ZONDER VERTROUWEN GEEN VREDE, ALLEEN UITGESTELDE OORLOG fCORTGEZEGD WAT IS HET TEGENWOORDIG TOCH INTERESSANT IN DE KERK Botsing tussen generaties faerdag 30 november 1968 Vandaal) op deze pagina het tweede artikel in een sene van drie over oorlog en vrede in historisch perspectief. Ze werden geschreven door de heer C L Koster te Vlissmgen. Hel eerste artikel, op deze pagina in ons blad van zaterdag 23 november, wees vooral op een artikel in het Zeeuwsch-Vlaams jaarboekje van 1855. In deze bijdrage gaat de heer Koster nader op vredesactiviteiten van 1900 tot 1940 in. Een correctie óp ons introducerend artikel vorige week: hel was. zoals men zal hebben begrepen, niet profesor Brugmans, die op Völkenbondsdag op hel Middelburgse gymnasium sprak, maar de leraar, later professor Dr. P. J. Bonman, historicus in Groningen. Hoe is het gesteld met de hoop uit 1855 op de toestand van vrede, die tevoorschijn moet treden uit de verenigde krachten, „van wat de mens, aan hogere beginselen, zal denken verschuldigd te zijn?" Even indrukwekkend als boeiend zijn de lotgevallen oie Het mensdom in de eeuw hieropvolgend beleefde met zijn duizend dokters en een zieke vrede De enorme ontwikkeling van wetenschap en techniek ceed de mens onvoorstelbaar veel ti|d, ruimte en afstand cveroruqgen, waarbij de ontwikkeling van de geestes wetenschappen nog achter zou blijven om de samen leving, in die nieuwere situatie, de passende vorm te ;even die het geheel tot aller heil nodig had. Niettemin werden enorme vorderingen gemaakt op het cebied van onderzoek en verkenningen, waaraan de oorlogen van 1870, 1914-1918 en zelfs die van 1940-1945 -een totale afbreuk vermochten te doen VREDESPALEIS Immers waardevolle activiteiten voor de vredesarbeid, de reeds in 1815 in Amerika lijn en vorm aannamen, be reikten in die eeuw via Engeland, ook Europa Oe eerste vredesconferentie op initiatief van Tsaar - Nicolaas II van Rusland, op 18 mei 1899, in het Huis ten Bosch te Den Haag, bracht het verdrag voor de vreed zame beslechting van Internationale geschillen als ge volg waarvan Het Permanente Hof van Arbitrage werd opgericht. Om dit Hof een passend gebouw te ver ghaffen schonk in 1903 de Amerikaanse miljonair An- orew Carnegie l>/2 miljoen dollar. De opgerichte Car- •sgie-sfichtinq schreef in 1905 een prijsvraag voor bouw- c-.verpen uit, waarop 216 antwoorden werden ont vangen, dat van de Franse L. M. Cardonier werd be- noond Onder de Nederlandse professor J A G. van Steur werd dit plan uitgevoerd, zodat op 30 juli 907. tijdens de 2e Vredesconferentie in Den Haag, de eerste steen kon worden gelegd voor het Vredespaleis ■tst gebouw werd in tegenwoordigheid van H. M Ko- mngin Wilhelmina en de heer en mevrouw Carnegie op 3 augustus 1913 geopend. In 1911 had de Algemeene Bond „Vrede door Recht" intrede in ons Nationaal Bestel gedaan. Deze zou later overgaan in „De Ver eniging voor Volkenbond en Vrede". Dit was de periode waarin o.m I. Kants „ten eeuwigen vrede" verscheen, de tijd waarin Bertha von Sütner, oud-secretaresse van Alfred Nobel, „De wapens neer", schreef. Zij overleed in 1914 bij de aanvang van wereldoorlog I. De tijd ook, :'a' William Stead, de Engelse letterkundige, die op vele plaatsen in Europa, zijn strijd tegen de oorlog streed, bij de ramp van de „Titanic' omkwam. Zij allen hielden ia geesten der mensen en de publiciteitsmedia bezig h'a wereldoorlog I werd op 28 april 1919 de Volkenbond «gericht toen de daarop betrekking hebbende resolutie c'ocr de Vredesconferentie werd aangenomen. Formeel >;rd het pact eerst van kracht na de ratificatie door Duitsland van het Verdrag van Versailles op 10 januari '?20 Er traden 58 staten als leden toe Als zeer voor- •jam onderdeel van den Volkenbond werd in 1922 Het Afrmanent Hof van Internationale Justitie opgericht, dat ■•«neens de zetel in het Vredespaleis kreeg Inmiddels groeiden de omstandigheden zodanig dat -■n kon spreken van drie verschillende elementen in bet menselijk streven naar Vrede. 