VEERTIG JAAR GELEDEN DE EERSTE
MARINEVLUCHT OP 1NDIË
X
WITTE KRUIS
De veilige
manier
van sparen-
Rijkspostspaarbank
altijd safe!
Tetenburgplein
op De Kooy
Rode Kruisrapport
politieke
gevangenen
in Griekenland
,Voor spel' van
prof. De Jong
een groot succes
Hoger beroep in
Brocades-zaak
SECRETARIS NKV
LAAKT SPECIALE
REGELING KNP
Bonn beschouwt
erkenning DDR als
oncrienrieüike daad
WOENSDAG 26 MAART 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
15
ALKMAAR (GPD) Voor de
marineluchtvaartdienst is 3
april 1929 een bijzondere da
tum. Op deze dag, nu bijna
veertig jaar geleden, begonnen
op de rede van Nieuwediep drie
Oornier Wal-vliegboten aan een
historische reis naar het Ver
re Oost-Indië. In veertien etap
pes moesten de 15.610 kilome
ters, die Den Helder van Soc-
ralxaja scheiden worden arge-
legd. Het was in die tijd, toen
do .aviatiek' nog in de kinder
schoenen stond en lange af-
standsvluchten nog onder het
begrip .ontdekkingstochten' vie
len, een uitzonderlijke gebeur
tenis. De tocht .haalde' dan
ook dagenlang de voorpagina's
van de kranten, maarniet
omdat de reis zo perfect ver
liep! Van de drie splinternieu
we watervliegtuigen, die uit
Den Helder waren vertrokken,
bereikte slechts één na weken
commandant, luitenant ter
der eerste klasse W. H. Teten-
burg. Op 2 mei ramde D 22
na een noodlanding de Maud-
pontonbrug over de Tigris in
Bagdad. Officiers lieger Everts
was op slag dood. De overige
twee bemanningsleden beland
den gelukkig korte tijd
in het ziekenhuis. Hiermee was
de lijdensweg van de marine-
vlucht Hoiland-Indië nog niet
afgelegd. In het zicht van d<
thuishaven verbrandde de D 23
na het benzineladcn (voor het
laatste traject) op liet marine-
op 1
lelkomd. De I) 21
sl reek, niettegenstaande de
dubbele bemanning (die van de
I» 23 vloog mee), wat eenzaam
neer op het marineviiegwater
Morokremhangan by Soeraba-
Ja, het eindpunt.
Dornler Wal in
Op de vroege woensdagmorgen van 3 april 1929 was van de pech,
die de vlucht zou vergezellen, nog niets te merken. De stralenbundel
van de vuurtoren Huisduinen flitste nog door de ochtendgloren toen
op het marinevliegkamp De Mok op het zuidpunt van ontwakend
Texel afscheid werd genomen van de negen stoutmoedige Indiëvlie-
gers. .Nadat reeds koene Nederlandse vliegers de landweg naar In-
dië hebben afgelegd, is thans de gelegenheid daar, dat de Neder
landse marine de luchtweg per zeevliegtuig baant' de hartelijke af
scheidswoorden van defensieminister Lambooy werden meegeno
men door een stevige westelijke bries. Nadat vice-admiraal Quant
escadrille-commandant Tetenburg het sein voor vertrek had gege
ven en de negen bemanningsleden in hun zilvergrijze vogels klom
men, scheerde in keurige formatie over De Mok de .vijf tenen aan
voet' (marine pendant van het befaamde luchtvaartafdeling-
team ,vijf vingers aan een hand' van Versteegh) van officier-vlie
ger Eikerbout van de Kooy.
Om tien voor zes verhief de Dornier
Wal D 21 van Tetenburg uit een berg
opspattend wit schuim zich langzaam
uit het water. Ook de anderen ging-
ten vlot d'e lucht in. Nog eenmaal
averden zij laag over het vliegkamp
De Mok. Tegen de goudomrande wol
ken waren duidelijk de silhouetten
zichtbaar van de mannen in de toe
stellen. Zij zaten in de open lucht,
slechts beschermd door een ruitje.
Geëscorteerd door de vijf landvlieg-
tuigen verdwenen de Dorniers boven
Den Helder uit het gezicht. De eer
ste etappe van 1.445 km naar Hour-
tin (bij Bordeaux i van de sensatione
le Holland-Indië-reis was begonnen.
