OORLOG' IN ULSTERS LONDONDERRY ,HET DIER EN WIJ' MARNIX GIISEN EA: Zaterdag 11 januari 1969 zaterdagnummer De grote spanning in het Britse Noord-Ierlcmd, waar de onderdruk king van de rooms-katholieke minderheid de afgelopen maanden al enkele keren tot felle explosies heeft geleid, is voor onze corres pondent in Londen aanleiding geweest naar het in deze wintermaan den letterlijk barre noorden te reizen. Uit Londonderry ontvingen wij telefonisch bijgaand onthullend relaas over onverdraagzaam heid, uitzichtloos lijden en een onbeheerste woede-uitbarsting. (Van onze Londense correspondent Arnold Lissauer) LONDONDERRYvrijdag Wie Londonderry, het door heuvels omgeven havenstadje Eurapa's buitenpost aan de Atlantische Oceaan binnenkomt krijgt al meteen een schok. In sommige straten is na de botsingen van het afgelopen weekeinde nauwelijks een winkel ruit heel. Overal zijn ramen en deuren met schotten dichtgespijkerd. Nog erger is de situa tie in het vermolmde witte ghetto', waar de armsten onder de rooms-katholieken in Ulster zijn zij de ,have nots' samenhokken in de Bogsidewijk. Het is een vallei van ellende. Op de schamele, uit twee kamertjes bestaande stulpjes, zonder keuken men kookt op een gas- ring in de huiskamer richtte zich afgelopen zon dag, na de veldslag tussen de politie en de me nigte, de wraak van een groot aantal van buiten aangevoerde agenten van de .Ulster-oproerbriga- de', Zij sloegen terwijl de bewoners sliepen met hun wapenstokken in blinde woede de ramen in, vaak met kozijnen en al. Het Is een troosteloos oorlogstafereel. Op de straathoeken schoolt de werkloze jeugd dreigend samen. Hier en daar de resten van een ,Parijse' barricade. Auto's met de wielen omhoog, puin en rommel, soms brandend en op een muur in grote letters gekalkt: .Your are entering free Derry' (u betreedt het vrije Derry). Overal op de toegangswegen liggen nog de keien waarmee politie en omstanders elkaar beko gelden. Maar, zegt men, de politie begon hiermee: ais de politie normaal de orde zou hebben gehand haafd, zou alles vreedzaam zijn verlopen. John Hume, ondervoorzitter van de plaatselijke be weging voor burgerrechten, een kalme figuur, had op-de politie een persoonlijk beroep gedaan geen waterkanon op de massa te richten. Het ant woord van de politie, zo vertelt hij mij, was: ,Als Je nog een stap dichterbij komt, 6la ik je rotkop in'! Even later werd John Hume door een steen, die een politieman gooide, getroffen. Op andere muren: ,Laat de gevangenen vrij'. Dit is een toespeling op de .speciale polltiebevoegdheden'. De staatspo litie kan namelijk zonder arrestatiebevel iedereen in hechtenis nemen. Roomskatholieken worden vaak op valse aantijgingen (bijvoorbeeld dat zij IRA- mannen zouden zijn (IRA is het tot een onzicht baar minimum ineengekrompen restant van het re publikeinse Ierse leger) uit hun woningen wegge sleept. Het plaatselijk actiecomité van de burgerrechtbewe ging heeft in allerijl eigen patrouille diensten geor ganiseerd, die zodra de duisternis invalt deze buur ten bewaken. Deze patrouilles weigeren zelfs de politie toe te laten. Maar ik heb in Londonderry in twee dagen geen agent kunnen bekennen. ,Ze zijn bang', zegt men. Desondanks komen er nog dagelijks incidenten voor. Een katholieke Jongen op weg naar de avondschool werd zojuist door een paar .protestantse' knapen neergeslagen en gewond. ,Het was 's nachts omstreeks één uur, toen brak de hel los', vertelt ons Joanna Deane, een alleen wonende vrouw, die ons bij het uitgegane openhaard- vuur nodigt. In een oogwenk is het vertrekje met buurvrouwen gevuld. Het zijn vriendelijke mensen. Zij beschrijven de situatie zonder een spoor van bitterheid. Het zou verkeerd zijn om van doffe be rusting te spreken. Maar niemand gelooft meer in de beloften van een regering, die hen al een halve