VREDE IS ELKAAR NIET KNIJPEN' 4'. A <7;. j V,VW** i, 'KAPELAAN SCHOENMAKERS: ,DENK IN WERELDFORMAAT' MEVR. KOEVOETS: .VREDE IS EEN GROTE ZONNESTRAAL' FLIP FEU: .WEES EEN STIMULANS VOOR DE ANDER' EMY EN WILLY: ,WE PRATEN SAMEN WEL 'S OVER GOD' kerst '68 .ISSING^N - Wat is veda? E. i abstract begrip Niet tastbaar. Vrede is wel geestelijk voelbaar -e.', sterk zelfs. En vormbaar Echte vrede kan worden gevormd. Te beginnen bij de kleinste mensj o- der ons: de klei ters. Het is de taak n de volwassenen deze kinderen in hun prille stadium het. begrip zo duidelijk en aannemelijk mogelij uit te leggen Want uiteinaelijk moet de ware vredestoestand uit de mensheid zelf ontstaan. Vijfjarige Roosje Poppe uit Vlissingen weet niet p ecies wa het woord vrede betekent; wel weet zij h 'el goed welke bedoeling er achter schuil gaal Vrede is voor haar:dal je niks doet als ze me knijpen. Ln je moet altijd lief zijn Als ze schieten zijn ze sto op de t 'evisie hc' ik do wel 's gezien, dan schieten ze iemand.' Kerstmis betekent voor Roosje niet meer en niet minder dan wat het feest bij alle k.nderen v" haar leeftijd betekent ,De boom staat nu nog buiten. Heel dicht bij de deur. Straks e overal r*>ooi lichten balletjes. Juist tijdens de kerstdagen staat een ieder .abnor maal' lang stil bij de vereldv: 'e. Letterlijk en fi guurlijk. Toch blijkt telkens weer dat deze twee dagen overpeinzing tevergeefs zijn en iveinig vrucht provinciale zeeuWse courant x oor de werkelijke vred opleveren. In feite be heersen er z-lfs op die twee dagen nog geen vol komen rust er-, vredehier en daar in de werelo rommelt het toch door. Is de .heilige' tijd verstreken dan sloft le wereld weer langs het spnqr van haal geweld en oorlog, alsof er nooit een vredesfeest geweest is. Men zou zelfs geneigd zijn te denken dat niema d van de werkelijke inten 'e van dit feest is doordrongen. Komt lie wel ooit zo ver, da xx zal er ee b°staa.n worden geschapen, dat slechts goed kan zijn Een Am aanse quaker heeft daar om simpelweg eens het v ■edesbegrip verklaard door te zeggen: Vrede is het goede leven'. In wezen keni de kleuter het .goede leven' al, maar dat wordt later door de wereldse onvrede w~er vervaagd. Uit de volgende zirsnede van ee-. kleutertje blijkt, dat de gedachten bij vijf nog onbevangen zij-. 4nja de Nooxjer (5) uit Vlissingen weel ook al enigs zins te vertellen hoe zij in haar jonge gedachten de vrede en de liefde beier Op haar manier zegt ze over de vrede: ,Da.t is lief zijn voor mamma en pappa en m'n zusje!' Maa Kerstmis ziet zij weer net als Roosje: de glorie van een verlichte denneboom in de huiskamer. .Kerstn is is, dan ga je met mammie een boompje kope- en dan zomaar .i.yeljes opnangen vogellj-s sn balletjes, t. ■nel echte kaarsjes Ik mag -. niet aansteken, wan Ian branc ik mijn vinger' Anja de Nooyer (5) uit Vlissingen weet ook al enigs zins te vertellen hoe zij in haar jonge gedachten de vrede en de liefde beleeft. Op haar ze over de vrede: ,Dut ts lief zijn x pappa.... en m'n zusje'. Maar Kerstmis ziet zij weer net als Roosje: de glorie van een verlichte denne boom in de huiskamer. JLerstmis is, dan ga je met mamma een boompje kopen.... en dan zomaar din getjes ophangenvogeltjes en. balletjes. En met echte kaarsjes. Ik mag ze niet aansteken, want dan brand, ik mijn vinger'. [T 4-, 'V «t-it. OOST-SOUBURG .Eigenlijk is het teleurstellend dat de mensen vredesweken moeten organiseren om tot een echte vrede te komen Ik ben trouwens bang dal zo'n weekje niet veel zal helpen, ot de or ganiserende comités zouden 52 stuks per jaar op poten moeten zet ten en dan nog ik geloot niet dat het iets zal uitmaken'. Bepaald optimistisch kiinkl deze uitlating van de negentienjarige Flip