EGBERT VAN PARIDON: .TONEELPRAKTIJK STAAT NIEUWE INITIATIEVEN IN DE WEG' PANDA en de wensduit I televisie NIEUW TONEELSTUK LEO VROMAN OP PROGRAM HOLLAND-FESTIVAL D, hetlkruisverhoor WOENSDAG 5 MAART 1969 PROVINCIAL! ZEEUWS! COURANT 13 ACTEURS WILLEN MEESPREKEN IN REPERTOIREKEUS De Jonge acteurs van toneelgroep Centrum vragen om inspraak in het beleid. Zij willen meebeslissen in de repertoirekeuze en hebben bezwaren tegen de toneelpraktijk waarbij de zalen niet vol lopen. Hel is een kwes tie die uiteraard niet geldt voor Centrum alleen, maar in dit gezel schap wel sterk naar voren komt om dat de acteurs zich meer dan in de meeste andere groepen nauw betrokken voelen bij het wel en wee van het totale gezelschap. Moeten er andere stukken gespeeld worden Moet er een andere speel stijl groeien Moet de leiding in formatie verstrekken over alles wat zich in het gezelschap voordoet Moeten acteurs door de regisseur an ders benaderd worden Wat kan er gedaan worden om de schouwburg zalen voller te krijgen In gesprek ken met de dertien jonge acteurs van Centrum, die in aanmerking ko men voor de Utrechtse Cor Her mus-prijs, schoven deze zaken tel kens weer naar voren als zeer posi tief bedoelde kritiek op het gezel schap. Zodat men zich gaat afvra gen: wat heeft de leiding hierop te zeggen Welke vraag resulteerde in een gesprek met Egbert van Pa ridon, directeur van Centrum. Egbert van Paridon: ,De jongere ac teurs willen van de grond af opnieuw beginnen. Dat is natuurlijk juist, in principe., We zitten met een toneel praktijk die nieuwe initiatieven hin dert. De zeg niet: onmogelijk maakt, want dat is niet waar. Het toneel plan is een stap in de goede richting: drie gezelschappen hebben nu de mo gelijkheid om tijd te besteden aan exploratie inplaats van alleen maar exploitatie. Voor Centrum is dat (nog) niet het geval. Het voordeel van onze groep is en dat hebben we ook altijd gewild dat we een min of meer elastische positie heb ben achter het front. De grote ge zelschappen zitten met een status-ele ment, ze moeten 'n bepaalde stand ophouden, waar wij niet aan hoeven mee te doen. We hebben een hoekje gezocht waar we die verplichting niet hebben terwijl we toch een vol waardige speelgelegenheid hebben. Daarmee vullen wij een plaats op de markt in.' ,aJs je je hand bij de overheid op houdt moet j<" aan bepaalde voor waarden voldoen. Als je de subsidie aanvaardt, accepteer je een opdracht. .Als je je hand bij de overheid op- taak: het bedienen van een vrij groot gemeleerd publiek. Je moet zorgen dat dat publiek redelijk aan z'n trekken komt. Wij zijn tegenstander van een elk-wat-wils-repertoir. We zijn voorstander van een repertoire dat zo modern mogelijk is, zonder dat je publiek verliest. De .beruchte' uitspraak van Peter Oosthoek: de trein van je repertoire moet zo snel mogelijk gaan. Je moet alleen zorgen voor stations waar de mensen in stappen, anders rijd je allen'. je door het gat in het gordijn de zaal .n stond te loeren of er wel genoeg mensen zaten zodat je aan het eind van de maand geld zou knjgen. Van de eerste vijf maanden van het be staan van Puck moet ik nog altijd m'n geld krijgen. Isolement V ernieuwen .Vernieuwen is noodzakelijk maar er zijn bepaalde factoren die dat juiste uitgangspunt hinderen. We zijn dus niet klaar met te constateren dat de kritiek van de jongeren juist is. Scherper gesteld: als je het toneel wilt hervormen als acteur, weet je dat je algelijk helemaal opnieuw moet beginnen