In de maanden van voorbereiding, die
vooraf gingen aan de vlucht, was uit
voerig geschreven over het grote
waagstuk. In een van de vele inter-
vieuws zegt vluchtcommandant Te
tenburg, dat de tijd met zo'n belang
rijke rol speelt. .Hoofdzaak is niet
de m de kortst mogelijke tijd de af
stand naar Indië af te leggen, maar
hoofddoel is voornamelijk vlagver
toon. Men moet in het buitenland de
drie vliegboten van Nederlands fa
brikaat (ze waren in licentie ge
bouwd door de Avioland-fabriek in
Papendrechtzien en horen'. Wij zijn
dan ook van plan steeds 's middags
om een uur of drie. vier aan te ko
men en als het nog licht ,is aan de
boeten af se meren' Vlagvertoon was
in die dagen voor onzo grote marine
een belangrijke z/mk Maar hel was
natuurlijk met de enige reden vooi
de opmerkelijke Holland-Indië-vlucht.
Het verkrijgen van ervaring met
lange-afstandsvluchten en de verster
king van de marineluchtvaartdienst
in Oost-Indië behoorden evenzeer tot
de oogmerken van de zware tocht.
Onbeantwoord blijft overigens de
vraag of het overbrengen dan wel
het vlagvertoon het eerste doel var
de tocht behoorde.
Dat het in elk geval niet ging om eei
recordvlucht, is duidelijk af te lei
den uit het reisschema. Als algeme
ne regel gold: één dag vliegen en
één dag stilliggen voor benzine en
olie laden: pas op 2 mei moest men
volgons hef schema in Soerabnja
aankomen. Maar het mocht ook la
ter worden... Op de halteplaatsen
moest de bemanning gegevens vorzn-
I ADVERTENTIE i
i met,■- k
Poeders, tabletten, cachets.
(Witte Kruis spaart boyqijcTien,
5- de maag.)
melen in verband met de belangrijke
vraag of het geen aanbeveling ver
diende op de geplande luchtroute naar
Nederlands-Indië vliegboten te ge
bruiken in plaats van landvliegtui-
gen.
Zwemmen of
De D 21. de D 22 en D 23 telden elk
drie bemanningsleden met een alle
gaartje van functies. Luitenant ter
zee 1 Tetenburg (een van de pio
niers van de marineluchtvaartdienst:
hij was onder meer vlieginstructeur
geweest op De Kooy) was zoals
al reeds gezegd groepscomman
dant en vloog de D 2i. Officier-vlie
ger der 2e klasse M. Vethake was
zijn tweede vlieger en tevens waar
nemer en telegrafist. Sergeant-vlieg
tuigmaker L. H. Theewis vloog mee
als monteur. Alleen de D 21 was uit
gerust met een zend- en ontvangin-
stallatie voor .draadloze telefonie en
telegrafie'. Het gewicht van dit ap
paraat (70 kg) werd bij de andere
vliegboten ingenomen door reserve-
delen. reparat'emateriaal en een op
blaasbaar reddingbootje voor vier
personen.... Officier-vlieger der 2e
klasse P. S Everts bestuurde de
D 22. Hij had tevens de functie van
reserve escadnllecommandant. De
ficier van marinestoomdienst de 2e
sergeant vliegtuigmaker A Lange-
raar en korporaal-vliegtulgmaker J
Symons deelden de taken van vlie
ger en monteur. Symons is een van
de twee bemanningsleden die nog
leven: hij woont in Loosdrechl. Of
ficier van marinetoomdienst der 2e
klasse J. W. Holterman in de D 23
had de leiding van alle technische
werkzaamheden. Ann de. knuppel in
zijn kist zat korporaal-vliegtuigma-
ker A. Wurz (woont nu in Alkmaar).
Hij was ook .techneut', evenals kor
poraal-vliegtuigmaker J. J. van Tol.
die natuurlijk ook kon vliegen.
De drie .fraai gevormde' (schreef
men toen) Dornier Wal-vliegboten
waren de laatste van een eerste se
rie van achttien toestellen, die door
Aviolanda in licnet e was gebouwd
Alle vorige exemplaren waren per
schip naar Nederla.nds-Indiè' vervoerd.
