Per dag 250
btw-klachten
Amsterdamse effectenbeurs
BIJ CONTROLEDIENST
Consument kan
ondernemer best
in toom houden
Gunstig jaar voor
Westlandsche
inln tot 73Q mln
STIMULERINGSBELEID IS NOG
TEVEEL MENSLIEVENDHEID'
Akkoord voorkomt
faillissement
Vasco-Mij
CV-plannen?
Even bellen!
Hollestelle NV
01100-6995
Binnenvaart over
dieptepunt heen
Waar zijn onze schepen?
Bromfietsgebruik
W trrocent zakeliik
Itavia koopt drie
F-28 Fellowships
ZATERDAG 11 JANUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
II
wijkmogelijkhei
(Van onze correspondent)
DEN HAAG (GPD) De heer L.
M. Bruins, directeur van de econo-l hoeveF ze kunnen gaan'
DEN HAAG (ANK') Op grond van
de tot nu top bekende resultaten over
1968 kan de N\ Westlandsche Hypo
theekbank in overeenstemming met
de in het halfjaarsbericht uitgespro
ken verwachting op een gunstig
boekjaar terugzien. De marge tussen dej
gemiddelde hypotheek- en pandbricfren-
te handhaafde zich bij voortduring op lVv\\VVVWVVVWlAVVW^^^
een hoog niveau. De hypotliekenporte--
leuille, die enkele jaren achtereen rond
f miljard schommelde, vertoonde:
5, zoals de kruide- mot name in de tweede helft van 19681
in die branche een weer een stijging,
flinke concurrentie. De prijzen liggen Tegenover 'een bedrag van 137 mini
In de ene winkel duidelijk hoger dan aan gesloten leningen stonden 96 mini;
in de andere. i aan aflossingen, zodat het hypotheken-
De huisvrouw is bereid een klein na-1 bestand persaldo in 1968 met 41
delig prijsverschil voor lief te nemen min tot l 793 min steeg. De Loene-
om zich tijd en moeite te besparen mende vraag naar hypothecair krediet
,Er is een gegeven spanning waarbij; uil verschillende sectoren van het eco-
het publiek er niet toe komt uit ce; nomisch leven vindt onder meer haar
wijken. Maar die spanning moet natuur-; oorzaak in het feit, dat de hoge ren-
Iijk niet te ®root worden De winke- lestand op de kapitaalmarkt langzamer-
precies aan tot" hand als normaal is aanvaard. De be
trekkelijke rust, die de kapitaalmarkt
rente ïri 1968 kenmerkte, vindt uiter-
de pand-
voelen i
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
AMSTERDAM 10-1 (ANP) - Lon
den 8.6;i—8.63%; New York 3.6!%
-3.62; Montreal 3.37—3.37',4; Pa
rijs 73.12—73.17; Brussel 7.21%-
7 31%. frankfort 90.45—90.50:
Stockholm 70.00'-—70.05%. Zürich
83.78%83.83%. Milaan >7 97%—
58 02% Kopenhagen 48.19%—
18 24%. Oslo 50.62%—5067'-..: We-
VV*AAi%AAIVVWVSA<VVWVAAIVVVV
INTERNATIONALS
GEVRAAGD
mische controledienst, is het met £X"ï!l1 j""1 °°f l«" ï'Tp'-s
d, consumentenbond eens dat het omH ïiSS'ndJVS
mede van de verbruikers afhangt nuari 1968 (Ie btw is ingevoerd, heeft markt, achtereenvolgens tegen een ren-l
op welk niveau de prijzen zich in: Jjfek®a^nvaardïaar^ivèau1 stoUe^weer" 6 7b Inclusief' spaarpar.d-
de komende maanden zullen stabi- 5"t.wn«erd. pj^nrnr» ga-
Hoeren Dp striiriunarHiVhpiri t-sin .Wat wij vooral in de gaten moeten hou-1 45 min. Daarnaast werd onderhands -eet donderdag te
J den is dat er in Nederland niet te veel 47 min geleend. Met inachtneming de flauwe -crier.-:» aldaar eerder dew 1
de consument is zeker van invloed',concurrentiebeperkende situaties ont- van aflossingen endergelijke «v»ee het - voor Amsterdam gistcrer. blijkbaar
w - staan", zegt de heer Bruins. ,Wij zijn er bestand aan pandbrieven en cningen' goede stimulans geweest Vrijwel alle
legt nij. ,we leven ecnt niet meer. voor om onmiddellijk aan de bel te, op schuldbekentenis in 1968 met 40 nationale waarden ga-
in een tijd dat de ondernemer zo trekken'-
maar alles met zijn prijs kan doen. j
In de Koreatijd bijvoorbeeld lag
dat nog duidelijk anders'.
Het centraal planbureau heeft be
cijferd dat de kosten van levenson
derhoud dit jaar met zes procent
zullen stijgen. Anderhalf procent;
(laartan komt voor rekening van de
btw. De ontwikkelingen in de eer
ste dagen van. dit jaar doen ver
moeden dat het wel eens meer dan
zes procent zou kunnen worden. Wat
hult de heer Bruins daarvan
Voorzitter Friese K.U.K.