Feij te Oost-Souburg niet Terwijl men tegenwoordig nogal in de ver onderstelling verkeer| dat alle ieugd springend enthousiast aan vredes demonstralies wil meedoen Nee, Flip ziel de uitkomst, de weg naai de ware vrede, niet via het eindeloos demonstreren .Het heeft volgen.1 mi| geen enkele zin mei spandoeken rond te lopen en marsen te houden Hel klinkt misschien als een vloek, maar ik vind het boven dien dom een wapenstilstand mei Kerst af ie kondigen, Als die paai dagen voorbij zijn, dan schieten ze elkaar toch weer overhoop Voor een handtekening ben ik nog wel te porren Zo van geef die knaap wat te eten. Hiermee bedoel ik dal dit hel makkelijkste is wat je kan doen, terwijl het niks uifstukt Want als ze bij me zouden komen net de vraag of ik zoveel procent van mijn geld wil afstaan, dan zou k daar niet aan mee doen Het is gebleken dat het aeld niet terecht <omt waar hel wezen moet En het is volgens mij bovendien geen jplossmg 'lip Feij gaat van een gespleten principe uit: hervorm eerst |ezelf en orobeer dan van je vredesgevoel zoveel mogelijk op je naaste over le brengen; te beginnen bij ie buren Maar aan de andere kant vindt hij een politieke stap in de richting van de machthebbende Amerikaanse president ook een goed ingeslagen pad naar absolute wereldvrede ,Er zouden meer mensen bij rie president op audiëntie moeten gaan En hem dan maar doordringen van de noodzaak van de vrede. Hij is naar mijn mening éèn van de belangrijkste mannen in de wereld, die iets aan die werkelijke wereldvrede kan doen.' Als Flip Feij de vrede vanuit zijn pure gevoel moet ontleden, dan haalt hij als illustratie een songregeltje uit een singletje van de groep The Rascals aan ,Het is maar een heel simpel voorbeeld; die jongens zingen namelijk .People got to be tree', en zo denk ik er ook precies over Vrede is volgens mij m vrijheid liefde geven aan iedereen Vraag me geen definitie over liefde, want dat onderwerp is een gelief koosd stokpaardje van me en wat dat betreft heb ik een enorm in casseringsvermogen Te veel over vrede praten zal, denk ik, ook niet baten. De daad lijki me veel belangrijker Eén ding möet me hierbij nog wel van het hart Het moet natuurlijk niet van één kant komen ledereen moet pogen de vrede op een ander over te brengen Je moet uiteraard wel bij jezelf beginnen, anders kan je nooit een sti mulans voor je naaste zijn'. ZIERIKZEE Emy Hillebrand en Willy de Jager, beide zeventien |aai en woonachtig in Zierikzee, zijn zomaar twee meisjes, waarvan het dagelijkse leven tussen opstaan en naar bed gaan nog steeds voor hef grootste gedeelte door het schoolse bestaan in beslag wordt ge nomen. Buiten schooltijd trekken Emy 'en Willy als vriendinnen me' elkaar op. En zoals het echte vriendinnen betaamt, babbelen zij niet alleen over het huiswerk en hun liefdes, maar praten zij ook over an dere onderwerpen. .Laatst hebben we nog een hele tijd over God zitten praten; of die nou wel of niet bestaat.' Maar volgens mij moet God wel bestsan; hoe kan anders alles groeien en leven, zegt Willy. Of God alleen ook vrede kan brengen, dat be twijfelt Willy. ,lk heb de indruk dat de mensen vrijwel geen naasten liefde kennen Kennen ze die wel, dan zou de mensneid zich wat meer inschikken en'zou er waarschijnlijk ook geen oorlog meer zijn' ,lk vind, dal iedereen wat opener voor elkaar moet zijn Er is veel te weinig begrip, daardoor botsen twee meningen steeds weer en komt men nooit tot een oplossing. Als ik zo eens naar Amerika en Rusland ;iik, dan geloof ik dat die twee landen geen goed voorbeeld geven noe de wereldvrede proberen te kriigen Ze praten meer, dan dat ze er wat aan doen Naar mijn gevoel doen die landen er veel te weinig aan.' Hoe zal Willy de Jager