Kanaalloodsen uiten
kritiek op kanaal
SCAPINO DANST IN ZEELAND
Chefloods Lambert
geeft visie van
van de
Velde
uw
drukker
Geen zware auto's Belgisch loodswezen
op provinciale weg
's-Gravenpolder
Beg
rip kweken
voor ,dat
gehuppel'
Fusie Veneco
begint resultaat
af te werpen
4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 10 DECEMBER I948 o|N
MIDDELBURG Met een
instructief, maar vooral toch
bijzonder leuk en artistiek
geslaagd programma is het
Scapino Ballet gisteren in de
Middelburgse Schouwburg
onder ZVU-auspiciën begon
nen aan een Zeeuwse tour
nee. Het gezelschap geeft de
ze week acht jeugdvoorstel
lingen voor het voortgezet
onderwijs: twee in Middel
burg, twee in Oostburg (van
daag. dinsdag), twee in Ter-
neuzen (woensdag) en twee
in Zierikzee (donderdag).
Scapino, dat zich nu al bijna
vijfentwintig jaar wijdt aan
het propageren van ballet on
der de jeugd van Nederland,
kreeg in Middelburg twee
maal een enthousiast ont
haal: de jeugd stelt de voor
stellingen bijzonder op prijs.
Daarmee beantwoordt het gezel
schap aan zijn belangrijkste taak:
het wil de jeugd dë dans in al-
gemene zin laten begrijpen, de
jeugd naar de schouwburg bren
gen en zo maken, dat ze ook
later i die schouwburg blijft
komen. Enkele cijfers zijn in
dit verband wel aardig. Afgelo
pen seizoen bereikte Scapino door
liet gehele land 110.000 jongelui,
van wie men de meeste in Xoord-
Holland (33 pel), Zuid-Holland
(21 procent) en Noord-Brabant
18 procent) vond. Zeeland maakt
.laarbij tegen de achtergrond
van een veel lager inwonertal
met ongeveer zes procent een
uitstekende indruk. In Friesland
bijvoorbeeld (0.53 pet) is Scapino
reel minder in de gelegenheid
het ballet bij de jeugd te bren-
Tot nu toe worden de voorstel
lingen in Zeeland gegeven voo:
leerlingen van het voortgezet on
derwijs. Scapino heeft intussen
nieuwe initiatieven ontwikkeld.
Zakelijke leider J. Uittien zal
binnenkort de Stichting Cultuur
spreiding Zeeland benaderen om
na te gaan of er belangstelling
bestaat voor .streekvoorstellin-
gen', die voor de drie hoogste
klassen van het lager onderwijs
en de onderbouw van het voort
gezet onderwijs worden gegeven
in theaters met een streekfunctie.
Men mikt in het bijzonder op de
jeugd uit de doroen, die dan in
een grote schouwburg kunnen ge-
- -*-"c theater-
.We vinden het spijtig', zo ver
telde de heer 'Uittien', dat tot nu
toe alleen wordt opgetreden vooi
het voortgezet onderwijs. Juist
voor de hogere klassen van het
lager onderwijs hebben we een
heel goed demonstratienrogram-
ma. Maar natuurlijk moet eerst de
Stichting Cultuurspreiding Zee
land zich hierover uitspreken
Wel uniek, deze stichting. Een
centraal punt. van waaruit alles
geregeld wordt. Dat heb je nog
nergens in Nederland, dan ver
val je ln een veelheid van orga
nisaties'.
