PFAFF)
1
Hans van Hemert: .VERONICA HEEFT TEVEEL MACHT'
Openbaar Kunstbezit
en het Rembrandtjaar
PANDA en de meester-luchtvaartkundige
televisie
radio
NIEUWS UIT
DE KERKEN
MUTATIES
DINSDAG 28 JANUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
II
ADVERTENTIE
(Van onze rtv-redactie)
Hans van Hemert, een van de zo
nen van Willy, staat op het ogen
blik in het middelpunt van de vak
belangstelling: hij heeft als platen
producent in dienst van Phonogram,
de opdracht de single van Zen, in
de kop van de toptien te houden.
.Ik had het echt niet verwacht. Ik
ben wel altijd tevreden geweest over
de platen van deze beatgroep en ze
werden ook wel regelmatig gedraaid,
maar veel schot zat er toch niet in
de verkoop, 't Was allemaal een beet
je triest, een beetje melancholisch
en daar zitten de mensen toch ken
nelijk niet op te wachten, tenzij zo
iets in het Engels is. Alles is met
Zen heel gelukkig verlopen in de
laatste maanden: eerst Disco-duel,
waar ze met glans doorheen kwamen,
daarna onmiddellijk een plaats In de
hit-parade. Het heeft ons gewoon
een beetje meegezeten. Zo zie Je
maar weer: het valt nooit te voor
spellen of je een kansje maakt om
op de hitparade te komen.
Om te beginnen ben je verschrikke
lijk, eigenlijk te verschrikkelijk, af
hankelijk van radio Veronica. Die
.pluggen', Hilversum niet - die draai
en alleen maar. Zo'n liedje van mijn
vnend Peter Koelewijn van ome Sja-
kie in zijn nakie, dat had alles in
zich om een geweldige meezinger te
worden die op de hitlijst terecht zou
kunnen komen. Maar Radio Vero
nica wordt plotseling ethisch, draait
het niet meer en dan zie je dat zo'n
plaat verder weinig doet. Je redt
net gewoon niet zonder Veronica.
Het heeft een te grote macht'.
Behalve Zen produceert Hans van
Hemert (23) bij Phonogram nog
meer. The Motions. Sandra en An
dres, groep 1850, Rodys, The Nick-
les, Lynda (dochter van Ko) van
Dijk en The Pieces of Mind. ,Het is
eigenlijk wel wat veel van het goede,
al is het heerlijk maar uitputtend
werken. Twee groepen en twee vo
calisten, dat ls eigenlijk meer dan
genoeg. Je zou met minder mensen
meer kunnen experimenteren en je
zou ook wat meer verantwoordelijk
heid voor de platen op je nek kun
nen nemen'.
De dienst kwam er tussen, echter
slechts voor drie weken. En daarna
werd het weer Phonogram. Platen-
verkoop was er nu met meer bij.
Hij werd overgeplaatst naar het pro
grammabureau m Hilversum. Daar
mocht hli de hit-parade-bak bijwer
ken wat hem een uur per week kost
te. Voor de rest van de tijd had hij
als taak rond te kijken, in de hoop
dat hij dan na een 'vijftal jaren zelf
eens een plaat mocht produceren
Wat niet mocht gebeurde toch. Hii
maakte na oen paar maanden stie
kem een opname met een onbekende
beatgroep. Opgetogen toonde men
zich niet. maar desalniettemin werd
hij vanaf dat moment officieel. .Het
lijkt verdorie wel een Li bel Ie-ver
haal'. zegt hij er zelf van. ,En ge
lukkig hoef ik nu niet meer ach
ter de groepen aan, ze komen wel
naar mij toe. Apropos: wilt u hele
maal niets over mij persoonlijk we
ten? Ik ben bijvoorbeeld een heel
gevoelig type'. Waarvan acte. Ovei
T oneelschool
Eigenlijk had Hans van Hemert hal
verwege het gymnasium graag naar
de toneelschool gewild het bloed
kruipt nu eenmaal waar het niet
gaan kan. Maar hij zakte voor zijn
toelatingsexamen, werd daarna ziek,
ging naar de mulo, deed weer toe-
latin gsexanien en zakte weer
en kwam toen terecht bij Phono
gram, op de afdeling platenverkoop.
