Vlammen teisterden lts-Middelburg mm W J Beroepsonderwijs dreigt in een hoekje gedrukt Éénrichtingsverkeer Middelburg definitief gif BÉ Protestactie organisaties zwaardere lasten autoverkeer Proces-verbaal voor 337 tegen stroom-in-rijders xeeaws Voordelen voor waterkeringen Ajax-Shartak gaat vóór vaste oeververbinding M. GOUDZWAART IN KLOETINGE WORDT ZATERDAG 100 JAAR Bram Beekman jong genie- MODE VAN MORGEN LTS-D1RECTEUR ROOS MIDDELBURG NU SLECHTS 1 VAKRICHTING ALMANAK Examen Uitspraak zware mishandeling Goes In Zeeland onder andere door 400 vrachtvervoerders 2 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 3 APRIL 1Q«9 MIDDELBURG Een zuil van vuur markeerde vannacht om streeks half één de plaats van een felle uitslaande brand in een van de gebouwen van de open bare lagere technische school op de hoek Zuidsingel-Lutherse kerklaan in Middelburg. In min der dan geen tijd moest een kantine ondergebracht in een vroegere fietsenbergplaats als verloren worden be schouwd. Het op enkele meters afstand gelegen hoofdgebouw bleef ongeschonden. De met groot materieel uitrukkende brandweer had het vuur binnen twintig minuten in bedwang. Al eerder op de avond was er brand ontstaan in het bijgebouw. Dat werd gesignaleerd tijdens een openbare les. Bij het tegen de kantine aangebouw de ketelhuis ontstond een begin van brand, vermoedelijk door een lekkage ln de schoorsteen. Daardoor had het dak vlam gevat. Leerlingen blusten self de brand. Aangenomen wordt dat er vuur is bljjven smeulen. Tegen twaalf uur was de concierge nog even wezen kijken maar hij had bij die gelegenheid mets bijzonders ge constateerd. Korte tijd later speelden de vlammen door de kantineruimte. Met dne hoge- en drie lagedrukstra- len zagen de brandweerlieden kans om de vlammen de temmen. Maar toen was de houten barak al ver uit gebrand. Met twee lagedrukstralen werd de nablussing verricht. De met luidruchtig sirenegeloei uitge rukte brandweer (goed voor drie wagens) bracht ondanks het late uur nog heel wat publiek op straat. Bij de foto: heit temmen van de vlammen. (Foto PZC) Aantal ongelukken liep sterk terug ADVERTENTIE Leeuwse MIDDELBURG Het gemeente bestuur van Middelburg is zo te spreken over de proef met het éénrichtingsverkeer in een gedeel te van de binnenstad, dat de maat regel zonder één enkele wijziging definitief is geworden. Dat ver klaarde burgemeester mr J. Drij- ber gistermiddag op een perscon ferentie ten stadhuize- De heer D. van Ooijen, commissaris van po litie zei, dat de verkeersveiligheid in belangrijke mate is gediend met deze nieuwe maatregel. Het aan tal ongelukken in dit gedeelte van de binnenstad liep van 36 in een periode vóór ingang van het één richtingsverkeer terug tot 23 tij dens de afgelopen proefperiode. Het college acht het niet opportuun om op dit moment of zelfs in de naaste toekomst wijzigingen in het gekozen verkcerspatroon aan te brengen. Wel zal als de nieuwe brug over het kanaal er ligt opnieuw en dan op grotere schaal een onderzoek naar het ver anderend verkeerspatroon worden Inge steld. Zorgen baart nog wel de situatie bij de Molstraat, Daar zal éénrichtingsver keer mogelijk van kracht worden, na dat er een doorbraak via een verbrede Spuistraat zal zijn gecreëerd. De ge varen scheppende situatie bij de hoek Balans - St.