Belangstelling voor stereo
uitzendingen stijgt snel
1
I
PANDA en de wensduit
televisie
radio
JULIA DE GRUYTER OVERLEDEN
VPRO STOPT
BLIKOPENER'
Haitink directeur
London
Philharmonic
hetlkruisverhoor
DONDERDAG 20 MAART 1969
PROVfftClXLI ZeiUWS! COURANT
19
UITBREIDING
ZENDUREN...
Van onze ntv-redactie).
Nu bekend is geworden dat de PTT
de FM-zenders te Goes eind april-
begin mei geseliikt zal maken voor
stereofonisehe uitzendingen, kan al
gemeen worden verwacht dat de be
langstelling voor stereo deze weken
in Zeeland sterk zal toenemen. Be
halve voor de luisteraars is dat van
enig profijt voor de radio-handelaar,
want om van het .ruimtelijke' effect
van deze uitzendingen te kunnen ge
nieten dient de luisteraar te beschik
ken over een speciaal stereo-radio
toestel, alsmede over een deugdelijke
buitenantenne.
Ingebouwde of kamerantennes zijn
behoudens in de directe omgeving
van de zendstations, onvoldoende voor
goed functionerende FM-dipoolanten-
ne, welke ongeveer dezelfde vorm
heeft als de tv-antenne die gebruikt
wordt voor de ontvangst van het eer
ste televisienet. Alleen de afmetin
gen van de FM-dipool zijn anders.
Voor de verbinding tussen de anten
ne en het radiotoestel wordt gebruik
Semaakt van een speciale kabel,
faarmate men verder van het desbe
treffende zendstation afwoont zal de
ze dipoolantenne hoger moeten wor
den opgesteld bijvoorbeeld op het dak
en vanzelfsprekend gericht op de zen
der. Bij het speciale stereo-ontvang
toestel behoren twee gelijke luid-
sprekerkasten of boxen, die zodanig
te linker en te rechter zijde van de
luisteraar worden geplaatst of opge
hangen, dat zij een optimaal resul
taat opleveren. Als vuistregel kan
worden gehanteerd dat de beide
luidsprekers ongeveer twee tot drie
meter van elkaar verwijderd moeten
zijn, terwijl de luisteraar zelf zich
dan eveneens gemiddeld twee tot drie
meter van belde luidsprekers moet
bevinden. De opstelling van de kas
ten wordt uiteraard bepaald door de
akoestische eigenschappen van de
huiskamer.
De ontwikkeling van de stereofo-
nische radio-ontvangst is vooral inge
geven door de wens de radioprogram
ma's zo natuurgetrouw mogelijk
weer te geven. De mens is gewend
zijn auditieve Indrukken op te doen
via beide gehoororganen, die hem ook
in staat stellen de richting van waar
uit het geluid tot hem komt, te be
palen. Bij normale radio-ontvangst
komt de muziek van bijvoorbeeld een
groot orkest via één luidspreker in de
huiskamer en is het meestal onmo
gelijk de verschillende muziekinstru
menten en de opstelling van het or
kest te onderscheiden.
Om de luisteraar toch een ruimte
lijke indruk te geven, zoals die bij
voorbeeld in de concertzaal wordt er
varen, bleek liet noodzakelijk om de
geluidsoverdracht van de studio naar
de huiskamer langs twee geheel ge
scheiden kanalen te doen verlopen.
Reeds in 1946 maakte men bij de
eerste stereo-experimenten van het
NRU-laboratorium gebruik van een
zogenaamd kunsthoofd'. waarbij op
de plaats van de oren microfoons wer
den bevestigd Het geluid, opgevan
gen door twee microfoons, werd met
gebruikmaking van de twee midden
golfzenders overgebracht naar de
huiskamer en vervolgens daar ont
vangen op twee verschillende radio-
ontvangtoestellen. Behoudens het be
zwaar dat de luisteraar dan ook over
twee toestellen moest beschikken en
voorts dat dc tweede middengolf zen
der aldus werd geblokkerd, bleek het
bij die experimenten toch niet goed
doenlijk de voor stereo noodzakelijke
gelijkheid van het rechter en linker
kanaal te waarborgen. De vele ont
wikkelingen op dit gebied alsmede het
internationaal overleg hebben geleid
tot het huidige systeem, waarbij het
mogelijk is via één FM-zendkanaal
toch gescheiden geluidsbronnen naar
de huiskamer over te brengen.
zendernet in Nederland sterk bevor
derd. Als één der eerste landen be
schikte het ook over een stereo-FM-
zender en wel te Lopik. Een belang
rijke eigenschap van het thans toe
gepaste systeem is voorts, dat de
mono-luisteraar zonder meer de uit
gezonden stereofonische program
ma's als normaal en volledig mono
signaal ontvangt, dat wil zeggen het
nieuwe systeem is verenigbaar met
het oude en nog steeds meest toege
paste.
