In Amsterdam
Honderd jaar geleden eerste
georganiseerde staking
margriet klopt op uw deur
PIM EN POM: MAART
14& rA
en
Zwaardere Boeings
voor KLM
Horeca wil begrip
voor prijsstijgingen
Lente is
muziek om
naar te kijken
ZATERDAG 22 MAART 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
13
(GPD) Donderdag 29 april
1869 misten de bewoners van
huizen, die dichtbij Amsterdam
se scheepswerven stonden, 's
morgens een bekend geluid, dat
steevast om vijf uur vaak ook
al eerder klonkde hamersla
gen van de scheepstimmerlie
den, die op dat uur hun 14-urige
arbeidsdag aanvingen. Het zou
tot 21 mei duren, voor het mo
notone geluid weer klonk. De
bijna achthonderd scheepstim
merlieden en sjouwermannen,
die op de 28 werven in de hoofd
stad werkten, waren in staking
gegaan. De eerste georganiseer
de werkstaking in de geschiede
nis van ons land was een feit
geworden.
Op 15 april hadden de scheepstim
merlui een .eerbiediglljk verzoek' aan
de werfbazen gericht, waarin zij er
op wezendat de werk
lieden hun lot met geduld, doch niet
zonder morren droegen. Zij verzoch
ten nederig enkele verbeteringen.
Dat ten eerste voor alle werven in
Amsterdam in de dokken en elders
mogt worden terug gekomen op den
oorspronkelijke werktijd van 's-mor
gens zes tot 's-avonds zes ure en
ten tweede dat het loon voortaan
worde gesteld op twee gulden per
dag'.
maar een organisatie voor onderlinge
bijstand bij ziekte, overlijden of
invaliditeit.
Maar op de vergaderingen waar over
deze bijstand gesproken zou worden,
werd het grootste deel van de tijd
besteed aan de klachten over de te
lage lonen en te lange werktijden
en niet in het minst ,dat de scheeps
timmermannen het mindere sjouwers-
werk moesten doen men nad veel
beroepstrots. Op zo'n bijeenkomst
werd het .eerbiediglljk verzoek' aan
de bazen opgesteld. Men wachtte vol
spanning op het antwoord, maar dit
kwam niet. Na veel gepraat werd
er op 28 april in de tuin van .Vlied-
zorg in de Plantage, waar vijfhon
derd werfarbeiders bijeen waren tot
algemene staking besloten. Hoe on
bekend een staking hier was, bleek
uit het feit dat het woord staking
(nog) onbekend was, men gebruikte
hert Engelse woord .strike'.
Verzoek
Men verzocht in dit .eerbiediglljk
verzoek' om een beslissing vóór 20
april. I)e brief was door alle 798 ar
beiders, die op de Amsterdamse wer
ven werkten ondertekend.
Nu ging het de scheepswerven aller
minst goed, terwijl ae toekomst e-
veneens weinig rooskleurig was. De
oorzaak van ae malaise op de wer
ven was een sterk verminderde vraag
naar houten schepen, die langzamer
hand door ijzeren vaartuigen werden
verdrongen. Volgens het gemeente-
raadsverslag van 1869 waren de 28
scheepstimmerwerven kwijnende, er
werden bijna geen nieuwe schepen
dp stapel gezet en het aantal dat te
water was gelaten in het jaar 1868
zeer gering geweest. De werven ble
ven ln hoofdzaak nog draaiende door
het uitvoeren van reparatie-werk
zaamheden, terwijl enkele werven
zich hadden toegelegd op schepen
voor de binnenvaart, aldus het ver
slag. Des te opmerkelijker was het dat
juist ln deze bedrijfstak een staking
uitbrak, die de manier van strijd le
veren georganiseerd, disciplinair
en zonder geweld voor latere ja
ren medebepaakle.