1. Vrede, het streven, waarnaar de mensheid steeds' had verlangd; 2. de Vredesbeweging, georganiseerd ter bevordering van het streven om die vrede te kunnen verkrijgen en te behouden, waarbii met het opkomen van de Demo- catische inzichten, ook de pacifistische gedachten, ge meengoed werden Op deze evolutie die zich m de ioop der eeuwen heeft voltrokken, kwam 3. de Volkenbond als eeste openbaar mondraal in stituut tot stand, waarvan het debet en credit tot 1940 van enorm grotere waarde en betekenis is geworden, dan menigeen gedroomd had of voor mogeli|k zou heb ben gehouden in de vorige eeuw, toen de reissnelheid in het verkeer tussen de mensen hoogstens 7 km per uur bedroeg In de Scandinavische landen werd. uit de nalatenschap van de wapenmdustneel, Alfred Nobel, de vermaarde Wereld-Nobelprijs, ook voor* de Vrede, ingesteld, waar van jaarlijks in december de prijs als onderscheiding wordt uitgereikt FRIDTJ0F NANSEN Op 10 dec. 1922, ontving de bekende ontdekkings reiziger, wetenschapsman, oud minister-president van Noorwegen, en eerste Commissionaris voor het vluchte- lingenwezen, Fridtjof Nansen, deze prijs, toen groot 122.000 kronen. Die prijs quitleerde hi| werkelijk op 19 december 1922 door in zijn rede, getiteld „Vrede", conclusies en alternatieven te geven voor machtsbe geerte, imperialisme en militairsme die woedden op aarde In deze bijeenkomst, waar vele politici en diplomaten aanwezig waren, vroeg hij: Vanwaar moet het heil ko men? Van de politiói? Ja, velen van hen menen het misschien goed, maar de wereld heeft geen politieke programma's meer nodig ze heeft er reeds teveel Tenslotte gaat de strijd der politici toch slechts om macht. Is er hulp te verwachten bij de diplomaten? Zij menen het misschien ook heel goed, maar zij vormen nu een maal een steriel ras en hebben door de eeuwen heen de mensen meer kwaad gedaan dan goed Hij herinnerde aan de woorden van de Zweedse di plomaat, in 1641 gesproken tot zijn zoon: Je moest maar eens weten met noe weinig verstand de wereld (niet) geregeerd wordt. De Europeese staten zijn een speelbal in handen van gewetenloze speculanten, politieke en geldsprriilanten Bij alle volken overheersen de wanhoop en het wan trouwen. Zonder vertrouwen komt er geen vrede, slechts uitgestelde oorlog. Nansen geloofde niet eijp de ted^ng d^or R^Jitici van afzonderlijke lartden, maar door eerlijke» sanjënv-erking van alle Naties,' collectief en onderling Zi|n geloof aan „het werk" van de Volkenbond, gaf hem het vertrouwen in „Het Morgenrood" Een stap op de weg van de vrede was het protocol van Geneve, dat de Volkenbond naiaar 1924 onderte kende. Daarin werd - voor het eerst - vastgesteld dat: een aanvalsoorlog een misdaad is en dat alle strijdvragen tussen de volken door arbitrage of door een Internatio naal Gerechtshof móeten behandeld worden. Toen Duits land in dat jaar tot de Volkenbond toetrad, sprak de HET 'REOES- IkLElS I 'HEN HAAG Franse Staatsman, Aristide Bruant, de