Zeeuws-Vlaamse Matthaus-traditie
wordt dit jaar (weer) voortgezet
<1
I
PANDA en de wensduit
11
HULST:JEAN FOURNET - AARDENBURG: PIET VAN EGMOND
ZONDAG 16 EN
23 MAART
radio
televisie
D,
hetlkruisverhoor
DINSDAG 11 MAART 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Aardenburg en Hulst schrijven dli
jaar elk een punt bij op de lijst
van de Matthaustraditie, en geven
daarmee sam.-n ongeveer drieduizend
mensen de kans dicht bij huls een
uitvoering van Bachs Matthaus Pas
sion mee te maken. I)e Matthaus is
intussen aan Zeeuwsch-Vlaanderen.
Hulst en Aardenburg vastgebakken
In Hulst is men aan de twintig uit
voeringen, In Aardenburg gaat dit
jaar do zestiende. Dat ook een tradi
tie plaats laat voor nieuwigheden be
wijst dit jaar vooral Hulst dat de
première van Jean Fournets opvat
ting van de Matthaus zal verzorgen.
Aardenhurg houdt het zoals
de vijftien voorafgaande keren
bij Piet van Egmond.
Huist verwacht erg veel van Jean
Fournet.
Fournet, geboren 14 april 1913 te
Rouaan, muzikaal geschoold aan het
conservatorium te Parijs (fluit, di-
rectie).
Reeds op jeugdige leeftijd leidde hij
in de Franse provincies opera's en
concerten, maar zijn benoeming bii
de Radiodiffusion Frangal.se betekent
toch wel het begin van zijn interna
tionale carrière.
In Parijs heeft Jean Fournet met
alle grote orkesten geconcerteerd;
hij bekleedde de functie van .Direc
teur de la Musique' bij de Opéra Co-
mique, maar moest deze positie op
geven teneinde zijn veelvuldige ver
plichtingen in het buitenland te Kun
nen nakomen. Hij maakte naam als
muzikaal leider van het Orchestre
Lanoureux.
Jean Fournet heeft 'n bijna alle ïan-
den van Europa, in Israël en Cana
da gedirigeerd. Voorts was hii al ver
schillende malen in Noord-Amerika
i opera van San Francisco. Chica-
fo. Los Angeles en Cleveland) en in
uid-Amerika, waar hij tweemaal de
onderscheiding der Argentijnse criti
ci kreeg de .beste buitenlandse dir-
gent' te zijn. In Japan dirigeerde hij
in 1958 de opera .Pelléas et Méli-
sande' en in 1963 een serie symfonie
concerten met het Japanse radio or
kest NHK.
Sedert 1961 is Fournet vaste diri-
éent van het Radio Fllharmoniscn
rkest. Voorts leidde hii in Neder
land reeds het Concertgebouworkest,
Residentieorkest. Utrechts Symfome
Orkest en ook het Rotterdams Ph,!-
harmonisch Orkest waarvan hij sinds
Hij heeft een groot aantal gramr.io-
foonplaten gemaakt, en daarmee veh
.Grand Prix du Disque' gewonnen.
Het Rotterdams Philharmon.sch Or
kest maakte onder zijn le ding een
opname met werken van Bizet. Laio,
Dukas en Debussy.
Morgen woensdag zal Fournet
met het Rotterdams Fhilharmoniscn
Orkest een concert geven :n het pa
leis voor schone kunsten te Brussel.
Op het programma staan dan onde-
meer de zesde symfonie van Beet
hoven en de ouverture Ruslaa en
LudmïHa van Glinka.
Aardenhurg houdt het zoals gezegd
bij Piet van Egmond. met wie de
West-Zeeuwsvlamingen intussen bij
zonder godegen betrekkingen onder
houden. Van Egmond, bekend orga
nist en even bekend koorleider, zal
er met de van hem bekende uïtvoe
ring komen.
opvatting muzikaal inhoud*
van Ba>
lijk -
Bachs Pass ion is zolang
FOURNET
DIVSDAG 11 MAART
Middag:
12.00 Stereo: Fragmenten uit de ope
ra Semiramide, van Rossini (gr).
