21
AVRO brengt intjgrale uitvoering
van Carl Orffs opera ,Die Kluge'
televisie
raciao
Belgische televisie
verliest proces tegen
geïnterviewde senator
00
V
PANDA en de meester-luchtvaartkundige
l
1
BSjr-SKHSjwm**»:s&t-Radio-happening met
Barbara Streisand
Ze hoopt erop,
ze vraagt het u niet.
Het raakt haar hart,
toch geeft ze nooit
een stifle wenk.
Want iets moois van goud
moet je plotseling, zo maar,
heel onverwacht krijgen.
Goud maakt zo blij.
De juweliers van Nederland
nodigen u uit
vrijblijvend te komen kijken
naar hun cadeaus van
goud en zilver.
Vakmanschap
is
meesterschap
de man
die een
inder werd
KdBTVUK
DONDERDAG 19 DECEMBER 19Ó8
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
(ADVERTENTIE,
(Va
rtv-redactie)
Dp AVRO brengt in haar radiopro
gramma op tweede kerstdag van
20.0.3 tot >1.30 uur de sprookjes
opera in één akte, .Die Kluge', van
Carl Orff ten gehore. Orff ontleen
de de stof voor ,I)ie Kluge' aan het
sprookje ,l)ie kluge Baueriitoeh-
ter' van de gebroeders Grimm. De
motieven uit het verhaal gaan op
diverse Ooslerse verhalen terug.
Carl Orff, die op 10 juni 1895 te
Miinchen werd geboren, was aan
vankelijk in diverse Duitse steden
koorrepetitor en dirigent, maar zijn
drang om te componeren was zo
groot, dat hij zich onder leiding van
Heinrioh Ka minski plaatste.
Van 1925 tot 1936 was Orff leider
van de afdeling .Tanzensche Muzi-
kerziehung' van de Dorothee Günter-
Schule te Munchen. Uit die periode
dateert het ,Orff Schulwerk', een
groot aantal korte stukjes met di
dactische strekking, waarin door het
bespelen van speciaal geconstrueer-
VAM maakt fout goed
QUIZDEELNEMER
EELKE JAGER
KOMT TERUG
(Van onze rtv-redactie)
De heer Eelke Jager uit Eindhoven,
afgelopen maandag gesneuveld in
de VAR A-televisiequiz .Per secon
de wijzer', mag terugkomen.
Gevraagd naar de verblijfplaats van
het Europees genootschap voor ko
len en staal antwoordde hij Brussel,
wat door de quizmaster fout werd
bevonden. De Vara kreeg echter een
reactie van een voorlichtingsfuncti-
onaris van het EGKS. dat de heer
Jager gelijk had. Het genootschap
was verhuisd van Luxemburg naar
Brussel, maar dat was zo recente
lijk gebeurd, dat de VARA het nog
niet wist....
De heer Jager komt nu op 9 januari
weer bij de quiz terug. Het is ech
ter nog niet zeker of hij door zal
gaan ln de volgende ronde. Zo niet,
dan mag hij met ruim 3000 naar
huis gaan.
de of zelf gebouwde melodie- en
slaginstrumenten het gehoor en het
ritme ontwikkeld worden. Orff is
thans ere-professor aan de Hoch-
schule fur Musik in zijn geboorte
stad München
Bijna alle composities die tussen
L911 en 1935 ontstonden (waaron
der vele voor kleine bezetting) zijn
door Orff teruggenomen. Hij schrijft
thans uitsluitend opera's, koorwer
ken en toneelmuz.ek Orff noemt
zijn eigen stijl het .Primitivisme'
omdat daarin maat er. ritme domi
neren. Kenmerkend zijn de vele her
halingen, de rappe nadrukkelijke
tekstdeclamatie, spreekkoren en
felle exclamaties. Deze worden
vaak ondersteund door slagwerk,
waaronder een aantal speciaal ge
bouwde of uit het verre Oosten ge-
importeerde speeltuigen (bijvoor
beeld in Antigonae) Toch is Orff
noeind werk staat dichter bij het
oude Siugspicl dan bij de moderne
Kurzoper. In tegenstelling tot vele
van zijn andere werken, ivnrdi hier
een gangbare bezetting vereist zon
der uitgebreide exotische slagwerk-
batterijen.
