IR J. DE WILDE ONTWERPT REGIONAAL CULTUREEL CENTRUM VOOR ZEELAND zaterdagnummer AFSTUDEERPROJECT TH DELFT THEATER-CONCERTZAAL-RADIO-TV- EXPOSITIE-CENTRAAL-KRUISPUNT-GOES- Erf«r3ag 1 maart 1969 DELFT Ir J. de Wilde (SI) woonde tot 1959 in Middel burg. Vorig jaar studeerde hij af aan de technische hoge school te Delft en sindsdien ts hij bouwkundig ingenieur. Als afstudeerproject ,beet hij zich vast' in een cultureel cen trum voor Zeeland, waarin be halve faciliteiten voor thea ter en muziek gedacht is aan studio's voor radio en televisie. Ir De Wilde, die thans is be noemd op de bouwkundige af deling van Philips te Eindho ven, is er in geslaagd voor dit hele plan de lijn van een even wichtig samenspel tussen tech niek en de eisen van de media die (eventueel) gebruik van het centrum zouden (moeten) maken te laten lopen. Zijn liefde voor toneel dateert van de Middelburgse hbs-tijd, waar hij samen met Tony van Verre musicals schreef. Later herhaalde hij dat voor het Delfts studentencabaret. Bij tcas lid van de jeugdomroep en volgde een oriënteringscur sus over de mogelijkheden van radio en tv. Ir De Wilde ziet zijn plan, dat nog vooruitloopt op de Hilversumse t (Rijswijkse) beoordeling van het rapport over een Zeeuwse regionale omroep, maar paral lel loopt met enkele paragrafen uit de onlangs in dit blad ge publiceerde toekomstverken ning van de Zeeuwse Culturele Raad (het cultuurplan)louter als afstudeerproject. Maar nu men in Zeeland ook cultu reel wat losser van tong wordt valt er misschien best nog eens over te praten... Ir De Wilde heeft dit project uitgevoerd onder supervisie van prof. ir C. Wegener Slees- wijk, hoogleraar te Delft. Als in het onlangs gepubliceerde Cultuurplan, de toekomstverkenning van de Zeeuwse Culturele Road, gesproken wordt over de wenselijkheid van de bouw van een grote regionale theoter-concert- saal, is daar de bepaling ,op langere termijn' aan toegevoegd. Vóórdat hef Cultuurplan werd opgesteld lag er in Delft echter al een op de behoeften van het be faamde jaar 2000 gericht plan klaar. Ir J. de Wil de, oud-Middelburger, maakte er vorig jaar zijn afstudeerproject van en met succes: de titel bouw kundig ingenieur dateert van 6 december 1968. Het plan van De Wilde 131) is pasklaar maar naar hij zelf zegt geheel vrijblijvend. Het is op de eerste plaats een afstudeerproject, weliswaar en uiteraard geënt op de reëele mogelijkheden maar zeker niet bedoeld om nu ook maar meteen in bouw verwezenlijkt te worden. De aansluiting van De Wilde op wat Zeeland de ko mende Jaren aan echt communicatieve gemeen schapsruimte nodig sal hebben gaat aanmerkelijk verder dan die van het cultuurplan. Het project De Wilde voorziet behalve de gecombineerde con cert-theaterzaal, studio's voor regionnte radio en te levisie, expositieruimten en een mogelijkheid voor Jdeine zaal'-optredens. Ir I>e Wilde heeft dit centrum, dat in alles doet denken aan een .open huis', gedacht in het centrum van Zeeland, op het kruispunt van de noord-zuid en de oost-west-verblndingen. Rekening houdend met de Se verwachten ontwikkelingen, waarbij onder meer gedacht is aan een vaste oeververbinding over de We8terschelde, en eveneens rekening houdend met de reeds bestaande verbindingslijnen die via de Zee- landbrug worden getrokken, komt zijn plaatsbepa ling iets ten noordoosten van Goes, midden in het vlakke thans nog vrijwel ongerepte gebied van de uitloper van ,Het Schenge". Het plan De Wilde laat ben aanzien van dit ge bied ook de stedebouwkunde meespreken en voor- riet In een cultureel-educatief-recreatieve bestem ming voor de naaste omgeving van .rijn' culturele centrum. In zijn flat in Delft, waar hij aan de th studeerde en afstudeerde, licht De Wilde zijn pdan toe. .Voorop moet staan dat ik hiermee niet iets ge weldigs heb willen doen. Ik beschouw het als een normaal afstudeerproject. Het Is natuurlijk wel zo dat ik me gehouden heb aan het goede gebruik dat ook een afstudeerproject rekening moet houden met de reëele mogelijkheden en eisen. Ik heb altijd in Zeeland gezeten, heb bovendien een grote Interesse voor toneel en theater en ik wist dus wel dat er in Zeeland op dit punt beweging was. Ik ben gaan praten met mensen