CARAVAN RAITENDENS NAAR
GROTERE EN GOEDKOPERE WAGENS
Sta-caravan
wordt populair
,FANU' zelfbouwcaravans
NUIJTEN
TRAVEL-SLEEPER
CARAVAN RA11969 VAN 24 JANUARI T/M 2 FEBRUARI ^ND 3
EERSTE ZEEUWSE CARAVANBEDRIJF
Van 24 januari tot 2 februari
RIJDEN MET
EEN CARAVAN
VALT MEE
Tweede huis'
voor velen
Goes
Griep-meldingen
nemen nog toe
FC Spits:
Griekenland is
schoonheidsfoutje
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
WOENSDAG 22 JANUARI 19W
AMSTERDAM (GPD) Januari en februari zijn de maanden, dat de
Nederlander een beslissing pleegt te nemen over het doorbrengen van
zijn vakantie. Wat dat betreft vallen de caravantentoonstelling en de
expositie van boten en tenten (Hiswa) in het RAI-gebouw te Amsterdam
in een goede tijd. De Caravan-Rai is de eerste tentoonstelling, waar men
zijn vakantiedromen ken beleven: van vrijdag 24 januari tot en met zon
dag 2 februari zijn alle hallen van het RAI-complex gevuld met de nieuw
ste types tentwagens, toercaravans, kampeerauto's en sta-caravans (va
kantiehuisjes-op-wielen
Aanbod
,Vrij, dan de caravan' is een slagzin,
die goed is aangekomen bij de Ne
derlander. In 1956 telde ons land
slechts 2000 caravans, in 1966
ruim 50.000 en thans is het aantal
gekomen op 90.000. Eind van dit jaar
zullen er m Nederland naar schat
ting 110.000 caravans zijn. Daarmee
zijn wij dan caravanland nummer
één van Europa, een plaats, die van
oudsher door Engeland werd inge
nomen. Op zichzelf is dat niet ver
wonderlijk: de Nederlander trekt er
graag op uit en is door zijn vrij la
ge levensstandaard gedwongen dit
op goedkope wijze te doen, hetgeen
in de meeste gevallen betekent, dat
men gaat kamperen. En ieder jaar
stappen duizenden over van de tent
naar de caravan. Er rijdt (of staat)
thans in Nederland één caravan op
iedere 22 personenauto's.
Meer comfort
Twee dingen vallen onmiddellijk op
by een bezoek aan de Caravan-RAI,
de grootste earavanexposltie die ooit
in Nederland is gehouden: de prij
zen van de toerwagens hebben op
nieuw een dieptepunt bereikt en de
uitvoering van de wagens heeft de
tendens naar grotere afmetingen en
luxueuzere inrichting.
Voorts heeft de steeds toe
nemende concurrentie invloed op de
prijsvaststelling. Dat de wagens gro
ter worden is een gevolg van het
feit, dat de auto's van steeds krach
tiger motoren worden voorzien
en er bij het publiek een steeds gro
tere verschuiving van de kleine auto
naar de middenklasse wagen plaats
heeft. Men kan beneden de driedui
zend gulden al een zeer bruikbare
caravan kopen. De grootste belang
stelling gaat echter uit naar wa
gens in de prijsklasse tussen de vijf-
en zesduizend gulden (toerwagens).
Men wil bli jkbaar geen genoegen ne
men met minimumafmetingen en
voorts is er steeds meer vraag naar
enige luxe, zoals aansluiting op elek
trisch licht, de mogelijkheid voor
plaatsing van een kachel en koelkast
en de aanwezigheid van een toilet
zijn de Duitse en Franse fabrieken.
De Engelse wagens volgen deze ten
dens op eenvoudiger en daardoor
goedkopere wijze. De Neder
landse caravanindustrie is lange
tijd wat conservatief geweest, zij
liet zich lelden door degelijkheid en
sobere inrichting. Maar ook hierin is
verandering gekomen. Kon men eni
ge jaren geleden nog geen Neder
lands caravantype vinden met toi
let- en wasruimte, thans is deze in
vrijwel alle grotere wagens te vin
den.
