Toekomst Nederlandse rederijen ligt in samenwerking en herstructurering Hogere winst bij Unilever Amsterdamse effectenbeurs 15 RAPPORT OVER NEDERLANDSE KOOPVAARDIJ Komende periode: één grote uitdaging CONCLUSIES .NEDERLANDSE KOOPVAARDIJ' Reders achter het rabbort-Oyevaar in dé greep (X) van y de griep? witte kruis Commerciële fusie landbouwcoöperaties in Noord-Holland Met minder dan f200.- een belang in miljoenenconcems! Waar zijn onze schepen WOENSDAG 26 FEBRUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze correspondent) ROTTERDAM (GPD) Geen opwekkend beeld van de omstandig heden waarin onze scheepvaart cq onze Nederlandse koopvaardij verkeert geeft mr J. J. Oyevaar in zijn rapport ,De Nederlandse koopvaardij -1968' dat hij op verzoek van de Koninklijke Nederlandse Reedersvereniging heeft samengesteld en dat dinsdag aan het bestuur en aan de Nederlandse regering is aangeboden. Onze koopvaardij vloot toont een teruggang ten opzichte van de wereldvloot. De pro blemen welke zich in deze voor Nederland ongetwijfeld zo belangrijke vervoerssector voordoen zijn vele. De rederijen hebben te doen met een onbevredigende rentabiliteit. Uit het rapport blijkt op overtuigen de wijze dat een nauwe samenwerking tussen overheid en rederijen vooral ten aanzien van de vraagstukken rentabiliteit, financiering, scheepvaartpolitiek en research een bestaansvoorwaarde voor de Nederlandse koopvaardij is. Sir Oyevaar beperkt zich in de om-1 tot het tot stand brengen van een sa- vangrijke rapport, niet alleen tot het menwerking tussen rederijen die juist -*1 in verschillende gebieden opereren. Een belangrijke getalsmatige inkrimping van de vloot naast de onontkoombare noodzaak tot aanpassing van opbouw en omvang van de organisatie, stelt iedere signaleren van de ernstige problemen waarmee de koopvaardij wordt ge confronteerd. Hij grijpt ook terug In de recente geschiedenis van onze scheepvaart, toont de ontwikkeling temidden van het wereldgebeuren. j en cijfers hoe de ontwlkke- vooral in de laatste twintig ja ren zich heeft gedragen, de proble men waarin onze scheepvaart ver zeild is geraakt, geeft in verband hiermee richtlijnen aan die tot ver betering zouden kunnen leiden en turering mogelijk te maken. Hij laat er geen twijfel over dat de komende periode Is te zien als een grote uitdaging aan het onderne merschap van de Nederlandse reders. Materieel gezien, zegt hij, kunnen zij de uitdaging aanvaarden. Wanneer daarbij komen de visie, de vastberaden heid en het vakmanschap die hun maat schappijen hebben grootgemaakt, dan zal het waarachtig wel gaan. Maar er dreigt snel verval wanneer de tekenen der tijden niet worden verstaan en niet tijdig wordt overgegaan tot herstruc turering van onze vloten en onderne mingen. Matig rendement Het Nederlandse rederijbedrijf ii een van grote vermogens en een tig rendement. In de onmiskenbare hang naar een zeker traditionalisme treden de laatste tijd echter duidelijke aanwij zingen van verandering naar voren in die zin dat het moderne denken veld faat winnen over de eigen professie, al- us constateert mr Oyevaar. De Ne derlandse reder heeft met de praktijk na de tweede wereldoorlog enige moei te gehad in verband met zijn besef dat de vrije zee een natuurrecht Is. Neder land staat inpurisme alleen in deze we reld. Mr Oyevaar behandelt uitgebreid de veranderingen welke zich nebben voorgedaan in de lijnvaaft, de tramp- vaart, het bulkvervoer en het toene mende gebruik van de laadkist. 