10
Zangeres Anke Brokstra verliest
kort geding musical-ontslag'
NLX GB5F
PANDA EN DE IMP
1
NED. FILMACADEMIE HULDIGT
70-JARIGE FILMER JORIS IVENS
televisie belgie-ned.
nederland-1 KANAAL 7/29 i
nederland-2
OPMERKELIJKE BELANGSTELLING
VOOR PRESIDENTSVERKIEZINGEN
STANDBEELD VAN
CHURCHILL IN
HET LAGERHUIS
hilversum-3
de man
die een ander werd
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 5 DECEMBER lty
advertentie
GUUS HRMUS BANG
OVERSPEELD TE WORDEN
(Van onze rtv-redactie)
De zangeres Anke Brokstra heeft het
korte geding dat z(j aanhangig heeft
gemaakt tegen de KW-produkties
NV (directeur Paul Kjjzer) verloren.
De president van de Amsterdamse
rechtbank, mr U. W. H. Stheeman
heeft woensdag bepaald dat er geen
rechtsgronden zijn om de nv te dwin
gen Anke Brokstra alsnog de hoofd
rol te geven In de musical ,De man
van La Mancha'.
De president stelt dat de werkgever
tot de overtuiging Ia gekomen dat
de musical een mislukking zou wor
den met Anke Brokstra in de hoofd
rol en dat z(j dua niet kan verlan
gen dat men haar toch laat ontreden.
Zij kan het zelfs niet verlangen als
het Inzicht van de directie verkeerd
zou zijn, als ze geen wanprestatie
ten aanzien van het contract zou
hebben geleverd of als een eventuele
mislukking het gevolg zou zijn van
andere factoren buiten haar schuld.
Mr Stheeman baseerde zijn uit
spraak op het feit, dat de werkge
ver nergens het recht op het leve
ren van een arbeidsprestatie heeft
vastgelegd. De werkgever staat In
deze zaken dus sterk. Ten aanzien
van de els die Anke Brokstra dins
dag tijdens de zitting indiende om
onmiddellijk weer in dienst te wor
den genomen verklaarde de presi
dent zich onbevoegd. Wel uitte hjj
twijfel aan de rechtmatigheid van
het ontslag op staande voet.
Voor Anke Brokstra staat nu slechts
de weg open om via de gewone
rechtbank schadevergoeding te eisen,
indien zij zou kunnen aantonen dat
haar werkgever de bepalingen van
het contract niet zou hebben nage
komen.
Het ontslag op staande voet van An
ke Brokstra, de vrouwelyke hoofdrol
speler in de musical ,De man van La
Mancha', Is een gevolg van Intriges
die op touw zijn gezet door Guus Her-
mus, die in de musical de dubbelrol
van Don Qulchotte en Cervantes
speelt.
Dit betoogde de raadsman van Anke
Brokstra, mr J. Bottenhelm, dinsdag
bij de behandeling door de president
van de Amsterdamse rechtbank van
het kort geding dat de zangeres heeft
aangespannen tegen de producer van
de musical, Kijzer en White Produc
ties NV.
Begin november, toen de medewer
kers van de musical aan elkaar wer
den voorgesteld, heeft Guus Hermus
(1.81 m lang) volgens mr Bottenhelm
Anke Brokstra (L76 m lang) begroet
met de woorden: ,gut, Je bent me veel
te lang*. Sindsdien zou de acteur niet
meer met de zangeres hebben willen
praten.
Mr Bottenhelm vroeg de president
van de rechtbank de producer op
straffe van een dwangsom van 20.000
gulden per dag te gelasten het con
tract met Anke Brokstra na te ko
men, haar toe te laten tot de repe
tities voor de musical en haar de rol
van Dulcinea en Aldonza te laten ver
vullen zolang het contract loopt. Het
contract loopt op 1 maart van het
volgend Jaar af. De musical gaat op
23 december in het Amsterdamse
theater Carré In première.
Ook vroeg mr Bottenhelm een verbod
de rol door een ander te laten ver
vullen op straffe van een dwangsom
van 50 000 gulden per dag.
