Belangstelling voor stereo uitzendingen stijgt snel 1 I PANDA en de wensduit televisie radio JULIA DE GRUYTER OVERLEDEN VPRO STOPT BLIKOPENER' Haitink directeur London Philharmonic hetlkruisverhoor DONDERDAG 20 MAART 1969 PROVfftClXLI ZeiUWS! COURANT 19 UITBREIDING ZENDUREN... Van onze ntv-redactie). Nu bekend is geworden dat de PTT de FM-zenders te Goes eind april- begin mei geseliikt zal maken voor stereofonisehe uitzendingen, kan al gemeen worden verwacht dat de be langstelling voor stereo deze weken in Zeeland sterk zal toenemen. Be halve voor de luisteraars is dat van enig profijt voor de radio-handelaar, want om van het .ruimtelijke' effect van deze uitzendingen te kunnen ge nieten dient de luisteraar te beschik ken over een speciaal stereo-radio toestel, alsmede over een deugdelijke buitenantenne. Ingebouwde of kamerantennes zijn behoudens in de directe omgeving van de zendstations, onvoldoende voor goed functionerende FM-dipoolanten- ne, welke ongeveer dezelfde vorm heeft als de tv-antenne die gebruikt wordt voor de ontvangst van het eer ste televisienet. Alleen de afmetin gen van de FM-dipool zijn anders. Voor de verbinding tussen de anten ne en het radiotoestel wordt gebruik Semaakt van een speciale kabel, faarmate men verder van het desbe treffende zendstation afwoont zal de ze dipoolantenne hoger moeten wor den opgesteld bijvoorbeeld op het dak en vanzelfsprekend gericht op de zen der. Bij het speciale stereo-ontvang toestel behoren twee gelijke luid- sprekerkasten of boxen, die zodanig te linker en te rechter zijde van de luisteraar worden geplaatst of opge hangen, dat zij een optimaal resul taat opleveren. Als vuistregel kan worden gehanteerd dat de beide luidsprekers ongeveer twee tot drie meter van elkaar verwijderd moeten zijn, terwijl de luisteraar zelf zich dan eveneens gemiddeld twee tot drie meter van belde luidsprekers moet bevinden. De opstelling van de kas ten wordt uiteraard bepaald door de akoestische eigenschappen van de huiskamer. De ontwikkeling van de stereofo- nische radio-ontvangst is vooral inge geven door de wens de radioprogram ma's zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. De mens is gewend zijn auditieve Indrukken op te doen via beide gehoororganen, die hem ook in staat stellen de richting van waar uit het geluid tot hem komt, te be palen. Bij normale radio-ontvangst komt de muziek van bijvoorbeeld een groot orkest via één luidspreker in de huiskamer en is het meestal onmo gelijk de verschillende muziekinstru menten en de opstelling van het or kest te onderscheiden. Om de luisteraar toch een ruimte lijke indruk te geven, zoals die bij voorbeeld in de concertzaal wordt er varen, bleek liet noodzakelijk om de geluidsoverdracht van de studio naar de huiskamer langs twee geheel ge scheiden kanalen te doen verlopen. Reeds in 1946 maakte men bij de eerste stereo-experimenten van het NRU-laboratorium gebruik van een zogenaamd kunsthoofd'. waarbij op de plaats van de oren microfoons wer den bevestigd Het geluid, opgevan gen door twee microfoons, werd met gebruikmaking van de twee midden golfzenders overgebracht naar de huiskamer en vervolgens daar ont vangen op twee verschillende radio- ontvangtoestellen. Behoudens het be zwaar dat de luisteraar dan ook over twee toestellen moest beschikken en voorts dat dc tweede middengolf zen der aldus werd geblokkerd, bleek het bij die experimenten toch niet goed doenlijk de voor stereo noodzakelijke gelijkheid van het rechter en linker kanaal te waarborgen. De vele ont wikkelingen op dit gebied alsmede het internationaal overleg hebben geleid tot het huidige