Scheepsbouw moet subsidie forceren' In verkeer geen combinatie diner- alcohol Industrie werkt niet mee aan zuivering waterlopen ,Harris-rapport: meer grond onder voeten Rotterdam' SCHELDE-DIRECTEUR J. W. HUPKES: M REGERING NOG WEL WERVEN VAN ENIGE OMVANG IN WERELDCONCURRENTIE?' Samenwerking tussen Veneco en confectie-industrie Van der Werf Capaciteit nieuw hotel Domburg: 80 bedden VLISSINGSE HTS-ERS WILLEN TITEL Teleurstelling in Zeeland over Delta-schadewet Volkskerstzang op het Abdiiolein in Middelburg Gevaar aanwezig op a.s. feestdagen LEES DE PZ< 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 20 DECEMBER 1968 VLISSINGEN De Nederlandse scheepsbouwers moeten in het komend jaar hun wankele positie in de internationale concurrentie glasheldër voorleggen aan de regering om een beslissing te force ren ten aanzien van subsidies. Tot nu toe heeft de overheid onvol doende oog gehad voor de situatie. Wil de Nederlandse regering een Nederlandse scheepsbouw van enige omvang (het aandeel in de we- neldscheepsbouw is al teruggelopen van acht tot 2K procent), zo ja, dan moet er overheidssteun komen en moet ervoor worden ge vochten dat de werven in het buitenland minder overheidssubsidies krijgen. Als de steun niet komt dan moeten de werven iets anders proberen of zelfs beginnen aan een .geordende terugtocht', maar ook dat zal nog moeilijk zijn. Het is niet meer verantwoord de ver liezen in de scheepsnieuwbouw nog te nemen. ,lets anders' doen be tekent bijvoorbeeld: een reparatieafdeling stichten. Want de repa ratiewennen hebben daarin nog de meeste kansen. Dat is de me ning van de heer J. W. Hupkes, voorzitter van de directie van de N.V. Kon. Mij. ,De Schelde' en lid van de raad van beheer van Rijn- Schelde. De heer Hupkes liet donderdagavond op de huldigingsavond voor 94 jubi larissen in het Scheldekwartier een waarschuwend geluid horen over de scheepsbouw. De heer Hupkes zei dat de Internationale concurrentie nog scherper is geworden, waarbij alle scheepsbouwlanden met uitzon dering van Nederland over ruime subsidies en overheidssteun kunnen beschikken. Als niet spoedig dras tische maatregelen worden genomen zal het Nederlandse aandeel in de wereldscheepsbouw nog verder zak ken. ,Het liefst zouden wij natuurlijk zien dat er geen concurrentieverval sing meer zou plaatsvinden. Dit ls echter een vrome wens. De werke lijkheid Is zó. dat deze concurrentie vervalsing door subsidies bestaat en nog vele jaren lang zal blijven be staan. De regering heeft tot nu toe hiervoor een onvoldoende oog gehad Hij zag daarom als één van de taken van de scheepsbouwers in 1969 hun positie glashelder voor te leggen aan de regering om een beslissing te forceren. De Schelde deelt in de nieuwbouwma- lalse, maar .gelukkig hebben wij in de loop der jaren een .groot aantal andere activiteiten geëntameerd, zo als scheepsreparatie. ketelbouw. ap paratenbouw en lichtmetaal. Toch compenseren deze activiteiten niet de moeilijkheden, welke wij bij de scheepsnieuwbouw ondervinden. Wij zullen dus gedwongen zijn de nu a' Jarenlange situatie diepgaand te on derzoeken en indien wij geen over heidssteun ontvangen de nodige con- seqenties hieruit trekken', aldus de heer Hupkens. Desgevraagd verklaar de bij ons nog niet dat die consequen ties zijn: ,iets anders proberen, zoals wij al doen maar wat verder weet ik ook nog niet. En een geordende terug tocht uit de nieuwbouw. macht In de handen van de vak verenigingen ligt en dat deze macht in wezen slechts door en kelen wordt uitgeoefend. Ik wil niet suggereren dat hiernaar een onderzoek zou moeten worden in gesteld, noch dat