Er zijn in het RAI-gebouw 302 ver
schillende uitvoeringen toercaravans
te zien, voorts 22 tent- en vouwwa-
fens en 82 grote sta-caravans. Wat
etreft het aantal merken neemt
Nederland met 31 stuks de eerste
laats in, gevolgd door Engeland en
luitsland. Jammer is, dat het aantal
typen uit Frankrijk in vergelijking
met de vorige tentoonstelling be
langrijk is teruggelopen. Niettemin
is het internationale aanbod in Am
sterdam groter dan op enige andere
caravanexpositie in Europa.
By de tent- en vouwwagens is wei
nig nieuws te vinden. Dit type wa
gen, dat in ons land zeer populair
is, omdat het door de kleinste auto
kan worden getrokken, heeft reeds
lang een geperfectioneerde uitvoe
ring bereikt. Bij de toercaravans is
het kleinste model 2.80 m lang, maar
er zjjn wagens tot een lengte van 7
meter. Vroeger gold een 4,5 meter-
meter zijn. Ook de breedte nam toe,
het wordt kennelijk niet als een be
zwaar gezien te rijden met een wa
gen van 2.25 metor. Dit laatste
houdt verband met de toeneming van
grote, brede auto's.
Wagens langer dan vijf meter zijn
dikwijls gebouwd op een tandem-as,
dus met vier wielen. Hierdoor wor
den de achterveren van de auto min
der zwaar belast. Bij de inrichting
ziet men steeds meer typen met twee
tafels, die zeer geschikt zijn voor ge
zinnen met kinderen. Daarnaast mik
ken de fabrikanten ook op echtpa
ren, die bijvoorbeeld na pensionering
tijd hebben om lange reizen te ma
ken, het gaat hier om zeer praktisch
en comfortabel ingerichte wa
gens met toiletruimte en veel berg
ruimte en keukenruimte. Bij de sta
caravans valt op, dat vooral de Ne
derlandse produkten een zeer dege
lijke indruk maken. Enkele jaren ge
leden waren er alleen buitenlandse
wagens te koop, thans worden er ze
ven Nederlandse merken ge-
exposeerd. Zijn zijn vrijwel alle met
verwarming, gasgeiser en koelkast
uitgerust. Bij de grotere typen ia
meestal sprake van centrale verwar
ming. De Caravan-RAI ds ook de
plaats waar bagagewagens worden
tentoongesteld. Zij zijn in vele uil
voeringen te krijgen.' En natuurlijk
zijn er tal van stands met onderde
len en toebehoren als koppelingen,
aanbouwtenten, kachels, dubbele ra
men enz. Bijna 20 pet van alle
stands vraagt aandacht voor toeris
ten- en kampeercluba, financierings
maatschappijen, terreinexploitanten
en anderen, die de caravannera voor-'
lichting willen geven.
onderstellen, koppelingen en rem
men. Er is een toenemend gebruik
van onafhankelijke caravanremmen,
die via een elektrische of vacuüm
systeem vanuit de auto worden be
diend. De vorm van de carrosserie
is vaak wat vloeiender als voorheen,
bij grote fabrieken wordt toegepast.
Steeds meer fabrikanten maken ge
bruik van een prefabricated metalen
beplating, meestal voorzien van een
in een oven gemoffelde laklaag. Voor
de ramen wordt meer dan voorheen
gebruik gemaakt van veiligheidsglas.
Nieuw zijn de vensters met inge
bouwde venbilatier oosters. Enkele
caravanmerken leveren dubbele ra
men in standaarduitvoering. Dit laat
ste is noodzakelijk by wintergebru:k
evenals een uitstékende isola
tie. Glaswol en polystyreenschuim
worden veelal voor isolatie gebruikt,
maar er ontstaat gaandeweg meer
belangstelling voor polyurethaan-
schuim, dat een groter isolerend ver
mogen heeft. Belangrijk voor win
tergebruik is ook, dat de vloer van
een goede isolatie is voorzien. Het
dak moet in de wintervakantie sterk
genoeg zijn om een dikke
Isolatie
De duurste caravan van de ten
toonstelling: de super-Eif eiland.
