GOUDEN TIJD VOOR AUTOFABRIKANTEN Wereldprimeurs in Amsterdam AUTO VAN HET JAAR 15 MATRt- rnir?NW STER UIT FRANKRIJK Ruimteproblemen worden steeds groter Bezoek aan RAI de moeite waard ANTIEKE AUTO'S OP RAÏ-STAND 19 700 AUTO'S OP DE RAI, 20 ERVAN ZIJN NIEUWE TYPEN Honda: nog geen 1300 op de RAI UITGAVEN VOOR AUTO IN 1968 7500 MILJOEN WOENSDAG 12 FEBRUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze verkeersredacteur) De 58ste RAI-personenautotentoonstelling, die donderdag door mi nister F. W. Schut van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening wordt geopend, valt in een uiterst vrolijke periode voor de vader landse automobielhandel. Nooit tevoren werden er in één jaar zo veel auto's verkocht als in 1968. Het vorige topjaar, 1965 toen er 304.000 auto's werden verkocht, is met 334.000 ruim voorbij ge streefd. En het ziet er naar uit, dat de verhopen in 1969 niet lager zullen zijn. De prijzen van de nieuwe auto's hebben niet geleden on der de btw. De auto is één van de weinige dingen, die de laatste ja ren relatief goedkoper zijn geworden. RAI-bestuurslid J. Leonard Lang bracht dit onlangs nog eens onder de aandacht. van de verkeersproblematiek. Deze benadering wordt door de heer Leo nard Lang omschreven als laks. Nieuwe wensen Op de RAI-tentoonstelling zal het duidelijk worden, dat er van laks heid aan de zijde van de autohandel geen sprake ls. Men heeft zich daar volledig aangepast aan de nieuwe wensen van de autokoper. En die zijn de laatste jaren nogal wat ver anderd. Nu bijna ledereen in een auto rijdt, is het bezit van dergelijk voertuig geen statussymbool meer. De mensen die zich nu willen onder scheiden van hun buurman, en dat zijn er velen, willen bijzondere auto's voor weinig geld. De fabrikanten hebben dat begrepen. Het basismodel van de meeste populaire auto's kan tegenwoordig door het toepassen van verschillende motoren en uiterlijke uitrusting in een oneindig aantal va riaties worden geleverd. Vrijwel ie der merk kent tegenwoordig verbe terde versies, die mooie kreten als GT, GS, Rallye. Sportroof, TI, TS of Special achter hun naam krijgen. Het zijn allemaal vrolijke geluiden voor de autoverkopers. Voor minis ter Schut, die de expositie moet ope nen, zullen deze cijfers en feiten ongetwijfeld een angstige bijbeteke nis hebben. De auto wordt een steeds goter probleem voor de ruimtelijke ordening in Nederland. Er rijden (en staan) er nu ruim twee miljoen. Dat waren er ten tijde van de vorige ?ersonenauto-RAI, twee jaar geleden ,6 miljoen. Het zullen er volgens een voorspelling van de heer Leonard Lang voor het "einde van 1975 4 mil toen zijn. Dat betekent, voegde het RAI-bestuurslid er aan toe, aat ei op de plaats, waar nu één auto gepar keerd staat in 1975 twee moeten staan. .Men spreekt tegenwoordig zo graag over het magische jaar 2000, maar laten we eerst maar eens zien een chaos in 1975 te voorkomen', waarschuwde de heer Leonard Lang. In kringen van de autohandel en in dustrie is men niet erg te spreken over de benadering door de overheid Een ereplaats op deze RAI-pa gina voor de Peugeot 504, de wagen die onlangs door een gro te groep internationale auto- journalisten is gekozen tot .au to van het jaar'. De 504 is leverbaar met twee motoren, een 87 pk carburateurmo tor of een 103 pk injectiemotor. De wagen heeft voor en achter onaf hankelijke wielophanging en be krachtigde schijfremmen. In de rug leuningen van de voorstoelen zijn kbat Alle hallen van het Amsterdam se RAl-gebouw zijn