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. Overheidsvoorlichting:
12.29 Uitzending voor de landbouw.
AVRO: 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30
Spiegel van België: Muziek en nieuwe
van onze zuiderburen. 14.00 De
lichte muze belicht: filmmuziek.
AVRO: 15.00 Stereo: Wife (11):
Joodse wijsheden met Israëlische en
Jiddische wijsjes. 15.05 Stereo: Pi
anorecital: moderne muziek (opn).
15.40 Weerklank uit het verleden:
stemmingsbeeld rondom een muzikaal
onderwerp. 16.00 Nieuws 16 02 Brazi-
liana: lichte muziek uit Latijns -
Amerika. 16.30 Kunstkroniek. 17.00
Stereo: Big Band Beat: lichte orkest-
muziek (opni. 17.25 Jazz Spectrum.
17,55 Mededelingen-
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18,25 Stereo: Licht instrumentaal
sextet met zangsoliste. 18.50 Paris
vous parle. 18.55 Voor de kinderen.
19.00 Trefpunt: discussierubriek voor
actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35
Vanavond: gevarieerd programma.
22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal.
NRU: 22 55 Stereo: Muziek van deze
eeuw (opn). 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
V.ARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: lichte grammofoonmu-
ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina).
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00
Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo:
lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35
Van alle markten thuis, praatje voor
de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassie
ke muziek (gr). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Stereo: Klavecimbelre
cital (gr): klassieke muziek.
DINSDAG
Middag:
12.00 Van twaalf tot twee: geva
rieerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac
tualiteiten: 13.00 Raden maar...) 14.00
Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio.
14.30 Pizzicato: muzikaal middag-
magazine. (16.00-16.02 Nieuws).
Overheidsvoorlichting: 17.00 Activi
teiten van de Antilliaanse luchtvaart
maatschappij, klankbeeld van Ray-
mundo Debret. KRO: 17.10 Voor de
jeugd.
Avond:
18.00 In de volksmond: volksliedjes
programma. 18.19 Uitzending van de
Pacifistische Socialistische Partij.
18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten.
19.05 Licht ensemble en solisten
(opn). 19.40 Conciliepostbus. 19.45
Zoekend geloven, godsdienstige le
zing. 20.00 Brabants Orkest: klassie
ke muziek. 20.50 Verzuilingont-
zuiking?: beschouwing. 21.30 Avond
spelen. hoorspel. 22.30 Nieuws, 22.38
Parlement. 22 45 Overweging. 22 50
De zingende kerk, muzikale lezing.
23.05 Kontekst: magazine waarin bp
de dingen wordt doorgepraat. 23.30
Nightwachit: jazzmuziek. 23.55.24.00
Nieuws.
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en actu
aliteiten. TROS: 8.00 Nieuws. 8.11
Luister uit„. én thuis: verzoekpro
gramma voor de militairen. (8.30-
8.32 Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw i9.40 Voor de
kleuters. 9.55 Stereo: Klassieke or
kestmuziek. (gr). 10.30 Voor de
vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek-Uur:
wedstrijdprogramma. 11.45 Actuali
teiten.
DINSDAG
lithing:
112.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03
Ekspres: gevarieerd platenprogram-
ma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws.
Drie-draai: licht platenprogramma.
16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht
platenprogramma (17.00-17.02 Nws.)
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing,
zing: lichte vocale muziekjes. 10.00
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplaten met commentaar.
10.30 Big Band en Soft Swing uit de
USA. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Mu
ziek - lezen: het laatste internationa
le nieuws op het gebied van de lich
te muziek.
wacht men van
moniedirigent, een muzikaal strakke
uitvoering, van de koordirigent Van
Egmond is de romantische uitvoering
te verwachten, zwaar geladen, een
Passie met passie.
Van Egmond wil er vooral zui-
de Matthaus bestaat aanleiding voor
delijk nogal in. Er kan in dit
verband herinnerd worden aan de uit
voering van enkele jaren geleden in
de Saüe Pleyel te Parijs, waar Piet
van Egmond een ultgelateniaud -
orium achterliet.
p'eit is in elk geval dat Van Egmond
ie Matthaus een zeer persoon..jk on
vervreemdbaar stempel heeft opge
drukt.