hieraan een ein de zou moeten worden gemaakt De zojuist vermelde werkelijkheid De heer Hupkes merkte voorts op, dat de verdere groei van de provin cie. vooral ten aanzien van de ont wikkeling van de Westerscheldemond velen in 1968 ernstige zorgen heeft gegeven. ,Na een veelbelovende aan zei is de ontwikkeling thans duide lijk gestagneerd. De randstad blijft zijn aantrekkingskracht uitoefenen. Toch is er ook in Den Haag een dui delijk besef dat een noodzakelijke evenwichtig economische ontwikke ling van ons land meebrengt, dat steeds meer mensen buiten de rand stad zullen moeten gaan wonen en werken. In dit beleid is de Schelde- mond één van de grote nationale trekpaarden', aldus spreker. De de verdere Zeeuwse industrialisatie' te stimuleren'. Voor de Schelde is| dat. zo zei hij, uiteraard van het lergrootste belang omdat op die i ze grotere scheepsbewegingen in Scheldemond zullen ontstaan, hetg vooral de reparatieafdeling zeer ten goede zou komen. Democratisering De heer Hupkes sprak op de Schelde- personeelsavond ook nog over mede zeggenschap en over democratisering in het bedrijf. Medezeggen gaat al leen maar wanneer men ten mogelijk. Wij dienen derhalve 00 in combinatie met verantwoordelijk heid niet lichtvaardig te veroordelen.' Naar zijn mening heeft de Schelde zich tot een werkelijk democratisch geleid bedrijf ontwikkeld. Wellicht is hier en daar nog een uitbreiding aan deze ontwikkeling te geven, pilaar dergelijke uitbreidingen dienen dan gegroepeerd te worden ónder de nor- male ontwikkelingen, welken een le vend bedrijf steeds ondergaat.' Als een dergelijke ontwikkeling zag hij ook de Rijn-Schelde-fusië, die niet betekent .dat wij ernaar streven een totale machtspositie op te bouwen. Dit zou mede ge zien de vele concurrentie natio naal en internationaal trouwens onmogelijk zijn.' Op deze avond reikte ir J. P. Berde- nis van Berlekom namens de Ned. Mij. voor Nijverheid en handel getuig schriften aan de jubilarissen uit en speldde wethouder Ch. J. Gillissen Verschage gouden, zilveren en bron zen eremedaille in de orde van Oran je Nassau op. Namens de gedecoreer den sprak de heer P. W. Louwerse een dankwoord. Aan het slot vroeg hij de aanwezigen een applaus voor het vele werk van de heer Hupkes. MIDDELBURG ((ANP) Op de te Rotterdam gehouden vergadering van de directie van confectie industrie Joh. van der Werft en co., gevestigd te Rotter dam is in principe overeenstemming bereikt om vanaf 1 januari 196!) inten sief samen te werken. P. VAN HOEVE (AXELER AMBACHT): In hoeverre deze samenwerking zal lei den tot een fusie valt momenteel niet met zekerheid te zeggen. In de Joop van 1969 zullen hierover nadere mededelin gen worden gedaan. De Veneco heeft een personeelsbezetting van 650 en de con fectie industrie Joh. van der Werff en co van 240 werknemers, aldus wordt in een communique medegedeeld. Meningsverschil met minister Bakker over dijkaankoop AXEL De dijkgraaf van het waterschap .Axeler Ambacht', (1e heer P. van Hoeve, verwijt de in dustrie onwil om te komen tot een oplossing van de problemen rond het lozen van afvalwater in de wa terlopen van het waterschap. ,Wij willen zeer tolerabel zijn, maar be lieven niet aan het lijntje gehouden te worden. Op deze wijze worden wij gedwongen tot optreden, zeer tegen onze zin overigens. Laat ons -.Maar ui Hoeve. ,i hopen, dat hel zover niet hoeft te brief oni komen'. De heer Van Hoeve kwam g^eeki i BURGEMEESTER W. THOMASSEN, schets!.' aldus de heer Van ze verbazing, toen u(j een infcvn van de minister van i waterstaat, waarin niede- rd dat de aankoop van de met deze kritische geluiden