Eerste fabriek Shell-Chemie in 1973 aan Moerdijk op toeren Zeeuwse reacties op Shell-Chemie 4 DORDTSE KIL OPREKKEN TOT 8 M -NAP (20.000 TON) Verdiepen Kamerlid vraagt opening van zaken Geen eisen De Block weigert inlichtingen VUIL WATER SHELL-CHEMIE GAAT DOOR WESTER- SCHELDE DIERENBESCHERMING NEEMT VERZORGING DIERENTUIN OVER 1WUSTR1ESCHAP MOERDIJK WIL KANAAL HOEKSCHE WAARD ISRAËLISCHE BOMiviEN EEG MOGELIJK TOCH NOG IN SU IK ER AKKOORD PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 5 DECEMBER jty BESLISSING IS NU OFFICIEEL (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM (GPD) De vestiging van Shell Chemie op een nieuw aan te leggen industrie terrein van ongeveer 2000 hectares bij Moerdijk aan het Hollandsch Diep is nu officieel. Om te beginnen zal in 1969 en 1970 een terrein van 150 hectares bouwrijp worden gemaakt, waar op de eerste fabriek in 1973 zal kunnen draai en. De uiteindelijke grootte van het Shell-ter- rein by Moerdijk zal 500 hectares worden. In een periode van tien jaar zal de Shell hier tot 750 miljoen investeren, zo deelde minister mr L. de Block van economische zaken gistermor gen in de tweede kamer mee, terwijl ongeveer gelijktijdig twee persconferenties aan de gang waren om het grote nieuws' wereldkundig te maken. De Shell deed mededeling van haar plan nen in RotterdamhetIndustrieschap Moerdijk' van haar kant riep ook de journalisten bijeen om het succes officieel te melden. Shell zal starten met een personeelsbestand van 300 tot 500 man; dit zal op de duur kunnen uitgroeien tot 2.000 a 3.000 man. De toezegging van de regering dat de Dordtse Kil zal worden uitgediept om schepen tot 20.000 ton Moerdijk te laten bereiken is wel de belangrijkste stap geweest, die tot gevolg heeft gehad dat deze vestiging voor Nederland kon worden behou den. Hoewel Antwerpen voor Shell-Chemie als ves tigingsplaats lange tijd ,goed in de markt gele gen heeft' (Shell moest er voor de grond 10 per m2 betalen; aan Moerdijk 20 per m2) is de keuze toch op Moerdijk gevallen. .Onder meer', zo vertelde mr J. R. H. van Schaik, pre sident-directeur van Shell-Chemie, .door een aantrekkelijke financiële tegemoetkoming van de Nederlandse regering aan Shell van rond 10 miljoen, die verband houdt met de grote ver schillen in grondprijzen tussen Rotterdam en Antwerpen. MOERDIJK liter komt Shell Nederland Chemie NV, .op het schorrengebted aan de zuidelijke oever van het Hollandsch Diep. Het Jndustrieschap Moerdijk' gemeenten Zevenbergen, Klun- dert, Hooge en Lage Ztvahtwe) heeft het nieuwe bedrijf hier een terrein aangeboden. Het is de bedoeling dat in de jaren 1965 en 1970 een oppervlak van circa 150 ha bouwrijp wordt gemaakt. Uiteindelijk zal het Shëll-terrein circa 500 hectares gaan meten. De dunne zwarte streep van rechts naar links over de pagina is de Rode Vaart, die uitmondt in het Hollandsch Diep. Op de achtergrond de beide Moerdijk- brugaen. (Luchtfoto Slagboom en Peeters) Binnen een jaar heeft het zich aan Moerdijk allemaal voltrokken. In die tijd werden plannen gemaakt, streekplannen gewijzigd en onderhandelingen gevoerd, een procedure waarmee in de regel jaren zijn gemoeid. Rotterdamse gemeente lijke diensten als het havenbedrijf, stadsontwikkeling en gemeentewerken heb ben het Industrieschap Moerdijk geholpen. Shell-Chemie heeft voor zijn verdere uitbreiding op Pernis geen ruimte meer. In het Waterweggebied is evenmin grond beschikbaar voor de vestiging van bedrijven, die niet direct aan diep vaarwater behoeven te liggen. Om toch te kunnen profiteren van de toelevering uit Pernis moest woredn gezocht naar een plaats die zich zo dicht mogelijk br} een concentratie van chemische bedrijven zou liggen. Dat werd dus Moerdijk, zelfs dichter bij het centrum van