Stabiliteit een voortdurende zorg bij bouw vissersschepen comfortabel economisch VEILIGHEID HEEFT ECHTER FINANCIËLE CONSEQUENTIES DAF44 ruim EERSTE GROTE CONCERT DOOR HET ZEEUWS JEUGD ORKEST STAATSBOSBEHEER KAN VOOR GEMEENTEN BELANGRIJK ZIJN MOEREN BIJ HET RINGSTEKEN' VAN GOESE NIJVERHEIDSSCHOOL 69 VRIJDAG 7 MAART 1969 provinciale zeeuwse courant 9 NA SCHEPENBESLUIT VAN 1965 ADVERTENTIEI VLISSINGEN De vissersschepen zijn de laatste jaren heel wat veiliger geworden. Vooral de stabiliteit van de schepen is enorm verbeterd. Dat deze stabiliteit voor de vissersschepen met de boomkorren (het gangbare type in Zeeland) van groot belang is blijkt wel uit het grote aantal scheepsrampen dat zich voor 1965 ten gevolge van de weinige stabiliteit heeft voorgedaan. Deze scheepsrampen waren de aanleiding om het schepenbesluit, be horende bij de schepenwet ter voorkoming van scheepsrampen van 1909. in 1965 te veranderen en aan te passen aan de interna tionale conventies. In dit schepenbesluit werden strenge eisen gesteld aan de stabiliteit en de zeewaardigheid van de vissers schepen. Het directe gevolg van deze eisen was, dat men bij de diverse scheepswerven en scheepsbouwkundige laboratoria ging zoeken naar methodes de schepen zo stabiel mogelijk te krijgen. ,A1 deze inspanningen hebben succes gehad', vertelt de heer J. M. Zaadnoordijk, expert bij de scheepvaartinspectie te Vlissingen. .Het aantal scheepsrampen bij de visserij is na 1965 sterk afge nomen'. 0-50 km in 6 seconden 123 km/u f prijs 5.325,(incl. BTW 5.964, Stuur mil .-term.... ovm WTO MTU OW« DA.F55 Coup*. DAF56 SUUonear (OMMrslrepw wü u mntt.) o Mna: scrsschip enorm belangrijk is, in der geval belangrijker dan bij een ander type vissersschip. Immers,'met de boomkorren worden de netten aan de zijkant van het schip uitgezet. Als nu het vistuig vastraakt krijgt het schip een kanteleffect overdwars. En een schip kan nu eenmaal beter een kanteleffect in de lengte opvangen dan in de breedte. In het scheepsbouwkundig proefsta tion te Wageningen (één der modern ste ter wereld) en bij de diverse scheepswerven wordt de stabiliteit van de schepen steeds verder opge voerd. Zo heeft men bij P. Maaskant te Bruinisse onlangs het vissersschip de GO 2 verbouwd, waarbij de zwa re winch aan de motor werd ge plaatst, dus onder het zwaartepunt van het schip, Bij dit schip helpt de enkele tonnen wegende winch die tot dusver altijd op dek stond mee om het schip in evenwicht te houden. De scheepswerf van fa. gebr. Van de Sande uit Breskens zoekt de benodigde stabiliteit onder meer in een zware buisvormige kiel en portaalmasten. De Vlissingen 7 en de Vlissingen 28 (zie foto), die eind vorig jaar werden afgeleverd, zijn hier mooie voorbeelden van. Deze schepen behoren tot de modernste van de Zeeuwse vissersvloot, Tot hiertoe klinkt het allemaal erg gunstig, maar zoals bij alle din gen zijn er ook enkele nadelen: financiële De door sommigen geroemde en door anderen geduchte bokkenvlsserij be- Saalt al sinds vele jaren het beeld ij de Zeeuwse visserij. De bokken- visserij voldoet nu eenmaal voor de Zeeuwse vissers heel wat beter dan de traditionele manier van vissen met de bordenschepen, waarbij de netten aan de achterzijde worden uitgezeL. Toen veel van ue oude bor denschepen een jaar of vijftien ge leden werden omgebouwd voor de bökkeawisserij (foto: Arm. 33), bleek dat de opbrengsten van deze schepen bijna verdubbeld werden. Deze resultaten waren voor de schip pers. die eerst nogal huiverig te- fenover de bokken "stonden, aanlei- ing om hun