10 Zangeres Anke Brokstra verliest kort geding musical-ontslag' NLX GB5F PANDA EN DE IMP 1 NED. FILMACADEMIE HULDIGT 70-JARIGE FILMER JORIS IVENS televisie belgie-ned. nederland-1 KANAAL 7/29 i nederland-2 OPMERKELIJKE BELANGSTELLING VOOR PRESIDENTSVERKIEZINGEN STANDBEELD VAN CHURCHILL IN HET LAGERHUIS hilversum-3 de man die een ander werd PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 5 DECEMBER lty advertentie GUUS HRMUS BANG OVERSPEELD TE WORDEN (Van onze rtv-redactie) De zangeres Anke Brokstra heeft het korte geding dat z(j aanhangig heeft gemaakt tegen de KW-produkties NV (directeur Paul Kjjzer) verloren. De president van de Amsterdamse rechtbank, mr U. W. H. Stheeman heeft woensdag bepaald dat er geen rechtsgronden zijn om de nv te dwin gen Anke Brokstra alsnog de hoofd rol te geven In de musical ,De man van La Mancha'. De president stelt dat de werkgever tot de overtuiging Ia gekomen dat de musical een mislukking zou wor den met Anke Brokstra in de hoofd rol en dat z(j dua niet kan verlan gen dat men haar toch laat ontreden. Zij kan het zelfs niet verlangen als het Inzicht van de directie verkeerd zou zijn, als ze geen wanprestatie ten aanzien van het contract zou hebben geleverd of als een eventuele mislukking het gevolg zou zijn van andere factoren buiten haar schuld. Mr Stheeman baseerde zijn uit spraak op het feit, dat de werkge ver nergens het recht op het leve ren van een arbeidsprestatie heeft vastgelegd. De werkgever staat In deze zaken dus sterk. Ten aanzien van de els die Anke Brokstra dins dag tijdens de zitting indiende om onmiddellijk weer in dienst te wor den genomen verklaarde de presi dent zich onbevoegd. Wel uitte hjj twijfel aan de rechtmatigheid van het ontslag op staande voet. Voor Anke Brokstra staat nu slechts de weg open om via de gewone rechtbank schadevergoeding te eisen, indien zij zou kunnen aantonen dat haar werkgever de bepalingen van het contract niet zou hebben nage komen. Het ontslag op staande voet van An ke Brokstra, de vrouwelyke hoofdrol speler in de musical ,De man van La Mancha', Is een gevolg van Intriges die op touw zijn gezet door Guus Her- mus, die in de musical de dubbelrol van Don Qulchotte en Cervantes speelt. Dit betoogde de raadsman van Anke Brokstra, mr J. Bottenhelm, dinsdag bij de behandeling door de president van de Amsterdamse rechtbank van het kort geding dat de zangeres heeft aangespannen tegen de producer van de musical, Kijzer en White Produc ties NV. Begin november, toen de medewer kers van de musical aan elkaar wer den voorgesteld, heeft Guus Hermus (1.81 m lang) volgens mr Bottenhelm Anke Brokstra (L76 m lang) begroet met de woorden: ,gut, Je bent me veel te lang*. Sindsdien zou de acteur niet meer met de zangeres hebben willen praten. Mr Bottenhelm vroeg de president van de rechtbank de producer op straffe van een dwangsom van 20.000 gulden per dag te gelasten het con tract met Anke Brokstra na te ko men, haar toe te laten tot de repe tities voor de musical en haar de rol van Dulcinea en Aldonza te laten ver vullen zolang het contract loopt. Het contract loopt op 1 maart van het volgend Jaar af. De musical gaat op 23 december in het Amsterdamse theater Carré In première. Ook vroeg mr Bottenhelm een verbod de rol door een ander te laten ver vullen op straffe van een dwangsom