Per dag 250 btw-klachten Amsterdamse effectenbeurs BIJ CONTROLEDIENST Consument kan ondernemer best in toom houden Gunstig jaar voor Westlandsche inln tot 73Q mln STIMULERINGSBELEID IS NOG TEVEEL MENSLIEVENDHEID' Akkoord voorkomt faillissement Vasco-Mij CV-plannen? Even bellen! Hollestelle NV 01100-6995 Binnenvaart over dieptepunt heen Waar zijn onze schepen? Bromfietsgebruik W trrocent zakeliik Itavia koopt drie F-28 Fellowships ZATERDAG 11 JANUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT II wijkmogelijkhei (Van onze correspondent) DEN HAAG (GPD) De heer L. M. Bruins, directeur van de econo-l hoeveF ze kunnen gaan' DEN HAAG (ANK') Op grond van de tot nu top bekende resultaten over 1968 kan de N\ Westlandsche Hypo theekbank in overeenstemming met de in het halfjaarsbericht uitgespro ken verwachting op een gunstig boekjaar terugzien. De marge tussen dej gemiddelde hypotheek- en pandbricfren- te handhaafde zich bij voortduring op lVv\\VVVWVVVWlAVVW^^^ een hoog niveau. De hypotliekenporte-- leuille, die enkele jaren achtereen rond f miljard schommelde, vertoonde: 5, zoals de kruide- mot name in de tweede helft van 19681 in die branche een weer een stijging, flinke concurrentie. De prijzen liggen Tegenover 'een bedrag van 137 mini In de ene winkel duidelijk hoger dan aan gesloten leningen stonden 96 mini; in de andere. i aan aflossingen, zodat het hypotheken- De huisvrouw is bereid een klein na-1 bestand persaldo in 1968 met 41 delig prijsverschil voor lief te nemen min tot l 793 min steeg. De Loene- om zich tijd en moeite te besparen mende vraag naar hypothecair krediet ,Er is een gegeven spanning waarbij; uil verschillende sectoren van het eco- het publiek er niet toe komt uit ce; nomisch leven vindt onder meer haar wijken. Maar die spanning moet natuur-; oorzaak in het feit, dat de hoge ren- Iijk niet te ®root worden De winke- lestand op de kapitaalmarkt langzamer- precies aan tot" hand als normaal is aanvaard. De be trekkelijke rust, die de kapitaalmarkt rente ïri 1968 kenmerkte, vindt uiter- de pand- voelen i Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN AMSTERDAM 10-1 (ANP) - Lon den 8.6;i—8.63%; New York 3.6!% -3.62; Montreal 3.37—3.37',4; Pa rijs 73.12—73.17; Brussel 7.21%- 7 31%. frankfort 90.45—90.50: Stockholm 70.00'-—70.05%. Zürich 83.78%83.83%. Milaan >7 97%— 58 02% Kopenhagen 48.19%— 18 24%. Oslo 50.62%—5067'-..: We- VV*AAi%AAIVVWVSA<VVWVAAIVVVV INTERNATIONALS GEVRAAGD mische controledienst, is het met £X"ï!l1 j""1 °°f l«" ï'Tp'-s d, consumentenbond eens dat het omH ïiSS'ndJVS mede van de verbruikers afhangt nuari 1968 (Ie btw is ingevoerd, heeft markt, achtereenvolgens tegen een ren-l op welk niveau de prijzen zich in: Jjfek®a^nvaardïaar^ivèau1 stoUe^weer" 6 7b Inclusief' spaarpar.d- de komende maanden zullen stabi- 5"t.wn«erd. pj^nrnr» ga- Hoeren Dp striiriunarHiVhpiri t-sin .Wat wij vooral in de gaten moeten hou-1 45 min. Daarnaast werd onderhands -eet donderdag te J den is dat er in Nederland niet te veel 47 min geleend. Met inachtneming de flauwe -crier.-:» aldaar eerder dew 1 de consument is zeker van invloed',concurrentiebeperkende situaties ont- van aflossingen endergelijke «v»ee het - voor Amsterdam gistcrer. blijkbaar w - staan", zegt de heer Bruins. ,Wij zijn er bestand aan pandbrieven en cningen' goede stimulans geweest Vrijwel alle legt nij. ,we leven ecnt niet meer. voor om onmiddellijk aan de bel te, op schuldbekentenis in 1968 met 40 nationale waarden ga- in een tijd dat de ondernemer zo trekken'- maar alles met zijn prijs kan doen. j In de Koreatijd bijvoorbeeld lag dat nog duidelijk anders'. Het centraal planbureau heeft be cijferd dat de kosten van levenson derhoud dit jaar met zes procent zullen stijgen. Anderhalf procent; (laartan komt voor rekening van de btw. De ontwikkelingen in de eer ste dagen van. dit jaar doen ver moeden dat het wel eens meer dan zes procent zou kunnen worden. Wat hult de heer Bruins daarvan Voorzitter Friese