Italiaanse lyrische opera loopt
definitief op zijn laatste benen
Wachten tot het
voorjaar met nieuw
behang?
Waarom, mevrouw
Nieuw Behang
PANDA en de meester-luchtvaartkundige
l
1
Beroemde sterren
in het rusthuis
televisie
radio
.SIGNALEMENT'
VAN JOAN MIRO
SIDNEY POITIER
POPULAIRSTE
FILMACTEUR
de man
die een ander werd
VRIJDAG 3 JANUARI 1969
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
9
De opera raakt in Italië, waar het ly
rische toneel is geboren, snel In ver
val. Het Italiaanse bel canto wordt
verdrongen door de pop-song. Deze
verandering is ingetreden ondanks
de wanhopige pogingen van de be
roemde conservatoria van het land
en de enorme subsidie van 13 miljard
lire (20,8 miljoen dollar), die de Ita
liaanse regering elk jaar in de opera
gezelschappen van het land pompt.
De 17 operagebouwen van het land
zijn gedurende het operaseizoen nog
altijd vol of bijna vol, maar vaak zit
ten wel 50 procent van de aanwezi
gen er met vrijkaartjes uitgereikt om
de schijn op te houden.
De oude klassieken van de opera ver
mogen een nieuwe generatie van Ita
lianen, die schreeuwt en zwijmelt bij
de verrichtingen van popzanger, niet
aan te trekken en er zijn maar wei
nig nieuwe opera's van enige beteke
nis gecomponeerd.
De laatste van de beroemde compo
nisten is misschien Pletro Mascagni
geweest, die in 1945 ia overleden en
slechts bekend was om een enkel
eminent werk, de .Cavalleria Rustl-
De enige andere klassieken van deze
eeuw waren de laatste werken van
Giacomo Puccini, die ln 1924 is over
leden en de 20ste eeuw z(jn .Turandot'
en ,La Faniculla del West' schonk.
Laatstgenoemd werk beleefde zijn
première in 1911 in de Metropolitan
Opera te New York onder leiding
/ADVERTENTIE)
,Hij was geweldig blij met m'n cadeau'
Een platenbon is altijd raak
van Arturo Toscanini en met de tenor
Errtco Caruso.
Dat waren de dagen toen bijna Iedere
Italiaan uit het hoofd zijn geliefde
aria's uit de grote opera's kon zingen.
By een onlangs door de Italiaanse
rijks-tv onder de muziek minnende
tieners gehouden vraagwedstrijd kon
den tien van de tien jongelui vertel
len hoe de vrouw van de pop-zanger
Gianni Morandi heette, maar niet
één wist wie ,Tosca' had gecompo
neerd.
Subsidie
Terwijl de lyrische theaters de hand
moeten ophouden om staatssubsidie,
betaalt de Italiaanse tv 1200 miljoen
lire (1,92 miljoen dollar) aan loterij-
prijzen. gekoppeld aan een wekelijkse
tv-wedstrljd onder pop-zangers.
De name van de pop-zangers en -zan
geressen Caterina Caaelli. Milva, Mi
na, Rita Pavone, Gianni Morandi en
Adriano Celantano zijn thans in Ita
lië evèn bekend als die van Enrico
Caruso en Beniamino Gigll ln de
bloeitijd van de opera.
De grote conservatoria, de academia
di Santa Cecilia te Rome, de Scala
te Milaan en de San Pletro te Na
pels. leveren nog altijd moeizaam op
geleide kunstenaars maar slechts
weinig van de jongste generatie wij
den zich aan de opera. Zij schrijven
muziek voor films of treden op in
muzikale uitzendingen voor de tv.
Steeds minder Italianen herinneren
zich de namen van Giuseppe Verdi,
Vlncenzo Bellini, Gaetano Donizetti,
Giacomo Puccini of Gioacchino Ros
sini.
Minder Italianen dan ooit zitten nog
een hele voorstelling van .Tosca', .De
Barbier van SevUla', ,La Bohème',
,Aida', .Madame Butterfly' of .Rigo-
,letto' uit.
