NEDERLAND REEDS IN 1919 RADIO WEINIG VERANDERD 'THE ROARING TWENTIES' we" In de beginjaren van de radio bouwde men reeds ijverig aan wat men nu de zuilen noemt. Snel achter elkaar werden de om roepverenigingen opgericht die elkaar nu nog iedere dag beconcurreren. Het medium radio riep bi] verschillende groepen in ons volk vele vragen op. In christelijke kringen had men in 192 Jf de NCRV opgericht, dat het christelijke tijdschrift voor radio (later de omroepgids) uitgaf. Hierin werden in die be ginjaren vele technische vragen beantwoord en adviezen aan zelfbouwers gegeven. Een steeds terugkerende klacht was de ontvangst- van de korte golven. Hen werd het advies gegeven: .Weg met. de wipschakelaars, zo min mogelijk draden in het toestel, gebruik toch niet fantasieschakelgrapjes. U luistert toch bijna altijd op lampen, zelden op 3 nooit op 2....' Maar er ivoren ook vragen die de levensbeschouwing diep raakten. Zoals radio op zondag. Vele abonnees op de NCRV- gids, vonden het vreemd, dat de zondagspro gramma, werden vermeld. Het bestuur be steedde hier grote aandacht aan en gaf als antwoord: ,Dat velen naar de kerkdiensten luisterden, de Duitse morgenzangen, de En gelse avonddiensten en de Duitse morgen- concerten, die dikwijls een religieus karakter hadden ende programma's deden dienst als waarschuwing. Vermeldde het blad dat Duitsland zondagavonds dansmuziek uitzond, dan wisten de leden tenminste dat zij er met op af moesten stemmen. Hetzelfde gold als Speenhoff voor de HDO optrad of me vrouw Van Dijk in haar kinderuurtje op dracht gaf de stoelen en tafels weg te rui men om de kinderen een nieuwe dans te leren'. De KRO kampte met ongeveer het zelfde probleem. Schreef de JU aasbode' van maart 1929. Jjaat ons aannemen, dat dc meesten die katholiek zijn, meestal, als op Huizen de KRO bezig is, hun eigen omroep horen. Maar de rest van de tijdf Men maakt geen bestek. Men flaneert maar zowat door de aether en houdt stil, waar het voor het ogenblik aannemelijk klinkt. Daar begint een spreker. AfzettenT Omdat het misschien niet geheel secundum lucatn zal wezen f Voordat men het weet luistert men al. Wij zijn niet tevreden, zolang nog zoveel invloed, dien on ze levensbeschouwing hebben kon, ongebruikt moet blijven en de gevaren, die ons volk in zijn geloof bedreigen, nog niet beter wor den afgewend. Daar is maar een daad den KRO in een machtige impuls vooraan bren gen in het wondere land van de aether'. Er is niet -'/O jaar geleden heel wat, maar wat de zuilen betreft, nog maar weinig ver anderd m Wij telden in de jaren twintig mee in de autosport, want dr Sprei ger van Eyck won de ralley van Monte Carlo (1929) met eer. Graham Paige. Hij deed over de monsterrit van 2963 kilometer 74 uur 17 minuten. Hier komt een andere Nederlandse deelnemer, baron Tuyll van Serooskerken met zijn Lancia over de eindstreep. In 1924 sprak dr Colijn als eerste minister van de kroon voor it Nederlandse radio. .The roaring twenties*. De luidruchtige jaren twin tig. De wilde jaren tussen 1920 en 1930. Toen de mensen nog in nooit meer oorlog' geloofden. Toen de welvaart in de meeste landen langzaam steeg, de massaproduktie op gang kwam. De wereldoorlog 1914-1918 (men wist nog niet dat hij later de eerste wereldoorlog zou heten) had een nieuw tijdperk in geluid. De strijdbare vakbeweging profiteerde van de na 1918 verworven politieke machtposities, vooral tij dens de korte hoogconjunctuur. De ,luxe' kwam in het arbeidersbestaan: de bioscoop, de sport, de krant, het radiotoestel, het boek, de sociale verzekeringen, de stofzuiger. Men begon te experimenteren met volkswoningbouw. Het gebruik van vlees en suiker steeg. Er werd meer gerookt en gesnoept. De posi tie van de vrouw, haar kleding, haar make-np ver anderde ingrypend. De seksualiteit ging men anders bekijken. De reclame richtte rich op de massacon