21 AVRO brengt intjgrale uitvoering van Carl Orffs opera ,Die Kluge' televisie raciao Belgische televisie verliest proces tegen geïnterviewde senator 00 V PANDA en de meester-luchtvaartkundige l 1 BSjr-SKHSjwm**»:s&t-Radio-happening met Barbara Streisand Ze hoopt erop, ze vraagt het u niet. Het raakt haar hart, toch geeft ze nooit een stifle wenk. Want iets moois van goud moet je plotseling, zo maar, heel onverwacht krijgen. Goud maakt zo blij. De juweliers van Nederland nodigen u uit vrijblijvend te komen kijken naar hun cadeaus van goud en zilver. Vakmanschap is meesterschap de man die een inder werd KdBTVUK DONDERDAG 19 DECEMBER 19Ó8 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (ADVERTENTIE, (Va rtv-redactie) Dp AVRO brengt in haar radiopro gramma op tweede kerstdag van 20.0.3 tot >1.30 uur de sprookjes opera in één akte, .Die Kluge', van Carl Orff ten gehore. Orff ontleen de de stof voor ,I)ie Kluge' aan het sprookje ,l)ie kluge Baueriitoeh- ter' van de gebroeders Grimm. De motieven uit het verhaal gaan op diverse Ooslerse verhalen terug. Carl Orff, die op 10 juni 1895 te Miinchen werd geboren, was aan vankelijk in diverse Duitse steden koorrepetitor en dirigent, maar zijn drang om te componeren was zo groot, dat hij zich onder leiding van Heinrioh Ka minski plaatste. Van 1925 tot 1936 was Orff leider van de afdeling .Tanzensche Muzi- kerziehung' van de Dorothee Günter- Schule te Munchen. Uit die periode dateert het ,Orff Schulwerk', een groot aantal korte stukjes met di dactische strekking, waarin door het bespelen van speciaal geconstrueer- VAM maakt fout goed QUIZDEELNEMER EELKE JAGER KOMT TERUG (Van onze rtv-redactie) De heer Eelke Jager uit Eindhoven, afgelopen maandag gesneuveld in de VAR A-televisiequiz .Per secon de wijzer', mag terugkomen. Gevraagd naar de verblijfplaats van het Europees genootschap voor ko len en staal antwoordde hij Brussel, wat door de quizmaster fout werd bevonden. De Vara kreeg echter een reactie van een voorlichtingsfuncti- onaris van het EGKS. dat de heer Jager gelijk had. Het genootschap was verhuisd van Luxemburg naar Brussel, maar dat was zo recente lijk gebeurd, dat de VARA het nog niet wist.... De heer Jager komt nu op 9 januari weer bij de quiz terug. Het is ech ter nog niet zeker of hij door zal gaan ln de volgende ronde. Zo niet, dan mag hij met ruim 3000 naar huis gaan. de of zelf gebouwde melodie- en slaginstrumenten het gehoor en het ritme ontwikkeld worden. Orff is thans ere-professor aan de Hoch- schule fur Musik in zijn geboorte stad München Bijna alle composities die tussen L911 en 1935 ontstonden (waaron der vele voor kleine bezetting) zijn door Orff teruggenomen. Hij schrijft thans uitsluitend opera's, koorwer ken en toneelmuz.ek Orff noemt zijn eigen stijl het .Primitivisme' omdat daarin maat er. ritme domi neren. Kenmerkend zijn de vele her halingen, de rappe nadrukkelijke tekstdeclamatie, spreekkoren en felle exclamaties. Deze worden vaak ondersteund door slagwerk, waaronder een aantal speciaal ge bouwde of uit het verre Oosten ge- importeerde speeltuigen (bijvoor beeld in Antigonae) Toch is Orff noeind werk staat dichter bij het oude Siugspicl dan bij de moderne Kurzoper. In tegenstelling tot vele van zijn andere werken, ivnrdi hier een gangbare bezetting vereist zon der uitgebreide exotische slagwerk- batterijen. ,Die Kluge' werd in de jaren 1941-42 gecomponeerd en op 18 februari 1943 in Frankfurt am Main voor het eerst opgevoerd. Het succes was zo groot, dat het tot op heden een repertoire stuk is van bijna alle operatheaters ter wereld. In de voornaamste rollen hoort men de sopraan Elisabeth Schwarzkopf, de bariton Marcel Cor- des en de bas Gottlob