LICHTZUILEN VAN HET LOODSWEZEN zaterdagnummer VAN WAAKVLAMMETJE TOT ZEE VAN LICHT Taler'dag 4 januari 1969 Lang» de randen van de Zeeuwse kust steken drie lichttorens hun glazen optiekkoe pels meters hoog boven NAP uit. De verlatenheid is slechts schijn, want het topje van elke toren is vierentwintig uur per dag bemand met mensen van de kustlicht- wacht. Hun taak bestaat uit meer dan alleen controle op het licht. Het licht betekent bij nacht en ontij een onmisbaar baken voor koersende schepen. Want op zee zijn de lichttorens ware lichtpunten in de duisternis. Meer nog: lantaarns, die een veilige eeeroute langs verraderlijke ondiepten belichten. Werkelijk op het uiterste randje van de kust, de Zeeuws-Vlaamse, rust in de voet van de dijk langs de monding van de Westerschélde al ruim honderd jaar (sindt1867de gietstalen lichttoren van Nieuwe sluis. Enigszins landinwaarts, in het dorp Westka- pelle, toornt de oudste van de drie Zeeuwse lichttorens als een blokkige steenklomp boven Walcheren uit. Op de grens van de Schomvse duinen kijkt lichttoren ,West- sohouwen' nabij Haamstede uit over een stuk ongerept, natuurschoon. Ver van de bewoonde wereld, ver van alle Zeeuwse stranden steekt een licht van een geheel ander kaliber zijn vurige top boven het water uit. Op 51-39-20 noorderbreedte en t-32-57 oosterlengte deint bij de West-Noordhinderbank het lichtschip ^oord-Hin der1, zwaar verankerd aan zijn paddestoel- of parapluanker (een bokaalachtig anker dat zich tot diep in het slijk van de zeebodem wroet). Het leven 1» en rond deze zeelichten gaat dag in dag uit gestaag zijn gangetjeech ter alles met de regelmaat ra» een precisieuurwerk. Het werk van de lichttoren- wachter (n zijn hoge post is verantwoordelijk. Zijn beroep is eenzaam. Aan boord van het lichtschip liggen de zaken iets anders; niet wat de verantwoordelijkheid betreft, wel het leven, dat meer geïsoleerd is dan eenzaam. Aan alle hoofdlichtbakens binnen het Zeeuwse territorium bracht één onzer redacteu ren een bezoek. Waf beurt er binnen deze gladde zuilen van het Nederlandse loods wezenT Meer dan een buitenstaander zo al denkt. Voor hem is slechts één ding zicht baar en feitelijk: het waakvlammetje van overdag dat 's avonds by zonsondergang mitgroeit tot een zee van licht. Lichtschip Jfoord Hinder1 wordt per motorjol bemand enbevoorraad. NIEUWESLUIS Van basis tot top meet de hori zontaal zwartwit gestreepte (herkenningskleur di strict 6 van het Nederlandse loodswezen) lichttoren van Nieuwesluis een hoogte van 29 meter. Aan de enorm hoge vlaggemast op het nokje van de toren wappert van de vroege morgen tot de late avond het roodwitblauw. .Dat is niet omdat er prinsesjes of koninginnen jarig zijn, maar het is een teken i voor de scheepvaart. Nieuwesluis is namelijk de eerste lichttoren op Nederlandse bodem', verklaart hoofdlichttorenwachter W. J. van Noord. Hij woont net als zijn twee personeelsleden in het .vuurtoren dorpje' achter de dijk. Drie huisjes naast elkaar onder één kap. Omdat de Zeeuws-Vlaamse lichtto ren het predikaat B-post heeft, draait Van Noord normaal in het dienstschema van wachtlopen mee. Er is minder te doen dan op de andere hoofdlicht bakens in Zeeland, maar wat er te doen is vereist minstens zoveel nauwkeurigheid als elders. Onder houd, controle en uitkijk behoren tot de vaste prik. Actieve communicatie met de passerende scheep vaart wordt slechts op één manier gedaan: via het hijsen van de stormwaarschuwingen. De bal voor windkracht zeven. De kegel voor windkracht acht of meer. Buiten het feit, dat de lichtkarakters (schitterin gen en duisternissen weergegeven in seconden bin nen een tijdsbestek van een halve minuut) van de lichttorens van elkaar afweken, wijkt het licht ▼an Nieuwesluis nog weer wat extra af. De optiek- kop staat stil en is gehalveerd. Het licht maakt geen zwiepende zwaaien over het water maar straalt voor zich uit. Met een karakter van 7 seconden schittering en 3 seconden duister. In de navigatie- schriftuur staat Nieuwesluis als gebroken licht te boek. Bovendien heeft