Toekomst Nederlandse rederijen ligt
in samenwerking en herstructurering
Hogere
winst bij
Unilever
Amsterdamse effectenbeurs
15
RAPPORT OVER NEDERLANDSE KOOPVAARDIJ
Komende periode: één
grote uitdaging
CONCLUSIES
.NEDERLANDSE
KOOPVAARDIJ'
Reders achter het
rabbort-Oyevaar
in dé
greep (X)
van y
de griep?
witte kruis
Commerciële fusie
landbouwcoöperaties
in Noord-Holland
Met minder dan f200.-
een belang in miljoenenconcems!
Waar zijn onze schepen
WOENSDAG 26 FEBRUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM (GPD) Geen opwekkend beeld van de omstandig
heden waarin onze scheepvaart cq onze Nederlandse koopvaardij
verkeert geeft mr J. J. Oyevaar in zijn rapport ,De Nederlandse
koopvaardij -1968' dat hij op verzoek van de Koninklijke Nederlandse
Reedersvereniging heeft samengesteld en dat dinsdag aan het bestuur
en aan de Nederlandse regering is aangeboden. Onze koopvaardij
vloot toont een teruggang ten opzichte van de wereldvloot. De pro
blemen welke zich in deze voor Nederland ongetwijfeld zo belangrijke
vervoerssector voordoen zijn vele. De rederijen hebben te doen met
een onbevredigende rentabiliteit. Uit het rapport blijkt op overtuigen
de wijze dat een nauwe samenwerking tussen overheid en rederijen
vooral ten aanzien van de vraagstukken rentabiliteit, financiering,
scheepvaartpolitiek en research een bestaansvoorwaarde voor de
Nederlandse koopvaardij is.
Sir Oyevaar beperkt zich in de om-1 tot het tot stand brengen van een sa-
vangrijke rapport, niet alleen tot het menwerking tussen rederijen die juist
-*1 in verschillende gebieden opereren. Een
belangrijke getalsmatige inkrimping
van de vloot naast de onontkoombare
noodzaak tot aanpassing van opbouw en
omvang van de organisatie, stelt iedere
signaleren van de ernstige problemen
waarmee de koopvaardij wordt ge
confronteerd. Hij grijpt ook terug
In de recente geschiedenis van onze
scheepvaart, toont de ontwikkeling
temidden van het wereldgebeuren.
j en cijfers hoe de ontwlkke-
vooral in de laatste twintig ja
ren zich heeft gedragen, de proble
men waarin onze scheepvaart ver
zeild is geraakt, geeft in verband
hiermee richtlijnen aan die tot ver
betering zouden kunnen leiden en
turering mogelijk te maken.
Hij laat er geen twijfel over
dat de komende periode Is te zien als
een grote uitdaging aan het onderne
merschap van de Nederlandse reders.
Materieel gezien, zegt hij, kunnen zij
de uitdaging aanvaarden. Wanneer
daarbij komen de visie, de vastberaden
heid en het vakmanschap die hun maat
schappijen hebben grootgemaakt, dan
zal het waarachtig wel gaan. Maar er
dreigt snel verval wanneer de tekenen
der tijden niet worden verstaan en niet
tijdig wordt overgegaan tot herstruc
turering van onze vloten en onderne
mingen.
Matig rendement
Het Nederlandse rederijbedrijf ii
een van grote vermogens en een
tig rendement. In de onmiskenbare hang
naar een zeker traditionalisme treden
de laatste tijd echter duidelijke aanwij
zingen van verandering naar voren in
die zin dat het moderne denken veld
faat winnen over de eigen professie, al-
us constateert mr Oyevaar. De Ne
derlandse reder heeft met de praktijk
na de tweede wereldoorlog enige moei
te gehad in verband met zijn besef dat
de vrije zee een natuurrecht Is. Neder
land staat inpurisme alleen in deze we
reld.
Mr Oyevaar behandelt uitgebreid
de veranderingen welke zich nebben
voorgedaan in de lijnvaaft, de tramp-
vaart, het bulkvervoer en het toene
mende gebruik van de laadkist.
1»
■■■■■PHHBPMPRI In
het verleden in Nederland nooit echt
aangeslagen. In alles is te constateren
dat de geschiedenis van de Nederlandse
zeevaart een geschiedenis van vallen en
opstaan is en veelal van een matige
rentabiliteit.
Mr Oyevaar constateert dat de omstan
digheden waaronder de grote vaart van
1960 tot en met 1966 heeft moeten wer
ken waarschijnlijk slechter zlin g<
weest dan die waaronder het bedrijfsle
ven In het algemeen heeft moeten wer
ken en dat de grote vaart nog steeds
een belangrijke plaats In de Nederland
se economie inneemt.
Zij toch heeft ln 1966 een aandeel in
het nationale inkomen van 1.76 pro
cent. een aandeel in het nationale ar
beidsvolume van 1.39 procent, een aan
deel in de uitvoer van 6.71 procent en
een netto bijdrage tot de betalingsbalans
van 962 miljoen netto deviezenont-
vangst van 879 miljoen). In verband
hiermede wordt ook opgemerkt dat een
verdwijnen van de grote vaart
me nadeligej
Nederlai
overwinnen van de stagnatie in
groei van de grote vaart zal daarente
gen een belangrijke stimulans voor de
Nederlandse scheepsbouw betekenen,
Een winstgevende grote vaart met na
me door investeringen kan een belang
rijke positieve invloed hebben op het
nationale inkomen en op de werkgele
genheid.