1» ■■■■■PHHBPMPRI In het verleden in Nederland nooit echt aangeslagen. In alles is te constateren dat de geschiedenis van de Nederlandse zeevaart een geschiedenis van vallen en opstaan is en veelal van een matige rentabiliteit. Mr Oyevaar constateert dat de omstan digheden waaronder de grote vaart van 1960 tot en met 1966 heeft moeten wer ken waarschijnlijk slechter zlin g< weest dan die waaronder het bedrijfsle ven In het algemeen heeft moeten wer ken en dat de grote vaart nog steeds een belangrijke plaats In de Nederland se economie inneemt. Zij toch heeft ln 1966 een aandeel in het nationale inkomen van 1.76 pro cent. een aandeel in het nationale ar beidsvolume van 1.39 procent, een aan deel in de uitvoer van 6.71 procent en een netto bijdrage tot de betalingsbalans van 962 miljoen netto deviezenont- vangst van 879 miljoen). In verband hiermede wordt ook opgemerkt dat een verdwijnen van de grote vaart me nadeligej Nederlai overwinnen van de stagnatie in groei van de grote vaart zal daarente gen een belangrijke stimulans voor de Nederlandse scheepsbouw betekenen, Een winstgevende grote vaart met na me door investeringen kan een belang rijke positieve invloed hebben op het nationale inkomen en op de werkgele genheid. Heroriëntatie Voor wat de toekomst van de Ujnvaart betreft motiveert mr Oyevaar de nood zaak van heroriëntatie. Hij komt na een uitgebreide motivering tot de con clusie dat naast de uit de voorwaarden van toepassing van geavanceerde sche pen voortvloeiende noodzaak tot sa menwerking tussen rederijen die ln een zelfde dienst opereren. Het vraagstuk van de economische veroudering awint MEER SCHEPEN DAN OOIT TE WATER LONDEN (ANP) Lloyd's Register of Shipping heeft bekendgemaakt dat verleden jaar in de hele wereld sche- individuele rederij voor de vraag of de kleinere vloot voldoende operationele fle xibiliteit zal bieden. Zonder hierop een antwoord te geven stelt mr Oyevaar dat uit de getalsmatige inkrimping van de vloot in ieder geval voortvloeit dat die optimale omvang gemeten in ver voerscapaciteiten per tijdseenheid, be langrijk hoger komt te liggen, De vele king toeli daaruit niet mag worden geconcludeerd dat de toekomst niet belangrijke onze kerheden en risico's zou inhouden. Hij acht het niet ondenkbaar dat een gun stiger positie eerst kan worden bereikt nadat in een hard gevecht de zwakke ren zijn uitgevallen. De gebundelde fi nanciële kracht van de Nederlandse lljn- vaartrederijen opent echter do moge lijkheid om het gevecht te voorkomen dan wel om het te overleven. gevoerd, zoals dat jarenlang in Neder land al het geval is door vergaande overheidsbemoeienis van de ontwikke lingslanden, de VS en de Oostbloklan den met de zeescheepvaart, is een gro tere bemoeienis van de regeringen van de traditionele maritieme landen met de zeescheepvaart niet alleen onvermij delijk maar ook noodzakelijk geworden. Het belang van de Nederlandse zee scheepvaart maakt dan ook herziening van ae huidige benadering van scheep- vaartpolitleke problemen noodzakelijk. In zijn rapport ,De Nederlandse koopvaardij 68' komt mr Oyevaar tot ae conclusie dat:. Het aandeel van de Nederlandse vloot in de wereldvloot tussen 1960 en 1968 daalde van 4.36 tot 2.85 procent. Een winstgevende grote vaart een belangrijke plaats in de Neder landse economie ineemt en door middel van investeringen een be langrijke positieve invloed kan hebben op het nationale inkomen en de werkgelegenheid. De rentabiliteit van het eigen vermogen over de periode van '60 tot en met 1967 mét uitzondering van 1960 in alle jaren negatief is Een versnelde vlootvernieuwing en de noodzaak tot andere inves teringen het lijnvaartbedrijf vcfr een financieringsvraagstuk stelt dat in die omvang nog nimmer aan de orde kwam. Het weerstandsvermogen van de Nederlandse rederijen een veel ruimere aanwending van vreemd vermogen toestaat dan tot dus ver is geschied. De mogelijkheden tot beperking van investeringsrisico's binen een grote bedrijfseenheid belang rijk, groter zijn dan voor de indi viduele rederij. Alleen de grotere eenheden in staat zullen zijn de schepen van ingrijpende structurele verande ringen op te vangen. Voor de Nederlandse rederijen de weg naar de vorming van grotere bearijfseenheden primair die van de nationale samenwerking moet