de echte vrede in de toekomst beleven Je doet dan alles met nog meer plezier Je gaat dan ook graag naar je werk, omdat de mensen dan vriendelijk met elkaar omgaan'. Emy Hillebrand veronderstelt ook dat er niet spoedig vrede zal komen zolang ,alle mensen bonje met elkaar blijven maken'. ,Er zal nooit geen oorlog meer zijn, zodra alle mensen eens niet meer zo verschillend 'denken en verschillend zijn Ik geloof, dat de wereld pas ideaal is, als de een niet meer tegen de ander behoeft op te zien. Er is nu nog veel te veel onderscheid tussen rijk en arm en dat geeft jaloezie. De armen moeten niet meer in krotjes behoeven te wonen en de rijken moeten niet meer in van die grote bungalows wonen. Als iedereen het even goed heeft dan hoeft men ook niet meer aan die jaloezie mee te doen Emy denkt misschien wat twijfelachtig over de vrede; in God daaren tegen gelooft ze zeer sterk. ,lk heb in een boek eens gelezen, dat God iets is dat leven opwekt, maar dat is volgens mij een fabeltje. Ik geloof wel in een God. die je helpt met ie moeilijkheden Tenminste, ik kom door het geloof altijd helemaal tot rust. Je komt weer uit de put. Daarom ga ik ook graag naar de kerk. Maar je moet niet ge dwongen worden, want dan ga je |uist met tegenzin. Word je niet gedwongen, dan krijg je veel sneller behoefte om te gaan.' eigenlijk dit; in de hoog ontwikkelde landen zou men de economische ontwikkeling eens moeten stoppen of op zijn minst wat afremmen, die wordt volgens mij veel te ver doorgedreven en dat gaat weer ten koste van de onderontwikkelde landen Vrede houdt dus beslist geen naïeve ideeën in zoals wapens neerleggen, want die heeft men toch nog altijd volkomen achter de hand, integendeel, vrede heeft meer met de maatschappelijke toestand te maken' Waar begint de ideale vredetoestand Kapelaan Schoenmakers meent dat de basis bij de jongeren moet worden gelegd. Tussen twee haakjes wil graag even opmerken dat ik me persoonlijk zeer met de jongeren verbonden voel Op de eerste plaats moet er een flink brok agressie bij de jeugd wegvallen. Zodra deze agressie is ver dwenen, kunnen we elkaar pas meer in de ogen kijken. Zo lang dat niet het geval is, heb ik nog steeds het gevoel dat er niet kan worden uitgehaald, wat er uit te halen is.' Kapelaan Schoenmakers acht de volmaakte vrede haalbaar, indien men twee dingen in het oog houdt. Vrede kun je waarmaken door een harmonisch samenspel met je naaste Maar niet alleen met je naaste, je moet de vrede namelijk in een nog groter verband zien. In wereld formaat. Als men op die manier te werk gaat, je naaste in wereld formaat zien, dan pas komt de Jezusfiguur heel duidelijk naar voren. Jezus dacht namelijk óók wel aan kleine problemen, maar niet alleen aan die van de Joden; hij zag de problemen in een groter geheel. Zo moet het ook bij de mensen zijn. Niet alléén aan je naaste denken, maar je moet aan je naaste in wereldformaat denken ,Een schrijver heeft deze moraal inclusief denken' genoemd. En ik geloof dat dit inclusief denken' vooral bij de jongeren steeds meer groeit. Natuurlijk bestaal er de kans dat, als jongeren gesettled raken, ze toch weer een muurtje om zich heen optrekken Dat kan. Maar in ieder geval is dan het ijs gebroken en blijft er altijd iets van dat inclusief denken' hangen. Machteloosheid is tenslotte geen mogelijk heid als radertje in het grote geheel.' ,Kennedy heeft eens gezegd, dat de woorden van nu dikwijls de bekoring missen om bepaalde gevoelens op de mensheid over te brengen Ik kan zijn redenering heel goed begrijpen; zeker als het de vrede aangaat. Onze woorden schieten inderdaad vaak te kort. Je zou kunnen zeggen: onze woorden zijn wat versleten, maar laten de mensen tóch proberen elkaar met