en niet de huidige praktijk moet ombuigen. Opnieuw beginnen betekent b v dat ieder be reid zou moeten zijn z'n vaste sa laris er aan te geven. De jongeren van nu hebben het geluk dat de fi nanciering van het toneel goed zit, en terecht. Maar 't is natuurlijk flauw om dit te gebruiken als argu ment dat ze gemakkelijk praten zou den hebben., ',t Is flauw omdat ze de oude situatie niet kennen waarbij ,Dat de jonger acteurs nu met elkaar bezig zijn in een soort beslotenheid te werken aan het vak vind ik van belang. Ik heb ze gesuggereerd om als er een voorstelling van komt die uit te brengen in Haarlem. Haarlem zou de off-off-broadway-functie van Amsterdam moeten verzorgen. Kan heel goed. omdat het een conclaaf s. Haarlem ligt 20 km van Amster dam. maar het is nog veel geïso leerder dan Utrecht dat 40 km van Amsterdam Ligt. Dat isolement moet gebruikt worden. Haarlem en U- trecht hebben beide de mogelijkheid om een eigen cultureel leven van de grond af op te bouwen. De jongeren in onze groep hebben voor hun activiteiten mets aan bijv. de Amsterdamse .kunstkring voor allen' Ze moeten zelf de brug slaan naar een publiek. Niet de leiding, dat moeten ze zelf doen Medezeggenschap .Wie kiest een stuk Ik dacht dat voor 'centrum de verhouding regering-parlement wel opging. Bij ons. in tegenstelling tot andere ge zelschappen kén de .regering* ook weggestuurd worden, als de acteurs met algemene stemmen.nee, dan zitten we niet aan de stoelen vastge plakt. Ik heb laatst in een forum gezeten over medezeggenschap van de or kestmusicus. Ze vroegen me .omdat dit bij het toneel zo goed georgani seerd is. Ik zei dat ik zou komen om dat misverstand recht te zetten, want het toneel is in feite feodaal. Maar goed, musici hebben als 't gaat over medezeggenschap te maken met NEDERLAND-1 11.00 uur: (NTS-NOT) TEKENLES 11.25 uur: BEELDVERHAAL VAN DE KERK 14.55 uur: AJAX-BENFICA Herman Kuiphof geeft een rechtstreeks verslag van de beslissingswedstrijd in het Stade des Colombes te Pa rijs. In verband met het feit. dat de wedstrijd wordt gespeeld op een tijdstip dat velen door werkzaamheden niet in de gelegenheid zullen zijn de directe televisie reportage te volgen, zal de NTS deze reportage, met inbegrip van een eventuele verlenging met eetn half our, in haar geheel herhalen. Deze herhaling wordt, eveneens via Nederland I, uitgezonden om 18.15 uur (eerste helft) en om 19.17 uur (tweede helft). Een na beschouwing uit Parijs volgt om 22.40 uur. 17.00 uur: (AVRO) GEEN WOORDEN MAAR DADEN De eerste interland Borussia-München Gladbach tegen GVAV-Groningen. 16-18 uur: HERHALING EERSTE HELFT AJAX-BENFICA 19.00 uur: DE FABELTJESKRANT EN JOURNAAL 19.17 uur: HERHALING TWEEDE HELFT AJAX-BENFICA 30.05 uur: JOURNAAL 20.30 uur: ZENDTIJD POLITIEKE PARTIJEN (psp). 20.40 uur: STICHTING SOCUTERA 20.45 uur: INBURGEREN (WET-STRIJD) 21.10 uur: .BRIEF VAN EEN ONBEKENDE VROUW'. Film uit 1948 van Max Ophüls met Joan Fontaine, Louie Jordan en Mady Christians naar het verhaal van Stefan Zweig. 22.40 uur: NABESCHOUWING AJAX-BENFICA 23.00 uur: HEROPENING PERSCENTRUM NIEUW SPOORT 23.15 uur: OPENBAAR KUNSTBEZIT Indien de wedstrijd Ajax-Benfica onbeslist mocht ein digen en derhalve een verlenging van ongeveer een half uur noodzakelijk is, vervalt m.b.t. de herhaling van de reportage 's avonds 't programma .Inburgeren'. 19.05 uur: (AVRO) MUZIEKMOZAIEK Willem Duys vraagt met de boekenweek Int hoofd enige aandacht voor muziek en literatuur. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (AVRO) ZES KRITICI ZOEKEN EEN SCHRIJVER Mevrouw Andreas Buraier, mejuffrouw Lidy van Ma- rissing en de heren Kees Fens, Alfred Koasmann, Adri- aan Morrien en Adriaan van der Veen op zoek naar hun schrijver van het jaar. 21.00 uur: DE SAINT 21.50 uur: At RO S TELEVIZIEK 22.25 uur: (NTS) TWEEDE JOURNAAL 22.30 uur: (TELEAC) HOGER ONDERWIJS BELGIË-NED. KANAAL J/10 17.00 uur: TIP-TOP-JEUGD 18.00 uur: SOHOOLTV 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: WERELD ZONDER GRENZEN 19.25 uur: ARENA 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: C'EST LA VIE Show van Jean Cristophe Averty met Maur.ce Che valier en Dianah Caroll 21.20 uur: JOSEF VON STERNBERG 22.10 uur: CONCERT Het radio philharmoniscii orkest van Denemarken on der leiding van Herbert Bttomstadt en de pianiste In- grid Haebler spelen: pianoconcert in D-groot (nr 26) van Mozart en de ouverture Leonore (H) van Beetho ven. BELGIë-FRANS KANAAL 3 EN 8 16.55 Journaal; 17.00 Feu vert; 18.30 Bibliothéque; 19.00 Les volants; 19.25 Tartine; 19.30 Ya.o, feuilleton: 20.00 Journaal; 20.30 Neuf millions; 22.30 Le carrousel aux images; 23.15 Journaal. NEDERLAND-2 KANAAL 32 FRANKRIJK-RIJSSEL (JULLE) KANAAL 12 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 10.35 Schooltelevisie; 12.30 Midi-magazine; 13.00 Jour naal; 14.05 Schooltelevisie; 16.00 Schooltelevisie; 18.20 Flash actualités; 18.30 Spelprogramma18.45 L'amour de l'art: 19.15 Aglae et Sidonie; 19.20 Regionale ak- tualiteiten; 19.40 Alló police; 20.00 Journaal; 20.30 La grande farandole; 21.30 Le quart d"heure de...; 21.45 choses vues; 23.05 Journaal. WOENSDAG 5 MAART Middag 12.00 Stereo: Pianorecital: klassieke en moderne muziek (gr). 12.21 Voor het platteland. 12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw. 12.29 Ste reo: Walsorkest. 13.00 Nieuws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Franse chansons 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Klassieke pianomuziek (gri. 15.10 Noordhol lands Filharmonisch Orkest, koor en solisten (opn): klassieke gewijde muziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Socië teit: Zestig minuten voor boven de zest.lg. NRU: 17.02 Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. 18.30 Stereo: VARA'* Popshow. 19.05 Stereo: Licht vocaal en In strumentaal ensemble met zangso list. 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 Pop en Avant- farde muziek. 20.10 Het oproer raait: Rebelse liedjes van altijd en overal. 20.35 Vragenvuur. '21.00 Plaats gevonden: regionaal amuse mentsprogramma. 22.00 Stereo: Jazz muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Medede lingen22.42 Actualiteiten. 22.55 Contrasten: moderne en klassieke muziek (opn). 23.55-24.00 Nieuwe. DONDERDAG Morgen: AVRO: 7.00 nws; 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo: lichte grammofoonmu- ziek. VPRO 7.54 deze dag; AVRO: 8.00 nws: 8.11 radiojournaal: 8.20 stereo: lichte gramm. muz„ (8.30- S.33 dc groenteman): 8.50 morgen wijding: 9 00 stereo mod. kamermuz.; (gr.); 9.35 waterstanden; 9.40 school radio; 10.00 voor de kleuters: 10.10 arbeidsvitaminen (gr.): (11.00-11.02 nws): 11.30 pianorecital: klassieke muziek; 11.55 beursberichten KRO: 12.UU Van twaalf tot twee: gevarieerd programma (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar quiz, 13.15 Ondernemend, praatje.) NCRV: 1-1,00 Radio Kamer orkest en solist: moderne en semi- klassleke muziek. 