A U mm 15 TELEVISIE-UITVOERING .NAARDENSE' MATTHAUS Schouwburgexperiment Rendit Den Bosch niet geslaagd w TV-serie kunst en techniek LEEUWENPARK BEEKSE BERGEN PANDA en de wensduit h eMtf kruisverhoor I Jean Luc Godard maakt film met AVRO oneens over omroenMprlen radio televisie 5/RIJDAG 4 APRIL 19( PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze rtv-redactie) Vanmorgen en -middag zal de AVRO een integrale televisicuitvoering van Baehs Mattliaus Passion verzorgen. Tweehonderdveertig jaar geleden, op Goede Vrijdag 1729 in de Thomas- kirche te Leipzig, klonk de Mattheüspassie in de toonzetting van ,de bouwmeester en goudsmid' J. S. Bach (de kwalificatie is van Hans Brandts Buys) voor de eerste maal Tot zijn dood In 1750 volgden nog vier uitvoeringen, de laatste in 1748, onder Bachs eigen leiding. Pas in 1829. precies honderd jaar later na de eerste uitvoering, klonk de Mat theüspassie weer onder leiding van de toen nauwelijks twintigjarige Felix Mendelssohn Bartholdy in Berlijn. Aan een sterk .romantische' inter pretatie hoeft niet getwijfeld te wor den! Mendelssohn gaf met deze uit voering het sein tot een enorme Bachrenaissance in Duitsland; deze (ADVERTENTIE) sloeg al spoedig naar 19e eeuws Ne derland over, waar het muziekleven toen sterk door wat er in Duitsland febeurde bepaald werd. Het Is te anken geweest aan de arts-musicus dr F. C. Kist, dat van het midden der vorige eeuw af de systematische Bach-culius begon. De televisiereportage, die via Neder land I voor de vierde maal door de AVRO wordt gebracht, komt van 10.30 tot ongeveer 12.15 uur en van 14.00 tot plus minus 16.00 uur recht streeks vanuit de Grote Kerk te Naarden. In deze uitzending wordt het be-1 roemde werk van Johann Sebastian Bach uitgevoerd door de solisten El- ly Ameling. sopraan, Bernadette Greevy. alt. Naan Pöld. tenor (aria's). Johannes Hoefflir tenor Evangelist). Peter van der Bilt, bas (Christuspartii). Max var Egmond. bas (aria's en kleine partijen). Christiaan Norde, viola da gamba Albert de Klerk en Wim van Beek. continuo (orgel). Voorts hoort en ziet men het Koor van de Nederland se Bachvereeniging en leden van het Residentie Orkest; het geheel onder leiding van Charles de Wolff. De Joop Stokkermans, De AVRO is van mening dat het geen zin heeft dc door minister Klompó gewenste besprekingen met de andere omroepverenigingen voort te zetten. De bewindsvrouwe had de omroepen onlangs verzocht onder ling tot een regeling te komen om de propaganda via radio en tv voor de eigen om roei» bladen in te perken en tevens richtlijnen vast te leggen, waaraan de redacties van de bladen zich moeten houden ten aanzien van de inhoud van de bladen. De AVRO heeft medegedeeld, dat zij tot dit overleg bereid was en daaraan ook heeft deelgenomen. De standpunten die de AVRO ten aan zien van deze twee punten inneemt (A an onze kunstredactie) De Jonge en beroemde Frans-Zwit serse cineast Jean Luc Godard zal begin mei in Italië de eerste opna men maken voor een film die getn- spireerd wordt door dc Parljse stu dentenrevolutie van vorig jaar mei. De film za) in de vorm worden ge goten van een Western. Het scena. rio zal de vrucht zijn van een samen werking tussen Godard en de ver maarde Parijse studentenleider van Duitse bloede Daniel Cohn-Bendit. ofwel Rode Danv d'.e door de Fran se regermg een verb! If in Frank rijk nog altijd is ontzegd. Het fdtnscenario volgt het klassieke schema van een wild-westverhaal. waarbij de cowboy's echter door stu denten zullen worden vervangen. Die studenten brengen de jeugd de ele mentaire lessen van de revolutie bij om dan tenslotte samen over de no tabelen en over de onderwereld te kunnen zegev'eren. Jean