Italiaanse lyrische opera loopt definitief op zijn laatste benen Wachten tot het voorjaar met nieuw behang? Waarom, mevrouw Nieuw Behang PANDA en de meester-luchtvaartkundige l 1 Beroemde sterren in het rusthuis televisie radio .SIGNALEMENT' VAN JOAN MIRO SIDNEY POITIER POPULAIRSTE FILMACTEUR de man die een ander werd VRIJDAG 3 JANUARI 1969 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 De opera raakt in Italië, waar het ly rische toneel is geboren, snel In ver val. Het Italiaanse bel canto wordt verdrongen door de pop-song. Deze verandering is ingetreden ondanks de wanhopige pogingen van de be roemde conservatoria van het land en de enorme subsidie van 13 miljard lire (20,8 miljoen dollar), die de Ita liaanse regering elk jaar in de opera gezelschappen van het land pompt. De 17 operagebouwen van het land zijn gedurende het operaseizoen nog altijd vol of bijna vol, maar vaak zit ten wel 50 procent van de aanwezi gen er met vrijkaartjes uitgereikt om de schijn op te houden. De oude klassieken van de opera ver mogen een nieuwe generatie van Ita lianen, die schreeuwt en zwijmelt bij de verrichtingen van popzanger, niet aan te trekken en er zijn maar wei nig nieuwe opera's van enige beteke nis gecomponeerd. De laatste van de beroemde compo nisten is misschien Pletro Mascagni geweest, die in 1945 ia overleden en slechts bekend was om een enkel eminent werk, de .Cavalleria Rustl- De enige andere klassieken van deze eeuw waren de laatste werken van Giacomo Puccini, die ln 1924 is over leden en de 20ste eeuw z(jn .Turandot' en ,La Faniculla del West' schonk. Laatstgenoemd werk beleefde zijn première in 1911 in de Metropolitan Opera te New York onder leiding /ADVERTENTIE) ,Hij was geweldig blij met m'n cadeau' Een platenbon is altijd raak van Arturo Toscanini en met de tenor Errtco Caruso. Dat waren de dagen toen bijna Iedere Italiaan uit het hoofd zijn geliefde aria's uit de grote opera's kon zingen. By een onlangs door de Italiaanse rijks-tv onder de muziek minnende tieners gehouden vraagwedstrijd kon den tien van de tien jongelui vertel len hoe de vrouw van de pop-zanger Gianni Morandi heette, maar niet één wist wie ,Tosca' had gecompo neerd. Subsidie Terwijl de lyrische theaters de hand moeten ophouden om staatssubsidie, betaalt de Italiaanse tv 1200 miljoen lire (1,92 miljoen dollar) aan loterij- prijzen. gekoppeld aan een wekelijkse tv-wedstrljd onder pop-zangers. De name van de pop-zangers en -zan geressen Caterina Caaelli. Milva, Mi na, Rita Pavone, Gianni Morandi en Adriano Celantano zijn thans in Ita lië evèn bekend als die van Enrico Caruso en Beniamino Gigll ln de bloeitijd van de opera. De grote conservatoria, de academia di Santa Cecilia te Rome, de Scala te Milaan en de San Pletro te Na pels. leveren nog altijd moeizaam op geleide kunstenaars maar slechts weinig van de jongste generatie wij den zich aan de opera. Zij schrijven muziek voor films of treden op in muzikale uitzendingen voor de tv. Steeds minder Italianen herinneren zich de namen van Giuseppe Verdi, Vlncenzo Bellini, Gaetano Donizetti, Giacomo Puccini of Gioacchino Ros sini. Minder Italianen dan ooit zitten nog een hele voorstelling van .Tosca', .De Barbier van SevUla', ,La Bohème', ,Aida', .Madame Butterfly' of .Rigo- ,letto' uit. Eens stuurden de Italiaanse opera gezelschappen naar de schouwburgen van de wereld grote dirigenten, zoals Toscanini, Tulio Serafm, Antonio Guarnieri, Victor de Sabata en Al berto Erede. Thans haalt het grootste lyrische theater van Italia, de Scala van Mi laan, buitenlandse dirigenten zoa.ls de Oostenryker Herbert von Karajan in huis. Italië heeft nog wel enkele lyrische zangers en zangeressen, die als gast sterren optreden bij de operagezel schappen van de wereld. Renata Te- baldl, Antonletta