schepen ook geschikt te laten maken voor deze uit Duits land overgewaaide vismethode. Men ging vissen met de bokken, maar waren de schepen hier wel voor ge schikt? Verbeteringen ,We hadden zo'n vijftien jaar gele den wel een zeewaardige vloot', ver telt de heer J. de Winde, bestuurs lid van Zevibel voor Breskens. ,maar de schepen waren niet geschikt om de mast met de zware vistuigen te torsen. De schepen waren bovendien te smal'. De nieuwbouwschepen wa ren wel voor de bokkenvlsserij ge schikt en het type werd in de loop der jaren aan de hand %-an de opge dane ervaringen verbeterd. Onge veer de jaren zestig was men een heel eind op de goede weg en de sche- De oude Vlissingen 7. De Arm 33, een voormalig borden- schip, dat werd verbouwd voor de bokkenvisserij. pen hadden een goede stabiliteit. Toen men echter zover was, bleek dat met sterkere motoren betere re- suLtaten werden behaald. Sterkere motoren, wil het schip sta biel blijven, verben echter een ster ker en groter schip. Alleen een gro tere motor inbouwen is niet voldoen de en de kosten die aan een goede verbouw zijn verbonden, waren voor vele vissers, die nog: een hypotheek hadden op hun enkele jaren oude schip, zeer hoog. Schepenbesluit Naar aanleiding van de vele scheeps rampen, die zich ook bij de bokken- visserij voordeden, werd dus in 1965 het schepenbesluit veranderd. Voort aan moesten van alle nieuwbouw schepen de tekeningen en de stabi- liteitsberekeningen worden ingediend bij de scheepvaartinspectie. Van de bestaande schepen werd de stabili teit berekend aan de hand van een zogenaamde .rolproef'. De rolproeven wezen uit of een schip al dan niet verbouwd moest worden om toch een bepaalde stabiliteit te krijgen. Ver bouwingen kosten een hoop geld en om een schipper niet te duperen werd (bij onvoldoende stabiliteit) niet het zeewaardigheidscertificaat inge trokken maar men beperkte het vaargebied tot vaargebied I (tot 15 mijl uit de kust) met de aanteke ning .tot windkracht zes'. Deze rege ling kan men beschouwen als een .overgangsregeling'. Immers, een schip zonder certificaat van zeewaar digheid is bij verkoop niet zoveel waard en als men wil verbouwen moet men het nodige geld bij elkaar kunnen vissen. de volgende keer kan het een vlieg tuigwrak of iets dergelijks zijn en dan is het zaak het spulletje tijdig te kappen. Het is een kwestie van heel snel besluiten nemen en snel en goed reageren. Op zulke momen ten komt het aan op de bekwaamheid van de schipper die de beperkingen van zijn schip moet kennen. Het is juist bij het vissen dat er ongeluk ken kunnen gebeuren. Bij het va ren van en naar de visgronden ko men nooit moeilijkheden voor'. Financiering Met dit voorbeeld wordt de belang rijkheid geïllustreerd van de vakbe kwaamheid van de bemanning voor de stabiliteit van het scliip. Vakbe kwaamheid is echter niet genoeg. Het schip zeif moet ook stabiel zijn. Vandaar dat men in de visserijwe reld, ondanks de soms grote finan ciële consequenties, veel waardering heeft voor de scheepvaartinspectie. Over de financienngsdekkmg en sub sidies van overheidswege is men over het algemeen minder tevreden. In andere landen is dat volgens de heer De Winde voor de vissers beter ge regeld. Zo heeft België gunstige fi- nancieringsvoorwaaraen voor de schippers, die hun schepen in Bel gië laten bouwen. Ze kunnen geld tegen een zeer laag rentepercentage krijgen. Bij een scheepswerf in Bres kens heeft men van deze regeling ook iets gemerkt: het betekende een order minder. De buitenlandse vis sers krijgen ook op andere punten