Veilig verkeer vraagt
veiliger automobielen
NIEUWE JAGUAR ZET
SNELLE TRADITIE VOORT
Citroën terreinwagentje
Uw Mercedes Benz dealer heet u van harte welkom
op de BAI in Amsterdam
Uw Mercedes Benz dealer heet u van harte welkom
op de RAI in Amsterdam
19
Met minder dan f200.-
een belang in miljoenenconcerns!
INSTELLING AUTOKOPER
MOET EERST VERANDEREN
Nieuw nationaal
raceteam met
zeer snelle wagens
Verschuivingen
op automarkt
Snelle testbank
WOENSDAG IJ FEBRUARI 1969
FSOVINCIAII ZtEUWSI COURANT
Een yerstandige belegging! Ook u kunt door aankoop van aan
delen Dutch Internationals Fund reeds met zo'n klein bedrag
profiteren van de voortdurende groei
van de grote internationale concerns:
AKU, Hoogovens, Koninklijke Olie,
Philips, Unilever en Zout-Organon. De
spreiding over deze zes vermindert uw
risico. Overigens... de aandelen van
deze vennootschappen stegen in de
laatste tien jaar aanzienlijk meer in koers dan het algemeen gemid
delde van de Amsterdamse effectenbeurs! Vraag nadere inlichtingen
bij uw bank en bij commissionairs in effecten of rechtstreeks bij
DU?» Postbus 853, Amsterdam. U krijgt omgaand antwoord.
Dutch Internationals Fund
Op stand nr. 50 van de RAI staat de nieuwe generatie van
Mercedes-Benz in al haar perfektie. Wij zullen u ook daar
graag van dienst zijn met elke gewenste informatie.
Er is meer te tonen en te vertellen dan ooit
U bent van harte welkom.
Mercedes-Benz 80 jaar pionier der perfektie
'ADVERTENTIE,
N.V. GARAGE- EN INSTALLATIEBEDRIJF
L.P.J. VAN OEVEREN
Goes, Couwervestraat 51,
tel. 01100-6100
Op stand nr. 50 van de RAI staat de nieuwe generatie van
Mercedes-Benz in al haar perfektie. Wij zullen u ook daar
graag van dienst zijn met elke gewenste informatie.
Er is meer te tonen en te vertellen dan ooit.
U bent van harte welkom.
Mercedes-Benz 80 jaar pionier der perfektie
GARAGE MONA
Middelburg, St. Janstraat 20-22,
tel. 01180 - 52 51
AMSTERDAM (ANP) Nederlandse
toprijders die elkaar vorig jaar nog als
leden van verschillende teams de natio
nale titels betwistten, zullen dit sei
zoen uitkomen voor het Dutch National
Racing Team. De nieuwe, bijzonder
sterke renstal staat onder leiding van
ex-coureur Wim Beers. Als hoofd van
de technische dienst zal Henk van Za-
linge fungeren, die ook als rijder deel
uitmaakt van het team. De oranje wa
gens - de aan Nederland toegewezen
racekleur - zullen op de neus worden
voorzien van een roodwitblauwe band-
Elf coureurs zullen voor het Dutch Na
tional Racing Team gaan rijden. Slechts
de twee rijders die uitkomen in de ca
tegorie standaard toerwagens moeten
nog worden aangewezen. Zij zullen in
de komende zes weken geselecterd n
een Ford Escort 1300 ter beschikking
krijgen.
De renstal bestaat uit de volgende rij
ders: a-team: boven 2000 cc: Rob Slo-
temaker met Alfa Romeo 1600 Blower;
1600-2000 cc: Gijs van Lennep met Por
sche 1600 S en Hans Kosten met BMW
2002 TI; 1300-1600 cc: Freek Dudok
van Heel met Ford Escort Twin Cam:
1000-1300 cc: Henk van Zalinge en Nico
Chiotalcis .beiden met Alfa Romeo 1300
GTA; 850-1000 cc; Ed Swart met Flat
Abarth 1000; b-team: vrije formule Ed
Swart met Fiat Abarth 2000; Formule
Ford: Ton Strous en Huub Vermeulen.
Ford heeft voor het nieuwe team
een voor races geprepareerde Ford-
Escord-Twin Cam ter beschikking
gesteld. Een tweede wagen van het
zelfde type gaat naar het Maastricht
se raceteam Frami. Voor het Dutch
National Team zal Freek Dudok van
Heel de razendsnelle Ford rijden.
Han Akersloot gaat de wagen van
het team Frami bemannen. Frame
man Frans Lubin heeft zelf een der-
gelyke Twin Cam gekocht.
De wagens, uitgerust met een 165
pk motor die goed is voor een top
snelheid van 250 km per uur. zullen
uitkomen in de races om het Neder
landse en Europese toerwagenkam-
pioenschap.
