COMMUNISME EN CHRISTENDOM zaterdagnummer De juiste golflengte Zaterdag II januari 1969 Vlakbij de poorlijn aan het stuk Kerkweg dat de dorpelingen Endewege noemen, leeft in 's-Heer Arendskerke de heer H. M. Stoppelenburg ondanks dat het heden minstens «smaal per uur met een sneltreinvaart langs zijn landarbeidershuisje schiet, in een stuk bijna voltooid verleden tijd. Het is in ieder geval een stuk verleden tijd, dat wat ttgengericht aandoet met het heden van computers, maantochtc vrede, ontwikke lingswerk en toenadering van kerken en andere levensbeschouwingen. H. M. STOPPELENBURG D» heer Stoppelenburg is een zeer consciëntieus verzame laar van kerkhistorie. Hij is de auteur van de .Kerkhistorische Kroniek', een vier maal per jaar verschijnend blad, dat nu al In zijn vijfde jaargang is en dat de belangstelling heeft van zo'n vijfhonderd lezers in heel Nederland, van Leeuwar den tot Breskens. Een jaarabonnement levert hem maar net de aanmaakkosten van deze particuliere uitgave De heer Stoppelenburg doet het niet om het gewin Voor hem Is dit blaadje een Intens beleefde hobbie, een verzameling van gegevens over dominees en kerken. De heer Van Stoppelenburg begon zo'n vijf Jaar geleden zijn blaadje met Informatie over vooral de oud-gereformeerde ge meenten. Maar van het één komt het ander, via splitsingen en scheuringen, afscheidingen en soms ook herenigingen, komt men aan de grote kerken en de kleine zelfstandigen, isn streekhistorle ook. Vandaar dat de Kerkhistorische Kroniek zich momenteel zeer uitvoerig bezighoudt met het Land van Axel. Daar ging het met altijd zo rustig toe als nu. Dit gebeurde er in de zes tiende eeuw, de eeuw van de beeldenstorm, van de inquisitie, van de eerste predikanten in Axel na de Reformatie en van allerlei gespuls en van Spaanse soldaten die geen coldij hedden gekregen: de galgen hingen genst, de raden, de staken, de bomen aan de wegen stonden overladen met lijken, gewurgd, onthalsd, gebamd, zodat "de mensen nu, In de lucht tot ademschepping geschapen, als In een gemeen graf en een woning der overledenen verkeerden'. Het moet gezegd dat de auteur van de Kerkhistorische Kro niek niet altijd dergelijke v/at lugubere herinneringen op haalt. Om nog even uit zijn kroniek over het land van Axel t« citeren: hij Is ook dominee Jan Scharp (geboren 1756) van Axel op het spoor gekomen. En de veldpredlkatién. dis deze hield voor een Nederlands leger, dat In Axel zijn hoofdkwartier had. De dominee had In deze tijd bepaald een gezagsgetrouw legerpredlkant kunnert zijn van het kaliber moreelsofflcler, getuige de manier waarop hij de troepen aansprak:, Brave en edelaartlge helden I Hoog en Weledele gestrenge Haeren Bevelhebberen en gij allen rechtschapene Soldaten I Regterhend der Staten I Stalen vuist van Neerlands Leeuw I' De 59-jarlge vrijgezel Stoppelenburg woont elnda enkele maanden In het simpele huisje aan de Arendskerkse spoor lijn. Een huisje met een lóze voordeur, alleen voor de sier, •en kemer en een keukentje, grote boekenrekken op da plaat» van dn vroegere bedstee, een paar tafels met pa pleren, een bureau met paperassen en een schrijfmachine, die vier jeer ouder Is dan het huisje zelf, dat uit 1934 moet stammen. Daarvoor woonde hij In Den Haag. maar Zeeland trok. Veel familie en kennissen in Zeeland, moeder was een Koole-Mieras uit Wolphaartsdijk, vaders moeder kwam uit Axel. .Ik heb altijd het idee gehad om in Zeeland te wonen'. Wat dreef hem naar de kerkhistorie ,lk was altijd al wat verzamelachtlg, Zelandica, genealogie, je verzamelt dit en dat, maar Ja, op de handelsschool had ik altijd al veel Interesse, de Oostenrijks-Hongaarse mo narchie. Voor de oorlog kennissen in Boedapest en Joego slavië, na de oorlog In Joegoslavië geweest, Montenegro (hier een koffiekan uit die streek), altijd graag gereisd, historische