,Die Kluge' werd in de jaren 1941-42
gecomponeerd en op 18 februari 1943
in Frankfurt am Main voor het eerst
opgevoerd. Het succes was zo groot,
dat het tot op heden een repertoire
stuk is van bijna alle operatheaters
ter wereld. In de voornaamste rollen
hoort men de sopraan Elisabeth
Schwarzkopf, de bariton Marcel Cor-
des en de bas Gottlob Frick. Voor de
orkestrale uitvoering zorgt het Phil-
harmonia orkest onder leiding van
Wolfgang Sawallisch
muziek is tonaal, de melodieën zijn,
evenals de accoorden, vrij eenvou
dig. Opzettelijk sluit Orff zich bij
een vorige generatie aan. zonder
deze slaafs na te volgen. Misschien is
dit de reden van het grote succes
die zijn muziek overal ter wereld
boekt.
Zijn beroemdste werken zijn de sce
nische cantate .Carmina Burana' en
de eenakter ,Die Kluge'. Laalstge-
ADVERTENTIE
en bij zware of
hardnekkige verkoudheid
POTTER'S CATARRH
PASTILLES
Alleen bi| apothekers en drogisten
(Van onze rtv-redactie
ln het radioprogramma van zondag
22 december van 14.00 tot 14.30
uur brengt de AVRO onder de titel
,Een happening met Barbra Strei
sand' enkele hoogtepunten uit de
show, die deze musical-ster een half
jaar geleden gaf in liet Central Park
te New York. Een show, die door de
pers terecht een .happening' werd
fenoemd, omdat niet minder dan
35.000 toeschouwers baar optreden
in de openlucht meemaakten.
In het gigantische Central Park liet
Barbra Streisand nog eens horen,
wat haar bewonderaars(sters) al
lane weten: hoe groot haar talent
is. Barbra gaat geen songtype uit
de weg en kan ook ieder songtype
met het grootste gemak aan. Haar
.Silent night' is even weergaloos als
een medley van opwindende musical
songs, een fraaie .ballad' ligt haar
evengoed als een opgewekte meezin
ger als .Second hand Rose': een
nummer dat uiteraard in Central
Park niet vergeten werd. Begrijpe
lijk, want voor Barbra Streisand
betekende .Second hand rose" de
.doorbraak' naar een miljoenenpu
bliek; het stond ipaandenlang op
vrijwel alle hitparades. Maar Barbra
Streisand is niet de zangeres van
.Second hand rosé' alleen. Dat kan
men trouwens horen in dit door Jan
Koopman samengestelde programma.
18.50 uur:
(NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRAND.
1 19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
(VARA-KLEUR) JOHHXY HALLIDAY.
j 19.30 uur:
KONING KLANT.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL.
20.20 uur:
i (VARA) ACHTER HET NIEUWS.
20.50 uur:
(KLEUR) DETECTIVEBUREAU NUL.
21.40 uur
MIES EN SCENE.
22.40 uur:
(NTS) JOURNAAL.
BELGIË-NED.
KANAAL 2/10
NEDERLAND-2
KANAAL 32
18.50 uur:
l (NTS-KLEUR) DE FABELTJESKRANT.
19.00 uur:
JOURNAAL.
19.05 uur:
SCALE.
Sport Van gewest tot gewest; Wegcnverkccrsinforma-
I tie; Films en Parlementaria.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.20 uur:
(KRO) LEVEN IN DE PASTORIE.
20.50 uur:
I DE ANNANACKS.
