Eerste fabriek Shell-Chemie
in 1973 aan Moerdijk op toeren
Zeeuwse reacties
op Shell-Chemie
4
DORDTSE KIL OPREKKEN
TOT 8 M -NAP (20.000 TON)
Verdiepen
Kamerlid vraagt
opening van zaken
Geen
eisen
De Block weigert
inlichtingen
VUIL WATER
SHELL-CHEMIE
GAAT DOOR
WESTER-
SCHELDE
DIERENBESCHERMING NEEMT
VERZORGING DIERENTUIN OVER
1WUSTR1ESCHAP MOERDIJK WIL
KANAAL HOEKSCHE WAARD
ISRAËLISCHE
BOMiviEN
EEG MOGELIJK
TOCH NOG IN
SU IK ER AKKOORD
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 5 DECEMBER jty
BESLISSING IS NU OFFICIEEL
(Van een onzer redacteuren)
ROTTERDAM (GPD) De vestiging van Shell
Chemie op een nieuw aan te leggen industrie
terrein van ongeveer 2000 hectares bij Moerdijk
aan het Hollandsch Diep is nu officieel. Om te
beginnen zal in 1969 en 1970 een terrein van
150 hectares bouwrijp worden gemaakt, waar
op de eerste fabriek in 1973 zal kunnen draai
en. De uiteindelijke grootte van het Shell-ter-
rein by Moerdijk zal 500 hectares worden. In
een periode van tien jaar zal de Shell hier tot
750 miljoen investeren, zo deelde minister mr
L. de Block van economische zaken gistermor
gen in de tweede kamer mee, terwijl ongeveer
gelijktijdig twee persconferenties aan de gang
waren om het grote nieuws' wereldkundig te
maken. De Shell deed mededeling van haar plan
nen in RotterdamhetIndustrieschap Moerdijk'
van haar kant riep ook de journalisten bijeen
om het succes officieel te melden.
Shell zal starten met een personeelsbestand
van 300 tot 500 man; dit zal op de duur kunnen
uitgroeien tot 2.000 a 3.000 man. De toezegging
van de regering dat de Dordtse Kil zal worden
uitgediept om schepen tot 20.000 ton Moerdijk
te laten bereiken is wel de belangrijkste stap
geweest, die tot gevolg heeft gehad dat deze
vestiging voor Nederland kon worden behou
den.
Hoewel Antwerpen voor Shell-Chemie als ves
tigingsplaats lange tijd ,goed in de markt gele
gen heeft' (Shell moest er voor de grond 10
per m2 betalen; aan Moerdijk 20 per m2) is
de keuze toch op Moerdijk gevallen. .Onder
meer', zo vertelde mr J. R. H. van Schaik, pre
sident-directeur van Shell-Chemie, .door een
aantrekkelijke financiële tegemoetkoming van
de Nederlandse regering aan Shell van rond 10
miljoen, die verband houdt met de grote ver
schillen in grondprijzen tussen Rotterdam en
Antwerpen.
MOERDIJK liter komt Shell
Nederland Chemie NV, .op het
schorrengebted aan de zuidelijke
oever van het Hollandsch Diep.
Het Jndustrieschap Moerdijk'
gemeenten Zevenbergen, Klun-
dert, Hooge en Lage Ztvahtwe)
heeft het nieuwe bedrijf hier een
terrein aangeboden. Het is de
bedoeling dat in de jaren 1965
en 1970 een oppervlak van circa
150 ha bouwrijp wordt gemaakt.
Uiteindelijk zal het Shëll-terrein
circa 500 hectares gaan meten.
De dunne zwarte streep van
rechts naar links over de pagina
is de Rode Vaart, die uitmondt
in het Hollandsch Diep. Op de
achtergrond de beide Moerdijk-
brugaen.
(Luchtfoto Slagboom en Peeters)
Binnen een jaar heeft het zich aan Moerdijk allemaal voltrokken. In die tijd
werden plannen gemaakt, streekplannen gewijzigd en onderhandelingen gevoerd,
een procedure waarmee in de regel jaren zijn gemoeid. Rotterdamse gemeente
lijke diensten als het havenbedrijf, stadsontwikkeling en gemeentewerken heb
ben het Industrieschap Moerdijk geholpen.
Shell-Chemie heeft voor zijn verdere uitbreiding op Pernis geen ruimte meer.
