Walcherse Zweef vliegclub
terug naar geboortegrond
J. J. van Antwerpen
Goes: 50 jaar bij
de belastingdienst
I
Alleen gissen naar oorzaak van
dodelijk ongeval Krabbendijke
Eerste paal ging
onwillig bodem in
FOKKER: ,...EN KREEG ZOODOENDE
HET TOESTEL IN DE HAND...'
Monstertransport
wacht bij Sas van
Gent op zaterdag
Z ANDOPHOPING
BIJ SLUIS
IN TERNEUZEN
Gelukwensen van
vele kanten
Sint's
huisadres
PARF. APOLLO
ALMANAK
Automobilist ramt
verkeerslicht, zuil,
auto en woning
Bejaarde Belgische
vrouw verdacht van
oplichting post
zegelhandelaren
Was er sprake
van scharen?
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 5 DECEMBER li
DON
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii
,In den zomer van 1922 bouwde ik voor het eerst een glij-
vliegtuig, om deel te nemen aan de eerste wedstrijden op de
Wasserkuppe in de Rhön, het ideale oefenterrein voor zweef
vliegers. Om niet geheel onbeslagen ten ijsch te komen bracht
ik het toestel naar het vliegveld van Vlissingen en sleepte
het achter een auto, 'n sterke Cadillac, aan een honderd meter
lange kabel tot tien meter later tot twintig meter hoog en
kreeg zoodoende het toestel in de hand. Mijn eerste vlucht
met een passagier was trouwens de eerste twee-persoons-
vlucht, die ooit ter wereld verricht was'. Dit verslag van een
voor de zweefvliegsport historische gebeurtenis schreef An-
thonie H. G. Fokker in 1935. Het is in Walcheren niet bij één
zweefvlucht gebleven; integendeel. In 1933 werd in café ,De
Landbouw' te Middelburg de Walcherse zweefvliegclub
(WZC) opgericht. Het voormalige vliegveld te Vlissingen
werd vanzelfsprekend de thuishaven van de WZC.
Nu, na vijfendertig bewogen
jaren, komt er voor de WZC eer
een hoogtepunt in de geschiede
nis. In september krijgen de Wal
cherse zweefvliegers eindelijk
weer de beschikking over een ei
gen terrein. Het nieuwe terrein is
een onderdeel van het vliegveld
.Midden-Zeeland". dat in het
Noord-Sloe wordt aangelegd. Het
ls overigens niet voor zijn tijd.
Sinds de oorlog heeft de WZC
geen eigen vela meer gehad en
al die tijd hebben de Walcherse
zweefvliegers onderdak gehad in
Woensdrecht. Ondanks de handi
cap van reizen heeft de WZC nog
altijd twintig enthousiaste leden.
Het begin
De geschiedenis van WZC is een
verhaal met veel hoogte- en diep
tepunten. Het begon dus in 1933
op het Vlissingse vliegveld met
éen toestel, .Zögling'. De Zögling
is een open toestelletje van dun
ne latten, linnen en wat pianosna
ren. Met dit bouwsel ontvingen
de pioniers van de WZC hun eer
ste lessen in de kunst van het
zweefvliegen met behulp van .ka
tapultstars'.
Bij een dergelijke start werd het
vliegtuig door een ploeg van een
man of twintig, met behulp van
een dikke rubberkabel als ,een
steen uit een katapult' wegge
schoten, op die manier maak
ten we sprongetjes van ongeveer
een meter of twintig hoog' ver
telde de heer J. Goedbloed. de
huidige Instructeur van de WZC.
De heer Goedbloed heeft niet de
hele geschiedenis van WZC als
lid meegemaakt. maar veel
scheelt het niet. Sinds zijn veer
tiende Jaar ls hij een actief zweef
vlieger. De interesse voor het vlie
gen heeft de heer Goedbloed niet
van een vreemde Zijn vader
werkte bij de vliegtuigfabriek
van Fokker in Veere en heeft nog
het legendarisch tweepersoons-
toestel waarover Fokker schreef.
Bovendien was dé zwager van de
heer Goedbloed, mr M. A. Ter-
woert. de secretaris van de WZC.
.In 1935 kochten we van een an-
heer Goedbloed. De ESG was ook
heer Goebloed. De ESG was ook
een open toestel, maar toch al
een stuk moderner dan de Zög
ling. In datzelfde Jaar kreeg de
WZC de beschikking over een
lier. Met de lier kon men ten min
ste een hoogte van een paar hon
derd meter nalen.
