GOUDEN TIJD VOOR
AUTOFABRIKANTEN
Wereldprimeurs in Amsterdam
AUTO VAN HET JAAR
15
MATRt- rnir?NW STER UIT FRANKRIJK
Ruimteproblemen worden steeds groter
Bezoek aan RAI
de moeite waard
ANTIEKE
AUTO'S OP
RAÏ-STAND 19
700 AUTO'S OP DE RAI,
20 ERVAN ZIJN NIEUWE TYPEN
Honda: nog
geen 1300
op de RAI
UITGAVEN VOOR
AUTO IN 1968
7500 MILJOEN
WOENSDAG 12 FEBRUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(Van onze verkeersredacteur)
De 58ste RAI-personenautotentoonstelling, die donderdag door mi
nister F. W. Schut van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
wordt geopend, valt in een uiterst vrolijke periode voor de vader
landse automobielhandel. Nooit tevoren werden er in één jaar zo
veel auto's verkocht als in 1968. Het vorige topjaar, 1965 toen er
304.000 auto's werden verkocht, is met 334.000 ruim voorbij ge
streefd. En het ziet er naar uit, dat de verhopen in 1969 niet lager
zullen zijn. De prijzen van de nieuwe auto's hebben niet geleden on
der de btw. De auto is één van de weinige dingen, die de laatste ja
ren relatief goedkoper zijn geworden. RAI-bestuurslid J. Leonard
Lang bracht dit onlangs nog eens onder de aandacht.
van de verkeersproblematiek. Deze
benadering wordt door de heer Leo
nard Lang omschreven als laks.
Nieuwe wensen
Op de RAI-tentoonstelling zal het
duidelijk worden, dat er van laks
heid aan de zijde van de autohandel
geen sprake ls. Men heeft zich daar
volledig aangepast aan de nieuwe
wensen van de autokoper. En die
zijn de laatste jaren nogal wat ver
anderd. Nu bijna ledereen in een
auto rijdt, is het bezit van dergelijk
voertuig geen statussymbool meer.
De mensen die zich nu willen onder
scheiden van hun buurman, en dat
zijn er velen, willen bijzondere auto's
voor weinig geld. De fabrikanten
hebben dat begrepen. Het basismodel
van de meeste populaire auto's kan
tegenwoordig door het toepassen van
verschillende motoren en uiterlijke
uitrusting in een oneindig aantal va
riaties worden geleverd. Vrijwel ie
der merk kent tegenwoordig verbe
terde versies, die mooie kreten als
GT, GS, Rallye. Sportroof, TI, TS
of Special achter hun naam krijgen.
Het zijn allemaal vrolijke geluiden
voor de autoverkopers. Voor minis
ter Schut, die de expositie moet ope
nen, zullen deze cijfers en feiten
ongetwijfeld een angstige bijbeteke
nis hebben. De auto wordt een steeds
goter probleem voor de ruimtelijke
ordening in Nederland. Er rijden
(en staan) er nu ruim twee miljoen.
Dat waren er ten tijde van de vorige
?ersonenauto-RAI, twee jaar geleden
,6 miljoen. Het zullen er volgens
een voorspelling van de heer Leonard
Lang voor het "einde van 1975 4 mil
toen zijn. Dat betekent, voegde het
RAI-bestuurslid er aan toe, aat ei
op de plaats, waar nu één auto gepar
keerd staat in 1975 twee moeten
staan. .Men spreekt tegenwoordig
zo graag over het magische jaar
2000, maar laten we eerst maar eens
zien een chaos in 1975 te voorkomen',
waarschuwde de heer Leonard Lang.
In kringen van de autohandel en in
dustrie is men niet erg te spreken
over de benadering door de overheid
Een ereplaats op deze RAI-pa
gina voor de Peugeot 504, de
wagen die onlangs door een gro
te groep internationale auto-
journalisten is gekozen tot .au
to van het jaar'.
De 504 is leverbaar met twee
motoren, een 87 pk carburateurmo
tor of een 103 pk injectiemotor. De
wagen heeft voor en achter onaf
hankelijke wielophanging en be
krachtigde schijfremmen. In de rug
leuningen van de voorstoelen zijn
kbat
Alle hallen van het Amsterdam
se RAl-gebouw zijn in gebruik
voor de autotentoonstelling. De
expositie wordt ongetwijfeld de
drukst bezochte van alle RAl
ten toon stellingen. De vorige per-
sonenauto-RAI werd bezocht
door meer dan 400.000 mensen.
