BISDOM BREDA NIEUWE STIJL: MES IN OUDE STRUCTUREN PREKEN EN PRATEN HANDEN zaterdagnummer Pastoor Segers: denk om de mens VREEDZAME COËXISTENTIE Zaterdag 15 februari 1969 In de proeve tot parochiële herindeling van het bisdom Bredaheeft het katholiek sociaal-kerkelijk instituut KASKl wat Zeeland betreft voorgesteld de omstreeks vijftig pa rochies terug te brengen tot zeven. Het eiland Tholen (twee parochies: Oud-Vossemeer en Tholen) is in het plan onder gebracht bij Noord-Brabant: samen met Halsteren en Lepel straat. Men komt tot de volgende nieuwe kerkelijke ge meenten: 1. West Zeeuwsch-Vlaanderen (met thans 11.552 personen, in Aardenburg, Biervliet, Breskens, Eede. Groede, Hoofd plaat, Oostburg Schoondijke, Sluis en IJzendijke 2. Kanaalzone (17.523: Axel, Philippine, Sas van Gent, Sluis kil, Terneuzen (twee kerken), Westdorpe en Zuiddorpe); 3. Clinge, Heikant, Hulst, St. Jansteen, Koewacht en Nieuw- namen, totaal 15.828; 4. Boschkapelle. Graauw, Hengstdijk, Hontenisse Klooster- zandt), Lamswaarde. Ossenisse. Stoppeldijk en Terhole. 8922 zielen; 5. Middelburg, Souburg, Vlissingen, totaal 10.045. 6. Goes, Hansweert, 's-Heerenhoek, Heink.ensza.nd, Kwaden- damme, Lewedorp, Ovezande, Rilland-Bath. Yerseke, Zierik- zee met momenteel 13.656 personen. Parochie nummer tien zou moeten worden Halsteren. Lepel straat. Oud-Vossemeer en Tholen met 9367 zielen. Hel aantal dekenaten, te vergeleken met de classes de ge reformeerde en hervormde kerk. zou van vier m Zeeland (Aardenburg, Terneuzen, Hulst en Middelburg: Walcheren. Beveland, Schouwen, Tholen) moeten worden teruggebracht tot één: heel Zeeland zonder Tholen. Als eerste bisdom in Nederland beschikt het bisdom Breda (West-Brabant en Zeeland) over een ontwerp voor een nieuwe parochiële herindeIHg. Het is een stuk, dat nog voor dat het in de plaatselijke gemeenten ter discussie is gesteld want dat zal gebeuren al talloze reacties heeft teweeg gebracht. Dat spreekt vanzelf, want de voorstellen, die het katholiek sociaal-kerkelijk instituut (KASKl) met een duide lijke motivering op papier heeft gezet zijn voor de parochies tamelijk ingrijpend. Niet alleen voor de parochies, ook voor de geestelijken en de overige pastorale werkers. Waar omdat dit voorstel in eerste instantie als discussiestuk is bedoeld, kan men nog vele kanten uit. De verwezenlijking van deze kerkelijke herindeling die neerkomt op een schaal vergroting, waaraan men nu eenmaal niet meer kan ont komen. in de R K Kerk niet en in de protestantse kerken niet, is in ieder geval op een vrij lange termijn gedacht Dit ontwerp is uiteraard niet uit de lucht komen vallen, het is geen geschenk uit de hemel, hoewel het beslist wel evan gelisch is geïnspireerd en het wil zo goed mogelijk de zorg voor de geestelijke en lichamelijke mens (om dat dan voor eén keer te scheiden) verwezenlijken. Het is een plan. waar van sommige onderdelen in beginsel al te vinden zijn in de huidige organisatie van het bisdom. Zoals bijvoorbeeld de gezamenlijke zielzorgplannen in diverse dekenaten (groe peringen van kerkelijke gemeenten). Het KASKI-voorstel heeft tot doel om met als uitgangspunt de ontwikkelingen in het bisdom organisch tot grotere eenheden te groeien, waar bij het gehele kerkelijke werk, ook categoriale zielzorg, zo als het bednjfsapostolaat. en nieuwe vormen van kerk-zijn fstrandpastoraat) worden betrokken. Er zal bovendien nauw overleg moeten zijn met andere takken van mensen-zorg, zoals het maatschappelijk werk Dat het bisdom Breda het eerste in ons land is, waarvoor een dergelijk herindelingsvoorstel is ontworpen is niet zo verwonderlijk Het is een nieuw bewijs van een