Met de nieuwe installaties, die thans
in gebrnik zijl» bij de Nederlandse
Radio Unie, is mogeljk het stereo-
beeld in ruime mate aan de behoef
ten aan te passen.
Het huidige systeem van overdracht
van geluiduitzendingen in stereo is
zodanig bevredigend gebleken, dat de
verdere invoering voor de rest van
het land verantwoord is.
Uitzendingen
Uitbreiding
De kwalitatieve verbetering van de
ontvangst, die door de FM-zenders
mogelijk was gemaakt, heeft de ge
leidelijke uitbreiding van het F31-
Verwacht wordt dat het aantal uit
zendingen in stereo (thans 33 zend
uren per week) geleidelijk zal toe-
nemen, maar het tempo is afhanke
lijk van de beschikbare studioruimte
en de belangstelling van de verschil
lende omroepen.
Prof. dr J. J. Geluk, hoofd van het
laboratorium van de NRU, die in 1946
met de eerste stereo-experimenten
startte, heeft inmiddels laten weten
dat internationale uitwisseling van
stereoprogramma's technisch met lan
ger onmogelijk is. Ook de televisie
zou met stereogeluid kunnen worden
uitgerust, maar de vraag is of men
er wel voor voelt. In het buitenland
bijvoorbeeld, waar men geen onder
titeling bij buitenlandse films gewend
is, schijnt men de voorkeur te geven
aan het benutten van het ene kanaal
voor de oorspronkelijke taal en het
andere kanaal voor de eigen lands
taal. De kijker kan dan kiezen. Het
NRU-laboratorium is voorts bijna ge
reed met experimenten, waardoor met
twee luidsprekers een betere ruimte
lijke indruk wordt verkregen. Het
ontvangsteffect zal dan gelijk zijn
aan de koptelefoons in de grammo
foonplatenwinkels.
NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 I
11.25 uur:
(NTS-NOT) DE CHAKITAS
14.00 uur:
TEKENLES
14.25 uur:
ENGELSE LES
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(KRO) PISTE/CIRCUS
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) BRANDPUNT
20.50 uur:
KRO-THEATER
.Les parents terribles', toneelstuk van Jean Cocteau.
In 1935 schreef Jean Cocteau zijn tragische klucht,
of zoa.ls Willy van Hemert, die ,Les Parents terri
bles' voor de KRO-televisle regisseerde het noemt zijn
absurde tragedie, een stuitende absurditeit van een
maatschappijtje, dat vlijtig knutselt aan zijn eigen on
dergang. In de rollen: Caro van Eyck, Enny
Meunier. Lo van Hemsbergen, Jaap Wieringa en Het
ty Verhoogt.
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) GROENTETEELT
20.20 uur:
DETECTIVEBUREAU ,0'
21.10 uur:
H AAR-HEM
Seksuele voorlichting op school.
21.45 uur:
ACHTER HET NIEUWS
22.10 uur:
C VK-IKOR) HET VERSLETEN KLEED (1)
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
Nieuws, films, kunst, parlementar.a.
19.30 uur:
(VARA) CORONATION STREET
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.30 uur:
DUITSE LES
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.35 uur:
(CVP) POLITIEKE TRIBUNE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
FORSYTE SAGA
21.15 uur:
DISCUSSIE
22.00 uur:
PREMIÈRE/NIEUWE FILMS
22.40 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS
18.05 Journaal 18.10 Babar. 18.25 Une nursery au
oord de la falaise, 18.55 De socialistische gedachte, 19.25
Bonhommet et Tlilapin, 19.30 A116 police. 20.00 Jour
naal. 20.30 Chansons, 20.35 Oorlogsfilm. 22.20 Musique
en liberté. 23.05 Journaal.