van de culturele raad. heb mijn oor hier en daar te luisteren gelegd en me m dit project vastgebeten. Het voordeel is dat het nu helemaal voor me leeft. Het hoeft niet uitge voerd te worden. Daar is het tenslotte niet voor ge maakt. Het kan best zijn dat als experts op dit ge bied zich ermee gaan bemoeien ook blijkt dat het helemaal niet kan. Maar en dat zou erg grappig zijn het kan natuurlijk wel de basis voor enige discussie zijn'. KLASSIEK Het plan voorriet in ©en grote ruimte, opgebouwd volgens het théatre en ronde-principe. De optima le publiekscapacibeit zal dan 474 personen zijn, ver deeld over zes secties van zeven stoelenrijen. ,Ik ben bewust terug gegaan naar deze klassieke theatervorm, waarbij het toneel, het podium, mid den tussen het publiek staat. De mensen worden meer direct by het toneel betrokken, de achterste rij zit maar ongeveer zes tot zeven meter van het toneel af. Dat is precies binnen de kritische af stand. De mensen kunnen ook de technische kant van het toneel zien. Dat is erg belangrijk. Boven dien hebben we tegenwoordig zoveel experimenten in het theater. Toneel groeit naar een andere vorm. Toneel krijgt meer het Idee van werkelijkheid. Ik geloof dat een dergelijke publieks- en toneelop- stellihg daaT aan mee zal werken. Bovendien wordt het voor de acteur ook heel wat plezieriger spelen. Het publiek ls vóór, achter en naast hem. Hij hoeft zich niet zo te draaien en te keren dat hij het publiek zijn rug niet laat zien. Het toneel wordt een stuk natuurfljker'. ,Als er nu eer. vorm van theater ls dat deze opstel ling beslist niet kan gebruiken kan de zaal zeer eenvoudig anders ingericht worden. Voor een sym- phonie-orkest zal het podium bijvoorbeeld veel t« klein rijn. Dan haalt men de sectie achter het podium eenvoudig weg en trekt dat bij het toneel. Toon Hermans ls bijvoorbeeld een artiest die geen publiek achter zich kan hebben. De mensen moeten zijn gezicht zien. In een dergelijk geval kan men het podium ook achterwaarts vergroten'. ,Ik ben er vanuit gegaan dat dit centrum moet voorzien In studioruimten voor regionale radio en televisie. De grote zaai moet dus kunnen dienen als publiekstudio, zo ongeveer het idee van Treslong in Hilversum. In veel gevallen zul je dan ook een groter podium nodig hebben als dat waarin het théatre en ronde voorziet'. Voor het geval men uitgaat van dit aangepast idee komt men tot een publieksmaximum van 366 perso nen. De kleine zaal van het plan De Wilde geeft ruimte aan 150 man. OPEN HUIS Ir De Wilde heeft In rijn plan enkele Ideën uitge werkt die het hele project als basis voor discussie interessant maken. Op de eerste plaats is er het ©er- der genoemd© principe van het théatre en ronde. Op de tweede plaats het .open-huis'-ldee. Bezoekers van het centrum moeten volgens De Wil de in staat worden gesteld zonder meer kennis te nemen van het radio- en televisiebedrijf. De bouw van de studio's met veel door- en inkijkmogelijk- heden, het openstellen van opnamen en 'n ongestoor de rondgang door het gebouw zijn daar eerste voorwaarden voor. ,Ik vind dat ieder die daar zin ln heeft, gerust in het restaurant of op het terras een pilsje moet kunnen drinken, in de omloop van een expositie kennis nemen en verder, waai dat mogelijk is, bin nenstapt om de zaak eens van dichtbij te bekijken. In de discotheek, die zowe' voor tv als voor de ra dio gebruikt moet worden, moet de bezoeker bijvoor beeld in staat gesteld worden eens mee te maken hoe goed stereo eigenlijk wel klinkt'. De omgeving, waarin De Wilde zijn centrum heeft gedacht, zal het idee aan een open huis alleen maar kunnen versterken. Het centrum zal op papier aan de noordzijde van de geprojecteerde Goese rondweg komen, vlak naast de waterarm Het Schenge. De Wilds wil hier van een recreatieterrein maken dat voorziet ln een vogelgebied met rustige wandelpaden. Boomgroepen moeten het hele terrein en de studio's afschermen van de verkeerswegen; de weg naar de Zeeland- brug en de rondweg. Achter het cultureel centrum is een grote parkeerplaats gedacht met daarnaast een terrein dat vestigingsbeloften inhoudt voor een permanent tentoonstellingsgebouw voor mammoet exposities als die van de ZLM en een