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de ieugd. 17.00 Voor de tieners. Over heidsvoorlichting: 17.50 Vast en ze ker. informaties over onze sociale verzekeringen. Samenstelling en pre sentatie: Herman van der Hoeven en Claude Belloni. Avond NCRV: 18.00 Geestelijke liederen (gr, en opn.) 18.30 Nieuws en weer- praatje. 18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openhaal Kunstbezit. 19.10 Veertig Plus serie uitzendingen tgv de Boekenweek .19.40 Stereo: Ka merorkest Pieter Hellcndaal: moder ne muziek (opn). 20.00 Wel en Wee. inclusief btw, klankbeeld. 20.15 Ste reo: Concertgebouworkest, koren en solisten: semi-klassieke muziek. (In de pauze: De glimlach der stilte, literair programma). NVSH: 22.20 Sextant. radioweekblad van de NVS. NRU: 22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Stereo: X. een sprong in het duister. 23.55- 24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen: KRO: 7.00 nws; 7.10 het levende woord; 7.15 badinerie: moderne en klassieke muziek (gr.); (7.30 nws; 7.32 actualiteiten; 7.50 overweging: 8.00 nws); 8.30 nws; 8.32 voor de huisvrouw (9.00-9.10 gymnastiek voor de huisvrouw); NRU: 10.00 wat heeft dat kind?, pedagogisch lezing; 10.20 stereo: muziek uit de Barok (opn. en gr.) KRO: 11.00 nws; 11.02 voor de zieken: 11.55 medede lingen. Middag; (12.00 Nieuws). AVKO: 13.00 Nws. t3.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nws). 15.00 Nieuws. 15.03 Arbeids vitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 Gimmick: licht gevarieerd platenpro gramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Radio journaal. 17.05-18.00 Toppoppology: popmuziek. DONDERDAG Morgen NCRV: 9.00 nws; 9.02 onder de hoog- tezon: voor de zieken; 9.40 zzzzoef...: instrumentaal programma; 10.00 nieuws; 10.03 muziek bij de koffie: licht platenprogramma (11.00 nws); werk dat ze voor 60 procent kennen. Toneelstukken zijn voor 90 procent onbekend .De dramaturgie selecteert zo n vijftig stukken, die de hele lei ding vervolgens gaat lezen om er acht voor een seizoen uit te selec teren. Als al die acteurs dat werk óók nog zouden moeten lezen ze zouden er gek van worden. Wij hebben .Centrum vermoordt pia niste' gekozen als een aardige moge lijkheid voor het lichtere repertoire. Het heeft groot, succes, maar de ac teurs voelden zich onprettig omdat ze niet konden terugvallen op welke zekerheid dan ook, en ze geloofden er van meet af aan niet in. Hier zie je een voorbeeld van wat de ac teurs eenvoudig niet kónden zien. Ik stel me niet boven de groep, ik zeg alleen dat de leiding beter hel complex van factoren van waaruit je kiest kan overzien. Ik zon willen dat iedereen maar dan ook tot en met de inspecient en de kleedster gelijkelijk hij de keuze van liet stuk meedoet. Dit is nooit honderd pro cent te halen. Degenen die zich wel is teveel als de .bestuurden' beschou wen. vergeten dan wel eens dat de leiding hun een hele last van de schouders af neemt waardoor zij vrij kunnen werken, spelen. Een voorbeeld uit de praktijk: twee actrices komen voor een bepaalde rol in aanmerking. De ene heeft dat seizoen al een goeie rol gespeeld, de ander is er nog niet aan te pas ge komen. De redenering die je zou wil len volgen is: de beste moet 't doen, daarop heeft hert: publiek recht. In de praktijk zal de directie van een vast ensemble moeten laten meespelen dat die tweede ook moet kunnen werken. Maar zo'n tableauverhou- dingsfactor is bijna nooit uit te leg- f en zonder dat je iemand schaadt, k heb