Luc Godard. die als cineast vaak aan twee of drie films tegelijk werkt, legt op dit moment de laatste hand aan een rolprent die voor een groot deel uit opnamen zal bestaan die hij m de mei- en junidagen van het vorig iaar eveneens over de stu. dentenrevoilutie gefilmd had. Jean Luo Godard. die we dezer da- een in Parijs hebben ontmoet, ver telde ons dat bil bovendien no" be- sorekineen met Nederland v-oe^v" om] voor een der omroenverenieintren speciale televisiefilms over politieke actualiteiten tc regisseren en op te worden echter niet door de andere omroepen gedeeld en daarom zou voortzetting van de besprekingen geen zin hebben. De AVRO deelde mede dat zij zich ten aanzien van de reclame in de ether op het standpunt stelt dat de omroepen zich in de hun toegewezen zendtijd dienen te onthouden van propaganda voor de eigen omroep bladen en dat zij dit sinds 1 januari jongstleden reeds in praktijk brengt. De AVRO vindt verder dat zij vrij is zelf de redactionele formule van haar omroepbladen te bepalen, met inachtneming van de desbetreffende voorschriften. Kl.'H \<i APRIL 1969 Middag: NRU: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma over ontwikke lingswerk. 12.26 Mededelingen ten behoeve van land- en tuinbouw. Over heidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw. NRU: 12.39 Ste- VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: moderne gewijde muziek (gr.). 14.00 Wikken en wegen: con sumentenrubriek. 14.10 Stereo: licht instrumentaal ensemble. NRU: 14.30 De toekomst van de Nederlandse stad. lezing. 15.00 Klein chanson. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszittenden. 16.45 Stereo: New York Filharmonisch or kest en solisten (gr.): moderne mu ziek. 17.40 Informatie: achtergron den en commentaar. Avond 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. De Vrije Gedachte: 18.20 Positief onge loof. lezing. VPRO: 18.30 Hee: een frogramma voor onvohvassenen. 9.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Criterium: kunst nader beschouwd. 19.50 Revolutie, onmogelijk, nodig: lezing. 20.00 Kcrkconcert: vocaal en instrumentaal ensemble en solisten: oude gewijde muziek. VARA: 21.00 Stereo: Radio Kamerorkest en solist: klassieke en moderne muziek. 22.15 Stereo: Omroep Dubbelkwartet: klassieke liederen. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.42 Actualitei ten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gevarieerd platenprogramma 23.55-24.00 Nieuws ZATERDAG Morgen VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: lichte grammofoonmu- VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8-00 Nieuws en Van de voorpagina. 8 lo Z.0.135; gevarieerd programma. (9.35-9.40 Waterstanden). 10.30 Voor nu en later, lezing. 10.45 Stereo: draaiorgelmuziek (gr.). 10.50 Weg wijs: tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 11.25 Oosteuro- pese kroniek. 11.45 Met naald en slinger: lichte oude grammofoonmu ziek. leiding van stervenden. 11.15 Solis tenkamer: muzikaal vraaggesprek. 11.55 Mededelingen. Middag: 12.00 Meditatie. 12.05 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. 12.22 W(j van het land: 12.26 Mede delingen ten behoeve van land- en tuinbouw: 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar14.00 Sterven een gewin, godsdienstig programma ter gelegenheid van Goede Vrijdag. TROS: 15.00 Mensen als u en ik: profiel van een volk: Tibetanen. 15.30 Spotlight op Dannv Kave. 16.00 Nieuws. 16.02 Film-memo. 16.30 Boem!: pop show. 16.55 Stereo: Iene miene muze: nieuws over under ground en westcoast music. 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. Avond: NCRV: 18.00 Geestelijke liederen voor Goede Vrijdag (gr.). 