Scheepsbouw moet
subsidie forceren'
In verkeer geen
combinatie
diner- alcohol
Industrie werkt niet mee
aan zuivering waterlopen
,Harris-rapport:
meer grond onder
voeten Rotterdam'
SCHELDE-DIRECTEUR J. W. HUPKES:
M REGERING NOG WEL
WERVEN VAN
ENIGE OMVANG IN
WERELDCONCURRENTIE?'
Samenwerking
tussen Veneco en
confectie-industrie
Van der Werf
Capaciteit nieuw
hotel Domburg:
80 bedden
VLISSINGSE
HTS-ERS
WILLEN TITEL
Teleurstelling
in Zeeland over
Delta-schadewet
Volkskerstzang op
het Abdiiolein
in Middelburg
Gevaar aanwezig
op a.s. feestdagen
LEES DE PZ<
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 20 DECEMBER 1968
VLISSINGEN De Nederlandse scheepsbouwers moeten in het
komend jaar hun wankele positie in de internationale concurrentie
glasheldër voorleggen aan de regering om een beslissing te force
ren ten aanzien van subsidies. Tot nu toe heeft de overheid onvol
doende oog gehad voor de situatie. Wil de Nederlandse regering een
Nederlandse scheepsbouw van enige omvang (het aandeel in de we-
neldscheepsbouw is al teruggelopen van acht tot 2K procent), zo
ja, dan moet er overheidssteun komen en moet ervoor worden ge
vochten dat de werven in het buitenland minder overheidssubsidies
krijgen. Als de steun niet komt dan moeten de werven iets anders
proberen of zelfs beginnen aan een .geordende terugtocht', maar
ook dat zal nog moeilijk zijn. Het is niet meer verantwoord de ver
liezen in de scheepsnieuwbouw nog te nemen. ,lets anders' doen be
tekent bijvoorbeeld: een reparatieafdeling stichten. Want de repa
ratiewennen hebben daarin nog de meeste kansen. Dat is de me
ning van de heer J. W. Hupkes, voorzitter van de directie van de
N.V. Kon. Mij. ,De Schelde' en lid van de raad van beheer van Rijn-
Schelde.
De heer Hupkes liet donderdagavond
op de huldigingsavond voor 94 jubi
larissen in het Scheldekwartier een
waarschuwend geluid horen over de
scheepsbouw. De heer Hupkes zei
dat de Internationale concurrentie
nog scherper is geworden, waarbij
alle scheepsbouwlanden met uitzon
dering van Nederland over ruime
subsidies en overheidssteun kunnen
beschikken. Als niet spoedig dras
tische maatregelen worden genomen
zal het Nederlandse aandeel in de
wereldscheepsbouw nog verder zak
ken. ,Het liefst zouden wij natuurlijk
zien dat er geen concurrentieverval
sing meer zou plaatsvinden. Dit ls
echter een vrome wens. De werke
lijkheid Is zó. dat deze concurrentie
vervalsing door subsidies bestaat en
nog vele jaren lang zal blijven be
staan. De regering heeft tot nu toe
hiervoor een onvoldoende oog gehad
Hij zag daarom als één van de taken
van de scheepsbouwers in 1969 hun
positie glashelder voor te leggen aan
de regering om een beslissing te
forceren.
De Schelde deelt in de nieuwbouwma-
lalse, maar .gelukkig hebben wij in
de loop der jaren een .groot aantal
andere activiteiten geëntameerd, zo
als scheepsreparatie. ketelbouw. ap
paratenbouw en lichtmetaal. Toch
compenseren deze activiteiten niet de
moeilijkheden, welke wij bij de
scheepsnieuwbouw ondervinden. Wij
zullen dus gedwongen zijn de nu a'
Jarenlange situatie diepgaand te on
derzoeken en indien wij geen over
heidssteun ontvangen de nodige con-
seqenties hieruit trekken', aldus de
heer Hupkens. Desgevraagd verklaar
de bij ons nog niet dat die consequen
ties zijn: ,iets anders proberen, zoals
wij al doen maar wat verder weet ik
ook nog niet. En een geordende terug
tocht uit de nieuwbouw.
macht In de handen van de vak
verenigingen ligt en dat deze
macht in wezen slechts door en
kelen wordt uitgeoefend. Ik wil
niet suggereren dat hiernaar een
onderzoek zou moeten worden in
gesteld, noch dat hieraan een ein
de zou moeten worden gemaakt
De zojuist vermelde werkelijkheid
De heer Hupkes merkte voorts op,
dat de verdere groei van de provin
cie. vooral ten aanzien van de ont
wikkeling van de Westerscheldemond
velen in 1968 ernstige zorgen heeft
gegeven. ,Na een veelbelovende aan
zei is de ontwikkeling thans duide
lijk gestagneerd. De randstad blijft
zijn aantrekkingskracht uitoefenen.
