JACKIE STEWART KAN DIT JAAR BEST EENS WERELDKAMPIOEN WORDEN Het briljante systeem van de controle motorrij tuigenbelasting DE AUDI 60, EEN COMFORTABELE AUTO MET LANGE LEVENSDUUR OP EN OVER DE WEG OEFENEN /ERKEERSBQRD NIEUWE PRESTIGEWAGENS VAN OPEL EN FIAT Zaterdag 22 maart 1969 AUTO'S MET COSWORTH-MOTOREN GROOTSTE KANSHEBBERS Jackie Stewart (30), de sinds vijf jaar als veelbelovend' omschreven Schotse coureur, lijkt een grote kanshebber voor de wereldtitel der coureurs in 1969 Met zijn Matra Ford-Cosworth won hij op 1 maart in Zuid-Afrika de eerste voor dit wereldkampioenschap lellende Grand Prix-race van het seizoen Met dezelfde racewagen schreef hij twee weken later 1-race van het seizoen op zijn naam. De Matra Ford-Cosworth is uiter aard een formule 1 raceauto Dai wil zeggen, dat het een sigaarvormig éénpersoons voertuig is, met de wielen buiten de carrosserie, met een gewicht niet lager dan 520 kilo en met een motorinhoud, die niet groter is dan drie liter. Er worden dit jaar twaalf Grand Prix- races gehouden, daarnaast nog een aantal Formule 1-wedstrijden, die niet meetellen voor het wereldkampioen schap. Kanshebbers zijn vooral de coureurs, die in wagens rijden, die met een Ford-Cosworth motor zijn uitge rust. Deze motor, die ook de Lotus, waarmee de Brit Graham Hill vorig laar kampioen werd, voortbewoog, is ontworpen en gebouwd in de Engelse Cosworth fabriek. De bouw is door Ford betaald, vandaar da» die naam nu ook door Ford in de reclame ge bruikt mag worden De motor wordl overigens niefin Ford personenwagens Dit jaar gebruiken de wagens van Matra-lnlernational, Lotus, Brabham en McLaren deze acht cilinder motor De Italiaanse Ferrari en de Engelse BRM proberen het met eigen machines In cidenteel zal er ook nog een Matra met eigen motor aan cfe start ver schijnen. Als we de renstallen en hun kansen voor dit seizoen gaan bekijken moeten we zoals in de aanhef al duidelijk werd met Matra-lnternational be ginnen. De Matra is een Franse auto. Hij is, met steun van de regering, die gaarne Franse produkten buiten de eigen grenzen ziet zegevieren, in een raketfabriek gebouwd. Dat verklaart dan meteen, waarom deze wat log uit ziende auto toch de lichtste van allen is. Het is ismmer voor Frankrijk, dat die snelle Matra nu juist door een Engelse motor moet worden voortbe wogen. Vandaar de activiteiten van een tweede, geheel Franse, renstal, die Engeland de eerste Europese formule Matra's met eigen motoren op de baan brengt. Ook deze wagens moet men met onderschatten, Jean-Pierre Bel toise (32) werd met zo'n Matra vorig jaar op Zandvoort tweede Beltoise rijdt dit jaar samen met Jackie Stewan voor Matra-lnternational. Jack Brabham (43) is de oudste actieve Formule 1-coureur. Hij is onder die rij ders ook de man met de meeste wereldkampioenschappen, drie in het totaal. In 1959 en in 1960 werd hij mei Cooper wereldkampioen. Toen dacht men: het is afgelopen met zijn succes, hij wordt te oud Maar Brabham begon met iets nieuws, hij ging zijn eigen racewagens bouwen, iets wat nooit eerder een coureur had gedaan. En wat niemand verwacht had, na enige jaren met technische troebelen werd hij in 1966 op zijn veertigste jaar me» een zelfgebouwde auto weer wereld kampioen. Het jaar daarop kreeg Dennis Hulme de wereldtitel, ook me; een Brabham. Dit jaar heeft de ,good old Jack' ook een Ford-Cosworth motor in zijn Brab ham gemonteerd Dat heeft de wagen goed gedaan, da» bleek bij de Grand Prix van Zuid-Afrika dit jaar Tijdens de training draaide Jack Brabham de snelste ronde en tijdens de race lag hij tweede achter Jackie Stewart. He laas haalde hij de finish niet, omdat zijn achtervleugel het