FRAN K RIJK-RIJSSEL
12.30 Midi-magazine. 13.00 JournaaL 14.00 Schooltele-
sie. 15.20 Voor de jeugd. 18.20 Journaal. 18.30 Total 2000
18.45 Literaire actualiteiten. 19.15 Kiri le clown. 19.20
Regionale actualiteiten. 19.40 A116 police. 20.00 Journaal.
20 3h Panorama. 21.30 Mannix 22 15 Ce sacré métier
23.00 IJshockey. 23.30 Journaal.
(ADVERTENTIE)
,Ze houdt van muziek. Dus?'
Een platenbon is altijd raak
DONDERDAG 20 MAART
gen voor land- en tuinbouw. 12.29
Modern platteland. 12.34 Toppers
van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11
Radiojournaal. 13.30 't Muzikanten-
uur: 1. Belaardconcert; 2. Stereo:
Moderne muziek voor slag-werkgroep;
3. Kerkorgelconcert: klassieke en
moderne muziek. 14.30 T Is histo
risch: programma over geschiedenis
en archeologie. 15.00 Voor de zieken
16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tol
rijf: radioprogramma in een Note-
dop. 17.00 Amateurs musiceren:
Brassband Amsterdam. 17.30 Voor
de jeugd. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Anti Revo
lutionaire Partij. 18.30 Licht instru
mentaal Octet. 18.50 Gesproken brief.
18.55 Voor de kinderen. 19,00 Stereo:
Lichte muziek en zang. 19.30 Nws.
IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij
19 40 Mens en Bijbel: Radiocateche
se. 19.50 De pastor en de mensen 11.
i.AVRO: 20.05 Stereo: Klassieke ka-
I ADVERTENTIE)
Morgen is hij jarig.
Wal moet ik geven?'
Een platenbon is altijd raak
mermuziek. 21.30 Stereo: Wenen-
Boedapest: Weense amusementsmu
ziek. 22.00 Gonk! satirisch program
ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.55 Venster op de hedendaag
se muziek, muzikale lezing. 23.30
Kerkorgelconcert (opn): oude mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend
gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte
grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 De
ze dag. AVRO: 8,00 Nieuws. 8.11
Radiojournaal. 8.20 Lichte grammo-
foonmuziek. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Morgenwijding. NRU:
9.00 Stereo: Voor kleine bezetting:
semi-klassieke en moderne kamermu
ziek. (opn). (9.35-9.40 Waterstan
den). AVRO: 10.00 Voor de kleuters
10 10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00
-U-02 Nieuws). 11.34 Stereo: Kamer
orkest Pieter Hellendaal en solist:
klassieke muziek. 11.55 Beursberich
ten.
Middag
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. 112.15 Boekbespreking:
12.26 Mededelingen voor land en tuin
bouw. 12 30 Nieuws. 12.11 Actuali
teiten. 14.00 Stereo: Licht kwartet
(opn). 14.20 Stereo: Lichte koorzang
(op.). 14.35 Stereo: Sopraan en pia
no: semi-klassieke liederen (opn).
15.00 Hervormde middagdienst. NRU
15.30 Meer over minder: een pro
gramma met meer informatie over
mensen en dingen die nunder op dc
voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws.).
NCRV: 17.45 Sportactualitelten.
18.00 Nieuws en weeipraatje. 18 46
Actualiteiten 19.05 Spekirum: nws
uit de protestants-christelijke or
ganisaties. 19.20 Stereo- Muziek van
het leger des Heils, 19.35 Country
and Westernmuziek. 20.00 Stereo":,
Sil cle Strandjutter, serïfehborspel.j
20.25 Stereo: Steravond: gevarieerd:
progr. 21.35 Stereo: lichte gram
mofoonmuzlek. 21.50 lCcrkorgelcon-
cent: klassieke muziek (opn). 22,00:
ADVERTENTIE
,Waf geef ik aan een tiener cadeau?'
Een platenbon is altijd raak
Avondoverdenking. 22.30 Nieuws.
22.38 Parlementair overzicht. 22.45
Onvoorzien: de sluitpost van de dag.
23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke en
semi-klassieke muziek (gr). (7.30
Nws; 7.32 Actualiteiten. Ï.50 Over
weging. 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws
8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade:
semi-kiassieke en moderne orkest-
Middag:
NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Felix
Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03
Actualiteiten. 13.08 TNT: licht pia-
tenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03
Pop-In. 15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en
countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.00
Nieuws. 16.03 lORRRrrrrhit
parade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actuali
teiten. 17.07-18.00 Verzoekplatenpro-
gramma.