van 50 000 gulden per dag. Anke Brokstra is in september 1967 voor de rol in J>e man van La Man cha" gecontracteerd. Ruim een Jaar lang heeft zij zich op da rol voorbe reid onder meer met lessen van de bekende actrice Loudl Nijhoff. Mr Bottenheim zei dat b(j de repeti ties, waarmee de vorige maand een begin is gemaakt, nooit enige kritiek op Anke Brokstra is geuit. Op 25 november kreeg zij echter plotseling te horen dat zij op staande voet ont slagen was. Als reden voor het ont slag werd opgegeven dat zij te weinig acteertalent zou bezitten. Bij verdere repetities werd haar de toegang ont zegd. Haar plaats werd Ingenomen door Carry Tefsen. ,Het ls zeer waarschijnlijk dat zij in de musical het grootste succes zal hebben en niet Guus Hermus. Zij steelt de show', zei mr Bottenheim verder. Hij wees erop, dat Paul K\j- zer, die enkele dagen vóór het ontslag van de zangeres naar de Verenigde Staten vertrok, toen hij afscheid van haar nam heeft gezegd: ,Ik geloof in je, maar pas op voor Guus Hermus, want dat is een keiharde'. Foto: Guus Hermus en Anke Brok stra, vlak na de verdeling rollen en nog ln koek-en-ei-stem- ming. de Op uitnodiging van de leerlingen van de Nederlandse Film Academie zal de cineast Joris Ivens woensdag 11 december naar Amsterdam komen. Ter era van zijn 70ste verjaardag zal hem die middag van 4 tot 6 uur in de Brakke Grond een receptie worden aangeboden. Een delegatie van leerlingen van de NFA la afge lopen weekend naar Parijs geweest om een en ander definitief met da heer Ivens te bespreken. Van 10 uur 's ochtends af worden ln het ge bouw van de Nederlandse Film Aca demie films van Joris Ivens ge draaid. En wel: .Nieuwe gronden'. .Borinage', .Spaanse aarde, .Indo nesia Calling", ,Cuba Pueblo' Arma- do', .Carmet de viage', ,De 17e breedtegraad', ,Le del et la terre', ,De 400 millioen', .Winter', .Lente en voorlente', .Rotterdam Europoort', en .Valparaiso'. De heer Ivens zal 's morgens bij de projectie van zijn films aanwezig zijn. Zowel de re ceptie als projectie zijn voor ie dereen gratis toegankelijk. Evenals de expositie over Ivens werk, die op 11 decmeber in het gebouw van de filmacademie en daarna in de Brak ke Grond tot 18 december kan wor den bezichtigd. KANAAL 2/10 11.00 uur: (NTS-NOT) SCHOOLTV Beroepen na de lts. 11.25 uur: BEELDVERHAAL VAN DE KERK 14.00 uur: VERKENNEN EN ONTDEKKEN 14.25 uur: WALTER AND CONNIE 16.00 ur: (NTS) SINTERKLAAS IS JARIG 18.50 uur: DE FABELTJESKRANT (KLEUR) 19.00 uur: JOURNAAL 19.05 uur: (TROS) REIS NAAR DE BODEM VAN DE ZEE 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: (TROS) MIJN ZOON DE MINISTER Eén van de Inmiddels bekende Johan Kaart-kluch- ten. 22.00 uur: 8TROOIAVOND (KLEUN) 22.45 upr: (NTS) JOURNAAL 23.00 uur: (TELEAC) KIJK EENS WAT IK ZEG KANAAL 32 18.50 uur: (NTS) DE FABELTJESKRANT (KLEUR) 19.00 uur: JOURNAAL 19 05 uur: SCALA Landbouwrubriek; Van gewest tot gewest; Kunstka lender; Parlementaria. 20.00 uur: (NTS) JOURNAAL 20.20 uur: (NCRV)RODEO Amateurs tegenover een .beroeps'-jury. 21.10 uur: KUKKUK Satirisch programma van Jan Fillekere. 22.05 uur: DAGBOEK VAN REMBRANDT 22.10 uur: (CVK-IKOR-RKK-KRO) KENMERK-SURPRISE Gekleurde deugden en ondeugden. 