Twee jaar lang heeft een Canadees felimteam de bar
re omstandigheden van het Poolkllimaat getrotseerd
met de Annanacks, een Eskimo-familie. Aanleiding:
de pogingen van de Canadeze regering om betere
levensvoorwaarden te scheppen voor de rondtrekkende
Eskimo's, die nog te primitief optornen tegen de ele
menten. die hun bestaan beheersen. Waar de film een
vergelijking aangaat met het leven in de grootstad
402 M. 746 KIIZ. 87.85 MHZ. KA
NAAL 3.
Middag
12.00 Van twaalf tot twee: gevari-
I eerd programma. 12.22 Wij van
1 het land: 12 26 Mededelingen t b v
land- en tuinbouw; 12 30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30
Stereo Musiësta. licht ge.varieerd
muziekprogramma TROS. 15-00
Mensen als u en ik Profiel van
een volk. Deel XII: Finnen. 15.30
Stereo: Prooi draaien: nieuwe lich
te grammofoonplaten met iom-
mentaar. 16.00 N euws. 16.02 Pers
overzicht. 16.15 Stereo. Lichte mu
ziek. 16.30 Boem! Pop-show. 17.15
Sportkompas 17.45 Actualiteiten.
Avond
NCRV 18.00 Kerkorgelconcert: ou
de klassieke en moderne muziek
18.30 Nieuws en wcerpraatje. 18.46
Actualiteiten 19.05 Wereldpanora
ma. 19.15 Stereo: Lichte orkestmu
ziek met zangsoliste. 19.45 Wijd als
de wereld: wekelijkse internatio
nale oriëntatie in kerk. zending en
oecumene 19.55 IN; licht gevari
eerd platenprogramma. 20.55 De gro
te knecht, toespraak. 21.00 Een kerst
kind voor Cherokee, hoorspel. 21 28
Hannonie-orkest (opn) 21.50 Stereo
Lichte grammofooninuziek. TROS
22.00 Thriller theater, hoorspel. 22.30
23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven
de woord. 7.15 Op het eerste gehoor:
lichte muziek met nieuws en actua
liteiten 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo:
gische etherleergang 9.35 Water
standen. 9.40 Gymnastiek voor de
huisvrouw. 9.50 Muzaiek: klassiek
muziekprogramma met aansluitend
luisterwedstrijd. 10.55 Tentoonstel
lingsagenda 11.00 Nieuws. 11.02 De
zonde der traagheid, lezing. 11.15 So
listenkamer: muzikaal vraaggesprek
11.55 Mededelingen
Middag:
NRU: 12.00 Blik op de wereld: in
formatief programma L2.26 Mede
delingen t b v land- en tuinbouw.
12.29 Overheidsvoorlichting. Uitzen
ding voor de landbouw 12.39 Zang
en gitaar (gri Lichte muziek 12.49
Recht en slecht, praatje 13.00
Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten.
13.20 Voor de middenstand. 13.25
Stereo: Kamermuziek-lclasstek en
modern (gr.). NRU: 14.10 Toerismo:
Toeristische informatie uit blnnen-
cn buitenland 14.30 Poëzie op pun
ten: wedstrijd in het voordragen
van luchtige poëzie. 15.00 Kléin
chanson VPRO: 16.00 Niei ws 16 02
Thuis, programma voor I szitten-
den 16.45 Instrumentaal ensemble
moderne muziek (opn.) 17 40 Infor
matie: achtergronden en commen
taar
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. ïs'Jn
Uitzending van de Partij van de
Arbeid: Socialistisch bekeken. 18 30
Hee: een programma voor onvol-
wassenen. 19.10 Jazz-rondo. 19.30
Nieuws. 19.35 Criterium: kunst na
der beschouwd. 20.00 Jazzmuziek.
VARA: 21.00 Omroeporkest en zang
soliste: amusementsmuziek. 22.40
Nieuws. 22.50 Actualiteiten. 23.00
Stereo: Prettig Weekend: licht pla
tenprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
ZATERDAG
Morgen:
VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied.
7.23 Stereo: Lichte grammofoonmu-
ziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws en Van de voorpagina.