In het Waterweggebied is evenmin grond beschikbaar voor de vestiging van
bedrijven, die niet direct aan diep vaarwater behoeven te liggen. Om toch te
kunnen profiteren van de toelevering uit Pernis moest woredn gezocht naar een
plaats die zich zo dicht mogelijk br} een concentratie van chemische bedrijven
zou liggen. Dat werd dus Moerdijk, zelfs dichter bij het centrum van Rotterdam
dan Europoort. De Shell heeft niet minder dan dertig vestigingsplaatsen bestu
deerd voor uiteindelijk tot de Moerdijk werd besloten-
Mede de doorslag daartoe heeft gegeven het feit dat rijkswaterstaat bereid is
de Dordtse Kil uit te diepen. Dit hoeft volgens het ministerie van verkeer en
waterstaat maar enkele miljoenen extra te kosten, omdat zij aansluit op werken
die toch ai worden ulgevoerd in het kader van het deltaplan en de verbreding
van de rivier voor de binnenvaat, die al in het voornemen lag.
De Dordtse Kil is met zijn diepte van
6,5 tot 7 m. - NAP op het ogenblik
tijdens hoogwater bevaarbaar voor sche-
rn met een diepgang van omstreeks
tot 6,5 m. (circa 4000 ton dw); de
breedte is plaatselijk echter zeer ge
ring (75 m.).
Als gevolg van de door uitvoering der
deltawerken te verwachten wijzigingen
in de stromingstoestand bij het split-
ringpimt te Dordrecht (Oude Maas -
Malregat - Dordtse Kil) zal dit punt
ln de jaren 1969 tot en met 1971
aanzienlijke verbetering ondergaan.
Daarbij zal ook het smalle traject bij
's-Gravendeel worden verbreed. Met het
oog op het drukke binnenscheepvaart-
verkeer langs de Dordtse Kil en de te
verwachten toeneming daarvan, is het
de bedoeling de vaarweg in de komen
de tien jaar nog verder te verbeteren
door de voor de scheepvaart niet on
gevaarlijke, smalle bocht halverwege de
rivier te verruimen en recht te trek
ken. De Kil zal dan, evenals de Oude
Maas. overal een breedte hebben van
circa 250 meter.
mogelijk de Kil te verdiepen tot 8 m. -
NAP. zonder dat dit merkbare gevolgen
zal hebben voor het waterloopkundige
en waterhuishoudkundlge regiem in het
noordelijk deltageb-.ed De rivier is dan
tijdens de hoogwateroerlode water- j
standen omstreeks 0.5 m. plus NAP1
bevaarbaar voor schepen met een diep-l
DEN HAAG (GPD) Het tweede-ka
merlid mr W. Aantjes (arp) heeft de
ministers van volkshuisvesting en ruim-!
telijke ordening, van economische zaken;
en van verkeer en waterstaat gevraagd!
of de regering het moment al aangebro
ken acht- om in een vergadering van de
vaste commissies voor volkshuisvesting.!
economische zaken en verkeer en water
staat opening van zaken te geven over!
de vestiging van het Shell-Chemle-eom-
plex.
De reeds afgelegde verklaring van de!
minister van economische zaken in de,
kamer acht hij een goede aanleiding
hiertoe. Op 2 augustus hadden de drie!
ministers in antwoord op vragen van i
het tweede-kamerlid Nijpels toczeggin-!
gen gedaan voor mededelingen aan de
genoemde kamercommissies Deze toe-
eegging werd herhaald in de openbare
commissievergadering van de vaste com-'
missie voor vólkshuisvesting en ruimte
lijke ordening van 33 oktober. De rege
ring zou het initiatief nemen voor de ge-1
zamenlljke vergadering.
gang van circa 7.5 meter (25 voet).
Volgeladen tankschepen met eeD derge
lijke diepgang treft men aan in de
klasse der 10.000 tonners. Een tanker
van 20.000 ton dw zou bij deze diep
gang en een niet te ongunstige verde
ling van de lading voor omstreeks 7(
procent kunnen worden afgeladen.
Nagegaan zal worden of het, gelet or
de waterloopkundige en waterhuishoud
kundlge reserves die ingebouwd dienen
te blijven verantwoord kan zijn de Kil
verder te verdiepen tot 8.50 m NAP.
In dat geval zou de rivier tijdens de
hoogwaterperiode bevaarbaar zijn voor
schepen met een diepgang van circa 8
meter (12.000 tonner volbeladen; 20.000
tonner 80 procent beladen). Voorshands
kan hierover echter geen enkele zeker
heid worden verstrekt. De ervaringen
met het ln 1970 door de voltooiing van
de Haringvliet afsluiting tot stand ge
komen noordelijke deltabekken zullen
moeten worden afgewacht voor uit
sluitsel kan worden gegeven. Aan een
nog verdergenoemde verdieping kan In
ieder geval niet worden gedacht.