Toch is er ook in Den Haag een dui
delijk besef dat een noodzakelijke
evenwichtig economische ontwikke
ling van ons land meebrengt, dat
steeds meer mensen buiten de rand
stad zullen moeten gaan wonen en
werken. In dit beleid is de Schelde-
mond één van de grote nationale
trekpaarden', aldus spreker.
De
de verdere Zeeuwse industrialisatie'
te stimuleren'. Voor de Schelde is|
dat. zo zei hij, uiteraard van het
lergrootste belang omdat op die i
ze grotere scheepsbewegingen in
Scheldemond zullen ontstaan, hetg
vooral de reparatieafdeling zeer ten
goede zou komen.
Democratisering
De heer Hupkes sprak op de Schelde-
personeelsavond ook nog over mede
zeggenschap en over democratisering
in het bedrijf. Medezeggen gaat al
leen maar wanneer men ten
mogelijk. Wij dienen derhalve 00
in combinatie met verantwoordelijk
heid niet lichtvaardig te veroordelen.'
Naar zijn mening heeft de Schelde
zich tot een werkelijk democratisch
geleid bedrijf ontwikkeld. Wellicht is
hier en daar nog een uitbreiding aan
deze ontwikkeling te geven, pilaar
dergelijke uitbreidingen dienen dan
gegroepeerd te worden ónder de nor-
male ontwikkelingen, welken een le
vend bedrijf steeds ondergaat.'
Als een dergelijke ontwikkeling
zag hij ook de Rijn-Schelde-fusië,
die niet betekent .dat wij ernaar
streven een totale machtspositie
op te bouwen. Dit zou mede ge
zien de vele concurrentie natio
naal en internationaal trouwens
onmogelijk zijn.'
Op deze avond reikte ir J. P. Berde-
nis van Berlekom namens de Ned.
Mij. voor Nijverheid en handel getuig
schriften aan de jubilarissen uit en
speldde wethouder Ch. J. Gillissen
Verschage gouden, zilveren en bron
zen eremedaille in de orde van Oran
je Nassau op. Namens de gedecoreer
den sprak de heer P. W. Louwerse
een dankwoord. Aan het slot vroeg
hij de aanwezigen een applaus voor
het vele werk van de heer Hupkes.
MIDDELBURG ((ANP) Op de te
Rotterdam gehouden vergadering van de
directie van confectie industrie Joh. van
der Werft en co., gevestigd te Rotter
dam is in principe overeenstemming
bereikt om vanaf 1 januari 196!) inten
sief samen te werken.
P. VAN HOEVE (AXELER AMBACHT):
In hoeverre deze samenwerking zal lei
den tot een fusie valt momenteel niet
met zekerheid te zeggen. In de Joop van
1969 zullen hierover nadere mededelin
gen worden gedaan. De Veneco heeft een
personeelsbezetting van 650 en de con
fectie industrie Joh. van der Werff en
co van 240 werknemers, aldus wordt in
een communique medegedeeld.
Meningsverschil met
minister Bakker
over dijkaankoop
AXEL De dijkgraaf van het
waterschap .Axeler Ambacht', (1e
heer P. van Hoeve, verwijt de in
dustrie onwil om te komen tot een
oplossing van de problemen rond
het lozen van afvalwater in de wa
terlopen van het waterschap. ,Wij
willen zeer tolerabel zijn, maar be
lieven niet aan het lijntje gehouden
te worden. Op deze wijze worden
wij gedwongen tot optreden, zeer
tegen onze zin overigens. Laat ons -.Maar ui
Hoeve. ,i
hopen, dat hel zover niet hoeft te brief oni
komen'. De heer Van Hoeve kwam g^eeki i
BURGEMEESTER W. THOMASSEN,
schets!.' aldus de heer Van
ze verbazing, toen u(j een
infcvn van de minister van
i waterstaat, waarin niede-
rd dat de aankoop van de
met deze kritische geluiden tijdens!huidige zeedijk niet voor subsidie in
'aanmerking komt. omdat, en bier volgt
de algemene vergadering van het de motivering: ,llet verworven van de
i ij - i bestaande zeedijk te beschouwen is als
Axeler Ambacht, donderdagmid- een sanerin), Van een onjuiste eigen-
dag in ,Di- Hulle' tr Axel. itomntamtami.' itü «..nut
men op het standpunt staat, dal de ei-
gendom van de zeedijk so wie so bij het
Hi] constateerde dftt z(]n eerder geuite waterschap moet berusten en dat dit
verwachting dat de vervuiling van deipeeds Van «mds hH R0Val m0est zijn.