hotel-motel. Daarop aansluitend komt dan een groot wandelter rein met daarin geprojecteerd een vrij te bezichti gen proefbedrijf voor de tuinbouw en een manége. Dit alles omgeven door een brede groene buffer- strook. De Wilde:. ,Dat Schenge-gebded is ln alle opzichten prachtig. Het is mooi vlak, er ls water, er zijn vo gels, er zit vis. Het is daar helemaal Zeeland. Bo vendien is de ligging uitstekend. Het ls of wordt het knooppunt van het Zeeuws verkeer, het verkeer van en naar Zeeland en wat meer zegt het ls een centrale knoop. Het lijkt me een uistekend ter rein om de geplande activiteiten bij elkaar te bren gen'. FUNCTIE Een derde opvallende kant van het plan ls de op timale functie die De Wilde aan het gebouw heeft willen geven. .Er Ls niets aan gedaan om de zaak fraai te maken dan de functie vereist. Vroeger werden de raampjes nog wei eens aangepast aan wat men mooi vond. Dat ls hier niet het geval: de raampjes en wat er verder op te noemen valt, zitten er omdat ze nodig zijn én ln de vorm waarin ze rijn gepro jecteerd'. Om tot deze functiebepaling te komen heeft De Wilde niet enkel en alleen op eigen kompas ge varen. Hij heeft zich daarbij bediend van de ad viezen uit de vakwereld. De behoeften zijn gepeild bij de Zeeuwse Culturele Raad. Voorts heeft h:j zich ln Hilversum op de hoogte gesteld van de wense lijkheden en noodzakelijkheden die bij de bouw van studio's om de hoek komen kijken. Décor, belichting en de overige technische aspecten van het theater zijn met vakmensen doorgepraat. De akoestiek, dat razend belangrijke dee! van elk concert, heeft bij zondere aandacht gekregen. .Akoestiek voor toneel en voor muziek zijn twee zeer uiteenlopende din gen. Het één stelt veel hogere, althans andere eisen als het andere. Ik heb voor deze grote zaal een op lossing gevonden in beweegbare zolderpanelen die ln- en weggedraaid kunnen worden'. PLAT Het gebouw heeft van Ir De Wilde een evenwichtig ln het vlakke landschap liggende uitvoering gekre gen. Het is een .plat' gebouw met bet dak van he* theater, de overkapping van de werk- en lichtbrug daar licht bovenuit. De glazen wanden van de omloop-foyers en het platform rijn schuin gepro jecteerd waardoor het gebouw een zijaanzicht krijgt dat doet denke*» kan een dijktalnd, dat éénmaal herhaald trapsgewijze verloopt- Als zodanig sou het iu het plaatsin gagebled tot een alleszins aan vaardbare eenheid met het landschap kunnen komen. Of dit project nu ook uitvoerbaar is ,Ik heb al gezegd dat men dit louter als een af studeerproject moet zien. Het is als met de compo sitie van een boek. De opzet is gemaakt maar daar mee met gebouwd worden. De bedoeling was dat móet niet ggebouwd worden. De bedoeling was dat ik er wat van zou leren. Dat is gebeurd. Als <t» vakmensen het plan ieder op hun terrein gaan be kijken, kan het natuurlijk allemaal veel beter, In mijn opzet zou het er is overigens geen begro ting wat te duur uitkomen vrees Ik. Het ls alle maal nogal groot en luxe. Bovendien moet je niet vergeten dat je, als je werkelijk aan het bouwen gaat. je met de eisen en wensen van de opdrachtge vers rekening moet houden. En die kunnen nogal ver liggen van wat je zelf als wenselijk voor ogen staat'. ,lk vind het in elk geval een heel boeiende zaak, te meer waar Zeeland blijkens het cultuurplan ca al die andere nota's aardig loskomt. Op lange of korte termijn zal men als men ook werkelijk iets met de prognoses voor het Jaar 2000 wil doen over een dergelijk project moeten na gaan den ken. Regionale televisie en radio staan voorzover ik dat bekijken kan voor de deur en het cultuurplan geeft zeer duidelijk de wenselijkheid van een groot theater, dat tevens een uitstekende concertzaal moet zijn. aan. Het zou leuk rijn als dit afstu deerproject mede als basis van discussie zou kun nen dienen'. ANDR.Ê OOSTHOEK Maquette van het regxonaal centrum voor cultuur, radio en televisie, gebouwd volgens het plan non de Delftse tr J. de Wilde. Foto hiernaast: de mogelijkheden van het théatre en ronde met links de podiumopstelling tn het midden van de naai «n rechts de langepaste' vorm. fi i if streekplan- ••fibbE.N-ZEpt,v (omwerp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15