VVD-kamerleden houden een hearing' in Zeeuwse steden Meer nodig dan 10 m diepe Zevenaarhaven G.S. gekant tegen overnemen hoogwaterkering door rijk 4 Na invoering van maximum-snelheid minder ongelukken TAPI.FVEN PZEM GUNSTIG VOOR DE SUPFR-GR00TAFNEMERS Sloopvergunning aangevraagd voor oud gemeentehuis in Vlissingen RECTIFICATIE. 19,95 OP KRUININGEN-PERKPOLDER VERVOERSAANBOD ÏS SINDS DUBBELDEKKER TOEGENOMEN AFSCHEID R. J. VAN STRIEN VAN NOB-WEGTRANSPORT ZEELAND Welkom voor zijn BELANGRIJK! VAN VOLLENHOVEN JOH. DE KERF opvolger W. Flohr MODEL- B0NTH0EDEN VAN NERTSRUG HOUMES-LE COINTRE ERNSTIGE BEZWAREN -1SSi»?^"■'7,,!S'ÏSW' "X1 otaStteyc™'DeTSSS SIMCAIIOOTMÖiT Lokale kennis van veel waarde Ex artikel 8 spoedig bij de kamer PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 30 NOVEMBER I96g IN ZIERIKZEE-GOES EN MIDDELBURG i bij hij de aandacht van c Mr Schlingemann: ,Niet fijnmalen tussen Rotterdam en Antwerpen' MIDDELBURG, GOES, ZIERIK-I de vraagstukken rond de gemeente: ressant kuniu Middelburg had de heer A. Korstanje baat fiscaal o uit Goes de problemen van de Zeeuwse; de heer Prins i middenstand aan de orde gesteld, waat-j jjjj bepleitte n fruitbedrijven mogelijk is van-j - - I -!e kamerleden gezonWSSM ^LVn0H^8«vplTar^oa"g»W-'eSenS d; het landbouwontwikkeling* lechtmatloe oveiheldsdaadHij wees op neringsfonds. De heer Prins uitte teu te moeilijkheden die er voor een 400 j siotte zijn ongerustheid over de geruch- J^a| ten die er gaan inzake ingrijpende RIJKSWEG 58 ling zo roeg de lieer P. de Regt. MIDDELBURG .Na de invoering van directeur \an de provinciale VVV zich de maximum - snelheid van 80 km op af. rijksweg 58 is het aantal ongevallen oor- De WV is niet legen die belasting, enigszins afgenomen, zulks in verge- riep maar de heer De Regt vroeg zich ver- lijking met eenzelfde periode in 1967. der af wat de gevolgen zouden zijn voor; Met aantal doden tengevolge van die te gaan of hulp aan del de concurrentiepositie van ons loeris-1 ongevallen is in deze periode eveneens ADVERTENTIE) de moeilfll roners van Bruinisse opdoemen -de Ae_y°!gel?„die de,^°or '^s-| maatregelen ten opzichte van deJ'voor ^J_eg?®.n lichting in de landlwuw. Schone industrie I door Breskens voor "liet midden' ZEE De ontwikkeling van Zee-! kleinbedrijf daar heeft, en op de indus- r> i - u„ r> - - - triële initiatieven, die er thans in Yer- bcflOIie Industrie e land bevindt zicll in een vicieuse seke worden ontwikkeld De heer Kor- uuuuiic muuoiftc De Thoo,se ,)loblemen oepleitte de heer cirkel- als men hier in t ilriikestanJe verzocht voor deze gemeenten! Burgemeester D D W J. Kastelein L. A. M. Elenbaas. raadslid van Scher- iirivci. aitv uien hui luiiijut-compenserende maatregelen. Sprekende! van Zierikzee had 's morgens de kamer-: pemsse. H|j achtte een verbinding Tho- 1 2[jn stadhuis welkom geheten.; len-Schouwen nodig voor de ontwlkke- Ook zag hij mensen met minimum- teruggelopen'. Aldus hei antwoord inkomsten er door beknot in hun va-| g.s. van Zeeland op een vraag in kantiemogclijkheden I afdelingsverslag naar aanleiding va .Waarom geen andere weg bewan-l begroting 1969. deld? Waarom geen invoering v een gereglementeerde roulette rio he,-, n.