doelbewust maar voorzichtig gehanteerd vooruitstrevend beleid in dit bisdom He: rapport .De pastorale organisatie in het bisdom Breda, voorstellen tot dekenale en parochiële herindeling' moet uit voerig worden besproken in alle 175 parochies, die volgens het rapport zouden moeten worden teruggebracht tot 37. Het team. dat onder leiding van bisschop Ernst de zaken in het bisdom bestiert is bepaald niet van plan om het rapport binnenskamers af te handelen en de nieuwe voorstellen dwingend op te leggen. Dat zou geheel indruisen tegen de democratisering van bestuur van dit bisdom Aan de kant van het bisdom legt men er de nadruk op. dat dit stuk duidelijk is bedoeld als discussienota, dat het de discussie over de schaalvergroting op gang wil brengen, vooral op plaatselijk niveau en dat aldus een bepaalde in stelling kan worden gekweekt, zo die er al niet is, ten aan zien van nieuwe en grotere vormen, voor een betere Inhoud Er wordt duidelijk inspraak verwacht in het ingrijpende re organisatieplan. .Zeker omdat het om het persoonlijk belang van zoveel priesters en leken gaat. wil bisschop Ernst in elk geval dat ieder in de gelegenheid wordt gesteld, persoon- hjk van het rapport kennis te nemen en er zijn of haar mening over te geven', aldus schreef het bisdomblad Breda. Wat Zeeland betreft kan men verwachten dat dit her- indelingsplan misschien met wat meer begrip zal worden ont vangen dan in Noord-Brabant. In Zeeland wordt men al heel wat |aren met de neus op de gemeentelijke feiten gedrukt Helemaal vreemd zal dus ook een kerkelijk herindelingsplan n,et zijn De motieven kunnen worden onderkent. Dat be tekent wellicht ook, dat men een duidelijker weerwerk zal kunnen leveren, aan de hand van de opgedane ervaringen tijdens hearings over de herindeling van de burgerlijke ge meenten Men zal er zich wel over kunnen verwonderen dat een kerk nu pas met zo n plan voor het eigen territoir komt De kerk krijgt dikwijls niet ten onrechte het verwijt achtei- ean te komen De R K Kerk staat thans in Zeeland vc^raan De mogelijkheden zijn er qua organisatiestruktuur in de R.K Kerk ook beter. In protestantse kring weet men dat maar al te goed Uitgangspunt van dit rapport zijn de feiten: de kerk zal zich moeten aanpassen wil zij nog een functie hebben in de samenleving Het rapport wijst er op. dat naast de bestaande parochie andere vormen van pastorale zorg zijn ontstaan, bijvoorbeeld recreatie. bedrijfspastoraat. werk voor gehandicapten, ge detineerden gastarbeiders, de jeygd, de .ontmoeting met het gelovige volk van andere kerken en met niet-kerkelljk ge bondenen Langs deze en soortgelijke vormen ontworstelt de pastoraal J|ch aan de juridische omklemming waarin zij zolang ge vangen was'. De vanzelfsprekendheden waarop de bestaan de pastorale organisatie berust de opdeling in een aantel autonome parochies en de beraads- en beleidsstruktuur op diocesaan en dekenaal niveau vervallen. Er Is duidelijk behoefte aan een ruimere en meer dynamische opbouw van het pastoraal organisatiepatroon In het nieuwe plan wordt uitgegaan van een streefgetal van 15.000 katholieken per nieuwe parochie Iedere parochie dier.t een team van priesters te krijgen van vijf tot tien geestelijken, die alleen naar eigen aard en aanleg, dus ge specialiseerd, werkzaam kunnen zijn. Binnen de parochies komen dan kerkrayons kerkdorp, respectievelijk wijken waarvan de grenzen samenvallen met die van de huidige parochies. De 175 parochies worden in het voorstel terug gebracht tot omstreeks veertig, waarvan het zleletal In het algemeen ligt tussen de 10 en 20.000. Elke parochie telt vijf a zeven kerkrayons. Via de parochies, vier