De wagen is te koop voor
51/.000 om in de luxeuze stijl
te blijven wordt de caravan ge
trokken door een Mercedes DB-
Pullman 600 van 82.000.
laag te dragen. Ook hieraan wordt
steeds meer aandacht besteed door
de fabrikanten. Bij de inrichting be
hoort het roestvrij stalen aanrecht in
de meeste caravans tot de standaard-
uitvoering. Er. Is een sterke toene
ming van de luohtdrukwatertanks en
hier en daar ziet men elektrische
o m door het aanbrengen van een
Lichtpunt, spiegel en wastafeltje, het
bekleden van de wanden met tegel
tjesboard en soms het aanbrengen
van een douche. In vele caravans is
gestreefd naar grotere afmetingen
van de vroeger vaak wat krappe
slaapplaatsen. Gaslampen zijn thans
te krijgen met vonkontsteking,
steeds meer ziet men tl-buizen toe
gepast. die op de auto-accu bran
den met zeer laag stroomverbruik.
toercaravans worden pogingen on
dernomen om tot centrale verwar-
nüngssystemen te komen. Er zjjn
op de Caravan-RAI enkele uitvoe
ringen van te zien. De caravanten-
toonstelling biedt qua typen een gro
tere keuze dan in vorige jaren het
gevat was. Plezierig is, dat de RAl-
hallen met planten en bloemen zijn
opgesierd om het publiek in een zo
merse vakantiestemming te brengen.
De opening van de expositie heeft
op 24 januari plaats door Bert Gart-
hoff, bekend om zjjn radioprogram
ma's jWeer of geen weer.'
Een voorbeeld van een Neder
landse sta-caravan: de riant TOO
van Tergouw wagenbouw in
Maarssen. In standa.arduitvoe-
ring kost deze zeven meter lan
ge en drie meter brede wagen
j 7050, in luxe-uitvoering
10.500.
Een fraai produkt van Neder
landse bodem is de Yvonne'
van caravanfabriek Mostard.
DEN HAAG (GPD) Is rijden met
een caravan een moeilijke zaak? De
man, die dat beweert heeft waar
schijnlijk zelf nooit met een caravan
gereden. Er is immers weinig nega
tiefs over te zeggen. De nadelen be
perken zich tot de noodzaak van een
grotere oplettendheid, het schake
len op de juiste ogenblikken, het ge
noegen nemen met een snelheid van
ca. 80 km per uur en dus accepteren
dat de dagelijks af te leggen af
stand wat minder is dan bij een so-
lorit.
Och, zich dwingen, tot een grote op
lettendheid in het verkeer kan geen
kwaad, met goed schakelen is uw mo
tor ook iri normale omstandigheden
gediend en wat die geringere snel
heid betreft: waarom zou men zich
haasten ln de vakentie of op vrije
dagen?
Rijden met een caravan vraagt enig
overleg, een aanpassen van de rij
stijl. In het bijzonder dient men re
kening te houden met het optrekvev-
mogen, dat bij een combinatie be
langrijk minder is. Extra uitkijken
dus bij inhalen. Het kan voorkomen,
dat men enige tijd achter een vracht
auto moet .hangen' en dat passeren
onmogelijk is. Men doet er goed aan
dit in de af te leggen dagafstanden
te verdisconteren. Zo erg is dat niet,
AMSTERDAM (GPD) De popu
lariteit van de sta-caravan neemt
sterk toe. Het aantal van deze kam
peerwagens op de Caravan
draagt dit jaar 82. Vorig jaai
Een andere aanwijzing is te vinden
in de resultaten van onderzoeken van
de stichting Nederlandse kampeer-
raad. In 1967 bleek dat van de op de
Nederlandse kampeerterreinen voor
tenten en caravans beschikbare plaat
sen 27,5 procent gebruikt werd ais
vaste standplaats. Vorig jaar was dit
percentage gestegen tot 37,5. Deze
cijfers hebben behalve op de sta-ca
ravans betrekking op tenten en toer
caravans die op een vaste plaats
worden neergezet.
Het succes van de sta-caravan moet
gezocht worden in de mogelijkheid
die zy biedt de behoefte aan een
tweede huis te bevredigen. Een steeds
groter aantal mensen gaat deze be
hoefte voelen. De toercaravan kan op
een vaste standplaats zeer wel als
weekendhuisje dienst doen. Het meest
ideale is echter de sta-caravan.