18.19 Uit zending van de Christelijk Histori sche Unie. 18.30 Nieuws en weer- praatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Stereo: Cello en piano: klassieke mu ziek. CVK: 19.30 Gereformeerde kerkdienst. NCRV: 20.30 Stereo: klassieke kamermuziek (gr.). 21.00 Marcus Passie. Evert Westra. door vocaal ensemble, jeugdkoor en hobo. TROS: 22.00 Stereo: Muzikaliteiten: muzikale show met Metropole orkest en solisten. 22.30 Nieuws, nieuwer nieuwst: gevarieerd programma, (plm 22.40 Nieuws). 24.00 Sluiting. ZATERDAG Morgen NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek rnet nieuws en actua liteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Ste reo: voor de vrouw. 9 00 Theologische etherleergang. 9.35 Gvmnastièk voor de huisvrouw. 9.45 Klassieke muziek met luisterwed.strijd. 10.55 Kunwt- en vliegwerk: tentoonstel lingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Visie: enkele ge zichtspunten over de pastorale bege- Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kem- ma. 13.30 Help. TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx lof los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radio journaal. 17.05-18.00 Indekraamte- pas: verzoekplatenprogramma. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Diinn: geva rieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). ADVERTENTIE Het orkest van FRANCK POURCEL speelt beroemde melodieën. POURCEL TROEVEN in luxe album tijdelijk 6.90 Bij aankoop kans op een week geheel verzorgd Parijs voor 2 pers. in dé Pourcel Prijsvraag. Vraag uw-Kandelaar de krant 'Troeven van uw platenhandelaar' NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 10.30 UUR: (AVRO) MATTHAUS PASSION (le deel) den trCekS0 Ultzenclin2 vanuit de Grote kerk te Naar- 14.00 UUR: •JLVfT,M'XLS PASSION (2e deel) 18.5.J UUR: DE KABELTJESKRANT (NTS) 19.00 UUR: JOURNAAL 19.03 UUR: -II UA AVRO-KLELR) 19.28 UUR: S^VUIENDKN DE DIERE N (kleur) STROMBOLI ^Oo'uup'16 r°nd de Italiaanse vu'kaan nts-journaal 20 16 UUR: TRUMPETS OK THE LORD Amerikaanse musical naar het boek .God's trombones' van de auteur J.imes Weldon Johnson 21.35 UUR: 1 OOR DE VUIST WK'; 22.50 UUR: JOURNAAL 20.40 UUR: EEN ZEKERE JUDAS TV-toneel bewerkt naar hel stuk .U'n nomnié Judas' van Claude- rolbezetting bestaat onder i als Judas. 21.55 UUR. HIER EN NU Actualiteitenrubriek 22.20 UUR: DIT IS HET LAATSTE UUR, HET EERSTE UUR DER DODEN Muziek uit de Grote of Sint-Ba vokerk te Haarlem 22.45 UUR: JOLRNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2,10 NEDERLAND-2 KANAAL 321 18.50 UUR: DE FABELTJESKRANT (NTS) 19.00 UUR: JOURNAAL 19.03 UUR: SCALA 19.30 UUR: TWEEKAMP (NCRV) 20.00 UUR: JOURNAAL 20.16 UUR: STERREN VAN DE TOEKOMS'J Veertig jaar Nederlandse concertdirectie. Voor dit jubi leum laten beroemde musici hun gezicht zien. Davld Olstrach, Phia Berghout Nikita Magaloff en Josef 16.00-17.20 UUR: DE REIS NAAR BETHLEHEM 18.55 UUR: ZANDMANNETJE 19.00 UUR: PROTESTANTS GODSDIENSTIGE UITZENDING 19.30 UUR: ZIET U ER WAT IN 19.50 UUR: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 20.00 UUR: JOURNAAL 20.25 UUR: DE DOOD VAN EEN MENS 21.25 UUR: JOURNAAL 21.30-22.55 UUR: LUC AS PASSIE. KRYSTOF PENDKRKCKl BELGle-FKANS 17 40 Journaal. 17.45 Francis au pays des grands fau- ves. 18.00 Signe Alouettc IV. 18.30 Les hérltiers du Christianisinc. 18.55 Affiches. 19.25 Tartine. .19.30 Yao. 20.00 Journaal. 20.30 Un miel amcr. 22.00 Terre des hommes. 23.30 Journaal. FRANKRIJK - RLJSSEL 12.30 Midi-magazlne. 13.00 Journaal. 16 20 Voor de jeugd. 18.20 Journaal. 18 22 Contact. 18.30 Total 3.000. 18.45 Vivre chez-soi. 19.15 Pépin la Bulle (6). 19.20 Regionaal nieuws. 19.40 Les oiscaux rares. 