- Rr>trt Noord-Brabant in fasen zal worden uit- ■oerd. De eerste fase van dit werk. Hel college deelt verder mee. dat de verbreding van het gedeelte van rijks weg 58 van Biezelinge tot de grens voorzieningen O.a. op het gebiedover Sluis pleitte hij "voor handhaven! ^en van deze plaats J! Hn w' van het onderwijs en de volksge-; gemeente, ,dat is nationaal econo- zondneitl, niet nil achterblijven, is ",lscï telang'. De plannen van mr Van Riel rij en uitstoot uit de landbouw landbouwgebied, op de noodzaak van .schone industrie'! Schouwen-Duiveland' nodig c inwoners zullen er alleen als er meer industtrie is, en de industrie zal eerder geneigd zyn zich hier te vestigen als er een be- Mosselcultures ter sprake: de belde ka"! 1 Met klem vroeg de beer D. de Koning, merleden achtten deze plannen no« wei- Voor een spoedige invoering van de toe- raadslid van bruinisse aandacht voor nig reëel. Ze zün volgens de kamerleden ristenbelasting. noodzakelijk voor de uit-l cie problemen der mosselcultures. ,Ben althans, geen gemeengoed bij de VVD. bouw van recreatieve voorzieningen, schaderegeling blijft uit. Men hoort i pleitte burgemeester H. P. Everwijn van I niets, terwijl de toestand in de Greve- Cnoc aaon tinnoAn Westerschouwen. Hij betreurde het. datü'ngen verslechterd. De massa van de UUco gcc/l ,LWttUt de verfijningsregeling voor recreatie-1 mosselkwekers wil niet saneren niaar ii wjj njeuwe gronden. Er is voldoende toeristenhelni heerlijk quantum «uitingen is. De fST3?kS^S^5Kn te,- verbe-! ruimte, al» rf .naar wit b|, do r.gerin, wouingtoewijzing aan Zeeland is de voorzitter van de Zeeuwse kamer-l®nilS van de gemeenteklasslficatie. 1S - aldus de heer De Koning. ar, j .centrale van de VIT), dr ir C. W C. i recr?at"' !s ce" nationale zaak. Als De beide VVD-kamerleden zullen hun echter een teer puilt. Zo werd het' van Beekom de discussie leidde i e reg''riiig die echter afwentelt op de vrjjdag begonnen hearings in Zeeland probleem gesteld tijdens de hea-| Burgemeester J. Huber zei in zijn «'el- ^^T,r"^0,"TnV,i"»-a,, u,"daas in !teM,wsch-* *»nieren voort- 1 I komstwoord dat Goes als agrarisch I 'net de '"voering ring, die de kamercentrale Middel- centrum van Zeeland wil blijven func- tioneren: .Wij zijn hier blij met het burg van de VVD vrijdag had ge-Landbouwcentrum en zouden het be- orgamseerd in Zierikzee, Goes en dlt weP 7,0U ?a-aa- ^eze mensen zijn van grote waarde voor Zee- Middelburg. waar de VW-kamer- land', leden mr J. F. G. Schlingemann en ir D. S. Tuynman luisterden naar verlangens en suggesties gedaan door diverse vertegenwoordigers uit de Zeeuwse samenleving. De burgemeester betreurde het dat Goes door de betreffende instanties niet werd aanvaard als een essentieel onderdeel van het gebied rond de ningen. ,Wij komen op de tweede plaats', stelde de burgemeester, hel.-; geen hij ook afleidde uit het feit, dat er elders eerder een instructiebadl kwam. ofschoon Goes het eerst de! plannen had. Burgemeester mr J. Drjjber van Mid-I delburg, en zijn wethouder W. 1'. I- Baars wezen 's avonds tijdens de hearingI in de Zeeuwse hoofdstad op de vicieuse, cirkel, waarbij met name burgemeester; Pe "eer p- J- Dekker, dijkgraaf van Drijber, sprekende over de w'oninghouw-! waterschap ,De Brede watering van. mogelijkheden het w isselvallige beleid j Zuid-Beveland' bepleitte een cvenwichti- van het ministerie van volkshuisvesting ee ontwikkeling van landbouw, recrea- noemde. .Dit beleid wisselt om het half tie en industrie, welke laatste zich dient jaar', stelde de burgemeester. Hjj be-! 