Andere grondslag
is noodzakelijk
Hij zegt: ,Er heerst bij het publiek
bepaald geen paniekstemming. Dat
blijkt ook wel uit de toon van de mees
te klachten. Er is zo'n sfeer van: .Hier LEEUWARDEN (GPD) .Onderzocht
ben ik dan met m'n klacht. Dit is me! worden of hel regionale stintulerings-
overkomen'. I beleid, niet alleen voor de regio, maar
Hel is een onmogelijkheid nu al te zeg-; ook voor Nederland als geheel, econo-
gen hoe het pnjzenbeeld uiteindelijk zal mische noodzaak is. Het regionale
worden. Er zijn nog zoveel factoren die derzoek zal niet alleen het
opening ho
gere koersen *.e zien ten opzicb'.i
voorgaande slotnlveau De stemming kon
als goed prijshoudend lot vast worden
kenmerkt. Zo .verbeterde' AKU een gulden
tot 129 Unilever ging ruim een gulder.
hoog tot 126.70. Hoogovens deed hetzelfde op
101 50. Philips, donderdag flauw, herstelde
zich tot 16! 1159 501 Later liep Philips nog
even op tot 161 50. Kon. Olie deed het
vankehjk kalm aan met een koerswinsl
30 cent op 178.40. Doch liep daarna op tot
circa 179 Het publiek nam in al deze fond
sen wat stukken uit de markt. De handel
droeg echter een kalm karakter doch schonk
vertrouwen voor de komende beursdagen
Mede in verband met het naderende week-
volkmgsconccntratie is dat de rand-1 einde bleef de arbitrage dicht bij huls. Voor
stad zodanig vol is of op korte ter-1 AKU en Hoogovens loonde lie; buitenland
mijn zodanig' vol raakt dat het kriti» enige belangstelling Kon
scne punt wordt bereikt, dan is hetiop de Newyorkse beurs verbeteren doch de
een nationaal belang, dat er spreiding overige Nederlandse fondsen bleven prak-
activiteiten plaatsvindt. Een goed Useh onveranderd.
de zaak vertroebelen. Pas over enkele! van regionale investeringen moeten be-,
maanden kun je een duidelijk inzicht: rekenen, maar ook duidelijk de waarde
krijgen'. van het spreidingsgebieil voor de gehe-
De Vont rol edienst is een afdeling van Ie nationale economie moeten bepalen',
het ministerie van economische zaken. Dit zei vrijdagmiddag de voorzitter van
Per dag komen er sinds de btw 250 de kamer tan koophandel en fabrieken
klachten binnen, die zorgvuldig nage-l voor Friesland, drs. A. de Boer in zijn
bokken worden. Een leger van tweehon-| nieuwjaarsrede,
derd controle-ambtenaren verkent het'
piijzenfront.
veel. 250 klachten per dag? De
heer Bruins: .Ja en nee «ie j»
vergelijkt met normale omstandigheden 1331
dsn wel Maar als je je realiseert hoe-
veel prijzen er op het ogenblik ge-
d worde-
regionaal stimuleringsbeleid blijkt dan! De cultures schommelden rond
inderdaad een nationaal economische I gaande slot niveau. De scheepvr
noodzaak te zijn en raakt daarmee het goed gedisponeerd. Nederland
odium van liefdadigheid kwijt' Nog te-
éndemeiit I vcel- v'inc,t drs- De Boer, is de grond
slag van het stimulermgsbeleid liefda
digheid. Deze basis van menslievend
heid heeft tot gevolg dat het vaak emo
tioneel bepaald wordt en dat het gehele
beleid geen logisch samenhangend ge
heel vormt. De tweede consequentie van
het menslievend karakter van het regi-]de opening
onaal beleid is. dat het niet al te veel KLM ?af ce
mag kosten.: de voor dit doel beschik-: derhalv» gul
Refererend aan ,de nota inzake groed bare gelden hebben het karakter van vaste <emn:
en structuur van onze economie' van een sluitpost. Drs. De Boer zei voorts dB?c' 1 wüe<
zei drs. De Boer als het resuMdat vele ondernemers weinig contentI Heine1--
van een onderzoek naar de be-j zijn met de huidige investeringspremie-l Organ
regeling, waarvan ze met weten of ze
-,oor jn aanmerking kunnen komen
gelen nemen om zich te beschermen tegen
ylagdlscriminatie. zo heeft de Kon. Ned.
dersvereniging medegedeeld. Mogelijk dat dit
een goede stimulans kan betekenen voor de
Nederlandse scheepvaartwaarden. aldUB de
beurs. De staatsfondsenmarkt kwam goed
voor de dag, De stemming was er aan de
vaste kant met. een vrij levendige handel bij
koersstijging te zien van an-
n op 217.50 Deli Mij zette de
e van de voorgaande beurs-
OBLIGATIES
Staatsleningen
3%b
92
Ned 39 4%
Ned '60-1 4 '4
Ned '61 4'/*
N Staff '47 3%
Ned '54-1-2 3%
Ned '55-1 3%
Ned '37 3
'46 3
N Doll '47 3
A mat. Rubb
39% HVA-miJen vei
37 -l AKU
83*» Dell MIJ e
87% Hoogovens c
83 Kon Zout On
7'-% Philips gem.be
74 4 Unilever c
Dordt Pel r.
83'Idem pref.
82% Kon Petr.
89 IIAL
KLM
KNSM
Ned S'.v.
