Waarom neemt het rijk nu de
Haringvlietbrug niet over?
Het plan-Mansholt
snel uitvoeren
4
EXPLOIT ANTE HEEFT EEN REEKS
TROEVEN DIE ERVOOR PLEITEN
Bedrag van 125,-
gestolen uit
issmgse woning
Eenzijdig
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1969
(Van een onzer redacteuren)
QOLTGENSPLAAT Is het langzamerhand nog geen tijd
dat het rijk de Haringvlietbrug van de particuliere be
heerster en exploitante overneemt en hol vrij maakt? Het is
een vraag, die iedere automobilist zich wel eens zal stellen,
wanneer hij bij het tolkantoor de portemonnee moet trekken
om een kaartje te kopen. Komende zomer zou er eigenlijk een
duidelijk antwoord uit ,Den Haag' op moeten komen. Dan na
melijk wordt aan het verkeer de nieuwe (tolvrije) rijkstunnel
onder de Oude Maas uit 1880 daterende vrijgegeven en kan de
aftandse Barendrechtsebrug voorgoed worden afgedankt.
Daarmee is dan meteen het laatste verkeerstechnische knel
punt in de nieuwe centrale zuid-noord verbinding tussen Zee
land en Rotterdam opgeheven. Blijven de financiële obstakels
voor de weggebruikers op twee plaatsen: een tol bij de Zee»
landbrug over de Oosterschelde en een tol bij de Haringvliet
brug.
rpoen de provincie Zeeland eind
1 1965 de Zeelandbrug opende
was een particulier initiatief ge-
de schakel in de nieuwe route over
bruggen en dammen werd geklon
ken. Zomer 1964 zorgde particu
lier initiatief ervoor dat een be
drag van ongeveer 45 miljoen
op tafel was gebracht om ver
vroegd een Haringvlietbrug in
gebruik te kunnen geven, die er
volgens de rijksplanning pas in
1968 of 1969 zou zijn geweest.
Bekle particuliere opzetten bete
kenden voor de passanten over de
brug: tolheffing.
In het Nederlandse verkeer werd
nog maar enkele jaren tevoren
voorgoed uit de weg geruimd wa
ren.
Nu is de Haringvlietbrug in prin
cipe een rijksbrug. De verbinding
tract getekend. De streek deed
dat in de vaste overtuiging dat
het rijk bereid zou zijn de brug
tegen boekwaarde over te nemen,
zodra deze volgens de planning
van rijkswaterstaat tóch gebouwd
zou zijn. Maar in het contract
werd daarvan een zeer ruime
begripsomschrijving gegeven. Ui
terste datum van overname: 1 juli
1975 .of zoveel eerder als het rijk
de wens daartoe te kennen geeft'.
Die nu nog meer dan zes jaar
verwijderde datum is zo zorgvul
dig gekozen, dat dan alle toelei-
dende wegen naar de Haringviia.-
brug én die naar de nieuwe wes
telijke verbinding met Goeree
(1200 meter lang) is een vitaal
onderdeel in de toekomstige Zoom-
weg tussen Rotterdam en Ant
werpen, langs Willemstad en Ber
gen op Zoom. Op 't Hellegatsplein
heeft deze route een aftakking
naar Goeree-Overflakkee en Zee
land. Zolang echter het Volkerak
tussen ditzelfde Hellegatsplein nog
niet was afgesloten achtte het rijk
het niet verantwoord om een brug
over het Haringvliet te bouwen,
die een aantal jaren alleen maar
een regionale functie zou hebben:
voor Goeree-Overflakkee en voor
Schouwen-Duiveland.
