JACKIE STEWART KAN DIT
JAAR BEST EENS
WERELDKAMPIOEN
WORDEN
Het briljante systeem van de controle
motorrij tuigenbelasting
DE AUDI 60, EEN COMFORTABELE
AUTO MET LANGE LEVENSDUUR
OP EN OVER DE WEG
OEFENEN
/ERKEERSBQRD
NIEUWE PRESTIGEWAGENS VAN OPEL EN FIAT
Zaterdag 22 maart 1969
AUTO'S MET COSWORTH-MOTOREN GROOTSTE KANSHEBBERS
Jackie Stewart (30), de sinds vijf jaar als veelbelovend' omschreven Schotse
coureur, lijkt een grote kanshebber voor de wereldtitel der coureurs in 1969
Met zijn Matra Ford-Cosworth won hij op 1 maart in Zuid-Afrika de eerste voor
dit wereldkampioenschap lellende Grand Prix-race van het seizoen Met dezelfde
racewagen schreef hij twee weken later
1-race van het seizoen op zijn naam.
De Matra Ford-Cosworth is uiter
aard een formule 1 raceauto Dai
wil zeggen, dat het een sigaarvormig
éénpersoons voertuig is, met de wielen
buiten de carrosserie, met een gewicht
niet lager dan 520 kilo en met een
motorinhoud, die niet groter is dan
drie liter.
Er worden dit jaar twaalf Grand Prix-
races gehouden, daarnaast nog een
aantal Formule 1-wedstrijden, die niet
meetellen voor het wereldkampioen
schap. Kanshebbers zijn vooral de
coureurs, die in wagens rijden, die met
een Ford-Cosworth motor zijn uitge
rust. Deze motor, die ook de Lotus,
waarmee de Brit Graham Hill vorig
laar kampioen werd, voortbewoog, is
ontworpen en gebouwd in de Engelse
Cosworth fabriek. De bouw is door
Ford betaald, vandaar da» die naam
nu ook door Ford in de reclame ge
bruikt mag worden De motor wordl
overigens niefin Ford personenwagens
Dit jaar gebruiken de wagens van
Matra-lnlernational, Lotus, Brabham en
McLaren deze acht cilinder motor De
Italiaanse Ferrari en de Engelse BRM
proberen het met eigen machines In
cidenteel zal er ook nog een Matra
met eigen motor aan cfe start ver
schijnen.
Als we de renstallen en hun kansen
voor dit seizoen gaan bekijken moeten
we zoals in de aanhef al duidelijk
werd met Matra-lnternational be
ginnen. De Matra is een Franse auto.
Hij is, met steun van de regering, die
gaarne Franse produkten buiten de
eigen grenzen ziet zegevieren, in een
raketfabriek gebouwd. Dat verklaart
dan meteen, waarom deze wat log uit
ziende auto toch de lichtste van allen
is. Het is ismmer voor Frankrijk, dat
die snelle Matra nu juist door een
Engelse motor moet worden voortbe
wogen. Vandaar de activiteiten van
een tweede, geheel Franse, renstal, die
Engeland de eerste Europese formule
Matra's met eigen motoren op de baan
brengt. Ook deze wagens moet men
met onderschatten, Jean-Pierre Bel
toise (32) werd met zo'n Matra vorig
jaar op Zandvoort tweede Beltoise
rijdt dit jaar samen met Jackie Stewan
voor Matra-lnternational.
Jack Brabham (43) is de oudste actieve
Formule 1-coureur. Hij is onder die rij
ders ook de man met de meeste
wereldkampioenschappen, drie in het
totaal. In 1959 en in 1960 werd hij mei
Cooper wereldkampioen. Toen dacht
men: het is afgelopen met zijn succes,
hij wordt te oud Maar Brabham begon
met iets nieuws, hij ging zijn eigen
racewagens bouwen, iets wat nooit
eerder een coureur had gedaan. En
wat niemand verwacht had, na enige
jaren met technische troebelen werd
hij in 1966 op zijn veertigste jaar me»
een zelfgebouwde auto weer wereld
kampioen. Het jaar daarop kreeg
Dennis Hulme de wereldtitel, ook me;
een Brabham.
