Walcherse Zweef vliegclub terug naar geboortegrond J. J. van Antwerpen Goes: 50 jaar bij de belastingdienst I Alleen gissen naar oorzaak van dodelijk ongeval Krabbendijke Eerste paal ging onwillig bodem in FOKKER: ,...EN KREEG ZOODOENDE HET TOESTEL IN DE HAND...' Monstertransport wacht bij Sas van Gent op zaterdag Z ANDOPHOPING BIJ SLUIS IN TERNEUZEN Gelukwensen van vele kanten Sint's huisadres PARF. APOLLO ALMANAK Automobilist ramt verkeerslicht, zuil, auto en woning Bejaarde Belgische vrouw verdacht van oplichting post zegelhandelaren Was er sprake van scharen? PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 5 DECEMBER li DON iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiii ,In den zomer van 1922 bouwde ik voor het eerst een glij- vliegtuig, om deel te nemen aan de eerste wedstrijden op de Wasserkuppe in de Rhön, het ideale oefenterrein voor zweef vliegers. Om niet geheel onbeslagen ten ijsch te komen bracht ik het toestel naar het vliegveld van Vlissingen en sleepte het achter een auto, 'n sterke Cadillac, aan een honderd meter lange kabel tot tien meter later tot twintig meter hoog en kreeg zoodoende het toestel in de hand. Mijn eerste vlucht met een passagier was trouwens de eerste twee-persoons- vlucht, die ooit ter wereld verricht was'. Dit verslag van een voor de zweefvliegsport historische gebeurtenis schreef An- thonie H. G. Fokker in 1935. Het is in Walcheren niet bij één zweefvlucht gebleven; integendeel. In 1933 werd in café ,De Landbouw' te Middelburg de Walcherse zweefvliegclub (WZC) opgericht. Het voormalige vliegveld te Vlissingen werd vanzelfsprekend de thuishaven van de WZC. Nu, na vijfendertig bewogen jaren, komt er voor de WZC eer een hoogtepunt in de geschiede nis. In september krijgen de Wal cherse zweefvliegers eindelijk weer de beschikking over een ei gen terrein. Het nieuwe terrein is een onderdeel van het vliegveld .Midden-Zeeland". dat in het Noord-Sloe wordt aangelegd. Het ls overigens niet voor zijn tijd. Sinds de oorlog heeft de WZC geen eigen vela meer gehad en al die tijd hebben de Walcherse zweefvliegers onderdak gehad in Woensdrecht. Ondanks de handi cap van reizen heeft de WZC nog altijd twintig enthousiaste leden. Het begin De geschiedenis van WZC is een verhaal met veel hoogte- en diep tepunten. Het begon dus in 1933 op het Vlissingse vliegveld met éen toestel, .Zögling'. De Zögling is een open toestelletje van dun ne latten, linnen en wat pianosna ren. Met dit bouwsel ontvingen de pioniers van de WZC hun eer ste lessen in de kunst van het zweefvliegen met behulp van .ka tapultstars'. Bij een dergelijke start werd het vliegtuig door een ploeg van een man of twintig, met behulp van een dikke rubberkabel als ,een steen uit een katapult' wegge schoten, op die manier maak ten we sprongetjes van ongeveer een meter of twintig hoog' ver telde de heer J. Goedbloed. de huidige Instructeur van de WZC. De heer Goedbloed heeft niet de hele geschiedenis van WZC als lid meegemaakt. maar veel scheelt het niet. Sinds zijn veer tiende Jaar ls hij een actief zweef vlieger. De interesse voor het vlie gen heeft de heer Goedbloed niet van een vreemde Zijn vader werkte bij de vliegtuigfabriek van Fokker in Veere en heeft nog het legendarisch tweepersoons- toestel waarover Fokker schreef. Bovendien was dé zwager van de heer Goedbloed, mr M. A. Ter- woert. de secretaris van de WZC. .In 1935 kochten we van een an- heer Goedbloed. De ESG was ook heer Goebloed. De ESG was ook een open toestel, maar toch al een stuk moderner dan de Zög ling. In datzelfde Jaar kreeg de WZC de beschikking