in gebruik voor de autotentoonstelling. De expositie wordt ongetwijfeld de drukst bezochte van alle RAl ten toon stellingen. De vorige per- sonenauto-RAI werd bezocht door meer dan 400.000 mensen. Er staan dit jaar niet alleen nieuwe auto's op de RAI. Op stand 19. de stand van de Pionier Automobielen club. kan men enkele hoogbejaarde voertuigen bewonderen. Er staat on der meer een Martini .Landaulette' een Zwitserse wagen uit 1912. Voor de echte liefhebber is een an tiek autowrak één van de aardigste attracties op de stand. Deze wrakken dat zijn de wagens die de leden van de PAC proberen te pakken te krijgen om dan, met eindeloos veel geduld en vakmanschap, het geheel om te tove ren in een .zo goed als nieuwe' auto. Deze Matra M.350 is uw (snelle) eigendom voor 15.484,De wagen wordt voortbewogen door een 1699 cc krachtbron, die goed is voor 84 pk. Het Franse merk Matra is op het ogenblik in opgang, hoofdzakelijk door de vele successen, die de Matra racewagens vorig seizoen behaalden in vele auto-races. Ook de Grote Prijs van Nederland werd door een Matra formule 1 wagen gewonnen. die afgezien van de hoeveelheid ver schillende kleuren en dergelijke in twaalf verschillende versies wordt ge leverd. Dit aantal kan men nog veel verder opvoeren, omdat men bepaal de voordelen van het ene type ook voor een ander type kan bestellen. Men krijgt via advertenties en der gelijke wel eens de indruk, dat een bepaalde populaire auto onverslaan baar blijkt in races en rally's. De fabrikanten vergeten dan wel eens duidelijk te melden, dat die succesvol le wagen de supersport raceversie was van de auto, die voor zo'n aan trekkelijke prijs in de winkel staat. De enige overeenkomst tussen die snelle wagen en de gewone bestaat doorgaans uit de vorm van de carros serie. Deze vriendelijke vorm van verlakkerij bestaat overigens niet al leen in advertenties. Ook autofol ders tonen wel eens foto's van het duurste type, terwijl de verkoper u vertelt, hoe goedkoop de basisuit voering van diezelfde auto wel is. De Honda 1300 ontbreekt nog op de RAI. Volgens Honda Motor NV in Ridderkerk is dit nieuwe model tegen het eind van het jaar in ons land te verwachten. Honda presenteert op de tentoonstel ling in het RAI-gebouw wel drie nieuwe typen. Dit zijn de Honda N 600 AT, een automatische versie van de N 600, de Honda N 600 GTL, een luxueuze versie van de N 600 in Gran Turismo-uitvoering en de Honda N 400 L een overgangsmodel tussen de N 360 en de N 600. Van de ruim 700 verschillende typen auto's die men op de RAI kan bekijken, zijn er 20 nooit eerder in Nederland geëxpo seerd. Twee ervan zijn zelfs we reldprimeursde Duitse Ford Capri en de Russische ZAZ1200. De Capri is eigenlijk een .halve' primeur, de wagen is ook tijdens laatste twee dagen van de on langs gehouden Belgische auto tentoonstelling te zien geweest. Uit Japan komen drie auto's, die voor het eerst in Europa worden ge toond. Het zijn de Datsun 1800, de Isuzu 117 Coupé en de Susuki Fronte. Andere wagens, die alleen voor wat ons land betreft noviteiten zijn, laten wij hier volgen: Audi 100, BMW 2800 Coupé Sport, Fiat 124 Special, Fiat 125 Special. Isuzu DAF-fabrieken tonen natuurlijk de beide DaFs 55 van de Londen-Syd- ney-Marathon, uit dezelfde rally' la de Scaldia te zien en tenslotte is «r de Sunbeam Hunter, die de Maratron won. Citroen exposeert onder meer de Méhari, een terreinwagen met een carrosserie van kunststof, er is een oude Skoda uit 1934 en verder zul len de aandacht trekken de Lotus Europa, de racewagen van Datsun, de STP Turbo Car 40 en de Porsche 907, een achtcilinder racewagen. bus. Triumph TR 6 en Volvo 164. Attracties Ook deze maal hebben diverse stand houders voor attracties gezorgd. De De Nederlandse automobilisten heb ben in 1968 7500 miljoen uitgege ven: 2300 miljoen voor de aanschaf van (334.675) nieuwe personenauto"», 850 miljoen voor de aanschaf van gebruikte personenauto's, 800 mil joen voor reparatie en onderhoud. 