Ommeren e
Rolt. Lloyd
11% 80 I'Jo. 19 üazcile
159.90$ 161.601 G„,,,
125.50 127.40
Bank- en kredietwezen
BvNG '57 6 96 96%
BvNG '58-'59 4% 83". 84
BvNG '66-1 7 1014 101-
BvNG '67-1-2 6% 99% 99%
BvNG 68-1-2 6'. 99% 99'»
BvNG '65-1 5% 91% 9'-%
BvNG'58 5'4 V. 61
BvNG '64 5'4 88 384
Hypotheekbanken
Handel. Industrie ei
BP 66 7% 101%
KZK 65 8 95%
N Gas L' '66 8% !02%
Pgcm '57 6 93'»
Pgem 64 6 94%
R.rljn pijp!- S'4 93%
KLM '68 7 98%
KLM 4% 95%
Premleleninger
A'dam '5! 73%
A dam "56-1 "3%
Dordr '56 «9%
Eindhoven '54 69%
D. Haag '52-'. 34 3
D Haag '52-2 33d
R dam '52.1 31
R'dam '52-2 84%
R'dam '57 35%
Utrecht '52 105 3
Z.-Holl. '59 85%
Verklaring: gedaan en bieden; 6gedaa
Unie
N IET- A CTIEV E
Alg. Fonds oe:
Converto
Holland Fund
Interunle
Utlllco
Eur opafonds
Eurunlon
Valeurop
Alg Bank Ned 27.'
AMEV 2::
Amrobank 8:
Delta verz.groep 321
Geld Tielens
Gist Brocades
Grinten v. d.
Gruyter 8 cpr
Heineken
Hero Cons.
Hombjirg 250
Iloogenboscfe 257
Hoogenstr 103
Indoheem 19,70
Inierlas 410
Uiternatio 293
Kerao Corset >57
Kempen en Beg '2J
KN Papier '.33',
KV Tapijt 263
Lindeteves 145
t.ijempf :ss
Lijm eD Gel 122
Meelfab NB c 230
Mees Bouw :-j I
Mosa 3»
Muller Co nb 361
Kaarden 616
Ned- Exp papier ::3
Ned. KabeJ 309%
BUITEN L. CERTIF1CA1 EN
VERENIGDE STA
Cate
Handel.
idusli
Alb, Heljn 243,80
Amst. Ballast 114.50
Amst. Droogd 10'.%
Bensdorp Int. 200
Bergh en Jurgene 195
Berkel Pat. 18!
Nutricta
Nsjverd -ter
Overz. Gas
Pakhoed H.
Palthe
Philips gem.be;
Pietersen Co
Pont hout
Ruhaak Co
Rijn-Schelde
Seh. Exp. Mi]
Sch. Exp Mij
Schokbeton
Scholt Honis
Simon de Wit
Stokvis
Pepstco
Radio Corp.
Republic Steel
Shell OU
Sperry Rand
Standard Brands
Studebaker
Sunr. Mid
Texas fnstr. 3
Un. Pac. Rr.
US Steel
Westingh. Elec.
Wool worth
50 %t
42%
68%
i laten; b— bieden; 1—laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23;
DRS LANGERAAR SPANT
KORT GEDING AAN
TEGEN EMS
Vredestein neemt
.Olga' over
helde teleur op 157 '158 30' KZ-
leef goed prijshoudend op 196
Uernatlonale waarden kor. AKU
oplopen tot 129 80 hetgeen vrijwel de
(ADVERTENTIE)
worden
In Nederland zijn alle prijzen vrij. Als
de winkeliers het in hun hoofd halen
een blikje schoensmeer, dat vroeger een
kwartje kostte, voor 50 cent te gaan
verkopen dan kunnen zij dat in princi
pe doen. Met dien verstande dat de
minister, als het hem te gortig wordt,
knn Ingrijpen door een prijzenmaatre-j
gel af te kondigen.
en evenmin hoe hoog zij is. De heer De hoogst, koer» tan ae dag was Ph.bps sloot
Boer deed de suggestie elke uitbreiding'°p 'o! "00*ovf"s.. n;. «-niWer oire» i2ï
van meer dan een miljoen gulden ais f" OU* op 178« tan de scheepvaart-
re' te hftsohou-l Waarden was tan ommeren zeer -i p
240 Vergeleken met de slotkoers van de vo
l's AKU zich deze beursweek
'erbeteren Hoogovens. Philips
Kon Olie waren aan de flaut
steeg circa 5 gulden
;itbre;dlng van allure' te beschou
wen en de maatregel voor premiëring
van .normale uitbreidingen' idie 15 pet; nge
subsidie krijgen) voor vier jaar vast te e
stellen, los van de schommelingen op
de arbeidsmarkt.
De heer De Boer zei voorts in zijn le-
rr 1 HEERLEN (ANP) Bewindvoerders zing dat bij afwezigheid van een in-
i 0€Spr£R€Il en directie van de in surseance verke- (lustrieel complex in Friesland zelf. de i
rende Vascomij te Heerlen hebben me- provincie steeds afhankelijker wordt. Industrie
Er gelden In de economie prijsge- ,]etredeeld dat zii niet het gemeentebe- Als dit doorgaat rest voor Friesland; Schcepv
riragsregels. De ondernemer die zich, Heerlen vriidairmiddae" over-1 slechts een bestemming als groen ele- Bank- e
daaraan niet houdt wordt vermanend 8,uu^ Tan Heerlen vryaagnimaag over j mon) fori„aat aan de'periferie van Handel e
lnpso«prol<,.n door de inMm. ooo»te,tm,inK hobu™ bereikt omtrent Ujeme.,
van de controledienst. Meestal Is een: een regeling, waardoor de reeds aange-,
i gesprek voldoende. ,\Vij praten kondigde executies van het woningbezit
dor vennootschap en haar daarmede on-1
verbrekelijk verbonden faillissement
1 worden voorkomen.