-Pieterstraat zal worden verbeterd door het verleggen van de rou te langs de andere zijde van het plant soentje met de fontein. Ideaal is de si tuatie in de Segeersstraat niet, maar daar zijn geen alternatieven voor aan wezig. De Nieuwstraat leent er zich niet voor een verkeersstroom op te van gen. De Langeviele zal éérst dan één richtingsverkeer krijgen als er een al ternatief is gevonden binnen het Gee- re-plan. De niet zo gelukkige situatie bij de Vitritefabriek, waar een druk- |ker verkeer is ontstaan omdat veel au tomobilisten een vluchtroute hebben ontdekt via de Spijkerbrug en dijken in de richting van de Statlonsbrug zal naar op de persconferentie werd ver klaard van tijdelijke aard zijn omdat de voltooiing van de Koningsbrug-wer- ken de aandacht weer op een betere route zal vestigen. Dit punt zal echter binnenkort nog ter sprake komen in de verkeerscommissie. Via verkeerstellingen waaraan middel bare schooljeugd consciëntieus mee werkten heeft net instituut ,Stad en landschap' het veranderend verkeers beeld kunnen vastleggen. Volgens de commissaris van po litie was er vóór de instelling van een een éénrichtingsverkeersring een over capaciteit op het noordelijk gedeelte van de straten in deze route. Deze overca paciteit wordt nu opgevangen over de gehele ring. Er is meer spreiding ont staan. Bovendien ls- het aantal ver keersbewegingen drastisch verminderd. ~ijn eenvoudiger geworden.,De groot- verkeersvermindering is wel ont staan op het kruispunt Segeersstraat- Lange Delft. Het onderzoek heeft voorts aange toond dat: op de meeste wegen de ver keersintensiteit op zaterdagen ho ger is dan op werkdagen; de verkeersintensiteit op zondagen in het algemeen aanzienlijk lager is dan op werkdagen; in tegenstelling met de algemene ver wachtingen de marktdagen er qua verkeersintensiteit met exceptioneel uitspringen. Vermoedelijk wordt een grotere verkeersdrukte op de don derdagen gesuggereerd door een gro ter aantal voetgangers op en nabij de markt en door een groter aan tal toeringcars met toeristen. De kosten voor het instellen van één- tus vorig jaar trad de politie schuwend op. Daarna werden processen uitgedeeld. Tegen 337 mensen die te gen de stroom inreden werd proces-ver baal opgemaakt. JACHTHAVEN BRUINISSE OVERGEDRAGEN BRUINISSE Te Brulnisse is gisteren de door onder andere de aannemersmaat schappij Schouwen-Duïveland te Zierik- zee gereedgemaakte jachthaven aan de gemeente overgedragen. Deze moderne jachthaven is te Bruinisse aangelegd ln de bestaande werkhaven van rijkswa terstaat en is daarmee de eerste goed geoutilleerde jachthaven aan de Greve- lingen en aan het toekomstige Greve- lingenmeer. Er is ligplaats voor onge veer 100 jachten. ADVERTENTIE VLISSTNGEN Men kan stellen dat het bij de memorie van antwoord ge voegde gewijzigd ontwerp ten aanzien van de verbetering van zwakke plaat sen in waterkeringen gunstig werkt voor de gebieden, waar de bestaande waterkeringen moeten worden ver sterkt. nu de bijdrage voor de delta werken verhoogd is tot honderd pro cent. Dit zeggen de ministers van ver keer en waterstaat, van financien en van landbouw en visserij in een nota aan de tweede kamer naar aanleiding van het eindverslag over het wetsont werp tot regeling van de bijdragen, be doeld in artikel vijf van de deltawet. Het voordeel wegens het niet uitvoeren van versterklngswerken is daarbij voor 2.25 miljoen, Noord-Beveland 1.75 miljoen. Walcheren een kwart miljoen en Zuid-Beveland 2,5 miljoen. TERNEUZEN De lezing, die ir L. W. Lievense uit Breda op 24 april in Terneuzen zou houden over een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde, gaat niet door. De lezing Is uit gesteld in verband met de voet balwedstrijd in de halve finale van de Europa-cup Ajax-Spartak, die op dezelfde datum wordt ge speeld. De ZVU wil met het uit stel voorkomen, dat de lezing voor een vrijwel lege zaal zou moeten worden gehouden. Het is de bedoeling, dat het onderwerp nu een plaats krijgt ln de ZVU- agenda voor het volgende seizoen. KLOETINGE Zaterdag kan de heer M. van Goud zwaart te Kloetinge voor het jerst zijn leeftijd met drie cij fers schrijven: hij