Het type was in dienst genomen als
zeeverkenner en bommen werper. De
hoogdekker had als krachtbron twee
Lorraine-Dietrich motoren van 450
pk. Zij stonden op de vleugel. Eén
propeller trok, de ander duwde' De
Dornier Wal, die al voor vele pres
tatietochten was gebruikt, kon een
maximum snelheid halen van 230 km
per uur. Doorgaans werd echter met
sneller gevlogen dan 160 km per uur
Tegen pontonbru:
Tot Bagdad verliep alles zonder noe
menswaardige moeilijkheden. Maar
de volgende dag, 2 mei, Bereikte du
Nederlandse kranten via het pers
bureau Reuter hel ontstellend be
richt, dat de D 22 was neergestort.
Everts was tijdens een korte proef
vlucht tegen de telefoonkabels aan
gevlogen. die op een hoogte van cir
ca 45 meter over de Tigres in Bag
dad waren gespannen. Ilij was er
toch nog in geslaagd een noodlanding
te maken op het water, maar kon
door zijn grote snelheid de Maud-Pon-
tonbrug over üe rivier niet meer ont
wijken. De hevige botsing, waarbij
de neus van de Dornier tussen twee
pontons door onder de planken van
de brug schoot, eiste het leven van
officier-vlieger Everts. Hij had zijn
ruggegraal gebroken. Langeraar en
Symons werden door de Engelsen
naar een spoorweghospitaal gebracht.
Hun ven-ondingen vielen gelukkig
mee. zodnt rij enige tijd later met
de boot hun reis naar Indië kondon
vervolgen.
Het stoffelijk overschot van Everts
werd de volgende dag door Royal
Air Force op het kerkhof van het
vliegkamp Hinaide met militaire eer
ter aarde besteld. Uit naderhand in
gestelde onderzoeken bleek. dat. Everts
de telefoondraden eenvoudig niet
had gezien.
terpiaats opnieuw tegenslag. Er was
geen ber.z.ne. De zeilprauw met de
gevraagde brandstof was niet aange
komen .Na enkele dagen vergeefs
wachten vloog men naar het dicht
bij gelegen vliegkamp Benderabbas.
waar wel benzine voorradig was. De
Perzische autoriteiten trachtten de
verdere vlucht te beletten maar met
behulp van de Britse consul kon het
ontbreken van een Perzisch visum
.goedge-
hitte be-1
mei.
nimmer was vertoond; gij hebt den
goede naam. die het kleine maar on
dernemend Holland in de rij der na
ties be7.it, verdere bekendheid gege
ven en ene se one bladzijde gevoerd
paspoorten worden
praat' In een ontzagelyke i
reikten de Dorniers Karach
TIEN MESJES
DUURDER DAN
2 MAAL 5
Pijnlijke zaak
de Holland-Indië-vlucht op de hielen
formeel was (een verslaggever: een
grote tegenstelling met de komst der
Fokkers verleden jaa. Het publiek
keek, kiekte maar bleef stom. Geen
I ADVERTENTIE
Er zijn 2200 vestigingen. Op de postkantoren kunt u de I
Een aantal daarvan is zelfs ook op vrijdagavond of Se
geopend. Voor de postagentschappen gelden aparte c
f ADVERTENTIE)
Motorpech
Aangezien de Dornier Wal een vlieg-
boot was en dus niet op een normaal
vliegkamp kon landen, had groeps
commandant Tetenburg een route uit
gestippeld, die zoveel mogelijk over
water ging. Om het bekende sleeht-
weergebied' in de Golf van Biskaje
fe vermijden en om de tocht niet
nodeloos te verlengen) verkoos Te
tenburg de route over Zuid-Frank
rijk. Het tweede stuk over land ging
over (het toenmalige) Mesopotamië
van <le plaats Alexandrette tot aan
de Eufraat, een afstand van circa
IflO mijl. Men durfde ook dit aan.