Heroriëntatie
Voor wat de toekomst van de Ujnvaart
betreft motiveert mr Oyevaar de nood
zaak van heroriëntatie. Hij komt na
een uitgebreide motivering tot de con
clusie dat naast de uit de voorwaarden
van toepassing van geavanceerde sche
pen voortvloeiende noodzaak tot sa
menwerking tussen rederijen die ln een
zelfde dienst opereren. Het vraagstuk
van de economische veroudering awint
MEER SCHEPEN
DAN OOIT
TE WATER
LONDEN (ANP) Lloyd's Register
of Shipping heeft bekendgemaakt dat
verleden jaar in de hele wereld sche-
individuele rederij voor de vraag of de
kleinere vloot voldoende operationele fle
xibiliteit zal bieden. Zonder hierop een
antwoord te geven stelt mr Oyevaar
dat uit de getalsmatige inkrimping van
de vloot in ieder geval voortvloeit dat
die optimale omvang gemeten in ver
voerscapaciteiten per tijdseenheid, be
langrijk hoger komt te liggen,
De vele
king toeli
daaruit niet mag worden geconcludeerd
dat de toekomst niet belangrijke onze
kerheden en risico's zou inhouden. Hij
acht het niet ondenkbaar dat een gun
stiger positie eerst kan worden bereikt
nadat in een hard gevecht de zwakke
ren zijn uitgevallen. De gebundelde fi
nanciële kracht van de Nederlandse lljn-
vaartrederijen opent echter do moge
lijkheid om het gevecht te voorkomen
dan wel om het te overleven.
gevoerd, zoals dat jarenlang in Neder
land al het geval is door vergaande
overheidsbemoeienis van de ontwikke
lingslanden, de VS en de Oostbloklan
den met de zeescheepvaart, is een gro
tere bemoeienis van de regeringen van
de traditionele maritieme landen met
de zeescheepvaart niet alleen onvermij
delijk maar ook noodzakelijk geworden.
Het belang van de Nederlandse zee
scheepvaart maakt dan ook herziening
van ae huidige benadering van scheep-
vaartpolitleke problemen noodzakelijk.
In zijn rapport ,De Nederlandse
koopvaardij 68' komt mr Oyevaar
tot ae conclusie dat:.
Het aandeel van de Nederlandse
vloot in de wereldvloot tussen
1960 en 1968 daalde van 4.36 tot
2.85 procent.
Een winstgevende grote vaart een
belangrijke plaats in de Neder
landse economie ineemt en door
middel van investeringen een be
langrijke positieve invloed kan
hebben op het nationale inkomen
en de werkgelegenheid.
De rentabiliteit van het eigen
vermogen over de periode van '60
tot en met 1967 mét uitzondering
van 1960 in alle jaren negatief is
Een versnelde vlootvernieuwing
en de noodzaak tot andere inves
teringen het lijnvaartbedrijf vcfr
een financieringsvraagstuk stelt
dat in die omvang nog nimmer
aan de orde kwam.
Het weerstandsvermogen van de
Nederlandse rederijen een veel
ruimere aanwending van vreemd
vermogen toestaat dan tot dus
ver is geschied.
De mogelijkheden tot beperking
van investeringsrisico's binen
een grote bedrijfseenheid belang
rijk, groter zijn dan voor de indi
viduele rederij.
Alleen de grotere eenheden in
staat zullen zijn de schepen van
ingrijpende structurele verande
ringen op te vangen.
Voor de Nederlandse rederijen de
weg naar de vorming van grotere
bearijfseenheden primair die van
de nationale samenwerking moet
zijn.
De vorm van samenwerking een
andere kan zijn dan volledige fu
sie.
De nationale overheid een belang
rijke bijdrage kan leveren aan de
beperking van investerings- en fi
nancieringsrisico's.
Grote betekenis moet worden toe
gekend aan technisch-economische
en commerciële research.
Het aanbeveling verdient een stu
diecommissie in te stellen met
betrekking tot een consortium
van tramprederijen.
De radicaal gewijzigde positie
van de Nederlandse koopvaardij
een nieuwe benadering van de fis
cale positie van de rederijen wet
tigt en dat een herziening van
de huidige benadering van scheep
vaart-politieke problemen, in sa
menwerking met overheid en be
drijfsleven noodzakelijk is.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM 'ANP) Londen
3.67—8 69',2. New York 3.62%—
3 62j|; Montreal 3.36% 3.37 V» Pa
rijs 73.24—73,29: Brussel 7.21%—
7.22%; Frankfort 90.13—90.18;
Stockholm 70.08%—70.13%; Zürich
84.13%—84.18%: Milaan 57 89%—
57.94%. Kopenhagen 48.17%—
48.22%; Oslo 50.71%—50.76%: We
nen 14.00%—14.01%; Lissabon
12.73%—12.74%.
(ADVERTENTIE)
ROTTERDAM (ANP) De ver
kopen aan derden van Unilever in
totaal over de gehele wereld zijn
in 1968 met 1,6 procent gestegen
tot 20.032 miljoen: de totale be
drijfswinst is met nagenoeg 6 pro
cent gestegen tot 1494 miljoen.