Rotterdam dan Europoort. De Shell heeft niet minder dan dertig vestigingsplaatsen bestu deerd voor uiteindelijk tot de Moerdijk werd besloten- Mede de doorslag daartoe heeft gegeven het feit dat rijkswaterstaat bereid is de Dordtse Kil uit te diepen. Dit hoeft volgens het ministerie van verkeer en waterstaat maar enkele miljoenen extra te kosten, omdat zij aansluit op werken die toch ai worden ulgevoerd in het kader van het deltaplan en de verbreding van de rivier voor de binnenvaat, die al in het voornemen lag. De Dordtse Kil is met zijn diepte van 6,5 tot 7 m. - NAP op het ogenblik tijdens hoogwater bevaarbaar voor sche- rn met een diepgang van omstreeks tot 6,5 m. (circa 4000 ton dw); de breedte is plaatselijk echter zeer ge ring (75 m.). Als gevolg van de door uitvoering der deltawerken te verwachten wijzigingen in de stromingstoestand bij het split- ringpimt te Dordrecht (Oude Maas - Malregat - Dordtse Kil) zal dit punt ln de jaren 1969 tot en met 1971 aanzienlijke verbetering ondergaan. Daarbij zal ook het smalle traject bij 's-Gravendeel worden verbreed. Met het oog op het drukke binnenscheepvaart- verkeer langs de Dordtse Kil en de te verwachten toeneming daarvan, is het de bedoeling de vaarweg in de komen de tien jaar nog verder te verbeteren door de voor de scheepvaart niet on gevaarlijke, smalle bocht halverwege de rivier te verruimen en recht te trek ken. De Kil zal dan, evenals de Oude Maas. overal een breedte hebben van circa 250 meter. mogelijk de Kil te verdiepen tot 8 m. - NAP. zonder dat dit merkbare gevolgen zal hebben voor het waterloopkundige en waterhuishoudkundlge regiem in het noordelijk deltageb-.ed De rivier is dan tijdens de hoogwateroerlode water- j standen omstreeks 0.5 m. plus NAP1 bevaarbaar voor schepen met een diep-l DEN HAAG (GPD) Het tweede-ka merlid mr W. Aantjes (arp) heeft de ministers van volkshuisvesting en ruim-! telijke ordening, van economische zaken; en van verkeer en waterstaat gevraagd! of de regering het moment al aangebro ken acht- om in een vergadering van de vaste commissies voor volkshuisvesting.! economische zaken en verkeer en water staat opening van zaken te geven over! de vestiging van het Shell-Chemle-eom- plex. De reeds afgelegde verklaring van de! minister van economische zaken in de, kamer acht hij een goede aanleiding hiertoe. Op 2 augustus hadden de drie! ministers in antwoord op vragen van i het tweede-kamerlid Nijpels toczeggin-! gen gedaan voor mededelingen aan de genoemde kamercommissies Deze toe- eegging werd herhaald in de openbare commissievergadering van de vaste com-' missie voor vólkshuisvesting en ruimte lijke ordening van 33 oktober. De rege ring zou het initiatief nemen voor de ge-1 zamenlljke vergadering. gang van circa 7.5 meter (25 voet). Volgeladen tankschepen met eeD derge lijke diepgang treft men aan in de klasse der 10.000 tonners. Een tanker van 20.000 ton dw zou bij deze diep gang en een niet te ongunstige verde ling van de lading voor omstreeks 7( procent kunnen worden afgeladen. Nagegaan zal worden of het, gelet or de waterloopkundige en waterhuishoud kundlge reserves die ingebouwd dienen te blijven verantwoord kan zijn de Kil verder te verdiepen tot 8.50 m NAP. In dat geval zou de rivier tijdens de hoogwaterperiode bevaarbaar zijn voor schepen met een diepgang van circa 8 meter (12.000 tonner volbeladen; 20.000 tonner 80 procent beladen). Voorshands kan hierover echter geen enkele zeker heid worden verstrekt. De ervaringen met het ln 1970 door de voltooiing van de Haringvliet afsluiting tot stand ge komen noordelijke deltabekken zullen moeten worden afgewacht voor uit sluitsel kan worden gegeven. Aan een nog verdergenoemde verdieping kan In ieder geval niet worden gedacht. Voor de