wateren die in beheer zijn bij jret wa- De hllifliK(. sit„alie zou in de ogen van
ministerie ,een tekortkoming zijn
De 200
Het verloop van de zojuist afgeslo
ten cao-onderhandelingen in de me
taal vormden voor hem evenmin re
den tot optimisme. ,De overeenkomst
is duidelijk afgedwongen door de
vakorganisatie, die met stakingen
daarwerkelijk hebben gedreigd'., al
dus de heer Hupkes.
Omdat stakingen echter de economie
van ons land in zeer ongunstige zin
zouden hebben beïnvloed, hebben de
werkgevers van twee kwaden het
minste genomen en een in econo
misch opzicht niet verantwoorde
looneis aanvaard. Zij hebben hierbij
naar zijn mening .een groot verant
woordelijkheidsgevoel aan de dag ge-
legd'.
De heer Hupkes, die door NKV-voor-
zitter Mertens is genoemd als één
van de tweehonderd Nederlanders,
die middels commissariaten een on
gewenste macht en invloed zouden
uitoefenen op de nationale economie,
en die dit al eerder tegenover ons
blad ontkende, had voor de heer
Mertens een fel weerwoord in petto
.Hetgeen de heer Mertens heeft
beweerd is bepaald onwaar. De re
centelijk afgesloten loononderhan
delingen hebben echter bewezen,
dat een zeer grote economische
DOMBURG De gemeenteraad vi
Domburg gaat in principe akkoord niet
liet plan voor de bouw van een liotel
aan de Singel in Domburg. .Liever vier
van dergelijke projecten als een groot
project op dezelfde plaats zo zei het
PvdA-raadslid A. Passenler onlangs nog
tijdens de besprekingen naar aanleiding
van de plannen van de NV hotelmaat
schappij Domburg.
Het hotelplan aan de Singel ia gerijpt
bedrijf afstoten en in de hotellerie gaan.
Dorpsgenoot Piet Klopmeyer heeft een
plan ontworpen dat voorziet In de bouw
van een hotel met een capaciteit van
ongeveer tachtig bedden. Er komen 38
kamers in, ingericht in verschillende
prijsklassen. Op de begane grondverdic-
ping komen twee flatverdiepingen met
op de dakverdieping ruimte voor
goedkope kamers. Aan de achterzijde
op de dakverdieping zal het personeel
worden gehuisvest. Op het ogen
blik wordt nog onderzocht welke belem
meringen de bouw nog in de weg kun
nen staan. Als er geen problemen zul
len rijzen kan de bouw in de zomer
van het volgend jaar beginnen.
,Een stuk boterham'
VLISSINGEN' De titel ,ing' is voor
een afgestudeerde HTS-er van grote eco
nomische waarde. Dit werd woensdag
middag tijdens een vergadering in de
Vlissingse HTS over deze titel duidelijk:
.Het. gaat hier niet om een gunst, iietl
gaat om een reclit, een stuk boterham'.
De HTS-unie is de landelijke vereniging!
van HTS-leerlingen. De Vlissingse afde-l
ling van deze unie had de vergadering:
over de titel belegd. Het belang van ti
tel blijkt vooral m het buitenland. De
heer W. A. Vervoort, lid van de commis
sie Schlösser, die de regering over dezi
zaak adviseert, vertelde, dat het niet on
de mooie titel ging, maar om het inter
nationaal geldige bewijs, dat de drager
van de titel een opleiding heeft genoten,
die hem in staat stelt te werken óp het
niveau van een Ingenieur.
Niet iedereen was overigens overtuigd
van het belang van de titel. Ir O. W.
Wondergem, docent aan de Vlissingse
HTS, vroeg zich af of het niet beter
was te strijden voor de afschaffing var
alle titels. De heer K. Reinders, voorzit
ter van de afdeling Zeeland van de
Nivia, gaf een getuigenis weg van zijn
ervaringen bij een groot bedrijf in Zwit
serland. Hij werd daar aan een aantal
mensen voorgesteld. .Bij het vastleggen
van de naam blijkt duidelijk, dat men
daar de titel hanteert'. .Heeft u zich niet
geërgerd aan die mensen', vroeg ir Won
dergem. .Neen', zei de heer Reinders.