Rekening houdend met de devaluatie
van het pond sterling in 1967 zouden
de stijgingspercentages respectievelijk
7,2 en 10.5 hebben bedragen. De winst
toekomend aan de houders van het ge
wone kapitaal ad 730 miljoen is met
een geringer percentage (ruim 7 pro
cent) toegenomen, hoofdzakelijk ten ge
volge van verhoogde belastingtarieven
in verschillende landen.
De raden van bestuur hebben besloten
aan de op 7 mei aanstaande te hou
den algemene vergaderingen voor te
stellen over 1968 een slotdividend van
ƒ2,17 (vorig jaar ƒ2,17) per nominaal
bedrag van 20 uit te keren op de ge
wone aandelen in Unilever NV en een
slotdividend van 9 pence (vorig jaar
9 pence) per gewoon aandeel van no
minaal 5 shilling in Unilever Limited-
Met inbegrip van de interimdividenden
van ƒ2,53 (vorig jaar ƒ2,50) bij nv
en van 10,5 pence (vorig jaar 9 pen
ce) bij Limited, zal dan net totale ge
wone dividend over 1968 voor Unilever
NV 4,70 (vorig jaar 4.67) per no
minaal bedrag van 20 en voor Unile
ver Limited sh 7,5 d (vorig jaar 1 sh*
6 d) per aandeel van nominaal 5 shil-1
Ving bedragen.
NEDERHORST EN PAKHOED
GAAN SAMENWERKEN
AKU EN KON. OLIE FLAUW
In een licht verdeelde markt voor de inter
nationale waarden heeft Kon. Olie gisteren
direct bij de opening een flauwe stemming te
zien gegeven. Dit door enig aanbod
publiek, terwijl de arbitrage wat
.blanco' afgaf in de hoop die gisteravond
Amsterdam of in Wallstreet goedkoper te
kunnen terugnemen. Kon. Olie daalde
177,60 tot 177.20 (179.90). De overige int<
tionale waarden waren bij de opening
dceld. linilever. waarvan de cijfers over 1968
plus het slotdividend gisteren direct
werden bekendgemaakt, verbeterde 60 cent
tot 128.90. AKU begon zeer kalm doch zwak
met een koersdaling van 80 cent op 124 20. La
ter werd het in deze hoek zelfs levendig door
aanbod voor buitenlandse rekening waar
door de koers snel Inzakte tot 122.50. Philips
daalde 30 cent tot 167.10. Philips is gestart
met de verkoop In 10 Europese landen van
haar computers. Verder gaat Philips sarrfen
met een Turkse gloeilampenfabriek m Tur
kije een fabriek bouwen voor de produktle
van lichtartlkelen. Mogelijk is dit gunstig
nieuws voor het Philipsconcern doch het
haalde allemaal niets uit. Hoogovens ging een
halve gulden omhoog tot 107.50.
De marktconstellatle voor de internationale
waarden wordt er niet beter op. Dit wordt
hoofdzakelijk veroorzaakt door Wallstreet.
Aldaar was de stemming maandag zeer flauw.
Het Dow Jones gemiddelde voor industrie-
aandelen daalde er met ruime omzetten 12%
punt tot 903.97 Hierdoor is de 900-grens dicht
genaderd De vorige'week daalde dit gemid
delde ln Wallstreet reeds punten.
In New York vreest men een verhoging van
het disconto, als gevolg van de geldschaar-
ste in de Ver Staten. Daarbij komen dan nog
de situatie in het Midden-Oosten plus het
conflict tussen Engeland en Frankrijk. Alle
maal factoren die niet bepaald bemoedigend
zijn om met koopopdrachten in de markt te
stappen, zo redeneert men in Amsterdam.
Van de cultures ging Amsterdam Rubber
punt omhoog tot 59%. De scheepvaartsector
lag er verlaten bij met geringe koersmutaties
naar beide richtingen. Van de staatsfondsen
was alleen de nieuwste 7 procent lening goed
gedisponeerd, de overige leningen eerder iets
gemakkelijker. Dell Mij was een halve gul
den lager T>p 79.50 doch KZ-Organon verbeter
de een halve gulden tot 196 Helneken daalde
een gulden tot 175.
AKU kon zich in de tweede periode een klei
nigheid herstellen tot 123 Hoogovens kwam
op 107.10, Philips op 167 10. Unilever verliet
de markt op 128 en Kon Olie op 177.10
Direct na het slot van de beurs werden de
Jaarcijfers 1968 door het Unileverconcern be
kendgemaakt. Hieruit bleek, dat de 4e kwar
taalcijfers wat tegenvielen Daardoor daalde
de koers van Unilever tot 125.50, tegen een
slotprljs van 128 30.