werkgelegenheid in Brabant is deze vestiging van bijzondere beteke nis. Voor het bouwen van de fabrieken, waarvan de aard nog niet vaststaat, zijn 600 tot 1.000 man nodig. Op de lange duur zou een vestiging ln Antwerpen voor Shell Chemie wellicht betere bedrijfs-economlsehe resultaten hebben kunnen opleveren. Een tegemoet koming ln de extra kosten en de bepa ling van de grondprijs maken het voor de Shell echter verantwoord toch voor Moerdijk te kiezen als vestigingsplaats voor de nieuwe uitbreidingen, aldus de president-directeur van Shell Nederland NV. ir J. R. H. van Schaik. De belangrijkste factor die tot de keuze Moerdijk heeft geleid, is de betrekke lijk korte afstand met het petroche misch centrum in Pernis. Daarbij heeft het concern bijzonder zwaar laten we gen. dat het als Nederlands bedrijf niet graag naar het buitenland zou zijn ge gaan. Evenzeer heeft men daarbij het feit betrokken dat het met alle over heidsinstanties. op welk niveau ook. de beste verhoudingen heeft gehad, een factor die zeer In het voordeel van ons land uitvalt, vergeleken met de onge wisse complicaties ln het buitenland. De Shell zal voor de grond in Moer dijk ƒ20 per vierkante meter gaan be talen. In de loop van 25 jaar denkt het de gehele optie tot 500 ha nodig te hebben. De directie van Shell Neder land NV hoopt van harte dat haar ves tiging de komst van meer bedrijven tot gevolg zal hebben, opdat op de 2000 ha Industriegrond bij Moerdijk eenzelfde samenhang tussen de petro chemische bedrijven kan ontstaan als langs de Nieuwe Waterweg. Voor de Shell is de verzekering van rijkswaterstaat, dat de Dordtse Kil bevaarbaar kan worden gemaakt voor schepen tot 20.000 ton, voldoende. Het heeft beslist, geen eisen gesteld ten aanzien van het graven van een kanaal door de Hoeksche Waard. Om het ver voersprobleem te kunnen oplossen, zal ongetwijfeld ook een aantal pijpleidin gen moeten worden aangelegd. Uiter*! aard zullen aan Shell eisen worden ge steld ter bescherming van de milieu hygiëne. Om een eenvormigheid in de eisen te krijgen, zal een convenant wor den opgesteld waarin deze eisen van rijk. provincie en gemeenten worden gebundeld, opdat de Shell met een in stantie te maken zal hebben. DEN HAAG Minister De Block (eco nomische zaken) heeft gisteravond in de tweede kamer geweigerd in te gaan op het verzoek van de socialist Nederhorst om opening van zaken te geven over de voorwaarden, waaronder Shell-Chemie zich aan de Moerdijk mag vestigen. ,Ik zit hier om industrie aan te trekken. Als de kamer daarin mee wil spreken t zij op de stoel van de onderhandelaar zitten en wordt ni\jn werk onmogelijk gemaakt', aldus de bewindsman in een heftige woordenwisseling met de opposi tie. De heer Nederhorst had gevraagd om een nota, waarin zou worden omschre ven welke consequenties de vestiging op financieel en ruimtelijk gebied krijgt en waarin zal worden aangegeven wel ke maatregelen genomen worden om; verontreiniging van lucht, water en1 bodem tegen te gaan. De minister'bleek bereid de betrokken j kamercommissie vertrouwelijk in te licta- J ten, mits geen bedrijfsgegevens overge-1 legd zouden behoeven te worden. Drs j Nederhorst, die daarom echter niet had gevraagd, begreep niet waarom de con sequenties van de vestiging op het ge- bied van de ruimtelijke ordening en dej volksgezondheid geheim zouden moeten) blijven. Ook de heer Nypels d'66her- VL1SSINGEN innerde de bewindsman tevergeefs aan de belofte van minister Schut (ruimte lijke ordening) om de kamer van de re sultaten van de onderhandelingen op de hoogte te houden. De minister voerde aan, dat nog andere bedrijven zich aan de Moerdijk zullen vestigen en wilde daarom niet aangeven welke voorwaarden de Shell zijn gesteld. ,Op die manier is het onmogelijk