Voor de werkgelegenheid in Brabant
is deze vestiging van bijzondere beteke
nis. Voor het bouwen van de fabrieken,
waarvan de aard nog niet vaststaat,
zijn 600 tot 1.000 man nodig.
Op de lange duur zou een vestiging ln
Antwerpen voor Shell Chemie wellicht
betere bedrijfs-economlsehe resultaten
hebben kunnen opleveren. Een tegemoet
koming ln de extra kosten en de bepa
ling van de grondprijs maken het voor
de Shell echter verantwoord toch voor
Moerdijk te kiezen als vestigingsplaats
voor de nieuwe uitbreidingen, aldus de
president-directeur van Shell Nederland
NV. ir J. R. H. van Schaik.
De belangrijkste factor die tot de keuze
Moerdijk heeft geleid, is de betrekke
lijk korte afstand met het petroche
misch centrum in Pernis. Daarbij heeft
het concern bijzonder zwaar laten we
gen. dat het als Nederlands bedrijf niet
graag naar het buitenland zou zijn ge
gaan. Evenzeer heeft men daarbij het
feit betrokken dat het met alle over
heidsinstanties. op welk niveau ook. de
beste verhoudingen heeft gehad, een
factor die zeer In het voordeel van ons
land uitvalt, vergeleken met de onge
wisse complicaties ln het buitenland.
De Shell zal voor de grond in Moer
dijk ƒ20 per vierkante meter gaan be
talen. In de loop van 25 jaar denkt het
de gehele optie tot 500 ha nodig te
hebben. De directie van Shell Neder
land NV hoopt van harte dat haar ves
tiging de komst van meer bedrijven
tot gevolg zal hebben, opdat op de
2000 ha Industriegrond bij Moerdijk
eenzelfde samenhang tussen de petro
chemische bedrijven kan ontstaan als
langs de Nieuwe Waterweg.
Voor de Shell is de verzekering van
rijkswaterstaat, dat de Dordtse Kil
bevaarbaar kan worden gemaakt voor
schepen tot 20.000 ton, voldoende. Het
heeft beslist, geen eisen gesteld ten
aanzien van het graven van een kanaal
door de Hoeksche Waard. Om het ver
voersprobleem te kunnen oplossen, zal
ongetwijfeld ook een aantal pijpleidin
gen moeten worden aangelegd. Uiter*!
aard zullen aan Shell eisen worden ge
steld ter bescherming van de milieu
hygiëne. Om een eenvormigheid in de
eisen te krijgen, zal een convenant wor
den opgesteld waarin deze eisen van
rijk. provincie en gemeenten worden
gebundeld, opdat de Shell met een in
stantie te maken zal hebben.
DEN HAAG Minister De Block (eco
nomische zaken) heeft gisteravond in de
tweede kamer geweigerd in te gaan op
het verzoek van de socialist Nederhorst
om opening van zaken te geven over de
voorwaarden, waaronder Shell-Chemie
zich aan de Moerdijk mag vestigen. ,Ik
zit hier om industrie aan te trekken. Als
de kamer daarin mee wil spreken t
zij op de stoel van de onderhandelaar
zitten en wordt ni\jn werk onmogelijk
gemaakt', aldus de bewindsman in een
heftige woordenwisseling met de opposi
tie.
De heer Nederhorst had gevraagd om
een nota, waarin zou worden omschre
ven welke consequenties de vestiging
op financieel en ruimtelijk gebied krijgt
en waarin zal worden aangegeven wel
ke maatregelen genomen worden om;
verontreiniging van lucht, water en1
bodem tegen te gaan.
De minister'bleek bereid de betrokken j
kamercommissie vertrouwelijk in te licta- J
ten, mits geen bedrijfsgegevens overge-1
legd zouden behoeven te worden. Drs j
Nederhorst, die daarom echter niet had
gevraagd, begreep niet waarom de con
sequenties van de vestiging op het ge-
bied van de ruimtelijke ordening en dej
volksgezondheid geheim zouden moeten)
blijven. Ook de heer Nypels d'66her- VL1SSINGEN
innerde de bewindsman tevergeefs aan
de belofte van minister Schut (ruimte
lijke ordening) om de kamer van de re
sultaten van de onderhandelingen op de
hoogte te houden.
De minister voerde aan, dat nog andere
bedrijven zich aan de Moerdijk zullen
vestigen en wilde daarom niet aangeven
welke voorwaarden de Shell zijn gesteld.
,Op die manier is het onmogelijk te on
derhandelen', zei hij.