OBLIGATTEB
Staatsleningen
100 i
100 A
65%
95%
Ned «6-1 1
Ned '66-ï 7
Ned '68 6%
Ned '68 6%
Ned '67 6%
Ned 65-1 5%
Ned 64-1 S%
Ned '58 4%
Ned 59 4%
Ned 60-1 4%
Ned 61 4%
N Staff 47 3%
Ned '54-1-2 3%
Ned 55-1 3%
Ned 37 3
Grootboek 46 3
N Doll '47 3
Bank- en
BvNG 57 6
BvNG 58- 59 4%
BvNG 66-1 7 99 4
BvNG 67-1-2 6% 100%
BvNG 68-1-2 6 96%
BvNG 65-1 5% 90%
BvNG '58 5 90%
BvNG 64 5% 87
Hypotheekbanken
Fr. Gr. DW 6 90%
Fr. Gr DU 4% 83%
West NO 3% 72
Converteerbar
GeM-Z- 4%
Wyer» '68 6%
Meelfabr. 6%
SchoK Hon. 4%
obligaties
924 »2%
92%
90%
37%
ACTIEVE AANDELEN
Aiiisi. Rubb.
HVA-mljen ver
AKU
Dell Mij e
Helneken
Hoogoven» c
Kon Zout Orï.
Philip® gem bez
Unilever e
Dordt Petr
idem pref
Kon Petr
HAL
KLM
100% 101
125.10 '.23
80 78.10
176.50 173.20
107 107
195.50 195.60
Blijdenac W. 70
Bols 237
Bor» Webry 1W>
Bredero b 5M1
Buhrn» T 640
Bijenkorf e 700
Calvé c 902
Carps garen 156
Cent Suiker 473
Cur Hand. Mij 158
Elaevler itt)
Fokker 568
Ford Ned.
Furness 118.10 116 Weaaanen
Gazelle rljw. 143 143% Wyera ind.
Geld
St- «p. Twente 61
Tb. Marijnen 123%
Thocn. Dr. Verbl 82
Tri cot best !08
Udenhoat 114%
Unlkap 14
Unliever 6 cp 204
Veneoo 12»
Ver. Machine 147
Ver. Touw 12'.
Vlhamlj 137
Vredeat R 540
Wereldhaven 565 1
234
I67'tL Geld Ttelen»
23 334 Gist Brocade»
955 97Grinten v. d-
W Gruyter 8 cpr
160 :0f 177.10 Hero Confc
91% 91% Hoek'» Mach.
23*3.50 236 50 Holec
155%
8720
1015
33%
NIET-ACTIEVE AANDELEN
Belegglngtmljen
Alg Fond» bez 2260 '.260
Converto 1065 2066
Holland Fund
Interunie
Nefo
BP '66 7% 101% 1014
KZK '65 6 94 b 94%
N Gas U '66 6% 101% 101%
Pgem '57 6 95 94
Pgem '64 6 94 1 92%
R.rljn ptjpL 5% 93% 93%
KLM '68 7 98 98%
KLM 4% 944 94%
Premleleniiigcn
Alkmaar 69 4 69%
A'dam '51 70% 90%
A'dam '56-1 73 73
Dordr '56 67 67 4
Eindhoven '54 68 4 68
D. Haag '52-1 82 82 4
D Haag '52-2 82 82
R'dam '52-1 80 4 82
S'dam '52-2 82% 32
R'dam '57 83 83
Utrecht '52 99 4
Z-Holl '59 79 4 79%
193.50 192.60
207.50 107
256 50 255-50
222 211.20
560 553
122.90 122.30
UtUico
Europafonda
Eurunion 1271 1Z70
Valeurop 740 740
Bank-, krediet- en verz.wez
Alg Bank Ned 293 288
AMEV 355 252
Arnrobank 65 64
Delta verz.groep 331 337
Nat- Ned. 860 855
Ned. Midstb 115 112:
Slavenburg 211% 212
Handel, Industrie enz.
Alb. Heljn 246.20 245.
Amst Ballast 128 1 26.
A mat. Droogd 97 96
Bensdorp Int. 203 20)
Bergh en Jurgent 210 210
Berkel Pat. 197 195
Homburg
fioogenooscb
Hoogenstr.
Indola
Inlerla»
Kemo Corset
Kempen en Beg
KN Papier
KV Tapijt
Llndeteve»
LIJempf
Lijm en Gel
Meelfab NB c
Mees Bouw
Moaa
Muller Co ob
Naarden
Ned Exp. papier
Ned Kabel
Van NeUe
Netaro
Norit
Nutrlcia
Nijverd -ten Ca te
Overz. Gas
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem.oez.
Pletersen Co
Pont hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde
Rijn S '69
Sch. Exp MIJ
Sch Exp Mij 8t>
Schok beton
Scholt Horns
Simon de Wtt
Stokvi»
535%
150%
99.50
655
Mijnbouw en petroleum
81111 ton 2e e 190 189
BUITENL CERTIFICATEN
Canada
Can. Pae. 78 78%
Inland Nat- Gat 14% 14 %t
Int. Nickel 4:% *9%
shell ou nu
VERENIGDE STATEN
American E.-.fca
American Motor»
Am. Tel eo Tel
Anaconda
Atchis Top
Betbl. Steel
Chrysler
Cities Service
Colgate
Columoia Gas
Conaol Electr
Dow Chem.
Eaatroao Kodak
Ford Motor
Gen Elec.
Gen. Motor»
Int. Tel en Tel
Kennecott
Nat. Distill.
Pennsylv Rrd-
Pepslco
Radio Corp
Republic Steel
Shell OU
Sperry Rand
Standard Brands 42}
Stude baker 54 %b
Sunr Mid 49
Texa» Instr. 96
Oil Pac Rr. 544
US Steel
WesUngh. Elee.