K.U.K. Andere grondslag is noodzakelijk Hij zegt: ,Er heerst bij het publiek bepaald geen paniekstemming. Dat blijkt ook wel uit de toon van de mees te klachten. Er is zo'n sfeer van: .Hier LEEUWARDEN (GPD) .Onderzocht ben ik dan met m'n klacht. Dit is me! worden of hel regionale stintulerings- overkomen'. I beleid, niet alleen voor de regio, maar Hel is een onmogelijkheid nu al te zeg-; ook voor Nederland als geheel, econo- gen hoe het pnjzenbeeld uiteindelijk zal mische noodzaak is. Het regionale worden. Er zijn nog zoveel factoren die derzoek zal niet alleen het opening ho gere koersen *.e zien ten opzicb'.i voorgaande slotnlveau De stemming kon als goed prijshoudend lot vast worden kenmerkt. Zo .verbeterde' AKU een gulden tot 129 Unilever ging ruim een gulder. hoog tot 126.70. Hoogovens deed hetzelfde op 101 50. Philips, donderdag flauw, herstelde zich tot 16! 1159 501 Later liep Philips nog even op tot 161 50. Kon. Olie deed het vankehjk kalm aan met een koerswinsl 30 cent op 178.40. Doch liep daarna op tot circa 179 Het publiek nam in al deze fond sen wat stukken uit de markt. De handel droeg echter een kalm karakter doch schonk vertrouwen voor de komende beursdagen Mede in verband met het naderende week- volkmgsconccntratie is dat de rand-1 einde bleef de arbitrage dicht bij huls. Voor stad zodanig vol is of op korte ter-1 AKU en Hoogovens loonde lie; buitenland mijn zodanig' vol raakt dat het kriti» enige belangstelling Kon scne punt wordt bereikt, dan is hetiop de Newyorkse beurs verbeteren doch de een nationaal belang, dat er spreiding overige Nederlandse fondsen bleven prak- activiteiten plaatsvindt. Een goed Useh onveranderd. de zaak vertroebelen. Pas over enkele! van regionale investeringen moeten be-, maanden kun je een duidelijk inzicht: rekenen, maar ook duidelijk de waarde krijgen'. van het spreidingsgebieil voor de gehe- De Vont rol edienst is een afdeling van Ie nationale economie moeten bepalen', het ministerie van economische zaken. Dit zei vrijdagmiddag de voorzitter van Per dag komen er sinds de btw 250 de kamer tan koophandel en fabrieken klachten binnen, die zorgvuldig nage-l voor Friesland, drs. A. de Boer in zijn bokken worden. Een leger van tweehon-| nieuwjaarsrede, derd controle-ambtenaren verkent het' piijzenfront. veel. 250 klachten per dag? De heer Bruins: .Ja en nee «ie j» vergelijkt met normale omstandigheden 1331 dsn wel Maar als je je realiseert hoe- veel prijzen er op het ogenblik ge- d worde- regionaal stimuleringsbeleid blijkt dan! De cultures schommelden rond inderdaad een nationaal economische I gaande slot niveau. De scheepvr noodzaak te zijn en raakt daarmee het goed gedisponeerd. Nederland odium van liefdadigheid kwijt' Nog te- éndemeiit I vcel- v'inc,t drs- De Boer, is de grond slag van het stimulermgsbeleid liefda digheid. Deze basis van menslievend heid heeft tot gevolg dat het vaak emo tioneel bepaald wordt en dat het gehele beleid geen logisch samenhangend ge heel vormt. De tweede consequentie van het menslievend karakter van het regi-]de opening onaal beleid is. dat het niet al te veel KLM ?af ce mag kosten.: de voor dit doel beschik-: derhalv» gul Refererend aan ,de nota inzake groed bare gelden hebben het karakter van vaste <emn: en structuur van onze economie' van een sluitpost. Drs. De Boer zei voorts dB?c' 1 wüe< zei drs. De Boer als het resuMdat vele ondernemers weinig contentI Heine1-- van een onderzoek naar de be-j zijn met de huidige investeringspremie-l Organ regeling, waarvan ze met weten of ze -,oor jn aanmerking kunnen komen gelen nemen om zich te beschermen tegen ylagdlscriminatie. zo heeft de Kon. Ned. dersvereniging medegedeeld. Mogelijk dat dit een goede stimulans kan betekenen voor de Nederlandse scheepvaartwaarden. aldUB de beurs. De staatsfondsenmarkt kwam goed voor de dag, De stemming was er aan de vaste kant met. een vrij levendige handel bij koersstijging te zien van an- n op 217.50 Deli Mij zette de e van de voorgaande beurs- OBLIGATIES Staatsleningen 3%b 92 Ned 39 4% Ned '60-1 4 '4 Ned '61 4'/* N Staff '47 3% Ned '54-1-2 3% Ned '55-1 3% Ned '37 3 '46 3 N Doll '47 3 A mat. Rubb 39% HVA-miJen vei 37 -l AKU 83*» Dell MIJ e 87% Hoogovens c 83 Kon Zout On 7'-% Philips gem.be 74 4 Unilever c Dordt Pel r. 83'Idem pref. 82% Kon Petr. 89 IIAL KLM KNSM Ned S'.v. Ommeren e Rolt. Lloyd 11% 80 I'Jo. 19 üazcile 159.90$ 161.601 G„,,, 125.50 127.40 Bank- en kredietwezen BvNG '57 6 96 96% BvNG '58-'59 4% 83". 