Zeeuws-Vlaamse Matthaus-traditie wordt dit jaar (weer) voortgezet <1 I PANDA en de wensduit 11 HULST:JEAN FOURNET - AARDENBURG: PIET VAN EGMOND ZONDAG 16 EN 23 MAART radio televisie D, hetlkruisverhoor DINSDAG 11 MAART 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Aardenburg en Hulst schrijven dli jaar elk een punt bij op de lijst van de Matthaustraditie, en geven daarmee sam.-n ongeveer drieduizend mensen de kans dicht bij huls een uitvoering van Bachs Matthaus Pas sion mee te maken. I)e Matthaus is intussen aan Zeeuwsch-Vlaanderen. Hulst en Aardenburg vastgebakken In Hulst is men aan de twintig uit voeringen, In Aardenburg gaat dit jaar do zestiende. Dat ook een tradi tie plaats laat voor nieuwigheden be wijst dit jaar vooral Hulst dat de première van Jean Fournets opvat ting van de Matthaus zal verzorgen. Aardenhurg houdt het zoals de vijftien voorafgaande keren bij Piet van Egmond. Huist verwacht erg veel van Jean Fournet. Fournet, geboren 14 april 1913 te Rouaan, muzikaal geschoold aan het conservatorium te Parijs (fluit, di- rectie). Reeds op jeugdige leeftijd leidde hij in de Franse provincies opera's en concerten, maar zijn benoeming bii de Radiodiffusion Frangal.se betekent toch wel het begin van zijn interna tionale carrière. In Parijs heeft Jean Fournet met alle grote orkesten geconcerteerd; hij bekleedde de functie van .Direc teur de la Musique' bij de Opéra Co- mique, maar moest deze positie op geven teneinde zijn veelvuldige ver plichtingen in het buitenland te Kun nen nakomen. Hij maakte naam als muzikaal leider van het Orchestre Lanoureux. Jean Fournet heeft 'n bijna alle ïan- den van Europa, in Israël en Cana da gedirigeerd. Voorts was hii al ver schillende malen in Noord-Amerika i opera van San Francisco. Chica- fo. Los Angeles en Cleveland) en in uid-Amerika, waar hij tweemaal de onderscheiding der Argentijnse criti ci kreeg de .beste buitenlandse dir- gent' te zijn. In Japan dirigeerde hij in 1958 de opera .Pelléas et Méli- sande' en in 1963 een serie symfonie concerten met het Japanse radio or kest NHK. Sedert 1961 is Fournet vaste diri- éent van het Radio Fllharmoniscn rkest. Voorts leidde hii in Neder land reeds het Concertgebouworkest, Residentieorkest. Utrechts Symfome Orkest en ook het Rotterdams Ph,!- harmonisch Orkest waarvan hij sinds Hij heeft een groot aantal gramr.io- foonplaten gemaakt, en daarmee veh .Grand Prix du Disque' gewonnen. Het Rotterdams Philharmon.sch Or kest maakte onder zijn le ding een opname met werken van Bizet. Laio, Dukas en Debussy. Morgen woensdag zal Fournet met het Rotterdams Fhilharmoniscn Orkest een concert geven :n het pa leis voor schone kunsten te Brussel. Op het programma staan dan onde- meer de zesde symfonie van Beet hoven en de ouverture Ruslaa en LudmïHa van Glinka. Aardenhurg houdt het zoals gezegd bij Piet van Egmond. met wie de West-Zeeuwsvlamingen intussen bij zonder godegen betrekkingen onder houden. Van Egmond, bekend orga nist en even bekend koorleider, zal er met de van hem bekende uïtvoe ring komen. opvatting muzikaal inhoud* van Ba> lijk - Bachs Pass ion is zolang FOURNET DIVSDAG 11 MAART Middag: 12.00 Stereo: Fragmenten uit de ope ra Semiramide, van Rossini (gr). 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.39 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Spiegel van België: Muziek en nieuwe van onze zuiderburen. 14.00 De lichte muze belicht: filmmuziek. AVRO: 15.00 Stereo: Wife (11): Joodse wijsheden met Israëlische en Jiddische wijsjes. 