Vlammen teisterden
lts-Middelburg
mm
W
J
Beroepsonderwijs dreigt
in een hoekje gedrukt
Éénrichtingsverkeer
Middelburg definitief
gif BÉ
Protestactie organisaties zwaardere lasten autoverkeer
Proces-verbaal
voor 337 tegen
stroom-in-rijders
xeeaws
Voordelen voor
waterkeringen
Ajax-Shartak gaat
vóór vaste
oeververbinding
M. GOUDZWAART IN KLOETINGE
WORDT ZATERDAG 100 JAAR
Bram Beekman
jong genie-
MODE VAN
MORGEN
LTS-D1RECTEUR ROOS MIDDELBURG
NU SLECHTS 1
VAKRICHTING
ALMANAK
Examen
Uitspraak zware
mishandeling Goes
In Zeeland onder
andere door 400
vrachtvervoerders
2
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 3 APRIL 1Q«9
MIDDELBURG Een zuil van
vuur markeerde vannacht om
streeks half één de plaats van
een felle uitslaande brand in een
van de gebouwen van de open
bare lagere technische school
op de hoek Zuidsingel-Lutherse
kerklaan in Middelburg. In min
der dan geen tijd moest een
kantine ondergebracht in
een vroegere fietsenbergplaats
als verloren worden be
schouwd. Het op enkele meters
afstand gelegen hoofdgebouw
bleef ongeschonden. De met
groot materieel uitrukkende
brandweer had het vuur binnen
twintig minuten in bedwang.
Al eerder op de avond was er brand
ontstaan in het bijgebouw. Dat werd
gesignaleerd tijdens een openbare les.
Bij het tegen de kantine aangebouw
de ketelhuis ontstond een begin van
brand, vermoedelijk door een lekkage
ln de schoorsteen. Daardoor had het
dak vlam gevat. Leerlingen blusten
self de brand. Aangenomen wordt dat
er vuur is bljjven smeulen.
Tegen twaalf uur was de concierge nog
even wezen kijken maar hij had bij
die gelegenheid mets bijzonders ge
constateerd. Korte tijd later speelden
de vlammen door de kantineruimte.
Met dne hoge- en drie lagedrukstra-
len zagen de brandweerlieden kans
om de vlammen de temmen. Maar
toen was de houten barak al ver uit
gebrand. Met twee lagedrukstralen
werd de nablussing verricht.
De met luidruchtig sirenegeloei uitge
rukte brandweer (goed voor drie
wagens) bracht ondanks het late
uur nog heel wat publiek op straat.
Bij de foto: heit temmen van de
vlammen.
(Foto PZC)
Aantal ongelukken liep sterk terug
ADVERTENTIE
Leeuwse
MIDDELBURG Het gemeente
bestuur van Middelburg is zo te
spreken over de proef met het
éénrichtingsverkeer in een gedeel
te van de binnenstad, dat de maat
regel zonder één enkele wijziging
definitief is geworden. Dat ver
klaarde burgemeester mr J. Drij-
ber gistermiddag op een perscon
ferentie ten stadhuize- De heer D.
van Ooijen, commissaris van po
litie zei, dat de verkeersveiligheid
in belangrijke mate is gediend met
deze nieuwe maatregel. Het aan
tal ongelukken in dit gedeelte van
de binnenstad liep van 36 in een
periode vóór ingang van het één
richtingsverkeer terug tot 23 tij
dens de afgelopen proefperiode.
Het college acht het niet opportuun om
op dit moment of zelfs in de naaste
toekomst wijzigingen in het gekozen
verkcerspatroon aan te brengen. Wel zal
als de nieuwe brug over het kanaal er
ligt opnieuw en dan op grotere
schaal een onderzoek naar het ver
anderend verkeerspatroon worden Inge
steld.
Zorgen baart nog wel de situatie bij de
Molstraat, Daar zal éénrichtingsver
keer mogelijk van kracht worden, na
dat er een doorbraak via een verbrede
Spuistraat zal zijn gecreëerd. De ge
varen scheppende situatie bij de hoek
Balans - St.-Pieterstraat zal worden
verbeterd door het verleggen van de rou
te langs de andere zijde van het plant
soentje met de fontein. Ideaal is de si
tuatie in de Segeersstraat niet, maar
daar zijn geen alternatieven voor aan
wezig. De Nieuwstraat leent er zich
niet voor een verkeersstroom op te van
gen. De Langeviele zal éérst dan één
richtingsverkeer krijgen als er een al
ternatief is gevonden binnen het Gee-
re-plan. De niet zo gelukkige situatie
bij de Vitritefabriek, waar een druk-
|ker verkeer is ontstaan omdat veel au
tomobilisten een vluchtroute hebben
ontdekt via de Spijkerbrug en dijken
in de richting van de Statlonsbrug zal
naar op de persconferentie werd ver
klaard van tijdelijke aard zijn omdat
de voltooiing van de Koningsbrug-wer-
ken de aandacht weer op een betere
route zal vestigen. Dit punt zal echter
binnenkort nog ter sprake komen in de
verkeerscommissie.