sumptie. Het afbetalingssysteem won veld. De inte resse voor onderwijs steeg. Men bracht offers voor opvoeding en opleiding van zijn kinderen. Men ont vluchtte de grauwe buurten met de te kleine wonin gen en zocht rijn vertier buitenshuis. Men had er geld voor. Men amuseerde zich hartstochtelijk, men danste met een ongewone overgave. De vier verschrikkelijke oor logsjaren moesten worden vergeten. Muziek en vro lijkheid wilde men. Werkloosheid en oorlog leken woorden uit een lang voorbij verleden. Het waren rijke jaren, die twintiger jaren. Rijk aan literatuur, toneel, muziek, beeldende, schilder- en bouwkunst. Maar ook de jaren waarin de zaden wer den gelegde die direct na het einde van ,The roaring twenties' zouden ontkiemen. Eerst langzaam, maar steeds sneller. De werkloosheid, het brute geweld, de chantagepolitiek en tenslotte de tweede wereldoor log. Maar de enkeling in de jaren twintig die daar over sprak werd als een onverbeterlijke zwartkijker uitgekreten. Of beter, men luisterde niet naar hem, Men wilde leven, gelukkig leven, blij leven. Hoe men leefde, nieuwigheden bewonderde en ge bruikte, sport beoefende en bestreed, de emancipatie van de vrouw begon, streed voor meer loon of tegen loonsverlaging, reageerde op de beurskrach, of op het nan de macht komen van Mussolini en het optreden van Hitier en zijn SA-mannen in een serie artikelen over ,The roaring twenties'. prothjcl iuperitïfp «R a a am to d Hatsft. Ife®, »>ndt li'lani? in nial F.N. mator&H naam heeft cm«edvem»artie!tK^ochl doc de Sal V«><catalog** fsMüWi Uit een krant van 8 oktober 1928. AL ZOVEEL Idzerda's experimenten ln het begin van de twintiger jaren inspireerden anderen. Vooral de Nederlandse sein- toestellen fabriek-uitzendingen wa ren populair. De NSF wilde ook aan ie jonge KLM, radiotoestellen ver kopen. Zij stuurde een telegrafist naar KLM-directeur Plcsman die niet erg enthousiast was: ,Er zitten al zoveel Instrumenten in mijn vlieg tuigen', maar Plesman wilde na lang aanhouden ,het allemaal wei eens zien...' De telegrafist Willem Vogt mocht een vlucht meemaken en daar op een demonstratie met zijn radio geven. Het .succes was enorm. Ge zagvoerder Sillevis bracht een jui chend rapport uit aan zijn .baas', die al half gewonnen was. toen hij con tact met Sillevis kon houden toen deze ver boven de Noordzee zat. Willem Vogt, één van de radio pioniers, senriiver van .Kloris en Roosje' dat Idzerda uitzond, later omroeper en dominerende figuur van de HDO (Hilversumse Draad loze Omroep) zamelde na korte tijd reeds gelden van .luistervinken' i£. Hij geloofde namelijk t het was 1924 i dat de HDO een nationale omroep zou worden, zoals de BBC in Enge land. VEEL VISITE De koptelefoons verdwenen lang zaam, ue radio's waren nu al zo dat hel© gezinnen tegelijk kunnen luis teren. Het moderne apparaat garan deerde de bezitter veel visite. Voor al wanneer er bijzondere uitzendin- fen waren, zoals de toespraak van r. Colijn, die in 1924 als eerste mi nister van de kroon een radiorede hield. In '26 stonden er reeds 14.000 radio's in de Nederlandse huiskamers, maar tegelijkertijd met de enorme groei begon de radio-oorlog die ja renlang de gemoederen in ons land zou verhitten. Willem Vogt werd zelfs door de directeur-generaal van de PTT midden ln een radio-toe spraak afgebroken. Deze maatregel ontlokte afkeuring, maar ook instem ming. De concurrentiestrijd tussen radlomerken begon. Vooral die tussen Philips en Telefunken, dat een toe stel op de markt bracht dat 45 goedkoper was 150) dun de radio's die uit de snel uitbreidende fabrie ken in Eindhoven kwamen. Maar de veldslagen tussen VARA., (in 1928: 4.105 leden) AVRO, NCRV en KRO- aanhangers moesten nog komen, het spijkers strooien op de wegen die naar radiofeesten leidden lag nog in het verschiet. In 1928 sprak ieder een, die naar het draadloze wonder luisterde, nog slechts