zijn. De vorm van samenwerking een andere kan zijn dan volledige fu sie. De nationale overheid een belang rijke bijdrage kan leveren aan de beperking van investerings- en fi nancieringsrisico's. Grote betekenis moet worden toe gekend aan technisch-economische en commerciële research. Het aanbeveling verdient een stu diecommissie in te stellen met betrekking tot een consortium van tramprederijen. De radicaal gewijzigde positie van de Nederlandse koopvaardij een nieuwe benadering van de fis cale positie van de rederijen wet tigt en dat een herziening van de huidige benadering van scheep vaart-politieke problemen, in sa menwerking met overheid en be drijfsleven noodzakelijk is. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM 'ANP) Londen 3.67—8 69',2. New York 3.62%— 3 62j|; Montreal 3.36% 3.37 V» Pa rijs 73.24—73,29: Brussel 7.21%— 7.22%; Frankfort 90.13—90.18; Stockholm 70.08%—70.13%; Zürich 84.13%—84.18%: Milaan 57 89%— 57.94%. Kopenhagen 48.17%— 48.22%; Oslo 50.71%—50.76%: We nen 14.00%—14.01%; Lissabon 12.73%—12.74%. (ADVERTENTIE) ROTTERDAM (ANP) De ver kopen aan derden van Unilever in totaal over de gehele wereld zijn in 1968 met 1,6 procent gestegen tot 20.032 miljoen: de totale be drijfswinst is met nagenoeg 6 pro cent gestegen tot 1494 miljoen. Rekening houdend met de devaluatie van het pond sterling in 1967 zouden de stijgingspercentages respectievelijk 7,2 en 10.5 hebben bedragen. De winst toekomend aan de houders van het ge wone kapitaal ad 730 miljoen is met een geringer percentage (ruim 7 pro cent) toegenomen, hoofdzakelijk ten ge volge van verhoogde belastingtarieven in verschillende landen. De raden van bestuur hebben besloten aan de op 7 mei aanstaande te hou den algemene vergaderingen voor te stellen over 1968 een slotdividend van ƒ2,17 (vorig jaar ƒ2,17) per nominaal bedrag van 20 uit te keren op de ge wone aandelen in Unilever NV en een slotdividend van 9 pence (vorig jaar 9 pence) per gewoon aandeel van no minaal 5 shilling in Unilever Limited- Met inbegrip van de interimdividenden van ƒ2,53 (vorig jaar ƒ2,50) bij nv en van 10,5 pence (vorig jaar 9 pen ce) bij Limited, zal dan net totale ge wone dividend over 1968 voor Unilever NV 4,70 (vorig jaar 4.67) per no minaal bedrag van 20 en voor Unile ver Limited sh 7,5 d (vorig jaar 1 sh* 6 d) per aandeel van nominaal 5 shil-1 Ving bedragen. NEDERHORST EN PAKHOED GAAN SAMENWERKEN AKU EN KON. OLIE FLAUW In een licht verdeelde markt voor de inter nationale waarden heeft Kon. Olie gisteren direct bij de opening een flauwe stemming te zien gegeven. Dit door enig aanbod publiek, terwijl de arbitrage wat .blanco' afgaf in de hoop die gisteravond Amsterdam of in Wallstreet goedkoper te kunnen terugnemen. Kon. Olie daalde 177,60 tot 177.20 (179.90). De overige int< tionale waarden waren bij de opening dceld. linilever. waarvan de cijfers over 1968 plus het slotdividend gisteren direct werden bekendgemaakt, verbeterde 60 cent tot 128.90. AKU begon zeer kalm doch zwak met een koersdaling van 80 cent op 124 20. La ter werd het in deze hoek zelfs levendig door aanbod voor buitenlandse rekening waar door de koers snel Inzakte tot 122.50. Philips daalde 30 cent tot 167.10. Philips is gestart met de verkoop In 10 Europese landen van haar computers. Verder gaat Philips sarrfen met een Turkse gloeilampenfabriek m Tur kije een fabriek bouwen voor de produktle van lichtartlkelen. Mogelijk is dit gunstig nieuws voor het Philipsconcern doch het haalde allemaal niets uit. Hoogovens ging een halve gulden omhoog tot 107.50. De marktconstellatle voor de internationale waarden wordt er niet beter op. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door Wallstreet. Aldaar was de stemming maandag zeer flauw. Het Dow Jones gemiddelde voor industrie- aandelen daalde er met ruime omzetten 12% punt tot 903.97 Hierdoor is de 900-grens dicht genaderd De vorige'week daalde dit gemid delde ln Wallstreet reeds punten. In New York vreest men een verhoging van het disconto, als gevolg van de geldschaar- ste in de Ver Staten. Daarbij komen dan nog de situatie in het Midden-Oosten plus het conflict tussen Engeland en Frankrijk. Alle maal factoren die niet bepaald bemoedigend zijn om met koopopdrachten in de markt te stappen, zo redeneert men in Amsterdam. Van de cultures ging Amsterdam Rubber punt omhoog tot 59%. De scheepvaartsector lag er verlaten bij met geringe koersmutaties naar beide richtingen. Van de staatsfondsen was alleen de nieuwste 7 procent lening goed gedisponeerd, de overige leningen eerder iets gemakkelijker. Dell Mij was een halve gul den lager T>p 79.50 doch KZ-Organon verbeter de een halve gulden tot 196 Helneken daalde een gulden tot 175. AKU kon zich in de tweede periode een klei nigheid herstellen tot 123 Hoogovens kwam op 107.10, Philips op 167 10. Unilever verliet de markt op 128 en Kon Olie op 177.10 Direct na het slot van de beurs werden de Jaarcijfers 1968 door het Unileverconcern be kendgemaakt. Hieruit bleek, dat de 4e kwar taalcijfers wat tegenvielen Daardoor daalde de koers van Unilever tot 125.50, tegen een slotprljs van 128 30. OBLIGATTEB Staatsleningen 100 i 100 A 65% 95% Ned «6-1 1 Ned '66-ï 7 Ned '68 6% Ned '68 6% Ned '67 6% Ned 65-1 5% Ned 64-1 S% Ned '58 4% Ned 59 4% Ned 60-1 4% Ned 61 4% N Staff 47 3% Ned '54-1-2 3% Ned 55-1 3% Ned 37 3 Grootboek 46 3 N Doll '47 3 Bank- en BvNG 57 6 BvNG 58- 59 4% BvNG 66-1 7 99 4 BvNG 67-1-2 6% 100% BvNG 68-1-2 6 96% BvNG 65-1 5% 90% BvNG '58 5 90% BvNG 64 5% 87 Hypotheekbanken Fr. Gr. DW 6 90% Fr. Gr DU 4% 83% West NO 3% 72 Converteerbar GeM-Z- 4% Wyer» '68 6% Meelfabr. 6% SchoK Hon. 4% obligaties 924 »2% 92% 90% 37% ACTIEVE AANDELEN Aiiisi. Rubb. HVA-mljen ver AKU Dell Mij e Helneken Hoogoven» c Kon Zout Orï. Philip® gem bez Unilever e Dordt Petr idem pref Kon Petr HAL KLM 100% 101 125.10 '.23 80 78.10 176.50 173.20 107 107 195.50 195.60 Blijdenac W. 70 Bols 237 Bor» Webry 1W> Bredero b 5M1 Buhrn» T 640 Bijenkorf e 700 Calvé c 902 Carps garen 156 Cent Suiker 473 Cur Hand. Mij 158 Elaevler itt) Fokker 568 Ford Ned. Furness 118.10 116 Weaaanen Gazelle rljw. 143 143% Wyera ind. Geld St- «p. Twente 61 Tb. Marijnen 123% Thocn. Dr. Verbl 82 Tri cot best !08 Udenhoat 114% Unlkap 14 Unliever 6 cp 204 Veneoo 12» Ver. Machine 147 Ver. Touw 12'. Vlhamlj 137 Vredeat R 540 Wereldhaven 565 1 234 I67'tL Geld Ttelen» 23 334 Gist Brocade» 955 97Grinten v. d- W Gruyter 8 cpr 160 :0f 177.10 Hero Confc 91% 91% Hoek'» Mach. 23*3.50 236 50 Holec 155% 8720 1015 33% NIET-ACTIEVE AANDELEN Belegglngtmljen Alg Fond» bez 2260 '.260 Converto 1065 2066 Holland Fund Interunie Nefo BP '66 7% 101% 1014 KZK '65 6 94 b 94% N Gas U '66 6% 101% 101% Pgem '57 6 95 94 Pgem '64 6 94 1 92% R.rljn ptjpL 5% 93% 93% KLM '68 7 98 98% KLM 4% 944 94% Premleleniiigcn Alkmaar 69 4 69% A'dam '51 70% 90% A'dam '56-1 73 73 Dordr '56 67 67 4 Eindhoven '54 68 4 68 D. Haag '52-1 82 82 4 D Haag '52-2 82 82 R'dam '52-1 80 4 82 S'dam '52-2 82% 32 R'dam '57 83 83 Utrecht '52 99 4 Z-Holl '59 79 4 79% 193.50 192.60 207.50 107 256 50 255-50 222 211.20 560 553 122.90 122.30 UtUico Europafonda Eurunion 1271 1Z70 Valeurop 740 740 Bank-, krediet- en verz.wez Alg Bank Ned 293 288 AMEV 355 252 Arnrobank 65 64 Delta verz.groep 331 337 Nat- Ned. 860 855 Ned. Midstb 115 112: Slavenburg 211% 212 Handel, Industrie enz. Alb. Heljn 246.20 245. Amst Ballast 128 1 26. A mat. Droogd 97 96 Bensdorp Int. 203 20) Bergh en Jurgent 210 210 Berkel Pat. 197 195 Homburg fioogenooscb Hoogenstr. Indola Inlerla» Kemo Corset Kempen en Beg KN Papier KV Tapijt Llndeteve» LIJempf Lijm en Gel Meelfab NB c Mees Bouw Moaa Muller Co ob Naarden Ned Exp. papier Ned Kabel Van NeUe Netaro Norit Nutrlcia Nijverd -ten Ca te Overz. Gas Pakhoed H. Palthe Philips gem.oez. Pletersen Co Pont hout Ruhaak Co Rijn-Schelde Rijn S '69 Sch. Exp MIJ Sch Exp Mij 8t> Schok beton Scholt Horns Simon de Wtt Stokvi» 535% 150% 99.50 655 Mijnbouw en petroleum 81111 ton 2e e 190 189 BUITENL CERTIFICATEN Canada Can. Pae. 78 78% Inland Nat- Gat 14% 14 %t Int. Nickel 4:% *9% shell ou nu VERENIGDE STATEN American E.