VVD-kamerleden houden een
hearing' in Zeeuwse steden
Meer nodig dan 10 m
diepe Zevenaarhaven
G.S. gekant tegen overnemen
hoogwaterkering door rijk
4
Na invoering van
maximum-snelheid
minder ongelukken
TAPI.FVEN PZEM GUNSTIG VOOR
DE SUPFR-GR00TAFNEMERS
Sloopvergunning
aangevraagd voor
oud gemeentehuis
in Vlissingen
RECTIFICATIE.
19,95
OP KRUININGEN-PERKPOLDER
VERVOERSAANBOD ÏS SINDS
DUBBELDEKKER TOEGENOMEN
AFSCHEID R. J. VAN STRIEN VAN
NOB-WEGTRANSPORT ZEELAND
Welkom voor zijn
BELANGRIJK!
VAN VOLLENHOVEN
JOH. DE KERF
opvolger W. Flohr
MODEL-
B0NTH0EDEN
VAN
NERTSRUG
HOUMES-LE COINTRE
ERNSTIGE BEZWAREN
-1SSi»?^"■'7,,!S'ÏSW' "X1 otaStteyc™'DeTSSS
SIMCAIIOOTMÖiT
Lokale kennis van
veel waarde
Ex artikel 8
spoedig bij
de kamer
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 30 NOVEMBER I96g
IN ZIERIKZEE-GOES EN MIDDELBURG
i bij hij de aandacht van c
Mr Schlingemann:
,Niet fijnmalen
tussen Rotterdam
en Antwerpen'
MIDDELBURG, GOES, ZIERIK-I
de vraagstukken rond de gemeente: ressant kuniu
Middelburg had de heer A. Korstanje baat fiscaal o
uit Goes de problemen van de Zeeuwse; de heer Prins i
middenstand aan de orde gesteld, waat-j jjjj bepleitte n
fruitbedrijven mogelijk is van-j
- - I -!e kamerleden gezonWSSM
^LVn0H^8«vplTar^oa"g»W-'eSenS d; het landbouwontwikkeling*
lechtmatloe oveiheldsdaadHij wees op neringsfonds. De heer Prins uitte teu
te moeilijkheden die er voor een 400 j siotte zijn ongerustheid over de geruch-
J^a| ten die er gaan inzake ingrijpende
RIJKSWEG 58
ling zo roeg de lieer P. de Regt. MIDDELBURG .Na de invoering van
directeur \an de provinciale VVV zich de maximum - snelheid van 80 km op
af. rijksweg 58 is het aantal ongevallen
oor- De WV is niet legen die belasting, enigszins afgenomen, zulks in verge-
riep maar de heer De Regt vroeg zich ver- lijking met eenzelfde periode in 1967.
der af wat de gevolgen zouden zijn voor; Met aantal doden tengevolge van die
te gaan of hulp aan del de concurrentiepositie van ons loeris-1 ongevallen is in deze periode eveneens
ADVERTENTIE)
de moeilfll
roners van Bruinisse opdoemen
-de Ae_y°!gel?„die de,^°or '^s-| maatregelen ten opzichte van deJ'voor
^J_eg?®.n lichting in de landlwuw.
Schone industrie
I door Breskens voor "liet midden'
ZEE De ontwikkeling van Zee-! kleinbedrijf daar heeft, en op de indus- r> i - u„ r> -
- - triële initiatieven, die er thans in Yer- bcflOIie Industrie e
land bevindt zicll in een vicieuse seke worden ontwikkeld De heer Kor- uuuuiic muuoiftc De Thoo,se ,)loblemen oepleitte de heer
cirkel- als men hier in t ilriikestanJe verzocht voor deze gemeenten! Burgemeester D D W J. Kastelein L. A. M. Elenbaas. raadslid van Scher-
iirivci. aitv uien hui luiiijut-compenserende maatregelen. Sprekende! van Zierikzee had 's morgens de kamer-: pemsse. H|j achtte een verbinding Tho-
1 2[jn stadhuis welkom geheten.; len-Schouwen nodig voor de ontwlkke-
Ook zag hij mensen met minimum- teruggelopen'. Aldus hei antwoord
inkomsten er door beknot in hun va-| g.s. van Zeeland op een vraag in
kantiemogclijkheden I afdelingsverslag naar aanleiding va
.Waarom geen andere weg bewan-l begroting 1969.
deld? Waarom geen invoering v
een gereglementeerde roulette
rio he,-, n.- Rr>trt Noord-Brabant in fasen zal worden uit-
■oerd. De eerste fase van dit werk.