Anke Brokstra is in september 1967
voor de rol in J>e man van La Man
cha" gecontracteerd. Ruim een Jaar
lang heeft zij zich op da rol voorbe
reid onder meer met lessen van de
bekende actrice Loudl Nijhoff.
Mr Bottenheim zei dat b(j de repeti
ties, waarmee de vorige maand een
begin is gemaakt, nooit enige kritiek
op Anke Brokstra is geuit. Op 25
november kreeg zij echter plotseling
te horen dat zij op staande voet ont
slagen was. Als reden voor het ont
slag werd opgegeven dat zij te weinig
acteertalent zou bezitten. Bij verdere
repetities werd haar de toegang ont
zegd. Haar plaats werd Ingenomen
door Carry Tefsen.
,Het ls zeer waarschijnlijk dat zij in
de musical het grootste succes zal
hebben en niet Guus Hermus. Zij
steelt de show', zei mr Bottenheim
verder. Hij wees erop, dat Paul K\j-
zer, die enkele dagen vóór het ontslag
van de zangeres naar de Verenigde
Staten vertrok, toen hij afscheid van
haar nam heeft gezegd: ,Ik geloof in
je, maar pas op voor Guus Hermus,
want dat is een keiharde'.
Foto: Guus Hermus en Anke Brok
stra, vlak na de verdeling
rollen en nog ln koek-en-ei-stem-
ming.
de
Op uitnodiging van de leerlingen van
de Nederlandse Film Academie zal
de cineast Joris Ivens woensdag 11
december naar Amsterdam komen.
Ter era van zijn 70ste verjaardag
zal hem die middag van 4 tot 6 uur
in de Brakke Grond een receptie
worden aangeboden. Een delegatie
van leerlingen van de NFA la afge
lopen weekend naar Parijs geweest
om een en ander definitief met da
heer Ivens te bespreken. Van 10 uur
's ochtends af worden ln het ge
bouw van de Nederlandse Film Aca
demie films van Joris Ivens ge
draaid. En wel: .Nieuwe gronden'.
.Borinage', .Spaanse aarde, .Indo
nesia Calling", ,Cuba Pueblo' Arma-
do', .Carmet de viage', ,De 17e
breedtegraad', ,Le del et la terre',
,De 400 millioen', .Winter', .Lente
en voorlente', .Rotterdam Europoort',
en .Valparaiso'. De heer Ivens zal
's morgens bij de projectie van zijn
films aanwezig zijn. Zowel de re
ceptie als projectie zijn voor ie
dereen gratis toegankelijk. Evenals
de expositie over Ivens werk, die op
11 decmeber in het gebouw van de
filmacademie en daarna in de Brak
ke Grond tot 18 december kan wor
den bezichtigd.
KANAAL 2/10
11.00 uur:
(NTS-NOT) SCHOOLTV
Beroepen na de lts.
11.25 uur:
BEELDVERHAAL VAN DE KERK
14.00 uur:
VERKENNEN EN ONTDEKKEN
14.25 uur:
WALTER AND CONNIE
16.00 ur:
(NTS) SINTERKLAAS IS JARIG
18.50 uur:
DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
19.00 uur:
JOURNAAL
19.05 uur:
(TROS) REIS NAAR DE BODEM VAN DE ZEE
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
(TROS) MIJN ZOON DE MINISTER
Eén van de Inmiddels bekende Johan Kaart-kluch-
ten.
22.00 uur:
8TROOIAVOND (KLEUN)
22.45 upr:
(NTS) JOURNAAL
23.00 uur:
(TELEAC) KIJK EENS WAT IK ZEG
KANAAL 32
18.50 uur:
(NTS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR)
19.00 uur:
JOURNAAL
19 05 uur:
SCALA
Landbouwrubriek; Van gewest tot gewest; Kunstka
lender; Parlementaria.
20.00 uur:
(NTS) JOURNAAL
20.20 uur:
(NCRV)RODEO
Amateurs tegenover een .beroeps'-jury.
21.10 uur:
KUKKUK
Satirisch programma van Jan Fillekere.
22.05 uur:
DAGBOEK VAN REMBRANDT
22.10 uur:
(CVK-IKOR-RKK-KRO) KENMERK-SURPRISE
Gekleurde deugden en ondeugden.