Stella, Giuseppe di Stefano, Mario del Monaco, Carlo Berjonzi en enkele anderen, maar ln de Scala juicht men buitenlanders toe zoals Birgitte Nilsson en Weldewae Kmentt uit Zweden, Grace Bumbrey, Gwynet Jones en Leontine Price uit de V.S. en John King, John Wilkes en Peter Glossop uit Engeland. Een half dozijn van de voornaamste sterren van Italië van wie sommigen nauwelijks aan de tienerleeftijd zijn ontgroeid heeft van hun verdiensten bü de tv en aan grammofoonplaten villa's van 100.000 dollar gekocht, maar ln de rust van het Giuseppe- Verdi-tehuis voor bejaarde kunste naars te Milaan siyten een honderd tal voormalige sterren, die eens schit terden op de tonelen of in de orkest ruimten van de Italiaanse lyrische theaters, hun laatste jaren zonder ipplaus. Onder hen bevinden zich vroegere irtiesten als de 94-jarige Alfredo Oiordanego, een orkestmusicus, de )2-jarige eens beroemde tenor Giu seppe Pasquini en de 80-jarige so praan Bianca Stagno Belllncioni. dia 'ens in de beroemdste theaters van le wereld hebben gezongen. ADVERTENTIE ,Hy heeft een grammofoon. Dus?' Een platenbon is altijd raak 21.10 uur: DE JONGE ONDERZOEKERS 21.20 uur: MIES EN SCENE 22.30 uur: (NTS) JOURNAAL NEDERLAND-1 KANAAL 7,29 BELGIË-NED. KANAAL 2/10 18.50 uur. (NTS-KLELR) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: JOURNAAL 19.06 uur: (KRO) DE WAAL W-SHOW Een programma voor tieners, twens. tusaen-nu en twijfelaars. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (KRO) BRANDPUNT 20.40 uur: DE 3 STERREN SHOW Een kleurenshow met de beroemde Amerikaanse ster Abbe Lane. 21.20 uur: DE REPORTER 22.10 uur: 3 KONINGEN. De drie wijzen die op 2 januari :n Betlëhem kwamen, waren afkomstig uit Tarshish, Sheba en Seba. Deze landen heten nu respectievelijk: Spanje, Jemen en Ethiopië. De vorsten van deze drie landen (voor Spanje spreekt de troonpretendent Juan Carlos) geven in dit programma hun meningen over huidige toestanden en ontwikkelingen. 22.45 uur: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: TELEAC. En France avec Nicolas (b), les 8: On a perdu Nicolas. 18.50 uur: (NTS-KLE1R) DE FABELTJESKRANT 19.00 uur: NEDERLAND-2 JOURNAAL 19.03 uur: SCALA Met nieuws ua de dagbladen, tips en .Den Haag vandaag'. 19.30 uur: (VARA) CORONATION STREET 20.00 uur: NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (VARA) IRONSIDE r het weekeinde 16.15 uur- DE SCHAPENDODER 16.30 uur: 7A\ ER VER TUSSEN ZEE EN STROOM 16.55 .uur: 17.00 DE SCHAT VAN HET KASTEEL 17.55 uur: SCHOOLTELEVISIE 18.55 uur: 7. AN DM ANNET JE 19.00 uur: LUCEAT 19.30 uur: ZIET U ER WAT IN 19.50 uur: HIER SPREEKT MEN Nederlands 19.55 uur: MEDEDELINGEN 20.00 uur: NIEUWS '20.25 uur: ONVERBETERLIJK MAAR NIET ZONDER ZORGEN Tv-spel van Robert Stromberg (deel 4). 22.15 uur: NIEUWS 22.20 - 23.00 uur: MEDIUM BELGIë-FRANS KANAAL 8 EN 8 17.15 Count down to danger. 18.15 Art Paysan. 18.35 Berichten. 18.40 Roule-rouie. 18.55 Affiches. 19.25 Bon- hommet en Tilapin. 19.30 l'Homme du Plcardie. 20.00 Journaal. 20.30 Compagnons. 21.40 Le petite Kosus et ses mains. 22.10 Venetiaanse muziek. 22.40 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.00-12.30 Internationale ski-wedstrijden. 12.30 Midi- magazine. 13.00 Journaal. 13.25-13.30 Beursberichten. 16.00 Film. 17.30 Internationale ski-wedstrijden. 18.15 Actualiteiten. 18.17 Contact. 18.25 Teuf teuf. 18.40 La mer. Tair et l'espace. 19.10 Kiri le Clown. 19.15 Regio naal journaal. 19.35 Medeadelingen 19.40 L'homme du Picardie. 19.55 Mededelingen. 20.00 Journaal. 20.30 Un quarrt d'heure avec 20.45 La fugue de Monsieur Perle. 22.15 SchaakspeUetjes met Marcel Duchamp. 23.05-23-20 Journaal. VRIJDAG 3 JANUARI Middag: NRU: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma over proble men van Europese integratie. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor de landbouw, NRU: 12.39 Stereo: Licht instrumentaal kwartet. 12.49 Recht en slecht, praat je. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Ac tualiteiten. 13.20 Voor de midden stand. 13.25 Stereo: Klassieke en mo derne kamermuziek (gr.). NRU: 14.10 Toerismo: toeristische informatie uil binnen- en buitenland. 14.30 Poëzne op punten: voordracht-wedstrijd tus sen Belgsche en Nederlandse gym nasiasten. 15.00 Klein chanson. VP RO- 16 00 Nieuws 16.02 Thuis: pro gramma voor thuiszittenden. 16.45 Stereo: Berliins Filharmonisch or kest (gr.) moderne muziek. 17.40 In formatie- achtergronden en com mentaar. Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. 18.20 Uitzending van de Partij van de Ar beid. Socialistisch bekeken. 18.30 Hee: een programma voor onvolwas- senen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nws. 19.35 Criterium: kunst nader be schouwd. 20.00 Tot beter begrip: een cursus muziek luisteren. 20.45 Marx of Jezus: gesprekken. VARA: 21.00 Viool en piano: klassieke en moder ne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Me dedelingen. 22.42 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Prettig weekend: licht gla- tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuw*. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu- r-iek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. 10.30 Werkgeven en -nemen: pro gramma over arbeid en arbeidsver houdingen. 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Stereo: Salonorkest met zang solist. VRIJDAG Middag: 12.00 Van twaalf tot twee: gevari eerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten: 13.00 Raden maar. 14.05 Stereo: Metropolc orkest" amu sementsmuziek 14.25 Stereo: Licht gevarieerd muziekprogram TROS 15.00 Mensen als u en ik. Profiel van een volk: Denen 15.30 Stereo: Nieuwe lichte grammofoonplaten met commentaar. 16.00 Nieuws 16.02 Stereo: Metropole orkest en solist amusements muziek. 16.30 Boem!: Pop-show. (16.45 Stereo: Nws over underground en westcoast music). 17.15 Sportkompas. 17.45 ActuaG- tëiten. Avond: NCRV: 18.00 Marinierskapel der Ko ninklijke Marine. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Wereldpanorama. 19.15 Stereo: Lich te orkestmuziek met zangsoliste. 1&4S Wijd als da wereld: wekelijkse internationale oriëntatie in kerk, zending en oekumene. 20.00 In: licht gevarieerd platenprogramma. 21.00 De groene horizon, hoorspel. 21.15 Fragmenten uit de musical The dan cing Years (gr.). TROS: 22.00 Kans op kunst: kunstkroniek. 22.30 Nieuw, Nieuwer, Nieuwste gevarieerd pro gramma. (Om 22.30 Nieuws). 23.55- 24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en ac tualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Oude en moderne gewijde muziek (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00 Theologische Etherleergang. 9.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Muzaiek: klassiek muziekprogramma met aansluitend luisterwedstrijd. 10.55 Tentoonstellingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 De struktuur van de theologische studie: een onhoudbare zaak?, lezing. 11.15 Solistenkamer: muzikaal vraaggesprek- 11.55 Mede delingen Middag. VPRO: 12.UÜ Nieuws 12.03 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Hans Kemna. 13.30 "elp. TROS: 1400 Nieuws, 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: mu ziekprogramma met artiesten van overal. (16.00 Nieuws). 