Het gewone tribunewerk van Ajax-Feijenoord, toneel? I PANDA en de wensduit VRAGEN AAN GERBEN HELLINGA (31), AUTEUR televisie radio anders dan andere 1 h^tjk ruis ver hoor DONDERDAG 13 MAART 1969 RROVINCIAIE ZEEUWSE COURANT 19 (van onze kunstredactie) Vrijdag: 7 maart ging liet toneelstuk Ajax-Feijenoord van de 31-jarige Gerben Hellinga in première bij toneelgroep .Centrum'. Ajax verliest. Dat is voor Gerben minder een pro bleem dan voor Ajaxminnend Ne derland, want de toneelmateh is een reconstructie van een verloren wed strijd in november. Het hele stuk door aden we het publiek. Decor is de tribune van het Olympisch sta dion, althans een stukje daarvan, dat plaats biedt aan de acteurs en de toneelruimte vult. Enkele vragen aan Gerben Hellin ga: Was je vorige stuk, .lekker blij ven liggen maffen', niet te kort .Het duurde een uur, ieder idee heeft zijn eigen tijdsduur, dat geldt net zo goed bij toneel als bij de ro man. Het idee van mijn vorige stuk, daar zat niet meer in. Als ik het aangepast had aan een commercie, waren er dingen ingekomen die er niet in hoorden. Ik ben een voorstan der van de uiterste economie. Bo vendien was het voor kinderen, dan is een uur genoeg. Arena-De Nieuwe Comedie speelt het vaak twee keer achter elkaar'. Hoe lang is Ajax-Feijenoord .Voor de pauze één uur en 10 minu ten, na de pauze 35 minuten'. Is de wedstrijd het enige thema Er spelen 13 mensen, geloof ik. Die hebben allemaal een eigen voorge schiedenis. Sommigen staan in re latie tot elkaar, zijn vader en zoon, een jongen en zijn meisje, of men sen uit de zelfde buurt. Dat is niet irriëel: in het Ajaxstadion zitten be paalde groepen mensen altijd in het zelfde vak. Dat gaat ook voor het Olympisch stadion wel op: ze kopen hun kaartjes altijd via dezelf de kanalen: een sigarenwinkelier bijvoorbeeld heeft zijn eigen vak. Die relaties ontwikkelen zich tijdens de wedstrijd verder. Dat is niet he lemaal reëel, zover zal dat mees tal niet gaan in één wedstrijd. Maar iets dergelijks zou kunnen gebeuren' Is het een parodie? .Nee, zeker niet. Het lijkt een paro die. maar dat is het om de donder niet. Het is absoluut niet denigrerend bedoeld'. Wat bedoel je met je stuk .Je kunt niet zeggen dat wat je van tevoren bedoeld hebt. Ik zie nu ach teraf, dat ik wilde proheren de alle daagsheid van het leven te drama tiseren: haar de dimensie geven die zij ook werkelijk heeft. Het voet ballen was dnarbij aanleiding'. Heeft het iets te maken met .lekker blijven liggen maffen', je vorige stuk NEDERLAND-l KANAAL 7,29 10.35 uur: (NTS-NOT) PRAKTIJKREKEXEN 11.00 uur: HIER DEN HAAG 11.25 uur: PRAKTIJK REKENEN 14.00 uur: TEKENLES 14.25 uur: ENGELSE LES 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (NCRV) BRENG EENS EEN ZONNETJE 19.25 uur: (KLEUR) WIE IS SONNY ROLLINS? 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (NCRV* HIER EN NU 20.45 uur: (KLEUR) ZOALS EENMAAL ROBINSON Alleen op de wereld, na bijvoorbeeld een atoomaanvai. Tv-fllm met Crusoë-aspectjes. 22.05 uur: GEZOND GEZIN Sexuele opvoeding van het kind. 22.30 uur: VOUNG CREDO SINGERS 22.35 uur: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) GROENTETEELT. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO) DANNY KA YE SHOW 21.10 uur: MEDISCHE KRONIEK Dokter van Swol over de groei van het skelet bij kinderen. 21.40 uur: WKLY AARDIGHEDEN 22.10 uur: (IKOR) 't ZAL DE KERK EEN ZORG ZIJN 22.55 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: SCALA Nieuws, film, kunst, parlementaria. 19.30 uur: (AVRO) KEERKWIS 14.05 uur: SCHOOL-TV 18.30 uur: DUITSE LES 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.35 uur: (PVV) POLITIEKE UITZENDING 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: THE FORSYTHE SAGA 21.15 uur: CONTACT MET CULTUUR 22.00 uur: PREMIERE 22.40 uur. JOURNAAL 14.00 Schooltelevisie. 