Kampioenschap
De vernieuwingen hebben de WZC
geen windeieren gelegd. Twee
Walcherse zweefvliegers behaal
den een eerste plaats bij de eer
ste nationale wedstrijden van Ne
derland, die op het vliegveld
Twente werden gehouden. Jhr
Manrits Boreel haalde deze plaats
met een overlandvlucbt van
Twente naar Kösfeld in Duits
land. Han van der Jagt won de
doellandingftvvedst rijden (juist-
heldslahdlng). Deze goede resul
taten leverden de WZC een Gru-
nau baby op, een voor die. dagen
zeer modern toestel. Dit vlieg
tuig kreeg de naam .Roenkel', de
naam die aan alle opvolgers van
de .baby' werden gegeven.
bracht, zijn ze alle verloren ge
gaan. Het enige wat overbleef was
een schadeclaim van tweeduizend
gulden voor de .Roenkel'. Deze
claim werd pas in 1963 gebruikt,
toen er een goede kans was dat
er een zweefvliegveld bij Ritthem
zou komen. Tot die tijd was de
WZC ondergebracht bij de West
brabantse Aeroclub. Van die twee
duizend gulden kocht men het ge
raamte van de K 8, een over
gangstoestel.
In die koude wintermaanden werd
de nieuwe Roenkel door een aan
tal enthousiaste leden onder lei
ding van de technicus van de
WZC, de heer N. C. Hoencamp,
bekleed. De plannen voor het
vliegveld bij Ritthem gingen op
het laatste moment niet door. Na
nog enkele pogingen werd in 1964
de zorgen voor een nieuw vlieg
veld overgelaten aan de .stichting
vliegveld Midden-Zeeland'. Het re
sultaat hiervan is bekend: in het
aanstaande voorjaar kunnen de
eerste vliegtuigen van het veld
ten noorden van Lewedorp opstij
gen. Een strook van 275 meter
lengte en 150 meter breedte aan
de oostkant van het hoofdveld
wordt gereserveerd voor de zweef
vliegers.
Nieuw terrein
Een veld en toestellen zijn zeer
belangrijk voor een zweefvlieg
club. maar er zijn meer dingen
nodig. Zo kampt de WZC momen
teel nog met het probleem van
een geschikte lier. .Zoals het vroe
ger ging, met een trommel op
het achterwiel van een auto, mag
niet meer', vertelde de heer Goed
bloed.' Bovendien ben ik op het
ogenblik de enige instructeur van
WZC. We hebben echter wel een
paar leden die zoveel ervaring
nebben dat ze de opleiding tot In
structeur kunnen volgen, maar de
liefhebbers moeten er wel ontzet
tend veel vrije tijd voor over heb
ben'.
Ondanks deze en andere moeilijk
heden is men er bij de nu zeer
actieve WZC van overtuigd, dat
ze de zaken voor september aan
staande van de grond hebben. Ook
zal men alles in het werk stel
len de contributie van 250 per
jaar (hierin zijn alle kosten be
grepen) te handhaven. .Zodra we
een nieuw veld hebben, krijgen we
ook nieuwe leden en dan kunnen
we meer gaan doen', aldus de heer
Goedbloed.
Krat
,Die gekke kerels met hun vlie
gende kratten' is dé naam van
een film waaraan men onwille
keurig moet denken ais men een
zweefvliegtuig van dichtbij be
kijkt. Veel meer als een lichte
houtconstructie en wat linnen, bij
elkaar gehouden door enkele
schroeven, lijm en pianosnaren is
het niet. En toch zijn de techni
sche eisen, die de rijksluchtvaart-
inspectle aan deze toestellen stelt,
bijzonder hoog. Dat .die kerels'
helemaal niet zo gek zijn beseft
men pas als nien een paar keer
met zo'n .krat' heeft meegevlo-
gen. De rustige bewegingen en het
zachte suizen van de wind langs
de vleugels geeft een enorm ge
voel van veiligheid. De sensatie
om letterlijk zo vrij als een vo
gel te z\)n. is voor velen het be
gin van 'de .zweefziekte'. Eenmaal
door deze .ziekte' aangestoken, is
het moeilijk om er van .gettezen'
te worden.
