D, NIEUWE TV-CURSUS VAN TELEAC tuinbouwbedrijf als onderneming anders f danandere ^flERo PANDA en de meester-luchtvaartkundige Ay 1 televisie radio de man die een ander werd WOENSDAG 22 JANUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 13 (Van onze rtv-redactie) Kennelijk geïnspireerd door het sur- van vorige cursussen over land- tuinbouw start de stichting tele visie academie (Teleac) volgende maand met een cursus ,Het tuin bouwbedrijf als onderneming'. Deze cursus is i» de eerste plaats bestemd voor ondernemers in het tuinbouwbe drijf die groenten onder glas ver bouwen. Verder is de cursus ook van be long voor degenen die in de tuin bouw werkzaam zijn of er belangstel ling voor hebben. jn twaalf tv-lessen worden de laat ste ontwikkelingen op tuinbouwge bied toegelicht, waarbij vooral de meuwste technieken en methoden worden uiteengezet. Er wordt aan dacht besteed aan teelttechr.ieken. aan bedrijfsuitrusting, aan econom,- sche factoren, aan de arbeid op het bedrljf. kortom aan alles wal met het tuinbouwbedrijf samenhangt. Er komen ook minder courante onder werpen aan dc orde zoals ziektebe strijding, waterhuishouding, bedrijfs opvolging en arbeidsboekhouding. Elke les wordt begonnen met een korte inleiding door de heer Reme- ke, tuinder te Kwintsheul. De redac tie van de cursus is in handen van de heer A. G. H. van Nes, mede werker van de rijkstumbouwvoor- lichtingsdienst. en drs P. Bukman, secretaris tuinbouwaangelegenheden van de Nederlandse christelijke boe ren en tuindersbond. Beiden werken ook mee als docent. De andere do centen zijn: ir J. M. Jacobs, rijks- tuinbouwconsulent te Naaldwijk, J Groenewegen, medewerker van de rijkstumbouwvoorlïohtlngsdienst, dr ir L. Bravenboer, wetenschappelijk medewerker van het proefstation te Naaldwijk, ir J. A. Stender, rijks- tuinbouwconsulent voor bedrijfsuit- rusting en arbeidsmethoden te Wa- geningen. J. van Schie, bodemkun- dig medewerker van het proefstati on te Naaldwijk, H. J. Volrlet, di- fruit'. het officiële orgaan van het centraal bureau van de tuinbouwvei lingen in Nederland. De cursus wordt in twaalf uitzen dingen op het scherm gebracht van 1 februari tot en met 1 mei elke zaterdag van 23.00 tot 23.30 uur. Er zijn geen uitzendingen op zaterdag De cursus wordt begeleid door uit treksels van de behandelde leerstof in de tuinbouwbladen. Bij voldoende BELGIË-NED. NEDERLAND-1 KANAAL 7/28 11.00 uur (NTS-NOT) KI.JK, ALS JE TEKENT ZIE JE MEER 11.25 uur. BEELDVERHAAL VAN DE KERK 17.00 uur: (NCRV) KIJKKAST Een nieuw verhaal over de kijkkastman. 18.50 uur: (NTS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NTS) JOURNAAL 19.06 uur: SCALA 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: POLITIEKE UITZENDING 20.30 uur: INBURGEREN Presentatie: Jan Roelands. 20.55 uur: DUEL OI» HET EILAND Film met onder andere Romy Schneider. 22.35 uur: SOCUTERA 22.50 uur. (NTS) JOURNAAL 17.00 uur: TIP-TOP Jeugdprogramma. 18.00 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: WIE WEET, WINT Jeugdquiz. 19.50 uur: HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS 20100 uur: JOURNAAL 20.25 uur: CABARET NU Laatste programma over Vlaamse en Nederlandse ca barets en van het verleden, 21.00 uur: VEROVER DE AARDE Welke evolutie maakte de mens in het interplanetaire stadium door 21.55 uur: PLUS D'HONNEUR QUE D'HOXNEIKS .Het kasteel van Westerlo'. 22.20 uur: HET HOS IS ZWART Documentaire over de lepra. 22.50 uur: JOURNAAL NEDERLAND-2 KANAAL 33 FRANSTALIGE PROGRAMMA'S 18.50 uur: (NTS) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: (NTS) JOURNAAL 19.03 uur: (VPRO) LATER Programma over allerlei 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: DE OUDE DRAAIDOOS 21.00 uur: (KLEUR) BETALING IN NATURA 21.30 uur: BLIKOPENER Kunst- en cultuurprogramma. 