Veilig verkeer vraagt veiliger automobielen NIEUWE JAGUAR ZET SNELLE TRADITIE VOORT Citroën terreinwagentje Uw Mercedes Benz dealer heet u van harte welkom op de BAI in Amsterdam Uw Mercedes Benz dealer heet u van harte welkom op de RAI in Amsterdam 19 Met minder dan f200.- een belang in miljoenenconcerns! INSTELLING AUTOKOPER MOET EERST VERANDEREN Nieuw nationaal raceteam met zeer snelle wagens Verschuivingen op automarkt Snelle testbank WOENSDAG IJ FEBRUARI 1969 FSOVINCIAII ZtEUWSI COURANT Een yerstandige belegging! Ook u kunt door aankoop van aan delen Dutch Internationals Fund reeds met zo'n klein bedrag profiteren van de voortdurende groei van de grote internationale concerns: AKU, Hoogovens, Koninklijke Olie, Philips, Unilever en Zout-Organon. De spreiding over deze zes vermindert uw risico. Overigens... de aandelen van deze vennootschappen stegen in de laatste tien jaar aanzienlijk meer in koers dan het algemeen gemid delde van de Amsterdamse effectenbeurs! Vraag nadere inlichtingen bij uw bank en bij commissionairs in effecten of rechtstreeks bij DU?» Postbus 853, Amsterdam. U krijgt omgaand antwoord. Dutch Internationals Fund Op stand nr. 50 van de RAI staat de nieuwe generatie van Mercedes-Benz in al haar perfektie. Wij zullen u ook daar graag van dienst zijn met elke gewenste informatie. Er is meer te tonen en te vertellen dan ooit U bent van harte welkom. Mercedes-Benz 80 jaar pionier der perfektie 'ADVERTENTIE, N.V. GARAGE- EN INSTALLATIEBEDRIJF L.P.J. VAN OEVEREN Goes, Couwervestraat 51, tel. 01100-6100 Op stand nr. 50 van de RAI staat de nieuwe generatie van Mercedes-Benz in al haar perfektie. Wij zullen u ook daar graag van dienst zijn met elke gewenste informatie. Er is meer te tonen en te vertellen dan ooit. U bent van harte welkom. Mercedes-Benz 80 jaar pionier der perfektie GARAGE MONA Middelburg, St. Janstraat 20-22, tel. 01180 - 52 51 AMSTERDAM (ANP) Nederlandse toprijders die elkaar vorig jaar nog als leden van verschillende teams de natio nale titels betwistten, zullen dit sei zoen uitkomen voor het Dutch National Racing Team. De nieuwe, bijzonder sterke renstal staat onder leiding van ex-coureur Wim Beers. Als hoofd van de technische dienst zal Henk van Za- linge fungeren, die ook als rijder deel uitmaakt van het team. De oranje wa gens - de aan Nederland toegewezen racekleur - zullen op de neus worden voorzien van een roodwitblauwe band- Elf coureurs zullen voor het Dutch Na tional Racing Team gaan rijden. Slechts de twee rijders die uitkomen in de ca tegorie standaard toerwagens moeten nog worden aangewezen. Zij zullen in de komende zes weken geselecterd n een Ford Escort 1300 ter beschikking krijgen. De renstal bestaat uit de volgende rij ders: a-team: boven 2000 cc: Rob Slo- temaker met Alfa Romeo 1600 Blower; 1600-2000 cc: Gijs van Lennep met Por sche 1600 S en Hans Kosten met BMW 2002 TI; 1300-1600 cc: Freek Dudok van Heel met Ford Escort Twin Cam: 1000-1300 cc: Henk van Zalinge en Nico Chiotalcis .beiden met Alfa Romeo 1300 GTA; 850-1000 cc; Ed Swart met Flat Abarth 1000; b-team: vrije formule Ed Swart met Fiat Abarth 2000; Formule Ford: Ton Strous en Huub Vermeulen. Ford heeft voor het nieuwe team een voor races geprepareerde Ford- Escord-Twin Cam ter beschikking gesteld. Een tweede wagen van het zelfde type gaat naar het Maastricht se raceteam Frami. Voor het Dutch National Team zal Freek Dudok van Heel de razendsnelle Ford rijden. Han Akersloot gaat de wagen van het team Frami bemannen. Frame man Frans Lubin heeft zelf een der- gelyke Twin Cam gekocht. De wagens, uitgerust met een 165 pk motor die goed is voor een top snelheid van 250 km per uur. zullen uitkomen in de races om het Neder landse en Europese toerwagenkam- pioenschap. Opel bedreigt eerste plaats van Volkswagen Op de personenautomarkt heb ben zich vorig jaar terwijl het aantal verkochte auto's van 263.588 ('67) steeg