15.45 Parijs-Nice. 18.10 Voor de kleuters. 18.25 Schooltelevisie. 18.55 Les chrétiens dans la vie sociale. 19.25 Tartine. 19.30 Alló Police. 20.00 Journaal. 20.30 La Duchesse de Langeais. 22.00 Faire le point. 22.40 Journaal. 12.30 Midi-magazme. 13.00 Journaal. 14.00 Schooltele visie. 15.20 Voor de jeugd. 15.45 Parijs-Nice- 18.20 Flash actualités. 18.30 Teuf teuf. 18.45 Lire et comprendre. 19 15 Aglaé et Sidonie. 19.20 Regionale actualiteiten. 19.40 Alló police. 20.00 Journaal. 20.30 Panorama. 21.30 Mannix. 22.15 Variétés. 22.45 Monument, tv-film. 22 55 Journaal. DONDERDAG 13 MAART 1969 HILVERSUM-1 Middag: 12.00 Stereo: Lichtinstrumentaal en semble met zangsolist (opn.t; 12.26 mededelingen t d v land- en tuin bouw. 12.29 Pauzetheater: liedjespro gramma. 13.00 Nieuws. 13.1.1 Radio journaal. 13.30 't Muzikantenuur: "l Mono: blazers van de koninklijke mi litaire kapel: klassieke muziek: II Liederencecital: klassieke en moder ne liederen: UI Stereo: Viool en pia no: klassieke muziek. 14.30 't Is his torisch: programma over geschiede nis en archeologie. 15.00 Voor de zie ken. 16.00 Nieuws. 16.02 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16.20 Stereo: Meesters op de Cel III: semi-klassieke muziek (opn.) 17.00 Jeugd en ritme: muziek voor ae jeugd. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie 18.30 Stereo: Lichte orkestmuziek (opn,) 18.50 Gesproken brief. 18-55 Voor de kinderen. 19.00 Knipperlicht: pro gramma voor alle weggebruikers. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en Bij bel: Radioeatechese. 19.50 Avondge bed. AVRO: 20.05 Stereo: Residen tieorkest en zangsoliste: semi-klas- sieke en moderne muziek (opn.). 21.30 Erasmus, zijn leven, zijn werk, klankbeeld. 22.20 Stereo: KJa/vecim- Mirecital: klassieke muziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. 22,55 Stereo: Klassieke symfonisch» muziek (gr). 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: AVRO. 7.00 Nieuws. 7 10 Ochtend gymnastiek 7.20 Stereo: lichte grainmofoonmuziek. VPRO: 7.54 De ze dag. AVRO 8 00 Nieuws- 8.11 Ra diojournaal. 8.20 Stereo: lichte gram- mofoonmuziek. (8.30-8.33 De groen teman). 8.50 Woordelijk. vandaag de dag. NRU; 9.00 Voor kleine bezet ting: moderne kamermuziek (opn.). (9.35-9.40 Waterstanden), AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen. (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: kinderkoor met piano begeleiding 11.55 Beursberichten. DONDERDAG Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd jrogramma- (12.15 Boekbespreking, 12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12,41 Ac- Lualiteiten). 14.00 Stereo: Lichte mu ziek (opn.). 14.25 Stereo: Klassieke pianomuziek (opm. 15.00 Hervormde middagdiensl. \*RlT. 15.30 Meer over minder: een programma met meer informatie over mensen en d.ngen die minder op de voorgrond treden (16.00-16.02 Nieuws). NCRV. 17.45 Sportactualiteiten. Avond 1.8.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: koorliederen en harmonie-or kest. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten.. 19.05 Spektrum: nieuws uit de protestants christelijke organisaties. 19.20 Stereo: Muziek van het Leger des Heils (opn). 19.35 Country- en Westernmuziek. 20.00 Stereo: Sil de Strandjutter, serie hoorspel. 20.25 Stereo: Steravond- gevarieerd programma. 21.40 Stereo: lichte grammofoonmuziek. 21.40 Kerkorgelconcert: klassieke en semi-klassieke muziek. 22.20 Avond overdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parlement. 22.45 Onvoorzien; de sluitpost van de dag. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG .Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: semi-klassic- ke en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis vrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: moderne, klassieke DONDERDAG Middag NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Kelix Meurders. KRO: 13.00 Nieuws. 13.03 Actualiteiten. 13.08 TNT: licht pla- tenprogramma 14.00 Nieuws 14.03 Pop-In. 15.00 Nieuws. 1503 Holster Pop- en countrymuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 IORRRrrr... Hitpara de. 17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten 17.07-18.00 Draaijijofdraaiik: ver zoekplaten VRIJDAG Morgen VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Klink klaar, zonder nonsens. (10,00 Nws). NRU: 11.00 Nieuws. 1103 Mlcro- notltlea. ADVERTESTIB) .Qua vorm wel, qua thema niet. Dan :s er de regie. Bij het vorige stuk was die consequent volgens de op vattingen van Erik Plooyer. Dat wa ren de mijne niet. maar in hun con sequentie kon ik ze accepteren. Nu is het anders. De visie van regis seur Peter Oosthoek dekt de mijne voor honderd procent'. Het toneel stelt de tribune voor. .Ja, dat betekent dat de zaal het voetbalveld is. Het publiek, dat zsjn de spelers. Als de acteurs de speler» bijvoorbeeld voor klootzakken uit schelden. is dat tegelijk op de zaal gericht. Wat betreft de ruwe taal: in de eerste plaats gebruik ik op het toneel maar 1/5 van wat je op de tribune hoort. De mensen die er door geshockeerd worden, moeten dan maar eens naar het stadion gaan. In de tweede plaats hebben die woor den geen enkele betekenis meer.j Diegenen die ze gebruiken bedoelen, er niets mee. ze uiten er alleen hun onlustgevoelens mee. Ik heb ernaar gestreefd het hele stuk uit gemeen plaatsen te laten bestaan. Zo'n op-i een stapeling van clichés wordt een nieuwe taal. Ik ben me nog nooit zo bewust geweest, dat ïk met de taal bezig was dan toen ik dat stuk schreef'. Hoe werk je .Ik schrijf een deel, herschrijf het, maak clan weer ecu deel. Mijn nieuwe detective heb ik bjj uitzondering achter elkaar doorgeschreven. Dat is veel leuker. Daarna moest ik hem herschrijven. In 14 dagen had ik de eerste versie. Je schrijft dan wel onzin, het kostte me twee maanden om er een boek van te maken- Voor Ajax-Feijenoord had ik drie maan den. Het eerste lan de twee bedrij ven had ik in 3 dagen praktisch klaar. Daarna heb ik het veranderd. oor ik het tweede kon schrijven, heb ik een maand rondgelopen. Toen was liet ook in een week ar. Zijn er technische bijzonderheden ,Eon monoloog geeft normaal com mentaar op wat er gebeurd. Bij mij zijn er ook monologen, maar die spelen zich af in de toekomst. De eerste 's avonds na de wedstrijd, de tweede vier maanden later, de derde en vierde een onbepaalde tijd later. Het zijn gee-n flashbacks, maar flash-forwards. Daardoor krijg je een griezelige terugwerkende kracht van toekomstige gebeurtenis sen. je leert dingen over de mensen ter zijde ja, een onderonsje van een van de spelers die zich even van het ensemble afwendt, met het publiek'. Is er invloed van de filmtechniek? .Ja Het begin is een in-zoom zoals je die bij veel Amerikaanse films z.et: een totaalbeeld dat geleidelijk overgaat in een close-up. Dan ge bruik ik het bevriezingseffect van Amerikaanse tv-series: de mensen verstarren in de houding waarin ze zijn. Ook is er het effect aat je krijgt als je de tijd van de film even terug zet eerst heb je bijvoorbeeld de massa gezien, dan zie je de indivi duen in dezelfde gebeurtenis. En dan die flash-forward, dat kun je ook zien als een montage-grap'. Vind je de tekst het gehele stuk door belangrijk .In wezen wel. De tekst dicteert het ritme van het ensemble. De acteurs houden zich letterlijk aan mijn tekst, dat gebeurt bij andere regisseurs lang niet