T®T©T#T#T#TS
attents!
FRESCO' S
UIT
FLORENCE
Vereniging van
kapiteinsvrouwen
bomen- «i~]
buitenland
Mr Aalberse in
Raad van State
Secretaris van
Itteren gooide
sleutel in Maas
Rotterdamse initiatiefneemster
Geen theekransje
DONDERDAG 20 FEBRUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Toot het Rijksmuseum in Amsterdam wapperen fris en kleurig de
vlaggen van Italië en Nederland en de mooie, eenvoudige lelievlag
van de stad Florence. Zy wapperen daar ter ere van een van de merkwaar
digste tentoonstellingen, ooit in dit gebouw gehouden: de tentoonstel
ling van fresco's uit Florence. Fresco's, muurschilderingen uit kerken en
kloosters, behoren Immers tot de onroerende goederen. Ze ritten vast
op de muur, en zijn dus eigenlijk niet verplaatsbaar. In het grote bloei
tijdperk van de frescoschildering in Italië, ruw weg vallend tussen 1250
en 1550, volgden de grote meesters elkaar op. en het ene onvergeljke-
lijke kunstwerk ontstond na het andere. Frescoschilderen is een uiterst
moeilijk en zeer speciaal werk; het beheersen van de techniek
vergt grote bekwaamheid van de meester, en men zocht daardoor steeds
naar andere technieken, waarbij men .droog' of met olieverven kon
schilderen. Zo kwam reeds In de zestiende eeuw de zuivere fresco
techniek. waarbij geschilderd moet worden op nog vochtige pleisterlagen,
in verval.
(ADVERTENTIE)
Met ingang van 22-23 februari a.s. (toto 28) is
er een nieuwe wijze van prijsmeiden.
Vraag bij het inleveren van uw totoformulier een groene prijsmeldingskaartl
In het belang van de deelnemers aan de Sporttoto
dienen de werkzaamheden op het bureau vereen
voudigd te worden. Om dit te bereiken zullen - te be
ginnen met toto 28-de prijsmeldingsstroken vervangen
worden door prijsmeldingskaarten die u bij uw vereni
ging en/of inleveringsadres kunt krijgen.
Werk s.v.p. op de hieronder omschreven wijze mee
aan een vlotte afwikkeling van zaken bij de Sporttoto:
maak né toto 27 geen gebruik meer van de prijs-
meldingsstrook
vraag bij inlevering van formulier 28 een prijs
meldingskaart
bewaar deze zorgvuldig tot u haar moet gebruiken
verzend de kaart aangetekend als u een prijs van
enige betekenis hebt te melden, maar sluit haar nccit
in een envelop
schrijf duidelijk, vul alle gegevens in en gebruik
de kaart uitsluitend voor een prijsmelding
bel niet op om te vragen, hoe groot het door u
gewonnen bedrag Is; u kunt dat lezen in de krant
van vrijdagavond of zaterdagmorgen.
De Sporttoto dankt u voor uw medewerking die van
zoveel belang Is voor èlle deelnemers en wenst u veel
succes!
wel. onder andere door afgeblad
derde gedeelten, dat achter de fres
co's tekeningen in okerverf zaten.
Doch het is mogelijk gebleken, ve
le van deze ontwerp-tekeningen
volkomen onbeschadigd aan het
licht te brengen vanachter de ei
genlijke frescoschildering.
Deze tekeningen zijn kunstwerken
van de hoogste orde die, sedert
zij ontstonden, nooit meer door
mensenogen zijn aanschouwd.
De frescoschilder maakte zijn
schets op zijn eerste kalklaag. met
gele en rode waterverf, sinopé ge
noemd. (naar de plaats in Klein-
Azië), en zo'n tekening wordt si-
nopia genoemd. Deze tekeningen,
die bovendien altijd van de hand
van de meester zelf zijn (aan de
uitvoering van het fresco werd
vaak door leerlingen geholpen) zijn
van een directheid, een durf, vlot
heid en meesterschap, een .moderni
teit' die menige beschouwer terecht
in extase brengen (Men kijke bii-
voorbeeld eens naar de sinopia van
de Lorenzetti's (4 b. buiten cata
logus), de Maria die zich angstig
vastklemt aan een zuiltje of de
prachtige sinopia van Gozzoli, no
44). Van deze meesters zijn boven
dien zo goed als geen tekeningen
on napier bekend, dus kunsthisto
risch zijn deze schetsen ook van
de hoogste waarde. Vanzelfspre
kend jvorden deze prachtige teke
ningen niet opnieuw achter de fris
co's verborgen, zij blijven als toe
gift op al het verlies. Over die
sinopia bracht de frescoschilder dan
zijn kalklaag aan waarop hij met
kleur ging schilderen, en wanneer
men, zoals vaak het geval is, die
dunne kleurlaag scherp kan schei
den van de ondertekening, verkrijgt
men dus twee meesterwerken In
plaats van een: het voltooide fres
co, en de oorspronkelijke schets,
die allebei op een nieuwe drager
worden bevestigd.