Frick. Voor de orkestrale uitvoering zorgt het Phil- harmonia orkest onder leiding van Wolfgang Sawallisch muziek is tonaal, de melodieën zijn, evenals de accoorden, vrij eenvou dig. Opzettelijk sluit Orff zich bij een vorige generatie aan. zonder deze slaafs na te volgen. Misschien is dit de reden van het grote succes die zijn muziek overal ter wereld boekt. Zijn beroemdste werken zijn de sce nische cantate .Carmina Burana' en de eenakter ,Die Kluge'. Laalstge- ADVERTENTIE en bij zware of hardnekkige verkoudheid POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bi| apothekers en drogisten (Van onze rtv-redactie ln het radioprogramma van zondag 22 december van 14.00 tot 14.30 uur brengt de AVRO onder de titel ,Een happening met Barbra Strei sand' enkele hoogtepunten uit de show, die deze musical-ster een half jaar geleden gaf in liet Central Park te New York. Een show, die door de pers terecht een .happening' werd fenoemd, omdat niet minder dan 35.000 toeschouwers baar optreden in de openlucht meemaakten. In het gigantische Central Park liet Barbra Streisand nog eens horen, wat haar bewonderaars(sters) al lane weten: hoe groot haar talent is. Barbra gaat geen songtype uit de weg en kan ook ieder songtype met het grootste gemak aan. Haar .Silent night' is even weergaloos als een medley van opwindende musical songs, een fraaie .ballad' ligt haar evengoed als een opgewekte meezin ger als .Second hand Rose': een nummer dat uiteraard in Central Park niet vergeten werd. Begrijpe lijk, want voor Barbra Streisand betekende .Second hand rose" de .doorbraak' naar een miljoenenpu bliek; het stond ipaandenlang op vrijwel alle hitparades. Maar Barbra Streisand is niet de zangeres van .Second hand rosé' alleen. Dat kan men trouwens horen in dit door Jan Koopman samengestelde programma. 18.50 uur: (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRAND. 1 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: (VARA-KLEUR) JOHHXY HALLIDAY. j 19.30 uur: KONING KLANT. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL. 20.20 uur: i (VARA) ACHTER HET NIEUWS. 20.50 uur: (KLEUR) DETECTIVEBUREAU NUL. 21.40 uur MIES EN SCENE. 22.40 uur: (NTS) JOURNAAL. BELGIË-NED. KANAAL 2/10 NEDERLAND-2 KANAAL 32 18.50 uur: l (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: SCALE. Sport Van gewest tot gewest; Wegcnverkccrsinforma- I tie; Films en Parlementaria. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.20 uur: (KRO) LEVEN IN DE PASTORIE. 20.50 uur: I DE ANNANACKS. Twee jaar lang heeft een Canadees felimteam de bar re omstandigheden van het Poolkllimaat getrotseerd met de Annanacks, een Eskimo-familie. Aanleiding: de pogingen van de Canadeze regering om betere levensvoorwaarden te scheppen voor de rondtrekkende Eskimo's, die nog te primitief optornen tegen de ele menten. die hun bestaan beheersen. Waar de film een vergelijking aangaat met het leven in de grootstad 402 M. 746 KIIZ. 87.85 MHZ. KA NAAL 3. Middag 12.00 Van twaalf tot twee: gevari- I eerd programma. 12.22 Wij van 1 het land: 12 26 Mededelingen t b v land- en tuinbouw; 12 30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo Musiësta. licht ge.varieerd muziekprogramma TROS. 15-00 Mensen als u en ik Profiel van een volk. Deel XII: Finnen. 15.30 Stereo: Prooi draaien: nieuwe lich te grammofoonplaten met iom- mentaar. 16.00 N euws. 16.02 Pers overzicht. 16.15 Stereo. Lichte mu ziek. 16.30 Boem! Pop-show. 17.15 Sportkompas 17.45 Actualiteiten. Avond NCRV 18.00 Kerkorgelconcert: ou de klassieke en moderne muziek 18.30 Nieuws en wcerpraatje. 18.46 Actualiteiten 19.05 Wereldpanora ma. 19.15 Stereo: Lichte orkestmu ziek met zangsoliste. 