Bet eerste tweepersoons zweef
vlieg tui ff ter wereld waarmee A.
H. G. Fokker op het. voor mali ge
vliegveld te Vlissingen vloog.
Oorlog
De oorlog was voor de WZC een
grote klap. Ondanks dat de vlieg
tuigen goed werden onderge-
.SAS VAN GENT Sinds maandag
ochtend staat aan de Nederlandse grens
bij Sas van Geilt een wat vreemd ge
vaarte van 41.30(1 ton te wachten op
verder transport. Het betreft een ruim
veertig nieter lange pijp met een door
snee van twee meter, die bestemd is
voor Dow Chemical te Ternenzen.
De Belgische rijkswacht heeft het
transport maandag tot aan de Neder
landse grens begeleid. Daar zou de Ne
derlandse verkeerspolitie de zaak over
nemen Aan Nederlandse zijde bleek
evenwel dat een dergelijk groot trans
port alleen op zaterdag mag plaats
vinden en daarom staat de vreemdsoor
tige oplegger met de buis langs rijks
weg 61 (Teneuzen-Zelzate) het ver
keer te hinderen en op de zaterdag te
wachten.
TERXEl'ZEN Een baggermolen en
een drijvende kraan hebben woensdag
middag een hoeveelheid zand afgevoerd,
die zicli had opgehoopt bij de drempel
van de nieuwe binnenvaartsluis in Ter-
neuzen. Door dit euvel konden de sluis
deuren niet naar behoren functioneren.
Het zand was dinsdag geconstateerd.
De scheepvaart ondervond overigens
geen noemenswaardige hinder van de
I werkzaamheden.
OOK FEEST IN .SCHILD EN HOF
GOES In verschillende kringen heeft
de lieer J. .J. van Antwerpen, hoofdcon
troleur bij de belastingdienst, woensdag
zijn 50-jarig jubileum bij de belastingen!
gevierd. Dat was niet een bijeenkomst)
in het bejaardentehuis .Schild en Hof'.j
an het bestuur waarvan hij voorzitter!
is, met een bijeenkomst met de belas
tingdienst, die in een zaai van «Ie Ons-
terkerk in Goes werd gehouden en ten
slotte met een receptie in dezelfde zaal.
Tijdens de bijeenkomst met de belas
tingdienst kwam drs J. J. Mottier,
hoofd van de inspectie Goes der be
lastingen niet gelukwensen en hij me
moreerde de lange loopbaan van de
lieer Van Antwerpen, die op dertien
jarige leeftijd als volontair is be
gonnen. In 1937 werd de jubilaris be
noemd tol adjunct-commies en in
1961 werd h|j hoofdcontroleur A,
De heer Mottier maakte duidelijk, dat
de heer Van Antwerpen nog steeds een
vitaal aandeel levert in het werk van de
belastingdienst. Verdr ging hij in op de
veelzijdige maatschappelijke belangstel
ling van de jubilaris, die zoals gezegd
voorzitter is van het bestuur van
.Schild en Hof' en tevens van het be
stuur van de in aanbouw zijnde service
flat ,De Schakel'. De heer Mottier over
handigde de heer Van Antwerpen de ge
bruikelijke enveloppe met inhoud en na
mens het personeel een klok.
Verder werd gesproken door de heer J.
Kwekkeboom voorheen hoofdinspecteur
i van de inspecll® Goes ,we hebben w.
Ie jaren in goede harmonie samen?:
Werkt' -- en door de oud-hoofdinsri
teur van de Go«se belasting, de C
IJ A. Struijk, die ook veel waardwS
loonde voor het werk van de heer w
i Antwerpen. De heer J. p. Vercouw
voorzitter van de vakgroep belasünS
schetste de heer Van Antwerpen als
nuchter mens, die woorden naar
weet te schatten en namens de
sioneerde collega's sprak de heer j i'
Lueier, die bedankte voor de maiw
waarop de heer Van Antwerpen $tJj
klaar stond om collega's te helpen i,
dat nodig was.
De inzet van de feestelijkheden *u.
in .Schild en Hof'. De heer Van Att
werpen werd daar ontvangen doom!
directrice, mejuffrouw Van Nieuw
landt. Namens de bewoners van h»i
bejaardenhuis sprak de heer Van üt
ke. Hij bedankte de jubilaris voort*
vele werk, dat hij voor .Schild en Ho*
heeft gedaan 17 jaar voorzie
van het bestuur en bood hem®,
geschenk aan. Namens het persorJ
sprak zuster Boot. die ook met C,
cadeau kwam.