systeem, waarbij het mogelijk is via één FM-zendkanaal toch gescheiden geluidsbronnen naar de huiskamer over te brengen. zendernet in Nederland sterk bevor derd. Als één der eerste landen be schikte het ook over een stereo-FM- zender en wel te Lopik. Een belang rijke eigenschap van het thans toe gepaste systeem is voorts, dat de mono-luisteraar zonder meer de uit gezonden stereofonische program ma's als normaal en volledig mono signaal ontvangt, dat wil zeggen het nieuwe systeem is verenigbaar met het oude en nog steeds meest toege paste. Met de nieuwe installaties, die thans in gebrnik zijl» bij de Nederlandse Radio Unie, is mogeljk het stereo- beeld in ruime mate aan de behoef ten aan te passen. Het huidige systeem van overdracht van geluiduitzendingen in stereo is zodanig bevredigend gebleken, dat de verdere invoering voor de rest van het land verantwoord is. Uitzendingen Uitbreiding De kwalitatieve verbetering van de ontvangst, die door de FM-zenders mogelijk was gemaakt, heeft de ge leidelijke uitbreiding van het F31- Verwacht wordt dat het aantal uit zendingen in stereo (thans 33 zend uren per week) geleidelijk zal toe- nemen, maar het tempo is afhanke lijk van de beschikbare studioruimte en de belangstelling van de verschil lende omroepen. Prof. dr J. J. Geluk, hoofd van het laboratorium van de NRU, die in 1946 met de eerste stereo-experimenten startte, heeft inmiddels laten weten dat internationale uitwisseling van stereoprogramma's technisch met lan ger onmogelijk is. Ook de televisie zou met stereogeluid kunnen worden uitgerust, maar de vraag is of men er wel voor voelt. In het buitenland bijvoorbeeld, waar men geen onder titeling bij buitenlandse films gewend is, schijnt men de voorkeur te geven aan het benutten van het ene kanaal voor de oorspronkelijke taal en het andere kanaal voor de eigen lands taal. De kijker kan dan kiezen. Het NRU-laboratorium is voorts bijna ge reed met experimenten, waardoor met twee luidsprekers een betere ruimte lijke indruk wordt verkregen. Het ontvangsteffect zal dan gelijk zijn aan de koptelefoons in de grammo foonplatenwinkels. NEDERLAND-1 KANAAL 7/29 I 11.25 uur: (NTS-NOT) DE CHAKITAS 14.00 uur: TEKENLES 14.25 uur: ENGELSE LES 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (KRO) PISTE/CIRCUS 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) BRANDPUNT 20.50 uur: KRO-THEATER .Les parents terribles', toneelstuk van Jean Cocteau. In 1935 schreef Jean Cocteau zijn tragische klucht, of zoa.ls Willy van Hemert, die ,Les Parents terri bles' voor de KRO-televisle regisseerde het noemt zijn absurde tragedie, een stuitende absurditeit van een maatschappijtje, dat vlijtig knutselt aan zijn eigen on dergang. In de rollen: Caro van Eyck, Enny Meunier. Lo van Hemsbergen, Jaap Wieringa en Het ty Verhoogt. 22.40 uur: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) GROENTETEELT 20.20 uur: DETECTIVEBUREAU ,0' 21.10 uur: H AAR-HEM Seksuele voorlichting op school. 21.45 uur: ACHTER HET NIEUWS 22.10 uur: C VK-IKOR) HET VERSLETEN KLEED (1) 22.40 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL Nieuws, films, kunst, parlementar.a. 19.30 uur: (VARA) CORONATION STREET 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.30 uur: DUITSE LES 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.35 uur: (CVP) POLITIEKE TRIBUNE 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: FORSYTE SAGA 21.15 uur: DISCUSSIE 22.00 uur: PREMIÈRE/NIEUWE FILMS 22.40 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS 18.05 Journaal 18.10 Babar. 18.25 Une nursery au oord de la falaise, 18.55 De socialistische gedachte, 19.25 Bonhommet et Tlilapin, 19.30 A116 police. 