11.25 uur;
ACHTERGRONDEN VAN DE BIJBEL (NTS-NOT)
18.50 uur:
FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.07 uur:
KENMERK (CVK-IKOR-KRO-RKK)
19.32 uur;
VRIJDAG DE DERTIENDE (VPRO)
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
MAANDELIJKS
Knelpunten spanning in Midden-Oost en
21.30 uur:
OP JACHT (KLEUR)
Film.
22.00 uur:
MONTERY JAZZFESTIVAL
Opname van in '67 gehouden tiende festival.
22.20 uur:
EEN VOLK IN BEWEGING (NSMH)
22,30 uur:
JOURNAAL
23.00 uur:
TELEAC
Noten en tonen
Voorts wordt in dit programma de Gurdjieff-beweging
geïntroduceerd, een groep die de levensbeschouwing
deelt van Gurdjieff, een Wit-Rus die leefde in de
eerste helft van deze eeuw. Zijn navolgers in Neder
land hebben zich verenigd in een groep die onder lei
ding staat van ir drs M. H. Ekker. Verder worden in
deze uitzending nieuwe boeken besproken.
21.35 uur:
VERBINDING MET.»
23.05 uur:
JOURNAAL
BELGIË-NED.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
FABELTJESKRANT (NTS)
19.00 uur:
JOURNAAL
19.03 uur:
DE VRIJBUITERS
Vervolgverhaal voor de jeugd
19.28 uur:
SCALA
20.00 uur:
JOURNAAL
20.20 uur:
DUBBELGANGER
Thrillerserie, aflevering 16.
20.45 uur.
DENKBEELD
Het hoofdthema van dit programma is ,Hoe bidden
de mensen van verschillende geloofsovertuiging?' een
registratie van een aa.ntal vormen van gebed zoals dir-
bij verschillende kerken en groeperingen bestaan.
14.05 uur:
SCHOOLTELEVISIE
17.55 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
ZANDM ANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.25 uur:
KIJK EN KOOK
19.50 uur:
KEURIG FRANS
19.52 uur:
ZOEKLICHT
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
SPEL ZONDER EINDE
21.25 uur:
VERGEET NIET TE LEZEN
22.00 uur:
HET DUO ACADEMUS
22.20 uur:
JOURNAAL
BELGIE-FRANS KANALEN 3 EN 8
13.50. 14.20 eu 15.05 Schooltelevisie, 18.05 Mededelin
gen. 18.10 Ping-pong. 18.25 Schooltelevisie. 18.50 Meder
delingen. 18.55 La pensée et les hommes. 19.25 Tartine,
19.30 De avonturen van Tom Sawyer, 19.55 Medede
lingen. 20.00 Journaal. 20.30 Vibrato. 21.20 Ce pays
est a vous. 21.50 L'homme la valise. 22.40 Jour
naal.
9.19 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00 Jour
naal. 13.25 Beursberichten. 13.30 Je voudrais savoir.
14.03 Schooltelevisie. 17.20 Schooltelevisie. 18.20 Ac
tualiteiten. 18.21 Kontakt. 18.30 1 euf, teuf. 18.45 Un
métier, une vie. 19.15 Film. 19.20 Regionaal journaal.
19.35 Mededelingen. 19.40 L'homme du Picardië. 19.55
Mededelingen. 20.00 Journaal. 20.30 Comedia improvi
sation. 21.30 Een kwartier met. 21.45 Eureka. 23.00
Journaal.
NAAI, 3.
Middag:
12.00 Stereo; Semi-Klussieke opera
aria's (gr.). 12.26 Mededelingen t b
v land- en tuinbouw Overheidsvoor
lichting: 12.29 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.39 Sportrevuc
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal
NRU: 13 30 Spiegel van België: mu
ziek en nieuws van onze zuiderbu
ren 14.00 De licht muze belicht
De operette AVRO: 15.00 Wijs: jood
se wijsheden met Israëlisch-; en Jid
disje wijsjes. 15.05 Pianorecital: m<
derne muziek (opn.i 15.40 Wcei
klank uit het verleden: stemming.-
beeld rondom een muzikaal onde.