begaf Die vleu gels dienen om de race-wagens bij grote snelheden wat steviger tegen de weg te drukken. In de tijd, dat Jack nog aan de race meedeed, bleek zijn wagen de hoogste snelheid te halen op het rechte stuk, 282 kilometer pei uur. De renstal van Brabham heeft dit jaar extra grote kansen, omdat ook de jeuadige Belq Jatky Ickx (24) in een Brabham rijdt. Ickx verspeelde vorig jaar zijn kansen op een kampioen schap, omdat hij de laatste Grand Prix-races, die van de Verenigde Sta ten en Mexico, niet kon rijden wegens een blessure. Graham Hill werd op 1 maart tweede iiy de Grand Prix van Zuid-Afrika Evenals vorig jaar rijdt hij Lotus. Die wagen was vorig |aar veruit de snelste Na het verongelukken van Jim Clark in het begin van het seizoen maakte Hill zi|n kampioenskjnsen waar. Dit laar zal de 40-jarige Brit hel aan merkelijk moeilijker krijgen. De kansen voor zijn team zijn gestegen, nu hij Jochen Rindt en incidenteel de Ame 'ikaan Mario Andretti naast zich krijg» Het andere team, dat dit jaar de strijd aanbindt met Ford-Cosworth motoren is de renstal van Bruce McLaren (32) een Nieuwzeelander, die evenals zijn vroegere baas Brabham zijn eigen auto's is gaan bouwen. McLaren rijd' zelf en laat de andere wagen beman nen door de eveneens Nieuwzeelandse rijder Dennis Hulme (33). Er Is nog een privé-team, dat met een Lotus- Ford ten strijde trekt Dat is de stal van Rob Walker, de vroegere baas van Stirling Moss, die een auto ter be schikking stelt van de Zwitser Jo Sif- fert. Siffert won vorig jaar de Grand Prix van Engeland Ferrari, het eertijd zo gevreesde merk, komt dit jaar maar met één auto aan de start: een wagen voor de 26-jarige Nieuwzeelander Chris Amon. Hii bleek in de training van de Zuid-Afrikaanse race zeer snel te zijn, maar het valt te betwijfelen of Ferrari op kan tegen de Britse overmacht Nog groter zijn de vraagtekens rond BRM Als top- rijder heeft deze stal John Surtees ge contracteerd. Aan hem zal het niet liggen, het is echter de vraag, hoe de nieuwe 12-cilinder BRM het zal doen na enkele jaren van geringe successen door technische problemen. Tweede man bij BRM is Jackie Oliver, de man die vorig jaar na het verongelukken van Jim Clark een plaats kreeg in het Lotus-team. Hij heeft toen niet kunnen imponeren Op vier mei start het Europese Grand Prix-seizoen met de Grote Prijs van Spanje Daarna gaat het .race-circus' achtereenvolgens naar Monaco, Bel- qië. Frankrijk, Nederland (22 juni), Engeland, Duitsland, Italië, om te be sluiten met de Grote Prijzen van Ca nada, Verenigde Staten en Mexico HANS TEN HOUTEN Vroeger werd middels steekproeven gecontroleerd, of de vaderlandse auto rijders hun motorrijtuigenbelasting wel hadden betaald. Dat was, zo begrepen de ambtenaren, die zich daarmee bezig hielden, niet het meest water dichte systeem. Vele automobilisten slaagden er steeds weer in geruime tijd rond te rijden zonder aan hun financiële verplichtingen te voldoen. De motorrijtuigenbelastinglieden be zonnen zich dus op een beter systeem. Het zou voor de hand hebben gelegen, als ze hiervoor de blik eens over de grenzen hadden geworpen. Hoe los' men het probleem namelijk op in vele buitenlanden: daar krijgen automo bilisten, die op tijd hun belasting heb ben betaald, een speciaal kaartje op hun voorruit of een speciaal cijfertje of tekentje op hun nummerplaat Die kaartjes en tekentjes wisselen met de belastingtermijnen, net zoals in Neder land de kleur van de bromfietsplaatjes wisselt met de verzekeringstermijnen Zo kan men altijd aan de buitenkant van het voertuig zien, of de laatste termijn is betaald Om te zorgen, dat niemand rondtoert met vervalste kaartjes of