-.fca American Motor» Am. Tel eo Tel Anaconda Atchis Top Betbl. Steel Chrysler Cities Service Colgate Columoia Gas Conaol Electr Dow Chem. Eaatroao Kodak Ford Motor Gen Elec. Gen. Motor» Int. Tel en Tel Kennecott Nat. Distill. Pennsylv Rrd- Pepslco Radio Corp Republic Steel Shell OU Sperry Rand Standard Brands 42} Stude baker 54 %b Sunr Mid 49 Texa» Instr. 96 Oil Pac Rr. 544 US Steel WesUngh. Elee. Wool worth 53% 53 4 «7% 49% 23% 784 73% 52% 92% 50% 44% 46% 65% 50% 43% 70% 28% i bieden: I—gedaan Onleden; 1laten; d— 21-52 van 69-59 gr 21-22.23; fe div. ANP-CBS BEU RSIN DICES DEN HAAG (ANP) Het bestuur van de .Koninklijke Netlerlandsehe Reeders- vereeniging' slaat in hoofdlijnen achter gcheepv het rapport ,I)e Nederlandsche koop- Bank_ en vel Handel enz. vaardïj" 1968' dat een bundeling van Ne derlandse scheepvaartmaatschappijen bepleit. ,De kritische opmerkingen aan het adres van de reders moeten ter harte worden genomen', aldus de voorzitter van de redersvereniging, de heer Schreuder. Het rapport, dat eind vorig jaar in han den kwam van het bestuur, heeft daar veel waardering en lof geoogst. De con clusies onder meer vergaande samen werking, eventueel zelfs een fusie waren overigens geen verrassing, zo voegde de heer Schreuder hier aan toe. Hef rapport moet men. aldus de samen steller. mr J. J. Oyevaar.. zien als een j .steekvlam', een signaal voor de Neder-1 landse reders. In een dinsdagmorgen j verstrekte samenvatting van het rap port wordt gesteld, dat het niet de be-| doeling is. internationale samenwerking j naar het tweede plan te verschuiven. Dé nationale en internationale samenwer king zullen beide tot stand moeten ko men. Nationale samenwerking tussen re ders zal vooral gericht moeien zijn op bundeling van managementpotentie. ver groting van financierings- en research mogelijkheden. risicospreiding, rationa lisatie van walorganisaties. Maar zeker ook concentratie ter berei king van een bevredigende positie in het internationale krachtenveld. De inter nationale samenwerking daarentegen zal gericht moeten zijn op investerings coördinatie. marktordening en rationali satie van diensten. In het verleden isj gebleken, hoe belangrijk deze samenwer- king kan zijn voor" de verbetering van de niet alleen in Nederland onbevredi-1 gende rentabiliteit van het lijnvaartbe drijf. Kleiner overschot op Westduitse handelsbalans Algemeen 107.3 123.4 125.7 108.0 128.7 125.8 ADVERTENTIE helpt u eruit (en spaart bovendien maag) Poeders, tabletten, cachets. WILDE RIT DOOR DEN HAAG MET MEISJE OP MOTORKAP ZAANDAM (ANP) Zeven bij Cebeco te Rotterdam aangesloten aan- en ver- koopland bouwcoópera ties ln Noord-Hol land hebben besloten een commerciële fusie aan te gaan. Het zijn de coöperaties te Assendelft,, Zuid-Öost-Beemster, Hoorn, Kwadijk, Oostwoud, Venhuizen en Wiertngen. Ge zamenlijk hebben zij een jaaromzet van 20 miljoen gulden. Zij hebben 1.500 Ie-; den en 100 werknemers. Het besluit tot de fusie is in de vergadering van de coöperatie met grote meerderheid nomen. Vestigingsplaats van het ge sioneerde geheel wordt Hoorn. Voor het personeel zal de fusie geen nadelige gevolgen hebben. Nieuwe directeur Billiton M&T DEN HAAG Tot directeur van Billi ton M&T chemische industrie NV is met ingang van 6 februari j 1 benoemd de heer S. W. Kamp. thans bij het bedrijf werkzaam als assistent manager. Hij zal in deze functie opvolgen de heer N. H. Dewing, die als directeur van het Ne derlandse bedrijf terugtreedt. De heer Dewing is benoemd tot directeur chemi cal operations van de internatinal divi sion