werp. 16 00 Nieuws. 16.02 Brazilia
na- lichte muziek uit Latijns-Am1
rika, 16.30 Kunstkroniek. 17 00 St."
rco: Big Band Beat: Don Ellis B'
Baud (opn.). 17.25 Jazz Spectrin:
17 55 Mededelingen
Avond:
18.00 Nieuws 18.16 Radiojournan
18.25 Wie Waagt, die zingt: intei
nationale volksliedjes 1S'50 Pari
vouw parle. 18 55 Voor de kinderen
19.00 Trefpunt d'scuss erubriek voo
actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.3'
Vanavond, gevarieerd programm:
22 30 Nieuws 22 40 Radiojournas
NRU: 22 5.5 Muziek '.-an deze eeuw
mederne kamermuziek topn) 23 5".
24;l)0 Nieuws
WOENSDAG
.Morgen
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied
7.23 Stereo: Lichte sTammofoonmu-
7.1 ek (7.30-7.35 Van de voorpagina»
VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.0n
Nieuws en actualiteiten. 8.20 Ste
reo: Lichte grammofoon muziek
(8.30-8.35 Van alle markten thuis
praatje voor de huisvrouw). 9.00
Stereo: Beiers Radio orkest (gr.)
klassieke en moderne muziek. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00
Lichte gramm.muziek. 10.50 Vooi
:1e klèutrs. 11.00 Nieuws. 11.02 Vooi
:1e vrouw. 11.40 Stereo: Pianorecita
gr.) - seml-kiass °k° muziek
lu..si)AO
8 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ, KA
AAL 27.
iiddag:
CRO: 12.00 Van twaalf tot twee
evaneerd programma (12.22 Wi
•an het land: 12.26 Mededelingei
b v land- en tuinbouw: 12.30 Nws
2.41 Actualiteiten; 13.00 Rader
laar 14 00 Concüiepostbus. 14.0f:
'•choolradio. 14.30 Pizzicato: muzi-
aal middagmagazine (16.00-16.02
!ws| Overheidsvoorlichting: 17 00
fieuws uit de Nederlandse Antilllen
tpreker: Henk Dennert KRO: 17.10
'oor de jeugd
Vvond:
3 00 In de volksmond: volksliedjes-
ïrogramma. 18.19 Uitzending van de
Pacifistisch Socialistische Partij
1830 Nieuws 18.46 Actualiteiten
'9.05 Licht ensemble solisten
19.40 Concillepostbus. 19.45 Zoekend
geloven, godsdienstige lezing. 20.00
Omroep-orkest met zangsolisten:
klassieke, semi-klassieke en moder
ne operamuziek. 20.55 Verzuiling
ontzuiling?, beschouwing. 21.10 Ste
reo: Radiokamerorkest en solist:
klassieke muziek (opn.). 21.30 Ba
be!: kunstkroniek. 22.30 Nieuws en
oarlemenlair overzicht 22.45 Over-
veging. 22.50 De zingende kerk, mu
zikale lezing. 23.05 Kontekst: ma
gazine waarin op de dingen wordt
doorgepraat. 23.30 Nightwatch: jazz
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
WOENSDAG
Morgen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le
vende woord. 7.15 Op het eerste ge
hoor: lichte muziek niet nieuws en ac
tualiteiten. TROS: 800 Nieuws. 8.11
Luister uit én thuis: verzoekpro
gramma voor de militairen. (8.30-
8.32 Nieuws: 9.00-910 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.40 Voor de
kleuters. 9.55 Moderne muziek (gr.i
10 30 Voor de vrouw 11.00 Nieuws
11.02 Piek-Uur: wedstrijdprogram
ma. 11.45 Actualiteiten
WOENSDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing
zing: lichte vokale muziekjes. 10.00
Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe
langspeelplaten, met commentaar
10.30 Big Band- en soft sweet uit de
USA. NRU: 11.00 Nieuws. 1103 Mu
ziek-lezen: het laatste internationa
le nieuws op het gebied van Je lich
te muziek.
zijn vak is Hans van Hemert nog
steeds heel tevreden. .Het is een
veelzijdig vak met enorm veel vari
aties. Wat je doet in de popmuziek,
er iets eigens van te maken, met je
eigen interpretatie, is in de klassie
ke hoek nooit mogelijk. Die is me
te statisch. De tendens in de pop
muziek is dat alles simpeler en me
lodieuzer wordt, Dat zie je aan The
Cats m-et hun hit ,Lea' het klinki
lekker maar kent eigenlijk maai
weinig nuances. De underground zeil
daar geloof ik niet zo erg in. He.
is meer een poging om origineel
te zijn, dan dat het nou echt origi
neel is. Iedereen doet het nu en he:
zal met het roken van hasjiesj en
dergelijke wel net zo gaan: op 'npt
moment dat ledereen het rookt is
de gein eraf.