Dit jaar heeft de ,good old Jack' ook
een Ford-Cosworth motor in zijn Brab
ham gemonteerd Dat heeft de wagen
goed gedaan, da» bleek bij de Grand
Prix van Zuid-Afrika dit jaar Tijdens
de training draaide Jack Brabham de
snelste ronde en tijdens de race lag
hij tweede achter Jackie Stewart. He
laas haalde hij de finish niet, omdat
zijn achtervleugel het begaf Die vleu
gels dienen om de race-wagens bij
grote snelheden wat steviger tegen de
weg te drukken. In de tijd, dat Jack
nog aan de race meedeed, bleek zijn
wagen de hoogste snelheid te halen
op het rechte stuk, 282 kilometer pei
uur. De renstal van Brabham heeft dit
jaar extra grote kansen, omdat ook de
jeuadige Belq Jatky Ickx (24) in een
Brabham rijdt. Ickx verspeelde vorig
jaar zijn kansen op een kampioen
schap, omdat hij de laatste Grand
Prix-races, die van de Verenigde Sta
ten en Mexico, niet kon rijden wegens
een blessure.
Graham Hill werd op 1 maart tweede
iiy de Grand Prix van Zuid-Afrika
Evenals vorig jaar rijdt hij Lotus. Die
wagen was vorig |aar veruit de snelste
Na het verongelukken van Jim Clark
in het begin van het seizoen maakte
Hill zi|n kampioenskjnsen waar. Dit
laar zal de 40-jarige Brit hel aan
merkelijk moeilijker krijgen. De kansen
voor zijn team zijn gestegen, nu hij
Jochen Rindt en incidenteel de Ame
'ikaan Mario Andretti naast zich krijg»
Het andere team, dat dit jaar de strijd
aanbindt met Ford-Cosworth motoren
is de renstal van Bruce McLaren (32)
een Nieuwzeelander, die evenals zijn
vroegere baas Brabham zijn eigen
auto's is gaan bouwen. McLaren rijd'
zelf en laat de andere wagen beman
nen door de eveneens Nieuwzeelandse
rijder Dennis Hulme (33). Er Is nog
een privé-team, dat met een Lotus-
Ford ten strijde trekt Dat is de stal
van Rob Walker, de vroegere baas van
Stirling Moss, die een auto ter be
schikking stelt van de Zwitser Jo Sif-
fert. Siffert won vorig jaar de Grand
Prix van Engeland
Ferrari, het eertijd zo gevreesde merk,
komt dit jaar maar met één auto aan
de start: een wagen voor de 26-jarige
Nieuwzeelander Chris Amon. Hii bleek
in de training van de Zuid-Afrikaanse
race zeer snel te zijn, maar het valt
te betwijfelen of Ferrari op kan tegen
de Britse overmacht Nog groter zijn
de vraagtekens rond BRM Als top-
rijder heeft deze stal John Surtees ge
contracteerd. Aan hem zal het niet
liggen, het is echter de vraag, hoe de
nieuwe 12-cilinder BRM het zal doen
na enkele jaren van geringe successen
door technische problemen. Tweede
man bij BRM is Jackie Oliver, de man
die vorig jaar na het verongelukken
van Jim Clark een plaats kreeg in het
Lotus-team. Hij heeft toen niet kunnen
imponeren
Op vier mei start het Europese Grand
Prix-seizoen met de Grote Prijs van
Spanje Daarna gaat het .race-circus'
achtereenvolgens naar Monaco, Bel-
qië. Frankrijk, Nederland (22 juni),
Engeland, Duitsland, Italië, om te be
sluiten met de Grote Prijzen van Ca
nada, Verenigde Staten en Mexico
HANS TEN HOUTEN
Vroeger werd middels steekproeven
gecontroleerd, of de vaderlandse auto
rijders hun motorrijtuigenbelasting wel
hadden betaald. Dat was, zo begrepen
de ambtenaren, die zich daarmee
bezig hielden, niet het meest water
dichte systeem. Vele automobilisten
slaagden er steeds weer in geruime
tijd rond te rijden zonder aan hun
financiële verplichtingen te voldoen.
De motorrijtuigenbelastinglieden be
zonnen zich dus op een beter systeem.
Het zou voor de hand hebben gelegen,
als ze hiervoor de blik eens over de
grenzen hadden geworpen. Hoe los'
men het probleem namelijk op in vele
buitenlanden: daar krijgen automo
bilisten, die op tijd hun belasting heb
ben betaald, een speciaal kaartje op
hun voorruit of een speciaal cijfertje
of tekentje op hun nummerplaat Die
kaartjes en tekentjes wisselen met de
belastingtermijnen, net zoals in Neder
land de kleur van de bromfietsplaatjes
wisselt met de verzekeringstermijnen
Zo kan men altijd aan de buitenkant
van het voertuig zien, of de laatste
termijn is betaald
Om te zorgen, dat niemand rondtoert
met vervalste kaartjes of tekentjes,
blijven steekproeven noodzakelijk. Dit
om te controleren, of de voertuigbe
rijder ook in het bezit is van de bij
het kaartje behorende formulieren.