van de moedermaatschappij M&T Chemicals Inc. te New York. Zeven gewonden bij ontploffing in Antwerps bedrijf BRUSSEL (ANP) In een chemisch bedrijf bij de Antwerpse Zandvlietsluis, i de Basf. zijn maandagmiddag zeven per sonen gewond by een ontploffing. Een i rijf tal van hen moest met min of meer ernstige brandwonden in een ziekenhuis worden opgenomen. Door de ontploffing ontstond brand, die evenwel spoedig kon worden geblust. De oorzaak van dé ontploffing en de om vang van de schade zijn nog niet bekend. ADVERTENTIE ACTEON 24 100 m wzw Horta naar Rotterdam ADONIS 24 v Thessaloniki naar Antwerpen ALKES 24 130 m zw Ouessant naar Rotterdam ALKMAAR 24 te Mlrl AMMOK 24 350 m no Sint Croix AMPENAN 24 van Palem- bang naar Singapore AMSTELHOEK 24 580 m zo Colombo naar Colombo AMSTELLAND 23 te Amsterdam ANNENKERK 24 80 m z Casablanca n. Barcelona ARCA 23 te Rotterdam ARCHIMEDES 24 nw te Arica ARGOS 22 van Rotterdam naar Malta ATYS 23 van Bandar Mashur naar Bombay BARENDRECHT 24 240 m zw Padang naar Perzische Golf BORNEO 24 120 m o I Gibraltar naar Rotterdam BOVENKERK 24 115 m n Kaap Bianc naar Dakar CALAMARES 24 van Bremerhaven n. R'dam CALTEX NEDERLAND 24 75 m o Ras al Hadd nYosu CAMITIA 25 van Mohamjne- dia naar Curacao CAPISTERIA 24 60 m wzw Napels naar Spezia 1 CERES 21 van Amsterdam I naar Bilbao CHEVRON AMSTERDAM 23 110 m no Tenerlfe naar Rotterdam CHEVRON NAPELS 24 20 m n Malta n Perth Amboy CHEVRON EINDHOVEN 24 290 m no Make eUanden j CHEVRON GORINCHEM 25 j H umber naar Immlngham CHEVRON ROTTERDAM 24 40 m o Malta naar Sidon CINULIA 25 te Stanlow DALLIA 24 190 m w Sabang naar Singapore DAPHNE 24 te Tenerife DAPHNIS 24 van Napels li. Hamburg Horizontaal: 1 GW; 4 mager; 6 loe- "SflSSSS? bS™ komst:g; 9 foedraal: 10 ongesloten: lij diadema 24 60 m nw -jg| -« -« Durban n. Thameahavea DILOMA 24 900 m nw Perth Enen puzzelen IT STT" S =fè" T I9 1 1 I11 vi 13 19 1 li Ito n 1/ 1 p9 P]20 llir ül i* 2 «25 kb 26 1 fekP m 29 i 38 TWfso 51 u S2 |39 SS 36 i 3? 92 95 Een verstandige belegging! Ook u kunt door aankoop van aan delen Dutch Internationals Fund reeds met zo'n klein bedrag profiteren van de voortdurende groei van de grote internationale concerns: AKU, Hoogovens, Koninklijke Olie, Philips, Unilever en Zout-Organon. De spreiding over deze zes vermindert uw risico. Overigens... de aandelen van deze vennootschappen stegen in de laatste tien jaar aanzienlijk meer in koers dan het algemeen gemid delde van de Amsterdamse effectenbeurs! Vraag nadere inlichtingen bij uw bank en bij commissionairs ia effecten of rechtstreeks bij DJLE„ Postbus 853, Amsterdam. U krijgt omgaand antwoord. Dutch Internationals Fund DEN HAAG (GPD) De 34-jarige bedrijfsleider \an een aannemingsbe drijf heeft maandagmiddag met bouwgrond; 14 "gelofte; 15 grijze Porsche een dolle nt door de het h0ofd: 17 voorz.; 20 heilige: Haagse binnenstad gemaakt niet voor 22 %-w 24 boom; *>5 deel v. naald; 26 op de motorkap van zijn auto een ?l-|mijns inziens: 27 rlv. in Italië; 2S rau- jarige schoonheidsspecialiste, indertijd zièknoot; f-én DINTELDIJK 24 v naar Lalibertaa de drie Winnaressen van de ^"inga^sT stuk;' "Ï5 opgewekt;"='37 D'Dutokerïen 24 te° veningenverkiezingen. paardje; 39 delfstof; 40 overjas: 41 fa-: DOSI.na 24 25 m w Little d lf> 907 743 bruto ton Dat was meer auitse nanaeisnaians ;s ;n januari van De bedrijfsleider zou het meisje ln een x DUIV^NDRBCHT^IQO n dn O noii.evorAn^n t?é*fToVh^fi»«ton DEN HAAG (GPD) Verenigde be- dit jaar een overschot van 115 miljoennachtclub .n Schevemngen heboen ont- ^VtCTharaas5 vaas Gdoo od zuig- ^'-v Lissabon r. Rotterda.