19.45 Wijd als de wereld: wekelijkse internatio nale oriëntatie in kerk. zending en oecumene 19.55 IN; licht gevari eerd platenprogramma. 20.55 De gro te knecht, toespraak. 21.00 Een kerst kind voor Cherokee, hoorspel. 21 28 Hannonie-orkest (opn) 21.50 Stereo Lichte grammofooninuziek. TROS 22.00 Thriller theater, hoorspel. 22.30 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven de woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actua liteiten 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: gische etherleergang 9.35 Water standen. 9.40 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.50 Muzaiek: klassiek muziekprogramma met aansluitend luisterwedstrijd. 10.55 Tentoonstel lingsagenda 11.00 Nieuws. 11.02 De zonde der traagheid, lezing. 11.15 So listenkamer: muzikaal vraaggesprek 11.55 Mededelingen Middag: NRU: 12.00 Blik op de wereld: in formatief programma L2.26 Mede delingen t b v land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting. Uitzen ding voor de landbouw 12.39 Zang en gitaar (gri Lichte muziek 12.49 Recht en slecht, praatje 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Kamermuziek-lclasstek en modern (gr.). NRU: 14.10 Toerismo: Toeristische informatie uit blnnen- cn buitenland 14.30 Poëzie op pun ten: wedstrijd in het voordragen van luchtige poëzie. 15.00 Kléin chanson VPRO: 16.00 Niei ws 16 02 Thuis, programma voor I szitten- den 16.45 Instrumentaal ensemble moderne muziek (opn.) 17 40 Infor matie: achtergronden en commen taar Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. ïs'Jn Uitzending van de Partij van de Arbeid: Socialistisch bekeken. 18 30 Hee: een programma voor onvol- wassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30 Nieuws. 19.35 Criterium: kunst na der beschouwd. 20.00 Jazzmuziek. VARA: 21.00 Omroeporkest en zang soliste: amusementsmuziek. 22.40 Nieuws. 22.50 Actualiteiten. 23.00 Stereo: Prettig Weekend: licht pla tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. ZATERDAG Morgen: VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135: gevarieerd program ma. 1030 Werkgeven en nemen: programma over arbeid en arbeids verhoudingen. 10.50 Wegwijs: tips voor trips en vakanties. 11.00 Nws. 11.02 Bij Dorus op visite: cabaret programma. 11.25 Afrikaanse kro niek, 11.45 Stereo: Salonorkest en zangsolist Middag: VPRO: 12.00 Nieuws. 000. 13.00 Nieuws. 13.03 na. 13.30 Help TROS. 14.00 Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: mu ziekprogramma met artiesten van overal. (16.00-16.02 Nieuws.) 17 00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal 17.05- 18.00 Tussen 10 plus en 20 mm. programma voor tieners. ZATERDAG Morgen: KRO" 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge varieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). komen in zwart-wit episodes terug, waarin het wel en wee van de Annanacks - in kleur - werd verslagen. Die functioneel-dramatische wisselwerking tussen het toepassen en achterwege laten van de kleur in deze film, maakt er een intrigerend bestanddeel van uit. Daarom én om haar weergave van een fasinerende werkelijkheid werd .De Annanacks' een meeslepend menselijk document. 21.40 uur: (KLEUR) BONANZA. 22.30 uur: BRANDPUNT. 22.50 uur: (NTS) JOURNAAL. 18.55 uur: KLAAS VAAJK. 19.00 uur. LUCEAT-R-K UITZENDING. 19.30 uur: PROGRAMMA-OVERZICHT. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: BESCHULDIGDE STA OP. De dubbele roofmoord. 21.55 uur: JOURNAAL. 21.55 uur: JOURNAAL. 