PFAFF) 1 Hans van Hemert: .VERONICA HEEFT TEVEEL MACHT' Openbaar Kunstbezit en het Rembrandtjaar PANDA en de meester-luchtvaartkundige televisie radio NIEUWS UIT DE KERKEN MUTATIES DINSDAG 28 JANUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT II ADVERTENTIE (Van onze rtv-redactie) Hans van Hemert, een van de zo nen van Willy, staat op het ogen blik in het middelpunt van de vak belangstelling: hij heeft als platen producent in dienst van Phonogram, de opdracht de single van Zen, in de kop van de toptien te houden. .Ik had het echt niet verwacht. Ik ben wel altijd tevreden geweest over de platen van deze beatgroep en ze werden ook wel regelmatig gedraaid, maar veel schot zat er toch niet in de verkoop, 't Was allemaal een beet je triest, een beetje melancholisch en daar zitten de mensen toch ken nelijk niet op te wachten, tenzij zo iets in het Engels is. Alles is met Zen heel gelukkig verlopen in de laatste maanden: eerst Disco-duel, waar ze met glans doorheen kwamen, daarna onmiddellijk een plaats In de hit-parade. Het heeft ons gewoon een beetje meegezeten. Zo zie Je maar weer: het valt nooit te voor spellen of je een kansje maakt om op de hitparade te komen. Om te beginnen ben je verschrikke lijk, eigenlijk te verschrikkelijk, af hankelijk van radio Veronica. Die .pluggen', Hilversum niet - die draai en alleen maar. Zo'n liedje van mijn vnend Peter Koelewijn van ome Sja- kie in zijn nakie, dat had alles in zich om een geweldige meezinger te worden die op de hitlijst terecht zou kunnen komen. Maar Radio Vero nica wordt plotseling ethisch, draait het niet meer en dan zie je dat zo'n plaat verder weinig doet. Je redt net gewoon niet zonder Veronica. Het heeft een te grote macht'. Behalve Zen produceert Hans van Hemert (23) bij Phonogram nog meer. The Motions. Sandra en An dres, groep 1850, Rodys, The Nick- les, Lynda (dochter van Ko) van Dijk en The Pieces of Mind. ,Het is eigenlijk wel wat veel van het goede, al is het heerlijk maar uitputtend werken. Twee groepen en twee vo calisten, dat ls eigenlijk meer dan genoeg. Je zou met minder mensen meer kunnen experimenteren en je zou ook wat meer verantwoordelijk heid voor de platen op je nek kun nen nemen'. De dienst kwam er tussen, echter slechts voor drie weken. En daarna werd het weer Phonogram. Platen- verkoop was er nu met meer bij. Hij werd overgeplaatst naar het pro grammabureau m Hilversum. Daar mocht hli de hit-parade-bak bijwer ken wat hem een uur per week kost te. Voor de rest van de tijd had hij als taak rond te kijken, in de hoop dat hij dan na een 'vijftal jaren zelf eens een plaat mocht produceren Wat niet mocht gebeurde toch. Hii maakte na oen paar maanden stie kem een opname met een onbekende beatgroep. Opgetogen toonde men zich niet. maar desalniettemin werd hij vanaf dat moment officieel. .Het lijkt verdorie wel een Li bel Ie-ver haal'. zegt hij er zelf van. ,En ge lukkig hoef ik nu niet meer ach ter de groepen aan, ze komen wel naar mij toe. Apropos: wilt u hele maal niets over mij persoonlijk we ten? Ik ben bijvoorbeeld een heel gevoelig type'. Waarvan acte. Ovei T oneelschool Eigenlijk had Hans van Hemert hal verwege het gymnasium graag naar de toneelschool gewild het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. Maar hij zakte voor zijn toelatingsexamen, werd daarna ziek, ging naar de mulo, deed weer toe- latin gsexanien en zakte weer en kwam toen terecht bij Phono gram, op de afdeling platenverkoop. 