*. inToffT J» rflfïïl Tita drUv«n Nbderhorst en Pakhoed Holding mar"k ontstaan vergeleken met een ba- moet. en zou haar na de verk,ezingen «aat o^r^s 5 vaas, 6 dop op zuig eemstroom -o ..n T rh.nJ on "«rken Pijnen uit om to komen tot tig saldo van 1264 miljoen in januari de Porsche cadeau hebben gedaan. De 7 £™ht 8 slot,121 DW., 13DOK8- A:o«eto»,n Kchxstm»» de tewaterlatingen in China en de menwerking op het gebied Van het vorige jaar en van 2.687 mil- vriendschap raakte, echter op dood spoor deel molecule,iö plaats op echo .4 2p m z Monroiid D,e ,8nden;van de onroerend goed-actiriteitem Ne- joen in december 1968. zo heeft het en maandagmiddag eiste de man JnS wat^dier 27 dée| 29^ alleen 30 EofV derhorst is een bouwonderneming, ter- Westduitse bureau voor de statiek in auto terug H:j stapte in. maar de -- wyl Pnkhoed zich^ vin haar dochteron- w.esbaden bekendgemaakt. In januari schoonheidsspecialiste ging proteslerena 'j3 h°,{. publiceren geen gegevens). Evenals in voorgaande jaren werden de| meeste schepen te water gelaten in Ja pan, namelijk met een gezamenlijke ton nage van 8.582.970 bruto ton, 1.086.094 ton meer dan in 1967. Het aandeel van de Japanse werven in de totale tewa terlatingen is hierdoor op 50,8 procent gekomen. West-Duitsland nam verleden jaar de tweede plaats in met 1.351.828 (plus 349 661 i ton. In Zweden werd ver leden jaar 1.112.591 ton te water gela ten. Dat was 195.882 ton minder clan in het voorgaande jaar. Ook in Enge land en Noord-Ierland verminderde de te water gelaten tonnage en wel met 399.419 tot 898.159 ton. Nederland nam verleden jaar de twaalf de plaats in op de ranglijst. Te water gelaten werd 303309 ton, wat 35.509 ton minder was dan ln 1967. De ton nage van dc te water gelaten tank- dernenilng Blauwhoed bezig houdt met, voerde de bondrepubliek in voor 7.765op de motorkap iiggen Desondanks gafjhaarkrul' 3S corpulent ontwikkelings- en exploltalieactiritei-1 miljoen mark en uit voor 7.S80 miljoen.de bedrijfsleider gas en reed in flink |n onlos'sine van de vori.ee tm. De invoer wm 1.553 miljoen mnrk of j tempo near hot poWbureau. Het meis- "e °P"»S">Ü vor-S' Volgens de voorlopige plannen zullen 125 pet groter dan in januari van het j je liet zich daar van de motorkap val-j verschillende Joint ventures worden op- vorige jaar en de uitvoer 404 miljoen hen en stromnelde het bureau binnen. I 34 jongensnaam; puzzel gericht, die een ontwikkelingsmaat schappij zullen omvatten, een belieers- maatschappij en een onderhoudsmaat- schappij. Voorts wordt dc mogelijkheid bestudeerd van gezamenlijke op utili teitsbouw gespecialiseerde, bouwmaat schappijen. onaomemingen voor de wo ningbouw en voor een bureau voor pro- Kt-rationalisatie en coördinatie, samenwerking zal geen wijziging brengen in de onafhankelijke status van de betrokken dochterondernemingen. Ook zal geen verandering worden ge bracht in de samenwerking tussen erschillende vastgoedbéleggings december is ae invoer met 547 miljoen gebeurde te doen mark of 7,6 pet toegenomer erwjj) De r>o!itie besliste dat het een civiele de uitvoer met 2.024 miljard of V 4 petvordering betrof. Na verhoor mochten verminderde. beiden naar huis. HOOG EN LAAG WATER 'hopen bedroeg 156.244. Zeventig pro-fondsen van Blauwhoed en in de relatie cent van de in Nederland te water ge-1 met andere aannemers en toeleverings- laten tonnage was voor export bestemd.1 bedrijven. 27 februari Vlissingen Terneuzen Zierikzee Hansweert Wemeldinge uur meter 10.34 126 11.02 145 11.44 96 11.36 159 12.07 119 NAP uur meter 23.09 123 23.33 143 4.30 134 4.55 149 5.20 123 5.23 162 5.29 141 r Dakar EUMAEUS Lissabon i FARM SUM 24 Balecomcau naar Amsterdam FOREST HILL 24 570 m wzw Finisterre naar Lands End GAASTERDIJK 23 van Rotterdam n. Antwerpen GEESTLAND 25 te Sint Vineent GEESTSTAR 24 te Preston GORRED1JK 23 1550 m iw Lands End n R'dam GRE3BEDIJK 24 van Charleston n. Savannah GULF HOLLANDER 24 75 m no Malta n. Antwerpen GUI.F SWEDE 24 385 m wzw Adelaide naar Mena HATHOR 24 van Beyrouth naar Kamagusta HEEMSKERK 24 60 m o Socrota naar Bahrein HERCULES 24 150 m irw Ouessant naar Antwerpen HOLSNDRECHT 24 630 m zo Kaap Palrr.as naar Avonmouth