Delta kandidaat voor Europa's
grootste industriecomplex'
,Hoeksewaardkanaal
is noodzakelijk'
Harrisrapport een
poging correctie
van groene boekje'
van de
Velde
uw
drukker
7
Spoed met subsidie
voor de delta
SANDETTIEHARING NAAR OOSTENDE
BIJ ONTBREKEN INFRASTRUCTUUR
CHAOS IN GOUDEN DELTA
JAARDAG 14 DECEMBER 1963
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
RAPPORT OVER ONTWIKKELING VAN HET ROTTERDAMSE HAVENGEBIED
kiezen van het goede
TIJDSTIP IS ZEER
KRITIEK GEWORDEN'
Van onze correspondent
ROTTERDAM Het zuidweste
lijk deel van Nederland -
Investeringen
rest van de della hun beslag krij- finaderijen (inclusief olieopslag en
gen. veninrichting) hebben 2140 ha nc
De behoefte aan nieuwe induStrieter-
reinen in de .Gouden Delta' tot hetn«h 2?^«L™6.1 r%teLd, Z
jaar 2000 is Indrukwekkend: 43.96 ha.InlrlaarbedrLen miljoen
Verreweg de meeste ruimte is nodigp J ed ag
voor terreinen aan diep water (4850 ha,
m 20001 en voor bedrijven, .i.e. naast
terreinen aan diep water liggen
.terreinen aan diep water moeten liggen
1(4600 ha). Van de geraamde benodigd-i
i 'lf- -itp in 20(10 zullen chemische in-'
- de CirOU- dustrieën met 6570 ha het grootste deel;
r. it„ u voor hun rekening nemen Daarna
den Delta heelt dooi haar llg-,volgt de staalindustrie met 5350 ha Raf-
gnabij het Rotterdamse haven-
gebied de mogelijkheid een nieuw
industriecomplex te ontwikkelen,
ha-:om deze bijdrage te kunnen leveren,
dig-i worden tot 1980 geschat op 3.5 miljard
van gulden, bij een jaarlijks uitgavenpeil
ha-1van 300-350 miljoen gulden Tn deze be
ton, dragen zijn de kosten van woningbouw
i en stadsontwikkeling begrepen.
Reorganisatie
IN JAAR 2000
OVERSLAG VAN
828 MILJOEN TON
De industriële expansie in het del- Het rapport doel ook een aanlal sngges-
tagebied gedurende de komende der- tics aan de hand voor reorganisatie- de
t'.g jaar vraagt astronomische inves- oprichting van een haven-industrie ont-
teringen. tegen het jaar 1980 27-32 wikkelingsbureau voor het noorde-
mïljard gulden, tegen 1990 41-49 mil- lijk deltagebied (dertig km ten zuid-
jard en tegen 2000 53-63 miljard gul- oosten, zuiden en westen van Pernis-
den. Botlet) binnpn de Invloedssfeer van het
ministerie van economische zaken. Als
lS" Wtto daarop <1,. van
wonit- de "M. "™r POTOOMlwy „en EefnleEreer,le orp.nl»nlle«tn,5tU.1r
ROTTERDAM Een of andere
subsidiepolitiek voor liet delta
gebied kan niet tijdig genoeg wor
den uitgevoerd! Subsidies kun
nen. vooral in een land als Ne
derland, waar de industrie in op
komst Is, het begin van de ont
wikkeling aanmoedigen De twee
Amerikaanse bureaus, die de
toekomstige economische ont
wikkeling van de Rotterdamse
haven hebben Ijestlldeerd, komen
tot deze conclusies bij hun be
schouwing van de concurrentie-
nosïtïe.
Het rapport voegt er echter aan
toe. dat het fundamentele, op
lange termijn werkzame concur
rentievoordeel van de delta is en
blijft de aan diep water liggende
faciliteiten. waaraan kracht moet
worden bijgezet door adequate
infrastructuur en bekwaam per
soneel Tn Amerika la geble ken
dat op lange termijn subsi-he
ssen wijziging brengen in de nei
ging van industrieën zich te ves
tigen in die gebieden waar zij hel
beste tegen concurrentie zijn op
gewassen.
dat in grootte elk reeds bestaand
complex elders in Europa naar de
kroon kan steken.