Een bruikbaar systeem, vooral omdat
van het teken op de auto een preven
tieve werking uitgaat.
De Nederlandse mannen van financiën
bedachten echter een beter systeem,
wat als grootste voordeel heeft, dat
hef veel ingewikkelder is Dat is, ge
zien vanuil het standpunt van de be
lastingmensen, een zeer groot goed
Want voor een systeem, dat ingewik
keld is, zijn uiteraard meer ambtenaren
nodig en als er meer ambtenaren ko
men, zijn er meer chefs nodig, zodat
voor velen de promotiekansen groter
worden. Dit is een wet, die vele jaren
geleden al duidelijk op schrift is gezet
door de eminente Britse geleerde
Parkinson
Het door de Nederlandse deskundigen
bedachte systeem van de controle op
de motorrijtuigenbelasting komt hier
op neer. Men heeft in Apeldoorn een
qrote computer neergezet. In die com
puter stopt men de girokaartjes van de
mensen, die hun motorrijtuigenbelas
ting hebben betaald Men stopt er ook
alle aufonummers in Verder laaf men
iedere dag een groot aantal auto's
rondrijden op de Nederlandse wegen
Vanuit die auto's worden de nummer
borden van andere auto's gefotogra
feerd Die nummers stopt men in Apel
doorn ook in de computer, en dat
apparaat vertelt dan, of voor het be
treffende nummer belasting is betaald
of niet
,Dit systeem heeft ook in het buiten
land grote belangstelling getrokken'
vertelden onze eigen belastingmenser
bij de introductie enkele jaren geleden
Dat laaf zich raden, er zal heel wai
afgelachen zijn in het buitenland.
Het leukste van het systeem voor dc
automobilist is, dat men tegenwoordic
met een auto, waarvoor geen belastinc
is betaald, rustig in het donker kar
rijden. Dan kan het nummerbord toet
niet worden gefotografeerd
Het aardigste voor de belastingmenser
is, dat hun manier van controleren nie'
geheel foutloos is, integendeel. Voric
jaar werden 2/i miljoen nummerbor
den gefotografeerd Van dat aanta
bleek voor 180 000 nummers geen be
lasting te zijn betaald. De eigenaars
van die nummers kregen een navorde
ring. 70 000 van die 180.000 waren he'
met die navordering niet eens, zi'
stuurden een briefje om te vertellen
dat ze wel hadden betaald. Hier schuil;
nu juist de slimmigheid van onze be
lastingmensen Bij het ontwerpen var.
hun systeem hebben ze wel degelijk
rekening gehouden met het feit, dat ei
veel fouten worden gemaakt. Want zij
begrepen natuurlijk heel best, dat veel
mensen slordig zijn en een fout num
mer invullen op hef girokaartje, waa'
mee ze hun belasting betalen. En ze
wisten natuurlijk verdraaid goed, dat
veel mensen vergeten hun autonummer
over te laten schrijven, als ze een
tweedehands wagen kopen
Waf is nu het grote voordeel voor de
ambtenaren van dit systeem met z'n
gegarandeerde grote aantal fouten?
Heel eenvoudig, het voordeel is, dat
alle klachten van mensen, die vinden.
Jat ze ten onrechte een navordering
hebben gekregen, serieus moeten wor
den nagegaan Van de 70.000 klachten
/an vorig jaar bleke er bijvoorbeeld
50.000 terecht te zijn. Het centraal
bureau motorrijtuigenbelasting in Apel
doorn heeft nu tien ambtenaren in
dienst om die klachten na te zoeken.
Die tien man hebben een grote achter
stand, er moeten dus meer mensen
aan het werk worden gezet. Zie hoe
mooi: hoe meer mensen, hoe meer
Dromotie. Het valt dan ook voor de
met te verre toekomst te verwachten,
dat er in Apeldoorn twee zeer grote
groepen ambtenaren op het kan
toor van de rijtuigenbelasting zullen
werken Eén groeo, die fouten maakt,
een andere om ze weer op te lossen.