20.00 Jour naal. 20.30 Chansons, 20.35 Oorlogsfilm. 22.20 Musique en liberté. 23.05 Journaal. FRAN K RIJK-RIJSSEL 12.30 Midi-magazine. 13.00 JournaaL 14.00 Schooltele- sie. 15.20 Voor de jeugd. 18.20 Journaal. 18.30 Total 2000 18.45 Literaire actualiteiten. 19.15 Kiri le clown. 19.20 Regionale actualiteiten. 19.40 A116 police. 20.00 Journaal. 20 3h Panorama. 21.30 Mannix 22 15 Ce sacré métier 23.00 IJshockey. 23.30 Journaal. (ADVERTENTIE) ,Ze houdt van muziek. Dus?' Een platenbon is altijd raak DONDERDAG 20 MAART gen voor land- en tuinbouw. 12.29 Modern platteland. 12.34 Toppers van toen (gr). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 't Muzikanten- uur: 1. Belaardconcert; 2. Stereo: Moderne muziek voor slag-werkgroep; 3. Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek. 14.30 T Is histo risch: programma over geschiedenis en archeologie. 15.00 Voor de zieken 16.00 Nieuws. 16.02 Van vier tol rijf: radioprogramma in een Note- dop. 17.00 Amateurs musiceren: Brassband Amsterdam. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Anti Revo lutionaire Partij. 18.30 Licht instru mentaal Octet. 18.50 Gesproken brief. 18.55 Voor de kinderen. 19,00 Stereo: Lichte muziek en zang. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij 19 40 Mens en Bijbel: Radiocateche se. 19.50 De pastor en de mensen 11. i.AVRO: 20.05 Stereo: Klassieke ka- I ADVERTENTIE) Morgen is hij jarig. Wal moet ik geven?' Een platenbon is altijd raak mermuziek. 21.30 Stereo: Wenen- Boedapest: Weense amusementsmu ziek. 22.00 Gonk! satirisch program ma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour naal. 22.55 Venster op de hedendaag se muziek, muzikale lezing. 23.30 Kerkorgelconcert (opn): oude mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO: 8,00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte grammo- foonmuziek. (8.30-8.33 De groente man). 8.50 Morgenwijding. NRU: 9.00 Stereo: Voor kleine bezetting: semi-klassieke en moderne kamermu ziek. (opn). (9.35-9.40 Waterstan den). AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10 10 Arbeidsvitaminen (gr). (11.00 -U-02 Nieuws). 11.34 Stereo: Kamer orkest Pieter Hellendaal en solist: klassieke muziek. 11.55 Beursberich ten. Middag NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. 112.15 Boekbespreking: 12.26 Mededelingen voor land en tuin bouw. 12 30 Nieuws. 12.11 Actuali teiten. 14.00 Stereo: Licht kwartet (opn). 14.20 Stereo: Lichte koorzang (op.). 14.35 Stereo: Sopraan en pia no: semi-klassieke liederen (opn). 15.00 Hervormde middagdienst. NRU 15.30 Meer over minder: een pro gramma met meer informatie over mensen en dingen die nunder op dc voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws.). NCRV: 17.45 Sportactualitelten. 18.00 Nieuws en weeipraatje. 18 46 Actualiteiten 19.05 Spekirum: nws uit de protestants-christelijke or ganisaties. 19.20 Stereo- Muziek van het leger des Heils, 19.35 Country and Westernmuziek. 20.00 Stereo":, Sil cle Strandjutter, serïfehborspel.j 20.25 Stereo: Steravond: gevarieerd: progr. 21.35 Stereo: lichte gram mofoonmuzlek. 21.50 lCcrkorgelcon- cent: klassieke muziek (opn). 22,00: ADVERTENTIE ,Waf geef ik aan een tiener cadeau?' Een platenbon is altijd raak Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Onvoorzien: de sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke en semi-klassieke muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten. Ï.50 Over weging. 