Zondag
Willeke Alberti
en AVRO verzoend
Guus Rekers
verlaat VARA-tv
televisie
Zaterdag
radio
Zaterdag
Zondag
PANDA en de meester-luchtvaartkundige
JCSas
i
de man
die een ander werd
1
ZATERDAG 18 JANUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
21
Minister Klompé
vraagt inlichtingen
over carnavalshits
(Van onze correspondent)
DEN HAAG (GPD) - Minister
Klomné van crm heeft dezer da-
ven tijdens de periodieke informele
hiieenkomst met de dagelijkse be
sturen van NRU en NTS haar on
genoegen uitgesproken over het pre
senteren van een tweetal carnavals
liedjes van Toon Hermans op AVRO-
tv op jongstleden dinsdagavond.
ZÜ heeft nog geen stappen onder
nomen bij de Avro, maar wacht eerst
de formele reactie va.n het NTS-be-
stuuraf.
De minister was uit de amusements
wereld benaderd met klachten over
de wat plotselinge presentatie van
de twee hits .Helene, Iielene' en ,Kie-
le klele kiele'. Men had er een re
clame-element in aangetroffen
De minister heeft de besturen mee
gedeeld het met deze kiachten eens
te zijn en de besturen verzocht zich
erover te beraden en haar nader
berichten.
Van onze correspondent
HILVERSUM (GPD) Het me
ningsverschil tussen Willeke Alber
ti en de AVRO-televisie over hel
honorarium voorde medewerking van
de zangeres aan de Willeke Alber-
ti-show is bijgelegd. In het voorjaai
zal een tweede .Willeke internatio
naal" worden geproduceerd.
Van onze correspondent)
HÏLVERSUM (GPD) Guus Re
kers heeft ontslag genomen als
hoofd van de afdeling drama van de
VARA-televisie. Moeilijkheden tus
sen hem en de programmaleiding
hebben hem tot dit besluit gebracht.
Naar de VARA ons mededeelde zal
Rekers de band met deze omroep
echter niet verbreken, zij het dan
dat hij in de toekomst op free-lance
basis meewerkt
NEDERLAND-1
KANAAL 7 29
9.30 uur:
(TELEAC) EXPORT
10.00 uur:
NOTEN EN TONEN
10.30 uur:
KIJK EENS WAT IK ZEG
11.00 uur:
FRANSE LES
16.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
16.05 uur:
(AVRO) TELESKOOP
Labberdibbus, Dit is mijn beroep en Stuif-es-m.
18.50 uur.
(NTS-KLEl'R) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur.
(AVRO-KLEUR) JULIA
19.30 uur:
(KLEUR) SUITE FLAMENCO
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(AVRO) KEERKWIS
20.50 uur:
(KLEUR) DE WEEKEND-SHOW
Johnny Kraaykamp opnieuw in de televisie-show die
dit seizoen van teksten wordt voorzien door Herman
Pieter de Boer.
21.50 uur:
(KLEUR) DE SAINT
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur.
JOURNAAL
19.05 uur:
SCALA
19.30 uur:
(NCRV) TWEEKAMP
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KLEUR) HET HOOGSTE BOD
21.50 uur:
EEN WELGEMEEND OLé VOOR DRS P.
De bvd heeft in het Czaar Peterhuisje een voorgescho-
ven post ingericht: dat wil zeggen contraspionage.
Drs P. wordt gesteund door het koor van het code
leger.
22.25 uur:
DAGSLUITING
22.30 uur:
HIER EN NU-ACTUALITEITEN
22.55 uur:
(NTS) JOURNAAL
BELGIË-NED.
KANAAL 2 10
ENGELSE LES
16.30 uur:
NOTEN EN TONEN
17.30 uur:
ZWARTE KUNST
18.50 uur:
ZANDMANNETJE
18.55 uur.
JV ZUSTER. NEE ZUSTER
20.00 uur.
JOURNAAL
20.25 uur:
DL HEREN VAN ZICHE.M
Tv-feuillcton naar de roman van Ernest Claes.
21.05 uur:
ECHO
21.35 uur:
TONIGHT IN I'ERSON-PETER SEEGER
22.10 uur:
MANNIX-POL1TIEREEKS
23.00 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS KaNAAL 3 EN 8
12.55 Skiën. 16.30 Schooltelevisie. 18.45 Wedstrijd
spel. 19,25 Tartine. 19.30 Le jardin extraordinaire.