het licht iets weg van een stoplicht; de koepel telt drie gekleurde sectoren: rood, wit en groen. Inderdaad regelen deze lichten op hun manier het scheepvaartverkeer. Vobr iedere stuurman is het op de Schelde een nautische weet, dat het in elkaar varen van het kustwachblicht, dat een eindje verder op de dijk staat, en het wit van Nieuwesluis een juiste koers langs de boel en betekent. In de cockpit van de toren staat een buitenmodel gloeilamp (250 Watt) op een koperen voetstuk. Opvallend is dat de omringende ornamenten net zo hard proberen te glimmen aks het voetje en het kousje, waar de eeuwige gaswaakvalm flakkert. Een teken dat wat er gedaan moet worden, goed gedaan wordt. De lenzen zorgen er voor dat hun ingekapselde gloeiworm toch nog altijd een licht sterkte van 1.000 maal zijn eigen capaciteit pro duceert. In het wachtlokaal, dicht onder het licht, dist de heer Van Noord nog een aantal bijzonderheden uit de alledaagse praktijk op. ,Na een bepaald aantal branduren gaat de lamp er uit. Kapot of niet kapot. Dat is zo'n beetje alles wat ik aan het licht te doen heb. Verder gaat alles automatisch. Het hele lichtsysteem werkt op een uurwerkmechanis me. Op een vast tijdstip voor zonsondergang draait het gaspitje met het constante waakvlammetje uit het centrum en komt de lamp op zijn plaats in het midden van de optiek te staan. De eerste tien minuten is het gas, dan pas gaat de lamp branden. Mocht de lamp onverhoopt voor zijn brandtijd stuk gaan, dan treedt volautomatisch het gaslicht in werking". De schepen behoeven dus nooit bang te zijn om in het donker te geraken. Het nooit falen de licht van Nieuwesluis priemt zijn straal met «en brandpunt van 22,5 meter boven NAP zonder horten of stoten tot en met het zicht. Als enige relatie hebben de kustlichtwachters van Nieuwesluis de Roelerswacht te Vlissingen. Signa leert men een mistoestand, dan wordt daar direct in Vlissingen melding van gemaakt. In een enkel geval neemt Nieuwesluis zelf rechtstreeks contact op. ,Nou, dan moet er werkelijk dichtbij iets aan de hand zijn. Dan bel ik zelf wel eens naar de reddingsbrigade in Breskens', zegt Van Noord. Net als het kustlicht staat ook de misthoorn een eindje verder op de dijk. Voor de kustllchtwacht- mannen van Nieuwesluis begint het apparaat bij mist als het ware uit zichzelf te loeien. De bedie ning geschiedt in Vlissingen: simpelweg door het draaien van een telefoonnummer. .Het is natuur lijk een geheim nummer. Kan je nagaan, want an ders zijn er altijd wel van die grapjassen die 's een keertje willen proberen of die het nog wel doet. Van de week nog. Toen begon dat ding Ineens keihard te loeien. Ik dacht bij mezelf: zeker con trole. Maar na informatie was dat niet zo. Heel toevallig scheen iemand in Vlissingen per ongeluk het goeie getal gekozen te hebben. Het was de eerste keer. Zoiets gebeurt nooit', tapt de heer Van Noord uit zijn vat van herinneringen. Het zijn er vele, want hij deed ook jaren dienst op een licht schip. HAAMSTEDE —Lichttoren .Westschouwen' straalt het sterkste licht van Nederland uit. De 4200 watts lamp wordt door een ingenieus lenzenstelsel ver scherpt tot een sterkte van 5.200.000 internationale kaarsen. ,Men zegt zelfs da deze toren het sterk ste licht van heel West-Europa heeft, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen', vertelt het hoofd van de Schouwse kustwacht, de heer R. Sa- man, aarzelend. De omgeving van de Schouwse licht toren schijnt een eiland op een eiland te zijn. Een halve ring van huizen omgordt de .Westerschouwen', die als een stelle obelisk ontzagwekkend hoog er bovenuit steekt. Diagonaal roodwitte strepen krui pen langs de lichttorenrtiuur omhoog. Het zijn de herkenningskleuren van district 5 van het loods wezen. Ook al staat de lichttoren er nog zo prach tig bij aan de voet van de Schouwse duinen, een stukje Zeeland uiteindelijk, toch valt dit hoofd lichtbaken onder de protectie van het loodswezen te Rotterdam. Tijdend de klim naar boven vertelt de heer Saman, dal on 's zomers een trekpleister voor va- kanl eg '..