Via verkeerstellingen waaraan middel
bare schooljeugd consciëntieus mee
werkten heeft net instituut ,Stad en
landschap' het veranderend verkeers
beeld kunnen vastleggen.
Volgens de commissaris van po
litie was er vóór de instelling van een
een éénrichtingsverkeersring een over
capaciteit op het noordelijk gedeelte van
de straten in deze route. Deze overca
paciteit wordt nu opgevangen over de
gehele ring. Er is meer spreiding ont
staan. Bovendien ls- het aantal ver
keersbewegingen drastisch verminderd.
~ijn eenvoudiger geworden.,De groot-
verkeersvermindering is wel ont
staan op het kruispunt Segeersstraat-
Lange Delft.
Het onderzoek heeft voorts aange
toond dat:
op de meeste wegen de ver
keersintensiteit op zaterdagen ho
ger is dan op werkdagen;
de verkeersintensiteit op zondagen
in het algemeen aanzienlijk lager is
dan op werkdagen;
in tegenstelling met de algemene ver
wachtingen de marktdagen er qua
verkeersintensiteit met exceptioneel
uitspringen. Vermoedelijk wordt een
grotere verkeersdrukte op de don
derdagen gesuggereerd door een gro
ter aantal voetgangers op en nabij
de markt en door een groter aan
tal toeringcars met toeristen.
De kosten voor het instellen van één-
tus vorig jaar trad de politie
schuwend op. Daarna werden processen
uitgedeeld. Tegen 337 mensen die te
gen de stroom inreden werd proces-ver
baal opgemaakt.
JACHTHAVEN BRUINISSE
OVERGEDRAGEN
BRUINISSE Te Brulnisse is gisteren
de door onder andere de aannemersmaat
schappij Schouwen-Duïveland te Zierik-
zee gereedgemaakte jachthaven aan de
gemeente overgedragen. Deze moderne
jachthaven is te Bruinisse aangelegd ln
de bestaande werkhaven van rijkswa
terstaat en is daarmee de eerste goed
geoutilleerde jachthaven aan de Greve-
lingen en aan het toekomstige Greve-
lingenmeer. Er is ligplaats voor onge
veer 100 jachten.
ADVERTENTIE
VLISSTNGEN Men kan stellen dat
het bij de memorie van antwoord ge
voegde gewijzigd ontwerp ten aanzien
van de verbetering van zwakke plaat
sen in waterkeringen gunstig werkt
voor de gebieden, waar de bestaande
waterkeringen moeten worden ver
sterkt. nu de bijdrage voor de delta
werken verhoogd is tot honderd pro
cent. Dit zeggen de ministers van ver
keer en waterstaat, van financien en
van landbouw en visserij in een nota
aan de tweede kamer naar aanleiding
van het eindverslag over het wetsont
werp tot regeling van de bijdragen, be
doeld in artikel vijf van de deltawet.
Het voordeel wegens het niet uitvoeren
van versterklngswerken is daarbij voor
2.25 miljoen, Noord-Beveland 1.75
miljoen. Walcheren een kwart miljoen
en Zuid-Beveland 2,5 miljoen.
TERNEUZEN De lezing, die ir
L. W. Lievense uit Breda op 24
april in Terneuzen zou houden
over een vaste oeververbinding
over of onder de Westerschelde,
gaat niet door. De lezing Is uit
gesteld in verband met de voet
balwedstrijd in de halve finale
van de Europa-cup Ajax-Spartak,
die op dezelfde datum wordt ge
speeld. De ZVU wil met het uit
stel voorkomen, dat de lezing
voor een vrijwel lege zaal zou
moeten worden gehouden. Het is
de bedoeling, dat het onderwerp
nu een plaats krijgt ln de ZVU-
agenda voor het volgende seizoen.