Tetenburg in zijn keurig verzorgde
aantekeningen van de vlucht: ,De
bedrijfszekerheid van vliegtuigen is
thans wel van dien aard. dat het
vliegen met een watervliegtuig over
een dergelijk klein landtraject geen
extra risico meebrengt'. Dat was 3
april
Maar dezelfde dag nog begonnen de
moeilijkheden al. Na de lauding op
de eerste halteplaats het''marine
vliegkamp Hourtin, bleek de motor
van de D 23 verscheidene defecten
c vertonen. Eén van de mankementen
was nog nimmer bij een Dornder Wal
voorgekomen. Men stond voor een
raadsel Een inderhaast bij de Lor-
raine-fabriek in Parijs besteld on
derdeel arriveerde twee dagen later
en de volgende dag 6 april
draaide alles weer soepel Het ver
trek naar Berre tweede etappe l
moest enkele uren worden uitgesteld
omdat de aanzetpomp van de D 23
het op het meest ongelegen moment
vertikte. Na de aankomst in Berre
bleek bij de Inspectie, dat de roduc-
tiegear in elkaar was gedraaid. Op
nieuw had de bemanning van de D 23
er tijdens de vlucht niets van kun
nen merken. De l-orraine-fabriek
stelde gratis een nieuwe motor be
schikbaar. In Lisida bij Napels weer
pech Tot grote ontzetting moest men
constateren, dat de splinternieuw*
krachtbron dezelfde kuren vertoonde
als de oude had gedaan. Besloten
werd mei eerder aan de volgende
etappe te beginnen dan nadat alle
motoren volledig in orde waren b<-
vonden.
Ter gelegenheid van de veer
tigste verjaardag van de eerste
marinevlucht naar het toen
malige Indië en om de naam
van de begaafde marinevlie
ger W. H. "Tetenburg die op
61.jarige leeftijd in de rang
van scnout-bij-nacht overleed,
levend te houden zal de wedu
we, mevrouw Tetenburg-Be-
rents op 3 april bij het monu
ment op het marinevliegkamp
De Kooy een plaquette onthul
len. Het plein waarop het mo
nument zich bevindt, zal na
de eenvoudige plechtigheid de
naam .Tetenburgplein' dragen.
Schout-bij-nacht Tetenburg is
m 1940 enkele maanden com
mandant geweest van De Kooy.
Aviolanda-directeur Burgerhoui
kwam zelf kijken. Lorraine stuurde
meer monteurs en de Italiaanse dou
ane deed lastig bij de invoer van
bestelde onderdelen Maar uiteinde
lijk kon men op 23 en 24 aprli
toch proefrondjes draaien boven Pom
pei. .Dat was de eerst paar uren we)
een interessante bezigheid, maar
later ging het danig vervelen', aldus
Tetenburg, die op 27 april het start
sein gaf voor de t.oc.ht naar Athene.
Het oorspronkelijke reisschema lag
toen al danig in de war.
draad vlak voor mij en hoorde ik vrij.
zag meneer Everts het hoogtestuur
voorover drukken. Ik zag toen, dat
de brug reeds zeer dichtbij was en
begreep, dat wij daar tegenaaq zou
den komen, Ik bukte mij en draaide
mij om. Ik zag dat sergeant Lange
raar juist uit het benzineruim het be
stuurderscompartiment kwam inkrui
pen en beduidde hem terug te gaan.
Direct daarop volgde een geweldig-
schok en gekraak. Ik werd omver
geworpen en zag sergeant Langeraar
tegen de voorz.jde van het schct zit
ten. Toen Tetenburg naar de Maud-
brug terugging was de vHegboot ver
dwenen.
Hij was losgewrikt en daarna mot
een te zwakke lijn bevestigd. Holter
man vond het toestel later onderste
boven drijven op vrit grote afstand
van de brug. Hij sleepte het met een
motorboot tot voor het vliegkamp
waar het m ondiep water zonk De
D 22 moest worden afgeschreven
Het noodlottige ongeval in Bagdad
was een schok voor hel thuisfront.
Nogal pijnlijk was, dat mevrouw
Everts (Ie dood van haar man las op
een bulletin, dat was aangeplakt op
een raam van het gebouw van de
Haagsche Courant. De marineleiding
die 's middags om half vijf nog geen
officiële bevestiging van het onge
luk had ontvangen, maar de betrok
ken families na ontvangst van hel
Reuter-telegram toch wilde waar
schuwen, harl mevrouw Everts niet
in haar woonplaats-Den Helder-kun-
ncn hereiiwn. Zij was uitlogeren in
Den Haag.