woorden „Nooit meer oorlog,Nu wordt het een taak van de Rechter om uitspraak te doen.. Weg met geweren, mitrailleurs en kanonnen. Maak plaats voor Rechtspraak, Arbitrage en Vrede. Nooit meer oorlog Dat is het grote doel van deze tijd! zei Nansen. De geschiedenis van de Volkenbond toont duidelijk aan wat de kleine Naties kunnen ver richten, mits ze evenwichtig en moedig zijnDe le man van Noorwegen. Toch zou de wereldgeschiedenis van 1914-1918 nog door een politiek misdadige calamiteit worden gevolgd in de oeriode 1940-1945 26 VREDESORGANISATIES Overal bloeiden inmiddels vredesactiviteiten op Zo ook in Nederland, waartoe 26 organisaties, naar een diversiment van doelstellingen, politieke en geestelijke stromingen waren ontstaan, die allen, op enigerlei wijze hun relatie of binding hadden met het Vredesbu reau te s-Gravenhage, getuige de laargidsen van dat bureau In de reeks van vredesbevorderaars bevonden zich velen, die in deze provincie waren ceboren, dan wel als hun lijdelijke woon-, werk- of verblijfplaats had den gekend Onder hen, die een even opmerkelijke als waardevolle activiteit produceerden, behoorden, uit de periode 1920- 1940, vooral de oud redacteur-verslaggever van de Goese Courant en latere directeur van de Haagse Volks universiteit, maar ook bekend radiospreker H. Chr. G. J. van der Mandere In 1885 te Amsterdam geboren, in 1959 te Wassenaar overleden, na een bijzonder werk zaam Jeven, was hij in 1911 reeds de secretaris van de toen opgerichte Bond Vrede door Recht, de latere Ver eniging 'van Volkenbond en Vrede, waarin hij het se cretariaat bleef beheren Van 1945-1949 was hij secretaris van de Vereniging voor Intern Rechtsorde, de VTR.O In 1934 nam hij deel aan het werk van de volksstemming in he» Saargebied en in 1937-1938 was hij werkzaam voor de Volkenbond in Syrië Als documentair standaardwerk van onvergankelijke waarde, verscheen van zijn hand „15 jaar arbeid van den Volkenbond" (1935) en m 1945 „Het Handvest van San Francisco" (26 iuni 1945). Volledige tekst van het verdrag tot oprichting van de nieuwe Veiligheidsorganisatie De Verenigde Naties" (V.N Voorts verzorgde hij, met een bestuurslid van de Zeeuwse afdeling van de Vereniging voor Volkenbond van Vrede, de zakagenda 1938, een bijzonder waardevol zeer gedocumenteerd Pax Vademecum, waarin als enig in Nederland, de volledige tekst in het Nederlands, werd opgenomen van Het Volkenbondsverdrag. Dit boekie wordt tot op de huidige dag nog door vele belangheb benden geraadpleegd en bleef als zodanig in een dringende behoefte voorzien. Het werd gedrukt bij het bedrijf der Firma v d. Velde. De heer v. d Mandere heeft enorm veel bijgedragen om het vredeswerk, zeer bekwaam te bevorderen en aan de verrichtinqen blijvende bekendheid te qeven Tot de hoogtepunten uit zijn werkzaamheden dient ook te worden gerekend Het verslag van de Commissie ter bestudering van een Internationale Weermacht, inge steld door het hoofdbestuur van de Verenioing voor Volkenbond en Vrede, uitgebracht in april 1937 Dit rapport van de zogenaamde Commissie Niipels, behandelde even deskundig als opmerkelijk de proble matiek van Be- of Ontwapening en deszelfs consequen ties Vijftien vermaarde rechtsgeleerden, militaire en politieke deskundigen behandelden deze materie in de oeriode tussen 8 december 1934 en, na 15 bijeenkomsten, 2 maart 1937. Zij eindigden in drie groepen met afwij kende denkbeelden en visies, doch leverden een stuk arbeid waarvan het schandaal dit is, dat