WIE HET WEET MAG HET ZEGGEN DE MONDIGHEID VAN VELEN ALS JE GELUKKIG BENT GELOOF JE ER IN kerst '68 provinciale zeeuwse courant Tweegesprek over wereld en werkelijkheid, theo logie en kerk, over de gewone mens, tussen de hervormde predikant T. A. C. van Drunen (41), bezig met studie moderne theologie, nu drie en een half jaar predikant in Oostburg en de rooms- katholieke priester W. C. M. van der Riet (52), 23 jaar docent in bijbelexegese oude en nieuwe testament aan het (voormalige) groot-seminarie Hoeven van bisdom Breda, sinds een jaar pastoor in Vlissingen. Het begint bij de mondigheid van de velen, die dat vroeger niet waren. Het is een sociaal proces geweest, een evolutie van do onderliggenden. De kerk vroeger: een minderheid liet zich horen, de rest zweeg. Nu: iedereen praat bijna mee, althans die indruk krijgt men. Velen van hen die zich vroeger .Mondig voelden' zwijgen nu. Van der Riet: .iedereen praat mee, de vragen zijn algemeen menselijk geworden, vragen van theologie, kerk, maatschappij.' Van Drunen: ,Dat is waardevol, dat de theologen steeds aarzelender worden, voorzichtiger praten. Alles is niet zo zeker' meer'. Van der Riet (bezorgd): ,De groep die nu met zoveel zekerheid weikl, vooral de jongere generatie, zal des te ontgoochelder zijn als de volgende generatie hén aanvalt'. Van Drunen: ,De mensen namen het de theologen vroeger kwalijk dat zij zoveel onderling discussieerden en debatteerden en eigenlijk vanuit het evangelie zo weinig positiefs konden zeggen tegen de mensen. Nu is het andersom'. De belangrijkste, meest wezenlijke punten in de mo derne theologie. De veranderingen. Van Drunen: ,ln de protestantse kerken werd alles altijd bijbels uitgelegd. Op het moment dat de twijfels kwamen aan historische waarheden waren er nog maar twee punten: a. óf alles (gezag van Schrift en kerk) is onaantastbaar óf b. alias wordt dicutabel gesteld .Vrijzinnigheid' (een achterhaalde term). Dat punt twee: alles laten vallen wat niet bewijsbaar is en alles onderzoeken. Dan blijft als enige de mede menselijkheid over. Er moet nu een tussenweg komen tussen de kritische instelling en de historische bijzon derheden, van kruis tot voleinding. Dat betekent een activerende theologie, een activerend christendom. Nee, dat hoeft niet onrustigmakend te zijn'. Van der Riet: ,De ellende zit 'm gewoon in het profane denken van de vorige eeuw over geschiedenis. Alleen de feiten golden als geschiedenis. Wóór was alleen wat feitelijk gebeurd was. Daarmee begonnen dan de moeilijkheden rond de bijbel. De bijbel is heilsge schiedenis. Niet alleen geschiedenis in de gewone zin van het woord, 8ls een optelsom van feiten, maar profetisme en prediking, enzovoort, spelen al mee in de hele bijbelse wereld. De Nieuwe Katechismus is ook heilshistorisch opgebouwd en probeert de heils historische lijn van de bijbel door te trekken, daarom is de NK ingebed in een ontwikkelingsgang, een evo lutie- Van Drunen: ,Er is een tijd geweest dat het geloof een heel duidelijke functie had, maar we weten nu pas dat de mens een wezentje is, dat aan wisselwerkinger bloot staat. De kerk moet nu meer in inspirerende zin een steun in de rug voor de wereld zijn'. Van der Riet: ,Maar heel terzijde hulp geven. De se cularisatie dringt steeds verder door. Een NKV bij voorbeeld heeft in feite niet zoveel met geloof te maken'. Van pessimisme naar een goede zaak. Van Drunen: ,Er is een tijd van pessimisme geweest: mensen bekeert u, de wereld gaat naar een catastrofe. Nu vanuit