eeuw als tweederangsburgers beschouwt, omdat ze katholiek zijn en door hun armoede weerloos. SLAGEN Ierland is eeuwenlang het slachtoffer van een hard Brits kolonialisme, dat in het noorden nog altijd doorwerkt. Daar werden reeds in de tijd van de eerste Elizabeth (voornamelijk door de Presbyte riaanse Schotten samen met Engelsen) koloniale .plantages' aangelegd, daarbij de katholieke Ieren van hun beste gronden verdrijvend. Sindsdien zitten ze in de hoek waar de slagen vallen. In Ulster vormen zij het proletariaat en de lagere midden stand. Door het plaatselijke .huismans'-kiesrecht alleen voor huisbezitters en huurders is een groot deel van het arme katholieke volksdeel van de normale democratische rechten beroofd. ,Ik was nog laat aan het werk', zegt mevrouw Deane, ,en stond dichtbij het raam toen ik plotse ling lawaai hoorde. Ik ging kijken en een moment later kletterde het glas naar binnen. Ik zag poli- tiehelmen en gummistokken. God zij dank ben ik er zonder letsel afgekomen. Ik keek de straat in en zag minstens honderd man politie, die als dron ken kerels raasden en tierden'. ,Het waren er drie honderd', zegt een buurman die door het open gat in het raam meeluistert, ,2e bleven tot half vijf'. tie zich aan wangedrag zou hebben schuldig ge maakt. Nu zijn de ogen van de hele wereld op Lon donderry gevestigd. Film- en televisiecamera's zoe men de hele dag langs de haveloze bruine en witte geveltjes en de holbewoners. De regering van Ulster onder welke de politiemacht van het hele gebied valt, heeft een onderzoek gelast. Maar het is een intern crimineel onderzoek dat door de politie zelf wordt ingesteld. De bevolking stelt er geen vertrouwen in. Het zal op zijn best tot het ont slag van enkele politiemannen leiden. Vandaar dat aangedrongen wordt op een politiek onderzoek. Omdat niet iedereen bereid is tegen over een polttie-inspecteur getuigenis over de poli tie af te leggen, heeft de beweging voor burger rechten Ingegrepen en om verklaringen verzocht die zij zelf aan de politie zal overhandigen, hoe wel deze als bewijsmateriaal (namelijk via der den) geen kracht bezitten. Men heeft tevens tot de spectaculaire stap besloten om een zo groot mogelijk aantal buurtbewoners naar Londen over te vliegen in een speciaal gecharterd vliegtuig en hen vervolgens naar Westminster en Downingstreet 10 te laten marcheren. Zo maken zij de zaak per soonlijk bij lagerhuisleden en premier Wilson aan hangig. Velen willen dat de regering-Wilson gebruik maakt van het recht om in een noodtoestand troepen naar Ulster welks bevolking voor éénderde uit ka tholieken en voor tweederde uit protestanten be staat zal sturen: er is een onmogelijke situatie ontstaan, omdat de aanhangers van de fanatieke dominee Ian Paisley, die zegt dat de paus. de anti christ is, de uitoefening van het demonstratierecht met steeds groter succes weet te beletten. Zater dag dreigt er in de nabij de grens gelegen stad Newry een nieuwe uitbarsting, vooral omdat de gevreesde majoor Ronald Bunting, een vooraan staande Paisley-man, van plan is de grootste tegen- demonstratie op touw te zetten tegen die van de zogenaamde volksdemocratie, zoals de beweging voor burgerrechten in Belfast zich noemt. Deze volksdemocratie heeft de regering gewaar schuwd dat zij weigert nog langer het officiële gezag te erkennen en tot alle mogelijke vormen van burgerlijke ongehoorzaamheid zal overgaan, in dien de regering opnieuw faalt de wettelijk toege stane demonstratie afdoende te beschermen. Het gaat hard tegen hard, waarbij niet vergeten mag worden dat de vaak heetgebakerde Ieren gebo ren vechtjassen zijn. DEMONSTRATIES SCHANDAAL Dit is het grootste schandaal dat Ulster heeft be leefd. Op 5 oktober van het vorig Jaar gebeurde ln deze buurt Iets dergelijks, maar op kleinere schaal. De autoriteiten ontkenden