SAMEN IN EEN DELTAPROVINCIE m m is ZEEUWSE BESPIEGELINGEN RONDOM EEN BESTUURLIJKEFUSIE' GEEN UITZONDERING NIET VAAK NOOIT' WEL LEUK Zeeland, Zuid-Holland bezuiden Den Haag en westelijk Noord-Brabant samen in één nieuwe provincie, een ,deltaprovincie'. Een onderwerp om op oudejaarsavond een stevige boom over op te zetten. Is het nodig om het zuidwesten van het land in een groter bestuurlijk geheel te brengen? Welke voordelen levert een dergelijke combinatie op? Passen de mentali teiten van Zeeuwen, Hollanders en Brabanders bij elkaar? Welke speciale bevoegdheden moet zo'n vergrote provincie krijgen en wat wordt nu eigen lijk haar taak? Het afgelopen jaar is de gedachte om in Nederland het 150 jaar oude elf provinciën-systeem op de helling te zetten actueel geworden. Twee liberale eerste kamerleden hebben zich opgeworpen als promotors van het idee Nederland te verdelen in départementen en een daarvan zou dan een delta provincie moeten worden. Senator Sidney J. van den Bergh kwam er het eerst mee. Hij stelde vast dat economisch-geografisch gezien een delta provincie voor de hand ligt. Kort geleden nog stelde zijn collega mr H. van Riel zich positief achter hem op. Hij deed dat bij de algemene politieke en financiële beschouwingen rondom de rijksbegroting 1969 in de eerste kamer. Al eens eerder heeft prof dr G. A. van Poelje, specialist op het gebied van gemeentewezen en bestuurlijke organisatie, het idee naar voren gebracht. De heer Van Riel motiveerde zijn denkbeelden om te komen tot departe menten .vooral in het zuidwesten, onder meer vanuit de gezichtshoek, dat Rotterdam in zijn ontwikkeling te veel wordt geremd. Letterlijk zei hij: .Rotterdam behoort niet als medespeler Rijnmond met zijn zeer beperkte taak te hebben, maar een departementaal bestuur dat over aanzienlijke eigen inkomsten beschikt, dat eventueel in staat is havenontwikkelingen te financieren en de planologische problematiek over het gehele zuid westelijke vlak tot oplossing te brengen. Bovendien is de hele problematiek rondom het Waterweggebied niet meer los te zien van de ontwikkelingen elders in de delta, alleen al sociaal en planologisch.' De senatoren Van den Bergh en Van Riel ontwikkelden nog enkele ge zichtspunten, die hier de moeite van het weergeven waard zijn: een departement als de deltaprovincie zou enige miljoenen inwoners moeten krijgen; bestuurlijk gezien een krachtige eenheid, waarvan het bestuur toch dicht bij de bevolking kan blijven staan. absoluut nodig is een totaal andere verdeling van de overheidsinkom sten; er kunnen allerlei taken aan deze departementen woïden over gedragen en zij behoren een flink eigen belastinggebied te krijgen. Minister-president P. J. S. de Jong heeft nog een antwoord gegeven op de suggestie van de beide eerste kamerleden. Hij zei dat de hele bestuurlijke organisatie van Nederland in studie is. Een staatscommissie zal zich over de problematiek buigen. Een deltaprovincie: hoe denkt men daarover in Zeeland? Een onzer redac teuren heeft het denkbeeld voorgelegd aan een drietal met een uit gesproken mening. De bespiegelingen bij de jaarwisseling, uit hun mond opgetekend, vindt men op deze pagina. Dinsdag 31 december 1968 en harmonische ontwikkeling van zuidwest- Nederland van vitaal belang is. Dat betekent overigens nog niet dat nu ook het eigen karakter maar verloren moet gaan. Zeeland en West-Brabant passen mentaal wel bij elkaar. Zeeland en Goeree-Overflakkee zou pok nog gaan. Maar hoe noordelijker men komt, hoe moeilijker het gaat. Al pas ik er wel voor op om te zeggen dat deze verhou dingen nooit zullen veranderen. En als het dan gaat om bijvoorbeeld de functie van een provinciaal bestuur in het openbare leven, dan is die in Zeeland ook heel anders dan, laat ik zeggen, Zuid-Holland. Alle gewesten van de provincie zijn in het provinciaal