Het zou in dit bestek te ver voeren,
diep in te gaan op de vele interes
sante problemen ie hierdoor naar
voren komen (verschillen in opvat
ting tussen schets en voltooid werk,
verschillen in techniek, de ontwik
kelingsgang, e d) maar we raden
eike. bezoeker van de tentoonstel-
l'ng met klem aan de demonstratie
te bezoeken in de Roëllzaal.
We hebben ontelbare tentoonstel
lingen bezocht en ook meestal de
lezingen, demonstraties en derge
lijke gevolgd die bij zulke gelegen
heden horen. Maar we hebben nog
nooit zo voortreffelijk, duidelijk
en to the point een demonstratie
horen en zien geven als door deze
assistente san het Rijksmuseum.
Helder, geen woord te veel of te
weinig, prettig, persoonlijk, en het
spontane applaus dat losbrak was
tekenend. Dit is voorlichting van
het hoogste niveau, op de best
denkbare wijze gebracht en we vin
den dit wel een bijzondere vermel
ding waard.
Uit de tentoonstelling, die een ze
ventig nummers bevat, dat wil dus
zeggen dat het een zeer rustige en
ove. zichteltfke tentoonstelling is
die men in een paar uur tijds zon
der enige vermoeiing bezichtigen
kan, kunnen we uiteraard slechts
een paar hoogtepunten lichten, en
we doen dat maar in volgorde van
de rondgang.
Tegenover het mooie herderskopje
van Giotto hangt een bijzonder
mooie Madonna del Parto (Maria
in verwachting) van zijn leerling
Taddeo Gaddi plus minus 1350)
(wonderlijk, die gele ogen die des
tijds blijkbaar en vogue waren, of
zou er een kleurstof weggevallen
zijn) en in de volgende kapelach
tige zaal (de Eregalerij van hei
Rijksmuseum is door Dick Elffers
helemaal herschapen in een strak
ke. rustige ruimte waarin de kunst
werken bijzonder goed tot hun recht
komen) hangen fragmenten van
het enorm grote Santa Crocefresco
van Orcagna, stukken van 700 x
217 en 700 x 334 cm, (het geheel
is 7 x 18 meter geweest!) Brok
ken hieruit, zoals de groep bede
laars van de .Triomf van de Dood',
en de Duivelstrawant met het groe
ne vrouwtje uit ,De Hel' behoren
tot de aangrijpendste stukken schil
derwerk die nier te zien zijn. He
laas bevindt het laatste fragment
zich wat hoog aan de wand, men
kan het als het ware beter op de
voortreffelijke kleurreproduktle in
de catalogus bekijken dan in wer
kelijkheid. De merkwaardige span
ning tussen de halfnaakte, wonder
lijk uitgedoste krijgersfiguur en de
smekende vrouw (ze kijken hele
maal langs elkaar heen en zijn
toch in een mysterieus verbond)
behoort tot de heel sterke schep
pingen. Ook het fragment uit de
Kruisweg (Jezus' afscheid van zijn
Moeder) van Nardo di Cione (mid
den 14e eeuw), de broer van Orcag
na die eigenlijk Andrea di Cione
heette, behoort tot de grootste
kunstwerken van de tentoonstel
ling. Prachtig zijn de Christus en
vooral de zo 'moderne' soldaat in
zijn gele gewaad. Men kijke eens
even hoe zo'n been neergezet is.