11.25 uur; ACHTERGRONDEN VAN DE BIJBEL (NTS-NOT) 18.50 uur: FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.07 uur: KENMERK (CVK-IKOR-KRO-RKK) 19.32 uur; VRIJDAG DE DERTIENDE (VPRO) 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: MAANDELIJKS Knelpunten spanning in Midden-Oost en 21.30 uur: OP JACHT (KLEUR) Film. 22.00 uur: MONTERY JAZZFESTIVAL Opname van in '67 gehouden tiende festival. 22.20 uur: EEN VOLK IN BEWEGING (NSMH) 22,30 uur: JOURNAAL 23.00 uur: TELEAC Noten en tonen Voorts wordt in dit programma de Gurdjieff-beweging geïntroduceerd, een groep die de levensbeschouwing deelt van Gurdjieff, een Wit-Rus die leefde in de eerste helft van deze eeuw. Zijn navolgers in Neder land hebben zich verenigd in een groep die onder lei ding staat van ir drs M. H. Ekker. Verder worden in deze uitzending nieuwe boeken besproken. 21.35 uur: VERBINDING MET.» 23.05 uur: JOURNAAL BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 FABELTJESKRANT (NTS) 19.00 uur: JOURNAAL 19.03 uur: DE VRIJBUITERS Vervolgverhaal voor de jeugd 19.28 uur: SCALA 20.00 uur: JOURNAAL 20.20 uur: DUBBELGANGER Thrillerserie, aflevering 16. 20.45 uur. DENKBEELD Het hoofdthema van dit programma is ,Hoe bidden de mensen van verschillende geloofsovertuiging?' een registratie van een aa.ntal vormen van gebed zoals dir- bij verschillende kerken en groeperingen bestaan. 14.05 uur: SCHOOLTELEVISIE 17.55 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: ZANDM ANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.25 uur: KIJK EN KOOK 19.50 uur: KEURIG FRANS 19.52 uur: ZOEKLICHT 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: SPEL ZONDER EINDE 21.25 uur: VERGEET NIET TE LEZEN 22.00 uur: HET DUO ACADEMUS 22.20 uur: JOURNAAL BELGIE-FRANS KANALEN 3 EN 8 13.50. 14.20 eu 15.05 Schooltelevisie, 18.05 Mededelin gen. 18.10 Ping-pong. 18.25 Schooltelevisie. 18.50 Meder delingen. 18.55 La pensée et les hommes. 19.25 Tartine, 19.30 De avonturen van Tom Sawyer, 19.55 Medede lingen. 20.00 Journaal. 20.30 Vibrato. 21.20 Ce pays est a vous. 21.50 L'homme la valise. 22.40 Jour naal. 9.19 Schooltelevisie. 12.30 Midi-magazine. 13.00 Jour naal. 13.25 Beursberichten. 13.30 Je voudrais savoir. 14.03 Schooltelevisie. 17.20 Schooltelevisie. 18.20 Ac tualiteiten. 18.21 Kontakt. 18.30 1 euf, teuf. 18.45 Un métier, une vie. 19.15 Film. 19.20 Regionaal journaal. 19.35 Mededelingen. 19.40 L'homme du Picardië. 19.55 Mededelingen. 20.00 Journaal. 20.30 Comedia improvi sation. 21.30 Een kwartier met. 21.45 Eureka. 23.00 Journaal. NAAI, 3. Middag: 12.00 Stereo; Semi-Klussieke opera aria's (gr.). 12.26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw Overheidsvoor lichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.39 Sportrevuc 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal NRU: 13 30 Spiegel van België: mu ziek en nieuws van onze zuiderbu ren 14.00 De licht muze belicht De operette AVRO: 15.00 Wijs: jood se wijsheden met Israëlisch-; en Jid disje wijsjes. 15.05 Pianorecital: m< derne muziek (opn.i 15.40 Wcei klank uit het verleden: stemming.- beeld rondom een muzikaal onde. werp. 16 00 Nieuws. 16.02 Brazilia na- lichte muziek uit Latijns-Am1 rika, 16.30 Kunstkroniek. 17 00 St." rco: Big Band Beat: Don Ellis B' Baud (opn.). 