In de streek zelf dacht men daai
anders over. Men had schoon ge
noeg van de gebrekkige veerver-
bindingen, die veel tijd en geld
van de gebruikers vergden. Men
was bereid om zelf iets te doen.
de brugbouw te vervroegen en dat
eerdere profijt met tol te betalen
Toen rijkswaterstaat instemde
met het Idee richtten de gezamen
lijke gemeentebesturen van Zee-
lands noordelijkste en Zuid-Hol
lands zuidelijkste eiland de naam
loze vennootschap Brugverblnd-ng
Haringvliet op en werd een con-
de HaringvTietdam kant en
klaar zijn. Het gewicht van de
bepai'ng .of zoveel eerder...' is bij
navraag wel eens uitgelegd met
de mededeling dat het rijk zich
het recht wilde voorbehouden om
bij mogelijk wanbeheer aan de
andere kant van de tafel tussen
de contractpartners onmiddellijk
te kunnen ingrijpen
Maar opent diezelfde clau
sule nu niet de mogelijkheid
het rijk ertoe te bewegen de
Hanngvlietbrug tolvrij te maken?
Bestuur en directie van de NV
Brugverbindlng Haringvliet .stel
len alles in het werk de voorwaar
den te scheppen, die de bereidheid
van het rijk kunnen bewerkstel
ligen om de brug eerder dan in
1975 over te nemen en de tolhef
fing te beëindigen', zo is een jaar'
geleden nog eens vastgesteld,
toen er in de raad van de gemeen
te Oostflakkee en initiatiefvoor
stel over aan de orde kwam. Maar
mets wijst er op het ogenblik op
dat er bij het rijk ook maar het
begin van een neiging bestaal om
iets in deze richting te onderne-
Een voorganger van de huidige
minister van verkeer en water
staat heeft al een een categorisch
,nee' laten horen, toen hem op de
man af dezelfde vraag werd ge
steld.
Toch zal het initiatief om de Ha
ringvlïetbrug tolvrij te krijgen
van de NV Brugverbindingen
Haringvlïetbrug en van de streek,
die in feite deze vaste oeverbin
ding heeft voorgefinancierd, moe
ten uitgaan. Trouwens, wie even
kijkt hoe de kaarten zijn geschud
moet tot de conclusie komen da'
ie naamloze vennootschap anno
1969 echt wel een serie- sterke
troeven in handen heeft, die haar
pogingen kracht kunnen bijzet
ten. Er ;s een reeks argumenten
bij het pleidooi tot opheffing van
de tol aan te voeren, die besl'st
nog niet speelden toen .n 1960
werd besloten om deze brug te
bouwen.
Hier een globale opsomming:
9 Wanneer de Haringvlietbrug
nü nog zou moeten worden ge
bouwd zou dat geen 45 miljoen
maar zeker 70 miljoen kosten.
Dit betekent dat het particulier
initiatief het r.jk een douceurtje
heef£ bezorgd van 25 miljoen
plus intussen al acht procent van
ae afschrijving.
De op het ogenblik bijzonder
florissante exploitatie van de brug
toont aan dat deze verbinding voor
het verkeer van grote beteken!?
is. Er wordt jaarlijks een .winst'
gemaakt van ongveer 1 miljoen.
Daarvan is 200.000 bestemd voor
onderhoud. Een bedrag van onge
veer 800.000 gaat in een inmid
dels al stevig gegroeid reserve
fonds.
Oude Maas aan het verkeer vrij
te geven (ook tolvrij) heeft het
rijk eigenlijk de facto erkend dat
rijksweg 19 van Rotterdam door
de Hoeksche Waard met doorver
binding naar Flakkee en Zeeland
(dus ook met inbegrip van ae Ha
nngvlietbrug) nü ai een zeer dui
delijke functie in het rijkswegen
net heeft gekregen.
Doordat de Haringvlïetbrug
veel doorgaand verkeer uit en naar
krijgt heeft zij beslist geen streek-
functie meer. Een argument dat
in 1964 wel gold. toen alleen Flak
kee en later Sohouwen van deze
met nationale betekenis.
Enkele jaren geleden ls de wet
op het rijkswegenfonds van kracht
geworden. Dit fonds heeft onder
meer tot doel de achterstand in
de wegenbouw in Nederland in te
lopen. Wanneer er later dan in
1960 zou zijn besloten om de Ha
ringvlietbrug te bouwen zou deze
er nu (tolvrij) ook al zijn geweest
omdat deze verbinding zeker in
de termen zou zijn gevallen van
projecten waarvoor op korte ter
mijn geld diende te worden uit
getrokken.