tekentjes, blijven steekproeven noodzakelijk. Dit om te controleren, of de voertuigbe rijder ook in het bezit is van de bij het kaartje behorende formulieren. Een bruikbaar systeem, vooral omdat van het teken op de auto een preven tieve werking uitgaat. De Nederlandse mannen van financiën bedachten echter een beter systeem, wat als grootste voordeel heeft, dat hef veel ingewikkelder is Dat is, ge zien vanuil het standpunt van de be lastingmensen, een zeer groot goed Want voor een systeem, dat ingewik keld is, zijn uiteraard meer ambtenaren nodig en als er meer ambtenaren ko men, zijn er meer chefs nodig, zodat voor velen de promotiekansen groter worden. Dit is een wet, die vele jaren geleden al duidelijk op schrift is gezet door de eminente Britse geleerde Parkinson Het door de Nederlandse deskundigen bedachte systeem van de controle op de motorrijtuigenbelasting komt hier op neer. Men heeft in Apeldoorn een qrote computer neergezet. In die com puter stopt men de girokaartjes van de mensen, die hun motorrijtuigenbelas ting hebben betaald Men stopt er ook alle aufonummers in Verder laaf men iedere dag een groot aantal auto's rondrijden op de Nederlandse wegen Vanuit die auto's worden de nummer borden van andere auto's gefotogra feerd Die nummers stopt men in Apel doorn ook in de computer, en dat apparaat vertelt dan, of voor het be treffende nummer belasting is betaald of niet ,Dit systeem heeft ook in het buiten land grote belangstelling getrokken' vertelden onze eigen belastingmenser bij de introductie enkele jaren geleden Dat laaf zich raden, er zal heel wai afgelachen zijn in het buitenland. Het leukste van het systeem voor dc automobilist is, dat men tegenwoordic met een auto, waarvoor geen belastinc is betaald, rustig in het donker kar rijden. Dan kan het nummerbord toet niet worden gefotografeerd Het aardigste voor de belastingmenser is, dat hun manier van controleren nie' geheel foutloos is, integendeel. Voric jaar werden 2/i miljoen nummerbor den gefotografeerd Van dat aanta bleek voor 180 000 nummers geen be lasting te zijn betaald. De eigenaars van die nummers kregen een navorde ring. 70 000 van die 180.000 waren he' met die navordering niet eens, zi' stuurden een briefje om te vertellen dat ze wel hadden betaald. Hier schuil; nu juist de slimmigheid van onze be lastingmensen Bij het ontwerpen var. hun systeem hebben ze wel degelijk rekening gehouden met het feit, dat ei veel fouten worden gemaakt. Want zij begrepen natuurlijk heel best, dat veel mensen slordig zijn en een fout num mer invullen op hef girokaartje, waa' mee ze hun belasting betalen. En ze wisten natuurlijk verdraaid goed, dat veel mensen vergeten hun autonummer over te laten schrijven, als ze een tweedehands wagen kopen Waf is nu het grote voordeel voor de ambtenaren van dit systeem met z'n gegarandeerde grote aantal fouten? Heel eenvoudig, het voordeel is, dat alle klachten van mensen, die vinden. Jat ze ten onrechte een navordering hebben gekregen, serieus moeten wor den nagegaan Van de 70.000 klachten /an vorig jaar bleke er bijvoorbeeld 50.000 terecht te zijn. Het centraal bureau motorrijtuigenbelasting in Apel doorn heeft nu tien ambtenaren in dienst om die klachten na te zoeken. Die tien man hebben een grote achter stand, er moeten dus meer mensen aan het werk worden gezet. Zie hoe mooi: hoe meer mensen, hoe meer Dromotie. Het valt dan ook voor de met te verre toekomst te verwachten, dat er in Apeldoorn twee zeer grote groepen ambtenaren op het kan toor van de rijtuigenbelasting zullen werken Eén groeo, die fouten maakt, een andere om ze weer op te lossen. Dan is er natuurlijk geen tijd meer