DE SCHLAGER ALLER TIJDEN YES WE HAVE NO BANANAS THE ROARING TWENTIES' galerdag 15 februari 1.969 DEN HAAG (GPD) In cle wilde jaren twintig begon ook de omwenteling in het amuse ment. Niet langer waren de speciale oester- en champagnesalonnetjes, noch de rijk versierde cabarets met hun vele pluche, het middelpunt tan het uitgaansleven. De mensen hadden geen geduld en tijd meer om naar de breedsprakige teksten van cabaretiers te luisteren, lui achter over geleund in zware fauteuils Dansen wilde men, dansen en nog eens dansen Danspaleizen, waar het publiek de eerste jazz-tonen hoorde, schoten als paddestoelen uit de grond. De orkesten waren een probleem, want de meeste inrichtingen hadden slechts eenklassieke' bezetting van piano, viool cello en contrabas en voor dansmu ziek was zo'n strijkje nu niet zo erg ge schikt. De wals had namelijk plaats moe ten maken voor de ,two-beat'. Foxtrot, rag-time en shimmy verdrongen de tot dat moment gedanste dansen. Iedere dag kwamen er nieuwe rag-times, waar bij men zich niet ontzag motieven van klassieke meesters te gebruiken. Men veragtimde alles: Beethoven zowel als Schubert. De dansmuziek begon een steeds grotere plaats op te eisen De toenmalige musici zagen dit met lede ogen aan. Zij geloofden nogdat de moderne dansmuziek een mode-verschijnsel een na-oorlogse gril was, die spoedig zou verdwijnen en dan zou alles wel weer als van ouds zijn. Zij kregen ongelijk. Steeds werden zij weer op de moderne tijd gedrukt. Op een dag zagen enkelen tol hun schrik en verwondering een grote trom naast de vleugel staan, compleet met claxon en een soort emaille pannetje De eerste, die dit .jazz band' genoemde apparaat meebracht, was een Bel gisch danspaar die de attractie trots .Amerikaans' noemde Een cellist werd tegen zijn zin ,maar het zou toch maar voor een enkele keer zijn' achter het speeltuig gezet en de danseur gaf hem les, Dezelfde avond na een paar valses-lentes en lalon-tango's toonde hef danspaar het verbaasde publiek een nieuw dansnummer: de rag-time. Zij dansten het met zwartgemaakte gezichten en witte lippen, een nieuw tijdperk was ook in de muziek aangebroken. TEGEN WIL EN DANK De oude musici die klassiek waren opgeleid, raak ten meest tegen wil en dank in de amusements sector verzeild. Wanneer er een zieke was, vielen eens een keer in. Maar één avond musiceren in een café-concert werd al snel een hele week of een maand en dan beseften de .klassieke' musici hoeveel beter het financieel was dienaar te zijn van de lichte muze in plaats van les geven en daarnaast spelen in een symfonie-orkest of aan concerten mee te werken. De financiële voordelen varen spoedig bekend en hoe langer hoe meer stapten over naar de nieuwe amusements-seclor. De jongeren deden reeds alles om in de dans muziek te komen, aangetrokken als zij waren door de bands, de show en de goede verdiensten, die twee driemaal zo hoog waren als bii de grote orkesten. Ook heel wat leerlingen bij net Haags Conservatorium speelden hun partijtje mee Wan neer doctor Waqenaar 's maandagsmiddags mu ziekgeschiedenis gaf, zag hij heel wat witgesteven overhemdfrontjes met zwarte strikjes Direct na zijn V voor vee' van z'jn 'eer"n9en tango-tea of the-dansant geblazen. Officieel mocht het niet maar men kneep een oogje dicht Door de hoogconjunctuur na de eerste wereld oorlog werden de zalen waar een café-dansan' werd gegeven luxueuzer en groter. Podia werden erin gebouwd, versierd met palmen en bloemen De .tingel-tangels', zoals voorheen café's met mu ziek werden genoemd, werden bedrijven, vaak o.l.v grote n.v.'s De muziek-ensembles werden grotei en hun artistieke oeil steeg. In Bellevue in Amster dam speelde bijvoorbeeld een 23 man sterk orkes' onder leiding van Max Tak, later onder Francois Lupgens. Nu was dit wel een zeer groot ensemble want meest waren ze tussen drie en twaalf man sterk. Naar de café-concerten kv/amen op de za terdag en zondagen echtparen al of niet met hun Kinderen. Zij kwamen vroeg om van een goede plaats verzekerd te zijn, want het bezoek aan zo'n café-concert was echt een avond uitgaan. Eenmaa' flezeten, diende men verzoekjes in, applaudiseerdr vael, maar gebruikte, tot verdriet van de eigenaars meestal weinig Op de lafels in de café-concert lagen keurig ge drukte programma's E> werden valsen, ouvei tures en genre-stukken gespeeld Men beschik: over een enorm repertoire Hel salon-orkest Reg golsky, dat in Den Haag speelde, had een pro gramma van schrik niet 1764 nummers. Er waren ook