het verloop van de kuit, de enkel,
de voetaanzetting in één lijn, ge
tuigend van een geweldig meester
schap. Bijzonder mooi is ook de
groep weesmeisjes van de Heilige
CAO-streekvervoer
geaccepteerd
I UTRECHT (ANP) In een dinsdag I
I gehouden vergadering van de Kon. Ne
derlandse Verenigingen van transport-1
'ondernemingen, waarin praktisch het
hele openbaar vervoer over de weg is
verenigd, heeft deze organisatie zich
akkoord verklaard met de cao voor de
werknemers bij de streekvervoerbe-
drijven. Dit houdt in dat men een z g
functieloonsverhoging van 6,8 procent
accepteert, terwyl daarnaast een extra
verhoging van 22 gulden per maand
gegeven zal worden voor degenen die
vallen onder de primaire arbeidsvoor-
waarden en een verhoging van 11 gul
den per maand voor hen, die onder de
secondaire voorwaarden vallen. Ook zal
een loonstructuurcommissie ingesteld
worden.
De nieuwe c a o zal een loonkostensttt-
Eing van ongeveer 12 procent voor de|
edrijven tot gevolg hebben. Deze stij
ging zal vele streekvervoerondernemin-1
gen in bedrijfseconomische moeilijkhe
den brengen, maar de meerderheid van
de ondernemingen zag zich genood
zaakt. zij het onder ernstig protest en
gezien het advies van de bemiddelings
commissie. de verhoging te accepteren.
In totaal hebben veertien van de ruim
50 ondernemingen laten weten, de nieu
we overeenkomst niet te zullen toe
passen. Onder de vervoersondernemin
gen, die de nieuwe overeenkomst wél
zullen toepassen zijn de SBM, Streek
vervoer Walcheren en de RTM.
DEN HAAG (GPD) Het KVP twee
de-kamerlid mr P. .1. M. Aalberse wordt
lid van de Raad van State. Zijn benoe
ming gaat op 15 maart in. Hij wordt
de opvolger van de heer J. Fens, die vo
rig jaar is overleden.
De heer Aalberse is tweede-kamerlid
sinds 1963. Tot vorig jaar was hij voor
zitter van de Katholieke Volkspartij.
Van 1958 tot 1963 is hij lid van de
Haagse gemeenteraad geweest. Lange
tijd was hij werkzaam als advocaat
en procureur. Van 1960 tot 1966 was
h:j bovendien lid van de hoogheemraad
van Delfland. In het maatschappelijk
leven vervulde hij nog tal van andere
functies.
In de tweede kamer zal de heer Aalber
se worden opgevolgd door de heer E. .J
M. Kolfschoten, burgemeester van Leid-
schendam.
Bevolkingsgroei in
Nederland
DEN HAAG (ANP) olgens het
Centraal Bureau \oor de Statistiek tel
de de Nederlandse bevolking op 31 de
cember 1968 12.798.000 zielen. De he-
olkingstoeneming in het afgelopen jaar
bedroeg ruim 137.000 personen en was
daarmee wat hoger dan die in het voor
afgaande jaar (1967: 126.000).
De sedert 1964 ln ons land waargeno-;
men dalende tendentie van de bevol
kingstoeneming heeft zich in 1968 dus
niet voortgezet.
De grotere toeneming over 1968 was het,
gevolg van de ontwikkeling van de bui-1
tenlandse migratie. Het geboorte-over
schot i geboorte minus sterfte) bedroe?
namelijk in 1968 132.000 tegen 139.000
in "67. De buitenlandse migratie resul
teerde m een vestigingssurpïus van ruim
6000. waartegenover in 1967 een ver
trek overschot stond van 11.500. Deze
omslag ten opzichte van het vooraf
gaande jaar is het resultaat van een
weer wat toegenomen vestiging uit het
buitenland (80.000 tegen 56.000 in 1967)
en een geringger vertrek (59.000 te
gen 67.000). voornamelijk als gevolg
van het m:gratieverkeer van buiten-
j landse arbeidskrachten.
I ITTEREN (GPD) Gemeentesecretaris
1 F. Dolmans van Ilteren heeft na zijn
schorsing de sleutel van de kluis in het
raadhuis niet ter hand gesteld van het
gemeentebestuur, maar deze in de Maas
gegooid. Dit feit is voor de Officier van
justitie in het arrondissement Maas
tricht mr. M. H. van Buuren aanleiding
geweest om een gerechtelijk vooronder
zoek door de rechtercommissaris te ge
lasten. Het Ls mogeliik dat de secretaris
zich te zyner tijd opnieuw voor de Maas
trichtse rechtbank dient te verantwoor
den.
