Stabiliteit een voortdurende
zorg bij bouw vissersschepen
comfortabel
economisch
VEILIGHEID HEEFT ECHTER
FINANCIËLE CONSEQUENTIES
DAF44
ruim
EERSTE GROTE CONCERT DOOR
HET ZEEUWS JEUGD ORKEST
STAATSBOSBEHEER KAN VOOR
GEMEENTEN BELANGRIJK ZIJN
MOEREN BIJ HET RINGSTEKEN' VAN GOESE NIJVERHEIDSSCHOOL
69 VRIJDAG 7 MAART 1969
provinciale zeeuwse courant
9
NA SCHEPENBESLUIT VAN 1965
ADVERTENTIEI
VLISSINGEN De vissersschepen zijn de laatste jaren heel wat
veiliger geworden. Vooral de stabiliteit van de schepen is enorm
verbeterd. Dat deze stabiliteit voor de vissersschepen met de
boomkorren (het gangbare type in Zeeland) van groot belang is
blijkt wel uit het grote aantal scheepsrampen dat zich voor 1965
ten gevolge van de weinige stabiliteit heeft voorgedaan. Deze
scheepsrampen waren de aanleiding om het schepenbesluit, be
horende bij de schepenwet ter voorkoming van scheepsrampen
van 1909. in 1965 te veranderen en aan te passen aan de interna
tionale conventies. In dit schepenbesluit werden strenge eisen
gesteld aan de stabiliteit en de zeewaardigheid van de vissers
schepen. Het directe gevolg van deze eisen was, dat men bij de
diverse scheepswerven en scheepsbouwkundige laboratoria ging
zoeken naar methodes de schepen zo stabiel mogelijk te krijgen.
,A1 deze inspanningen hebben succes gehad', vertelt de heer J. M.
Zaadnoordijk, expert bij de scheepvaartinspectie te Vlissingen.
.Het aantal scheepsrampen bij de visserij is na 1965 sterk afge
nomen'.
0-50 km in 6 seconden 123 km/u f
prijs 5.325,(incl. BTW 5.964,
Stuur mil .-term.... ovm WTO MTU OW«
DA.F55 Coup*. DAF56 SUUonear (OMMrslrepw wü u mntt.) o
Mna:
scrsschip enorm belangrijk is, in
der geval belangrijker dan bij een
ander type vissersschip. Immers,'met
de boomkorren worden de netten aan
de zijkant van het schip uitgezet. Als
nu het vistuig vastraakt krijgt het
schip een kanteleffect overdwars. En
een schip kan nu eenmaal beter een
kanteleffect in de lengte opvangen
dan in de breedte.
In het scheepsbouwkundig proefsta
tion te Wageningen (één der modern
ste ter wereld) en bij de diverse
scheepswerven wordt de stabiliteit
van de schepen steeds verder opge
voerd. Zo heeft men bij P. Maaskant
te Bruinisse onlangs het vissersschip
de GO 2 verbouwd, waarbij de zwa
re winch aan de motor werd ge
plaatst, dus onder het zwaartepunt
van het schip, Bij dit schip helpt
de enkele tonnen wegende winch
die tot dusver altijd op dek stond
mee om het schip in evenwicht
te houden. De scheepswerf van fa.
gebr. Van de Sande uit Breskens
zoekt de benodigde stabiliteit onder
meer in een zware buisvormige kiel
en portaalmasten. De Vlissingen 7 en
de Vlissingen 28 (zie foto), die eind
vorig jaar werden afgeleverd, zijn
hier mooie voorbeelden van. Deze
schepen behoren tot de modernste
van de Zeeuwse vissersvloot,
Tot hiertoe klinkt het allemaal erg
gunstig, maar zoals bij alle din
gen zijn er ook enkele nadelen:
financiële
De door sommigen geroemde en door
anderen geduchte bokkenvlsserij be-
Saalt al sinds vele jaren het beeld
ij de Zeeuwse visserij. De bokken-
visserij voldoet nu eenmaal voor de
Zeeuwse vissers heel wat beter dan
de traditionele manier van vissen
met de bordenschepen, waarbij de
netten aan de achterzijde worden
uitgezeL. Toen veel van ue oude bor
denschepen een jaar of vijftien ge
leden werden omgebouwd voor de
bökkeawisserij (foto: Arm. 33),
bleek dat de opbrengsten van deze
schepen bijna verdubbeld werden.