's beperken tot Terneuzen en het Sloe treurde het, dat de mogelijkheden voor -Meer spreiden gaat ten koste van de uitbreiding van de woningbouw in del gebieden', aldus de heer Dekker, die premieseetor weer teniet werden gedaan geen bezwaar had tegen klein-industrie door de bepaling, dat deze moeten wor- °P verschillende plaatsen, den afgestemd op de woningwetbouw. heer Dekker zei verder niets te voe- met welke laatste Zeeland niet rijke- len voor overdracht van het beheer van] lijk is bedacht. de wegen door de waterschappen aan Ook burgemeester Drijber constateer-! andere instanties, zoals de commissie de evenals zijn collega mr Huber Steenbeek de minister had voorgesteld, van Goes 's middags had gedaan - wei-' vrees dat het beheer dan minden belangstelling van de institutionele! \v°rdt en een sluitpost van de gemeen- eggers voor de wo Slot van pagina 1 zakelijke bestrijding van de werk loosheid in bepaalde gebieden 00 korte termijn niet ten" detrimente mag gaan van de in de regerings nota's en andere stukken met zorg uitgestippelde industrlasatiepoli- tiek'. aldus gs. Péchiney i tebegrotingen'. Fruitteelt len, reageerde ir J Prins. beleggers voor de woningbouw in deze provincie. De heer Drijber achtte zich verder gelukkig dat Middelburg wordt erkend als industriestad, ofschoon het n nadelen met zich meebrengt dat zijn 1 u,i'l, ^erf]en stad geen officiële industriekern ts. Hij ^fcfncde" door de heer J Kakebeeke. bezora-dheid over de stavnaiie '^e .„an P en NVZB. Hij wees hierbij op de minder roos situatie in deze bedrijfstak en kamerlid mrl aandacht van de kamerleden Schlingemann hierop later door te C^^i5e2„v™w^e„^0j°uri'entie1veia-alslj1?' stellen, dat Zeeland de provincie was J,C de blnnenland,e be" die zich volgens de statistieken del laatste drie jaar het sterkst had ont-: j v, wlkkeld. .Men kan toch niet iedere' v u maand een nieuwe Hoechst verlan- inverhand ?en- met liet dalend rendement Hij vroeg Duidelijk ow dezelfde redenen merkte prijsbevriezing in KEG hij even Inter op: verband hiermee te rijmen Met de .In het land en ook in Haagse kringenf <le heer Pitna van leert de indruk dat Zeeland ziel, atz»t j' ondernemer ri tegen Holler,lam. Al, «e niet nppu.en t^""""e bedrjlstakken het r.sieo hoe zullen we worden fiineemalen tussenIaP°er hoe .moei'»Jker te dragen wordt twee grootmachten: Rotterdam en Ant- ^°°r dc fi^al® Hij vroeg m»t werpen. Beter dan ons tegen één «laar- ,We™ a,an de kamerleden hiertegen opi van ar te zetten kunnen we ze tegen jkorte termiJn maatregelen te vragen. 1 ejkaar uitspelen, wil Zeeland anders .Ook voor structuurveranderingen moei' niet alleen maar een recreatietuin wor- de ondernemer financieel de kans gen. Rechtsvormen als familie-i Vóór de inleiding §g|| Drijber over maatschap. i krij-1 agrariër inte- Gedeputeerde staten: Bij beslissing Dow dure kolen PZEM ook een rol MIDDELBURG .Het tariefniveau de tariefstructuur van de NV PZEM vot super-groot afnemers is gunstig. Het een .stimuleringselement voor de ve tïgingen van nieuwe industrieën en voi B de uitbreiding van bestaande'. Aldus hetdusdanig niveau, dat Dow erastig antwoord van gedupteerde staten op een wogen heeft zowel elektriciteit als stoom «raag in liet afdelingsverslag naar