JEUGDBEWEGINGEN TEGEN ROKEN, DRINKEN, DANSEN EN FILMS 2AD UNIE ROARING TWENTIES' zaterdagnummer ROARING TWENTIES VI Yater'êat 4 Januari 1969 Koos Vorrink, de door de meeste AJC-ers aanbeden figuur: hoekig, ener giek, vechtlustig, autoritair en beschikkend over een zeldzaam sprekers- talent, zin voor discipline en organisatorisch werk. Zijn optreden en idea len drukten een stempel op de gehele AJC en deze op haar beurt op een groot deel van de sociaal-democratische beweging in ons land. snoepen, drinken, mode en opschik met zijn gebrek aan oorspronkelijkheid, de kitsch die .n de huiskamers te rien was. enzovoort en zovoort Naar de natuur Men wilde terug naar de natuur. De natuur herontdekken. Men trok naar bulten, maakte wandeltochten, deed aan natuurstudie en kam peerde op vakkundige maar sobere wijze in de weekeinden en in de zomer. Er werd een eigen kampterrein ,De Paasheuvel' gesticht, waar de hoogtepunten van de beweging plaats hadden. Zoals het pinksterfeest. Hier werd b.v. leder jaar Marie Vos' .Goudvreugdes ontwaken' opgevoerd, een stuk ontleend aan de oude germaanse EdcLa (naam van twee verschillende werken van oud-IJslandse li teratuur). Het was een symbolische voor stelling van het weerkeren van de lente, van de strijd tussen de barre winter en de ver schrikkelijke poolnacht met het Liefelijk zwoe le en lichte voorjaar. Op het pinksterfeest werden ook de bruidsparen van het laatste jaar .Ingezegend'. Er werd onder de mei boom .heil en zegen' over de jonge paren uitgesproken en een heilwens toegezongen, waarna zoals het .Jonge volk' jaarlijks meld de, Koos Vorrink .brandende' woorden sprak, men propageerde sobere kleding en woning inrichting, als afkeer van .burgerlijkheid'. Manchester, lange capes, open hemden, dirndl-jurken, bontgekleurde reformjurken en sandalen werden gedragen. De jongens had den lange, de meisjes zeer korte haren. Don ker gebeitste lambrizeringen. neten meube len. gordijnen van brabants bont en een open haardvuur waren het kenmerk van de in terieurs van de kamphuizen en deze stijl was bij de meeste AJC-ers en oud AJC-ers in hun woninginrichting terug te vinden. Met volksdansen, lekespe. en volksliederen wilde men het individualisme overwinnen. Bewegings- en spreekkoren waren een uiring van collectief optreden. De .Jugend-Stll' gaf aan het AJC-drukwerk een eigen gezicht. Koos Vorrink. de leider van de AJC drukte een zeer groot stempel op deze jeugdbewe ging. Zijn hoekige. energ.eke, vechtlustige karakter, en zijn gezaghebbende optred-n, zijn zeldzaam sprekerstalent en zin voor dis cipline en tot details uitgekiend organisa torisch werk en trouw aan eenmaal gekozen vrienden, maakten hem tot een bijzondere, door vele leden van de AJC .aanbeden' fi guur. De kritiek, die bijvoorbeeld het NVV- congres in 1926 op Vorrink had. omdat de AJC geen massabeweging was geworden, verwierp hij met: .We kennen alleen uit propaganda-speeches de intellectuele arbet- dersjongen, die door maatschappelijke omstandigheden niet vooruit is gekomen. Welnu, ik geloof niet in het bestaan van die jongens'. Hiervan uitgaande kwam Vorrink tot de noodzaak een elite te vormen, die aan de massa leiding gaf. en dat wilde zijn AJC zijn. Geen massabeweging de AJC schaar de tussen 1920 en 1929 gemiddeld zo'n 7000 jongeren onder haar vaandels maar een elitegroep. Geen moordkuil Vorrink maakte nooit van zijn hart een moordkuil. Toen