tijdens!huidige zeedijk niet voor subsidie in 'aanmerking komt. omdat, en bier volgt de algemene vergadering van het de motivering: ,llet verworven van de i ij - i bestaande zeedijk te beschouwen is als Axeler Ambacht, donderdagmid- een sanerin), Van een onjuiste eigen- dag in ,Di- Hulle' tr Axel. itomntamtami.' itü «..nut men op het standpunt staat, dal de ei- gendom van de zeedijk so wie so bij het Hi] constateerde dftt z(]n eerder geuite waterschap moet berusten en dat dit verwachting dat de vervuiling van deipeeds Van «mds hH R0Val m0est zijn. wateren die in beheer zijn bij jret wa- De hllifliK(. sit„alie zou in de ogen van ministerie ,een tekortkoming zijn De 200 Het verloop van de zojuist afgeslo ten cao-onderhandelingen in de me taal vormden voor hem evenmin re den tot optimisme. ,De overeenkomst is duidelijk afgedwongen door de vakorganisatie, die met stakingen daarwerkelijk hebben gedreigd'., al dus de heer Hupkes. Omdat stakingen echter de economie van ons land in zeer ongunstige zin zouden hebben beïnvloed, hebben de werkgevers van twee kwaden het minste genomen en een in econo misch opzicht niet verantwoorde looneis aanvaard. Zij hebben hierbij naar zijn mening .een groot verant woordelijkheidsgevoel aan de dag ge- legd'. De heer Hupkes, die door NKV-voor- zitter Mertens is genoemd als één van de tweehonderd Nederlanders, die middels commissariaten een on gewenste macht en invloed zouden uitoefenen op de nationale economie, en die dit al eerder tegenover ons blad ontkende, had voor de heer Mertens een fel weerwoord in petto .Hetgeen de heer Mertens heeft beweerd is bepaald onwaar. De re centelijk afgesloten loononderhan delingen hebben echter bewezen, dat een zeer grote economische DOMBURG De gemeenteraad vi Domburg gaat in principe akkoord niet liet plan voor de bouw van een liotel aan de Singel in Domburg. .Liever vier van dergelijke projecten als een groot project op dezelfde plaats zo zei het PvdA-raadslid A. Passenler onlangs nog tijdens de besprekingen naar aanleiding van de plannen van de NV hotelmaat schappij Domburg. Het hotelplan aan de Singel ia gerijpt bedrijf afstoten en in de hotellerie gaan. Dorpsgenoot Piet Klopmeyer heeft een plan ontworpen dat voorziet In de bouw van een hotel met een capaciteit van ongeveer tachtig bedden. Er komen 38 kamers in, ingericht in verschillende prijsklassen. Op de begane grondverdic- ping komen twee flatverdiepingen met op de dakverdieping ruimte voor goedkope kamers. Aan de achterzijde op de dakverdieping zal het personeel worden gehuisvest. Op het ogen blik wordt nog onderzocht welke belem meringen de bouw nog in de weg kun nen staan. Als er geen problemen zul len rijzen kan de bouw in de zomer van het volgend jaar beginnen. ,Een stuk boterham' VLISSINGEN' De titel ,ing' is voor een afgestudeerde HTS-er van grote eco nomische waarde. Dit werd woensdag middag tijdens een vergadering in de Vlissingse HTS over deze titel duidelijk: .Het. gaat hier niet om een gunst, iietl gaat om een reclit, een stuk boterham'. De HTS-unie is de landelijke vereniging! van HTS-leerlingen. De Vlissingse afde-l ling van deze unie had de vergadering: over de titel belegd. Het belang van ti tel blijkt vooral m het buitenland. De heer W. A. Vervoort, lid van de commis sie Schlösser, die de regering over dezi zaak adviseert, vertelde, dat het niet on de mooie titel ging, maar om het inter nationaal geldige bewijs, dat de drager van de titel een opleiding heeft genoten, die hem in staat stelt te werken óp het niveau van een Ingenieur. Niet iedereen was overigens overtuigd van het belang van de titel. Ir