Deze biedt voor de prijs van een lu
xe toer-caravan (in de meeste ge
vallen 8000 a 9000 gulden) een grote
re ruimte en meer comfort. De prijs
kan relatief laag zijn omdat de sta
caravan geen chassis eist dat tegen
het rijden van tienduizenden kilome
ters bestand is. Omdat het gewicht
een minder belangrijke rol speelt dan
bij de toer-cara,van hoeft de fabrikant
ook geen lichte en daardoor vaak
dure materialen te gebruiken. In de
praktijk blijkt dat vooral mensen die
nooit met een tent of een caravan
gekampeerd hebben sta-caravans ko
pen. Tot voor kort was men voor de
aankoop van een sta-caravan vrijwel
uitsluitend aangewezen op de impor
teurs van buitenlandse Yoorname"
tegenwoordigd.
De mogelijkheden een vaste stand
plaats voor een sta-caravan fc« vin-
men heeft immers het huis en alle
comfort bij zich.
Opvallend is, dat vele caravanrijders
na enige tijd het sportieve element
in het rijden met een combinatie
gaan waarderen. Met voldoening ver
tellen zij hoe zij tijdens de vakantie
reis moeilijke doorgangen en smal
le bergwegen hebben overwonnen.
Een verstandig caravanner past er
voor op oververmoeid te worden.
Voor een kop koffie of de lunch zet
hij zijn combinatie op een leuk plek
je langs de weg en maakt hij het
zich gemakkelijk op de kussens in
de wagen. Het prettigste is om te
gen een uur of vijf een plaats voor
de nacht te zoeken. In het hoogsei
zoen in de vakantiegebieden ver
dient het aanbeveling om moeilijke
trajecten, zoals een Dergpas, in de
vroege ochtenduren te rijden, wan
neer het nog rustig is. Dit laatste
feldt trouwens ook voor solorijders,
ommigen zien op tegen het achter
uitrijden met de caravan. Het is eer
kwestie van aanvoelen, hetgeen men.
het beste onder de knie krijgt met
wat oefening op een stil terrein. Een
goede caravanrijder zet zjjn kampeer
wagen op de moeilijkste plekjes zon
der daarbij van handkracht gebruik
te maken. Wintersportreizen stellen
bijzondere eisen. Men dient te weten
hoe het gedrag van de combinatie
op droge en natte wegen onder di
verse omstandigheden is. Een ver
eiste is, da.t auto zowel als caravan
in uitstekende conditie verkeert. Ge-
interesseerden doen goed zich voor
een wintersportreis te laten voorlich
ten door de ANWB of de Nederlandse
Caravan Club (Lochemseweg 57,
Gorssel).
den zijn talrijk. Bij een totaal a&!
.al geregistreerde kampeei'gelégcj
lieden van 4200 met 700.000 slaaï
plaatsen telt ons land 1800 kamper
terreinen vooo tenten an caravaat
met 420.000 slaapplaatsen, Stee*
meer exploitanten gaan er toe ov"
een deel van hun terrein te reseè
veren voor vaste standplaatsen, jy
is voor hen aantrekkelijk omdat ij
bedrijven sterk afhankelijk zijn va:
het klimaat. Met vaste standplaats^
kan men zijn bedrijf een vaste £.1
nanciële basis geven. Daarnaast aj
er op het ogenblik in tegenstëjlM
tot enkele jaren geleden tal van tai
reinen die speciaal voor de perms
nente plaatsing van caravans zijn 3
gericht. Vaak zijn deze terreinen bj
stand gekomen op initiatief of m-
steun van de handelaren. De keus J
langs de kust, in de merengebiedeC
in Het Gooi, in Utrecht, en op 4
Veluwe, waar de meeste vaste stam
plaatsen voorkomen wel iets minde
ruim dan elders. Men doet er goï;
aan alvorens tot de koop van e?
sta-caravan over te gaan een stani
plaats te bespreken.
Slaangeli
Het staangeld is afhankelijk van
verschillen in grondprijzen en de a®.
wezige voorzieningen. Volgens ei;
opgave van de stichting NederlatuW
kampeerraad betaalde men vorig jar
voor een vaste standplaats voor es.
1 gemiddeld 346 gulden -
in Utrecht en op de Veluwe,
gulden langs de Noordzeekust, 31!
gulden in Noord-Brabant en Limbus
en 396 gulden in het merengebied
Vaste bewoning van een sta-caravai'
wordt meestal niet toegestaan. Ed
plaatsingsvoorwaarde is vaak <k
men elders over een woning beschikt!