het niet de aandacht verkreeq die het verdiende, en van onzegbaar grote waarde en betekenis zou hebben kunnen zijn. voor latere ont- of bewapeningsconferenties, die miljoenen verslonden, een wereldbevolking valse hoop schonken, wat men had kunnen voorkomen tot de huidige dag en betei in en doorzicht had kunnen stellen. PROTESTEN Paus Paulus zal een com- 'mie instellen van theologen alle delen van de wereld, b hem moeten adviseren op '"t gebied. De bisschoppen- 'mde had vorig jaar deze itnx gpuit I Het pontificaat van paus toulus is ,een ramp voor zijn kerk alduy het linkse Britse weekblad The New Statesman Du blad is met de jongeren op het pastorale beraad in het bisdom Breda van mening dat hij moet aftreden Een van zijn tekortkomingen is. volgens het blad. dat h\j zich afzondert van de mensheid, iets wat hij ziin hele leven heeft gedaan. Over de zaak van de kunst matige voorbehoedmiddelen zegt het blad .alleen die on wetendheid van de mens heeft de paus er toe gebracht zijn pontificale kleuren te nagelen .ian de mast van de kwestie van de contraceptie' Een min der verdeeldheid zaaiende op volger (ddn vermoedelijk een niet-Italiaan) zou kunnen pro beren de stukken weer le lij men. aldus de The New States man van de r.k uitgever Paul fohnson. Suggestie uit Goe> om vaca tures in het kerkewerk (kerk voogdij, kerkeraad) te vervul- Grote activiteit ontwikkelde de heer v d Mandere ook, toen op 3 oktober 1935 Mussolini's fascistisch le gioenen, de grensrivier tussen Eritrea en Abessynië over schreden, niettegenstaande de dringende oproepen vóór en na die datum, van keizer Hallei Selassie, nota bene het mede Volkenbondslid van zijn aanvaller. De om- vangsbetekenis en indrukken die deze calamiteit ver oorzaakten, uit die periode, laten zich nu het best ver gelijken met die van de Hongaarse onderdrukking in 1956 en de Tsjechische gebeurtenissen uil onze tijd. Ook toen allerwegen protesten, vergaderingen, bijeenkomsten enz en de toespraken, op de opbare vergadering van 16 oktober 1935 te Amsterdam, van Prof Mr. V. H Rut gers, Mr G. v d Bergh, Mr G A Boon, Jhr Mr D. J de Geer, Mr A M. Joekes, Mr R Regout getuigden van de waardigheid, gedocumenteerde visie, eerlijke ver antwoording en degelijke informatie voor de toekomst, waarlangs de volken dienden te gaan om eenmaal der gelijke gebeurtenissen te kunnen elimineren Vlissingen, C. L. Koster. Ten .Waar .staaf, dat je als vrouw je eigen man niet zou mogen voordragen voor een functie In hel kerkewerk als ie als geen ander weel, dat hij dat zo goed zou kunnen En andersom voor de mannen ten opzichte van hun vrouwen'. Aldus kerkvoogdijvoorzitter P. A. Dansen in Hervormd Goes. Zoals u de vorige week in dit dagblad hebt kunnen lezen, is het diocesaan pastoraal beraad van het bisdom Breda gehouden. Aan de orde was de laatste encycliek van de paus, .Huma- nae Vitea'. Nu mag een encycliek geen onfeilbaar v/oord zijn, dit pauselijk schrijven ,is met zo veel onfeilbaarheid omhangen' (aldus gesproken op het diocesane beraad), dat men het zo maar niet naast zich neer kan leggen. En aan de andere kant bleek de encycliek ook weer moeilijk aanvaardbaar te zijn. Zo moest men uit twee moeilijke gevallen een keus doen. Voor afgaand aan dit diocesane pastorale beraad had men over de encycliek gesproken in parochia le en dekanale bijeenkomsten en de afgevaardigden van -deze zijn dan in Breda geweest. Uit de bisdommen wordt een advies verwacht voor het pastoraal concilie dat in januari