Eens stuurden de Italiaanse opera
gezelschappen naar de schouwburgen
van de wereld grote dirigenten, zoals
Toscanini, Tulio Serafm, Antonio
Guarnieri, Victor de Sabata en Al
berto Erede.
Thans haalt het grootste lyrische
theater van Italia, de Scala van Mi
laan, buitenlandse dirigenten zoa.ls de
Oostenryker Herbert von Karajan in
huis.
Italië heeft nog wel enkele lyrische
zangers en zangeressen, die als gast
sterren optreden bij de operagezel
schappen van de wereld. Renata Te-
baldl, Antonletta Stella, Giuseppe di
Stefano, Mario del Monaco, Carlo
Berjonzi en enkele anderen, maar ln
de Scala juicht men buitenlanders toe
zoals Birgitte Nilsson en Weldewae
Kmentt uit Zweden, Grace Bumbrey,
Gwynet Jones en Leontine Price uit
de V.S. en John King, John Wilkes
en Peter Glossop uit Engeland.
Een half dozijn van de voornaamste
sterren van Italië van wie sommigen
nauwelijks aan de tienerleeftijd zijn
ontgroeid heeft van hun verdiensten
bü de tv en aan grammofoonplaten
villa's van 100.000 dollar gekocht,
maar ln de rust van het Giuseppe-
Verdi-tehuis voor bejaarde kunste
naars te Milaan siyten een honderd
tal voormalige sterren, die eens schit
terden op de tonelen of in de orkest
ruimten van de Italiaanse lyrische
theaters, hun laatste jaren zonder
ipplaus.
Onder hen bevinden zich vroegere
irtiesten als de 94-jarige Alfredo
Oiordanego, een orkestmusicus, de
)2-jarige eens beroemde tenor Giu
seppe Pasquini en de 80-jarige so
praan Bianca Stagno Belllncioni. dia
'ens in de beroemdste theaters van
le wereld hebben gezongen.
ADVERTENTIE
,Hy heeft een grammofoon. Dus?'
Een platenbon is altijd raak
21.10 uur:
DE JONGE ONDERZOEKERS
21.20 uur:
MIES EN SCENE
22.30 uur:
(NTS) JOURNAAL
NEDERLAND-1
KANAAL 7,29
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
18.50 uur.
(NTS-KLELR) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
JOURNAAL
19.06 uur:
(KRO) DE WAAL W-SHOW
Een programma voor tieners, twens. tusaen-nu en
twijfelaars.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(KRO) BRANDPUNT
20.40 uur:
DE 3 STERREN SHOW
Een kleurenshow met de beroemde Amerikaanse ster
Abbe Lane.
21.20 uur:
DE REPORTER
22.10 uur:
3 KONINGEN.
De drie wijzen die op 2 januari :n Betlëhem kwamen,
waren afkomstig uit Tarshish, Sheba en Seba. Deze
landen heten nu respectievelijk: Spanje, Jemen en
Ethiopië. De vorsten van deze drie landen (voor Spanje
spreekt de troonpretendent Juan Carlos) geven in dit
programma hun meningen over huidige toestanden en
ontwikkelingen.
22.45 uur:
(NTS) JOURNAAL
23.00 uur:
TELEAC.
En France avec Nicolas (b), les 8: On a perdu Nicolas.
18.50 uur:
(NTS-KLE1R) DE FABELTJESKRANT
19.00 uur:
NEDERLAND-2
JOURNAAL
19.03 uur:
SCALA
Met nieuws ua de dagbladen, tips
en .Den Haag vandaag'.