over de gewel dige Kurhausconcerten en het BBC- dansorkest van Jack Payne, die bij de jeugd even populair was als veer tig jaar later The Beatles. Gelijk met de radio was de auto in opmars, Heinrich Heine, die eens schreef, dat Ln ons land alles 50 jaar later dan elders gebeurde, had niet ln alles gelijk. Het aantal auto's in ons land steeg tussen 1924 en 1929 van .10.000 tot 60.000. Een ver ontrustende groei vonden velen die op hun rust gesteld waren. Goed, de stijging was dan wel niet zo groot als in Amerika, maar daar voor waren de VS dan ook 't droom land waar alles mogelijk was. De groei van de auto was daar inder daad orkaanachtig geweest. De hoge Lbdngtons, Briscoes. Templars Max well's, Dodges, Fords, Chevrolet.-). Ca dillacs of Hudsons waren daar in het begin van de Roaring Twenties reeds ongelofelijk in. De Chryslers waren nog onbekend Walter P Chrysler was net benoemd tot vice- president van General Motors. ONDERNEMING De bestuurders en hun medepassa giers bekeken vanuit hun open islechts 10 prt was een sedan) ve hikel hun omgeving. Een rit met een van de zeven miljoen auto's maken was echter nog een hele onderne ming. De bestuurder moest een hele opstap maken, om via het rechter portier er zat slechts één deur in de T-Ford, die het meest populair was fcchter het stuur te komen. Daar stelde hij, wanneer hij geen electrische starter had, over het stuur gebogen de manchettes voor gas en ontsteking op tien voor drie. Daarna stapte hij uit om de motor aan te slingeren. Met zijn rechterhand slingerde hij, terwijl hij met zijn linkerhand aan het ijzerdraadje trok. dat met de choke verbonden was. Liep de motor na een paar maal slingeren, dan sprong de chauffeur snel weer in zijn auto, om de man chettes op vijf over half drie te zetten. Vaak was de motor dan al afgeslagen, vooral b:j vochtig weer. en moest hij opnieuw beginnen. Bleef de motor lopen, dan konden ook zijn passagiers instappen. De nood-hand rem ging los. het lage snelheidspe daal werd met de linger voet inge drukt en de auto reed schokkerig weg. Na een poosje schakelde de chauffeur over in een hogere ver snelling. De meeste problemen gaven de hellingen. Het beklimmen ging nog wel maar bij afdaling moest er goed op alle remmen tegelijk worden getrapt, omdat anders de remvoerin- gen doorbrandden. Negen jaar later was het beeld vol komen gewijzigd. 23 121.000 Ameri kanen hadden hun auto. Twee van de drie gezinnen was gemotoriseerd Zestig van de 123 arbeidersgezinnen hadden een auto. maar van deze 60 woonden er 26 in huizen d'.c beter krotten konden worden genoemd, en 21 van deze 26 gezinnen had niet eens een badkuip. De auto was be langrijker dan het bad geworden. Dit bleek ook toen Ford in 1927 vijf dagen lang in 2000 dagbladen een hele pagina adverteerde wat haar 1.300.000 dollar kostte. In de adver tentie presenteerde Ford een nieuw model, de oude T-Ford was verdron gen door de Chevrolet en Ford wil de het verloren gegane terrein zo snel mogelijk herwinnen. Een mil joen mensen wilden in New York Fords nieuwe vinding zien. In Cleve land moest bereden politie de straten rond de showroom ontruimen. In De troit en Kansas City hetzelfde beeld. Duizenden bestellingen stroomden binnen. De nieuwe A-Ford was de gebeurtenis van 1927, in belangrijk heid te vergelijken met de moord zaak Sacco en Vanzetti, het Boks- gevecht tussen Tunney en Dempsey, slechts in de schaduw gesteld door de oceaanvlucht van Charles Lind bergh. Bij ons was de auto nog voor de meer welgestelden. Maar we telden al geducht mee in de autowereld, want nog net in de twintiger jaren werd dr. Sprenger van Eyck, de eer ste Nederlandse winnaar van de ral ley van Monte Carlo, de oudste ster- rit ter wereld (1911). De jeugd had meer interesse voor motoren (motor fietsen) vooral de Harley Davidson en Indians waren ,in' bij de twen- nerj. In vergelijking