ïgers is. Tegen betaling mogen zij de toren beklimmen en bezichtigen, van binnen en van bui ten. Voor de heer Saman hoeft het eerlijk gezegd niet allemaal, want hij heeft er meer last dan ge mak van. Er valt evenwel niets tegen te doen, want de directie loodswezen heeft anders beschikt. .Westerschouwen' is de ware stormlamp in de bran ding van de gluiperige .Banjaard', de vaarroute die op ongeveer zeven zeemijlen (1 mijl is 1,9 km) uit de kust ligt. Voor de scheepvaart op ,De Banjaard' betekent het Schouwse licht êen welkom oriënta tiepunt. De heer Saman zegt dan ook: .De Banjaard is de gevaarlijkste vaarroute langs de Nederlandse kust. Het is onvoorstelbaar zoveel nare plekken en ondiepten daar zitten'. Aangezien het brandpunt van het licht vrij hoog ligt, 58 meter boven de middenstand (gemiddeld peil tussen hoog en laag water), Is de lichtbundel tamelijk ver op zee zicht baar. Ómdat .Westschouwen' een A-post is loopt de heer Saman niet in de torenwacht mee. Zijn taken en lasten hestaan uit het uitoefenen van controle op de Schouwse lichtbakens. En die zijn er nogal wat. Zijn belangrijkste licht is uiteraard, dat van de toren. Een licht met een karakter van zes s< i- teringen in de dertig seconden (tweemaal achter elkaar 0.2-2,4-4-0, 2-6-0, 2-6 seconden. .Meestal ga lk zo'n één of twee keer per dag voor controle naar boven. Is er Iets bijzonders aan de hand, dan belt de wachtdoende man mij onmiddellijk op. Dan ga ik ook naar boven om te kijken wat er ge daan moet worden'. De andere lichten staan ver van Samans uitgangs punt. Het zijn de haven-' en geletdelichten van Burghsluls en de verklikker in de duinen. .Regel matig controleer lk de mechanismen'. Hieruit blijkt dat een hoofdkustwachter van een A-post degelijk onderlegd moet zijn. Dat komt ook in andere din gen tot uiting, want naast de technische kennis moet hij het lichtseinen in Morse en he seinen met vlaggen machtig zijn. Ook al komt het prak tische nut van deze kennis in de dagelijkse gang van zaken weinig voor, toch moeten de heer Saman en zijn personeel er vlot mee overweg kunnen. Wekelijks houden ze daarom gezamenlijk prakti sche oefeningen met de morsesleutel, zodat de rou tine op peil blijft. Voor vele schepen is de vlaggen- en lichttaal al een uitkomst geweest. ,Met een vuurpijl trekken we de aandacht of maken we ken baar dat we ze in de peiling hebben. Het gebeurt af en toe wel eens dat een schip te veel de gevaar- route vaart'. Ook jachtjes en vissersboten worden op deze wijze attent gemaakt. Indien nodig is de hulp van de reddingsboot ,Jan Leis' spoedig aanwe zig, wanneer er schepen in nood verkeren. .Als re gel vaart de reddingsboot al na een kwartier uit'. De lichttoren doet voorts dienst als randpost voor berichtgeving over mist aan de centrale radardien sten te Rotterdam. .Zodra het zicht 1.000 meter is. dan maken we daar melding van. We houden de radardienst regelmatig op de hoogte, totdat de mist zover is opgetrokken, dat het zicht weer meer dan 1.500 meter is. Omdat wij in district 5 als eerste melden wordt het loodswezen langs de kust op onze aanwijzing voor mist in gereedheid gebracht', vertelt de heer Saman. Een trapje lager, vlak achter de geweldige optiek- bol, hangen drie instrumenten aan de muur. Als de geluldsknop wordt opengedraaid klinkt er een zoemerige toon. ,Dit zijn de ontvangers van de golfmeetpalen. Ze registreren golfhoogte, stroming en frequentie. Alledrie nuttige gegevens voor de Deltadienst in Zierikzee'. Het trapje op geeft toe gang tot de omloop in de optiekkamer, gelijk een glazen paleis. Rustig draait de kristallen kolos zijn kringetje. De luchtuitstralingen zijn warm en ge ven het gevoel dwars door je Mchaam te gaan. .Mocht er nou eens een storing optreden dan scha kelt het licht automatisch over op gas. De aandrij ving geschiedt dan middels samengeperste lucht', zet het hoofd Saman uiteen. Terug op de brug van de lichttoren, compleet met kijker, kaarten en radio, legt de heer Saman nog vluchtig even het doel en nut van de schijnwer pers uit, die aan de