Dit jaar wordt het laatste gat
in de Volkerakdam gesloten, vol
gend laar is dat het geval bij de
dam door het Haringvliet (tussen
de kop Goeree en Voorne). De NV
Brugverbinding Haringvliet vreest
dat over enkele jaren steeds meer
verkeer de Haringvlïetbrug (mét
tol) zal vermijden om van deze
nieuwe deltadammen (zonder tol)
gebruik te maken. Het vreemde
geval doet zich dan voor dat het
rijk de particuliere ondernemer
gaat beconcurreren, die datzelfde
rijk In 1964 een belangrijk stuk
investering uit handen heeft ge
nomen -
Het laatste argument dat pleit
voor opheffing van de tol
werkt op het ogenblik frustrerend
op een voor het verkeer zo gun
stig mogelijke tarievenpolitiek
bij de NV Brugverbinding Haring
vliet. Sinds 1964 zijn al twee ta
riefsverlagingen doorgevoerd.
Voor personenauto's eerst van
3.50 naar 2.50 en daarna dit
laatste tarief uniform voor alle
voertuigen. In het kort geleden af
gesloten boekjaar 1967-1968 pas
seerden bijna 2 miljoen auto's de
tolbrug. In vergelijlcing met het
jaar daarvoor opnieuw eeti stij
ging van het autoverkeer over de
brug van 13Vz procent. Gezien de
gunstige resultaten zou je zeggen:
.Dan gaat het toltarief toch ze-
*er in ieder geval wel weer wat
omlaag'.Maar dat zit er nu juist
echt niet in. Het ETI voor Zuid-
Holland heeft de naamloze ven
nootschap sombere voorspellingen
gedaan over teruglopen van het
autoverkeer op de brug ln de ko
mende jaren. De Harmgvlletdam
zou veel verkeer aan de Drug ont
trekken. Men kan daar een vraag
teken bijzetten. Verkeer uit het
oostelijk deel van Goeree-Over
flakkee is altijd sneller over de
brug in Rotterdam. Verkeer uit
Zeeland zou zigzaggend over
Schouwen en Goeree naar het noor
den moeten om daarna op weinig
geriefelijke wegen in Voorne te
belanden. In beide gevallen is de
Haringvlietbrug dus aantrekkelij
ker als snelle route naar de Maas
stad. Het door ETI- Zuid-Holland
aangevoerde argument dat ver
keer uit West-Brabant en het
Eiland van Dordrecht richting
Goeree ook de brug zou mijden
door over de Volkerakdam te rij
den is ook maar zeer ten dele in
de huidige cijfers en prognoses
onder te brengen. Dat verkeer uit
Brabant maakt nu evenmin ge
bruik van de brug. Het gaat over
het veer Anna Jacobapolder-Zrjpe
en de Grevelingendam. Bovendien
zit de kans erin dat verkeer uit
oostelijk Zeeland en het uiterste
westen van Brabant straks rich-
-ing Rotterdam wél over Volkerak
dam (en dus ook Haringvlïetbrug)
zal gaan.
Niettemin: de NV Brugverbin
ding Haringvliet voert op het
ogenblik een uiterst voorzichtige
tarievenpolitiek. De reserves kun
nen niet voor tariefsverlaging
worden aangesproken - zo dat al
nodig zou zijn - en dus biijfL het
kaartje aan het tolkantoor een
rijksdaalder kosten. Nu heeft de
tol (en de hoogte van het tarief)
op de Haringvlïetbrug nog altijd
een duidelijke weerslag op de ver
keersintensiteit en de exploitatie
van de Zeelandbrug over de Oos
terschelde. Zeker, er zijn daar de
laatste anderhalf jaar betere cij
fers uit de bus gekomen. Men
heeft er goede verwachtingen van
het gereedkomen van de tunnel
bij Barendrecht. Maar toch was
er vorig jaar nog altijd een ex-
plotatietekort van 1,25 mil
joen.De exploitatieopzet van bei
de tolbruggen is niet te vergelij-
ken. De investering van 77 mil
joen in de Zeelandbrug moet in
de uiterst korte termijn van 15
iaar worden afgeschreven. De brug
móét namelijk in 1980 tolvrij ."/in.