Een andere pijl op Scapino's ar
tistieke boog is de kleine demon
stratie in aula's en gymna
stieklokalen van scholen die
nog meer een instructief en edu
catief karakter hebben. Een drie
tal dansers of danseressen geeft
zelf bij de dans een duidelijke
uitleg en door de mogelijkheid
van het. stellen van vragen ont
staat er een prettige wisselwer
king tussen toeschouwers en de
mensen van het gezelschap. Er
wordt daarbij verteld over fol
klore. klassiek, modern en he
dendaags ballet Een .inleiding
lot de dankskunst', waarbij vooral
'net contact tussen het jonge pu
bliek en de kunstenaar van be
lang is. ,De ideale toestand zou
zijn', aldus de heer Uittien. éérst
een demonstratie, daarna een
streekvoorsteiling. Men is dan al
van allerlei achtergronden op de
hoogte, waardoor men de voor
stelling beter begrijpt. Te vaak
hoor je nog: ik snap niets van
dat gehuppel. En er is toch een
tendens de kunstzinnige vorming
meer in verband te brengen mét
het onderwijs'
Overbezet
Scapino getroost zich heel wat
moeite om het. gehuppel te ver
duidelijken Per maand geelt
men door geheel Nederland, zo'n
20 tot 22 voorstellingen voor de
jeugd, een overbezet program
ma. Danser Torn de Graaf de
Scapino-figuur. die tussen de ver
schillende onderdelen door voor
onderhoudende en verrassende
toelichting zorgt vertelde
gisteren in Middelburg: .De groep
raakt overwerkt. Als we donder
dag in-Zierikzee. klaar zijn, moe
ten we vrijdag nog even naar
Sneek. Het zou veel gemakke
lijker zijn een rondreis te ma
ken. van plaats tot plaats te
Fragment uit ,Post Romantic',
waarmee Scapino het programma
opent, dat deze werk voor scholie
ren in verschillende Zeeuwse
plaatsen wordt opgevoerd.
trekken, maar dat is niet altijd
te verwezenlijken Je moet vaak
van de ene hoek van het land
naar de andere, omdat dit de
scholen nu eenmaal zo goed
uitkomt. Dan worden er bijzon-
Ier Imp.e dagen gemaakt, waar
bij de busreis het vermoeiendst
is. Niet de voorstellingen zelf.
De kinderen reageren vaak ver-
len dat ze blij zijn dat je er voor
rukkeüjk. Zc laten je echt voe-
uit Amsterdam komt En we
hebben in die achterliggende 25
jaar resultaten bereikt. Een van
de doelen is toch wel een ballet-
publiek voor latei te kweken.
Zeg maar dat wc ieder laar
100.000 kinderen bereiken, Daar
blijven toch wel wat balletoma-
nen van over. dat kan niet. an
ders. Onder de helangstellende
volwassenen is een vooruitgang
gesignaleerd van dertig procent.
Verheugend, maar het blijft een
vermoeiende job'. Het gezelschap
laat van die vermoeienissen niet
veel naar buiten merken. En
thousiast. maar ook zorgvuldig,
danst het ditmaal .Post Roman
tic' in een choreografie van
de Argentijn Ubaldi' .Auditie' van
Greetj'e Donker, van
Hans van Gulik, ,Zon en
maan' van de Australiër Dalman
en .Hoepels', waarin de Engel
se choreograaf Walter Gore alle
bewegingsmogelijkheden met hoe
pels heeft benut.
Van de achttien medewerkers
die de Zeeuwse tournee meema
ken. ziet men als solisten Mary.
Siegel. Willy Roemers. Toke Her
ben. Fred Wisden. Louise Frank
en Bert Terborgh.
'S-GRAVENPOLDER Van maandag j
jjl. af is de provinciale weg 's-Graven-
I polder-Hoedekenskerke van 300 meter
ivoor kilometerpaal 2 tot het einde van;
I de weg in beide richtingen gesloten voor
voertuigen, die een asdruk van 7 ton
Le boven gaan. De maatregel zal van
kracht blijven tot en met 31 maart
1969 of zoveel korter dan mogelijk of!
langer dan noodzakelijk mocht blijken, i
;De beperkende bepaling is aangegeven;
door middel van verkeersborden. De;
hoofdingenieur-directeur van de provin-1
ciale waterstaat heeft dit besluit ge- j
nomen, omdat zwaar verkeer momen- j
I teel ernstige schade dreigt toe te bren- j
I gen aan de weg.
De autobussen van de AMZ kunnen ovei
j het bewuste weggedeelte blijven rij- j
den.