Prooi der vlammen
De vlucht werd voortgezet met de
overgebleven twee Dorniers. Maar
pech bleef de toestellen achtervol
gen. In Henjam, de volgende pleis-
De vlucht naar Colombo was vlot
verlopen. Op het kamp Trincomali
bracht men alles in gereedheid voor
de langste en gevaarlijkste etappe:
1620 km over volle zee naar Sabang. t
Voor de navigatie was men geheel I "AABLEM (GID) Het I# met tc-
aangewerzon op de observaties met gen de prijsafspraken, dat fabrikanten
ae sextant. Dat g.ng voortreffelijk van scheermesjes de pakjea
nuten8 streken de D «"endé D 23 stuks 's,ain|,">v' <luurder verkopen dan
lig neer n Sabang. Mm was m Ne- twee afzonderlijke pakje van vijf.
Da: was gi Keren het cnmmentaa'
Maar de moeilijkheden waren daar- de economische controle dienst in Den
niet voorbij. Het ongeluk bleef Haag op de vraag, of door deze gang
A T-J:- van zaken de consument niet opnieuw
een rad voor ogen wordt gedraaid. De
prijs van 10 stuks in een pakje, is of
ficieel toegestaan, aldus Den Haag. Dat
de koper goedkoper uit is met twee
afzonderlijke pakjes van vijf, past In
het beleid van een commerciële actie.
gejuich, geen gezwaai, geen hoera-1 waarmee thans op de binnenlandse
geroep waren de beide Dorniers in markt wordt geconcurreerd,
een vliegloods geborgen om nog eens
te worden nagez.en en getankt voor
de laatste etappe naar Soerabaja.
Plotseling een doffe klap en fel uit
slaande vlammen. De D 23. pas vol
gepompt met 1500 liter verse ben
zine, kromp ineen tot een vormloos
wrak....een electnsche ontlading in
een looplamp zou de ontiploi'fing neb
ben veroorzaakt.
l'wee dagen later, op 18 mei, arriveer
de Tetenburg met de bemanning van
de verbrande D 23 la zijn kist op het
marinevliegkamp Morokremhangan.
De eerste marine vlucht Holland-
Indië was volbracht. De versterking
van de MLD in Indië was door ramp
spoed verhinderd. Maar ervaring
had men opgedaan, méér d: genoeg
zelfs. En de driekleur was in vele
landen getoond. Sprak inarinecom-
mandant V os op Morokremhangan bij
Soerabaja: .Gij hebt Neerlands vlag
gevoerd, hoog in de lucht over de
wijde gebieden, waar zij zelden of
De bemanning van de drie wa
tervliegtuigen: op de achter
grond vlnr Symons, Langeraar,
Van Tol: daarachter Vetbaken,
Holterman, Everts en Teten
burg; bij de propeller Wurtz
en Theewis.
ATHENE (AFP) In Athene is maan
dag het verslag gepubliceerd van de
commissie van het internationale rode
kruis over de toestand van de politieke
gevangenen in Griekenland in de periode
-december 1968.
Volgens dit verslag bedroeg het aantal
politieke gevangenen op 23 december
1819, onder wie 135 vrouwen. De
DEN HAAG (GPD) Nadat twee we
ken na verschijning de eerste druk van
prof. De Jong's .Voorspel' (50.000 exera-
lü"; "uwe. piaren) was uitverkocht, rijn nu ook
missie va» rode kruia coMtateert de
.met voldoening^ dat de. Gnekac autontei-1 dle KJm ev.mi,laren aal
ten haar aanbeveling leeft opgevolgd en dooP dt. .ueno-
na het onderzoek vannet rode kruis.ter TlendiiJr. r..! evemplaren rijn non
plaatse In augtimis 1968. 359 Mlitieke voomad b,j d„ ...aa olnikkertj. do
gevangenen, voor het merendeel bejaar-resterende "u non entten - aSder-
den en zieken, in vrijheid hebben gesteld nalVe maand kunnen word
De commissie stelt voorts vast dat het i
het eiland Jaros vasi
vandaar is overgebracht naar het eiland
Leros. Dit heeft echter wel geleid tot
overbevolking van het kamp op Leros.
De commissie is van mening dat de om
standigheden op dit eiland zodanig zrjn
dat er op korte termijn gevaren dreigen
voor de gezondheid en het psychisch
evenwicht van de gevangenen.
Ze zijn er weer:
Tulpen! Massa's.
Dagelijks vers
van de veiling.
Gezellig zo'n bos.
Een kleine kleurexplosie
in uw huis.
En zonder bloemen
is het toch eigenlijk
maar een kale boel.
halve maand kunnen worden afgeleverd.