bestuur vertegenwoordigd. Men volgt het doen en laten van dat .eigen' be stuur. onder andere via de ki-ant. Dan is het niet zo gemakkelijk om dit alles in een veel groter geheel te laten opgaan. Daar moe ten we erg voorzichtig mee zijn. De beide .promotors' van de deltaprovincie, om ze zo maar even te noemen, spreken van een agglomeratie met 3 miljoen mensen. Daarvan is Zeeland met zijn pas 300.000 in woners maar een tiende part van. Contact met de bevolking zit er dan naar mijn idee niet zo veel meer in. Ik ben ergens bang dat Zeeland dan wordt ingelijfd bij een stuk van Zuid-Holland. Als er dan persé een delta provincie zou moeten komen, zou Middelburg daarvan de hoofdstad moeten worden. Zou dat nu werkelijk zo gek zijn? U vraagt naar de mogelijkheid van een eigen belastinggebied voor zo'n grote provincie. Welnu, ik heb er echt wat twijfels over of men op dat punt tot iets substantieels zou kunnen komen. Je kunt natuurlijk niet gaan zeggen: het rijk blijft heffen en daar komt dan voor die nieuwe provincie nog eens zo veel bovenop. Ik geloof wel dat er reden is om meer over te laten aan de provincies en deze voor de hun toebedeelde takken extra middelen uit de algemene pot te verschaffen. Maar er staat niets in de weg om dat van daag al te doen. Daarvoor hoef je nog geen deltaprovincie te gaan vormen. We moeten niet de klok gaan terugdraaien naar gemeen telijke en departementale belastinggebieden. Waar we hier in het zuidwesten hard aan toe zijn, - dat is een goed zeehavenbestuur. We zitten nu met het Overlegorgaan in ieder ge val om de tafel. Er komt wat uit. Op de duur zullen ook de Belgische en Nederlandse Ha vens elkaar moeten vinden. Maar om de sa menwerking, die we op dit en andere ter reinen nodig hebben, te gebruiken als argu ment dat er nu snel een deltaprovincie moet komen, gaat me wat ver. Laten we er maar eens een studie aan wijden. Die is zeker de moeite waard'. kaar te voegen. Om betere bestuurlijke een heden te vormen kan het van belang zijn pro vinciegrenzen te verleggen." Zoala.men nu.in Zeeland druk bezig is gemeentegrenzen te wijzigen. Maar als dat alles zou betekenen dat Zeeland min of meer bij Rotterdam zou worden ge trokken, lijkt mij dat voor Zeeland gevaar lijk. Er is al vaak gezegd: Middelburg heeft een eigen statuur. Als je het bestuurlijk ele ment uit Middelburg weghaalt heeft de stad geen functie meer. Rotterdam is een stad, waarmee Middelburg nogal eens wat te maken heeft (gehad). In het begin van de 17e eeuw was het de grote concurrent in de handel. Het heeft Middel burg toen overvleugeld. De structuur van een grote stad als Rotterdam heeft een bijzonder duidelijk aantal verschil punten met die van historische steden als Middelburg en Zierikzee. Mentaliteïtsverschil- len spelen niet zo'n indrukwekkende rol. Wel tradities. Nee, wat dat betreft is de tijd echt nog niet rijp voor een deltaprovincie. Op het gebied van de cultuur zou zo'n agglomeratie beslist funeste gevolgen hebben voor, om nog maar eens te noemen, een stad als Middel burg. Ik ben het er onmiddellijk mee eens als de vraag wordt gesteld of het na 150 jaar niet eens tijd wordt om de bestuurlijke indeling van Nederland te herzien. Maar dan wil ik het probleem nog wel een beetje breder stel len. Waarom is er dan ook geen aanleiding om Ie gaan denken aan een grotere concentratie, meer op hel zuiden gericht: het Nederlandse laalgebied. Zeeland heeft altijd veel met Vlaanderen te maken gehad en krijgt dat in de toekomst weer versterkt. Belgische en Zeeuwse havenbelangen raken elkaar net zo als Zeeuwse en Rotterdamse havenbelangen. Zeeland grenst aan de gemeente Antwerpen. Enfin, lk zou nog wel even kunnen doorgaan'. lans om iets van de grond te krijgen, proberen weerklank te vinden, mee te denken. Er moet een goed contact zijn. Of dat er blijft, wan neer je 3 