Hel college deelt verder mee. dat de
verbreding van het gedeelte van rijks
weg 58 van Biezelinge tot de grens
voorzieningen O.a. op het gebiedover Sluis pleitte hij "voor handhaven! ^en
van deze plaats J! Hn w'
van het onderwijs en de volksge-; gemeente, ,dat is
nationaal econo-
zondneitl, niet nil achterblijven, is ",lscï telang'.
De plannen van mr Van Riel
rij en uitstoot uit de landbouw landbouwgebied,
op de noodzaak van .schone industrie'!
Schouwen-Duiveland' nodig c
inwoners zullen er alleen
als er meer industtrie is, en
de industrie zal eerder geneigd zyn
zich hier te vestigen als er een be-
Mosselcultures
ter sprake: de belde ka"! 1 Met klem vroeg de beer D. de Koning,
merleden achtten deze plannen no« wei- Voor een spoedige invoering van de toe- raadslid van bruinisse aandacht voor
nig reëel. Ze zün volgens de kamerleden ristenbelasting. noodzakelijk voor de uit-l cie problemen der mosselcultures. ,Ben
althans, geen gemeengoed bij de VVD. bouw van recreatieve voorzieningen, schaderegeling blijft uit. Men hoort
i pleitte burgemeester H. P. Everwijn van I niets, terwijl de toestand in de Greve-
Cnoc aaon tinnoAn Westerschouwen. Hij betreurde het. datü'ngen verslechterd. De massa van de
UUco gcc/l ,LWttUt de verfijningsregeling voor recreatie-1 mosselkwekers wil niet saneren niaar
ii wjj njeuwe gronden. Er is voldoende
toeristenhelni
heerlijk quantum «uitingen is. De fST3?kS^S^5Kn te,- verbe-! ruimte, al» rf .naar wit b|, do r.gerin,
wouingtoewijzing aan Zeeland is de voorzitter van de Zeeuwse kamer-l®nilS van de gemeenteklasslficatie. 1S - aldus de heer De Koning.
ar, j .centrale van de VIT), dr ir C. W C. i recr?at"' !s ce" nationale zaak. Als De beide VVD-kamerleden zullen hun
echter een teer puilt. Zo werd het' van Beekom de discussie leidde i e reg''riiig die echter afwentelt op de vrjjdag begonnen hearings in Zeeland
probleem gesteld tijdens de hea-| Burgemeester J. Huber zei in zijn «'el- ^^T,r"^0,"TnV,i"»-a,, u,"daas in !teM,wsch-* *»nieren voort-
1 I komstwoord dat Goes als agrarisch I 'net de '"voering
ring, die de kamercentrale Middel- centrum van Zeeland wil blijven func-
tioneren: .Wij zijn hier blij met het
burg van de VVD vrijdag had ge-Landbouwcentrum en zouden het be-
orgamseerd in Zierikzee, Goes en dlt weP 7,0U ?a-aa- ^eze
mensen zijn van grote waarde voor Zee-
Middelburg. waar de VW-kamer- land',
leden mr J. F. G. Schlingemann en
ir D. S. Tuynman luisterden naar
verlangens en suggesties gedaan
door diverse vertegenwoordigers
uit de Zeeuwse samenleving.
De burgemeester betreurde het dat
Goes door de betreffende instanties
niet werd aanvaard als een essentieel
onderdeel van het gebied rond de
ningen. ,Wij komen op de tweede
plaats', stelde de burgemeester, hel.-;
geen hij ook afleidde uit het feit, dat
er elders eerder een instructiebadl
kwam. ofschoon Goes het eerst de!
plannen had.