Lage Ionen
Door de crisis In de (houten)
scheepsbouw bleven de lone.n laag,
terwijl de prijzen van levensmidde
len en de nuren juist In die jaren
sterk stegen. Hoe moeilijk de arbei
ders het hadden blijkt uit een ge
schriftje van precies honderd jaar ge
leden: .samenspraak tnsschen een
seheepemaker een scheepenmakera-
baas en beurtschipper over de heden-
daagsche vergaderingen der timmer
lieden, door G. Broerse, mr. Scheepe-
makor op Wittenbnrg, werf Het
Groenland'.
Hierin schreef de timmerman
,zomwiJlen dan heb ik nog niets voor
schoenen en kleeren en dan moet
mijn vrouw noch de kamerhuur vol
doen, dat Is thans 1,25 en kom noch
nergens hiervoor minder teregt, en
zSt nu op een vertimmerde zolder,
zonder vliering en zonder water, al
thans niet beduidend, en waarlijk
het is of bijna allen huis heers ge
wetenloos zijn. .want daar men
vroeger woonde voor 16 of 18 of 20
stuivers is nu ƒ1,50 of noch meer
en dan noch moet men niet om hel
hoogst noodzakelijkste verzoeken of
het gaa er maar af want voor uw
een ander, wij zijn hiertoe genood
zaakt door de verhoogde belasting.
Tweede grief
De tweede, maar niet onbelangrijker
grief van de timmerlieden was de on
regelmatige werktijd op de werven.
.Officieel' werkte men van vijf uur
's-morgens tot s'-avonds zeven uur
vaar vaak werd het later. Omdat de
werkgevers in slappe tijden de werk
zaamheden van de sjouwerlieden-zo
als het bhgaren' of .alle gaaren'
door de vaklieden voor of na werktijd
lieten doen. Hierdoor werd de ar
beidsdag soms tot 17 uur verlengd
en dit voor hetzelfde loon: ƒ1,80 per
dag, waarvan zelfs de meest noodza
kelijke levensbehoeften zoals huur,
brood, aardappelen turf en olie niet
konden worden gekocht. Aan kle
ding of meubilair behoefden de ar
beiders helemaal niet te denken. Hier
bij kwam dat er bijna nooit een ge
heel jaar werd gewerkt. ,Uit eene
aanteekening, gehouden door een
werkman van januarij tot 31 decem
ber 1867. blijkt, dat hij, die niet
van de minst gelukkige was, in dat
jaar 30 weken had gewerkt en daar
voor tezamen 320— loon had ont
vangen'. waarvan ook nog het eigen
gereedschap gekocht en onderhouden
moest worden.
Vereniging
De ontevredenheid onder dc werfar
beiders leidde tot grotere saamhorig
heid. dat resulteerde ln de stichting;
van een vereniging, Geen vakbond,
daar was men nog niet aan toe, j
(ADVERTENTIE)
DAMESOLIFANT.
Naast de wilde olifanten, dc
dierentuinolifanten en de
circusolifanten komt de damesolifant
iteeds meer „in". Zij ziet er als volgt
uit: hoog glas, ferme scheut Jonge
Olifant jenever, blokje ijs, schijfje
citroen, opvullen met Tonic of Cola.
Als Long-drink behoudt Olifant
volledig zijn sympathieke karakter.
HAARLEM (GPD) De drie samen
werkende Europese luchtvaartmaatscha-
pUen KLM, SAS en Swlss-Air hebben
gezamenlijk besloten hun bestelling van
totaal zeven Boeing 747-toestellen or
zetten ln een order van een gelijk l_._
tal vliegtuigen van het zwaardere ,B'-
'■rpe, aldus de KLM-voorllchtingsdienst.
'eze verbeterde machine krijgt een ma
ximum startgewicht van 350 ton, wat
in vergelijking met de gewone 747 een
vermeerdering van ruim 19 ton bete
kent. Als gevolg hiervan zal de ,B' zei
tot acht ton meer betalende lading kun
nen vervoeren. Dit komt neer op een
maximum van 51 ton, waarbij een
vlie?bereik van 8000 km mogelijk is.
De 747 in normale uitvoering heeft bij
een maximum betalende lading een
vliegbereik van ruim 6700 km.