de kerk (de theologie van de hoop, de theo logie van de revolutie), vanuit de opstanding van Christus, blijkt juist een novum: we werken aan een goede zaak, die wereld'. Van der Riet: Nogal logisch dat we werken aan de wereld. De r.k. theologie 'wil nu weer iets verder. De conclusie is nu: thans doet iedereen aan het werk voor en aan die wereld mee. De kerk als zodanig hoeft er zich niet meer direct voor in te zetten. De mensen, die christen zijn uiteraard wel, zo goed als wie zich niet uitdrukkelijk christen noemt, de persoon lijke verantwoordelijkheid telt De wereldontwikkeling is verder gegaan Een encycliek Humanae Vitae is daarom te oud voor West-Europa, in strijd met de wereldrevolutie. Daarom kijken we er in West-Europa zo vreemd tegen aan'. Theologen lopen altijd vooruit, wordt de afstand tot het gewone kerkvolk' niet te groot of is die al min der? Lopen ze nu eigenlijk niet waf minder vooruit? Van der Riet: Minder vooruit, ja. Ik heb het gevoel dat veel punten thans direkt aanslaan en overkomen. Dat zit er in: veel zaken leven al in de mensen, om- omdat de mensen mondiger zijn. Door meer commu nicatie vooral ook. Op het ogenblik houden theologen niet lang iets voor zich. De colleges blijven mei be sloten tol de studenten, ledereen denkt mee' Parallellen Rome-Reformatie? Van Drunen: ,lk heb het gevoel dat de mensen de kerk vooruit zijn geweest met het maken van een eigen geloof. Er is een winelwerking: de een heeft niet het gezag over de ander, de theologie niet over de mens, de mens niet over de theologie. Beide staan kritisch tegenover elkaar, bat heeft de kerk niet snel genoeg onderkend. Aan protestantse en r.k. kant vraagt men zich nu af waar zijn onze mensen met hun geloof. Het is een schrikreactie geweest van de kerken'. Van der Riet: ,Wat noemt u de kerken?' Van Drunen: ,ln ieder geval ook de leiding der ker ken, de theologen. De slotsom wordt: je kunt de kerk opheffen - haar taak is gedaan - óf de kritische in stantie die de kerk is, die de kerk als leidinggevend moet zijn voor de mens, opnieuw vervullen. De kerk heeft naast de troostkant ook een begeleidende, zui verende taak ten opzichte van mensen en maatschap- p«i'- Een predikant, een geestelijke, is verplicht de theolo gische inzichten van déze tijd door te geven aan déze mens van déze maatschappij. Een mens, op wie aller lei invloeden spelen, die gevormd wordt, zichzelf vormt uit allerlei inwerkingen. Een verkondiging zon der eigentijdse theologische inzichten erin te verwer ken is niet mogelijk voor de mens van deze tijd? Van Drunen: ,De houding én functie van de predikant nu: vragen. Je brengt geen zekerheden meer, je kunt alleen nog de weg van de gelovigen toetsen. De taak van de theologen is te verwoorden wat geloven in onze tijd betekent. Het zou onlogisch zijn de woorden van een voorbije tijd door te brengen. Theologie van déze tijd is: zin en kracht voor deze tijd. Dan kom je weer op die puur-menselijke theologie of de ver ontruste theologie (een soort Amerikaans fundamen talisme), waarbij alles letterlijk bijbels is gefundeerd Dat is een christendom dat buiten de tijd 'staat. Het gaat er in deze tijd om, zowel de bijbelse gegevens serieus te nemen als onze moderne kritische zakelijk heid. Van der Riet: ,Maar de heilsgeschiedenis gaat nog verder. Wat zich op het ogenblik voltrekt is wel dege lijk een heilshandeien Gods. De openbaring heeft de kern bereikt in de Hemelvaart van Christus. De rest eromheen is nog steeds bezig.' Van Drunen: Ja juist. De