De heer Dolmans heeft ons bevestigd
inderdaad de kluissleutel in de Maas ge
gooid te hebben. .En ver', aldus de sec
retaris. Die geen reden voor zijn daad
wilde opgeven. Overigens heeft het zoek
maken van de sleutel voor de gemeente
geen nadelige consequenties gehad. Lo
co-burgemeester P. A. J. Gulikers zegt
daarover: .Het slot van de kluis was
toch al veranderd. Toevallig gebeurde
dat ongeveer tegelijk met de schorsing
van de secretaris. De verandering is
echter niet het gevolg van het verdwij
nen van de sleutel'. De heer Gulikers
wilde niet zeggen, wat wel de reden was
om het slot te veranderen, omdat daar
over alleen in een besloten vergadering
gesproken was. Desgevraagd antwoord
de de loco-burgemeëster wel dat deze
verandering tan de kluis niets met de
secretariskwestie te maken had.
Eeuwenlang hebben deze fresco's
dus de binnen- en soms ook de bui
tenmuren (in wandelgalerijen e d)
gesierd, en al die tijd hebben vocht
en weersinvloeden, vervuiling etc.
zich doen gelden. Vaak is de verf
zélf aangetast, dikwijls bladderen
de kalklagen los door vocht en sal
peter in de muren, zodat stukken
schildering omlaag stortten of vol
komen bedorven werden door ver
kleuren en uitslag. Talloze fresco's
gingen geheel verloren, andere wer
den overgeschilderd, opgelapt, of
ze vergingen hoe langer hoe meer.
Men zon op allerlei middelen om
deze belangrijke kunstwerken voor
ondergang te behoeden. Reeds in
vroeger eeuwen heeft men fresco's
gered door ze los te maken van de
muur (soms mot muur en al) en
vooral in de moderne tijd vond men
verschillende methoden om de schil
deringen m hun geheel los te trek
ken van de muren, waarna zij op
een andere drager, bijvoorbeeld van
masoniet. spaanplaat of een ander
niet meer werkend materiaal wer
den overgebracht zodat de verwoes
ting niet meer verder kon gaan.
Toen kwam de overstromingsramp
van november 1966, die zo enor
me schade in Florence heeft aan
gericht. Erger dan de olie uit de
honderden op drift geraakte auto's
bleken nog de nitraten, onstaan
door de ontbinding van lijken die
eeuwenlang in de kerken begraven
hadden gelegen. Die nitraten, waar
de bodem mee oververzadigd was.
losten op in het water en zogen
zich gretig in onderste gedeelten
van fresco's op, met werkelijk
ruïneuze gevolgen.
Anderhalf jaar aan één stuk door
heeft men toen gewerkt om de be
dreigde fresco's af te nemen van
de muren om ze zo te redden. Het
is natuurlijk de bedoeling, deze
kunstwerken voor het grootste ge
deelte weer terug aan te brengen
op hun oorspronkelijke plaatsen.
Doch vóór dit gebeurt, kunnen New
York, Amsterdam en Londen, uit
erkentelijkheid voor geboden hulp
na de overstromingsramp, meege
nieten van een keuze van werk van
hoge kwaliteit, een keuze die uiter
aard mede bepaald moest worden
door de verplaatsbaarheid (in voer
tuigen en schip) en de plaatsbaar
heid (in het gast-museum). Het be
treft hier immers vaak stukken van
zeer grote tot kolossale omvang.
Nu heeft de moderne wijze van
afnemen van de fresco's een
verrassing van de eerste orde ten
gevolge gehad. Uiteraard wist men
Andrea del Castagno, JJe Drie-eenheid van de H. Hieronymus met de
H. H. Paula en Eustochium'.
Andrea del Castagno: Sinopia van de H. Drieeenheid (zie boven).
Ivo van Masolino da Pamcale, (zie
afb.) en de vlotte schets van een
onbekende heilige (sinopia, no 19)
van dezelfde kunstenaar. Allerlei
andere prachtige dingen overslaand,
noemen we nog de grote en gave
.Geboorte van Maria' van de Prato-
meester (mogelijk Uccello), en de
twee hoogst merkwaardige schil
deringen van de Arancl-meester,
vooraa het stuk met de monniken er
de vergiftigde raaf.