8.15 Z.O. 135: gevarieerd program
ma. 1030 Werkgeven en nemen:
programma over arbeid en arbeids
verhoudingen. 10.50 Wegwijs: tips
voor trips en vakanties. 11.00 Nws.
11.02 Bij Dorus op visite: cabaret
programma. 11.25 Afrikaanse kro
niek, 11.45 Stereo: Salonorkest en
zangsolist
Middag:
VPRO: 12.00 Nieuws.
000. 13.00 Nieuws. 13.03
na. 13.30 Help TROS. 14.00 Nieuws.
14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00
Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek: mu
ziekprogramma met artiesten van
overal. (16.00-16.02 Nieuws.) 17 00
Nieuws. 17.02 Radiojournaal 17.05-
18.00 Tussen 10 plus en 20 mm.
programma voor tieners.
ZATERDAG
Morgen:
KRO" 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: ge
varieerd programma. (10.00 en 11.00
Nieuws).
komen in zwart-wit episodes terug, waarin het wel en
wee van de Annanacks - in kleur - werd verslagen.
Die functioneel-dramatische wisselwerking tussen het
toepassen en achterwege laten van de kleur in deze
film, maakt er een intrigerend bestanddeel van uit.
Daarom én om haar weergave van een fasinerende
werkelijkheid werd .De Annanacks' een meeslepend
menselijk document.
21.40 uur:
(KLEUR) BONANZA.
22.30 uur:
BRANDPUNT.
22.50 uur:
(NTS) JOURNAAL.
18.55 uur:
KLAAS VAAJK.
19.00 uur.
LUCEAT-R-K UITZENDING.
19.30 uur:
PROGRAMMA-OVERZICHT.
20.00 uur:
JOURNAAL.
20.25 uur:
BESCHULDIGDE STA OP.
De dubbele roofmoord.
21.55 uur:
JOURNAAL.
21.55 uur:
JOURNAAL.
22.00 uur:
GEZA AN'DA, MUSICUS.
BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8
de kleuters: 18.30 Jeugdmuseum: 18.55 Interviews:
19.25 Plum-Plum; 19.30 De man van P.ICARDIë: 20.00
Journaal: 20.30 L'écharpe, detectivespel: 22.10 Télé-
memoires; 22.45 Journaal.
FRANKRIJK-R1JSSEL KANAAL 12
9.50 Sehool-tv; 12.30 Middagmagazine; 14.24 School-
tv; 18.20 Contact; 18.30 Teuf teuf; 18.45 Toeristische
tips; 19.15 Toutou; 19.20 Regionaal nieuws; 19.40 De
man van Picardië; 20.00 Journaal; 20.30 Kwartier met..
20.45 Willem de Veroveraar; 23.15 Gevarieerd program
ma. Aansluitend journaal.
Friese aanrander
gearresteerd
LEEUWARDEN (GPD) De rijkspo
litie in Franekcr heeft de 21-jarige L.
van Z. uit Franeker aangehouden op
verdenking van aanranding van een 20-
jarig meisje op de Graelitswal in zyn
woonplaats. Ian Z. legde een bekente
nis af. Hij werd ingesloten en zal in
Leeuwarden voor de officier van Justi
tie worden geleid.
.Veel Nederlandse
musici in nood'
HILVERSUM (ANP) Vele Neder
landse musici verkeren op het ogen
blik in een noodsituatie doordat de wer-
keloosheidswet slechts een redelijke uit
kering garandeert aan die werkloze mu
sici, die voordien lange perioden heb
ben gewerkt. In het amusementsbedrijf
komt dit echter slechts zelden voor.