VRIJDAG
VARA: 9.00 Nieuws 9 02 Klink
klaar, zonder nonsens. 110.00 Nws.)
NRU 1100 Nieuws 11.03 M cro-no-
tltles.
/ADVERTENTIE,
Cadeau per post:
Een platenbon is altijd raak
(Van onze rtv-redactle)
De redactieleden van het satirische
televisieprogramma ran de VPRO
.Blikopener' (Ernst van Altena, Ron
nie Potsdainnier en Jan-Hulb Blans
hebben gisteren een brief aan het
bestuur van de VPRO gezonden,
«aarin zij weigeren de twee nog In
dit seizoen te vervaardigen afleve
ringen van de rubriek te maken.
In deze brief staat dat Ernst van
Altena in zijn functie als hoofdre
dacteur van .Blikopener" cnlige n
Van Altena maakte daarin bezwaar
'.egen de oppositie, die Jan Blokker,
hoofd informatieve programma's, in
en buiten de VPRO tegen .Blikope
ner' zou voeren. Volgens de brief
zou Blokker In diverse bladen en
zelfs in Vrije Geluiden van zijn wal
ging jegens Ernst '."an Altena en het
programma, .verpakt in een satirisch
tintje' hebben doen blijken. Kassies
beloofde daar wat aan te dopn, maar
gesprel
Nieuwe Linie opnieuw een aanval op
.Blikopener* die volgens het redactie
team door Jan Blokker zou zijn ge-
entameerd. De brief maakt er ook
ernstig bezwaar tegen, dat de VPRO
vorige week verschenen daebladbe-
richten over het laten vallen van
.Blikopener" niet officieel heeft tegen
gesproken. De redactie van .Blikope
ner' meent dat door de openlijke
tegenwerking bij de VPRO van .rus
tig en gezond' werken geen sprake
kan zijn. In overleg met Warry van
Kampen, hoofd afdeling amusement
van de VPRO, heeft men besloten
onmiddellijk met .Blikopener" te
stoppen.
Film over de pil
.Vijftien miljoen vrouwen gebruiken
de pil. Het ei van Columbus'. Dit
zegt Alexander Pola. een der mede
spelenden in de korte speelfilm
kleuren .Eigentijds', die gemaakt is
rondom het thema geboorteregeling
In het bijzonder de pu. In deze eerste
Nederlandse film over de pil wordt
een jong echtpaar gespeeld door Lia
Karon en Wim van der Grijn: Sylvia
de Leur speelt de vriendin van het
getrouwde vrouwtje. Erik Terostra
schreef het scenario en voerde ae re
gie. Ook de diverse andere voorbe
hoedsmiddelen worden in de 35
minuten durende film getoond en
besproken. .Eigentijds', omschreven
als een film die jneezoekt' naar het
veiligste liefdesspel, Is gemaakt in
opdracht van Organon Nederland NV
door PAN film in Amsterdam. De
filmkeuring keurde hem goed voor
lieden vanaf 14 Jaar.
In het Wilhelmina Gasthuis te Am
sterdam is dinsdagavond overleden
de toneelspeelster Julia de Gruyter.
Zij zou op 17 mei 82 jaar zijn gewor
den. Julia de Gruyter werd enkele
weken geleden in het Wilhelmina
gasthuis opgenomen na in haar wo
ning gevalen le zijn waarbij ze een
beenbreuk had opgelopn. Bjj deze
beenbreuk hebben zich complicaties
voorgedaan o a een longontsteking
waaraan zij tenslotte is bezweken.
Julia de Gruyter, die in de Neder
landse toneelwereld grote be
kendheid verwierf, was van Belgische
afkomst. Op 17 mei 1887 werd z"
Julia Antlionia Mast geboren in He-
mixen, bij Antwerpen. In 1912 trouw
de zij mei Dominicus de Gruyter.
Haar opleiding ontving zij aan het
Antwerpse conservatoire. In 1913 de
buteerde zij als Maria in .Driekonin
genavond'. Een jaar later, na het
bombardement van Antwerpen,
kwam zq naar Nederland, waar zij
begon bij het gezelschap van Willem
Rooyaards. In 1939 vierde zij in de
Amsterdamse stadsschouwburg haar
25-jarige toneeljubileum met een
Vlaamse voordrachtavond. Julia de
Gruyter werd in brede kring bekend
om haar Vlaamse radiovoordrachten.