voor Zeeuwsch-Vlaanderen. een voor Walcheren. Zuid- en Noord-Beveland en Schouwen samen, één van het eiland Tholen met twee Brabantse gemeenten samen, komt men op het dekenaal organisatieniveau. Een dekenaal omvat verschillende parochies en is te vergelijken met een classis in de gereformeerde en hervormde kerk. Hier kwam het KASKl met twee aparte voorstellen, waarbij het éne (totaal in het hele bisdom maar drie dekenaten (Zee land 75 000 rk„ West-Brabant met 175.000 en Midden- Brabant met 233.000) al bij voorbaat Is afgewezen door de bisdomleiding In dit voorstel wordt de deken meer een duidelijke manager en organisator, omdat wordt uitgegaan van een hoog niveau van specialisatie en de deskundigheid. Het tweede dekenale indelingsplan wordt meer haalbaar ge acht. Het bisdom wordt daarbij ingedeeld in zeven dekenaten, waarven er zes op het Brabantse deel liggen. Ook in dit voorstel blijft Zeeland éen dekenaat. Bij dit plan is meer ge dacht aan overzichtelijkheid, geografische bereikbaarheid als mede nabijheid en regionale eigenheid, aldus stelt het rap port In dit voorstel heeft de deken als teamleider meer ruimte voor .pastoraal' leiderschap, .wellicht ook ten be hoeve van het zielzorgerskorps in het dekenaat', aldus rap porteur drs W. J J. Kusters. Twee zaken vallen in dit rapport vooral op. Ten eerste dat het eiland Tholen als parochiële eenheid wordt gevoegd bij Lepelstraat en Halsteren, twee Brabantse parochies, waarbij men overigens mag veronderstellen dat de mentaliteiten van belde gemeenschappen niet zó erg uit elkaar lopen. Maar er wordt wel een dikke zwarte lijn getrokken tussen Tholen en overig Zeeland, want ook in de dekenale herindeling hoort Tholen dan bij het Brabantse deel van het bisdom. En dat is, waar men toch in de toekomst op nog meer schaalvergroting mag hopen schaalvergroting In het vlak van Interkerke lijke samenwerking iets waar wij vooralsnog een vraag teken bij zetten. (Of ziet men een dergelijke samenwerking van de kerken op Tholen misschien niet gebeuren?) In de toekomst zal bovendien misschien nog wel eens een vaste oeververbinding tussen Tholen en Oost-Zuld-Beveland of een Reimerswaalplan tot stand komen, wat de communicatie tussen Tholen en overig Zeeland aanmerkelijk zal verbete ren. Aan de andere kant zijn we het eens met het argument dat de twee r.k. parochies op Tholen meer Brabants dan Thools zullen zijn. Het tweede punt en dat is veel belangrijker is de ge heel nieuwe taak die de dekenaten krijgen. En daarbij wordt Zeeland zonder Tholen dus éen dekenaat Voor Zeeland kan dat betekenen dat dit deel van het bisdom, dat heel anders van aard is en dat heel wat nieuwe takken van werk heeft die Brabant niet kent. we denken aan de toeristenzielzorg bijvoorbeeld, meer als éen geheel zal worden beschouwd en zal kunnen opereren. Uiteraard in nauwe relatie met .Breda Het betekent niet dat het bisdom Breda er een tweede bisschop' bljkrijgt, nu voor Zeeland De deken zal fungeren als teamleider, niet als alleenheerser. Op het niveau van het dekenaat wordt een duidelijk overieg gevoerd over alle zaken die omgaan, alle soorten van ziel zorg. de territoriale, de categoriale en de gespecialiseerde zielzorg (bijvoorbeeld dus parochie, bedrijfsapostolaat en bejaardenwerk) Zij functioneren binnen het dlakonaat als eenheid en vullen elkaar aan. Uitgangspunten voor deze dekenale struktuurhervormlng zijn ,de democratisering van de beleidsvorming, differentiatie en specialisatie, opbouw en versterking van de communicatie tussen alle sectoren en groepen, de Inschakellno van des kundigen en het binnen de struktuur plaats inruimen voor deskundig