ANP-CBS BF.L'RSINDICES
De regeling houdt in, dat aan concur
rentie crediteuren een akkoord zal wor
den aangeboden, bestaande in een di
recte uitkering gevolgd door een in uit»
zicht gestelde na-uitkering met bijbeta
ling van rente.
Voorts zullen de voormalige werkne
mers van Vascomij volledige genoegdoe
ning ontvangen.
Deze regeling kon tot stand worden ge
bracht door de medewerking van de
Limburgse Bouw Maatschappij (LBM)
N.V. de buiten de surseance geble-
en vennootschap der familie Joosten
KNRV bezorgd over ontwikkeling
Staatsrederijen Oostbloklanden
steeds sterker concurrent
Resultaten werden
nadelig beïnvloed
DEN HAAG (ANP) .Olga' Leid-
se matrassenfabrieken NV te Leiden
DEN HAAG (ANP) De door ,]e een van de vooraanstaande fabrikanten
on nk- van matrassen uit polyether schuim in
aandeelhoudersvergadering op -5 n Nederland. u per jknuari 1969 voi-
ir'dc'^A.^b.ppu «g.
i.ort Soó,nS „Se„ :t :iTSu?SSS2». Frt
aangespannen. be<jrijf van Qlga dal ,n h6aar vestiging
Hij stelt, dat de EMS verplicht is tot,;n Leiden werk biedt aan circa 110 per-
betaling van een schadeloosstelling ook; SOnen en ln haar dochteronderneming
/rliever en al is het ontslag nietig, zoals drs. Lan- Union te Drachten aan c;rca 35 perso-
icant KLM geraar meen*. Het geding dient op lo' nen, zal als autonome organisatie bin*;
J januari voor de president van de Haag-:nen het Vredestein-verband blijven op-
se rechtbank. Half augustus werd drs treden onder de huidige directie,
i Langeraar ziek. Hij bleef dit tot half]
10-1 i december. In die tussentijd werd de
27.41 aandeelhoudersvergadering gehouden.]
18 2; die besloot met onmiddellijke ingang!
9i.i j drs. Langeraar te ontslaan. Op ver-I
9« t! korte termijn procedeert de heer Lan-i
geraar voor de Haagse rechtbank tegen
dit ontslag. Hij vindt dat hij niet ont
slagen kan worden voor de datum
waarop hij genezen werd verklaard.
Contractueel meent de heer Langeraar
recht op schadeloosstelling te hebben
van ten minste een half jaar. Deze ter
mijn gaat volgens hem pas in nadat hij
was genezen. Drs. Langeraar acht het
onrechtmatig van de EMS om met be
taling van de schadeloosstelling
te wachten omdat een procedure tegen
het ontslag loopt.
ZAAGMOLENSTRAAT 1, GOES
tegen
in ernstige overweging' hun prijs te
herzien. Heeft, dat op grote selmn)
in een bepaalde sector (schoenen,
fietsen, ik noem maar wat) geen
effent, dan zouden wij de minister
in overweging moeten geven op ie
treden. Wij waarschuwen hein trou
wens al als wij het gevoel hebben
dat lief ergens uit de hand dreigt
te lopen'.
In de eerste dagen van de btw zijn er
hier en daar al prijzen gesignaleerd
die beslist fout zijn. Wie plotseling
15, 20 of 25 procent meer moet beta
len doet er verstandig aan direct de
economische controledienst, Jan van
Nassaustraat 50, Den Haag, op de hoog
te te stellen. In Nederland gaan de
prijzen van de meeste dingen los van
belastingmaatregelen jaarlijks met
een procent of vier. vijf omhoog |UCu Uc w. - .->
Maar er zijn ook artikelen die door de darrl en de "firma F. van Lanschot te speold. staatsrederijen uit Rusland, KNRV-voorzitter
jaren heen goedkoper zijn geworden, Hertnvenhoseh en de preferente ere- Oost-Duitsland en Polen, proheren in j merkte op dat de reders het vorig jaar I over j,et dieptepunt heenraakt.
zoals koelkasten, wasmachines en tv- s He toenemende mate een aandeel te ver- een toename van het ladingaanbod heb- Het verbeterde resultaat is met name!