Deze verkoop. d,e de stoutste verwach
tingen overtreft is een uitvloeisel
van de enorme publiciteit, die dit boek
heeft gekregen. De prospect! van de
boekhandels moeten namelijk nog wor
den verzonden.
Ook de wetenschappelijke uitgave waar
over de uitgeverij Nijhoff zich heeft
ontfermd, gen.et grote belangstelling.
De 3000 exemplaren van de eerste druk
zijn reeds uitverkocht. Er wordt hard
gewerkt aan de tweede druk. die even
eens 3000 exemplaren zal bedragen,
MAASTRICHT (GPD) .Een onaan
vaardbare en middeleeuws aandoende
maatregel' noemt de heer Van Bakel
te Utrecht, secretaris van het NKV en
speciaal belast met de sociale verzeke
ringen. het besluit van de directie van
de Kon. Ned. Papierfabriek te Maas
tricht, dat zieke werknemers hun wo
ning niet mogen verlaten, ook niet bui
ten de door dc ziektewet voorgeschre
ven speruren.
Zoals gemeld, is de KNP-directle tot
deze maatregel overgegaan om zoveel
mogelijk paal en perk te stellen aan het
ongemotiveerd verzuim. Stok achter de
deur is. dat werknemers bij met nale
ving van dit gebod niet Ir. aanmerking
komen voor ae door het bedrijf uit te
keren bovenwettelijke ziekte-uitkering.
In enkele dagen daalde hierdoor het
ziektepercentage bij de KNP van 14
naar 8
De heer Van Bakel noemde het ontoe
laatbaar dat voor uitkering van de bo
venwettelijke ziektegeiden strengere
maatstaven worden aangelegd dan voor
de wettelijke. Men is toch tegelijk ziek
voor de wettelijke en voor de boven
wettelijke uitkering. Hij vindt de maat-
20 groot
mers
•at voor
iet
dat het zijn eigen werkne-
neer kent Men weet toch
men in de kuip heeft en
ASSEN (ANP) De officier van jus
titie, mr C. J. van Oldenbeek te Assen, Wie betrouwbaar z - er. - - Da
is In hoger beroep gegaan van het
vonnis van de Asser rechtbank, waar- kennen, zo groot - KNP nu v r
bij drie apothekers in dienst van de oiet Trouwens, bij controle blijkt toch
NV Koninklijke farmaceutische fabrie-1 direct wie echr z - en w
ken, voor heen Brocades Steenman te echte ziek-:*r. rr.'-n riet - - -
de
ger te zijn dan wettelijk i
Ga. P., f 3000 of dertig dagen tegen
de 58-jarige fabricageleider E. A. H.
J. van P. en een boete van f 1000 of
10 dagen tegen de 53-jarige afdelingchef
A S Aan hun schuld zou het te wijten
zijn -eweest dat in mei en juni 1966 „5' LR
vier vrouwelijke patiënten in het diaco- f."' ";1?
nessenhuis te Eindho'ven zijn overleden,
nadat hun door Brocades te Meppel ge
maakte en geleverde niet-steriele in-
fuusvloeistof was toegediend
CONFERENTIE IN MOSKOU
OVER OORLOGSMISDADEN
VAN NAZI'S
(AFP)
- In Moskoi
over de door de Nazi's gepleegde oor
logsmisdaden waaraan door vertegen
woordigers van zeventien landen wordt
deelgenomen.
Het voornaamste doel van de conferen
tie is de publieke opinie m de wereld
te attenderen op het streven van grote
groepen in West-Dultsiand om een ver
jaringstermijn vast te stellen voor deze
misdaden De Sow jet-Unie acht deze
vorjar.ng in str-jd met het internatio
nale recht en dc besluiten van de Ver
enigde Naties van lt december 1946 en
26 november 1968.
IHij herinnerde eraan da: 51.577 zaken
BONN (RTR) De Westduitse rege- tegen oortogsmisd g.-r; r. V.' -Da: --
ring blijft erkenning van Oost-Duitslandland geseponeerd if r
door een niet-communistisch land be- de schuldiger.. T r - rr
schouwen als een onvriendelijke daad die vermoedelijk tot vrijdag duurt, zal
Jegens de bondsrepubliek, 7.0 heeft re- in Moskou <1 -•■ mg v. re
geringswoordvoerder Giinther Diehl den gehouden v.-.n documenten, die b'-
maandag op een persconferentie in I trekking hebben op deze oorl
Bonn gezegd. I den.