Nederlandse genre-stukken die populair wer den Zoals ,The clock is playing' van Pierre Blaauw en .stondchen' van Johnny Heyckens, wiens mu ziekstukje in 1942 als ,op de hoek van de straat staat een NSB-ervia radio Oranje weer po- oulair werd SCHLAGERS Willy Derby ging triomfen vieren met .moeder' het fiere schooiershart' en .blindgeschofen'. De .serenade van Toselli' die na tien jaar populariteit in Italië naar ons land was overgewaaid, werd be roemd, evenals .Ballgeflüster' van Meyer Helmund Kapelmeesters werden even bekend als staats lieden, zoals da Italiaan Di Vito en Jos Silberman de vader van Benedict. Schlagers hadden één lang leven, zoals .Indianola dat reeds in 1918 in Den Haag een sensatie van de eerste orde werd, toen de negerzanger Elmer Spy glass het voor het eerst in .Central' zong. Of zoals Whispering' .The sheik of Araby', .Mister Gall agher and mister Shean' en .When Buddha smiles Maar de topper van de jaren twintig werd ,Yes we have no bananas' Die wel eens de schlager aller tijden is genoemd Deze hit, door Silver en Irving Cohn geschreven, kreeg in het begin geen voel aan de grond. Totdat de Londense uitgever Law rence Wright een geweldig idee kreeg Hij ging naar de importeur van de Fyffes-bananen die ei wel wat inzag Het concern stelde duizenden tros sen bananen ter beschikking, die in de Londense music-halls werden uitgedeeld, terwijl de band het Yes we have no bananas' speelde Het succes was enorm. Het ,bananen-lied' werd een rage in Enge land. Sloeg over naar de V.S, en Europa, waar de weinige radiobezitters hef konden beluisteren van uit het Londense Savoy Hotel, waar Debroy Somers met zijn ,Svoy Orphaans' het keer op keer speelde nenburg. Onder de Nederlandse bands, die in de jaren twintig geformeerd werden, excelleerde al snel de acht-koppiae band onder leiding van Theo Uden Mastman, .The Ramblers' Voor verscheidene musici, die een afkeer hadden van dansmuziek, was de bioscoop een aantal jaren een uitkomst Zij voorzagen hier, vaak met een heel orkest, de films van een passende omlijsting. Voor al de pianisten hadden hierin in samenwerking met de explicateur, die alle teksten sprak een belangrijke rol Evenals de slagwerker, die een hele voorraad instrumenten tot zijn beschikking had, om bijvoorbeeld het claxoneren van een auto, het rin kelen van een telefoonbei te imiteren. Pistoolscho ten klonken net echt, met een leeg groenteblik met wat rauwe erwten erin werd regen nagebootst en onweer werd met het rammelen van een blikken plaat zo suggestief mogelijk nagedaan. Steeds meer werd de bioscoop vroeger afgedaan als .schim- menindustrie' of .kermisvermaak' een echt thea terbedrijf De bont gekleurde zaaltjes maakten plaats voor lila rose en zee-groene lokaliteiten of kregen, geïnspireerd op Rudolph Valentino's ,de Sjeik' een Arabisch interieur. Douglas Fanbank Senior Pola Negri, John Gilbert, Harry Liedtke en Adolph Men|OU vierden er triom fen, bijgestaan door hardwerkende kapelmeesters, die voor de sfeer zorgden. Soms sloeg de musici de schrik wel eens om het hart, wanneer er een film compleet met muzikale illustratie uit Amerika naar hier kwam Maar de directies voelden hier niet zo veel voor, omdat dit extra geld kostte en men had te kleine orkesten om in de bioscopen deze partituren uit te voeren In het buitenland deed men zulks wel en vooral Brussel was hierin een lichtend voorbeeld In de Belgische hoofdstad hadden bioscooptheaters orkesten van dertig tot veertig man sterk en ook in Parijs, Londen en Ber lijn deed men mee aan hef laatste snufje op bioscoopgebied GELUIDSFILM DAMSCHIJF Hoe meer de danswoede in de .Roaring Twenties' toenam, hoe minder men tijd en lust had naar muziek te luisteren en veel café-concerten moesten, wilden zij niet ondergaan, meedoen aan de rage Zaken waar men meer fluisterde dan sprak, enga geerden nu dans-orkesten. Café's werden omge- ioverd in dancings. Zelfs in restaurants zaten band jes. Zaken die geen vergunning voor blaas- en slag werken hadden, poogden de strijd vol te houden en lieten dansen op muziek van strijkjes, terwijl een employee met een damschijf op een leeg si garenkistje het ritme meetikte. Of men voegde aan zo'n strijkje een drummer of een banjospeler toe. een muzikale combinatie die nergens op sloeg Drummers en banjospelers lagen trouwens hoog in de markt en veel amateurs, die wel eens op een trom hadden geslagen, werden .toonkunstenaar'. Maar gelijktijdig met de enorme hoogconjunctuur voor de saxofoons, banjo's, trompetten, trombones