Opel bedreigt eerste
plaats van Volkswagen
Op de personenautomarkt heb
ben zich vorig jaar terwijl het
aantal verkochte auto's van
263.588 ('67) steeg tot 334.675,
een aantal belangrijke verschui
vingen voorgedaan. Volkswagen
bleef wel het meest verkochte
merk. maar het marktaandeel
nam van 15,23 procent af tot
13,99 procent Opel nadert de
eerste plaats met een aandeel
van 12,96 procent. Andere in het
oog springende verliezers zijn
Fiat (12.70 procent in '67 en
11,93 vorig jaar) en Renault,
welk merk het marktaandeel zag
dalen van 7,60 tot 6,39 procent
De meeste winst ging naar Austin
en Morris, die het marktaandeel
respectievelijk van 1,33 tot 2,68
en van 0.86 tot 2.03 pet zagen stijgen.
Ook NSU 2,66 pet in Y67 en 3.34
vorig jaar pikte 'n flink graantje
mee.
De twee Britse merken hebben de
stijging voor een belangrijk deel te
danken aan de devaluatie van het
pond eind 1967.
Een en ander blijkt uit cijfers van
de RAI. Uit een overzicht van de
verkopen naar prijsklassen komt
naar voren dat van januari tot sep
tember vorig jaar de prijs van de
meest verkochte auto's tussen de
5.000 en de 6.000 gulden lag. Het
percentage van deze prijsklasse
steeg van 24,6 procent tot 30,3 pro
cent.
Als we de marktversch ui vingen tus
sen 1960 en 1968 bekijken, zien
we als meest In het oog springende
verandering de stijging van het
Fiat-aandeel van 5,13 procent in
1960 tot 12.70 procent in 1967. DAF
heeft vreemd genoeg zijn marktaan
deel nauwelijks kunnen vergroten.
In 1960 had de Nederlandse fabriek,
die toen nog maar één model op
de markt bracht, 6,96 procent van
de markt. In 1968 was dat aandeel
7.76 procent, terwijl de keuze, die
men de koper bood, toen aanmerke
lijk groter was.
De Britse GKN-groep. welke een
aantal belangrijke fabrieken van on
derdelen omvat die in de automobiel-
fabricage worden gebruikt heeft de
sluier gelicht van een mobiele test-
bank, die men in samenwerking met
Lotus en Rover heeft gebouwd.
Het betreft hier een speciale versie
van de Lotus 47, het wedstrijdmodei
van de Lotus Europa. Als krachtbron
heeft men midscheeps achter de rug
van de bestuurder een 3% liter Ro
ver V8 gebouwd. Geen andere exem-
Slaren zuil enworden gebouwd. Hel
oei is om het uithoudingsvermogen
en doelmatigheid van GKX-onderde-
len onder zware njomstandigheren
te beproeven. Het betreft onderdelen
als krmskoppelingen. nokkenaslagers,
lichtmetalen gietstukken, lagerscha-
len in de motor, lichtmetalen wielen,
zuigerstangen, stoterstangen, ver-
bindingsstangen, schokbrekeronder-
delen en nog veel meer.
De topsnelheid van deze experimen
tele wagen becijfert men op 336 kilo
meter per uur. maar GKN denkt dat
de wagen op de weg. waar hij overi
gens met het kenteken GKN 47D
rond zal rijden slechts een beschei
den 290 km/u zal halen.
(GPD) Met de groei van het
aantal auto's neemt het pro
bleem van de veiligheid op de
weg steeds schrikbarender vor
men aan. Bij pogingen tot het
beperken van het aantal ver
keersslachtoffers is tot nu toe
vooral de nadruk gelegd op ver
betering van het weggedrag van
de automobilist, terwijl de auto
als een verkeersveiligheid bepa
lende factor op de achtergrond
bleef.
Er Is echter een verandering gaande.
Ook de fabrikanten die volgens de
Amerikaanse voorvechter van veili
ger auto's. Ralph Naber de laatste
veertig jaar een advertentie-hersen
spoeling op het publiek hebben toe
gepast om dit er toe te brengen te
geloven dat de automobilist zich aan
moet passen aan de auto en niet an
dersom leggen de laatste tijd in
verband met de verkeersveiligheid
het accent wat meer op de auto.
De zaak is actueel geworden nadat
in 1966 in de Verenigde Staten een
begin vorig jaar in werking getreden
wet was aangenomen, waarin ver
gaande eisen met betrekking tot mo
torvoertuigen zijn vastgelegd.