te on derhandelen', zei hij. (Van een onzer redacteuren) DEN HAAG Het verontreinigd afvalwater van de nieuwe vesti ging van Shell Chemie aan Moer dijk zal via de Westerschclde wor den afgevoprd. En dan wnarsohijn- lijk via de persleiding van W-Bra bant naar Waarde. Het ministerie van verkeer en waterstaat deelt mee dat deze zeearm daarvoor veel beter geschikt is dan het Hollandsch Diep. Het heeft een krachtige getijdebeweging, waar door het afvalwater in sterke ma te wordt verdund. Dit betekent echter niet, dat men nu onbeperkt afvalwater in de Westerschelde kan lozen. Er zal terdege gewaakt worden tegen overbelasting en vergiftiging. Het lozen van regenwater en ander ter. reinwater levert eveneens proble men op. De kwaliteit hiervan is afhankelijk van de inrichting van het terrein, de terréinhygiene enz. waarvan de uiterste zorg zal die nen te worden besteed. Dit water zal grotendeels op het Hollandsch Diep moeten afvloeien. Risico's zullen ook hier zoveel mogelijk vermeden moeten worden, aldus het ministerie van verkeer en sva- terstaat. Over de soorten van pro cessen die men bij Shell Chemie wil toepassen, kan nog niets wor den gezegd. Een dergelijke grote vestiging als deze geeft echter hoe dan ook aanzienlijke hoeveelheid verontreinigd afvalwater. De moge lijkheid tot lozing ir 't Hollandsch Diep is zeer beperkt en wel om de volgende redenen: 1 Het water in het Hollandsch Diep bestaat voor het grootste gedeelte uit Rijnwa ter. Dit water dient zo zuiver mo- lïjk gehouden te worden. Evenals in de bovenloop van de Rijn wor den in Nederland vele plannen voor zuivering gemaakt of reeds uitge voerd. Een wet verontreiniging op pervlakte wateren wordt op het ogenblik behandeld in de eerste kamer. Deze zal vermoedelijk be gin 1970 in werking treden. De te gen zeer hoge kosten geboekte vooruitgang mag niet worden prijsgegeven door nieuwe lozingen van groot formaat toe te laten. 2 Als de deltawerken voltooid zijn zal via de Vollceraksluis zoet wa ter naar het zuidelijke deltabek ken worden gestuurd. Het water moet geschikt zijn voor het Inla ten als supplotiewater in land bouwgebieden. Voorts als grond stof voor de drinkwatevoorzienlng en voor de industrie. Gezien de ei sen kan hieraan moeilijk worden voldaan, indien 30 km stroomop waarts van het inlaatpunt (de Vol- Iteraksluizep) sterk verontreinigd industrieel' afvalwater zou worden geloosd. Slechts niet-verontreinigd koelwater zal op het Hollandsch Diep geloosd mogen worden. Eigenaar in financiële moeilijkheden Sluiting betekent verlies voor Twente nieuw terrein aangeboden. De gj «l* het thans gébraikfc Urt, stond niet In verhouding met hrTu betalen bedrag voor aanleg en onV, i hond van een nieuwe dierentuin T ENSCHEDE (GPD) De afdeling En- was slechts een van de moeifinL,1 schede van de dierenbescherming heeft JWMw. dinsdag de verzorging overgenomen van! Ee" andere moeilijkheid was da» n, HM dlerenpnkl de levende have van uci un-iniiwin Tropika. Naar men verwacht zal hier- neten. Het geld was op en er nas mee wekelijks een bedrag van enkele: &e.d n,eerpom voedsel voor dt fo. lionderden guldens gemoeid zijn. j F te kopen. Er zat voor de heer Ts 1 ke .mets anders op dan zijn bedrttfï sluiten. Zolang de dieren n™ De eigenaar van dierenpark Tropika, de heer G. Tieke. verkeert in dermate grote financiële moeilijkheden dat hij niet meer in staat is zijn dieren te ver zorgen. Niet alleen zijn dierentuin, maar ook zijn poeliersbedrijf is thans geslo-1 Enschodese dame betekent te ten. Naar men verwacht zal de ver-: «Jr °"|larli Tr<>piki - niot inn- nr> Uns- ens het verlies van haar baan sw sluiten. Zolang de dieren nog nietr> eigenaar verwisseld zijn, heeft d» l. renbescherming het nu tot haaftïu gerekend de dieren te onderhouden zorging van de dieren niet lang op kos ten van de dierenbescherming behoe ven te geschieden. Verwacht wordt na-1 --ven melijk dat de dieren overgenomen zul- grootsfe trekpleister van de dierentnjj. verlies van haar baan!