JEUGDKERKEWERK DOORGELICHT .GESCHEIDEN OPTREKKEN IS BELACHELIJKE ZAAK' K0RTGEZEGD Suggestie voor weinig nieuwe en veel oude leefgemeenschappen Maan en aarde zaterdagnummer Zaterdag 4 januari 1969 Brt jeugd-kerkewerk van de hervormde gemeente Middelburg i# doorgelicht. Er zijn een paar rapporten uitgekomen, die er niet om liegen. Uitgaande van 't feit dat heus niet alles i» kannen en kruiken is, dat een kerk onderweg ook een jeugd-kerkewerk onderweg moet hebben, geven de rapporten zowel kritiek op de huidige situatie als waardevolle suggesties over de toekomstige mogelijkheden èn noodzakelijkheden. Niet alleen omdat de kerk de jeugd nodig heeft de jongeren van na zullen misschien de kerk (en hoe zal die er uitzienfj van morgen vormen. Maar ookom dat de jongeren van nu zich meermalen helemaal niet kunnen vinden in de huidige kerk en kerkstruc tuur. Gescheidenheid der kerken, om maar een voor beeld te noemen, telt niet meer. Br zijn bij jonge, mensen heel andere zaken aan de orde, zaken van mede-menselijkheid, de vraag naar een kerk die zich verzet tegen behoudzucht, die een noodzakelijke evo lutie dresgt. te verstikken. De jonge mensen i ragen om eigentijdse belevingen van noem het dan geloof, van menszijn in meer dan drie dimensies. De rapporten zouden zinloos zijn als ze papieren dingen bleven, die ergens in een bureaula verschimmelden. Na anderhalf jaar werken, praten, bekijken, zijn de rapporten naar de centrale kerkeraad gegaan, '/.e zijn daar geaccepteerd. Op het Zilveren Schor in Ai He nluiden weg van de grote weg hebben de rap portmensen mei de centrale kerkeraad een dag lang uitvoerig gepraat, op zich al een aardig experiment Nu is het zaalc dat de punten die in hel rappor! wor den aangeraakt worden geconcretiseerd. Dat is al lereerst. de taak van jeugdwerkleider Bred A. Berg werf). Hij kan zich op de achtergrond ,gecoached' weten door in ieder geval de hervormde jeugdraad. Met Bergwerff en jeugdraadvoorzitter ds B. .1. N. Kronenburg, hadden we een gesprek over jeugd, jeugd werk en kerk in Middelburg. Het jeugdkerkewerk van de Middelburgse hervormde gemeente (kinderdiensten, zondagsscholen, jongeren- kapel, jeugdkerk, jeugddiensten) bestaat uit twee ge deelten: de vormen van erediensten die gericht zijn op de jongeren én het kerklijk vormingswerk voor jonge ren, dat is gericht op en dat vootkomt uit genoemde diensten. Het gaat momenteel om bijvoorbeeld honderden zon dagsschoolkinderen (liever spreken van kinderdiensten, aldus een rapportaanbeveling i. het gaat ook om zo'n 350 catechisanten, om een jeugdkerk met tussen de zestig en honderd jongeren per dienst, om jeugddiensten diensten in de Koorkerk voor 250-300 jongeren, om dit soort werk op t Zand en in de stad. respectieevelijk 70 en 40 jongeren gemiddeld. De hele hervormde gemeente telt een 12.000 zielen, doop-, geboorte- en belijdende le den. Het zijn in ieder geval flinke cijfers. Zo'n paar cijfers kunnen geruststellend werken, ze kunnen ook aanspo ren tot meer activiteit. Dat is dan in Middelburg het geval: in anderhalf jaar is het jeugdkerkewerk aan een kritisch onderzoek onderworpen .Doorlichten nodig? Niet alleen omdat we nu met hon derden jongeren kunnen rekenen, het zou juist ook moeten als maar met enkele tientallen werd gewerkt. De vraag voor ons was: hoe kan je de hele zaak zó grondig bestuderen, dat er vanuit deze achtergronden iets zinnigs kan worden gedaan voor de jeugd en de jonge mensen. Dus voor diegenen die er zich momenteel bij betrokken weten. Waarbij natuurlek gerust ook mag worden gehoopt dat die aantallen groter worden'. Aldus voorzitter ds. Kronenburg (38) van de hervorm de jeugdraad. Jeugdwerkleider F. A. Bergwerff (31) vult aan: ,Nu zijn de jongeren er nog. Er is de tendens dat de jonge ren verdwijnen uit de kerken. Je. moet je afvragen: moet Ik dit nog wel zo aanpeikken, voelen de jonge mensen zich er thui3' Een belangrijk punt is dat de jonge mensen na het schoolexamen voor een belangrijk deel verdwijnen uit Middelburg, ze krijgen ergens een baan, gaan studeren, moeten in militaire dienst (er zijn nu eenmaal weinig dienstweigeraars), meisjes verloven, trouwen. Ds. Kro nenburg: ,de kerk is de greep kwijt op jongeren boven de achttien, negentien jaar'. Bergwerff: .juist uit die jongeren moet je weer jongerenkader kunnen vormen, uit kweekscholiercn bijvoorbeeld'. De kerk zal zich dus vooral moeten richten op het kind en de jongeren tot zo'n achttien jaar, die zijn tenminste nog het meest .dichtby', waarbij uiteraard de ouderen niet worden vergeten. Een zaak die nooit goed was doorgedacht was het .door spelen' van de jeugd van de zondagsschool naar de an dere fasen van jeugdwerk, jongerenkapel (1214 jaan, jeugdkerk (vanaf veertien jaarI en jeugddienst. Aan dit doorspelen besteedt het rapport daarom zeer veel aandacht De relatielegging tussen de fasen was niet ge organiseerd. Het rapport geeft er suggesties voor. Zijn de jonge mensen zelf voldoende betrokken geweest in de doorlichting van liet jeugd-kerkewerk? Ds Kro nenburg en jeugdwerkman Bergwerff geloven van wel. Men heeft in ieder geval geprobeerd zoveel mogelijk mensen in het beraad te betrekken, .waar mogelijk hebben we zeker ook de jongeren erbij betrokken' (ds. Kronenburg) en: ,we hebben ook gevraagd pedagogiek- leraren (die de jeugd dus van nabij kennen) en mondige jongeren van jeugddienst en jeugdkerk: de jeugd van de jeugdkapel (12-14) niet, die hebben nog weinig inbreng, dat had niet zoveel zin' (Bergwerff i De rapportage is in vier delen uiteengevallen: een al gemeen stuk over het jeugdkerkwerk, een stuk over de catechese, een over diverse onderwerpen (vooral or ganisatie) en een over het open jeugdwerk. Het laatste rapport was al eerder klaar en was een zeer belangrijke impuls voor een nieuwe aanpak van het open jeugdwerk in Middelburg. Ten aanzien van de kinderdiensten wordt onder ande re opgemerkt, dat er weinig of geen contacten zijn tussen kerkeraden en besturen. De kerkeraden voelen dit als een gemis, de besturen voelen zich vaak alleen gelaten. .Noodzakelijk worden geacht cursussen voor de zondagsschool (kinderdienst) leiding (door de hervorm de jeugdraad) en van training (door de kerkeraadi waarb\j de predikanten de exegese verzorgen. Het krij gen van training is een mogelijke vorm van catechese (die toegang geeft tot de belijdeniscatechisatiei Een ander punt ls de opmerking dat kinderdiensten in de reeks van erediensten moeten worden opgenomen en niet gezien moeten worden als een vorm van cate chese. Aardige kanttekeningen ten aanzien van kinder diensten: in feite zijn schoollokalen waar het meubilair niet verplaatst kan of mag worden, ongeschikt voor het houden van diensten. Zeer belangrijk: de viering van de kerkdienst wordt teveel beklemtoomd. De accen ten moeten anders worden gelegd door het paasfeest centraler te stellen, te waken voor romantisering van het kerstfeest en zich te bezinnen op het dóel van ca deaus. Ten aanzien van de jongerenkapel wordt onder andere opgemerkt dat ook jongere sprekers of spreeksters een plaats moeten krijgen. Kerkelijk jeugdvormingswerk e.n catechese hebben raakvlakken. Het vormingswerk kan een brug slaan tussen kinderdienst en catechese voor jongeren van 16, 17 jaar af. Veel jongeren vinden op deze manier de weg naar de catechese. Er is voor hen een goede vorm gevonden en ze blijven bijeen en aan