(Van een onzer redacteuren)
DEN HAAG Het verontreinigd
afvalwater van de nieuwe vesti
ging van Shell Chemie aan Moer
dijk zal via de Westerschclde wor
den afgevoprd. En dan wnarsohijn-
lijk via de persleiding van W-Bra
bant naar Waarde. Het ministerie
van verkeer en waterstaat deelt
mee dat deze zeearm daarvoor
veel beter geschikt is dan het
Hollandsch Diep. Het heeft een
krachtige getijdebeweging, waar
door het afvalwater in sterke ma
te wordt verdund.
Dit betekent echter niet, dat men
nu onbeperkt afvalwater in de
Westerschelde kan lozen. Er zal
terdege gewaakt worden tegen
overbelasting en vergiftiging. Het
lozen van regenwater en ander ter.
reinwater levert eveneens proble
men op. De kwaliteit hiervan is
afhankelijk van de inrichting van
het terrein, de terréinhygiene enz.
waarvan de uiterste zorg zal die
nen te worden besteed. Dit water
zal grotendeels op het Hollandsch
Diep moeten afvloeien. Risico's
zullen ook hier zoveel mogelijk
vermeden moeten worden, aldus
het ministerie van verkeer en sva-
terstaat. Over de soorten van pro
cessen die men bij Shell Chemie
wil toepassen, kan nog niets wor
den gezegd. Een dergelijke grote
vestiging als deze geeft echter hoe
dan ook aanzienlijke hoeveelheid
verontreinigd afvalwater. De moge
lijkheid tot lozing ir 't Hollandsch
Diep is zeer beperkt en wel om de
volgende redenen: 1 Het water in
het Hollandsch Diep bestaat voor
het grootste gedeelte uit Rijnwa
ter. Dit water dient zo zuiver mo-
lïjk gehouden te worden. Evenals
in de bovenloop van de Rijn wor
den in Nederland vele plannen voor
zuivering gemaakt of reeds uitge
voerd. Een wet verontreiniging op
pervlakte wateren wordt op het
ogenblik behandeld in de eerste
kamer. Deze zal vermoedelijk be
gin 1970 in werking treden. De te
gen zeer hoge kosten geboekte
vooruitgang mag niet worden
prijsgegeven door nieuwe lozingen
van groot formaat toe te laten.
2 Als de deltawerken voltooid zijn
zal via de Vollceraksluis zoet wa
ter naar het zuidelijke deltabek
ken worden gestuurd. Het water
moet geschikt zijn voor het Inla
ten als supplotiewater in land
bouwgebieden. Voorts als grond
stof voor de drinkwatevoorzienlng
en voor de industrie. Gezien de ei
sen kan hieraan moeilijk worden
voldaan, indien 30 km stroomop
waarts van het inlaatpunt (de Vol-
Iteraksluizep) sterk verontreinigd
industrieel' afvalwater zou worden
geloosd. Slechts niet-verontreinigd
koelwater zal op het Hollandsch
Diep geloosd mogen worden.
Eigenaar in financiële moeilijkheden
Sluiting betekent
verlies voor Twente
nieuw terrein aangeboden. De
gj «l*
het thans gébraikfc Urt,
stond niet In verhouding met hrTu
betalen bedrag voor aanleg en onV,
i hond van een nieuwe dierentuin T
ENSCHEDE (GPD) De afdeling En- was slechts een van de moeifinL,1
schede van de dierenbescherming heeft JWMw.
dinsdag de verzorging overgenomen van! Ee" andere moeilijkheid was da» n,
HM dlerenpnkl
de levende have van uci un-iniiwin
Tropika. Naar men verwacht zal hier- neten. Het geld was op en er nas
mee wekelijks een bedrag van enkele: &e.d n,eerpom voedsel voor dt fo.
lionderden guldens gemoeid zijn. j F te kopen. Er zat voor de heer Ts
1 ke .mets anders op dan zijn bedrttfï
sluiten. Zolang de dieren n™
De eigenaar van dierenpark Tropika,
de heer G. Tieke. verkeert in dermate
grote financiële moeilijkheden dat hij
niet meer in staat is zijn dieren te ver
zorgen. Niet alleen zijn dierentuin, maar
ook zijn poeliersbedrijf is thans geslo-1 Enschodese dame betekent te
ten. Naar men verwacht zal de ver-: «Jr °"|larli Tr<>piki
- niot inn- nr> Uns- ens het verlies van haar baan sw
sluiten. Zolang de dieren nog nietr>
eigenaar verwisseld zijn, heeft d» l.
renbescherming het nu tot haaftïu
gerekend de dieren te onderhouden
zorging van de dieren niet lang op kos
ten van de dierenbescherming behoe
ven te geschieden. Verwacht wordt na-1 --ven
melijk dat de dieren overgenomen zul- grootsfe trekpleister van de dierentnjj.
verlies van haar baan!^
Sixma baronesse van Heemstra
met haar gedresseerde zwjjnen
len worden door de directie van onder! zij haalde
het dierenpark ir. Emnien. De, zelfs een
sluiting van Tropika betekent voor|
Twente het verlies van een belangrijke
toeristische trekpleister die dit zomer
seizoen volgens de eigenaar nog 50.000
bezoekers trok.