^ Sixma baronesse van Heemstra met haar gedresseerde zwjjnen len worden door de directie van onder! zij haalde het dierenpark ir. Emnien. De, zelfs een sluiting van Tropika betekent voor| Twente het verlies van een belangrijke toeristische trekpleister die dit zomer seizoen volgens de eigenaar nog 50.000 bezoekers trok. Tropika betekende voor de lieer Tieke in het begin, enkele jaren geleden toen hij zijn poeliersbedrijf opende, een hobby. Toen het poeliers bedrijf financiële problemen opleverde, veroorzaakt door het wegblijven van Duitse klanten, probeerde hij van zijn hobby een beroep te maken. HU breid de hèt vogelpark uit tot een kleine die rentuin, waarin hij leeuwen, wolfshon den, beren enz. plaatste tot zelfs een kangoeroe toe. Met die kangoeroe had hy overigens weinig geluk, want kort nadat het beest aankwam sprong het zich reeds een schedelbasisfractuur, waarna het dezelfde dag overleed. Gedresseerde zwijnen Toen de heer Tieke meer de aandacht op Tropika als dierentuin ging vesti gen, beantwoordde het terrein niet lan ger aan de bestemming. Voor de aan leg van een nieuwe dierentuin bad de gemeente de heer Tieke reed» een (ADV ERTENTlEj 5 dec. Freek koopt gauw 'n paar zakdoekjes, 't Kan nog net I J op de valreep. Bij de keuze van vestigingsplaatsen Is ook het Sloegebied kandidaat geweest. Dat Shell niet naar Vlissingen gaat be tekent geen diskwalificatie voor de waarde van deze vestigingsplaats. Het gaf echter zelfs ongunstiger uitkomsten dan Antwerpen. De heer Van Schaik ontkende dat de Nederlandse regering druk heeft uit geoefend op Shell om het chemisch complex aan de Moerdijk te vestigen. •De regering heeft ons steeds vrijgela ten hij het maken van studies', aldus deze Shell directeur. Volgens hem heeft Shell Chemie zich vestigen, komt niet onverwachtst Al geruime tijd was duidelijk gewor den, dat het bedrijf andere vesti gingsplaatsen niet meer in aanmer king wilde doen komen', aldus de commissaris der koningin in Zeeland, mr J. van Aartsen, in een commen taar. Voorzitter H.E. M. Schaminee: Dr Kortmann: .studie naar het overlegorgaan' (Van een onzer redacteuren) ROTTERDAM (GI'D) De voorzit ter van liet industrieschap Moerdijk, de Zevenbergse burgemeester H, E. M. Schaminee, is voorstander van de aanleg van een kanaal voor schepen tot 40.000 ton door de Hoeksche Waard. Het op de zuidelijke oever van het Hollands Diep geprojec teerde haven- en industriegebied heeft volgens hem een vaarweg voor grote schepen naar Europoort nodig. Het is noodzakelijk de mogelijkheden van de delta maximaal te benutten, aldus de heer Schaminee gisteren op een bijeenkomst van het Industrie- schap Moerdijk ln het gemeentehuis van Klundert. De Hoeksche Waard moet bij de verdere ontwikkeling van Rotterdam worden betrokken en een groot kanaal, dat dit gebied door snijdt, is een logische consequentie van die gedachtengang. Burgemeester Schaminee heeft voor zijn ideeën steun gevonden m het feit dat ,een aantal prominenten In de Hoeksche Waard' zich heeft ge schaard achter de aanleg van het ka naal. De commissaris der koningin Noord-Brabant, dr C. N. M. Kort mann, verzekerde, dat als er studie van betere vaarwegen van Rotterdam naar het gebied ten zuiden van de Maasstad een kanaal door de Hoek sche Waard oplevert, dit resultaat in het Overlegorgaan zeehavenontwik keling Zuidwest-Nederland op tafel wordt gelegd. De vrees voor luchtvervuiling Is. al dus dr Kortmann, voorbarig. Alle maatregelen zullen worden genomen om verontreiniging van de lucht te voorkomen. Voorts