Burgemeester mr J. Drjjber van Mid-I
delburg, en zijn wethouder W. 1'. I-
Baars wezen 's avonds tijdens de hearingI
in de Zeeuwse hoofdstad op de vicieuse,
cirkel, waarbij met name burgemeester; Pe "eer p- J- Dekker, dijkgraaf van
Drijber, sprekende over de w'oninghouw-! waterschap ,De Brede watering van.
mogelijkheden het w isselvallige beleid j Zuid-Beveland' bepleitte een cvenwichti-
van het ministerie van volkshuisvesting ee ontwikkeling van landbouw, recrea-
noemde. .Dit beleid wisselt om het half tie en industrie, welke laatste zich dient
jaar', stelde de burgemeester. Hjj be-! 's beperken tot Terneuzen en het Sloe
treurde het, dat de mogelijkheden voor -Meer spreiden gaat ten koste van de
uitbreiding van de woningbouw in del gebieden', aldus de heer Dekker, die
premieseetor weer teniet werden gedaan geen bezwaar had tegen klein-industrie
door de bepaling, dat deze moeten wor- °P verschillende plaatsen,
den afgestemd op de woningwetbouw. heer Dekker zei verder niets te voe-
met welke laatste Zeeland niet rijke- len voor overdracht van het beheer van]
lijk is bedacht. de wegen door de waterschappen aan
Ook burgemeester Drijber constateer-! andere instanties, zoals de commissie
de evenals zijn collega mr Huber Steenbeek de minister had voorgesteld,
van Goes 's middags had gedaan - wei-' vrees dat het beheer dan minden
belangstelling van de institutionele! \v°rdt en een sluitpost van de gemeen-
eggers voor de wo
Slot van pagina 1
zakelijke bestrijding van de werk
loosheid in bepaalde gebieden 00
korte termijn niet ten" detrimente
mag gaan van de in de regerings
nota's en andere stukken met zorg
uitgestippelde industrlasatiepoli-
tiek'. aldus gs.
Péchiney
i tebegrotingen'.
Fruitteelt
len, reageerde
ir J Prins.
beleggers voor de woningbouw in deze
provincie. De heer Drijber achtte zich
verder gelukkig dat Middelburg wordt
erkend als industriestad, ofschoon het n
nadelen met zich meebrengt dat zijn 1 u,i'l, ^erf]en
stad geen officiële industriekern ts. Hij ^fcfncde" door de heer J Kakebeeke.
bezora-dheid over de stavnaiie '^e .„an P en NVZB. Hij
wees hierbij op de minder roos
situatie in deze bedrijfstak en
kamerlid mrl aandacht van de kamerleden
Schlingemann hierop later door te C^^i5e2„v™w^e„^0j°uri'entie1veia-alslj1?'
stellen, dat Zeeland de provincie was J,C de blnnenland,e be"
die zich volgens de statistieken del
laatste drie jaar het sterkst had ont-: j v,
wlkkeld. .Men kan toch niet iedere' v u
maand een nieuwe Hoechst verlan- inverhand
?en- met liet dalend rendement Hij vroeg
Duidelijk ow dezelfde redenen merkte prijsbevriezing in KEG
hij even Inter op: verband hiermee te rijmen Met de
.In het land en ook in Haagse kringenf <le heer Pitna van
leert de indruk dat Zeeland ziel, atz»t j' ondernemer ri
tegen Holler,lam. Al, «e niet nppu.en t^""""e bedrjlstakken het r.sieo hoe
zullen we worden fiineemalen tussenIaP°er hoe .moei'»Jker te dragen wordt
twee grootmachten: Rotterdam en Ant- ^°°r dc fi^al® Hij vroeg m»t
werpen. Beter dan ons tegen één «laar- ,We™ a,an de kamerleden hiertegen opi
van ar te zetten kunnen we ze tegen jkorte termiJn maatregelen te vragen. 1
ejkaar uitspelen, wil Zeeland anders .Ook voor structuurveranderingen moei'
niet alleen maar een recreatietuin wor- de ondernemer financieel de kans
gen. Rechtsvormen als familie-i
Vóór de inleiding §g||
Drijber over maatschap.