voor het fotograferen van nummer borden en al die flauwekul. Daarvoor bedenken we dan een ander systeem, een plaatje op de voorruit of zo Hoe verschrikkelijk hel is om langzaam te moeten rijden met een personen auto werd onlangs zeer duidelijk beschreien dooi raadslid L C. Hooger- huis tijdens een raadsvergadering in Westerschouwcn. De heet Hoogerhuxs sprak over een weg. waar b. en w. een maximumsnelheid van 30 kilometei wilden invoeren Hij was het zelf gaan proberen. Het bleek voor hem een verschrikking: .De schoolkinderen kwamen naast mij fietsen. Ik hoorde een brommer achter miremmen. Een auto begon te toeteren, die wist natuurlijk niet, dat ik aan het oefenen was voor de dertig kilometer En ondanks dat keurde de raad het. voorstel van, b. en w. goed. Dit weinig gebruikte verkeersbord \foto links) kan men sinds kort aan treffen op de provinciale weg van Terneuzvn naar Breskens. Ms men, komende uit de richting Terneuzen. het plaatsje Hoek anderhalve kilometer is gepasseerd, komt men hel bord tegen. Het is daar geplaatst om automobilisten te waarschuwen voor de verraderlijke windstoten, die daar optreden bij zuidenwind. Dat is niet overbodig, want er is op die plaats al eens een auto van de weg in de sloot gewaaid. Dp de foto een beeld van de „De Dion"-achterbrug van de nieuwe grote Opeis. Zoals men ziet, hoort bij dit systeem het differentiëel tot het afgeveerde gewicht. De wielen worden door een lichte „loze" as verbonden, wat als voordeel heeft, dat de spoorbreedte en de wiel- Op tijd voor de autotentoonstelling van Genève kwamen Fiat en Opel met ieder een nieuwe prestige- wagen- De Fiat 130 (zie foto) heeft een wat hoekig uiterlijk, dat her innert aan de Fiat 124 en 125. Het is een snelle, zeer luxueuze auto geworden. De wagen is uitgerust net een zes<ilinder motor in V- /orm van 28ÓO cc. De machine evert 140 din-pk, genoeg om de vagen zo'n 180 kilometer per uur e laten rijden. De Fiat 130 wordt landaard geleverd met automa- ische versnellingsbak. Op verzoek an men ook een handgeschakelde iak krijgen. let grootste nieuws van de nieuwe erie grote Opeis is, dat deze fa- >riek nu eindelijk van de starre ichteras is afgestapt. Kennelijk wil Je Duitse GM-vestiging nu eens definitief een einde maken aan de roep van slechte v/egligging, die de Opeis bij velen nog hebben. De grote Opeis zijn iets kleiner dan de vroegere Kapitans, Admirals en Diplomats. Toch is het interieur ruimer geworden. In Nederland wordt de nieuwe Ka- pitan geleverd met een 6-cilinder 148 sae-pk motor, de Admiral heeft deze motor met een ver mogen van 158 pk, terwijl in de Diplomat een V8-machine van 274 ae-paarden zal worden gemon- eerd. De Audi 60 wordt het basismodel genoemd van Auto Union. Basismodel is eigenlijk niet het juiste woord, omdat de ,60' volledig is voortgekomen uit de Audi Super 90 De motor van de ,60' moet je zo zien: het is een water gekoelde viercilinder lijnmotor van 1496 cc, die recht streeks is afgeleid van de 1760 cc super 90-motor. Het zelfde drijfwerk, dezelfde bouw. En nu komt er uit die sterke ,90'-motor geen negentig, maar 65 dinpk's bij een vrij laag toerental van 5000 toeren per minuut- De motor is wat je noem» geknepen. De ademhaling is kleiner, dat wil zeggen een kleinere carburatie, die een kleinere hoeveelheid lucht en benzine opzuigt en dat beteken! dat de wagen zuinig ri|dt Gemiddeld benzine verbruik 1 op 10,5 en dan hoef je echt niet voorzichtig met het gaspedaal om te springen Deze ,60'-motor is geschikt voor .normale' benzine. Geknepen betekent ook sterk, betrouwbaar en lange levensduur Je kan constant topsnelheid (139 km/u) blijven rijden. De Audi 60 heeft