advies en begeleiding'. Die uitgangspunten zijn te vinden in een in 1966 verschenen memorandum van het pastoraal instituut van de Nederlandse kerkprovincie (PINK) over het dekenaat in de zielzorg. In ieder geval een plan waarmee gewerkt kan worden. WILL. J. VERKERK .De ontmoeting met de persoonlijke mens wordt het kardinale punt in dit nieuwe plan', aldus de mening van deken i. Segers (47) in Terneuzen over de voor gestelde herindeling van het bisdom Breda. Pastooi Segers is blij met het plan. maar legt de nadruk op de persoonlijke ontmoeting en de persoonlijke zorg voor de mens. die ook in het nieuwe plan op de voorgrond moet blijven staan. Enkele andere opmerkingen: rond de bisschop komen dus zes dekens, die als een soort .kroonraad' de belangen van het bisdom totaal overzien; graag eens een ander woord voor deken, behalve de .zware katholieken' begrijpt niemand dat woord meer zoveel mogelijk in alles samenwerken, niet vastpinnen op eigen regio; het zou zin hebben om de dekens het kapittel te laten vormen (het kapittel is een groep geestelijken die voor bepaalde zaken door de bisschop om advies móeten worden gevraagd, dekens en kapittel vallen dus niet samen in een bisdom); Zeeuws-Vlaanderen zal altijd toch, ook als Zeeland één dekenaat wordt, wat apart blijven, door de Wester- schelde; de kerkgebouwen blijven bestaan en er zullen kerk diensten blijven, wat dat betreft dus iets anders dan het opheffen van gemeentehuizen bij de burgerlijke gemeenten, bovendien zullen er ruimten blijven of komen voor gesprek: wat betreft de priesterteams: óf in ieder kerkdorp blijft een priester wonen, óf allen bij elkaar, verplaatsen is geen moeilijkheid (auto's), maar als men als team bij elkaar woont moet wel ieder priester een ontzaggelijk groot stuk privé heb ben om zich volledig te kunnen ontplooien; nergens staat geschreven dat men als parochie zijn eigenheid moet verliezen; een groep mensen om een kerk blijft: een soort wljk- beraad moet worden gevormd, dat de belangen kan verwoorden en .hogerop' brengen: ook niet-priesters, bijvoorbeeld de pastorale werkers en werksters moeten hun Inbreng duidelijk leveren, maar bijvoorbeeld ook kringen van gehuwden, van jonge mensen, men moet af van de .clerikale onder onsjes' en de teams zelf moeten minstens éénmaal per week besprekingen houden; de dekens in Zeeland hebben zelf begin januari een herstruktureringsplan ingediend bij .Breda' dat voorzag in zestien parochies in Zeeland. Het KASKl is nóg radikaler gebleken dan de dekens uit zichzelf al ver moedden 1 b«i i •«diom. coëxistentie artikel wordt op i ook de l---vorind van de PZC van 8 artikel onder de titel te Sint-Maartensdijk' een zeer onplezierige I gemente van Scher- :insnede: ,En dan over ■•«ïerpenisse ,5 nu relfs geen bevesti- 9">9 "on hdm. meer.' Gaarne wil ik hier, e"d«r dank oon de redactie von de PZC voor de Setsoden gelegenheid, even ep terug komen. In Penisse q erste plaats immers is de gewroakte zinsne t strijd met de waarheid, evenals alle co- tljn er ook dit jaar weer tigd. In de tweede plaots ij ven de heer Muiier, uit zijn opgetekend, een brief ontvangen, waarin hij verklaart, dit niet te hebben gezegd en ook niet voor zijn rekening te nemen. Het Is teer te betreuren dol 'n repor- techisotieseizoenen beli|deniscatechisonl( zullen worden bevet is inmiddels door m lage als deze wordt ontsierd deor dergelijke en- volkomenheden in de berirhtgeving. Ander zijds wil ik niet nalaten te wijzen op een mijns inziens zeer verhelderende kant van dit artikel. Er wordt immers in gesteld, dat het in de mid- den-orlhodoxie gaat om ,een andere inhou delijke prediking'. Nog moor