altijd'. Hoe regisseert Oosthoek? caballero constante kwaliteit Toneelspeler en TV-acteur Jeroen Krabbé 25 STUKS f 1-75-EES LAURENS PBOOUKT ,Ik heb altijd gedacht dat regisseurs- toneel de beste vorm was. Peter is een stap verder. Hij is geen alwe tende magister, die zijn visie pro jecteert op «Ie acteurs. Hij gaat uit van het vaknianscliap van zijn ac teur». Hij geeft de lijnen aan, de boog, en vraagt ze dan die zelf in te vullen. Hij zegt dus niet: je moet het zo doen. Bij de opbouw van de voorstellingen laat hij ruimte voor persoonlijke creativiteit, laat hij ze vrij. Uiteindelijk komt de vorm tot In details vast te liggen. Solistische acteurs, die er iedere avond wat an ders van maken, dat is ouderwets. Ik geloof erg in vormgeving in het theater. Maar de strikte projectie regie lijkt me een verouderd prinelpe. Ik heb met Hagen Mueller-Stalil ge praat die een leerling van Breeht is. Uit wat hij verleide maakte ik op, dat ook Breeht al een vormgering- regisseur, geen projectieregUseur nam. .Alleen is het Duitse toneel veel te grondig het Is tenslotte maar the ater waar je mee bezig bent. Dat geldt ook voor de literatuur. De po litieke werkelijkheid 1» belangrijker dan de kunst om de kunst. Een kunst- tenaar wil allereerst zich zelf uit drukken, maar dat nioet Je wei re latief houden. De behoeften van de massa, brood op de plank en zeem- telljke vrijheid, zijn belangrijker dan de Individuelen. Daar wil Ik ijheid aan o'n lndivl- 21-102 Er heerste even een diepe stilte in Hobbeldonk, nadat Panda veel geld en aanzien had gewensd. .Z-rie jij ook ergens geld? vroeg hij aarze lend aan Jóillpop. .Hoe zou zo'n munt eigenlijk werken?' ,Xee, meneer Panda', antwoordde de bediende nadat hij zoekend had rond gekeken. ,Ik zie geen geld. En ik voor mij vind het de vraag, of die wensmunt werkt. Wij hebben hem van Goedbloed gekocht, en dat geeft mij weinig vertrouwen...'. Op dat momeht ging de bel en Panda sprong opgelucht op de voor deur af. .Daar is natuurlijk iemand die me geld en aanzien komt brengen!' riep hij blij. Maar dat viel erg tegen. u even betalen'' vroeg deze streng is dan twee-en-dertig florijnen— .Het is nogal opgelopen ziet u? Dat CAROL DAY FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON 17 De normale klinische praktijk trok hem niet aan. De intellectuele kant was te simpel om stimulerend te werken de menselijke kant eiste gaven als medeleven en begrip waar in hij opmerkelijk tekort schoot. Het was onvermijdelijk dat hij researcii- werk koos. Aanvankelijk ging alles goed. Op grond van enkele bijzon der nuttige ontdekkingen op neuro fysiologisch gebied werd hij tot lid van de Koninklijke Sociëteit benoemd en men begon over hem te praten als over een wetenschap pelijk fenomeen. Toen hij dertig was, droogde de bron echter plotseling op. Hij kreeg moeite met het vinden van bevredigende onderwerpen. Als hij zich tenslotte ergens toe zette, leidde het tot niets. Het scheen dat de creatieve krachten waarover hij had beschikt slechts een kort leven beschoren waren, dat ze misschien niet meer waren geweest dan een uiting van jeugdige vitaliteit. Het grote intellect waarop hij zo trots was, vond weer geen werk, HIJ was teruggekeerd tot d« klinische geneeskunde ra het onvermijdelijk succes bleef niet uit. Hij had alle beschikbare eerbewijzen een voor een ontvangen: de verheffing n de adelstand, de eredoctoraten, het pro fessorstraat. Nu was hij peer en voor zitter van zijn Genootschap. Het gro te intellect was er nog. nog steeds gefrusteerd, onvoldoende geëxploi teerd. verspild... En in z.jn mense lijke contacten bleef Maxfield eigen aardig gereserveerd alsof hij voort durend werd afgeleid door een on oplosbaar probleem in hem zelf Slechts