In Amsterdam Honderd jaar geleden eerste georganiseerde staking margriet klopt op uw deur PIM EN POM: MAART 14& rA en Zwaardere Boeings voor KLM Horeca wil begrip voor prijsstijgingen Lente is muziek om naar te kijken ZATERDAG 22 MAART 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 (GPD) Donderdag 29 april 1869 misten de bewoners van huizen, die dichtbij Amsterdam se scheepswerven stonden, 's morgens een bekend geluid, dat steevast om vijf uur vaak ook al eerder klonkde hamersla gen van de scheepstimmerlie den, die op dat uur hun 14-urige arbeidsdag aanvingen. Het zou tot 21 mei duren, voor het mo notone geluid weer klonk. De bijna achthonderd scheepstim merlieden en sjouwermannen, die op de 28 werven in de hoofd stad werkten, waren in staking gegaan. De eerste georganiseer de werkstaking in de geschiede nis van ons land was een feit geworden. Op 15 april hadden de scheepstim merlui een .eerbiediglljk verzoek' aan de werfbazen gericht, waarin zij er op wezendat de werk lieden hun lot met geduld, doch niet zonder morren droegen. Zij verzoch ten nederig enkele verbeteringen. Dat ten eerste voor alle werven in Amsterdam in de dokken en elders mogt worden terug gekomen op den oorspronkelijke werktijd van 's-mor gens zes tot 's-avonds zes ure en ten tweede dat het loon voortaan worde gesteld op twee gulden per dag'. maar een organisatie voor onderlinge bijstand bij ziekte, overlijden of invaliditeit. Maar op de vergaderingen waar over deze bijstand gesproken zou worden, werd het grootste deel van de tijd besteed aan de klachten over de te lage lonen en te lange werktijden en niet in het minst ,dat de scheeps timmermannen het mindere sjouwers- werk moesten doen men nad veel beroepstrots. Op zo'n bijeenkomst werd het .eerbiediglljk verzoek' aan de bazen opgesteld. Men wachtte vol spanning op het antwoord, maar dit kwam niet. Na veel gepraat werd er op 28 april in de tuin van .Vlied- zorg in de Plantage, waar vijfhon derd werfarbeiders bijeen waren tot algemene staking besloten. Hoe on bekend een staking hier was, bleek uit het feit dat het woord staking (nog) onbekend was, men gebruikte hert Engelse woord .strike'. Verzoek Men verzocht in dit .eerbiediglljk verzoek' om een beslissing vóór 20 april. I)e brief was door alle 798 ar beiders, die op de Amsterdamse wer ven werkten ondertekend. Nu ging het de scheepswerven aller minst goed, terwijl ae toekomst e- veneens weinig rooskleurig was. De oorzaak van ae malaise op de wer ven was een sterk verminderde vraag naar houten schepen, die langzamer hand door ijzeren vaartuigen werden verdrongen. Volgens het gemeente- raadsverslag van 1869 waren de 28 scheepstimmerwerven kwijnende, er werden bijna geen nieuwe schepen dp stapel gezet en het aantal dat te water was gelaten in het jaar 1868 zeer gering geweest. De werven ble ven ln hoofdzaak nog draaiende door het uitvoeren van reparatie-werk zaamheden, terwijl enkele werven zich hadden toegelegd op schepen voor de binnenvaart, aldus het ver slag. Des te opmerkelijker was het dat juist ln deze bedrijfstak een staking uitbrak, die de manier van strijd le veren georganiseerd, disciplinair en zonder geweld voor latere ja ren medebepaakle. Lage Ionen Door de crisis In de (houten) scheepsbouw bleven de lone.n laag, terwijl de prijzen van levensmidde len en de nuren juist In die jaren sterk stegen. Hoe moeilijk de arbei ders het hadden blijkt uit een ge schriftje van precies honderd jaar ge leden: .samenspraak tnsschen een seheepemaker een scheepenmakera- baas en beurtschipper over de heden- daagsche vergaderingen der timmer lieden, door G. Broerse, mr. Scheepe- makor op Wittenbnrg, werf Het Groenland'. Hierin schreef de timmerman ,zomwiJlen dan heb ik nog niets voor schoenen en kleeren en dan