet
overtuigend. (Wordt vervolgd)