aan- vau de PZEM te betrekken. Het is niet: leiding van de begroting U69. precies bekend op welke gronden Dow G.s. delen mee. dat de industrieën in later is teruggekomen op een voorlopig Zeeland alle hun elektrische energie be- i principe-akkoord. In eik geval speelt trekken van de PZEM. met uitzondering 1 hierbij een rol. dat de PZEM verplicht is van die. welke het zogenaamde warmte-een aandeel dure Nederlandse kolen te krachtbedrijf kunnen" voeren, dat wil gebruiken, terwijl Dow zich geheel op zeggen dc bedrijven die naast elektrische I de voor haar gunstige brandstof kon energie een grote behoefte hebben aaninstellen, aldus delen g.s mee. .energie in de vorm van stoom. In dat j geval is het mogelijk elektriciteit en stoom gelijktijdig te produceren, waar- door het rendement van de opwekking I belangrijk hoger is en de kostprijs lager l'gt. In het algemeen wekken In deze geval- I len de bedrijven zowel in Nederland als i I daarbuiten steeds zelf energie op. On- I danks dat Dow Terneuzen moet beschik-1 I ken over zeer grote hoeveelheden stoom, i het tarief van de PZEM op, dat de minister van e zaken vast houdt aan zijn standpunt, dat voor de vesti ging Min Péchiney geen .goedkoop aardgas' beschikbaar kan worden ge steld. ,\Vi,j hebben echter de indruk, dat de minister thans de hein overi gens ten dienste slaande middelen wil gebruiken 0111 de vestiging van dil belangrijke bedrijf mogelijk le maken. Ook de levering van goed kope elektrische energie is voor deze vestiging van essentieel belang, Op grond van de huidige inzichten, cij fers en veronderstellingen lijkt het namelijk mogelijk, dat bij zeer ho ge bedrijfstijden en een optimale grondlast kernenergie een concurre rende kostprijs zal opleveren ten op zichte van de conventionele opwek king vun elektriciteit', aldus liet col lege. Met betrekking tot de kern energiecentrale heb'ten g.s meermalen overleg gepleegd met de minister van economische zaken In antwoord op een vraag of de in dustrialisatie in Zeeland" eerst dan za! kunnen worden gerealiseerd, als Rotterdam voor "nieuwfe mdustile- en geen plaats meer heeft, wijzen gs er op. dat er een belangrijk ver schil bestaat tussen het Rotterdam se industriegebied en liet Industrie gebied dat in Zeeland tot ontwik keling komt. ,Hct gebied van Rotter dam immers is bereikbaar voor zeer diepgaande schepen, hetgeen zeer be paalde vestigingen van industrieën mogelijk maakt'en tot een selectief uitgiflebeleid van terreinen noopt De mogelijkheden, d.e het Wester- scheldebekken biedt, zijn van andere aard. met een eigen ontwikkeling, die als complementair mag worden gezien aan die van wereldhavens, zo deelt het college mee Faciliteiten Gs zeggen verder, dat in België vol gens de daarvoor in het leven ge roepen wetten bij de vestiging van nieuwe industrieën onder andere steun wordt verleend door middel van rentevergoeding op investerin gen. waarborging van leningen, ren teloze voorschotten, staatsdeelne ming en een regiem van belasting vrijstellingen vbor een aantal jaren Gedeputeerde statiën wijzen er in dit verband op, dat m het kader van de besprekingen over het Baaihoekka naai, volgens hetgeen hierover is 1 publiceert!, van de zijde van de r derla.ndse regering is aangedronge op harmonisatie óp het gebied de vestigingsvoorwaarden. De mo gelijkheid om voor de