verwerkelijking van Christus daden is een taak van de mens'. Van der Riet ,Mei verwerking van het heden'. Van Drunen: ,Het Christus gebeuren is enorm op de groei van de wereld gericht, een stimulans, een weg wijzer geweest, een perspectief. Net zoals de ontdek king van de atoomenergie. De atoomgeleerden heb ben van de atoomenergie een dankbaar gebruik ge maakt, méér dan de Christenen van Christus, de chris tenen hebben te eenzijdig, teveel teruggedacht, te weinig naar de toekomst gewerkt.' De wereld komt meer in het vizier. Van der Riet: ,Soms iets teveel. Men denkt soms iets te horizontaal, dan heeft men alleen aandacht voor de medemens en komt het verfikale espect, de verhou ding tot God, naar mijn indruk wat teveel op de achtergrond'. Van Drunen: Wilson en Ian Smith zag je samen in een kerkdienst op het schip waar ze onderhandelden over Rhodesia. De kerk zou bemiddelend moeten zijn Het gaat niet meer om het eigenbelang, maar om de wereld van ons en onze kinderen'. DROGE KOEK KERK, KERKDIENST Nineke: droge koek. stukjes uit de bijbel lezen. In de praktijk niks doen. Pieter: kerk trekt niet meer Martien als kerk nog Iets wil betekenen dan moet ze zich meer bemoeien met politiek. Nelleke Informatie geven ook na de kerkdienst, discussie. Martien: die encycliek over de pil. Was een schok voor wie de pil gebruikten, een desillusie. De kerk klampt zich vast aan oude zaken, de kerk dringt zich op. Martien- oude fundamenten, de kerk kan niet mee of alles veranderen. Er is progressief en conservatief. Conservatief regeert de kerk. Nelleke: maar iets wat nog goéd Is in die kerken hoef je niet te veranderen. Pieter en Martien: maar wat is nog goed? Martien: het schijnt dat de kerk niet jong en oud samen kar omvatten. Babs: maar de mensen zelf werken ook niet mee. OoL de jongeren niet TROUWEN IN DE KERK? Babs. nee. Martien: Gelofte voor God, eeuwige trouw, en dan blijkt na een paar jaar: het gaat niet. Moet je dan maar je hele leven ongelukkig blijven? Foute boel. Nineke: zou niet weten in welke kerk. Gewoon geen zin om ruzie over te maken, net zomin als over naar de kerk gaan, wel of niet. GOD, GELOVEN Pieter: bij gewoon redeneren kom je aan heelal, wat verder, kom Je aan God? Martien: soort angstproces ook: geloven In God. Nelleke: ieder heeft wel een bepaald beeld van God. Nineke: maar hóé. Nelleke: als Je ziet hoe mensen verhongeren vraag je je af: doet-ie wel iets? Als er dan plotseling mensen gered worden, tja. dan lijkt het wel weer ergens op. Babs: als je gelukkig bent, mooi weer, fijne wandeling, geloof je erin. Pieter: een wonderlijke ge nezing. Middelbare scholieren in Oostburg, Wilhelminalyceum. Zetten handtekening als bijval voor sociale pastoor Mazzi, Isolotto, Flo rence, die mede-menselijkheid in praktijk brengt en overhoop ligt met r.k. gezag. PRINCIPES Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Praten met het onderwijzend per soneel van de chr. landbouwhuishoudschool in Bruinisse. Eén van de onderwijzers is principieel christen-dienstweigeraar. Hij heeft nog steeds geen vaste betrekking, want zijn ,zaak' is nog niet af gesloten. Principes passen niet in militaire dienst. Kentering in geloof, in kerk. in maatschappij: iets verkeerds doen is eigen verantwoordelijkheid, niemand weet precies meer welke koers. Onzekerheid. De jeugd gooit alles overboord, omdat je ouder bent en iets zegt is het sowieso niet goed. Maar ook: deze kentering betekent: de voorhoede wil de consequenties uit wóórden trekken. Waarmaken wat