20.00 Journaal. 20.30 La voyage Biarritz. 21.55 Les
Beiges de Knokke. 22,30 Europese kampioenschappen
wielrennen. 23.10 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
8-00 Schooltelevisie. 12.30 Mtdi-magazine. 13.00 Jour-
haal. 13.30 Reportage skiën. 14.00 Schooltelevisie. .15.00
ia oïi 15,3<J Amusement- 16.30 Samedi et compagnie.
18.20 Actualiteiten. 18.30 Teuf teuf. 18.45 Lea 3 coups
ia-15 Toutou. 19.20 Regionale actualiteiten. 19.40 Ac-
91 !iï!? d'accordéon- 20 00 Journaal. 20.30 Thibaud (12).
99 on ,La vie des an'mau*- 21.15 A ["affiche du monde.
-".30 Les coulisses de l'exploit. 22.30 Journaal.
|NEDERLAND-1
KANAAL 7/29
.11.00 uur:
ilvRO-RKK) EUCHARISTIEVIERING.
•4.30 uur:
(NTS) SKIËN
15.00 uur;
JOURNAAL.
15,05 uur.
JOURNAAL VOOR SLECHTHORENDEN.
■m.io uur:
MATINEE (SPORT).
«7An«tfr8l^'{er: Bosbrigadiera; Natte His; Toto-uitsla
gen en wegeninformatie.
16.35 uur
WAT DOE IK VOOR DE KOST?
Qui. onder leiding van Theo Eerdmans.
17.00 uur:
BILJARTEN.
Europese kampioenschappen driebanden, in Den Haag.
18.55 uur:
(CYK-IKOR-RKK) W OORD VOOR WOORD.
19 05 uur:
(CA K-IKOR) ZINGEND GELOVEN.
19.30 uur.
NTS-SPORT.
(KLEUR) DE WERELD IN ZANG EN DANS.
Folklore u:t Ierland, door Nico Hiltrop meegenomen
van het festival om de Gouden Harp.
21.45 uur:
NOSTALGIA.
Heimwee om veel verloren gebieden. Onvrede en zelf
spot, satiriek.
22.10 uur:
DE ACHTSTE MEDISCHE FACULTEIT.
22 25 uur:
(NTS) JOURNAAL.
NEDERLAND-2
KANAAL 32
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
10.25 uur:
SKIcX.
14.3C uur:
DE SCHAPENDODEH.
14.40 uur:
KAPITEIN ZEPPOS.
15.20 uur.
BINNEN EN BUITEN.
Sport en amusement.
17.15 uur:
TAPTOE DELFT.
18.15 uur:
KLEIN. KLEIN KLEUTERTJE.
18.35 uur.
SPORT.
19.05 uur:
BEN DE BEER.
19.30 uur:
DE 21-ste EEUW
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.15 uur.
SPORT
20.40 uur:
HONDERD MANNEN EN EEN MEISJE.
De beroemde nogal komische film met Dia
en Leopold Stokovvsky.
22.00 uur:
POËZIE IN 625 LIJNEN
Theo Lefevre en Marnix Gijsen.
22.30 uur:
JOURNAAL.
BELGIë-FRANS
11.00 Hoogmis. 12.00 Skiën, 14.30 Voor de vrouw. 15.00
L'Aml public numéro un. 15.55 Sportuitslagen. 16.00
Visa pour Ic monde. 16.30 Keskinvapa 16.40 Visa pour
le monde. 17.10 Sportuitslagen. 17.30 Rendez-vous di-
manehe. 19.00 Bonhommet en Tilapin. 19 05 Sportjour
naal. 20.00 Journaal. 20.30 Le plus grand chapiteau de
monde. 21.20 L'Omenscope. 22.20 Journaal.
FRANK RIJK-RIJSSEL.
9,10 Journaal. 9.30 Godsdienstige uitzendingen. 12.00
Actualiteiten. 12.30 Discorama. 13.00 Journaal. 13.15
Max la menace. 13.45 Cavalier seul. 14.30 Télé-diman-
che. 17.10 Le couple ideal 18.40 Catherine de Sienne.
19.15 K im. 19.30 Les Globe-Trotters. 20.00 Journaal.
20.25 Sportuitzending. 20.55 S: Versailles m'était con
té. 22.20 Un certain regard. 23.15 Journaal.
18.5a uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
19,00 uur.
JOURNAAL.
19.05 uur:
(VARA) BIJ DORL'S OP SCHOOI
19.30 uur
(KLEUR) BESPIED.