Hulst heeft zeer in den beginne
ook met Van Egmond gewerkt. De
samenwerking liep er mis. Men scha
kelde over op het Rotterdams Phil-
narmonisch Orkest en dat bracht
Eduard Flipse naar Hulst. Later werd
■iet Kees Scolwjjk. Deze dirigenten heb
ben voor hun uitvoering de tussen
weg gekozen, daarmee wijzend op
een tussenmogelijkheid in Je reeks
van opvattingen.
De muziekliefhebbers die van de
strakke uitvoering houden, wijzen
.log naar de uitvoeringen onder Wil
lem Pijper, die de nele Matthaus
Binnen goed tweeënhalf uur naar he",
einde .sioeg'. De befaamde .Naarden-
se' uitvoeringen onder dr Anthon van
der Horst met de Nederlandse Bach-
vereniging kwamen ruirn over de
drie uur uit. Van Van Egmond is
bekend dat hij de 3^ uur over
schrijdt- Volgens het programma ver
wacht men van Fournet een uitvoe
ring. die bezoek en uitvoerenden op
precies drie uur komt te staan.
De Sint-W'illibrord-hasiliek \an Hulst
kan ongeveer duizend bezoekers .Heb
ben", in de Aardenburgse Sint-Baaf
rekent met op een goede 1100. No#
elk jaar heeft men beide kerken vol
kunnen krijgen, haast zonder moei
te: er waren eerder plaatsen tekort
dan teveel. De bezoekers komen niet
alleen uit Zeeuwsch-Vlaanderen. Er
groot aandeel uit België.
Het illustreert het bestaansrecht van
twee uitvoeringen in Zeeuwsch-
Vlaanderen, die hoogstwaarschijnlijk
elk hun kracht ontlenen aan de to
taal verschillende opvatting. De be
langstelling voor dit jaarlijkse eve
nement wordt nog treffender als men
bedenkt dat ook Antwerpen, Gent.
Brugge en Breda zij het lnctden-
teler met uitvoeringen komen.
Toch is er als enkele jaren geleden
zowel in Halst als in Aardenburg
ie horen dat het voortbestaan van de
Matthaus gevaar loopt. De reden
daarvan is haast even traditioneel
als de Matthaus zelf: geldnood. Hoe
wel noch Hulst noch Aardenburg
direct noodlijdend zijn, komt de Mat
thaus inderdaad in gevaar door de
hogere uitkoopsommen en de kosten
stijgingen op haast elk terrein. Sub
sidies, provinciaal en gemeentelijk,
hebben bovendien het karakter dat
ze wat achter het vinnige karakter
van de feiten aanlopen.
Zo ook bij deze Matthaus, die
met een vaste aanhang van bijna
drieduizend belangstellenden ei
genlijk zonder zorgen zou moeten
zijn. Hoewel: er is tot op heden nog
VAN EGMOND
elk jaar een oplossing gevonden,
waarbij echter alle pro deo en sub
rosa-werk veel. zeer veel heeft moe
ten opvangen.
Zondag 16 maart leidt Jean Four
net in de basiliek van St-YVillibrord
te Hulst Bachs naar men voorspelt
onsterfelijke MattItaiis Passion (ge
componeerd in 1729).
De uitvoerenden zijn het Rotterdams
Philharnionisch koor .Toonkunst" het
Rotterdams Philharmonisch Orkest
en de jongenskoren St-Willlbrord St-
Dominiru. (Rotterdam) en zingende
jeugd (Hulst).
De solisten zijn Naan Pöld, tenor-
evangelist. Ernst Sandleben, bas-
Christuspartij. Eily Ameling, so-
Cin, Helen Watts, alt, Nico
r. tenor - aria's en Max
van Egmond, bas-aria's. Hulst, dat
in de loop der jaren het puikje van
West-Europa heeft gehad, heeft dit
jaar een beroemde naam op het pro
gramma gezet met Helen Watt3.
De eerste professionele verbintenis
sen van deze alt waren radio-uitzen
dingen bij de Welsh Home Service
en spoedig trad zij regelmat.g op
n uitzendingen via alle BBC-stati-
ons.