het wel bij de hand gehad dat ik met de mond vol tanden Siond. met 't Idee als ik dét nu ga uitleg gen dan maak ik iemand kapot'. Vera Beths wint Oskar Back-fonds Een studiebeurs ter waarde van 16.000 gulden viel vanavond al- eer ste prijs in het tweede nationale vioolconcours 1969 ten d«e| juin de 22-Jarige Vera Beths, leerlinge van Herman Krebbcrs. De prijs werd haar officieel uitge reikt door de minuter van crm. mej. dr M. A. M. Klompé. in aanwezig heid van onder meer pr.ns Clau* en de Amsterdamse wethouder van cul tuur. de heer polak, in bet stedelijk museum ln Amsterdam. De overgelukkige violiste eindigde vanmiddag I n de finale, waaraan werd deelgenomen door de 18-jarige Christian Bor, de 24-larfge John Hel- stone, de 22-jarige <-ra Beths en de 18-Jarige Mieke Biesta. als eerste. Christian Bor. eveneens leerling van Herman Krebbers, kreeg een prtja van duizend gulden en de Donemus- prijs ter waarde van eveneens dui zend gulden. Mieke Biesta en John Heïstone ontvingen eveneens een be drag van duizend gulden. Het Rot terdams Phllharmonisch Orite^ heeft de eerste-prij swi n nare* uitgenodigd om op 31 maart a s als soliste op te treden op een leugdcon- cert onder leiding van Edo de Waart. De AVRO zal van Vera Beths een recital uitzenden, terwijl het Con certgebouworkest en het Residentie orkest, alsmede het Kunstmaandor- kest zich :n principe bereid hebben verklaard haar uit te nodigen voor een optreden. Het nationaal viool concours. dat over twee jaar opnieuw wordt gehouden, stond onder auspi ciën van de stichting stud.efonds.Os kar Back'. ste. Per jaar kon de leiding dus ver anderen. Dit systeem is vastgelopen op twee punten: 1. Al gauw bleek dat leiding geven een zware belasting was die een iso lement meebracht. Met bepaalde din- Klip ,De betrokkenheid van allen moet ontstaan, zeker. Je ziet het ook al in de praktijk voorzover we int het sterrendom raken. In Centrum is de gelijkwaardigheid van de acteurs al neel duidelijk, en omdat die acteurs het stuk avond aan avond staan te verdedigen is het duidelijk dat hun inbreng groot moet zijn. Dit is trou wens traditie in het gezelschap, dat ln 1950 begon als Puck. Het ls op gezet door vier jonge mensen. Vier seizoenen hebben we t volgehouden zonder directie, met een gekozen lei ding van vier mensen. Elke drie maanden was een van de vier ver vangbaar wanneer de troep dat wen- Rechtstreekse radioreportage Aiax-Benfica De NRU zendt vandaag om 14.50 uur via Hilversum 2 een rechtstreeks radioverslag van de wedstrijd Ajax-Benfica uit. Verslaggevers zyn Wim Hoo- gendoorn, Theo Koomen en Dick van Rijn. In de pauze van de wedstrijd wordt hel nieuwsbulletin van de radionieuwsdienst uitgezon den. keren. Ér ontstond dus automatisch een afstand van de gekozen leidiiig. Er kwam ook al een stukje geheim taal. Het merkwaardige is dat ik nooit directeur heb willen worden, maar gekozen en niet vervangen ben. We waren van huis uit geen leiders, maar de specialisatie groeide zien derogen. 