22.15 uur: (NTS) JOURNAAL BELGIë-FRANS KANAAL 3 EN 8 16.55 Berichten. 17.00 Feu vert. Jeugduitzending. Une aventure de Saturnin, Hier et aujourd'hui, Jeux en vedettes en Le fiis du Sahara (deel 3). 18.30 Biblio- thèque. 19.00 Les volants. 19.30 Les aventures de Torn Sawyer. Feuilleton. 20.00 Journaal. 20.3d L'En- tre deux-guerres. l Overwinnaars of overwonnenen? 21.50 Le carrousel aux images. Nieuwe films. 22.35 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Midi-magazme. 13.00-13.30 Journaal. 18.20 Ac tualiteiten. 18.21 Nous pré-parons jeudi. 18.30 Teuf teuf. Spelprogramma. 18.45 L'Amour de l'art. 19.15 Voor de kleuters. 19.20 Regionale actualiteiten. 19.35 Me dedelingen. 19.40 L'Homme du Picardie (28). 19.55 Me dedelingen. 20.00 Journaal. 20.30 Comme ie temps pas- se. 21.30 La Pologne (1). Tv-serie. 22.25 Film. 23.00- 23.15 Journaal. WOENSDAG 22 JANUARI (ADVERTENTIE) HILVERSUM-1 EEN KOU KRIJGT GEEN KANS Middag: 12.21 Voor het platteland. 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Stereo: Walsorkest. 13.00 Nws. 13.11 Actualiteiten. 13.25 Franse chansons. 13.45 Gesproken portret. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereo: Omroep Kamerkoor: oude muziek (opn). 16.00 Nieuws. 16.02 Socië teit: Zestig minuten voor boven de zestig. NRU17.02 Oude liedjes. VARA: 17.20 Voor de jeugd. 17.55 Mededelingen. Aond: 18.00 Nieuws. 18.16 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Par tij. 18.30 Slereo: VARA's Popshow. 19.05 Slereo: Licht vocaal en instru mentaal ensemble met zangsollsten 19.30 Nieuws. 19.35 Buitenlands weekoverzicht. 19.45 De Restaura teur van oude klavieren, muzikale lezing. 20.10 Elly en Rikkert: lied jesprogramma. 20.40 Vragenvuur. 2100 Plaats gevonden: regionaal amusementsprogramma. 22.00 Ak koord: licht gevarieerd platenpro gramma. 22.30 Nieuws. 22.40 Mede- deling( Charles Ives Society: ziek (opn). 23.40 Moderne muziek DONDERDAG AVRO: 7,00 Nieuws. 7.10 Ochtend gymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte gr. muziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO: 8,00 Nieuws. 8.11 Radiojour naal. 8.20 Stero Lichte grammofoon- muziek. (8.30-8.33 De groenteman). 850 Morgenwijding. 9.0Ö Stereo: Co lumbia kamerorkest: moderne mu ziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10 00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen, (gn (11.00-11.02 Nieuws). 11.30 Stereo: Radio Filhar monisch Orkest (opn): klassieke mu ziek. 11.55 Beursberichten. HILVERSUM-2 Middag: KRO 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. 12.22 Wij yan het land: 12.2 6Mededelingen tbv uw: 12.30 Nieuws: maar....; 13.15 Ondernemend). NCRV: 14.00 Russisch Staats Symfonie-or kest (gr): semi-klassieke muziek. 15.00 In 't zilver: programma voor oudere luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo: Voor de jeugd. 17.00 Stereo: Amusementsmuziek gr- 17.15 Amusementsmuziek (gr). 17.30 Stero: Licht instrumentaal kwartel mei zangsolist. Overheidsvoorlichting 17,50 Mens en samenleving. Bijzon der jeugdwerk in internaatsverband. Spreker: K. Groen van hel ministe rie van C.R.M. Avond: NCRV: 18.00 Vocaalensemble met or gel: oude en moderne gewijde muziek (opn). 18.30 Nieuws en weerpraatje 18.46 Actualiteiten. NRU: 19.00 Openbaar Kunstbezit. 19.10 Gastcol- ege Morele Herbewapening 19.50 Een nieuw type mens een realiteit: gesprekken. NRU: 20.00 Stereo: Klassieke kamermuziek (gr). 20.15 Stereo: Concertgebouworkest.: klas sieke en moderne muziek. plus mi nus 21.05-21.25 Reportage laatste kwartier voetbalwedstrijd Glas; Rangers - DWS.) NVSH: 22.20 tant, radioweekblad van de NVSH NRU: 22.30 Nieuws. 22.38 Parlement. 22.45 Stereo: X, een sprong in het duister. 