Deze conclusie staat in een rap- ROTTERDAM kamingen
nort, dat Frederic F. Harris (Hol- dr goederenoverslag in de komen-1™
r dp dprtic -jaar o-ovpr» orrnfo «Hierin-
tad) NT en Associated Industrial de derti? 'a4r ',e7" ?rote sti®"
gen te zien. Verleden jaar bedroe;
naar
krachten van bedrijven,
de terreinen volbouwen: 10.000 man.
[Uitgaande van een jaarlijkse Industriële
igroeisnelheid van vijf procent en een'
produktiviteitsstijging van twee pro--
can cent zijn de personeelsbehoeften in 1990'
2000 respectievelijk 135.000 en
.000 man.
Consultants Nederland in „„dracht get ^tioiaie 5 SSSTpAXSt
„n het gemeentebestuur van Rot- port over zee 141 miljoen ton. De
lerdam hebben samengesteld over schattingen voor 1980, 1990 en
hun onderzoek naar de economi-i 2000 bedragen respectievelijk 430.
vhe ontwikkeling van de haven 614 e? 828. miljoen ton. Vooral de
u overslag van olie zaJ sterk toene-
„hethavenbeheer. raen. 79 tQn jn lg67
Het is echter van groot belang, dat tot 545 miljoen ton in 2000
industrialisatieplannen met spoed
worden uitgevoerd: .Het kiezen van De verwachting is. dat in 1980 zestig
hot goede tijdstip is zeer kritiek procent van de stukgoederen in eontai-
reivorden en in vele gevallen is snel ners wordt vervoerd en in 2000 tach-:
Handelen essentieel*. Het rapport .J'g Pr°cenl Voor de behandeling van,
dringt er daarom op aan, dal Neder-!aadkisten zijn tegen 1980 veertien
land tijdig de nodige slaopen onder- nieuwe aanlegplaatsen voor container-
neemt, die noodzakelijk zijn voor het schepen nodig, bv in Rijnpoort, De diepe:
maximaal benutten van 'de voorde- vaarwegen naar Rotterdam - voor olie-,
len, die e.-n haven met diep water tankers en voor wachtschepen voor
biedt. droge massagoederen maken de
Maasstad, en daarmee geheel Neder-
In dc huidige situatie is binnen de land, tot het brandpunt van de ruwe
haven van Rotterdam geen ruimte grondstoffen, die moeten worden inge-,
meer beschikbaar voor verdere uit- voerd door het. aan natuurlijkw hulp-
hreiding van de industrie. Toekom- bronnen arme geindustrialiseerde noord-
stige ontwikkelingen moeten in de westelijk deel van Europa.
AMERIKAAN G. E. BERGH:
Burgemeester Thomassen:
tracé in rapport slechts
als een symbool zien'
De notentiële bijdrage van de industrieën]
in de .Gouden Delta' tot het totale bru-
Nederland zal
BB procent zijn.j
De kosten van de infrastructuur, nodig j
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM Een kanaal door
de Hoekse Waard voor schepen
De heer Bergh baseert zijn conclu-,
sie op de interviews met 17 verte-;
genwoordigers van Industrieën
(goed voor tachtig procent van de
investeringen in het Waterwegge
bied) in verband met het onder
zoek. Grote bedrijven, die hun uit
breidingen in de Hoekse-Waard tot
stand willen brengen, hebben vol
gens hem de aanleg van een kanaal
voor grote vrachtschepen als uit
drukkelijke voorwaarde gesteld-
Op de ldeeënschets. die btj het ultvoe-!
Tan 60.000 tot 80.000 ton is abso-rige rapport is gevoegd, is het kanaal
hut essentieel voor de verdere ont- a'nlnSKek?„dd\1-fin-
wikkeling; van het deltagebied.
van zijn industriegebieden geprojec
teerd. Van het eilandje Tien Gemeten]
lis op de kaart niets terug te vinden.!
Dit is de mening van de Amerikaan Burgeim-ester \v Thomassen haastte
zich vrijdagmorgen tijdens de toelich-
i. E. Bergh, een van de topmensen ring op hei rapport te zeggen, dat bet
van de beide bureaus die een studie aangeReven travee van het kanaal al,
een .symbool' moet worden gezi.en. Hij
hebben gemaakt van (Ie èconomi- voegde er met nadruk aan toe. dat een
r, eventuele vaarweg door de Hoekse-1
»che groei van de Rotterdamse «aard niet speciaal voor het industrie-
haren en het havenbedrijf. gjf ""rrdiit „nr.lt ...v
ROTTERDAM ,0P HET
EIJF GESCHREVEN'
The Greater Delta Regim is bij
na een jaar verschenen na de
publicatie van het groene boek
je, kortweg getiteld Verkennin
gen voor Zuidwest-Nederland.