19.30 uur:
(VARA) CORONATION STREET
20.00 uur:
NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(VARA) IRONSIDE
r het weekeinde
16.15 uur-
DE SCHAPENDODER
16.30 uur:
7A\ ER VER TUSSEN ZEE EN STROOM
16.55 .uur:
17.00 DE SCHAT VAN HET KASTEEL
17.55 uur:
SCHOOLTELEVISIE
18.55 uur:
7. AN DM ANNET JE
19.00 uur:
LUCEAT
19.30 uur:
ZIET U ER WAT IN
19.50 uur:
HIER SPREEKT MEN Nederlands
19.55 uur:
MEDEDELINGEN
20.00 uur:
NIEUWS
'20.25 uur:
ONVERBETERLIJK MAAR NIET ZONDER ZORGEN
Tv-spel van Robert Stromberg (deel 4).
22.15 uur:
NIEUWS
22.20 - 23.00 uur:
MEDIUM
BELGIë-FRANS KANAAL 8 EN 8
17.15 Count down to danger. 18.15 Art Paysan. 18.35
Berichten. 18.40 Roule-rouie. 18.55 Affiches. 19.25 Bon-
hommet en Tilapin. 19.30 l'Homme du Plcardie. 20.00
Journaal. 20.30 Compagnons. 21.40 Le petite Kosus et
ses mains. 22.10 Venetiaanse muziek. 22.40 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.00-12.30 Internationale ski-wedstrijden. 12.30 Midi-
magazine. 13.00 Journaal. 13.25-13.30 Beursberichten.
16.00 Film. 17.30 Internationale ski-wedstrijden. 18.15
Actualiteiten. 18.17 Contact. 18.25 Teuf teuf. 18.40 La
mer. Tair et l'espace. 19.10 Kiri le Clown. 19.15 Regio
naal journaal. 19.35 Medeadelingen 19.40 L'homme du
Picardie. 19.55 Mededelingen. 20.00 Journaal. 20.30 Un
quarrt d'heure avec 20.45 La fugue de Monsieur
Perle. 22.15 SchaakspeUetjes met Marcel Duchamp.
23.05-23-20 Journaal.
VRIJDAG 3 JANUARI
Middag:
NRU: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma over proble
men van Europese integratie. 12.26
Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. Overheidsvoorlichting: 12.29
Uitzending voor de landbouw, NRU:
12.39 Stereo: Licht instrumentaal
kwartet. 12.49 Recht en slecht, praat
je. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Ac
tualiteiten. 13.20 Voor de midden
stand. 13.25 Stereo: Klassieke en mo
derne kamermuziek (gr.). NRU: 14.10
Toerismo: toeristische informatie uil
binnen- en buitenland. 14.30 Poëzne
op punten: voordracht-wedstrijd tus
sen Belgsche en Nederlandse gym
nasiasten. 15.00 Klein chanson. VP
RO- 16 00 Nieuws 16.02 Thuis: pro
gramma voor thuiszittenden. 16.45
Stereo: Berliins Filharmonisch or
kest (gr.) moderne muziek. 17.40 In
formatie- achtergronden en com
mentaar.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20
Uitzending van de Partij van de Ar
beid. Socialistisch bekeken. 18.30
Hee: een programma voor onvolwas-
senen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nws.
19.35 Criterium: kunst nader be
schouwd. 20.00 Tot beter begrip: een
cursus muziek luisteren. 20.45 Marx
of Jezus: gesprekken. VARA: 21.00
Viool en piano: klassieke en moder
ne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Me
dedelingen. 22.42 Actualiteiten. 22.55
Stereo: Prettig weekend: licht gla-
tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuw*.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu-
r-iek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws en Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma.
10.30 Werkgeven en -nemen: pro
gramma over arbeid en arbeidsver
houdingen. 10.50 Wegwijs: tips voor
trips en vakanties. 11.00 Nieuws.
11.02 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. 11.25 Afrikaanse kroniek.
11.45 Stereo: Salonorkest met zang
solist.
VRIJDAG
Middag:
12.00 Van twaalf tot twee: gevari
eerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41
Actualiteiten: 13.00 Raden maar.