Dan heeft Zeeland ook zijn dam-
menweg langs de kust naar de
randstad Holland. Een tolvrije
route. Tol blijven heffen op de
brug over de Oosterschelde zou
dan zinloos zijn. Het verkeer van
en naar Zeeland heeft er dkn ook
alle belang bij dat de tolkantoren
bij de Haringvlïetbrug zo snel
mogelijk kunnen worden gesloopt.
Het zou de centrale route een
flinke vork eersimpuls geven met
als gevolg dat de tarieven op de
Zeelandbrug zouden kunnen wor
den verlaagd.
Toen in 1964 de Haringvlïetbrug
werd geopend gaf rijk waterstaat
aan de persvertegenwoordigers
een informatiemap, waarin de
functie van deze vaste oeverver
binding als volgt werd omschre
ven: ,In het rijkswegenplan neemt
deze brug een belangrijke positie
in." Sindsdien is die positie alleen
nog maar belangrijker geworden.
Waarom zou het rijk die Haring-
vlietbrug dan eigenlijk nu niet
kunnen overnemen
D'66 wil afdeling
in Goe? oprichten
GOES De afdeling Noord- en Mid-,
den-Zeeland van D'66 houdt vrijdag-1
avond 7 maart aanstaande, aanvang
acht uur, een politieke bijeenkomst
in hotel ,De Korenbeurs' te Goes. Op:
deze vergadering zal spreken mr H A.;
F. M. O. van Mierio, fractieleider van)
Dé66 ln de tweede kamer, terwijl ook|
de landelijk voorzitter, de heer J. A.
P. M. Beekmans aanwezig zal zijn. De
ze bijeenkomst is bedoeld als eerste;
aanzet voor de oprichting van een Goese
afdeling of werkgroep van de partij, i
Bestemmingsplan
Zierikzee-W est
gaat van start
ZIERIKZEE Maandag 24 februari
zal een officiële start gemaakt worden
met het bouwrijp maken van de gron
den in het bestemmingsplan West in!
Zier: zee. Op die datum gaat 's morgens'
om elf uur de eerste bak de grond inJ
Goes vergaderen
GOES De afdeling Goes en omstre
ken van de Nederlandse bond van plat
telandsvrouwen vergadert woensdag 19
februari in ,De prins van Oranje' ln
Goes, Dan zal de heer Temey, direc
teur van de rótisserie .Taverne Poort
huis' in Zierikzee een lezing houden over
.Keukens door de eeuwen heen'. De
vergadering begint om 2 uur.
Plattelandsvrouwen Weer bollenwedstrijd
Van .Floralia'
KAPELLE De vereniging .Floralia'
te Kapelle organiseert dit voorjaar weer
een wedstrijd in het in bloei trekken
van bLoembollen. Dezer dagen zijn aan
een groep leden daarvoor de potten met
tulpen, hyacinten en narcissen uitge
reikt. De taak is nu aan de deelnemers
wie op 11 maart op de tentoonstelling
in het gebouw .Obadia met de moo.ste
inzending voor de dag komt Aan de
wedstrijd nemen vijfentwintig personen
deel.
Plattelandsvrouwen
Samen leven-
samen denken'
De leden van de bond van platteland
vrouwen hebben meer interesse dan ge
zin en huishouding alleen. Dat bewees
de grote deelname aan een cursus maat
schappijleer, die onder het motto ,Sa-,
men leven samen denken' geduren
de 4 achtereenvolgende maandagmid-|
dagen ln het landbouwcentrum te Goes'
is gehouden. Achtennegentig dames af
komstig uit alle gewesten van Zeeland
volgden de verschillende lezingen onij
vervolgens actief deel tc nemen aan de]
daarop volgende discussie.
De eerste middag besprak drs. M. C.