22,40 uur; (NTS) JOURNAAL 18.30 uur: GUTEN TAG'DUITSE LES 18.55 uur: ZANDMANNETJE 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.35 uur: (BSP) POLITIEKE UITZENDING 20.00 uur: JOURNAAL 20.25 uur: RITMEESTER BUAT Aflevering van het tv-feullleton naar de roman Elisa beth Musch van Jacob van Lennep. Hoofdrol: Coen Flink. 21.15 u HET GELUKKIGE KIND De angst van het kinderleven. 22.00 uur: PREMIÈRE/NEE UWE FILMS 22.40 uur: JOURNAAL BELGIë-FRANS KANALEN 3 EN 8 14.00 Schoolradio; 18.10 Journaal; 18.15 Saturnin; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 Libéralisme; 19.25 Zand mannetje: 19.30 Les oiseaux rares; 20.00 Journaal; 20.30 La chanson du siècle; 20.35 Film van Hitchcock; 22.15 Connalssance du réel; 23.15 Journaal. FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 12.30 Midl-magazine; 13.00 Journaal; 14.00 Schoolte levisie; 15.20 Jeugdprogramma; 18.20 Contact; 18.30 Teuf teuf; 18.45 Literaire actualiteiten; 19.15 Voor de kleuters; 19.20 Regionaal journaal; 19.40 Vllain; 20.00 Journaal; 20.30 Actualiteiten; 22.05 Dalida; 23.05 Journaal. 5 i i 55 Heb je deze al? uit de internationale serie van 51 mini-auto- umu nummerbordjes gratis bij Melfri chocolademelk en Sterovita koffiemelk (hele en halve liters) Ml Melk Unie DONDERDAG 5 DECEMBER Kijkdichtheid gelijk aan de .Nacht van Schmelzer' Nachtkijkers uit .hogere milieus' groepsverband gekeken dan gewoon lijk. Wat de samenstelling van dit nachtpubllek betreft werd een rela tief grote belangstelling aangetrof fen bij die groepen, die ook in het verleden hebben blijk gegeven later (Van onze rtv-redactie) Het NTS-programma over de Ame rikaanse presidentsverkiezing in de nacht van 5 op 6 november werd van 23.00 uur 's avonds tot 6.00 uur 's morgens gevolgd door de volgende aantallen kijkers: 23.00 uur: 1.275.000 24.00 uur: 935.000; 1.00 uur: 595.000 2.00 uur: 340.000: 3.00 uur: 255.00 4.00 tot 6.00 uur: 170.000. Deze aantallen komen overeen met respectievelijk 15, 11, 7, 4, 3 en 2 procent. Na 6.00 uur 's ochtends trad weer een geleidelijke stijging op tot on geveer 600.000 (7 procent) tussen 8.00 en 9.00 uur. Dit aantal bleef voor de verdere morgen ongeveer gehand haafd. Tussen 12.00 en 13.00 uur deed zich opnieuw een stijging voor. De waardering voor de uitzending lag gemiddeld op 72. Deze cijfers werden ontleend aan een bulletin van de af deling studie en onderzoek van NRU- NTS. dat werd samengesteld op basis van het door intomart-Hilversum uit gevoerde continu programma onder zoek. Uit een vergelijking met de resultaten van het intomefrie-onder- zoek. dat meet hoeveel toestellen er op een bépaald moment aanstaan, kon worden afgeleid dat er in de loop van de nacht steeds een voor die tijd opmerkelijk groot aantal kij kers per toestel aanwezig was. Er is dus minder individueel en meer in naar bed te gaan dan anderen en of een relatief grote voorkeur voor po litieke uitzendingen hebben: (vooral jonge) mannen en personen uit de hogere welstands- en opleidingsni- veau's. Schmelzer Het verloop van de kljkdichtheids- curve is vrijwel exact gelijk aan die welke werd gevonden bij de televi sie-reportages van de kamerdebat ten gedurende ,De nacht van Schmel zer' (woensdag 13 op donderdag 14 oktober 1966 Ook qua publieksamenstelling wer den grote overeenkomsten aangetrof fen, met uitzondering van de leef tijdsgroep van 65 jaar en ouder, die toen vrij sterk was oververtegen woordigd, doch bü de presidentsver kiezing een