O. W. Wondergem, docent aan de Vlissingse HTS, vroeg zich af of het niet beter was te strijden voor de afschaffing var alle titels. De heer K. Reinders, voorzit ter van de afdeling Zeeland van de Nivia, gaf een getuigenis weg van zijn ervaringen bij een groot bedrijf in Zwit serland. Hij werd daar aan een aantal mensen voorgesteld. .Bij het vastleggen van de naam blijkt duidelijk, dat men daar de titel hanteert'. .Heeft u zich niet geërgerd aan die mensen', vroeg ir Won dergem. .Neen', zei de heer Reinders. ,Tk zou het wel gedaan hebben', aldus ir Wondergem. Voorzitter L. J. Le Grand van de afde ling Vlissingen van de HTS-unie kon aan het slot van de vergadering conclu deren, dat een titel erg wenselijk is Het merendeel van de aanwezigen had liet .lng'-symbool liever voor dan achter de naam. RAPPORTEURS GEENNAPRATERS ROTTERDAM (ANP) Burse- meester W. Thomassen van Rot terdam heeft in een eerste reactie op het door Amerikaanse experts samengestelde rapport over de in dustriële ontwikkeling in het del tagebied (Harrisrapport) ver klaard: ,Wij zouden er zelf mee voor de dag hebben kunnen komen en wij hebben nu meer grond onder de voeten'. Het rapport, op ver zoek van Rotterdam samengesteld, terschap, binnen afzienbare tijd een eind zou nemen, te optimistisch was gebleken. Tot nu toe hebben 3 gemeen ten die op de waterlopen loosden, hun rioleringsstelsel zodanig omgebouwd, dat de afvoer nu via de afvalwaterlei ding kanaalzone gaat. De dijkgraaf deed een dringend beroep op de overige ge meentebesturen om eveneens een eind te maken aan de watervervuiling, ,11c ga er vanuit dat de gemeentebesturen de eersten zijn, wien de hygiëne van het milieu ter harte gaat, die het welzijn van hun burgers willen bevorderen. Hier is een gelegenheid om dat daad werkelijk in praktijk te brengen.' Hij was er overigens zo goed als zeker van, dat deze verwachtingen gehonoreerd I zullen worden. 1 Minder optimistisch is de heer Van Hoeve over de medewerking van de in dustrie. ,De bewering onlangs door een van de leidende industriëlen in de ka naalzone geuit in een openbare verga dering van de kamer van koophandel, namelijk dat het water wat men aan hert kanaal Gent-Terneuzen onttrekt, minder zuiver is, dan dat wat men er in loost, wil ik laten voor wat het is. om dat dit niet ons, maar rijkswaterstaat regardeert. Ik heb het oog op corres pondentie tussen ons waterschap en een industrieel bedrijf in ons gebied. Op een verzoek onzerzijds om inlichtingen, de hoever men is met het verminderen directe omgeving van de Maasstad"pia- en eventueel stopzetten van lozing van nologisch is op te vangen, zonder de) vm' waier °P onze waterlopen, kregen duinen van Oostvoorno te vernielen.! NVÖ a's antwoord, dat men bezig is met Ook zei burgemeester Thomassen dat'een studie, hoe dit vraagstuk opgelost men opnieuw in discussie moet bren-1 kan worden en dat men ons te zijner gen dat het eiland Goeree-Overflak-1 l'jd daarvan in kennis zal stellen. Ik kee een aantrekkelijk woongebied zou dacht, dat deze studie rijkelijk te laat kunnen zijn voor de werkers in de Is aangevangen. Dit antwoord is be- Rotterdamse agglomeratie en de an- paald niet met gejuich ontvangen in dere industriegebieden in de delta ons dagelijks bestuur. Het is voor le dereen duidelijk dat een fractie van de- Op een opmerking van een raads-ze strekking niet bevorderlijk is om in lid dat Rotterdam omsingeld dreigt gezamenlijk overleg tot een oplossing te worden door industrie zei de heerlte komen.' Thomassen - het landschap toont zo-1 veel geledingen, dat industrievesti ging geen bezwaar is, zelfs als we| industriestraat