23.55-24.00 Nieuws. DONDERDAG Morgen KRO: 7 00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie; klassieke en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging: 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw). NRU: 10.00 Wat heeft dat kind?, pedago gische lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr). KRO: 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Medede lingen. Middag: (12.00 Nieuws). AVRO. 13.00 Nws. 13.03 Radiojournaal. 13.06 Zet 'm op: vrolijk platenprogramma. (14.00 Nws vrolijk platenprogramma. (14.00 Nieuws). 15.00 Nieuws. 15.03 Ar- lenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.0 beidsvitaminen: populair verzoekpla- tenprogramma. 16.00 Nieuws. 16.03 jgow tenprogn Sex- Superclet Superclean Dreammachlne. 17.00 Nws 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Popmuz. DONDERDAG Morgen: NCRV: 9.00 Nieuws 9 02 Voor de zieken. 9.10 The Kilima Hawaiiana Show. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie: licht platenprogramma. (11.00 Nieuws). deelname wil Teleac proberen :n een aantal plaatsen in het land te ko men tol. oprichting van gespreksgroe pen. Het is de bedoeling dat deze groepen circa vier maal bijeenkom sten om de leerstof door te praten. Haagse Comedie brengt nieuwste Anouilh (Aan onze kunstredactie) l)e Haagse Comedie brengt in maart vijf maanden na de wereldpremière in Parijs, het nieuwste stuk van Jean Anouilh .Le boulanger, la boulangère et le petit initron'. Het stuk is vertaald door Paul Ro- denko. Paul Steenbergen zal de re gie voeren. Deze première in de ko ninklijke schouwburg (oorspronke lijk pas voor het volgend seizoen aangekondigd) komt in de plaats van .John Gabriël Borkman' van Ib sen. Dit spel kan men donderdag op de KRO-televisie zien in de regie van Herman Fortuin, de Londense Nederlander, die bij de BBC 'n car rière als regisseur heeft opgebouwd. Nieuwe Berlioz-cyclus NEDERLANDER .WILD' OP KLASSIEK (Van onze rtv-redactie Neerland* melomanen besteden jaar lijks oirca 7 miljard aan concert bezoek, doch 30 miljoen aan gram mofoonplaten. Zij slaan daarbij in ternationaal een goed figuur door daarvan 35 tot 27 procent aan klas sieke muziek te besteden tegen De nemarken 18 procent. Frankrijk 16 procent, Duitsland en België 15 pro cent en Engeland slechts 10 pro cent. Aldus deelde Phonograms labelschef L. Boudewijns mee tijdens een ont-; moeting met de Engelse dirigent Co lin Davis, die met zijn BBC-Sym phony Orchestra deze week in Rot terdam en Amsterdam successen oogstte en die thans de leiding heeft van Philips' groot opgezette Ber lioz-cyclus honderd jaar na diens dood. Colin Davis heeft een enorme be wondering voor de Franse romanti cus, die in Engeland altijd veel weerklank vond. Davis waardeert Berlioz' warsheid van voorschriften, regels en wetmatigheden en zijn bij zonder oohspronkelijke kijk op de din gen. Berlioz" affectie voor Shakes- nnn-A c Vi#wAnnl or ha:*tp (ADVERTENTIE) paere gaat Davis bovenal ter harte. Hiervan ligt nu al een getuigenrt op de draaitafel gereed in de vorm van een integrale recording van Berlioz* symphonie dramatique .Romeo et Ju liette' op Emile Deschamps' tekst naar Shakespeare op twee lang speelplaten. JOHNNY KRAAYKAMP KWAM TE LAAT (Van onze correspondent STEENBERGEN (GPD) Johnny Kraaykamp heeft bonje met de stich ting Kunstkring Steenbergen. De ko miek heeft zaterdagavond verstek laten gaan voor een showpro- gramma met andere radio- en tv-ar- tiesten. In het contract was opgenomen, dat Johnny Kraaykamp om half twaalf zou optreden. Hij kwam echter pas om vijf voor twaalf toen het publiek al naar huis was. Kraaykamp zei onderweg met auto pech te kampen hebben gehad en eis te zijn volle gage. Het kunstkringbe- stuur heeft dit geweigerd. Het be stuur hield er ernstig rekening mee, dat het optreden van Kraaykamp in de musical .Spelletjes met vuur" in Amsterdam de werkelijke reden van zqn (te) late komst was. Het bestuur van de kunstkring over weegt of een proces