Het is een duidelijk contrastuk.
Het had voor de hand gelegen
zulk een stuk in te brengen in
de Verkenningen, nu is het een
een poging tot correctie. De
synthese was er eerst, zij het
dat deze synthese tegelijk het
Zeeuwse en Noordbrabantse
standpunt vertolkte.
De vraag is of de verkenningen
weerlegd zijn. Dat is moeilijk je
zeggen. De verkenningen geven een
economische analyse van het natio
nale groeiproces, de'studie van Har-
ris Holland c.s. gaan voornamelijk
uit van interviews. De uitkomst is
zeer verschillend. Hier volgt een
staatje van de geaccumuleerde ter
reinprognoses, in hectares, ook die
uit de zeehavennota van de rege
ring. voor zover zij gelden voor Z.-
W.-Nederla.nd.
Zeehavennota: in 1980: 5000 ha.
Verkenningen: in 1980: 7000 ha:
in 2000: 30.000 ha.
Delta Region: in 1970: 2200 ha:
in 1980: 22.500 ha:
in 1990: 34.500 ha:
in 2000: 44.000 ha.
Er zijn twee grote verschillen. Delta
Region komt in het jaar 2000 ander
half maal zo hoog ulj als de verken
ningen. Bovendien is in Delta Region
de ontwikkeling in de tijd gelijkma
tig gespreid. Verkenningen daaren
tegen geven een langzame aanloop
te zien: 7000 ha in de eerste periode,
plus 23.000 ha in de tweede. Als men
ziet dat de tweede periode bijna
twee maal zo lang is als de eerste is
de uitkomst van Delta Region wel
merkwaardig. In Verkenningen'
vindt men een beweging die wefts-1
waar versneld is. maar waarvan de
versnellingsgraad geleidelijk daalt
Tn Delta Region is er een eenjarig!
versnelde groei aangenomen
Voor Rotterdam is «leze laatsle
uitkomst zeer gunstig. Immers in
het groene boekje was er zeker
tot 1980 geen plaats voor ont-j
wikkelingen bij Rotterdam he-!
halve op dc Maasvlakte, en wel
voor zeer grote schepen. Hoe am
bitieuzer de prognose, hoe min
der er een selectieve ruimtelijke;
ordening aan te pas komt.
Er is een tweede reden waarom Del
ta Règion Rotterdam op het lijf is
geschreven, de allerhoogste urgentie!
daarin is namelijk die voor Rotter
dam. Het is moeilijk uit te maken
welk deel van de 44.000 ha van de
directe omgeving van Rotterdam,
met uitdrukkelijk er btj ingesloten de
Moerdjjk, is toegeschreven. Er zijn(
hier drie criteria: de genoemde eco-j
nomische activiteiten (staalfabrie-j
ken b.v.), afstandsbepalingen (b.v.j
30 km maximaal: genoemd worden
Voorne en z.o. van Europoort) en,
de Maasvlakte I, II en Hl Wij
kunnen het niet anders zien dan dat.