22.00 uur: GEZA AN'DA, MUSICUS. BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8 de kleuters: 18.30 Jeugdmuseum: 18.55 Interviews: 19.25 Plum-Plum; 19.30 De man van P.ICARDIë: 20.00 Journaal: 20.30 L'écharpe, detectivespel: 22.10 Télé- memoires; 22.45 Journaal. FRANKRIJK-R1JSSEL KANAAL 12 9.50 Sehool-tv; 12.30 Middagmagazine; 14.24 School- tv; 18.20 Contact; 18.30 Teuf teuf; 18.45 Toeristische tips; 19.15 Toutou; 19.20 Regionaal nieuws; 19.40 De man van Picardië; 20.00 Journaal; 20.30 Kwartier met.. 20.45 Willem de Veroveraar; 23.15 Gevarieerd program ma. Aansluitend journaal. Friese aanrander gearresteerd LEEUWARDEN (GPD) De rijkspo litie in Franekcr heeft de 21-jarige L. van Z. uit Franeker aangehouden op verdenking van aanranding van een 20- jarig meisje op de Graelitswal in zyn woonplaats. Ian Z. legde een bekente nis af. Hij werd ingesloten en zal in Leeuwarden voor de officier van Justi tie worden geleid. .Veel Nederlandse musici in nood' HILVERSUM (ANP) Vele Neder landse musici verkeren op het ogen blik in een noodsituatie doordat de wer- keloosheidswet slechts een redelijke uit kering garandeert aan die werkloze mu sici, die voordien lange perioden heb ben gewerkt. In het amusementsbedrijf komt dit echter slechts zelden voor. Dit schrijft de categorale .Nederlandse Toonkunstenaars Bond' m een brief aan de minister van sociale zaken en volks- Voor de Nederlandstalige Belgische televisie is woensdagavond integraal een vonnis mn de rechtbank te Gent voorgelezen waarbij de BRT werd veroordeeld in verband met een uitzending van vorig jaar geti teld .Pure elektriciteit'. I)e Belgi- sche senator G. van den Dnele had een proces tegen de BRT aange spannen aangezien In deze uitzen ding, ondanks zijn bezwaren, een interview met hem niet integraal was opgenomen doch in bewerkte Volgens het vonnis heeft iemand die een interview toestaat het recht z-ch tegen uitzending te verzetten als blijkt dat het niet integraal zal ge schieden. De rechtbank te Gent ver telde dat de BRT een nakeuring van de uiteindelijke vorm van de uit zending van dit interview door de senator had moeten aanvaarden, of van uitzending ervan had moeten afzien. totale reportage te gebruiken zonden de instemming van de senator, heeft de BRT volgens de rechter in Gent I wederrechtelijk gehandeld De rechter vroordeelde de BRT tot 1 frank schadevergoeding en voor lezing van het volledige vonnis bin nen twee weken in een avonduitzen ding omstreeks half negen, op straf fe van een boete van 25.000 frank. In geval de BRT in gebreke zou blijven het vonnis voor te lezen, zou de senator op kosten van de! BRT het vonnis Integraal kunnen la ten publiceren in een krant van zijn keuze. De BPJT 20U verder ook niet meer de band van het gebruikte vraaggesprek mogen gebruiken. Ook werd de BRT veroordeeld tot de kos ten van het proces. De omroepster van de BRT las het vorm.* '.'"'er- lijk van kop tot staart voor. Z.j voegde er alleen de mededeling aan toe dat de BRT tegen <1 vonnis een beroep heeft aangetekend zodat men de inhoud ervan nog niet als definitief kon beschouwen. In het vonnis waren ook de b«*- i van de BRT tegen de eisen van de senator opgesomd, waaron der de opvatting dat van een inter view met een politicus da*, hem met in zijn zuiver particul.'-ie b-v-n treft, geen keur.ng voor de puoli- katie kon worden geëist, aangezien dit tot censuur zou leaden. gezondheid, waarin een dringend be roep op de bewindsman wordt gedaan te interveniëren. Volgens de brief zijn er thans vele werkloze musici, die met 50 tot 100 gulden per week moeten rondkomen. Op 1 juli jl is voor hem het bijzonder dagloonbesluit ww nieuwe al gemene bedrijfsvereniging 1968 van kracht geworden, waarin het dagloon wordt vastgesteld door het jaarloon van de musici door 260 dagen te delen, aldus de Nederlandse Toonkunstenaars Bond. (ADVERTENTIE) Bierkenners vragen 14-101 Panda reed precies zoals de heer Aviaar hem wees. en na een kwar