Zij werd toen benoemd tot ridder in
de Leopoldsorde.
MARIANNE PHILIPSPRIJS
VOOR CHRIS VAN GEEL
Dit jaar is de Marianne Philipsprijs,
ingesteld ter nagedachtenis van de
in 1951 gestorven schrijfster en be
stemd voor auteurs boven de 50 jaar
toegekend aan de dichter Chris van
Geel voor zijn bundel Spin roe en
andere verzen en ,Uit de hoge boom
geschreven'. De jury bestond uit Hel-
la S. Haasse. Harm Smeding en
Jeanne van Schaik Willing.
Byster, weer nieuw
literair tijdschrift
De uitgeverij De Bezige BH heeft een
nieuw literair tijdschrift .Bysteri ge
lanceerd. .Met dit blad willen wij de
magische oplagegrens van 1000 tot
1500 exemplaren voor dergelijke
tijdschriften doorbreken. Het moet
een lekker leesbaar blad worden',
zegt Bezige Bij-directeur G. Lubber
huizen. De redactie van .Bysteri (eer
ste oplage 7000 exemplaren) wordt
gevormd door Lubberhuizen en Rem-
co Campert. Vaste medewerkers zijn
onder andere Hugo Claus. Ed van der
Elsken en Willem Frederik Hermans.
Vanuit het buitenland leveren Jerzy
Konsinski (New York), Willem van
Malsen (Parijs), en John Anthiny
West (Londen) bijdragen aan .By
ster'. Het is de bedoeling dac het blad
zes keer per jaar gaat verschijnen.
(Van onze kunstredacte)
Bernard Haitink wordt met ingang
van volgend jaar artistiek-directeur
van het London Philharmonic Or
chestra. Haitink was al dirigent en
artistiek-adviseur ran het Engelse
orkest. Volgens de Londense Time»
gaat het filharmonisch orkest in sep
tember op tournee naar het Verre
Oosten. Haitink zal een van de didi-
genten zijn tijdens deze tournee naar
Japan, Korea, Hongkong, de Filip
pijnen en Singapore.
NTB wil steun voor
theaterprodukties
tera van finaneten en c. r. m. gericht
met het verzoek de producenten van
theatervoorstellingen door middel ran
iwntegemo etkoming, zoal» aan de
bioscoopexploitanten i* verstrekt, in
staat stellen htm produktie* voort te
zetten.
Een aan&l gebeurtenissen :n de
laatste maanden heeft de grote moe -
lljkheden aan het licht gebracht
waarmee producenten van theater
doelen in het bijzonder op de mus -
cals. operette, de circussen en het
cabaret. Niet alleen zal he: ver
dwijnen van deze soorten ontspan
ning een amusement een grote cul
turele verarming voor ons land bete
kenen, maar tevens dreigt een groot
werkterrein voor onze musici en ar
tiesten verloren te gaan. In verband
met deze uiterst belangrijke omstan
digheden doen wil een dr.ngend be
roep op u te w.lien bevorderen dat
zolang de vermakelijkheidsbelasting
nong niet is afgeschaft aan de ge
noemde produkties een passende ver
goeding wordt gegeven op de wijze
zoals ten aanzien van de Bioscoopex
ploitanten is geschied', aldus d»
brief van de NTB.
Franse regering
riddert negen
top-kunstenaars
Verscheidene Franse kunstenaar*
zijn onderschelden in de orde van
kunsten en letteren. De zangeres Ju
liette Greco. de toneelschrijver Eu
gene Ionesco, de filmproducent Car
lo Pont: en -e acteur Jean Marais
zijn benoemd tot commandeur, de
zanger Gilbert Bécaud. de danseres
Claire Motte, de acteur Jean-Clauda
Br.aly en de actrices Germaine Mon
tere en Danielle Darrieux ndder.
Nureyev danst
in Giselle'
rol van Albrecht in .Giselle'. Deze
voorstelling wordt gegerven in de Am
sterdamse atadascnouwourg en valt
tussen de tournee die het gezelschap
door Engeland maakt en de serie
voorstellingen dte met Nureyev :n
Barcelona worden gegeven. De rol
van Giselle wordt gedanst door Olga
de Haas.
ADVERTENTIE
Efraiah Hebbes betrad de stoep van
Hobbeldonk en duwde de melk
boer en de bankdirecteur opzij.
.Goedenmorgen', sprak hij met ge
maakte vriendelijkheid tot Panda.