spreekbaar. De vorm en inhoud van de jongerenkapeldiensten moe ten meer worden aangesloten bij de kinderdiensten dan dat de dienst der volwassenen als voorbeeld wordt ge bruikt. De dienst moet dus op de leeftijd zijn afgestemd. .Voorgangers zullen geen imitatie-predikanten moeten zijn'. De jeugdkerk: de directe verantwoordelijkheid hiervoor moet bij de hervormde jeugdraad komen, aldus de rap porteurs en niét meer by de centrale kerkeraad. Ook hier wordt weer gepleit voor contacten met jongeren- kapels en catechisaties. Als een .gemeente van jonge ren' een eigen kérk heeft, zoals in Middelburg met de Engelse kerk het geval is. dan is dat niet alleen een voorrecht, maar ook een gevaar: dat men het kérkge- bouw als uitgangspunt van het sèmenzijn neemt, waar- bil oude patronen als vanzelf ingecalculeerd worden. Het gebouw toch moet zijn nut juist hebben voor de BERGWERFF jongeren. Daarom moet er ruimte worden gegeven voor experimenten, ook al gebeurt het in een kerk. In dit verband vragen de rapporteurs om het Simpelhuys naast de Engelse kerk. Als de hervormde gemeente dit gebouw had, dan was er een accommodatie waardoor talloze mogelijkheden binnen het bereik komen; aan sluitend aan hetgeen voor jongeren plaatsvindt in de kerk. Over de jeugddiensten wordt onder andere opgemerkt dat het experimenteele karakter voorwaarde is voor deze vorm van dienst, omdat ze zich incidenteel richt op een groep jongeren. De vraag of de jeugddienst aan rakingspunten heeft met de gpwone dienst is niet on belangrijk, maar moet ook andersóm kunnen worden gesteld. Voorgangers moeten zich kunnen losmaken van de ge dachte dat gebruikte en gewoonte voor altijd geldig zfln. (Wat waardevol is moet waardevol blijken te zijn; dat kan onder andere door de traditionele zaken eens los te laten), De voorgangers krijgen nog meer te horen. Het rapport daarover: Als voorganger zullen alleen de Middelburg se predikanten (en bij het oecumenisch worden ook de andere Middelburgse geestelijkheid) en de jeugdwerk leider gevraagd worden. Zij die niet mee kunnen of wil len doen met de experimenten zijn vrij om zich niet in het rooster te laten opnemen. Het is immers voor een goede ontwikkeling van het experimentele ka rakter van belang dat de leiding haar beleid kan vast stellen zonder te zeer gebonden te zijn door de diversi teit der voorgangers'. Hoe zit dat met die predikanten? .Dat ligt niet zo hier. de predikanten hier staan allemaal open voor de nood zaak van vernieuwingen' (Bergwerff). Ds. Kronenburg is wat huiverig voor het experiment om het experiment alleen. Wél als uit een experiment iets zinvols kan ont staan. waarbij hij overigens moet toegeven dat déit nu juist nooit helemaal kan vaststaan Maar hij wil graag een goed doordenken van het experiment. Hij verschilt van mening met jeugdwerkleider Bergwerff ten aanzien van de vorm van jeugddiensten. Bergwerff vindt dat een jeugddienst een experiment moet blijven, ds. Kro nenburg» vindt dat men ook in een jeugddienst iets van een kerkdienst moet kunnen zien. Ook de jeugddiensten zijn ere-diensten. Tja. dan is maar de vraag hóe je het ziet: ds. Kronenburg zal daarom beslist in een toga blijven voorgaan, hij zal een lofprijzing, een verkondiging als elementen vasthouden. Bergwerff zal de schuldbelijdenis graag in een gedicht van priester-dichter Huub Ooster- huis .brengen'. De reacties van de jongeren zijn zeer uiteenlopend op de vormen van de jeugddiensten. En de predikanten: .een predikant moet zich zeker kunnen vinden in de dienst, niet andersom, anders verlies je de continuïteit', zegt Bergwerff. In de rapporten komen tal van andere zaken aan de or de. Er wordt gevraagd om jeugddiakenen, om