1400 ha bruto aan de Westerschelde
en Reimerswaal (nergens genoemd)
is toegedacht, tegenover 14.500 ha
minstens en 20.500 ha maximaal In
het groene boekje. De hoge urgentie
voor het .Rotterdamse complex";
blijkt uit het pleidooi binnen zes
maanden essentiële beslissingen te,
nemen De Westerscheldehavens j
daarentegen wordt ondergebracht In:
de naaste toekomst', en dan nog al
leen geconcretiseerd In een pijplei
ding naar Vlissingen. Enkele opval
lende bijzonderheden zijn nog de
moeite van het noemen waard Dej
grote urgentie voor Rotterdam vloeit
voort uit het feit, dat de bedrijven;
anders naar het buitenland zullen]
gaan. Men treft geen woord aan
over de rfoodzaak in Vlissingen en]
Terneuzen snel een agglomeratie tot
stand te brengen, waarmee Neder
land evengoed kan concurreren-
BRANDJE IN
.SINT-ELOY'
TE OOSTBURG
'OOSTBI RG Door tot nu toe onbe
kende oorzaak ontstond vrijdagmiddag,
omstreeks één uur brand in de dames
garderobe van de katholieke scholenge- j
meenschap .St-EIo.v' aan de Niemvstraat
te Oostburg. Twee leden van de Oost-
burgse brandweer die spoedig ter plaat
se was hadden voorzien van perslucht-
maskers - door de sterke rookontwikke
ling kon men zonder masker de kelder
ruimte niet binnenkomen - rnet behulp
an sneeuwblussers de brand snel on
der controle
Enkele damesmantels verbrandden ter
wijl een groter aantal schade opliep. De
leerlingen kregen vrijaf en werden met]
extra bussen naar huis vervoerd Er be-
staat het vermoeden dat de brand is ont
staan door het wegstoppen van een niet
voldoende gedoofde sigarettepeuk in een
jaszak-
Tijdig maatregelen nemen
ROTTERDAM Om het volledige industriële potentieel van de Gouden Delta
tot ontplooiing te kunnen brengen moeten infrastructurele maatrl<-n iri.üg
worden genomen. .De eerstvolgende zes tot twaalf maanden zijn kritiek mei het
oog op het nemen san beslissingen.' aldus het rapport van tie twee Amerikaan
se bureaus over de ontwikkeling van de Rotterdamse haven, als niet mis t. ver
stane waarschuwing voegt het eraan toe: .Als de benodigde Infrastructuur niet
op ti)d gereed is. zul In het deltagebied een chaos worden veroorzaakt en /ull"n
industrieën zich in bet buitenland gaan vestigen, hetgeen tol een financieel ver
lies vooi Nederland /.al lelden.'
De infrastructurele voorzieningen zijn even kostbaar als talrijk een uitge
breid nieuw wegennet binnen de delta en wegen naar het achterland, hoge
bruggen en tunnels, uitbreiding van her spoorwegnet voor vra>-ht- ■■■**»-
gier-vervoer, vaarwegen voor de binnenscheepvaart. Het deltagebu -i heeft ,-ol-
gens het rapport .behoefte aan een erote luchthaven toe: vra-htvrvo"! r - m-
binatie met een verzamel- en distributiecentrum voor containers en daarnaast
aan een net van betrekkelijk kleine, voor algemeen luchtverkeer geschikte
vliegvelden.
Met nadruk maken de Amerikaanse adviseurs een opmerking ovr dc prijs
van r.et water. d:e zo hoog wordt, dat industrieën met vee! waterverbruik
worden afgeschrikt van een vestiging in het Rotterdam:- havengebied of el
ders :n de delta Een studie van de verlaging van het watertarief verdient
aanbeveling," aldus het rapport.
De invloed van het regeringsbeleid is belangrijk bij de verdere industriële ont
wikkeling van Zuidwest-Nederland Volgens de be de onderzoeking-bureaus zijn
de lopende plannen van de overheid enigszins in strijd met die van :r.du.-tr eën
en houden zij bovendien niet voldoende rekening met de infrastructuur. Het
rapport adviseert daarom ook een heroverweging van het regeringsbeleid.
rtlei
lördlneerd i
De planning van nieuwe steden en dorpen i
verwachten industriële ontwikkeling voor wat betreft ligging, nmtnug e
schema van uitvoering. Industriële vestiging is ni«'t onvrenigha.ir mei
grenzende woongebieden, als er passende verordeningen voor dc ruimt'li i
dening worden vastgesteld. Belangrijk zyn ook de faciliteii'-n voor de r,
tie. Als die ontbreken, is niet te verwachten, dat de bedrijven voldoend
soneel kunnen aantrekken
Politie Sluis loste
twee misdrijven op
SLUIS De rijkspolitie te Sluis heeft
twee misdrijven opgelost De diefstal
van enkele weken geleden, waarmee,
ongeveer 1000,- was gemoeid, bleek;
te zijn gepleegd door mevrouw F. ust
Sluis.
De persoon, die het afgelopen weekein
de een spiegelruit van het café ,Geil-
man' te Sluis heeft ingegooid, werd op
gespoord in samenwerking met de rijks
wacht van Knokke. De dader bleek een
zekere R. uit Knokke te zijn, die de
ruit uit wraak vernielde.