wordt er naar ge streefd de aanleg van de pijplijding naar Bergen op Zoom voor dé afweer van Industrieel afvalwater gereed te hebben op het ogenblik, dat de eerste t fabriek van Shell-Chemie ln Moerdijk! zal vooral voor de huisvesting in bedrijf wordt gesteld (1073). I we Moerdijkers zorgen. ook Rotterdam geen pressie uitgeoefend op de Nederlandse regering inzake de Shell-vestiging aan de Moerdijk. Zoals men weet heeft het havenbedrijf van de Maasstad het Industrieschap Moer dijk belangrijke steun gegeven bij de ontwikkeling van de plannen voor een' nieuw industriegebied. De heer Van Schalk sprak overi gens lovende woorden aan het adres van dit industrieschap. .Ze hebben de zaken daar zakelijk en voortva rend aangepakt Rotterdam heeft tot dusver het nieuwe industriegebied Moerdijk bijgestaan met op de ervaringen in Botlek en Europoort gebaseerde adviezen Het havenbedrijf, zal zich ook belasten met het aantrek-1 ken van bedrijven voor de resterende1 1500 hectare industriegrond. Op del vraag of er al nieuwe belangstellendenI zijn, zegt burgemeester H. E. M. Scha-f minee, voorzitter van het Industrieschap Moerdijk, dan ook rustig: .Dat weten ze in Rotterdam'. Deze havenstad kan van harte meewerken, omdat ze een zeer se-| ,Nu de kogel dan door de kerk is wil ik nogmaals onderstrepen, dat het pro vinciaal bestuur van Zeeland zich nooit heeft verzet tegen dc vestiging van een bedrijf als dit bij Moerdijk, omdat het zo n vestiging geheel in overeenstemming niet een der ook door Zeeland onderschreven conclu sies in het bekende groene boekje toejuicht. Ik heb er, zo gezien, dan ook geen moeite mee de ge meenten in het betrokken gebied met deze vestiging geluk te w aldus mr Van Aartsen. .Een vraag waarop ik op dit moment nog geen antwoord kan geven is, of de vestiging van het Shell-bedrijf al dan niet het begin is van een volwaardige zeehavenontwikkellng. U weet', aldus de commissaris. ,dat tegen een zodanige ontwikkeling aan Zeeuwse zijde overwegende bezwa ren bestaan. Zij zal namelijk de zo gewenste en ook door regering en partners in bet zeehavenoverleg Zuid-West Nederland onderschreven zeehavenontwikkeling van het Wes- terscheldebekken alleen maar ach terop kunnen brengen' ,Van de gedetailleerde voorwaarden, diei de rijksoverheid aan Shell-Chennc heeft gesteld, heb ik uiteraard nog geen kennis kunnen nemen. Ik mag veronderstellen, dat bij de overwe-1 gingen, die tot het besluit hebben, geleid, een zeer evenwichtige afwe-j ging van belangen heeft plaatsgevon-1 den. Concreter gezegd: dat niet al leen economische factoren, maar ook! de belangen van de ruimtelijke or dening. waterstaatkundige aspecten en zaken van milieu-hygiënc ene adequate rol hebben gespeeld', aldus Je commissaris der koningin'. lectief uitgiftebeleid moet voeren. In het .wanneer het tensotte, zoals ik in Europoortgebicd is nog een honderd hectare aaneengesloten en wat .restan ten' aanwezig. Op de Maasvlakte komen alleen bedrijven, die voor aan- en/of af voer, zijn aangewezen op .superschepen tot 250.000 tdw. In verband met nog veel onbenutte Industrieterreinen in j Noordwest-Brabant zegt Industrieschap- voorzitter Schaminee op zijn beurt, dat ook Moerdijk ccn selectief beleid zal! voeren Men wil met andere gemeente samenwerken ook met Breda, dat niet zijn 120.000 inwoners, tal van mogelijk heden heeft op het gebied van onderwijs kunst en recreatie voor de op den duur 20.000 werknemers, die door de Industrialisatie van Moerdijk nieuw werk zullen krijgen. Men rekent namelijk op een uitbreiding van arbeidsplaatsen In de dlenslensei- tor met 10.000. De plaats Zevenbergen i- nieu- Slot van pagina 1 Een Iraakse militaire woordvoerder heeft gewaagd van zeven neergescho ten Israëlische toestellen. De