Dit schrijft de categorale .Nederlandse
Toonkunstenaars Bond' m een brief aan
de minister van sociale zaken en volks-
Voor de Nederlandstalige Belgische
televisie is woensdagavond integraal
een vonnis mn de rechtbank te
Gent voorgelezen waarbij de BRT
werd veroordeeld in verband met
een uitzending van vorig jaar geti
teld .Pure elektriciteit'. I)e Belgi-
sche senator G. van den Dnele had
een proces tegen de BRT aange
spannen aangezien In deze uitzen
ding, ondanks zijn bezwaren, een
interview met hem niet integraal
was opgenomen doch in bewerkte
Volgens het vonnis heeft iemand die
een interview toestaat het recht z-ch
tegen uitzending te verzetten als
blijkt dat het niet integraal zal ge
schieden. De rechtbank te Gent ver
telde dat de BRT een nakeuring
van de uiteindelijke vorm van de uit
zending van dit interview door de
senator had moeten aanvaarden, of
van uitzending ervan had moeten
afzien.
totale reportage te gebruiken zonden
de instemming van de senator, heeft
de BRT volgens de rechter in Gent I
wederrechtelijk gehandeld
De rechter vroordeelde de BRT tot
1 frank schadevergoeding en voor
lezing van het volledige vonnis bin
nen twee weken in een avonduitzen
ding omstreeks half negen, op straf
fe van een boete van 25.000 frank.
In geval de BRT in gebreke zou
blijven het vonnis voor te lezen,
zou de senator op kosten van de!
BRT het vonnis Integraal kunnen la
ten publiceren in een krant van zijn
keuze. De BPJT 20U verder ook
niet meer de band van het gebruikte
vraaggesprek mogen gebruiken. Ook
werd de BRT veroordeeld tot de kos
ten van het proces. De omroepster
van de BRT las het vorm.* '.'"'er-
lijk van kop tot staart voor. Z.j
voegde er alleen de mededeling aan
toe dat de BRT tegen <1 vonnis
een beroep heeft aangetekend zodat
men de inhoud ervan nog niet als
definitief kon beschouwen.
In het vonnis waren ook de b«*-
i van de BRT tegen de eisen
van de senator opgesomd, waaron
der de opvatting dat van een inter
view met een politicus da*, hem met
in zijn zuiver particul.'-ie b-v-n
treft, geen keur.ng voor de puoli-
katie kon worden geëist, aangezien
dit tot censuur zou leaden.
gezondheid, waarin een dringend be
roep op de bewindsman wordt gedaan
te interveniëren. Volgens de brief zijn
er thans vele werkloze musici, die met
50 tot 100 gulden per week moeten
rondkomen. Op 1 juli jl is voor hem het
bijzonder dagloonbesluit ww nieuwe al
gemene bedrijfsvereniging 1968 van
kracht geworden, waarin het dagloon
wordt vastgesteld door het jaarloon
van de musici door 260 dagen te delen,
aldus de Nederlandse Toonkunstenaars
Bond.
(ADVERTENTIE)
Bierkenners
vragen
14-101
Panda reed precies zoals de heer
Aviaar hem wees. en na een kwar
tiertje kwam een groot fabrieks
terrein in zicht. .Papieren'I sprak
een bewaker die bij het toegangs
hek stond. ,Geen toegang voor on
bevoegden!' ,Kom, kom kerel!' zet
de heer Aviaar. terwijl hij enkele
formulieren toonde. ,Ik ben de pre
sident-directeur van de Aviaarfa-
brieken. Hebben ze je geen foto's
van mij gestuurd vanuit het hoofd
kantoor?' .Eh... nee... stotterde de
aangesprokene verschrikt. .De direc
teur zelf.... G-gaat uw gang'.
Met die woorden opende hij haastig
het hek en sprong saluerend opzij.
.Rechtdoor', zei de directeur tegen
Panda. .Daar moet ergens het be-
drijfs-hospitaaltje zijn.. Ah, juist.
Daar.' Joris zag. hoe het voertuigje
stopte en twee verplegers met een
draagbaar uit een gebouwtje draaf
den. .Mijn geheugenverlies kwam
even goed van pas'.... mompelde hij,
.maar nu gaat het te ver. Men gaat
mij geneeskundig verzorgen. En dat
kan niet - want dan verlies
heer Aviaar uit het oog en t
mee zijn miljoenen....'
Feuilleton door G. M. Glaskin
16
.Edward?"