bij de opening van de .Paas heuvel' bestuurders van verschillende N'W- bonden allerminst drank- snoep- en rook- loos bleven, sprak hij van een verrotte bon- zenkliek. De AJC werd evenals ,De Graal' bij de katholieke jeugd een eiland op zichzelf, compleet met wetten en eden. (Rode v.alkenwet reinheid in woorden en daden: Maria congregatiebelofte: ,Wij beloven geen verkering te beginnen voor ons 20ste Jaar'). Het was een zich willen afzetten tegen de voortschrijdende vermateriahsering van de maatschappij in de .Roaring Twenties', dat deze jeugdbewegingen dreef. Wanneer inen nu nog eens In de bladen van zo'n veertig jaar geleden, zoals ,Het Jonge Volk' (AJC) leest lijkt het onwaarachtig wat toen ge schreven werd. maar dat was het in die Jaren beslist niet: ,Ik ken ouders die hun kinderen onmogelijke overdreven wezens vin den omdat ze geheelonthouders zijn, niet roken, geen shimmy of foxtrot dansen, liever met de AJC gaan kamperen dai. met een uitgestreken gezicht op een bruiloft zitten, welnu, daarin bestaat geen schipperen. Geen mens. ook geen jong mens mag handelen tegen zijn overtuiging in. Ik kan geen res pect hebben voor een jongen die maar een glaasje drinkt, omdat ie anders door z'n dierbare familie wordt uitgelachen, ofschoon Ie in z'n hart het verkeerde ervan erkent' of m hetzelfde .jonge volk': ,en daar ver weg was .de wereld'. Eerst de donkere ge heimzinnige vlakte en bossen der Veluwe, waar eeuwen-oude sagen haar sluiers tussen de stammen weven. En heel. heel ver was het donderend geraas der grote stad. van waar wij kwamen, de lichten der variétés en bioscopen, de razende vaart der auto's en het kleurengeschetter der modepalé'zen. En wij stonden buiten op de veranda en ke ken in de nacht en zwegenUit de ver oordeling van .moderniteiten' zoals men ze ;n die jaren noemde is het wel duidelijk, dat er vergeleken met de tijd dat de foxtrot, de shimmy, en de charleston werd gedanst en de saxofoon en de film ,in' waren er nu maar heel weinig is veranderd. DCN HAAG (GPD) Was de jeugd in ,The Roaring Twenties' anders dan nu? Wie de arti kelen en studies over de jeugd uit die jaren leest, komt tot de ontdekking, dat er zoals overigens verwacht maar weinig is veranderd. De Jeugdigen dansten bij Iedere gelegenheid dto «lch voordeed, aanbaden de (nieuwe) jazz muziek, floten de schlagers .I'm always cha- eiztg rainbows, Smiles, Dardanella, The Japa nese Sandman, I love you sunday', en niet te vergeten .I'll say she does' en ,Yes we have no bananas.' De cafés waren zaterdags en zon dags maar ook vele andere avonden overvol, ln hoofdzaak met jonge mensen, evenals de bioscopen waarin Charley Chaplin, Mary Pickford, AU Johnson, Douglas Fairbank, Theda Bara, Rudolph Valentino, Clara Bow en Gloria Swanson triomfen vierden. De jon gedames waagden zich, als eersten, aan de korte mode, rookten sigaretten en gebruik ten make-up-arbikelen. De jongemannen lie pen warm voor allerlei sporten, lazen tot die tijd ongekende literatuur en wierpen zich in de kruiswoord-puzzel-rage, die vanuit Ameri ka naar ons werelddeel was overgewaaid. Deze rage had in de VS waanzinnige vormen aangenomen. Honderden boeken met kruis woordpuzzels verschenen in oplagen van hon derdduizenden. Een krant zonder kruiswoord puzzel was een saai dagblad. De verkoop van woordenboeken sloeg alle records. In New York weigerde een man een restaurant te verlaten waar