toen dat de poll- ,De enige oplossing, zegt Edide McAteer, leider van de rooms-katholieke nationalistische partij' en lid van het parlement, die mij in zijn grote witte huis, hoog boven de stad, ontvangst, ,is een ver bod van contra-demonstraties. Ik heb daartoe een wetsontwerp ingediend'. Maar het is de vraag of dit een kans maakt, want de unionistische rege ringspartij bezit een overweldigende meerderheid. McAteer is een evenwichtig en beminnelijke stoere zestiger. ,Het ergste is', zegt hij, ,dat de nationa listen niet als een normale oppositiepartij door de regering worden beschouwd, maar als een troep landverraders. Maar wij willen vrij leven in het land van onze voorvaders'. Iedereen is het er over eens dat de tegenwoordige premier, Terence O'Neill, een gematigd en eerlijk man is. Hij staat voor het zelfde probleem als de leiders van de beweging voor burgerlijke vrflheden, namelijk hoe de extre misten in eigen kring te bedwingen. Het is tragisch dat juist op het moment dat er kans scheen dat de gematigden hun Invloed zouden kunnen doen gel den, de explosie van Londonderry kwam. Want niet mag worden vergeten dat de grote massa van ka tholieken en protestanten In vrede wenst te leven. ,In Ulster heerst een Ideale voedingsbodem voor re volutie', zegt McAteer. Want de katholieken wor den drievoudig onderdrukt, namelijk wegens hun godsdienst, omdat ze de economische onderlaag vor men en omdat ze tot een ander ras, namelijk het Ierse, behoren'. De verblinde Paisley-mannen, die mentaal nog in de .oertijd' leven, hebben de rege ring door hun wilde agitatie de voet dwars gezet. Zij hebben de sympathie van vele ant!-roomska.tho- lieke superpatriotten, die vaak permanent de Union Jack uit hun woningen laten wapperen. ONVOLDOENDE De regering vindt dat er geen reden meer ls voor verdere demonstraties. O'Nedll's stelling Is dat zijn tegenstanders hem nu een volle kans dienen te ge ven zijn in november afgekondigd spoedprogram- ma, dar aan enkele grieven tegemoet tracht te ko men (oa op het gebied van een eerlijker toewij zing var woningen) uit te voeren. De burgerrecht- beweging in Londenderry is de leider, Ian Cooper, een protestant Is blij met dit eerste 6ucces. Maar zij wil de regering onder grote drok blijven zetten omdat, zoals McAteer zegt, de belang rijkste concessie ,één man één stem' nog moet worden afgedwongen. In Londenderry heerst het summum van onrecht, omdat ln dit stadje van 20.000 Inwoners de katho lieken de groote meerderheid vormen. Door de op zettelijk grillig getroffen kieskringgrenzen lijken zij echter gedoemd altijd In de minderheid te moe ten blijven. De ,r.k. nationalistische districten', met tweemaal zoveel kiezers als de nlet-katholieken, le veren daardoor minder zetels op dan de unionisten. Londenderry is voor de protestantse oranjeman nen de naar Willem van Oranje (door de pro testantse bevolking als heilige vereerd) genoemde loges die het leven van Ulster beheersen een heel speciaal symbool van hun macht. Hier klonk namelijk, toen Willems schoonvader, koning Jaco bus, de stad belegerde, het fiere ,wlj geven niet over*. Londenderry is de enige plaats ln Ulster waar de koningstadhouder driemaal per jaar met festivitei ten wordt herdacht. In de rest van Ulster gebeurt dat alleen op 12 juli. de datum van de door Wil lem III in 1690 gewonnen politiek beslissende slag aan de rivier Boine- Hel is overigens pas honderd jaar geleden, dat 's avonds om 8 uur de klok werd geluid, ten teken dat alle leren (lees katholieken) het gebied binnen de stadsmuren moesten verla ten. De oude vete tussen protestanten en katho lieken wordt ln Londenderry fysiek gekenmerkt door de voor belde groepen zo goed als exclusieve stads delen. Aan de i.nkcrbenedenoever van de brede mon ding van de rivier Foyle. die als een loopgraaf dwars door de stad loopt, wonen de unionisten :n nette burgerwoninkjes. Op de glooiing van de an dere oever. In vaak aombere. kronkel.ge straatjes en slopjes zijn de .