buitenkant van de torenmuur zijn gemonteerd. ,Na de oorlog hebben we deze vogelverlichting hier gekregen. Want de vogels vlogen zich hier met bosjes te pletter. Het gebeur de niet zelden dat ik rapporten over bijzondere vo gels voor het zoölogisch centrum opmaakte. Eén keer heeft een eend zelfs het 8 mm dikke buiten glas kapot gevlogen'. De heer Saman kon de minie me versplinteringen aan de lenzen nog aanwijzen. Met andere woorden: het is toch maar mogelijk, ook nu nog. WESTKAPELLE 's Avonds lijkt Walcheren zich aan het licht van de lichttoren .Westkapelle' bo ven de zee te willen verheffen. Met de regelmaat van de wieken van een helikopter scheren de licht stralen dan over het vlakke land. ,Elke groep van drie seconden telt een schittering van 0,1 seconden', karakteriseert hoofdkustlichtwachter A. de Kam. De Kam kent Westkapelle met zijn licht van haver tot gort, want hij groeide op aan de voet van het ku bistische stenen gevaarte. Iedere rechtgeaarde Zeeuw weet trouwens het bouw sel aan te wijzen en hij laat zich dan onmiddell jk ontvallen: de Westkapelse vuurtoren. De toren heeft namelijk al vele generaties overleefd. Hij stond in de .zeilende' eeuwen al ten dienste van de scheep vaart. In 1470 werd voor het eerst het vuur op het oorspronkelijk platte dak ontstoken. Het platform dient nu als ondergrond voor het lichthuis, rood achtig, in de kleur van het zesde district van het loodswezen. Tot in de bocht van het Nauw van Bath is de lichtslag van Westkapelle bij helder weer tegen de hemel waar te nemen. Gemeten in de lichtkoepel bij de lenzen wordt de lichtsterkte van de 4200 Watts lamp vergroot tot 2.600 000 internationale kaarsen. De heer De Kam vertelt met nadruk dat het zaak is de onderdelen van de kustlichten nauw keurig te controleren en te onderhouden. ,Het zui delijk hoofd valt ook onder mijn supervisie. Dat licht krijgt een dagelijkse beurt. Mocht er een klei ne elektrische storing optreden, dan moet Je zelf capabel zijn die zo snel mogelijk te verhelpen. Laatst nog, toen hebben we de hele support van de lichttoren uit elkaar moeten halen, want het draaivoetje met het gaslicht transporteerde niet precies meer naar het midden. Het was maar een kleinigheid, maar toch moet je zulke dingen goed in de gaten houden'. De heer De Kam is het hoofd over vier kustlicht wachters. .Ja, maar we hebben er ook nog zo'n los-vast hulpje bij, wanneer het een beetje druk loopt'. De Westkapelse lichttoren is in menig op zicht te vergelijken met de Schouwse. Op de eerste plaats is Westkapelle een A-post, dus een belang rijk baken. Maar over het algemeen gebeurt er minder op de vaarroute langs de Walcherse kust dan langs de Schouwse. tenminste zo stelt de heer De Kam het. .Nee. spectaculaire dingen gebeureD hier zelden. Wel dat geval indertijd met de .Bena res' was natuurlijk ets unieks Bóven op de dijk Maar verder gaat alles zo zijn gangetje. Je moet gewoon alles goed in de gaten houden. Het gebeurt nog wel eens dat er een boei van zijn plaats wordt geslagen. Zoiets nemen we waar v.a een pe ling. In zo'n geval bel ik direct het loodswezen Vlissingen en die komen dan de boei weer op zijn plaats verslepen'. Hoofdkustlichtwachter De Kam is beslist niet van mening, dat het leven rond de lichtbakens erg op zienbarend is. .Je moet kennis van zaken hebben en vlug reageren als er Iets loos Is. Dat is mijn werk'. NOORDZEE Het beweeglijkste lichtbaken van de Zeeuwse lichtwacht dobbert mijlen ver buiten de Nederlandse kust. In een cardanische hang met een tegenwicht van 600 kg draait de optiek van het lichtschip .Noord Hinder' rond. De Hauw gebogen lenzen en spiegels bundelen het schijnsel van de 4200 Watts lamp samen tot een lichtsterkte van 1.500.000 internationale kaarsen. Het lichtschip steekt zijn optlekkop 18 meter boven de zeespie gel uit, zodat de stralen bij normaal zicht op 12,7 zeemijl te zien zijn. Zodra de mist evenwel de kracht van het licht breekt, krimpt het zicht zich in tot twee zeemijlen. De ankerketting van de Noord Hinder loopt door een zee met een plaatselijke