17.25 Jazz Spectrin: 17 55 Mededelingen Avond: 18.00 Nieuws 18.16 Radiojournan 18.25 Wie Waagt, die zingt: intei nationale volksliedjes 1S'50 Pari vouw parle. 18 55 Voor de kinderen 19.00 Trefpunt d'scuss erubriek voo actuele zaken. 19.30 Nieuws. 19.3' Vanavond, gevarieerd programm: 22 30 Nieuws 22 40 Radiojournas NRU: 22 5.5 Muziek '.-an deze eeuw mederne kamermuziek topn) 23 5". 24;l)0 Nieuws WOENSDAG .Morgen VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied 7.23 Stereo: Lichte sTammofoonmu- 7.1 ek (7.30-7.35 Van de voorpagina» VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.0n Nieuws en actualiteiten. 8.20 Ste reo: Lichte grammofoon muziek (8.30-8.35 Van alle markten thuis praatje voor de huisvrouw). 9.00 Stereo: Beiers Radio orkest (gr.) klassieke en moderne muziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte gramm.muziek. 10.50 Vooi :1e klèutrs. 11.00 Nieuws. 11.02 Vooi :1e vrouw. 11.40 Stereo: Pianorecita gr.) - seml-kiass °k° muziek lu..si)AO 8 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ, KA AAL 27. iiddag: CRO: 12.00 Van twaalf tot twee evaneerd programma (12.22 Wi •an het land: 12.26 Mededelingei b v land- en tuinbouw: 12.30 Nws 2.41 Actualiteiten; 13.00 Rader laar 14 00 Concüiepostbus. 14.0f: '•choolradio. 14.30 Pizzicato: muzi- aal middagmagazine (16.00-16.02 !ws| Overheidsvoorlichting: 17 00 fieuws uit de Nederlandse Antilllen tpreker: Henk Dennert KRO: 17.10 'oor de jeugd Vvond: 3 00 In de volksmond: volksliedjes- ïrogramma. 18.19 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij 1830 Nieuws 18.46 Actualiteiten '9.05 Licht ensemble solisten 19.40 Concillepostbus. 19.45 Zoekend geloven, godsdienstige lezing. 20.00 Omroep-orkest met zangsolisten: klassieke, semi-klassieke en moder ne operamuziek. 20.55 Verzuiling ontzuiling?, beschouwing. 21.10 Ste reo: Radiokamerorkest en solist: klassieke muziek (opn.). 21.30 Ba be!: kunstkroniek. 22.30 Nieuws en oarlemenlair overzicht 22.45 Over- veging. 22.50 De zingende kerk, mu zikale lezing. 23.05 Kontekst: ma gazine waarin op de dingen wordt doorgepraat. 23.30 Nightwatch: jazz muziek. 23.55-24.00 Nieuws. WOENSDAG Morgen NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le vende woord. 7.15 Op het eerste ge hoor: lichte muziek niet nieuws en ac tualiteiten. TROS: 800 Nieuws. 8.11 Luister uit én thuis: verzoekpro gramma voor de militairen. (8.30- 8.32 Nieuws: 9.00-910 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Moderne muziek (gr.i 10 30 Voor de vrouw 11.00 Nieuws 11.02 Piek-Uur: wedstrijdprogram ma. 11.45 Actualiteiten WOENSDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Zing, zing zing: lichte vokale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe langspeelplaten, met commentaar 10.30 Big Band- en soft sweet uit de USA. NRU: 11.00 Nieuws. 1103 Mu ziek-lezen: het laatste internationa le nieuws op het gebied van Je lich te muziek. zijn vak is Hans van Hemert nog steeds heel tevreden. .Het is een veelzijdig vak met enorm veel vari aties. Wat je doet in de popmuziek, er iets eigens van te maken, met je eigen interpretatie, is in de klassie ke hoek nooit mogelijk. Die is me te statisch. De tendens in de pop muziek is dat alles simpeler en me lodieuzer wordt, Dat zie je aan The Cats m-et hun hit ,Lea' het klinki lekker maar kent eigenlijk maai weinig nuances. De underground zeil daar geloof ik niet zo erg in. He. is meer een poging om origineel te