te Noordwijkerhout bijeen zal komen en waar over dezelfde encycliek gesproken zal worden. Dit is een wijze van werken die wel veel tijd vraagt, maar waarbij ook ieder parochielid betrokken kan zijn. wanneer hij tenminste daar toe de lust heeft. Het is een nieuwe wijze van verken van onderop, waaraan bezwaren ver bonden zuilen zijn (welke methode heeft niet haar bezwaren), maar waarvan de protestant se kerken toch nog wel iets kunnen leren. Er komt op deze wijze een meningsvorm tot stand voor heel de Nederlandse kerkprovincie. .De democratisering van het gezag za! he; ant woord moeten zijn van de Nederlandse kerk gemeenschap'. Van een stukje van die demo cratisering zijn we dan in Breda getuige ge weest. De positie van de bisdommen wordt er echter niet gemakkelijker door. Zij zijn aan het hoofd van hun bisdom gesteld en aldaar door de paus benoemd om er de vertegenwoor digers te zijn van het hoogste gezag dat de R. K. Kerk kent. Een bisschop bestuurt wel In onafhankelijkheid van anderen zfjn eigen dio cees, doch dit doet hij onder het oppergezag van de paus. Op het tweede Vaticaans conci lie is vrij sterk de gedachte van de collegiali teit der bisschoppen naar voren gekomen dat de paus tezamen met de bisschoppen de kerk bestuurt. De bisschop van Rome is echter hun hoofd Toen men op het concilie te Rome sprak over de kerk. is nadruk geiegd op de gelovigen als het volk van God dat onderweg is Zij staan m de wereld om het woord dat de kerk in de wereld heeft te verkondigen, wéar te maken Bisschoppen en gelovigen vormen tezamen de kerk. Iets van die gedachte komt nu tot uiting in het gehouden overleg in parochies en deke naten. dat weer werd samengebundeld in het diocesane beraad En wat zien we nu gebeu ren? Dat de bisschoppen van onderaf worden opgeduwd. Zij moeten de stem van het bisdom tot in Rome toe laten horen, ook wanneer het een woord is dat er niet zo welkom zal zijn, ook wanneer het tegen een encycliek van de paus ingaat. De reacties op Huraanae Vitae zijn niet best geweest. Natuurlijk zijn er r.k. gelovigen die het woord van de paus aanvaar den. Maar over het algemeen heeft men dit niet gedaan in het bisdom Breda. Niemand van degenen die zich lieten horen bleek tevre den te zijn met de formulering. Over de eerste reactie van de bisschoppen was men over het algemeen nog al content, hoewel er ook de kritiek werd gehoord dat hun eerste woord niet van diplomatie ontbloot was en diplomatie moe ten we niet meer hebben in de kerk; daar moet eerlijk worden gezegd wat we denken, ook dan, wanneer het tegen een woord van de paus ingaat. En zo komen de bisschoppen in de alleszins weinig benijdenswaardige positie dat zij aan de ene kant de paus moeten ver tegenwoordigen en aan de andere kant de stem van het bisdom tot in Rome toe moeten laten horen. Gezien de eenvoud waarmee een bisschop zich tegenwoordig onder zijn beminde gelovigen beweegt, vermoeden we dat hij zich tegenwoordig hier beter thuis zal gevoelen dan in Rome, waar de hiërarchie, de priesterheer schappij in al z'n rangorden, nog volop in werking is. De bisschoppen staan voor de moei lijke vraag hoe het stelsel van de absolute mo narch gecombineerd kan worden met een meer dere democratie. Naar onze mening is men tegenwoordig bezig een evenwichtspunt tussen deze twee te zoeken. We hebben slechts eenmaal op het diocesane beraad de paus horen betitelen als .de Heilige Vader'. We weten niet hoe men vroeger over het zichtbare hoofd van de R.K. Kerk