Alleen veiliger auto's kunnen 't aan
tal verkeersslachtoffers beperken,
zegt Ralph Naber. Rijden onder in
vloed is een ernstig probleem, maar
het tegengaan is moeilijker dan het
controleren van de veiligheid van de
constructie van auto's, die tegen de
gevolgen van aanrijdingen met dron
ken rijders kan beschermen. Er zul
len altijd ongelukken gebeuren. De
enige werkelijke remedie is verho
ging van de veiligheid van de auto.
zo betoogt hij.
Massa-proöuktie van auto's met een
constructie, die de inzittenden tot een
Veiligheid m niet alleen een zaak
voor de fabrikanten van auto's, ook
de au tomobilisten kunnen er heel u>al
aan doen. Hoeveel mensen gebruiken
de veiligheidsriemendie zij in de au
to hebbent Het zijn er nog si I ds te
iveinig.
snelheid van 90 kilometer per uur
van praktisch iedere verwonding
vrijwaren en aanrijdingen met hoge
re snelheden in ieder geval over-
leefbaar. maken, is volgens hem zon
der meer mogelijk tegen een prijs,
die niet of niet veel noger hoeft t*
liggen dan de huidige.
Een van de belangrijkste punten ia
de constructie van de zijkant (por
tieren). Hoewel botsingen in de flank
op kruispunten, schering en inslag
zijn. denken de meeste construc
teurs hier maar liever niet a&n.
Nu is het bepaald niet zo, dat de
fabrikanten stilzitten. In de Verenig
de Staten is men begonnen de por
tieren steviger te maken door koker-
balken aan te brengen. Bij veel mer
ken zijn de sloten zodanig verbeterd,
dat. openspringen bij aanrijdingen
wordt voorkomen.
Ook aan de versteviging van de dak
constructie wordt aandacht besteed.
De auto, waarvan het passagierscom
partiment optimale veiligheid biedt,
is zie het dichtstbijzijnde auto
kerkhof nog verre van gereali
seerd.
Voor de Europese fabrikanten ra!
het veiliger maken van de auto meer
problemen met zich meebrengen, dan
voor die in Amerika. Een veiliger
constructie houdt praktisch onver
mijdelijk een verhoging van het ge
wicht in, en dat is 6iJ de hoge benzi
neprijzen hier een weinig aantrek
kelijke propositie.
Het toenemend aantal verkeersslacht
offers maakt verhoging van de vei
ligheid van de auto echter noodzake
lijk. Een beoordeling van auto's door
het publiek, die meer dan op topsnel
heid. uiterltjk en comfort gericht i»
op de veiligheid lijkt ter stimule
ring van de aanpak niet ongewenst.
Er is veel aandacht besteed aan de
veiligheid voor deze nieuwe 5-per-
aoonswagen. Dat mag ook wel, de
topsnelheid ligt rond de 200 kilome
ter per uur. Het Interieur is dankzij
een z.g. ,kooi' constructie beschermd
tegen vervormingen bij een frontale
botsing. De wagen is voorzien van
•ohijfremmen, logisch. Jaguar was de
Deze lichte en niet al te dure ter
reinwagen heeft Citroën geconstru
eerd op basis van de populaire Dyane
Na gedurende vier jaar 65 miljoen
pond aan ontwikkeling te hebben
besteed, is Jaguar uitgekomen met
deze XJ 6. Het is, de Jaguar tradi
tiegetrouw, een uiterst snel voer
tuig. De wagen doet uiterlijk denken
aan de bestaande personenwagens
van het vooral in Amerika populaire
Britse merk, maar is toch lager en
strakker van lijn. Onder de motor
kap sit, naar keuze, een 2,8 liter
motor van 180 pk of een 4,2 liter
motor van 245 pk. Het zijn alle twee
■es cilinder machines met bovenlig
gende nokkenassen. Beide ook mo
toren met «en lange geschiedenis van
kracht en betrouwbaarheid. Men mag
echter verwachten, dat de XJ 6 in
de boekomst een nieuwe, waarschijn
lijk V8 motor gaat krijgen. Een der
gelijke krachtbron is bij do Coven
try Chsnax fabriek in ontwikkeling.
Coventry Climax, beroemd geworden
door zijn racemotoren, is een onder
deel van het Leyland concern, waar
toe ook Jaguar behoort.
eerste die deze remmen gebruikte op
zijn racewagens. De prijs is nog niet
bekend gemaakt, maar men mag toch
wel op een uitgave van minstens
dertig mille rekenen. Bij de inten
sieve ontwikkehng heeft Jaguar ken
nelijk één detail over het hoofd ge
zien: een wagen als deze mag toch
wel een bloemrijker naam hebben
dan XJ 6...
degelijk soon plastic gemaakt. Door
het lichte gewicht voldoet het voer
tuig uitstekend in ruw terrein, een
De Citroën Mehari, zoals de wagen
heet, kost in Nederland 6.975,