wordt dan 100 jaar. De heer Van Goud- «waart, die inwoont bij zijn iochter, mevrouw L. Holle- stelle-van Goudzwaart, gaat lie dag vieren met twee re- ïepties. ,Dat moet wel', ver telt zijn dochter, .want ons huis is te klein om alle gas ten in te ontvangen, en vader voelde er niets voor om een «aaltje te huren'. Voor feliciteren kan men nu te recht van 10 tot 12 uur 's mor gens en van 2 tot 5 uur 's mid dags. De heer Van Goudzwaart is nog goed gezond. Alleen de laatste weken voelt hij zich wel eens wat draaierig. ,De bloeddruk is wat te laag", zegt zijn dochter. Juist daarom gaat de bejaarde Kloetinger niet meer drie midda gen per week biljarten op de be- jaardensoos. zoals hij een paar weken geleden nog wel deed. Bé- halve een lichte doofheid laat zijn conditie verder niets te wensen over. De heer Van Goudzwaart lees; iedere dag. zonder bril. de krani van voren naar achteren. Hij kijkt nok iedere avond televisie. .Va der is altijd de laatste, die naar bed gaat' aldus mevrouw Holle- stelle. ,hij gaat nooit voordat het laatste journaal is afgelopen'. De- beer Van Goudzwaart vindt 100 jaar zelf niet iets om drukte over te maken. .Ik heb een broer in Kamperland van 95 die drinkt nog wel eens een flink glaasje' zegt hij. Zeif drinkt hij niet meer. wel rookt hij geregeld een sigaar Toen hij 9S was spitte hij nog ie hele achtertuin van het huis m Kloetinge. Tot zijn 95-Ste reed hij zelfs geregeld op de brommer naar Kamperland, waar hij is ge boren en waar hij 40 jaar bij de polder heeft gewerkt ,Ja vroeger heb Ik hard gewerkt, toen was het schraal en armpjes', vertelt de heer Van Goudzwaart. Het is voor Kloetinge de eerste keer, dat men een honderdjarige in de gemeente heeft. (Foto PZC). MIDDELBURG, GETUIGËNISKEEK Orgelbouwer Ernst Leefla.ng leverd» het kleine orgel, de .Brabantse organi». tenmaker" Louis Toebosch de grote. jon. ge organist, die elkaar in een ideak verstandhouding vonden, gisteravond, a de Getulgeniskerk te Middelburg. H* bescheiden instrument met zijn nega- stemmen, verdeeld over twee manual® en pedaal, bleek onder de technisch ge trainde handen en voeten van Bram Beekman een veelheid aan klankkleur® te bezitten, die alleen de geniale muzi kant kan oproepen. In de beperkte dis positie van het hem ter beschikking e«. stolde instrument, wist deze 19-jang» organist aan zijn louter uit Bach-wer- ken opgebouwd programma, ziet verlatend op een opzienbarende beheer sing van het metier een aanagenam» fleurigheid in de registerwisseling verlenen. De qua compositie niet bepaaM boeiende koraalpartita .O Gott, du from- mer Gott'. waarschijnlijk ontstaan g Bach's jonge jaren, kreeg in Beekman'» weloverwogen articulaties een frisse, speelse reproduktie. Deze articulatie techniek stelde Bram Beekman steedi overtuigender op de droge kerkruimte af In dit opzicht leverde hij watt meesterstukjes met virtuoze interprets- ties van de vijfde triosonate en es transcriptie naar Vivaldi, die de echte sfeer van een musicerend barokensem ble opriep. Weliswaar een overmoed^ ensemble, dat de hoge snelheid van hs door de maestro al cembalo gekozet tempo niet helemaal kon handhaven. L de triosonate, een ideaal stuk voor dz kleine orgel, leed de speelvreugde ges ogenblik onder de uiterst technische ex actheid waarmede Bram Beekman bij voortduring het moeilijke notenbeeld las. Passend in deze tijd van het ker kelijk jaar completeerde de vroegrijp» Middelburgse organist (aan wie in Zee land geen vaste orgelbank is toegewe zen!zijn programma met de prachtig» koraalfantasie .O Lamm Gott es unschui- dig" (in de harmonische expressie re ei preluderend op Max Reger) en hs fraai gecoloreerd koraal .O Mensch, V wem' dein' Sünde grosz'. De jeugd toonde een opvallend