22,40 uur;
(NTS) JOURNAAL
18.30 uur:
GUTEN TAG'DUITSE LES
18.55 uur:
ZANDMANNETJE
19.00 uur:
TIENERKLANKEN
19.35 uur:
(BSP) POLITIEKE UITZENDING
20.00 uur:
JOURNAAL
20.25 uur:
RITMEESTER BUAT
Aflevering van het tv-feullleton naar de roman Elisa
beth Musch van Jacob van Lennep. Hoofdrol: Coen
Flink.
21.15 u
HET GELUKKIGE KIND
De angst van het kinderleven.
22.00 uur:
PREMIÈRE/NEE UWE FILMS
22.40 uur:
JOURNAAL
BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8
14.00 Schoolradio; 18.10 Journaal; 18.15 Saturnin;
18.30 Schooltelevisie; 18.55 Libéralisme; 19.25 Zand
mannetje: 19.30 Les oiseaux rares; 20.00 Journaal;
20.30 La chanson du siècle; 20.35 Film van Hitchcock;
22.15 Connalssance du réel; 23.15 Journaal.
FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12
12.30 Midl-magazine; 13.00 Journaal; 14.00 Schoolte
levisie; 15.20 Jeugdprogramma; 18.20 Contact; 18.30
Teuf teuf; 18.45 Literaire actualiteiten; 19.15 Voor de
kleuters; 19.20 Regionaal journaal; 19.40 Vllain; 20.00
Journaal; 20.30 Actualiteiten; 22.05 Dalida; 23.05
Journaal.
5
i
i 55
Heb je deze al?
uit de internationale serie van 51 mini-auto- umu
nummerbordjes gratis bij Melfri chocolademelk
en Sterovita koffiemelk (hele en halve liters) Ml
Melk Unie
DONDERDAG 5 DECEMBER
Kijkdichtheid gelijk aan de .Nacht van Schmelzer'
Nachtkijkers uit
.hogere milieus'
groepsverband gekeken dan gewoon
lijk. Wat de samenstelling van dit
nachtpubllek betreft werd een rela
tief grote belangstelling aangetrof
fen bij die groepen, die ook in het
verleden hebben blijk gegeven later
(Van onze rtv-redactie)
Het NTS-programma over de Ame
rikaanse presidentsverkiezing in de
nacht van 5 op 6 november werd van
23.00 uur 's avonds tot 6.00 uur
's morgens gevolgd door de volgende
aantallen kijkers: 23.00 uur:
1.275.000 24.00 uur: 935.000;
1.00 uur: 595.000 2.00 uur:
340.000: 3.00 uur: 255.00 4.00
tot 6.00 uur: 170.000. Deze aantallen
komen overeen met respectievelijk
15, 11, 7, 4, 3 en 2 procent.
Na 6.00 uur 's ochtends trad weer
een geleidelijke stijging op tot on
geveer 600.000 (7 procent) tussen
8.00 en 9.00 uur. Dit aantal bleef voor
de verdere morgen ongeveer gehand
haafd. Tussen 12.00 en 13.00 uur deed
zich opnieuw een stijging voor. De
waardering voor de uitzending lag
gemiddeld op 72. Deze cijfers werden
ontleend aan een bulletin van de af
deling studie en onderzoek van NRU-
NTS. dat werd samengesteld op basis
van het door intomart-Hilversum uit
gevoerde continu programma onder
zoek. Uit een vergelijking met de
resultaten van het intomefrie-onder-
zoek. dat meet hoeveel toestellen er
op een bépaald moment aanstaan,
kon worden afgeleid dat er in de
loop van de nacht steeds een voor
die tijd opmerkelijk groot aantal kij
kers per toestel aanwezig was. Er is
dus minder individueel en meer in
naar bed te gaan dan anderen en of
een relatief grote voorkeur voor po
litieke uitzendingen hebben: (vooral
jonge) mannen en personen uit de
hogere welstands- en opleidingsni-
veau's.