.Ja?'
.Wil jewil je het mij alsjeblieft
eerst laten proberen'
.Jou?'
,Ja, ik...'
.Maar ik dacht dat je niet kon spe
len?'
.Nee. dat kon Ik ook niet'.
.En denk je dat je het nu wel
zult kunnen?'
.Och, ik dacht
Hij scheen in verlegenheid te zijn.
Hij hield zijn ogen neergeslagen, en
ik geloof dat hij mijn blik ontweek.
.Wat dacht je?'
Hij keek me weer aan. uitdagend
nu plotseling; en voor de eerste maal
sedert ik hem kende meende ik een
nijdige, wrokkige uitdrukking op zijn
gezicht te bespeuren.
Ik weet natuurlijk wel dat ik die
waarnam op wat eens mijn eigen
gezicht was geweest, en even ging
het door mij heen dat zij misschien
een vroegere gelaatsuitdrukking van
mijzelf was. en dan geen aantrekke
lijke. moest :k toegeven. Maar al
waren het mijn trekken, de emotie
die zich daar uitdrukte was kenne
lijk van Roger. Daarom gaf liet me
een schok te moeten beseffen dat
hij om de een of andere reden voor
het eerst sedert onze kennismaking
geraakt en boos op mij was. en at-
gezien van de spanning wist ik niet
wat hem zo plotseling van streek
had kunnen maken.
.Nu' vroeg ik nogmaals, toen hij
niets zei.
.Nou, ik zal toch zeker wel iets van
jouw eigenschappen hebben, lijkt me
.Je bedoelt, omdat je nu In mijn
lichaam zit moet je ook wel piano
kunnen spelen'?
,Nou, Ik het» toch jouw handen, of
.Ja, dat wel Maar begrijp je het
dan niet? Ons lichaam, onze lede
maten zijn slechts dienaren van on
ze geest Ik speel geen piano met
mijn handen: mijn handen voeren
velen
_it'. .Dus
spelen?'
senen uit'. ,Dus... ik zal niet
t,
Ik kon het haast niet laten te grin
niken toen ik hem onzeker met zijn
voeten naar de pedalen zag tasten.
Toen zat hij plotseling volstrekt roer
loos Elke vezel van zijn lichaam
leek gespannen. Hij fronste zijn voor
hoofd van inspanning, en een ader,
die ik bij mezelf nooit had opge
merkt. in het midden, juist tussen
zijn wekbrauwen, klopte regelma
tig. Hij boog zich weer naar voren.
z:jn handen boven het toetsenbord,
zijn lichaam ademloos gespannen.
En plotseling had ik het gevoel dat
hij werkelijk zou kunnen spelen, en
dan zó als ik het zelf nog nooit ge
presteerd had
Maar even later zakte h:j weer te
rug. met dezelfde onhandige bewe
gingen, en alle spanning was ver
slapt, al zijn wilskracht vervlogen.
Hij hield zijn handen, die zwakke
machteloze handen, voor zijn ge-
Natuurlijk niet. Al zijn mijn handen
gewend om te spelen, er is nu nie
mand die ze kan besturen. Daar- lichaam
entegen zal dat denk ik tenmin
ste mijn geest jouw handen iaten
spelen'.
zich!en één pijnlijk ogenblik lang
dacht ik dat hij ging huilen; maar
meteen liet hij ze weer langs zijn
allen, en stond, nuj aan-
zou kunnen laten delen. Ik wist al
leen dat onze verhouding ia toene
mende mate moeilijk en gespannen
werd, zodat het mij onverstandig
leek de terugkeer :n onze eiger. li
chamen nog langer uit te stellen.
Ik betreurde de noodzaak om weer
te wisselen, tenminste om het al
zo gauw te moeten doen, maar
het was duidelijk dat het avontuur
langzamerhand heel pijnlijk werd
voor Roger. En daar was tens ".".a
alle reden voor. Hij had niet r| n
zijn veel beter toegeruste lichaam
verloren, maar had ook, zijn klaar
blijkelijke verwachtingen ten spijt,
niet één van mijn geestelijke eigen
schappen verworven die hij kenne
lijk had begeerd. Ik had beslist ver
reweg het beste geboerd b:j onze
ruil.