BIJ no 40, de Hieronymus van
Andrea del Castagno komen we
dan tot een van de absolute top
punten van de verzameling (zie
alb.). In 'n enorm gedurfd perspec
tief (dat pas In deze lijd weer door
Salvador Dall gebruikt ls In zijn
Christus aan het Kruis) ziet men
de Drievuldigheid. God de Vader
de Duif en de gekruisigde Zoon.
verlopend In vuurrode serafijnen en
in rode avondwolken boven de
prachtige kop van deze Hlerony-
Voorts vermelden we de klare, lich
te schildering .Christus buigt zich
van het kruis neer tot de Heilige
Bernardus' uit de school van Peru-
gino. een werk dat in zwart-wit
mogelijk wat onevenwichtig lijkt
doch dat in zijn heldere, koele
kleurigheid volkomen harmonisch
werkt. Bijzonder mooi is ook hel
kleine monochrome fresco met de
geboorte van Christus uit de school
van Franciabigio (nummer 50).
Wanneer we nu weer allerlei moois
voorbijgaan om enkel nog even
stil te staan bij wat we persoonlijk
het allermooiste van de hele ten
toonstelling achten, en ook het
grootste kunstwerk, komt dit enkel
omdat dit artikel niet al te lang
moet worden. Dat is dan de .Ver
kondiging aan Maria' van Pontor-
mo uit Capponi-kapel in de Sant
Felicita. Deze is van een grandeur
en een kleurendurf die men ge
zien moet hebben. Maria's haar bij
voorbeeld is rood. de sluier paars
aan de ene, groen aan de andere
kant, haar kleed rood en lila. Met
een barokke wending die de dikke
benen mouleert draait zij zich om
op de trap die zij opgaan wil, de
ogen wijd van verbazing en een
soort berustende angst. Dit zuivere,
meisjesachtige gelaat met de zach
te gewelfde lippen is absoluut on
vergetelijk. Ook de engel, met zijn
vreemde profiel en zware ledema
ten. is prachtig. Het licht dat in de
eenvoudige ruimte valt is helder en
koel. Dit werk van Pontormo is een
hoogtepunt van de schilderkunst,
tout - court. Er zijn nog twee Pon-
tormo's, doch die kunnen niet in de
schaduw staan van dit werk. Blijk
baar is Pontormo ook de vedette
voor de doorsnee - bezoeker: de af
beelding van het hoofd van Maria
is de meest verkochte kaart in de
reproductie - afdeling, hij is steeds
uitverkocht als er nog stapels van
de andere zijn!
Rest uiteindelijk de vraag: kan men
de monumentale frescoschilderkunst
uit Florence op deze tentoonstel
ling Ieren kennen Het antwoord
daarop kan uiteraard moeilijk be
vestigend uitvallen. Wel krijgt men
een zéér goede indruk, en vooral de
sinopien, de ondertekeningen, zijn
een ongekende openbaring. Men
mag deze schitterende tentoonstel
ling dan ook beslist niet missen
men kan er nog tot 9 maart terecht
Voor de fraai uitgevoerde eatalogii'
9.50), een boekwerk van 21t'
bladzijden waarin alles zwart - wit
en kleuren staat afgebeeld en die
voortreffelijke artikelen bevat,
niets dan lof.
HANS WARREN
ROTTERDAM (GPD) ,De
mannen hebben ons in het zadel
geholpen. Nu is het onze taak
om activiteiten te ontplooien in
de vereniging. Punt is dat we het
gedegen willen opzetten en dat is
tot nu toe gelukt. Veel mensen
zijn bang dat het een theekrans
je wordt. Halen hun schouders
op en zien er het nut niet van in.
Alweer een vereniging, zeggen
ze. Er zijn er al meer dan ge
noeg'.
Aan het woord de vrouw van een
kapitein, mevrouw J. Platteel (48),
Rotterdamse en initiatiefneemster bij
iets spiksplinternieuws: een vereni
ging voor kapiteinsvrouwen. Uniek
voor Nederland, maar sinds lang al
bekend in het buitenland, zoals bij
voorbeeld ln Engeland.