Schmelzer
Het verloop van de kljkdichtheids-
curve is vrijwel exact gelijk aan die
welke werd gevonden bij de televi
sie-reportages van de kamerdebat
ten gedurende ,De nacht van Schmel
zer' (woensdag 13 op donderdag 14
oktober 1966
Ook qua publieksamenstelling wer
den grote overeenkomsten aangetrof
fen, met uitzondering van de leef
tijdsgroep van 65 jaar en ouder, die
toen vrij sterk was oververtegen
woordigd, doch bü de presidentsver
kiezing een betrekkelijk normale of
bliek (circa 800.000 personen),
sen 24.00 en 02.00 uur bedroeg de
luisterdichtheid 5 procent en daarna
circa 2 procent tot 06.00 uur, waar
na een stijging tot 9 procent uitrad
bij het nieuws van 07.00 uur. Aan
genomen mag worden dat een be
langrijk deel van deze nachtelijke
luisteraars tegelijkertijd ook naar de
televisie hebben gekeken.
Middag:
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd
programma. (12.15 Boekbespreking,
12.26 Mededelingen tbv land- en
tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.41 Actua
liteiten). 14.00 Stereo: Jazz-trio met
solisten (gr). 14.30 Stereo: Sopraan
en piano: klassieke en moderne lie
deren. 15.00 Gereformeerde middag-
dienst. NRU: 15.30 Meer over minder,
programma met meer informatie over
mensen en dingen die minder op de
voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws)
NCRV: 17.45 Sportactualiteiten.
Avond:
18.00 Sint Nicolaasliedjes. 18.30 Nws
en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten.
19.05 Spektrum: nieuws uit de pro
testants christelijke organisaties.
19.20 Muziek van Het Leger des
Hells (gr). 19.35 Stereo: Lichte or
kestmuziek (gr). 20.00 Er klopt iets
niet, detective-horspel. 20.20 Stereo:
Steravond: gevarieerd programma.
21.35 Stereo: Lichte grammofoon-
muziek. 21.50 Kerkorgelconcert: Goed
Heillgman-improvisaties. 22.20 Ad-
ventsoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40
Onvoorzien: licht gevarieerd muziek
programma. 23.55-24.00 Nieuws.
VRIJDAG
Morgen:
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke en
moderne muziek (gr). (7.30 Nws;
7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging;
8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor
de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek
voor de huisvrouw). 9.35 Water
standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste
reo: Aubade: moderne orkestwer
ken. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
zieken. 11.55 Mededelingen.
DONDERDAG
12.00 Stereo: Licht instrumentaal
ensemble met zangsoliste. 12.26 Me
dedelingen tbv land- en tuinbouw.
12.29 Pauzetheater: liedjesprogram
ma. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. 13.30 't Muzikantenuur: I.
MONO: Weens Philharmonisch
Strijkkwartet: moderne muziek. DL
Stereo: Bariton en piano: moderne
liederen. 14.30 't Is historisch: pro-
Kamma over geschiedenis en archeo-
jie. 15.00 Voor de zieken. 16.00
Nieuws. 16.02 Inleiding tot muziek
begrip: muzikale lezing. 16.20 Ste
reo: Kamerorkest Pieter Hellendaal
en solist: moderne en klassieke mu
ziek. 17.00 Amateurs musiceren:
mandoline-orkest en harmonie-orkest.
17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mede
delingen.
Avond:
18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal.
18.20 Uitzending van de Volkspartij
voor Vrijheid en Democratie. 18.30
Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
LONDEN (AP) Een standbeeld n,
Sir Winston Churchill ln de pose, win
In hij plachtte te debatteren, mi
lagerhuis worden geplaatst.
Het bronzen beeld, dat meer dsn
vensgroot zal zijn, is ontworpen da»
Oscar Nemon, de beeldhouwer di»
1966 voor deze taak werd uitèekoi»»
Het beeld komt te staan op een sokX
in de Churchill-boog die leidt van ,u
wandelgangen naar de vergaderzaal.
Churchill rookt geen sigaar, omdat i,
de vergaderzaal niet gerookt mag
den. Het beeld toont de Churchill
hij vele malen te zien is geweest i«
zijn lagerhuis-carrière, die een hilw
eeuw omvatte.