over een lier. Met de lier kon men ten min ste een hoogte van een paar hon derd meter nalen. Kampioenschap De vernieuwingen hebben de WZC geen windeieren gelegd. Twee Walcherse zweefvliegers behaal den een eerste plaats bij de eer ste nationale wedstrijden van Ne derland, die op het vliegveld Twente werden gehouden. Jhr Manrits Boreel haalde deze plaats met een overlandvlucbt van Twente naar Kösfeld in Duits land. Han van der Jagt won de doellandingftvvedst rijden (juist- heldslahdlng). Deze goede resul taten leverden de WZC een Gru- nau baby op, een voor die. dagen zeer modern toestel. Dit vlieg tuig kreeg de naam .Roenkel', de naam die aan alle opvolgers van de .baby' werden gegeven. bracht, zijn ze alle verloren ge gaan. Het enige wat overbleef was een schadeclaim van tweeduizend gulden voor de .Roenkel'. Deze claim werd pas in 1963 gebruikt, toen er een goede kans was dat er een zweefvliegveld bij Ritthem zou komen. Tot die tijd was de WZC ondergebracht bij de West brabantse Aeroclub. Van die twee duizend gulden kocht men het ge raamte van de K 8, een over gangstoestel. In die koude wintermaanden werd de nieuwe Roenkel door een aan tal enthousiaste leden onder lei ding van de technicus van de WZC, de heer N. C. Hoencamp, bekleed. De plannen voor het vliegveld bij Ritthem gingen op het laatste moment niet door. Na nog enkele pogingen werd in 1964 de zorgen voor een nieuw vlieg veld overgelaten aan de .stichting vliegveld Midden-Zeeland'. Het re sultaat hiervan is bekend: in het aanstaande voorjaar kunnen de eerste vliegtuigen van het veld ten noorden van Lewedorp opstij gen. Een strook van 275 meter lengte en 150 meter breedte aan de oostkant van het hoofdveld wordt gereserveerd voor de zweef vliegers. Nieuw terrein Een veld en toestellen zijn zeer belangrijk voor een zweefvlieg club. maar er zijn meer dingen nodig. Zo kampt de WZC momen teel nog met het probleem van een geschikte lier. .Zoals het vroe ger ging, met een trommel op het achterwiel van een auto, mag niet meer', vertelde de heer Goed bloed.' Bovendien ben ik op het ogenblik de enige instructeur van WZC. We hebben echter wel een paar leden die zoveel ervaring nebben dat ze de opleiding tot In structeur kunnen volgen, maar de liefhebbers moeten er wel ontzet tend veel vrije tijd voor over heb ben'. Ondanks deze en andere moeilijk heden is men er bij de nu zeer actieve WZC van overtuigd, dat ze de zaken voor september aan staande van de grond hebben. Ook zal men alles in het werk stel len de contributie van 250 per jaar (hierin zijn alle kosten be grepen) te handhaven. .Zodra we een nieuw veld hebben, krijgen we ook nieuwe leden en dan kunnen we meer gaan doen', aldus de heer Goedbloed. Krat ,Die gekke kerels met hun vlie gende kratten' is dé naam van een film waaraan men onwille keurig moet denken ais men een zweefvliegtuig van dichtbij be kijkt. Veel meer als een lichte houtconstructie en wat linnen, bij elkaar gehouden door enkele schroeven, lijm en pianosnaren is het niet. En toch zijn de techni sche eisen, die de rijksluchtvaart- inspectle aan deze toestellen stelt, bijzonder hoog. Dat .die kerels' helemaal niet zo gek zijn beseft men pas als nien een paar keer met zo'n .krat' heeft meegevlo- gen. De rustige bewegingen en het zachte suizen van de wind langs de vleugels geeft een enorm ge voel van veiligheid. De sensatie om letterlijk zo vrij als een vo gel te z\)n. is voor velen het be gin van 'de .zweefziekte'. Eenmaal door deze .ziekte' aangestoken, is het moeilijk om er van .gettezen' te worden. Bet eerste tweepersoons zweef vlieg tui ff ter