al te vaak immers wordt het gesprek der richtingen afgedaan met de dooddoener: .we preken allemaal hetzelfde, we zeggen het misschien alleen een beetje an ders'. Het kan alleen maar verduidelijkend wer ken reëel te erkennen: het is een andere predi king met een ander» Inhoud, ale hat gaat am de tegenstelling midden-orthodox gereformeer de bond. Dan weten we tenminste waoroan we toe zijn. Het zou in dit licht alleszins in teressant en terwille van de objectiviteit wellicht ook gewenst zijn als de redactie van de PZC ook eens een artikel zeu willen wijden aan de op Zuid-Bevelond sterk naar voren komende verlangens naar een hervormd-gereformeerde Izo u wilt .gereformeerde-bonds'l predikinq Scherpenisse Ds P Kolijn Opmerking redactie PZC: De gewroakte mede deling is niet uit de duim gezogen, moor opge tekend uit da mand van da geïnterviewde. Hot latijnse woord .talentum' heeft, via de bijbel, een speciale plaats gekregen in het dia lect van onze eilanden. Het Zeeuwse woordenboek legt bij het woord talent uit: ,de gave des woords, in 't bijzonder gezegd van een predikant'. Als voorbeeld staat er bij: ,Wat 'n zeit is nie slecht, mè ie ei gin talent'. Zelf maakten we het eens mee in een vacante ge meente waar een zeer klein getal kerkeraadsleden bij de dienst aanwezig was. Het waarom werd duidelijk gemaakt door de mededeling dat de anderen op talentenjacht waren. In ieder geval geeft dit aan welk een grote waarde men bij een predikant toekent aan de gave des woords; aan de manier waarop hij preekt. Dit is te begrijpen, want bij de kerken der Reformatie is de prediking het centrale punt geworden in de eredienst van de gemeente. De vraag is gesteld of hierop niet te veel nadruk is gevallen. De kerk van Rome en de Oosters-Orthodoxe ker ken hebben het eeuwenlang gedaan praktisch zonder prediking. Zij hebben ons geleerd dal we ook kerk kunnen zijn en blijven alleen mei de liturgie die bovendien (in beide kerken) nog wordt gezegd en gezongen in een taal die niet meer wordt gesproken. Zo iets komf ons vreemd voor, maar toch hebben deze kerken met hun li turgische eredienst in deze eeuw hun martelaren gehad. Ook op deze wijze kan het christelijk ge loof worden gevoed en blijven leven. In de reformatorischeikerken van ons land heeft men de prediking centraal gesteld Wanneer de prediking in deze kerken dan in het geding komt, is dit des te erger. We willen niet zeggen dat heel de eredienst wegvalt wanneer de prediking niet meer .voldoet', niet meer aan haar doel be antwoordt, maar er komt toch op z'n minst een onbehaaglijk lege ruimte en gezien de nadruk die steeds op de prediking gelegd is, kan het verstaan worden dat mensen daarom uit de kerk wegblijven, alleen omdat de prediking hen niet meer aanspreekt. Dit .aanspreken' behoeft hele maal met zó te zijn dat er precies gezegd wordt wat men tevoren reeds dacht. Op de classicale vergadering te Goes werd opgemerkt dat de be roerdste opmerking die tot een predikant kan worden gemaakt is, dat hij mooi gepreekt heeft, want moet het woord van de prediking niet in gaan tegen wat wij van nature zijn Wanneer 'er emand kwaad uit de kerk wegloopt, kan dit soms een betere reactie op de prediking zijn dan alleen maar de opmerking dat er mooi ge preekt is Maar al te gaarne willen we horen wat we zelf 'eeds lang hebben gedacht. We zijn zelfs geneigd dit als regel bij vele kerkgangers aan te nemen. Voor oris ligt een uitvoerig schrijven van een lezer van dit dagblad. Hij knoopt aan bij hetgeen hij over het pastoraal concilie zoals dat de vorige maand te Noordwijkerhout is gehouden, heeft ge- - lezen, vra de radio heeft gehoord en door mid