Verburg direkteur van het ETI. het
onderwerp: ,De toekomstplannen van
Zeeland'. Het waren met name de ont
wikkelingen in de industriële en de re
creatieve sector, die hier aan de orde
kwamen. .Landbouw en industrie' was
het volgende onderwerp dat behandeld!
werd door ir. M. A. Geuze te Poort-j
vliet. Hij achtte industrialisatie in ver-l
band met de bevolkingsaanwas noodza
kelijk maar schelste daarnaast het ge
voel van onmacht dat de agrarische be
volking soms bekruipt door de .tech
nische ongelijkheden' van de landbouw
ten opzichte van de industrie. Jhr. P.
Beelaerts van Blokland eertijds bur
gemeester van Wolfaartsdijk en thans
van Vianen hield een causerie over
de aspecten van de: .Gemeentelijke
herindeling'. Hij zag in de samenvoe
ging van kleine gemeenten tot grotere
eenheden allerlei voordelen (vanzelfspre
kend ook enkele nadelen), maar bena
drukte dat samenvoeging zonder dat de
ze gepaard gaat met grotere samen
werking geen zin heeft. De laatste cur-
susmiddae werd de blik. op het buiten
land gericht. Mr. J. F. G. Schlinge-
mann te Goes besprak een drietal as
pecten van het onderwerp: .Ons land
in het wereldgebeuren', namelijk Neder
lands plaats in de wereld EEG en
Benelux en Ontwikkelingshulp.
VI
VLISSINGEN Uit de woning van
de familie P. uit de Willem Klooslaan
te Vlissingen is zondag een bedrag
van 125,- ontvreemd. De diefstal
werd maandag ontdekt door de zoon.
De ouders waren met vakantie. Men
heeft zich toegang tot de woning kun
nen verschaffen doordat een deur niet
was afgesloten toen de zoon zondag
niet thuis was. Behalve een bedrag
van 125,- wordt er ook een paar brui
ne glacé handschoenen vermist. De
laatste weken zijn in Vlissingen al ver
scheidene diefstallen gepleegd in hui-
jjgyp Dp gjG^ was
Slot van pag. 1
zijn de gebreken van landbouw en1
samenleving ao goed mogelijk te on
dervangen. waarbij de nadruk valt
op de structuurpolitiek, de verbete
ring van onderwijs en voorlichting
voor de boer, verbetering van ver-
werking en afzet van de produkten
en de prijspolitiek.
De CBTB-secretans maakte dui-
een groot voordeel is geweest, met
name uit het oogpunt van prijspoli
tiek en handelspolitiek. Wat betreft
het plan-Mansholt. de heer De Ko
ning wees de voorgestelde prijsver
laging of -bevriezing zonder meer af.
maar hij was van mening, dat de
structuurkant van een verbeterd plan
Mansholt perspectief biedt voor de
landbouw van 1980 en later. De heer
De Koning benadrukte het feit, dat
de structuurveranderingen in de land
bouw op basis van vrijwilligheid zul
len moeten verlopen. Hij was van
mening, dat men de landbouw van
1970 en 1975 niet mae en kan op
offeren aan die van 1980. Als reme
die tegen overschotten achtte de heer
Koning het Mansholtplan on voldoen-
Onderhoud havens
Zijpe en Dinteloord
aanbesteed
In het gebouw van de Dienst der Zuider
zeewerken van rijkswaterstaat te Den
Haag is dinsdag namens de directie
Beneden-rivier aanbesteed het onder
houd van de vluohthavens te Dinteloord
en aan het Zijpe voor het jaar 1969.
De inschrijvers waren de fa W. Vloot
uit Sliedrecht voor 35.500. J. Deur-
loo uit Bruinïsse voor 36.000, J. Capel-
le uit Oosterland voor ƒ36.250. en
firma Alblas uit Sliedrecht voor
36.400.