grote bfr langstelling voor dit orgelrecital: onge veer driehonderd jongeren woonden hg concert, gegeven door een geniaal gene ratiegenoot, bij. a. w.a (ADVERTENTIE) mantels mantelkostuums deux-pièces japonnen Lange Delft 72-74 Middelburg MIDDELBURG Het beroeps onderwijs dreigt door het voortge zet onderwijs in een hoekje te- worden gedrukt* Dat verklaarde de directeur van de lagere tech nische school en middelbare school voor scheepswerktuigknndigen te Middelburg, de heer D. Roos, woensdagmiddag toen deze school de traditionele openbare les hield. De heer Roos doelde daarbij onder an dere op het feit, dat de technische school niet die mogelijkheden heeft ge kregen, die het voortgezet onderwijs vla de wet op dit voortgezet onderwijs met een uitgebreid keuzepakket heeft ontvangen. De wat verre toekomst voor de technische school zag de heer Roos wel optimistisch in, maar over de nabije toekomst wat het leerlingen- aanbod betreft was hij pessimistisch gestemd. ,Door de wet op net voortge zet onderwijs dreigt voor ons het leer lingenaanbod te veraninóprpn. terwijl ook het niveau van de leerlingen lager zal worden', zei hij. .V'oor het kind mei een technisch ge richte belangstelling staat er slechts één vakrichting van liet lager be roepsonderwijs open', merkte de Heer Roos op. ,En daar hier In Zeeland de Industrialisatie op een steeds hoger plan komt, ligt deze verhouding toch wel een beetje scheef'. lijkheden bezonnen om In dia vol gens hem minder prettige vooruit zichten verbeteringen te brengen. Hij zag die in een 2 jaar durende algemeen voortgezette opleiding met een ruime plaats voor handvaardig heid. Daarna zou er een keuze mo gelijk moeten zijn, in een A-rich ting (algemeen voortgezet onderwijs voor bijvoorbeeld handels- en admi. nistratieve functies) en in een B— richting (het technisch onderwijs). Zowel in de A- de B-rlchtlng zou die keuze-mogebjkheid er moe ten zijn in lager, middelbaar en voortgezet wetenschappelijk onder wijs. .Dat betekent', zo lichtte de heer Roos toe, ,dat in ieder geval de cursusduur verlengd zal moeten worden'. Daarbij wees hij er op, dat bij dit alles niet het aspect van een verdere inkrimping van de werktijd en de daardoor ruimere vrijetijdsbesteding uit het oog verloren mag worden. Tevoren had de heer Roos er nog op ge wezen, dat het karakter van de techni sche school hoe langer hoe meer de typisch ambachtelijke sfeer achter zich laat. Het richt zich vcol meer op de moderne industrie: de elektrotechniek en de meet- en rekentechniek worden steeds belangrijker. Ook In dit verband benadrukte de heer Roos een verlen ging van het algemeen onderwijs met daaraan gekoppeld de technische ont wikkeling. ,ffe leveren geen kleine vakman meer af. We leggen op onze scholen de basis, de voltooiing volgt, bij het leerlingen, stelsel. Daarbij wordt ook gedacht aan omschakeling van het lerarenkorps, waarbij vooral de ouderen de aanslui ting met de moderne industriële metho den dreigen te verliezen. ITO-ONDERWIJS Voorts wees de heer Roos er op. dat de resultaten van het eerste jaar ito- onderwijs (individueel technisch onder wijs) gunstig zijn. ,We geven veel aan dacht aan deze jongens, die het op de lagere school al zeer moeilijk handen. Vorige week' zo schrijft men ons uit Goes, jiebben de eindexamen- kandidaten van het Goese lyceum de traditionele afscheidsbijeen komst met de leerkrachten ge- houden'. En, kennelijk omdat men vreest dat dit niet voldoende is om dit hoekje te halen, voegt men er gehaast aan toe, dat het afscheid dit keer Jiet karakter had van een ouderwetse gooi- en smxjt- film'. Men heeft, zo blijkt dan, het le rarenkorps een lelijke poets ge bakken. JJadat alle leraren en le raressen in de hal waren