Een televisieteam bestaande uit VARA-regisseur Jan
Veenman. de bioloog en dichter Dick fl.llen.us en ca
meraman Loet Hentze. vertrok begin december 1968
naar de Micronesische Archipel m dé Grote Oceaan.
Uitgangspunt waren de Bikini-eilanden, die jarenlang
aan atoomproeven hebben blootgestaan en die sinds
kort door de Amerikaanse regering zijn vrijgegeven.
Het team heeft Bikini echter niet bereikt. Formeel
kreeg men wel toestemming van de Amerikaanse auto
riteiten, maar praktisch werd het team onmoge
lijk gemaakt hun plannen uit te voeren. Men kreeg
bijvoorbeeld voor de overtocht naar Bikim, een reis
van honderden mijlen over de Grote Oceaan, een bootje
van 5 meter lengte ter beschikking.
Het Vara-team is toen via Honoloeloe en Wake Islands,
Goeam en Kwajelein naar de eilanden Palaoe en Yap,
in de westelijke uithoek van Micronesië, gereisd. Bij
aankomst bleken zij het eerste televisieteam te zijn
dat op deze eilanden ooit had gefilmd Het voornaam
ste verschil" tussen de beide eilanden Is dat op Yap
de Amerikaanse druk duidelijk minder is dan op Palaoe.
Liet regisseur Jan Veenman zich in zijn televisiepro
gramma's altijd door de natuur inspireren, in dit ge
val wordt vooral aandacht besteed aan antropologi
sche zaken. Hetgeen niet wil zeggen dat niets over
flora en fauna van het gebied wordt gezegd, maar men
heeft zich vooral gericht op de bijzondei"e en oor
spronkelijke zaken die men op deze eilanden nog aan
trof. Zo zijn er bijvoorbeeld beelden van een oorlogs
dans en een vrouwendans, die men nog niet eerder
heeft kunnen maken. Jan Veenman is thans bezig
met de voorbereiding van een volgende reis, die gaat
naar noordelijk Canada. Hij zal daar een wolvenon-
derzoek gaan filmen. De wetenschappelijke adviezen
bij de reportage in Micronesië zijn van Dick Hillenius.
Produktie en regie: Jan Veenman.
20.00 uur:
VERKENNING IN WETENSCHAP.
20.35 uur:
(KLEUR) DE VIRGINIAN.
21.50 uur:
SIMON CARMIGGELT.
21.55 uur:
(KLEUR) HARLEKIJN.
Cabaretprogramma van Herman van Veen. Medewer
king: dc dansgroep Pans People en het orkest Ruud
Bos.
22.35 uur.
(NTS) JOURNAAL.
Middag
12.10 Een nieuw geluid: kennisma
king met jonge artiesten. 12.26 Me
dedelingen ten behoeve van land- en
tuinbouw. 12.29 Actueel sport
nieuws, 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-
Vana. 13.15 Stereo: Tijd voor teen
agers. 13.50 Uitlaat: programma voor
twintigers. 14.25 Uilenspiegel: stu
dentenprogramma. NRU: 14.45 Ra
ti,o Jazz Magazine. 15 20 Frans
Duits - Engels, een luisterprogram
ma. (16.00-16.02 Nieuwsi. VARA:
16.30 Koperorkest (opn.). 16.50 Ste
reo: Swing en Sweet: licht granz-
nzofoonmuziek. 17.25 Radioweek-
journaal. 17.55 Mededelingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Commentaar op
het neiuws. 18.22 1S49-1969: Pro
gramma rond Jan Gorissen. 18.50
Stereo: Pianorecital: k,a.ssiek<: en mo
derne muziek. 19.30 Nieuws. 19.35
Artistieke staalkaart, 20.15 Stereo:
Lichte orkestmuziek met piano (gr).
20.30 Stereo: BBC-Symfonie-orkest
en solisten: populair klassieke mu
ziek. 21.15 Lucebert leest eigen
werk met drumbegeleiding. 21.35
Stereo: BBC-Symfonie-orkest (ver
volg). 22.30 Nieuws. 22.40 Medede
lingen. 22.42 Loco, een program
ma zonder motief. 23.15 Stereo: Lui
luisteren: licht gevarieerd platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nieuws.
plaatjes. <18.00-16.02 Nieuws). NRU:
18.30 Bezig met muziek muzikale
lezing. H1RO: 17,00 HIRO-tnagazine
17.10 Praktische hulp, lezing. 17.20
Gasten van de week. KRO: 37.30-
9: informal.*? en muziek voor twie-
ners.