betrekkelijk normale of bliek (circa 800.000 personen), sen 24.00 en 02.00 uur bedroeg de luisterdichtheid 5 procent en daarna circa 2 procent tot 06.00 uur, waar na een stijging tot 9 procent uitrad bij het nieuws van 07.00 uur. Aan genomen mag worden dat een be langrijk deel van deze nachtelijke luisteraars tegelijkertijd ook naar de televisie hebben gekeken. Middag: NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd programma. (12.15 Boekbespreking, 12.26 Mededelingen tbv land- en tuinbouw, 12.30 Nieuws. 12.41 Actua liteiten). 14.00 Stereo: Jazz-trio met solisten (gr). 14.30 Stereo: Sopraan en piano: klassieke en moderne lie deren. 15.00 Gereformeerde middag- dienst. NRU: 15.30 Meer over minder, programma met meer informatie over mensen en dingen die minder op de voorgrond treden. (16.00-16.02 Nws) NCRV: 17.45 Sportactualiteiten. Avond: 18.00 Sint Nicolaasliedjes. 18.30 Nws en weerpraatje. 18.46 Actualiteiten. 19.05 Spektrum: nieuws uit de pro testants christelijke organisaties. 19.20 Muziek van Het Leger des Hells (gr). 19.35 Stereo: Lichte or kestmuziek (gr). 20.00 Er klopt iets niet, detective-horspel. 20.20 Stereo: Steravond: gevarieerd programma. 21.35 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 21.50 Kerkorgelconcert: Goed Heillgman-improvisaties. 22.20 Ad- ventsoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Onvoorzien: licht gevarieerd muziek programma. 23.55-24.00 Nieuws. VRIJDAG Morgen: KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke en moderne muziek (gr). (7.30 Nws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.35 Water standen. 9.40 Schoolradio. 10.00 Ste reo: Aubade: moderne orkestwer ken. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. DONDERDAG 12.00 Stereo: Licht instrumentaal ensemble met zangsoliste. 12.26 Me dedelingen tbv land- en tuinbouw. 12.29 Pauzetheater: liedjesprogram ma. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. 13.30 't Muzikantenuur: I. MONO: Weens Philharmonisch Strijkkwartet: moderne muziek. DL Stereo: Bariton en piano: moderne liederen. 14.30 't Is historisch: pro- Kamma over geschiedenis en archeo- jie. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nieuws. 16.02 Inleiding tot muziek begrip: muzikale lezing. 16.20 Ste reo: Kamerorkest Pieter Hellendaal en solist: moderne en klassieke mu ziek. 17.00 Amateurs musiceren: mandoline-orkest en harmonie-orkest. 17.30 Voor de jeugd. 17.55 Mede delingen. Avond: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie. 18.30 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. LONDEN (AP) Een standbeeld n, Sir Winston Churchill ln de pose, win In hij plachtte te debatteren, mi lagerhuis worden geplaatst. Het bronzen beeld, dat meer dsn vensgroot zal zijn, is ontworpen da» Oscar Nemon, de beeldhouwer di» 1966 voor deze taak werd uitèekoi»» Het beeld komt te staan op een sokX in de Churchill-boog die leidt van ,u wandelgangen naar de vergaderzaal. Churchill rookt geen sigaar, omdat i, de vergaderzaal niet gerookt mag den. Het beeld toont de Churchill hij vele malen te zien is geweest i« zijn lagerhuis-carrière, die een hilw eeuw omvatte. Nemon heeft Churchill uitgebeeld in iV bat de handen op de heupen, de k nen iets gespreid en de Jdn vooruit», stoken. 19.00 Het verlanglijstje van Schaab. heuvel: sinterklaasverhaal met ziek. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kb'. veraf en dichtbij. 19.40 Avondftki AVRO: 20.05 Sint Sala-Bim: «n rieeerd programma. 22.30 Nieuw 22.40 Radiojournaal. 22.55 De boor lk hoor wat u niet hoort, caunsil met grammofoonplaten. 23.35 Hu. sieke muziek (gr). 23.55-24.00 N»i VRIJDAG Morgen: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 OchteaJ. gymnastiek. 7.20 Stereo: Ltót, grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Dt- ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 811 Radiojournaal. 8.20 Lichte grami», foonmuziek. (8.30-8.33 De rro«. teman.) 8.50 Woordelijk... vaak» de dag. NRU: 9.00 Voor klelnek zetting (opn.): moderne kamenn, ziek. AVRO: 10.00 Voor de kleuttn. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair re. zoekplatenprogramma. (11.00-11M Nieuws.) 11.30 Stereo: Lichte m> DONDERDAG NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Licht pU- tenprogramma. KRO: 13.00 Nieuxs 13.03 Actualiteiten. 13.08 TNT: licht platenprogramma. 14.00 Nieuw 14.03 Pop-in. 15.00 Nieuws. iGAi Holster: Pop- en Countrymuzsk 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrm.. hitparade. 17.00 Nieuws. 17.02 Ac tualiteiten. 17.07-18.00 Draaijijof- draaiik: verzoekplaten. VRIJDAG Morgen: VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 klaar, zonder nonsens. (10,00 Nwsi NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Micro- notities. het vliegveld gaan. Daar treft men tal van figuren die goedgevulde beur zen trekken om dure plaatsbewijzen te kopen naar alle mogelijke buiten landse steden. Het valt te begrijpen dat zoveel geld heel aantrekkelijk is voor figuren met minder eerlijke be doelingen. Zo kon men op een goede dag bijvoorbeeld Joris Goedbloed in de hal aantreffen. .Kijk nu toch eens aan...' prevelde deze. .Welk een rijkdom gaat hier aan mij voorbij. .Pecunia mobile', zoals de klassieken uitriepen als zij geld zagen rollen. Daar gaat de oliesjeik van Shapur, om een retour tje rond de wereld te nemen. Hoe jammer ls het dat hij zijn lijfwacht bij jjich heeft... Nu zal ik me moe ten behelpen..' delstok achteloos voor de voeten van een langskomende reiziger hield.. Feuilleton door G. M. Glas kin Roger werkte als monteur niet op zaterdagmorgen, maar voor mij was dit altijd een drukke dag op kan toor, dus we spraken af ln ae stad te lunchen, en dan naar de kust te rijden: vandaar gingen we naar Triggs' Island, waar we heerlijk visten vanaf de rotsen. Ik herinner me heel duidelijk dat ik. toen we enige tijd zwijgend hadden gevist zonder iets te vangen, me weer ver wonderde over Rogers vriendschap voor mij. Behalve fotograferen en vissen was er niets dat ons ver bond. Zijn werk was, vooral ook wat de sociale status betreft, mijlenver van twee verdiepingen is, zij het bovendien uit eer tamelijk armoe dig arbeidersgezin, met naar ik meen twee of drie broers en zusters, allen jonger dan hijzelf. Ik had ze nooit aan met .ze'. Hij had me nooit bij zich thuis gevraagd, maar toevallig kwam Ik eens te weten dat hij ln een nogal haveloos stadsdeel woon de. Zelfs wanneer lk, nadat hij ons bezocht had, aanbood hem met de auto thuis te brengen, bedankte hü me vriendelijk maar beslist, bezwe rend dat het net zo gemakkelijk voor hem was om een bus te nemen. Mijn eigen huis moet hem eigen lijk nogal luxueus