Wool worth
53%
53 4
«7%
49%
23%
784
73%
52%
92%
50%
44%
46%
65%
50%
43%
70%
28%
i bieden: I—gedaan
Onleden; 1laten; d— 21-52 van 69-59 gr 21-22.23; fe
div.
ANP-CBS BEU RSIN DICES
DEN HAAG (ANP) Het bestuur van
de .Koninklijke Netlerlandsehe Reeders-
vereeniging' slaat in hoofdlijnen achter gcheepv
het rapport ,I)e Nederlandsche koop- Bank_ en vel
Handel enz.
vaardïj" 1968' dat een bundeling van Ne
derlandse scheepvaartmaatschappijen
bepleit.
,De kritische opmerkingen aan het adres
van de reders moeten ter harte worden
genomen', aldus de voorzitter van de
redersvereniging, de heer Schreuder.
Het rapport, dat eind vorig jaar in han
den kwam van het bestuur, heeft daar
veel waardering en lof geoogst. De con
clusies onder meer vergaande samen
werking, eventueel zelfs een fusie
waren overigens geen verrassing, zo
voegde de heer Schreuder hier aan toe.
Hef rapport moet men. aldus de samen
steller. mr J. J. Oyevaar.. zien als een j
.steekvlam', een signaal voor de Neder-1
landse reders. In een dinsdagmorgen j
verstrekte samenvatting van het rap
port wordt gesteld, dat het niet de be-|
doeling is. internationale samenwerking j
naar het tweede plan te verschuiven. Dé
nationale en internationale samenwer
king zullen beide tot stand moeten ko
men. Nationale samenwerking tussen re
ders zal vooral gericht moeien zijn op
bundeling van managementpotentie. ver
groting van financierings- en research
mogelijkheden. risicospreiding, rationa
lisatie van walorganisaties.
Maar zeker ook concentratie ter berei
king van een bevredigende positie in het
internationale krachtenveld. De inter
nationale samenwerking daarentegen
zal gericht moeten zijn op investerings
coördinatie. marktordening en rationali
satie van diensten. In het verleden isj
gebleken, hoe belangrijk deze samenwer-
king kan zijn voor" de verbetering van
de niet alleen in Nederland onbevredi-1
gende rentabiliteit van het lijnvaartbe
drijf.
Kleiner overschot
op Westduitse
handelsbalans
Algemeen
107.3
123.4
125.7
108.0
128.7
125.8
ADVERTENTIE
helpt u eruit
(en spaart bovendien maag)
Poeders, tabletten, cachets.
WILDE RIT DOOR
DEN HAAG MET
MEISJE OP MOTORKAP
ZAANDAM (ANP) Zeven bij Cebeco
te Rotterdam aangesloten aan- en ver-
koopland bouwcoópera ties ln Noord-Hol
land hebben besloten een commerciële
fusie aan te gaan.
Het zijn de coöperaties te Assendelft,,
Zuid-Öost-Beemster, Hoorn, Kwadijk,
Oostwoud, Venhuizen en Wiertngen. Ge
zamenlijk hebben zij een jaaromzet van
20 miljoen gulden. Zij hebben 1.500 Ie-;
den en 100 werknemers. Het besluit tot
de fusie is in de vergadering van de
coöperatie met grote meerderheid
nomen. Vestigingsplaats van het ge
sioneerde geheel wordt Hoorn. Voor het
personeel zal de fusie geen nadelige
gevolgen hebben.
Nieuwe directeur
Billiton M&T
DEN HAAG Tot directeur van Billi
ton M&T chemische industrie NV is met
ingang van 6 februari j 1 benoemd de
heer S. W. Kamp. thans bij het bedrijf
werkzaam als assistent manager. Hij zal
in deze functie opvolgen de heer N. H.
Dewing, die als directeur van het Ne
derlandse bedrijf terugtreedt. De heer
Dewing is benoemd tot directeur chemi
cal operations van de internatinal divi
sion van de moedermaatschappij M&T
Chemicals Inc. te New York.
Zeven gewonden bij
ontploffing in
Antwerps bedrijf
BRUSSEL (ANP) In een chemisch
bedrijf bij de Antwerpse Zandvlietsluis,
i de Basf. zijn maandagmiddag zeven per
sonen gewond by een ontploffing. Een
i rijf tal van hen moest met min of meer
ernstige brandwonden in een ziekenhuis
worden opgenomen.
Door de ontploffing ontstond brand, die
evenwel spoedig kon worden geblust. De
oorzaak van dé ontploffing en de om
vang van de schade zijn nog niet bekend.