Er staan dit jaar niet alleen nieuwe
auto's op de RAI. Op stand 19. de
stand van de Pionier Automobielen
club. kan men enkele hoogbejaarde
voertuigen bewonderen. Er staat on
der meer een Martini .Landaulette'
een Zwitserse wagen uit 1912.
Voor de echte liefhebber is een an
tiek autowrak één van de aardigste
attracties op de stand. Deze wrakken
dat zijn de wagens die de leden van
de PAC proberen te pakken te krijgen
om dan, met eindeloos veel geduld en
vakmanschap, het geheel om te tove
ren in een .zo goed als nieuwe' auto.
Deze Matra M.350 is uw (snelle)
eigendom voor 15.484,De wagen
wordt voortbewogen door een 1699 cc
krachtbron, die goed is voor 84 pk.
Het Franse merk Matra is op het
ogenblik in opgang, hoofdzakelijk
door de vele successen, die de Matra
racewagens vorig seizoen behaalden
in vele auto-races. Ook de Grote Prijs
van Nederland werd door een Matra
formule 1 wagen gewonnen.
die afgezien van de hoeveelheid ver
schillende kleuren en dergelijke in
twaalf verschillende versies wordt ge
leverd. Dit aantal kan men nog veel
verder opvoeren, omdat men bepaal
de voordelen van het ene type ook
voor een ander type kan bestellen.
Men krijgt via advertenties en der
gelijke wel eens de indruk, dat een
bepaalde populaire auto onverslaan
baar blijkt in races en rally's. De
fabrikanten vergeten dan wel eens
duidelijk te melden, dat die succesvol
le wagen de supersport raceversie
was van de auto, die voor zo'n aan
trekkelijke prijs in de winkel staat.
De enige overeenkomst tussen die
snelle wagen en de gewone bestaat
doorgaans uit de vorm van de carros
serie. Deze vriendelijke vorm van
verlakkerij bestaat overigens niet al
leen in advertenties. Ook autofol
ders tonen wel eens foto's van het
duurste type, terwijl de verkoper u
vertelt, hoe goedkoop de basisuit
voering van diezelfde auto wel is.
De Honda 1300 ontbreekt nog op de
RAI. Volgens Honda Motor NV in
Ridderkerk is dit nieuwe model tegen
het eind van het jaar in ons land te
verwachten.
Honda presenteert op de tentoonstel
ling in het RAI-gebouw wel drie
nieuwe typen. Dit zijn de Honda N
600 AT, een automatische versie van
de N 600, de Honda N 600 GTL, een
luxueuze versie van de N 600 in Gran
Turismo-uitvoering en de Honda N
400 L een overgangsmodel tussen de
N 360 en de N 600.
Van de ruim 700 verschillende
typen auto's die men op de RAI
kan bekijken, zijn er 20 nooit
eerder in Nederland geëxpo
seerd. Twee ervan zijn zelfs we
reldprimeursde Duitse Ford
Capri en de Russische ZAZ1200.
De Capri is eigenlijk een .halve'
primeur, de wagen is ook tijdens
laatste twee dagen van de on
langs gehouden Belgische auto
tentoonstelling te zien geweest.
Uit Japan komen drie auto's, die
voor het eerst in Europa worden ge
toond. Het zijn de Datsun 1800, de
Isuzu 117 Coupé en de Susuki Fronte.
Andere wagens, die alleen voor wat
ons land betreft noviteiten zijn,
laten wij hier volgen: Audi 100,
BMW 2800 Coupé Sport, Fiat 124
Special, Fiat 125 Special. Isuzu
DAF-fabrieken tonen natuurlijk de
beide DaFs 55 van de Londen-Syd-
ney-Marathon, uit dezelfde rally' la
de Scaldia te zien en tenslotte is «r
de Sunbeam Hunter, die de Maratron
won. Citroen exposeert onder meer
de Méhari, een terreinwagen met een
carrosserie van kunststof, er is een
oude Skoda uit 1934 en verder zul
len de aandacht trekken de Lotus
Europa, de racewagen van Datsun,
de STP Turbo Car 40 en de Porsche
907, een achtcilinder racewagen.
bus. Triumph TR 6 en Volvo 164.