toestellen Oiteuren. ate auen zeaere werven door tarieven te vragen die naar ben kunnen constateren, maar deze toe- fianken aan de onlevin? in de vrach-
den om een oplossing mogelijk te ma- westerse maatstaven niet economisch name heeft geen gelijke tred gehouden1 tenmark, cgdurende de° laatste drie'
Het btw-effect prijzen kan ln ken zijn. Dit is donderdag in Amsterdam niet de steeds stijgende kosten 'maanden van 1968 De w;
•esterse lan-
.1 bes
gen gevoerd, maar er zijn nog geen
resultaten. In ieder geval zullen de wes
terse scheepvaartlanden een absolute
eenheid moeten vormen', meende de heer
AMSTERDAM (ANP) De steeds toe-jMarsman. Over de gang van zaken bij
nemende concurrentie van staatsrederij-Nederlandse reders gedurende het af-
de hypotheekhouders, de banken H. Al- en uit het oostblok heeft Nederlandsegelopen jaar werd tijdens de perscon-
bert "de Barv en Co. N.V. te Amster- reders ook het vorig jaar parten ge- ïerentie weinig concreets meegedeeld,
dam dp 'firma F van Lanschot - K'
1 's-Hertogenbosch. en de preferente c
'jditeuren, die allen zekere c
ROTTERDAM (GPD) De Nederland
se binnenscheepvaart heeft, aldus het
jaarverslag van de Nederlandse Pro
testants Christelijke Schippersbond, in
1968 gunstiger bedrijfsresultaten be-
haald dan In het voorafgaande jaar. Het
Schreuder iaat rjcj, aanzien dat de binnenvaart
ABIDA !0 te Bandarmashar
ADONIS 9 te Famagusta
ADL'LIS 9 v Hoek van Hol
land n Antwerpen
ALGOL 9 500 m zo V St
Helena n Rotterdam
ALGORAB 10 te Hamburg
ALIOTH 9 v Bremen n
Santos
ALNITAK 9 v Ras Tanura
n Port Sudan
AMELAND 8 200 m wzw v
El Salvador n Vancouver
AMERSKERK 9 1200 m z
v Las Palmas n Colombo
AMSTELPARK 9 50 m nw
v Port Etlenne n Beiroet
AMSTELVELD 8 105 m
wzw v Durban n Kaap
stad
ANCO SPRAY 8 1400 m
wnw v CaUao n Mel-
ARCA 9 v KiUingholme. 10
te Sunderland verw.
ARCTIC 3 600 sn zo v Kp
Farewell n Frederiksha-
theorie maximaal 12 procent zijn. maar;"" meegedeeld door de heer H. J. M;
!s in de meeste gevallen zeker niot.De gemeente Heerlen stemde alsnog in man he-stuurslid van de Koninklijke
meer dan 6 procent. Rekening houdend dé regeling toe. hoewel de door haar Nederlandse Reeders Vereeniging tij-,
met de gewone jaarlijkse .prijzentrend' gestelde termijn op 1 januari 1969 was dens de jaarlijkse persconferentie van
kan het dus zijn dat sommige goederen' verstreken. Door deze oplossing te aan- de KNRV.
rirtf S!" tih v fvfpf m°/prnüif nmt"1 vaarden zal de gemeente Heerlen eige-De heer Marman verklaarde voorts
der vvotden. Maar veel meerook niet. worden van het overgrote deel der dat gevreesd moet dat de penetratie
Het goed toepassen van de btw is een!*1»^ wotaen van nei. o»«8'"w u nocrhiokvioten rich ook de ko-
vr.j ingewikkelde zaak. die nog lang Vascowoningen. Vascomij behoudt m de laren zal doorzetten. Er moeten'
net alle middenstanders volledig onder transactie de mogelijkheid de woningen
te zijner tijd terug te kopen. j
Het thans bereikte akkoord behoeft nog
de Instemming van de raad der gemeen
te Heerlen en hogere instanties, terwijl
tenslotte aanvaarding van het akkoord
door concurrente crediteuren, gevolgd
door homologatie door de arrondisse
mentsrechtbank, noodzakelijk Is. aldus
besloot de mededeling.
de knie hebben. Zij berekenen soms voor
het ene produkt te veel en voor het
andere te weinig. Pas over een paar
maanden zullen ze soepel meedraaien
in het nieuwe systeem.
Het werk van de mannen van de con-
Iroledienst bepaalt zich niet tot het
uitpluizen van de klachten. ,Als Je je
daartoe bepaalde zou je een vertroe
beld beeld krijgen. Maar het is natuur
lijk wel zo dat we de controle ver
dichten daar waar het mis zou kunnen
zijn, zegt de heer Bruins, die de con
sument het advies geeft goed op te
letten. Hij heeft overigens het Idee dat
dit wel gebeurt. ,Hét publiek is de
laatste Jaren zonder twijfel prijsbewus
ter geworden. Nu met de btw is er
bovendien een zekere nieuwsgierigheid.
Zo van: wat gaat het nu worden'.
In loom houden
De consument kan volgens de heer
Brums de ondernemer hel best in toom
houden in de branches waar een
KRACHTIGE ECONOMISCHE
OPLEVING IN DUITSLAND
WIESBADEN (DPA) In het afge
lopen jaar heeft (le economische oplc-
De resultaten werden het vorig na
delig beïnvloed door onder anoere de
devaluatie van het Engelse pond en
door de zware concurrentie van de
Oostbloklanden. Zeer sombere gelui
den moest het KNRV-bestuur bij
monde van bestuurslid W. Vermaas
laten horen over de gang van zaken
in de Nederlandse kustvaart.
De magere resultaten zijn volgens de
heer Vermaas voornamelijk het gevolg
van de zwakke positie welke de Ne
derlandse kustvaart het vorig jaar in
nam. De KNRV-bestuurder noemde in
dit verband de gunstige krediet- en fis
cale faciliteiten die buitenlandse kust-
vaartreders in hun landen krijgen en de
zware kostenstijgingen waaraan men in
Nederland is blootgesteld. De heer Ver
maas het weten dat in 1968 het aan
tal schepen van de Nederlandse kust-
vaartvloot van 822 is teruggelopen tot
770. Voorts heeft de stijging van de
gemiddelde ouderdom van de vloot zich
ook vorig jaar voortgezet. Deze ouder
domskwaal werd onder meer veroor
zaakt door de geringe nieuwbouw in de
kustvaartsector.
maanden van 1968. De wachttijd bin
nenslands werd tot een minimum be
perkt en hier en daar ontstond zelfs
gebrek aan scheepsruimte. Ook de Rijn
vaart was beter, hetgeen tot uitdruk
king kwam ;n het oplopen van de
vrachtprijzen. De Nederlandse suikerin
dustrie. die de grootste bietencampagne
uit de geschiedenis achter de rug heeft,
kreeg ongeveer 5.5 miljoen ton bieten
te verwerken. De binnenscheepvaart
heeft 59 k 60 procent van het vervoer
voor haar rekening genomen. De moei
lijkheden in de binnenvaart zijn on
danks de mildere stemming nog niet
opgelost. Vooral de aangekondigde ver
dwijning op 1 juli 1070 van de even
redige vrachtverdeling baart de schip
pers zorgen.