i krij-1
agrariër inte-
Gedeputeerde staten:
Bij beslissing Dow
dure kolen PZEM
ook een rol
MIDDELBURG .Het tariefniveau
de tariefstructuur van de NV PZEM vot
super-groot afnemers is gunstig. Het
een .stimuleringselement voor de ve
tïgingen van nieuwe industrieën en voi B
de uitbreiding van bestaande'. Aldus hetdusdanig niveau, dat Dow erastig
antwoord van gedupteerde staten op een wogen heeft zowel elektriciteit als stoom
«raag in liet afdelingsverslag naar aan- vau de PZEM te betrekken. Het is niet:
leiding van de begroting U69. precies bekend op welke gronden Dow
G.s. delen mee. dat de industrieën in later is teruggekomen op een voorlopig
Zeeland alle hun elektrische energie be- i principe-akkoord. In eik geval speelt
trekken van de PZEM. met uitzondering 1 hierbij een rol. dat de PZEM verplicht is
van die. welke het zogenaamde warmte-een aandeel dure Nederlandse kolen te
krachtbedrijf kunnen" voeren, dat wil gebruiken, terwijl Dow zich geheel op
zeggen dc bedrijven die naast elektrische I de voor haar gunstige brandstof kon
energie een grote behoefte hebben aaninstellen, aldus delen g.s mee.
.energie in de vorm van stoom. In dat
j geval is het mogelijk elektriciteit en
stoom gelijktijdig te produceren, waar-
door het rendement van de opwekking
I belangrijk hoger is en de kostprijs lager
l'gt.
In het algemeen wekken In deze geval-
I len de bedrijven zowel in Nederland als i
I daarbuiten steeds zelf energie op. On-
I danks dat Dow Terneuzen moet beschik-1
I ken over zeer grote hoeveelheden stoom,
i het tarief van de PZEM
op, dat de minister van
e zaken vast houdt aan
zijn standpunt, dat voor de vesti
ging Min Péchiney geen .goedkoop
aardgas' beschikbaar kan worden ge
steld. ,\Vi,j hebben echter de indruk,
dat de minister thans de hein overi
gens ten dienste slaande middelen
wil gebruiken 0111 de vestiging van
dil belangrijke bedrijf mogelijk le
maken. Ook de levering van goed
kope elektrische energie is voor deze
vestiging van essentieel belang, Op
grond van de huidige inzichten, cij
fers en veronderstellingen lijkt het
namelijk mogelijk, dat bij zeer ho
ge bedrijfstijden en een optimale
grondlast kernenergie een concurre
rende kostprijs zal opleveren ten op
zichte van de conventionele opwek
king vun elektriciteit', aldus liet col
lege. Met betrekking tot de kern
energiecentrale heb'ten g.s meermalen
overleg gepleegd met de minister
van economische zaken
In antwoord op een vraag of de in
dustrialisatie in Zeeland" eerst dan
za! kunnen worden gerealiseerd, als
Rotterdam voor "nieuwfe mdustile-
en geen plaats meer heeft, wijzen
gs er op. dat er een belangrijk ver
schil bestaat tussen het Rotterdam
se industriegebied en liet Industrie
gebied dat in Zeeland tot ontwik
keling komt. ,Hct gebied van Rotter
dam immers is bereikbaar voor zeer
diepgaande schepen, hetgeen zeer be
paalde vestigingen van industrieën
mogelijk maakt'en tot een selectief
uitgiflebeleid van terreinen noopt
De mogelijkheden, d.e het Wester-
scheldebekken biedt, zijn van andere
aard. met een eigen ontwikkeling,
die als complementair mag worden
gezien aan die van wereldhavens,
zo deelt het college mee
Faciliteiten
Gs zeggen verder, dat in België vol
gens de daarvoor in het leven ge
roepen wetten bij de vestiging van
nieuwe industrieën onder andere
steun wordt verleend door middel
van rentevergoeding op investerin
gen. waarborging van leningen, ren
teloze voorschotten, staatsdeelne
ming en een regiem van belasting
vrijstellingen vbor een aantal jaren
Gedeputeerde statiën wijzen er in dit
verband op, dat m het kader van de
besprekingen over het Baaihoekka
naai, volgens hetgeen hierover is 1
publiceert!, van de zijde van de r
derla.ndse regering is aangedronge
op harmonisatie óp het gebied
de vestigingsvoorwaarden. De mo
gelijkheid om voor de provincie Zee
land gunstiger faciliteiten te beplei
ten dan in ons land worden gogo-|
ven. achten gs niet aanwezig.