14.05 Stereo: Metropolc orkest" amu
sementsmuziek 14.25 Stereo: Licht
gevarieerd muziekprogram TROS
15.00 Mensen als u en ik. Profiel
van een volk: Denen 15.30 Stereo:
Nieuwe lichte grammofoonplaten
met commentaar. 16.00 Nieuws 16.02
Stereo: Metropole orkest en solist
amusements muziek. 16.30 Boem!:
Pop-show. (16.45 Stereo: Nws over
underground en westcoast music).
17.15 Sportkompas. 17.45 ActuaG-
tëiten.
Avond:
NCRV: 18.00 Marinierskapel der Ko
ninklijke Marine. 18.30 Nieuws en
weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05
Wereldpanorama. 19.15 Stereo: Lich
te orkestmuziek met zangsoliste.
1&4S Wijd als da wereld: wekelijkse
internationale oriëntatie in kerk,
zending en oekumene. 20.00 In: licht
gevarieerd platenprogramma. 21.00
De groene horizon, hoorspel. 21.15
Fragmenten uit de musical The dan
cing Years (gr.). TROS: 22.00 Kans
op kunst: kunstkroniek. 22.30 Nieuw,
Nieuwer, Nieuwste gevarieerd pro
gramma. (Om 22.30 Nieuws). 23.55-
24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en ac
tualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Oude
en moderne gewijde muziek (gr.).
8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw.
9.00 Theologische Etherleergang. 9.35
Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45
Muzaiek: klassiek muziekprogramma
met aansluitend luisterwedstrijd.
10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00
Nieuws. 11.02 De struktuur van de
theologische studie: een onhoudbare
zaak?, lezing. 11.15 Solistenkamer:
muzikaal vraaggesprek- 11.55 Mede
delingen
Middag.
VPRO: 12.UÜ Nieuws 12.03 Agent
000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kemna.
13.30 "elp. TROS: 1400 Nieuws,
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: mu
ziekprogramma met artiesten van
overal. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws.
17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Tus
sen 10+ en 20programma voor
tieners.
ZATERDAG
Morgen:
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma (10.00 en 11.00
Nieuws).
De Spaanse kunstenaar Joan Miró'
<76) is het onderwerp van het .Sig
nalement' dat de VARA-televlsle op'
zondag 5 januari via Nederland I uit
zendt.
Uit het feit dat Joan Mlró. in tegen
stelling tot zijn kunstbroeders er
landgenoten Picasso en Da», zijn per
soonlijk leven altijd buiten de publici
teit heeft gehouden, is wellicht te ver
klaren dat zijn naam in brede kring
minder bekend is.
Het oeuvre van Miró, schilderyen, te
keningen, grafiek, keramiek, is vol
strekt eigen en heeft op de toeschou
wer een fascinerende werking. Er is
vrijwel geen beeldende kunstenaar
aan te wijzen die een zo volstrekt
eigen taal cn schrift heeft ontwikkeld
aJs Mlró, een taal van zonnen, manen
en sterren, een wereld, bevolkt door
vrouwen, vogels, spinnewebbcn en
papieren draken, een taal van bloe
men en vlinders.
Joan Miró is een groot bewonderaar
van Paul Klee, een bewondering die
ook ln zyn werk terug te vinden is.
zonder dat hij daarbij evenwel zijn
eigen identiteit verliest.
Het portret van Joan Miró we
vaardigd door de Duitse cineasten
Heinz Dieckmann en Erich Berger,
die gedurende een week met de kun
stenaar zijn opgetrokken. De Neder
landse bewerking van dit Signale
ment is van Henk de By.
(Zondag 5 januari. 21.50-22.30 Ne
derland 1).
Volgens het filmvakblad .Motion
picture herald' was de negeracteur
Sidney Poitier in het afgelopen jaar
de grootste kassamagneet voor de
Amerikaanse en Canadese biosco
pen, gevolgd door Paul Newman en
de Engelse filmster Julie Andrews.
Het is de eerste maal dat een niet-
blanke met deze eer gaat strijken.
Van de 41-jarige Pottier zijn dit
jaar drie films uitgebracht, .Guess
who's coming to dinner', ,To sir
with love' en .For love of Ivy'
Volgens .Motion picture herald' was
de populariteit van Poitier groter
onder de blanke bevolking dan
der de niet-blanken.