Deze resultaten waren voor de schip
pers. die eerst nogal huiverig te-
fenover de bokken "stonden, aanlei-
ing om hun schepen ook geschikt
te laten maken voor deze uit Duits
land overgewaaide vismethode. Men
ging vissen met de bokken, maar
waren de schepen hier wel voor ge
schikt?
Verbeteringen
,We hadden zo'n vijftien jaar gele
den wel een zeewaardige vloot', ver
telt de heer J. de Winde, bestuurs
lid van Zevibel voor Breskens. ,maar
de schepen waren niet geschikt om
de mast met de zware vistuigen te
torsen. De schepen waren bovendien
te smal'. De nieuwbouwschepen wa
ren wel voor de bokkenvlsserij ge
schikt en het type werd in de loop
der jaren aan de hand %-an de opge
dane ervaringen verbeterd. Onge
veer de jaren zestig was men een
heel eind op de goede weg en de sche-
De oude Vlissingen 7.
De Arm 33, een voormalig borden-
schip, dat werd verbouwd voor de
bokkenvisserij.
pen hadden een goede stabiliteit.
Toen men echter zover was, bleek
dat met sterkere motoren betere re-
suLtaten werden behaald.
Sterkere motoren, wil het schip sta
biel blijven, verben echter een ster
ker en groter schip. Alleen een gro
tere motor inbouwen is niet voldoen
de en de kosten die aan een goede
verbouw zijn verbonden, waren voor
vele vissers, die nog: een hypotheek
hadden op hun enkele jaren oude
schip, zeer hoog.
Schepenbesluit
Naar aanleiding van de vele scheeps
rampen, die zich ook bij de bokken-
visserij voordeden, werd dus in 1965
het schepenbesluit veranderd. Voort
aan moesten van alle nieuwbouw
schepen de tekeningen en de stabi-
liteitsberekeningen worden ingediend
bij de scheepvaartinspectie. Van de
bestaande schepen werd de stabili
teit berekend aan de hand van een
zogenaamde .rolproef'. De rolproeven
wezen uit of een schip al dan niet
verbouwd moest worden om toch een
bepaalde stabiliteit te krijgen. Ver
bouwingen kosten een hoop geld en
om een schipper niet te duperen
werd (bij onvoldoende stabiliteit) niet
het zeewaardigheidscertificaat inge
trokken maar men beperkte het
vaargebied tot vaargebied I (tot 15
mijl uit de kust) met de aanteke
ning .tot windkracht zes'. Deze rege
ling kan men beschouwen als een
.overgangsregeling'. Immers, een
schip zonder certificaat van zeewaar
digheid is bij verkoop niet zoveel
waard en als men wil verbouwen
moet men het nodige geld bij elkaar
kunnen vissen.
de volgende keer kan het een vlieg
tuigwrak of iets dergelijks zijn en
dan is het zaak het spulletje tijdig
te kappen. Het is een kwestie van
heel snel besluiten nemen en snel
en goed reageren. Op zulke momen
ten komt het aan op de bekwaamheid
van de schipper die de beperkingen
van zijn schip moet kennen. Het is
juist bij het vissen dat er ongeluk
ken kunnen gebeuren. Bij het va
ren van en naar de visgronden ko
men nooit moeilijkheden voor'.
Financiering
Met dit voorbeeld wordt de belang
rijkheid geïllustreerd van de vakbe
kwaamheid van de bemanning voor
de stabiliteit van het scliip. Vakbe
kwaamheid is echter niet genoeg.
Het schip zeif moet ook stabiel zijn.
Vandaar dat men in de visserijwe
reld, ondanks de soms grote finan
ciële consequenties, veel waardering
heeft voor de scheepvaartinspectie.