zijn, dan dat het nou echt origi neel is. Iedereen doet het nu en he: zal met het roken van hasjiesj en dergelijke wel net zo gaan: op 'npt moment dat ledereen het rookt is de gein eraf. Rare vogel .Mij vinden ze een rare vogeL rk plant bollen in mijn tuin. ik hou van fietsen op de hei en beldjk in de Eiffel oude plaatsje*, r kijken die longen» met wie Ik moet werken heel vreerad tegenaan. Over een Jaar doen ze het vermoe delijk allemaal. Dan is dat waa» van exclusiviteit ook weer verdwenen'. Een van zijn grieven: ,Nu die lied jes al drie weken lang op de hit parade staan roept iedereen tegen j mij: ,Daar zal je goed geld rnee ver diend hebben. Helaas, helaas. Al.*; producer bii een grammofoonplaten-; maatschappij heb je een vast sala ris en of je nu niks of alles presteert maakt geen klap uit. De vind dat. een jammerlijk systeem, want in we-; zen ontneemt het je de stimulans om Iets buitensporigs te presteren. Een prestatieloon. dat zou me beter liggen. En nu zal ik maar niet her halen wat ik vorige keer tegen een verslaggever heb gezegd, namelijk dat ik mezelf de beste producer, vind in Nederland, want dat vinden een heleboel mensen niet zo leuk, ge loof Ik'. De nieuwe jaargang van Openbaar Kunstbezit begon op 22 januari met een radio-uitzending over Rem brand ts zelfportret als apostel Pau las. Dat was geen toevallige keus Dil jaar immers staat te boek als het Rembrandtjaar: in 1669, drie eeuwen geleden dus, stierf deze reus onder de zeventiende eeuwse schilders. Het jaarprogramma 1969 van Open baar Kunstbezit vermeldt nog enige malen zijn naam. Zo wordt de be roemde Honderd Gulden prent gere produceerd en besproken en de teken ing .Saskia, liggend in bed'. In de overige 36 radio-uitzendingen komt, dan verder een brede keus uit de oude1 en moderne kunst aan de orde. j Zondag 9 februari beginnen ook weer] de televisie-uitzendingen van Open baar Kunstbezit, met een serie van vier programma's over Teylers Mu seum in Haarlem - een van de merk- waardigste musea In Nederland, waar tekeningen van Michelangelo te zien zijn. maar ook skeletten van voorhistorische dieren, prachtige kris talgesteenten en een manshoge elek triseermachine. Dat wordt du» een soort .Kijken met de handen'. Elke abonnee ontvangt voor de radio- :j^zendingen veertig grote reproduk-! ties met teksten en voor elke televi-1 sie-serie een uitvoerige toelichting met ook weer fraaie kleurenreproduk- ties. twintig in totaal, waardoor het' aantal kleuren reprodukties in één jaargang op zestig komt. Behalve een linnenringband, waarin alles op geborgen kan worden, ontvangen ae abonnees ook nog een museumkaart-, die gratis toegang geeft tot de vaste collecties van meer dan honderd mu sea in Nederland en België. Tob niet langer. Ruil uw oude naaimachine in. Schaf u de moderne Pfaff aan. Bij aankoop van een Pfaff zigzag-machine kan immers in de meeste gevallen uw oude naaimachine, ongeacht welk merk, worden ingeruild! Bespreek deze mogelijkheid eens in een Pfaff-zaak. ONS ZIGZAG-PROGRAMMA LOOFT VAN 248.- TOT 881.- ELEKTRISCH, COMPLEET MET KOFFER PFAFF NAAIMACHINEHUIS W. RIKKEN NV Bergen op Zoom: Kortemeestraat 17, telef. 