KLOETINGE Zaterdag
kan de heer M. van Goud
zwaart te Kloetinge voor het
jerst zijn leeftijd met drie cij
fers schrijven: hij wordt dan
100 jaar. De heer Van Goud-
«waart, die inwoont bij zijn
iochter, mevrouw L. Holle-
stelle-van Goudzwaart, gaat
lie dag vieren met twee re-
ïepties. ,Dat moet wel', ver
telt zijn dochter, .want ons
huis is te klein om alle gas
ten in te ontvangen, en vader
voelde er niets voor om een
«aaltje te huren'.
Voor feliciteren kan men nu te
recht van 10 tot 12 uur 's mor
gens en van 2 tot 5 uur 's mid
dags. De heer Van Goudzwaart
is nog goed gezond. Alleen de
laatste weken voelt hij zich wel
eens wat draaierig. ,De bloeddruk
is wat te laag", zegt zijn dochter.
Juist daarom gaat de bejaarde
Kloetinger niet meer drie midda
gen per week biljarten op de be-
jaardensoos. zoals hij een paar
weken geleden nog wel deed. Bé-
halve een lichte doofheid laat zijn
conditie verder niets te wensen
over.
De heer Van Goudzwaart lees;
iedere dag. zonder bril. de krani
van voren naar achteren. Hij kijkt
nok iedere avond televisie. .Va
der is altijd de laatste, die naar
bed gaat' aldus mevrouw Holle-
stelle. ,hij gaat nooit voordat het
laatste journaal is afgelopen'. De-
beer Van Goudzwaart vindt 100
jaar zelf niet iets om drukte
over te maken. .Ik heb een broer
in Kamperland van 95 die drinkt
nog wel eens een flink glaasje'
zegt hij. Zeif drinkt hij niet meer.
wel rookt hij geregeld een sigaar
Toen hij 9S was spitte hij nog
ie hele achtertuin van het huis
m Kloetinge. Tot zijn 95-Ste reed
hij zelfs geregeld op de brommer
naar Kamperland, waar hij is ge
boren en waar hij 40 jaar bij
de polder heeft gewerkt
,Ja vroeger heb Ik hard gewerkt,
toen was het schraal en armpjes',
vertelt de heer Van Goudzwaart.
Het is voor Kloetinge de eerste
keer, dat men een honderdjarige
in de gemeente heeft.
(Foto PZC).
MIDDELBURG,
GETUIGËNISKEEK
Orgelbouwer Ernst Leefla.ng leverd»
het kleine orgel, de .Brabantse organi».
tenmaker" Louis Toebosch de grote. jon.
ge organist, die elkaar in een ideak
verstandhouding vonden, gisteravond, a
de Getulgeniskerk te Middelburg. H*
bescheiden instrument met zijn nega-
stemmen, verdeeld over twee manual®
en pedaal, bleek onder de technisch ge
trainde handen en voeten van Bram
Beekman een veelheid aan klankkleur®
te bezitten, die alleen de geniale muzi
kant kan oproepen. In de beperkte dis
positie van het hem ter beschikking e«.
stolde instrument, wist deze 19-jang»
organist aan zijn louter uit Bach-wer-
ken opgebouwd programma, ziet
verlatend op een opzienbarende beheer
sing van het metier een aanagenam»
fleurigheid in de registerwisseling
verlenen. De qua compositie niet bepaaM
boeiende koraalpartita .O Gott, du from-
mer Gott'. waarschijnlijk ontstaan g
Bach's jonge jaren, kreeg in Beekman'»
weloverwogen articulaties een frisse,
speelse reproduktie. Deze articulatie
techniek stelde Bram Beekman steedi
overtuigender op de droge kerkruimte
af In dit opzicht leverde hij watt
meesterstukjes met virtuoze interprets-
ties van de vijfde triosonate en es
transcriptie naar Vivaldi, die de echte
sfeer van een musicerend barokensem
ble opriep. Weliswaar een overmoed^
ensemble, dat de hoge snelheid van hs
door de maestro al cembalo gekozet
tempo niet helemaal kon handhaven. L
de triosonate, een ideaal stuk voor dz
kleine orgel, leed de speelvreugde ges
ogenblik onder de uiterst technische ex
actheid waarmede Bram Beekman bij
voortduring het moeilijke notenbeeld
las. Passend in deze tijd van het ker
kelijk jaar completeerde de vroegrijp»
Middelburgse organist (aan wie in Zee
land geen vaste orgelbank is toegewe
zen!zijn programma met de prachtig»
koraalfantasie .O Lamm Gott es unschui-
dig" (in de harmonische expressie re ei
preluderend op Max Reger) en hs
fraai gecoloreerd koraal .O Mensch, V
wem' dein' Sünde grosz'.