Jubileumviering en
afscheid van
gepensioneerden
PZEM
MIDDELBURG - Vrijdagmiddag 20 de-
cember houdt de NV Provinciale" Zeeuw-
I se Elektriciteits-Maalsehappij een bij
eenkomst in de Schouwburg te Middel
burg, tijdens welke bestuur en directie
der vennootschap de personeelsleden uit
de gehele provincie, die in 1968 een
jubileum hebben gevierd, zullen huldi
gen. Tevens zal afscheid worden ge
nomen van de personeelsleden die in
1968 het bedrijf wegens pensionering
hebben verlaten. De dag zal worden
besloten met een -gemeenschappelijke
maaltijd.
MIDDELBURG (A.NP) De in juli:
van dit jaar gerealiseerde fusie tussen
de Zeeuwsehe, Heka en Sallnnd' thans;
verenigd onder de naam Veneco, be-'
gint haar resultaten af te werpen. Over;
de bedrijfsafdelingen deelt de directie)
■de dat de bedrijven Heka en Sal-;
halfjaar va"
.God soliiep niet alles in één dag;
ook liet kanaal Terncuzen-Gent niet.
Bij het plannen van het nieuwe ka
naal heeft men met van alles zo
veel mogelijk rekening gehouden.
Alle details heeft men gedegen door
gesproken, want een derggclyk pro
ject is veel te voornaam om iets
over liet hoofd te zien'. Dit filosofi
sche betoog is in beginsel de visie
van chef-loods E. C'. J. Lambert (63)
van het Belgische loodswezen te Gent
op het verbrede kanaal! racê.
Toch als hij zijn uitlatingen en argu
mentatie telkens met officiële brie
ven kan stutten, dan zegt hij uit
drukkelijk en bij herhaling: .Alle
gevallen staan omschreven in rappor
ten en brieven, dus het is met mijn
visie, maar onze visie'. De eerste
vraag over de communicatie wordt
onmiddellijk opgevangen met een
brief, die van 3 maart 1967 dateert.
Hierin staat onder meer, dat men op
genoemde datum een marifoonwal-
station (kanaal 11) te Terneuzen !n
gebruik heeft genomen, die doorsnee
een reikwijdte tot Zelzate heeft, al
dus leest de heer Lambert voor. Dit
kanaal 11 staat ten dienste van het
scheepvaartverkeer, zodat de bewe
gingen in de gaten kunnen worden
gehouden.
Deze bewegingen slaan echter, zo
blijkt uit welingelichte Nederland
se bron. uitsluitend op het schutten
van de scheepvaart in de Temeuzon-
se sluizen. De schepen kunner. via
kanaal 11 contact mei de sluizen
onderhouden, teneinde een schut-
beurt aan te vragen. De werkelijke
bewegingen van een schip op het
kanaal kunnen zodoende dus
niet van tijd geschecked worden.
Wel krijgen de brugwachters bij
tijds een seintje per telefoon dat
er een schip in aantocht is. De pei
ling van de positie van een schip
hangt nu in feite van hun zicht af.
Zelzate
land i
.-ol bezet zijn
geweest en rendabel hebben gewerkt
zodat zij, rekening houdende met de
tijdsomstandigheden, tevreden zijn over
de behaalde resultaten.
Had de Zeeuwsehe in het eerste half
jaar nog te kampen met onderbezetting
waardoor over de eerste 4 maanden
een klein verlies werd geleden, in het,
tweede halfjaar heeft zij vol bezet ge
draald en kan 1968 met: een bescheiden
resultaat worden afgesloten. Alle drie
bedrijven hebben voor het voorjaars-
seizoen 1969 een behoorlijk gevulde or- I
derportefcuille.
CBTB Schouwen
over de btw
ZIERIKZEE Dé*' ÖBtB-afdelingI
Schouwen-Duiveland houdt dinsdag 17
december in de koffiekamer van hel
Huis van Nassau te Zierikzee een bij
eenkomst. die zal zijn gewijd aan de
btw. Het onderwerp wordt ingeleid door
de directeur van liet boekhoudbureau
van de Zeeuwse CBTB. de heer P. S.