20.00 Jour naal. 21.00 La nuit du 9 mars. 22.50 Muzikaal program ma. 23.20 - 23.35 Journaal. BEZOEKERS BLEVEN NA DE PAUZE WEG (Van onze rtv-redactie) Dat een .gratis' voetbalwedstrijd lang niet door iedereen wordt ge waardeerd, nebbon de Amsterdamse toneelgroep .Centrum' en de directie van de Bossche stadsschouwburg aar. den lijve ondervonden. De .tribunes' boden plaats aan 900 toeschouwers, maar voor de eerste helft van de big match Ajax-Feijenoord waren slechts 213 liefhebbers komen opdagen. Van die 213 voetbalenthousiastelingen ging in de pauze 70 procent naar huis (149). Hieruit mag niet direct ge concludeerd worden, dat de kwali teit van het gebodene beneden peil, bleef, want een groot aantal weg lopers verzekerde ons met de hand op het hart, dat het helemaal niet, van plan was geweest de hele ,wed-; strijd' te volgen. Deze categorie sup-! portera was alleen maar gekoemn om ruim een uur gratis onder de pannen te zijn. Ze profiteerden dank baar van het experiment van de schouwourgdirect.e, dat erin bestond iedereen gratis toegang te verlenen tot de opvoering van het toneelstuk dat .Centrum' onder de naam Ajax- Feijenoord' (auteur Gerben Hellen- Ea) op de planken bracht. 'at gratis sloeg alleen maar op de; eerste helft. De teleurgestelden mochten daarna de zaal verlatjn zonder financië doorgewinterde bers konden het restant van strijd bijwonen tegen betaling 5 gulden, cq 2,50, al naar gelang; zij eretribune of mindere rangen1 bezetten. De schouwburgdirectie zag dit expe riment niet alleen als een test voor de werkelijke culturele belangstel ling van de Bosschenaren, maar ook als een graadmeter voor de presta ties van de toneelgroep .Centrum'. Of nu die belangstelling of de pres taties beneden de verwachtingen zijn gebleven, zal voorlopig nog een raad sel blijven. Feit is, dat dé organisa toren toch wel een hoger rendement hadden verwacht, zowel wat het be zettingspercentage van de zaal. als! wat het aantal blijvertjes betreft. Deze laatste categorie toonde zich overigens begrüpeliik bijzon-! der ingenomen met de .wedstrü De schouwburgdirectie (Luc van Gent) blijft ondanks alles geporteerd voor de herhaling van een dergelijk experiment. ZANGER BARRY RYAN ERNSTIG GEWOND MIN CHEN (DPA)De popzanger Barry Ryan heeft maandagavond in een studio te Münohen bij opnamen met een .roodgloeiende telefoon' ernstige! brandwonden aan gelaat, hals en handen opgelopen. Hy is opgenomen ln een chi rurgische kliniek, waar artsen dinsdag! meedeelden dat hij het .naar omstandig- j heden redelijk' maakte. De 20-jarige zanger zou worden gefilmd terwijl hij telefoneerde ,tot de vlammen! eruit sloegen'. Eerst werd daartoe rook- poeder aangestoken, maar toen dat niet] het gewenste effect had, werd het tele foontoestel op en bak met spiritus ge zet en de vloeistof in brand gestoken. Daar de vlam niet hoog genoeg kwam gooit iemand nog wat spiritus bij, waar op een steekvlam in het gezicht van Barry Ryan sloeg. Do laatste televisie-serie van dc Stichting Openbaar Kunstbezit vóór de zomer, heeft .Kunst en Techniek' tot onderwerp. De NTS zendt de programma's uit op de zondagen 6, 13, 20, en 2" april, steeds van 15-30 tot 15.45 uur via Nederland De afleveringen worden herhaald op de woensdagen 9, 16, 23, en 30 april, steeds na afloop van het avondpro gramma op Nederland 1. In de eerste uitzending wordt het grensgebied van Kunst en techniek verkend, ,Een brug is niet zelden mooi'. De ontwerper heeft allereerst een deugdelhke brug willen maken. Werd die bij toeval .mooi' of heeft de ingenieur die haar tekende toch (ADVERTENTIE) Een goed idee ivor morgen SAFARI tussen Hikarenbeek en liltxirg gev. bruj 'al niet. Er zijn