Op een vraag of de tijd nog niet!
is aangebroken om te streven naai-
de vestiging van meer arbeidsin-l
tensieve m plaats van kapitaal-j
intensieve bedrijven delen gs mee.
dat bednjven die voor hun vesti
ging diep vaarwater behoeven
naar hun aard meer kapitaalin
tensief dan arbeidsintensief zijn.
Gs wijzen er echter op, dat deson
danks niet onbelangrijke aantallen
werknemers in de nieuwe in Zeeland
omvattende een wegvak ter lengte
ongeveer 12 kilometer van Luchtenburg
tot oostelijk van RUland-Bath zal zo mo
gelijk in het begin van 1969 worden aan
besteed. Het hieiaan aansluitende weg
gedeelte in oostelijke richting zal in het
kader vam het Schelde-Rijnkanaal wor
den aangelegd. Het gedeelte gelegen
tussen Biezelinge en Luchtenburg zal
ook in twee gedeelten worden uitgevoerd
Omtrent het tijdstip van de aanvang
van deze werken kunnen g.s. nog geen
definitieve mededelingen doen.
YLÏSSINGEN De gemeente
Vlissingen heeft bjj monumenten
zorg een sloopvergunning aange
vraagd voor het voormalige stad
huis aan de Houtkade. Dit deel
de burgemeester drs D. Roemers
gistermiddag in de Vlissingse raad
mee in antwoord op een vraag van
«le heer H. van Roojjen (ch).
Dit raadslid herinnerde er in rond
vraag- aan dat het oude raadhuis
tijdelijk was verhuurd aan de NV
Koninklijke Maatschappij ,De
Schelde'. .Deze tijdelijke situatie
gaat maar door. Wanneer valt er
een definitieve beslissing? zo wil
de de heer Van Rooijen weten.
Drs Roemers noemde dit .een van
de moeilijkste problemen'. Het ter
rein rond liet voormalige stadhuis
is aan ,De Schelde" verkocht. ,ïk
meen voor ruim 400.000 gulden,
maar op voorwaarde dat dit be
drag pas betaald zou worden ais
de opstallen zyn verdwenen', al
dus de heer Roemers.
De burgemeester herinnerde aan
de plannen die zijn geopperd om
het stadhuis (eventueel naar de
Zeil markt) te verplaatsen. .Maar
enige jaren geleden reeds werd
vastgesteld dat hiermee een be
drag van 2.5 miljoen gemoeid zou
zijn en dat is nu natuurlijk nog
veel meel-. Er is even sprake ge
weest van 'n rijke oom in Amerika
maar tot nu toe is er geen dollar
overgemaakt en van die kant moe
ten we dus niets meer venvachten'
aldus de heer Roemers, die daarna
meedeelde dat de sloopvergunning
is aangevraagd.
In de advertentie van MARKIES VERLICHTING in
het advertentieblad ,De Scheldebode' van 28 november
1968 heeft de drukkerij een zetfout gemaakt. Afgedrukt
royale moderne wandzwenklamp. met houten achter
schip], chroom uitvoering met drukschakelaar. I kunt
uit tientallen kappen kiezen voor de prijs van 10,95
compleet.
DEZE PRIJS MOEST ZIJN
compleet.
P.S. Als tegemoetkoming aan de mensen die zich
verheugd hadden op de aankoop van een
wandztcenklamp voor 10,95 geeft MAR
KIES VERLICHTING op de prijs van 19.95
1.0 pet. extra korting om de teleurstelling
te verzachten.
thans reeds (nog in dc- aanloopper-
ode 1 om meer dan 1400 werknemers,
onder wie ruim 800 bii DOW-Chemi-
cal te Terneuzen en 350 bij Hoechst
Vlissingen NV. .Hierbij dient er me
de rekening mee gehouden te worden'
dat m relatie tot deze nieuwe grote
vestigingen velen werk vinden m de
dienst vei lenende sector en dat klei
nere nevenbedrijven zich in de on
middellijke omgeving van de basis-!
industrieën gaan vestigen', aldus gs.