hij al vier uur had zitten puz zelen., de politie arresteerde hem. Mevrouw Mary Zaba in Chicago werd tot .kruiswoord weduwe' uitgeroepen, omdat haar man het zo druk had met puzzelen, dat hij haar niet meer onderhield. Een dominee in Pittsburgh zou zijn preek in de vorm van een kruis woordpuzzel hebben opgeschreven. De Balti more and Ohio Railroad gaf zijn passagiers woordenboeken in de expresse trein. Volgens statistische gegevens daar was men in de VS reeds snel dol op puzzelden dagelijks 60 procent van de reizigers tussen New York en Boston. Hier werd deze rage nooit zo he vig, maar ze hield toch wel tienduizenden ln haar ban. Verontrust Maar terug naar de Jeugd. De veranderingen, die na de eerste wereldoorlog in sneltrein vaart alles aantastten, verontrustten vele ouderen en ouders. Zowel van katholieke, so cialistische als protestantse zijde werd tegen vele moderne zaken fel geageerd. Johan Franken, die in de twintiger jaren een soort antwoordman was voor de NCRV-radio, trok tegen vele .moderniteiten' fel ten strijde. Over het roken door meisjes merkte hij op": ,Het roKen is naar m(jn oordeel onvrouwelijk, het mismaakt een vrouw, het ontsiert haar en zij demonstreert er mee, dat zij een levens houding verkiest die niet klopt op het Ideaal, dat de schrift ons tekent voor de vrouw. Én... het medisch onderzoek heeft uitgewezen, dat 60 procent van de kinderen, die geboren wor den uit moeders, die gewoon zijn te roken sterven voor het tweede jaar...' Het blad ,De Amsterdammer' had ook al moeite met al dat nieuwe dat de jeugd prach tig vond en schreef op 3 oktober 1924: .Ik loop door een groote stad. En ik zie. als zoo vaak reeds, hoe de bioscoop lokt. Daar zijn de bonte platen met de groote opschriften. En 't zijn van die zinneprikkelende opschrif ten. De opschriften lokken en lokken en zin spelen maar steeds op de verhoudingen (en dan 't liefst de slechte) tusschen man en vrouw. ,Niet naar de bioscoop," zeggen we en onze kinderen gaan er dus niet heen. Maar ze komen er langs en zien de bonte platen en lezen ze ook. Met onze kinderen zullen we ernstig moeten spreken. De tijd is voorbij, dat we maar kunnen afwa liten, op welke wij ze zij over de sexuele dingen worden Inge licht. Onze kinderen zijn zondaren en de ver leiding Is voor hen groot. In het jonge hart woelen en werken allerlei hartstochten... .En ln .stomme zonden' een brochure van Johanna Breevoort als voorwoord: .Maar nu ligt hier voor ons een woord, gesproken tot het hart der jongelieden, een woord van een warm voelende vrouw, die met groot leedwe zen heeft waargenomen het verderf dat onder de Jeugd voortgang heeft, en die geen woor den krachtig genoeg kan vinden, om de zonde in al haar naaktheid bloot te leggen en zelfs den weg tot genezing aan te wijzen...' Verenigingen Er werden in deze kring knapenverenigin- gen opgericht, om de gevaren volgens prof. dr G. Ch. Aalders die aan de knapenleef- tijd kleven te ondervangen.' Deze knapen- verenigingen waren in de praktijk een aan loop tot de jongellngsvereniglng op gerefor meerde grondslag, waarvan er in 1928 zo'n duizend waren met namen als: Prediker 12, ,Obadja', .Calvijn,' ,Soli deo gloria,' .De jonge Josla' en waar men elkaar met .vriend' aan sprak. Naast de jongellngsverenigingen waren er ook meisjesverenigingen op gereformeer de grondslag. Op de vergaderingen van deze verenigingen werden meest twee inleidingen