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: semi-kiassieke en moderne orkest- Middag: NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Felix Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 TNT: licht pia- tenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 Pop-In. 15.00 Nieuws. 15.03 Pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrrhit parade. 17.00 Nieuws. 17.02 Actuali teiten. 17.07-18.00 Verzoekplatenpro- gramma. VRIJDAG VARA: 9.00 Nieuws 9 02 Klink klaar, zonder nonsens. 110.00 Nws.) NRU 1100 Nieuws 11.03 M cro-no- tltles. /ADVERTENTIE, Cadeau per post: Een platenbon is altijd raak (Van onze rtv-redactle) De redactieleden van het satirische televisieprogramma ran de VPRO .Blikopener' (Ernst van Altena, Ron nie Potsdainnier en Jan-Hulb Blans hebben gisteren een brief aan het bestuur van de VPRO gezonden, «aarin zij weigeren de twee nog In dit seizoen te vervaardigen afleve ringen van de rubriek te maken. In deze brief staat dat Ernst van Altena in zijn functie als hoofdre dacteur van .Blikopener" cnlige n Van Altena maakte daarin bezwaar '.egen de oppositie, die Jan Blokker, hoofd informatieve programma's, in en buiten de VPRO tegen .Blikope ner' zou voeren. Volgens de brief zou Blokker In diverse bladen en zelfs in Vrije Geluiden van zijn wal ging jegens Ernst '."an Altena en het programma, .verpakt in een satirisch tintje' hebben doen blijken. Kassies beloofde daar wat aan te dopn, maar gesprel Nieuwe Linie opnieuw een aanval op .Blikopener* die volgens het redactie team door Jan Blokker zou zijn ge- entameerd. De brief maakt er ook ernstig bezwaar tegen, dat de VPRO vorige week verschenen daebladbe- richten over het laten vallen van .Blikopener" niet officieel heeft tegen gesproken. De redactie van .Blikope ner' meent dat door de openlijke tegenwerking bij de VPRO van .rus tig en gezond' werken geen sprake kan zijn. In overleg met Warry van Kampen, hoofd afdeling amusement van de VPRO, heeft men besloten onmiddellijk met .Blikopener" te stoppen. Film over de pil .Vijftien miljoen vrouwen gebruiken de pil. Het ei van Columbus'. Dit zegt Alexander Pola. een der mede spelenden in de korte speelfilm kleuren .Eigentijds', die gemaakt is rondom het thema geboorteregeling In het bijzonder de pu. In deze eerste Nederlandse film over de pil wordt een jong echtpaar gespeeld door Lia Karon en Wim van der Grijn: Sylvia de Leur speelt de vriendin van het getrouwde vrouwtje. Erik Terostra schreef het scenario en voerde ae re gie. Ook de diverse andere voorbe hoedsmiddelen worden in de 35 minuten durende film getoond en besproken. .Eigentijds', omschreven als een film die jneezoekt' naar het veiligste liefdesspel, Is gemaakt in opdracht van Organon Nederland NV door PAN film in Amsterdam. De filmkeuring keurde hem goed voor lieden vanaf 14 Jaar. In het Wilhelmina Gasthuis te Am sterdam is dinsdagavond overleden de toneelspeelster Julia de Gruyter. Zij zou op 17 mei 82 jaar zijn gewor den. Julia de Gruyter werd enkele weken geleden in het Wilhelmina gasthuis opgenomen na in haar wo ning gevalen le zijn waarbij ze een beenbreuk had opgelopn. Bjj deze beenbreuk hebben zich complicaties voorgedaan o a een longontsteking waaraan zij tenslotte is bezweken. Julia de Gruyter, die in de Neder landse toneelwereld grote be kendheid verwierf, was van Belgische afkomst. Op 17 mei 1887 werd z" Julia Antlionia Mast geboren in He- mixen, bij Antwerpen. In 1912 trouw de zij mei Dominicus de Gruyter. Haar opleiding ontving zij aan het Antwerpse conservatoire. In 1913 de buteerde zij als Maria in .Driekonin genavond'. Een jaar later, na het bombardement van Antwerpen, kwam zq naar Nederland, waar zij begon bij het gezelschap van Willem