CARAVAN RAITENDENS NAAR GROTERE EN GOEDKOPERE WAGENS Sta-caravan wordt populair ,FANU' zelfbouwcaravans NUIJTEN TRAVEL-SLEEPER CARAVAN RA11969 VAN 24 JANUARI T/M 2 FEBRUARI ^ND 3 EERSTE ZEEUWSE CARAVANBEDRIJF Van 24 januari tot 2 februari RIJDEN MET EEN CARAVAN VALT MEE Tweede huis' voor velen Goes Griep-meldingen nemen nog toe FC Spits: Griekenland is schoonheidsfoutje 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT WOENSDAG 22 JANUARI 19W AMSTERDAM (GPD) Januari en februari zijn de maanden, dat de Nederlander een beslissing pleegt te nemen over het doorbrengen van zijn vakantie. Wat dat betreft vallen de caravantentoonstelling en de expositie van boten en tenten (Hiswa) in het RAI-gebouw te Amsterdam in een goede tijd. De Caravan-Rai is de eerste tentoonstelling, waar men zijn vakantiedromen ken beleven: van vrijdag 24 januari tot en met zon dag 2 februari zijn alle hallen van het RAI-complex gevuld met de nieuw ste types tentwagens, toercaravans, kampeerauto's en sta-caravans (va kantiehuisjes-op-wielen Aanbod ,Vrij, dan de caravan' is een slagzin, die goed is aangekomen bij de Ne derlander. In 1956 telde ons land slechts 2000 caravans, in 1966 ruim 50.000 en thans is het aantal gekomen op 90.000. Eind van dit jaar zullen er m Nederland naar schat ting 110.000 caravans zijn. Daarmee zijn wij dan caravanland nummer één van Europa, een plaats, die van oudsher door Engeland werd inge nomen. Op zichzelf is dat niet ver wonderlijk: de Nederlander trekt er graag op uit en is door zijn vrij la ge levensstandaard gedwongen dit op goedkope wijze te doen, hetgeen in de meeste gevallen betekent, dat men gaat kamperen. En ieder jaar stappen duizenden over van de tent naar de caravan. Er rijdt (of staat) thans in Nederland één caravan op iedere 22 personenauto's. Meer comfort Twee dingen vallen onmiddellijk op by een bezoek aan de Caravan-RAI, de grootste earavanexposltie die ooit in Nederland is gehouden: de prij zen van de toerwagens hebben op nieuw een dieptepunt bereikt en de uitvoering van de wagens heeft de tendens naar grotere afmetingen en luxueuzere inrichting. Voorts heeft de steeds toe nemende concurrentie invloed op de prijsvaststelling. Dat de wagens gro ter worden is een gevolg van het feit, dat de auto's van steeds krach tiger motoren worden voorzien en er bij het publiek een steeds gro tere verschuiving van de kleine auto naar de middenklasse wagen plaats heeft. Men kan beneden de driedui zend gulden al een zeer bruikbare caravan kopen. De grootste belang stelling gaat echter uit naar wa gens in de prijsklasse tussen de vijf- en zesduizend gulden (toerwagens). Men wil bli jkbaar geen genoegen ne men met minimumafmetingen en voorts is er steeds meer vraag naar enige luxe, zoals aansluiting op elek trisch licht, de mogelijkheid voor plaatsing van een kachel en koelkast en de aanwezigheid van een toilet zijn de Duitse en Franse fabrieken. De Engelse wagens volgen deze ten dens op eenvoudiger en daardoor goedkopere wijze. De Neder landse caravanindustrie is lange tijd wat conservatief geweest, zij liet zich lelden door degelijkheid en sobere inrichting. Maar ook hierin is verandering gekomen. Kon men eni ge jaren geleden nog geen Neder lands caravantype vinden met toi let- en wasruimte, thans is deze in vrijwel alle grotere wagens te vin den. Er zijn in het RAI-gebouw 302 ver schillende uitvoeringen toercaravans te zien, voorts 22 tent- en vouwwa- fens en 82 grote sta-caravans. Wat etreft het aantal merken neemt Nederland met 31 stuks de eerste laats in, gevolgd door