gehouden. Een over bijbelse een over poli tieke of maatschappelijke onderwerpen. Er werd bij een harmonium gezongen, daar naast maakte men bustochten en ging een dagje naar bos of zee. Op de jaarvergaderin gen hoogtepunten ln het verenigingsleven waren er voordrachten, samenspraken en tableau vivants. Deze tableaus (een groep die een of andere gebeurtenis uitbeeldde), waren echter wel eens een omstreden zaak. In .bou wen en bewaren' werd geschreven .een Hd heeft bezwaar tegen het opvoeren van ta bleaux. omdat dikwijls de kleeding der mee- despelenden de grens overschrijdt of dreigt te overschrijden. Ook het loshangende haar vindt -zij minder gewenscht en zij vreest dat de schroom, zoo wordt ingeboet..., maar noch de leiding, noch de NCRV-antwoordman zagen er gevaar is. Reeds ln 1917 was .de jonge garde' opgericht. Deze .garde' kampeerde, bo taniseerde en deed aan gymnastiek, maar de ze beweging had nogal wat concurrentie van de knapenvereniglngen te verduren, en moest tenslotte de strijd opgeven. Van de sport hadden al deze verenigingen weinig last, om dat het woord van Paulus dat de lichame lijke oefening tot weinig nut is de sport beoefening weinig stimuleerde. Idealistisch On3 katholieke volksdeel bezat eveneens 'jeugdverenigingen. Vooral die van de studen ten was een idealistische beweging: ,De we reld winnen voor Christus.' Hun idealisme uitte zich vooral in de heemvaart-beweging, die in Delft en Nijmegen begon. Tegenover .kunstmatige en onware genoegens biosco pen en cafés' stelde .De Heemvaart' het her stel van eenvoud en oprechtheid in de ont spanning. Men moest de vreugde m de na tuur zoeken, in het lied. de reidans, wandel tochten en spelen. Men was tegen drankmis bruik en de geïmporteerde danswoede. Het volkslied moest worden hersteld en men de monstreerde dit zondags in steden en dorpen. Toen in 1928 ln Nijmegen de 12e Roomsche Studentendag werd gehouden, organiseerde heemvaart-trekkers een .tegenavond' waar niet-alcoholische dranken werden geschonken, reidansen werden gedanst en volksliedjes ge zongen. Ook andere katholieke jeugdbewegin gen kenden een groot idealisme. Zoais de .Eucharistische kruistocht', de .Jonge werk man'. de .Graal', de .Kruisvaart' en de .Jonge Wacht.' Veren,g.ngen d.e de nadruk legden op vorming van meisjes en jongens, waarbij men de .wereld' als de .grote vijand zag' Vooral .De Graal', in het Haarlemse decees gesticht en door mgr. Aengenant krachtig gesteund, vestigde door haar spectaculaire optreden in kleurige uniformen, met optochten waarin honderden enorme vlaggen en vaandels wer den meegedragen ve«' aandacht op zich. Op 1 september 1929 organiseerden deze verenigingen in de vijf bisdommen een grote demonstratie van de georganiseerde katho lieke Jeugd. Wat men wilde schreef .De Sport- tllustratle' van 11 Juni 1929: .Het aantal deel nemers moet overweldigend zijn en ten tweede de deelname moet zo keurig mogelijk geschie den. Daarom moet er gespaard, gemarcheerd en gezongen worden. Sparen, want een uit gaansdag brengt onkosten met zich mede. Marcheren, want oh er lopen nog zoveel zoutzakken rond. Zingen, want het straatlied fascineert zovelen onzer jongeren', en toen de demonstratie achter de rug was 1 sep tember slaagde de demonstratie overal. De jeugd van het Haarlemse diocees kwam naar Den Haag en trok naar Houtrust. 