plaatsen. Geschiedenis, achtergronden, Serajewo, graaf Ferdinand. Afijn, maar ja, zo kom je van het een op het ander, ook op kerkgebied'. De oud-gereformeerden vormen de basis van de kerk historische kronieken. In het eerste nummer van de kroniek (waarin de samensteller tot de conclusie komt dat* er reeds lang behoeft» was aan een eenvoudig blad waarin de kerk historie aan bod komt) waren maar liefst drie van de tien gestencilde bladen gewijd ean de vraag of Ds. P. van Dijke eigenlijk wel in 1849 door Ds. L. G. C. Ledeboer In St. Phi- llpaland werd bevestigd. De heer Stoppelenburg kwam tot de ontdekking dat het toch echt 1831 Is geweest, een aanzienlijk verschil, dat zeker een beschouwing waard is Vandaar dat zijn eerst» kerkhistorische kroniek echt boos was op uitgever Kok In Kampen die 1849 noemde in zijn christelijke encyclopedie. Deze punctuele man werkt ook me» aan het kerkelijk handboek van Van Alphen, de do minees-vraagbaak en heeft zo zijn contacten met diverse kerkelijk geïnteresseerden. Toch la de heer Stoppelenburg, hoeveel hij ook schrijft over Ledeboerianen, over Bakkerianen en Dijkianen. zelf niet lid maat van de gereformeerde of oud-gereformeerde gemeen ten. .Mijn familie is gedeeld, hervormden, gereformeerden, gereformeerde gemeenten, vrije gemeenten. Met mijn moeder ging Ik nog wel eens naar de vrije dominee Paauwe. Mijn betovergrootvader was een volger van de oefenaar Jan Willem Vijgeboom, een groot voorloper van de Afscheiding. WIJ zijn in de familie nooit zo kerki9tlsch geweest, niet zo kinderachtig. Ik ben zelf hervormd gebleven, ja ik voel wel voor de gereformterde bond. Dat ligt mij het meest. Ik ben beslist niet hoogkerkelijk. Daarvoor voel ik niet zo veel. Ik houd wel van het bevindelijke in de godsdienst, maar het moet ook weer niet te spiritueel, niet te mystiek worden. Dan ga je met jezelf en met Je geloof op de loop. Voor mij' dus wat meer het strenge.' .Maar dat kerkistische: nee, daarvan hebben we nooit last gehad. Ik ben zelf Jaren In Den Haag corrector geweest op een roomse drukkerij. Daar heb Ik ook de loonadministratie een tijdje gedaan. Toen de baas de zaak heeft verplaatst naar Brabant, ben ik niet meegegaan. Ik had nu eenmaal altijd in Den Haag gewoond, het enige wat ik nog wilde was terug naar Zeeland, na de dood van mijn vader Nee. nu heb Ik dus geen baan. Eerst maar eens wat vakantie houden en aan mijn kroniek werken. Dan misschien nog wel eens voor halve dagen. Ik heb niet veel nodig, maar om het uit te zingen tot mijn 65ste moet er toch echt wel geld bij'. Die dominee Vijgeboom In Axel overigens, beslaat enkele pagina's in de recente kroniek over het Land van Axel. Het was een merkwaardig man, die beslist een voorloper Is ge weest van de Afscheiding In 1834, die samen met de Do leantie de grondslag .vormde voor het ontstaan van de vele kerken van gereformeerde signatuur, waarvan dan de grootste en de eerste de synodale gereformeerde kerk was. Dr Meertens schrijft ergens over deze Vijgeboom: .Is het zijn persoonlijkheid of zijn het andere omstandigheden, die belet hebben dat de geschiedenis van de Afscheiding niet te Ulrum in 1834, maar reeds te Axel In 1822 begon 7 Ten slotte had Vijgeboom alles tegen en niets mee. Hij was een onontwikkeld man en geen academisch gevormd predikant als De Cock en Scholte; hij schreef een stijl die niet aileen mat en kleurloos is. maar bovendien, zoals hij het zelf uitdrukt, gebrekkig, en om zijn onbeholpen vorm de spotlust opwekte. Ook als redenaar heeft hij ongetwijfeld de meeslepende welsprekendheid van de leiders der Af scheiding gemist.' De heer Stoppelenburg registreert een historie, die vol i» van tragische zaken, van ernstige kerkstrijd, van weinig be nijdenswaardige kerktwisten, van kleinzielig gedoe soms en kleinmenselijke problemen. Je moet er niet te diep op in gaan. je moet