84 BvNG '66-1 7 1014 101- BvNG '67-1-2 6% 99% 99% BvNG 68-1-2 6'. 99% 99'» BvNG '65-1 5% 91% 9'-% BvNG'58 5'4 V. 61 BvNG '64 5'4 88 384 Hypotheekbanken Handel. Industrie ei BP 66 7% 101% KZK 65 8 95% N Gas L' '66 8% !02% Pgcm '57 6 93'» Pgem 64 6 94% R.rljn pijp!- S'4 93% KLM '68 7 98% KLM 4% 95% Premleleninger A'dam '5! 73% A dam "56-1 "3% Dordr '56 «9% Eindhoven '54 69% D. Haag '52-'. 34 3 D Haag '52-2 33d R dam '52.1 31 R'dam '52-2 84% R'dam '57 35% Utrecht '52 105 3 Z.-Holl. '59 85% Verklaring: gedaan en bieden; 6gedaa Unie N IET- A CTIEV E Alg. Fonds oe: Converto Holland Fund Interunle Utlllco Eur opafonds Eurunlon Valeurop Alg Bank Ned 27.' AMEV 2:: Amrobank 8: Delta verz.groep 321 Geld Tielens Gist Brocades Grinten v. d. Gruyter 8 cpr Heineken Hero Cons. Hombjirg 250 Iloogenboscfe 257 Hoogenstr 103 Indoheem 19,70 Inierlas 410 Uiternatio 293 Kerao Corset >57 Kempen en Beg '2J KN Papier '.33', KV Tapijt 263 Lindeteves 145 t.ijempf :ss Lijm eD Gel 122 Meelfab NB c 230 Mees Bouw :-j I Mosa 3» Muller Co nb 361 Kaarden 616 Ned- Exp papier ::3 Ned. KabeJ 309% BUITEN L. CERTIF1CA1 EN VERENIGDE STA Cate Handel. idusli Alb, Heljn 243,80 Amst. Ballast 114.50 Amst. Droogd 10'.% Bensdorp Int. 200 Bergh en Jurgene 195 Berkel Pat. 18! Nutricta Nsjverd -ter Overz. Gas Pakhoed H. Palthe Philips gem.be; Pietersen Co Pont hout Ruhaak Co Rijn-Schelde Seh. Exp. Mi] Sch. Exp Mij Schokbeton Scholt Honis Simon de Wit Stokvis Pepstco Radio Corp. Republic Steel Shell OU Sperry Rand Standard Brands Studebaker Sunr. Mid Texas fnstr. 3 Un. Pac. Rr. US Steel Westingh. Elec. Wool worth 50 %t 42% 68% i laten; b— bieden; 1—laten; d— 21.52 van 69-59 gr 21-22.23; DRS LANGERAAR SPANT KORT GEDING AAN TEGEN EMS Vredestein neemt .Olga' over helde teleur op 157 '158 30' KZ- leef goed prijshoudend op 196 Uernatlonale waarden kor. AKU oplopen tot 129 80 hetgeen vrijwel de (ADVERTENTIE) worden In Nederland zijn alle prijzen vrij. Als de winkeliers het in hun hoofd halen een blikje schoensmeer, dat vroeger een kwartje kostte, voor 50 cent te gaan verkopen dan kunnen zij dat in princi pe doen. Met dien verstande dat de minister, als het hem te gortig wordt, knn Ingrijpen door een prijzenmaatre-j gel af te kondigen. en evenmin hoe hoog zij is. De heer De hoogst, koer» tan ae dag was Ph.bps sloot Boer deed de suggestie elke uitbreiding'°p 'o! "00*ovf"s.. n;. «-niWer oire» i2ï van meer dan een miljoen gulden ais f" OU* op 178« tan de scheepvaart- re' te hftsohou-l Waarden was tan ommeren zeer -i p 240 Vergeleken met de slotkoers van de vo l's AKU zich deze beursweek 'erbeteren Hoogovens. Philips Kon Olie waren aan de flaut steeg circa 5 gulden ;itbre;dlng van allure' te beschou wen en de maatregel voor premiëring van .normale uitbreidingen' idie 15 pet; nge subsidie krijgen) voor vier jaar vast te e stellen, los van de schommelingen op de arbeidsmarkt. De heer De Boer zei voorts in zijn le- rr 1 HEERLEN (ANP) Bewindvoerders zing dat bij afwezigheid van een in- i 0€Spr£R€Il en directie van de in surseance verke- (lustrieel complex in Friesland zelf. de i rende Vascomij te Heerlen hebben me- provincie steeds afhankelijker wordt. Industrie Er gelden In de economie prijsge- ,]etredeeld dat zii niet het gemeentebe- Als dit doorgaat rest voor Friesland; Schcepv riragsregels. De ondernemer die zich, Heerlen vriidairmiddae" over-1 slechts een bestemming als groen ele- Bank- e daaraan niet houdt wordt vermanend 8,uu^ Tan Heerlen vryaagnimaag over