wereld waarmee A. H. G. Fokker op het. voor mali ge vliegveld te Vlissingen vloog. Oorlog De oorlog was voor de WZC een grote klap. Ondanks dat de vlieg tuigen goed werden onderge- .SAS VAN GENT Sinds maandag ochtend staat aan de Nederlandse grens bij Sas van Geilt een wat vreemd ge vaarte van 41.30(1 ton te wachten op verder transport. Het betreft een ruim veertig nieter lange pijp met een door snee van twee meter, die bestemd is voor Dow Chemical te Ternenzen. De Belgische rijkswacht heeft het transport maandag tot aan de Neder landse grens begeleid. Daar zou de Ne derlandse verkeerspolitie de zaak over nemen Aan Nederlandse zijde bleek evenwel dat een dergelijk groot trans port alleen op zaterdag mag plaats vinden en daarom staat de vreemdsoor tige oplegger met de buis langs rijks weg 61 (Teneuzen-Zelzate) het ver keer te hinderen en op de zaterdag te wachten. TERXEl'ZEN Een baggermolen en een drijvende kraan hebben woensdag middag een hoeveelheid zand afgevoerd, die zicli had opgehoopt bij de drempel van de nieuwe binnenvaartsluis in Ter- neuzen. Door dit euvel konden de sluis deuren niet naar behoren functioneren. Het zand was dinsdag geconstateerd. De scheepvaart ondervond overigens geen noemenswaardige hinder van de I werkzaamheden. OOK FEEST IN .SCHILD EN HOF GOES In verschillende kringen heeft de lieer J. .J. van Antwerpen, hoofdcon troleur bij de belastingdienst, woensdag zijn 50-jarig jubileum bij de belastingen! gevierd. Dat was niet een bijeenkomst) in het bejaardentehuis .Schild en Hof'.j an het bestuur waarvan hij voorzitter! is, met een bijeenkomst met de belas tingdienst, die in een zaai van «Ie Ons- terkerk in Goes werd gehouden en ten slotte met een receptie in dezelfde zaal. Tijdens de bijeenkomst met de belas tingdienst kwam drs J. J. Mottier, hoofd van de inspectie Goes der be lastingen niet gelukwensen en hij me moreerde de lange loopbaan van de lieer Van Antwerpen, die op dertien jarige leeftijd als volontair is be gonnen. In 1937 werd de jubilaris be noemd tol adjunct-commies en in 1961 werd h|j hoofdcontroleur A, De heer Mottier maakte duidelijk, dat de heer Van Antwerpen nog steeds een vitaal aandeel levert in het werk van de belastingdienst. Verdr ging hij in op de veelzijdige maatschappelijke belangstel ling van de jubilaris, die zoals gezegd voorzitter is van het bestuur van .Schild en Hof' en tevens van het be stuur van de in aanbouw zijnde service flat ,De Schakel'. De heer Mottier over handigde de heer Van Antwerpen de ge bruikelijke enveloppe met inhoud en na mens het personeel een klok. Verder werd gesproken door de heer J. Kwekkeboom voorheen hoofdinspecteur i van de inspecll® Goes ,we hebben w. Ie jaren in goede harmonie samen?: Werkt' -- en door de oud-hoofdinsri teur van de Go«se belasting, de C IJ A. Struijk, die ook veel waardwS loonde voor het werk van de heer w i Antwerpen. De heer J. p. Vercouw voorzitter van de vakgroep belasünS schetste de heer Van Antwerpen als nuchter mens, die woorden naar weet te schatten en namens de sioneerde collega's sprak de heer j i' Lueier, die bedankte voor de maiw waarop de heer Van Antwerpen $tJj klaar stond om collega's te helpen i, dat nodig was. De inzet van de feestelijkheden *u. in .Schild en Hof'. De heer Van Att werpen werd daar ontvangen doom! directrice, mejuffrouw Van Nieuw landt. Namens de bewoners van h»i bejaardenhuis sprak de heer Van üt ke. Hij bedankte de jubilaris voort* vele werk, dat hij voor .Schild en Ho* heeft gedaan 17 jaar voorzie van het bestuur en bood hem®, geschenk aan. Namens het persorJ sprak zuster Boot. die