Filmacteur Maclane
(66 jaar) overleden
In een ziekenhuis in Santa Monica
Californiëis op nieuwjaarsdag
overleden de filmacteur Barton Mac-
Lane. MacLane maakte na 1933 meer
dan 80 avonturenfilms. Hij speelde
belangrijke rollen in ,De schat van
de Sierra Madra' en .Je leeft maar
één keer'. MacLane schreef ook film
scenario's en toneelstukken. Hij is
66 jaar geworden.
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
,Ze is morgen jarig en woont ver weg*
Een platenbon-per-brief is altijd raak!
Neem alvast een voorschot op de lente, 'tis nu
de tijd om licht en gezelligheid te kopen. Want..
dat fleurt de hele kamer op!
PROF. L. W. G. SCHOLTEN
OVERLEDEN
UTRECHT (ANP) In het stads
en academisch ziekenhuis in Utrecht
is woensdagnacht op 70-jarige leeftijd
prof. mr dr L. W'. G. Scholten overle
den. Hij was al geruime tijd ziek.
Prof. Scholten was hoogleraar in het
staatsrecht en de algemene staatsleer
aan de vrije universiteit te Amsterdam,
bijzonder hoogleraar in de parlementai
re geschiedenis aan de rijksuniversi
teit van Leiden en aan de KMA in Bre
da. Hij was voorts voorzitter van de ra-
dioraad, voorzitter van de raad van be
heer van de Nederlandsche Omroep Zen
dermaatschappij NV (Nozema) en oud
lid van de tweede kamer.
Dieven stalen in
oudejaarsnacht
20 schilderijen
BLARICUM (ANP) Tijdens de jaar
wisseling zijn uit het huis van de fami
lie B. aan de Torenlaar In Blaricun»
twintig schilderijen gestolen, waaron
der een gesigneerd ,1 Israels'. De an
dere schilderijen zijn van Beuerbacil,
Anselm, Staller en Putter. De familie
B. die de jaarwisseling elders had ge
vierd, ontdekte de diefstal, toen zij
op nieuwjaarsochtend thuis kwam.
De nog onbekende daders w^ren het
huls binnengekomen door een ruit ta
verbreken. Zij hadden het hele huis over
hoop gehaald. Behalve de schilderijen
worden vermist: een zormeklok, een
beeld .Madonna met kind', mini-tafel
tjes, zilverenvoorwerpen en een Per
zisch tapgt. Omwonenden hadden
's nachts een grijze bestelauto in de
buurt van het huis zieD rijden, waar
mee de daders de buit mogelijk vervoerd
hebben. De waarde van de gestolen schil
derijen en voorwerpen is nog niet vast
gesteld. De familie was tegen diefstal
en inbraak verzekerd.
/ADVERTENTIE)
,ïk weet niet waar ze van houdt*
Een platenbon is altijd raak
23-101
Het was natuurlijk wel even een
vxerrassmg voor Joris, toen het
vliegtuig door de neus zakte na
dat hij een staafje had weggetrok
ken. Maar daar liet hij niets van
merken.
,Nu ziet gemaar weer eens hoe
fevaarlijk zo'n uitstekend onder-
eel kan zijn', sprak hij,- terwijl
hij het stangetje acht^jöps weg
wierp. .Herstel dat evenavilt ge?
Met die woorden liet hij de ontstel
de technikus alleen en liep weg.
Maar hij kwam niet ver.
,Waar moet ik deze brandkast
neerzetten?' vroeg een kruier, die
hem staande hield. ,Er komt straks
nogal wat geld in, hoorde ik. U
gaat dat vliegtuig verkopen, niet?'