del Van "dé feteviéie hééft gezien. Hij voelt veel voor de gedachte door prof Bronkhorst uitge sproken dat er in de Ned. Herv. Kerk (om deze gaat het de briefschrijver alleen) vergaderingen zouden worden gehouden ,waar zo te zeggen iedereen zich eens zou kunnen uitspreken over de kerkelijke activiteiten en belangen'. Allerlei groe pen zou prof Bronkhorst willen uitnodigen en daarbij heeft hij, volgens onze briefschrijver, he lemaal met gedacht aan de ,bejaarden', terwijl vast staat ,dat een groot deel van de huidige kerkbezoekers bestaat uit mensen boven de 50'. Wenselijk zou het wezen deze ook eens aan hef woord te laten. Nu worden er in dit schrijven allerlei dingen over hoop gehaald. De bijzondere voorkeur voor nieuwe liederen ligt hem niet erg, Natuurlijk mis sen deze het bekende Men kan niet uit volle borst zingen. Doch in de psalmen (oude berijming nog wei) zijn we opgewekt ,een nieuw gezang den Here' te zingen. In een kerk die leeft, zullen altijd weer nieuwe gezangen geboren worden. De ,mamer van preken' ligt hem tegenwoordig ook al met .Reeds het woord preken schijnt soms belast.' Het schijnt tegenwoordig ,het vlotte praatje' te moeten zijn. ,Vaak lijkt het meer op een referaatMen probeert ook niet meer te preken, is zijn conclusie Het is meer in de vorm van een gesprek. De reclame op radio en tele visie spreekt inderdaad veel beslister (opmerking classicale vergadering Goes). We kunnen hierbij vragen: heeft de Here Jezus .gepreekt' of heeft Hij verteld Wij preken over de gelijkenissen, maar Hij heeft ze verteld, heel gewoon verteld Ernstiger zijn de bezwaren die hij heeft tegen de inhoud van de prediking. Een .aantal geliefde onderwerpen' keert telkens weer terug, Biafra, de rassentegenstellingen, het Midden-Oosten en soms eens iets van de „ellende in Oost-Europa'. Meest al gaat het in de prediking tegen het perfide Amerika, tegen het kapitalisme' in ,de geest die immers zo kenmerkend is voor het weekblad van onze Hervormde Kerk'. Naar zijn oordeel moet ,de stem der Kerk zich gelijkelijk verzetten tegen alles wat strijding is met het rechf. En dan stelt hij de vraag waarom een mens eigenlijk naar de kerk gaat, op welke vraag hij het antwoord geeft: .om daar geconfronteerd te worden met het oor deel Gods over de zonde, nl. over mijn e;gen beslaan en tekorten, maar ook om te horen van de blijde boodschap der verlossing'. We zijn er niet mee klaar of we al wat horen over Amerika en het Midden-Oosten enz. Het is niet onver schillig hoe wij daarover denken, maar toch gaat hef allereerst over de gemeente zoals zij tezamen komt. Het kan zelfs gevaarlijk zijn wanneer we te veel met verre landen bezig zijn om aldaar de grote zondaars aan te wijzen. De gemeente zelf, zoals zij leeft en samenkomt, moet met het Evan gelie worden geconfronteerd. Het schrijven dat we ontvingen, komt waarlijk niet voort uit een algemeen gekanker en of we dat dan maar eens willen doorgeven. .Laten we maar gerust erkennen dat het een bijzonder moei lijke opgave voor onze predikanten is om in dit labyrinth van meningen en feiten de juiste weg te vindenDoch, als een mens naar de kerk gaat, wil hij persoonlijk aangesproken worden, en dat STEMMEN UIT DE KERKEN aan de hand van de H. Schrïff. Er moet nu een maal een verbinding zijn tussen prediking en ge meente en juist deze verbinding wordt nog al eens gemist. Nu is het de vraag welke verbinding er is, met heel de gemeente, met een deel van haar en met welk deel dan Hoe dan ook, de ge meente moet zich persoonlijk bij de prediking betrokken weten en daarbij zal zij niet tevoren mogen weten wat zij wil horen. Dit gevaar voor de gemeente, jong