je zegt. Bijvoorbeeld: gij zult niet doden, uw naaste liefhebben als uzelf. Het godsdienstuur: voorzichtig aan Invoeren in waarheden, ook nieuwe waarheden soms. Maar de vruchten ontvangt men pas als de huidige schoolkinderen moeder zijn geworden. Kerk, regering. christen-politicus: de meningen zijn verdeeld. De een wil een christen-politicus ter verantwoording roepen (waarom stemmen voor f 225 miljoen voor de NAVO extra na Tsjecho-Slowakije. Daarmee is vrede en toenadering niet gediend. De ander zegt: de politicus hoeft niet te luisteren naar de kerk. maar naar 'Gods woord. Het Is erg moeilijk na te gaan of de handelingen van een christen-politicus goed of niet goed zijn. Dat is zijn eigen verantwoordelijkheid. Is christen-zijn een risico nemen, het risico van de eenzijdige ont wapening, bijvoorbeeld is het geloof niet genoeg? Ja, maar de communistische leer is atheïstisch. Tussenopmerking: maar- wel humaan. VEEL EERLIJKER Drie bejaarden van 81, 80 en 75 jaar in .Schild en Hof' te Goes. Geen verontrusting, ook geen berusting. Een duidelijk positieve op stelling tegenover vernieuwingen, hoewel ze er rond voor uitkomen niet alles meer te kunnen begrijpen. Groot verschil met vroeger: de bijbel wordt anders opgevat. Eén van hen: vroeger mocht je niks. /eel mensengedachten, dit mocht wel, da't mocht niet. Dat is nu allemaal veel logischer geworden. Vroeger lag er een druk op je alles is nu veel vrijer, veel eerlijker. Waarom? Omdat de mensen ontwikkelder zijn geworden, omdat de jeugd van nu veel de stool tot vooruitgang geeft. Deze bejaarde ziet de bijbel voor het grootste deel als een symbo lisch boek. De andere twee: over verontrusten: ze maken er niet zo'n probleem van. Ze zouden beslist niet zeggen: die of die professor moet van de vrije universiteit verdwijnen. Ze zijn in de bijbel opgevoed, van kindsaf. Gods Woord. Genesis.- waar het verstand eindigt begint het geloof. De eerste weer: kerk moet zich niet met politiek bemoeien. Niet met Vlëtnam. in de eerste plaats de prediking. De tweede: kunnen ze zich er wel aan onttrekken? Ook op de kansel een mening er over hebben: ja. Als enkel voorbeeld. Maar? de dominee moet niet e veel zijn eigen mening verkondigen. GAATJES VULLEN Tot slot ds H. Groeneveld (43, gereformeerd), Vlissingen, die op een avond over arme en rijke landen opmerkte: de predikant kan wel de gaatjes maken bij de kerkgangers over deze zaken, maar hij kan die gaatjes niet vullen, daarvoor moeten deskundigen komen. Ds Groeneveld wil een onderscheid maken tussen gespreks- en verkondigingsdiensten. In gespreksdiensten kunnen de deskundigen komen spreken. Dergelijke diensten wil hij graag houden. De ver kondigingsdiensten moeten de prediking centraal houden. Het is gevaarlijk, zo meent hij. om in die verkondigingsdiensten concrete situaties in de prediking te verwerken, vanwege het gezag van het Woord van God. Dan wordt het teveel de mening van de dominee op de voorgrond schuiven. Het zou de kerk niet goed doen als zij haar oordeel geeft: dat betekent ontwaarding van het gezag van de bijbel en van de prediking. Het wordt toch al meer en meer: dat zegt die dominee'. Minister De Jong vond dat de kerken weinig kijk hadden op de NAVO-miljoenen, dat ze er beter af konden blijven, de kerken praten niet voor deze wereld. Dominee Groeneveld: niet mee eens, de kerken praten wél voor déze wereld. Overigens: vanuit het evangelie is hij het ook niet eens met de NAVO-miljoenen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21