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05-18.00 Tus sen 10+ en 20programma voor tieners. ZATERDAG Morgen: KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma (10.00 en 11.00 Nieuws). De Spaanse kunstenaar Joan Miró' <76) is het onderwerp van het .Sig nalement' dat de VARA-televlsle op' zondag 5 januari via Nederland I uit zendt. Uit het feit dat Joan Mlró. in tegen stelling tot zijn kunstbroeders er landgenoten Picasso en Da», zijn per soonlijk leven altijd buiten de publici teit heeft gehouden, is wellicht te ver klaren dat zijn naam in brede kring minder bekend is. Het oeuvre van Miró, schilderyen, te keningen, grafiek, keramiek, is vol strekt eigen en heeft op de toeschou wer een fascinerende werking. Er is vrijwel geen beeldende kunstenaar aan te wijzen die een zo volstrekt eigen taal cn schrift heeft ontwikkeld aJs Mlró, een taal van zonnen, manen en sterren, een wereld, bevolkt door vrouwen, vogels, spinnewebbcn en papieren draken, een taal van bloe men en vlinders. Joan Miró is een groot bewonderaar van Paul Klee, een bewondering die ook ln zyn werk terug te vinden is. zonder dat hij daarbij evenwel zijn eigen identiteit verliest. Het portret van Joan Miró we vaardigd door de Duitse cineasten Heinz Dieckmann en Erich Berger, die gedurende een week met de kun stenaar zijn opgetrokken. De Neder landse bewerking van dit Signale ment is van Henk de By. (Zondag 5 januari. 21.50-22.30 Ne derland 1). Volgens het filmvakblad .Motion picture herald' was de negeracteur Sidney Poitier in het afgelopen jaar de grootste kassamagneet voor de Amerikaanse en Canadese biosco pen, gevolgd door Paul Newman en de Engelse filmster Julie Andrews. Het is de eerste maal dat een niet- blanke met deze eer gaat strijken. Van de 41-jarige Pottier zijn dit jaar drie films uitgebracht, .Guess who's coming to dinner', ,To sir with love' en .For love of Ivy' Volgens .Motion picture herald' was de populariteit van Poitier groter onder de blanke bevolking dan der de niet-blanken. Filmacteur Maclane (66 jaar) overleden In een ziekenhuis in Santa Monica Californiëis op nieuwjaarsdag overleden de filmacteur Barton Mac- Lane. MacLane maakte na 1933 meer dan 80 avonturenfilms. Hij speelde belangrijke rollen in ,De schat van de Sierra Madra' en .Je leeft maar één keer'. MacLane schreef ook film scenario's en toneelstukken. Hij is 66 jaar geworden. ADVERTENTIE ADVERTENTIE ,Ze is morgen jarig en woont ver weg* Een platenbon-per-brief is altijd raak! Neem alvast een voorschot op de lente, 'tis nu de tijd om licht en gezelligheid te kopen. Want.. dat fleurt de hele kamer op! PROF. L. W. G. SCHOLTEN OVERLEDEN UTRECHT (ANP) In het stads en academisch ziekenhuis in Utrecht is woensdagnacht op 70-jarige leeftijd prof. mr dr L. W'. G. Scholten overle den. Hij was al geruime tijd ziek. Prof. Scholten was hoogleraar in het staatsrecht en de algemene staatsleer aan de vrije universiteit te Amsterdam, bijzonder hoogleraar in de parlementai re geschiedenis aan de rijksuniversi teit van Leiden en aan de KMA in Bre da. Hij was voorts voorzitter van de ra- dioraad, voorzitter van de raad van be heer van de Nederlandsche Omroep Zen dermaatschappij NV (Nozema) en oud lid van de tweede kamer. Dieven stalen in oudejaarsnacht 20 schilderijen BLARICUM (ANP) Tijdens de jaar wisseling zijn uit het huis van de fami lie B. aan de Torenlaar In Blaricun» twintig schilderijen gestolen, waaron der een gesigneerd ,1 Israels'. De an dere schilderijen zijn van Beuerbacil, Anselm, Staller en Putter. De familie B. die de jaarwisseling elders had ge vierd, ontdekte de diefstal, toen zij op nieuwjaarsochtend thuis kwam. De nog onbekende daders w^ren het huls binnengekomen door een ruit ta verbreken. Zij hadden het hele huis over hoop gehaald. Behalve de schilderijen worden vermist: een zormeklok, een beeld .Madonna met kind', mini-tafel tjes, zilverenvoorwerpen en een Per zisch tapgt. Omwonenden hadden 's nachts een grijze bestelauto in de buurt van het huis zieD rijden, waar mee de daders de buit mogelijk vervoerd hebben. De waarde van de gestolen schil derijen en voorwerpen is