Rare vogel
.Mij vinden ze een rare vogeL rk
plant bollen in mijn tuin. ik hou
van fietsen op de hei en beldjk
in de Eiffel oude plaatsje*,
r kijken die longen» met wie Ik
moet werken heel vreerad tegenaan.
Over een Jaar doen ze het vermoe
delijk allemaal. Dan is dat waa» van
exclusiviteit ook weer verdwenen'.
Een van zijn grieven: ,Nu die lied
jes al drie weken lang op de hit
parade staan roept iedereen tegen j
mij: ,Daar zal je goed geld rnee ver
diend hebben. Helaas, helaas. Al.*;
producer bii een grammofoonplaten-;
maatschappij heb je een vast sala
ris en of je nu niks of alles presteert
maakt geen klap uit. De vind dat.
een jammerlijk systeem, want in we-;
zen ontneemt het je de stimulans
om Iets buitensporigs te presteren.
Een prestatieloon. dat zou me beter
liggen. En nu zal ik maar niet her
halen wat ik vorige keer tegen een
verslaggever heb gezegd, namelijk
dat ik mezelf de beste producer,
vind in Nederland, want dat vinden
een heleboel mensen niet zo leuk, ge
loof Ik'.
De nieuwe jaargang van Openbaar
Kunstbezit begon op 22 januari met
een radio-uitzending over Rem
brand ts zelfportret als apostel Pau
las. Dat was geen toevallige keus Dil
jaar immers staat te boek als het
Rembrandtjaar: in 1669, drie eeuwen
geleden dus, stierf deze reus onder
de zeventiende eeuwse schilders.
Het jaarprogramma 1969 van Open
baar Kunstbezit vermeldt nog enige
malen zijn naam. Zo wordt de be
roemde Honderd Gulden prent gere
produceerd en besproken en de teken
ing .Saskia, liggend in bed'. In de
overige 36 radio-uitzendingen komt,
dan verder een brede keus uit de oude1
en moderne kunst aan de orde. j
Zondag 9 februari beginnen ook weer]
de televisie-uitzendingen van Open
baar Kunstbezit, met een serie van
vier programma's over Teylers Mu
seum in Haarlem - een van de merk-
waardigste musea In Nederland, waar
tekeningen van Michelangelo te
zien zijn. maar ook skeletten van
voorhistorische dieren, prachtige kris
talgesteenten en een manshoge elek
triseermachine.
Dat wordt du» een soort .Kijken met
de handen'.
Elke abonnee ontvangt voor de radio-
:j^zendingen veertig grote reproduk-!
ties met teksten en voor elke televi-1
sie-serie een uitvoerige toelichting
met ook weer fraaie kleurenreproduk-
ties. twintig in totaal, waardoor het'
aantal kleuren reprodukties in één
jaargang op zestig komt. Behalve
een linnenringband, waarin alles op
geborgen kan worden, ontvangen ae
abonnees ook nog een museumkaart-,
die gratis toegang geeft tot de vaste
collecties van meer dan honderd mu
sea in Nederland en België.
Tob niet langer.
Ruil uw oude naaimachine in.
Schaf u de
moderne Pfaff aan.
Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine
kan immers in de meeste gevallen uw
oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden
ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens
in een Pfaff-zaak.
ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOFT VAN
248.- TOT 881.-
ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER
PFAFF NAAIMACHINEHUIS W. RIKKEN NV
Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, telef. 01640-5878
Terneuzen: Nieuwediepstraat 23. telefoon 01150-2294
Breda: Lange Brugstraat 30, telefoon 01600-31745
Eindhoven: Willemstraat 21. telefoon 040-22570
Roosendaal: Nieuwe Markt 48, telefoon 01650-35546
Verder verkrijgbaar bij:
A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes
G. Hemelaar, Nieuwendjjk 29, Vlissingen
G. Hemelaar, Langevlele 52, Middelburg
H. A. de Breuck. B. F. van Waesberghestraat 16, Hulst
De daarop volgende serie is gewijd
aan de collectie negentiende eeuwse
tekeningen in het Museum Boy-
mans-Van Beuningen in Rotterdam.
Voor de unieke map met tekeningen
van Cézanne is een kleuren-uitzen-
ding gereserveerd. De derde reeks
gaat over kunst en techniek.
Nieuw is. dat elke televisiereeks van
Openbaar Kunstbezit in 1969 zal wor
den afgesloten met een programma
.Doen en zien'. Een groep mensen
krijgt opdracht iets te doen met pot
lood, penseel, kiel. Aan het eind van
het programma wordt hun een kunst-
werft getoond, waarvan de maker met
precies hetzelfde beeldend probleem
nezlg Is geweest als z(j daar-even.
Ds M. J. W. Schopenhamur
naar Weersele
SCHOONDIJKE Ds M. J W. Scho
penhauer uit RozendaaJ (Gld) direc
teur van de hervormde stichting voor
diaconaal maatschappelijk werk in Gel-
jderland en als zodanig predikant voor
buitengewone werkzaamheden zal zon
dagmiddag 26 januari te Arnhem af
scheid nemen. Zondagmiddag 2 februari
zal hij intrede doen als predikaat van
de hervormde gemeente van Weerselo
in de classis Hengelo. Ds Schopenhauer
werd 22 augustus 1919 te Amsterdam
geboren. Hij bezocht het hervormd ly
ceum aldaar en studeerde aan de rijks
universiteit te Utrecht. Nadat de neer
Schopenhauer in de jaren 1945-1946
werkzaam was geweest als groepslei
der en naderhand ais geestelijk ver
zorger van het Boskamp internaat te
luis ter Heide (bijzondere leugdzarg
an nsb-kinderenwerd hij 29 decem
ber 1946 door ds G. van IJperen. toen
nog predikant van de hervormde ge
meente van Waterlandkerkje bevestigd
als predikant van de hervormde gemeen
te van Schoondijke.
In verband met zijn benoeming tot di
recteur van de hervormde stichting van
diaconaal maatschappelijk werk In de
kerkprovincie Gelderland werd ds Scho
penhauer op 6 mei 1956 bevestigd als
predikant voor buitengewone werkzaam-
heden bij de provinciale kerkvergadering
van Gelderland.
T.jdens zijn ambtsbediening te Schoon-
dijke was ds Schopenhauer praetor van
het breed ministerie van de ring IJzen-
i dijke.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Bedankt voor Lethbridge Alberta Cana
da G. J. van den Noort te Capelle aan
de IJssel.
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Beroepen te Doesburg H. Hengeveld
te Musselkanaai. Beroepen te Scher-
penzeel (Gld.) C. Vos te Gouda.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Scherpenisse L. Blok, kan
didaat te Zeist. Beroepen te Bodegra
ven A. Hoogerland te werkendam. Be
dankt voor Nieuwdorp P. Blok te Dlrks-
I land.
De vakbonden zullen worden betrok
ken bij de uitvoering va* het VAT-pro-
ject (\-erdere automatisering telefoon-
distr.etsadminlstratie) van de PTT. Het
gaat daarbij om een geleidelijk en plan
matige automatisering van de admini
stratie die nodig Ls om de kostenstij
ging te beperken, het dienstbetoon te
verbeteren en onaantrekkelijke laken,
waarvoor in de toekomst moeilijk per-
soneel te vinden zal zijn. te onttrek
ken aan het arbeidsproces
44-101. Toen Joris het reuzenvlieg-
tuig startte en er dwars door een
muur mee opsteeg, maakte dat na
tuurlijk erg veel lawaai.
Daardoor werd de heer Aviaar. die
in hert hospitaaltje nog steeds op
zijn schokbehandeling lag te wach
ten. opgeschrikt.