Avond:
1830 Nieuws. 1846 Actualiteiten
19.05 Stereo Musicerende dilettan
ten: Harmonie-orkest 19.30 Sjook.
jongerenprogramma 20.00 In ant
woord op Uw schrijven: verzoekpia-
tenprograrnma. 21 50 Vrijbuitehngen,
muzikale en andere herinneringen.
22,00 Liedjes in hun mars: liedjes
programma. 22.30 Nieuws. 22.40
Overweging. 22.45 Stereo: Goal....:
muzikaal sportprogramma met com
mentaren en gekruide nieuwtjes
23.55-24 00 Nieuws.
Middag:
NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Skivatoon.
informatie over nieuwe langspeelpla
ten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 B:g
Band Special 13.30 Zuidzec-Serena-
de. 14.00 Nieuws, 14.03 T(w)ien:
programma voor tieners en twens.
15.00 Nieuws. 15.03 Muziek bij de
thee. 16.00 Nieuws. 16.03 Country-
en westernmuziek. 16.30 Pop Think-
In: een programma vvaarir. tiener-
muziek critisch wordt beluisterd.
17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Hier
en nu: wekelijkse sportshow met
lichte grammofoon muziek.
periodiek. 14.00 Stereo: Licht Instru
mentaal ensemble: dansmuziek. NRU:
14.15 Stereo: Concertgebouworkest
en solist: moderne muziek, fin de
pauze: pis min. 15.15-15.35 Tot be
ter begrip, een cursus muzieklu:*-
teren). Plus minus 16.15 Stereo:
klaveclmbelrecta! <gr): klassieke
muziek. 16.30 Radiorama: veertien
daags mjn:-magazine. VARA: Stereo:
Tango-rumba orkest met zangsoks-
ten. 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws.
Avond:
NRU: 18.05 Meded. 18.10 Langs
de lijn, .sportreportugc* en -beschou
wingen. VARA: 18.30 Klatergoud:
tegenzin: discussie over een actueel
onderwerp. V1PRO 19.30 Nieuws,
19.35 Viool en piano: klassieke mu
ziek. 20.00 Carilelsche notities.
AVRO: 20.30 Stereo Gimmick: ge-
Viool en piano: klassieke en moder
ne muziek 22.30 Nieuws. 22 40 Radio-
MAANDAG
.Morgen:
VARA. 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte graminofoonrnu-
z:ek en reportages. 17.30-7.35 Van
de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze
dag. VARA: 8.00 Nieuws en actuali
teiten. 8.20 Stereo: Lichte gram-
mofoonmuz. en reportages. 9.00 Ste
reo: New Yorks Filharmonisch or
kest (gr): hedendaagse en semi-klas-
sieke muziek. (9.35-9.40 Waterstan
den) 10 00 Voor de vrouw. NRU:
11.00 Nieuws. 11.02 Panorama van
beroemde symfonieorkesten" Het
Nationaal Orkest van Belgle.
ZONDAG
KRO: 12.00 Stereo: Lichte orkestmu
ziek. 12.14 Marktberichten. Over
heidsvoorlichting: 12.16 Werk en
Welzijn. Een uitzending van het mi
nisterie van sociale zaken en volks
gezondheid. Samenstelling en pre
sentatie: Claude Belloni. KRO: 12.26
Mededelingen ten behoeve van land
en tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.41
Actualiteiten. 12.o0 Zonder gren
zen: een rubriek over missie en
zending. Chistian Science: 13.00 Vei
ligheid komt van God, vraaggesprek.
NRU13.15 Vliegende schijven: ver
zoekplaten voor de militairen. KRO:
14.00 P.M.: een weekblad met veel
i en socialistisch
strijdlied. 8.18 Weer of geen weer:
gevarieerd programma. (9.00 Sport-
mededelingenHumanistisch ver
bond: 9.45 Contact tussen katholie
ken en humanisten - II met medewer
king van onder andere prof. dr. W
van Dooren. IKOR: 10.00 Onderweg:
kerkelijke actualiteiten en mu
ziek. 10.30 Hervormde kerkdienst.
11.30 Balans, gebeurtenissen en opi
nies, gewogen en getoetst.