jeugdou- derlingen. het jongeréndiaconaat krijgt de aandacht, zo als weekeindhulp e.d. De integratie met de Kinderzorg- jongeren wordt bijzonder belangrijk geacht. Veel wordt al samen gedaan en Kinderzorg-jongeren krijgen ver antwoordelijke functies in het jeugdwerk. Voor de sa menwerking der kerken is van bijzondei veel belang dat in de hervormde jeugdraad nu ook niet-hervormden kunnen worden benoemd. Dat brengt ons op dit citaat in het rapport: .Er dient rekening mee te worden gehouden dat net gescheiden optrekken van de kerken voor jongeren een belachelijke zaak aan het worden is en een aanleiding voor hen zich niet aan een bepaalde kerk te binden'. Die samenwerking staat nog maar aan een zeer pril be gin. Ds. Kronenburg: ,in m{jn catechisaties nodig ik wel eens de pastoor of een gereformeerde collega uit, om in formatie te geven, ik hoop omgekeerd ook eens te wor den gevraagd'. Bergwerff: .oecumenische toestanden be ginnen hoe langer hoe meer van onderaf'. Beiden: .Mid delburg blinkt niet uit in oecumenische gezindheid'. Ds. Kronenburg: .De verschillen tussen de kerken spre ken de jongeren niet meer aan. de verschillen zullen nog meer wegebben, tenzij de jongeren het nog op de cate chisaties^ krijgen ingehamerd. De kerken worden naar elkaar toegédreven. de kerk heeft het niet meer voor het zeggen, we hebben geen macht meer. maar die his torie is er niet in een paar jaar tijd uit te halen. Berg werf: .we hebben net de eerste gezamenlijke hervormd- gereformeerde jeugddienst achter de rug. Met zeshon derd man in de Getuigeniskerlc. Fantastisch. De collecte voor Biafra bracht 550.op. Eén van de stellingen die dr Lammens, de man van de landelijke gereformeerde jeugdraad, bij zijn recente promotie verdedigde was J)e stich ter van de vrije universiteit •mis dr Abraham Kuijper'. Hij wees daarmee op de naamsverande ring van Abraham Kuyper. Deze heette van huis uit namelijk Kuijper, met een lange ij dus. De afkomst van zijn familie moet. worden gezocht in de Amsterdamse Jordaan. Dr A. Dondorp (Gapinge), wijst er in de Zeeuw se Kerkbode op, dot de grootvader van dr Abra ham Kuyper één iler zeer .kleine hinden' was, die het met zijn gezin in de economisch zeer slechte jaren van het begin der 19e eeuw. erg moeilijk had. Deze eenvoudige man slaagde er tn hulp te vinden om zijn zoon voor dominee te laten studeren. Hij heette Kuijper en ook de va der van dr Abraham Kuyper heette zó. Toen de vrije universiteit werd gesticht schreef Abraham Kuyper óók nog zo zijn naam. Paslater spelde hij z(jn naam niet meer met een ij maar met een igrec, een Griekse ij dus, zonder puntjes. Onder de gereformeerden is vrijwel uitsluitend bekend: Kuyper. Waarom veranderde Kuyper zijn naam Sneed hij de wortel door, waarop hij stoeldeT Hield hij niet van punten op de iT'. aldus de vraag van dr Dondorp. Madrid heeft weer een synagoge, de eerste sinds de vijftiende eeuw. Met de bouw is de or- ficiële onderdrukking van de joden in Spanje, bij decreet van 1^92 begonnen, opgehouden. Dat 15de eeuivse decreet, onder druk van de R-K Kerlc tot stand gekomen, dwong 50.000 Spaanse loden hun vaderland te verlaten. Er wonen nu in Madrid 250o joden, liet is de op één na grootste joodse gemeenschap in Spanje. Die in Barcelona is het grootst. .De paus. die soms zo weinig begrip ontmoet, heeft recht op een eerlijke weergave van zijn ideeën. Ztjn persoonlijkheid dreigt dikwijls verte kend. te worden'. Aldus bisschop Zwartkruis van Haarlem in zijn oudejaarsa.vondpreek. D# Generale Synode der Ned. Herv. Kerk heeft in haar laatste zitting het een en ander te doen gehad met interkerkelijke samenwerking. Dat zal wel een vast punt van haar programma