Engeland en luitsland. Jammer is, dat het aantal typen uit Frankrijk in vergelijking met de vorige tentoonstelling be langrijk is teruggelopen. Niettemin is het internationale aanbod in Am sterdam groter dan op enige andere caravanexpositie in Europa. By de tent- en vouwwagens is wei nig nieuws te vinden. Dit type wa gen, dat in ons land zeer populair is, omdat het door de kleinste auto kan worden getrokken, heeft reeds lang een geperfectioneerde uitvoe ring bereikt. Bij de toercaravans is het kleinste model 2.80 m lang, maar er zjjn wagens tot een lengte van 7 meter. Vroeger gold een 4,5 meter- meter zijn. Ook de breedte nam toe, het wordt kennelijk niet als een be zwaar gezien te rijden met een wa gen van 2.25 metor. Dit laatste houdt verband met de toeneming van grote, brede auto's. Wagens langer dan vijf meter zijn dikwijls gebouwd op een tandem-as, dus met vier wielen. Hierdoor wor den de achterveren van de auto min der zwaar belast. Bij de inrichting ziet men steeds meer typen met twee tafels, die zeer geschikt zijn voor ge zinnen met kinderen. Daarnaast mik ken de fabrikanten ook op echtpa ren, die bijvoorbeeld na pensionering tijd hebben om lange reizen te ma ken, het gaat hier om zeer praktisch en comfortabel ingerichte wa gens met toiletruimte en veel berg ruimte en keukenruimte. Bij de sta caravans valt op, dat vooral de Ne derlandse produkten een zeer dege lijke indruk maken. Enkele jaren ge leden waren er alleen buitenlandse wagens te koop, thans worden er ze ven Nederlandse merken ge- exposeerd. Zijn zijn vrijwel alle met verwarming, gasgeiser en koelkast uitgerust. Bij de grotere typen ia meestal sprake van centrale verwar ming. De Caravan-RAI ds ook de plaats waar bagagewagens worden tentoongesteld. Zij zijn in vele uil voeringen te krijgen.' En natuurlijk zijn er tal van stands met onderde len en toebehoren als koppelingen, aanbouwtenten, kachels, dubbele ra men enz. Bijna 20 pet van alle stands vraagt aandacht voor toeris ten- en kampeercluba, financierings maatschappijen, terreinexploitanten en anderen, die de caravannera voor-' lichting willen geven. onderstellen, koppelingen en rem men. Er is een toenemend gebruik van onafhankelijke caravanremmen, die via een elektrische of vacuüm systeem vanuit de auto worden be diend. De vorm van de carrosserie is vaak wat vloeiender als voorheen, bij grote fabrieken wordt toegepast. Steeds meer fabrikanten maken ge bruik van een prefabricated metalen beplating, meestal voorzien van een in een oven gemoffelde laklaag. Voor de ramen wordt meer dan voorheen gebruik gemaakt van veiligheidsglas. Nieuw zijn de vensters met inge bouwde venbilatier oosters. Enkele caravanmerken leveren dubbele ra men in standaarduitvoering. Dit laat ste is noodzakelijk by wintergebru:k evenals een uitstékende isola tie. Glaswol en polystyreenschuim worden veelal voor isolatie gebruikt, maar er ontstaat gaandeweg meer belangstelling voor polyurethaan- schuim, dat een groter isolerend ver mogen heeft. Belangrijk voor win tergebruik is ook, dat de vloer van een goede isolatie is voorzien. Het dak moet in de wintervakantie sterk genoeg zijn om een dikke Isolatie De duurste caravan van de ten toonstelling: de super-Eif eiland. De wagen is te koop voor 51/.000 om in de luxeuze stijl te blijven wordt de caravan ge trokken door een Mercedes DB- Pullman 600 van 82.000. laag te dragen. Ook hieraan wordt steeds meer aandacht besteed door de fabrikanten. Bij de inrichting be hoort het roestvrij stalen aanrecht in de meeste caravans tot de standaard- uitvoering. Er. Is