De jeugd toonde een opvallend grote bfr
langstelling voor dit orgelrecital: onge
veer driehonderd jongeren woonden hg
concert, gegeven door een geniaal gene
ratiegenoot, bij.
a. w.a
(ADVERTENTIE)
mantels
mantelkostuums
deux-pièces
japonnen
Lange Delft 72-74
Middelburg
MIDDELBURG Het beroeps
onderwijs dreigt door het voortge
zet onderwijs in een hoekje te-
worden gedrukt* Dat verklaarde
de directeur van de lagere tech
nische school en middelbare school
voor scheepswerktuigknndigen te
Middelburg, de heer D. Roos,
woensdagmiddag toen deze school
de traditionele openbare les hield.
De heer Roos doelde daarbij onder an
dere op het feit, dat de technische
school niet die mogelijkheden heeft ge
kregen, die het voortgezet onderwijs
vla de wet op dit voortgezet onderwijs
met een uitgebreid keuzepakket heeft
ontvangen. De wat verre toekomst
voor de technische school zag de heer
Roos wel optimistisch in, maar over
de nabije toekomst wat het leerlingen-
aanbod betreft was hij pessimistisch
gestemd. ,Door de wet op net voortge
zet onderwijs dreigt voor ons het leer
lingenaanbod te veraninóprpn. terwijl
ook het niveau van de leerlingen lager
zal worden', zei hij.
.V'oor het kind mei een technisch ge
richte belangstelling staat er slechts
één vakrichting van liet lager be
roepsonderwijs open', merkte de Heer
Roos op. ,En daar hier In Zeeland de
Industrialisatie op een steeds hoger plan
komt, ligt deze verhouding toch wel
een beetje scheef'.
lijkheden bezonnen om In dia vol
gens hem minder prettige vooruit
zichten verbeteringen te brengen.
Hij zag die in een 2 jaar durende
algemeen voortgezette opleiding met
een ruime plaats voor handvaardig
heid. Daarna zou er een keuze mo
gelijk moeten zijn, in een A-rich
ting (algemeen voortgezet onderwijs
voor bijvoorbeeld handels- en admi.
nistratieve functies) en in een B—
richting (het technisch onderwijs).
Zowel in de A- de B-rlchtlng
zou die keuze-mogebjkheid er moe
ten zijn in lager, middelbaar en
voortgezet wetenschappelijk onder
wijs.
.Dat betekent', zo lichtte de heer Roos
toe, ,dat in ieder geval de cursusduur
verlengd zal moeten worden'. Daarbij
wees hij er op, dat bij dit alles niet het
aspect van een verdere inkrimping van
de werktijd en de daardoor ruimere
vrijetijdsbesteding uit het oog verloren
mag worden.
Tevoren had de heer Roos er nog op ge
wezen, dat het karakter van de techni
sche school hoe langer hoe meer de
typisch ambachtelijke sfeer achter zich
laat. Het richt zich vcol meer op de
moderne industrie: de elektrotechniek
en de meet- en rekentechniek worden
steeds belangrijker. Ook In dit verband
benadrukte de heer Roos een verlen
ging van het algemeen onderwijs met
daaraan gekoppeld de technische ont
wikkeling.
,ffe leveren geen kleine vakman meer
af. We leggen op onze scholen de basis,
de voltooiing volgt, bij het leerlingen,
stelsel. Daarbij wordt ook gedacht aan
omschakeling van het lerarenkorps,
waarbij vooral de ouderen de aanslui
ting met de moderne industriële metho
den dreigen te verliezen.
ITO-ONDERWIJS
Voorts wees de heer Roos er op. dat
de resultaten van het eerste jaar ito-
onderwijs (individueel technisch onder
wijs) gunstig zijn. ,We geven veel aan
dacht aan deze jongens, die het op de
lagere school al zeer moeilijk handen.
Vorige week' zo schrijft men ons
uit Goes, jiebben de eindexamen-
kandidaten van het Goese lyceum
de traditionele afscheidsbijeen
komst met de leerkrachten ge-
houden'.
En, kennelijk omdat men vreest
dat dit niet voldoende is om dit
hoekje te halen, voegt men er
gehaast aan toe, dat het afscheid
dit keer Jiet karakter had van
een ouderwetse gooi- en smxjt-
film'.