ontbo den' zo onthult het schrijven, .waar een feesttafel was opge steld, kregen zij de opdracht el kaar met een blinddoek en slab betje voor vanille-vla te voeren. Volgens welingelichte kringen is het een groot klodderfeest ge worden. Verschillende van de do centen dragen baarden'. Nou, we kunnen ons levendig voorstellen, dat het daar heet is toegegaan. Zo mogen wij de jeugd graag zien. Ernst bij het werk en. op e'n tijd, een snaakse, maar al tijd gepaste grap. En na vijf jaar wil de leraar achter z'n blinddoek wel eens een oogje dicht doen. MET LICHTGEVENDE AUTOSTICKERS EN NOTA'S AAN PARLEMENT MIDDELBURG De rechtbank in X burg heeft woensdag uitspraak gedau in de zaak van de Go-es enaar De W. die onder bedreiging met zware mij- handeling een bejaard man zou heb ben gedwongen geld te lenen. De W. werd veroordeeld tot zes maai den waarvan twee voorwaardelijk m< een proeftijd van twee jaar. De officis van justitie achtte achtte 14 dagen geit den poging tot doodslag bewezen. en we zijn in staat ze een gevoel n: zelfvertrouwen te geven'. Er was een speciaal aan het Ito gewijd tentoonstelling in de school te zien er waren werkstukken te zien, waai van de jongelui zelf verbaasd wars dét ze die konden maken. De heer Roos wees er deggevraagi op, dat binnen een paar jaar ooi voor de geslaagde ito-leerlingen es vorm van bijscholing gevonden worden. Evenals andere scholen op Wnlchere (lts-Vlissingen en chr lts-Middelbar; is het bestuur van de technische schw besprekingen begonnen om het vak pn> cestechniek te kunnen geven. .Welti van de drie Walcherse scnolen dit val krijgt is natuurlijk thans nog niet zeggen. Mogelijk is er een liepaalli verdeelsleutel te maken', dacht de hes Koos. VLISSINGEN De tien organi saties in de wegverkeers- en ver voerssector beginnen vandaag, donderdag met een grootscheepse protestactie tegen de plannen van de regering om per 1 juli a.s. een verhoging van de benzineaccijns door te voeren en per 1 januari 1970 een verhoging van de motor rijtuigenbelasting. De actie is op gezet door de organisaties van personenautobezitters ANWB en KNAC, door de organisaties van bedrijfsauto- en autobusbezitters EVO, FNOP, KNVTO, KVO ,St. Franciscus', NOB Wegtransport en PCB Wegvervoer, alsmede door BOVAG en RAI. In Zeeland gaat het om onder andere vierhonderd vrachtvervoersbedrijven, die aan de actie meedoen. Een belangrijk onderdeel van de actie bestaat ln de verspreiding van een half miljoen autostickers met de tekst: .Pro test; géén zwaardere lasten op wegver keer!' Nota's aan het parlement over verhogingen worden voorbereid door centraal overleg (de federatie van Nederlandse wegverkeer»- en weg- vervoersorganisaties), en door het contact-orgaan voor het beroepsver voer, waarin alle organisaties ondernemer» in het beroepsverv van personen en goederen over de weg zijn vertegenwoordigd. Overwogen wordt èen speciale hand- tekeningenoc tie. Bezwaren Eén van de belangrijkste bezwaren van de tien organisaties en hun leden te gen de regeringsplannen tot verhoging van verkeersbelastingen is dat de be lastingen nagenoeg uitsluitend dienen ter financiering van aan het wegver keer vreemde doeleinden. De verhoging van de benzine-accijns per 1 juli aan staande is bedoeld om in de tweede helft van 1969 een extra belastingop brengst te krijgen ter financiering van de extra defensie-inspanning ten behoe ve van de NAVO, alsmede om het bud gettaire gat te dichten dat Is ontstaan door liet schrappen van de huurdersbe lasting. Op 1 januari 1970 wil de rege ring de verhoging van de benzime-accijns continueren en bovendien een verhoging van de motorrijtuigenbelasting doorvoe ren ter compensatie van het inflatie- effect. De organisaties stellen hier tegenover, dat