Tropika betekende voor de lieer
Tieke in het begin, enkele jaren
geleden toen hij zijn poeliersbedrijf
opende, een hobby. Toen het poeliers
bedrijf financiële problemen opleverde,
veroorzaakt door het wegblijven van
Duitse klanten, probeerde hij van zijn
hobby een beroep te maken. HU breid
de hèt vogelpark uit tot een kleine die
rentuin, waarin hij leeuwen, wolfshon
den, beren enz. plaatste tot zelfs een
kangoeroe toe. Met die kangoeroe had
hy overigens weinig geluk, want kort
nadat het beest aankwam sprong het
zich reeds een schedelbasisfractuur,
waarna het dezelfde dag overleed.
Gedresseerde zwijnen
Toen de heer Tieke meer de aandacht
op Tropika als dierentuin ging vesti
gen, beantwoordde het terrein niet lan
ger aan de bestemming. Voor de aan
leg van een nieuwe dierentuin bad de
gemeente de heer Tieke reed» een
(ADV ERTENTlEj
5 dec.
Freek koopt gauw
'n paar zakdoekjes,
't Kan nog net
I J op de valreep.
Bij de keuze van vestigingsplaatsen Is
ook het Sloegebied kandidaat geweest.
Dat Shell niet naar Vlissingen gaat be
tekent geen diskwalificatie voor de
waarde van deze vestigingsplaats. Het
gaf echter zelfs ongunstiger uitkomsten
dan Antwerpen.
De heer Van Schaik ontkende dat de
Nederlandse regering druk heeft uit
geoefend op Shell om het chemisch
complex aan de Moerdijk te vestigen.
•De regering heeft ons steeds vrijgela
ten hij het maken van studies', aldus
deze Shell directeur. Volgens hem heeft
Shell Chemie zich
vestigen, komt niet onverwachtst Al
geruime tijd was duidelijk gewor
den, dat het bedrijf andere vesti
gingsplaatsen niet meer in aanmer
king wilde doen komen', aldus de
commissaris der koningin in Zeeland,
mr J. van Aartsen, in een commen
taar.
Voorzitter H.E. M. Schaminee:
Dr Kortmann:
.studie naar het
overlegorgaan'
(Van een onzer redacteuren)
ROTTERDAM (GI'D) De voorzit
ter van liet industrieschap Moerdijk,
de Zevenbergse burgemeester H, E.
M. Schaminee, is voorstander van de
aanleg van een kanaal voor schepen
tot 40.000 ton door de Hoeksche
Waard. Het op de zuidelijke oever
van het Hollands Diep geprojec
teerde haven- en industriegebied
heeft volgens hem een vaarweg voor
grote schepen naar Europoort nodig.
Het is noodzakelijk de mogelijkheden
van de delta maximaal te benutten,
aldus de heer Schaminee gisteren op
een bijeenkomst van het Industrie-
schap Moerdijk ln het gemeentehuis
van Klundert. De Hoeksche Waard
moet bij de verdere ontwikkeling van
Rotterdam worden betrokken en een
groot kanaal, dat dit gebied door
snijdt, is een logische consequentie
van die gedachtengang.
Burgemeester Schaminee heeft voor
zijn ideeën steun gevonden m het feit
dat ,een aantal prominenten In de
Hoeksche Waard' zich heeft ge
schaard achter de aanleg van het ka
naal.
De commissaris der koningin
Noord-Brabant, dr C. N. M. Kort
mann, verzekerde, dat als er studie
van betere vaarwegen van Rotterdam
naar het gebied ten zuiden van de
Maasstad een kanaal door de Hoek
sche Waard oplevert, dit resultaat in
het Overlegorgaan zeehavenontwik
keling Zuidwest-Nederland op tafel
wordt gelegd.