Dit leidde tot concerten in Londen
en in de provincie wat haar reputa
tie als een van de mooiste Engelse
contra-alten deed stijgen.
Haar muzikale ervaring ia groter
geworden doordat zij zong onder diri
genten als Sir Adrian Boult, Sir
Malcolm Sargent, Bas:! Cameron en
dr Hermann Scherchen.
<_>p het toneel zong zij onder andere
Didvmus :n Hameis .Theodora' en
.n .Die Zauberfiöte' van Mozart.
Sedert 1955 maakt zij grammofoon-
opnamen.
Ook in Europa krijgt r.j steeds meer
bekendheid onder andere door haar
optreden in Duitsland, België en
Zwitserland.
De uitvoering in Hulst begint om
half drie.
Een week later, zondag 23 maart
passiezondag, begint om kwart
over twee in de .Sint-Baafskerk te
Aardenhurg de zestiende uitvoering
onder Van Egmond. Hij dirigeert h»3
Amsterdams Oratoriumkoor. de Sint-
Josephzangertjes vit Hilversum en
het Utrechts Stedelijk Orkest.
Aardenburg dat in het verleden reeds
de namen van Uta Graf. Aafje Hey-
nis, Nancy Thomas, Wil'nelmina Mat-
thès, Lode Devos, Helmut Krebs,
Caspar Broecheler, Otto Couperus,
Anton Eldering, Bruce Bovce, David
Holestelle. Remler Schweppe en Re-
naat Verbruggen met ere kon noe
men (en dat nog .onder anderen'
heeft dit jaar ais solisten Willy van
Hese. tenor-evangelist, Bruce Boyce,
bas-C3iristuspart:i. R-.na CorneLssen,
sopraan, Delia Woolford. alt. Rei
ner Schweppe, tenor-aria's, en Cor
nells Schell. bas-aria's.
Om alle medewerkenden naar Aar
denburg te krijgen, wordt zondagoch
tend een extra-trein Amstemam-
Vl'.ssingen ingezet. De medewerkefs
dragen zelf in de kosten bij Do
Matthaus is immers een erezaak ge
worden.
19-102
Jollipop wilde juist gaan beschrij
ven, hoe slecht Joris wel was, toen
deze hem ongeduldig opzij duwde.
.Het komt niet te pas dat dienend
personeel ons stoort in onze zake
lijke besprekingen', sprak Joris.
.Verwijder u dus. Eh... waar waren
we? Juist - geld... Ik meen: Als
ge mij nu even duizend dubloenen
geeft, krijgt ge mijn wens-munt,
baaske'. .Daar zijn je dubloenen, Jo
ns', zei Panda, terwijl hij op de
zak wees die Efraiah Hebbes had
achtergelaten. De aangesprokene
haalde zijn cent te voorschijn en
overhandigde die haastig aan Pan
da. Daarop greep hij de rinkelen
de zak en tilde die over de schou
der.
,Ik vertrouw u, manneke*, sprak hij,
tenvijl hij wegstapte. ,Ik zal niet
natellen of het precies duizend du
bloenen zijn. Wij. vrienden onder
elkaar, bedotten elkander niet, niet
waar? Goed dan. Thans rep ik mij
heen voor enkele dringende zaken.
Veel geluk met uw wensduit je'.
Met die woorden verdween hij te
vreden uit het gezicht, hoofdschud
dend nagekeken door Jollipop. ,Hoe
hebben wij dit nu toch kunnen doen?'