Over de financienngsdekkmg en sub
sidies van overheidswege is men over
het algemeen minder tevreden. In
andere landen is dat volgens de heer
De Winde voor de vissers beter ge
regeld. Zo heeft België gunstige fi-
nancieringsvoorwaaraen voor de
schippers, die hun schepen in Bel
gië laten bouwen. Ze kunnen geld
tegen een zeer laag rentepercentage
krijgen. Bij een scheepswerf in Bres
kens heeft men van deze regeling
ook iets gemerkt: het betekende een
order minder. De buitenlandse vis
sers krijgen ook op andere punten
een soort verkapte subsidie. In Ne
derland geeft men bij verbouwingen
ook wel subsidies. ,Maar die zijn in
vergelijking met de te maken kos-
VOOR ALLE INLICHTINGEN, AUTORIJLES EN GRATIS PROEFRIT
NV GARAGE VERBRUGGE
DAF-DEALER
Terneuzen,
Industrieweg 37
Tel. 01150-3451
Oostburg
Oude Stad 21
TeL 01170-2473
De nieuwe Vlissingen 7. een
terschip van de Vlissingen 28 en
van de modernste schepen van
Zeeuwse vissersvloot.
ten te laag\ vond de heer De Winde.
.Toch zal er iets moeten gaan ge
beuren, andere loopt men in Neder
land de kans dat men wordt over
vleugeld door de vissersvloot van het
buitenland'.
AUTOBEDRIJF A. BIESBROECK
Off. DAF-DEALER
Hulst Telefoon 01140 - 2600
AUTOMOB ELBEDR1JF
DE GROENE NV
Anjelierenstr. 5-7, tel. 01100-6810. Goes
Dealers voor Noord- en Zuid-Beveland
AUTOMOBIELBEDRIJF
VAN FRAASSEN ZOON
Scheldestr. 98 - Tel. 01184-4247, Vliss.
Oost-Perkweg 21-23. Middelburg
Dealer voor Walcheren
Theorie
De heer De Winde heeft over de
financiële kant van de zaak een
aardige theorie opgezet ,Als de
overheid op gunstige voorwaarden de
financiering regelt (bijvoorbeeld le
ningen met een lage rente), dan kan
zij ook eisen stellen aan de sche
pen. Zij heeft dan de mogelijkheid
voor elke soort visvangst één type
schip verplicht te stellen. De rege
ling heeft voor het rijk het voordeel
dat Nederland altijd een zeer mo
derne vloot heeft, die met het bui
tenland kan concurreren. Voor de
schippers is het grote voordeel dat
de schepen in serie kunnen worden
gebouwd zodat de aanschaf veel min
der kapitaal versrt. Ook een eventue
le reparatie
minder tijd dus
Op woensdag 12 maart
In Concertzaal
Middelburg
MIDDELBURG .Sincere Perfor
mance by Young .Musicians from
Zeeland'," schreef een Engelse krant
naar aanleiding van het optreden van
het Zeeuws Jeugd Orkest op 2 febru
ari jongstleden in de badplaats Fol
kestone. Een hartverwarmende uit
voering. die bijgewoond werd door
een enthousiast, publiek in de vrij
wel uitverkochte duizend zitplaatsen
tellende Leas Cliff Hall.
ADVERTENTIE)
bovendien het voordeel dat hij
een afschrijvingstermijn kan bepa
len waar hij niet van af hoeft te;
wijken'.
De heer Zaadnoordijk kan deze theo
rie in grote lijnen onderschrijven,
alleen acht hij het geen haalbare
kaart deze regeling door de overheid
te laten instellen. Volgens hem moet
een dergelijke aanpak van de vis
serijvereniging Zevibel uitgaan
Schrijven gs aan gemeenten
RII VDDPRFPFIDIWr het no°dzakelijk een totaalvisie op te
DIJ Y i/i/adlalijl/1 jlu bouwen, waaraan zowel bestemmings-
nrernuiMluncni mriir»? plannen als subsidieverzoeken kunnen
BESTEMMINGSPLANNEN word» getoetst
MIDDELBURG In eon schrijven n 'S*.HLdS.tSiyk-.?*t d<! ï1™.",Van ho'
de gemeentebesturen dringen gs van «tanl.bn.beheer, diemwel by de vorm-
Zeeland er DIJ dte besturen op Sn om If11"*', d", "Jroertng, de .nstnodhou-
eontact te leggen met het staatsbosbe- d ,K, financiering nauw is be-
heer bii do voorhereidinc van hostem trokken >n deze aangewezen is om te
niiriesnlanrien. «tniPt.iiifnii.nno nul. worden ingeschakeld bij de vonrberei-
Vakmanschap
.Gelukkig hefTben de Zeeuwse vis
sers weinig ongelukken gehad', ver
telt de heer Zaadnoordijk. ,Zij heb
ben bewezen dat ze kunnen varen
en dat ze goed varen'.