blijven. Die samenwerking is er in feite reeds, zij het dan ook niet overal. En was is het werk van de synode dan? Zij gaat vastleggen in een herderlijk schrijven aan de kerkeraden of in een aparte regeling of door middel van een toevoeging in de een of andere ordinantie die bij de kerkorde behoort is, zodat legaal wordt wat illegaal reeds geschiedde. Dit .illegaal' moeten we natuurlijk niet te zwaar gaan nemen, want samenwerking bij acties van verschillende kerken zijn alleen maar toe te juichen en de synode der hervormde kerk kan ook moeilijk anders dan er op in te gaan, want zij is een der eersten geweest in ons land die zich achter de Wereldraad van Kerken heeft opge steld en van haar is ook uitgegaan de Oecu menische Raad van Kerken in Nederland, die nu is omgezet in een Raad van Kerken Toch is ook deze kerk gebonden aan haar kerkorde en de ordinantiën. Ook kerkelijk leven we tegenwoor dig snel. Er is in bepaalde gedeelten van ons land en vooral in sommige steden een ontwikkeling wat betreft het samen optrekken van kerken. De synode komt telkens weer voor de vraag te staan of iets zo maar kan, zo ongereglementeerd en telkens weer hebben wij het zien gebeuren dat het hoogste bestuurslichaam dit niet wilde af keuren of afremmen, maar dat zij van oordeel was dat er toch iets gereglementeerd zou moeten worden en dan kregen de synodeleden en later de classicele vergaderingen zo'n proeve van reglementotie waarover zij dan het hunne konden zeggen. Feitelijk is dit alles dus een beleid achter af. Er wordt alleen meer goedgekeurd wat er in werkelijkheid reeds is. De hervormde kerk heeft allerlei raden, waar meestal een grondige vóórbezining plaats vindt •n van waaruit een voorstel komt bij de generale synode. In een van die reden houdt men zich bezig met de verhouding tot andere kerken. Op de tafel der synodeleden lag nu tijdens da laatste zitting een schrijven dat aldus begon: ,De Raad voor het verbond met andere kerken heeft de eer U hierbij te doen toekomen een voorstel tot wijziging van ordinantie 20" en don volgt er •en nieuw artikel, onderverdeeld in 7 leden, dot als artikel 3a een genoemde ordinantie zou moe ten worden toegevoegd. Een vrij dorre zaak, een nieuw artikel, zo zult ga misschien denken. Toch is de materie weerom het hier gaat in werkelijk heid niet zo droog det we er niet enige aandacht voor durven vragen. Het eerste lid van dit voor gestelde artikel zegt ook nog niet zoveel, nl. dot een kerkeraad kon besluiten tot .brede interker kelijke samenwerking met één of meer andere kerkgemeenschappen'. Ook het tweede lid laat ons nog vrij koud nl. dat da leden ven de ge meente moeten worden gehoord en dat er daar toe een bijzondere kerkvisitatie in da gemeente zal plaats vinden, opdat de leden van de be trokken gemeente volop in de gelegenheid zijn hun oordeel daarover te kennen te geven. Dit is neer algemeen geldende regels in de hervormde kerk. Maar in het derde lid ven het voorgestelde ar tikel komt de eap uit de mouw en kunnen we pes bevroeden weerom het hier eigenlijk goot. ,Deze somenwerking zei zich als regel uitstrekken tot' en den volgt onder b. ,de beroeping of be noeming ven predikanten'. Verder gaande lezen we dat een hervormde gemeente enaere den her vormde predikanten ken beroepen. Men kan zelfs afwijken ven de kerkorde, doch don moet het breed moderamen van de generale synode door- toe zijn toestemming geven. Daarna volgen nog enige algemene bepalingen over gemeenschappe lijke kerkdiensten, huis- en ziekenbezoek, cate chese enz. enz. Natuurlijk moet er ook een fi nanciële regeling zijn en de overeenkomst moet voor 5 jeer gelden, waerne ze verlengd kan worden. Wie enigszins met zulke