01640-5878 Terneuzen: Nieuwediepstraat 23. telefoon 01150-2294 Breda: Lange Brugstraat 30, telefoon 01600-31745 Eindhoven: Willemstraat 21. telefoon 040-22570 Roosendaal: Nieuwe Markt 48, telefoon 01650-35546 Verder verkrijgbaar bij: A. C. Bastiaanse, Papegaaistraat 4, Goes G. Hemelaar, Nieuwendjjk 29, Vlissingen G. Hemelaar, Langevlele 52, Middelburg H. A. de Breuck. B. F. van Waesberghestraat 16, Hulst De daarop volgende serie is gewijd aan de collectie negentiende eeuwse tekeningen in het Museum Boy- mans-Van Beuningen in Rotterdam. Voor de unieke map met tekeningen van Cézanne is een kleuren-uitzen- ding gereserveerd. De derde reeks gaat over kunst en techniek. Nieuw is. dat elke televisiereeks van Openbaar Kunstbezit in 1969 zal wor den afgesloten met een programma .Doen en zien'. Een groep mensen krijgt opdracht iets te doen met pot lood, penseel, kiel. Aan het eind van het programma wordt hun een kunst- werft getoond, waarvan de maker met precies hetzelfde beeldend probleem nezlg Is geweest als z(j daar-even. Ds M. J. W. Schopenhamur naar Weersele SCHOONDIJKE Ds M. J W. Scho penhauer uit RozendaaJ (Gld) direc teur van de hervormde stichting voor diaconaal maatschappelijk werk in Gel- jderland en als zodanig predikant voor buitengewone werkzaamheden zal zon dagmiddag 26 januari te Arnhem af scheid nemen. Zondagmiddag 2 februari zal hij intrede doen als predikaat van de hervormde gemeente van Weerselo in de classis Hengelo. Ds Schopenhauer werd 22 augustus 1919 te Amsterdam geboren. Hij bezocht het hervormd ly ceum aldaar en studeerde aan de rijks universiteit te Utrecht. Nadat de neer Schopenhauer in de jaren 1945-1946 werkzaam was geweest als groepslei der en naderhand ais geestelijk ver zorger van het Boskamp internaat te luis ter Heide (bijzondere leugdzarg an nsb-kinderenwerd hij 29 decem ber 1946 door ds G. van IJperen. toen nog predikant van de hervormde ge meente van Waterlandkerkje bevestigd als predikant van de hervormde gemeen te van Schoondijke. In verband met zijn benoeming tot di recteur van de hervormde stichting van diaconaal maatschappelijk werk In de kerkprovincie Gelderland werd ds Scho penhauer op 6 mei 1956 bevestigd als predikant voor buitengewone werkzaam- heden bij de provinciale kerkvergadering van Gelderland. T.jdens zijn ambtsbediening te Schoon- dijke was ds Schopenhauer praetor van het breed ministerie van de ring IJzen- i dijke. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt voor Lethbridge Alberta Cana da G. J. van den Noort te Capelle aan de IJssel. NEDERLANDS HERVORMDE KERK Beroepen te Doesburg H. Hengeveld te Musselkanaai. Beroepen te Scher- penzeel (Gld.) C. Vos te Gouda. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Scherpenisse L. Blok, kan didaat te Zeist. Beroepen te Bodegra ven A. Hoogerland te werkendam. Be dankt voor Nieuwdorp P. Blok te Dlrks- I land. De vakbonden zullen worden betrok ken bij de uitvoering va* het VAT-pro- ject (\-erdere automatisering telefoon- distr.etsadminlstratie) van de PTT. Het gaat daarbij om een geleidelijk en plan matige automatisering van de admini stratie die nodig Ls om de kostenstij ging te beperken, het dienstbetoon te verbeteren en onaantrekkelijke laken, waarvoor in de toekomst moeilijk per- soneel te vinden zal zijn. te onttrek ken aan het arbeidsproces 44-101. Toen Joris het reuzenvlieg- tuig startte en er dwars door een muur mee opsteeg, maakte dat na tuurlijk erg veel lawaai. Daardoor werd de heer Aviaar. die in hert hospitaaltje nog steeds op zijn schokbehandeling lag te wach ten. opgeschrikt. ,Wie zit daar aan mijn Avia 980?' mijn miljoenenproject?' Maar