TECHNISCH MANKEMENT
AAN BOOT .CHRISTINA'
KRUININGEN - De dubbeldeksveerboot
Prinses Christina" heeft vrijdagavond op
de dienst Kruiningen-Perkpolder een reis
verstek moeten laten gaan vanwege een
mankement in de machinekamer.
De auto's, die al aan boord waren ge
gaan voor de reis van tien voor zeven
naar KruinSngen, reden er weer af en
wachtten tot de andere boot op deze
route, de .Prins Bernhard' hen kon mee
nemen. Na een uur was het technische
euvel aan de .Christina' verholpen. Het
schip draaide toen weer mee ln de dienst.
De voltrekking van het hu
welijk van
K BES PLEIJTE
.JOKE BLAAKMAN
te Vlissingen op 17 decem
ber 1968. is wegens familie
omstandigheden tot nader
order uitgesteld.
Heden nam de Here tot
Zich, onze geliefde zus
ter en tante
op de leeftyd van 70
jaar.
Kapelle:
C. J. Wilsing-
Maartense
Winnipeg (Canada):
K. C. Maartense
D. Maartense-
de Gruijter
Neven en nichten
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
dinsdag 17 december
om 15.00 uur op de al
gemene begraafplaats
te Goes.
Kapelle
Goes, 13 december 1968
.Schild en Hof',-
Voorstad 80
Tot onze diepe droef
heid is plotseling van
ons weggenomen, onze
innig geliefde en zorg
zame moeder
ADRIAN A
KLEIN EPIEK
geb. Gabrïëlse,
weduwe van
Chrlstiaan Kleinepier,
op de leeftijd van 53
jaar.
Matthëus 5:5.
Bergen op Zoom:
Ria
Westkapelle:
Adrie en Rina
Westkapelle,
12 dec. 1968.
't Hout 2.
De begrafenis zal
plaatshebben op dins
dag 17 december 1968
om 12.00 uur,
Enige en algemene
kennisgeving.
Hiermede geven wfj
kennis van het nog vrij
onverwachts overlijden
van onze beste man en
vader
JAN SINKE
ex-employé
Holland-Amerikaljjn.
Mede namens de
familie:
N. Sinke-Ponjée
Theo
Jan
Souburg, 12 dec. 1968
Middenhofsingel 12.
De teraardebestelling
zal plaatshebben op
maandag 16 december,
vertrek Middenhofsin
gel 12, des namiddags
14.30 uur.
Heden werd plotseling
van ons weggenomen
onze geliefde schoon
zuster
ADKIANA
KLEINEPIER-
GABRÏÊLSE
op de leeftijd van 53
jaar.
Uit aller naam.
Fam. Kleinepier.
Zoutelande, 12 dec. '68.
Wy vroegen aan drs M. C. Ver
burg, directeur van liet E.T.I. voor
Zeeland, om zyn visie over het
rapport ,The greater delta region'.
Zyn commentaar is hiernevens af
gedrukt.
Slut uau pagina 1
vijf uur nnnder varen dan van de
visgronden naar Breskens. Heen en
terug betekent dat een verschil van
bijna een halve dag en dat is door
slaggevend. Pas op de tweede
plaats komt de prljsverwachtlng.
Het Is immers zo, dat prijsverschil
len tussen de verschillende vismij
nen in een ommezien worden geni
velleerd, doordat bij grote prijs
verschillen het aanbod aan de vis
mijn met de hoge prijzen ogenblik
kelijk toeneemt cn de "prijs daardoor
daalt' Ook de vissers zijn deze
mening toegedaan het tijdverlies
door het werken in een tijhaven
zoals Breskens weegt niet op te-
Sen dc tijd. die nodig is om van
ostende naar Breskens te varen
In de .toptijd' van de Breskense
haring waren het vooral de Urkers,
die voor de grote aanvoeren zorg
den. Maar zoals dat wel vaker hel
geval was. bleken de vissers uit
deze plaats de eersten te zijn, die
naar nieuwe mogelijkheden gingen
zoeken. Dit blijkt ooi: uit het feit.
dat een aantal Breskense- vissers
nu varen met schepen, die ze van
Urkers hebben overgenomen. De
Urker vloot bestaat nu voor een
belangrijk deel uit schepen met mo
toren van meer dan duizend paar-
dekrachten.