Men heeft, zo blijkt dan, het le
rarenkorps een lelijke poets ge
bakken. JJadat alle leraren en le
raressen in de hal waren ontbo
den' zo onthult het schrijven,
.waar een feesttafel was opge
steld, kregen zij de opdracht el
kaar met een blinddoek en slab
betje voor vanille-vla te voeren.
Volgens welingelichte kringen is
het een groot klodderfeest ge
worden. Verschillende van de do
centen dragen baarden'.
Nou, we kunnen ons levendig
voorstellen, dat het daar heet is
toegegaan. Zo mogen wij de jeugd
graag zien. Ernst bij het werk en.
op e'n tijd, een snaakse, maar al
tijd gepaste grap. En na vijf jaar
wil de leraar achter z'n blinddoek
wel eens een oogje dicht doen.
MET LICHTGEVENDE AUTOSTICKERS EN NOTA'S AAN PARLEMENT
MIDDELBURG De rechtbank in X
burg heeft woensdag uitspraak gedau
in de zaak van de Go-es enaar De W.
die onder bedreiging met zware mij-
handeling een bejaard man zou heb
ben gedwongen geld te lenen.
De W. werd veroordeeld tot zes maai
den waarvan twee voorwaardelijk m<
een proeftijd van twee jaar. De officis
van justitie achtte achtte 14 dagen geit
den poging tot doodslag bewezen.
en we zijn in staat ze een gevoel n:
zelfvertrouwen te geven'.
Er was een speciaal aan het Ito gewijd
tentoonstelling in de school te zien
er waren werkstukken te zien, waai
van de jongelui zelf verbaasd wars
dét ze die konden maken.
De heer Roos wees er deggevraagi
op, dat binnen een paar jaar ooi
voor de geslaagde ito-leerlingen es
vorm van bijscholing gevonden
worden.
Evenals andere scholen op Wnlchere
(lts-Vlissingen en chr lts-Middelbar;
is het bestuur van de technische schw
besprekingen begonnen om het vak pn>
cestechniek te kunnen geven. .Welti
van de drie Walcherse scnolen dit val
krijgt is natuurlijk thans nog niet
zeggen. Mogelijk is er een liepaalli
verdeelsleutel te maken', dacht de hes
Koos.
VLISSINGEN De tien organi
saties in de wegverkeers- en ver
voerssector beginnen vandaag,
donderdag met een grootscheepse
protestactie tegen de plannen van
de regering om per 1 juli a.s. een
verhoging van de benzineaccijns
door te voeren en per 1 januari
1970 een verhoging van de motor
rijtuigenbelasting. De actie is op
gezet door de organisaties van
personenautobezitters ANWB en
KNAC, door de organisaties van
bedrijfsauto- en autobusbezitters
EVO, FNOP, KNVTO, KVO ,St.
Franciscus', NOB Wegtransport
en PCB Wegvervoer, alsmede door
BOVAG en RAI. In Zeeland gaat
het om onder andere vierhonderd
vrachtvervoersbedrijven, die aan
de actie meedoen.
Een belangrijk onderdeel van de actie
bestaat ln de verspreiding van een half
miljoen autostickers met de tekst: .Pro
test; géén zwaardere lasten op wegver
keer!'
Nota's aan het parlement over
verhogingen worden voorbereid door
centraal overleg (de federatie van
Nederlandse wegverkeer»- en weg-
vervoersorganisaties), en door het
contact-orgaan voor het beroepsver
voer, waarin alle organisaties
ondernemer» in het beroepsverv
van personen en goederen over de
weg zijn vertegenwoordigd.
Overwogen wordt èen speciale hand-
tekeningenoc tie.
Bezwaren
Eén van de belangrijkste bezwaren van
de tien organisaties en hun leden te
gen de regeringsplannen tot verhoging
van verkeersbelastingen is dat de be
lastingen nagenoeg uitsluitend dienen
ter financiering van aan het wegver
keer vreemde doeleinden. De verhoging
van de benzine-accijns per 1 juli aan
staande is bedoeld om in de tweede
helft van 1969 een extra belastingop
brengst te krijgen ter financiering van
de extra defensie-inspanning ten behoe
ve van de NAVO, alsmede om het bud
gettaire gat te dichten dat Is ontstaan
door liet schrappen van de huurdersbe
lasting. Op 1 januari 1970 wil de rege
ring de verhoging van de benzime-accijns
continueren en bovendien een verhoging
van de motorrijtuigenbelasting doorvoe
ren ter compensatie van het inflatie-
effect.