Het college deelt in antwoord op een
vraag of het wellicht aanbevelingI
verdient te streven naar de vesti-
.gïng van bedrijven, die minder lucht-!
verontreiniging met zich brengen.1
mede dat eventuele luehtverontreini-
giiig nauwlettend in het oog wordt-
gehouden. Gs herinneren "daarbij aai
de voorwaarden, die de overheid
stelt, en aan de metingen, die wor
den verricht door toedoen van de
provincie en de gemeente.
Oeververbinding
ln antwoord op desbetreffende vrn-'
gen zeggen gs. «lal zij in het woord]
en geschrift voortdurend en met na
druk hebben gewezen in het bij
zonder bij de minister van verkeer
en waterstaat op bet grote be- uinnri ri dg Tilriik,
lang voor de ontwikkeling van de i'UfÜK,-B.V.KO .Talr,Jk'
provincie bij een vaste verbinding
-ale plaats tusse
Lantste boot uit
Krniningen niet later
MIDDELBURG Gedeputeerde staten
van Zeeland delen In antwoord op vra-
gen in het verslag van de afdelingen
van de provinciale staten met betrek- ),ol
king tot de begroting 1969 mee, dat het
-rsaanliod op het traject Kruinin-
Dil stuit evenwel op moeilijkheden
vanwege het grote vervoersaanbod
vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen in de
vroege ochtenduren. .Voorshands zijn
er derhalve geen mogelijkheden 0111
aan het verzoek tegemoet te komen'
zo delen g.s. nice.
deelt verder mee, dat over
net veer Hoedekenskerke-Terneuzen
geen nadere mededelingen kunnen wor
den gedaan.
'eerhaves
nnv«ru'«i<iit I nieuwe haven, wel zal er een nieuw
- fuik komen, zo delen g.s. mee. De
.2 I nieuwe veerhaven te Vlissingen zal teo
oosten van de buitenhaven komen. J)e
nog niet bekend,
gen-PerkpoIder sinds de indienststelling .r' p=
de eerste dubtaMekker lo bet hij-
aelit.
,Mede daarom hebben
begin van dit jaar aan de minister
verkeer en waterstaat machtiging ge-
vraagd tot de bouw van_een tweede
dubbeldekker', aldus g.s. Deze tweede ul(lus het col,«'K*'-
dubbeldekker zal in net voorjaar van I
1970 worden opgeleverd.
Op een vraag of de afvaart van de
laatste boot uit Krui-ningen 23.05
uur bijvoorbeeld 20 minuten later
kan worden gesteld, delen g.s. mee. dat
dit in verband met de maximale werk
tijden van het personeel alleen kan in
dien ook de eerste boot uit Kiuiningen
20 minuten later zou vertrekken Bij
handhaving van een volledige dienstre
geling zouden alle vertrek- en aan
komsttijden 20 minuten opschuiven,
waardoor alle aansluitingen op auto
busdiensten en treinen verloren zouden
gaam. Om dit te voorkoenm zou de
tweede dienst 's morgens moeten ver
vallen.
Voorzitter: Altijd op de bres gestaan'
(ADV RRTENTIE
Uw grossier voor
voor Zeeland
SALADES, SAUCEN,
MAYONAISES
Steenstraat 35
CLINGE
Tel. 01140-2356
Tel. 01158-1986
hebben vrijdag tijden1
s ge-
Me
de beide oevers van «Ie Wet
«Ie.
.Wij zullen niet nalaten ook in de
toekomst er steeds weer op aan Ie
dringen deze verbinding zo spoedig|
mogelijk op de voor onze provincie
gewenste zo gupstig mogelijke plaats
le realiseren. Het is ons bekend, da',
het ambtelijk rapport over het trac -
voor de vaste verbinding de minis
ter van verkeer en waterstaat heeft
bereikt Bij herhaling hebben wij
aangedrongen op overleg over het tra
cé. welk overleg de minister ons heeft
toegezegd', aldus gs. Zij menen ver
der. dat de planning van de gemeen
tebesturen door het uitblijven van
een beslissing over het tracc toe]
nu toe niet aanmerkelijk is bemoei
lijkt. Bij lang uitblijven van eenj
beslissing zouden echter moeilijkhe
den kunnen optreden.