,Tk zou het wel gedaan hebben', aldus ir
Wondergem.
Voorzitter L. J. Le Grand van de afde
ling Vlissingen van de HTS-unie kon
aan het slot van de vergadering conclu
deren, dat een titel erg wenselijk is
Het merendeel van de aanwezigen had
liet .lng'-symbool liever voor dan achter
de naam.
RAPPORTEURS
GEENNAPRATERS
ROTTERDAM (ANP) Burse-
meester W. Thomassen van Rot
terdam heeft in een eerste reactie
op het door Amerikaanse experts
samengestelde rapport over de in
dustriële ontwikkeling in het del
tagebied (Harrisrapport) ver
klaard: ,Wij zouden er zelf mee
voor de dag hebben kunnen komen
en wij hebben nu meer grond onder
de voeten'. Het rapport, op ver
zoek van Rotterdam samengesteld,
terschap, binnen afzienbare tijd een
eind zou nemen, te optimistisch was
gebleken. Tot nu toe hebben 3 gemeen
ten die op de waterlopen loosden, hun
rioleringsstelsel zodanig omgebouwd,
dat de afvoer nu via de afvalwaterlei
ding kanaalzone gaat. De dijkgraaf deed
een dringend beroep op de overige ge
meentebesturen om eveneens een eind
te maken aan de watervervuiling, ,11c
ga er vanuit dat de gemeentebesturen
de eersten zijn, wien de hygiëne van het
milieu ter harte gaat, die het welzijn
van hun burgers willen bevorderen.
Hier is een gelegenheid om dat daad
werkelijk in praktijk te brengen.' Hij
was er overigens zo goed als zeker van,
dat deze verwachtingen gehonoreerd
I zullen worden.
1 Minder optimistisch is de heer Van
Hoeve over de medewerking van de in
dustrie. ,De bewering onlangs door een
van de leidende industriëlen in de ka
naalzone geuit in een openbare verga
dering van de kamer van koophandel,
namelijk dat het water wat men aan
hert kanaal Gent-Terneuzen onttrekt,
minder zuiver is, dan dat wat men er in
loost, wil ik laten voor wat het is. om
dat dit niet ons, maar rijkswaterstaat
regardeert. Ik heb het oog op corres
pondentie tussen ons waterschap en een
industrieel bedrijf in ons gebied. Op
een verzoek onzerzijds om inlichtingen,
de hoever men is met het verminderen
directe omgeving van de Maasstad"pia- en eventueel stopzetten van lozing van
nologisch is op te vangen, zonder de) vm' waier °P onze waterlopen, kregen
duinen van Oostvoorno te vernielen.! NVÖ a's antwoord, dat men bezig is met
Ook zei burgemeester Thomassen dat'een studie, hoe dit vraagstuk opgelost
men opnieuw in discussie moet bren-1 kan worden en dat men ons te zijner
gen dat het eiland Goeree-Overflak-1 l'jd daarvan in kennis zal stellen. Ik
kee een aantrekkelijk woongebied zou dacht, dat deze studie rijkelijk te laat
kunnen zijn voor de werkers in de Is aangevangen. Dit antwoord is be-
Rotterdamse agglomeratie en de an- paald niet met gejuich ontvangen in
dere industriegebieden in de delta ons dagelijks bestuur. Het is voor le
dereen duidelijk dat een fractie van de-
Op een opmerking van een raads-ze strekking niet bevorderlijk is om in
lid dat Rotterdam omsingeld dreigt gezamenlijk overleg tot een oplossing
te worden door industrie zei de heerlte komen.'
Thomassen - het landschap toont zo-1
veel geledingen, dat industrievesti
ging geen bezwaar is, zelfs als we|
industriestraat aanleggen
dat een verder industrialisatie
Onredelijk
van vroegere polderbesturen, omdat de
ze de zeedijk aan particulieren zouden
hebben verkocht.' De dijkgraaf ging fel
tegen deze conclusies in.