ADVERTENTIE
ACTEON 24 100 m wzw
Horta naar Rotterdam
ADONIS 24 v Thessaloniki
naar Antwerpen
ALKES 24 130 m zw
Ouessant naar Rotterdam
ALKMAAR 24 te Mlrl
AMMOK 24 350 m no
Sint Croix
AMPENAN 24 van Palem-
bang naar Singapore
AMSTELHOEK 24 580 m zo
Colombo naar Colombo
AMSTELLAND 23 te
Amsterdam
ANNENKERK 24 80 m z
Casablanca n. Barcelona
ARCA 23 te Rotterdam
ARCHIMEDES 24 nw te
Arica
ARGOS 22 van Rotterdam
naar Malta
ATYS 23 van Bandar
Mashur naar Bombay
BARENDRECHT 24 240 m
zw Padang naar Perzische
Golf
BORNEO 24 120 m o
I Gibraltar naar Rotterdam
BOVENKERK 24 115 m n
Kaap Bianc naar Dakar
CALAMARES 24 van
Bremerhaven n. R'dam
CALTEX NEDERLAND 24 75
m o Ras al Hadd nYosu
CAMITIA 25 van Mohamjne-
dia naar Curacao
CAPISTERIA 24 60 m wzw
Napels naar Spezia
1 CERES 21 van Amsterdam
I naar Bilbao
CHEVRON AMSTERDAM 23
110 m no Tenerlfe naar
Rotterdam
CHEVRON NAPELS 24 20 m
n Malta n Perth Amboy
CHEVRON EINDHOVEN 24
290 m no Make eUanden
j CHEVRON GORINCHEM 25
j H umber naar Immlngham
CHEVRON ROTTERDAM 24
40 m o Malta naar Sidon
CINULIA 25 te Stanlow
DALLIA 24 190 m w Sabang
naar Singapore
DAPHNE 24 te Tenerife
DAPHNIS 24 van Napels li.
Hamburg
Horizontaal: 1 GW; 4 mager; 6 loe- "SflSSSS? bS™
komst:g; 9 foedraal: 10 ongesloten: lij diadema 24 60 m nw
-jg| -« -« Durban n. Thameahavea
DILOMA 24 900 m nw Perth
Enen puzzelen
IT STT"
S
=fè"
T
I9 1
1
I11
vi
13
19
1
li
Ito
n
1/ 1
p9 P]20
llir
ül
i*
2
«25
kb
26
1 fekP
m
29
i
38
TWfso
51
u
S2
|39
SS
36
i
3?
92
95
Een verstandige belegging! Ook u kunt door aankoop van aan
delen Dutch Internationals Fund reeds met zo'n klein bedrag
profiteren van de voortdurende groei
van de grote internationale concerns:
AKU, Hoogovens, Koninklijke Olie,
Philips, Unilever en Zout-Organon. De
spreiding over deze zes vermindert uw
risico. Overigens... de aandelen van
deze vennootschappen stegen in de
laatste tien jaar aanzienlijk meer in koers dan het algemeen gemid
delde van de Amsterdamse effectenbeurs! Vraag nadere inlichtingen
bij uw bank en bij commissionairs ia effecten of rechtstreeks bij
DJLE„ Postbus 853, Amsterdam. U krijgt omgaand antwoord.
Dutch Internationals Fund
DEN HAAG (GPD) De 34-jarige
bedrijfsleider \an een aannemingsbe
drijf heeft maandagmiddag met bouwgrond; 14 "gelofte; 15
grijze Porsche een dolle nt door de het h0ofd: 17 voorz.; 20 heilige:
Haagse binnenstad gemaakt niet voor 22 %-w 24 boom; *>5 deel v. naald; 26
op de motorkap van zijn auto een ?l-|mijns inziens: 27 rlv. in Italië; 2S rau-
jarige schoonheidsspecialiste, indertijd zièknoot;
f-én
DINTELDIJK 24 v
naar Lalibertaa
de drie Winnaressen van de ^"inga^sT stuk;' "Ï5 opgewekt;"='37 D'Dutokerïen 24 te°
veningenverkiezingen. paardje; 39 delfstof; 40 overjas: 41 fa-: DOSI.na 24 25 m w Little
d lf> 907 743 bruto ton Dat was meer auitse nanaeisnaians ;s ;n januari van De bedrijfsleider zou het meisje ln een x DUIV^NDRBCHT^IQO n
dn O noii.evorAn^n t?é*fToVh^fi»«ton DEN HAAG (GPD) Verenigde be- dit jaar een overschot van 115 miljoennachtclub .n Schevemngen heboen ont- ^VtCTharaas5 vaas Gdoo od zuig- ^'-v Lissabon r. Rotterda.*.
inToffT J» rflfïïl Tita drUv«n Nbderhorst en Pakhoed Holding mar"k ontstaan vergeleken met een ba- moet. en zou haar na de verk,ezingen «aat o^r^s 5 vaas, 6 dop op zuig eemstroom -o ..n
T rh.nJ on "«rken Pijnen uit om to komen tot tig saldo van 1264 miljoen in januari de Porsche cadeau hebben gedaan. De 7 £™ht 8 slot,121 DW., 13DOK8- A:o«eto»,n Kchxstm»»
de tewaterlatingen in China en de menwerking op het gebied Van het vorige jaar en van 2.687 mil- vriendschap raakte, echter op dood spoor deel molecule,iö plaats op echo .4 2p m z Monroiid
D,e ,8nden;van de onroerend goed-actiriteitem Ne- joen in december 1968. zo heeft het en maandagmiddag eiste de man JnS wat^dier 27 dée| 29^ alleen 30 EofV
derhorst is een bouwonderneming, ter- Westduitse bureau voor de statiek in auto terug H:j stapte in. maar de --
wyl Pnkhoed zich^ vin haar dochteron- w.esbaden bekendgemaakt. In januari schoonheidsspecialiste ging proteslerena 'j3 h°,{.
publiceren geen gegevens).