15.05 Stereo: Pi anorecital: moderne muziek (opn). 15.40 Weerklank uit het verleden: stemmingsbeeld rondom een muzikaal onderwerp. 16.00 Nieuws 16 02 Brazi- liana: lichte muziek uit Latijns - Amerika. 16.30 Kunstkroniek. 17.00 Stereo: Big Band Beat: lichte orkest- muziek (opni. 17.25 Jazz Spectrum. 17,55 Mededelingen- Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18,25 Stereo: Licht instrumentaal sextet met zangsoliste. 18.50 Paris vous parle. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Trefpunt: discussierubriek voor actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.35 Vanavond: gevarieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.38 Radiojournaal. NRU: 22 55 Stereo: Muziek van deze eeuw (opn). 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: V.ARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: lichte grammofoonmu- ziek. (7.30-7.35 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo: lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Klassie ke muziek (gr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gram mofoonmuziek. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo: Klavecimbelre cital (gr): klassieke muziek. DINSDAG Middag: 12.00 Van twaalf tot twee: geva rieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Ac tualiteiten: 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag- magazine. (16.00-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.00 Activi teiten van de Antilliaanse luchtvaart maatschappij, klankbeeld van Ray- mundo Debret. KRO: 17.10 Voor de jeugd. Avond: 18.00 In de volksmond: volksliedjes programma. 18.19 Uitzending van de Pacifistische Socialistische Partij. 18.30 Nieuws. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Licht ensemble en solisten (opn). 19.40 Conciliepostbus. 19.45 Zoekend geloven, godsdienstige le zing. 20.00 Brabants Orkest: klassie ke muziek. 20.50 Verzuilingont- zuiking?: beschouwing. 21.30 Avond spelen. hoorspel. 22.30 Nieuws, 22.38 Parlement. 22 45 Overweging. 22 50 De zingende kerk, muzikale lezing. 23.05 Kontekst: magazine waarin bp de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Nightwachit: jazzmuziek. 23.55.24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actu aliteiten. TROS: 8.00 Nieuws. 8.11 Luister uit„. én thuis: verzoekpro gramma voor de militairen. (8.30- 8.32 Nieuws: 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw i9.40 Voor de kleuters. 9.55 Stereo: Klassieke or kestmuziek. (gr). 10.30 Voor de vrouw. 11.00 Nieuws. 11.02 Piek-Uur: wedstrijdprogramma. 11.45 Actuali teiten. DINSDAG lithing: 112.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.03 Ekspres: gevarieerd platenprogram- ma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. Drie-draai: licht platenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogramma (17.00-17.02 Nws.) WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing, zing: lichte vocale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten met commentaar. 10.30 Big Band en Soft Swing uit de USA. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Mu ziek - lezen: het laatste internationa le nieuws op het gebied van de lich te muziek. wacht men van moniedirigent, een muzikaal strakke uitvoering, van de koordirigent Van Egmond is de romantische uitvoering te verwachten, zwaar geladen, een Passie met passie. Van Egmond wil er vooral zui- de Matthaus bestaat aanleiding voor delijk nogal in. Er kan in dit verband herinnerd worden aan de uit voering van enkele jaren geleden in de Saüe Pleyel te Parijs, waar Piet van Egmond een ultgelateniaud - orium achterliet. p'eit is in elk geval dat Van Egmond ie Matthaus een zeer persoon..jk on vervreemdbaar stempel heeft opge drukt. Hulst heeft zeer in den beginne ook met Van Egmond gewerkt. De samenwerking liep er mis. Men scha kelde over op het Rotterdams Phil- narmonisch Orkest en dat bracht Eduard Flipse naar Hulst. Later werd ■iet Kees Scolwjjk. Deze dirigenten heb ben voor hun uitvoering de tussen weg gekozen, daarmee wijzend op een tussenmogelijkheid in Je reeks van opvattingen. De muziekliefhebbers die van de strakke uitvoering houden, wijzen .log naar de uitvoeringen onder Wil lem Pijper, die de nele Matthaus Binnen goed tweeënhalf uur naar he", einde .sioeg'. De befaamde .Naarden- se' uitvoeringen onder dr Anthon van der Horst met de Nederlandse Bach- vereniging kwamen ruirn over de drie uur uit. Van Van Egmond is bekend dat hij de 3^ uur over schrijdt- Volgens het programma ver wacht men van Fournet een uitvoe ring. die bezoek en uitvoerenden op precies drie uur komt te staan. De Sint-W'illibrord-hasiliek \an Hulst kan ongeveer duizend bezoekers .Heb ben", in de Aardenburgse Sint-Baaf rekent met op een goede 1100. No# elk jaar heeft men beide kerken vol kunnen krijgen, haast zonder moei te: er waren eerder plaatsen tekort dan teveel. De bezoekers komen niet alleen uit Zeeuwsch-Vlaanderen. Er groot aandeel uit België. Het illustreert het bestaansrecht van twee uitvoeringen in Zeeuwsch- Vlaanderen, die hoogstwaarschijnlijk elk hun kracht ontlenen aan de to taal verschillende opvatting. De be langstelling voor dit jaarlijkse eve nement wordt nog treffender als men bedenkt dat ook Antwerpen, Gent. Brugge en Breda zij het lnctden- teler met uitvoeringen komen. Toch is er als enkele jaren geleden zowel in Halst als in Aardenburg ie horen dat het voortbestaan van de Matthaus gevaar loopt. De reden daarvan is haast even traditioneel als de Matthaus zelf: geldnood. Hoe wel noch Hulst noch Aardenburg direct noodlijdend zijn, komt de Mat thaus inderdaad in gevaar door de hogere uitkoopsommen en de kosten stijgingen op haast elk terrein. Sub sidies, provinciaal en gemeentelijk, hebben bovendien het karakter dat ze wat achter het vinnige karakter van de feiten aanlopen. Zo ook bij deze Matthaus, die met een vaste aanhang van bijna drieduizend belangstellenden ei genlijk zonder zorgen zou moeten zijn. Hoewel: er is tot op heden nog VAN EGMOND elk jaar een oplossing gevonden, waarbij echter alle pro deo en sub rosa-werk veel. zeer veel heeft moe ten opvangen. Zondag 16 maart leidt Jean Four net in de basiliek van St-YVillibrord te Hulst Bachs naar men voorspelt onsterfelijke MattItaiis Passion (ge componeerd in 1729). De uitvoerenden zijn het Rotterdams Philharnionisch koor .Toonkunst" het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de jongenskoren St-Willlbrord St- Dominiru. (Rotterdam) en zingende jeugd (Hulst). De solisten zijn Naan Pöld, tenor- evangelist. Ernst Sandleben, bas- Christuspartij. Eily Ameling, so- Cin, Helen Watts, alt, Nico r. tenor - aria's en Max van Egmond, bas-aria's. Hulst, dat in de loop der jaren het puikje van West-Europa heeft gehad, heeft dit jaar een beroemde naam op het pro gramma gezet met Helen Watt3. De eerste professionele verbintenis sen