Dan is er natuurlijk geen tijd meer
voor het fotograferen van nummer
borden en al die flauwekul. Daarvoor
bedenken we dan een ander systeem,
een plaatje op de voorruit of zo
Hoe verschrikkelijk hel is om langzaam te moeten rijden met een personen
auto werd onlangs zeer duidelijk beschreien dooi raadslid L C. Hooger-
huis tijdens een raadsvergadering in Westerschouwcn. De heet Hoogerhuxs
sprak over een weg. waar b. en w. een maximumsnelheid van 30 kilometei
wilden invoeren Hij was het zelf gaan proberen.
Het bleek voor hem een verschrikking: .De schoolkinderen kwamen naast
mij fietsen. Ik hoorde een brommer achter miremmen. Een auto begon
te toeteren, die wist natuurlijk niet, dat ik aan het oefenen was voor de
dertig kilometer
En ondanks dat keurde de raad het. voorstel van, b. en w. goed.
Dit weinig gebruikte verkeersbord \foto links) kan men sinds kort aan
treffen op de provinciale weg van Terneuzvn naar Breskens.
Ms men, komende uit de richting Terneuzen. het plaatsje Hoek anderhalve
kilometer is gepasseerd, komt men hel bord tegen. Het is daar geplaatst
om automobilisten te waarschuwen voor de verraderlijke windstoten, die
daar optreden bij zuidenwind. Dat is niet overbodig, want er is op die
plaats al eens een auto van de weg in de sloot gewaaid.
Dp de foto een beeld van de „De
Dion"-achterbrug van de nieuwe
grote Opeis. Zoals men ziet, hoort
bij dit systeem het differentiëel tot
het afgeveerde gewicht. De wielen
worden door een lichte „loze" as
verbonden, wat als voordeel heeft,
dat de spoorbreedte en de wiel-
Op tijd voor de autotentoonstelling
van Genève kwamen Fiat en Opel
met ieder een nieuwe prestige-
wagen- De Fiat 130 (zie foto) heeft
een wat hoekig uiterlijk, dat her
innert aan de Fiat 124 en 125. Het
is een snelle, zeer luxueuze auto
geworden. De wagen is uitgerust
net een zes<ilinder motor in V-
/orm van 28ÓO cc. De machine
evert 140 din-pk, genoeg om de
vagen zo'n 180 kilometer per uur
e laten rijden. De Fiat 130 wordt
landaard geleverd met automa-
ische versnellingsbak. Op verzoek
an men ook een handgeschakelde
iak krijgen.
let grootste nieuws van de nieuwe
erie grote Opeis is, dat deze fa-
>riek nu eindelijk van de starre
ichteras is afgestapt. Kennelijk wil
Je Duitse GM-vestiging nu eens
definitief een einde maken aan de
roep van slechte v/egligging, die de
Opeis bij velen nog hebben.
De grote Opeis zijn iets kleiner dan
de vroegere Kapitans, Admirals en
Diplomats. Toch is het interieur
ruimer geworden.
In Nederland wordt de nieuwe Ka-
pitan geleverd met een 6-cilinder
148 sae-pk motor, de Admiral
heeft deze motor met een ver
mogen van 158 pk, terwijl in de
Diplomat een V8-machine van 274
ae-paarden zal worden gemon-
eerd.
De Audi 60 wordt het basismodel genoemd van Auto
Union. Basismodel is eigenlijk niet het juiste woord, omdat
de ,60' volledig is voortgekomen uit de Audi Super 90
De motor van de ,60' moet je zo zien: het is een water
gekoelde viercilinder lijnmotor van 1496 cc, die recht
streeks is afgeleid van de 1760 cc super 90-motor. Het
zelfde drijfwerk, dezelfde bouw. En nu komt er uit die
sterke ,90'-motor geen negentig, maar 65 dinpk's bij een
vrij laag toerental van 5000 toeren per minuut-
De motor is wat je noem» geknepen. De ademhaling is
kleiner, dat wil zeggen een kleinere carburatie, die een
kleinere hoeveelheid lucht en benzine opzuigt en dat
beteken! dat de wagen zuinig ri|dt Gemiddeld benzine
verbruik 1 op 10,5 en dan hoef je echt niet voorzichtig
met het gaspedaal om te springen Deze ,60'-motor is
geschikt voor .normale' benzine. Geknepen betekent ook
sterk, betrouwbaar en lange levensduur Je kan constant
topsnelheid (139 km/u) blijven rijden.