Rooyaards. In 1939 vierde zij in de Amsterdamse stadsschouwburg haar 25-jarige toneeljubileum met een Vlaamse voordrachtavond. Julia de Gruyter werd in brede kring bekend om haar Vlaamse radiovoordrachten. Zij werd toen benoemd tot ridder in de Leopoldsorde. MARIANNE PHILIPSPRIJS VOOR CHRIS VAN GEEL Dit jaar is de Marianne Philipsprijs, ingesteld ter nagedachtenis van de in 1951 gestorven schrijfster en be stemd voor auteurs boven de 50 jaar toegekend aan de dichter Chris van Geel voor zijn bundel Spin roe en andere verzen en ,Uit de hoge boom geschreven'. De jury bestond uit Hel- la S. Haasse. Harm Smeding en Jeanne van Schaik Willing. Byster, weer nieuw literair tijdschrift De uitgeverij De Bezige BH heeft een nieuw literair tijdschrift .Bysteri ge lanceerd. .Met dit blad willen wij de magische oplagegrens van 1000 tot 1500 exemplaren voor dergelijke tijdschriften doorbreken. Het moet een lekker leesbaar blad worden', zegt Bezige Bij-directeur G. Lubber huizen. De redactie van .Bysteri (eer ste oplage 7000 exemplaren) wordt gevormd door Lubberhuizen en Rem- co Campert. Vaste medewerkers zijn onder andere Hugo Claus. Ed van der Elsken en Willem Frederik Hermans. Vanuit het buitenland leveren Jerzy Konsinski (New York), Willem van Malsen (Parijs), en John Anthiny West (Londen) bijdragen aan .By ster'. Het is de bedoeling dac het blad zes keer per jaar gaat verschijnen. (Van onze kunstredacte) Bernard Haitink wordt met ingang van volgend jaar artistiek-directeur van het London Philharmonic Or chestra. Haitink was al dirigent en artistiek-adviseur ran het Engelse orkest. Volgens de Londense Time» gaat het filharmonisch orkest in sep tember op tournee naar het Verre Oosten. Haitink zal een van de didi- genten zijn tijdens deze tournee naar Japan, Korea, Hongkong, de Filip pijnen en Singapore. NTB wil steun voor theaterprodukties tera van finaneten en c. r. m. gericht met het verzoek de producenten van theatervoorstellingen door middel ran iwntegemo etkoming, zoal» aan de bioscoopexploitanten i* verstrekt, in staat stellen htm produktie* voort te zetten. Een aan&l gebeurtenissen :n de laatste maanden heeft de grote moe - lljkheden aan het licht gebracht waarmee producenten van theater doelen in het bijzonder op de mus - cals. operette, de circussen en het cabaret. Niet alleen zal he: ver dwijnen van deze soorten ontspan ning een amusement een grote cul turele verarming voor ons land bete kenen, maar tevens dreigt een groot werkterrein voor onze musici en ar tiesten verloren te gaan. In verband met deze uiterst belangrijke omstan digheden doen wil een dr.ngend be roep op u te w.lien bevorderen dat zolang de vermakelijkheidsbelasting nong niet is afgeschaft aan de ge noemde produkties een passende ver goeding wordt gegeven op de wijze zoals ten aanzien van de Bioscoopex ploitanten is geschied', aldus d» brief van de NTB. Franse regering riddert negen top-kunstenaars Verscheidene Franse kunstenaar* zijn onderschelden in de orde van kunsten en letteren. De zangeres Ju liette Greco. de toneelschrijver Eu gene Ionesco, de filmproducent Car lo Pont: en -e acteur Jean Marais zijn benoemd tot commandeur, de zanger Gilbert Bécaud. de danseres Claire Motte, de acteur Jean-Clauda Br.aly en de actrices Germaine Mon tere en Danielle Darrieux ndder. Nureyev danst in Giselle' rol van Albrecht in .Giselle'. Deze voorstelling wordt gegerven in de Am sterdamse atadascnouwourg en valt tussen de tournee die het gezelschap door Engeland maakt en de serie voorstellingen dte met Nureyev :n Barcelona worden gegeven. De rol van Giselle wordt gedanst door Olga de