De stabiliteit van een schip hangt
voor een belangrijk deel af van de
bekwaamheid van de bemanning. Dat
de schepen bovendien moeten vol
doen aan hoge veiligheidseisen, daar
is men zowel in visserijkringen als
bij de scheepvaartinspectie van over
tuigd.
,Wij hebben dezelfde drang tot
lijfsbehoud als ieder ander", zei de
lieer De Winde. ,De veiligheid komt
óók bij ons op de eerste plaats en
pas daarna de winst'. ,Men beweert
wel eens dat wij rustig ons leven
wagen om bijvoorbeeld een vastge
raakt tuig binnen te balen. Dat is
echt niet zo. Maar je kunt niet elke
keer als het blijft steken dat tuig
maar kappen. Het zijn per slot van
rekening dingen van ongeveer vijf
duizend galden stuk. Bovendien blijft
een tuig dikwijls ergens ncliter han
gen. Soms is het een steen van vijf!
ton, die je nog net boven kan halen,
mingsplannen, structuurplanne,
wikkellngsplannen en dergelijke, niet
alleen als Tiet gaat. om natuur- en bos
gebieden, maar ook wanneer uitbreidig
In een nieuwe richting van de stads-
of dorpsbebouwing verder de groene
ruimte in moet worden geprojec
teerd. De medewerking van staatsbosbe
heer achten gs van grote betekenis.
Zowel bij het leggen van bestemmin
gen als bij de detaillering van daarbij
te geven voorschriften kan naar de me
ning van gs de provinciale directie van
het staatsbosbeheer te Den Haag even
als de consulent voor Zeeland te Goes
belangrijke steun verlenen, menen gs.
In dit verband wijzen zij er tevens op,
dat de provinciale directie van het staats
bosbeheer een belangrijke adviserende
functie vervult bij de toepassing van di
verse wettelijke voorschriften op het ge
bied van de bosbouw, de landschaps
bouw en het natuurbehoud.
Vervolgens vragen gs de aandacht voor
de mogelijkheden, welke dit gehele ar
senaal van technische, en juridische ad
viezen en subsidieregelingen biedt om de
nieuwe positieve benadering, welke de
ding', verklaarden gs.
Bij wijze van ,een groet uit EngelantT
zal het jeugdig orkest op woensdag
12 maart het programma van zijn
Engelse tournee in Middelburg laten
werkende Saint Edmund's Choir
uit Canterbury te laten medewerken,
treedt ln de plaats van dit koor het
jongenskoor van de Zeeuwse Koor
school onder leiding van Evert Hey-
blok op.
Het Zeeuwse Jeugd Orkest dankt zijn
ontstaan aan het grote enthousias
me voor gezamenlijke muziekbeoefe
ning aan de kant van zijn dirigent
Peter E. Jense en van de directeur
van de Zeeuwse Muziekschool.
Door het bijeenbrengen van de bes
te leerlingen uit de ensemblespel-
kiassen op Walcheren en Zuid-Bêve-
land legden zij in 1966 de basis voor
dit orkest.
In 1967 groeide dit orkest uit de
Zeeuwse Muziekschool: het werd
een zelfstandige stichting, waarin be
stuurlijk betrokken zijn het Provin
ciaal Bestuur van Zeeland, de vere
niging Jeugd en Muziek-Zeeland, de
Zeeuwse Culturele Raad, het bestuur
van de Zeeuwse Muziekschool, de di
recteur van de Zeeuwse Muziekschool
en de directeur van Jeugd en Muziek
-Nederland. De aan het Zeeuwse
bedrijfsleven Ingeruimde bestuurs
plan ts blijkt nog niet bezet te zijn.
Het Zeeuwse Jeugd Orkest trad al
spoedig op de voorgrond, onder meer
bij de "viering van het koperen Jubi
leum van de Zeeuwse Muziekschool
Radio en televisie gingen belangstel
ling tonen. Zo vonden uitzendingen!
kest telt nu zijn leden uit Tholen,
Terneuzen, Krumingen, Goes, Middel-1
burg, Vlissingen en andere Zeeuwse i
glaatsen.