ook met C, cadeau kwam. Tijdens de beide bijeenkomsten en de n. ceptie kwamen van verschillende kali» geschenken en bloemen voor de jubik, ris en diens echtgenote. De heer Vu Antwerpen is. naast de verschillende tv noemde functies, vanaf 1951 voonjjL] van de commissie van beheer van den. reformeerde kerk in Goes. Ook van d» kant van de kerk was veel bdanritS ling op de receptie. De heer Van Ant. werpen werd in 1962 benoemd tot riddw in de orde van Oranje-Nassau, Op de foto: de jubilaris Foto P2C] Middelburgse kantonrechter mr A. Veenhoven (ADVERTENTIE) WALSTRAAT 90 VLISSINGEN Uitbreiding Janseniuslyceum Leeuwse Boxen Opschudding in het vredige Yerse- ke: er was een auto gestolen. Op weg naar de kerk passeerde de eigenaar van een mooie xvitfe Se dan zondagmorgen een rijtje auto bozen aan de Rozenlaan, waar zijn bezit onderdak geniet. Box twee stond open! De mooie sedan was weg. De verontwaardiging was groot en algemeen. De politie werd inge schakeld. het signalement van de auto ging per mobilofoon naar alle naburige politieposten en al lerlei behulpzame mensen slaken een handje toe toen de eigenaar het dorp begon uit te kammén. ATMs was vruchteloos. Tot maandagmorgen de huurder van box drie van een weekend te rugkeerde en aanstalten maakte zijn auto binnen te zetten. Dat ging niet, want ar stond al een 'auto. ,De eigenaar had de auto zater dagavond per abuis in een ver keerde box geplaatst' besluit men vanuit een weer vredig Yer- seke. De tussenwanden van de lokalen kunnen gemakkelijk worden verplaatst. Daar door kunnen de ruimten letterlijk .af gestemd' worden op het soms ge ring aantal leerlingen per klas. Na de verbouwing zal de school ruimte bie den aan 500 tot 600 leerlingen. De hou ten noodlokalcn die momenteel bij de school staan, zullen worden afgebroken. HULST Burgemeester P. J. G. Molthoff van Hulst heeft woens dag achter het Janseniuslyceum in zijn gemeente de eerste van 200 pa len geslagen voor een belangrijke uitbreiding van het schoolgebouw. Het karwei verliep niet helemaal, zoals men zich dat van tevoren voorgseteld had: eerst zakte de paal door zijn eigen gewicht de grond in en toen de heimachine erl voor het laatste eindje toch nog| aan te pas moest komen, reageer-1 de het apparaat wat onwillig op de bediening. VLISSINGEN De VliH&ingse automo bilist G. P. E. raakte volgen® z|jn ver klaring woensdagavond laat in een slip, HAARLEM-VLISSINGEN Een 88- jarige Belgische vrouw wordt er van verdacht drie Haarlemse postzegelhun- delaren voor ruim duizend gulden te hebben opgelicht. Volgens de Haarlemse politie, b|j wie wel de identiteit maar niet de verblijfplaats van de vrouw be kend is, heeft de bejaarde Belgische zich ook elders in ons land aan dergelijke praktijken schuldig gemaakt. De uitbreiding van het Jansenius lyceum officieel: scholengemeen schap Jansenlus omvat de bouw van een nieuwe vleugel met prak tijklokalen en de uitbreiding van een bestaande vleugel. Bovendien zal door het overdekken van een be staande binnenplaats een nieuw overblijflokaal worden gemaakt. De indeling van het bestaande school gebouw zal op diverse plaatsen door verbouwing worden gewijzigd. joist bjj het passeren van de kruising) Badhuisstraat - Paul Krugerstrnnt. E. kwam over de Badhuisstraat uit de rich ting Betje Wolffplein. Op de kruising met de Paul Kruger-1 straat liet li|j een verkeerslicht en een verkeerszull sneuvelen. Hij hotste ver volgens tegen een links in de Badhuis straat. geparkeerde auto en kwam tot stilstand tegen de woning nr 88. Met de mjj; auto viel toen niet zoveel meer te be- Ook de andere wagen moest