liet Nederlands Koffiehuis te Middel
burg afscheid genomen vau NOB-Weg-
Irniisport-distrietsKccretnrm 11. J. van
Strien en tegelykertjjil voorzover «Int
nodig was kennis kunnen maken met
«liens opvolger, «le heer Flohr. die
met ingang van I november districts-
autoriteiten secretaris is geworden,
een re«^ptie in
Tijdens deze afscheidsbijeenkomst werd I MIDDELBURG
de heer Van Strien toegesproken door beeldende
STICHTING ZEEUWSE
BEELDENDE KUNSTENAARS
NU EEN VERENIGING
t A UV n KT tl NU IK)
DAMESMODE
vrijdnj
de voorzitter van het NOB-Wegtransport m..,.r n«> leden hebben
,n Zeeland, de heer A C »(W .Al- „er MM ven ,fe err-,
Hid heeft u voor hel beroepeijoederen- „,r mr „r Me, ,1e ver.nl-
vervoer mlern en extern op de brug ge- g|„B,v„r,„ l.ove,, ,le „iebting.voi
„5 5 letterlijk: namelijk op de ie mek»
SSlf?. Jv ."P;""1,* ïct«hl hebben mot ,le vereniging
NOB-Wegtrnn.port en Zeeland «1. to- z,i,„.|,l,n,lr kun.tempVr» Dm
Uittelt teea gepresentceirt elclu» de v„„r h..,
heer Caljouvv dienen van de naam .De Zeetiae kited-
I)e provinciaal vnoreilter herinnerde er kring.
vervolgens aan, «lat «le lieer Van Strien j De verenigingsvorm heeft tot gevolg
herhaaldelijk voor «ie beroepsgoederen- dat voortaan ook ledenkunston.iais lid
vervoeders en voor de trnnsportonder- van het bestuur zullen zijn
nemers op «Ie bres moest staan, vooral voor een eerste termij Werden ais 7.0-
.omdat er in en voor ons bedrijf nog danig gekozen de heren Jan Haas te
al eens gepraat moest worden*. Vlissingen en Antoine Mes en Peter de
Jong te Middelburg. Secreti
mochten meepraten aan de lafel', ver-1on Dar)jeren on nennint?on ie hebben
vrouw Van Strien^^H^dft^^^rl'he" kelct' niet herkiesbaar. "Een opeensta-
I vrouw Van Stiien in zijn dankwooid be- n(.t.np. ,,,.n fmtefies h-,-ii-ine tip <i:-
I trok. Als tastbaar bewijs vam (de dank ?eetp aanleiding Tot v'oorzit'ter werd de
'nfcU-un een 'sluKje muzielt voor de ter moet een met-kunstenaar zijn: «le
II p' heer Glaubitz is personeelschef bij de
Voor mevrouw Van Strien waren er Vitrile.
bloemen. I j-,c laatste voorzitter van de stichting,
u.. j u Heinkenszands oud-burgemeester N W.
Voorts nchtL? de heer Ca houw zich tot E,scn kon deze func[?e Wi. ortr.
IS?«Iïw^/™-n^SeLJ5arlPlaatsing naar Laren niet continueren.
MU hüi f; y Wat er ook veranderen moge. de kerst-
,pr? Ln i il vin w dat het ipntooiistelling blijft en is vanaf 20 de-
,w8» voonleS' S wo,S l» v.™ PMM
vrouiw Flohr had de voorzitter even-
Enorm handzaam voor bedrijf en gezin. Veel leding of n
voor vier of vijf personen en bagage "naltt u e
vrijblijvende proefrit.