tot 334.675, een aantal belangrijke verschui vingen voorgedaan. Volkswagen bleef wel het meest verkochte merk. maar het marktaandeel nam van 15,23 procent af tot 13,99 procent Opel nadert de eerste plaats met een aandeel van 12,96 procent. Andere in het oog springende verliezers zijn Fiat (12.70 procent in '67 en 11,93 vorig jaar) en Renault, welk merk het marktaandeel zag dalen van 7,60 tot 6,39 procent De meeste winst ging naar Austin en Morris, die het marktaandeel respectievelijk van 1,33 tot 2,68 en van 0.86 tot 2.03 pet zagen stijgen. Ook NSU 2,66 pet in Y67 en 3.34 vorig jaar pikte 'n flink graantje mee. De twee Britse merken hebben de stijging voor een belangrijk deel te danken aan de devaluatie van het pond eind 1967. Een en ander blijkt uit cijfers van de RAI. Uit een overzicht van de verkopen naar prijsklassen komt naar voren dat van januari tot sep tember vorig jaar de prijs van de meest verkochte auto's tussen de 5.000 en de 6.000 gulden lag. Het percentage van deze prijsklasse steeg van 24,6 procent tot 30,3 pro cent. Als we de marktversch ui vingen tus sen 1960 en 1968 bekijken, zien we als meest In het oog springende verandering de stijging van het Fiat-aandeel van 5,13 procent in 1960 tot 12.70 procent in 1967. DAF heeft vreemd genoeg zijn marktaan deel nauwelijks kunnen vergroten. In 1960 had de Nederlandse fabriek, die toen nog maar één model op de markt bracht, 6,96 procent van de markt. In 1968 was dat aandeel 7.76 procent, terwijl de keuze, die men de koper bood, toen aanmerke lijk groter was. De Britse GKN-groep. welke een aantal belangrijke fabrieken van on derdelen omvat die in de automobiel- fabricage worden gebruikt heeft de sluier gelicht van een mobiele test- bank, die men in samenwerking met Lotus en Rover heeft gebouwd. Het betreft hier een speciale versie van de Lotus 47, het wedstrijdmodei van de Lotus Europa. Als krachtbron heeft men midscheeps achter de rug van de bestuurder een 3% liter Ro ver V8 gebouwd. Geen andere exem- Slaren zuil enworden gebouwd. Hel oei is om het uithoudingsvermogen en doelmatigheid van GKX-onderde- len onder zware njomstandigheren te beproeven. Het betreft onderdelen als krmskoppelingen. nokkenaslagers, lichtmetalen gietstukken, lagerscha- len in de motor, lichtmetalen wielen, zuigerstangen, stoterstangen, ver- bindingsstangen, schokbrekeronder- delen en nog veel meer. De topsnelheid van deze experimen tele wagen becijfert men op 336 kilo meter per uur. maar GKN denkt dat de wagen op de weg. waar hij overi gens met het kenteken GKN 47D rond zal rijden slechts een beschei den 290 km/u zal halen. (GPD) Met de groei van het aantal auto's neemt het pro bleem van de veiligheid op de weg steeds schrikbarender vor men aan. Bij pogingen tot het beperken van het aantal ver keersslachtoffers is tot nu toe vooral de nadruk gelegd op ver betering van het weggedrag van de automobilist, terwijl de auto als een verkeersveiligheid bepa lende factor op de achtergrond bleef. Er Is echter een verandering gaande. Ook de fabrikanten die volgens de Amerikaanse voorvechter van veili ger auto's. Ralph Naber de laatste veertig jaar een advertentie-hersen spoeling op het publiek hebben toe gepast om dit er toe te brengen te geloven dat de automobilist zich aan moet passen aan de auto en niet an dersom leggen de laatste tijd in verband met de verkeersveiligheid het accent wat meer op de auto. De zaak is actueel geworden nadat in 1966 in de Verenigde Staten een begin vorig jaar in werking getreden wet was aangenomen, waarin ver gaande eisen met betrekking tot mo torvoertuigen zijn vastgelegd. Alleen veiliger auto's kunnen 't aan tal verkeersslachtoffers beperken, zegt Ralph Naber. Rijden onder in vloed is een ernstig probleem, maar het tegengaan is moeilijker dan het controleren van de veiligheid van de constructie van auto's, die tegen de gevolgen van aanrijdingen met dron