een soort verkapte subsidie. In Ne derland geeft men bij verbouwingen ook wel subsidies. ,Maar die zijn in vergelijking met de te maken kos- VOOR ALLE INLICHTINGEN, AUTORIJLES EN GRATIS PROEFRIT NV GARAGE VERBRUGGE DAF-DEALER Terneuzen, Industrieweg 37 Tel. 01150-3451 Oostburg Oude Stad 21 TeL 01170-2473 De nieuwe Vlissingen 7. een terschip van de Vlissingen 28 en van de modernste schepen van Zeeuwse vissersvloot. ten te laag\ vond de heer De Winde. .Toch zal er iets moeten gaan ge beuren, andere loopt men in Neder land de kans dat men wordt over vleugeld door de vissersvloot van het buitenland'. AUTOBEDRIJF A. BIESBROECK Off. DAF-DEALER Hulst Telefoon 01140 - 2600 AUTOMOB ELBEDR1JF DE GROENE NV Anjelierenstr. 5-7, tel. 01100-6810. Goes Dealers voor Noord- en Zuid-Beveland AUTOMOBIELBEDRIJF VAN FRAASSEN ZOON Scheldestr. 98 - Tel. 01184-4247, Vliss. Oost-Perkweg 21-23. Middelburg Dealer voor Walcheren Theorie De heer De Winde heeft over de financiële kant van de zaak een aardige theorie opgezet ,Als de overheid op gunstige voorwaarden de financiering regelt (bijvoorbeeld le ningen met een lage rente), dan kan zij ook eisen stellen aan de sche pen. Zij heeft dan de mogelijkheid voor elke soort visvangst één type schip verplicht te stellen. De rege ling heeft voor het rijk het voordeel dat Nederland altijd een zeer mo derne vloot heeft, die met het bui tenland kan concurreren. Voor de schippers is het grote voordeel dat de schepen in serie kunnen worden gebouwd zodat de aanschaf veel min der kapitaal versrt. Ook een eventue le reparatie minder tijd dus Op woensdag 12 maart In Concertzaal Middelburg MIDDELBURG .Sincere Perfor mance by Young .Musicians from Zeeland'," schreef een Engelse krant naar aanleiding van het optreden van het Zeeuws Jeugd Orkest op 2 febru ari jongstleden in de badplaats Fol kestone. Een hartverwarmende uit voering. die bijgewoond werd door een enthousiast, publiek in de vrij wel uitverkochte duizend zitplaatsen tellende Leas Cliff Hall. ADVERTENTIE) bovendien het voordeel dat hij een afschrijvingstermijn kan bepa len waar hij niet van af hoeft te; wijken'. De heer Zaadnoordijk kan deze theo rie in grote lijnen onderschrijven, alleen acht hij het geen haalbare kaart deze regeling door de overheid te laten instellen. Volgens hem moet een dergelijke aanpak van de vis serijvereniging Zevibel uitgaan Schrijven gs aan gemeenten RII VDDPRFPFIDIWr het no°dzakelijk een totaalvisie op te DIJ Y i/i/adlalijl/1 jlu bouwen, waaraan zowel bestemmings- nrernuiMluncni mriir»? plannen als subsidieverzoeken kunnen BESTEMMINGSPLANNEN word» getoetst MIDDELBURG In eon schrijven n 'S*.HLdS.tSiyk-.?*t d<! ï1™.",Van ho' de gemeentebesturen dringen gs van «tanl.bn.beheer, diemwel by de vorm- Zeeland er DIJ dte besturen op Sn om If11"*', d", "Jroertng, de .nstnodhou- eontact te leggen met het staatsbosbe- d ,K, financiering nauw is be- heer bii do voorhereidinc van hostem trokken >n deze aangewezen is om te niiriesnlanrien. «tniPt.iiifnii.nno nul. worden ingeschakeld bij de vonrberei- Vakmanschap .Gelukkig hefTben de Zeeuwse vis sers weinig ongelukken gehad', ver telt de heer Zaadnoordijk. ,Zij heb ben bewezen dat ze kunnen varen en dat ze goed varen'. De stabiliteit van een schip hangt voor een belangrijk deel af van de bekwaamheid van de bemanning. Dat de schepen bovendien moeten vol doen aan hoge veiligheidseisen, daar is men zowel in visserijkringen als bij de scheepvaartinspectie van over tuigd. ,Wij hebben dezelfde drang tot lijfsbehoud als ieder ander", zei de lieer