een sterke toene ming van de luohtdrukwatertanks en hier en daar ziet men elektrische o m door het aanbrengen van een Lichtpunt, spiegel en wastafeltje, het bekleden van de wanden met tegel tjesboard en soms het aanbrengen van een douche. In vele caravans is gestreefd naar grotere afmetingen van de vroeger vaak wat krappe slaapplaatsen. Gaslampen zijn thans te krijgen met vonkontsteking, steeds meer ziet men tl-buizen toe gepast. die op de auto-accu bran den met zeer laag stroomverbruik. toercaravans worden pogingen on dernomen om tot centrale verwar- nüngssystemen te komen. Er zjjn op de Caravan-RAI enkele uitvoe ringen van te zien. De caravanten- toonstelling biedt qua typen een gro tere keuze dan in vorige jaren het gevat was. Plezierig is, dat de RAl- hallen met planten en bloemen zijn opgesierd om het publiek in een zo merse vakantiestemming te brengen. De opening van de expositie heeft op 24 januari plaats door Bert Gart- hoff, bekend om zjjn radioprogram ma's jWeer of geen weer.' Een voorbeeld van een Neder landse sta-caravan: de riant TOO van Tergouw wagenbouw in Maarssen. In standa.arduitvoe- ring kost deze zeven meter lan ge en drie meter brede wagen j 7050, in luxe-uitvoering 10.500. Een fraai produkt van Neder landse bodem is de Yvonne' van caravanfabriek Mostard. DEN HAAG (GPD) Is rijden met een caravan een moeilijke zaak? De man, die dat beweert heeft waar schijnlijk zelf nooit met een caravan gereden. Er is immers weinig nega tiefs over te zeggen. De nadelen be perken zich tot de noodzaak van een grotere oplettendheid, het schake len op de juiste ogenblikken, het ge noegen nemen met een snelheid van ca. 80 km per uur en dus accepteren dat de dagelijks af te leggen af stand wat minder is dan bij een so- lorit. Och, zich dwingen, tot een grote op lettendheid in het verkeer kan geen kwaad, met goed schakelen is uw mo tor ook iri normale omstandigheden gediend en wat die geringere snel heid betreft: waarom zou men zich haasten ln de vakentie of op vrije dagen? Rijden met een caravan vraagt enig overleg, een aanpassen van de rij stijl. In het bijzonder dient men re kening te houden met het optrekvev- mogen, dat bij een combinatie be langrijk minder is. Extra uitkijken dus bij inhalen. Het kan voorkomen, dat men enige tijd achter een vracht auto moet .hangen' en dat passeren onmogelijk is. Men doet er goed aan dit in de af te leggen dagafstanden te verdisconteren. Zo erg is dat niet, AMSTERDAM (GPD) De popu lariteit van de sta-caravan neemt sterk toe. Het aantal van deze kam peerwagens op de Caravan draagt dit jaar 82. Vorig jaai Een andere aanwijzing is te vinden in de resultaten van onderzoeken van de stichting Nederlandse kampeer- raad. In 1967 bleek dat van de op de Nederlandse kampeerterreinen voor tenten en caravans beschikbare plaat sen 27,5 procent gebruikt werd ais vaste standplaats. Vorig jaar was dit percentage gestegen tot 37,5. Deze cijfers hebben behalve op de sta-ca ravans betrekking op tenten en toer caravans die op een vaste plaats worden neergezet. Het succes van de sta-caravan moet gezocht worden in de mogelijkheid die zy biedt de behoefte aan een tweede huis te bevredigen. Een steeds groter aantal mensen gaat deze be hoefte voelen. De toercaravan kan op een vaste standplaats zeer wel als weekendhuisje dienst doen. Het meest ideale is echter de sta-caravan. Deze biedt voor de prijs van een lu xe toer-caravan (in de meeste ge vallen 8000 a 9000 gulden) een grote re ruimte en meer comfort. De prijs kan relatief laag zijn omdat de sta caravan