Marinussen. De vergadering begint om
half twee
De ontbrekende contactschakel tus
sen Zelzate en de haven van Gent
wordt volgens de heer Lambert zo
snel mogelijk gerealiseerd, Van Bel
gische zijde van het loodswezen heeft
men er op aangedrongen onverwijld
een vhf-installatie op de brug bij
Zelzate te plaatsen, deze apparatuur
zou voor 19 december moeten wor
den aangebracht. Over de onderlin
ge communicatie bij de schepen zegt
hij: vrijwel alle schepen hebben te
genwoordig vhf aan boord, dus als
zij contact met elkaar wensen, dan
bestaat er de mogelijkheid toe.
En het zal. denk ik, toch wel zo
zijn, dat op die schepen die geen
vhf hebben, de loodsen met porto
foons zullen worden uitgerust Dat
gebeurt ook op de Schelde'.
De lieer Lambert vindt bovendien
dat hel kanaal Terneuzen - Gent in
vergelijking tot de overige zeekana
len op de wereld er niet slecht van
af komt. Kn om aan te tonen dat
hij gelijk heeft, slaat hij een aantal
exacte getallen na, waarvan hij ten
slotte zegt: .Cijfers kun je niet
verwerpen. Dat is niet mijn visie,
maar dat zijn feiten'. Toch blijft
het kanaal Terneuzen - Gent een
onderdeurtje in verhouding tot het
Xoordzeokanaal. want daar heeft
men de breedte vermeerderd tot
zeker tweehonderd meter. Elke kn-
Verkoping woonhuis
Slot van pagina 1
moet per slot van rekening met zo'n
zeeschip met een flinke vaart de
sluizen ln. Je kan zo'n boot niet in
de vaarroute van de Schelde ge
strekt trekken, dan zit je al het
andere verkeer in de weg. Dus ge
beurt dat in de toeloop en dat valt
niet mee niet al die stiomlngen.
Er zou eigenlijk een regeling moe
ten worden getroffen namelijk: gro
te schepen alleen met stil water
naar binnen halen, want er ontstaat
altijd een groot risico als men de
schepen tegén de stromingen de slui
zen inbrengt. Daarom ts die toe
loop eigenlijk te kort'.
Van Bignoot
aan het woord
In een gesprek met de Belgische
kanaalloods Charles van Bignoot ko
men vrijwel dezelfde bezwaren naar
voren. Puntsgewijze stelt hij. dat het
op de eerste plaats van groot belang
is dat er een constant bemande VHF-
post in het havenkantoor te Gent
wordt ingericht, zodat zowel het op
varende als het afvarende scheep
vaartverkeer op elk gewenst tijd
stip contact met de haven kan op
nemen, teneinde te weten te komen
in welke positie of situatie een te
genligger verkeert. In zijn uitleg
over de huidige toestand van de on
derlinge communicatie bij de sche
pen verklaart Van Bignoot. dat al
les zich nu mm of meer op goed ge
luk afspeelt door te communiceren
met scheepvaartberichten. in de hoop
dat ze ook opgevangen worden. .Zo
iets moet eigenlijk niet nodig zijn.
Het is van importantie, dat we
steeds kunnen navragen waar een
ander schip zich op zeker moment
bevindt.'
In hetzelfde kader ziet Van Bignoot
als tweede belangrijke factor, dat
alle bruggen zo spoedig mogelijk
van een VHF-lnstalIatie dienen te
worden voorzien. .Voor mensen die
direct bil de scheepvaart betrokken
zijn, is in deze tijd een VHF-instal-
la.tie onontbeerlijk. Als wij met gro
te schepen over het kanaal komen
aanvaren, dan moeten wij ons in
laatste instantie op die mensen kun
nen verlaten. Ontbreekt zo'n com
municatiemogelijkheid, dan voorspel
ik, dat wc accrobatentoeren te zien
krijgen en dat er ongelukken ge
beuren. Heb je contact met de brug
wachters dan kun je meer begrip
voor een situatie opwekken. Wan1
sinds de nieuwe bruggen er zijn. ge
beurt het in feite maar al te vaak
dat je je schip inoet inhouden, om
dat men de bruggen te traag open
draait. Terwijl de brugwachters hun
uiterste beat doen moeten en dan
naai een wisselplaats met een groot
watervlak gehad, waar zeker twee
supers elkaar redelijk zouden kun
nen passeren
Kanaallood Van Bignoot acht het
ook noodzakelijk, da.t, indien er een
VHF-inslallatie op de brug van Zel
zate komt. er dan een bijzonder kun
dig persoon voor de bediening wordt
aangetrokken. .Op zo'n knooppunt
als Zelzate behoort een heel goede
trafficmaster te staan. Het moet op
zijn minst een bevaren persoon zijn,
die onmiddellijk kan constateren
welk vlees hij in de kuip heeft.' Al
deze ncvenrëgelingen voor de ka
naalscheepvaart ziet Van Bignoot
als zeer gunstig, teneinde, de geva
ren die altijd rondwaren, tot een mi
nimum te beperken.