vroeg de bediende v
NEDERLAND-1
AMATEURS ACTIEF
klarinetten, trommels en trompetten
22.10 uur:
VERBINDING METLEEDS
de goede oude dagen
22.40 uur:
JOURNAAL
KANAAL 7,29
10.35 uur:
(NTS-NOT) PRAKTUKREKENEN
11.25 uur:
PRAKTUKREKENEN (3)
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(CVK-IKOR-RKK) KENMERK
19.30 uur:
AVRO'S SPORTPANORAMA
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
AVRO'S TELEVIZIER
20,50 uur:
THE HIGH CHAPARRAL
21.40 uur:
(KLEUR) TONY BENNETTSHOW
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAL
22.35 uur:
(TELEAC) NOTEN EN TONEN
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
KAPITEIN ZEPPOS
19.30 uur:
SCALA
nieuws en parlementaria
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
KLEINE POTJES GROTE OREN
20.50 uur:
DENKBEELD
Student-68, ontwikkelingen la d
31.40 miri
14.05 uur:
SCHOOL-TV
17.55 uur:
SCHOOL-TV
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.25 uur:
ALLEDAG
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
TERUG NAAR WARSCHAU
Spel van Jan Staal, eerder uitgezonden door de KRO
22.05 uur:
AUTEURS TE GAST
22.40uur:
JOURNAAL
BELGIE-FRANS
13 50 Schooltelevisie: 16 05 Parijs-Nice; 18.05 Jour
naal: 18.10 Ping pong; 18.25 Schooltelevisie; 18.55 La
pensöe et les hommes: 19.25 Tartine; 19.30 A116 Police:
20.00 Journaal; 20.30 Parade; 21.30 Ce pajjs est a vous;
22.10 LTiomme la valise; 23.00 JournaaL
9.19 Schooltelevisie; 10.34 Schooltelevisie; 12.30 Midi-
magazine; 13.00 Journaal; 13.30 Je voudrals sa voir;
14.05 Schooltelevisie: 15.45 ParysNice; 17.20 School
televisie; 18.20 Flash actualités; 18.21 Contact; 18.30
Teuf teuf; 18.45 Echec au hasard; 19.15 Aglacö et
Sidonie; 19.20 Regionale actualiteiten; 19.40 Alló police;
20.00 Journaal; 20.30 Agathe; 21.45 En touts* lettres;
22.45 JournaaL
CAROL DAY loisteüeik, jean' even hwwe
icHNNETH 20. H00FP11TKJE 0*1 *rf*
FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON
HU had enkele nogal vermetele vergelij
kingen gemaakt met 't huidige Zwe
den en Gustavus Adolphus. In de
wandelgangen had men weliswaar de
wenkbrauwen gefronst maar de pers
vooral The Guardian, had het goed
opgenomen en hem voor ernstige
moeilijkheden bespaard. De premier
was er zo mee ingenomen dat een
van zijn ministers bij de pers "in de
gunst stond, dat hij bereid was bij
na alles te vergeven.
.Het is we! eens goed voor Frank
Curtis', zen Muriel. ,Hij is altijd ja
loers op je geweest'.
,Ach...' Patton was plotseling ver
draagzaam. ,Hij is een politicus'. Hij
zei het alsof hij er zelf geen was
En in zekere zin verachtte hij poli
tici inderdaad. In zijn hart was hij
een bestuursambtenaar. Het parle
ment met z(jn slordige, ondoelmatige
wijze van werken en zijn bezeten zijn
door traditie verveelde hem, stond
hem zelfs min of meer tegen. Maar
daar je geen bestuurder op het hooe-
at« niveau kon zijn zonder door 3e
politieke molen te gaan, had hij zich
aangeleerd het te verdragen.
Hij ging graag bijtijds naar zijn mi
nisterie. Hij kwam daar om negen
uur precies en ging aan het werk.
Hij genoot van de dagelijkse routine,
van de dossiers, de besprekingen, de
conferenties. Hij was ervan overtuigd
dat hij het ministerie grondig ver
anderd had sinds hij het een jaar
geleden van Curtis had overgenomen.
De- zaken waren ordeloos achterge
laten. Binnen 'n maand had hij afles
geordend en nu liep het allemaal als
een uurwerk. Hij vleide zich met de
gedachte dat zijn ambtenaren hem
respecteerden* en op hem gesteld wa
ren. Weliswaar was hij niet iemand
met bijzonder creatieve of originele
denkbeelden en toen hij de post had
overgenomen, had hij absoluut geen
idee van zijn toekomstige politiek ge
had. Dat had hem niet in het minst
verontrust. Hij 'vist uit ervaring dat
Ie archieven van elk overheidsdepar
tement vol zitten met plannen 'van
allerlei soort. Het was niet de taak
van de minister nieuwe plannen uit
te denken: het was zijn werk de
oude Ideeën door te nemen, er een
paar uit te halen, die af te stoffen,
te zorgen dat er wat aan gedaan
werd en het tegenover het publiek
te doen voorkomen alsof het zijn ei-
fen ideeën waren. Hij had ook een
ureau voor public relations om
raad gevraagd met betrekking tot
zijn eigen image. Hij had te horen
gekregen dat er nog wel het een en
ander te verbeteren viel. Het ont
brak hem aan hartelijkheid en hij
had niets dat opvallend genoeg was
om de aandacht van de pers te trek
ken. Hij leende zich niet bijzonder
i'oor karikaturen.