j mon) fori„aat aan de'periferie van Handel e lnpso«prol<,.n door de inMm. ooo»te,tm,inK hobu™ bereikt omtrent Ujeme., van de controledienst. Meestal Is een: een regeling, waardoor de reeds aange-, i gesprek voldoende. ,\Vij praten kondigde executies van het woningbezit dor vennootschap en haar daarmede on-1 verbrekelijk verbonden faillissement 1 worden voorkomen. ANP-CBS BF.L'RSINDICES De regeling houdt in, dat aan concur rentie crediteuren een akkoord zal wor den aangeboden, bestaande in een di recte uitkering gevolgd door een in uit» zicht gestelde na-uitkering met bijbeta ling van rente. Voorts zullen de voormalige werkne mers van Vascomij volledige genoegdoe ning ontvangen. Deze regeling kon tot stand worden ge bracht door de medewerking van de Limburgse Bouw Maatschappij (LBM) N.V. de buiten de surseance geble- en vennootschap der familie Joosten KNRV bezorgd over ontwikkeling Staatsrederijen Oostbloklanden steeds sterker concurrent Resultaten werden nadelig beïnvloed DEN HAAG (ANP) .Olga' Leid- se matrassenfabrieken NV te Leiden DEN HAAG (ANP) De door ,]e een van de vooraanstaande fabrikanten on nk- van matrassen uit polyether schuim in aandeelhoudersvergadering op -5 n Nederland. u per jknuari 1969 voi- ir'dc'^A.^b.ppu «g. i.ort Soó,nS „Se„ :t :iTSu?SSS2». Frt aangespannen. be<jrijf van Qlga dal ,n h6aar vestiging Hij stelt, dat de EMS verplicht is tot,;n Leiden werk biedt aan circa 110 per- betaling van een schadeloosstelling ook; SOnen en ln haar dochteronderneming /rliever en al is het ontslag nietig, zoals drs. Lan- Union te Drachten aan c;rca 35 perso- icant KLM geraar meen*. Het geding dient op lo' nen, zal als autonome organisatie bin*; J januari voor de president van de Haag-:nen het Vredestein-verband blijven op- se rechtbank. Half augustus werd drs treden onder de huidige directie, i Langeraar ziek. Hij bleef dit tot half] 10-1 i december. In die tussentijd werd de 27.41 aandeelhoudersvergadering gehouden.] 18 2; die besloot met onmiddellijke ingang! 9i.i j drs. Langeraar te ontslaan. Op ver-I 9« t! korte termijn procedeert de heer Lan-i geraar voor de Haagse rechtbank tegen dit ontslag. Hij vindt dat hij niet ont slagen kan worden voor de datum waarop hij genezen werd verklaard. Contractueel meent de heer Langeraar recht op schadeloosstelling te hebben van ten minste een half jaar. Deze ter mijn gaat volgens hem pas in nadat hij was genezen. Drs. Langeraar acht het onrechtmatig van de EMS om met be taling van de schadeloosstelling te wachten omdat een procedure tegen het ontslag loopt. ZAAGMOLENSTRAAT 1, GOES tegen in ernstige overweging' hun prijs te herzien. Heeft, dat op grote selmn) in een bepaalde sector (schoenen, fietsen, ik noem maar wat) geen effent, dan zouden wij de minister in overweging moeten geven op ie treden. Wij waarschuwen hein trou wens al als wij het gevoel hebben dat lief ergens uit de hand dreigt te lopen'. In de eerste dagen van de btw zijn er hier en daar al prijzen gesignaleerd die beslist fout zijn. Wie plotseling 15, 20 of 25 procent meer moet beta len doet er verstandig aan direct de economische controledienst, Jan van Nassaustraat 50, Den Haag, op de hoog te te stellen. In Nederland gaan de prijzen van de meeste dingen los van belastingmaatregelen jaarlijks met een procent of vier. vijf omhoog |UCu Uc w. - .-> Maar er zijn ook artikelen die door de darrl en de "firma F. van Lanschot te speold. staatsrederijen uit Rusland, KNRV-voorzitter jaren heen goedkoper zijn geworden, Hertnvenhoseh en de preferente ere- Oost-Duitsland en Polen, proheren in j merkte op dat de reders het vorig jaar I over j,et dieptepunt heenraakt. zoals koelkasten, wasmachines en tv- s He toenemende mate een aandeel te ver- een toename van het ladingaanbod heb- Het verbeterde resultaat is met name! toestellen Oiteuren. ate auen zeaere werven door tarieven te vragen die naar ben kunnen constateren, maar deze toe- fianken aan de onlevin? in de vrach- den om een