aanleggen dat een verder industrialisatie Onredelijk van vroegere polderbesturen, omdat de ze de zeedijk aan particulieren zouden hebben verkocht.' De dijkgraaf ging fel tegen deze conclusies in. Hij meende, dat voor zover valt na te gaan en dat is in leder geval tot 1871, toen de wet op de calamiteuze polders van kracht Werd nooit spra ke is geweest van dergelijke praktij ken, De lieer Van Hoeve haalde de me ning van geschiedkundigen aan, waar uit blijkt dat Napoleon indertijd een dijk bouwde waar die nu nog ligt: op particulier terrein.' Het verwijt dat vroegere polderbesturen onjuist gehan deld hebben, is hiermee toch wel weer legd,' dacht de heer Van Hoeve, die ove rigens nog ze: dut het dagelijks be stuur met deze zaak voor een dilemma was geplaatst Kunnen wij star op het standpunt blijven staan: dit is een zaak van de waterkering, daar blijft het waterschap buiten? Wij, zoals wij hier zitten algemene vergadering van het waterschap, tegelijkertijd ambts halve dijkraad en waterkering. Welis waar twee tegengestelde posities, maar dezelfde personen. Geven wij geen gehoor aan de Inhoud van de brief, dan lioiult dat in dat de dijkverzwaring geen doorgang kan vi: den en kunnen wij zo de veiligheid vi di' v. i:'"S"liaal stellen In een brief aan de minister zal het be- stiii!" uitvoerig de z ken uit de doeken doen. Na in het kort iets te hebben gezegd over de trage gang van zaken op het ge bied van de waterstaatswetgeving het waterschap werd er bij de werken aan de Hellegatspolder weer eens aan herinnerd wijdde de dijkgraaf een beschouwing aan de 12 miljoen gulden die minister Bakker bestemd heeft voor uitkeringen aan de waterschappen. ,Ik hoop niet dat het dertig jaar zal duren eer er een juiste financiële verhouding tussen rijk en waterschappen is, zoals dat het geval was bij het realiseren van financiële regelingen tussen rijk en ge meenten.' Hoezeer het hier gaat om .een gebaar' van de minister, toonde de heer Van Hoeve aan de hand van een voor- waterschap minister Bakker van verkeer en waterstaat een brief zal L rxirLrti'swischrijven over zijn, naar het inzicht van F 0102) ÜT61 tïl het .Axeler Ambacht', .onjuiste en on- redelijke standpunt over de verzwaring i beeld binnen het .Axeler Ambacht Het In de debatten rond de begroting 1969. mn tic dijk v n de Margarethapolder. I gaat om een plan voor het versterken bepleit onder meer een industriële kwam nog naar voren dat Rotter- Deze dijk die formeel onder het re- van de vooroever voor de dijk van de ontwikkelinp-itn bnrto t-opiuiin in d» dam de Hoeksche Waard vanuil. vliegt'ui-glem van de waterkering SER-Lippens miljoen gemoeid, een bedrag dat he eling op korte termijn in de oen fotografisch in kaari hrono-f Hot ressorteer! .is voor het grootste deel I taald moet worden int de rijksbijdrage directe omgeving van Rotterdam. Burgemeester Thomassen keerde zich tegen de opvatting dat het rap port zou zijn geschreven onder een zekere (Rotterdamse) invloed. ,Dat is, zo zei hij, ,in strijd met het prestige van de twee grote Ame rikaanse instituten die er aan heb ben gewerkt', aldus de burgemees ter. Dit is niet een college napra- De deskundigen van de Amerikaanse organisatiebureaus zijn als een zwerm vogels op Zuid-Nederland neergestre ken om overal met iedereen te spre ken. Ze hebben bijzonder veel con tacten gehad met het. bedrijfsleven, aldus de burgemeester, die stelde dat het rapport de Juistheid van een aan tal inzichten die in Rotterdamse krin gen leven, heeft bevestigd. Hij meende :en fotografisch in kaart brengt. Het' is nodig, zo stelde burgemeester Tho massen. al was het alleen