Een bijzonderheid, is dat ondanks het
grote startgewioht en de krachtige mo
toren het geluidsniveau tijdens start
en landingen niet hoger wordt dan bij
de oorspronkelijke 747, die reeds een
aanmerkelijk lager geluidsniveau heeft
dan de DC-8 en de Boeing 707-straal-
vliegtuigen.
Aangezien de zwaardere motoren niet
vóór 1972 beschikbaar zullen z(jn zullen
de 747-B-toestellen, wanneer ze be
gin 1971 worden afgeleverd, eerst wor
den uitgerust met motoren en met
een Iets mindere stuwkracht.
Paus en Luns praten
over kerk in ons land
VATICAANSTAD (RTR) Minister
Luns die donderdagmorgen veertig mi
nuten lang met paus Paulus heeft ge
sproken heeft na afloop van dit onder
houd op een persconferentie In Vaticaan
stad verklaard dat de paus .heel blij' is
dat het grootste deel van de rooms-ka-
thoheken In Nederland trouw Is aan de
traditie en het gezag van de kerk. Paus
Paulus had hier aan toegevoegd dat dit
.een troost voor hem en de kerk' is.
DEN HAAG (GPD) .Na de prijzen-
sehieterij van minister De Block, waar
van de horeca het eerste slachtoffer Is
geworden, Is een sfeer ontstaan, die de
ze bedrijfstak noopt zich tc rechtvaar
digen", aldus donderdagmorgen de heer
F. W. van der Wolk. voorzitter van het
bedrijfschap horeca. Dat Is de reden
voor een advertentieactie, die het be
drijfschap gaat ondernemen met als
doel bij het publick begrip te wekken
voor dc gestegen prijzen in <lr horeca-
I sector.
Weliswaar kan het bedrijfschap niet
ontkennen, dat de gemiddelde prijsstij-
I ging van 9 pet in de horecasector in. en
kele maanden tijds hoog ligt (en dan
ook heeft geleid tot een Drijsstop), maar
wanneer de prijsverhogingen over een
aantal jaren worden bekeken in ver-'
gelijking met een aantal andere sec-
I toren is de prijsstijging niet onredelijk,
zo meent het bestuur van het bedrijf
schap. Ook is er de aandacht op geves-
1 tlgd dat de verteringen buitenshuis
slernts 11 tot 12 pro mille van hét to
tale gezinsbudget uitmaken.
met inbegrip van de schafttijd
14 op 13 uur brengen maar de stakersj
hielden vast aan hun .eerbiediglljk
verzoek": een tienurige werkdag. Opi
10 mei werd het werkgeversvoor- j
stel verworpen. Men besloot tevens
s'-morgens niet meer bij de werven
te posten .omdat er een verraden
moest zijn'.
'ADVERTENTIE
Steun
Code Penal
als stakingsleiders werden de tim
mermannen Akkerman en Smit ge
kozen. De volgende, morgen om vijf
uur ging geen enkele scheepsarbei-
der de werfpoorten in, ondanks de
Code Penal (artikel 415) een wet
uit de Franse overheersing-stijd waar
in werd gezegd: dat arbeiders
die er naar zouden streven de aV-
beid te doen staken, te beletten, of
duurder te maken., poging tot, of
begin van uitvoering zal worden ge
straft met gevangenis van hoogstens
drie maanden, en wat de aanlegger
betreft hoogstens vijf Jaren.
'tot de 29e april was er op geen en
kele wijze enige aandacht besteed
aan de moeilijkheden tussen arbei
ders en werkgevers, maar toen al
le werven op de marinewerf na
leeg bleven, schreven de dagbladen
hoe kwalijk een staking voor de
'werklieden zelf wel was'.
De werfbazen besloten dat geen van
hen aan de eisen van de stakers zou
toegeven. Zij stelden er zelfs een
boeite van 2000,ter overtreding
op, zodat alle voorwaarden tot een
lage scherpe strijd nu helemaal aan
wezig waren. De tweede dag van de
staking gingen de poorten gewoon
om 5 uur open, maar er ging niemand
naar binnen. De derde dag gingen
.vier jongens, met nog twee ongun
stig bekend staande personen en een
ouae man aan het werk', maar dit
had geen enkele invloed op de hou
ding van de overige stakers, die hun
bi Jstands-organisatie ,de scheepstim-
mermans-vereeniging" hadden ge
noemd. Deze begon met het inzame
len van geld voor ondersteuning.