Hij meende, dat voor zover valt na te
gaan en dat is in leder geval tot
1871, toen de wet op de calamiteuze
polders van kracht Werd nooit spra
ke is geweest van dergelijke praktij
ken, De lieer Van Hoeve haalde de me
ning van geschiedkundigen aan, waar
uit blijkt dat Napoleon indertijd een
dijk bouwde waar die nu nog ligt: op
particulier terrein.' Het verwijt dat
vroegere polderbesturen onjuist gehan
deld hebben, is hiermee toch wel weer
legd,' dacht de heer Van Hoeve, die ove
rigens nog ze: dut het dagelijks be
stuur met deze zaak voor een dilemma
was geplaatst Kunnen wij star op het
standpunt blijven staan: dit is een
zaak van de waterkering, daar blijft
het waterschap buiten? Wij, zoals wij
hier zitten algemene vergadering van
het waterschap, tegelijkertijd ambts
halve dijkraad en waterkering. Welis
waar twee tegengestelde posities, maar
dezelfde personen.
Geven wij geen gehoor aan de Inhoud
van de brief, dan lioiult dat in dat de
dijkverzwaring geen doorgang kan vi:
den en kunnen wij zo de veiligheid vi
di' v. i:'"S"liaal stellen
In een brief aan de minister zal het be-
stiii!" uitvoerig de z
ken uit de doeken doen.
Na in het kort iets te hebben gezegd
over de trage gang van zaken op het ge
bied van de waterstaatswetgeving
het waterschap werd er bij de werken
aan de Hellegatspolder weer eens aan
herinnerd wijdde de dijkgraaf een
beschouwing aan de 12 miljoen gulden
die minister Bakker bestemd heeft voor
uitkeringen aan de waterschappen. ,Ik
hoop niet dat het dertig jaar zal duren
eer er een juiste financiële verhouding
tussen rijk en waterschappen is, zoals
dat het geval was bij het realiseren van
financiële regelingen tussen rijk en ge
meenten.' Hoezeer het hier gaat om .een
gebaar' van de minister, toonde de heer
Van Hoeve aan de hand van een voor-
waterschap minister Bakker van
verkeer en waterstaat een brief zal
L rxirLrti'swischrijven over zijn, naar het inzicht van
F 0102) ÜT61 tïl het .Axeler Ambacht', .onjuiste en on-
redelijke standpunt over de verzwaring i beeld binnen het .Axeler Ambacht Het
In de debatten rond de begroting 1969. mn tic dijk v n de Margarethapolder. I gaat om een plan voor het versterken
bepleit onder meer een industriële kwam nog naar voren dat Rotter- Deze dijk die formeel onder het re- van de vooroever voor de dijk van de
ontwikkelinp-itn bnrto t-opiuiin in d» dam de Hoeksche Waard vanuil. vliegt'ui-glem van de waterkering SER-Lippens miljoen gemoeid, een bedrag dat he
eling op korte termijn in de oen fotografisch in kaari hrono-f Hot ressorteer! .is voor het grootste deel I taald moet worden int de rijksbijdrage
directe omgeving van Rotterdam.
Burgemeester Thomassen keerde
zich tegen de opvatting dat het rap
port zou zijn geschreven onder een
zekere (Rotterdamse) invloed. ,Dat
is, zo zei hij, ,in strijd met het
prestige van de twee grote Ame
rikaanse instituten die er aan heb
ben gewerkt', aldus de burgemees
ter. Dit is niet een college napra-
De deskundigen van de Amerikaanse
organisatiebureaus zijn als een zwerm
vogels op Zuid-Nederland neergestre
ken om overal met iedereen te spre
ken. Ze hebben bijzonder veel con
tacten gehad met het. bedrijfsleven,
aldus de burgemeester, die stelde dat
het rapport de Juistheid van een aan
tal inzichten die in Rotterdamse krin
gen leven, heeft bevestigd. Hij meende
:en fotografisch in kaart brengt. Het'
is nodig, zo stelde burgemeester Tho
massen. al was het alleen maar voor
de aanleg van pijpleidingen en tracés
van wegen. Met dit gebied, zo voegde
hij er aan toe, hebben we telkens op
nieuw bepaalde zakelijke aanrakingen.
ressorteert 'is voor het grootste deel I taald moet worden uit de rijksbijdrage
in eigendom bij particulieren, waardoor j van 12 miljoen. .Het is duidelijk dat
het waterschap hem moet aankopen, i deze tegemoetkoming geen enkele sou-
Inmlddels zijn daarvoor al voorberei-1 laas biedt. Maar hoe dan ook, er is een
dingen getroffen, in de overtuiging, dat i begin gemaakt en we zullen er het bes
deze aankopen voor de volle 100 pro- te van hopen,' meende de heer Van
cent zullen worden gesubsidieerd. Hoeve.