Plaatsing van sta-caravans op par
ticuliere terreinen is in veel gemeesj
ten niet mogelijk. Verordeningen 0;
het gebied van het landschapsschoft
spelen hierbij een rol en ook
feit dat men de sta-caravan vaak
een bouwwerk beschouwt, waarde,
toestemming voor plaatsing afhanke
lijk wordt van de bestaande besterr-
mingsplannen. De stichting Neder
landse kampeerraad is in dit verb;
van mening dat caravans uitslulte,
behoren te worden opgesteld op t(
reinen die voor dat doel bestei
zijn: de kampeerterreinen. De plar.
logen, zo zegt de raad, zullen reke
ning moeten houden met de ontwik
keling op het gebied van het cara
van-kamperen.
Volgens de raad ïs echter voorlopij
binnen de bestaande kampeeraccom
modatie nog voldoende plaats vooi
een verdere uitbreiding van het aar
tal vaste standplaatsen, zonder dal
de toeristische kampeerder in het gn
drang behoeft te komen
VRIJ? DAN MET DE CARAVAN NAAR BUITEN
MAAR DAN MET 'N ZELF BOUW CARAVAN VAN
Telefoon 01100 - 5065 - 7596
INDUSTRIETERREIN
Bagage- en bedrijfsaanhangwagens
Caravanonderdelen
CARROSSERIEBEDRIJF J. C. KORT
Noordiveg 271 - Middelburg/St-Laurens - Telefoon (01180) 3659
DEN HAAG (ANP) Op grond vai
de tot en met de tweede week van Ja
nuari I960 ontvangen inlichtingen vat
de peilstatlons van het staatstoezicht
de volksgezondheid over meldingen vai
Influenza, blykt het aantal ziektegeval
len sinds liet begin van dit Jaar nog tot
te nemen, aldus een mededeling van h«
ministerie van sociale zaken en volfei-
gezondheid.
In de drie noordelijke provincies Gronlu-i
gen, Friesland en Drente, in Overijsel e:
in Limburg worden thans ook meer gr
vallen van influenza ziektebeelden waar-;
genomen.
Het moet niet uitgesloten worden ge-j
acht dat de influenza althans in heli
westen va.n het land, haar hoogtepunt
heeft bereikt.
De top van de epidemie ln het oostta
en noorden van het land zal waarschijn
lijk wat later dan in het westen worde
bereikt, aldus het communiqué.
GRONINGEN (ANP) Griekenland]
heeft een strategisch belangrijke posi
tie in de NAVO. Daarom moeten wij
de situatie in het land ondergeschikt
maken aan de veiligheid. Wy moeten
over deze .Schoenheïtsfehler' heenstap
pen'.
Dit zei luitenant-kolonel F. C. Spits,,
docent aan de hogere krijgsschool te
Den Haag op een lunchbijeenkomst van
het departement Groningen van de Ne
derlandse Maatschappij voor Nijverheid]
en Handel maandagmiddag te Gronin-j
gen. Overste Spits antwoordde op een
vraag of het wel wenselijk is bepaalde!
landen in de NAVO te handhaven, waar
een situatie bestaat die voor ons onaan
vaardbaar is.
Schilder Wemer
(82) overleden
Theodor Werner, een van d'e bekendste,
abstracte schilders van Duitsland, is op:
82-jarige leeftijd in München overleden.'
Werners werk werd in de Nazi-tijd als
.ontaard' gebrandmerkt. De kunste-l
naar heelt na 1930 verscheidene jaren;
in Parijs gewoond waar hij relaties s;
knoopte met de groep .Abstraction!
Creation'. In deze jaren raakte hij be
vriend met Juan Gris, Braque en Miro.
Van 1936 tol. 1945 leefde Werner te-1
ruggetrokken in Potsdajn.In 1959 ves-[
tigde hij zich in München. Hij heeftj
diverse prijzen gekregen, onder moer]
de kunstprijs van de stad Berlijn in 1951
EN DE PRIJS VAN DE VERENIGING I
VAN Duitse critici in 1954.
A LINE CARAVANS IN TOUR- EN STACARAVAN
ONZE NIEUWSTE TROEF DE 28-VOETER MET 2 SLAAPKAMERS
Importeur voor Nederland,
België, Duitsland, Italië en
Oostenrijk.
OOK TIJDENS DE RAI IS ONZE SHOWROOM DAGELIJKS GEOPEND. BEHALVE ZONDAGS