.Ziezo', zei ik. Ik stond op van de
piano en ging naar de andere kant
van de kamer met de bedoeling het
licht uit te draaien. ,Het lijkt me
dat we eens moeten zien weer ons
zelf te worden. Wat vind jij?'
To To Sof (o
walging, van
Een ogenblik staarde hij mo teleur
gesteld aan. Ik was nog steeds enigs
zins verontrust over sporen van 'af
gunst die ik in zijn houding jegens
mij meende te bespeuren; het was
alsof hij verwacht had door onze
verwisseling vele van de eigenschap
pen en vermogens te hebben ver
dorven die ik vroeger had bezeten,
ik zag hoe hij mij aankeek voelde
ik me. moet ik toegeven, een beetje
onbehaaglijk, en ik besloot dat wc
zo spoedig mogelijk weer terug moes
ten in onze eigen lichamen. Maar
eerst wilde ik voor mijzelf nagaan,
en hem bewijzen, dat mijn veron
derstelling over wie van ons kon
spelen juist was.
.Kom. Roger", zei ik. .Misschien ver
gis ik me. Probeer jij het eerst,
aan zien we wel wat er gebeurt
Gretig als een kind veerde hij op.
Plaatsnemend op de pianokruk staar
de hij met begerige verwachting
naar de toetsen, en wreef zijn han
den een groot aantal malen langs
elkaar, waarna hij zijn vingers bo
ven het toetsenbord strekte en sa
menkneep op een manier die hij
van andere pianisten, misschien
erslagenheid
de pianokruk op.
Vol zelfvertrouwen nam ik zijn
plaats in. Om dc spieren en ge
wrichten van mijn nieuwe handen
wat los te maken liet ik ze m el
kaar knijpen en de vingers buigen
en strekken. Nadat ik mijn keus had
bepaald op een prelude van Choptn
die ik goed kende liet ik mijn vin
gers naar de toetsen zakken.
Krachtig en zuiver schalde het eer
ste akkoord door de kamer. Mijn
vingers spreidden zich automatisch
naar de toetsen, terwijl mijn voeten
de pedalen naar behoren bedienden.
Toegegeven, mijn aanslag was wat
zwaarder dan vroeger; mijn nieuwe
handen, veel groter immers, hadden
de neiging zich te veel te' spreiden.
Maar ik merkte dat mijn geest ze
spoedig instelde op de juiste span-
w.jdte. Ik was me eveneens bewust Bj/
van een. b;j de mijne vergeleken,
grotere kracht en soepelheid in deze
handen van Roger, hetgeen meer dan
wat ook ertoe bijdroeg dat ik aan
merkelijk beter speelde.
Maar al was het een korte prelude,
ik speelde haar niet uit. Ik besloot
dat ik al heel wat uit onze trans
form a t.e had geleerd, hoewel ik geen
flauw idee had hos ik die kennis
zou kunnen gebruiken of wie ik
Er was tets in de klank van zijn
stem dat mijn hand deed aarzelen
het knopje om te draaien. Ik kon
er niet precies achterkomen wat het
betekende, behalve dat het een zwak
protest scheen in te houden. Er was
iets in zijn stem zowel ais in zijn
gelaatsuitdrukking dat een haast kin
derlijke gemelijkheid verried.
.Er is iets. Roger", zei ik.
Hij schoof wat in zijn stoel heen en
weer alvorens te antwoorden.
,Och, ik zou zo graag één keer pla
no hebben gespeeld, voor w? weer
wisselen. Of tenminste iets doen wat
ik vroeger niet kon'.
(wordt vervolgd)
ADVERTENTIE
vindt u alles
wat uw hart begeert
Scheidestraat 15 - VLISSINGEN
Telefoon 01184-2204