Tijdens de beide bijeenkomsten en de n.
ceptie kwamen van verschillende kali»
geschenken en bloemen voor de jubik,
ris en diens echtgenote. De heer Vu
Antwerpen is. naast de verschillende tv
noemde functies, vanaf 1951 voonjjL]
van de commissie van beheer van den.
reformeerde kerk in Goes. Ook van d»
kant van de kerk was veel bdanritS
ling op de receptie. De heer Van Ant.
werpen werd in 1962 benoemd tot riddw
in de orde van Oranje-Nassau,
Op de foto: de jubilaris
Foto P2C]
Middelburgse kantonrechter mr A. Veenhoven
(ADVERTENTIE)
WALSTRAAT 90
VLISSINGEN
Uitbreiding Janseniuslyceum
Leeuwse
Boxen
Opschudding in het vredige Yerse-
ke: er was een auto gestolen. Op
weg naar de kerk passeerde de
eigenaar van een mooie xvitfe Se
dan zondagmorgen een rijtje auto
bozen aan de Rozenlaan, waar
zijn bezit onderdak geniet. Box
twee stond open! De mooie sedan
was weg.
De verontwaardiging was groot en
algemeen. De politie werd inge
schakeld. het signalement van de
auto ging per mobilofoon naar
alle naburige politieposten en al
lerlei behulpzame mensen slaken
een handje toe toen de eigenaar
het dorp begon uit te kammén.
ATMs was vruchteloos.
Tot maandagmorgen de huurder
van box drie van een weekend te
rugkeerde en aanstalten maakte
zijn auto binnen te zetten. Dat
ging niet, want ar stond al een
'auto.
,De eigenaar had de auto zater
dagavond per abuis in een ver
keerde box geplaatst' besluit men
vanuit een weer vredig Yer-
seke.
De tussenwanden van de lokalen kunnen
gemakkelijk worden verplaatst. Daar
door kunnen de ruimten letterlijk .af
gestemd' worden op het soms ge
ring aantal leerlingen per klas. Na
de verbouwing zal de school ruimte bie
den aan 500 tot 600 leerlingen. De hou
ten noodlokalcn die momenteel bij de
school staan, zullen worden afgebroken.
HULST Burgemeester P. J. G.
Molthoff van Hulst heeft woens
dag achter het Janseniuslyceum in
zijn gemeente de eerste van 200 pa
len geslagen voor een belangrijke
uitbreiding van het schoolgebouw.
Het karwei verliep niet helemaal,
zoals men zich dat van tevoren
voorgseteld had: eerst zakte de
paal door zijn eigen gewicht de
grond in en toen de heimachine erl
voor het laatste eindje toch nog|
aan te pas moest komen, reageer-1
de het apparaat wat onwillig op de
bediening. VLISSINGEN De VliH&ingse automo
bilist G. P. E. raakte volgen® z|jn ver
klaring woensdagavond laat in een slip,
HAARLEM-VLISSINGEN Een 88-
jarige Belgische vrouw wordt er van
verdacht drie Haarlemse postzegelhun-
delaren voor ruim duizend gulden te
hebben opgelicht. Volgens de Haarlemse
politie, b|j wie wel de identiteit maar
niet de verblijfplaats van de vrouw be
kend is, heeft de bejaarde Belgische zich
ook elders in ons land aan dergelijke
praktijken schuldig gemaakt.
De uitbreiding van het Jansenius
lyceum officieel: scholengemeen
schap Jansenlus omvat de bouw
van een nieuwe vleugel met prak
tijklokalen en de uitbreiding van een
bestaande vleugel. Bovendien zal
door het overdekken van een be
staande binnenplaats een nieuw
overblijflokaal worden gemaakt. De
indeling van het bestaande school
gebouw zal op diverse plaatsen door
verbouwing worden gewijzigd.
joist bjj het passeren van de kruising)
Badhuisstraat - Paul Krugerstrnnt. E.
kwam over de Badhuisstraat uit de rich
ting Betje Wolffplein.