,Wie zit daar aan mijn Avia 980?'
mijn miljoenenproject?'
Maar hij kreeg niet meteen ant
woord. ,Ah mijn grote vriend Avi-
aar!' sprak de ambassadeur warm,
terwijl hij de ander omhelsde. ,Ik
ben blij je te zien. Het leek er even
op dat je iets was overkomen. Een
zekere Goedbloed gaf zich voor je
uit'.
.Die figuur met dat sigarettepijp-
je?' vroeg de fabrikant ontsteld. .Is
hij er met mijn vliegtuig vandoor?
Dat is een ramp
Toen kreeg hij Panda in het oog
en dat wond hem hevig op. .Dat ke
reltje is het hulpje van die oplich
ter!' riep hij. .Hij zorgde ervoor dat
ik een schokkuur kreeg. Grijp hem!'
de man
die een er»«i«
word
Feuilleton door G. M. Glas kin
16
Maar vervolgens nestelden zich
nieuwe, afschuwelijke twijfels in
mijn geest. Misschien was Roger er
helemaal niet zo erg aan toe als ik
me voorstelde. Misschien was dit in
tegendeel precies de gang van zaken
die hij zich wenste. Had hij tenslot
te niet zelf toe gegeven dat hij me
altijd benijd had en zelfs had begeerc'
met mij te ruilen? En was mei
oorzaak
weest? En wat was de reden,
ren de redenen, voor *.ijn afgunst
Was het mijn geriefehjke huis dal
hij voor zichzelf had begeerd? M-*si
kon men dan jaloers zijn alleer
vanwege een huis? Of had hij niet
alleen mijn huis willen bezitten, maa;
ook mijn gezin, mijn geld. mijn helt
leven? Hij had immers zelf gezegd
.Weet je Edward, jij hebt het enorm
getroffen'. En toen' ik hem gevraag
had waarom: ,Och. jij hebt eigenlij!
alles een fijn huis. een pracht
vrouw, leuke kinderen, alle gemak
ken. zekerheid'.
Een prachtvrouw! Zou dat het ge
weest zijn? Ik herinnerde me nu veei
hoe :k me vaak had verwonderd ove:
zijn vriendschap voor mij. voor eer
zoveel oudere man d.e zo heel ander:-
was dan hij. Maar was die vriend
schap oprech» geweest? Of was zij
voorwen 1v geweest om zijn
vee, meer voor de hand liggende
fevoelens voor Betty te maskeren.'
ouden zijn vriendschapsbetuigingen
al die tijd niet meer dan een spel zijn
geweest, terwijl hij inwerjelijkheid
mijn vrouw het hof maakte, en mij
dus bedroog?
En was dat misschien het motief ge
weest voor Betty's uitzonderlijke re
actie en gedrag toen ik haar vertel
de wat er met ons gebeurd was? Ik
con mij dan voorstellen dat de hui-
lige situat - hem zou bekoren, In
>'.aats van neerslachtig'en wanhopig
- maken, dat hij zelfs dolgeluk-
cunnen dromen, al die dingen had ver
worven die altijd zijn afgunst en be
teerte hadden opgewekt: mijn huis.
nijn leventje, mijn vrouw. Ik werd
opeens duizelig door het groteske var,
leze gedachten; ik meende te zien hoe
ïij zonder scrupules mijn plaats in
't huis en tn het gezin bezette, reeds
iptrad alsof hij werkelijk mij was
geleidelijk en arglistig hun genegen
ield won, die tevoren mijn uitsluiten
ie voorrecht was geweest, en zich
verrukt de liefdevolle zorgen van Bet-
y liet welgevallen.
En waar had hij vat
vannacht geslapen
Had Betty werkelijk beneden "voor
hem een bed opgemaakt? En had be
daar ook geslapen? Had n:j mlsschie
naar bezorgdheid uitbuitend. haar
'ro-=* en sympathie verworven, tot
dat hij tenslotte .zijn" echtelijke
rechten ten volle zou doen gelden?