Jordann se woordvoerder zei nog dat dinsdag 14 Jordaanse burgers werden gedood en 18 gewond bij Israëlische aanvallen. Protest Jordanië heeft de voorzitter van de Vei ligheidsraad van Je VN een schrifte lijk protest overhand'gd legen de |o.ig- ste .Israëlische agressie 1 -e Jordan n se regering zal hem van de verdei e ontwikkeling op de noogce houden en eist nog geen bijeenkomst van de raad. Radio-Bagdad heeft rne'.cng gemaakt van massabetogingen in de Iraakse hoofdstad tegen .de Israëlische agres sie' Een Israëlische militairc woordvoerder hoeft een Iraakse mededeling, dat zo- ven Israëlische vliet tuigen zijn neer- Pgeschoten, tegengesproken Volgen* hem 3'mi C' - ,g' directeur van het lis slechts één Israëlisch toestel vcrlo- ETI voor Zeehmd: Moerdijk gefelici-, ren gegaan. De andere toestellen keer- teerd. Ik gun het Brabant van harte, den onbeschadigd op hun bases terug. der dagbladen gelezen heb, juist dat het bedrijf in de fiscale sfeer, faciliteiten z(|n geboden, gcljjk aan die in het buitenland, dan heb ik voor de toekomstige vestiging vt bedrijven ln Zeeland alleen mar goede verwachtingen', aldus mr Vf Aartsen. DRS ROEMERS burgemeester drs D Roemers van Vlis singen zei blij te zijn voor de werk gelegenheid, dat hei bedrijf in Ne derland gevestigd blijft. Tegen de vestiging aan oMerdljk heb ik 5een enkel bezwaar mits dc Moer ijk niet. uitgroeit tot een zeehaven gebied, want dan had het bedrijf beter naar hier kunren komen. Daar hangt het vanaf' aldus drs Roemers. Ie met haar bravourestuk', televrsieuitzending. De Imf. die in Twente bekend staat ah groot dierenliefhebster, verdiende vnr gens de heer Tieke honderd gulden Z'. week met haar dressuur. Ook voor hui is het Tropika-avontuur nu voorbij. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG Er bestaat een delijke kans dat de EEG alsnog toetreden tot de internationale kerovereenkomst. Minister Lardinois (landbouw! heeft de tweede kamer er gisteren op gewezen, dat de nieuwe aanpak van de landbouwpolitiek daartoe reële mogelijkheden schept. Een motie van de KVP-er Westertm waarin de regering wordt gevraagd ora pogingen te doen om de EEG alsnog ij het akkoord te krijgen, zei de minister te beschouwen als een steun voor rfij beleid. De kamer accepteerde de motie md overgrote meerderheid. Alleen de bos! rengroeperingen stemden tegen, omda' zij vreesden voor nadelige gevolgen van EEG-deelneming aan het suikerakkoord voor de Nederlandse suikerbietenverbou- wers. Over de betekenis van de sulkeroverten- komst voor de arme landen werd zeer verschillend gedacht. Drs Zijlstra (ar) herinnerde eraan da* ook de Zutdafri- kaanse suikercultuur ervan zou profi teren. Met het oog op de gevolgen, dl# de overeenkomst voor de Nedertandn landbouw kan hebben, riep hij daarom uit: ,en de boeren op Schouwen-Duln- land zijn mij minstens zo lief als die Li Zuid-Afrika'. De heren lmkamp (d '66) en Van di Brake (boeren) vroegen naar de n lijkheden om Rusland en Cuba, suikerproducenten van betekenis, ten de overeenkomst te houden omdat «j j er weinig voor zeiden te voelen die lat- den te steunen. Minister Lardinois zag daar we!n!| kansen toe. Hij wees erop, dat Cuba bh- voorbeeld moeilijk buiten het akkoord gehouden kan worden, omdat het ver reweg het belangrijkste suikerexport»- rende ontwikkelingsland ls. VEER MAASSLUIS- ROZENBURG IN JANUARI DUURDER MAASSLUIS (GPD) Met tn|U| van I januari zal het tareif van het veer. dat Maassluis met Rozenburg verbindt, worden verhoogd. De vccrklanten dl' Ik ben biy dat er b(j deze beslissing %„an de ande 1r« kaat ko™p" kunnen zo duidelijk is vastgesteld dat de; *oor het oude tarief overvaren. Hrt Dordtse Kil wordt opgerekt en dat er voor '"et veer Den Bnel-Roin- burg zal namelijk nog voorlopig blljTM gehandhaafd tot en met juli 1970. De verhoging van de overtochtprijs v>: Maassluis naar Rozenburg zal vu kracht worden als provinciale staten een desbetreffend voorstel van gedepu teerde staten steunen. Het voorste! wordt gemotiveerd met de sterk geste gen kosten, die een groot tekort ople veren voor dit veer (voor 1970 geraamd op ruim 1.750.000.