Nemon heeft Churchill uitgebeeld in iV
bat de handen op de heupen, de k
nen iets gespreid en de Jdn vooruit»,
stoken.
19.00 Het verlanglijstje van Schaab.
heuvel: sinterklaasverhaal met
ziek. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kb'.
veraf en dichtbij. 19.40 Avondftki
AVRO: 20.05 Sint Sala-Bim: «n
rieeerd programma. 22.30 Nieuw
22.40 Radiojournaal. 22.55 De boor
lk hoor wat u niet hoort, caunsil
met grammofoonplaten. 23.35 Hu.
sieke muziek (gr). 23.55-24.00 N»i
VRIJDAG
Morgen:
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 OchteaJ.
gymnastiek. 7.20 Stereo: Ltót,
grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Dt-
ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 811
Radiojournaal. 8.20 Lichte grami»,
foonmuziek. (8.30-8.33 De rro«.
teman.) 8.50 Woordelijk... vaak»
de dag. NRU: 9.00 Voor klelnek
zetting (opn.): moderne kamenn,
ziek. AVRO: 10.00 Voor de kleuttn.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair re.
zoekplatenprogramma. (11.00-11M
Nieuws.) 11.30 Stereo: Lichte m>
DONDERDAG
NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Licht pU-
tenprogramma. KRO: 13.00 Nieuxs
13.03 Actualiteiten. 13.08 TNT: licht
platenprogramma. 14.00 Nieuw
14.03 Pop-in. 15.00 Nieuws. iGAi
Holster: Pop- en Countrymuzsk
16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrm..
hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Ac
tualiteiten. 17.07-18.00 Draaijijof-
draaiik: verzoekplaten.
VRIJDAG
Morgen:
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02
klaar, zonder nonsens. (10,00 Nwsi
NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Micro-
notities.
het vliegveld gaan. Daar treft men
tal van figuren die goedgevulde beur
zen trekken om dure plaatsbewijzen
te kopen naar alle mogelijke buiten
landse steden. Het valt te begrijpen
dat zoveel geld heel aantrekkelijk is
voor figuren met minder eerlijke be
doelingen. Zo kon men op een goede
dag bijvoorbeeld Joris Goedbloed in
de hal aantreffen.
.Kijk nu toch eens aan...' prevelde
deze. .Welk een rijkdom gaat hier
aan mij voorbij. .Pecunia mobile',
zoals de klassieken uitriepen als zij
geld zagen rollen. Daar gaat de
oliesjeik van Shapur, om een retour
tje rond de wereld te nemen. Hoe
jammer ls het dat hij zijn lijfwacht
bij jjich heeft... Nu zal ik me moe
ten behelpen..'
delstok achteloos voor de voeten van een langskomende reiziger hield..
Feuilleton door G. M. Glas kin
Roger werkte als monteur niet op
zaterdagmorgen, maar voor mij was
dit altijd een drukke dag op kan
toor, dus we spraken af ln ae stad
te lunchen, en dan naar de kust te
rijden: vandaar gingen we naar
Triggs' Island, waar we heerlijk
visten vanaf de rotsen. Ik herinner
me heel duidelijk dat ik. toen we
enige tijd zwijgend hadden gevist
zonder iets te vangen, me weer ver
wonderde over Rogers vriendschap
voor mij. Behalve fotograferen en
vissen was er niets dat ons ver
bond. Zijn werk was, vooral ook wat
de sociale status betreft, mijlenver
van twee verdiepingen is, zij het
bovendien uit eer tamelijk armoe
dig arbeidersgezin, met naar ik meen
twee of drie broers en zusters, allen
jonger dan hijzelf. Ik had ze nooit
aan met .ze'. Hij had me nooit bij
zich thuis gevraagd, maar toevallig
kwam Ik eens te weten dat hij ln
een nogal haveloos stadsdeel woon
de. Zelfs wanneer lk, nadat hij ons
bezocht had, aanbood hem met de
auto thuis te brengen, bedankte hü
me vriendelijk maar beslist, bezwe
rend dat het net zo gemakkelijk voor
hem was om een bus te nemen.