(r.k.) nationalisten' .met het oog op het onmogelijke kiesstelsel, bewust opeen ge hoopt. Londonderry telt, 12 procent werklozen met 7.yn permanent gebrek nun wek gelegenheid nu de scheepsbouw, de zware Industrie en de linnen nij verheid zich in afdalende lijn bewegen. Er ls een anti-katholieke discriminatie bjj het vinden van werk. De vrouwen van Bogside zeggen dat de werk gevers er zijn praktisch geen roomskatholieke grotere firma's niet vragen: .ben Je katholiek?' Maar wat op hetzelfde neerkomt, ,op welke school ben je gewepst?'. De katholieken moeten zich meest al behelpen met de mindere baantjes, ook bij do overheid. POLITIERESERVE Het besluit van de regering om een klein deel van de speciale politiereserve overblijfsel uit de strijd tegen de IRA op te roepen, heeft onder do burgerrechtstrijders kwaad bloed gezet, omdat de ze vrijwilligers voornamelijk uit het boerenland ko men en als uiterst reactionair worden beschouwd. Niemand geloofd dat zij. zoals de regering heeft beloofd, met tegen de demonstranten zullen worden gebruikt, doch slechts om de kleine politiemacht te ontlasten en de demonstranten beter te kunnen beschermen. De regering zegt inderdaad de vrij heid van meningsuiting en het demonstratierecht niet te willen aantasten en de democratie niet door extremisten te willen laten ondermijnen. De bur gerrechtstrijders antwoordden dat de moeilijkheden niet zijn ontstaan door een tekort aan politie, maar door een gebrek aan onpartijdigheid en omdat zij onder één hoedje met Paisley spelen. Het in een uithoek liggende Ulster lijdt vooral door zijn iso lement aan verstarde houdingen en vrees voor ve randeringen. Lichtpunt Is, dat de jonge generatie, hoe onbesuisd soms ook, deze situatie vooral on der invloed van de universele opstand tegen de ge vestigde opvattingen tracht te doorbreken. In d.' burgerrechtactie in Ulster ligt voor het eerst de mogelijkheid van een constructief samengaan van katholieken en niet-katholieken en een over brenging van de strijd naar een ralistischer vlak, namelijk dat van sociale gerechtigheid en betere economische organisatie. We weten helemaal niet of het zo gegaan Is, maar het lijkt een goede gis. Marnix Gijsen had behoefte een essay te schrijven over het onderwerp .Het dier en wij'. Hij is schrijver en diplomaat, geen bioloog of ook maar amateur-bioloog, en hij benadert het onderwerp dan ook van uit allerlei vaag culturele en intellectuele gezichtspunten, lijn zit er niet in. Het essay was geschreven, maar het viel wat mager uit zo. Toen vroeg hij een flink aantal Jonge Vlaamse schrijvers (jong vooral: wie de jeugd heeft Heeft de toekomst) een verhaal te schrijven of een gedicht waarin een dier de hoofdrol speelt. Een aantal schrijvers draaiden min of meer vlot een nummertje-met-beest af, en het geheel werd het boek ,Het dier en wij', een werk dat aan elkaar hangt als het fameuze droge zand, een hoopje on- geselecteerd bij elkaar geveegd schrijfsel, een stapeltje ongelijke stenen het cement .dier' houdt nauwelijks. Nogmaals, dit is maar een gis. mogelijk is de wordingsgeschiedenis van dit boek anders. Maar daar zowel de letteren als het dier ons na aan het hart liggen en er bovendien een paar voortreffelijke verhalen in dit boek staan, vragen we toch graag uw aan dacht voor dit vormeloze, van een eind in elkaar gegooide boek ^VOOROPGESTELD- het is de uiterste tijd om ons eens goed te bezinnen op onze verhouding tot het dier. Onze opvattingen zijn in dit opzich! meestal middeleeuws, bijbels of ouder het Christendom heeft het dier nu eenmaal ver beneden de mens gesteld. We vinden dat gewoon vanzelf sprekend. Onze opvatting is deze wij mensen, zijn