HOLLANDSBURCHT 24 240 m zzo Saigon naar East Londen JOHANNES FRANS 24 146 m zzo Cayenne naar KABYLIA 24 275 m ono Mogadiscio naar Aden KALYDON p 24 Sabarg n. Perzische Golf KAMPERDIJK 23 85 m nnw Kaap Haltien n. Antwer- KARA 24 220 m w Sabang naar Singapore KARACHI 24 419 m no Str. Helena naar La» Pal-nas KARAKORUM 25 rede Bedebundes KATELYSIA 24 t» Tokoyama KELLETIA 24 van Curasao naar Trinidad KKASIELLA 24 565 m w Flnisterre naar Stanlow KIELDRECHT 24 ten anker Khorramshar KLOOSTERKERK 25 te Lattakia KORATIA 26 te Quinhon KORENDIJK 24 te Vancouver KOROVINA 24 85 m zo Colombo naar Bukom KOSICIA 22 van Rotterdam naar Londen KOSSMATELLA 23 te Rotterdam KREBSIA 25 te Thames haven LADON 22 van Amsterdam naar Bremen LAI.IBELLA p. 24 Kreta n. Napels LEIDERKERK 24 170 m w .Madeira n. Rotterdam LELYKERK 24 van rede Kaapstad naar Duba: LOVELL3A 24 280 rn zzo Bangkok naar Kharg. cil. MAASLLOYD 24 375 m zzw Sint Helena n. Kaapstad MACOMA 24 340 m zzo Monrovia MAR NE LLOYD 24 660 m zto Okinawa naar San Francisco MEDON 24 110 m D Azoren naar Bremer. MENTOR 22 te Rotterdam MZRCURIUS 24 van Hamburg naar Rotterdam MERSEY'LLOYD 24 Singa pore naar Hongkong MEP.'.VELLOYD 24 van Nakala naar Dar es Salaam MEMNON 23 te A'dam METULA 24 te Mena al Ahmedi MINOS 24 80 m wnw Gibraltar naar Piraeus MUSH.LOYD 23 5SO rr. r. Honoloeloe naar Corinlo NA ESS COURIER 24 95 m zo Las Palmas n. Llvorno NEDER WAAL 22 van Rotterdam naar Bremen NEPTUNUS 24 v Kingston naar Antwerpen NEVERITA 24 rede La» Palmas NISO 24 20 m nw Lissabon naar Rotterdam NOORDWIJK 24 130 m ozo Ballkpapan n Bunbury ONOBA 24 van Lagos naar Curacao OOSTKERK 24 150 m ozo Muscat naar Kaapstad OSIRIS 22 van Amsterdam naar Bremen OUWERKERK 22 van Rotterdam naar Londen PALAMEDES 24 700 m no Georgetown PATRO 25 van Mena al Faha! naar Khoralamyas PHIL INE 24 20 m zo Mozambique naar Spexla PHILIPPIA 24 te Pto Miranda PRINS DER NEDERLANDEN 21 te Amsterdam, 23 van Am sterdam n. Southampton PRINS MAURITS 26 te Le Havre verwacht PRINSES ANNA 24 20 m n Pantellana naar Antwerpen RADJA 22 v. p Amsterdam naar Kaapstad R ANDFONTEIN 24 285 m n Walvisbaai n. Tenerife ROTTE 21 780 m z Dutch Harbour naar Los Angele» RIJNDAM 25 U Kobe verwacht SCKELDELLOYD 21 te Rotterdam SENEGA LKUST 24 van Port Alexander a. Luanda SEROOSKERK 24 van Kaapstad naar Port Elisabeth S1AOE 24 62 m Bangkok SIMONSKERK 25 te Bremen SINON 23 450 m zzw Flore» naar Rotterdam SLOTERKERK 23 van Singapore n. Bangkok SOCRATES 25 te Pto PlaU SOLON 23 790 m n Porto Rico naar Amsterdam STAD GOUDA 2'. te Rotterdam STEENKERK 25 van Hong kong naar Singapore STEVEN p. 24 Algiers naar Bayonne STRAAT 3AU 24 van Abidjan naar Monrovia STRAAT CHATHAM 24 335 STRAAT CLEMENT U van ra nw Port Vila naar Suva STRAAT CLARENCE 24 van Aleppey naar Colombo Fremantle naar Mauritius STRAAT FLORIDA p. 24 For*. Dauphin naar Singapore STRAAT FRAZER 24 van Hongkong naar YoSckaldi STRAAT FRANKLIN 75 te Te.ua verwacht STRAAT FREETOWN 24 320 m nnw Manilla n. Durban STRAAT FUSHIMI 24 ten anker Santo® STRAAT LEMAIRE 24 70 m •vzw Sabang n. Port Swettenharn STRAAT SINGAPORE 24 500 m nw Kaap Maria van STRAAT TORRES 24 100 rn o Socotra naar Khorrams- TAMARA 24 te Trintdiid TJIBANTJET 23 van Bcira naar Lourenco Marqjei TJILIWONG 25 te Mombasa verwacht TJILUWAH 24 380 m zzo New Guinea naar Yokkalchi TJTMANUK 24 300 hl wnw Mahé naar Singapore VAN CLOON 24 van Risdoo naar Devonport elphia VIVIPARA 24 420 m zw Tokio n. Singapore VLIELAND 25 te Swansea WAALEKERK 24 730 m nw Walvitbaal naar Fremantle WALCHEREN p. 24 Free- port naar New Orleans WESTERTOREN 24 van Djibouti naar Aden WOENSDRECHT 24 200 m nwNorth Westkaap naar Bunburry WONORATO 25 van Le Kavre naar Pto Cabello ZAANLAND 25 te Buenos Aires ZAFRA 24 van Durban naar Mena al Ahmad 1 ZARIA 24 te Curacao ZWXJNDRECHT 24 1150 ra nw Agadir naar Wal vla-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15