miljoen mensen van zeer verschil lende geaardheid in één en dezelfde provincie zet. is voor mij zeer de vraag. O, beslist, ik sta open voor de gedachte om een studie van een nieuwe bestuurlijke in deling van ons land te maken. Maar die moet dan niet beperkt blijven lot het zuidwesten. In het midden van het land. in het noord oosten liggen ook problemen, die de kern re ken. Maar ik heb wel iets tegen het tover woord .departement'. Dat riekt naar sterk autonome gebieden, eenheden met duidelijke eigen bevoegdheden. Decentraliseren betekent overigens tegelijk: over een ruimere beurs beschikken. En aan de mogelijkheid daarvan twijfel ik voor de toekomst. Ik kan me niet voorstellen dat het rijk veel grotere bedragen in grote provincies zal kunnen pompen dan wat er nu beschikbaar gesteld wordt. Of het rijk kan afzien van taken is één: of het kan afzien van geld is een tweede. Tja, de Rotterdamse invloed in een deltapro vincie? Er zal enige beduchtheid zijn, dat be paalde belangen in de verdrukking komen. Voor een zekere invloed In een provincie met Rotterdam als hoofdstad zal je altijd bij een stadsbestuur te biecht moeten. Zeker, men zal algemeen beleefd blijven, maar of hel steeds tot een evenredige verdeling zal komen is een ander punt. Ik heb het al gezegd: Zeeland is in een bloei periode. Er spelen hier reeksen specifiek Zeeuwse belangen. Sinds kort zijn we bezield door de gedachte dat Zeeland een eigen taak in het nationale geheel heeft. Ik dacht dat je in zo'n situatie een veel evenwichtiger geheel krijgt, wanneer je een eigen inbreng kunt leveren in een orgaan (het Zeehavenoverleg bijvoorbeeld), waar de gemeenschappelijke belangen worden bekeken en behandeld. Laten we het voorlopig maar bij een studie houden over een deltaprovincie. Mr J. van Aartsen: Mr A. J. van der Weel: Mr J. van Aartsen, commissaris der ko ningin in de provincie Zeeland, heeft, de laatste jaren heel ivat te maken met het probleem van de schaalvergroting. Hij vertegenwoordigt zijn provincie in ver schillende organen van bredere allure en heeft een uitgesproken standpunt over wat een delta provincie zou moeten wor den. ,TN Zeeland leeft iets van een gemeenschaps gedachte. Sterker dan in Noord- en Zuid- Holland. Het is uiterst bedenkelijk en ge vaarlijk wanneer die verdwijnt. Ik dacht niet dat de economische belangen zo zwaar wegen, dat déarvoor de vorming van een deltaprovin cie gerechtvaardigd zou zijn. Dat we er eens over gaan denken is wel leuk, een aardig idee. Er is zeker aanleiding om eens te kijken of het rfiet anders lcan- Provinciegrenzen zijn historisch gegroeid. Maar ze zijn zeker niet heilig. Er zit ten slotte een zekere willekeur in. Er is van ouds her tussen Vlaanderen en Holland heel wat touw getrokken om Zeeland. Bepaalde heer lijkheden vielen binnen de provinciegrenzen, hoewel ze er geografisch soms een stuk buiten lagen. Zo is Bommenede (op Schouwen) heel lang in het bezit van Holland geweest. Som- melsdijk behoorde tot 1805 bij Zeeland. Al eerder is er met grenscorrectie tussen de pro vincies gewerkt. In 1869 kwam een grens correctie met Zuid-Holland: drie jaar later werden de grenzen met Brabant goed gere geld. En er is zelfs al eens eerder met de gedachte gespeeld om Holland en Zeeland maar bij el- Mr A. J. van der Weel te Middelburg, advocaat en procureur, heeft een groot deel van zijn leven in de bestuurlijke sector gewerkt. Aan het eind van de twee de wereldoorlog tot een jaar na de be vrijding was hij waarnemend burgemees ter van Middelburg; van 19.