een minuut of twee later kwam door een andere deur de mi nister binnen, gevolgd door Maelaren Pattan deed opgewekt en beminne lijk hoewel z.jn glimlachje maar schraal was. H:j had een nogal ener verende morgen achter de rug. H:;! had zijn persoonlijke assistent er van beschuldigd een stuk te hebben zoekgemaakt en daarna had hij het in een binnenzak van zijn overjas gevonden. Zijn secretaresse was traag geweest in het raden van rijn wensen en was, weinig attent, ver dwenen op een ogenblik dat hij haar nodig haa. Hij had een geliefkoosd spelletje gespeeld, namelijk het aan drie ondergeschikten opdragen van dezelfde taak en had nu ontdekt dat ze hem te sl:m af waren geweest en samengewerkt hadden. Hij verzon graag werk voor anderen en het er gerde hem altijd als ze kans zagen z.ch eraan te onttrekken. En b:j dit alles had hij nog last van constipa tie. Onbegrijpelijk als je in aanmer king nam hoeveel moeite hij zich gaf met zijn dieet. Veel rauwkost en elke dag vijf kilometer wande len, had zijn dokter gezegd. Hij hield zich fanatiek aan het regime en had desondanks last terwijl zijn vrouw die at wat ze wilde en de hele dag in huis rondhing, in dit opzicht zo regelmatig als een uurwerk was. On begrijpelijk. Hij moest er toch -ens met Trimble over praten. Terwijl de mm.ster z,jn gasten be groette. stond Maclarer." een paar passen echter hem. Zijn gezicht was volkomen uitdrukkingloos H.j was een grote man mot ruig wit haar. bijna toe aan zijn pensioen en rijn tuin in Thames Ditton. Wat er nu beslist zou worclen. zou hem persoon lijk niet raken. Eens. toen hij jon ger was. had hij er net als de mi nister van gedroomd de medische stand en de gezondheidsdienst keu rig georganiseerd te krijgen. De tijd en het ontmoedigende werken onder een reeks ministers die sterk uiteen- kepen wat karakter, ijver en politie ke gezindheid betrof, hadden die droom doen vervliegen. De ministers kwamen en gingen met een gemid delde van een pèr twee of drie jaar. Meestal waren zij blij te kunnen heengaan, verlangend als ze waren naar de meer spectaculaire posten waardoor ze in het kabinet gewicht in de schaal zouden leggen. Patton zat nu vol ideeën maar hij zou ver dwenen zijn of zijn belangstelling hebben verloren eer er ook maar een kans was geweest ze te verwezenlij ken. Het was allemaal te gecompli ceerd. er waren te veel mensen bij betrokken en geen van hen was krachtig genoeg. In de tijd van Fred Sanaray was het anders ge weest In hem was niet alleen de in vloed maar ook het merendeel der kwaliteiten van de nu hier aanwezi ge mannen verenigd. Bijna even in telligent als Maxfield en evenzeer man van de wereld als Trimble, met Gilling» beminnelijkheid en Hartlv's vastberadenheid, had hij de macht gehad en soms zelfs de wens ge koesterd de zaken flink aan te pakken Hij. Maelaren, had dat aan Patton uitgelegd. Patton probeerde nu slim te rijn. Hij wenste de medische academie rond de consulterende geneesheren te centraliseren. De voorzitter zou dar. bekleed kunnen worden met iets van de invloed en mystiek van Oude Fred. Als je hem had, zou je ze allemaal hebben (theoretisch al thans) Over de details was men het eens Patton wenste Maxfield ai» voorzitter. Hartly zou vice-voorzit- ter moeten worden om de chirurgen ervoor te '.vinnen. Giliing zou ook vi ce-voorzitter worden en Trimble zou zitting krijgen in de raad met de lei ders van de gyneacologen. patholo gen, huisartsen, psychiaters en ie der ander die tevreden gesteld moest worden. Er zouden wat verheffin gen in de adelstand moeten komen om kritiek de mond te snoeren. Pat ton zou op een lange zittingsperio de van de voorzitter aandringen, bij voorbeeld vijf jaar. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19