deze woorden steeds prikken voor de vrede te geven. Die zelfde opdracht geldt zeker ook voor de kerk. Maar zoiets moet je wel samen doen De kerk en de mens.' KOUDEKERKE Eens op een nacht hulde een onzichtbare nevel de wereld in vrede. Hoe zou de mensheid deze plotselinge vredessfeer ontdekken en voelen Burgemeestersvrouw J J. koevoets-Verwijs tracht zich heel voorzichtig een beeld te vormen. ,Als er ineens geen oorlog meer is, maar overal vredehet is haast niet voor te stellen, dat het ooit zover komt. Je zou geen onge lukkige en zieke mensen meer zien. Alle narigheid zou zijn verdwenen en voor mijn gevoel zou alles in mijn omgeving vrede uitstralen. Nee, 'k geloof niet, dat het iets met het seizoenenstelsel te maken zal hebben, dat blijft wel bestaan. Dus geen eeuwige zomer, nee, dat niet Wel zal alles dan als één grote zonnestraal zijn. Ik geloof, dat ik het zo moet uitdrukken Eén grote zonnestraal. In je innerlijk zal je hele hart stralen van vrede en blijdschap. Het is zo moeilijk onder woorden te brengen, omdat het bijna niet denkbaar is.' Mevrouw Koevoets weet heel consequent te vertellen op welke manier de vrede over de mensen zal komen. De bijbel is voor haar de enige wegwijzer naar deze volmaakte toestand; zij vertrouwt volkomen in de profetische voorspelling, dat God eens terug zal komen. ,De Christusfiguur is als mens gestorven, maar als God zal hij terug komen Dan 'ontstaat er pas geluk. Geen ziekten meer, geen ruzies meerL geen oorlogen meer en dan zijn we ook niet meer afgunstig op elkaar. Al deze dingen zullen dan wegvallen en echte liefde komt er voor in de plaats, een werkelijke liefde die geen vrees meer kent.' ,God zal terugkomen, zodra we helemaal tot inkeer zijn gekomen. We moeten zover tot onszelf inkeren, dat het goede naar buiten komt om je naasten te dienen. Zoals we nu doorleven zullen we nooit geen vrede krijgen, want zo lang we niet van onszelf goed zijn, zullen we niet de Christusfiguur zien. Leven we anders, dan zien we ook duidelijk de Christusfiguur en komt er een werkelijke vrede over ons. Willen we de Christusfiguur zien, dan moeten we beginnen met onszelf weg te cijferen. Daarmee wil ik niet zeggen, dat we geen persoonlijkheid mogen blijven maar het is meer een kwestie van ontzag hebben voor eikaars problemen. Zoiets moeten we onderling kunnen aanvoelen.' GOES In de breedste zin van het woord geeft kapelaan Vincent Schoenmakers te Goes zijn visie op de vrede, zoals die nu is en zoals die hopenlijk in de toekomst zal zijn. ,Nou ga ik dus hardop denken. Ik vind de vredessituatie in Europa de laatste tijd een stapie achter uitgegaan. Vooral de ontspanningspolitiek is nogal geschokt door met name de onverhoede Russische overval op het Tsjechische volk. Ik geloof dat veel mensen hierdoor diep zijn geschokt. Het vertrouwen in de mens heeft er weer een knauw bijgekregen, terwijl juist het politiek engagement met de vrede een belangrijke rol in onze samenleving speelt. Vrede kan volgens mij langs mentaliteits beïnvloeding bereikt worden. Zowel van politieke zijde als van de kant van de kerk moet aan deze soort vorming gewerkt worden Ik zie in het bijzonder voor de kerk een grote taak in deze mentaliteits beïnvloeding weggelegd. Vrede is namelijk méér dan verdraagzaam heid en is ook meer dan de wapens neerleggen, daarmee bereik je niet het gewenste resultaat Vrede zie ik meer als een andere vorm van ontwikkeling en hierin steekt de taak voor iedereen. Iets gunnen aan iemand anders; zich in andermans situatie kunnen indenken Etymologisch bekeken vind je het woord ,vrede' terug in (Ontevreden heid' en in het werkwoord vrede hebben met' In concreto bedoel ik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19