De Winde. ,De veiligheid komt óók bij ons op de eerste plaats en pas daarna de winst'. ,Men beweert wel eens dat wij rustig ons leven wagen om bijvoorbeeld een vastge raakt tuig binnen te balen. Dat is echt niet zo. Maar je kunt niet elke keer als het blijft steken dat tuig maar kappen. Het zijn per slot van rekening dingen van ongeveer vijf duizend galden stuk. Bovendien blijft een tuig dikwijls ergens ncliter han gen. Soms is het een steen van vijf! ton, die je nog net boven kan halen, mingsplannen, structuurplanne, wikkellngsplannen en dergelijke, niet alleen als Tiet gaat. om natuur- en bos gebieden, maar ook wanneer uitbreidig In een nieuwe richting van de stads- of dorpsbebouwing verder de groene ruimte in moet worden geprojec teerd. De medewerking van staatsbosbe heer achten gs van grote betekenis. Zowel bij het leggen van bestemmin gen als bij de detaillering van daarbij te geven voorschriften kan naar de me ning van gs de provinciale directie van het staatsbosbeheer te Den Haag even als de consulent voor Zeeland te Goes belangrijke steun verlenen, menen gs. In dit verband wijzen zij er tevens op, dat de provinciale directie van het staats bosbeheer een belangrijke adviserende functie vervult bij de toepassing van di verse wettelijke voorschriften op het ge bied van de bosbouw, de landschaps bouw en het natuurbehoud. Vervolgens vragen gs de aandacht voor de mogelijkheden, welke dit gehele ar senaal van technische, en juridische ad viezen en subsidieregelingen biedt om de nieuwe positieve benadering, welke de ding', verklaarden gs. Bij wijze van ,een groet uit EngelantT zal het jeugdig orkest op woensdag 12 maart het programma van zijn Engelse tournee in Middelburg laten werkende Saint Edmund's Choir uit Canterbury te laten medewerken, treedt ln de plaats van dit koor het jongenskoor van de Zeeuwse Koor school onder leiding van Evert Hey- blok op. Het Zeeuwse Jeugd Orkest dankt zijn ontstaan aan het grote enthousias me voor gezamenlijke muziekbeoefe ning aan de kant van zijn dirigent Peter E. Jense en van de directeur van de Zeeuwse Muziekschool. Door het bijeenbrengen van de bes te leerlingen uit de ensemblespel- kiassen op Walcheren en Zuid-Bêve- land legden zij in 1966 de basis voor dit orkest. In 1967 groeide dit orkest uit de Zeeuwse Muziekschool: het werd een zelfstandige stichting, waarin be stuurlijk betrokken zijn het Provin ciaal Bestuur van Zeeland, de vere niging Jeugd en Muziek-Zeeland, de Zeeuwse Culturele Raad, het bestuur van de Zeeuwse Muziekschool, de di recteur van de Zeeuwse Muziekschool en de directeur van Jeugd en Muziek -Nederland. De aan het Zeeuwse bedrijfsleven Ingeruimde bestuurs plan ts blijkt nog niet bezet te zijn. Het Zeeuwse Jeugd Orkest trad al spoedig op de voorgrond, onder meer bij de "viering van het koperen Jubi leum van de Zeeuwse Muziekschool Radio en televisie gingen belangstel ling tonen. Zo vonden uitzendingen! kest telt nu zijn leden uit Tholen, Terneuzen, Krumingen, Goes, Middel-1 burg, Vlissingen en andere Zeeuwse i glaatsen. et jongenskoor van de Zeeuwse Koorschool werd ln dezelfde tijd op-1 gericht als de Zeeuwse Muziek- school. Het koor wint de laatste tijd snel aan bekendheid door ons hele land vanwege veel radio- en tv-con- certen, alsmede door de grammo-' werden opna men gemaakt, met pianist Gerard Hengeveld als begeleider van koorwerken van Henry Purcell. Een bloemlezing uit het werk van deze grote 17de eeuwse componist brengt het Jongenskoor tijdens het concert met het Zeeuws Jeugd Orkest kest ten