Hoewel de vereniging nog piepjong
is, hebben ongeveer honderd vrou
wen tussen de 35 en 50 jaar enkele
dagen geleden in het nieuws gestaan,
toen zij hun eerste bijeenkomst had
den in Rotterdam. De voorkeur ging
uit naar Rotterdam, omdat de mees
te vrouwen deze stad zien als het
meest geschikte centrale punt.
Op de jaarvergadering van de kapi-
temsvereniging verleden jaar in juni
in Amsterdam bracht een man het
.dee van een kapiteinsvrouwenvereni
ging naar voren. Het was alsof er
een bom explodeerde. Het idee sloeg
onmiddellijk in bij een groep vrou
wen. De Rotterdamse mevrouw Plat
teel, hoewel zonder verenigingserva
ring, beet de spits af. Zij werd ge
bombardeerd tot vice-voorzitster en
verzamelde de afgelopen maanden
een bestuur rond zich, terwijl me
vrouw J. C. Pothof uit Lisse zich
beschikbaar stelde voor het voorzit
terschap.
Met volledige medewerking van de
kapitemsverentging ging de sneeuw
bal toen officieel rollen. Het bestuur,
dat negen dames telt. werd actief.
Alle vrouwen van kapiteins ln Ne
derland kregen post. Brieven en en
quêteformulieren verlieten de be
stuurstafel. De reacties daarop wa
ren van uiteenlopende aard. Nega
tieve. maar ook veel positieve. Het
resultaat was een opkomst van een
kleine honderd vrouwen uit alle de
len van het land op de eerste ver»
gadering, waar allereerst de doel
stelling van de vereniging uiteen
werd gezet.
Doelstelling
,Dat is dan in de eerste plaats d«
dienstverlening' zegt mevrouw Plat
teel. We maken er geen gezellig
clubje van. We zijn niet bijzonder
en ook niet apart. We zijn misschien
meer de bazige types. De vrouwen
die vaak vader en moeder tegelijk
moeten zijn. Denk nu alsjeblieft niet
dat dit een soort van zelfbeklag is.
Maar we zitten nu eenmaal zo, dat
we enorm veel zelf moeten opknap
pen. Zachter uitgedrukt, we missen
vaak een klankbord in de persoon
van de man. Omdat we allen in
dezelfde situatie verkeren kunnen we
van elkaar iets opvangen. TVpisch
is dat je elkaar nog nooit hebt ge
zien en toch direct al een onderlin
ge verbondenheid voelt. Je voelt
je Wj elkaar thuis. Neem de Jonge
vrouwen. Dacht Je dat die niet eens
graag met hun man mee willen?
Maar waar moeten de kinderen naar
toe? Zulk soort dingen moeten wij
zien op te lossen. De denk bijvoor
beeld aan tijdelijke uitwisseling van
kinderen (ze heeft er zelf twee).
Zitten we behoorlijk in de finan
ciën dan trekken we een vaste kracht
aan. die dan als de zogeheten baby
sit haar werk kan doen. Ook denken
we aan pony- en zeilkampen, waar
de kinderen met vakantie kunnen
gaan. Als ze moeten wachten tot
vader terug :s van een reis. Is hun
vakantie voorbij en dat mag Je een
kind zeker niet ontnemen'.
De hele gang van zaken heeft nogal
wat reacties uitgelekt bij anders
verenigingen van zeemansvrouwen,
die meer voelen voor één grote ver
eniging. De kapiteinsvrouwen daar
entegen willen wél samenwerken,
maar hun eigen vereniging hebben.
Zij zitten nu eenmaal in een bijzon
dere positie, omdat ze vaak én va
ren én aan de wal wonen.
Een moeilijkheid schuilt nog ln de
afstanden die de leden van elkaar
scheiden. Daarom is een orgaan nu
een dringende noodzaak, vind", men.
Als alles loopt zoals het moet wil
het bestuur ook regionaal adressen
uitwisselen, zodat bijvoorbeeld de
vrouwen in Zuid-Holland met elkaar
regelmatig contact kunnen onderhou
den.
Mevrouw Platteel is van mening,
dat er alsnog heel wat vrouwen zul
len reageren. Dat. zijn dan die vrou
wen. die nn hun man vergezellen op
de boot.
Masolino da Pamcale,De weeskin
deren van de H. Ivo'.