hij kreeg niet meteen ant woord. ,Ah mijn grote vriend Avi- aar!' sprak de ambassadeur warm, terwijl hij de ander omhelsde. ,Ik ben blij je te zien. Het leek er even op dat je iets was overkomen. Een zekere Goedbloed gaf zich voor je uit'. .Die figuur met dat sigarettepijp- je?' vroeg de fabrikant ontsteld. .Is hij er met mijn vliegtuig vandoor? Dat is een ramp Toen kreeg hij Panda in het oog en dat wond hem hevig op. .Dat ke reltje is het hulpje van die oplich ter!' riep hij. .Hij zorgde ervoor dat ik een schokkuur kreeg. Grijp hem!' de man die een er»«i« word Feuilleton door G. M. Glas kin 16 Maar vervolgens nestelden zich nieuwe, afschuwelijke twijfels in mijn geest. Misschien was Roger er helemaal niet zo erg aan toe als ik me voorstelde. Misschien was dit in tegendeel precies de gang van zaken die hij zich wenste. Had hij tenslot te niet zelf toe gegeven dat hij me altijd benijd had en zelfs had begeerc' met mij te ruilen? En was mei oorzaak weest? En wat was de reden, ren de redenen, voor *.ijn afgunst Was het mijn geriefehjke huis dal hij voor zichzelf had begeerd? M-*si kon men dan jaloers zijn alleer vanwege een huis? Of had hij niet alleen mijn huis willen bezitten, maa; ook mijn gezin, mijn geld. mijn helt leven? Hij had immers zelf gezegd .Weet je Edward, jij hebt het enorm getroffen'. En toen' ik hem gevraag had waarom: ,Och. jij hebt eigenlij! alles een fijn huis. een pracht vrouw, leuke kinderen, alle gemak ken. zekerheid'. Een prachtvrouw! Zou dat het ge weest zijn? Ik herinnerde me nu veei hoe :k me vaak had verwonderd ove: zijn vriendschap voor mij. voor eer zoveel oudere man d.e zo heel ander:- was dan hij. Maar was die vriend schap oprech» geweest? Of was zij voorwen 1v geweest om zijn vee, meer voor de hand liggende fevoelens voor Betty te maskeren.' ouden zijn vriendschapsbetuigingen al die tijd niet meer dan een spel zijn geweest, terwijl hij inwerjelijkheid mijn vrouw het hof maakte, en mij dus bedroog? En was dat misschien het motief ge weest voor Betty's uitzonderlijke re actie en gedrag toen ik haar vertel de wat er met ons gebeurd was? Ik con mij dan voorstellen dat de hui- lige situat - hem zou bekoren, In >'.aats van neerslachtig'en wanhopig - maken, dat hij zelfs dolgeluk- cunnen dromen, al die dingen had ver worven die altijd zijn afgunst en be teerte hadden opgewekt: mijn huis. nijn leventje, mijn vrouw. Ik werd opeens duizelig door het groteske var, leze gedachten; ik meende te zien hoe ïij zonder scrupules mijn plaats in 't huis en tn het gezin bezette, reeds iptrad alsof hij werkelijk mij was geleidelijk en arglistig hun genegen ield won, die tevoren mijn uitsluiten ie voorrecht was geweest, en zich verrukt de liefdevolle zorgen van Bet- y liet welgevallen. En waar had hij vat vannacht geslapen Had Betty werkelijk beneden "voor hem een bed opgemaakt? En had be daar ook geslapen? Had n:j mlsschie naar bezorgdheid uitbuitend. haar 'ro-=* en sympathie verworven, tot dat hij tenslotte .zijn" echtelijke rechten ten volle zou doen gelden? Deze afschuwelijke gedachte overviel me en liet me niet meer los. Een zaam in die kale. koude kamer krornp .k ineen onder de martelingen die ik mezelf toediende, tot ik meende het luid te zullen uitschreeuwen. Ja, in een bepaald stadium was :k er zelfs helemaal niet zeker van of :k mijn woede en angst niet werkelijk had uitgeschreeuwd Wan' daar