2. Op het personeelsbeleid. We heb ben het toch gepresteerd om na het tweede jaar met z'n allen iemand van de groep te ontslaan. Dat herinnert iedereen zich als verschrikkelijke bijeenkomsten. In dergelijke dingen zit een klip voor de medezeggen schap. De gespecialiseerde leiding kan nooit honderd procent openheid van zaken geven. Maar inderdaad, het ls dwaasheid om veertien jaar later, op basis van een oude ervaring, te zeggen dat het dus niet kan. Daar bij is de hele situatie van de acteurs zo veranderd, opleiding en interesse zijn verbeterd. De hele zaak moet op nieuw bekeken worden.' ,Er komt nu een werkgroep In Cen trum, de acteurs hebben een directie lid en twee mensen uit hun eigen midden gekozen, en de leiding kiest een ander directielid plas een acteur. Deze werkgroep beziet in hoeverre het mogelijk is iedereen maximaal bij het artistieke en zakelijke be leid te betrekken. Opnieuw bekijken dus. Ik sta er helemaal open voor. Alleen .pas op dat we onszelf niet bedriegen met ongerechtvaardigd optimisme. Maar goed, dat we met elkaar praten en goed overhoop kunnen liggen is erg gezond. Inderdaad we zitten nog te veel vast aan de exploitatie. Met een publiek dat de prestaties komt be kijken. Wo moeten een andere kant op.' De dichter-schrijver Leo Vroman, die als biochemicus ln Amerika werk zaam is, heeft voor het Holland Fes tival een toneelstuk. .Voorgrond, achtergrond' geschreven. Het stuk. dat mldden-juni In het Holland-festi- NEDERLANDERS NAAR BALLETCONCOURS MOSKOU Balletdansers uit 18 landen hebben ingeschreven voor het eerste inter nationale baUctconcours van 11-23 juni, aldus heeft de Russische minis ter van cultuur. Yekaterina Foertse- va bekend gemaakt. .Wij hopen dat deze wedstrijd de weg zal wijzen naar de toekomst van het ballet', aldus Foertseva tijdens een persconferentie. Voorzitster van de jury zal de meest bekende ballerina van de Sowjet-Unie zijn, Galina Oelanova. Verder zullen in de jury een Amerikaanse en een Britse dan ser of choreograaf zitting hebben, maar die zijn nóg met benoemd. Er zal voor 28.500 roebel aan prijzen Zijn. die besteed moeten worden in de Sowjet-Unie. Zij kunnen niet het land uitgebracht worden en niet in gewisseld voor westelijke valuta. En kele van de Sowjet topdansers heb ben al ingeschreven, onder wie de sterren van het Bolsjoi ballet. Na- talyia Besmertuova en Mikhail La- vrövsky. De landen die tot dusverre hebben ingeschreven zijn: Nederland, België, Argentinië, Bulgarije. Dene marken, Italië, Malta, Nieuw Zee land, Noorwegen, De Ver. Arabische Republiek, Polen. Roemenië. De Ver. Staten, Frankrijk, Zwitserland, Japan, Cuba en de Sowjet-Unie. val zal worden opgevoerd, wordt ge regisseerd door Eric Plooyer. In New York vertelde Vroman dat hij enthousiast ls over de keuze van Plooyer ais regisseur. De auteur, die al jaren lang in de Ver. Staten woont en werkt, is wat zijn artistieke ar beid betreft nog sterk verbonden me*. Nederland. Hij nam daarom lnmid- dellijk de uitnodiging aan voor het schrijven van een stuk in het Hol land-festival. ,Een toneelstuk ls iets waarvoor ik een uitnodig.ng moet hebben' zegt hij, .uit mezelf kom ik er niet toe.Voorgrond, achtergrond' is Vromans tweede toneelwerk. En kele jaren geleden schreef hij een stuk op uitnodiging van de Utrechtse studentenvereniging Unitas. Kort voor de opvoering ln juni zal Vro mans nieuwe stuk in boekvorm ver schijnen. Jn het stuk', zoV vertelt Vroman, .wordt een film verwerkt die zal worden gemaakt door studen ten van de filmacademie onder lei ding van Anton Koolhaas. De Amen- kaan Bruce Grey zal hieraan mede werking verlenen'. In .Voorgrond, achtergrond' voert de schrijver zichzelf ten tonele, wer kend aan een toneelstuk, als ook zijn vrouw Tineke en hun twee dochter» met vrienden en vriendinnen. De tekst is gedeeltelijk ln het Neder lands. gedeeltelijk ln gesprekken van en met jongeren ln het Ame rikaans. Vroman wil het stuk in deze twee talen samen zien opgevoerd. Gevraagd