tiertje kwam een groot fabrieks terrein in zicht. .Papieren'I sprak een bewaker die bij het toegangs hek stond. ,Geen toegang voor on bevoegden!' ,Kom, kom kerel!' zet de heer Aviaar. terwijl hij enkele formulieren toonde. ,Ik ben de pre sident-directeur van de Aviaarfa- brieken. Hebben ze je geen foto's van mij gestuurd vanuit het hoofd kantoor?' .Eh... nee... stotterde de aangesprokene verschrikt. .De direc teur zelf.... G-gaat uw gang'. Met die woorden opende hij haastig het hek en sprong saluerend opzij. .Rechtdoor', zei de directeur tegen Panda. .Daar moet ergens het be- drijfs-hospitaaltje zijn.. Ah, juist. Daar.' Joris zag. hoe het voertuigje stopte en twee verplegers met een draagbaar uit een gebouwtje draaf den. .Mijn geheugenverlies kwam even goed van pas'.... mompelde hij, .maar nu gaat het te ver. Men gaat mij geneeskundig verzorgen. En dat kan niet - want dan verlies heer Aviaar uit het oog en t mee zijn miljoenen....' Feuilleton door G. M. Glaskin 16 .Edward?" .Ja?' .Wil jewil je het mij alsjeblieft eerst laten proberen' .Jou?' ,Ja, ik...' .Maar ik dacht dat je niet kon spe len?' .Nee. dat kon Ik ook niet'. .En denk je dat je het nu wel zult kunnen?' .Och, ik dacht Hij scheen in verlegenheid te zijn. Hij hield zijn ogen neergeslagen, en ik geloof dat hij mijn blik ontweek. .Wat dacht je?' Hij keek me weer aan. uitdagend nu plotseling; en voor de eerste maal sedert ik hem kende meende ik een nijdige, wrokkige uitdrukking op zijn gezicht te bespeuren. Ik weet natuurlijk wel dat ik die waarnam op wat eens mijn eigen gezicht was geweest, en even ging het door mij heen dat zij misschien een vroegere gelaatsuitdrukking van mijzelf was. en dan geen aantrekke lijke. moest :k toegeven. Maar al waren het mijn trekken, de emotie die zich daar uitdrukte was kenne lijk van Roger. Daarom gaf liet me een schok te moeten beseffen dat hij om de een of andere reden voor het eerst sedert onze kennismaking geraakt en boos op mij was. en at- gezien van de spanning wist ik niet wat hem zo plotseling van streek had kunnen maken. .Nu' vroeg ik nogmaals, toen hij niets zei. .Nou, ik zal toch zeker wel iets van jouw eigenschappen hebben, lijkt me .Je bedoelt, omdat je nu In mijn lichaam zit moet je ook wel piano kunnen spelen'? ,Nou, Ik het» toch jouw handen, of .Ja, dat wel Maar begrijp je het dan niet? Ons lichaam, onze lede maten zijn slechts dienaren van on ze geest Ik speel geen piano met mijn handen: mijn handen voeren velen _it'. .Dus spelen?' senen uit'. ,Dus... ik zal niet t, Ik kon het haast niet laten te grin niken toen ik hem onzeker met zijn voeten naar de pedalen zag tasten. Toen zat hij plotseling volstrekt roer loos Elke vezel van zijn lichaam leek gespannen. Hij fronste zijn voor hoofd van inspanning, en een ader, die ik bij mezelf nooit had opge merkt. in het midden, juist tussen zijn wekbrauwen, klopte regelma tig. Hij boog zich weer naar voren. z:jn handen boven het toetsenbord, zijn lichaam ademloos gespannen. En plotseling had ik het gevoel dat hij werkelijk zou kunnen spelen, en dan zó als ik het zelf nog nooit ge presteerd had Maar even later zakte h:j weer te rug. met dezelfde onhandige bewe gingen, en alle spanning was ver slapt, al zijn wilskracht vervlogen. Hij hield zijn handen, die zwakke machteloze handen, voor zijn ge- Natuurlijk niet. Al zijn mijn handen gewend om te spelen, er is nu nie mand die ze kan besturen. Daar- lichaam entegen zal dat denk ik tenmin ste mijn geest jouw handen iaten spelen'. zich!en één pijnlijk ogenblik lang dacht ik dat hij ging huilen; maar meteen liet hij ze weer langs zijn allen, en stond, nuj aan- zou kunnen laten delen. Ik wist al leen dat onze verhouding ia toene