Sleepmateriaal
pas moet kornen. vereist volgens Van
Bignoot ook de nodige kieskeurig-
- - grote
,De gedragingen van gr<
en zijn op een kanaal heel
ders dan in diep en vrij water. Wat
gebeurt er namelijk met schepen die
m een nauwe geul door schraal wa
ter varen: door de enorme massa-
waterverplaatsing die tegen de kant
wordt gedrukt, ontstaat er een
asymmetrische zuiging. Deze zui
ging heeft een bepaalde werking en
dan moet je neel goed opletten, dat
jij met het schip vaart en dat niet
het schip met jou vaart. Daarom
hoop ik dat er in de toekomst goed
sleepmateriaal gebruikt wordt, want
de kracht van sleepboten in open
water is niet te vergelijken met die,
op een kanaal. Dan ligt de situatie;
veel en veel moeilijker. En dat we-j
ten de sleepdiensten ook. want ik
heb gehoord dat Letzer bijvoorbeeld l
twee speciale sleepboten voor ka-f
naalaasistentie laat bouwei
Zuster Antonita
naar Kenia
GROEDE ln hotel .De Drie Konin-j
te Groede verkocht notaris A. H.
lil. v. d. Hoek uit Groede maandagniid-l
dag ten verzoeke van de erven Dossche-j
i Maas in het openbaar het woonhuis aanj
i de Everaarslaan 12 te Groede met bijbe-
j horend erf en tuin, groot 2.04 are. D»
iwoning werd voor 34.750,- van de;
Zaterdag 1.1. verlrak OT«er Aatonita.s"""'n aan
die het laatste hoofd geweest is van,
de sinds 15 augustus 1.1. opgeheven vglo-i
school te Sint-Jansteen naar het moe-I
derhuis te Oudenbosch. Zij blijft daar:
nog een paar weken om per 1 januarii Aan de TH te De'.ft slaagde voor het
naar de missie te Kenia (Afrika) te examen bouwkundig ingenieur de heer'
vertrekken. J. de Wilde, vroeger te Middelburg.)
Examens
E. C. J. LAMBERT
naalloods op hel Zeeuws-Ylain.
se kanaal zal daarom dit beeld et
voorbeeld nooit uit het oog verlieies.
omdat hij er namelijk zijn training,
lessen kreeg.
,Onze visie'
Uit een ander schrijven citeerde ft
heer Lambert de Belgische visie o;
de vaart op het kanaal. .Dus di:
ook niet mijn visie, maar onze viss»
Het kan noodzakelijk blijken dat e
in bepaalde gevallen cénrichtinp-
verkeer moet worden ingevoerd, se
als op andere zeekanalen. Een g«t
bestuurbaar schip heeft namelijk
anderhalf maal zijn breedte nodig
omdat zo'n schip een enorme water
druk tegen de kant geeft en hierdoor
ontstaat een zuiging. Dus als twos
superschepen elkaar in dergelijk»
omstandigheden zouden moeten pu-
seren, dan brengt dat grote gevaru
met ?<ich mee.' De heer Lanfe
haalt in dit verband ook de wissel
plaatsen aan waarbij hij verwijs
naar het brede water ter hoopt
van de Sidmar fabrieken. Uit Ks-
derlands commentaar blijkt evenm,
dat men hier doelbewust het kana
breed heeft gemaakt, anders-zoude
dé schepen nooit kunnen zwaaien.