De vrees voor luchtvervuiling Is. al
dus dr Kortmann, voorbarig. Alle
maatregelen zullen worden genomen
om verontreiniging van de lucht te
voorkomen. Voorts wordt er naar ge
streefd de aanleg van de pijplijding
naar Bergen op Zoom voor dé afweer
van Industrieel afvalwater gereed te
hebben op het ogenblik, dat de eerste t
fabriek van Shell-Chemie ln Moerdijk! zal vooral voor de huisvesting
in bedrijf wordt gesteld (1073). I we Moerdijkers zorgen.
ook Rotterdam geen pressie uitgeoefend
op de Nederlandse regering inzake de
Shell-vestiging aan de Moerdijk. Zoals
men weet heeft het havenbedrijf van
de Maasstad het Industrieschap Moer
dijk belangrijke steun gegeven bij de
ontwikkeling van de plannen voor een'
nieuw industriegebied.
De heer Van Schalk sprak overi
gens lovende woorden aan het adres
van dit industrieschap. .Ze hebben
de zaken daar zakelijk en voortva
rend aangepakt
Rotterdam heeft tot dusver het nieuwe
industriegebied Moerdijk bijgestaan met
op de ervaringen in Botlek en Europoort
gebaseerde adviezen Het havenbedrijf,
zal zich ook belasten met het aantrek-1
ken van bedrijven voor de resterende1
1500 hectare industriegrond. Op del
vraag of er al nieuwe belangstellendenI
zijn, zegt burgemeester H. E. M. Scha-f
minee, voorzitter van het Industrieschap
Moerdijk, dan ook rustig: .Dat weten ze
in Rotterdam'. Deze havenstad kan van
harte meewerken, omdat ze een zeer se-|
,Nu de kogel dan door de kerk is wil ik
nogmaals onderstrepen, dat het pro
vinciaal bestuur van Zeeland zich
nooit heeft verzet tegen dc vestiging
van een bedrijf als dit bij Moerdijk,
omdat het zo n vestiging geheel
in overeenstemming niet een der ook
door Zeeland onderschreven conclu
sies in het bekende groene boekje
toejuicht. Ik heb er, zo gezien,
dan ook geen moeite mee de ge
meenten in het betrokken gebied
met deze vestiging geluk te w
aldus mr Van Aartsen.
.Een vraag waarop ik op dit moment
nog geen antwoord kan geven is, of
de vestiging van het Shell-bedrijf
al dan niet het begin is van een
volwaardige zeehavenontwikkellng.
U weet', aldus de commissaris. ,dat
tegen een zodanige ontwikkeling aan
Zeeuwse zijde overwegende bezwa
ren bestaan. Zij zal namelijk de zo
gewenste en ook door regering en
partners in bet zeehavenoverleg
Zuid-West Nederland onderschreven
zeehavenontwikkeling van het Wes-
terscheldebekken alleen maar ach
terop kunnen brengen'
,Van de gedetailleerde voorwaarden, diei
de rijksoverheid aan Shell-Chennc
heeft gesteld, heb ik uiteraard nog
geen kennis kunnen nemen. Ik mag
veronderstellen, dat bij de overwe-1
gingen, die tot het besluit hebben,
geleid, een zeer evenwichtige afwe-j
ging van belangen heeft plaatsgevon-1
den. Concreter gezegd: dat niet al
leen economische factoren, maar ook!
de belangen van de ruimtelijke or
dening. waterstaatkundige aspecten
en zaken van milieu-hygiënc ene
adequate rol hebben gespeeld', aldus
Je commissaris der koningin'.
lectief uitgiftebeleid moet voeren. In het .wanneer het tensotte, zoals ik in
Europoortgebicd is nog een honderd
hectare aaneengesloten en wat .restan
ten' aanwezig. Op de Maasvlakte komen
alleen bedrijven, die voor aan- en/of af
voer, zijn aangewezen op .superschepen
tot 250.000 tdw. In verband met nog
veel onbenutte Industrieterreinen in j
Noordwest-Brabant zegt Industrieschap-
voorzitter Schaminee op zijn beurt, dat
ook Moerdijk ccn selectief beleid zal!
voeren Men wil met andere gemeente
samenwerken ook met Breda, dat niet
zijn 120.000 inwoners, tal van mogelijk
heden heeft op het gebied van onderwijs
kunst en recreatie voor de op den
duur 20.000 werknemers, die door de
Industrialisatie van Moerdijk nieuw
werk zullen krijgen.
Men rekent namelijk op een uitbreiding
van arbeidsplaatsen In de dlenslensei-
tor met 10.000. De plaats Zevenbergen
i- nieu-
Slot van pagina 1
Een Iraakse militaire woordvoerder
heeft gewaagd van zeven neergescho
ten Israëlische toestellen. De Jordann
se woordvoerder zei nog dat dinsdag
14 Jordaanse burgers werden gedood en
18 gewond bij Israëlische aanvallen.