Het kantoor werd gevestigd In een
café in de Lange Niezel dat regel
matig door politiemannen in burger
werd bezocht. Toen de staking een
week duurde, deden de werbazen
een voorstel: zij wilden de werkdag-
Zestig stakers, die geldzorgen had
den kregen een rijksdaalder onder
steuning uit de stakingskas. Hierin
stortten onder andere de arbeiders
uit de fabriek van Paul ran Vlissin-
gen Iedere week een dubbeltje, on
danks dat hen dat door hun werkge
ver streng was verboden, terwijl ver
schillende particulieren geld in de
collectebussen kwamen werpen.
Er kwamen zelfs giften uit België
en Engeland binnen. De burgemees
ter probeerde te bemiddelen, maar
dit mislukte door de houding van de
werkgevers, die van geen wijken
wilden weten. De kranten schreven
de Code Penal te hanteren en er
verscheen zelfs een anoniem ge
schrift, waarin de arbeiders op gods
dienstige gronden gevraagd werd,
aan het werk te gaan.
Opstootjes
Een enkeling deed dit. Hierdoor ont
stonden opstootjes op de eilanden
waar de meeste arbeiders woonden
en de bevolking de kant van de sta
kers had gekozen. Er werd zelfs een
detachement cavallerie ingezet, om
dat de politieagenten, die werkwil
ligen van en naar hun werk bege
leidden, door een woedende menigte
onder de voet dreigden gelopen te-
worden. Op 18 mei besloot men op
een door honderden stakers bezocht-
te vergadering, door te staken, maar
drie dagen later kwam onverwacht;
het einde van de staking. Verschil
lende werfbazen hadden hun arbei
ders gunsige toezeggingen gedaan en
hierdoor gingen honderden weer aan
het werk en verliep de staking snel.
Een paar dagen daarna werkte men
weer overal op de Amsterdamse
scheepswerven.
Weer zo'n weergaloos idee van
Nederlands grootste vrouwenblad:
DE KLOP OP DE DEUR. het meester
werk van Ina Boudier Bakker,
verschijnt als vervolgverhaal in
MARGRIET. Geïllustreerd met
200 kleurenfoto's. Beroemde actri
ces en acteurs, zoals Mieke Bos,
Ton Lensink, Andrea Domburg,
Henk van Ulsen, Marijke Merckens,
Piet Römer, Sigrid Koetse, Wim
lbo en tientallen anderen vertol
ken de rollen in deze 'Neder
landse Forsyte Sage'. Vanaf deze
week 26 afleveringen lang
DE KLOP OP DE DEUR in MARGRIET.
Postbus 497, Amsterdam.
Bel snel en word abonnee.
(Tot-10 uur 's avonds- 020-72 9785
Vervuld
Er was aan bijna alle wensen (eisen)
tegemoet gekomen. Het loon werd
twintig cent per dag hoger. Het .al
le gaaren' voor of na werktijd werd
afgeschaft en de arbeidstijdverkor-
•- ;eld. Dit rt
leden zeif.
Wel gingen de poorten nog iedere dag
om vijf uur 's-morgens open, maar
de meeste arbeiders begonnen om zes
uur en verlieten 's-avonds op het
zelfde uur de werven. Na drie weken
grote verwarring over de arbeidstijd,
werd de arbeidsdag vastgesteld van
zes tot zes uur onderbroken door
twee uur etenstijd. Eind juni 1869
was de 10-uurige werkdag op alle
hoofdstedelijke werven een feit. Dat
de verhouding timmerlieden en
sjouwers-patroons niet was ver
slechterd bleek uit hun vereniging,
die na de strijd beslist geen strijd
organisatie werd, maar een onder-
steuningsfondsje, waaraan de werf
bazen zelfs meehielpen.