ken rijders kan beschermen. Er zul len altijd ongelukken gebeuren. De enige werkelijke remedie is verho ging van de veiligheid van de auto. zo betoogt hij. Massa-proöuktie van auto's met een constructie, die de inzittenden tot een Veiligheid m niet alleen een zaak voor de fabrikanten van auto's, ook de au tomobilisten kunnen er heel u>al aan doen. Hoeveel mensen gebruiken de veiligheidsriemendie zij in de au to hebbent Het zijn er nog si I ds te iveinig. snelheid van 90 kilometer per uur van praktisch iedere verwonding vrijwaren en aanrijdingen met hoge re snelheden in ieder geval over- leefbaar. maken, is volgens hem zon der meer mogelijk tegen een prijs, die niet of niet veel noger hoeft t* liggen dan de huidige. Een van de belangrijkste punten ia de constructie van de zijkant (por tieren). Hoewel botsingen in de flank op kruispunten, schering en inslag zijn. denken de meeste construc teurs hier maar liever niet a&n. Nu is het bepaald niet zo, dat de fabrikanten stilzitten. In de Verenig de Staten is men begonnen de por tieren steviger te maken door koker- balken aan te brengen. Bij veel mer ken zijn de sloten zodanig verbeterd, dat. openspringen bij aanrijdingen wordt voorkomen. Ook aan de versteviging van de dak constructie wordt aandacht besteed. De auto, waarvan het passagierscom partiment optimale veiligheid biedt, is zie het dichtstbijzijnde auto kerkhof nog verre van gereali seerd. Voor de Europese fabrikanten ra! het veiliger maken van de auto meer problemen met zich meebrengen, dan voor die in Amerika. Een veiliger constructie houdt praktisch onver mijdelijk een verhoging van het ge wicht in, en dat is 6iJ de hoge benzi neprijzen hier een weinig aantrek kelijke propositie. Het toenemend aantal verkeersslacht offers maakt verhoging van de vei ligheid van de auto echter noodzake lijk. Een beoordeling van auto's door het publiek, die meer dan op topsnel heid. uiterltjk en comfort gericht i» op de veiligheid lijkt ter stimule ring van de aanpak niet ongewenst. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid voor deze nieuwe 5-per- aoonswagen. Dat mag ook wel, de topsnelheid ligt rond de 200 kilome ter per uur. Het Interieur is dankzij een z.g. ,kooi' constructie beschermd tegen vervormingen bij een frontale botsing. De wagen is voorzien van •ohijfremmen, logisch. Jaguar was de Deze lichte en niet al te dure ter reinwagen heeft Citroën geconstru eerd op basis van de populaire Dyane Na gedurende vier jaar 65 miljoen pond aan ontwikkeling te hebben besteed, is Jaguar uitgekomen met deze XJ 6. Het is, de Jaguar tradi tiegetrouw, een uiterst snel voer tuig. De wagen doet uiterlijk denken aan de bestaande personenwagens van het vooral in Amerika populaire Britse merk, maar is toch lager en strakker van lijn. Onder de motor kap sit, naar keuze, een 2,8 liter motor van 180 pk of een 4,2 liter motor van 245 pk. Het zijn alle twee ■es cilinder machines met bovenlig gende nokkenassen. Beide ook mo toren met «en lange geschiedenis van kracht en betrouwbaarheid. Men mag echter verwachten, dat de XJ 6 in de boekomst een nieuwe, waarschijn lijk V8 motor gaat krijgen. Een der gelijke krachtbron is bij do Coven try Chsnax fabriek in ontwikkeling. Coventry Climax, beroemd geworden door zijn racemotoren, is een onder deel van het Leyland concern, waar toe ook Jaguar behoort. eerste die deze remmen gebruikte op zijn racewagens. De prijs is nog niet bekend gemaakt, maar men mag toch wel op een uitgave van minstens dertig mille rekenen. Bij de inten sieve ontwikkehng heeft Jaguar ken nelijk één detail over het hoofd ge zien: een wagen als deze mag toch wel een bloemrijker naam hebben dan XJ 6... degelijk soon plastic gemaakt. Door het lichte gewicht voldoet het voer tuig uitstekend in ruw terrein, een De Citroën Mehari, zoals de wagen heet, kost in Nederland 6.975,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19