maar voor de aanleg van pijpleidingen en tracés van wegen. Met dit gebied, zo voegde hij er aan toe, hebben we telkens op nieuw bepaalde zakelijke aanrakingen. ressorteert 'is voor het grootste deel I taald moet worden uit de rijksbijdrage in eigendom bij particulieren, waardoor j van 12 miljoen. .Het is duidelijk dat het waterschap hem moet aankopen, i deze tegemoetkoming geen enkele sou- Inmlddels zijn daarvoor al voorberei-1 laas biedt. Maar hoe dan ook, er is een dingen getroffen, in de overtuiging, dat i begin gemaakt en we zullen er het bes deze aankopen voor de volle 100 pro- te van hopen,' meende de heer Van cent zullen worden gesubsidieerd. Hoeve. Het niet opnemen van gemeonsohaps- schadrvergoctling in lie door de rege ring Ingediende Deltawet heeft in Zee land tot teleurstelling geleid. .Het valt ons zwaar tegen.' zo verklaarde burge meester C. Pijl Hogeweg van Yerséke tegenover het ANP. ,I)e gemeenschaps- scnadevergoeding is. naar ik meen, net I zo belangrijk als de schadevergoeding aan individuelen. En wjj hebben er dan ook op gerekend dat de gemcenschaps- sc.hadevergoeding ook in de Deltascna» dewet opgenomen zou worden. lit neem echter aan dat er in de tweede kamer wel hot één en ander over gezegd zal worden.' Drs Th. J. Westerhout. lid van de twee de kamer voor de PvdA., zei over het niet opnemen van de gemeenschaps schadevergoeding in de Deltaschadewe! ,Ik denk het niet opnemen van de scha- j devergoeding in de Deltawet zeker m j de tweede kamer aan de orde. te stel len. Het is zeer belangrijk dat met al leen individuele schadevergoeding be-i taald wordt, maar dat ook de gemeen schappen, die schade lijden door de uit voering van de deltawerken, een scha devergoeding krijgen Ik denk hierbij 1 ln het bijzonder aan de gemeenten Y- r- seke en Bruinlsse. Ten gevolge van het verlies van de mossel- en oestercultuur gaan deze gemeenschappen ten gronde.' Ook burgemeester C H van der Linde, van Bru.n.sse gaf blijk vim teleurstel ling. .Wij willen niet het kind van do! deltawerken worden.' zo zei hij .En naar mijn mening lag het ook met in de bedoeling van de wet dat de ge meenschap schade heeft van de delta werken. Onze gemeenschap bloedt dood en de gemeenscha os •.'•h.i'l.-v-"roe-ling is zeker zo belangrijk als de individuele schadevergoeding OFFICIER VAN JUSTITIE: MIDDELBURG Aanstaande maan dag vindt op het Abdijplein weer de traditionele volkskerstzangbijeenkomst I plaats De bijeenkomst begint om ze- i yen uur. BIJ ongunstig weer zal het ge beuren worden verplaatst naar de Bur- gerzaal van het stadhuis. Bnrgemees- ter mr J. Drijber za! het kerstevangelie voorlezen. Voor en na de bijeenkomst 1 bespeelt beiaardier Plet Broerse het! carillon. Het koor is samengesteld uit leden van het hervormd kerkkoor, het gereformeerde evangelisatiekoor en het r-k kerkkoor, dat alles onder leiding van de heer R. de Smet. Ook het Mid delburgs muziekkorps werkt mee. NEDERLANDS HERVORMDE KERK Beroepen te Lemmer J. Rebel te Was- GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen uit Dienien-Watcrgraafs- meer-Bijlmer J. C. Baumfalk te Gro ningen. CHR. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Gorkum M. de Boer te Amsterdam-Noord Heden nam de Heere tot Zich, na een smartelijk lijden, onze geliefde moeder en grootmoeder MAATJE STEKETEE weduwe van A. Balkenende, op de leeftijd van 77 jaar. Psalm 23. Nieuwendijk: W. J. Capelle-Balkenende M. C. Capedie Kamperland: J. Balkenende E. J. Balkenende-Brouwer Doorn: M. Dieleman-Balkenende A. P. Dieleman Heteren: J. Butjze-Balkenende W. E. Buijze Kamperland: M. Balkenende J. M. Balkenende Wissenkerke: P. Balkenende M. Balkenende-van der Zee Kamperland: C. Balkenende M. H. Balkenende-Zwemer W. Balkenende G. M. Balkenende-de Mol Haarlem: A. Balkenende L. Balkenende-Goudswaard En kleinkinderen Kamperland. 