nog niet vast gesteld. De familie was tegen diefstal en inbraak verzekerd. /ADVERTENTIE) ,ïk weet niet waar ze van houdt* Een platenbon is altijd raak 23-101 Het was natuurlijk wel even een vxerrassmg voor Joris, toen het vliegtuig door de neus zakte na dat hij een staafje had weggetrok ken. Maar daar liet hij niets van merken. ,Nu ziet gemaar weer eens hoe fevaarlijk zo'n uitstekend onder- eel kan zijn', sprak hij,- terwijl hij het stangetje acht^jöps weg wierp. .Herstel dat evenavilt ge? Met die woorden liet hij de ontstel de technikus alleen en liep weg. Maar hij kwam niet ver. ,Waar moet ik deze brandkast neerzetten?' vroeg een kruier, die hem staande hield. ,Er komt straks nogal wat geld in, hoorde ik. U gaat dat vliegtuig verkopen, niet?' .Vliegtuig verkopen...' herhaalde Joris getroffen. ,Dat is het! Mil- MAAR IK ZIE ER TEGENOP, OM HEM RAT TE ZEGGEN. KEEN PANG VOORZON REACTIES/ Feuilleton door G. M. Glaskin 25 Hel zien van Rogers verslagenheid deed al deze gedachten door mijn hoofd schiete.-i. maar uiteraard was ik het meest bezorgd over de oor zaak ervan. Achterin de auto lagen 2 koffers, en verder wat losse kle ren en schoenen, een tennisracket, voetbalschoenen. Op de plaats naast hem lag een zielig klein hoopje fo to-albums en toiletgerei. Als dit alle bezittingen van Roger waren, dan waren die bepaald zeer bescheiden. Hij zweeg nog steeds, keek me zelfs niet aan, en bleef daar maar door de voorruit naar de besmeurde muren van de garage zitten kijken. .Wat is er?' vroeg ik. Ik was steeds bezorgder geworden. .Voel je je niet goed?' Hij schudde echter alleen maar zijn hoofd, heel langzaam, een vage, ver moeide beweging die de indruk maakte slechts met enorme inspan ning en wilskracht tot stand te ko men. Zijn ogen schenen niet mee te bewegen, maar op een of ander niet te identificeren punt tegenover hem gericht te zijn. Heel mat kwam er toen uit: ,Nee. nee. ik voel me best'. Heit werd me duidelijk dat hij al heel wat meer moest hebben door gemaakt dan ik, en ik legde mijn hand op zijn schouder. De aanraking scheen hem weer enigszins tot leven te brengen. Hij deed de deur open en stapte uit de auto, maar ook nu scheen hij zich weer met moeite te bewegen, en op nieuw drong zich de vraag aan mij op of hij soms zlak was. ,w«et je zeker dat je helemaal ia orde bent?' vroeg ik nog eens. ,Ja, heel zeker, dank je. Het enige is dat ik nou ja. een beetje van de kaart ben na alles'. ,Ga vast naar binnen en neem een borrel', stelde ik voor. .Ik breng je spullen wel'. Weer bleef hij roerloos staan, zon der me aan te kijken. .Tja. Ach ja. laat ik dat maar doen', zei hij. Hij liep langzaam het huis ln, zon der iets mee te nemen, en een poosje bleef ik hem gadeslaan, nog steeds bezorgd, verbijsterd over zijn manier van doen. Ik droeg in twee keer al zijn spullen uit de auto naar binnen en legde ze in de hal. totdat ik zou kunnen beslissen waar ik ze moest laten. Toen ging ik de zit kamer binnen. Daar zat hij in de stoei, waann ik vroegei meestal placht te zitten met zijn hoofd bijna op zijn borst gezakt, terwijl zijn handen slap over ae leuningen hingen. Ik bood hem een sigaret aan, maar hij schudde met zyn hoofd: ik stak er zelf een op en ging toen zitten, wachten tot hij zich in staat zou voelen te spre ken. Na een poosje vermande hij zich, ging rechtop zitten en vertelde me alles wat er gebeurd was. Ik geloof dat ik het precies zo zou kunnen na vertellen als hij het mij opdiste. Zelfs geloof Ik me alles wat hij zei woordelijk te herinneren, ook zijn gesprekken met zijn familie. Maar aat is een nogal omslachtige wijze van schrijven, verwarrend door da grammaticale verwikkelingen die daarbij zouden voordoen, zodat ik maar zo vrij ben zijn verhaal in mijn eigen woorden te vertellen, hoewel in er zorg voor