of hij enkele repetities en de premiere zal bijwonen, antwoordt de auteur .Repetities vermoedelijk wel, als de uitnodiging daarvoor op tijd komt. Bij mijn eerste toneel stuk in Utrecht werd ik per zeepoet Slnviteerd. Die brief bereikte mij een g of acht na de eerste opvoering'. Panda stapte opgewekt het winkel tje binnen en wendde zich tot de heer die achter de toonbank stond. .Ik wil graag duizend gouden dubloe nen lenen', zei hij. ,Het is maar voor één dag en dan krijgt u het weer terug'. .Duizend gouden dubloenen, hah', herhaalde de aangesprokenen. .Dat kan, dat kan. Je bent aan het eoede adres. Bfraiah Hebbes leent al les aan iedereen zo is hij wel. Maar niets voor mets. Ik bereken 25 pro cent rente per dag. Tenslotte moet ik ook leven, nietwaar? En heeft meneer een onderpand? Niet dat ik hem niet vertrouw maar ik heb toch liever wat zekerheid'. ,Ik heb een huis', zei Panda. .Hobbeldonk, heet het. En een auto. Denkt u dat dat genoeg is?' We zullen zien. we zullen zien', sprak Efraiah Hebbes. .Ik kom morgen wel even langs om de waarde te bepalen. Goeiendag CAROL DAY 0NZ£ TB5TSCHTJVEE HEEFT VEHSAA1Ö 6O0E PINGEN OPGESPOTEN. WBECU0JT8 GEWELD/S W4EM 600- r, 2WE0DWE lai/rvniDJEAN JA, 2E15 Tyre. PAT HET W1NA7ÜEE G0EP POET GOED DAN, ZES JE FOT0«AAF MM£.-£W7 .KJWHCWAKTEU MLBOWBtBT»75- KNOVKJEPiAJrJ», FEKGBUE.JEAHJW6 PE NIEUWE SötlÊ ZOKMT NIET ONT PLOFT VAN VREUGDE FEUILLETON DOOR JOHN ROWAN WILSON Dit alles scheen erop te wijzen dat er van impulsief handelen Eeen sprake was geweest. Toch stond ine bekend als een man met stok- hoe anderen op een situatie zouden reageren. Het was waarchljnlijk dat Line zeer voor zijn apparaat gepor teerd was en diep onder de indruk was gekomen van het geval Kin- caid. Het kon wel als zeker worden aangenomen dat hij zich nooit had verdiept in de vraag; hoe Gilling de brief zou opnemen. De storm die hij had veroorzaakt, zou ook voor hem een volslagen verrassing geweest kunnen zijn Het volgende stuk in het dossier was een knipsel uit Medical Sience waar uit bleek dat in het nummer van 8 april de brief in zijn geheel was af gedrukt. Daarna volgde een knipsel uit Post-Telegram. een populaire kranf met een oplaag van meer dan drie miljoen. Het was van 9 april. WORD WAKKER CURTIS! door Raymond March, onze wetenschappelijke medewerker. Wanneer zal de minister van Volks gezondheid wakker worden Reed* drie jaar heeft hij de grootste me dische uitvinding sinds de ontdek king van de penicilline onder zijn neus en hij weigert er iets mee te doen. Het is het op een computer lijkend Brook-Halder apparaat dat meer gegevens ver ziekten kan ont houden dan alle leuen van het Konin klijk Genootschap voor Geneesheren bij elkaar. Ais er een lijst met symp tomen, gecodeerd op een ponskaart, wordt ingevoerd, goochelt het appa raat daarmee :n zijn elektronisch circuit tot de juiste diagnose is ge vonden. ln met meer tijd en met niet meer moeite dan een weegauto maat nodig heeft om iemands ge wicht te bepalen, vertelt het appa raat nauwkeurig en volledig wat er aan de hand is. Het werkt. Ik heb het gezien en beproefd in de fonkel nieuwe, van de allerlaatste snufjes voorziene chirurgische afdeling van het Royai Metropolitan Ziekenhuis waarvan professor David Line het hoofd is. Het lichtte me binnen tien seconden in over m:jn hamerteen en de stijve heup die ik van een oara- chutesprong bij Arnhem heb over gehouden. Het loste een hele reeks moeilijke medische gevallen op die uit alle