Protest
Jordanië heeft de voorzitter van de Vei
ligheidsraad van Je VN een schrifte
lijk protest overhand'gd legen de |o.ig-
ste .Israëlische agressie 1 -e Jordan n
se regering zal hem van de verdei e
ontwikkeling op de noogce houden en
eist nog geen bijeenkomst van de raad.
Radio-Bagdad heeft rne'.cng gemaakt
van massabetogingen in de Iraakse
hoofdstad tegen .de Israëlische agres
sie'
Een Israëlische militairc woordvoerder
hoeft een Iraakse mededeling, dat zo-
ven Israëlische vliet tuigen zijn neer-
Pgeschoten, tegengesproken Volgen* hem
3'mi C' - ,g' directeur van het lis slechts één Israëlisch toestel vcrlo-
ETI voor Zeehmd: Moerdijk gefelici-, ren gegaan. De andere toestellen keer-
teerd. Ik gun het Brabant van harte, den onbeschadigd op hun bases terug.
der dagbladen gelezen heb, juist
dat het bedrijf in de fiscale sfeer,
faciliteiten z(|n geboden, gcljjk aan
die in het buitenland, dan heb ik
voor de toekomstige vestiging vt
bedrijven ln Zeeland alleen mar
goede verwachtingen', aldus mr Vf
Aartsen.
DRS ROEMERS
burgemeester drs D Roemers van Vlis
singen zei blij te zijn voor de werk
gelegenheid, dat hei bedrijf in Ne
derland gevestigd blijft. Tegen de
vestiging aan oMerdljk heb ik
5een enkel bezwaar mits dc Moer
ijk niet. uitgroeit tot een zeehaven
gebied, want dan had het bedrijf
beter naar hier kunren komen. Daar
hangt het vanaf' aldus drs Roemers.
Ie met haar bravourestuk',
televrsieuitzending. De Imf.
die in Twente bekend staat ah
groot dierenliefhebster, verdiende vnr
gens de heer Tieke honderd gulden Z'.
week met haar dressuur. Ook voor hui
is het Tropika-avontuur nu voorbij.
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG Er bestaat een
delijke kans dat de EEG alsnog
toetreden tot de internationale
kerovereenkomst.
Minister Lardinois (landbouw!
heeft de tweede kamer er gisteren
op gewezen, dat de nieuwe aanpak
van de landbouwpolitiek daartoe
reële mogelijkheden schept.
Een motie van de KVP-er Westertm
waarin de regering wordt gevraagd ora
pogingen te doen om de EEG alsnog ij
het akkoord te krijgen, zei de minister
te beschouwen als een steun voor rfij
beleid.
De kamer accepteerde de motie md
overgrote meerderheid. Alleen de bos!
rengroeperingen stemden tegen, omda'
zij vreesden voor nadelige gevolgen van
EEG-deelneming aan het suikerakkoord
voor de Nederlandse suikerbietenverbou-
wers.
Over de betekenis van de sulkeroverten-
komst voor de arme landen werd zeer
verschillend gedacht. Drs Zijlstra (ar)
herinnerde eraan da* ook de Zutdafri-
kaanse suikercultuur ervan zou profi
teren. Met het oog op de gevolgen, dl#
de overeenkomst voor de Nedertandn
landbouw kan hebben, riep hij daarom
uit: ,en de boeren op Schouwen-Duln-
land zijn mij minstens zo lief als die Li
Zuid-Afrika'.
De heren lmkamp (d '66) en Van di
Brake (boeren) vroegen naar de n
lijkheden om Rusland en Cuba,
suikerproducenten van betekenis,
ten de overeenkomst te houden omdat «j
j er weinig voor zeiden te voelen die lat-
den te steunen.
Minister Lardinois zag daar we!n!|
kansen toe. Hij wees erop, dat Cuba bh-
voorbeeld moeilijk buiten het akkoord
gehouden kan worden, omdat het ver
reweg het belangrijkste suikerexport»-
rende ontwikkelingsland ls.
VEER MAASSLUIS-
ROZENBURG IN
JANUARI DUURDER
MAASSLUIS (GPD) Met tn|U|
van I januari zal het tareif van het veer.
dat Maassluis met Rozenburg verbindt,
worden verhoogd. De vccrklanten dl'
Ik ben biy dat er b(j deze beslissing %„an de ande 1r« kaat ko™p" kunnen
zo duidelijk is vastgesteld dat de; *oor het oude tarief overvaren. Hrt
Dordtse Kil wordt opgerekt en dat er voor '"et veer Den Bnel-Roin-
burg zal namelijk nog voorlopig blljTM
gehandhaafd tot en met juli 1970.