Het niet opnemen van gemeonsohaps-
schadrvergoctling in lie door de rege
ring Ingediende Deltawet heeft in Zee
land tot teleurstelling geleid. .Het valt
ons zwaar tegen.' zo verklaarde burge
meester C. Pijl Hogeweg van Yerséke
tegenover het ANP. ,I)e gemeenschaps-
scnadevergoeding is. naar ik meen, net I
zo belangrijk als de schadevergoeding
aan individuelen. En wjj hebben er dan
ook op gerekend dat de gemcenschaps-
sc.hadevergoeding ook in de Deltascna»
dewet opgenomen zou worden. lit neem
echter aan dat er in de tweede kamer
wel hot één en ander over gezegd zal
worden.'
Drs Th. J. Westerhout. lid van de twee
de kamer voor de PvdA., zei over het
niet opnemen van de gemeenschaps
schadevergoeding in de Deltaschadewe!
,Ik denk het niet opnemen van de scha- j
devergoeding in de Deltawet zeker m j
de tweede kamer aan de orde. te stel
len. Het is zeer belangrijk dat met al
leen individuele schadevergoeding be-i
taald wordt, maar dat ook de gemeen
schappen, die schade lijden door de uit
voering van de deltawerken, een scha
devergoeding krijgen Ik denk hierbij 1
ln het bijzonder aan de gemeenten Y- r-
seke en Bruinlsse. Ten gevolge van het
verlies van de mossel- en oestercultuur
gaan deze gemeenschappen ten gronde.'
Ook burgemeester C H van der Linde,
van Bru.n.sse gaf blijk vim teleurstel
ling. .Wij willen niet het kind van do!
deltawerken worden.' zo zei hij .En
naar mijn mening lag het ook met in
de bedoeling van de wet dat de ge
meenschap schade heeft van de delta
werken. Onze gemeenschap bloedt dood
en de gemeenscha os •.'•h.i'l.-v-"roe-ling
is zeker zo belangrijk als de individuele
schadevergoeding
OFFICIER VAN JUSTITIE:
MIDDELBURG Aanstaande maan
dag vindt op het Abdijplein weer de
traditionele volkskerstzangbijeenkomst I
plaats De bijeenkomst begint om ze- i
yen uur. BIJ ongunstig weer zal het ge
beuren worden verplaatst naar de Bur-
gerzaal van het stadhuis. Bnrgemees-
ter mr J. Drijber za! het kerstevangelie
voorlezen. Voor en na de bijeenkomst 1
bespeelt beiaardier Plet Broerse het!
carillon. Het koor is samengesteld uit
leden van het hervormd kerkkoor, het
gereformeerde evangelisatiekoor en het
r-k kerkkoor, dat alles onder leiding
van de heer R. de Smet. Ook het Mid
delburgs muziekkorps werkt mee.
NEDERLANDS HERVORMDE KERK
Beroepen te Lemmer J. Rebel te Was-
GEREFORMEERDE KERKEN
Aangenomen uit Dienien-Watcrgraafs-
meer-Bijlmer J. C. Baumfalk te Gro
ningen.
CHR. GEREFORMEERDE KERKEN
Bedankt voor Gorkum M. de Boer te
Amsterdam-Noord
Heden nam de Heere tot Zich, na een smartelijk
lijden, onze geliefde moeder en grootmoeder
MAATJE STEKETEE
weduwe van
A. Balkenende,
op de leeftijd van 77 jaar.
Psalm 23.
Nieuwendijk:
W. J. Capelle-Balkenende
M. C. Capedie
Kamperland:
J. Balkenende
E. J. Balkenende-Brouwer
Doorn:
M. Dieleman-Balkenende
A. P. Dieleman
Heteren:
J. Butjze-Balkenende
W. E. Buijze
Kamperland:
M. Balkenende
J. M. Balkenende
Wissenkerke:
P. Balkenende
M. Balkenende-van der Zee
Kamperland:
C. Balkenende
M. H. Balkenende-Zwemer
W. Balkenende
G. M. Balkenende-de Mol
Haarlem:
A. Balkenende
L. Balkenende-Goudswaard
En kleinkinderen
Kamperland. 19 dec. 1968.
Veerweg 137.
De begrafenis zal plaatshebben DV op maandag
23 dec. om 14.00
uur op de algemene begraaf-
plaats te Kamperland.
Heden is ln het Gasthuis te Middelburg overleden
onze zorgzame tante
FRAN GIN A WOUTERSE,
op de leeftijd van 83 jaar.