nieuw voorgestelde ar tikelen in de Ned. Herv. kerk vertrouwd is. gaat onmiddellijk vragen: wat zit hier achter? Veld hoven, dat onder de rook van Eindhoven ligt, heeft vanaf de 17de eeuw een hervormde ge meente die, zoels dat in Brabant veel het geval is, niet al te groot wes. De nieuwe woonwijken van deze moderne fabrieksstad verplaatsen zich ook steeds meer neer de omliggende dorpen en daardoor is ook de gemeente Veldhoven gegroeid n wel zozeer det ze eigenlijk voor één predikant te groot is geworden. Tevens is in dat dorp een 8roep gereformeerden komen wonen en deze eeft, zoels dot gebruikelijk is, aldaar een kerk gevormd. Deze groep is niet zo groot dat ze een eigen predikant zou kunnen gaan beroepen. Toen is men in Veldhoven op de gedachte gekomen: waarom zouden we niet gezemelijk een gerefor meerde predikant kunnen beroepen, die voor de helft zijn werk vindt in de hervormde gemeente en ook voor de helft door hoer wordt betaald Vroeger zou zo iets natuurlijk een zeer dwaze ge dachte zijn geweest, maar nu is dat blijkbaar niet meer zo. Ho« dit elles precies gelopen is, doet er mmder toe, meer de begeerte om zulk een eigenli|k vanzelfsprekende gedachte in vervulling te doen gaan, daarbij steunend op de veel aan- ?eprezen interkerkeli|ke samenwerking, is blijk- aar steeds sterker geworden en men is geen vragen, zowel bij de ene els bij de onder» betrokken kerk: waarom kan dit niet En zo heb ben de synodeleden zich moeten buigen over een nieuw ertikel 3e in ordinantie 20. Natuurlijk hebben ze niet alleen ean die Bra bantse plaats gedacht. Een ordinantie moet kun nen gelden voor alle gemeenten die tol de be- rokken kerk behoren. Men heeft ook ean meer gedacht dan alleen maar aan het wegnemen van lepaalde belemmeringen om te kunnen doen wat men in één gemeente begeert, n.l. werkelijke zichtbare directe samenwerking op het locale, vlak Men heeft gedacht aan ,het wegnemen van die uitingen van een gescheidenheid, die in de gemeente en in de haar omringende wereld ge voeld en gezien worden els in tegenstelling te zijn met de opdracht en het getuigenis van het Evangelie'. Men heeft de mogelijkheid willen scheppen om Joch een zichtbare eenheid te be reiken juist op enkele punten, waar de geschei denheid het meest schrijnti de kerkdienst, de geestelijke vorming van de jeugd en de diaconale taak'. Als het goed is, moet het kunnen worden ,een coöperatie van gemeenten', n.l. ven heel de gemeente en niet van een progressieve groep ven gemeenteleden uit beide kerken. Vooralsnog wil de synode met dit nieuwe ertikel niet meer doen don .opening geven tot het doen van experimen ten' en ,het organiseren van proefpolders'. Na tuurlijk zullen er wel leden van beide kerken zijn die zich ,in zulk een nieuwe interkerkelijke relatie niet kunnen vinden'. ,Maar daartegenover houde men in het oog, dat juist bij de jongeren voor een regeling ais deze dikwijls grote waardering zei bestaan en dat, wie de toekomst ven de kerk wil dienen, vooral ook de jeugd zei moeten vast houden.' Wanneer in een plaats zulk een inter kerkelijke regeling werkelijk tot stond komt en men tot het beroepen van predikanten overgaet, zal het afhangen van de kerkeraden hoe dit zal lopen. Vooral ook zal het afhangen van de pre dikanten welke samen moeten werken en aange zien deze van verschillende kerken zijn, zullen zij het heel goed met elkaar moeten kunnen vinden om samen aan het Evangelie gestalte te geven. Samenwerking van twee predikanten ii in de praktijk dikwijls moeilijker dan ven drie. Moer al met el, de gedachten die men in Veldhoven heeft, zijn alleen meer toe te juichen. STEMMEN UIT DE KERKEN Zulk een toevoeging van een nieuw ertikel een een