diepte van 35 tot 40 meter. Het paddestoelanker waaraan het schip ligt geklonken, deint op de grens van de Noordhinder- bank. Als broertje van de Goeree, Texel en Ter- sehellingerbank ligt de Noord Hinder het zuidelijk ste gesitueerd en neemt ook de belangrijkste posi tie in, namelijk: het oriëntatiepunt op de Noord- zeeroute voor de richtingen Engeland en Het Ka naal. Omdat lichtschepen als .dood ding" in de navigatie- boeken staan opgetekend is het aan de scheeDvaart verboden op korte afstand langs deze stuurloze ob stakels te varen. Aan boord van de Noord Hinder zien de tien bemanningsleden meestal slechts de contouren van schepen langs de einder schuiven Kapitein E. Robooi, om de veertien dagen de dienst doende gezagvoerder, vertelt: .Het is altijd erg druk met boten om ons heen. We zitten eigenlijk nooit alleen. Dikwijls tel je zo'n vijftien stuks. Ze mogen niet dichtbij komen. En ik ben er blij om, want van bravoure moet ik niks hebben'. In het lichthuis, bij een echt schip de brug, worden alle mechanismen die nodig zijn voor een veilige bebakening in werking gesteld. Via de hoofdschake laar, de grootste knop op het paneel in de schakel kast, stelt de lichtwachter het optiek bij. Alles gaat elektrisch, want de buik van het lichtschip is r.-et gevuld met voortstuwende machinerie maar in plaats daarvan staan er grote generatoren opgesteld die meer dan de benodigde energie opleveren. BIJ zonsondergang licht de Noord Hinder op en be- bakent dan het wijdse zeegebied met. een karakteris tieke variant van twee schitteringen in de tien se conden (schittering 0,3/ duister 2,2/ schittering 0,3/ duister 7,2 sec.). Als de zon zich 's morgens tot een half uur boven de kim heeft verheven, dan dooft het licht weer en is de nachtelijke taak voor bij. ,Om de duizend branduren zetten we er een nieuwe lamp ln. Dat doen we niet omdat die lampen niet meer goed zijn, want die hebben zt wel degelijk uitgedokterd. Toch nemen we geen enkel risico, want de kwaliteit loopt altijd iets terug', zet kapi tein Robooi uiteen. Met mist zet men de misthoorninstallatie aan. Zij maakt een droog geluid en loeit onheilspellend tegen een grijze massa, die dan als een doodse muur de Noord Hinder omringt. Net als het licht heeft ook het signaal van de misthoorn een karak ter: twee stoten in 2,5 sec./ een pauze van 2.5 sec./ een stoot van 2.5 sec en vervolgens een langgerek te pauze van 22,5 sec. Deze formule van stoten her haalt zich iedere groep van dertig seconden. Motor- drijver Visser merkt op: .Alles went op den duur; dat ding hoor ik al lang niet meer'. Op een grote afstand lijkt de Noord Hinder een nietig dopje; dichtbij verandert deze zienswijze op slag. Het schip (391 brt) heeft de oppervlakte van een forse kustvaarder en meet van kop tot staart 49 meter. De diepgang is zeer gering: 2.SU meter. Twee waaktonnen i rood met witte band waarop de letters ,NH'), een spitse en een stompe, narkeren het gebied dat niet door zeeschepen ge kruist mag worden. De tonnen liggen op een vaste plaats, opdat de kapitein van het lichtschip regel matig zijn juiste ligging kan peilen. De noordoost ton ligt 0,6 zeemijl verankerd ten opzichte van het licht; de zuidoost ton 0,7 zeemijl. Buiten het weerrapport, dat leder uur door de Noord Hinder wordt afgegeven, is het schip ook met een radiobaken uitgerust. De seincode die iedere zes mi nuten wordt uitgezonden, heeft een reikwijdte in een straal van 50 zeemijl rond het licht. Kapitein Robooi typeert de rust en sfeer aan boord door te zeggen: .Alles gaat hier zijn gangetje. Ik hoef geluk kig geen uniform te dragen, want er is toch geen mens die me ziet. Dus dat is nogal gemakkelijk'. Hoofdkustlichtwachter W. J. van Noord op de trans van de lichttoren te Nieuwesluis. Kustlichtwachter N. J. van Dijke met seinlamp in de Uitkijkpost van dé Westschouwense lichttoren. Hoofdkustlichtwachter 4, de Kam van de Westkappelsevuurtoren. Een der licht wachters van de ,Noord Hinderm de benauwde lichtkamer bi) de optiekkop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 15