van deze alt waren radio-uitzen dingen bij de Welsh Home Service en spoedig trad zij regelmat.g op n uitzendingen via alle BBC-stati- ons. Dit leidde tot concerten in Londen en in de provincie wat haar reputa tie als een van de mooiste Engelse contra-alten deed stijgen. Haar muzikale ervaring ia groter geworden doordat zij zong onder diri genten als Sir Adrian Boult, Sir Malcolm Sargent, Bas:! Cameron en dr Hermann Scherchen. <_>p het toneel zong zij onder andere Didvmus :n Hameis .Theodora' en .n .Die Zauberfiöte' van Mozart. Sedert 1955 maakt zij grammofoon- opnamen. Ook in Europa krijgt r.j steeds meer bekendheid onder andere door haar optreden in Duitsland, België en Zwitserland. De uitvoering in Hulst begint om half drie. Een week later, zondag 23 maart passiezondag, begint om kwart over twee in de .Sint-Baafskerk te Aardenhurg de zestiende uitvoering onder Van Egmond. Hij dirigeert h»3 Amsterdams Oratoriumkoor. de Sint- Josephzangertjes vit Hilversum en het Utrechts Stedelijk Orkest. Aardenburg dat in het verleden reeds de namen van Uta Graf. Aafje Hey- nis, Nancy Thomas, Wil'nelmina Mat- thès, Lode Devos, Helmut Krebs, Caspar Broecheler, Otto Couperus, Anton Eldering, Bruce Bovce, David Holestelle. Remler Schweppe en Re- naat Verbruggen met ere kon noe men (en dat nog .onder anderen' heeft dit jaar ais solisten Willy van Hese. tenor-evangelist, Bruce Boyce, bas-C3iristuspart:i. R-.na CorneLssen, sopraan, Delia Woolford. alt. Rei ner Schweppe, tenor-aria's, en Cor nells Schell. bas-aria's. Om alle medewerkenden naar Aar denburg te krijgen, wordt zondagoch tend een extra-trein Amstemam- Vl'.ssingen ingezet. De medewerkefs dragen zelf in de kosten bij Do Matthaus is immers een erezaak ge worden. 19-102 Jollipop wilde juist gaan beschrij ven, hoe slecht Joris wel was, toen deze hem ongeduldig opzij duwde. .Het komt niet te pas dat dienend personeel ons stoort in onze zake lijke besprekingen', sprak Joris. .Verwijder u dus. Eh... waar waren we? Juist - geld... Ik meen: Als ge mij nu even duizend dubloenen geeft, krijgt ge mijn wens-munt, baaske'. .Daar zijn je dubloenen, Jo ns', zei Panda, terwijl hij op de zak wees die Efraiah Hebbes had achtergelaten. De aangesprokene haalde zijn cent te voorschijn en overhandigde die haastig aan Pan da. Daarop greep hij de rinkelen de zak en tilde die over de schou der. ,Ik vertrouw u, manneke*, sprak hij, tenvijl hij wegstapte. ,Ik zal niet natellen of het precies duizend du bloenen zijn. Wij. vrienden onder elkaar, bedotten elkander niet, niet waar? Goed dan. Thans rep ik mij heen voor enkele dringende zaken. Veel geluk met uw wensduit je'. Met die woorden verdween hij te vreden uit het gezicht, hoofdschud dend nagekeken door Jollipop. ,Hoe hebben wij dit nu toch kunnen doen?' vroeg de bediende v NEDERLAND-1 AMATEURS ACTIEF klarinetten, trommels en trompetten 22.10 uur: VERBINDING METLEEDS de goede oude dagen 22.40 uur: JOURNAAL KANAAL 7,29 10.35 uur: (NTS-NOT) PRAKTUKREKENEN 11.25 uur: PRAKTUKREKENEN (3) 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (CVK-IKOR-RKK) KENMERK 19.30 uur: AVRO'S SPORTPANORAMA 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: AVRO'S TELEVIZIER 20,50 uur: THE HIGH CHAPARRAL 21.40 uur: (KLEUR) TONY BENNETTSHOW 22.30 uur: (NTS) JOURNAAL 22.35 uur: (TELEAC) NOTEN EN TONEN BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: KAPITEIN ZEPPOS 19.30 uur: SCALA nieuws en parlementaria 