moet mijn vrouw noch de kamerhuur vol doen, dat Is thans 1,25 en kom noch nergens hiervoor minder teregt, en zSt nu op een vertimmerde zolder, zonder vliering en zonder water, al thans niet beduidend, en waarlijk het is of bijna allen huis heers ge wetenloos zijn. .want daar men vroeger woonde voor 16 of 18 of 20 stuivers is nu ƒ1,50 of noch meer en dan noch moet men niet om hel hoogst noodzakelijkste verzoeken of het gaa er maar af want voor uw een ander, wij zijn hiertoe genood zaakt door de verhoogde belasting. Tweede grief De tweede, maar niet onbelangrijker grief van de timmerlieden was de on regelmatige werktijd op de werven. .Officieel' werkte men van vijf uur 's-morgens tot s'-avonds zeven uur vaar vaak werd het later. Omdat de werkgevers in slappe tijden de werk zaamheden van de sjouwerlieden-zo als het bhgaren' of .alle gaaren' door de vaklieden voor of na werktijd lieten doen. Hierdoor werd de ar beidsdag soms tot 17 uur verlengd en dit voor hetzelfde loon: ƒ1,80 per dag, waarvan zelfs de meest noodza kelijke levensbehoeften zoals huur, brood, aardappelen turf en olie niet konden worden gekocht. Aan kle ding of meubilair behoefden de ar beiders helemaal niet te denken. Hier bij kwam dat er bijna nooit een ge heel jaar werd gewerkt. ,Uit eene aanteekening, gehouden door een werkman van januarij tot 31 decem ber 1867. blijkt, dat hij, die niet van de minst gelukkige was, in dat jaar 30 weken had gewerkt en daar voor tezamen 320— loon had ont vangen'. waarvan ook nog het eigen gereedschap gekocht en onderhouden moest worden. Vereniging De ontevredenheid onder dc werfar beiders leidde tot grotere saamhorig heid. dat resulteerde ln de stichting; van een vereniging, Geen vakbond, daar was men nog niet aan toe, j (ADVERTENTIE) DAMESOLIFANT. Naast de wilde olifanten, dc dierentuinolifanten en de circusolifanten komt de damesolifant iteeds meer „in". Zij ziet er als volgt uit: hoog glas, ferme scheut Jonge Olifant jenever, blokje ijs, schijfje citroen, opvullen met Tonic of Cola. Als Long-drink behoudt Olifant volledig zijn sympathieke karakter. HAARLEM (GPD) De drie samen werkende Europese luchtvaartmaatscha- pUen KLM, SAS en Swlss-Air hebben gezamenlijk besloten hun bestelling van totaal zeven Boeing 747-toestellen or zetten ln een order van een gelijk l_._ tal vliegtuigen van het zwaardere ,B'- '■rpe, aldus de KLM-voorllchtingsdienst. 'eze verbeterde machine krijgt een ma ximum startgewicht van 350 ton, wat in vergelijking met de gewone 747 een vermeerdering van ruim 19 ton bete kent. Als gevolg hiervan zal de ,B' zei tot acht ton meer betalende lading kun nen vervoeren. Dit komt neer op een maximum van 51 ton, waarbij een vlie?bereik van 8000 km mogelijk is. De 747 in normale uitvoering heeft bij een maximum betalende lading een vliegbereik van ruim 6700 km. Een bijzonderheid, is dat ondanks het grote startgewioht en de krachtige mo toren het geluidsniveau tijdens start en landingen niet hoger wordt dan bij de oorspronkelijke 747, die reeds een aanmerkelijk lager geluidsniveau heeft dan de DC-8 en de Boeing 707-straal- vliegtuigen. Aangezien de zwaardere motoren niet vóór 1972 beschikbaar zullen z(jn zullen de 747-B-toestellen, wanneer ze be gin 1971 worden afgeleverd, eerst wor den uitgerust met motoren en met een Iets mindere stuwkracht. Paus en Luns praten over kerk in ons land VATICAANSTAD (RTR) Minister Luns die donderdagmorgen veertig mi nuten lang met paus Paulus heeft ge sproken heeft na afloop van dit onder houd op een persconferentie In Vaticaan stad verklaard dat de paus .heel blij' is dat het grootste deel van de rooms-ka- thoheken In Nederland trouw Is aan de traditie en het gezag van de kerk. Paus Paulus had hier aan toegevoegd dat dit .een troost voor hem en