Cesloten
Voor de stakingsleiders werden ech
ter de poorten voor altijd gesloten.
Hun namen verdwenen in de verge
telheid. De staking had echter grote j
gevolgen. Tot 29 april 1869 waren
arbeidsconflicten geweldige, uitzicht
loze acties geweest. Door de leiding'
die Akkerman en Smit aan de
scheepstimmerlieden-staking gaven
kregen de stakingen daarna eveneens
een ander gezicht.
Dit bleek nog hetzelfde jaar toen de
typografen, in hoofdzaak in Amster
dam het werk neerlegden en positie
verbetering bereikten. Met de eerst
georganiseerde actie van de werfar
beiders ter verbetering van hun so
ciale en economische positie kwam
honderd Jaar geleden het stakings-
verschflnsel een voor velen in die
Jaren angstwekkende nieuwigheid
in ons land Honderden stakingen
zouden nog volgen, er was een stro
ming door West-Europa gegaan, die
Nederland tot 1869 nog niet had be
reikt., dat zij eenmaal ook hier moest
doordringen was begrijpelijk. Zij
doorbrak mede de onverschilligheid,
onkunde en onmacht van de arbei
ders, waardoor de arbeidersbeweging,
eenmaal ontstaan, kon uitgroeien tot
de zo belangrijke en invloedrijke;
maatschappelijke factor, die zij la-'
ter geworden is
ONDERZOEK
NAAR VERVOER
IN RANDSTAD
DEN HAAG (ANP) Wanneer de on
dervraagde personen zich op werkda
gen verplaatsen dan wordt voor een
kwart van dit vervoer gebruik gemaakt
van de particuliere personenauto. Op
zaterdagen was dit bij eenderde en op
zondagen bij nagenoeg de helft van alle
verplaatsingen het geval. Aldus een van
de conclusies in het tweede Interimrap-
port van de op 19 maart 1964 door de
minister van verkeer en waterstaat ge-
installeerde commissie bevordering
openbaar vervoer westen des lands, die
in december 1965 een Intern interimrap
port uitbracht naar aanleiding van haar
taakomschrijving: een onderzoek te
houden naar de mogelijkheden om het
gebruik van de openbare middelen van
vervoer in het westen van het land te
bevorderen.
Teneinde het inzicht in deze materie te
verdiepen meende de commissie zelf een
onderzoek te moeten houden naar die
factoren die van invloed kunnen zijn op
het gebruik van het openbare vervoer
Een nuisenquête heeft, na een intensie
ve voorbereiding plaatsgevonden gedu
rende een periode van zes weken van
eind september tot half november 1966
in nagenoeg alle gebieden van de
provincies Noord-Holland, Utrecht en
Zuid-Holland. Ongeveer 30.000 huishou
dingen, tezamen tellende circa 90.000
personen, zijn daarbij geënquêteerd. Dit
betekent dat de enquête heeft plaats
gevonden bij ongeveer 2 procent van de
bevolking van het onderzoekgebied.
De geënquêteerde inwoners van het
derzoekgebied maakten nagenoeg geen
verplaatsingen buiten het westen van
het land.
Op werkdagen en zaterdagen werd
slechts 2 tot 3 procent en op zondagen
ruim 5 procent van alle verplaatsing
naar buiten of geheel buiten het onde_
zoekgebied gemaakt. Ruim driekwart
op zondagen ongeveer eenderde van
de verplaatsingen vond geheel binnen de
stedelijke gebieden plaats. Van deze bin
nenstedelijke verplaatsingen werd twee
derde binnen de vier agglomeraties en
eenderde binnen de middelgrote steden
gemaakt. Het aantal verplaatsingen tus
sen de agglomeraties onderling was
slechts ongeveer één procent van het to
tale aantal verplaatsingen in het on
derzoekgebied.
De lengte van de verplaatsingen he
melsbreed gemeten bleek voor het
merendeel van de verplaatsingen kleiner
dan 5 km te zijn.