weten wat de mensen vragen, het moet niet te gedetailleerd zijn. Het is een heel werk om het alles ver antwoord op papier te zetten. Je moet er heel wat voor doorscharrelen. Op de archieven ben ik kind aan huls. J» komt zo dikwijls bij die geschiede nissen erge futiliteiten en persoonlijkheidjes tegen, dat kwam vroeger ook door de aard van de bevolking. Juist om begrip te krijgen voor de huidige situatie, om plaatselijk beter be grip te hebben voor het geheel zijn die kronieken misschien van nut De historie Is toch de leermeesteres van de toe komst.' .Oecumene 7 Met Rome wordt dat toch nooit iets. Ik heb trouwens twintig Jaar zelf tussen de roomsen gezeten In de drukkerij, Ik heb niks tegen ze. Pater Sloots heeft zelf eens een brochuretje van mij besproken In zijn blad .Bijdrage tot de geschiedenis der minderbroeders'. Die brochure van mij was een zuiver protestants onderwerp. Nee, de kerken moeten mekaar wat meer vinden. Ach. dat zou wel mooi zijn. Ik voel meer voor dat oude Ledeboeriaanse standpunt: houten kerkjes, de kerk is een tijdelijk nooddak. Daar moeten ze vanuit gaan.' In hef kerstnummer van hef dagblad Trouw heelt prof. dr C. Augustijn een ortikel gesehrever dat ons naar Tsjechoslowakije bracht. Aan hal begin stonc. er een oude tekening: Johannes Hus op de brandstapel. De twee andere illustraties waren van de ke-'- en het kasteel von Ta bor, ook In het genoemde en gedurende heel het vorige jaar zovec besproken land. ,1968 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van Tsjechoslowakije.' Die prenten bij dit artikel vdj- xen ons reeds de weg waarheen deze hoogleraar ons wil leiden, namelijk terug naar de 15e eeuw. In 1415 is Johannes Hus op hef concilie te Constanz als ketter veroordeeld en daarna vermoord Daarme» was de rust in Praag en omgeving geenszins teruggekeerd. Integendeel! D;e brand stapel betekende het begin van de zogenaamde Hussieten-oorlogen, welke gericht waren tegen de koning-keizer die zijn belofte aan Hus ver broken had en tegen de kerk die men alleen maar meer als een harde en liefdeloze moeder kon zien, die haar eigen kinderen doodde en tot de hel verdoemde. Met het maken van martélaren heeft men nog nooit het beoogde doel bereikt, in de kerk niet en nergens. De gedachten blijven leven. Een van de groepen van Hussieten, de meest extreme, was die van de Taborieten, die op een van de bergen in Zuid-Bohemen een permanente nederzetting stichtten. Zij noemden deze naar de Taibor, de berg van de verheerlijking, zoals men vroe ger dacht. De gemeenschap die aldaar gevormd werd, had de eerste christengemeente te Jeru salem als voorbeeld, zoals we daarvan lezen ln de eerste hoofdstukken van de Handelingen der Apostelen. Het ls een stuk godsdienstig be leven wat wij hier zien bij deze Taborieten, maar tegelijk greep hun beweging diep in, ln de maatschappij zoals die ln de feodale mid deleeuwen was. ,G«en koning zal op aard» meer heersen, noch enig heer regeren op aar de. Er zal geen lijfeigenschap zijn, alle belas tingen zullen ophouden. Geen mens zal een ander ergens toe dwingen, want* allen zullen gelijk zfln, broders en zusters'. Dit stelden deze Taborieten in 1420. Heit «preekt vanzelf dat dez» volgelingen van Hus tegenwoordig een ruime aandacht krijgen ln hun land, waarvan prof. Augustijn dan ver der het een en ander vertelt. Met ziet er, min of meer, een voorloper in van een communisti sche mattschappij. Het is natuurlijk niet toe vallig dat men in Tsjecho-Slowakije, nu alles in spanning en beroering is, teruggrijpt naar de 15e eeuw, toen er niet minder spanning en beroering was in dat land. En die Taborieten van 550 jaar geleden doen nu tn dit land een gesprek ontstaan tussen communisme en evan gelie. Laat het bovenstaande de inleiding zijn om de aandacht te vestigen op het speciale nummer van .Wending', het maandblad