de kerk' is. DEN HAAG (GPD) .Na de prijzen- sehieterij van minister De Block, waar van de horeca het eerste slachtoffer Is geworden, Is een sfeer ontstaan, die de ze bedrijfstak noopt zich tc rechtvaar digen", aldus donderdagmorgen de heer F. W. van der Wolk. voorzitter van het bedrijfschap horeca. Dat Is de reden voor een advertentieactie, die het be drijfschap gaat ondernemen met als doel bij het publick begrip te wekken voor dc gestegen prijzen in <lr horeca- I sector. Weliswaar kan het bedrijfschap niet ontkennen, dat de gemiddelde prijsstij- I ging van 9 pet in de horecasector in. en kele maanden tijds hoog ligt (en dan ook heeft geleid tot een Drijsstop), maar wanneer de prijsverhogingen over een aantal jaren worden bekeken in ver-' gelijking met een aantal andere sec- I toren is de prijsstijging niet onredelijk, zo meent het bestuur van het bedrijf schap. Ook is er de aandacht op geves- 1 tlgd dat de verteringen buitenshuis slernts 11 tot 12 pro mille van hét to tale gezinsbudget uitmaken. met inbegrip van de schafttijd 14 op 13 uur brengen maar de stakersj hielden vast aan hun .eerbiediglljk verzoek": een tienurige werkdag. Opi 10 mei werd het werkgeversvoor- j stel verworpen. Men besloot tevens s'-morgens niet meer bij de werven te posten .omdat er een verraden moest zijn'. 'ADVERTENTIE Steun Code Penal als stakingsleiders werden de tim mermannen Akkerman en Smit ge kozen. De volgende, morgen om vijf uur ging geen enkele scheepsarbei- der de werfpoorten in, ondanks de Code Penal (artikel 415) een wet uit de Franse overheersing-stijd waar in werd gezegd: dat arbeiders die er naar zouden streven de aV- beid te doen staken, te beletten, of duurder te maken., poging tot, of begin van uitvoering zal worden ge straft met gevangenis van hoogstens drie maanden, en wat de aanlegger betreft hoogstens vijf Jaren. 'tot de 29e april was er op geen en kele wijze enige aandacht besteed aan de moeilijkheden tussen arbei ders en werkgevers, maar toen al le werven op de marinewerf na leeg bleven, schreven de dagbladen hoe kwalijk een staking voor de 'werklieden zelf wel was'. De werfbazen besloten dat geen van hen aan de eisen van de stakers zou toegeven. Zij stelden er zelfs een boeite van 2000,ter overtreding op, zodat alle voorwaarden tot een lage scherpe strijd nu helemaal aan wezig waren. De tweede dag van de staking gingen de poorten gewoon om 5 uur open, maar er ging niemand naar binnen. De derde dag gingen .vier jongens, met nog twee ongun stig bekend staande personen en een ouae man aan het werk', maar dit had geen enkele invloed op de hou ding van de overige stakers, die hun bi Jstands-organisatie ,de scheepstim- mermans-vereeniging" hadden ge noemd. Deze begon met het inzame len van geld voor ondersteuning. Het kantoor werd gevestigd In een café in de Lange Niezel dat regel matig door politiemannen in burger werd bezocht. Toen de staking een week duurde, deden de werbazen een voorstel: zij wilden de werkdag- Zestig stakers, die geldzorgen had den kregen een rijksdaalder onder steuning uit de stakingskas. Hierin stortten onder andere de arbeiders uit de fabriek van Paul ran Vlissin- gen Iedere week een dubbeltje, on danks dat hen dat door hun werkge ver streng was verboden, terwijl ver schillende particulieren geld in de collectebussen kwamen werpen. Er kwamen zelfs giften uit België en Engeland binnen. De burgemees ter probeerde te bemiddelen, maar dit mislukte door de houding van de werkgevers, die van geen wijken wilden weten. De kranten schreven de Code Penal te hanteren en er verscheen zelfs een anoniem ge schrift, waarin de arbeiders op gods dienstige gronden gevraagd werd, aan het werk te gaan. Opstootjes Een enkeling deed dit. Hierdoor ont stonden opstootjes op de eilanden