- als het: oude tarief gehandhaafd zou blijven). Men wil dit bedrag terugbrengen tot ten hoogste acht ton. Voortaan zal men een kwartje per persoon moeten betalen voor een enkele reis. Het was 15 cent, zodat (Ie verhoging omstreeks 66 pet bedraagt Met een fiets wordt het twee kwartjte, hetgeen een verdubbeling van het oude veergeld betekent. Voor degene die met een bromfiets of motor naar de over kant willen, wordt het tarief van twee op drie kwartjes gebracht. Per auto kost het voortaan 2.- (was 1,251. Een vrachtauto boven de 2.000 kilo komt van drie op vijf gulden en een nog zwaardere (boven 5 ton) gaat van naar elf gulden. De knipkaarten worden naar verhouding duurder. Commissie ingesteld bijzonder regionaal welziinsbeleid DEN HAAG (ANP) De minUtt van cultuur, recreatie en maatschappe lijk werk, dr. M. A. M. Klomné. heelt de interdepartementale Commissie Sti muleringsgebieden en de Commissie voor Gebieden met Bijzondere Structuurver anderingen opgeheven onder gelijktij dige Instelling van een Interdepartemen tale Commissie Bijzonder Regionaal Welzijnsbeleid (BRW), Deze commissi» is belast met de advisering omtrent d» voorbereiding en de uitvoering van het bijzonder regionaal welzijnsbeleid. De beleidsvoorbereidende taak omvat 't voortdurend waarnemen van de wel- zijnssituatie in de verschillende lands delen en het signaleren van eventuele tekorten en structurele problemen ten aanzien van de maatschappelijke ont wikkeling. De beleidsuitvoerende taak omvat de inhoudelijke vormgeving aan en de technische uitvoering van het voor bepaalde gebieden vastgestelde cq vast te stellen bijzonder welzijnsbeleid. De commissie brengt desgevraagd of uit eigen beweging haar adviezen uit aan de minister van cultuur, recre atie en maatschappelijk werk, die als coördinator optreedt voor de ministers van binnenlandse zaken, en van land bouw en visserij, en de staatssecretaris sen van onderwijs en wetenschappen en van sociale zaken en volksgezondheid. Minister Klompé heeft dr. G. Hendriks, directeur-generaal voor maatschappelij ke ontwikkeling van het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk benoemd tot voorzitter van de com missie. geen nieuw kanaal door de Hoeksche Waard woardt aangelegd. Zo zal .Moerdijk' geen concurrent zijn als zeehavengebied. Tenzij men doorgaat om gemakkelijk eenmaal gemaakte planologische tekeningen te herzien. Maar dat kan ik haast niet aanne- De heer Verburg had begrepen dat bij het zoeken naar een vestigingsplaats liet Sloegebied voor Moerdpk geen ge vaarlijke concurrent ls geweest. Ant werpen, om zjjn agglomeratlevoorde- len. Zeeland kan er deze, les uit trek ken: ,Het wordt tijd, dat het Wester- scheldebekken ook tot een agglome ratie uitgroeit. Op papier Is In het Sloegebied alles wel in orde; men heeft goede moed op de toekomst, maar je moet het eerst zien. En als je dan ziet hoe gemakkelijk het in Moerdijk gaat en hoeveel moeite het kost om Terneuzen een deugdelij ke havenaccommodatie te verlenen, dan is dat toch maa een heel ver haal'. Burgemeester H. M. Schaminee, voor zitter van het Industrieschap Moer dijk, zei gisteren dat er in het hele spel om de gunst van Shell-Chemie voor Moerdijk .reële. Irritante en ver makelijke opponenten' zijn geweest. De heer Verburg had graag gezien dat deze Industriesehapsvoorzitter man en paard had genoemd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4