oplossing mogelijk te ma- westerse maatstaven niet economisch name heeft geen gelijke tred gehouden1 tenmark, cgdurende de° laatste drie' Het btw-effect prijzen kan ln ken zijn. Dit is donderdag in Amsterdam niet de steeds stijgende kosten 'maanden van 1968 De w; •esterse lan- .1 bes gen gevoerd, maar er zijn nog geen resultaten. In ieder geval zullen de wes terse scheepvaartlanden een absolute eenheid moeten vormen', meende de heer AMSTERDAM (ANP) De steeds toe-jMarsman. Over de gang van zaken bij nemende concurrentie van staatsrederij-Nederlandse reders gedurende het af- de hypotheekhouders, de banken H. Al- en uit het oostblok heeft Nederlandsegelopen jaar werd tijdens de perscon- bert "de Barv en Co. N.V. te Amster- reders ook het vorig jaar parten ge- ïerentie weinig concreets meegedeeld, dam dp 'firma F van Lanschot - K' 1 's-Hertogenbosch. en de preferente c 'jditeuren, die allen zekere c ROTTERDAM (GPD) De Nederland se binnenscheepvaart heeft, aldus het jaarverslag van de Nederlandse Pro testants Christelijke Schippersbond, in 1968 gunstiger bedrijfsresultaten be- haald dan In het voorafgaande jaar. Het Schreuder iaat rjcj, aanzien dat de binnenvaart ABIDA !0 te Bandarmashar ADONIS 9 te Famagusta ADL'LIS 9 v Hoek van Hol land n Antwerpen ALGOL 9 500 m zo V St Helena n Rotterdam ALGORAB 10 te Hamburg ALIOTH 9 v Bremen n Santos ALNITAK 9 v Ras Tanura n Port Sudan AMELAND 8 200 m wzw v El Salvador n Vancouver AMERSKERK 9 1200 m z v Las Palmas n Colombo AMSTELPARK 9 50 m nw v Port Etlenne n Beiroet AMSTELVELD 8 105 m wzw v Durban n Kaap stad ANCO SPRAY 8 1400 m wnw v CaUao n Mel- ARCA 9 v KiUingholme. 10 te Sunderland verw. ARCTIC 3 600 sn zo v Kp Farewell n Frederiksha- theorie maximaal 12 procent zijn. maar;"" meegedeeld door de heer H. J. M; !s in de meeste gevallen zeker niot.De gemeente Heerlen stemde alsnog in man he-stuurslid van de Koninklijke meer dan 6 procent. Rekening houdend dé regeling toe. hoewel de door haar Nederlandse Reeders Vereeniging tij-, met de gewone jaarlijkse .prijzentrend' gestelde termijn op 1 januari 1969 was dens de jaarlijkse persconferentie van kan het dus zijn dat sommige goederen' verstreken. Door deze oplossing te aan- de KNRV. rirtf S!" tih v fvfpf m°/prnüif nmt"1 vaarden zal de gemeente Heerlen eige-De heer Marman verklaarde voorts der vvotden. Maar veel meerook niet. worden van het overgrote deel der dat gevreesd moet dat de penetratie Het goed toepassen van de btw is een!*1»^ wotaen van nei. o»«8'"w u nocrhiokvioten rich ook de ko- vr.j ingewikkelde zaak. die nog lang Vascowoningen. Vascomij behoudt m de laren zal doorzetten. Er moeten' net alle middenstanders volledig onder transactie de mogelijkheid de woningen te zijner tijd terug te kopen. j Het thans bereikte akkoord behoeft nog de Instemming van de raad der gemeen te Heerlen en hogere instanties, terwijl tenslotte aanvaarding van het akkoord door concurrente crediteuren, gevolgd door homologatie door de arrondisse mentsrechtbank, noodzakelijk Is. aldus besloot de mededeling. de knie hebben. Zij berekenen soms voor het ene produkt te veel en voor het andere te weinig. Pas over een paar maanden zullen ze soepel meedraaien in het nieuwe systeem. Het werk van de mannen van de con- Iroledienst bepaalt zich niet tot het uitpluizen van de klachten. ,Als Je je daartoe bepaalde zou je een vertroe beld beeld krijgen. Maar het is natuur lijk wel zo dat we de controle ver dichten daar waar het mis zou kunnen zijn, zegt de heer Bruins, die de con sument het advies geeft goed op te letten. Hij heeft overigens het Idee dat dit wel gebeurt. ,Hét publiek is de laatste Jaren zonder twijfel prijsbewus ter geworden. Nu met de btw is er bovendien een zekere nieuwsgierigheid. Zo van: wat gaat het nu worden'. In loom houden De consument kan volgens de heer Brums de ondernemer hel best in toom houden in de branches waar een KRACHTIGE ECONOMISCHE OPLEVING IN DUITSLAND WIESBADEN (DPA) In het afge lopen jaar