heb gedra gen dat in ieder geval zoveel moge lijk zijn eigen uitdrukkingen wor den gebruikt. Roger vertelde me dat hij een poos je te veel opgeëist was door het be sturen van de hem vreemde auto om aan andere dingen te kunnen denken. Hij had weinig tijd om te bedenken wat hij tegen zijn familie moest zeggen, behalve dan wat we samen al hadden afgesproken. Bo vendien was hij ervan overtuigd dat onze verwisseling slechts tijde lijk was en hij hield zich voortdu rend gereed voor het ogenblik Als dit gebeurde terwijl hij in de auto reed zou hij (of ik) gemakke lijk kunnen verongelukken. Hij was nog steeds volkomen overdonderd, maar met verontrust door wat hem was overkomen. Twee tegengestel de verlangens streden Ln hem om de voorrang: ten eerste wilde hij zoveel mogelijk mensen erover ver tellen, hun ongelovigheid en verba zing zien. hun talloze vragen beant woorden: maar daarnaast besefte hij heel goed hoe belangrijk het was de hele geschiedenis geheim te houden, op zijn minst tot een tijdstip waarop het volkomen ze ker was dat anderen de transfer- matie als feit zouden aanvaarden, en ons niet als een stel oplichters of erger nog gekken zouden beschouwen Maar voor het ogen blik was z!jn voornaamste zorg of hij de ontmoeting met zijn moeder, en misschien met het hele gezin, zou kunnen laten plaatsvinden zon der verdenking op te wekken of iemand verdriet te doen. Hij voelde zich vrij zeker van zichzelf, maar toch niet helemaal. Verder was hij gegrepen door een sterke nieuwsgierigheid naar wat hem hierna zou overkomen en hij trachtte zich voor te stellen wat wij beiden nog allemaal zouden moe ten doormaken voordat het achter de rug was. Verder denken wilde hij niet. Toen hij bij ziin huis was gekomen, parkeerde hij de auto op de gewone plaats, In een zijstraat, en wilde al door het zijhekje de tuin ln gaan toen hem net op tijd, te binnen schoot dat hij voor zijn familie niet Roger maar Edward was. En Ed ward Henderson zou nooit door het zijhekje naar de achterdeur gaan. Edward Henderson zou natuurlijk naar de voordeur lopen. Terwijl hij langs het hek opzij van het huis liep kon hij door het keu kenraam naar binnen kijken, en ving in het voorbijgaan een glimp op van zijn moeder, die, gebogen over de keukentafel, bezig was met het gereedmaken van een maaltijd. Zijn beide zusters zag hij aan ta fel zitten, de een was aan het naai en, de andere haar nagels aan het verzorgen, beiden waren in kamer jas en hadden papilotten ln hun haar. Hij had er altijd een gruwelijke he kel aan gehad als ze, zoals iedera zondagochtend gebeurde, op die ma nier door het huis slonsden, maar hoevele stekelige opmerkingen hij er ook over maakte, ze trokken zich er nooit een zier van aan. Hij vermoedde dat ze wel zouden op springen en zich verbergen zo sa uw de deurbel ging, want een vreemde die op bezoek kwam. En toch, ondanks dit aanvankelij ke gevoel van ergernis »rd hij zich door dit tafereel opeens be wust van een enorme, verpletteren de eenzaamheid. Hij bleef staan, en ging toen een paar stappen terug om nog eens door het raam te kij ken, als wilde hij het bee d voor goed in zijn geheugen gr: ff en om het daar te koesteren, als de foto van een dierbare persoon in een album. Het was haast alsof h-,j dood was, dacht hij, en ze voor de laat ste maal in sn .okgedaante t-ade- sloeg, alvorens de eeuwigheid n te gaan. Het was n hele scho'-t voor hem om te zien hoe ze z:rh net als gewoonlijk cedroegi wijl hijzelf een zo ontstellende ongelofelijke belevenis had onder gaan. En opnieuw gmg het ln hem om dat het we-kenjk we leek of Hij dood was en j nog niet op de hoogte waren. Voor h«n was er niets vernaderd nog niet. ter- CW.orót vervolgd? CAROL DAY J^r KENNETH INNS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1969 | | pagina 9