sprak, maar we weten wel dat in r.k. bladen deze titulatuur aldaar toen nog al eens voor kwam In het woord .Heilige Vader' ligt iets van het gezag waarvoor men zich in kinderlijke bereid heid buigt. Bij de bespreking van de encycliek Humanae Vitae werd het zonder meer duidelijk dat hier het pauselijk gezag in het geding was. We be hoeven nog niet eens te denken aan de uit spraak van de jongeren, die stelden dat de paus of deze encycliek moest terugnemen, of moest gaan genieten van zijn AOW. De vraag naar het pauselijk gezag kwam letterlijk over al naar boven. Ze lag in de motie waarin be treurd werd de wijze waarop de .zorgvolle aan dacht van de paus gestalte heeft gekregen' en dat er hier .onvoldoende kans tot inspraak is geweest'. Naast het standpunt van de paus en zijn argumenten, zijn er andere standpunten en argumenten. Men neemt het de paus kwa lijk dat hL geen .pluriform denken' digi op dit punt toelaat, terwijl men toch een paus heeft om in alles het laatste woord te zeggen. Doch niemand bleek het eens te zijn met deze vorm van gezagsuitoefening en er werd ook niet veel begrip voor opgebracht dat de paus zich zó nadrukkelijk beroep-, op d" b;jstand van de H. Geest, alsof deze ook met kon werken onder de gelovigen. Het gezag var. de paus wordt aangetast (tenminste het oude gezag, waarop hij zich nog altijd beroept i wan neer er zonder protest wordt gezegd .Deze encycliek is volledig waardeloos om tot een nieuw denken te komen; dit denken is niet meer het onze'. Gezien de structuur van d« R.K. Kerk bevat zulk een uitspraak een stuk muiterij tegen de kapitein. We geloven echter dat dit niet anders kan in de huidige situaMe. De moderne mens die zelf wil nadenken en begrijpen. Kan niet zo maar zonder meer de vooronderstelling aanvaarden dat de kerkelijke leiders de garantie van de goddelijke leiding bezitten. Altijd weer zullen oude leerstukken aan kritiek onderworpen worden en blindelings gehoorzamen doet men tegenwoordig niet meer. Maar met dit alles is het gezag in de R.K. Kerk een probleem geworden en dat kwam op het diocesane beraad in Breda duidelijk tot uiting. Ook in dit opzicht is deze kerk gelijk geworden aan alle andere kerken. Doch. als het gaat om het gezag van de paus. Is dit des te ernstiger, omdat hierop zo ontzaggelijk veel rust. .Als men deze encycliek niet in z'n totaliteit kan aanvaarden, kan men het kerkelijk gezag van de paus ook met meer aanvaarden'. Aldus een van de uitspraken in Breda, waarna werd be toogd dat hij anders te werk moet gaan dan hij met de encycliek Humanae Vitae heeft ge daan. .Een groep moet zich terug kunnen .in den in zijn leider en dat kunnen we nu niet meer'. Het diocesane beraad had ook een oecume nisch aspect. Zoals er op het concilie in Rome waarnemers waren en op het Nederlands pas toraal concilie afgevaardigden uit andere ker ken die konden meespreken, zo waren er ook STEMMEN UIT DE KERKEN hier genodigd uit anders kerken binnen de grenzen van het bisdom en het werd betreurd dat er met aanwezig waren uit de Gereformeerde Kerken. Een volgende keer zullen zij zich toch beter moeten inwerken om m dit beraad te kunnen meedoen. We hoorden enige teleurstelling hierover uitspreken. Maar buiten dit proefde je toch zo nu en dan de oe cumenische gedachte. Die was er toen gespro ken werd over een bijbelse, evangelische visie op huwelijk en seksualiteit. De aanvaarde mo tie ging mede uit van een stuk van het dioce saan instituut voor huwelijk en gezin, maar men