De Audi 60 heeft voorwielaandrijving en de daarbij be
horende eigenschap, dat de fractie op de weg bij snel
wegtrekken, zoals we hebben gezien bij de acceleratie-
proeven, gering is. Trek je fel op, dan slippen de voor
wielen als een gek door De carrosserie wordt opgetild
en de wielen gaan overdreven gezegd de lucht in De
snelheidsmeter wijst dan soms wel vijftig of zestig kilo
meter aan voordat de wielen pakken. Natuurlijk gebeurt
dit alleen als je heel era fel optrekt. Bij normaal gebruik
heb je daar echt geen last van. De acceleratietijcfen zijn
heel behoorlijk: van 0-80 in 11,2 seconden en van 0-100
in 18,4.
Voorwielaandrijving moet |e niet als een nadeel zien.
Op gladde wegen rijdt het over het algemeen makkelijker
dan achterwielaandnjving.
Alleen bij snel bochtenwerk moe» je met voorwielaan
drijving wel rekening houden. Je moe» erop rijden. De
,60' is zeer sterk onderstuurd, dus: de auto wil de bocht
niet in, maar heeft de neiging rechtuit te rijden. Ga je
snel een bocht in met aas erop dan moet je gas
terugnemen. Zodra je gas Toslaal is het onderstuureffec'
verdwenen en laat de wagen zich gehoorzaam door de
bocht sturen. Eerder een bocht insteken dan bij een wagen
met achterwielaandrijving is het advies.
De motor is in zijn geheel voor de vooras geplaatst. Dit
AUT0PR0EF VAN
HENK VAN ZALINGE
is niet direct gunstig voor het onderstuureffect, maai
komt wel ten goede aan de ongevoeligheid voor zijwind
Als het hard waait merk je daar in de Audi bijzondei
weinig van
De vierversnellingsbak is een juweelt|e. De synchronisatie
van de bak is uitgevoerd met ,de magische ring van
Porsche', een vernuftig systeem, dat bijzonder exact werkt
Voor een wagen met stuurversnelling (lange overbrenging
naar de bak) schakelf-ie erg fijn. De slagen tussen de
versnellingen zijn kort en snel schakelen is geen probleem.
De wagen stuurt goed, precies, vrij direct en licht. Dat
laatste is knap van die Audi-mensen, ze hebben hem
lichtsturend gemaakt door homokinetische aandrijfassen
toe te passen.
Wegligging is prima, zowel met conventionele als me'
radiaaïbanden. al prefereer ik altijd de laatste.
De remmen zijn uitstekend en absoluut vrij van fading
Vóór zijn schijfremmen toegepast.
De ,60' heeft een bijzonder groot glasoppervlak en het
uitzicht is naar alle kanten uitstekend. De carrosserie is
geheel te overzien.
Sober, maar ruim is het interieur Accuraat vind ik de
gecombineerde lichtschakelaar en richtingaanwijzer or
de stuurkolom eindelijk eens een handeltje-dat stevir
klikt en aanvoelt
De Audi is sterk gebouwd. De plaatdikte van de carros
serie is op sommige plaatsen dikker (0,9 mm) dan bij dt
doorsnee auto De vormen van het koetswerk zijn ronr'
en ook dat betekent stevigheid, want ronde vormen zij-
moeilijker in te drukken dan vlakke.
Ook de veiligheidscarrosserie ontbreekt niet bij dez
wagen. Energieabsorberende voor- en achterkant en ee'
oassagierskooi, die bij een aanrijding heel blijft.
Het gewicht van de auto bedraagt 970 kilo (vierdeurs
uitvoering)
De Audi 60 is een gezond kindje van Mercedes en VW
de twee concerns die Auto Union (vroeger DKW) hebber
opgeslokt. Het is een solide gebruiksauto, die zijn prij-
/an 8478 gulden en veertig cent inclusief btw voor de
vierdeursuitvoering dubbel en dwars waard is. De twee
deursuitvoering kost 7980 gulden. Een nadeel vind ik het
ontbreken van een luchtafvoer achter in de auto. Hef is
onmogelijk met gesloten ramen te rijden terwijl de ver
warming aanstaat. Maar dat weegt niet op tegen de vele
voordelen, die Audi biedt, zoals de grote kofferruimte,
de prettige rij-eigenschappen en de lange levensduur van
de motor.