De verhoging van de overtochtprijs v>:
Maassluis naar Rozenburg zal vu
kracht worden als provinciale staten
een desbetreffend voorstel van gedepu
teerde staten steunen. Het voorste!
wordt gemotiveerd met de sterk geste
gen kosten, die een groot tekort ople
veren voor dit veer (voor 1970 geraamd
op ruim 1.750.000.- als het: oude tarief
gehandhaafd zou blijven). Men wil dit
bedrag terugbrengen tot ten hoogste
acht ton. Voortaan zal men een kwartje
per persoon moeten betalen voor een
enkele reis. Het was 15 cent, zodat (Ie
verhoging omstreeks 66 pet bedraagt
Met een fiets wordt het twee kwartjte,
hetgeen een verdubbeling van het oude
veergeld betekent. Voor degene die met
een bromfiets of motor naar de over
kant willen, wordt het tarief van twee
op drie kwartjes gebracht. Per auto
kost het voortaan 2.- (was 1,251.
Een vrachtauto boven de 2.000 kilo komt
van drie op vijf gulden en een nog
zwaardere (boven 5 ton) gaat van
naar elf gulden. De knipkaarten worden
naar verhouding duurder.
Commissie ingesteld
bijzonder regionaal
welziinsbeleid
DEN HAAG (ANP) De minUtt
van cultuur, recreatie en maatschappe
lijk werk, dr. M. A. M. Klomné. heelt
de interdepartementale Commissie Sti
muleringsgebieden en de Commissie voor
Gebieden met Bijzondere Structuurver
anderingen opgeheven onder gelijktij
dige Instelling van een Interdepartemen
tale Commissie Bijzonder Regionaal
Welzijnsbeleid (BRW), Deze commissi»
is belast met de advisering omtrent d»
voorbereiding en de uitvoering van het
bijzonder regionaal welzijnsbeleid.
De beleidsvoorbereidende taak omvat 't
voortdurend waarnemen van de wel-
zijnssituatie in de verschillende lands
delen en het signaleren van eventuele
tekorten en structurele problemen ten
aanzien van de maatschappelijke ont
wikkeling. De beleidsuitvoerende taak
omvat de inhoudelijke vormgeving aan
en de technische uitvoering van het voor
bepaalde gebieden vastgestelde cq vast
te stellen bijzonder welzijnsbeleid.
De commissie brengt desgevraagd
of uit eigen beweging haar adviezen
uit aan de minister van cultuur, recre
atie en maatschappelijk werk, die als
coördinator optreedt voor de ministers
van binnenlandse zaken, en van land
bouw en visserij, en de staatssecretaris
sen van onderwijs en wetenschappen en
van sociale zaken en volksgezondheid.
Minister Klompé heeft dr. G. Hendriks,
directeur-generaal voor maatschappelij
ke ontwikkeling van het ministerie van
cultuur, recreatie en maatschappelijk
werk benoemd tot voorzitter van de com
missie.
geen nieuw kanaal door de Hoeksche
Waard woardt aangelegd. Zo zal
.Moerdijk' geen concurrent zijn als
zeehavengebied. Tenzij men doorgaat
om gemakkelijk eenmaal gemaakte
planologische tekeningen te herzien.
Maar dat kan ik haast niet aanne-
De heer Verburg had begrepen dat bij
het zoeken naar een vestigingsplaats
liet Sloegebied voor Moerdpk geen ge
vaarlijke concurrent ls geweest. Ant
werpen, om zjjn agglomeratlevoorde-
len. Zeeland kan er deze, les uit trek
ken: ,Het wordt tijd, dat het Wester-
scheldebekken ook tot een agglome
ratie uitgroeit. Op papier Is In het
Sloegebied alles wel in orde; men
heeft goede moed op de toekomst,
maar je moet het eerst zien.
En als je dan ziet hoe gemakkelijk het
in Moerdijk gaat en hoeveel moeite
het kost om Terneuzen een deugdelij
ke havenaccommodatie te verlenen,
dan is dat toch maa een heel ver
haal'.
Burgemeester H. M. Schaminee, voor
zitter van het Industrieschap Moer
dijk, zei gisteren dat er in het hele
spel om de gunst van Shell-Chemie
voor Moerdijk .reële. Irritante en ver
makelijke opponenten' zijn geweest.
De heer Verburg had graag gezien
dat deze Industriesehapsvoorzitter
man en paard had genoemd.