of oud, is toch ook niet gering. We kunnen en mogen een prediker nooit gaan opleggen hoe hij preken moet, evenmin als een prediker mag vragen wat de gemeente het liefste lust. Het kan nu eenmaal niet gezegd worden op welke wijze er gepreekt moet worden De oplos sing van dit vraagstuk want de prediking it inderdaad een vraagstuk en dat zal ze wel blij ven ook zal wel gevonden moeten worden in een zich zo dicht mogelijk aansluiten bij de Schrift. Daarom willen we tenslotte nog een op merking van de briefschrijver aanhalen dat er wel een text wordt genoemd, maar dat je er verder in de prediking niet veel van merkt dat er over die text wordt gepreekt Op de classicale vergadering van Goes kwam naar voren, waarop we de vorige week ook reeds hebben gewezen, dat het toch gewenst zou zijn wanneer zo nu en dan, met een groep gemeente leden, met catechisanten, met een mannenvereni- ging of een groep bijeengebrachte gemeente leden van allerlei soort, kerkelijken erv niet kerke- lijken, de prediking werd voorbereid. Misschien ligt hierin een mogelijkheid om, gedeeltelijk al thans, uit de impasse te komen. h. P.S. Het bovenstaande was reeds geschreven toen ons het Gereformeerd Weekblad van 7 februari onder ogen kwam. waarin we vonden het eerste van een aantal artikelen: Discussie rondom de predi king'. Ook daar moeilijkheden, al liggen die dan misschien weer iets anders. ,De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen'. Lukas 9 44b Wie thuis is in de evangeliën, weet. dat Jezus zich meermalen lie Zaan des mensen heeft ge noemd. Wat zegt Hij hiermee over zichzelf? Lange tijd hebben we niet precies geweten wat deze benaming eigenlijk betekende Maar men is het er nu wel over eens, dat Zoon des mensen een hoge onderscheiding is, een titel, ontleend aan de profetieën tan Daniel (hoofdstuk 7. 13-14). Deze tilel gebruikt Jezus voor zichzelf om daarmee duidelijk te maken i an wie Hij in feite is. De Zoon des mensen, dat Is de Rechter van hemel en aarde, aan wie alle macht gegeven is Hij is Degene, die de heerlijkheid van En nu voelen wc waarschijnlijk al het verwonderlijke van dit a oord. Hierin wordt alles eigen lijk op z'n kop gezet Want de Zoon des mensendie de mensen onder handen zal nemen, komt m de handen van de mensen te recht. HU. die bevoegd is om hel laatste oordeel uit te spreken nordt door de mensen veroor deeld. Hij, die de mensen voor Zijn vierschaar zou mogen dagen TER OVERDENKING wordt door de mensen aan een kruis geslagen Is dit niet de om gekeerde wereld? De handen der mensen, dat zijn geen he\le handen. David was ei al doodsbenauwd voor om in handen der mensen te vallen. Want David wist maar al te goed da! mensenhandel, onbarmhartige handen zijn. En in zulke handen kwam de Zoon des mensen te recht. Zulke handen hebben Jezr.ts aan het kruis geslagen. Het kruis van de Zoon des men sen is ronduit een mysterie, een ondoorgrondelijk geheim. Het ge heim tan Christus' liefde Het geheim van Gods genade. Deze Rechter zal pas oordelen, als Hij zelf het oordeel heeft gedragen. Aan de jongste i tg gaat de Goede Vrijdag vooraf. Er is niet alleen de vierschaar, er is ook en éérst het kruis. Er is niet alleen het oordeel, er is ook en éérst de ge nade De Zoon des mensen, die ons eens zal oordelen, is Dezelfde, die voor ons aan het kruis hing. Wie in deze Rechter z'n Redder heeft ontdekt, behoeft niet meer bang te zijn voor de jongste dag. Zoals we ons hier in vertrouwen aan Christus overgeven, mogen we het ook doen, als Hij komt om te oordelen. Leer mij, o Heer, Uw lijden be trachten 'I Wemeldinge. K. Vcncrtus,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19