Middag:
12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzi
kale show. 13.00 Nieuws. 13.07 De
toestand in de wereld, lezing. 13.16
Radiojournaal. 13.25 Radar: radio-
KP.Oi' dOO Nieuws. 8 15 Stereo: Ba-
dinerie: oude en klassieke muziek
(gr). 9.00 Nieuws en waterstanden.
9.15 Stereo: Laudato: klassieke ge
wijde muziek. 10-00 Eucharistievie
ring. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo:
Omroeporkest en solisten: semi-kias-
sieke en moderne muziek. 13 47
Buitenlands commentaar. 11.57 Me
dedelingen.
Middag:
NCRV: 12.00 Tot ziens in Jeruza
lem: bijbelse quiz 12.40 NCRV-Vo
caal ensemble: oude en moderne ge
wijde koormuziek (opn). 13.00
Nieuws 13.07 Voor de jeugd. 13.20
De psalmen in de nieuwe berijming,
muzikale lezing. 13.35 Kerkorgel-
ooncert: moderne muziek (opn).
34 10 Visioen cn visie: literair pro
gramma. NRU: 1430 Langs de ;ri:
sportreportage* en -uitslagen cn lich
te grammofüonmuz.ek CVK: 17.00
Kerkdienst van de baptisten gemeen
te te Veendam.
Avond:
18.00 Convent: wekelijks halfuur ov-r
en uit de kerk. IKOR: 38 30 Het ge
laden schip. NCRV: 19.00 N -'s.
I9.OT Oude gewijde muziek (gr).
19.30 Kerkewerk :n het ged.ng. !<•-
zing. 19.45 Stereo: Fluit en pu.nn:
seml-klassieke muziek (gr). 20.05
Kerkliederen. KRO: 20.30 Stereo:
Stereoclub: muzikale en technische
tip» voor stereo-fans. 22.00 Kruis
punt: kerkelijk magazine. 22.30
nieuws. 22.40 Overweging. 22.45
Audio: muzikale informatie voor ken
ners en liefhebbers. 23.55-24.00
Nieuws.
MAANDAG
KRO*"?/-*) Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Badincr.e: klasseke
en moderne muziek igr; 7.30 Nw»;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws, 8.32 Voor
de huisvrouw. <9.00-9.10 Gymnast l:
voor de huisvrouw iNRU10.00 D»
komende week. KRO: 13.00 Nieuws.
31.02 Voor de zieken. 1130 Bejaar-
denprogramma. 31.55 Mededelingen.
ZONDAG
platenprogramrna. 10.00 Nieuws.
10.02 Juist op zondag. 11.00 Nieuws.
31.02 Muziek Mozaik.
Middag:
VARA: 12.00 Nieuws. 12.02 Me*
vriendelijke groeten..: verzoek
programma. 13.00 Nieuws. 1307
NAR: Nederland-s- Artiesten Re
vue op de plaat. NRU: 14.00 Nieuws.
14.02 Rome-Ankara-Madrid: pro-
S-anima voor gastarbeiders. 3 5,00
leuws. 15.02 Rabat-Athene-Boeda-
£est: programma voor ga.si.a--
eiders. AVRO: 10.00 Nieuws. 36.02-
18.00 Muziekkantjes: programma
van wetens(w)aardigheden en on-
i wiaardigheden u-.t de wereld van
de lichte muziek. (17.00 Nieuw».
17.02-17.05 Radiojournaal met Toto-
uitslagen
MAANDAG
Morgen:
NCRV: 9.00 Nieuwa. 9.02 Fit": licht
platenprogramrna. 10.00 Nws. 10.03
Popstation. (11.00 Nieuws
36-101
Terwijl de technicus haastig weg
liep om de asbakjes van het reuzen-
vliegtuig groter te gaan maken,
duwde Joris zijn secretaris een han
gar binne. ,Ik vertrouw je niet lan
ger. Joris!' riep laatstgenoemde
kwaad onder zijn hoed uit. ,Je bent
een schurk! Meneer Av-.aar is vast
iemand anders!' ,Tut, tut-..' sprak
Joris kalmerend. .Bedaar toch wat.
manneke. Die grove woorden klin
ken met prettig zeker niet, nu
we hoog bezoek hebben, dat enige
miljoenen aan mij af wil staan.
Daarom lijkt het me het beste, als -
ik' u hier even laat bekomen,.' Met
die woorden leidde hij Panda een
fereedschapskast binnen, en sloot
em daar stevig op.