zijn voorgekomen, hoewel het gewoon een kleine villa van twee verdiepeingen is, zij het In de vrij deftige buitenwijk Dal keith. Ik ben absoluut niet rijk, maar kan mezelf, dunkt me, als be middeld man beschouwen En toch was er. voor zover ik kon nagaan, nooit Iets ln zijn manier van doen dat op afgunst had kun nen wijzen; en er was in ieder ge- val geen sprake van rancune. Inte gendeel, hij scheen zich heel gemak kelijk aan ons en onze levensge woonten aan te passen, met van zelfsprekendheid, zou ik haast zeg gen, en met klaarblijkelijke, zij het onuitgesproken waardering voor de bescheiden tekenen van onze wel stand. Hij luisterde graag naar onze grammofoonplaten en had ons er zelfs een paar cadeau gedaan toen hij eens een weekeinde Dij ons had doorgebracht. Wanneer we soms des avonds, na het eten rustig bijeen zaten liet hij zijn voldane blik vaak naar de plano dwalen, en vroeg dan na een poosje aan Betty of mij om wat te spelen. Betty die tooh veel bedrevener was dan lk, trachtte zich er echter meestal aan te onttrekken, hoewel ze het voor haar gezin en haar eigen vrienden steeds graag deed. Zo kwam het meestal op mij neer iets voor hem te spelen een paar eenvoudige stukken van Cnopin of iets dat ik nog niet geheel verge len w; van il>' i n I. en in mijn jeugd. Het scheen hem nooit Iets te kunnen schelen dat lk fouten maakte, zoals nogal eens gebeurde, of dat ik, steek liet. halverwege plotseling op hield- Hij luisterde altijd rustig en aandachtig, en keek daarbij als ge biologeerd! naar mlin handen, zoaat ik er na een poosje vaak verlegen van werd. En toch speelde ik graag voor hem. Nu Ik erover nadenk, ge loof ik niet dat hij naar Betty ooit met diezelfde intense belangstelling luisterde; de manier van spelen leg de. vrees ik, weinig gewicht voor hem in de schaal, en zeer waar schijnlijk had hij geen begrip voor Betty's Bach en Beethoven. En "dan was er mijn werkkamer, waar mijn boeken stonden. Soms was ik nog bezig wat meegebracht werk thuis af te maken als hij arri veerde, en dan scheen hij zich niets te wensen dan in die oude leren fauteuil bij het raam te zitten en rustig toekijkend te wachten tot lk klaar was. Hij stond ook wel eens op om zijn vingers langs de rijen boe ken te laten glijden, maar ik herin ner me niet dat hij er ooit een uit haalde, en hij iets van zijn gading kon vinden om mee naar huis te ne men. maar hij zei slechts, met zijn rustige zelfverzekerde glimlach: ,Ja, heel wat, dank je. Maar ik lees tegen woordig niet veel'. Toen liep hij weer naar het raam om uit te kijken over de wijde uitgestrektheid van de ri vier, die eigenlijk veeleer aan een meer doet denken, en vervolgens zijn blik langs de vlammende bou- galnvillebloesems te laten glijden voor hij weer in dé leren stoel ging zitten. Ik nam mij voor hem niet meer te vragen; ik had duidelijk ge maakt en ik voelde dat hij het zo had begrepen dat hij naar belie ven kon lenen; boeken en wat hij verder maar wilde. Betty was echter niet zo aanmoedi gend in haar houding jegens hem dat niet zeggen, want ze liet nooit, zelfs niet door een woord of gebaar, iets van haar gereserveerdheid blij ken. Roger placht van tijd tot tijd door een kamer heen en weer te slenteren en allerlei siervoorwerpen en schilderijen op te nemen, en ik merkte, of ik wilde of niet, hoe Bet ty hem