12.000 deel nemers. Nog nooit had Houtrust zuik een mas sale uiting van rooms verenigingsleven ge zien'.... aldus ,De Sportillustratie'. Afkeer In protestantse en katholieke kringen was dus een duidelijke afkeer tegen allerlei nieu wigheden en de .losbandigheid' waaraan vele Jongeren zich volgens hen schuldig maakten. Duidelijk sprak dit ook uit ,de gewijde rede' een maandblad voor gewijde welsprekend heid door de paters minderbroeders uitge geven. .In .Gewijde Rede' jaargang V pagina 9 stond bijvoorbeeld: .Gelooft gij 't beminde gelovigen dat 't kan. echte reine vreugde te hebben, ter ere Gods, in onze moderne dan cings? Reine vreugde? Neen, daar wordt 't bloed van elke jongeman op kookhitte ge bracht door de onbeschaamde, uitdagende kle ding van vrouwen en meisjes. Reine vreugde, daar wordt de fantasie bedwelmd door sen suele muziek en prikkelende likeuren'... Maar niet alleen in ons katholieke en prote stante volksdeel was er verzet tegen de mo derne zaken, waaraan de jeugd zich overgaf, en van genoot. Ook in socialistische kringen wilde men de jeugd ertegen wapenen. De Arbeiders Jeugd Centrale (AJC) in 1920 door een aantal onderwijzers onder leiding van Koos Vorrink opgericht, gesteund door SDAP en NW. bond de strijd aan .tegen de zelfzucht van deze maatschappij, waar ie der slechts leefde voor zichzelf en voor zijn eigen genot'. De AJC streed een dub bele strijd: tegen de uitbuiting en de plat vloersheid van de massa' Weinig jeugdbe wegingen ln ons land bepaalden zozeer de trekken van het beeld dat in die jaren en waarschijnlijk ook nu nog in brede kring van de jeugdbeweging bestond als de AJC en naast liaar de JVO en de JGOB (ge heelonthouders-verenigingen). Mei. kon de wekelijks optrekkende stoeten AJC-ers mar cherend met vlaggen en fakkels, zingend en trommelend eenvoudig niet over het hoofd zien. Op het gehele culturele werk, in de sociaal-democratische beweging, tot aan de kleding en woninginrichting drukte de AJC een stempel Hun stijl werd m hoofdzaak bepaald door de Duitse Sozlalistischer Arbei- te Jugend. Koos Vorrink en enkele mede bestuurders bezochten in 1920 en 1921 bij eenkomsten van de SAJ in Kiel en Ham burg. waar de Duitse jongeren volksliederen zongen en volksdansen uitvoerden. De in drukken daar opgedaan waren zo. dat men besloot een zo groot mogelijk aantal AJC- ers naar de internationale jeugddag ln Bie- leveld in 1921 af te vaardigen. Honderd man gingen er heen en zij bepaalden in hoofd zaak de stijl die de AJC later kenmerkte. .Zij gingen er heen in burgerlijke' confec- Üejasjes en met stijve boorden om en kwa men als socialistische gemeenschapsmensen, in manchester gestoken en met open hem den thuis'. De AJC richtte haai aanvallen op banale praatjes, vloeken, smerige verha len. prikkellectuur, op straat rondhangen, in rokerige café's zitten, zwoele dancings be zoeken, zwelgen in de valse romantiek van hollywoodfilms, oppervlakkig geflirt, roken. mHEOlHHEGINO MH JE INWyDIHö ALS LID A h^OPHEJ^i Een AJC-drukwerkjeeigen stijl. De meisjesvereniging op gereformeerde grondslag maakte bustochten en gingen een dagje naai' zee. De gereformeerde jongeüngsvereniging zoals deze uit Kampen ringen waarop meestal twee inleidingen werden gehouden en trok te voet er op uit de natuur in. hield vergade- De Graal trekt op, in haar kleurige uniformen met honder den vaandels en vlaggen, bezield van een groot idealisme.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 13