De organisaties stellen hier tegenover,
dat de regering, toen zij 225 miljoen
gulden vroeg voor de extra defensie-In
spanning en toen ln verband daarmee
belastingverhogingen werden aangekon
digd, meedeelde, dat een offer zou wor
den gevraagd van het hele Nederlandse
volk. In strijd hiermee wordt, aldus ■*-
organisaties thans voorgesteld om een
aanzienlijk deel van de extra lasten
af te wentelen op één bepaalde gjroep.
De tien organisaties wensen zich er
niet bij neer te leggen, dat de ver
keersbelastingen worden gebruikt als
wat zij noemen .patentgeneesmiddel voor
alle budgettaire kwalen'. Zij wijzen er
bovendien op. dat de concurrentieposi
tie van de bedrijven in het wegver
voer van personen en goederen kunst
matig wordt ondermijnd indien men de
ze bedrijven heffingen oplegt, die geen
enkel verband houden met de kosten
van de weg en die niét worden opge
legd aan concurrerende vervoertakken
en aan buitenlandse wegvervoerders.
De organisaties wijzen er voorts op, dat
elke verhoging van verkeersbelastingen
prijsverhogend werkt voor het gehele
consumptiepakket, terwijl prijsverhogin
gen reeds aan de orde van de dag zijn.
Zoals bekend is op 1 januari jongstle
den de benzineprijs reeds met 5 cent
omhoog gegaan als gevolg van de invoe
ring van de btw.
De benzineprijs zal thans naar verwach
ting in een half jaar «tijgen met 8 tot
9 cent per liter.
De belastingen op dieselauto's zullen
naar alle waarschijnlijkheid op 1 Juli
as. niet worden verhoogd. De organi
saties merken op, dut dan toch nog
een zeer aanzienlek deel van het weg
vervoer door de belastingverhogingen
wordt getroffen en dat dit zijn effecten
zal hebben voor de kosten van levens
onderhoud. Het aantal benz(newagens
in het wegvervoer is namelijk veel gro
ter dan wel wordt gedacht. Op 1 augus
tus 1966 liep van het totale aantal be
drijfsauto's in Nederland 26 pet op die
selolie en 74 pet op andere brandstof -
nagenoeg uitsluitend benzine. Dit gro
te aandeel van de benzinewagens wordt
voor een belangrijk deel bepaald door
de bestelauto's, maar bij het zwaar
dere materieel (vrachtauto's waarvan
het lfeg gewicht plus het laadvermo
gen boven 3500 kg ligt) was het aan
deel van de benzinewagens nog altijd
ruim 40 pet.
Tenslotte kunnen de organisaties geen
enkel begrip opbrengen voor de argu
mentatie, die de regering aanvoert
voor de verhoging van verkeersbelas
tingen per 1 januari 1970. Inflatie-aan
passing kan géén motief zijn voor deze
verhogingen, aldus de organisaties. De
opbrengst van de motorrijtuigenbelas
ting zowel als van de accijnzen op mo
torbrandstoffen zijn in de vijf jaar
sinds 1963 tot ruim het twee-en-een-
half-voudlge gestegen.
MINDER WIND
Droog weer met wolkenvelden, mu'
ook zonnige perioden. Overwegend ee
zwakke veranderlijke wind. In het v
gemeen iets hogere middagtempel*»
ren dan woensdag.
Vooruitzichten voor vrijdag en zater
dag, opgesteld door het KNMI
woensdag om 18.00 uur: Overwegen
zonnig met hogere middagtemperatii'
ren, maair aanhoudende kans op nacht
vorst.
Weersvooruitzichten in cijfers gem'i
deld over Nederland: Voor vrijdag: aai-
tal uren zon: 5 of meer: mm. temp
0 tot 5 graden onder normaal: tdü
temp.: van ongeveer normaal tot 3 g*
den onder normaal; kans op een drcf
periode van minstens 12 uur: 95
cent; kans op een geheel droog etmai
90 procent.
Voor zaterdag: aantal uren zon: 6 d
meer; min. temp.: 0 tot 5 graden or#
normaal; max. tonip.: omstreeks uof
maal; kans op een droge periode v®
minstens 12 uur: 95 procent; kans op
een geheel droog etmaal: 90 procen'.
Normalen voor 1 tot 5 april (respect*
velijk min. temp. en max. temp.
Den Helder 4 9
Eelde 2 11
De Bilt t 12
Vlissingen 10
Zuid-Limburg 12
4 april
ZON LN MAAN
onder 19-j!
onder 06ü