KRACHTIGE EXPANSIE
EEG-ECONOMIE
BRUSSEL (ANP) -De gegevens
die de Europese commissie met
haar jongste conjunctuurenquête cent) en tijdens" het werk"
onder het bedrijfsleven heeft ver
zameld, doen verwachten dat de
economische expansie in de ko
mende maanden krachtig zal blij
ven.
In de gemeenschap als geheel zijn de
Ondernemers van mening dat de indu
striële produktie in de afgelopen maan
den in een snel tempo is toegenomen.
Een reeds aanzienlijke stijgende con-
Junctuurtondens is nog versterkt door
ing in West-Duitsland nu de inzin
king van 1966 en 1967 geleid tol een
toeneming van het bruto nationaal pro
dukt met negen procent ten opzichte
van 1967.
Blijkens voorlopige gegevens van het
bureau voor de statistiek in Wiesba
den had het Westduitse BNP in 1968
een waarde van 527,2 miljard dm, 8,9
procent (43,3 miljard dm) meer dan in
1967 gerekend naar lopende prijzen of
AMSTERDAM (AM De q g procent meer gerekend naar de prij-
deht. voor de bezitters t an deze twee- aen vnn 95,
wieier in belangrijke mate de zakelijke! Ook de produktiviteit van de Westduit-
vertroef,e ,„rt .P
delkorte afstand (10--0 km). Dit is de Vj|n |)rul0 nationaal produkt per
één tan de conclusies uit een recent werkende. De beroepsbevolking in de
onderzoek naar het gebruik van d<ri bondsrepubliek, die :n 1967 ten opzichte
van het voorgaande jaar met drie pro-
bromfiets, dat medio 1968 11 p c(?nt verminderd». :s vorig jaar met 0,1
van de RAJ-afdeling bromfietsen werd pr0cent toegenomen.
opgesteld. rrnoTr nttfTOr ÏKellowshïpT''bèltfeid. zo"7s "üT~Roinëjdienst secretariaat eD concernzaken on-
Hoewel het aantal gebruiksdoeleinden KIUIV FfcKMh UUllJL 1 meegedeeld De levering begint in april, der leiding van de huidige chef van het
is toegenomen, overweegt hei zakelijk Over het bedrag dat met de opdracht: vervoer, mr W. J. de Graaff.
ffi? rrdéiXf Tn! STRAALVLIEGTUIG GESTART S.JSS3? SLXïï
het woon-werkverkeer (46 procent), om SCHIPHOL
huls naar school te rijden (10 pro-
en tijdens het werk (4 procent 1
Daarnaast ;s de brommer belangrijk js thans begonnen met de produktie
w""wv"r",pn 0 de drie prototypen van het eerste
Hoogste beleid NS
bij concernleiding
UTRECHT (ANP) Het hoogste be
leid b(j de Nederlandse Spoorwegen zal
voortaan worden gevoerd door een team
van negen afdelingschefs. Het zal wor
den geleid door de directie. .Concern-
leidinggroep' wordt het nieuwe team
I genoemd. Het is èen vorm van .colle
giaal management', aldus de Neder-
i landse Spoorwegen.
Binnenkort wordt een nieuwe dienst op
gericht, .organisatie en planning' waar
de huidige directiesecretaris.
ARES 9 330 m zn
r. Pto Cabello
ARGOS 9 rede Ashdod
ARISTOTELFS 8 1040 m no
v Paramaribo n Delfzijl
ARTEMIS 8 300 m w v
Casablanca n Amsterdam
ASMIDISKE 9 220 m zzo v
Kp Santa Marfegrande c
Rosarlo
AVEDRECHT 9 300 m v
Monrovia n Lands End
BALOG 9 te Douala
BANDA 8 520 m zw San
Francisco n Keelur.g
BAREXDRECHT 9 270 m w
Cochin n Kaohsiung
BILUTON 9 150 m ozo
Saigon n Hongkong
CALAMARES 8 300 ra nw
Madeira n Genua
CALTEX MADRID 9 te
Malta
CALTEX NEDERLAND 9
110 m z Lourenco Mar-
CAMITIA 9 375 m nno v
Ascension n Curacao
CAPILUNA 9 200 m o v
Lourenco Marques n
CAPISTERIA 9 275 m ozo
Mogadiscio n Mena
CHARIS 10 v Bremen n
Hamburg
CHEVRON AMSTERDAM 9
540 m ono
Ascension n Perz. Golf
CHEVRON DELFZIJL 9 v
Antwerpen n R'dam
CHEVRON NAPELS 9 600
m ono Mombasa
CHEVRON EINDHOVEN 9
230 m 7.0 Saigon n
Bahrein
CHIRON 9 v Kingston n
CONGOKUST 9 60 m z
Las Palmas n Vlissingen
DAPHNE 9 100 m n
Lomores n Lavera
DAPHNIS 9 95 m o Malta
GEESTSTAR 9 r
Dominica n Liverpool
GORREDIJK 9 v Hamburg
n Antwerpen
GRAVELAND 9 v Salvador
n Amsterdam
GULF HOLLANDER 9 110
m w Little Quoin n Mena
GULF ITALIAN 9 80 m n
Kp Blanc n Mllfordhaten
HAGNO 8 te Amsterdam
HERCULES 9 Port au
Prince
HERMES 9 te Hamburg
HOOGKERK 9 640 m o
Ascension n Antwerpen
HOUTMAN 9 SO m zw
Nieuw Guinea n Manila
ILIAS 9 te Rotterdam
JASON 10 te
Port of Spain
CA AP HOORN
Bermuda n C
KAMPERDIJK
La Libertad n Los
KARACHI 9 v Labua:
te Manila verw
KARAKORUM 8 390 n
Socotra n Dubal
KARIMATA 9 ten a:
rede HsinJcang
KATSEDIJK 9 180 m
Rjo de
1 onderhoudt
diensten en
in het buit:
f cuaiH cu ia van uia.11 uuuiciihui l uu» i 5 geleidelijke
yliegtuigenfabriek Vereinigte Flug- der "meer "op'G'è'nève.^Baze'Clïónacö, i hoofdkantoren van de spoorwi
whe Werke (VF\V) m BremenNlre Athene en Korfoe Utrco^t.