Attracties
Ook deze maal hebben diverse stand
houders voor attracties gezorgd. De
De Nederlandse automobilisten heb
ben in 1968 7500 miljoen uitgege
ven: 2300 miljoen voor de aanschaf
van (334.675) nieuwe personenauto"»,
850 miljoen voor de aanschaf van
gebruikte personenauto's, 800 mil
joen voor reparatie en onderhoud.
400 miljoen voor onderdelen en
banden, 2000 miljoen voor benzine^
500 miljoen aan motorrijtuigenbe
lasting, 5O0 miljoen voor verzeke
ringen en 150 miljoen aan diversen.
Aldus cijfers van de RAL
Prijzen
Ook als u een prijs hoort, is het op
passen geblazen. Verschillende mer
ken noemen namelijk de prijs zonder
BTW, andere met. Het verschil is
groot. Ook tijdens de komende RAI
zult u geen uniformiteit in de prijs
bepaling zien.
Voor degene, die een nieuwe auto
wil kopen, ls de RAI een tentoon
stelling, die men niet mag overslaan.
Want daar heeft men de unieke
kans, om alle In aanmerking komende
auto's onderling te vergelijken. Dat
kost wel tijd, want in het totaal
omvat de RAI zo'n 190 stands. Op
die stands vindt men behalve auto's
ook onderdelen en toebehoren. In to
taal exposeren er 70 verschillende
automerken uit 11 landen.
De nieuwe Ford-Capri is ongetwijfeld
de belangrijkste primeur van de RAI.
Het is een auto, die een sportief ui
terlijk en In sommige versies sportie
ve prestaties paart aan de ruimte
van een familiewagen en dankzij de
massaproduktie een relatief lage
prijs. Men kan kiezen uit 5 verschil
lende motoren, van 1,3 liter 63 pk
tot 3,3 liter 136 pk, en twaalf ver
schillende uilvoeringen. Hel onderstel
is traditioneel gehouden, de bekende
McPherson ophanging voor en een
vaste as achter. De topsnelheid van
de eenvoudigste versie is 130 kilome
ter per uur. Deze wagen trekt van
0 tot 100 in tl seconden, niet over
dreven snel of sportief dus. Dit in
tegenstelling tot de snelste uitvoe
ring, die een kleine 180 loopt en
slechts 9,5 seconden nodig heeft om
van 0 tot 100 te trekken.
De prijzen variëren van 7605 gulden
voor het eenvoudigste type tot 10.315
gulden voor de duurste uitvoering.
Op onze eerstvolgende zaterdagse
autopagina geeft Henk van Zalinge
zijn mening over de Ford Capri.
uittrekbare hoofdsteunen ingebouwd
Een bijzonderheid
den, die met injectiekrachtbron
13.290 gulden. Op de stand van Peu
geot op de FtAI (nr. 33) staat een
dat de wagen wielophanging toont.
Een wereldprimeur op de RAI is de
Russische ZAZ 1300 met viercittnder-
motor in V-vorm. Het voertuig wordt
in ons land geïmporteerd door de NV
Gremi te Groningen.
De motor meet 1196 cc en levert 43
pk. Een bijzonderheid van de ZAZ is,
dat de wagen is voorzien van een
benzinekachel, die onafhankelijk van
de motor werkt. Men kan dus bij
voorbeeld 's morgens, even voor hei
wegrijden, vast de kachel aanzetten
om dan later in een warme auto te
stappen. Het verbruik van de kachel
is gering. De auto is, evenals de
meeste Russische wagens, gemaakt
van zwaar staalplaat en voorzien van
grote wielen. De topsnelheid is 120
kilometer per uur, de kruissnelheid
wordt door de importeur opgegeven
als tOO kilometer. De uitrusting van
de wagen is zeer oompleet, de ge
reedschapsset omvat onder meer
een bandenspanmngsmeter en een
looplamp.
De ZAZ zal vanaf april leverbaar
zijn. De prijs is nog niet vastgesteld,
maar zal komen te liggen tussen de
4500 en 5000 gulden.