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: KLEINE POTJES GROTE OREN 20.50 uur: DENKBEELD Student-68, ontwikkelingen la d 31.40 miri 14.05 uur: SCHOOL-TV 17.55 uur: SCHOOL-TV 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.25 uur: ALLEDAG 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: TERUG NAAR WARSCHAU Spel van Jan Staal, eerder uitgezonden door de KRO 22.05 uur: AUTEURS TE GAST 22.40uur: JOURNAAL BELGIE-FRANS 13 50 Schooltelevisie: 16 05 Parijs-Nice; 18.05 Jour naal: 18.10 Ping pong; 18.25 Schooltelevisie; 18.55 La pensöe et les hommes: 19.25 Tartine; 19.30 A116 Police: 20.00 Journaal; 20.30 Parade; 21.30 Ce pajjs est a vous; 22.10 LTiomme la valise; 23.00 JournaaL 9.19 Schooltelevisie; 10.34 Schooltelevisie; 12.30 Midi- magazine; 13.00 Journaal; 13.30 Je voudrals sa voir; 14.05 Schooltelevisie: 15.45 ParysNice; 17.20 School televisie; 18.20 Flash actualités; 18.21 Contact; 18.30 Teuf teuf; 18.45 Echec au hasard; 19.15 Aglacö et Sidonie; 19.20 Regionale actualiteiten; 19.40 Alló police; 20.00 Journaal; 20.30 Agathe; 21.45 En touts* lettres; 22.45 JournaaL CAROL DAY loisteüeik, jean' even hwwe icHNNETH 20. H00FP11TKJE 0*1 *rf* FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON HU had enkele nogal vermetele vergelij kingen gemaakt met 't huidige Zwe den en Gustavus Adolphus. In de wandelgangen had men weliswaar de wenkbrauwen gefronst maar de pers vooral The Guardian, had het goed opgenomen en hem voor ernstige moeilijkheden bespaard. De premier was er zo mee ingenomen dat een van zijn ministers bij de pers "in de gunst stond, dat hij bereid was bij na alles te vergeven. .Het is we! eens goed voor Frank Curtis', zen Muriel. ,Hij is altijd ja loers op je geweest'. ,Ach...' Patton was plotseling ver draagzaam. ,Hij is een politicus'. Hij zei het alsof hij er zelf geen was En in zekere zin verachtte hij poli tici inderdaad. In zijn hart was hij een bestuursambtenaar. Het parle ment met z(jn slordige, ondoelmatige wijze van werken en zijn bezeten zijn door traditie verveelde hem, stond hem zelfs min of meer tegen. Maar daar je geen bestuurder op het hooe- at« niveau kon zijn zonder door 3e politieke molen te gaan, had hij zich aangeleerd het te verdragen. Hij ging graag bijtijds naar zijn mi nisterie. Hij kwam daar om negen uur precies en ging aan het werk. Hij genoot van de dagelijkse routine, van de dossiers, de besprekingen, de conferenties. Hij was ervan overtuigd dat hij het ministerie grondig ver anderd had sinds hij het een jaar geleden van Curtis had overgenomen. De- zaken waren ordeloos achterge laten. Binnen 'n maand had hij afles geordend en nu liep het allemaal als een uurwerk. Hij vleide zich met de gedachte dat zijn ambtenaren hem respecteerden* en op hem gesteld wa ren. Weliswaar was hij niet iemand met bijzonder creatieve of originele denkbeelden en toen hij de post had overgenomen, had hij absoluut geen idee van zijn toekomstige politiek ge had. Dat had hem niet in het minst verontrust. Hij 'vist uit ervaring dat Ie archieven van elk overheidsdepar tement vol zitten met plannen 'van allerlei soort. Het was niet de taak van de minister nieuwe plannen uit te denken: het was zijn werk de oude Ideeën door te nemen, er een paar uit te halen, die af te stoffen, te zorgen dat er wat aan gedaan werd en het tegenover het publiek te doen voorkomen alsof het zijn ei- fen ideeën waren. Hij had ook een ureau voor public relations om raad gevraagd met betrekking tot