.Gij, daar!' nep hij vervolgens een
werkman toe, ,zie er op toe. dat
deze kast gesloten blijft. Er zit hoog
oktaangehalte in. Tlt meen: het is
-. •-
gevaarlijk om hem te openen. Pas
dus goed op!'
,H-hoog oktaangehalte...' herhaalde
de ander onder de indruk, terwijl
hij naar het springende meubelstuk
keek, waaruit dreigende geluiden
klonken- .Tjonge,., het ziet er in
derdaad onprettig uit. Maar Ik zal
hem goed bewaken, meneer Aviaar.
Laat dat maar aan mij over...!*
Feuilleton door G. M. Giaskin
38
Toen ik ontwaakte was ik eerst stom
verbaasd over het afschuwelijke la
waai dat mij uit mijn slaap had ge
rukt, vervolgens over het bloempa-
troon van dc gordijnen voor het raam.
Erdoorheen vi'el getemperd licht in
brede banen op mij toe. Opnieuw
wérd de stilte van de kamer door dat
krijsend geluid verscheurd, en verbij
sterd moest ik vaststellen, dat het het
metalige geknars van een tram was,
al kon ik me niet voorstellen waar dia
zich bevond. De gordijnen gaven geen
aanknopingspunt, evenmin als de rest
van de kamer. Niets leek er mij toe
te behoren of iets met mij te maken
te hebben, en ik werd overmand door
het lugubere gevoel dat ik tijdens
mijn slaap naar een verre, vreemde
plaats was overgebracht. Mijn verba
zing over deae vreemde sensatie dreef
me tenslotte het bed uit.
Onmiddellijk werd ik geconfronteerd
met het schokkende feit mij in een
vreemd lichaam te bevinden; of mis
schien eerder nog niet in mijn eigen
lichaam te zijn. Hoewel het nu 24
uur geleden was dat ik dezelfde ver
bazingwekkende ervaring voor het
eerst had ondergaan, was de schok
er niet minder sterk om geworden
al duurde hij maar even. Nog een hele
tijd daarna zouden iedere morgen deze
eerste ogenblikken van ontwaken mij
op deze wijze overvallen, alsof het ver
blijf in dit nieuwe lichaam elke dag
opnieuw ontdekt moest worden. Iedere
morgen, 'net kon niet missen, verricht
te ik dezelfde ceremonie door terwijl
ik nog op de rand van het bed zat.
mijn handen langs mijn lichaam te
laten glijden, en dan mijn armen te
buigen om hun gespierdere bouw te
voelen. Op dat ogenblik, en niet eer
der. kwam de herinnering aan onze
persoonsverwisseling zich dan opdrin
gen en ik bleef nog een poosje zitten,
verslagen, soms wanhopig door het
mij langzaam overheersende besef van
ons noodlot.
Maar mijn nieuwe lichaam was er een
dat nadrukkelijk om aandacht vroeg
en liever elke neiging tot gepieker
zo snel mogelijk verjoeg. Ik zou spoe
dig ontdekken dat, anders dan toen
ik nog in mijn eigen omhulsel was,
mijn blaas nu 's morgens onvermijde
lijk de eerste aandacht opeiste. Ook
mijn ingewanden verrichtten hun func
ties anders, en drongen onmiddellijk
na het ontbijt nogal hevig op ledi
ging aan, wat vroeger niet het geval
was geweest. Aanvankelijk vond ik dat
nogal lastig, want het betekende dat
ik wat langer werk had met de rou
tinebehandelingen van na het opstaan.
Aan de andere kant had ik nu echter
veel minder tijd nodig voor het sche
ren.
Maar de aanpassing aan deze licha
melijke veranderingen kostte weinig
moeite. Ze waren tenslotte nauwelijks
ingrijpender dan wat de meeste men
sen meemaken, zij het onder veel min
der buitengewone omstandigheden, na
bijvoorbeeld een ziekte, of na een ver
andering van het klimaat of dieet.
Ik verwachtte het mettertijd heel ge
woon te gaan vinden in dit nieuwe
lichaam te ontwaken. Hoe zeer het
ook van mijn vroegere verschilde, dat
verschil was bij lange na niet zo in
grijpend als de langzame, onafwend
bare verandering in mijn eigen lichaam
was geweest bij het groeiproces van
kleutertijd, jeugd, adolescentie onder,
tenslotte, volwassenheid en -middelba
re leeftijd.