De heer Van Noord gaf een opsom
ming van de mogelijkheden, die het
memorandum van de Europese Com
missie geeft. Eén van zijn stellin
gen was, dat men tot dusver voor
de landbouw het prijsbeleid te wei
nig beeft gecombineerd niet een ac
tief structuurbeleid. Hij stelde, dat
ln de huidige situatie zonder ver
anderingen geen enkel uitzicht
is op een goed rendement voor de
jonge boeren en vond: .Blijft de
Europese landbouwpolitiek zich
eenzijdig richten op een actief prijs
beleid, dan kan niet verwacht wor
den. dat betere perspectieven ont
staan. Integendeel: ontstane gebre
ken als achterblijven bij andere be
volkingsgroepen en tegenstellingen
binnen de landbouw zullen zich nog
duidelijker voordoen dan nu al het
geval is'.
De heer Van Noord was van me
ning. dat de bases voor een gezonde
ontwikkeling vrijwilligheid en
veelzijdigheid In het plan van de
Europese Commissie zijn gewaar
borgd. En aan het einde van zijn in
leiding stelde de heer Van Noord:
.Onder het voorbehoud dat het plan
van de Europese Commissie zo snel
mogelijk tot uitvoering komt. opent
het voor de jonge boeren met na
me. perspectieven voor de toekomst
in de landbouw'. De Zeeuwse CBTB-
voorzitter gaf in zijn openingswoord
bij de conferentie nog eens aan wel
ke problemen er zijn voor de land
bouw: die van de overschotten, en
die van de grote verschillen in In
komens tussen de landbouw en an
dere bevolkingsgroepen en ook on
derling ,Er is duidelijkheid nodig
voor de mensen die in de landbouw
willen blijven en voor hen die de
landbouw willen verlaten', aldus de
heer De Jager.
Na de beide inleidingen werd in
de middagvergadering "met de spre- 1
kers van gedachten gewisseld. De
heer Van Noord maakte tijdens die
discussie duidelijk, dat de voorgestel
de grote produktie-eenheden met wei
nig arbeidskrachten mogelijk zullen
zijn door toepassing van technische
mogelijkheden. De heer De Koning
zei in antwoord op vragen, dat men
solidair zal moeten r.jn'ook in Euro
pees verband. In antwoord op een an
dere vraag stelde de heer De Koning,
dat op basis van de huidige nor
men niet teveel leerlingen land
bouwscholen in Nederland bezoeken.
Verder werd onder meer gediscussi
eerd over prijzen, af zet,problem en,
overschotten en samenwerkingsvor-
Heden nam God uit ons midden, onverwachts,
onze lieve man en zorgzame vader
JANNIS DE DIE
echtgenoot van Ada de Die-Töde,
in leven kandidaat-notaris,
op de leeftyd van 49 jaar.
A. de Die-Töde
Pamela
Walter
Emile
De begrafenis zal plaatshebben op vrijdag 14
februari, om 12 uur, op de algemene begraaf
plaats te Goes. Vooraf rouwdienst in de doops
gezinde kerk, Westwal, Goes.
Samenkomst om kwart over 11 in de kerk.
Heden overleed, tot mijn diepe droefheid, onze
enige zoon, broeder, zwager en oom
JANNIS DE DIE
ln leven kandidaat-notaris,
op de leeftijd van 49 jaar.
Vlissingen,
Beursplein 5-7:
M. v. d. Berg-de Die
C. v. d. Berg sr
C. v. d. Berg jr
Goes, 11 februari 1969.
Met leedwezen geef ik kennis van het overladen
van mijn geliefde neef
JANNIS DE DIE
echtgenoot van Ada de Die-Töde,
ln leven kandidaat-notaris,
op de leeftyd van 49 jaar.
Wa. de Gelleke
Na een geduldig gedra
gen ziekbed en ge
sterkt door het sacra
ment der zieken is he
den de Vrede van
Christus ingegaan mijn
lieve man en onze ge
liefde vader en groot
vader
JOHANNES
ADRIAM.S
WILLIBRORDUS
VERKLEI.)
echtgenoot van
Maria Petronella
van R\jn,
eerder echtgenoot van
Johanna Maria Borst,
op de leeftijd van 75
jaar.
Hfl was drager van het
erekruis Pro Ecclesia
et Pontifice
Rypwetering:
M. P. Verkley-
van Ryn
Vlissingen:
lr C. J. Verkley
Th. J. E. Verkleij-
Streng
Jan
Rijpwetering,
11 februari 1969.