verscnemene omnenianose d voortdurende o-elei
ls van plan binnenkort ooklop ÜC ,u eg van voortaurenae geiei
inland té gaan vliegen, on-l veranderingen in de organisatie 1
voor het doen van boodschappen (20
procent 1. om in het weekeinde te gaan n,,jts(. slnialverkeersvliegtuig, de twee-
rijden 19 procent 1 en om op visite „„.torige VFW-614. De eerste machine
respectievelijk mée op vakantie te gaan; mont op j fehruari 1971 7.,jn ««rste
6 procent
Voor bijna de helft
fietsers, die op school z(jn of in
beroep werkzaam, bedraagt de afstand 44 passagi
tussen huis en werk of school tussen snelheid vi
2.5 en 10 km.
deze afstand wordt n hoofdzaak
bruik gemaakt van de bromfiets,
proefvlucht maken,
alle brom-i De VFW-614 is een klein toestel d
j ontworpen is voor korte afstanden 1
van 740 km per uur over een
het overbruggen van] afstand van maximaal 800 km zal kun-
e-j nen vervoer.
lij De F-28 Fellowship %'an Fokker en het
afstanden tot 2,5 km speelt naast le Duitse
bromfiets ook de fiers
rol Bij 1
■nhaaleffee.ten d'.e in Frankrijk optra- 10-20 km is de bromfiets sterk favo-|
den na de stakingsperiode in mei-junl,I riet. terwijl boven de 20 km de auto (65 passagiers)
van deze gege-'en hel openbaar vervoer het dagelijkse] r
1 transport meestal o
andere categorie dan de VFW-
va,mn,aatschappij kr«St' Het
ker drie vliegtuigen van het type^F-28. OELTADRECHT 9 270
D^emÏTTO mV
La ruisend n Tranmere
Dl LOM A 9 610 m W+n
Auckland n Whangarei
DIOGENES 10 1e
Buenaveotura
DORDRECHT 8 te R'dam
DORESTAD 9 te R'dam
DUIVENDRECHT 9 220 m
nnw Perth n Albanië
EEMLAND 9 v Rio de
Janeiro n Cabedelo
EEMSTROOM 9 te
Amsterdam
EOS 10 te Bremen
ESSO AMSTEERDAM 9 320
m no Bermuda n
New York
ESSO DEN HAAG 8 340 m
n Dakar n Rastanura
ESSO ROTTERDAM 8 500
m no Guadaloupe n
FOREST HILL 8 180 m nno
Aruba n Milfordhaven
FOREST LAKE 8 1500 m
no Trinidad n Aruba
GAASTERLAND 9 v
Hamburg n Bremen
GABONKUST 10 te
Cristobal
HOOG EN LAAG WATER
J-
NAP
NAP
12 januari
uur meter
uur meter
uur meter
uur meter
Vlissingen
7.37
157
20.10
161
1.34
145
14.12
178
Temeuzen
8.06
175
20.40
178
2.00
159
14.36
192
Zierilczee
8.30
118
21.08
134
2.19
113
14.48
-145
Hansweer!