Op de kruising met de Paul Kruger-1
straat liet li|j een verkeerslicht en een
verkeerszull sneuvelen. Hij hotste ver
volgens tegen een links in de Badhuis
straat. geparkeerde auto en kwam tot
stilstand tegen de woning nr 88. Met de
mjj; auto viel toen niet zoveel meer te be-
Ook de andere wagen moest
ren en zij verzocht de hoteleigenaren de
brieven met inhoud poste restante door
te sturen naar Valkenburg. Daar heeft
zij de post afgehaald.
De vrouw liet dergelijke brieven of pak
ketjes ook sturen naar hotels In Vlis
singen en Middelburg. Daar rook men
echter onraad en de brieven werden te
rug gestuurd naar de afzenders. De
vrouw wordt ervan verdacht zich in
Middelburg aan flessentrekkerij schuldig
te hebben gemaakt. Zij had daar in ge
zelschap van een andere vrouw, een man
en drie kinderen gelogeerd in twee ho
tels. Het gezelschap was vertrokken zon
der de hotelrekeningen te betalen.
Ij MIDDELBURG Ondanks de uitvoe-
I1 rige verklaring van de getuige-ileskun-
l.dige kunnen we alleen maar gissen n:
j <le ware oorzaak van de aanrijding;
concludeerde kantonrechter mr A. Ve
hoven woensdag tijdens de wekelljl
zitting waarop dit keer de nasleep di
de van het tragische ongeval hij Krab-
bendjjke waarbij in september een jonge
vrouw om bet leven kwam. De personen
auto waarin het slachtoffer was gezeten
vond op een gegeven moment op zijn
weg oen vrachtauto met aanhangwagen
die de weg helft blokkeerde.
Was er sprake van scharen, of gooide
de Belgische chauffeur van de vracht
auto L. P. op het laatste moment zijn
stuur om, toen hij ontdekte dat hij een
aanrijding met een voor hem rijdende
tractor niet meer kon vermijden. Vol
gens de kantonrechter was er wel aan
leiding om aan te nemen dat de vracht
wagen was gaan scharen. Volgens de ge-
tuigedeskundige Van der P. zou dit niet
het geval zijn geweest. Het onderzoek
had uitgewezen aat de vrachtwagencom
binatie technisch in orde was en boven
dien zou een scharend effect voor een
andere situatie hebben gezorgd.
Mat volgens de kantonrechter wel dui
delijk was geworden is dat de chauffeur
van <le vrachtwagen ruimschoots in de
gelegenheid is geweest om zijn snelheid
te verminderen. Een zekere mate van
schuld achtte h|j dan ook zeker aanwe
zig, al was het dan geen grove schuld.
In dat geval zou de betrokken chauffeur
voor de rechtbank z|jn gedaagd. Nu word
hem alleen het maken van een foute
manoeuvre verweten.
Omdat de kantonrechter naar h|J zei
zich geen behoorlijk beeld kon vormen
van de mate van schuld van de Belg
bepaalde hij de ontzegging van de rij
bevoegdheid op een jaar. maar dit ge
heel voorwaardelijk. Wat de geldboete
betreft wikle hij wel mee gaan met de
(ADVERTENTIE)
J. uunniK uit rsreua veneiue, uw v v,-»
er bij de nieuwbouw rekening ls gehou-;worfen weggesleept. E. bracht het «ri
den met de eisen van da mammoetwet.i zonder kleerscheuren ar.
AUTOBESTUURDER, ONDER
INVLOED, AANGEHOUDEN
delburg heeft in de nacht van maandag
op dinsdag aan de Vlissingse Singel een
zwaarbescnadlgde auto aangehouden,
die bestuurd werd door de tijdelijk te
Middelburg verblijvende J. L. L. was bij
de aanhouding onder invloed van sterke
drank. Zijn rijbewijs werd ingevorderd.
De commissaris van politie te Middel
burg roept in de veronderstelling dat
L. mogelijk schade aan derden heeft
toegebracht personen die inlichtin
gen kunnen geven op zich b|j het poli
tiebureau te melden.
had zes maanden ontzegging van de rij
bevoegdheid geëist. Raadsman mr F. K.
Adriaanse vestigde er de aandacht op
dat het hier niet gaat om een chauffeur
die bewust risico's heeft genomen
Waarde
De waarde van deauto waarin de Vlia-
singer C. L. reed ws nihil zo meldde
de politie in een rapport nadat de
wagen wegens gebleken ondeugde
lijkheid van de weg was gehaald. Bo
vendien kwam daarbij aan het licht
dat L. zonder rijbewijs reed. Ook was
hij niet verzekerd. Zes maanden ont
zegging van de rijbevoegdheid eiste
de officier, met daarnaast nog eens
een geldboete van 325. De kanton
rechter maakte er 275 boete van.