Over de vangsten van de sandat-
tieharing is men over het alge
meen niet optimistisch. In de
loop der jaren zijn deze terugge
lopen. Over de oorzaken tast
men voorlopig nog in het duis
ter. Het is niet zeker of de af
name van het aantal haringen
zijn oorzaak vindt in overbe-
vissing of dat deze op natuur
lijke wijze tot stand is gekomen
Dertig
Burgemeester Eekhout vertelde, dat
er omstreeks 1960 op topdagen zo n
dertig spannen in de Breskense ha
ven lagen. In die tijd werkte men
met speciale losploegen. In tegen
stelling tot andere havens was het
OOSTENDE De ris mijn, waar
Nederlandse vissers de Snndetti-,
haring aanvoeren.
(Foto PZC)
in Breskens toegestaan de haring
los in speciale vrachtwagens te
storten, waardoor de lostijd aan
zienlijk werd bekort. In Oostende
worden de haringen in kisten ge
pakt.
.Toch hebben we toen ai gezegd,
dal Breskens een zware dobber
zou hebben, als de EEG eenmaal
beter ging functioneren. Toen wa
ren we er al van overtuigd, dat de
\Issers dan de voorkeur zouden
geven aan Oostende'.
De invloed van het wegblijven van]
de haringvissers uit Breskens
overigens beperkt gebleven. De om
zet bleef stijgen en in dit verband
is het tekenend, dat vorige week de;
bouw van een koelcel en de ver-;
bouwing van de kantine en de vis-;
hal werden aanbesteed.
Bovendien is op de bijgevoegde
kaart het terrein ten zuiden van
Rotterdam aangegeven ln een orde,
van een zesde van de scheldeha-
ven tezamen. Wie geen Ijjd tot ie-!
zen heeft schrikt dan ook aanmerke
lijk minder. Van de terreinen die op
korfe termijn ter beschikking moeten
komen zijn alleen Tiengemeten en
liet huidige Sloecomplex aangeduid. Im
Zeeuwsch-Vlaanderen daarentegen j
niets, zelfs voor Duw Chemical niet.
Wat ook opvalt is dat wanneer het]
over de zuidelijke Delta gaat het
rapport zeer vaag wordt. Zo is een
kernenergiecentrale, die alleen in;
Zeeland kan komen, niet genoemd.;
Zelfs worden de kansen op alumini-j
umfabrieken gering geacht door de1
hoge stroomprijzen. De vaste Wes-
terscheldeverblnding is evenmin ver
meld. Ook was wanneer men over
baten en kosten spreekt de aanbe
veling van een agglomeratie-onder
zoek op haar plaats geweest. Daar
staat tegenover dat van een nieuwe,
Waterweg of haveningang bij Rot
terdam een studie wordt aanbevo
len. Hoe zit het dan met een moge
lijk grotere diepgang van de Wester
schelde? En waarom heeft een zo
onafhankelijk bureau het BaaLhoek-
plan zelfs niet genoemd? Dan is erj
nog de suggestie om bij aLle coör
dinatie in de Delta het Europoort-!
complex toch enigszins apart te
houaen
Er zijn natuurlijk positieve punten.
Zo wordt gepleit voor een regerings
programmering en strategie op
havengebied. Ook de opzet van de!
verschillende organen, waaronder
een financieel toporgaan, is for
meel goed doordacht
Alles bij elkaar echter is ons de
aanpak van het groene boekje veel
geloofwaardiger en beter na te re
kenen dan de interviewmethode.
Tot nader Inzien houden wy het dan
ook op de bescheidener prognose in
de Verkenningen. Dat wil zeggen op
de prioriteit van de Westerschelde,
die donderdag ook in de tweede ka
mer door de regering nog eens is
bevestigd.
Drs M. C. Verburg I
Enige algemene
kennisgeving.
Heden overleed na een
kortstondige ziekte on
ze geliefde vader, be
huwd- en grootvader
in de ouderdom van
ruim 85 jaar.
Den Haag:
C. Moerdijk
J. H. Moerdijk-Moes
Rotterdam:
C. A. Bom-Moerdijk
M. Bom
Den Haag"
J. H. Moerdijk
en verloofde
Goes, 13 dec. 1968
Bejaardentehuis
Rehoboth
Jasmijnstraat 2
De begrafenis zal
plaatshebben DV op
maandag 16 december
om 1460 uur te Oude-
lande.