gadesloeg alsof ze het hem kwalijk nam dat hij ons huis be zichtigde. In het begin trachtte ik deze gedachte te verjagen als onzin nig en als onrechtvaardig tegenover Betty, maar om de een of andere reden kwam ik er toch nooit toe met haar over deze gewoonte van Roger te spreken. In elk ander opzicht was ze bijzonder vriendelijk en charmant voor hem; soms getroostte ze, naar het scheen, zich zelfs bijzondere moeite om hem terwille te zijn. zo dat ik het gevoel had dat ze dank baar was voor zijn aanwezigheid in huls en zijn vriendschap voor mij. Dat was waarschijnlijk omdat ik nooit echte vrienden had gehad: ge noeg zakelijke relaties en kennissen natuurlijk, maar nooit een intieme, persoonlijke vriend. Altijd was Bet ty (en later natuurlijk de kinderen) mijn enige gezelschap geweest. Het zal haar in het begin wel vreemd zijn voorgekomen dat lk zo plotse ling de vriendschap van een andere man verwierf, en nog wel van een die zoveel jonger was; maar ik ge loog geen moment dat ze er ooit iets tegen had. Integendeel, ik geloof dat ze er, ter wille van mij, blij om was. Zij voelde waarschijnlijk net als ik dat Roger op de een of andere wijze ons leven en ons samenzijn, misschien zelfs onze liefde voor elk aar, voller en rijper had gemaakt Het leek wel of hij een brandpunt werd. misschien een soort maatstaf voor onze eigen genegenheid, onze eigen gevoelens, zelfs onze ervarin gen van alledag, onbetekenende zo goed als andere. Hij was, lijkt me, voor Betty en mij een spiegel van ons persoonlijk leven. Hij betekende voor ons meer dan een zoon, omdat zijn verhouding tot ons minder per soonlijk was; en toch ook weer min der dan een zoon, omdat hij zoveel minder Intiem was met ons. Ik be zat men gewor- Met dat al zult u begrijpen waarom ik mij die middag, naast hem op de door de golven gebeukte rotsen, ba lancerend op scherpe en gladde uit steeksels, nogmaals verwonderde over zijn vriendschap. De geringe eisen die zij mij stelde maakte haar bekoring uit; hij scheen er mee te vreden in mijn gezelschap te zijn, en er is ln de betrekkingen tussen mensen weinig dat zoveel voldoe ning kan geven Het geeft eenzelfde bevrediging als het bezit van een trouwe en toegewijde hond. Dat klinkt misschien voor Roger niet erg complimenteus, vooral omdat er, nu Ik cr eens goed over nadenk, werke lijk iets als van een hond was In zijn rustige en voldane aanhankelijkheid, al klinkt ook dat misschien wat neer buigend en een tikje onbescheiden. Maar ik weet geen andere vergelij king, noch hoe Ik me anders moet uitdrukken. Wie het geluk heeft een dergelijke vriendschap te ondervin den zal haar zonder meer aanvaar den, en geen pogingen doen haar te verklaren; slechts een dwaas zou. op het idee ko- probleem van te (Wordt vervolgd) CAROL DAY auemensen.' ik heb aan dit onderzoek „uMrru GEWERKT 5INDS IK M'JN 6RAAD 6EHAALD8. inns W NU MOET IK MT IN *N WCTJE AAN CAROL ZIEMUIT tb iE&3tw; AL5 EEN V0E5TIN ONTBIEDT ZE ME, TEGEN VIER WC. AlSOf IC EEN VAN HMR ONDER-^ PANEN BEN/ JBIRMFT.r~r~^Ta cat is wei zo, MAAR ZE HEEFT HET HOF- feuk IN6EKIEED. !K ZAl JE N1ET5T0REN, OF JÜUIE 0NDER8RKEN, ZOVER KAN IR JE wel BELOVEN. SUCCES, ROBERT. fROKER HET G0EPUTT TE LEGGEN EN VERGEET NIET. DE NADRUK TE LEGGEN OP HET ON6EIOFEIUKE 6EIANG VAN HET ONDERZO».

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 10