Evenals in voorgaande jaren werden de|
meeste schepen te water gelaten in Ja
pan, namelijk met een gezamenlijke ton
nage van 8.582.970 bruto ton, 1.086.094
ton meer dan in 1967. Het aandeel van
de Japanse werven in de totale tewa
terlatingen is hierdoor op 50,8 procent
gekomen. West-Duitsland nam verleden
jaar de tweede plaats in met 1.351.828
(plus 349 661 i ton. In Zweden werd ver
leden jaar 1.112.591 ton te water gela
ten. Dat was 195.882 ton minder clan
in het voorgaande jaar. Ook in Enge
land en Noord-Ierland verminderde de
te water gelaten tonnage en wel met
399.419 tot 898.159 ton.
Nederland nam verleden jaar de twaalf
de plaats in op de ranglijst. Te water
gelaten werd 303309 ton, wat 35.509
ton minder was dan ln 1967. De ton
nage van dc te water gelaten tank-
dernenilng Blauwhoed bezig houdt met, voerde de bondrepubliek in voor 7.765op de motorkap iiggen Desondanks gafjhaarkrul' 3S corpulent
ontwikkelings- en exploltalieactiritei-1 miljoen mark en uit voor 7.S80 miljoen.de bedrijfsleider gas en reed in flink |n onlos'sine van de vori.ee
tm. De invoer wm 1.553 miljoen mnrk of j tempo near hot poWbureau. Het meis- "e °P"»S">Ü vor-S'
Volgens de voorlopige plannen zullen 125 pet groter dan in januari van het j je liet zich daar van de motorkap val-j
verschillende Joint ventures worden op- vorige jaar en de uitvoer 404 miljoen hen en stromnelde het bureau binnen. I
34 jongensnaam;
puzzel
gericht, die een ontwikkelingsmaat
schappij zullen omvatten, een belieers-
maatschappij en een onderhoudsmaat-
schappij. Voorts wordt dc mogelijkheid
bestudeerd van gezamenlijke op utili
teitsbouw gespecialiseerde, bouwmaat
schappijen. onaomemingen voor de wo
ningbouw en voor een bureau voor pro-
Kt-rationalisatie en coördinatie,
samenwerking zal geen wijziging
brengen in de onafhankelijke status van
de betrokken dochterondernemingen.
Ook zal geen verandering worden ge
bracht in de samenwerking tussen
erschillende vastgoedbéleggings
december is ae invoer met 547 miljoen gebeurde te doen
mark of 7,6 pet toegenomer erwjj) De r>o!itie besliste dat het een civiele
de uitvoer met 2.024 miljard of V 4 petvordering betrof. Na verhoor mochten
verminderde. beiden naar huis.
HOOG EN LAAG WATER
'hopen bedroeg 156.244. Zeventig pro-fondsen van Blauwhoed en in de relatie
cent van de in Nederland te water ge-1 met andere aannemers en toeleverings-
laten tonnage was voor export bestemd.1 bedrijven.
27 februari
Vlissingen
Terneuzen
Zierikzee
Hansweert
Wemeldinge
uur meter
10.34 126
11.02 145
11.44 96
11.36 159
12.07 119
NAP
uur meter
23.09 123
23.33 143
4.30 134
4.55 149
5.20 123
5.23 162
5.29 141
r Dakar
EUMAEUS
Lissabon i
FARM SUM 24
Balecomcau naar
Amsterdam
FOREST HILL 24 570 m
wzw Finisterre naar
Lands End
GAASTERDIJK 23 van
Rotterdam n. Antwerpen
GEESTLAND 25 te
Sint Vineent
GEESTSTAR 24 te Preston
GORRED1JK 23 1550 m iw
Lands End n R'dam
GRE3BEDIJK 24 van
Charleston n. Savannah
GULF HOLLANDER 24 75 m
no Malta n. Antwerpen
GUI.F SWEDE 24 385 m wzw
Adelaide naar Mena
HATHOR 24 van Beyrouth
naar Kamagusta
HEEMSKERK 24 60 m o
Socrota naar Bahrein
HERCULES 24 150 m irw
Ouessant naar Antwerpen
HOLSNDRECHT 24 630 m
zo Kaap Palrr.as naar
Avonmouth
HOLLANDSBURCHT 24 240
m zzo Saigon naar
East Londen
JOHANNES FRANS 24 146
m zzo Cayenne naar
KABYLIA 24 275 m ono
Mogadiscio naar Aden
KALYDON p 24 Sabarg n.
Perzische Golf
KAMPERDIJK 23 85 m nnw
Kaap Haltien n. Antwer-
KARA 24 220 m w Sabang
naar Singapore
KARACHI 24 419 m no Str.
Helena naar La» Pal-nas
KARAKORUM 25 rede
Bedebundes
KATELYSIA 24 t»
Tokoyama
KELLETIA 24 van Curasao
naar Trinidad
KKASIELLA 24 565 m w
Flnisterre naar Stanlow
KIELDRECHT 24 ten anker
Khorramshar
KLOOSTERKERK 25 te
Lattakia
KORATIA 26 te Quinhon
KORENDIJK 24 te
Vancouver
KOROVINA 24 85 m zo
Colombo naar Bukom
KOSICIA 22 van Rotterdam
naar Londen
KOSSMATELLA 23 te
Rotterdam
KREBSIA 25 te
Thames haven
LADON 22 van Amsterdam
naar Bremen
LAI.IBELLA p. 24 Kreta n.