heeft (le economische oplc- De resultaten werden het vorig na delig beïnvloed door onder anoere de devaluatie van het Engelse pond en door de zware concurrentie van de Oostbloklanden. Zeer sombere gelui den moest het KNRV-bestuur bij monde van bestuurslid W. Vermaas laten horen over de gang van zaken in de Nederlandse kustvaart. De magere resultaten zijn volgens de heer Vermaas voornamelijk het gevolg van de zwakke positie welke de Ne derlandse kustvaart het vorig jaar in nam. De KNRV-bestuurder noemde in dit verband de gunstige krediet- en fis cale faciliteiten die buitenlandse kust- vaartreders in hun landen krijgen en de zware kostenstijgingen waaraan men in Nederland is blootgesteld. De heer Ver maas het weten dat in 1968 het aan tal schepen van de Nederlandse kust- vaartvloot van 822 is teruggelopen tot 770. Voorts heeft de stijging van de gemiddelde ouderdom van de vloot zich ook vorig jaar voortgezet. Deze ouder domskwaal werd onder meer veroor zaakt door de geringe nieuwbouw in de kustvaartsector. maanden van 1968. De wachttijd bin nenslands werd tot een minimum be perkt en hier en daar ontstond zelfs gebrek aan scheepsruimte. Ook de Rijn vaart was beter, hetgeen tot uitdruk king kwam ;n het oplopen van de vrachtprijzen. De Nederlandse suikerin dustrie. die de grootste bietencampagne uit de geschiedenis achter de rug heeft, kreeg ongeveer 5.5 miljoen ton bieten te verwerken. De binnenscheepvaart heeft 59 k 60 procent van het vervoer voor haar rekening genomen. De moei lijkheden in de binnenvaart zijn on danks de mildere stemming nog niet opgelost. Vooral de aangekondigde ver dwijning op 1 juli 1070 van de even redige vrachtverdeling baart de schip pers zorgen. KRACHTIGE EXPANSIE EEG-ECONOMIE BRUSSEL (ANP) -De gegevens die de Europese commissie met haar jongste conjunctuurenquête cent) en tijdens" het werk" onder het bedrijfsleven heeft ver zameld, doen verwachten dat de economische expansie in de ko mende maanden krachtig zal blij ven. In de gemeenschap als geheel zijn de Ondernemers van mening dat de indu striële produktie in de afgelopen maan den in een snel tempo is toegenomen. Een reeds aanzienlijke stijgende con- Junctuurtondens is nog versterkt door ing in West-Duitsland nu de inzin king van 1966 en 1967 geleid tol een toeneming van het bruto nationaal pro dukt met negen procent ten opzichte van 1967. Blijkens voorlopige gegevens van het bureau voor de statistiek in Wiesba den had het Westduitse BNP in 1968 een waarde van 527,2 miljard dm, 8,9 procent (43,3 miljard dm) meer dan in 1967 gerekend naar lopende prijzen of AMSTERDAM (AM De q g procent meer gerekend naar de prij- deht. voor de bezitters t an deze twee- aen vnn 95, wieier in belangrijke mate de zakelijke! Ook de produktiviteit van de Westduit- vertroef,e ,„rt .P delkorte afstand (10--0 km). Dit is de Vj|n |)rul0 nationaal produkt per één tan de conclusies uit een recent werkende. De beroepsbevolking in de onderzoek naar het gebruik van d<ri bondsrepubliek, die :n 1967 ten opzichte van het voorgaande jaar met drie pro- bromfiets, dat medio 1968 11 p c(?nt verminderd». :s vorig jaar met 0,1 van de RAJ-afdeling bromfietsen werd pr0cent toegenomen. opgesteld. rrnoTr nttfTOr ÏKellowshïpT''bèltfeid. zo"7s "üT~Roinëjdienst secretariaat eD concernzaken on- Hoewel het aantal gebruiksdoeleinden KIUIV FfcKMh UUllJL 1 meegedeeld De levering begint in april, der leiding van de huidige chef van het is toegenomen, overweegt hei zakelijk Over het bedrag dat met de opdracht: vervoer, mr W. J. de Graaff. ffi? rrdéiXf Tn! STRAALVLIEGTUIG GESTART S.JSS3? SLXïï het woon-werkverkeer (46 procent), om SCHIPHOL huls naar school te rijden (10 pro- en tijdens het werk (4 procent 1 Daarnaast ;s de brommer belangrijk js thans begonnen met de produktie w""wv"r",pn 0 de drie prototypen van het eerste Hoogste beleid NS bij concernleiding UTRECHT (ANP) Het hoogste be leid b(j de Nederlandse Spoorwegen zal voortaan worden gevoerd door een