ADVERTENTIE
Opeens staat de natuur in lichterlaaie. Lente heet dat
en de bleke winter wordt verbannen. Bulten, maar...
hoe is dat binnen Waarom laten we ook daar het voorjaar
niet vrolijk zijn gang gaan? Het is zo gezellig. En makkelijk.
Sla de staalboeken van R&D maar open en kies een
fleurig, kleurig behang dat de winterse somberte van uw
wanden verdrijft. Maak morgen nog een nieuw begin.
Met behang van R&D.
zie. 'uw'ÏSSSïf Rath s Doodeheefver
Vijf R&D-boeken boordevol ideeën om van een huis uw thuis te maken.
Pim en Pom doen dol in de
pang. Pim heeft het punt-je
van Pom z'n staart in zijn
bek-je. Ze hos-sen een bee-tje
en Pim zingt
Pim: (zingt) De kat van o-me
Wim is naar Pa-rijs ge-weest.
Pom: Pa-rijs ge-weest.
dat maart in het land is!
Pim: (laat de staart van Pom
los) Ik heb het he-le-maal niet
o-ver maart, vrouw. Ik heb hel
o-ver de kat van o-me Wim. (hij
kijkt naar Pom. die op a-dem zit
te ko-men on-der de kap-stok)
Weet jij wat ze be-doelt, Pom
Wie is maart?
Pom: Weet ik het. De vrouw
kent zo-veel men-sen en die-ren.
Plm: (ge-schrok-ken) denk je dat
het een dier is? Een kat?
Pom: (Sla-pe-rig) best mo-ge-
lijk.
Pim: Maar wat doet ie dan hier?
Pim: (ze-nuw-ach-tig) Ja-ze-ker!
Hier! Hoorde je dan niet wat de
vrouw zei? Maart is weer in het
land, dat zei ze.
Pom: (Zijn o-gen al op een kier
tje) Ach. laat hem maar. Zo lang
hij me niet voor mijn po-ten
loopt...
Pim: Ik denk er niet o-ver. Ik
weet pre-cies hoe dat gaat. Eerst
zeg je: laat hem maar. En dan
zegt dat vreem-de beest: goed zo.
En voor je het weet ligt meneer
maar in jouw mand-je en eet hij
uit mijn bak-je. En als je ook
maar een bek-je o-pen doet, dan
zegt me-neer maart: weg-we-zen.
En dan... dan staan Pim en Pom
op straat en meneer maart zit
bij de vrouw op schoot.
Pom: (eén oog al he-le-maai
dicht) Ach. het zal zo'n vaart
niet lo-pen.
Pim: Jij bent een suf-kop. t Is
maar goed dat ik zo slim ben.
Lk zal die maart wel eens e-ven
wat laten zien. Wacht maar... Om
dat hij nou in het bui-ten-land ls
ge-weest hoeft. Ie nog niet te den
ken da.t hier al-leen maar doe-tjes
wo-nen! Wacht maar! Als ie mii
ziet springt ie van schrik het
land weer uit! (Pom hoort niets
meer. Hij slaapt. Pim trip-pelt
naar de keu-ken-deur en gaat de
tuin in. Met zijn neus in ae lucht
kijkt hij rond)
Pim: Bent u daar mis-schlen, me
neer maart? (hij kijkt nog eens
goed) doet u nou maar niet of u
er niet bent, want de vrouw heeft
al lang ge-zegd dat u in het land
bent. Stie-kum om mij zit-ten la
chen. Nou, heer maart, ik zeg u
één ding: ,wie het laatst lacht,
lacht het best! te-gen zich-zelf
zie-zo, Pim, dat heb je e-ven goed
ge-zegd. Nou la-ten zien wie ie
bent! Eerst maar eens e-ven de
staart-in-bekje doen. (Hij pakt
het puntje van zijn ei-gen staart
en draait hard in de rond-te. Hij
lijkt nu net een gro-te streep-jes-
bal) Pff.. hé. hé... ja. ja, daar bent
u stil van, hé, U denkt al: Bij
zo'n kat moet ik niet aan huis
we-zen. Pre-cies, me-neer maart.