Uit aller naam,
A. J. Lahr.
Correspondentieadres
Zwartelaanstraat 12, Epe (Gld.).
De overledene is opgebaard In het mortuarium
van het Gasthuis.
Bezoekuren zijn dagelijks van 10.00 uur tot 11,00
uur en van 18.00 uur tot 19.00 uur.
De teraardebestelling vindt plaats maandag 23
december 1968 om 12.30 uur op de algemene
begraafplaats te Middelburg.
Na afloop gelegenheid de familie te condoleren
in de aula op de begraafplaats.
Geen bezoek aan huis.
MIDDELBURG .Dineetjes of
andere feestelijke gebeurtenis
sen, die men met de a.s. kerstda
gen wil houden, kunnen niet ge
combineerd worden met alcohol
gebruik als daaraan ook de auto
te pas komt.
Met (le kerstdagen iii zicht heeft cle of
ficier van justitie, mr T. Lebret, tij
dens de donderdag gehouden Middel
burgs." politiereeliterzitting de gelegen
heid te baat genomen om nog eens te
waarschuwen voor deze zeer gevaarlij
ke combinatie in het verkeer, waarmee
men de komende weken meer dan an
ders geconfronteerd kan worden.
Mr Lebret deed dat bij de behandeling
van de zaak tegen de Belg A. de K. uit
Assenede, die onder invloed van sterke
drank gereden had in Sas van Gent en
daarbij langs een andere wagen ge
schampt was. Conform werd De K. ver
oordeeld tot een week gevangenisstraf
en l jaar ontzegging van de rijbe
voegdheid. Voor eenzelfde feit stond R
de P. uit Sluiskil terecht. Terwijl een
file auto's voor de brug stond te wach
ten. wilde verdachte zich nog vóór een
langzaam rijdende tractor in die file
voegen. Toen een van de fllerijdcrs het
wachten beu werd draaide hij om en
reed terug, juist op het moment, dat
De P. zijn passeermanoeuvre uitvoerde.
De tegenligger werd in de berm ge-
I drukt én De P. botste tegen een van de j
wagens in de file.
.Bjjzonder roekeloos gereden.' vond de
J officier van justitie, die een gevange
nisstraf van 'Z weken en 1,5 jaar ont
zegging van de. rijbevoegdheid eiste.
Mr H. Q. J. Tichelman, de raadsman
van De I'. wees er op. dat, zjjn cliënt
nog voldoende ruimte had om zich in
te voegen.
H(j achtte niet wettig en overtuigend
bewezen, dat zijn cliënt onder invloed
gereden had. De politierechter legde 3 I
week gevangenisstraf en 9 maanden j
ontzegging, met aftrek, op. De Vlis-
singer G. S.. die onder invloed op een
bromfiets reed, werd veroordeeld tot
een boete van 350 en 3 maanden ont
zegging van de rijbevoegdheid. De of
ficier had 300 en 3 maanden niet rij
den gevorderd,
Dode aan boord
van Duits schip
VLISSINGEN Het Duitse schip ,Car- j
pathia' heelt donderdagmiddag in Vlis
singen het stoffelijk overschot van een
van de opvarenden aan wal gebracht.
Het betrof hier de 43-jarige matroos
R. Riidiger uit Bremen, die s morgens
omstreeks elf uur dood in zjjn kooi werd
aangetroffen.
Het stoffelijk overschot is naar het St.--
Josephziekenhuis overgebracht. De doos
oorzaak was niet hekend We! is geble
ken dat het geen gewoldadige dood bp-
treft. De man had op 17 december toen,
het schip in Engeland lag een ongeluk
gehad Hij was met zijn hand tussen een I
kabel en een katrol bekneld geraakt.
Heden overleed tot on
ze diepe droefheid onze
geliefde moeder, be
huwd-, groot- en over
grootmoeder
MARIA
HOLLESTELLE,
weduwe van
I'. D. Touw,
in de ouderdom van 93
jaar.
Goes
C. Heider-Touw
K. Helder
Goes
G. C. Gunst-Touw
Delft,
P Baurdoux
Kleinkinderen en
achterkleinkinderen
Goes, 18 december 1968
.Huize Maria Terweel'.
De begrafenis zal
plaatshebben maandag
23 december 1968 om
14.00 uur op de alge
mene begraafplaats te
Goes.
Correspondentieadres
de heer K. Heider, 's-
Gravenpoiderseweg 46,
Goes.