voor evangelie en cultuur, dat onlangs is versche nen. Dit nummer bevat niet minder dan 24 artikelen en het telt een 170 bladzijden. Die artikelen zijn alle op enige manier bezig met het communisme; met Karl Marx, met het Sowjetmarxisme, met China «o de wereld van morgen', met Camilo Torres, de revolutionaire priester in Columbia, die als guerrillastrijder ge vallen is. met figuren als Jean Paul Sartr'e. Helmut Golhvitzer enz. Het is te veel om het alles op te sommen. Doch waarom wij vooral de aandacht op dit extra nummer van Wen ding wilden vestigen, is om die 5 artikelen van vijf verschillende mensen, die leder op ei gen wijze schrijven over Tsjecho-Slowakije en hetgeen aldaar gebeurd ls. Het zijn geen rijk gedocumenteerde artikelen. Het eerste van Da niël de Lange, de studiesecretaris van de St- Willibrordvereniging. bestaat uit niet meer dan een achttal stellingen. Om er een van aan te halen, namelijk de 5e: .De Bondsrepubliek (W- Duitsland) en de NAVO hebben dus in sterke mate bijgedragen tot een situatie waarin het Warchaupact moest ingrijpen in een liberali serend (dat wil zeggen decommuniserendTsje cho-Slowakije'. We nemen deze omdat ze 'n een de kleinste is en alleen als voorbeeld. De andere vier gaan op deze 8 stellingen nader in. Toen we het boekje zo doorbladerden en vooral de inhoudsopgave bekeken, dachten we bij ons zelf: datgene wat er in autustus in dit land gebeurd is, heeft natuurlijk de aanleiding ge vormd om aan een extra nummer te gaan den ken. Al lezende kwamen w» echter al spoedig tot de ontdekking dat de bezetting van Tsje cho-Slowakije door leden van het Warschau pact niet de aanleiding is geweest. Die bezet ting heeft de hele opzet danig ln de war ge bracht. .Pijnlijk werden de voorbereidingen doorkruist door de gebeurtenissen van deze zo mer ln Tsjecho-Slowakije'. Daarom moesten en kele artikelen die betrekking hadden op ds si tuatie In Oost-Europa komen te vervallen. En ln plaats daarvan heeft men toen gezet .een aantal korte commentaren op de recente ge beurtenissen ln Tsjecho-Slowakije, waarop uit eenlopende reacties mogelijk zijn'. Het thema van dit extra nummer dat de naam ,een mo mentopname' heeft meegekregen, blijft hot communisme en het christendom en de moge lijkheid van een gesprek tussen deze twee. Dit gesprek is niet meer te ontgaan. Dat daarbij aan het land van Johannes Hus en de Taborie ten aandacht zou worden besteed, lag voor de hand, want de ontwikkelingen die in dit land •an de gang waren en door Moskou in hun voortgang op z'n minst zijn belemmerd, vorm den toch wel weer voor een belangrijk deel de aanleiding tot het samenstellen van dit extra nummer. Is een gesprek tussen communism» en christendom mogelijk? Met het woord .com munisme' la nog maar weinig gezegd, zo con stateert het woord vooraf. .Langzamerhand be gint het tot ons door te dringen dat het niet langer mogelijk Is om over .het' communism» te spreken, maar dat wij binnen het complex dat wij met dit woord communisme aanduiden met een verscheidenheid van stromingen, ge stalten, machtsconcentraties en invloedssferen te maken hebben'. Toch blijft dit communisme, bij alle kritiek op de bestaande maatschappij (namelijk in het Westen) .een bron van inspi ratie' te zijn. Evenmin als we tegenwoordig kunnen spreken van .het' communisme, kunnen we spreken over Jiet' christendom en .het' christelijk denken. Welk een verscheidenheid ls er ook hier niet? Toch bleek :n Tsjecho-SJo- wakij» een begin van een gesprek tussen dez» twe» mogelijk en d» wijze waarop men hier STEMMEN UIT DE KERKEN met de Hussieten en vooral met de Taborieten bezig is, vormde een onderdeel van dit gesprek. Overal beleven we een .herinterpretatie' van het communisme, .zowel op theoretisch als op practfsch gebied'. In plaats van de ide« ,van een revolutie door een partijdictatuur van