MIDDELBURG
van Zeeland liebbe
legen liet overnem
«lerhoud ilnor bid.
kering tegen de
1 in het rapport Vf
erkgn
- Gedepnteerdi' Statin
ernstige hezwarer
i in beheer en on
rijk van de hoogwater
Noordzee, zoals (lui
ti de iiiterdepartemen-
wil terHchapsfi nanet ëi
wordt bepleit. Aldus blijkt uit liet ant
woord van het college op een «leshe-
treffende vnuig in liet verslag van «le
afdelingen van de provinciale stalen
met betrekking tol «Ie begroting 1969.
i G.s. zijn v.in oordeel, «lat het beheren
en onderhouden van de hoogwaterkei ing
tegen de Noordzee dient te blijven ge-
scnieden door de thans bestaande grote
I waterschappen, welke in het algemeen i
bewezen hebben deze taak op doelmn-
tige, deugdelijke en efficiënte wy'ze te
J kunnen vervullen' Het r.tollege merkt
op, dat de streek door een overneming
door het rijk haar bestuurlijke inspraak
en zeggenschap zou verliezen. Dit punt
achten 'g.s. zeer belangrijk omdat in hel
bijzonder op het gebied van het water
schapswezen naar Juin mening aan de
lokale kermis veel waarde dient te wor
den toegekend
Een overneming van de taakuitoefe
ning als hier bedoeld zou naar onze
mening een onnodige en ongewenste i
uitholling betekenen van het water-
schapsbestcl dal na de concentratie
van polders en waterschappen tot j
stand is gekomen', aldus g.s. De ver-
1 lichting van de financiële lasten
welke een gevolg vun de overneming,
zou zijn, dient naar hun oordeel op
een andere wijze te worden verkre
gen. In dit verband «lenken zij aan
éen zo hoog mogelijke rijksbijdrage.
Gedeputeerde staten merken in ant
woord op een desbetreffende vraag op.
dat in het algemeen kan worden gesteld,
j dat hel stroombeeld wijziging zal on
dergaan onder invloed van de voortgang
der deltawerken, waarbij met name de
reeds aangelegde Grevellngendam en de
in 1969 tot stand te brengen afsluiting!
van het Volkerak een helangryke rol
spelen. De wijzigingen In het stroom-1
lieeld kunnen, aldus gedeputeerde sta-
I ten, aanleiding zijn tot een versterkte i
jmaanval op bepaalde oevergedeel-
en kunnen bij daarvoor gevoelige
rs de inleiding vormen tol het ont-
n van een oeverva) of een dijkvat.
Op de plaatsen waar de als gevolg van i
de uitvoering van dc deltawerken te ver-1
•achten stroomaanv.il op de oever
«Ie centrale overheid «ie kosten van liet
herstel en «Ie daarmee gepaard gaande
verdere voorzieningen voor haar reke
ning moeten nemen.
MIDDELBURG De minister van ver
keer en waterstaat verwacht, dat het
wetsontwerp o\ artikel 8 van «l.e «lel-
tinvet, dat dc uitkeringsnornien voor
tegemoetkoming in de deltasehade voor
anderen dan oesterkweker» bevat, spoe
dig hij «le staten-generaal kan worden
ingediend. Aldus blijkt uit hel ant-
het Zijpe of langs de noordkust van
Noord-Beveland, zijn of worden de be
staande oever verdedigingswerk en uitgc-
aanleiding van «le tvgro-
perken Deze bcstortingen worden door
en op kosten van het rijk uitgevoerd,
zo delen g.s. mee
Het college merkt op, «lal ten aanzien
van de «lijkvnl le Stavenlsse een oor
zakelijk verband lussen die ilykval en
«le uitvoering van «Ie deltawerken niet
duidelijk is en niet met enige mate van
zekerheid kan worden aangetoond. Wan
neer «Int verhand wel aantoonbaar zou
zijn, dan zou naar «Ie mening van g.s.
woord van gedeputeerde staten var
Zeeland op een vraag in het afdeling».
'verslag(g L
t i ng 196!!
Gs merken voorts op, dat de uitke-
j ringsnormen voor de oesterkwekers zijn
vastgesteld bij wet van 16 september
1966. Dat cr nog geen definitieve uit
keringen zijn gedaan vindt, aldus gs,
zijn oorzaak in de moeilijkheden, die
gerezen zijn bij de vaststelling van de
kostprijs van dc oestervoorraden. .Zo
dra de uitvoeringsbeschikking, regelen
de de prijsvaststelling, is gepubliceerd,
kan tot vaststelling en uitkering van
de definitieve tegemoetkomingen wor
den overgegaan, uit verkregen inlich
tingen is gebleken, dat deze publikatie
gó'korte gj
Idus gs,