waar de meeste arbeiders woonden en de bevolking de kant van de sta kers had gekozen. Er werd zelfs een detachement cavallerie ingezet, om dat de politieagenten, die werkwil ligen van en naar hun werk bege leidden, door een woedende menigte onder de voet dreigden gelopen te- worden. Op 18 mei besloot men op een door honderden stakers bezocht- te vergadering, door te staken, maar drie dagen later kwam onverwacht; het einde van de staking. Verschil lende werfbazen hadden hun arbei ders gunsige toezeggingen gedaan en hierdoor gingen honderden weer aan het werk en verliep de staking snel. Een paar dagen daarna werkte men weer overal op de Amsterdamse scheepswerven. Weer zo'n weergaloos idee van Nederlands grootste vrouwenblad: DE KLOP OP DE DEUR. het meester werk van Ina Boudier Bakker, verschijnt als vervolgverhaal in MARGRIET. Geïllustreerd met 200 kleurenfoto's. Beroemde actri ces en acteurs, zoals Mieke Bos, Ton Lensink, Andrea Domburg, Henk van Ulsen, Marijke Merckens, Piet Römer, Sigrid Koetse, Wim lbo en tientallen anderen vertol ken de rollen in deze 'Neder landse Forsyte Sage'. Vanaf deze week 26 afleveringen lang DE KLOP OP DE DEUR in MARGRIET. Postbus 497, Amsterdam. Bel snel en word abonnee. (Tot-10 uur 's avonds- 020-72 9785 Vervuld Er was aan bijna alle wensen (eisen) tegemoet gekomen. Het loon werd twintig cent per dag hoger. Het .al le gaaren' voor of na werktijd werd afgeschaft en de arbeidstijdverkor- •- ;eld. Dit rt leden zeif. Wel gingen de poorten nog iedere dag om vijf uur 's-morgens open, maar de meeste arbeiders begonnen om zes uur en verlieten 's-avonds op het zelfde uur de werven. Na drie weken grote verwarring over de arbeidstijd, werd de arbeidsdag vastgesteld van zes tot zes uur onderbroken door twee uur etenstijd. Eind juni 1869 was de 10-uurige werkdag op alle hoofdstedelijke werven een feit. Dat de verhouding timmerlieden en sjouwers-patroons niet was ver slechterd bleek uit hun vereniging, die na de strijd beslist geen strijd organisatie werd, maar een onder- steuningsfondsje, waaraan de werf bazen zelfs meehielpen. Cesloten Voor de stakingsleiders werden ech ter de poorten voor altijd gesloten. Hun namen verdwenen in de verge telheid. De staking had echter grote j gevolgen. Tot 29 april 1869 waren arbeidsconflicten geweldige, uitzicht loze acties geweest. Door de leiding' die Akkerman en Smit aan de scheepstimmerlieden-staking gaven kregen de stakingen daarna eveneens een ander gezicht. Dit bleek nog hetzelfde jaar toen de typografen, in hoofdzaak in Amster dam het werk neerlegden en positie verbetering bereikten. Met de eerst georganiseerde actie van de werfar beiders ter verbetering van hun so ciale en economische positie kwam honderd Jaar geleden het stakings- verschflnsel een voor velen in die Jaren angstwekkende nieuwigheid in ons land Honderden stakingen zouden nog volgen, er was een stro ming door West-Europa gegaan, die Nederland tot 1869 nog niet had be reikt., dat zij eenmaal ook hier moest doordringen was begrijpelijk. Zij doorbrak mede de onverschilligheid, onkunde en onmacht van de arbei ders, waardoor de arbeidersbeweging, eenmaal ontstaan, kon uitgroeien tot de zo belangrijke en invloedrijke; maatschappelijke factor, die zij la-' ter geworden is ONDERZOEK NAAR VERVOER IN RANDSTAD DEN HAAG (ANP) Wanneer de on dervraagde personen zich op werkda gen verplaatsen dan wordt voor een kwart van dit vervoer gebruik gemaakt van de particuliere personenauto. Op zaterdagen was dit bij eenderde en op zondagen bij nagenoeg de helft van alle verplaatsingen het geval. Aldus een van de conclusies in het tweede Interimrap- port van de op 19 maart 1964 door de minister van verkeer en waterstaat ge- installeerde commissie bevordering openbaar vervoer