zou liever hebben gehad dat vanuit het evangelie gesproken was. Dit oecumenische as pect kwam tot uiting toen gezegd werd dat de paus deze beslissing niet had mogen nemen zonder de wereldkerk en we kregen de indruk dat men toen aan meer dacht dan alleen maar de wereldkerk van Rome. De jongeren hebben zich als een aparte groep in Breda laten horen en hun woorden konden moeilijk worden misverstaan. Zij zijn opgeko men voor openheid, eerlijkheid en duidelijkheid. ZTj hebben zich gekeerd tegen uitspraken die een zekere tweeslachtigheid in zich bergen en daardoor toch weer op verschillende manieren kunnen worden uitgelegd, welk euvel je nog wel eens in de kerken kunt waarnemen. Deze jongeren kwamen royaal op voor hun eigen mening. Toen in de motie gesteld werd dat de bisschoppen, het gevoelen van de gelovigen respecterende, zullen opkomen voor de plurifor miteit (dat je ook anders kunt denken), waren zij hier tegen en stelden dat die pluriformiteit onder geen beding verwrongen mag worden door onafhankelijke uitspraak van een der ambtsdragers'. In ieder geval moet de vrijheid een andere mening te hebben in de kerk wor den gewaarborgd Terugkomende van Breda hebben we weer eens bij ons zelf gedacht wat is het tegenwoordig toch interessant in de kerk Ezi 12. .En het volk juichte met groot gejuich en loofde de Heer.... maar ve len van de priesters... en ouden die het eerste huis gezien had den weenden luid...' In de bovenstaande tekst leest u over twee tegengestelde re acties op de herbouw van de tempel, na de ballingschap. Bij velen is er vreugde en dank baarheid om het verrijzen van een nieuwe tempel, als cen trum en krachtbron van het verkeer tussen God en mens. Bij anderen wekt hetzelfde ge beuren juist weemoed en droef heid. Deze laatsten ztjn de ouderen die nog de herinnering m zich dragen aan de luisterrijke tem pel van Salomo. Zij kinnen die niet vergeten. En de her innering uit de jeugd kleurt het vroegere altijd nog mooier en groterdan het was. Hiei ziet u de botsing tussen de ge neraties, die we ook in onze dagen zo sterk beleven. We le ven in een tijd, die vol is van drang naar vernieuwing en ver andering, en waarin allerlei verschuivingen optreden, die vragen om heroriëntatie. Dit geldt op elk terrein. Ook op kerkelijk terrein. Nieuwe bij belvertaling, nieuwe psalmbe- 'jjmtng, veranderingen op li turgisch gebied.. En terwijl de tongeren hier voor openstaan en voor al het nieuwe dikwijls ook on kritisch, enkel omdat het nieuw is warm lopen, roept het bij de ouderen vaak weerstanden op. Zij kijken met weemoed terug naar het verleden. Heb ben de neiging dal te verheer lijken. Kunnen zo moeilijk het oude en vertrouwde loslaten. VFoi een gevaren schuilen hier niet in aan misverstand, ver driet, onderlinge verwijdering en uit elkaar raken van deze beide groepen. Toch hebben we 't beide nodig: de jeugd, met zijn drang naar vernieuwing en verandering, zijn blik naar de toekomst én de ouderen, met hun besef dat er dingen zijn, die bewaard moeten blijven. Hebben de laatsten te leren, dat tce de klok niet terug kun nen zetten, en blij te zijn, waar iongeren op eigentijdse wijze vorm willen geven aan hun le ven met Godde jongeren moe ten er oor voor hebben, dat ook m de nieuwe vormen en gestaltegeving aan het éne, on- i Tonder lijke Evangelie, niet tekort mag worden gedaan. WOLPH AARTSDIJK F. J. GOETHALS De siiiaisman en ontdekkingsreiziger Fridt jof Nansen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 19