de baas en hebben alle recht en we beschikken over lot en leven van de dieren zoals ons dat goeddunkt. Wij hebben een ziel. een onsterfelijke nog wel. en zij hebben er geen Wij denken en voelen, en zij. nou ja. gevoel kun je ze wel niet hele maal ontzeggen, en het lijkt er op of er ook wel wet verstand in die kopjes rit. maar we praten er vlug overheen. Ondertussen roeien we uit, kwel len we vreselijk (mestkalvers. ganzen voor paté. kippen in de moderne leg fabrieken, dieren in ouderwetse dierentuinen, enz enz.) en we bevinden ons er (nog) wel bij Want het zijn immers maar beesten. Ze hebben geer recht. Nu ia. je mag een dier niet mishandelen, en wie een hond of kat in het openbaar kwellen zou. loopt groot gevaar zelf ernstig gemolesteerd te worden. Maar wie. als hij met vakantie gaat en tegen de kosten van een dlerenpension opziet zijn hond of kat ergens onverzorgd langs de weg neerzet, of zijn kanarie of parkiet maar .vrij laat' gaat vrijuit. Er zijn voor dit alles ook geen wetten of voorschriften te maken, het is mogelijk niet eens gewenst. Onze hele Instelling tegenover het dier moet veranderen, en we moeten beginnen bij onszelf, ons eerlijk afvragen waar dal .recht' van ons op berust We moeten het dier als een medeschepsel beschouwen dat volkomen recht heeft op onze consideratie, want we zijn nu eenmaal de sterkste. We zijn geen voorstanders van hondenkerkhoven met sentimentele beelden groepjes, en zelfs niet ven rusthuizen voor versleten paarden. We lusten een kerstkonijn dat zelf Is gekweekt en ham van de keu die we dagelijks hebben horen knorren, en weten dat we niet alle jonge poesjes en hondjes en duiven die vruchtbare moeder natuur elk jaar brengt, in leven kunnen laten, We doden ratten en muizen en op grote schaal allerlei Insekten. Maar er is ook hier toch ergens eep gulden middenweg. We hebben er geen enkele behoefte aan, het dier te verafgoden, maar beschouwen zijn leven en aard wel met consideratie. En eerlijk gezegd heeft de zeer nauwe om gang met dieren ons er grondig van overtuigd dat ze heel verstandig en zelfgevoellg zijn en bovendien een zeer gedifferentieerd .zléleleven' (hoe moet men het anders noemen?) bezitten. Dan zijn nog bij vele dieren de zintuigen zó verfijnd, dat wij mensen met ons beperkte gehoor, gezicht etc er geen flauw begrip van hebben wat ze niet allemaal waarnemen kunnen Doch daarover gaat het nu niet. TJET is ongeveer ook vanuit deze gezichtshoek voornamelijk, dat Marnix Gijsen zijn essay .Het dier en wij' heeft geschreven. Hij begint met op te merken dat het tijd is, zich eens bezig te houden mei de .rechten van het dier', zoekt dan oude definities voor het begrip dier naast de mens. en signaleert het merkwaardige, recente boek van de Franse priester Gauthier (Un prëtre se penche sur les anlmaux. Een priester ver diept zich In de dieren) die zo vooruitstrevend en moedig ls. de dieren een ziel toe te kennen, en hen daarop prompt ook een hemel gunt. daar de kennis van goed en kwaad, droevig voorrecht van de mens. hun is bespaard Dat hoeft voor ons allemaal niet, maar In elk geval heeft Père Gauthier de .ziel' (woord dat we ook al met voorbehoud gebruiken) van het dier ont dekt. Gijsen gaat dan na, in welke opzichten het dier superieur is aan de mens het vergrijpt zich slechts bij uitzondering aan zijn soortgenoten b.v.. over de zintuigen en vele andere zaken spreekt Gijsen niet), hoever we er geestelijk en sentimenteel kontakt mee kunnen hebben, en kijkt dan eens vluchtig rond bij volkeren met andere godsdiensten dan het Christendom waar dieren vaak worden verafgood. Hij loopt met willekeurige zevenmijls laarzen door filosofie en maatschappelijke geschiedenis, te hooi en te gras iets interessants oppikkend uit de Talmud, de Bijbel, oude filosofen en grote dichters, en doorspekt dat met anecdotes