gehore. Bovendien verzor- fen de jongens ln samenwerking met et orkest een uitvoering van de Ada- fium-Sulte voor koor en orkest van e Nederlandse componist Albert de Het Zeeuwse Jeugd Orkest speelt op 12 maart de symfonie in D gr t van Gossec, de Franse tijdgenoot van Mo zart en de muziek uit de operette .The Pirates of Penzance" van Arthur Sullivan. Dit stuk vond in Engeland een groot onthaal: ,It brought the house down had to be repeated." Het 16-jarige meisje Annette Theu- nis zal de solopartij spelen in Haydna concert voor piano en orkest ln C gr.t. Zij was de winnares van een con cours dat speciaal voor het Engelse concert georganiseerd werd. De krant schrijft: ,She proved herself a pia nist of considerable promise, and her performance gave much pleasure.' Het concert in Middelburg zal ge geven worden op uitnodiging van de vereniging Jeugd en Muzsek. foonplaat. Dezer dagen v en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER S CATARRH PASTILLES Alleen bij apothekers en drogisten wet op de ruimtelijke ordening ten grondslag liggende gedachte vormt, tot zijn recht te doen komen. Aanvankelijk Is in de planologie de aandacht voornamelijk gericht ge weest op de vormgeving van de ste delijke ontwikkeling, terwijl daar naast de landschappelijke gebieden, de zg groene ruimte, slechts in die zin werd benaderd, dat dooi middel van beperkende bepalingen werd ge tracht ongewenste toestanden te voorkomen. De zorg voor de groene ruimte kan echter niet langer uitsluitend langs de weg van regelingen, die alleen maar aangeven wat niet mag, worden uitge oefend, doch vergt een positief gericht I inrichtlngsbeleid. Hierbij kunnen bij voorbeeld worden genoemd landschaps- j plannen, welke In een ruilverkaveling j worden incennst. rinfriM. Menen ieetei* nn Aangezien de groene ruimten m ons land over het algemeen slechts van beperkte omvang zijn, is de wissel werking tussen stedelijke elementen en landschap groot. Dit brengt mede. dat het aanbeveling verdient bij het pro jecteren van stads- en dorspuitbreidin- gen en bij het vormgeven aan de ste delijke ontwikkeling zich tevens reken schap te geven van de inrichting van het omringende landschap en van de plaats welke het stedelijk element daarin kan innemen. Er diént meer en meer aandacht, te worden besteed aan een harmonische opbouw van het tota le landschap, in de ruimste zin van het woord genomen, dat wil zeggen met in begrip van de stedelijke en industriële elementen daarin, aldus het college. Een en ander vergt niet slechts een zich vertrouwd maken met de nieuwe wette lijke moge.ijkheden maar een nieuwe mentale benadering, die meer positief is ingesteld, meer gericht op verwerkelij king van de gestelde doeleinden dan op afweer van wat daarmee strijdig is. De afstand tussen planning en realisering zal moeten worden verkleind. Daartoe is Omdat de 2^e internationale huis houdbeurs Jdee'. van II tot en met 20 april a.s. in het teken zal staan van ,de creatieve vrouw', or ganiseerde de directie van deze ex positie onder de leerlingen van huishoudscholen en andere oplei dingsscholen voor meisjes een wedstrijd in het maken van folk- roristische poppengroepen. Dezer dagen werden ae inzendingen ge- Dei' te Oldenzaal voor een ,Tu>ent- se Boerenbruiloft. De beste inzen ding van elke provincie en Am sterdam en Rotterdam worden op de huishoudbeurs tn de RAI ten toongesteld. Voor Zeeland is dit de creatie Jioeren bij het ringste ken' van de rk nijverheidsschool voor meisjes te Goes 'Foto I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 9