Haas. ADVERTENTIE Efraiah Hebbes betrad de stoep van Hobbeldonk en duwde de melk boer en de bankdirecteur opzij. .Goedenmorgen', sprak hij met ge maakte vriendelijkheid tot Panda. .Wat een mooi weertje, niet:vaar Kunnen we even afrekenen? Dat is dan 250 gouden dubloenen de ren te van eén dag op mijn lening u weet wel. Kijk, ik heb de overeen komst maar even meegenomen. Hier staat het en daar is uw hand tekening. Als u niet kunt betalen, moet ik uw bezittingen in beslag ne men maar zover hoeft het toch niet te komen, wel?' .N-nee. hoor.' zei Panda onzeker. •Als u over een paar dagen terug komt, heb ik misschien het geld wel...' Maar het was duidelijk, dat de heer Hebbes niet van plan was terug te komen. ,In dat geval zullen we an dere maatregelen moeten nemen...' prevelde hij, terwijl hij een fluitje tevoorschijn haalde en daarop begon te blazen. .Niets daarvan!' riep de melkboer kwaad. ,Jij neemt niets! Eerst moet ik mijn geld hebben! Ik was hier FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON De komst van de eigenaar scheen Li nes neerslachtigheid verjaagd te heb ben. ,Vind je het hier niet gezellig?' vroeg hij aan Suzan. Ze knikte. ,Die eigenaar is een m erkwaardige ke rel. Hij weet net zo veel van opera tietechniek als mijn operatiezuster. Hij schenkt al zo lang drankjes voor de staf van het Metropolitan dat ze het hier de dependance noemen'. Het scheen tot hem door te dringen dat hij bepaalde sociale verplichtin gen had. .Hoe ging de repetitie?' vroeg hij. Ze glimlachte bedeesd. Op de een of andere manier deed hun gesprek haar toneelwerk triviaal lijken. Het was moeilijk om van een zaak van leven of dood over te gaan op een praatje over belichtingsproblemen en over Dorothy Gorer die blijkbaar iets tegen wachtwoorden had. .Het ging vandaag veel beter', zei ze. ,Ik denk dat het allemaal wel goed zal gaan', rik hoorde dat u bij het Nationale Theater werkt', zei Brook geïnteres seerd. .Ja'. Snel voegde ze eraan toe: ,U behoeft niet te doen alsof u van me hebt gehoord. Ik be.n nog zo goed als onbekend' In geen. 'k repeteer De Meeuw'. WeLke -ol?' vroeg Haider zich on verwacht in het gesprek mengend. Nauwelijks in staat zijn verbazing te verbergen, zei hij: .Maar dat is een grote rol'. .Misschien te groot'. Het klonk bij na verontschuldigend. ,Op het ogen blik is het in de mode om onbeken de figuren zoals ik een kans te ge ven. Soms wordt het iets. Soms val len we op ons gezicht". Lines gezicht had een verstrooide uit drukking gekregen. .Ik weet zeker dat je een groot succes zult worden", zei hij. Zijn geest scheen zich van het'onderwerp te hebben losgemaakt. Hij trommelde met zijn vingers op het tafeltje en zei toen tegen Hal der: ,Heb je met de zuster over die transfusie gesproken ,Ja'. ,Ik wil er niet over zeuren maar je weet wat er de laatste keer is ge beurd. Ze schijnen niet te begrijpen dat een storing van al ts het maar tien minuten alle verschil maakt'. Ze voelde dat Line eigenlijk wilde zeggen dat Halder naar het zieken huis moest gaan om de zaak nog eens te controleren. Halder antwoord de echter flegmatiek: .Ze ben ik zeker ran". Line scheen bak zeil te halen en Haiders afwijzing van zijn bedekte wenk te accepte ren. Ik wil geen kritiek leveren op de zuster. We weten allemaal dat ze prima Is. Maar ze kan niet improvi- seren'. Ze begonnen met elkaar te praten over het geval en over nun werk. Ze hadden haar weer vergeten. Ze was er eerder geamuseerd dan beledigd door. Het was net als in de toneel wereld. Line zou net zo goed een hoofdrolspeler kunnen zijn die zich druk maakte over het juiste ogenblik voor zijn effectvolle opkomst. Dit