ordinantie is echter ven bredere strekking dan dot men alleen meer ean één gemeente denkt. Wanneer een synode zich met iets bezig houdt, is het meestal van meer algemene strek king. Waarom zou zo iets zich ook elders niet kunnen voordoen Ja, waarom niet I Onze pro vincie is een agrarisch gebied. Dat betekent in deze tijd dat de dorpen al kleiner worden. We zien het overal dat het zielental van de kerkelijke gemeenten op vele plaatsen terugloopt en sterk veroudert. We kennen een behoorlijk eental dor pen waar naast elkaar (vroeger tegenover elkaar) verschillende kerkgemeenschappen zijn. Er moet worden gecombineerd, zowel ean de ene als ean de andere kant. We hebben ons dikwijls afge vraagd waf zou het toch een zegen zijn wan neer het mogelijk was dat men samen ging en in het ene dorp (om het geval Veldhoven maar voor ogen te houden) een hervormde predikant beriep en in het andere een gereformeerde, maar dan zó, dat deze twee dorpen bleven samenwerken. Nu ziften er heel wat gemeenten te krummelen. Ze worden wel geholpen door een consulent en aan de kerkeraden willen we activiteiten niet ont zeggen, maar welk een zegen zou het zijn indien er inderdaad samenwerking mogelijk was. Is het een al te vrome wens Helaas, helaas kennen we in onze provincie weinig nieuwe leefgemeen schappen, waar meer mogelijk is en daar tegen over zeer veel oude leefgemeenschappen waar de historie nog altijd zulk een belangrijk woord mee spreekt. H. Bereidt den weg des Heren. maakt recht afjn paden. Jesaja 40 3 Lu kas 3 4 Op hef Kerstfeest hebben wij het kunnen beleven dat we via de telerisie en de Ameri kaanse astronauten op de achterkant van de maan heb ben kunnen kyken. Een barre, geelachtige wojstenij. met vele kraters. Zo hebben zij ons ge meld. Op het Kerstfeest heb ben we ook gekeken in de kribbe van Bethlehem. Ook in de stat was het allesbehalve fraai. Dit zijn twee werelden waarin we leven, de wereld waarin de wetenschap en de techniek zulk een belangrijke plaats in neemt en de wereld waarin het. Evangelie van Hem die in Bethlehem geboren is, ons wil aanspreken. In deze wereld komt nu ook tor ons het woord van Johan nes de Doper, de wegbereider van degene die na. hem. komen zou; Bereid de weg des Heren maakt recht zijn paden. Bij Jesaja is het de uwg waar langs het volk uit ballingschap terug kan keren naar Sion Bij Johannes is het ook een weg van terugkeer, door Chris tus tot God de Vader. Hij is de Weg des Levens. Dit be reiden en rechtmaken wordt in dit jaar ook ran ons ge vraagd. De weg, is de grote weg. een heirbaan. De paden, dat zijn de voetpaden, de land weggetjes, die langs de huizen gaan en daarbji uitkomen en moeten uitlopen op de heir baan van onze Gbd. Soms on verwacht en ongedacht zijn we er, als we tenminste ons eigen paadje, wat ook Gods pad is, wat recht te maken Er is im mers genoeg oneffenheid. Welk een wildernis kan het wezen op ons paadje' Misschien denken we bp ons zelf: dat is een hopeloos geval, mijn pad. En die wereld waar in we leven, wat moeten we daarmee aan? Des te meer hebben we Christus nodig. Hij is de gids voor vrijgemaakte ballingen naar Jerusalem. Een Kerstgroet van bij de maan. irelfce mogelijkheden schept de hedendaagse weten schap en techniek.' Zij schep pen echter ook de mogelijk heid dat onze aarde een even barre woestenij wordt als de maan. Dat is de wereld waar in wij dit jaar zullen moeten leven. Een Kerstgroet ook uit de stal van Bethlehem, welke God ons heeft gegeven als een verre kijker om des te beter het Evangelie te zien. zoals het in deze wereld gestalte. Ook hier mee zullen we dit jaar reke ning moeten houden h.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 19