De heer Lambert is inderdaad va
mening dat de grenspost met de vit
binnenvaartschepen tol op heden wj
steeds een probleem is geweest, mitr
hij zegt: .Daar komt vanaf 19 decee-
ber een verandering in. Ik heb aï
indertijd verschillende rapporto
hierover moeten maken. Aan k:
toestand als die opeenhoping vu
binnenvaartschepen moesten we ze
te ontkomen. Aanvankelijk zag ie
er naar uit dat het niet zo r:-
voudig scheen, want de Belgisch
douane werkt alleen overdag mie
de Nederlandse douane werkt dt{
en nacht. Gelukkig wordt dat b>
nenkort anders, want de Belgisch
en de Nederlandse grensautorits-
ten gaan samenwerken in één js-
bouw. Toch vrees ik dat er tocht-
tjjd wel een gedeelte van het ob
stakel zal overblijven'.
M. C. VAX DEK LIXDK
het SOGREAEH iSoclété Grenobloi-
se d'application et delude hydrali-
quej opgericht. Want nog elke dag!
neemt men proeven in een nagc-
maakte bocht van het Suezkanaal.
hoe precies de. werkingen van hel i
water op de reacties van een schip
zjjn. En omgekeerd natuurlijk.'
Enige kennisgeving.
t'
Heden is, gesterkt door
de genademiddelen der
H. Kerk, van ons heen
gegaan, onze geliefde
broer en oom
HERMAN
VAN DIERENDONCK
op de leeftijd van 63
jaar.
Familie
Van Dierendonck
Vlissingen, 8 dec. '68
Coosje Buskenstr. 55.
De gezongen uitvaart
dienst zal plaatshebben
op donderdag 12 de
cember. om 9 uur in
de parochiekerk van
O. L. Vrouw te Vlis
singen. gevolgd door de
begrafenis op het r-k
kerkhof aldaar.
KERKELIJKE
MUTATIES
NED. HKRV. KERK.
Beroepen te Hollandsche Veld Piet Ko-J
C. VAN BIGNOT
ook zullen doen de schepen zoveel
mogelijk vrije doorvaart te verle
nen.'
Waarom gedempt?
Volgens de heer Van Bignoot kun
nen de schepen persé tussen Terneu
zen en de staalfabrieken van Sid
mar helemaal niet zonder frequen
te communicatie, omdat er geen en
kele wisselplaats is. .Voorbij de tol
gaat het wel weer. omdat je dan op
liet Belgische gedeelte komt en dat
is een stuk breder dan het Neder
landse gedeelte. We hebben inder
tijd werkelijk met lede ogen aange
zien d«t men het stuk oude kanaal
van ongeveer 65 meter breed tussen
Driekwart en Sluiskil heeft gedempt.
Was dat niet gedaan, dan hadden
we in ieder geval halfweg het ka-
En wat ons loodsen betrelt; wij heb-j lijn te Scherpenisse; te Sint-Nicolaas-
ben ook flink met die zuiging te
maken, want voor ons is het de ka
naalbodem die spreekt. We zien wel
een grote kanaaloppervlakte, maar
het is uiteindelijk de kanaalvoet
waar we rekening mee moeten hou
den.'
ga (toezegging) H F. Meyer te Maas-j
sluis.
Bedankt voor Besoyen G. J. Rebel te
Waspik
GKREF. KERKEN.
j Beroepen te Bodegraven B. J. F. Schoep,!
Over de. toeloop van de Schelde naar vrijgemaakt predikant te Amstelveen, I
i..i 1-. rfd)e d(t f>eroep heeft aangenomen: le
nieuwe zeesluizen merkt
Bignoot nog op: .Het is bekend dat! Leiden K. HÓrtenslus te Harderwijk, i
hef jjaar een moeilijke manoeuvre i
zal blijven. Naarmate men die
GEMEENTEN
sluizen zuidelijker heeft gebouwd is Beroepen te Rniand-Bath L. Huis
de te maken bocht vanal de Schelde man te Vlaardingen
VRIJE EVANG. GEMEENTEN.
moeilijker geworden. Daarbij komt
dat de toeloop te kort is en dat de
haveningang in feite te smal is.' „I
Maar kanaallood. Van B.gnool .eet
er dan achteraf ook bg: .be laatste m* Rotterdam-Centrum,
laren is het aelukkig meer doorgc- CHR. GKItKI KKRKKV
drongen, dat kanaalbeloodslng^ 1
Sneek
Biesma te
een
speciaal vak is. Het is de ondervin- Beroepen
ding met de grotere tonnages ge- Lisse.
woest die dit heeft geleerd. InAangenomen naar Den Haag-West P.