400 miljoen voor onderdelen en banden, 2000 miljoen voor benzine^ 500 miljoen aan motorrijtuigenbe lasting, 5O0 miljoen voor verzeke ringen en 150 miljoen aan diversen. Aldus cijfers van de RAL Prijzen Ook als u een prijs hoort, is het op passen geblazen. Verschillende mer ken noemen namelijk de prijs zonder BTW, andere met. Het verschil is groot. Ook tijdens de komende RAI zult u geen uniformiteit in de prijs bepaling zien. Voor degene, die een nieuwe auto wil kopen, ls de RAI een tentoon stelling, die men niet mag overslaan. Want daar heeft men de unieke kans, om alle In aanmerking komende auto's onderling te vergelijken. Dat kost wel tijd, want in het totaal omvat de RAI zo'n 190 stands. Op die stands vindt men behalve auto's ook onderdelen en toebehoren. In to taal exposeren er 70 verschillende automerken uit 11 landen. De nieuwe Ford-Capri is ongetwijfeld de belangrijkste primeur van de RAI. Het is een auto, die een sportief ui terlijk en In sommige versies sportie ve prestaties paart aan de ruimte van een familiewagen en dankzij de massaproduktie een relatief lage prijs. Men kan kiezen uit 5 verschil lende motoren, van 1,3 liter 63 pk tot 3,3 liter 136 pk, en twaalf ver schillende uilvoeringen. Hel onderstel is traditioneel gehouden, de bekende McPherson ophanging voor en een vaste as achter. De topsnelheid van de eenvoudigste versie is 130 kilome ter per uur. Deze wagen trekt van 0 tot 100 in tl seconden, niet over dreven snel of sportief dus. Dit in tegenstelling tot de snelste uitvoe ring, die een kleine 180 loopt en slechts 9,5 seconden nodig heeft om van 0 tot 100 te trekken. De prijzen variëren van 7605 gulden voor het eenvoudigste type tot 10.315 gulden voor de duurste uitvoering. Op onze eerstvolgende zaterdagse autopagina geeft Henk van Zalinge zijn mening over de Ford Capri. uittrekbare hoofdsteunen ingebouwd Een bijzonderheid den, die met injectiekrachtbron 13.290 gulden. Op de stand van Peu geot op de FtAI (nr. 33) staat een dat de wagen wielophanging toont. Een wereldprimeur op de RAI is de Russische ZAZ 1300 met viercittnder- motor in V-vorm. Het voertuig wordt in ons land geïmporteerd door de NV Gremi te Groningen. De motor meet 1196 cc en levert 43 pk. Een bijzonderheid van de ZAZ is, dat de wagen is voorzien van een benzinekachel, die onafhankelijk van de motor werkt. Men kan dus bij voorbeeld 's morgens, even voor hei wegrijden, vast de kachel aanzetten om dan later in een warme auto te stappen. Het verbruik van de kachel is gering. De auto is, evenals de meeste Russische wagens, gemaakt van zwaar staalplaat en voorzien van grote wielen. De topsnelheid is 120 kilometer per uur, de kruissnelheid wordt door de importeur opgegeven als tOO kilometer. De uitrusting van de wagen is zeer oompleet, de ge reedschapsset omvat onder meer een bandenspanmngsmeter en een looplamp. De ZAZ zal vanaf april leverbaar zijn. De prijs is nog niet vastgesteld, maar zal komen te liggen tussen de 4500 en 5000 gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15