was een even besloten wereld als die waarin zij leefde. Ook hier het ge heel in zich zelf opgaan, de trots op het deel uitmaken van de speciale wereld met eigen wetten en uren, het eindeloze gepraat over technische kwesties, de duistere vakgrapjes, zelfs de pub aan de overkant. De ei genaar nam telefoontjes aan. maakte zich het jargon eigen, schonk hun kleine voorrechten tot ook hij bijna deel uitmaakte van die wereld. Ze praatten een poosje en toen keek Line op zijn horloge. Klaarblijkelijk was het doel van het samenzijn be reikt. ,Ik moet gaan', zei hij abrupt Ze zag dat hij z-.jn glas vermout nau welijks had aangeraakt. Hij had een eigenaardige aversie tegen drinken. Waarom dan deze wekelijkse samen komst in de pub nadat hij had geope reerd? Waarschijnlijk was het zoals zo veel in de medische wereld een kwestie van ritueel. Het was kenmer kend voor David dat hij, hoe groot zijn faam ook geworden was, zich toch niet te belangrijk achtte om hier zo informeel te zitten om zijn staf te leren kennen. ,Ik krijg Hartly op bezoek', zei hij verklarend en hij voegde er peinzend aan toe: Ik vraag me af wat hij van me wil. De laatsie keer dat ik hem heb ge zien, was bij een van die afschuwe lijke diners van het Genootschap Witte das en onderscheidingen. Fro- b-shers laatste voorstelling in de rol van voorzitter. Mijn overhemd raakte bekneld in de rits van mijn gulp en ik kwam een half uur te laat' Brook en Halder lachten. ,Het is echt niet nodig dat jullie ook al vertrek ken'. .Ik wilde nog eens naar die transfu sie gaan kijken', zei Halder. .Vind j« het nie£ vervelend?' Lines gezicht lichtte op Halder had blijkbaar het juiste gezegd. Hij vJ de'zich tot Brook. ,lk weet niet wat je van plan bent, Sam heb je het druk? Ik heb namelijk het idee dat Macpherson wel een beetje hulp zou kunnen gebruiken'. Brook en Halder namen buiten af scheid en staken over naar het zie kenhuis. Line aarzelde een ogenblik- Hij liet haar in zijn auto stappen en zei toen: .Als je het niet verve lend vindt ik geloof dat ik beter even met ze mee kan gaan. AU een maar even naar de patient kijken. Zou je twee minuten willen wachten .Natuurlijk'. Ze leunde achterover op de voor bank. De auto was een Bentley waarvan het bouwjaar met met ze kerheid was vast te stellen maar waarin men hoog gezeten als 'n vorst over de weg uitkeek, een ouderwetse auto speciaal bestemd voor het rij den door de stad. Alles moest ia stijl zijn dacht ze met een mengsel van trots en ironie. Zijn verschijning, zijn auto. de sfeer die hij schiep, zijn verhouding met zijn ondergeschik ten. En in de eerste plaats zijn werk. Het was werk van een zo indruk wekkende waardigheid dat het alle ijdelheïd en pretenties overbodig maakte. Ook was het zoals ze door ervaring begon te Ieren, niet onder worpen aan iets onbelangrijks als tijd. Zijn twee minuten werden er twintig. Toen hij terugkwam, ver ontschuldigde hij zich slechts voor de .Neem me n:et kwalijk. We kleine moealijkheid'. hadden Js het nu in orde .Betrekkelijk', antwoordde hij. 3laar eerlijk gezégd geef ik hem met veel kans'. Ze was nog niet in die mate bcj het ziekenhuisleven betrokken dat zo n opmerking haar onberoerd liet. Een ogenblik zag ze zich in de plaats van de patiënt nonchalant als een hopeloos geval afgeschreven door ie mand <&e op weg wa* om te gaan eten. (Wordt vervolgd) V'OlGrNS Mü ZIE JE HET TE 7WACT. TEU510TTE IS PECEGÜIME EEH DCOPWEEVEÜZE JOM66M. WT ZAL oe vmiAiws WaWEZEM. J/Mltlttai illl JPLtT WL OP HEW, CA* HOE CAN IC NU M0C66H HUE P£ ZAAK? HET» AKCHWEL3Cv Joer KENNETH INNS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19