Frankrijk heeft men niet voor niets1 N. Ribbers te Enschede-West.
Heden overleed, na een
geduldig gedragen lij
den, zacht en kalm,
onze innig geliefde
man, vader, behuwd-
en grootvader
NICOLAAS
MOERMAN
in de ouderdom van 78
jaar.
Nieuwdorp:
M. Moerman-
van Antwerpen
H. Moerman
J. Moerman-
Vereijzer
's-Heer-Arcndskcrke:
A. Moerman
T. Moerman-Traas
Klein- en achter
kleinkinderen
Nieuwdorp. 9 dec. '68
Coudorpsed(jk.
De begrafenis zal
plaatshebben DV op
donderdag 12 decem
ber 1968. des namid
dags 2 uur vanaf het
jeugdgebouw.
Nog vrij onverwacht is
heden, zacht en kalm.
van ons heengegaan,
na gesterkt te zijn
door de genademidde
len der H. Kerk. mfln
goede man en onze
goede vader, groot- en
overgrootvader
LEONARDUS
WILHELMUS
VAN EGERAAT
echtgenoot van
Maria Lammens,
op de leeftijd van 71
jaar.
Namens de familie,
A. J. Schutijser
Vlissingen, 8 dec. '68
Gravestraat 46
Condoleantieadres
Hogeweg 66.
De overledene is opge
baard in de rouwka
mer van het St.-Jo-
sephziekenhuis. Be
zoektijden van 10.30-
11.30 uur en van 16.00-
17.00 uur.
De gezongen uitvaart
dienst zal plaatshebben
op donderdag 12 de
cember, om 11 uur in
de parochiekerk van
O. L. Vrouw te Vlis
singen, gevolgd door
de begrafenis op het
r-k kerkhof aldaar.
Gelegenheid tot condo
leren na de begrafenis,
in 't Anker, Bonedijke-
straat 161.
Liever geen bezoek
PLAATS UW
FAMILIEBERICHTEN
IN DE PZC
Heden ging van ons
heen, na een langdurig
geduldig gedragen lij
den. onze geliefde
broeder, zwager en
oom
ADRIAAN
MATTHIJS
SAMPON
weduwnaar van
S. P. Burgel
in de ouderdom van
b(jna 79 jaar.
Fam. Sampon
Goes - Axel. 8 decem
ber 1968
Heden werd plotseling
van ons weggenomen
onze geliefde vader,
behuwd-, groot- en
overgrootvader
PIETER BRAAM
weduwnaar van
Jacomina
Haniievrjjk
in de ouderdom van
ruim 87 jaar.
Terscliuur:
J. Braam
L. C. Braam-Louisse
Baarland:
J. Braam
J. Braam-Evertse
M. C. Mol-Braam
J. C. Mol
Klein- en achter
kleinkinderen
Baarland. 9 dcc. 1968
Dorpsstraat 52
De begrafen'is zal
plaatshebben D.V. op
donderdag 12 doe. a.s.
des namiddags om
13.00 uur vanuit het
vereniglngsgebou w
I
I
RECTIFICATIE
H. H. Merkelijn
vrouwenarts,
woensdag
GEEN SPREEKUUR.
LKENDERT
MARINES
HOOGERWERF
hebben wij abusievelijk
vermeld: vertrek van
Callenfelsstraat 4 om
12.30 uur.
Dit moet zijn: 12.00
Met diep leedwezen geven wij kennis van het-
plotseling overlijden van onze zeer gewaardeerde
conciërge, de heer
\V. DINGEMANSE
Directeur, leraren, personeel en leer
lingen der gem. middelbare tech
nische school te Vlissingen