tegen Kraay kamp moet worden aangespannen. caballero constante kwaliteit Toneelspeler en TV-actaur Guido de Moor EEN LAURENS ffiOOUKT 39-101 Joris Goedbloed was hevig geschokt, toen bleek dat Panda ontsnapt was. Maar toch nam hij snel maatrege len. .Sluit de poorten!' riep hij. .Nie mand de deur uit. Ik verwacht een poging tot sabotage'! De monteur draafde geschrokken heen om dit bevel op te gaan vol gen, en Joris trok zijn jas recht. ,Zo...' prevelde hij binnensmonds. ,Nu zal het manneke me niet meer lastig vallen, Hij kan dit fabrieks terrein niet op. Dat geeft me alle tijd om dit vliegtuig Le verkopen en me ongestoord en sierlijk met de op brengsten terug te trekken'. Met die gedachte ging hij referen daris-generaal Keurtjes voor naar de Cockpit, om hem daar een kijkje te laten nemen. Het was maar goed voor hem dat hij Panda niet meer op het terrein toe liet. Want die CAROL DAY IASZL0 WIL JE DOLGRAAGHEIPEN \K HOOEDE, PAT HU EEN GOEDE VEIEND VA» JE MOEDER IS, HCHEBHETAWAevoOBDSnÈ^. JAAR. PAARNA 6AA7 DIT HELE BLOK TEGEN DEGROKD EN KC/AT ER EEN FLATGEBOUW. I Feuilleton door G. SL Glas kin 41 Drie weken te laat! Verdomme drie weken, man. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, met géén van de ande ren niet. Kom, me nemen d'r eentje, jo! Kom mee! 't Kind mot goed ge doopt. Wat mot jij hier trouwens? Knijpt 'm vandaag hè 9 Geef je geen ongelijk, man. Kom, dan knjg je een borrel!' Tk had nu weer voldoende tegenwoor digheid van geest om de uitnodiging af te wijzen, en daar ik moest aanne men dat hij een van Rogers collega's van de fabriek was, mompelde ik dat ik me niet lekker voelde. Ieder woord dat hij zei sloeg me om de oren. Ik wenste niets liever dan hem kwijt te raken, niet alleen vanwege zijn af stotende toestand, maar ook omdat hij ondanks zijn kennelijke staat zou merken dat ik Roger helemaal niet was, of dat er iets mis met me was. .Jij ziek, man?' zei hij, mij kenne lijk niet gelovend. ,Je ziet er zo ge zond ais een vis uit als ik het zeggen mot. Je knijpt 'cm, hè? Gelijk heb je! Van mij krijg je een borreltje!' Ik stond nu langzamerhand op sprin gen om weg te komen voordat hij ontdekte dat er iets niet met me klopte. Ik dacht er zelfs aan te zeg gen dat ik Roger niet was, dat hij me voor iemand anders hield. Maar dat zou de zaken alleen nog maar inge wikkelder hebben gemaakt, zou mis schien zijn argwaan hebben gewekt dat hij erover ging praten met de lui op Rogers fabriek, en voorlopig walde ik nog zo weinig mogelijk op een van ons beiden de aandacht ves tigen. Want ik was steeds meer be zeten door de angst dat we, wanneer onze verwisseling ontdekt werd, naar een zenuwinrichting gestuurd zouden worden. Ik moest iets zeggen. Trach tend zo goed mogelijk voor Roger te spelen zei ik: .Sorry, kerel, ik moet net naar de dokter. Ben toch al aan de late kant'. .Ach, d'r is altijd wel tijd voor een vluggertje', wierp hij tegen, me bij een arm grijpend. Maar ik slaagde er in hem aï te schudden, en terwijl hij een paar passen terugwankelde greep ik mijn kans om er vandoor te gaan. .Ik moet rennen, man', zei ik zo ach teloos mogelijk. .Ik zie je nog wei'. Maar dat scheen hem alleen maar te gen mij in te nemen, want plotseling spuwde hij tussen ons in op het trot toir en gromde: .Nou, jij weet ook wel hoe je je lekker ken drukke!' Ik maakte me zo snel mogelijk uit de voeten, wrong me tussen de me nigte door, en liep haastig een win kel binnen die aan-de andere kant uitkwam op St. George's Terrace, waar mijn bank was. Natuurlijk zou niemand, overwoog ik, mij herken nen als mezelf. Edward Henderson maar ieder ogenblik kon een beken de van Roger me staande houden zon der dat ik er in het minst op was voorbereid. Voor het ogenblik kon ik noch Roger noch mezelf zijn. Wat zou er gebeuren als Ik bijvoorbeeld Ro gers broer, die