hadden mijn eenzaamheid en moedeloosheid toe geleid, tot een storm van jaloezie en toorn. Maar tenslotte besefte ik me zelf in de hand te moeten krijgen. Ik kon niet langer samen met die af schuwelijke visioenen in deze kamer blijven. Al was het buiten nog zo koud. ik moest weg, ergens heen het gaf niet waar naar toe. tk trok mijn jasje weer aan en ging. nog bevend van de storm van gevoe lens die door mij heen was gegaan, naar beneden, doorkruiste de hal van het hotel en liep de straat op met haar bonte schittering van verlich tingen en neonreclames. Maar lk was nog nauwelijks buiten of :k zag in dat mijn veronderstelling dat ik mijn eenzaamheid en jaloezie te midden van de menigte kwijt zóu raken, er wel heel erg naast was. In plaats van af te nemen en te verdwijnen werden ze alleen maar erger. Ik werd verblind door de ver lichte etalages en de autolampen VUerlei geluiden het gegons van gesprekken, de harde vulgaire klank van de kreten die jongelui elkaar toewierpen, het lawaaiige verkeer beukten mijn oren totdat ik alleen nog maar de wens koesterde hier- lan te ontsnappen. Ik wilde ergens illeen zijn, ergens waar het donker :n rustig was, een stille en beslo ten plek waar lk mij met mijn een saamheid kon verzoenen. De men sen om mij heen, het straatverkeer alles leek zien ais een lawine op mij te storten, onbedwingbaar en vijandig. Enorme gezichten, foto's op bioscoopreclames, vervolgden mij net hun hardnekkige, doorborende W-ken V-of ze samenspanden :a hun ononderbroken kruisverhoor: GOED MN. IC GEEF JE EEEIJKMUNIDEE" AIS JE EKNIETV0CC VORT KUN JE Uéé ZE66EN. mijn hoofd galmden i uit een lange, lange tunnel. Als ver doofd bleef lk alsmaar doorlopen, me langzaam losmakend van het stampvolle stadscentrum en van de zich naar bioscopen en theaters spoe dende menigte, me een weg banend tussen heen en weer drentelende men sen. die wachten op vrienden. Als ik bekenden zou ontmoeten zouden zij mij niet herkennen, en :k zou zonder meer aan ze voorbij moeten gaan. Op een koude, winderige hoek drong ik geprikkeld door één van de laatste groepen etalagekijkende mensen, en toen strekte zich daar voor mij, sta tig oprijzend :n de nacht St-George's Terrace uit. Dubbele rijen kleurige, regelmatige maantjes wasten het as falt met hun zachte schijnsel. Ik liep en liep, zonder te weten waar ik heen wilde. Ik had de top van een zacht glooiiende heuvel bereikt, en tenslotte bleek de grens van de nacht daar toch niet te zijn. De bre de grijze weg zwenkte naar links en rees nu steiler naar een nieuwe hoogte, die werd bekroond door een met schijnwerpers verlichte kerkto ren. En voorbij de toren verrezen tijdloos en mysterieus de donkere gedaanten der bomen, kwam de een zaamheid van het bos. Nog verder, daarboven Weer, tussen wolken en flarden van wolken, die rossig wa ren door de gloed van de stad. twin kelden sterren in eenzelfde eenzaam heid als ook mij folterde. Ik liep voort met gezonken hoofd terwijl toch mijn ogen nog de kerk toren zagen en de bomen, de koort sige wolken en de fonkelende ster ren. Het kon me niet schelen waar ik terecht kwam. ik wist alleen maar dat lk ergens heen wilde. Vaag was ;k me bewust dat ik de toren ge passeerd was en :n de donkere boe zem van het geboomte was doorge drongen De schelle kakafome van de stad achter mij werd meer en meer gedempt. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11