provincie Zee land gunstiger faciliteiten te beplei ten dan in ons land worden gogo-| ven. achten gs niet aanwezig. Op een vraag of de tijd nog niet! is aangebroken om te streven naai- de vestiging van meer arbeidsin-l tensieve m plaats van kapitaal-j intensieve bedrijven delen gs mee. dat bednjven die voor hun vesti ging diep vaarwater behoeven naar hun aard meer kapitaalin tensief dan arbeidsintensief zijn. Gs wijzen er echter op, dat deson danks niet onbelangrijke aantallen werknemers in de nieuwe in Zeeland omvattende een wegvak ter lengte ongeveer 12 kilometer van Luchtenburg tot oostelijk van RUland-Bath zal zo mo gelijk in het begin van 1969 worden aan besteed. Het hieiaan aansluitende weg gedeelte in oostelijke richting zal in het kader vam het Schelde-Rijnkanaal wor den aangelegd. Het gedeelte gelegen tussen Biezelinge en Luchtenburg zal ook in twee gedeelten worden uitgevoerd Omtrent het tijdstip van de aanvang van deze werken kunnen g.s. nog geen definitieve mededelingen doen. YLÏSSINGEN De gemeente Vlissingen heeft bjj monumenten zorg een sloopvergunning aange vraagd voor het voormalige stad huis aan de Houtkade. Dit deel de burgemeester drs D. Roemers gistermiddag in de Vlissingse raad mee in antwoord op een vraag van «le heer H. van Roojjen (ch). Dit raadslid herinnerde er in rond vraag- aan dat het oude raadhuis tijdelijk was verhuurd aan de NV Koninklijke Maatschappij ,De Schelde'. .Deze tijdelijke situatie gaat maar door. Wanneer valt er een definitieve beslissing? zo wil de de heer Van Rooijen weten. Drs Roemers noemde dit .een van de moeilijkste problemen'. Het ter rein rond liet voormalige stadhuis is aan ,De Schelde" verkocht. ,ïk meen voor ruim 400.000 gulden, maar op voorwaarde dat dit be drag pas betaald zou worden ais de opstallen zyn verdwenen', al dus de heer Roemers. De burgemeester herinnerde aan de plannen die zijn geopperd om het stadhuis (eventueel naar de Zeil markt) te verplaatsen. .Maar enige jaren geleden reeds werd vastgesteld dat hiermee een be drag van 2.5 miljoen gemoeid zou zijn en dat is nu natuurlijk nog veel meel-. Er is even sprake ge weest van 'n rijke oom in Amerika maar tot nu toe is er geen dollar overgemaakt en van die kant moe ten we dus niets meer venvachten' aldus de heer Roemers, die daarna meedeelde dat de sloopvergunning is aangevraagd. In de advertentie van MARKIES VERLICHTING in het advertentieblad ,De Scheldebode' van 28 november 1968 heeft de drukkerij een zetfout gemaakt. Afgedrukt royale moderne wandzwenklamp. met houten achter schip], chroom uitvoering met drukschakelaar. I kunt uit tientallen kappen kiezen voor de prijs van 10,95 compleet. DEZE PRIJS MOEST ZIJN compleet. P.S. Als tegemoetkoming aan de mensen die zich verheugd hadden op de aankoop van een wandztcenklamp voor 10,95 geeft MAR KIES VERLICHTING op de prijs van 19.95 1.0 pet. extra korting om de teleurstelling te verzachten. thans reeds (nog in dc- aanloopper- ode 1 om meer dan 1400 werknemers, onder wie ruim 800 bii DOW-Chemi- cal te Terneuzen en 350 bij Hoechst Vlissingen NV. .Hierbij dient er me de rekening mee gehouden te worden' dat m relatie tot deze nieuwe grote vestigingen velen werk vinden m de dienst vei lenende sector en dat klei nere nevenbedrijven zich in de on middellijke omgeving van de basis-! industrieën gaan