geen chassis eist dat tegen het rijden van tienduizenden kilome ters bestand is. Omdat het gewicht een minder belangrijke rol speelt dan bij de toer-cara,van hoeft de fabrikant ook geen lichte en daardoor vaak dure materialen te gebruiken. In de praktijk blijkt dat vooral mensen die nooit met een tent of een caravan gekampeerd hebben sta-caravans ko pen. Tot voor kort was men voor de aankoop van een sta-caravan vrijwel uitsluitend aangewezen op de impor teurs van buitenlandse Yoorname" tegenwoordigd. De mogelijkheden een vaste stand plaats voor een sta-caravan fc« vin- men heeft immers het huis en alle comfort bij zich. Opvallend is, dat vele caravanrijders na enige tijd het sportieve element in het rijden met een combinatie gaan waarderen. Met voldoening ver tellen zij hoe zij tijdens de vakantie reis moeilijke doorgangen en smal le bergwegen hebben overwonnen. Een verstandig caravanner past er voor op oververmoeid te worden. Voor een kop koffie of de lunch zet hij zijn combinatie op een leuk plek je langs de weg en maakt hij het zich gemakkelijk op de kussens in de wagen. Het prettigste is om te gen een uur of vijf een plaats voor de nacht te zoeken. In het hoogsei zoen in de vakantiegebieden ver dient het aanbeveling om moeilijke trajecten, zoals een Dergpas, in de vroege ochtenduren te rijden, wan neer het nog rustig is. Dit laatste feldt trouwens ook voor solorijders, ommigen zien op tegen het achter uitrijden met de caravan. Het is eer kwestie van aanvoelen, hetgeen men. het beste onder de knie krijgt met wat oefening op een stil terrein. Een goede caravanrijder zet zjjn kampeer wagen op de moeilijkste plekjes zon der daarbij van handkracht gebruik te maken. Wintersportreizen stellen bijzondere eisen. Men dient te weten hoe het gedrag van de combinatie op droge en natte wegen onder di verse omstandigheden is. Een ver eiste is, da.t auto zowel als caravan in uitstekende conditie verkeert. Ge- interesseerden doen goed zich voor een wintersportreis te laten voorlich ten door de ANWB of de Nederlandse Caravan Club (Lochemseweg 57, Gorssel). den zijn talrijk. Bij een totaal a&! .al geregistreerde kampeei'gelégcj lieden van 4200 met 700.000 slaaï plaatsen telt ons land 1800 kamper terreinen vooo tenten an caravaat met 420.000 slaapplaatsen, Stee* meer exploitanten gaan er toe ov" een deel van hun terrein te reseè veren voor vaste standplaatsen, jy is voor hen aantrekkelijk omdat ij bedrijven sterk afhankelijk zijn va: het klimaat. Met vaste standplaats^ kan men zijn bedrijf een vaste £.1 nanciële basis geven. Daarnaast aj er op het ogenblik in tegenstëjlM tot enkele jaren geleden tal van tai reinen die speciaal voor de perms nente plaatsing van caravans zijn 3 gericht. Vaak zijn deze terreinen bj stand gekomen op initiatief of m- steun van de handelaren. De keus J langs de kust, in de merengebiedeC in Het Gooi, in Utrecht, en op 4 Veluwe, waar de meeste vaste stam plaatsen voorkomen wel iets minde ruim dan elders. Men doet er goï; aan alvorens tot de koop van e? sta-caravan over te gaan een stani plaats te bespreken. Slaangeli Het staangeld is afhankelijk van verschillen in grondprijzen en de a®. wezige voorzieningen. Volgens ei; opgave van de stichting NederlatuW kampeerraad betaalde men vorig jar voor een vaste standplaats voor es. 1 gemiddeld 346 gulden - in Utrecht en op de Veluwe, gulden langs de Noordzeekust, 31! gulden in Noord-Brabant en Limbus en 396 gulden in het merengebied Vaste bewoning van een sta-caravai' wordt meestal niet toegestaan. Ed plaatsingsvoorwaarde is