mooie en lelijke iruggen. auto's, schepen, vliegtuigen. Deze verkenning wordt uitgevoerd bij en op de Brienenoordbrug in Rotterdam, waarbij dan ook even achterom gekeken wordt naar de Konlngsbrug. De tweede uitzending begint met een kunstenaars-gene ratie voor wie de techniek een soort geloof was. De futuristen waren ,weg" van techniek en snelheid. Zij beweer den dat een race-auto mooier is dan het bekende Niké-beeld uit het Louvre. Een even begrijpelijke als onkritische benadering van de tech niek. Lang heeft deze geesdrlft niet geduurd. Het verhaal loopt uit op kunstenaars van onze eigen tijd. die niet meer willen zijn dan organisator van technische gegevens. In net derde programma gaat het nogmaals over de kunstenaar als organisator, maar nu organisator van een stukje maat schappij. Tatlin bijvoorbeeld, die (ADVERTENTIE) Uwsleutel tot opgewekter autorijden is King. Elke King pepermunt is namelijk een „rondje energie' waardoor u nèt iets sneller reageert. Omdat King stimuleert en activeert. Natuurzuivere King houdt monden fris en mensen monter. Vergeet r»et ra dezeopwirdendste safan van uw leven het on tspanmngs-paradijs van de Beekse Bergen te bezoeken. arbelderskleding ontwierp. Vandaar komen wij terecht bij het mee-wer- ken van de kunstenaar aan vormen gekocht en verbruikt moeten worden. Het kan ook anders. Constant Nieuw- enhuys bijvoorbeeld ontwerpt een toekomststad die óók berust op de techniek: de mens hoeft niet of nauwelijks meer te werken, want dat doen computers en machines voor hem. Maar de hele maatschappij, vindt hij, wordt dan anders; de mens wordt een vrije, spelende nomade. Niet iedereen is zo vol verwachting over de techniek. Er zijn ook kunste naars die haar ontdekken en er de spot mee drijven. Ook zij gebruiken technische dingen, maar zij constru eren er .beelden' uit die de draak steken met de machine. Doelloos draal ende, stampende, rammelende en la waai makende dingen. De kunstenaar kan met de techniek meer dan één kant uit.De vierde, tevens laatste uitzending in deze serie wordt, zoals dit jaar gebruikelijk is.verzorgd door Christa van Santen en heeft het ka rakter van haar cursus .doen en zien* Een groep mensen werken aan een opdracht en leren zo .met de han den' een beeldend probleem zien. Een beeldend probleem, dat ditmaal ge kozen is uit het thema kunst en tech niek. ter langs om de brug te openen Daar moet ik gebruik van maken..' Met deze woorden schoot hij plotseling de struiken in, tot ontstemming van de motor-agent. ,Hola, wat is dat?!' riep deze, terwijl hij zijn voertuig op het steuntje zette. .Waarom dal verdach te gedoe? Heb je soms iets op je kerfstok? Kom jij eens terug!' Maar dat deed de vluchteling niet en daarom sprong de politieman achter hem aan de bosjes in. Een tijd lang was er niets anders te horen dan het geritsel van bladeren en hollende voetstappen. Toen klonk er echter een dreunend geluid en na enige minu ten kwam Joris weer te voorschijn. fHet is toch maar eenvoudig om zich in een vermomming te steken....' pre velde hij. ,Men lokt iemand naar een stille plek waar een goede tak ligt, en ziedaar!' FEUILLETON' DOOR JOHN ROWAN WILSON 36 Sla me of schreeuw het huis bij el kaar of schenk je iets te drinken in of ga terug naar Londen of wat dan ook.Maar zit daar niet te proberen iets te bedenken dat je te gen me kunt zeggen en dat in over eenstemming is met de voorstelling die je van jezelf maakt.' Het was natuurlijk nutteloos. Hij reageerde door op Le staan en de kamer uit te gaan zonder naar haai te kijken. Ze hoorde hem langs het tuinpad lopen en daarna wegrijden naar Londen. Ze ging in een van de fauteuils zitten, beschaamd en uitge put, haar