vestigen', aldus gs. Het college deelt in antwoord op een vraag of het wellicht aanbevelingI verdient te streven naar de vesti- .gïng van bedrijven, die minder lucht-! verontreiniging met zich brengen.1 mede dat eventuele luehtverontreini- giiig nauwlettend in het oog wordt- gehouden. Gs herinneren "daarbij aai de voorwaarden, die de overheid stelt, en aan de metingen, die wor den verricht door toedoen van de provincie en de gemeente. Oeververbinding ln antwoord op desbetreffende vrn-' gen zeggen gs. «lal zij in het woord] en geschrift voortdurend en met na druk hebben gewezen in het bij zonder bij de minister van verkeer en waterstaat op bet grote be- uinnri ri dg Tilriik, lang voor de ontwikkeling van de i'UfÜK,-B.V.KO .Talr,Jk' provincie bij een vaste verbinding -ale plaats tusse Lantste boot uit Krniningen niet later MIDDELBURG Gedeputeerde staten van Zeeland delen In antwoord op vra- gen in het verslag van de afdelingen van de provinciale staten met betrek- ),ol king tot de begroting 1969 mee, dat het -rsaanliod op het traject Kruinin- Dil stuit evenwel op moeilijkheden vanwege het grote vervoersaanbod vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen in de vroege ochtenduren. .Voorshands zijn er derhalve geen mogelijkheden 0111 aan het verzoek tegemoet te komen' zo delen g.s. nice. deelt verder mee, dat over net veer Hoedekenskerke-Terneuzen geen nadere mededelingen kunnen wor den gedaan. 'eerhaves nnv«ru'«i<iit I nieuwe haven, wel zal er een nieuw - fuik komen, zo delen g.s. mee. De .2 I nieuwe veerhaven te Vlissingen zal teo oosten van de buitenhaven komen. J)e nog niet bekend, gen-PerkpoIder sinds de indienststelling .r' p= de eerste dubtaMekker lo bet hij- aelit. ,Mede daarom hebben begin van dit jaar aan de minister verkeer en waterstaat machtiging ge- vraagd tot de bouw van_een tweede dubbeldekker', aldus g.s. Deze tweede ul(lus het col,«'K*'- dubbeldekker zal in net voorjaar van I 1970 worden opgeleverd. Op een vraag of de afvaart van de laatste boot uit Krui-ningen 23.05 uur bijvoorbeeld 20 minuten later kan worden gesteld, delen g.s. mee. dat dit in verband met de maximale werk tijden van het personeel alleen kan in dien ook de eerste boot uit Kiuiningen 20 minuten later zou vertrekken Bij handhaving van een volledige dienstre geling zouden alle vertrek- en aan komsttijden 20 minuten opschuiven, waardoor alle aansluitingen op auto busdiensten en treinen verloren zouden gaam. Om dit te voorkoenm zou de tweede dienst 's morgens moeten ver vallen. Voorzitter: Altijd op de bres gestaan' (ADV RRTENTIE Uw grossier voor voor Zeeland SALADES, SAUCEN, MAYONAISES Steenstraat 35 CLINGE Tel. 01140-2356 Tel. 01158-1986 hebben vrijdag tijden1 s ge- Me de beide oevers van «Ie Wet «Ie. .Wij zullen niet nalaten ook in de toekomst er steeds weer op aan Ie dringen deze verbinding zo spoedig| mogelijk op de voor onze provincie gewenste zo gupstig mogelijke plaats le realiseren. Het is ons bekend, da', het ambtelijk rapport over het trac - voor de vaste verbinding de minis ter van verkeer en waterstaat heeft bereikt Bij herhaling hebben wij aangedrongen op overleg over het tra cé. welk overleg de minister ons heeft toegezegd', aldus gs. Zij menen ver der. dat de planning van de gemeen tebesturen door het uitblijven van een beslissing over het tracc toe] nu