en eigen waarnemingen. Door zijn langdurige verblijf in Amerika merkte hij dingen op die de ver stokte Europeaan gemakkelijk zouden kunnen ontgaan, b.v. de Invloed van Walt Disney, die de van oudsher bekende dierentypes en -reputaties (dap per als een leeuw, trouw als een hond etc.) is gaan herzien. Het is slechts in onze eeuw dat de reputatie van zekere dieren totaal herzien werd, vooral door de cartoons van Walt Disney. Bij hem is plots de muis, die gewoon spaarzaam was bij Esopus, geworden tol het symbool van het verstand, terwijl zijn beroemde kat Tom een bestendige kwaadaardige gaffeur en domoor werd. De kraaien zon b$ hem het symbool van het cynisme en de hond is bij hem niet trouw maar hopeloos dom, de beer een idiote plomperd. Naar wille keur inderdaad, biologisch gezien volkomen willekeurig, W.) de gradeert of promoveert hij een diersoort zonder zich aan de over leveringen van het klassieke dierenepos te storen. De Amerikaanse jeugd, die Esopus noch La Fontaine kentis geheel overgeleverd aan Disney op dat gebied. Ook wel aan de duizenden schrijvers van kinderboeken die, om er wat nieuws op te vinden, dikwijls een mis prezen dier in eer herstellen. Alleen de reputatie van de slang blijft sedert de bijbel constanf (pp. 21/22). Echt Gijsen is ook: ,Het is stellig dat de houding van de vrouw veel meer affectief is dan die van de man en het staat voor mij ook buiten twijfel dat de vrouw een neiging heeft om haar behoefte aan gezag, haar tendens om te heersen in vele gevallen voldoet wanneer ze een huisdier, dat van haar afhankelijk is, kan bevelen geven en het kan domineren. In dit verband is de aanwezigheid van een huis dier in een gezin dat noodgedwongen toch nooit honderd procent harmonisch kan zijn een perfecte bliksemafleider. De manier waarop een vrouw een huisdier aanspreekt in tegenwoordigheid van haar man, kan voor de verstandige echtgenoot een perfecte baro meter van de huwelijksverhouding zijn' (p. 24). Bij het lezen van zo'n passage herinner je je Ineens dat de vrouw ook nog al lang voor haar status als volwaardig mens. compleet met ziel en alles, heeft moeten strijden, en blijkbaar is dat nog steeds niet allemaal in ordel Zo kneuveli hij aangenaam verder, het gaat nooit erg diep, maar het ver strooit en geeft stof tot nadenken. HIJ komt tot de conclusie .Tenslotte zou onze verhouding tegenover het dier dezelfde moeten zijn als die welke wij tegenover onze medemensen moeten aannemen. Het is onze plicht in he: leven onze evennaaste zo weinig mogelijk psychisch en lichamelijk letsel te berokkenen' ,Het komt er voor ons op aan het dier niet nutteloos te Letterkundige kroniek doorHANSWARREN doen lijden. In de vorigs eeuw werd er alarm geslagen ever de tocstanc van de paarden die in de mijnen werkten, maar dat was in een periode toer. m Engeland meisjes van acht en tien jaar twaalf uur per dag in de mijner werkten in galerijen waar ze zelfs niet rechtop konden staan'. Een perspectief wat er overigens weer weinig toe doet, een stap verder, e: wij, slaven van mensen, benijden het dier zijn vrijheidl ■VTA dit essay volgen dan de bijdragen in proza en (enkele) in poëzie, er. dat is, zoals reeds gezegd, een allegaartje. De poëzie-bijdragen kan men wat de waarde betreft haast verwaarlozen. Het merkwaardigst Is nog een vreemd, ja, gruwelijk vers van de enige oudere in het gezelschap Karei Joncheere, een In Memoriam voor zijn oude kat die hij wegen^ de leeftijd had moeten doodschieten. Ter vertroosting van het dier vertelt hij dan een .beestachtige' gruwel, door mensen gepleegd, maar het geheel Is op een andere manier niet erg sympathiek, .overdone', doorgeslagen. Zo iets als iemand die weet dat verschrikkelijk vloeken voor de diepste com passie door kan gaan. Er zijn trouwens ook nog al wat .gekke' verhalen, let Falters .Cool