De auto weitl verbeurd verklaard.
De kantonrechter wilde nog niet direct
uitspraak doen in een gecompliceerde
aanvaringszaak, waarin mr F. W. Adri
aanse optrad als raadsman van de Bel
gische schipper Van W. De officier van
justitie had in deze zaak 60 boete
geëist. De Goesenaar die een aanrijding
met een bestuurster van een bromfiets
veroorzaakte kreeg 40 boete opgelegd.
De Middelburger De M. hield niet vol
doende ruimte toen hij langs een auto
kwam waarvan het portier open stond.
De geparkeerde auto bleef buiten schot
maar de wagen van De M. liep enige
schade op. De kantonrechter halveerde
in deze zaak do gevorderde boete van
30. De Goesenaar A. van S. reed met
zo'n vaairt rijksweg 58 op dat het ver
keer op deze weg sterk moest afrem
men. Politieman W. N. uit Westkapelle
kon daar op de zitting over meepraten.
Hij was een van <le gehinderde automo
bilisten. Van S. kreeg een geldboete van
60.
J. H. U. uit Middelburg gaf toe dat het
een oud beestje was waarin hij rond
reed. Ter zitting werd hem venveten dat
de wagen geen goede stuurinrichting
had en dat ook de remmen niet in orde
waren. ,Ik dacht anders dat alles In
orde was nadat ik de wagen in de gara
ge had laten repareren' verklaarde U.
ter zitting.
Zonder reden
De kantonrechter wilde rekening houden
met het te goeder trouw handelen van
de Middelburger. Deze kreeg twee geld
boetes van 30 opgelegd. De brom
fietser R. A. van K. vond het maar niks
dat hij door do politie was aangehouden.
,En nog wel zonder reden' betoogde h|j
boos ter zitting. ,En toen ik vroeg waar
om Ik don wel op een gegeven moment
mee moest gingen ze gewoon zoekt»
naar mankementenZowel de kanton
rechter als de officier attendeerden Vit
K. op het feit dat do politie een lede
mag aanhouden om na te gaan of er au
de voorschriften wordt voldaan. En om
dat er bij die controle enkele gebrekn
aan de brommer waren geconstatetri
eiste de officier een geldboete van >1
een boete waarvan de kantonrechte:
even later nog 20 afdeed.
Mr Mouton vond dat C. J. de L.
Koudekerk® duidelijk had laten I
ken weinig verantwoordelijkheidsge
voel te bezitten. Hij reed ln een nut:
waarvan de remmen niet werkten, v
zaten geen goede banden onder M
ook de stuurinrichting was lang nlr
zoals di® had moeten zijn. ,Als ft
twee keer pompte remde de wagen
wel hoor', verklaarde De L.
D® officier bleef het levensgevaarlijk
vinden. H|J vorderde naast geldboete)
tot een totaal vain 250 drie maanden
onvoorwaardelijke ontzegging van di
rijbevoegdheid. Mogelijk is het de sinter
klaastijd die de kantonrechter zo mild
maakte in zijn vonnis. Hij bracht de
Overwegend droog weer met veel bewol
king. Meest zwakke wind. Temperatu
ren om het vriespunt.
Overwegend drong en temperaturen om
het vriespunt tot lichte vorst
Weersvooruitzichten in cijfers gemid
deld over Nederland. Voor vrijdag: Zon;
minder dan 30 procent; min. temp.: 2-5
graden onder normaal; max. temp.: 4-8
graden onder normaal; kans op een dro
ge periode van minstens 12 uur: 95 pro
cent; kans op een geheel droog etmaal:
90 procent.
Voor zaterdag: zon: minder dan 50 pro
cent; kans op een eeheel droog etmaal:
90 procent.
Voor zaterdag: zon: minder dag:
minder dan 50 procent; min. temp.: 1-5
raden onder normaal; max. temp.: 3-
graden onder normaal; kans op een
droge periode van minstens 12 uur:
90 procent; kans op een geheel droog
etmaal: 80 procent.
ZON EN MAAN
6 december
Zon op 08.32 onder 16 30
Maan op 16.58 onder 10 31