vaak <k men elders over een woning beschikt! Plaatsing van sta-caravans op par ticuliere terreinen is in veel gemeesj ten niet mogelijk. Verordeningen 0; het gebied van het landschapsschoft spelen hierbij een rol en ook feit dat men de sta-caravan vaak een bouwwerk beschouwt, waarde, toestemming voor plaatsing afhanke lijk wordt van de bestaande besterr- mingsplannen. De stichting Neder landse kampeerraad is in dit verb; van mening dat caravans uitslulte, behoren te worden opgesteld op t( reinen die voor dat doel bestei zijn: de kampeerterreinen. De plar. logen, zo zegt de raad, zullen reke ning moeten houden met de ontwik keling op het gebied van het cara van-kamperen. Volgens de raad ïs echter voorlopij binnen de bestaande kampeeraccom modatie nog voldoende plaats vooi een verdere uitbreiding van het aar tal vaste standplaatsen, zonder dal de toeristische kampeerder in het gn drang behoeft te komen VRIJ? DAN MET DE CARAVAN NAAR BUITEN MAAR DAN MET 'N ZELF BOUW CARAVAN VAN Telefoon 01100 - 5065 - 7596 INDUSTRIETERREIN Bagage- en bedrijfsaanhangwagens Caravanonderdelen CARROSSERIEBEDRIJF J. C. KORT Noordiveg 271 - Middelburg/St-Laurens - Telefoon (01180) 3659 DEN HAAG (ANP) Op grond vai de tot en met de tweede week van Ja nuari I960 ontvangen inlichtingen vat de peilstatlons van het staatstoezicht de volksgezondheid over meldingen vai Influenza, blykt het aantal ziektegeval len sinds liet begin van dit Jaar nog tot te nemen, aldus een mededeling van h« ministerie van sociale zaken en volfei- gezondheid. In de drie noordelijke provincies Gronlu-i gen, Friesland en Drente, in Overijsel e: in Limburg worden thans ook meer gr vallen van influenza ziektebeelden waar-; genomen. Het moet niet uitgesloten worden ge-j acht dat de influenza althans in heli westen va.n het land, haar hoogtepunt heeft bereikt. De top van de epidemie ln het oostta en noorden van het land zal waarschijn lijk wat later dan in het westen worde bereikt, aldus het communiqué. GRONINGEN (ANP) Griekenland] heeft een strategisch belangrijke posi tie in de NAVO. Daarom moeten wij de situatie in het land ondergeschikt maken aan de veiligheid. Wy moeten over deze .Schoenheïtsfehler' heenstap pen'. Dit zei luitenant-kolonel F. C. Spits,, docent aan de hogere krijgsschool te Den Haag op een lunchbijeenkomst van het departement Groningen van de Ne derlandse Maatschappij voor Nijverheid] en Handel maandagmiddag te Gronin-j gen. Overste Spits antwoordde op een vraag of het wel wenselijk is bepaalde! landen in de NAVO te handhaven, waar een situatie bestaat die voor ons onaan vaardbaar is. Schilder Wemer (82) overleden Theodor Werner, een van d'e bekendste, abstracte schilders van Duitsland, is op: 82-jarige leeftijd in München overleden.' Werners werk werd in de Nazi-tijd als .ontaard' gebrandmerkt. De kunste-l naar heelt na 1930 verscheidene jaren; in Parijs gewoond waar hij relaties s; knoopte met de groep .Abstraction! Creation'. In deze jaren raakte hij be vriend met Juan Gris, Braque en Miro. Van 1936 tol. 1945 leefde Werner te-1 ruggetrokken in Potsdajn.In 1959 ves-[ tigde hij zich in München. Hij heeftj diverse prijzen gekregen, onder moer] de kunstprijs van de stad Berlijn in 1951 EN DE PRIJS VAN DE VERENIGING I VAN Duitse critici in 1954. A LINE CARAVANS IN TOUR- EN STACARAVAN ONZE NIEUWSTE TROEF DE 28-VOETER MET 2 SLAAPKAMERS Importeur voor Nederland, België, Duitsland, Italië en Oostenrijk. OOK TIJDENS DE RAI IS ONZE SHOWROOM DAGELIJKS GEOPEND. BEHALVE ZONDAGS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 10