Napels
LEIDERKERK 24 170 m w
.Madeira n. Rotterdam
LELYKERK 24 van rede
Kaapstad naar Duba:
LOVELL3A 24 280 rn zzo
Bangkok naar Kharg. cil.
MAASLLOYD 24 375 m zzw
Sint Helena n. Kaapstad
MACOMA 24 340 m zzo
Monrovia
MAR NE LLOYD 24 660 m
zto Okinawa naar San
Francisco
MEDON 24 110 m D Azoren
naar Bremer.
MENTOR 22 te Rotterdam
MZRCURIUS 24 van
Hamburg naar Rotterdam
MERSEY'LLOYD 24 Singa
pore naar Hongkong
MEP.'.VELLOYD 24 van
Nakala naar Dar es
Salaam
MEMNON 23 te A'dam
METULA 24 te Mena al
Ahmedi
MINOS 24 80 m wnw
Gibraltar naar Piraeus
MUSH.LOYD 23 5SO rr. r.
Honoloeloe naar Corinlo
NA ESS COURIER 24 95 m
zo Las Palmas n. Llvorno
NEDER WAAL 22 van
Rotterdam naar Bremen
NEPTUNUS 24 v Kingston
naar Antwerpen
NEVERITA 24 rede La»
Palmas
NISO 24 20 m nw Lissabon
naar Rotterdam
NOORDWIJK 24 130 m ozo
Ballkpapan n Bunbury
ONOBA 24 van Lagos naar
Curacao
OOSTKERK 24 150 m ozo
Muscat naar Kaapstad
OSIRIS 22 van Amsterdam
naar Bremen
OUWERKERK 22 van
Rotterdam naar Londen
PALAMEDES 24 700 m no
Georgetown
PATRO 25 van Mena al
Faha! naar Khoralamyas
PHIL INE 24 20 m zo
Mozambique naar Spexla
PHILIPPIA 24 te Pto
Miranda
PRINS DER
NEDERLANDEN 21 te
Amsterdam, 23 van Am
sterdam n. Southampton
PRINS MAURITS 26 te
Le Havre verwacht
PRINSES ANNA 24 20 m n
Pantellana naar
Antwerpen
RADJA 22 v. p Amsterdam
naar Kaapstad
R ANDFONTEIN 24 285 m n
Walvisbaai n. Tenerife
ROTTE 21 780 m z Dutch
Harbour naar Los Angele»
RIJNDAM 25 U Kobe
verwacht
SCKELDELLOYD 21 te
Rotterdam
SENEGA LKUST 24 van Port
Alexander a. Luanda
SEROOSKERK 24 van
Kaapstad naar Port
Elisabeth
S1AOE 24 62 m Bangkok
SIMONSKERK 25 te
Bremen
SINON 23 450 m zzw Flore»
naar Rotterdam
SLOTERKERK 23 van
Singapore n. Bangkok
SOCRATES 25 te Pto PlaU
SOLON 23 790 m n Porto
Rico naar Amsterdam
STAD GOUDA 2'. te
Rotterdam
STEENKERK 25 van Hong
kong naar Singapore
STEVEN p. 24 Algiers naar
Bayonne
STRAAT 3AU 24 van
Abidjan naar Monrovia
STRAAT CHATHAM 24 335
STRAAT CLEMENT U van
ra nw Port Vila naar Suva
STRAAT CLARENCE 24 van
Aleppey naar Colombo
Fremantle naar Mauritius
STRAAT FLORIDA p. 24
For*. Dauphin naar
Singapore
STRAAT FRAZER 24 van
Hongkong naar YoSckaldi
STRAAT FRANKLIN 75 te
Te.ua verwacht
STRAAT FREETOWN 24 320
m nnw Manilla n. Durban
STRAAT FUSHIMI 24 ten
anker Santo®
STRAAT LEMAIRE 24 70 m
•vzw Sabang n. Port
Swettenharn
STRAAT SINGAPORE 24
500 m nw Kaap Maria van
STRAAT TORRES 24 100 rn
o Socotra naar Khorrams-
TAMARA 24 te Trintdiid
TJIBANTJET 23 van Bcira
naar Lourenco Marqjei
TJILIWONG 25 te
Mombasa verwacht
TJILUWAH 24 380 m zzo
New Guinea naar
Yokkalchi
TJTMANUK 24 300 hl wnw
Mahé naar Singapore
VAN CLOON 24 van Risdoo
naar Devonport
elphia
VIVIPARA 24 420 m zw
Tokio n. Singapore
VLIELAND 25 te Swansea
WAALEKERK 24 730 m nw
Walvitbaal naar
Fremantle
WALCHEREN p. 24 Free-
port naar New Orleans
WESTERTOREN 24 van
Djibouti naar Aden
WOENSDRECHT 24 200 m
nwNorth Westkaap naar
Bunburry
WONORATO 25 van Le
Kavre naar Pto Cabello
ZAANLAND 25 te Buenos
Aires
ZAFRA 24 van Durban naar
Mena al Ahmad 1
ZARIA 24 te Curacao
ZWXJNDRECHT 24 1150 ra
nw Agadir naar Wal vla-