Op deze morgen echter, de eerste na
het verlaten van mijn huis. vrouw en
kinderen, zat ik op de rand van een
vreemd bed in een vreemde kamer
onthutst om mij heen te kijken. Toen
herinnerde ik mij de scène van de
vorige avond met Bettv. en hoe ik
met enkele spullen van Roger wegge
lopen was, de avond in. mijn oude
leven uit, en God mag weten
heen wilde gaan. tot ik eindetijk een
passerende taxi aanriep en me naar
een hotel in de stad liet rijden, En
daar bevond ik me nu dus. Verder
was het maandagochtend. Over een
paar uur werd ik op kantoor verwacht,
uiteraard kon ik onmogelijk gaan, zo
dat ik moest bedenken hoe ik mijn af
wezigheid tegenover mijn secretaresse
zou verklaren. Als het maar enigs
zins mogelijk was moest ik bovendien
een of andere tijdelijke regeling ver
zinnen. tot het ogenblik dat ik een de
finitieve oplossing gevonden had: of
natuurlijk maar deze mogelijkheid
begon nu al te vervagen totdat ik
weer ln mijn eigen lichaam terug
keerde. Ja. er was heel wat denk
werk te verrichten.
Maar voortdurend werd ik ln de hel
dere gang van mijn gedachten, en ze
ker in ieder logische gedachtenketen.
gehinderd door mijn gegriefdheid en
bittere teleurstelling over Betty's re
actie op de hele geschiedenis. Ik had
natuurlijk niet verwacht, dat ze de
situatie zonder tegenstribbelen, laat
staan op luchtige wijze zou aanvaar
den, maar deze volledige en heftige
afwijzing had ik toch ook niet van
haar verwacht. Ik had gemeend haar
goed te kennen, zoals men zijn vrouw
nu eenmaal goed kent. en misschien
zelfs nog beter dan dat, en ik kon
me nog steeds niet goed neerleggen
bij het feit dat er kennelijk vele kan
ten aan haar karakter waren, waar
toe ik nooit was doorgedrongen. Het
was alsof 'n deel van haar persoonlijk
heid een onaantrekkelijk deel bo
vendien waar ik het bestaan zelfs niet
van had vermoed voor het eerst
was blootgelegd. En deze ontdekking
liet een bittere smaak van gekrenk
te eigen waan en teleurstelling in me
na. Met een flinke dosis verontwaar
diging. bijna met de stukgeprikte trots
van een bedrogen echtgenoot, beklaag
de ik mij dat ze het recht niet had
zich op een dergelijke manier te ge
dragen. hoe moeilijk de situatie ook
voor alle betrokkenen te aanvaarden
was. Toch had ze er op deze wijze
op gereageerd, en ik kon weinig of
niets tegen haar beginnen, tenminste
voorlopig. Ik dacht erover haar op
te bellen. :n de hooD dat een nacht
van worstelen met de moeilijkheden
of juist de rust van de slaap, haar
houding misschien had gewijzigd. Maar
tenslotte besloot ik dat het nog te
vroeg dag was. dat het voor mij gun
stiger was, het contact met haar op
zijn minst tot 's middags, misschien
zelfs tot 's avonds uit te tellen. Voor
het ogenblik leek mij een regeling
van mijn zaken op kantoor het meest
urgent. Als ik de normale gang van
zaken daar niet soepel doorgang kon
laten vinden, zou ik me nog hopelo
zer in de moeilijkheden verstrikken.
Maar er waren enkele essentiële pun
ten die ik eerst moest ophelderen. In
welk hotel was ik? En onder welke
naam had ik me laten inschrijven?
Met de beste wil kon ik me niet her
inneren of ik Edward Henderson dan
wel Roger Bannon had opgegeven. Ge
durende enige ogenblikken pijnigde ik
mijn hersens, maar de antwoorden wei
gerden te komen. Ik kom me niet
eens herinneren naar welk hotel ik
was gegaan, zo intensief moet onze
toestand en de volkomen onverwachte
ontwikkeling ervan mij bezig hebben
gehouden.
Toch waren zelfs dit niet mijn drin-
fendste problemen. Ik had honger.
!n ik herinnerde me dat dit lichaam
van Roger gewend was aan een zwaar
ontbijt, het ontbijt van een arbeider
of handwerksman. Ik keek om mij
heen en ontdekte een telefoontoestel
op een nogal schamele schrijftafel,
waar ook een paar losse velletjes
schrijfpapier en enkele enveloppen op
lagen, en een pen met een dermate
beschadigde punt dat men er onmo
gelijk mee had kunnen schrijven, zelfs
als er inkt in de Inktpot had geze
ten. Maar het briefpapier loste ten
minste één vraag op. die van mijn
verblijfplaats, ik was in het Savoy
Hotel. Dus de tram die ik gehoord hail
moest een van de eerste zijn geweest
van het vroege verkeer door Hay
Street, die drukke, jachtige hoofd
straat. Tot zover geen moeilijkheden.