westen des lands, die in december 1965 een Intern interimrap port uitbracht naar aanleiding van haar taakomschrijving: een onderzoek te houden naar de mogelijkheden om het gebruik van de openbare middelen van vervoer in het westen van het land te bevorderen. Teneinde het inzicht in deze materie te verdiepen meende de commissie zelf een onderzoek te moeten houden naar die factoren die van invloed kunnen zijn op het gebruik van het openbare vervoer Een nuisenquête heeft, na een intensie ve voorbereiding plaatsgevonden gedu rende een periode van zes weken van eind september tot half november 1966 in nagenoeg alle gebieden van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. Ongeveer 30.000 huishou dingen, tezamen tellende circa 90.000 personen, zijn daarbij geënquêteerd. Dit betekent dat de enquête heeft plaats gevonden bij ongeveer 2 procent van de bevolking van het onderzoekgebied. De geënquêteerde inwoners van het derzoekgebied maakten nagenoeg geen verplaatsingen buiten het westen van het land. Op werkdagen en zaterdagen werd slechts 2 tot 3 procent en op zondagen ruim 5 procent van alle verplaatsing naar buiten of geheel buiten het onde_ zoekgebied gemaakt. Ruim driekwart op zondagen ongeveer eenderde van de verplaatsingen vond geheel binnen de stedelijke gebieden plaats. Van deze bin nenstedelijke verplaatsingen werd twee derde binnen de vier agglomeraties en eenderde binnen de middelgrote steden gemaakt. Het aantal verplaatsingen tus sen de agglomeraties onderling was slechts ongeveer één procent van het to tale aantal verplaatsingen in het on derzoekgebied. De lengte van de verplaatsingen he melsbreed gemeten bleek voor het merendeel van de verplaatsingen kleiner dan 5 km te zijn. ADVERTENTIE Opeens staat de natuur in lichterlaaie. Lente heet dat en de bleke winter wordt verbannen. Bulten, maar... hoe is dat binnen Waarom laten we ook daar het voorjaar niet vrolijk zijn gang gaan? Het is zo gezellig. En makkelijk. Sla de staalboeken van R&D maar open en kies een fleurig, kleurig behang dat de winterse somberte van uw wanden verdrijft. Maak morgen nog een nieuw begin. Met behang van R&D. zie. 'uw'ÏSSSïf Rath s Doodeheefver Vijf R&D-boeken boordevol ideeën om van een huis uw thuis te maken. Pim en Pom doen dol in de pang. Pim heeft het punt-je van Pom z'n staart in zijn bek-je. Ze hos-sen een bee-tje en Pim zingt Pim: (zingt) De kat van o-me Wim is naar Pa-rijs ge-weest. Pom: Pa-rijs ge-weest. dat maart in het land is! Pim: (laat de staart van Pom los) Ik heb het he-le-maal niet o-ver maart, vrouw. Ik heb hel o-ver de kat van o-me Wim. (hij kijkt naar Pom. die op a-dem zit te ko-men on-der de kap-stok) Weet jij wat ze be-doelt, Pom Wie is maart? Pom: Weet ik het. De vrouw kent zo-veel men-sen en die-ren. Plm: (ge-schrok-ken) denk je dat het een dier is? Een kat? Pom: (Sla-pe-rig) best mo-ge- lijk. Pim: Maar wat doet ie dan hier? Pim: (ze-nuw-ach-tig) Ja-ze-ker! Hier! Hoorde je dan niet wat de vrouw zei? Maart is weer in het land, dat zei ze. Pom: (Zijn o-gen al op een kier tje) Ach. laat hem maar. Zo lang hij me niet voor mijn po-ten loopt... Pim: Ik denk er niet o-ver. Ik weet pre-cies hoe dat gaat. Eerst zeg je: laat hem maar. En dan zegt dat vreem-de beest: goed zo. En voor je het weet ligt meneer maar in jouw mand-je en eet hij uit mijn bak-je. En als je ook maar een bek-je o-pen doet, dan zegt me-neer maart: weg-we-zen. En dan... dan staan Pim en Pom op straat en meneer maart zit bij de vrouw op schoot. Pom: (eén oog al he-le-maai dicht) Ach. het zal zo'n vaart niet lo-pen. Pim: Jij bent een suf-kop. t Is maar goed dat ik zo slim ben. Lk zal die maart wel eens e-ven wat laten zien. Wacht maar... Om dat hij nou in het bui-ten-land ls ge-weest hoeft. Ie nog niet te den