.Vliegtuig verkopen...' herhaalde
Joris getroffen. ,Dat is het! Mil-
MAAR IK ZIE ER TEGENOP, OM HEM
RAT TE ZEGGEN. KEEN PANG
VOORZON REACTIES/
Feuilleton door G. M. Glaskin
25
Hel zien van Rogers verslagenheid
deed al deze gedachten door mijn
hoofd schiete.-i. maar uiteraard was
ik het meest bezorgd over de oor
zaak ervan. Achterin de auto lagen
2 koffers, en verder wat losse kle
ren en schoenen, een tennisracket,
voetbalschoenen. Op de plaats naast
hem lag een zielig klein hoopje fo
to-albums en toiletgerei. Als dit alle
bezittingen van Roger waren, dan
waren die bepaald zeer bescheiden.
Hij zweeg nog steeds, keek me
zelfs niet aan, en bleef daar maar
door de voorruit naar de besmeurde
muren van de garage zitten kijken.
.Wat is er?' vroeg ik. Ik was steeds
bezorgder geworden. .Voel je je
niet goed?'
Hij schudde echter alleen maar zijn
hoofd, heel langzaam, een vage, ver
moeide beweging die de indruk
maakte slechts met enorme inspan
ning en wilskracht tot stand te ko
men. Zijn ogen schenen niet mee
te bewegen, maar op een of ander
niet te identificeren punt tegenover
hem gericht te zijn. Heel mat kwam
er toen uit: ,Nee. nee. ik voel me
best'.
Heit werd me duidelijk dat hij al
heel wat meer moest hebben door
gemaakt dan ik, en ik legde mijn
hand op zijn schouder.
De aanraking scheen hem weer
enigszins tot leven te brengen. Hij
deed de deur open en stapte uit de
auto, maar ook nu scheen hij zich
weer met moeite te bewegen, en op
nieuw drong zich de vraag aan mij
op of hij soms zlak was.
,w«et je zeker dat je helemaal ia
orde bent?' vroeg ik nog eens.
,Ja, heel zeker, dank je. Het enige
is dat ik nou ja. een beetje van
de kaart ben na alles'.
,Ga vast naar binnen en neem een
borrel', stelde ik voor. .Ik breng
je spullen wel'.
Weer bleef hij roerloos staan, zon
der me aan te kijken.
.Tja. Ach ja. laat ik dat maar
doen', zei hij.
Hij liep langzaam het huis ln, zon
der iets mee te nemen, en een
poosje bleef ik hem gadeslaan, nog
steeds bezorgd, verbijsterd over zijn
manier van doen. Ik droeg in twee
keer al zijn spullen uit de auto naar
binnen en legde ze in de hal. totdat
ik zou kunnen beslissen waar ik ze
moest laten. Toen ging ik de zit
kamer binnen.
Daar zat hij in de stoei, waann ik
vroegei meestal placht te zitten
met zijn hoofd bijna op zijn borst
gezakt, terwijl zijn handen slap over
ae leuningen hingen. Ik bood hem
een sigaret aan, maar hij schudde
met zyn hoofd: ik stak er zelf een
op en ging toen zitten, wachten tot
hij zich in staat zou voelen te spre
ken.
Na een poosje vermande hij zich,
ging rechtop zitten en vertelde me
alles wat er gebeurd was. Ik geloof
dat ik het precies zo zou kunnen na
vertellen als hij het mij opdiste.
Zelfs geloof Ik me alles wat hij zei
woordelijk te herinneren, ook zijn
gesprekken met zijn familie. Maar
aat is een nogal omslachtige wijze
van schrijven, verwarrend door da
grammaticale verwikkelingen die
daarbij zouden voordoen, zodat ik
maar zo vrij ben zijn verhaal in
mijn eigen woorden te vertellen,
hoewel in er zorg voor heb gedra
gen dat in ieder geval zoveel moge
lijk zijn eigen uitdrukkingen wor
den gebruikt.