19 dec. 1968. Veerweg 137. De begrafenis zal plaatshebben DV op maandag 23 dec. om 14.00 uur op de algemene begraaf- plaats te Kamperland. Heden is ln het Gasthuis te Middelburg overleden onze zorgzame tante FRAN GIN A WOUTERSE, op de leeftijd van 83 jaar. Uit aller naam, A. J. Lahr. Correspondentieadres Zwartelaanstraat 12, Epe (Gld.). De overledene is opgebaard In het mortuarium van het Gasthuis. Bezoekuren zijn dagelijks van 10.00 uur tot 11,00 uur en van 18.00 uur tot 19.00 uur. De teraardebestelling vindt plaats maandag 23 december 1968 om 12.30 uur op de algemene begraafplaats te Middelburg. Na afloop gelegenheid de familie te condoleren in de aula op de begraafplaats. Geen bezoek aan huis. MIDDELBURG .Dineetjes of andere feestelijke gebeurtenis sen, die men met de a.s. kerstda gen wil houden, kunnen niet ge combineerd worden met alcohol gebruik als daaraan ook de auto te pas komt. Met (le kerstdagen iii zicht heeft cle of ficier van justitie, mr T. Lebret, tij dens de donderdag gehouden Middel burgs." politiereeliterzitting de gelegen heid te baat genomen om nog eens te waarschuwen voor deze zeer gevaarlij ke combinatie in het verkeer, waarmee men de komende weken meer dan an ders geconfronteerd kan worden. Mr Lebret deed dat bij de behandeling van de zaak tegen de Belg A. de K. uit Assenede, die onder invloed van sterke drank gereden had in Sas van Gent en daarbij langs een andere wagen ge schampt was. Conform werd De K. ver oordeeld tot een week gevangenisstraf en l jaar ontzegging van de rijbe voegdheid. Voor eenzelfde feit stond R de P. uit Sluiskil terecht. Terwijl een file auto's voor de brug stond te wach ten. wilde verdachte zich nog vóór een langzaam rijdende tractor in die file voegen. Toen een van de fllerijdcrs het wachten beu werd draaide hij om en reed terug, juist op het moment, dat De P. zijn passeermanoeuvre uitvoerde. De tegenligger werd in de berm ge- I drukt én De P. botste tegen een van de j wagens in de file. .Bjjzonder roekeloos gereden.' vond de J officier van justitie, die een gevange nisstraf van 'Z weken en 1,5 jaar ont zegging van de. rijbevoegdheid eiste. Mr H. Q. J. Tichelman, de raadsman van De I'. wees er op. dat, zjjn cliënt nog voldoende ruimte had om zich in te voegen. H(j achtte niet wettig en overtuigend bewezen, dat zijn cliënt onder invloed gereden had. De politierechter legde 3 I week gevangenisstraf en 9 maanden j ontzegging, met aftrek, op. De Vlis- singer G. S.. die onder invloed op een bromfiets reed, werd veroordeeld tot een boete van 350 en 3 maanden ont zegging van de rijbevoegdheid. De of ficier had 300 en 3 maanden niet rij den gevorderd, Dode aan boord van Duits schip VLISSINGEN Het Duitse schip ,Car- j pathia' heelt donderdagmiddag in Vlis singen het stoffelijk overschot van een van de opvarenden aan wal gebracht. Het betrof hier de 43-jarige matroos R. Riidiger uit Bremen, die s morgens omstreeks elf uur dood in zjjn kooi werd aangetroffen. Het stoffelijk overschot is naar het St.