toe niet aanmerkelijk is bemoei lijkt. Bij lang uitblijven van eenj beslissing zouden echter moeilijkhe den kunnen optreden. liet Nederlands Koffiehuis te Middel burg afscheid genomen vau NOB-Weg- Irniisport-distrietsKccretnrm 11. J. van Strien en tegelykertjjil voorzover «Int nodig was kennis kunnen maken met «liens opvolger, «le heer Flohr. die met ingang van I november districts- autoriteiten secretaris is geworden, een re«^ptie in Tijdens deze afscheidsbijeenkomst werd I MIDDELBURG de heer Van Strien toegesproken door beeldende STICHTING ZEEUWSE BEELDENDE KUNSTENAARS NU EEN VERENIGING t A UV n KT tl NU IK) DAMESMODE vrijdnj de voorzitter van het NOB-Wegtransport m..,.r n«> leden hebben ,n Zeeland, de heer A C »(W .Al- „er MM ven ,fe err-, Hid heeft u voor hel beroepeijoederen- „,r mr „r Me, ,1e ver.nl- vervoer mlern en extern op de brug ge- g|„B,v„r,„ l.ove,, ,le „iebting.voi „5 5 letterlijk: namelijk op de ie mek» SSlf?. Jv ."P;""1,* ïct«hl hebben mot ,le vereniging NOB-Wegtrnn.port en Zeeland «1. to- z,i,„.|,l,n,lr kun.tempVr» Dm Uittelt teea gepresentceirt elclu» de v„„r h.., heer Caljouvv dienen van de naam .De Zeetiae kited- I)e provinciaal vnoreilter herinnerde er kring. vervolgens aan, «lat «le lieer Van Strien j De verenigingsvorm heeft tot gevolg herhaaldelijk voor «ie beroepsgoederen- dat voortaan ook ledenkunston.iais lid vervoeders en voor de trnnsportonder- van het bestuur zullen zijn nemers op «Ie bres moest staan, vooral voor een eerste termij Werden ais 7.0- .omdat er in en voor ons bedrijf nog danig gekozen de heren Jan Haas te al eens gepraat moest worden*. Vlissingen en Antoine Mes en Peter de Jong te Middelburg. Secreti mochten meepraten aan de lafel', ver-1on Dar)jeren on nennint?on ie hebben vrouw Van Strien^^H^dft^^^rl'he" kelct' niet herkiesbaar. "Een opeensta- I vrouw Van Stiien in zijn dankwooid be- n(.t.np. ,,,.n fmtefies h-,-ii-ine tip <i:- I trok. Als tastbaar bewijs vam (de dank ?eetp aanleiding Tot v'oorzit'ter werd de 'nfcU-un een 'sluKje muzielt voor de ter moet een met-kunstenaar zijn: «le II p' heer Glaubitz is personeelschef bij de Voor mevrouw Van Strien waren er Vitrile. bloemen. I j-,c laatste voorzitter van de stichting, u.. j u Heinkenszands oud-burgemeester N W. Voorts nchtL? de heer Ca houw zich tot E,scn kon deze func[?e Wi. ortr. IS?«Iïw^/™-n^SeLJ5arlPlaatsing naar Laren niet continueren. MU hüi f; y Wat er ook veranderen moge. de kerst- ,pr? Ln i il vin w dat het ipntooiistelling blijft en is vanaf 20 de- ,w8» voonleS' S wo,S l» v.™ PMM vrouiw Flohr had de voorzitter even- Enorm handzaam voor bedrijf en gezin. Veel leding of n voor vier of vijf personen en bagage "naltt u e vrijblijvende proefrit. MIDDELBURG van Zeeland liebbe legen liet overnem «lerhoud ilnor bid. kering tegen de 1 in het rapport Vf erkgn - Gedepnteerdi' Statin ernstige hezwarer i in beheer en on rijk van de hoogwater Noordzee, zoals (lui ti de iiiterdepartemen- wil terHchapsfi nanet ëi wordt bepleit. Aldus blijkt uit liet ant woord van het college op een «leshe- treffende vnuig in liet verslag van «le afdelingen van de provinciale stalen met betrekking tol «Ie begroting 1969. i G.s. zijn v.in oordeel, «lat het beheren en onderhouden van de hoogwaterkei ing tegen de Noordzee dient te blijven ge- scnieden door de thans bestaande grote I