Ik wist nu tenminste waar ik was,
en gelukkig had ik een behoorlijk
hotel gekozen zodat er tenminste een
receptioniste zou zijn en bediening
in de kamers. Ik wilde eerst ontbij
ten en daarna de strijd met mijn an
dere zorgen aanbinden. Maar toen ik
de hoorn van de haak nam, loste nog
een probleem zich vanzelf voor me
.Goedemorgen, meneer Brinkman', be
groette mij de onpersoonlijk-montere
stem van de receptioniste.
Brinkman! Geen Henderson, zelfs geen
Bannon maar - Brinkman! Waar
om Brinkman? Om zekerheid te krij
gen dat ik die naam werkelijk had
gebruikt en dat de receptioniste niet
met een andere hotelgast verwarde,
zei ik: .Pardon, juffrouw?'
.Ik zei, goedemorgen meneer Brink
man'.
,Oh, eh Ja. Goedemorgen'.
.Kan ik iets voor u doen, meneer
Brinkman?'
,Ja.. ia, zeker. Ik zou graag mijn ont
bijt hier op mijn kamer hebben'. Dc
dacht aan de capaciteit van Roger»
maag en bestelde niet te weinig.
Toen lk mijn keuze had gemaakt zet
de receptioniste: .Zeker, meneer Brink
man, de ober ls over een minuut of
tien bij u'.
Dus ik had inderdaad de naam Brink
man gebruikt. En opeens kon ik mij,
zij het nog steeds heel vaag. voor
de geest halen dat ik had besloten
niet mijn eigen naam Henderson te
gebruiken, voor het geval dat Betty
in haar vertwijfeling de pok:Ie zou
bellen. Om diezelfde reden had ik
evenmin Rogers naam gebruikt. Maar
toen ik met gelukkige tegenwoordig
heid van geest opmerkte dat mijn
initialen op zijn koffer waren aange
bracht had ik snel besloten een naam
te kiezen, en de eerste die me inviel,
was Brinkman. Mooi daar zat Lk
al weer met een nieuwe complicatie,
want nu had ik een derde identiteit!
Brinkman! Ja, het leek me een heel
prettige klank, vond ik. Maar ik moest
een bijpassende voornaam bedenken.
Robert? Nee, Rob.-!"; en Roger leken te
veel op elkaar, n:g afgezien van het
feit dat mijn zoentje Robert heette.
Ralph Toevallig v ng ik net een glimp
op van mijn (n -uwe) spiegelbeeld,
dat mij pijnzenri aanstaarde uit da
spiegel van de klerenkast. Neen, be
sloot ik; lk zag er niet als een Ralph
uit. Ronald? Ook niet: ik had een he
kel aan de gebruikelijke afkortingen,
zowel aan Ron ai? aan het nogal
verwijfde Ronnie Raymond? Neen,
dat klonk te log: Raymond Brinkman;
één lettergreep zou veel beter zijn.
(Wordt vervolgd)
ZE D0E7 HET, OM M'J 7E PLEZJKEN EN OM-
PAT IK HAAK m VERTELD, DAT JU EEN GROTE
'TOEKOMST KUNT TEGEMOET 6AAN ALS
FOTOGRAAF.
ALS CAROL JOU KOMT HEI PEN,
DENKT ZE PAAÖ'J HEUS NIET
AAN GELP/'
Jeer KENNETH
INNS
T,PAAR HOOP EN VSTTR0W
IK OP, PECE6RA15. ZOVEEL Wk
6EN HESJE m MS2. OM AAN
PE SUS TE KOMEN. DOE JE
1 BEST. RN GOEDE INP0*OP
CAROL TE AUKD1.
gTWllMj 11 IS VERDRAAID
HV NETJES VAN U, OM ZO-
VEEL BELANG IN ME TE
r STELLEN. OFSCHOON, U POET HET El-
6ENUIK V0CK MUN MOE PEK, CAT WEET IK.
fWtm LUOA^ S
HEEFT WTT SUPtlOZE
NACHTEN ACKTEKPE PJ9.
MAAK IMT15 NP WC UIT.