en slagwerken was er een laagtepunt voor de strijkers, die een vergeten groep dreigden te wor den. Zij werden verdrongen door de amusements muziek. Verschillenden schoolden zich om van violist tot trompetist of van cellist tot saxofoonspeler. De militaire musici beleefden gouden tijden. Verschil lende gepensioneerden werden uit hun hobbies ot rust gehaald om foxtrot en shimmy's te komer spelen De financiële kant deed velen bezwijker om"s avonds in rokerige dancings te gaan spelen vant hier één week blazen stond vaak gelijk aar drie maanden militaire muziek maken. UIT AMERIKA :r was ook een gebrek aan behoorlijke partijen ei irrangementen. Hierin voorzagen vaak musici var Ie Holland-Amerika-lijn, die uit de V.S gedrukte irrangementen mee naar ons land namen Bij de lioniers van de Nederlandse musici die met succes ioede moderne dansmuziek brachten waren de rompefist William Burbach, de saxofonisten Lam bert de Boer en Jan Gluhotf, de pianisten Frans van Capelle en Tony Diepenveen en drummer Kra Was men in ons land hierin niet meegegaan, aan de geluidsfilm kon men niet voorbijgaan Hoewel, men geloofde in het begin eenvoudig de verhalen van Amerika-gangers niet, die spraken van een revolutionaire omwenteling in de filmwereld, waar bij men geen musici meer nodig zou hebben. Men luisterde liever naar de uitspraken van de .insiders' en .deskundigen' die op bijeenkomsten van musici minachtend over de .fonograaf' of .kinestocoop' babbelden, de nieuwe instrumenten die toch niets zouden worden, want had de historie dit niet reeds eerder bewezen Maar op hetzelfde moment werkte men in de Warner-Bros-studio's in Brook lyn op volle toeren en had op 6 augustus 1927 in het Warner Bros-theater op Broadway de eerste vertoning plaats van de film ,Don Juan', begeleid door grammofoonplaten. Op 6 oktober van dat zelfde jaar deed de echte geluidsfilm zijn intrede met .The Jazz Singer', waarin Al Jolson de hoofd rol vervulde Een jaar later gevolgd door ,The Singing Fooi', eveneens met Al Jolson Deze films kwamen al spoedig naar ons land. Duizenden muzikanten in de gehele wereld werden werkloos Ook in ons land. De radio was voor en kelen een uitkomst Sinds 1923 konden radio-be zitters muziek uit hun primitieve toestellen halen Muziek die uit Hilversum kwam en waarhij de naam Francois Lupgens nogal eens werd genoemd Fran cois Lupgens dirigeerde namelijk het salonorkest was violist tijdens de lunchmuziek, dirigeerde 's avonds een operette, speelde de volgende dag de eerste vioolpartij in het klarinetkwintet van Mo zart en dirigeerde een dag later het versterkte salonorkest dat Beethovens .vijfde' ten gehore bracht. Nico Treep verzorgde met een strijkje (zes man] amusementsmuziek en maakte later door bijvoeging van een paar blazers er een klein salonorkest van Naast Nico Treep traden Hugo de Groot en Ma> Tak als dirigenten op. Boris Lensky werd een be kend strijkjesleider evenals Dick Groeneveld met zijn trio Maa voor de meeste oude bioscoopmusici was er geen werk meer Zij waren verbitterd en dachten met meer aan de dagen dat zij met een zucht van verlichting voor de zoveelste maal de eindscène op het witte doek hadden gezien en zij voor de vierde, vijfde, of zesde maal die dag het .salut d'amour' moesten spelen. Vergeten was ook dat zij zonder vakantie dag-in-dag-uit, week-in-week-uit. maand-in-maand-uit, jaar-in-jaar-uit, zeven dagen van de week hadden gewerkt, 's middags en 's avonds Uren achtereen, waaraan vele pianisten een murw gespeelde arm, violisten schrijnende haiswonden en zenuwontstekingen, bassisten door gespeelde vingers hadden overgehouden Dit aller was vergeten Belangrijker was: zij konden nie- meer spelen Zij waren overbodig geworden De techniek had het ook op dit gebied van de mens gewonnen...^. hel paleis volksvlijt in vlammen op. Heel Amsterdam stroomde -mar het Frederiksplein. Ook Johan Buziau, een van Ie favoriete komieken uit lie dagen. Het dansorkest The RambTers, onder leiding van Theo den Mosman in haar beginperiode. Het Nederlandse muziekle ven werd beheerst door één orkest: het Concertgebouw orkest dat vele jaren ach- reen onder leiding stond Willem Mengelberg. Reeds tijdens cte eerste wereldoorlog - het ,icas hier mobilisatie werden t- in ons lana speelfilms gemaakt in de 'Maurits Binger studio fn Haarlem. Na de oorlog ging men gestaag verder. Hier een opname uit de film fToen het licht verdween' met Annie Bos, Migliar en Lola Cornero.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15