Geen bloemen
Goed idee... voor uw
bont in ieder geval kij
ken bij de grootste en
goedkoopste bontzaak
van Nederland... Dui
zenden korte en lange
bontmantels tegeD lage
aantrekkelijke prijzen
Bont kopen is een zaak
van vertrouwen. Een 3-:
jarig schriftelijk garan
tie-certificaat is dat ver
trouwen waard. Meer
waarborg voor bont
Desgewenst zeer soepele
krediet-service. De Bont
koning. Hoogstraat 97,
Rotterdam. Zie etalages.
Bij koop 2 treinretours
vergoed. Van 20 t/m 23
december tot 's avonds 9
uur geopend.
Met diepe droefheid geven wij kennis van het
heengaan van onze geliefde, tot het laatst toe
zorgende, man, vader, behuwdvader en opa
CORNELIS PIETER FILICS,
oud 71 jaar.
E. G. Filius-Beeke
N. Filius
M. w. Flllus-Kramer
Magdaleen
Kees
Kortgene. 19 december 1968
Willem Alexanderstraat 67.
Maak een proefrit bij:
Garagebedrijf
P. ELlüNBAAS
itt ZN,
Achter de Kerk
22a,
Nieuw- en
Sint-Joosland.
Tel. 01182 - 331
OFFICII".!,E PUBLIKATU?
Navordering akoliolaccljnx
Het ministerie van financiën deelt, in verband mei hel tn-
werklngalieden op I januari 1960 van de wet op de omzetbe
lasting 1968 (btWJ bet volgende mede:
Uiterlijk 3 januari 1969 dienen ondernemers die bij de aan
vang van 1 Januari i960 gedistilleerd ln voorraad hebben
waarvoor aanspraak beslaat op teruggaaf van omzet belasting,
daarvan schriftelijk aangifte te doen ln tweevoud bij dc in
specteur der invoerrci lilen en accijnzen. Het bedrag van na
vordering Is vastgesteld op 140— per hl ad 100 proeeni
Buiten navordering blijft het gedistilleerd dat aanwezig is
in een entrepot, branderij, distilleerderij eerste klasse of berg
plaats voor gedistilleerd van een handelaar die krediet voor
de accijns geniet.
r hoeveelheden ruek- en tollelwater die min vervaardigd
r gedeeltelijk vrijstelling van accijns
rdorlng beperkt tot 70,— per hl ad
rdt-ring blijven de zwaknlrohollschc
•:i i zoals wijnndvoi-aat. wijnllkeure»
it gedistilleerd v
genoten blijft de n
In het volle vertrou
wen op zQn Heer en
Heiland is van ons
heengegaan, mijn ge
liefde man en onze lie
ve vader, behuwdvader,
opa en zwager
op de leeftijd van 78
jaar.
Ps. 84:4 en 6 (ber.)
Wolphaartsdllk:
A. J. Nagellcerke-
Kntsman
Goes:
M. v. Zwecden-
Nagelkerlce
P. C. v. Zweeden
Alphen a/d Rijn:
J. Nagelkerke
A. Nagelkerke-
Markcnnk
Goes:
A. Nagelkerke
N. J. Nagelkerke-
Bliek
Goes:
M. Nagelkerke
Wolphaartsdijk:
Joh. A. Katsman
Wolphaartsdijk,
19 december 1968.
Villa Novastraat 23
De begrafenis zal
plaatshebben zaterdag
21 december 1968 om
11 uur vanaf hotel Os-
sewaarde.
Hpden Is plotseling van
ons heengegaan, onze
innig geliefde man, va
der. behuwd- en groot
vader
ADRIAA.N VERHAGE
op de leeftijd van 66
jaar.
Psalm 34
Krulnlngen:
T. S. Verhage-
Hovlngn
Goes:
A. Vai'hage
E. J. Vorhage-
Rottier
Frome Eng.
C. J. Steele-Vcrhagc
W. Steele
Beetsterzwaag:
P. Verhagê
A. G. Verhagc-
Brunncn
Rijswijk (Z-H):
L. P. Verhage
A. Vcrhage-de Boo
Kapelle:
J. A. Verhage
A. J. Verhage-Wattel
En kleinkinderen
Kruinfngen, 18 dec. '68
Hoofdstraat 42
De begrafenis zal
plaatshebben op zater
dag 21 december 1968
op de algemene be
graafplaats te Krui-
niiigeii. Vertrek vanuit
het jeugdgebouw van
de goref. kerk te Krui-
ningen om 11.45 uur.