ren en zij verzocht de hoteleigenaren de brieven met inhoud poste restante door te sturen naar Valkenburg. Daar heeft zij de post afgehaald. De vrouw liet dergelijke brieven of pak ketjes ook sturen naar hotels In Vlis singen en Middelburg. Daar rook men echter onraad en de brieven werden te rug gestuurd naar de afzenders. De vrouw wordt ervan verdacht zich in Middelburg aan flessentrekkerij schuldig te hebben gemaakt. Zij had daar in ge zelschap van een andere vrouw, een man en drie kinderen gelogeerd in twee ho tels. Het gezelschap was vertrokken zon der de hotelrekeningen te betalen. Ij MIDDELBURG Ondanks de uitvoe- I1 rige verklaring van de getuige-ileskun- l.dige kunnen we alleen maar gissen n: j <le ware oorzaak van de aanrijding; concludeerde kantonrechter mr A. Ve hoven woensdag tijdens de wekelljl zitting waarop dit keer de nasleep di de van het tragische ongeval hij Krab- bendjjke waarbij in september een jonge vrouw om bet leven kwam. De personen auto waarin het slachtoffer was gezeten vond op een gegeven moment op zijn weg oen vrachtauto met aanhangwagen die de weg helft blokkeerde. Was er sprake van scharen, of gooide de Belgische chauffeur van de vracht auto L. P. op het laatste moment zijn stuur om, toen hij ontdekte dat hij een aanrijding met een voor hem rijdende tractor niet meer kon vermijden. Vol gens de kantonrechter was er wel aan leiding om aan te nemen dat de vracht wagen was gaan scharen. Volgens de ge- tuigedeskundige Van der P. zou dit niet het geval zijn geweest. Het onderzoek had uitgewezen aat de vrachtwagencom binatie technisch in orde was en boven dien zou een scharend effect voor een andere situatie hebben gezorgd. Mat volgens de kantonrechter wel dui delijk was geworden is dat de chauffeur van <le vrachtwagen ruimschoots in de gelegenheid is geweest om zijn snelheid te verminderen. Een zekere mate van schuld achtte h|j dan ook zeker aanwe zig, al was het dan geen grove schuld. In dat geval zou de betrokken chauffeur voor de rechtbank z|jn gedaagd. Nu word hem alleen het maken van een foute manoeuvre verweten. Omdat de kantonrechter naar h|J zei zich geen behoorlijk beeld kon vormen van de mate van schuld van de Belg bepaalde hij de ontzegging van de rij bevoegdheid op een jaar. maar dit ge heel voorwaardelijk. Wat de geldboete betreft wikle hij wel mee gaan met de (ADVERTENTIE) J. uunniK uit rsreua veneiue, uw v v,-» er bij de nieuwbouw rekening ls gehou-;worfen weggesleept. E. bracht het «ri den met de eisen van da mammoetwet.i zonder kleerscheuren ar. AUTOBESTUURDER, ONDER INVLOED, AANGEHOUDEN delburg heeft in de nacht van maandag op dinsdag aan de Vlissingse Singel een zwaarbescnadlgde auto aangehouden, die bestuurd werd door de tijdelijk te Middelburg verblijvende J. L. L. was bij de aanhouding onder invloed van sterke drank. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De commissaris van politie te Middel burg roept in de veronderstelling dat L. mogelijk schade aan derden heeft toegebracht personen die inlichtin gen kunnen geven op zich b|j het poli tiebureau te melden. had zes maanden ontzegging van de rij bevoegdheid geëist. Raadsman mr F. K. Adriaanse vestigde er de aandacht op dat het hier niet gaat om een chauffeur die bewust risico's heeft genomen Waarde De waarde van deauto waarin de Vlia- singer C. L. reed ws nihil zo meldde de politie in een rapport nadat de wagen wegens gebleken ondeugde lijkheid van de weg was gehaald. Bo vendien kwam daarbij aan het licht dat L. zonder rijbewijs reed. Ook was hij niet verzekerd. Zes maanden ont zegging van de rijbevoegdheid