voorwielaandrijving en de daarbij be horende eigenschap, dat de fractie op de weg bij snel wegtrekken, zoals we hebben gezien bij de acceleratie- proeven, gering is. Trek je fel op, dan slippen de voor wielen als een gek door De carrosserie wordt opgetild en de wielen gaan overdreven gezegd de lucht in De snelheidsmeter wijst dan soms wel vijftig of zestig kilo meter aan voordat de wielen pakken. Natuurlijk gebeurt dit alleen als je heel era fel optrekt. Bij normaal gebruik heb je daar echt geen last van. De acceleratietijcfen zijn heel behoorlijk: van 0-80 in 11,2 seconden en van 0-100 in 18,4. Voorwielaandrijving moet |e niet als een nadeel zien. Op gladde wegen rijdt het over het algemeen makkelijker dan achterwielaandnjving. Alleen bij snel bochtenwerk moe» je met voorwielaan drijving wel rekening houden. Je moe» erop rijden. De ,60' is zeer sterk onderstuurd, dus: de auto wil de bocht niet in, maar heeft de neiging rechtuit te rijden. Ga je snel een bocht in met aas erop dan moet je gas terugnemen. Zodra je gas Toslaal is het onderstuureffec' verdwenen en laat de wagen zich gehoorzaam door de bocht sturen. Eerder een bocht insteken dan bij een wagen met achterwielaandrijving is het advies. De motor is in zijn geheel voor de vooras geplaatst. Dit AUT0PR0EF VAN HENK VAN ZALINGE is niet direct gunstig voor het onderstuureffect, maai komt wel ten goede aan de ongevoeligheid voor zijwind Als het hard waait merk je daar in de Audi bijzondei weinig van De vierversnellingsbak is een juweelt|e. De synchronisatie van de bak is uitgevoerd met ,de magische ring van Porsche', een vernuftig systeem, dat bijzonder exact werkt Voor een wagen met stuurversnelling (lange overbrenging naar de bak) schakelf-ie erg fijn. De slagen tussen de versnellingen zijn kort en snel schakelen is geen probleem. De wagen stuurt goed, precies, vrij direct en licht. Dat laatste is knap van die Audi-mensen, ze hebben hem lichtsturend gemaakt door homokinetische aandrijfassen toe te passen. Wegligging is prima, zowel met conventionele als me' radiaaïbanden. al prefereer ik altijd de laatste. De remmen zijn uitstekend en absoluut vrij van fading Vóór zijn schijfremmen toegepast. De ,60' heeft een bijzonder groot glasoppervlak en het uitzicht is naar alle kanten uitstekend. De carrosserie is geheel te overzien. Sober, maar ruim is het interieur Accuraat vind ik de gecombineerde lichtschakelaar en richtingaanwijzer or de stuurkolom eindelijk eens een handeltje-dat stevir klikt en aanvoelt De Audi is sterk gebouwd. De plaatdikte van de carros serie is op sommige plaatsen dikker (0,9 mm) dan bij dt doorsnee auto De vormen van het koetswerk zijn ronr' en ook dat betekent stevigheid, want ronde vormen zij- moeilijker in te drukken dan vlakke. Ook de veiligheidscarrosserie ontbreekt niet bij dez wagen. Energieabsorberende voor- en achterkant en ee' oassagierskooi, die bij een aanrijding heel blijft. Het gewicht van de auto bedraagt 970 kilo (vierdeurs uitvoering) De Audi 60 is een gezond kindje van Mercedes en VW de twee concerns die Auto Union (vroeger DKW) hebber opgeslokt. Het is een solide gebruiksauto, die zijn prij- /an 8478 gulden en veertig cent inclusief btw voor de vierdeursuitvoering dubbel en dwars waard is. De twee deursuitvoering kost 7980 gulden. Een nadeel vind ik het ontbreken van een luchtafvoer achter in de auto. Hef is onmogelijk met gesloten ramen te rijden terwijl de ver warming aanstaat. Maar dat weegt niet op tegen de vele voordelen, die Audi biedt, zoals de grote kofferruimte, de prettige rij-eigenschappen en de lange levensduur van de motor.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 23