ik niet kende, tegen net lijf liep, of misschien een van zijn zusters? Neen, ik zou zo spoedig mo gelijk Brinkman moeten worden en ook dit nieuwe uiterlijk van me al weer moeten veranderen. Ik zou me anders moeten kleden, anders moeten praten. Zelfs dat zou echter niet vol doende zijn. Ik moest mijn haar maar anders gaan kammen, en een snor la ten groeien. Er zat werkelijk mets an ders voor me op dan zo spoedig moge lijk Rex Brinkman te worden. Toen ik eenmaal het Terrave had be reikt voelde ik mijn hart bonzen, en dat niet van inspanning, want die telde nauwelijks voor Rogers lichaam. Moedeloosheid en wanhoop overvielen mij weer en sloegen mijn zelfver trouwen van zoeven aan stukken. Tk voelde me als een opgejaagde vluch teling. een ontsnapte misdadiger, een uitgestotene. Het werd mij nu dui delijk dat het geen kwestie was van drie afzonderlijke identiteiten, want welbeschouwd had 'k er niet één. Om precies te zijn, Edward Henderson ik niet meer, Roger Bannon kon ik niet zijn en voorlopig was Rex Brink man nog zuiver een produkt van mijn verbeelding. Er waren maar enkele aanwezigen toen ik de bank binnen stapte; ik had mijn rekening niet bij het hoofd kantoor in de stad maar bij het klei ner filiaal, dat op enkele schreden van mijn kantoor lag en dus handi ger voor mij was. Er werd voorna melijk gebruik van gemaakt door de omliggende kantoren en door profes sionele geldmensen zoals ik. Hoewel het contact meestal plaats vond door middel van de loopjongen, liet ik me zo nu en dan ook persoonlijk zien, zodat de meeste kassiers en bankbe dienden mij kenden. Ik stond ook op nogal goede voet met de chef, een nogal plechtig en nauwgezet, bijna preuts mannetje, een Schot genaamd Carruthers. Vanzelfsprekend kende ik ook verscheidene andere cliënten van de bank. en als ik een van hen ont moette veroorloofde ik me wel eens een praatje over het laatste nieuws of over eventuele opzienbarende fi nanciële transacties in de stad. Deze morgen kende ik echter geen van de andere bezoekers, en in de staat van opwinding waarin ik ver keerde ten gevolge van de ontmoeting met Rogers vriend, was dat een hele opluchting voor me. Ik zag dat de kassier die mij gewoonlijk hielp op zijn post zat. maar hoewel ik zijn ge zicht goed kende wast ;k zijn naam niet. Hij was altijd vriendelijk en beleefd geweest, en bij verschillende gelegen heden heel behulpzaam, zodat we ge woonlijk ook even van gedachten wis selden over het weer of een of andere geruchtmakende affaire, zoals dat gaat bij vluchtige contacten in het zakenleven, maar verder was onze vertrouwelijkheid nooit gegaan. Ik begaf mij naar de tafels tegen over de toonbank en koos er onder een raam, waardoorheen het zonlicht schuin op 'n vel smetteloos wit vloei papier viel, op glanzende inktpotten, een staande kalender en pennen, al les voor gebruik door de bezoekers. Het gedempte lawaai van het verkeer buiten vermengde zich onontwarbaar met het stemmengerucht van het per soneel, zodat het diffuse gegons mij aan alle kanten geruststellend scheen te omgeven Be ging zitten en schreef een cheque uit voor vijftig pond ia contanten, een bedrag dat naar ik meende voorlopig wei voldoende zou zijn om een kostumm en enkele over hemden te kopen, en wat ik verder nog voor kledingstukken nodig had, rk was nog steeds tamelijk van streek door de ontmoeting met Ro gers vriend en m'n gedachten schom melden heen en weer tussen specu laties over de vraag of hij over het voorval zou kletsen of niet, en de overweging dat het wel een erge bof was dat mijn handschrift bij de transformatie niet was veranderd, zo dat :k nog altijd cheques kon uit schrijven als Edward Henderson, het zij voor contanten, hetzij zo nodig ten gunste van de Rex Bnnkman dia ik nu wilde worden. (Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13