Mijn eigen huis moet hem eigen
lijk nogal luxueus zijn voorgekomen,
hoewel het gewoon een kleine villa
van twee verdiepeingen is, zij het
In de vrij deftige buitenwijk Dal
keith. Ik ben absoluut niet rijk,
maar kan mezelf, dunkt me, als be
middeld man beschouwen
En toch was er. voor zover ik kon
nagaan, nooit Iets ln zijn manier
van doen dat op afgunst had kun
nen wijzen; en er was in ieder ge-
val geen sprake van rancune. Inte
gendeel, hij scheen zich heel gemak
kelijk aan ons en onze levensge
woonten aan te passen, met van
zelfsprekendheid, zou ik haast zeg
gen, en met klaarblijkelijke, zij het
onuitgesproken waardering voor de
bescheiden tekenen van onze wel
stand. Hij luisterde graag naar onze
grammofoonplaten en had ons er
zelfs een paar cadeau gedaan toen
hij eens een weekeinde Dij ons had
doorgebracht. Wanneer we soms des
avonds, na het eten rustig bijeen
zaten liet hij zijn voldane blik vaak
naar de plano dwalen, en vroeg dan
na een poosje aan Betty of mij om
wat te spelen. Betty die tooh veel
bedrevener was dan lk, trachtte zich
er echter meestal aan te onttrekken,
hoewel ze het voor haar gezin en
haar eigen vrienden steeds graag
deed. Zo kwam het meestal op mij
neer iets voor hem te spelen een
paar eenvoudige stukken van Cnopin
of iets dat ik nog niet geheel verge
len w; van il>' i n I. en in mijn
jeugd. Het scheen hem nooit Iets te
kunnen schelen dat lk fouten maakte,
zoals nogal eens gebeurde, of dat ik,
steek liet. halverwege plotseling op
hield- Hij luisterde altijd rustig en
aandachtig, en keek daarbij als ge
biologeerd! naar mlin handen, zoaat
ik er na een poosje vaak verlegen
van werd. En toch speelde ik graag
voor hem. Nu Ik erover nadenk, ge
loof ik niet dat hij naar Betty ooit
met diezelfde intense belangstelling
luisterde; de manier van spelen leg
de. vrees ik, weinig gewicht voor
hem in de schaal, en zeer waar
schijnlijk had hij geen begrip voor
Betty's Bach en Beethoven.
En "dan was er mijn werkkamer,
waar mijn boeken stonden. Soms
was ik nog bezig wat meegebracht
werk thuis af te maken als hij arri
veerde, en dan scheen hij zich niets
te wensen dan in die oude leren
fauteuil bij het raam te zitten en
rustig toekijkend te wachten tot lk
klaar was. Hij stond ook wel eens op
om zijn vingers langs de rijen boe
ken te laten glijden, maar ik herin
ner me niet dat hij er ooit een uit
haalde, en hij iets van zijn gading
kon vinden om mee naar huis te ne
men. maar hij zei slechts, met zijn
rustige zelfverzekerde glimlach: ,Ja,
heel wat, dank je. Maar ik lees tegen
woordig niet veel'. Toen liep hij weer
naar het raam om uit te kijken over
de wijde uitgestrektheid van de ri
vier, die eigenlijk veeleer aan een
meer doet denken, en vervolgens
zijn blik langs de vlammende bou-
galnvillebloesems te laten glijden
voor hij weer in dé leren stoel ging
zitten. Ik nam mij voor hem niet
meer te vragen; ik had duidelijk ge
maakt en ik voelde dat hij het zo
had begrepen dat hij naar belie
ven kon lenen; boeken en wat hij
verder maar wilde.
Betty was echter niet zo aanmoedi
gend in haar houding jegens hem
dat niet zeggen, want ze liet nooit,
zelfs niet door een woord of gebaar,
iets van haar gereserveerdheid blij
ken. Roger placht van tijd tot tijd
door een kamer heen en weer te
slenteren en allerlei siervoorwerpen
en schilderijen op te nemen, en ik
merkte, of ik wilde of niet, hoe Bet
ty hem gadesloeg alsof ze het hem
kwalijk nam dat hij ons huis be
zichtigde. In het begin trachtte ik
deze gedachte te verjagen als onzin
nig en als onrechtvaardig tegenover
Betty, maar om de een of andere
reden kwam ik er toch nooit toe met
haar over deze gewoonte van Roger
te spreken. In elk ander opzicht was
ze bijzonder vriendelijk en charmant
voor hem; soms getroostte ze, naar
het scheen, zich zelfs bijzondere
moeite om hem terwille te zijn. zo
dat ik het gevoel had dat ze dank
baar was voor zijn aanwezigheid in
huls en zijn vriendschap voor mij.