Op uitdrukkelijk ver
zoek van de overledene
geen bloemen.
Heden overleed plotse
ling onze innig gelief
de en zorgzame doch
ter. zuster, behuwd
zuster en tante
ADRIAN A
KLEINEPIER-
GABRIËLSE
wed. van
Chrlstiaan Kleinepier,
op de leeftijd van bijna
54 jaar.
De Heer sterke ons
in dit zware verlies.
Matthëus 5:9
Westkapelle:
Wed. Gabriëlse-
Louwerse
Wed, Gabriëlse-
Roelse
Domburg:
C. Boo gaard-
Gabrïëlse
C. Boogaard
Westkapelle-
St. Gabrïëlse
E. J. Gabriëlse-
Verbage
Neven en nichten.
Westkapelle.
12 dec. 1968.
't Hout 2.
Hij mag nu eeuwig zin
gen van Gods goeder
tierenheid. Na een lang
durig, gedragen HJden,
werd van ons weggeno
men, onze Innig gelief
de man, vader en groot
vader, de heer
FRANS TAZELAAK
op de leeftyd van btjna
51 jaar.
IJzendijke:
C. Tazelaar-
Hamelink
Kinderen en klein
kinderen
IJzendijke post Water
landkerkje), 13 dec. '68
Gouden Polder D 5
De begrafenis zal
plaatsvinden op maan
dag 16 december te
Waterlandkerkje om
1500 uur, voorafge
gaan door een rouw
dienst in de geref. kerk
te Oostburg. Aanvang
14.00 uur.
Gelegenheid tot condo
leren na afloop in ge
bouw .Pro-Rege' te
Oostburg.
Het heeft God behaagd
na een smartelijk, doch
geduldig gedragen lij
den tot Zich te nemen,
onze geliefde broeder,
zwager en oom. de heer
FRANS TAZELAAK
op de leeftijd van bijna
51 jaar.
Matthëus 25 23
.Over weinig zijt gJJ
trouw geweest, over
veel zal ik u stellen, ga
ln tot het feest van uw
Heeri.
Oostburg:
S. Leenhouts-
Tazelaar
A. J. Leenhouts
Colijnsplaat:
M. Tazelaar
M. Tazelaar-Jansen
Oostburg:
L W. Verdutjn-
Tazelaar
A. J. Verduijn
Colijnsplaat:
H. Tazelaar
M. Tazelaar-Smit
En kinderen
Oostburg, 13 dec. 1968
Heden overleed vrij plotseling, na een langdurig,
doch geduldig gedragen lijden, onze lieve zuster,
tante, oudtante en nicht
JERINA FLIPSE
op de leeftijd van 73 jaar.
Haar diepbedroefde zusters, broers en verdere
familie.
Uit aller naam,
C- B. Flipse
Middelburg. 13 december 1968
De Ruijterstraat 48
De teraardebestelling zal plaatsvinden op dinsdag
17 december 1968 op de algemene begraafplaats
te Middelburg, om 13.00 uur.
De overledene ligt opgebaard in het mortuarium
van het Gasthuis. Bezoek dagelijks van 10.00 tot
31.00 uur en van 18.00 tot 19.00 uur.
Heden werd geheel onverwachts van ons wegge
nomen, mijn lieve man en onze vader en opa
JAN JAXSE
op de leeftijd van 68 jaar.
C. Janse-de Rijcke
H. Janse
J. Janse-van Solingen
I. Janse
C Janse-de Hamer
C. Janse
J. Janse-van der Linde
A. Janse
C. N. Janse-Blok
C. M, v. d. Guchte-Janse
\L v. d. Guchte
P. Janse
J. Janse-ae Jonge
P. Saaman-Janse
S. K. Saaman
S. Nagelkerke-Janse
G. Nagelkerke
N. Louwerse-Janse
W. Louwerse
J. Janse
NL Janse-Geerlings
W. Louwerse-Janse
A. Louwerse
J. Janse
I. Janse-de Jonge
M. Koolwijk-Janse
P. Koolwijk
En kleinkinderen
s-Heer-Arendskerke, 13 december 1968
Slotstraat 5
De begrafenis zal plaatshebben DV op dinsdag
17 deceiyber 1968 des middags om 12 uur vanuit
het Trefpunt.