.Wat een mooi weertje, niet:vaar
Kunnen we even afrekenen? Dat is
dan 250 gouden dubloenen de ren
te van eén dag op mijn lening
u weet wel. Kijk, ik heb de overeen
komst maar even meegenomen. Hier
staat het en daar is uw hand
tekening. Als u niet kunt betalen,
moet ik uw bezittingen in beslag ne
men maar zover hoeft het toch
niet te komen, wel?'
.N-nee. hoor.' zei Panda onzeker.
•Als u over een paar dagen terug
komt, heb ik misschien het geld wel...'
Maar het was duidelijk, dat de heer
Hebbes niet van plan was terug te
komen. ,In dat geval zullen we an
dere maatregelen moeten nemen...'
prevelde hij, terwijl hij een fluitje
tevoorschijn haalde en daarop begon
te blazen.
.Niets daarvan!' riep de melkboer
kwaad. ,Jij neemt niets! Eerst moet
ik mijn geld hebben! Ik was hier
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
De komst van de eigenaar scheen Li
nes neerslachtigheid verjaagd te heb
ben. ,Vind je het hier niet gezellig?'
vroeg hij aan Suzan. Ze knikte. ,Die
eigenaar is een m erkwaardige ke
rel. Hij weet net zo veel van opera
tietechniek als mijn operatiezuster.
Hij schenkt al zo lang drankjes voor
de staf van het Metropolitan dat ze
het hier de dependance noemen'.
Het scheen tot hem door te dringen
dat hij bepaalde sociale verplichtin
gen had. .Hoe ging de repetitie?'
vroeg hij.
Ze glimlachte bedeesd. Op de een of
andere manier deed hun gesprek
haar toneelwerk triviaal lijken. Het
was moeilijk om van een zaak van
leven of dood over te gaan op een
praatje over belichtingsproblemen en
over Dorothy Gorer die blijkbaar iets
tegen wachtwoorden had. .Het ging
vandaag veel beter', zei ze. ,Ik denk
dat het allemaal wel goed zal gaan',
rik hoorde dat u bij het Nationale
Theater werkt', zei Brook geïnteres
seerd.
.Ja'. Snel voegde ze eraan toe: ,U
behoeft niet te doen alsof u van me
hebt gehoord. Ik be.n nog zo goed
als onbekend'
In geen. 'k repeteer De Meeuw'.
WeLke -ol?' vroeg Haider zich on
verwacht in het gesprek mengend.
Nauwelijks in staat zijn verbazing
te verbergen, zei hij: .Maar dat is
een grote rol'.
.Misschien te groot'. Het klonk bij
na verontschuldigend. ,Op het ogen
blik is het in de mode om onbeken
de figuren zoals ik een kans te ge
ven. Soms wordt het iets. Soms val
len we op ons gezicht".
Lines gezicht had een verstrooide uit
drukking gekregen. .Ik weet zeker
dat je een groot succes zult worden",
zei hij. Zijn geest scheen zich van
het'onderwerp te hebben losgemaakt.
Hij trommelde met zijn vingers op
het tafeltje en zei toen tegen Hal
der: ,Heb je met de zuster over die
transfusie gesproken
,Ja'.
,Ik wil er niet over zeuren maar je
weet wat er de laatste keer is ge
beurd. Ze schijnen niet te begrijpen
dat een storing van al ts het maar
tien minuten alle verschil maakt'.
Ze voelde dat Line eigenlijk wilde
zeggen dat Halder naar het zieken
huis moest gaan om de zaak nog
eens te controleren. Halder antwoord
de echter flegmatiek: .Ze
ben ik zeker ran". Line scheen bak
zeil te halen en Haiders afwijzing
van zijn bedekte wenk te accepte
ren. Ik wil geen kritiek leveren op
de zuster. We weten allemaal dat ze
prima Is. Maar ze kan niet improvi-
seren'.
Ze begonnen met elkaar te praten
over het geval en over nun werk. Ze
hadden haar weer vergeten. Ze was
er eerder geamuseerd dan beledigd
door. Het was net als in de toneel
wereld. Line zou net zo goed een
hoofdrolspeler kunnen zijn die zich
druk maakte over het juiste ogenblik
voor zijn effectvolle opkomst. Dit
was een even besloten wereld als die
waarin zij leefde. Ook hier het ge
heel in zich zelf opgaan, de trots op
het deel uitmaken van de speciale
wereld met eigen wetten en uren, het
eindeloze gepraat over technische
kwesties, de duistere vakgrapjes,
zelfs de pub aan de overkant. De ei
genaar nam telefoontjes aan. maakte
zich het jargon eigen, schonk hun
kleine voorrechten tot ook hij bijna
deel uitmaakte van die wereld.