Deze afschuwelijke gedachte overviel
me en liet me niet meer los. Een
zaam in die kale. koude kamer krornp
.k ineen onder de martelingen die ik
mezelf toediende, tot ik meende het
luid te zullen uitschreeuwen. Ja, in
een bepaald stadium was :k er zelfs
helemaal niet zeker van of :k mijn
woede en angst niet werkelijk had
uitgeschreeuwd Wan' daar hadden
mijn eenzaamheid en moedeloosheid
toe geleid, tot een storm van jaloezie
en toorn. Maar tenslotte besefte ik me
zelf in de hand te moeten krijgen. Ik
kon niet langer samen met die af
schuwelijke visioenen in deze kamer
blijven. Al was het buiten nog
zo koud. ik moest weg, ergens heen
het gaf niet waar naar toe.
tk trok mijn jasje weer aan en ging.
nog bevend van de storm van gevoe
lens die door mij heen was gegaan,
naar beneden, doorkruiste de hal van
het hotel en liep de straat op met
haar bonte schittering van verlich
tingen en neonreclames.
Maar lk was nog nauwelijks buiten
of :k zag in dat mijn veronderstelling
dat ik mijn eenzaamheid en jaloezie
te midden van de menigte kwijt zóu
raken, er wel heel erg naast was.
In plaats van af te nemen en te
verdwijnen werden ze alleen maar
erger. Ik werd verblind door de ver
lichte etalages en de autolampen
VUerlei geluiden het gegons van
gesprekken, de harde vulgaire klank
van de kreten die jongelui elkaar
toewierpen, het lawaaiige verkeer
beukten mijn oren totdat ik alleen
nog maar de wens koesterde hier-
lan te ontsnappen. Ik wilde ergens
illeen zijn, ergens waar het donker
:n rustig was, een stille en beslo
ten plek waar lk mij met mijn een
saamheid kon verzoenen. De men
sen om mij heen, het straatverkeer
alles leek zien ais een lawine op
mij te storten, onbedwingbaar en
vijandig. Enorme gezichten, foto's
op bioscoopreclames, vervolgden mij
net hun hardnekkige, doorborende
W-ken V-of ze samenspanden :a
hun ononderbroken kruisverhoor:
GOED MN. IC
GEEF JE EEEIJKMUNIDEE"
AIS JE EKNIETV0CC VORT
KUN JE Uéé ZE66EN.
mijn hoofd galmden i
uit een lange, lange tunnel. Als ver
doofd bleef lk alsmaar doorlopen,
me langzaam losmakend van het
stampvolle stadscentrum en van de
zich naar bioscopen en theaters spoe
dende menigte, me een weg banend
tussen heen en weer drentelende men
sen. die wachten op vrienden. Als
ik bekenden zou ontmoeten zouden
zij mij niet herkennen, en :k zou
zonder meer aan ze voorbij moeten
gaan.
Op een koude, winderige hoek drong
ik geprikkeld door één van de laatste
groepen etalagekijkende mensen, en
toen strekte zich daar voor mij, sta
tig oprijzend :n de nacht St-George's
Terrace uit. Dubbele rijen kleurige,
regelmatige maantjes wasten het as
falt met hun zachte schijnsel. Ik
liep en liep, zonder te weten waar
ik heen wilde. Ik had de top van
een zacht glooiiende heuvel bereikt,
en tenslotte bleek de grens van de
nacht daar toch niet te zijn. De bre
de grijze weg zwenkte naar links
en rees nu steiler naar een nieuwe
hoogte, die werd bekroond door een
met schijnwerpers verlichte kerkto
ren. En voorbij de toren verrezen
tijdloos en mysterieus de donkere
gedaanten der bomen, kwam de een
zaamheid van het bos. Nog verder,
daarboven Weer, tussen wolken en
flarden van wolken, die rossig wa
ren door de gloed van de stad. twin
kelden sterren in eenzelfde eenzaam
heid als ook mij folterde.
Ik liep voort met gezonken hoofd
terwijl toch mijn ogen nog de kerk
toren zagen en de bomen, de koort
sige wolken en de fonkelende ster
ren. Het kon me niet schelen waar
ik terecht kwam. ik wist alleen maar
dat lk ergens heen wilde. Vaag was
;k me bewust dat ik de toren ge
passeerd was en :n de donkere boe
zem van het geboomte was doorge
drongen De schelle kakafome van
de stad achter mij werd meer en
meer gedempt.
(Wordt vervolgd)