et jongenskoor van de Zeeuwse
Koorschool werd ln dezelfde tijd op-1
gericht als de Zeeuwse Muziek-
school. Het koor wint de laatste tijd
snel aan bekendheid door ons hele
land vanwege veel radio- en tv-con-
certen, alsmede door de grammo-'
werden opna
men gemaakt, met pianist Gerard
Hengeveld als begeleider van
koorwerken van Henry Purcell. Een
bloemlezing uit het werk van
deze grote 17de eeuwse componist
brengt het Jongenskoor tijdens het
concert met het Zeeuws Jeugd Orkest
kest ten gehore. Bovendien verzor-
fen de jongens ln samenwerking met
et orkest een uitvoering van de Ada-
fium-Sulte voor koor en orkest van
e Nederlandse componist Albert de
Het Zeeuwse Jeugd Orkest speelt op
12 maart de symfonie in D gr t van
Gossec, de Franse tijdgenoot van Mo
zart en de muziek uit de operette
.The Pirates of Penzance" van Arthur
Sullivan. Dit stuk vond in Engeland
een groot onthaal: ,It brought the
house down had to be repeated."
Het 16-jarige meisje Annette Theu-
nis zal de solopartij spelen in Haydna
concert voor piano en orkest ln C gr.t.
Zij was de winnares van een con
cours dat speciaal voor het Engelse
concert georganiseerd werd. De krant
schrijft: ,She proved herself a pia
nist of considerable promise, and her
performance gave much pleasure.'
Het concert in Middelburg zal ge
geven worden op uitnodiging van de
vereniging Jeugd en Muzsek.
foonplaat. Dezer dagen v
en bij zware of
hardnekkige verkoudheid
POTTER S CATARRH
PASTILLES
Alleen bij apothekers en drogisten
wet op de ruimtelijke ordening ten
grondslag liggende gedachte vormt, tot
zijn recht te doen komen.
Aanvankelijk Is in de planologie de
aandacht voornamelijk gericht ge
weest op de vormgeving van de ste
delijke ontwikkeling, terwijl daar
naast de landschappelijke gebieden,
de zg groene ruimte, slechts in die
zin werd benaderd, dat dooi middel
van beperkende bepalingen werd ge
tracht ongewenste toestanden te
voorkomen.
De zorg voor de groene ruimte kan
echter niet langer uitsluitend langs de
weg van regelingen, die alleen maar
aangeven wat niet mag, worden uitge
oefend, doch vergt een positief gericht I
inrichtlngsbeleid. Hierbij kunnen bij
voorbeeld worden genoemd landschaps- j
plannen, welke In een ruilverkaveling j
worden incennst. rinfriM. Menen ieetei* nn
Aangezien de groene ruimten m ons
land over het algemeen slechts van
beperkte omvang zijn, is de wissel
werking tussen stedelijke elementen en
landschap groot. Dit brengt mede. dat
het aanbeveling verdient bij het pro
jecteren van stads- en dorspuitbreidin-
gen en bij het vormgeven aan de ste
delijke ontwikkeling zich tevens reken
schap te geven van de inrichting van
het omringende landschap en van de
plaats welke het stedelijk element
daarin kan innemen. Er diént meer en
meer aandacht, te worden besteed aan
een harmonische opbouw van het tota
le landschap, in de ruimste zin van het
woord genomen, dat wil zeggen met in
begrip van de stedelijke en industriële
elementen daarin, aldus het college.
Een en ander vergt niet slechts een zich
vertrouwd maken met de nieuwe wette
lijke moge.ijkheden maar een nieuwe
mentale benadering, die meer positief is
ingesteld, meer gericht op verwerkelij
king van de gestelde doeleinden dan op
afweer van wat daarmee strijdig is. De
afstand tussen planning en realisering
zal moeten worden verkleind. Daartoe is
Omdat de 2^e internationale huis
houdbeurs Jdee'. van II tot en
met 20 april a.s. in het teken zal
staan van ,de creatieve vrouw', or
ganiseerde de directie van deze ex
positie onder de leerlingen van
huishoudscholen en andere oplei
dingsscholen voor meisjes een
wedstrijd in het maken van folk-
roristische poppengroepen. Dezer
dagen werden ae inzendingen ge-
Dei' te Oldenzaal voor een ,Tu>ent-
se Boerenbruiloft. De beste inzen
ding van elke provincie en Am
sterdam en Rotterdam worden op
de huishoudbeurs tn de RAI ten
toongesteld. Voor Zeeland is dit de
creatie Jioeren bij het ringste
ken' van de rk nijverheidsschool
voor meisjes te Goes 'Foto I