ken da.t hier al-leen maar doe-tjes wo-nen! Wacht maar! Als ie mii ziet springt ie van schrik het land weer uit! (Pom hoort niets meer. Hij slaapt. Pim trip-pelt naar de keu-ken-deur en gaat de tuin in. Met zijn neus in ae lucht kijkt hij rond) Pim: Bent u daar mis-schlen, me neer maart? (hij kijkt nog eens goed) doet u nou maar niet of u er niet bent, want de vrouw heeft al lang ge-zegd dat u in het land bent. Stie-kum om mij zit-ten la chen. Nou, heer maart, ik zeg u één ding: ,wie het laatst lacht, lacht het best! te-gen zich-zelf zie-zo, Pim, dat heb je e-ven goed ge-zegd. Nou la-ten zien wie ie bent! Eerst maar eens e-ven de staart-in-bekje doen. (Hij pakt het puntje van zijn ei-gen staart en draait hard in de rond-te. Hij lijkt nu net een gro-te streep-jes- bal) Pff.. hé. hé... ja. ja, daar bent u stil van, hé, U denkt al: Bij zo'n kat moet ik niet aan huis we-zen. Pre-cies, me-neer maart. Nou, dan zal :k u nu nog eens Iets heel an-ders la-ten zien: de gno-te-dol-le-streep-pan-ter-kunst! (Pim rekt zich heel lang uit. maakt heel ge-vaar-lij-ke o-gen en sluipt onder de bomen door) grrr. grrr... hier komt de dol-le streep- en... (op-eens houdt hij op) wie lach-te daar? Pom: (Is wak-ker ge-wor-den en Pim ach-ter-na ge-slo-pen) Hi, h:. Pim: (Kruipt een bee-tje in ei kaar) Was u dat. me-neer maart? Lacht u mij uit? O. o. als ik maar wist waar Se zat... als ik maar wist hoe groot ie was. Was Pom maar hier., (hij wordt steeds ban-ger) Pom: (Zit nu :n de se-rin-gt - boom) grrrr... grrr... Pim: (Heel erg bang) Niet doen. me-neer maart... Als-tu-blieft niet doen, Het was maar een grap-je. ik be-doel-de het neit zo erg. Als u wilt mag u heus wel een keer tje in ons huis. Ene... al3 ik toch bui-ten ben mag u best e-ven in mijn mand-je... Pom: Grrr...Grrr... Pim: Enne... als u mis-schien hon ger hebt dan eh... (hij maakt een heel lief stem-me-tje) ik zal u een ge-heim-pje ver-tell-en. Ach ter de poot van het for-nuis heb k een stuk-je vlees be-waard. Da' mag u heb-ben. Mar niet te-gen Pom zeg-gen, me-neer maart, 't Is all-een voor u. Om-dat u weer ln het land bent. (De tak-ken van de se-rin-gen-boom kra-ken en zwie pen. Pim duikt ln el-kaar en knijpt zijn o-gen dicht. Een groot dier ploft vlak-bij hem on de grond en schiet de keu-ken :n) Pim: (B.b-be-rend) O, o, nou :g net ge-beurd. Nou ;s ie :n huis! Suf-kop die ik ben! Nou krij-gen we hem er nooit meer uit! IR moet Pom waar-schu-wen! (hij gaat naar bin-nen. Pom zit on-der de kap-stok en kijkt door de kier tjes) Pom! Heb je hem ge-zien' Pom: Wie? Pim: Maart! Maart is in huis! Pom: O, die... ja, die is hier langs ge-ko-men. Maar ik hem hem e-ven mijn tan-den la-ten Pim: (Kijkt vol be-won-de-ring naar zijn vriend) o. Pom, heb je dat echt ge-dan Pom: (rus-tig ka u-wend) Ja-ze ker. Pim: Wat eet jij? Pom: O, een stuk-je vlees. Dat liet die dom-me maart uit z'n poot val-len toen ie zo hard voor me weg-liep. Maar ja, dat heb ik best ver-diend, hé. Als ik er niet was ge-weest, lag maart nu in jouw mand-je. Pim: (sip) Ja, ja, dat ls zo... Pom: waar-om kijk Je zo sip? eb je op-eens geen zin in staart- in-bek-je meer? Of in de gro-te- dol-le-streep-pan-ter-ku nst Pim: Hoe weet jij... (zijn o-gen wor-den heel groot) ooooo._ jij., jij... le-lij-ke zwart-kop! Ik zal je! (hij roetsjt ach-ter Pom aan de trap op, maar he-le-maal bo-ven valt Pom o-ver zijn ei-gen staart naar be-ne-den. Hij grijpt de staart van Pim en buup huup dui-ke-len ze sa-men de trap af) Pim: Hi-hi... dat ging lek-ker! Nog eens. Pom! Pom: Daar gaan we weer! trap op. trap af... nuup._ huup... Ik kan niet meer! Pim: Hoi hoi... huup huup. de vrouw: (hoofd-schud-dend) Zo erg als van-daag heb-ben ze maart nog nooit in hun kop ge-had!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13