Dat was waarschijnlijk omdat ik
nooit echte vrienden had gehad: ge
noeg zakelijke relaties en kennissen
natuurlijk, maar nooit een intieme,
persoonlijke vriend. Altijd was Bet
ty (en later natuurlijk de kinderen)
mijn enige gezelschap geweest. Het
zal haar in het begin wel vreemd
zijn voorgekomen dat lk zo plotse
ling de vriendschap van een andere
man verwierf, en nog wel van een
die zoveel jonger was; maar ik ge
loog geen moment dat ze er ooit iets
tegen had. Integendeel, ik geloof
dat ze er, ter wille van mij, blij om
was. Zij voelde waarschijnlijk net
als ik dat Roger op de een of andere
wijze ons leven en ons samenzijn,
misschien zelfs onze liefde voor elk
aar, voller en rijper had gemaakt
Het leek wel of hij een brandpunt
werd. misschien een soort maatstaf
voor onze eigen genegenheid, onze
eigen gevoelens, zelfs onze ervarin
gen van alledag, onbetekenende zo
goed als andere. Hij was, lijkt me,
voor Betty en mij een spiegel van
ons persoonlijk leven. Hij betekende
voor ons meer dan een zoon, omdat
zijn verhouding tot ons minder per
soonlijk was; en toch ook weer min
der dan een zoon, omdat hij zoveel
minder Intiem was met ons. Ik be
zat men
gewor-
Met dat al zult u begrijpen waarom ik
mij die middag, naast hem op de
door de golven gebeukte rotsen, ba
lancerend op scherpe en gladde uit
steeksels, nogmaals verwonderde
over zijn vriendschap. De geringe
eisen die zij mij stelde maakte haar
bekoring uit; hij scheen er mee te
vreden in mijn gezelschap te zijn,
en er is ln de betrekkingen tussen
mensen weinig dat zoveel voldoe
ning kan geven Het geeft eenzelfde
bevrediging als het bezit van een
trouwe en toegewijde hond. Dat
klinkt misschien voor Roger niet erg
complimenteus, vooral omdat er, nu
Ik cr eens goed over nadenk, werke
lijk iets als van een hond was In zijn
rustige en voldane aanhankelijkheid,
al klinkt ook dat misschien wat neer
buigend en een tikje onbescheiden.
Maar ik weet geen andere vergelij
king, noch hoe Ik me anders moet
uitdrukken. Wie het geluk heeft een
dergelijke vriendschap te ondervin
den zal haar zonder meer aanvaar
den, en geen pogingen doen haar te
verklaren; slechts een dwaas zou.
op het idee ko-
probleem van te
(Wordt vervolgd)
CAROL DAY auemensen.' ik heb aan dit onderzoek
„uMrru GEWERKT 5INDS IK M'JN 6RAAD 6EHAALD8.
inns W NU MOET IK MT IN *N WCTJE AAN
CAROL ZIEMUIT tb
iE&3tw;
AL5 EEN V0E5TIN ONTBIEDT ZE ME, TEGEN
VIER WC. AlSOf IC EEN VAN HMR ONDER-^
PANEN BEN/ JBIRMFT.r~r~^Ta
cat is wei zo,
MAAR ZE HEEFT HET HOF-
feuk IN6EKIEED. !K ZAl JE
N1ET5T0REN, OF JÜUIE 0NDER8RKEN,
ZOVER KAN IR JE wel BELOVEN.
SUCCES, ROBERT.
fROKER HET G0EPUTT
TE LEGGEN EN VERGEET NIET. DE NADRUK TE LEGGEN
OP HET ON6EIOFEIUKE 6EIANG VAN HET ONDERZO».