zijn eigen image. Hij had te horen gekregen dat er nog wel het een en ander te verbeteren viel. Het ont brak hem aan hartelijkheid en hij had niets dat opvallend genoeg was om de aandacht van de pers te trek ken. Hij leende zich niet bijzonder i'oor karikaturen. Hij' kreeg de raad zich enigermate buitennissige vrijetijdsbesteding aan te meten die echter niet controver sieel of snobistisch mocht zijn (hij koos ten slotte vogel-observatie i en in zijn werk een of andere informele, excentrieke gewoonte te hebben. Hij had er zelfs in toegestemd, zij net n;et van harte, om te worden ge fotografeerd terwijl hij in hemds mouwen met rood-wit-blauwe bre tels achter zijn bureau zat. Hij had had echter het gevoel dat hij daar mee iets te ver was gegaan. De men sen hadden nogal onvriendelijk ge lachen -Als stunt was het niet ge slaagd. Vandaag had hij die lunch met de dokters. Op de een of andere manier moesten zij ertoe gebracht worden op te houden met onder elkaar te kibbelen en een beetje orgamsatie te accepteren. Welke groep van 60.000 man had een zo verbijsteren de variatie aan vertegenwoordigen de lichamen. Niet alleen een Asso ciatie en een Unie maar vijf Konink lijke Genootschappen, voor genees leren. chirurgen, gyhecoalogen, nathologen en bu sartsen elk een. Dat was misschien in de oude tijd heel best geweest maar met een cen trale Gezondheidsdienst behoorde je te weten met wie je te maken had. Op de Associatie viel niets aan te merken - gelukkig was de secretaris een goede vnend van Trimble. De Unie van Medici was te klein en te politiek georiënteerd om veel in vloed te hebben. Het waren de Ge nootschappen die de moeilijkheden veroorzaakten. Als je ze allemaal zou kunnen onderbrengen In een grote medische academie met een krachtige voorzitter die beg"" hnd voor de politieke feiten, zou je een werkelijk doelmatig georganiseerd apparaat krijgen. Je zou plannen kunnen maken, kunnen regeren, be slissingen kunnen opleggen. Je zou bijna de ideale situatie voor onder handelen bereikt hebben - het onder handelen met één man. Zo was het jaren geleden korte tijd gegaan in de dagen van Oude Fred. Oude Fred had de medische stand geregeerd door charme, door list. door zijn briljante geest en krachtige persoon lijkheid maar zijn positie had geen constitutionele basis gehad. Nadat hij zich had teruggetrokken, was versplintering gevolgd. Persoonlijk gezag verdween met de man die het uitoefende. Gezag moest deel uit maken van een organlsatorich sche ma. En nu waren ze verdorie weer aan het kibbelen. Dat idiote proces we gens smaad.' Zoiets kon gebeuren ais je te doen had met njke, onafhanke lijke mannen, hanen op hun eigen mesthoop, in ziekenhuizen buigend ontvangen en uitgeleide gedaan door verpleegsters en dokters in operatie zalen een hoop drukte makend, de de ereplaats innemend bij diners. Ze werden al te onafhankelijk. Ze vergaten dat ze deel uitmaakten van een staatsdienst, dat ze uit de belas tingen werden betaald. Ze accepteer den opfenbare geiden maar vonden dat ze vrijgesteld waren van de ver plichtingen en discipline die door rijksambtenaren werden aanvaard. Hun persoonlijke veten stelden ze boven het openbare welzijn. De re gering en de minister negeerden ze of ze vielen ze zelfs openlijk aan, ze beten in de hand die hen voedde. Hoe had Aneurln Bevan. hem ge noemd? Primadonna's Het was vaar. Er moest iets aan gedaan worden. (V- -1)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11