glas tussen haar handen heen en weer wiegend als een baby. dacht ze, waarom deed ze zo gemeen Waarom waarom Maar ze deed niet altijd zo. Het lag aan David hij had haar zo ge was. HOOFDSTUK 7 Line reed snel over de weg naa: Londen en klemde zijn handen vast om het stuur om het trillen te doen ophouden. Voortdurend herhaalde hij in zichzelf fragmenten uit het af schuwelijke gesprek waaraan hij zo juist had deelgenomen. Hoe meer hrj er over nadacht, hoe meer het hem verbijsterde. Was ze krankzinnig aan het worden? Wat had hij gedaan dat ze hem zo kon haten? En hoe zou het in de toekomst moeten gaan Zo konden ze niet verder gaan Maar wat waren de alternatieven" Een scheiding met Susan als mede gedaagde? Daarna een huwelijk met Susan? Maar zou Susan dat wil len? Wenste hij dat als puntje bi.) paaltje kwam? Hij had er eigenlijk nog nooit in dergelijke concrete ter men over nagedacht. Het drong tot hem door dat zijn leven geheel uit het spoor was gelopen. Hij was zo :n beslag genomen geweest door al lerlei dagelijkse crises en moeilijk heden dat hij over deze grote pro blemen niet had nagedacht of als hij het wel had gedaan, alleen maar vaag had gehoopt dat de omstandig heden hem een weg naar een bevre digende oplossing zouden wijzen. Bij zijn werk en het proces en Brenda en zijn zoons en het probleem om aan zijn gewone dagelijkse plichten te voldoen, had hij niet ook nog de tijd of de energie gehad om mogelijke toekomstige situaties of de valstrik ken die hij plotseling op zijn weg zou kunnen vinden in overweging te nemen. Hij leek op zo'n staatsman of ambtenaar die zo opgaat in de details van zijn werk dat hij geen tijd heeft om vooruit te denken, zodat elke nieuwe ontwikkeling een onaangename verrassing is. waarop hij niet was voorbereid. Hij erkende dat gevaar en deinsde er tegelijkertijd voor terug. De pro blemen waren zo ongrijpbaar, ze had den zoveel aspecten waarop hij geen vat had dat hij niet wist hoe hij er mee te kampen had. De enige manier was om ze elk op -hun tijd onder ogen te zien, dacht hij in een van zijn zeldzame maar geestdrif tige pogingen om zijn problemen doelmatig te analyseren. Wat was Het geld. Hij had zijn financiële moeilijkheden nog met opgelost. En evenmin dacht hij wanhopig, had hij enig idee hoe hij dat zou moeten doen. Misschien was het wel een on oplosbaar probleem. Die gedachte maakte hem een beetje opgewekter Toekomstige gevaren hadden hem nooit zo veel vrees aangejaagd als ze andere mensen deden, waarschijn lijk omdat in zijn leven bijna altijd lijkheid zich bijna nooit tot een ramp had ontwikkeld. Hij koesterde de vage hoop dat er zich wel iets zou voordoen. Hij ging naar huis en nam een warm bad. Nu er tussen hem en Brenda drong echter tot hem door dat hij niets om handen had. Susan was weg voor het weekend. Hij had behoefte aan gezelschap en ging naar het ziekenhuis. Er was niet veel te doen maar hij kon met de zaalzuster pra ten. Ze was eraan gewend dat hij zo zonder reden binnen kwam vallen en schonk hem ln haar kantoortje een kop koffie in. Terwijl ze zaten te praten, kwam er een leerlingver- pleegster binnen. .Er is iemand aan de telefoon, zuster. Voor professor Line." Hij gmg net kantoortje uit en nam de telefoon op. .Met professor Line Hij herkende de stem van Marsh, de wetenschappelijke medewerker van de Frampton-Uitgeverij. Hij kende Marsh al enkele jaren en had hem nu en dan stof voor artikelen ge leverd waaronder ook de gegevens voor het artikel dat tot het hangende rechtsgeding wegens smaad had ge leid. De Frampton-Uitgeverij had van haar dankbaarheid blijk gege ven door royale giften voor labora- torïumapparatuur. .Hoe gaat het In Fleet Street?' vroeg