8.32
191
21.08
196
2.26
174
15.02
206
Wemeldinge
8.58
141
21.32
157
2.32
131
14.59
166
1 13 januari
1 Vlissingen
8.40
149
21.18
160
2.35
141
15.18
173
Terneuzen
9.09
168
21.47
178
2.58
•155
15.40
187
1 Zlerikzee
9.26
115
22.18
132
3.17
111
15.51
140
Hansweerl
9.34
185
22.15
196
3.25
170
16.06
202
1 Wemeldinge
9.53
138
22.40
155
3.16
131
16.06
165
KERKEDIJK 10
Janeiro
KERMIA 9 t Peut
Couronne n Stanlow
KORENDIJK 10 te Bremen
KOROVINA 10 te
Tabangao
KOSICIA 9 v Pta Cardon
n Rotterdam
KOUDEKERK 9 v Pusan n
Yokohama
KREBSIA 9 v
Avonmouth n R'dam
KREON 11 te Antwerpen
KRYPTOS 9 te Piraeus
KYLIX 10 v Gothcnborg n
Stockholm
LADON 9 te R'dam
LANGKOEAS 9 v
Djakarta n Ballk Papan
LIBERIAKUST 10 te
Amsterdam
LOIRELLOYD 9 V R'dam n
Bremen
MACOMA- 9 100 m n v
Las Palmas n
Thameshaven
MADISONLI.OYD 8 220 m
zw v Isle de la Reunion n
Penang
MAINLLOYD pass 9 Mona
Passage n Duinkerken
MARATHON 9 tc Njckerie
MARIAN MARIA (I
Marseille n Tripoll
MARKAB 8 10 m nnw v
Ayr n Paisley
MAROX 10 te Nassau
MEDITERRANEAN-
SPRINTER 9 10 m v
Finisterre n Casablanca
MEERDRECHT 8 700 m zo
v Bermuda r. R'dam
MENTOR 9 40 m ozo v
Wight n Algiers
MERCURIES 9 v Kingston
n Antwerpen
MEMNON 9 rede Dominica
ïoETULA 8 480 m nw v
V'alvisbaai n
Thameshaven
MINOS 9 le Laltakta
MOERDIJK 10
Antwerpen n R'dam
MUSILLOYD 9 170 111 ono
Shanghai n Manila
MIJDRECHT 9 180 m o v
Bahrein r. Port Kembla
NAESS COURIER 9 400 m
v Singapore n
Rastanura
NEDER EBRO 3 v Dar es
Salaam n Tanga
EDER RHONE 3 50 m o v
Porto Rico n R'dam
NEDER RIJN 9 300 n O
v Durban n Singapore
NIEUW AMSTERDAM 9
t.a. St-Maarten
NOORD WIJK 8 240 m nw
v Kaapstad n Singapore
NIJKERK 10 te R'dam
OLDEKERK 9 175 in zzw
V Lagos n Douala
OMMENKERK 9 te Barce-
ONOBA 9 v Gamba n
OOSTKERK 60 m wzw v
Port Elizabeth n Dubai
OVERIJSEL 9 te Hamburg
PALLAS pass 9
Bcachyhead n Gibraltar
PALAMEDES 9 te A'dam
PATRO 9 dw v Dover a
Hamburg
PERICLES 9 v
Buenaventura n
Guyaquü
Phiiine 9 540 m zzw T
Socotra n Mena
PHILIPPIA 8 385 m 1 T
Abidjan Gamos
POELDIJK 9 800 m no T
Marinlque n Laguaira
RADJA 9 460 m w v
Walvisbaai n Bilbao
RONDO 9 110 m o v
Grancanaria n Genua
ROTTE 10 te Pisco
ROTTI 9 200 m o r
Ceylon n Calcutta
RIJN 9 90 m zo v
Rabarel n Kinutsu
SCHELP WIJK 9 375 m w
Finisterre n R'dam
SCHIELLOYD 9 v
Bremerhaven n A'dam
SCHOUWEN 10 v Port
Sudan n East London
SENEGALKUST 9 te
Bremen
SEPIA 9 710 m o v
Ascension n Fawley
SIAOE 9 te Sydney
SILVER STAR 9 rede
Cristobal
S1NOUTSKERK 9 22J m
zw v Lissabon n R'dam
SLAMAT 9 v Vera Cruz A
Antwerpen
SOCRATES 3 400 m zw
v Quessant n R'dam
STEEXKERK 9 70 rn o
East London n Penar.g
STEVEN 9 v Cristobal D
Rotterdam
STRAAT AUCKLAND 9
Kaapstad n New Castla
STRAAT ACRA 9 v Lago»
n Walvisbaai
STRAAT COLOMBO 8
Sydney 10 te Melbourne
STRAAT FUSKTMI 8 1330
m ono Mauritius n
STRAAT MAGELHAEN 8
v Pointe Noire n Lagos
STRAAT SINGAPORE 8 10
m n Flores n Fiji EU.
STREEFKERK 9 480 rn ZM
v Monrovia n Tenerlfe
SYLVIA 3 v Brindisl n
Venetië
TAMARA 8 110 m w
Tampa n Cartagena
THERON 9 Port au Prlnoe
n Gonaives
THEMIS 8 v Kingston e
Port Kaizer
TJ1BANTJET 8 v agoya a
Hongkong
TJ1BODAS 8 v Ho -g a
Kobe
TJI LI WONG 9 42P
Ma lathe ven n Sing e
TJI NEGARA 9 30
Albany n Melbt'-.::
TOGOKUST 9 te Lis a
TYRO 10 te Rotte o
VAN CLOON 10 te
Bangkok
VAN RIEBEECK 10 rede
Basrak
VASUM 8 730 m o Havanna
0 Port land Maine
VLIELAND 11 te Freespart
WAALEKEP.K 9 4tO m a
Vlbsingèn e n
WALCHEREN 8 480 m no
Rio de Janeiro
WILLEMSKERK 9 110 a
ono Gibraltar n Genua
WISSEKERK 10 te
Kaapstad
WONOGIRI 9 v
Buenaventura a
Guayaquil
WONORATO 9 te
1 Halul r
ZAFRA 9 t
Durban
ZARIA 9 89m wzw
Freetown n Bonr.v
BARENTSZ ZEE 9 te
LuderSiz
ÓOSTZEE 9 t.h.v.
Chlttagong
ZWARTE ZEE 9 te N