-- Josephziekenhuis overgebracht. De doos oorzaak was niet hekend We! is geble ken dat het geen gewoldadige dood bp- treft. De man had op 17 december toen, het schip in Engeland lag een ongeluk gehad Hij was met zijn hand tussen een I kabel en een katrol bekneld geraakt. Heden overleed tot on ze diepe droefheid onze geliefde moeder, be huwd-, groot- en over grootmoeder MARIA HOLLESTELLE, weduwe van I'. D. Touw, in de ouderdom van 93 jaar. Goes C. Heider-Touw K. Helder Goes G. C. Gunst-Touw Delft, P Baurdoux Kleinkinderen en achterkleinkinderen Goes, 18 december 1968 .Huize Maria Terweel'. De begrafenis zal plaatshebben maandag 23 december 1968 om 14.00 uur op de alge mene begraafplaats te Goes. Correspondentieadres de heer K. Heider, 's- Gravenpoiderseweg 46, Goes. Geen bloemen Goed idee... voor uw bont in ieder geval kij ken bij de grootste en goedkoopste bontzaak van Nederland... Dui zenden korte en lange bontmantels tegeD lage aantrekkelijke prijzen Bont kopen is een zaak van vertrouwen. Een 3-: jarig schriftelijk garan tie-certificaat is dat ver trouwen waard. Meer waarborg voor bont Desgewenst zeer soepele krediet-service. De Bont koning. Hoogstraat 97, Rotterdam. Zie etalages. Bij koop 2 treinretours vergoed. Van 20 t/m 23 december tot 's avonds 9 uur geopend. Met diepe droefheid geven wij kennis van het heengaan van onze geliefde, tot het laatst toe zorgende, man, vader, behuwdvader en opa CORNELIS PIETER FILICS, oud 71 jaar. E. G. Filius-Beeke N. Filius M. w. Flllus-Kramer Magdaleen Kees Kortgene. 19 december 1968 Willem Alexanderstraat 67. Maak een proefrit bij: Garagebedrijf P. ELlüNBAAS itt ZN, Achter de Kerk 22a, Nieuw- en Sint-Joosland. Tel. 01182 - 331 OFFICII".!,E PUBLIKATU? Navordering akoliolaccljnx Het ministerie van financiën deelt, in verband mei hel tn- werklngalieden op I januari 1960 van de wet op de omzetbe lasting 1968 (btWJ bet volgende mede: Uiterlijk 3 januari 1969 dienen ondernemers die bij de aan vang van 1 Januari i960 gedistilleerd ln voorraad hebben waarvoor aanspraak beslaat op teruggaaf van omzet belasting, daarvan schriftelijk aangifte te doen ln tweevoud bij dc in specteur der invoerrci lilen en accijnzen. Het bedrag van na vordering Is vastgesteld op 140— per hl ad 100 proeeni Buiten navordering blijft het gedistilleerd dat aanwezig is in een entrepot, branderij, distilleerderij eerste klasse of berg plaats voor gedistilleerd van een handelaar die krediet voor de accijns geniet. r hoeveelheden ruek- en tollelwater die min vervaardigd r gedeeltelijk vrijstelling van accijns rdorlng beperkt tot 70,— per hl ad rdt-ring blijven de zwaknlrohollschc •:i i zoals wijnndvoi-aat. wijnllkeure» it gedistilleerd v genoten blijft de n In het volle vertrou wen op zQn Heer en Heiland is van ons heengegaan, mijn ge liefde man en onze lie ve vader, behuwdvader, opa en zwager op de leeftijd van 78 jaar. Ps. 84:4 en 6 (ber.) Wolphaartsdllk: A. J. Nagellcerke- Kntsman Goes: M. v. Zwecden- Nagelkerlce P. C. v. Zweeden Alphen a/d Rijn: J. Nagelkerke A. Nagelkerke- Markcnnk Goes: A. Nagelkerke N. J. Nagelkerke- Bliek Goes: M. Nagelkerke Wolphaartsdijk: Joh. A. Katsman Wolphaartsdijk, 19 december 1968. Villa Novastraat 23 De begrafenis zal plaatshebben zaterdag 21 december 1968 om 11 uur vanaf hotel Os- sewaarde. Hpden Is plotseling van ons heengegaan, onze innig geliefde man, va der. behuwd- en groot vader ADRIAA.N VERHAGE op de leeftijd van 66 jaar. Psalm 34 Krulnlngen: T. S. Verhage- Hovlngn Goes: A. Vai'hage E. J. Vorhage- Rottier Frome Eng. C. J. Steele-Vcrhagc W. Steele Beetsterzwaag: P. Verhagê A. G. Verhagc- Brunncn Rijswijk (Z-H): L. P. Verhage A. Vcrhage-de Boo Kapelle: J. A. Verhage A. J. Verhage-Wattel En kleinkinderen Kruinfngen, 18 dec. '68 Hoofdstraat 42 De begrafenis zal plaatshebben op zater dag 21 december 1968 op de algemene be graafplaats te Krui- niiigeii. Vertrek vanuit het jeugdgebouw van de goref. kerk te Krui- ningen om 11.45 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4