team van negen afdelingschefs. Het zal wor den geleid door de directie. .Concern- leidinggroep' wordt het nieuwe team I genoemd. Het is èen vorm van .colle giaal management', aldus de Neder- i landse Spoorwegen. Binnenkort wordt een nieuwe dienst op gericht, .organisatie en planning' waar de huidige directiesecretaris. ARES 9 330 m zn r. Pto Cabello ARGOS 9 rede Ashdod ARISTOTELFS 8 1040 m no v Paramaribo n Delfzijl ARTEMIS 8 300 m w v Casablanca n Amsterdam ASMIDISKE 9 220 m zzo v Kp Santa Marfegrande c Rosarlo AVEDRECHT 9 300 m v Monrovia n Lands End BALOG 9 te Douala BANDA 8 520 m zw San Francisco n Keelur.g BAREXDRECHT 9 270 m w Cochin n Kaohsiung BILUTON 9 150 m ozo Saigon n Hongkong CALAMARES 8 300 ra nw Madeira n Genua CALTEX MADRID 9 te Malta CALTEX NEDERLAND 9 110 m z Lourenco Mar- CAMITIA 9 375 m nno v Ascension n Curacao CAPILUNA 9 200 m o v Lourenco Marques n CAPISTERIA 9 275 m ozo Mogadiscio n Mena CHARIS 10 v Bremen n Hamburg CHEVRON AMSTERDAM 9 540 m ono Ascension n Perz. Golf CHEVRON DELFZIJL 9 v Antwerpen n R'dam CHEVRON NAPELS 9 600 m ono Mombasa CHEVRON EINDHOVEN 9 230 m 7.0 Saigon n Bahrein CHIRON 9 v Kingston n CONGOKUST 9 60 m z Las Palmas n Vlissingen DAPHNE 9 100 m n Lomores n Lavera DAPHNIS 9 95 m o Malta GEESTSTAR 9 r Dominica n Liverpool GORREDIJK 9 v Hamburg n Antwerpen GRAVELAND 9 v Salvador n Amsterdam GULF HOLLANDER 9 110 m w Little Quoin n Mena GULF ITALIAN 9 80 m n Kp Blanc n Mllfordhaten HAGNO 8 te Amsterdam HERCULES 9 Port au Prince HERMES 9 te Hamburg HOOGKERK 9 640 m o Ascension n Antwerpen HOUTMAN 9 SO m zw Nieuw Guinea n Manila ILIAS 9 te Rotterdam JASON 10 te Port of Spain CA AP HOORN Bermuda n C KAMPERDIJK La Libertad n Los KARACHI 9 v Labua: te Manila verw KARAKORUM 8 390 n Socotra n Dubal KARIMATA 9 ten a: rede HsinJcang KATSEDIJK 9 180 m Rjo de 1 onderhoudt diensten en in het buit: f cuaiH cu ia van uia.11 uuuiciihui l uu» i 5 geleidelijke yliegtuigenfabriek Vereinigte Flug- der "meer "op'G'è'nève.^Baze'Clïónacö, i hoofdkantoren van de spoorwi whe Werke (VF\V) m BremenNlre Athene en Korfoe Utrco^t. verscnemene omnenianose d voortdurende o-elei ls van plan binnenkort ooklop ÜC ,u eg van voortaurenae geiei inland té gaan vliegen, on-l veranderingen in de organisatie 1 voor het doen van boodschappen (20 procent 1. om in het weekeinde te gaan n,,jts(. slnialverkeersvliegtuig, de twee- rijden 19 procent 1 en om op visite „„.torige VFW-614. De eerste machine respectievelijk mée op vakantie te gaan; mont op j fehruari 1971 7.,jn ««rste 6 procent Voor bijna de helft fietsers, die op school z(jn of in beroep werkzaam, bedraagt de afstand 44 passagi tussen huis en werk of school tussen snelheid vi 2.5 en 10 km. deze afstand wordt n hoofdzaak bruik gemaakt van de bromfiets, proefvlucht maken, alle brom-i De VFW-614 is een klein toestel d j ontworpen is voor korte afstanden 1 van 740 km per uur over een het overbruggen van] afstand van maximaal 800 km zal kun- e-j nen vervoer. lij De F-28 Fellowship %'an Fokker en het afstanden tot 2,5 km speelt naast le Duitse bromfiets ook de fiers rol Bij 1 ■nhaaleffee.ten d'.e in Frankrijk optra- 10-20 km is de bromfiets sterk favo-| den na de stakingsperiode in mei-junl,I riet. terwijl boven de 20 km de auto (65 passagiers) van deze gege-'en hel openbaar vervoer het dagelijkse] r 1 transport meestal o andere categorie dan de VFW- va,mn,aatschappij kr«St' Het ker drie vliegtuigen van het type^F-28. OELTADRECHT 9 270 D^emÏTTO mV La ruisend n Tranmere Dl LOM A 9 610 m W+n Auckland n Whangarei DIOGENES 10 1e Buenaveotura DORDRECHT 8 te R'dam DORESTAD 9 te R'dam DUIVENDRECHT 9 220 m nnw Perth n Albanië EEMLAND 9 v Rio de Janeiro n Cabedelo EEMSTROOM 9 te Amsterdam EOS 10 te Bremen ESSO AMSTEERDAM 9 320 m no Bermuda n New York ESSO DEN HAAG 8 340 m n Dakar n Rastanura ESSO ROTTERDAM 8 500 m no Guadaloupe n FOREST HILL 8 180 m nno Aruba n Milfordhaven FOREST LAKE 8 1500 m no Trinidad n Aruba GAASTERLAND 9 v Hamburg n Bremen GABONKUST 10 te Cristobal HOOG EN LAAG WATER J- NAP NAP 12 januari uur meter uur meter uur meter uur meter Vlissingen 7.37 157 20.10 161 1.34 145 14.12 178 Temeuzen 8.06 175 20.40 178 2.00 159 14.36 192 Zierilczee 8.30 118 21.08 134 2.19 113 14.48 -145 Hansweer! 