de regering, toen zij 225 miljoen gulden vroeg voor de extra defensie-In spanning en toen ln verband daarmee belastingverhogingen werden aangekon digd, meedeelde, dat een offer zou wor den gevraagd van het hele Nederlandse volk. In strijd hiermee wordt, aldus ■*- organisaties thans voorgesteld om een aanzienlijk deel van de extra lasten af te wentelen op één bepaalde gjroep. De tien organisaties wensen zich er niet bij neer te leggen, dat de ver keersbelastingen worden gebruikt als wat zij noemen .patentgeneesmiddel voor alle budgettaire kwalen'. Zij wijzen er bovendien op. dat de concurrentieposi tie van de bedrijven in het wegver voer van personen en goederen kunst matig wordt ondermijnd indien men de ze bedrijven heffingen oplegt, die geen enkel verband houden met de kosten van de weg en die niét worden opge legd aan concurrerende vervoertakken en aan buitenlandse wegvervoerders. De organisaties wijzen er voorts op, dat elke verhoging van verkeersbelastingen prijsverhogend werkt voor het gehele consumptiepakket, terwijl prijsverhogin gen reeds aan de orde van de dag zijn. Zoals bekend is op 1 januari jongstle den de benzineprijs reeds met 5 cent omhoog gegaan als gevolg van de invoe ring van de btw. De benzineprijs zal thans naar verwach ting in een half jaar «tijgen met 8 tot 9 cent per liter. De belastingen op dieselauto's zullen naar alle waarschijnlijkheid op 1 Juli as. niet worden verhoogd. De organi saties merken op, dut dan toch nog een zeer aanzienlek deel van het weg vervoer door de belastingverhogingen wordt getroffen en dat dit zijn effecten zal hebben voor de kosten van levens onderhoud. Het aantal benz(newagens in het wegvervoer is namelijk veel gro ter dan wel wordt gedacht. Op 1 augus tus 1966 liep van het totale aantal be drijfsauto's in Nederland 26 pet op die selolie en 74 pet op andere brandstof - nagenoeg uitsluitend benzine. Dit gro te aandeel van de benzinewagens wordt voor een belangrijk deel bepaald door de bestelauto's, maar bij het zwaar dere materieel (vrachtauto's waarvan het lfeg gewicht plus het laadvermo gen boven 3500 kg ligt) was het aan deel van de benzinewagens nog altijd ruim 40 pet. Tenslotte kunnen de organisaties geen enkel begrip opbrengen voor de argu mentatie, die de regering aanvoert voor de verhoging van verkeersbelas tingen per 1 januari 1970. Inflatie-aan passing kan géén motief zijn voor deze verhogingen, aldus de organisaties. De opbrengst van de motorrijtuigenbelas ting zowel als van de accijnzen op mo torbrandstoffen zijn in de vijf jaar sinds 1963 tot ruim het twee-en-een- half-voudlge gestegen. MINDER WIND Droog weer met wolkenvelden, mu' ook zonnige perioden. Overwegend ee zwakke veranderlijke wind. In het v gemeen iets hogere middagtempel*» ren dan woensdag. Vooruitzichten voor vrijdag en zater dag, opgesteld door het KNMI woensdag om 18.00 uur: Overwegen zonnig met hogere middagtemperatii' ren, maair aanhoudende kans op nacht vorst. Weersvooruitzichten in cijfers gem'i deld over Nederland: Voor vrijdag: aai- tal uren zon: 5 of meer: mm. temp 0 tot 5 graden onder normaal: tdü temp.: van ongeveer normaal tot 3 g* den onder normaal; kans op een drcf periode van minstens 12 uur: 95 cent; kans op een geheel droog etmai 90 procent. Voor zaterdag: aantal uren zon: 6 d meer; min. temp.: 0 tot 5 graden or# normaal; max. tonip.: omstreeks uof maal; kans op een droge periode v® minstens 12 uur: 95 procent; kans op een geheel droog etmaal: 90 procen'. Normalen voor 1 tot 5 april (respect* velijk min. temp. en max. temp. Den Helder 4 9 Eelde 2 11 De Bilt t 12 Vlissingen 10 Zuid-Limburg 12 4 april ZON LN MAAN onder 19-j! onder 06ü

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 2