Line vriendelijk .Dat gaat wel.' De stem van Marsh klonk alsof hij zich met helemaal gerust voelde. .Kunt u vrijuit pra- .YVei. .betrekkelijk.' .Ik mag wel aannemen dat u be richt hebt ontvangen over de datum van de rechtszitting .Ja.' .Onze zaak zal natuurlijk daarna voorkomen.' .Marsh zweeg even. .Lord Frampton interesseert zich bijzonder voor de hele kwestie.' Line vond de eerbiedige manier waarop de andere sprak nogal ver makelijk. .Doet hij dat werkelijk?' .Ja. Maar hij begint zich een beetje bezorgd te maken Hij heeft geruch ten gehoord dat de andere partij op een schikking uit IsHij zweeg als of hij commentaar verwachtte maar Line zei mets en hij ging verder: .Er is hem veel aan gelegen dat u niet tot toegeven gedwongen zult worden door. Hij liet de zin on voltooid. .Door de omstandigheden, vulde hij aan .Dat is niet erg waarschijnlijk, zei Line voorzichtig .Het zou wel eens een heel kostbare geschiedenis kun nen worden.' De woorden zweefden een ogenblik ln de lucht. .Lord Frampton meent dat het in ieders belang is overleg te plegen. Hij zou heel graag een gesprek met u willen hebben." om zich zo door Frampton te laten ontbieden. ,Ik heb 't nogal druk. ,lk weet het. Maar hij zou het bij zonder op prijs stellen. De stem van Marsh klonk wat bezorgd. Line bedacht dat Marsh wel eens in moei lijkheden zou kunnen komen indien de uitnodiging werd afgeslagen. En eigenlijk had hij niets ander te doen. .Goed. ik kom." .Prachtig", ze: Marsh opgelucht ,H:j zal een auto sturen." Terwijl Line de telefoon neerlegde, vroeg hij zich af of nij een fout had gemaakt Hij had Frampton nooit ontmoet maar Marsh sprak met veel ontzag over hem. Hij had z:jn pers- rijkje met zelf opgebouwd maar het geërfd. Men zei dat hij terugge trokken leefde en bij werd inder daad. Niet veel in het openbaar ge zien. Men beweerde dat hij zich niet door politieke pressie liet beïnvloe den en dat bij een e.genaardig soort integriteit bezat. H:j was ook enorm rijk. Het was mogelijk dacht Line, dat dn de oplossing van zijn finan ciële problemen zou zijn. Vijftien minuten later reed Framp- tons limousine bij het ziekenhuis voor. Hij werd naar de nieuwe en bijzonder lelijke wolkenkrabber zuidelijk van Fleet Street ge bracht, waar de Frampton-Uitgeve rij haar hoofdkwartier had. De mu ren van de hal waren bedekt met wandschilderingen die begrippen als Internationale samenwerking tot on derwerp hadden. Hij werd naar een kleine lift geleid die hem naar de bovenste etage van het gebouw bracht. Door een reeks gangen be reikte hij Framptoms suitë. Ten slot te werd hij binnengelaten m een gro te zitkamer die op twee niveaus was gebouwd. Het deel waar hij binnen kwam. lag een stuk lager dan het dee] van. hei vertrek waar Frampton met zijn drie medewerkers zat: Line kreeg daardoor het gevoel dat hij z:eh in een soort troonzaal bevond. Een wand van de kamer werd inge nomen door een enorm raam dat uit zicht bood over zuid-west Londen. Frampton was lang en mager, een ,Nu?' zei Marsh op enigszins veront schuldigende toon. Lino voelde er bepaald niets voor goed geconserveerde man van e de 50, met grijzend haar en een mas kerachtig gezicht dat eruit zag alsof het aan te veel zon en te veel zorg en aandacht blootgesteld was ge weest. Het resultaat was dat het op een afstand een indruk van jeugd gaf Als men echter dichterbij kwam. werd het duidelijk dat het toch beter geweest zou zijn als hij zijn gezicht op de normale manier had laten ver ouderen. Framptons mond was kie-.n en stond wat scheef in zijn gezicht, hij had een ontevreden gelaatsuit drukking en zijn glimlach was niet overtuigend. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15