8.32 191 21.08 196 2.26 174 15.02 206 Wemeldinge 8.58 141 21.32 157 2.32 131 14.59 166 1 13 januari 1 Vlissingen 8.40 149 21.18 160 2.35 141 15.18 173 Terneuzen 9.09 168 21.47 178 2.58 •155 15.40 187 1 Zlerikzee 9.26 115 22.18 132 3.17 111 15.51 140 Hansweerl 9.34 185 22.15 196 3.25 170 16.06 202 1 Wemeldinge 9.53 138 22.40 155 3.16 131 16.06 165 KERKEDIJK 10 Janeiro KERMIA 9 t Peut Couronne n Stanlow KORENDIJK 10 te Bremen KOROVINA 10 te Tabangao KOSICIA 9 v Pta Cardon n Rotterdam KOUDEKERK 9 v Pusan n Yokohama KREBSIA 9 v Avonmouth n R'dam KREON 11 te Antwerpen KRYPTOS 9 te Piraeus KYLIX 10 v Gothcnborg n Stockholm LADON 9 te R'dam LANGKOEAS 9 v Djakarta n Ballk Papan LIBERIAKUST 10 te Amsterdam LOIRELLOYD 9 V R'dam n Bremen MACOMA- 9 100 m n v Las Palmas n Thameshaven MADISONLI.OYD 8 220 m zw v Isle de la Reunion n Penang MAINLLOYD pass 9 Mona Passage n Duinkerken MARATHON 9 tc Njckerie MARIAN MARIA (I Marseille n Tripoll MARKAB 8 10 m nnw v Ayr n Paisley MAROX 10 te Nassau MEDITERRANEAN- SPRINTER 9 10 m v Finisterre n Casablanca MEERDRECHT 8 700 m zo v Bermuda r. R'dam MENTOR 9 40 m ozo v Wight n Algiers MERCURIES 9 v Kingston n Antwerpen MEMNON 9 rede Dominica ïoETULA 8 480 m nw v V'alvisbaai n Thameshaven MINOS 9 le Laltakta MOERDIJK 10 Antwerpen n R'dam MUSILLOYD 9 170 111 ono Shanghai n Manila MIJDRECHT 9 180 m o v Bahrein r. Port Kembla NAESS COURIER 9 400 m v Singapore n Rastanura NEDER EBRO 3 v Dar es Salaam n Tanga EDER RHONE 3 50 m o v Porto Rico n R'dam NEDER RIJN 9 300 n O v Durban n Singapore NIEUW AMSTERDAM 9 t.a. St-Maarten NOORD WIJK 8 240 m nw v Kaapstad n Singapore NIJKERK 10 te R'dam OLDEKERK 9 175 in zzw V Lagos n Douala OMMENKERK 9 te Barce- ONOBA 9 v Gamba n OOSTKERK 60 m wzw v Port Elizabeth n Dubai OVERIJSEL 9 te Hamburg PALLAS pass 9 Bcachyhead n Gibraltar PALAMEDES 9 te A'dam PATRO 9 dw v Dover a Hamburg PERICLES 9 v Buenaventura n Guyaquü Phiiine 9 540 m zzw T Socotra n Mena PHILIPPIA 8 385 m 1 T Abidjan Gamos POELDIJK 9 800 m no T Marinlque n Laguaira RADJA 9 460 m w v Walvisbaai n Bilbao RONDO 9 110 m o v Grancanaria n Genua ROTTE 10 te Pisco ROTTI 9 200 m o r Ceylon n Calcutta RIJN 9 90 m zo v Rabarel n Kinutsu SCHELP WIJK 9 375 m w Finisterre n R'dam SCHIELLOYD 9 v Bremerhaven n A'dam SCHOUWEN 10 v Port Sudan n East London SENEGALKUST 9 te Bremen SEPIA 9 710 m o v Ascension n Fawley SIAOE 9 te Sydney SILVER STAR 9 rede Cristobal S1NOUTSKERK 9 22J m zw v Lissabon n R'dam SLAMAT 9 v Vera Cruz A Antwerpen SOCRATES 3 400 m zw v Quessant n R'dam STEEXKERK 9 70 rn o East London n Penar.g STEVEN 9 v Cristobal D Rotterdam STRAAT AUCKLAND 9 Kaapstad n New Castla STRAAT ACRA 9 v Lago» n Walvisbaai STRAAT COLOMBO 8 Sydney 10 te Melbourne STRAAT FUSKTMI 8 1330 m ono Mauritius n STRAAT MAGELHAEN 8 v Pointe Noire n Lagos STRAAT SINGAPORE 8 10 m n Flores n Fiji EU. STREEFKERK 9 480 rn ZM v Monrovia n Tenerlfe SYLVIA 3 v Brindisl n Venetië TAMARA 8 110 m w Tampa n Cartagena THERON 9 Port au Prlnoe n Gonaives THEMIS 8 v Kingston e Port Kaizer TJ1BANTJET 8 v agoya a Hongkong TJ1BODAS 8 v Ho -g a Kobe TJI LI WONG 9 42P Ma lathe ven n Sing e TJI NEGARA 9 30 Albany n Melbt'-.:: TOGOKUST 9 te Lis a TYRO 10 te Rotte o VAN CLOON 10 te Bangkok VAN RIEBEECK 10 rede Basrak VASUM 8 730 m o Havanna 0 Port land Maine VLIELAND 11 te Freespart WAALEKEP.K 9 4tO m a Vlbsingèn e n WALCHEREN 8 480 m no Rio de Janeiro WILLEMSKERK 9 110 a ono Gibraltar n Genua WISSEKERK 10 te Kaapstad WONOGIRI 9 v Buenaventura a Guayaquil WONORATO 9 te 1 Halul r ZAFRA 9 t Durban ZARIA 9 89m wzw Freetown n Bonr.v BARENTSZ ZEE 9 te LuderSiz ÓOSTZEE 9 t.h.v. Chlttagong ZWARTE ZEE 9 te N

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 11