waterschappen, welke in het algemeen i bewezen hebben deze taak op doelmn- tige, deugdelijke en efficiënte wy'ze te J kunnen vervullen' Het r.tollege merkt op, dat de streek door een overneming door het rijk haar bestuurlijke inspraak en zeggenschap zou verliezen. Dit punt achten 'g.s. zeer belangrijk omdat in hel bijzonder op het gebied van het water schapswezen naar Juin mening aan de lokale kermis veel waarde dient te wor den toegekend Een overneming van de taakuitoefe ning als hier bedoeld zou naar onze mening een onnodige en ongewenste i uitholling betekenen van het water- schapsbestcl dal na de concentratie van polders en waterschappen tot j stand is gekomen', aldus g.s. De ver- 1 lichting van de financiële lasten welke een gevolg vun de overneming, zou zijn, dient naar hun oordeel op een andere wijze te worden verkre gen. In dit verband «lenken zij aan éen zo hoog mogelijke rijksbijdrage. Gedeputeerde staten merken in ant woord op een desbetreffende vraag op. dat in het algemeen kan worden gesteld, j dat hel stroombeeld wijziging zal on dergaan onder invloed van de voortgang der deltawerken, waarbij met name de reeds aangelegde Grevellngendam en de in 1969 tot stand te brengen afsluiting! van het Volkerak een helangryke rol spelen. De wijzigingen In het stroom-1 lieeld kunnen, aldus gedeputeerde sta- I ten, aanleiding zijn tot een versterkte i jmaanval op bepaalde oevergedeel- en kunnen bij daarvoor gevoelige rs de inleiding vormen tol het ont- n van een oeverva) of een dijkvat. Op de plaatsen waar de als gevolg van i de uitvoering van dc deltawerken te ver-1 •achten stroomaanv.il op de oever «Ie centrale overheid «ie kosten van liet herstel en «Ie daarmee gepaard gaande verdere voorzieningen voor haar reke ning moeten nemen. MIDDELBURG De minister van ver keer en waterstaat verwacht, dat het wetsontwerp o\ artikel 8 van «l.e «lel- tinvet, dat dc uitkeringsnornien voor tegemoetkoming in de deltasehade voor anderen dan oesterkweker» bevat, spoe dig hij «le staten-generaal kan worden ingediend. Aldus blijkt uit hel ant- het Zijpe of langs de noordkust van Noord-Beveland, zijn of worden de be staande oever verdedigingswerk en uitgc- aanleiding van «le tvgro- perken Deze bcstortingen worden door en op kosten van het rijk uitgevoerd, zo delen g.s. mee Het college merkt op, «lal ten aanzien van de «lijkvnl le Stavenlsse een oor zakelijk verband lussen die ilykval en «le uitvoering van «Ie deltawerken niet duidelijk is en niet met enige mate van zekerheid kan worden aangetoond. Wan neer «Int verhand wel aantoonbaar zou zijn, dan zou naar «Ie mening van g.s. woord van gedeputeerde staten var Zeeland op een vraag in het afdeling». 'verslag(g L t i ng 196!! Gs merken voorts op, dat de uitke- j ringsnormen voor de oesterkwekers zijn vastgesteld bij wet van 16 september 1966. Dat cr nog geen definitieve uit keringen zijn gedaan vindt, aldus gs, zijn oorzaak in de moeilijkheden, die gerezen zijn bij de vaststelling van de kostprijs van dc oestervoorraden. .Zo dra de uitvoeringsbeschikking, regelen de de prijsvaststelling, is gepubliceerd, kan tot vaststelling en uitkering van de definitieve tegemoetkomingen wor den overgegaan, uit verkregen inlich tingen is gebleken, dat deze publikatie gó'korte gj Idus gs,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 4