song voor een derde hond' is een door alcohol en wellicht .weed' erg verward en wollig geworden gedaas op een feestje (talent, beslist) over de honden in haar leven. Met Jef Geeraets staan we. na een erg veel verklaring eisende titel .Waar de Kali-Yuga niet doordringt" (asterik en halve bladzij commentaar) ineens met beide woudlopersbenen stevig op de bergachtige bosbodem van de Ardennen. Het Is een aardig stuk over de ontmoetingen met dieren, ook wel haast geschikt voor een jagers- of natuurblad. In elk geval: goed en beeldend geschreven Veel verwarder (opzettelijker ook) is het verhaal over gekken en gekken- verplegers die ook wat getikt zijn van Fernand Handtpoorter, .Het detail'. Het gaat krampachtig over schildpadden dieren, was immers de op dracht? .Sirius, ook Fraise genaamd' van Daniël van Hecke is een tamelijk opzettelijk grapje, een niemendalletje, en Werner Pauwels brengt van zijn ,De Katten' ook niet veel indrukwekkends terecht Ze hebben hun best gedaan, is alles wat er van te zeggen valt. Nee, dan is .Een Heilige weer Thuis', waarin opgenomen ,Een Ellendige Hond' plus .De grap van het Vlieghavenmusje' van Roobjee een heel wat beter verhaal. Van het Leidsepleinsoort, vol nachtbraken, gekdoen. grietjes en homosexuelen, maar er zit vaart, sfeer en geest in, en de hond. heel opzettelijk met zijn staart er bijgesleept (Roobjee schrijft eerlijk: .de auteur werd betaald om een dierenverhaal te zitten verzinnen en het is echt wel een dierenverhaal hoorl) heeft werkelijk een functie in dit aardige stuk proza. Daarna valt het wat zoetsappige .Gesprek met mijn dieren' van Clem Schouwenaars tamelijk in het niet. die aanhef al: .De nacht is schalie blauw. Jullie weten het. mijn lieve dieren de meeste nachten van dit land zijn schalieblauw en zelden warm. herademd van zonlicht' Het wordt een soort poëtische evokaïie -ondom een weggelopen poes. met veel vage liefde en zo. maar weinig overtuigend. Grappig en heel direkt is het korte (twee pagina's) stukje .Oorlog' van Paul Snoek zijn vers is er naast Knap da korte novelle .Het Saubiest' van Herman Vos. over een pruisische cavalerie- officier die in Argentinië een estanc-a koopt en een oude knol (het Sau biest) die hij weigert anders dan een Duits legerpaard te behandelen. Met komische en ellendige gevolgen. Wev.erbergh heeft zich er met zijn kolder verhaaltje .Panne' met een Jantje van Le>cen van af gemaakt. Dat deed Dirk de Witte met Al de dieren die ik doodde' beslist met Het rs een eerlijk en sympatiek stuk, dat mogelijk het dichtste kemt bij het essay van Gijsen. en daarom mooi afrondt en afsluit Da W "e vertelt zonder eruge terughouding of vervelende senimentaliteit over he: .gewone' doden van dieren, zoals v«a dat ailen geregeld doen of moeten deen Het begint met 'net doden uit nieuwsgierigheid, veelal insekten, door kinderen, -"et toekijken als ratten verdronken worden, het uithaien va-- nussennesten. Gecompliceerd wordt het als je hond. van straatras en te ong nog. zeven kakelbonte welpjes produceert. Oprecht gevoelig, zonder enige nare bijsmaak vertelt hij van a's hondebevalling, hoe hij hielp toen er >ets niet goed ging, en hoe hij vier van de pasgeboren hondjes .opruimde'. Dit eerlijke en ernstige verslag is mogelijk, met het verhaal over het sterven van ce dne moederloze poesjes in de bijdrage van Clem Schouwenaar (pp 103-105) de duidelijkste iiiustratia van ons menselijk tekort tegenover het dier, bij alle welwillendheid. In ieder geval is dit niet alleen voor dierenliefhebbers een interessant boek, en wie weet. een kleine bijdrage tot eeri verbeterende verhouding tussen de mens en zijn medeschepselen. Marnix Gijsen *.i. Het dier Manteau. Brussel. Dan Haag GMP 33 Een beeld van de jongste ongeregeldheden in Londonderry

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15