bo ven af, komt men terug op ,de Marxistisch» idee van een revolutie vanuit de basis zelf'. Tsjecho-Slwwaklje ls hiervan, naast andere lan den als bijvoorbeeld Joegoslavië, een voorbeeld. Wie het artikel van Huib Hendrikse: ,Lorc& in Rusland' leest, kan zien dat er ook in dit land een dergelijke ontwikkeling gaande is. Aan de ze ontwikkeling, met de mogelijkheden dl» daarmee in verband staan, ls in augustus van het vorige jaar een harde klap toegediend. Dit wil echter niet zeggen dat deze daarmee defi nitief van de baan is De vragen die hier ge steld kunnen en moeten worden, liggen voor een belangrijk deel op politiek en economisch terrein. Natuurlijk komt de NAVO ter sprake, dl9 wei nig heeft bijgedragen tot verzwakJcing van het beeld dat men zich in het Oostblok van d« bedoelingen van het Westen heeft gevormd, waarbij de Duitse Bondsrepubliek een schar nier is waar veel om draait. Doch het gaat om meer. Nuttig is bijvoorbeeld te lezen het arti kel van de dominicaan pater A. AL J. Krey- kamp: .Het anti-communisme van de kerken'. Alles met elkaar kunnen we dankbaar z:jn voor dit extra nummer. Ook al mogen we het niet met een schrijver eens zijn wanneer hij in een artikel iets poneert, zijn gedachten kun nen ons nochtans de wereld waarin we leven beter doen verstaan. Ons leven hangt er mede van af hoe de ontwikkelingen zullen zijn. EEN HERINNERING AAN EEN UROEVIG IETS Kinderen kunnen wel eens vra gen stellen, waar je als vol- icassene het antwoord schul dig op moet blijven, terwijl het Ioch een heel redelijke vraag is. Zo had een jongetje van vier jaar een zieke vader. Re gelmatig lag zijn vader in het ziekenhuis en zijn moeder bel de elk& dag een paar keer naar pappie. De kleine jon gen mocht dan ook even met pappie praten. Het was op den duur al gewoon tot het ritueel van het slapen gaan behoren zoals de knipoog van Jacob de uil. Toen echter zijn va der steeds zieker werd en op zekere dag stierf was het te lefonisch contact verbroken. Mammie vertelde de kieuw longen dat pappie nu naar de hemel was, waarop de kleine knaap 'onmiddellijk vroeg - .Mag ik dan pappie in de he mel opbellen T' Onhegri jpelijk was het. voor hem dat wij gro te mensen geen telefoiüsch contact met de hemel hebben Is er inderdaad geen verbin ding te krijgenKunnen we werkelijk geen contact maken met de hemel ofwel met die hele nieuwe vreemde wereld, waar ieder gelovig mens op hoopt. Is het geen redelijke i raag in dit tijdperk van ruim tevaart. Immers nu drie astro nauten in staat waren beel den over te brengen op een afstand van zo'n slordige ■100.000 km, dan mogen we. toch teel zeggen dat elke af stand, hoever deze ook boven hef menselijk begrip uitgaat kunnen overbruggen. Hoe kun nen we dan die beelden ont vangen van die andere wereld of lioe men het ook wiltwaar al zo he e •abij die er. Alleen komt het er op aan om op de goede golflengte at te stemmen. We moeten ds juiste antennes gebruiken waar uit allerlei stemgeluiden ds juiste stem opklinkt. De stem men tuf de Apollo-8 waren voor ons meestal onverstaan baar. maar voor de mensen »i« Houston spraken alle ge luiden uit de Apollo-8 een dui delijke taal. God, de Schep per van alle hemellichamen heeft contact gezocht met zijn kleine nietige schepselen. Hij heeft gesproken tot alle aard bewoners in talrijke beelden. Het gaat er maar om dat wij dat woord en die beelden van de bijbel verstaan. Meer dan ren technisch, wetenschappe lijk inzicht in de heilige boe- hen is daarvoor nodig een ge lovig en vertromevol hart. een goede antenne. En omdat ds drie astronauten dat hadden konden ze in hun ruimteschip vit' het boek lezen: Jn de beginne schiep God hemel en aarde'. Goes H. Tiemessen Ik /al de daden dos Heeren gedenken. s, VAN vct/Gh 'SCHOOI CHÓUEIiAM .LZbi.Lt MfcfcKBUKi DL VADHR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19