Ze praatten een poosje en toen keek
Line op zijn horloge. Klaarblijkelijk
was het doel van het samenzijn be
reikt. ,Ik moet gaan', zei hij abrupt
Ze zag dat hij z-.jn glas vermout nau
welijks had aangeraakt. Hij had een
eigenaardige aversie tegen drinken.
Waarom dan deze wekelijkse samen
komst in de pub nadat hij had geope
reerd? Waarschijnlijk was het zoals
zo veel in de medische wereld een
kwestie van ritueel. Het was kenmer
kend voor David dat hij, hoe groot
zijn faam ook geworden was, zich
toch niet te belangrijk achtte
om hier zo informeel te zitten om
zijn staf te leren kennen. ,Ik krijg
Hartly op bezoek', zei hij verklarend
en hij voegde er peinzend aan toe:
Ik vraag me af wat hij van me wil.
De laatsie keer dat ik hem heb ge
zien, was bij een van die afschuwe
lijke diners van het Genootschap
Witte das en onderscheidingen. Fro-
b-shers laatste voorstelling in de rol
van voorzitter. Mijn overhemd raakte
bekneld in de rits van mijn gulp en
ik kwam een half uur te laat'
Brook en Halder lachten. ,Het is echt
niet nodig dat jullie ook al vertrek
ken'.
.Ik wilde nog eens naar die transfu
sie gaan kijken', zei Halder.
.Vind j« het nie£ vervelend?' Lines
gezicht lichtte op Halder had
blijkbaar het juiste gezegd. Hij vJ
de'zich tot Brook. ,lk weet niet wat
je van plan bent, Sam heb je het
druk? Ik heb namelijk het idee dat
Macpherson wel een beetje hulp zou
kunnen gebruiken'.
Brook en Halder namen buiten af
scheid en staken over naar het zie
kenhuis. Line aarzelde een ogenblik-
Hij liet haar in zijn auto stappen
en zei toen: .Als je het niet verve
lend vindt ik geloof dat ik beter
even met ze mee kan gaan. AU een
maar even naar de patient kijken.
Zou je twee minuten willen
wachten .Natuurlijk'.
Ze leunde achterover op de voor
bank. De auto was een Bentley
waarvan het bouwjaar met met ze
kerheid was vast te stellen maar
waarin men hoog gezeten als 'n vorst
over de weg uitkeek, een ouderwetse
auto speciaal bestemd voor het rij
den door de stad. Alles moest ia stijl
zijn dacht ze met een mengsel van
trots en ironie. Zijn verschijning,
zijn auto. de sfeer die hij schiep, zijn
verhouding met zijn ondergeschik
ten. En in de eerste plaats zijn werk.
Het was werk van een zo indruk
wekkende waardigheid dat het alle
ijdelheïd en pretenties overbodig
maakte. Ook was het zoals ze door
ervaring begon te Ieren, niet onder
worpen aan iets onbelangrijks als
tijd. Zijn twee minuten werden er
twintig. Toen hij terugkwam, ver
ontschuldigde hij zich slechts voor de
.Neem me n:et kwalijk. We
kleine moealijkheid'.
hadden
Js het nu in orde
.Betrekkelijk', antwoordde hij. 3laar
eerlijk gezégd geef ik hem met veel
kans'.
Ze was nog niet in die mate bcj het
ziekenhuisleven betrokken dat zo n
opmerking haar onberoerd liet. Een
ogenblik zag ze zich in de plaats
van de patiënt nonchalant als een
hopeloos geval afgeschreven door ie
mand <&e op weg wa* om te gaan
eten. (Wordt vervolgd)
V'OlGrNS Mü ZIE JE HET TE 7WACT.
TEU510TTE IS PECEGÜIME EEH
DCOPWEEVEÜZE JOM66M. WT
ZAL oe vmiAiws
WaWEZEM. J/Mltlttai
illl JPLtT WL OP HEW, CA*
HOE CAN IC NU M0C66H
HUE P£ ZAAK? HET»
AKCHWEL3Cv
Joer KENNETH
INNS