Hij' kreeg de raad zich enigermate
buitennissige vrijetijdsbesteding aan
te meten die echter niet controver
sieel of snobistisch mocht zijn (hij
koos ten slotte vogel-observatie i en
in zijn werk een of andere informele,
excentrieke gewoonte te hebben.
Hij had er zelfs in toegestemd, zij
net n;et van harte, om te worden ge
fotografeerd terwijl hij in hemds
mouwen met rood-wit-blauwe bre
tels achter zijn bureau zat. Hij had
had echter het gevoel dat hij daar
mee iets te ver was gegaan. De men
sen hadden nogal onvriendelijk ge
lachen -Als stunt was het niet ge
slaagd.
Vandaag had hij die lunch met de
dokters. Op de een of andere manier
moesten zij ertoe gebracht worden
op te houden met onder elkaar te
kibbelen en een beetje orgamsatie
te accepteren. Welke groep van
60.000 man had een zo verbijsteren
de variatie aan vertegenwoordigen
de lichamen. Niet alleen een Asso
ciatie en een Unie maar vijf Konink
lijke Genootschappen, voor genees
leren. chirurgen, gyhecoalogen,
nathologen en bu sartsen elk een.
Dat was misschien in de oude tijd
heel best geweest maar met een cen
trale Gezondheidsdienst behoorde
je te weten met wie je te maken had.
Op de Associatie viel niets aan te
merken - gelukkig was de secretaris
een goede vnend van Trimble. De
Unie van Medici was te klein en te
politiek georiënteerd om veel in
vloed te hebben. Het waren de Ge
nootschappen die de moeilijkheden
veroorzaakten. Als je ze allemaal
zou kunnen onderbrengen In een
grote medische academie met een
krachtige voorzitter die beg"" hnd
voor de politieke feiten, zou je een
werkelijk doelmatig georganiseerd
apparaat krijgen. Je zou plannen
kunnen maken, kunnen regeren, be
slissingen kunnen opleggen. Je zou
bijna de ideale situatie voor onder
handelen bereikt hebben - het onder
handelen met één man. Zo was het
jaren geleden korte tijd gegaan in
de dagen van Oude Fred. Oude Fred
had de medische stand geregeerd
door charme, door list. door zijn
briljante geest en krachtige persoon
lijkheid maar zijn positie had geen
constitutionele basis gehad. Nadat
hij zich had teruggetrokken, was
versplintering gevolgd. Persoonlijk
gezag verdween met de man die het
uitoefende. Gezag moest deel uit
maken van een organlsatorich sche
ma.
En nu waren ze verdorie weer aan
het kibbelen. Dat idiote proces we
gens smaad.' Zoiets kon gebeuren ais
je te doen had met njke, onafhanke
lijke mannen, hanen op hun eigen
mesthoop, in ziekenhuizen buigend
ontvangen en uitgeleide gedaan door
verpleegsters en dokters in operatie
zalen een hoop drukte makend, de
de ereplaats innemend bij diners.
Ze werden al te onafhankelijk. Ze
vergaten dat ze deel uitmaakten van
een staatsdienst, dat ze uit de belas
tingen werden betaald. Ze accepteer
den opfenbare geiden maar vonden
dat ze vrijgesteld waren van de ver
plichtingen en discipline die door
rijksambtenaren werden aanvaard.
Hun persoonlijke veten stelden ze
boven het openbare welzijn. De re
gering en de minister negeerden ze
of ze vielen ze zelfs openlijk aan, ze
beten in de hand die hen voedde.
Hoe had Aneurln Bevan. hem ge
noemd? Primadonna's Het was vaar.
Er moest iets aan gedaan worden.
(V-
-1)