Roger vertelde me dat hij een poos
je te veel opgeëist was door het be
sturen van de hem vreemde auto
om aan andere dingen te kunnen
denken. Hij had weinig tijd om te
bedenken wat hij tegen zijn familie
moest zeggen, behalve dan wat we
samen al hadden afgesproken. Bo
vendien was hij ervan overtuigd
dat onze verwisseling slechts tijde
lijk was en hij hield zich voortdu
rend gereed voor het ogenblik
Als dit gebeurde terwijl hij in de
auto reed zou hij (of ik) gemakke
lijk kunnen verongelukken. Hij was
nog steeds volkomen overdonderd,
maar met verontrust door wat hem
was overkomen. Twee tegengestel
de verlangens streden Ln hem om
de voorrang: ten eerste wilde hij
zoveel mogelijk mensen erover ver
tellen, hun ongelovigheid en verba
zing zien. hun talloze vragen beant
woorden: maar daarnaast besefte
hij heel goed hoe belangrijk het
was de hele geschiedenis geheim
te houden, op zijn minst tot een
tijdstip waarop het volkomen ze
ker was dat anderen de transfer-
matie als feit zouden aanvaarden,
en ons niet als een stel oplichters
of erger nog gekken zouden
beschouwen Maar voor het ogen
blik was z!jn voornaamste zorg of
hij de ontmoeting met zijn moeder,
en misschien met het hele gezin,
zou kunnen laten plaatsvinden zon
der verdenking op te wekken of
iemand verdriet te doen. Hij voelde
zich vrij zeker van zichzelf, maar
toch niet helemaal.
Verder was hij gegrepen door een
sterke nieuwsgierigheid naar wat
hem hierna zou overkomen en hij
trachtte zich voor te stellen wat
wij beiden nog allemaal zouden moe
ten doormaken voordat het achter
de rug was. Verder denken wilde
hij niet.
Toen hij bij ziin huis was gekomen,
parkeerde hij de auto op de gewone
plaats, In een zijstraat, en wilde al
door het zijhekje de tuin ln gaan
toen hem net op tijd, te binnen
schoot dat hij voor zijn familie niet
Roger maar Edward was. En Ed
ward Henderson zou nooit door het
zijhekje naar de achterdeur gaan.
Edward Henderson zou natuurlijk
naar de voordeur lopen.
Terwijl hij langs het hek opzij van
het huis liep kon hij door het keu
kenraam naar binnen kijken, en
ving in het voorbijgaan een glimp
op van zijn moeder, die, gebogen
over de keukentafel, bezig was met
het gereedmaken van een maaltijd.
Zijn beide zusters zag hij aan ta
fel zitten, de een was aan het naai
en, de andere haar nagels aan het
verzorgen, beiden waren in kamer
jas en hadden papilotten ln hun haar.
Hij had er altijd een gruwelijke he
kel aan gehad als ze, zoals iedera
zondagochtend gebeurde, op die ma
nier door het huis slonsden, maar
hoevele stekelige opmerkingen hij
er ook over maakte, ze trokken
zich er nooit een zier van aan. Hij
vermoedde dat ze wel zouden op
springen en zich verbergen zo sa uw
de deurbel ging, want een vreemde
die op bezoek kwam.
En toch, ondanks dit aanvankelij
ke gevoel van ergernis »rd hij
zich door dit tafereel opeens be
wust van een enorme, verpletteren
de eenzaamheid. Hij bleef staan, en
ging toen een paar stappen terug
om nog eens door het raam te kij
ken, als wilde hij het bee d voor
goed in zijn geheugen gr: ff en om
het daar te koesteren, als de foto
van een dierbare persoon in een
album. Het was haast alsof h-,j dood
was, dacht hij, en ze voor de laat
ste maal in sn .okgedaante t-ade-
sloeg, alvorens de eeuwigheid n te
gaan. Het was n hele scho'-t voor
hem om te zien hoe ze z:rh net
als
gewoonlijk cedroegi
wijl hijzelf een zo ontstellende
ongelofelijke belevenis had onder
gaan. En opnieuw gmg het ln hem
om dat het we-kenjk we leek of
Hij dood was en j nog niet op de
hoogte waren. Voor h«n was er niets
vernaderd nog niet.
ter-
CW.orót vervolgd?
CAROL DAY
J^r KENNETH
INNS