Koppoellaan 3.
De uitvaart is zaterdag
15 februari te 10.30 uur
in de parochiekerk O.L.
Vrouw Geboorte te
Rypwetering.
Heden overleed plotse
ling, onze lieve vader,
behuwd- en grootvader
JOB MEULMEESTER
weduwnaar van
Jannetje Mary's,
in de ouderdom van
77 jaar.
Middelburg:
B. Meulmeester
L. Meulmeester-
Joosse
Jannetje
Jacobus
Amemuiden:
Joh. Meulmeester
J. Meulmeester-
de Nooyer
Amemuiden, 11 febr.
1969
Noordstraat 47
De teraardebestelling
zal DV plaatsvinden op
vrijdag 14 februari om
Met leedwezen geven wy kennis van
overiyden van onze gewaardeerde neef
JANNIS DE DIE
echtgenoot van Ada de Die-Töde,
in leven kandidaat-notaris,
op de leeftyd van 49 jaar.
J. de Gelleke
M. de Gelleke-Koen
Kloetinge, 11 februari 1969.
Heden overlijd onze lieve moeder, behuwd-,
groot- en overgrootmoeder
NEELTJE KUIJPER
weduwe van
J. P. de Regt,
in de ouderdom van ruim 82 jaar.
Goes: M. J. de Regt
Arnhem: J. P. Hollestelle-de Regt
J. J. Hollestelle
Goes: P. de Regt
Beverwijk: St. de Regt
N. B. de Regt-Vos
Rilland-Bath: A. Menheere-de Regt
Goes, 11 februari 1969.
Lange Kerkstraat 19.
De teraardebestelling zal plaatshebben DV vrij
dag 14 februari, om 14.00 uur, op de algemene
begraafplaats te Goes
Heden overleed, na een
kortstondig lijden, in
het ziekenhuis De Lie-
vensberg te Bergen op
Zoom, onze innig ge
liefde man en zorgza
me vader, behuwd- en
grootvader
JOHANNIS SLAGER
in de ouderdom van 78
jaar en 6 maanden.
Sint-Annaland:
mevr. T. Slager-
Vroegop
M. J. Slager
Vlissingen:
E. H. Goedegebuure-
Slager
F. P. Goedegebuure
Sint-Annaland:
G. Burgers-Slager
A. Burgers
J. Scherpenisse-
Slager
C. Scherpenisse
C. Slager
C. M. Slager
den Engelsman
En kleinkinderen
Sint-Annaland,
11 februari 1969
Nleuwstraat 17
De begrafenis zal
plaatshebben op vrij
dag 14 februari, des
namiddags 2 uur, op de
alg. begraafplaats te
Sint-Annaland.
Heden overleed onze
lieve, zorgzame vader,
behuwd- en grootvader
MARTINI)S
DE WITTE
weduwnaar van
Francina de Pagter
in de ouderdom van
88 jaar.
Vlissingen:
F. A, Mulder-
de Witte
I. Mulder
Harry en Hans
Souburg, 11 febr. 1969
Bachtenpoorte 31
Condoleantieadres
Singel 125, Vlissingen
De teraardebestelling
is bepaald op vrydag
14 februari. Vertrek
Singel 125 des middags
12 uur.
Met diep leedwezen ge
ven wij kennis van het
plotselinge overiyden
van onze trouwe mede
werker, de heer
J. DE DIE
op de leeftyd van 49
jaar.
Wij zullen hem In
dankbare herinnering
blijven gedenken.
Notaris C. J. Goedhals
en personeel
Kortgene, 11 febr. 1969
HEDENMIDDAG
2.00 UUR
volop
VERS RUNDVLEES
ABATTOIR,
Selsweg, Middelburg.
Met groot leedwezen
vernamen wy het over
lijden van de heer
Wy verliezen in hem
een goede vriend en
trouw medelid.
Biljartver. ,Onda'.
Krabbendijke,
11 februari 1969.
Dr J. J. OKKER
zal vanaf 13 februari
op donderdag en vrijdag
GEEN SPREEKUUR
houden.