mende mate moeilijk en gespannen werd, zodat het mij onverstandig leek de terugkeer :n onze eiger. li chamen nog langer uit te stellen. Ik betreurde de noodzaak om weer te wisselen, tenminste om het al zo gauw te moeten doen, maar het was duidelijk dat het avontuur langzamerhand heel pijnlijk werd voor Roger. En daar was tens ".".a alle reden voor. Hij had niet r| n zijn veel beter toegeruste lichaam verloren, maar had ook, zijn klaar blijkelijke verwachtingen ten spijt, niet één van mijn geestelijke eigen schappen verworven die hij kenne lijk had begeerd. Ik had beslist ver reweg het beste geboerd b:j onze ruil. .Ziezo', zei ik. Ik stond op van de piano en ging naar de andere kant van de kamer met de bedoeling het licht uit te draaien. ,Het lijkt me dat we eens moeten zien weer ons zelf te worden. Wat vind jij?' To To Sof (o walging, van Een ogenblik staarde hij mo teleur gesteld aan. Ik was nog steeds enigs zins verontrust over sporen van 'af gunst die ik in zijn houding jegens mij meende te bespeuren; het was alsof hij verwacht had door onze verwisseling vele van de eigenschap pen en vermogens te hebben ver dorven die ik vroeger had bezeten, ik zag hoe hij mij aankeek voelde ik me. moet ik toegeven, een beetje onbehaaglijk, en ik besloot dat wc zo spoedig mogelijk weer terug moes ten in onze eigen lichamen. Maar eerst wilde ik voor mijzelf nagaan, en hem bewijzen, dat mijn veron derstelling over wie van ons kon spelen juist was. .Kom. Roger", zei ik. .Misschien ver gis ik me. Probeer jij het eerst, aan zien we wel wat er gebeurt Gretig als een kind veerde hij op. Plaatsnemend op de pianokruk staar de hij met begerige verwachting naar de toetsen, en wreef zijn han den een groot aantal malen langs elkaar, waarna hij zijn vingers bo ven het toetsenbord strekte en sa menkneep op een manier die hij van andere pianisten, misschien erslagenheid de pianokruk op. Vol zelfvertrouwen nam ik zijn plaats in. Om dc spieren en ge wrichten van mijn nieuwe handen wat los te maken liet ik ze m el kaar knijpen en de vingers buigen en strekken. Nadat ik mijn keus had bepaald op een prelude van Choptn die ik goed kende liet ik mijn vin gers naar de toetsen zakken. Krachtig en zuiver schalde het eer ste akkoord door de kamer. Mijn vingers spreidden zich automatisch naar de toetsen, terwijl mijn voeten de pedalen naar behoren bedienden. Toegegeven, mijn aanslag was wat zwaarder dan vroeger; mijn nieuwe handen, veel groter immers, hadden de neiging zich te veel te' spreiden. Maar ik merkte dat mijn geest ze spoedig instelde op de juiste span- w.jdte. Ik was me eveneens bewust Bj/ van een. b;j de mijne vergeleken, grotere kracht en soepelheid in deze handen van Roger, hetgeen meer dan wat ook ertoe bijdroeg dat ik aan merkelijk beter speelde. Maar al was het een korte prelude, ik speelde haar niet uit. Ik besloot dat ik al heel wat uit onze trans form a t.e had geleerd, hoewel ik geen flauw idee had hos ik die kennis zou kunnen gebruiken of wie ik Er was tets in de klank van zijn stem dat mijn hand deed aarzelen het knopje om te draaien. Ik kon er niet precies achterkomen wat het betekende, behalve dat het een zwak protest scheen in te houden. Er was iets in zijn stem zowel ais in zijn gelaatsuitdrukking dat een haast kin derlijke gemelijkheid verried. .Er is iets. Roger", zei ik. Hij schoof wat in zijn stoel heen en weer alvorens te antwoorden. ,Och, ik zou zo graag één keer pla no hebben gespeeld, voor w? weer wisselen. Of tenminste iets doen wat ik vroeger niet kon'. (wordt vervolgd) ADVERTENTIE vindt u alles wat uw hart begeert Scheidestraat 15 - VLISSINGEN Telefoon 01184-2204

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21