mogelijke ziekenhuizen ter wereld waren opgestuurd om het ap paraat te beproeven en op fouten te betrappen. Dit laatste lukte niet. .Probeer bet,' vei professor Lime. .Geef het een kans'. Dat is alles wat ik aan iedereen vraag.' Hij vraagt dat al enige tijd zonder suc ces. Naar ik uit goede bron verneem, is de oude medische garde er niet zo erg mee .ngenomen. De door de motten aangevreten kopstukken van het Konmkiijk Genootschap van Ge neesheren en de Raad voor Medisch Wetenschappelijk Onderzoek hebben gezamenlijk hun neus opgetrokken. Medische prima-donna's vinden het met prettig dat hun persoonlijk pres tige wordt aangetast door het «rij gen van antwoorden uit een appa raat dat iedereen kan gebruiken dat doet het mysterie verdwijnen. En wat erger is," onze minister van Volksgezondheid, Francis Curtis, heeft zich bij hun advies neergelegd en heeft nooit de moeite genomen zelf eens te komen kijken. He: wordt tijd dat iemand hem eens vertelt dat hij wakker moet worden. Het wordt ook tijd dat er in efk groot ziekenhuis :n het hele land een apparaat als dit aanwezig is wat het ook mag kosten. John Kïncaid. de meest briljante po liticus die ons land de laatste vijf entwintig jaar heeft gekend, stierf twee weken geleden in het zieken huis met aan zijn bed drie in de adel stand verheven medici ze hadden geen diagnose kunnen stellen. Nie mand kan Kincaid weer tot leven brengen. We kunnen echter z'n dood wel op passende wijze herdenken. Post-Telegram ste'.: voor een John Kincaid Fonds op te richten waarvan het geld gebruikt zal worden ter financiering van het onderzoek op het gebied van öiagnosecomputer's als het Brook-Halder apparaat. Als eerste bijdrage voor het fonds werd van Lord Framton reeds een gift ontvangen van meer dan 10.000 dol lar. Dat doem wij eraan- Wat bent a van plan eraan te doen, minister Curtis Hierna volgde Perrins eigen rapport: Naar onze mening moeten deze pu- bh ka ties op verschillende punten ais lasterlijk ten aanzien van &r Tho mas Gilling worden aangemerkt: Lines brief 1. Aan het beg.n van de brief van de heer Line wordt voldoende infor matie verstrekt om het voor ieder een duidelijk te maken dat hij op ce dood van de heer Kincaid 7.n.«!pep|fie De heer Marsh noemt in zijn artikel de heer Kincaid met name. 2. Het was aan aiie lezers van dag bladen welbekend dat Sir Thomas Gilling de heer Kincaid behandelde. 3. Er wordt duidelijk gesteld dat naar de mening van de heer L.ne odro het geen gebruik maken van de com puter een fout werd gemaakt. De bewering dat Sir Thomas een fout maakte, behoeft met noodzakelijker wijs als schadelijk voor zijn reputa tie te worden aangemerkt. Ze zou dat echter wel kunnen zijn ind:en de ge maakte fout gemakkelijk te vermij den was geweest. Het is zeer lasterlijk te suggereren dat Sir Thomas nalatig was, of dat hij met opzet het apparaat niet ge bruikte omdat hij er bevooroordeeld tegenover stond. Dit zou suggereren dat Sir Thomas gebrek aan bekwaam heid of integriteit had getoond wat niet in overeenstemming is met de hoge positie d:e hij bekleedt. Is d:e suggestie m de brief aanwezig Naar onze mening weL Er wordt vol doende duidelijk gesteld (1) dat Gil ling het apparaat had moeten ge bruiken; (2) dat Kincaid heel wel gered had kunnen worden indien hij het had gedaan: (3) dat Line aan neemt dat de leidende medische fi guren uit verwerpelijke motieven Set gebruik van het apparaat hebben tegengehouden. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13