eiste de officier, met daarnaast nog eens een geldboete van 325. De kanton rechter maakte er 275 boete van. De auto weitl verbeurd verklaard. De kantonrechter wilde nog niet direct uitspraak doen in een gecompliceerde aanvaringszaak, waarin mr F. W. Adri aanse optrad als raadsman van de Bel gische schipper Van W. De officier van justitie had in deze zaak 60 boete geëist. De Goesenaar die een aanrijding met een bestuurster van een bromfiets veroorzaakte kreeg 40 boete opgelegd. De Middelburger De M. hield niet vol doende ruimte toen hij langs een auto kwam waarvan het portier open stond. De geparkeerde auto bleef buiten schot maar de wagen van De M. liep enige schade op. De kantonrechter halveerde in deze zaak do gevorderde boete van 30. De Goesenaar A. van S. reed met zo'n vaairt rijksweg 58 op dat het ver keer op deze weg sterk moest afrem men. Politieman W. N. uit Westkapelle kon daar op de zitting over meepraten. Hij was een van <le gehinderde automo bilisten. Van S. kreeg een geldboete van 60. J. H. U. uit Middelburg gaf toe dat het een oud beestje was waarin hij rond reed. Ter zitting werd hem venveten dat de wagen geen goede stuurinrichting had en dat ook de remmen niet in orde waren. ,Ik dacht anders dat alles In orde was nadat ik de wagen in de gara ge had laten repareren' verklaarde U. ter zitting. Zonder reden De kantonrechter wilde rekening houden met het te goeder trouw handelen van de Middelburger. Deze kreeg twee geld boetes van 30 opgelegd. De brom fietser R. A. van K. vond het maar niks dat hij door do politie was aangehouden. ,En nog wel zonder reden' betoogde h|j boos ter zitting. ,En toen ik vroeg waar om Ik don wel op een gegeven moment mee moest gingen ze gewoon zoekt» naar mankementenZowel de kanton rechter als de officier attendeerden Vit K. op het feit dat do politie een lede mag aanhouden om na te gaan of er au de voorschriften wordt voldaan. En om dat er bij die controle enkele gebrekn aan de brommer waren geconstatetri eiste de officier een geldboete van >1 een boete waarvan de kantonrechte: even later nog 20 afdeed. Mr Mouton vond dat C. J. de L. Koudekerk® duidelijk had laten I ken weinig verantwoordelijkheidsge voel te bezitten. Hij reed ln een nut: waarvan de remmen niet werkten, v zaten geen goede banden onder M ook de stuurinrichting was lang nlr zoals di® had moeten zijn. ,Als ft twee keer pompte remde de wagen wel hoor', verklaarde De L. D® officier bleef het levensgevaarlijk vinden. H|J vorderde naast geldboete) tot een totaal vain 250 drie maanden onvoorwaardelijke ontzegging van di rijbevoegdheid. Mogelijk is het de sinter klaastijd die de kantonrechter zo mild maakte in zijn vonnis. Hij bracht de Overwegend droog weer met veel bewol king. Meest zwakke wind. Temperatu ren om het vriespunt. Overwegend drong en temperaturen om het vriespunt tot lichte vorst Weersvooruitzichten in cijfers gemid deld over Nederland. Voor vrijdag: Zon; minder dan 30 procent; min. temp.: 2-5 graden onder normaal; max. temp.: 4-8 graden onder normaal; kans op een dro ge periode van minstens 12 uur: 95 pro cent; kans op een geheel droog etmaal: 90 procent. Voor zaterdag: zon: minder dan 50 pro cent; kans op een eeheel droog etmaal: 90 procent. Voor zaterdag: zon: minder dag: minder dan 50 procent; min. temp.: 1-5 raden onder normaal; max. temp.: 3- graden onder normaal; kans op een droge periode van minstens 12 uur: 90 procent; kans op een geheel droog etmaal: 80 procent. ZON EN MAAN 6 december Zon op 08.32 onder 16 30 Maan op 16.58 onder 10 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 2