Nou, dan zal :k u nu nog eens
Iets heel an-ders la-ten zien: de
gno-te-dol-le-streep-pan-ter-kunst!
(Pim rekt zich heel lang uit.
maakt heel ge-vaar-lij-ke o-gen en
sluipt onder de bomen door) grrr.
grrr... hier komt de dol-le streep-
en... (op-eens houdt hij op) wie
lach-te daar?
Pom: (Is wak-ker ge-wor-den en
Pim ach-ter-na ge-slo-pen) Hi, h:.
Pim: (Kruipt een bee-tje in ei
kaar) Was u dat. me-neer maart?
Lacht u mij uit? O. o. als ik
maar wist waar Se zat... als ik
maar wist hoe groot ie was. Was
Pom maar hier., (hij wordt steeds
ban-ger)
Pom: (Zit nu :n de se-rin-gt -
boom) grrrr... grrr...
Pim: (Heel erg bang) Niet doen.
me-neer maart... Als-tu-blieft niet
doen, Het was maar een grap-je.
ik be-doel-de het neit zo erg. Als
u wilt mag u heus wel een keer
tje in ons huis. Ene... al3 ik toch
bui-ten ben mag u best e-ven in
mijn mand-je...
Pom: Grrr...Grrr...
Pim: Enne... als u mis-schien hon
ger hebt dan eh... (hij maakt een
heel lief stem-me-tje) ik zal u
een ge-heim-pje ver-tell-en. Ach
ter de poot van het for-nuis heb
k een stuk-je vlees be-waard. Da'
mag u heb-ben. Mar niet te-gen
Pom zeg-gen, me-neer maart, 't Is
all-een voor u. Om-dat u weer ln
het land bent. (De tak-ken van de
se-rin-gen-boom kra-ken en zwie
pen. Pim duikt ln el-kaar en
knijpt zijn o-gen dicht. Een groot
dier ploft vlak-bij hem on de
grond en schiet de keu-ken :n)
Pim: (B.b-be-rend) O, o, nou :g
net ge-beurd. Nou ;s ie :n huis!
Suf-kop die ik ben! Nou krij-gen
we hem er nooit meer uit! IR
moet Pom waar-schu-wen! (hij
gaat naar bin-nen. Pom zit on-der
de kap-stok en kijkt door de kier
tjes) Pom! Heb je hem ge-zien'
Pom: Wie?
Pim: Maart! Maart is in huis!
Pom: O, die... ja, die is hier
langs ge-ko-men. Maar ik hem
hem e-ven mijn tan-den la-ten
Pim: (Kijkt vol be-won-de-ring
naar zijn vriend) o. Pom, heb je
dat echt ge-dan
Pom: (rus-tig ka u-wend) Ja-ze
ker.
Pim: Wat eet jij?
Pom: O, een stuk-je vlees. Dat
liet die dom-me maart uit z'n
poot val-len toen ie zo hard voor
me weg-liep. Maar ja, dat heb ik
best ver-diend, hé. Als ik er niet
was ge-weest, lag maart nu in
jouw mand-je.
Pim: (sip) Ja, ja, dat ls zo...
Pom: waar-om kijk Je zo sip?
eb je op-eens geen zin in staart-
in-bek-je meer? Of in de gro-te-
dol-le-streep-pan-ter-ku nst
Pim: Hoe weet jij... (zijn o-gen
wor-den heel groot) ooooo._ jij.,
jij... le-lij-ke zwart-kop! Ik zal je!
(hij roetsjt ach-ter Pom aan de
trap op, maar he-le-maal bo-ven
valt Pom o-ver zijn ei-gen staart
naar be-ne-den.
Hij grijpt de staart van Pim en
buup huup dui-ke-len ze sa-men
de trap af)
Pim: Hi-hi... dat ging lek-ker!
Nog eens. Pom!
Pom: Daar gaan we weer! trap
op. trap af... nuup._ huup... Ik kan
niet meer!
Pim: Hoi hoi... huup huup.
de vrouw: (hoofd-schud-dend) Zo
erg als van-daag heb-ben ze maart
nog nooit in hun kop ge-had!