}6 tot 1962 lid van het college van gedeputeerde sta ten van Zeeland; belangrijk was ook zijn optreden als voorzitter van de herver kavelingscommissie Zeeland. \TOOR het ogenblik zou het èn nationaal bekeken, èn van Zeeuws standpunt uit zeker geen vooruitgang betekenen, wanneer er werkelijk stappen werden ondernomen om een deltaprovincie te vormen. Tk zal niel zeggen, dat moet nooit gebeuren. Het woord .nooit' gebruik ik niet zo vaak; dat heb ik wel afgeleerd. Maar Zeeland is nog zo duidelijk in een groeiperiode. Wij hebben nog maar zo'n korte historie, waar het de ontwikkeling van ons gewest betreft. Na oorlog en watersnood hebben we uit iets wat verloren was een nieuw bestaan, een nieuwe functie voor Zee land moeten oubouwen. Er begon een nieuwe tijd, die de geesten met nieuwe perspectieven bezielde. Op cultureel gebied zijn we eigen lijk nog maar zo pas bozig. Dat moet allemaal geleidelijk worden opgetrokken. En is het dan nu al het moment om met andere groepen in tensief te gaan samenwerken, met groepen die op een heel ander niveau opereren? Ik geef toe, we laden de verdenking op ons dat we graag zo gezellig en kneuterig onder elkaar willen blijven Maar dat denkbeeld is er toch echt wel uit u De economie en de kaart zijn belangrijke ele menten in het idee van een deltaprovincie. Maar of het bestuurlijke aspect nu echt wel zo primair staat? Ik twijfel eraan. Het is belangrijk dat een bestuur handelt naar wat de bevolking bezielt, dat het bestuur een be grip vormt bij de bestuurde. Dat is een stimu- Dr P. J. Meertens: ,r\AT er in een verdere toekomst ook iets *-^aan de provinciegrenzen moet gebeuren kan ik me best voorstellen. Maar nu is het daarvoor nog te vroeg. Echt. We zien op het ogenblik wat. een toer het is om een beheers orgaan voor havenzaken op te zetten. Laten we daar nu maar eens mee beginnen. Mis schien groeien we dan op de langere duur naar een nieuwe indeling van het hele land toe. In alle rust en weloverwogen. Provincie grenzen zijn van historische betekenis. Die kun je niet een-twee-drie overboord zetten. Daar komt nog iets bij. Ik heb er werkelijk groot bezwaar tegen dat bij wijziging van provinciegrenzen een uitzondering zou worden gemaakt voor een klein gedeelte van het land, in dit geval dus voor het deltagebied. Als we serieus gaan praten over een deltapro vincie zal de hele indeling van het land daar bij onder de loep moeten worden genomen. En dan hecht ik aan het antwoord van mi nister-president de Jong, die de organisatie "van het binnenlands bestuur in een staats commissie wil laten bekijken. Zeker, in het zuidwesten zullen zich de gelijk gerichte belangen wat duidelijker manifeste ren dan in de rest van het land. Zeeland is beslist niet zo enghartig en bekrompen ge weest, dat het nooit de blik naar buiten heeft willen slaan. Denk maar eens aan het zee havenoverleg. Men heeft hier goed begrepen dat het nodig is mét anderen te gaan wer ken. Er zijn nog andere voorbeelden. De re creatie: samen met Zuid-Holland het plan- Grevelingenbekken opzetten. De zoetwater voorziening: samen met Brabant en ook met België. Maar ik geloof niet dat we nu juist om dit soort zaken aan te pakken op korte ter mijn moeten overgaan tot het realiseren van een deltaprovincie. Of een combinatie, zoals de heren Van 'der Bergh en Van Riel die voor ogen staat, eco nomisch-geografisch voor de hand ligt? Op zichzelf en uit andere hoofde ben ik het daar mee eens. Er is een zekere overeenstemming tussen de Nieuwe Waterweg en de Wester- schelde. Maar het eigen - sociologische - ka rakter van Zeeland moet in deze kwestie ook een rol spelen. Ik ben er heilig van overtuigd en ik geloof er ook in dat een evenwichtige Dr P. J. Meertens, sinds drie jaar gepen sioneerd als directeur van het dialectbu reau van de Koninklijke Academie van Wetenschappen in Amsterdam, heeft in Middelburg een tweede huis. Zeeland is altijd een belangrijk onderdeel van zijn werkgebied geweest. Hij heeft de Zeen ro se dialectatlas geschreven en een disser tatie geleverd over de Zeeuwse letter kunde »"n de 16e en (eerste helft) lie eeuw.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 18