met de huidige leken de motoren uit de twintiger jaren meer op tanks, vooral wan neer ze waren voorzien van een zij span. Er werden betrouwbaarheids- ritten, grasbaanraces, dirttrackwed- strijden, terrein- en gezelligheids ril - ten gehouden. De TT-races in 1925 als nationaal evenement begonnen, werden in 1927 internationaal. De wegen zullen over een afzien baar aantal jaren overvol worden zeiden enkelen. Eén ervan was ene A. A. Muiwert (S3 jaar) hoofdinge nieur hij de provinciale waterstaat In Utrecht, die in een studie .Vrije baan voor de toekomst' de ontwik kelingsmogelijkheden beschreef. Een paar kranten meldden het in een paar regels. Vijf jaar later zou de naam van de hoofdingenieur beken der. beruchter, worden toen hij zich zelf opwierp als .leider' van de NSB (Nationaal Socialistische Beweging). Maar dat wist in de .Roaring Twen ties' nog niemand (Van onze correspondent) GPD Het leven kabbelde in ons land tamelijk rustig voort In dc. .roaring twenties* (de luidruchtige twintiger jaren), waarin velen geloofden aan .eeuwige vrede en welvaart'. I)e moeilijke onrustige jaren na de eerste wereldoorlog en de Spaanse griep- periode waren voorbij. Men was dacht men bezig aan een langzame, maar gestage economische en technische groei. Heel grote problemen waren er niet. Het aantal werklozen daalde jaarlijks. In de zomer van 1929 waren er nog slechts 18.000 Nederlanders zonder werk, bijna een volledige werk gelegenheid dus. Het levenspeil van de loontrekkenden was beter dan rond de eeuwwisseling, ai behoorde de armoede nog niet tot het verleden. In de Drentse veengebieden heerste in vele gezinnen nood, de stakingen van de textiel- en landarbeiders in 1923 en 1929 waarbij 10 procent loon de Inzet van de strijd was, bewezen dat het niet allemaal pais en vree was In ons landje. Veel industrieën breidden snel uit. Vooral Philips. In vijf Jaar groeide het personeel van 10.000 tot 20.000 Ln hoofdzaak door de enorme raag naar radio's. Dit apparaat was bijna direct nadat op 2 nov. 1920 Westinghouse Con- rads-maatschappij KDKA het eerste radiostation in Amerika de verkiezingsstrijd tussen Harding en Cox had verslagen, het gesprek van de dag. In de beginjaren noemde men het draadloze telefonie, maar in het jaar dat drie reporters een ver slag van de boksweostrijd Dempsey- Carpentier gaven, dat via de draad loze telefonie in tachtig plaatsen in de VS werd gehoord, burgerde de naam radio snel in. De vele radio amateurs die overal in de wereld uit zendingen hadden voor vrienden en bekenden, waren niet erg ingenomen met deze Westinghouse uitzendin gen. van stroommuziek. zoals men ze vroeger noemden. Vooral de gram mofoonuitzendingen stoorden hun ei gen programma's nogal. Maar de rage. die startte toen Frank Conrads in november 1919 in een schuur bij Pittsburgh baseball-uit- elagen uitzond, was niet meer te stuiten. President .Harding kocht een radio, kranten en tijdschriften openden radio-rubrieken, die jaar lijks groter werden. De omzetcijfers stegen snel In 1922 werd er nog voor .slechts' zestig miljoen dollar aan radio's, onderdelen en hulpmiddelen verkocht, en ondanks dat pessimis ten zeiden dat het nieuwtje er wel snel af zou zijn, werden de verkoop cijfers ieder jaar hoger. In 1925 werd voor 430 miljoen dollar verkocht, in 1926 voor 506 miljoen en ln 1929 bereikte men de ongelooflijke cij fers 842.548.000 dollar. In een paar jaar was de radio m de VS volwas sen geworden. Ieder derde gezin had er een. Op de huizen stonden bossen antennes. Omroepers, zangers, or kesten werden in korte tijd beroemd. De reclame -in de VS reeds veel eerder ontwikkeld dan in Europa had de radio ook ontdekt. Haydn. Mozart en Beethoven werden menig maal ingeleid me: reclame voor schoonheidsmiddelen of tandpasta. SUCCES Eén land kende reeds twe maanden voor Frank Conrads phonograaf-mu- ziek de lucht inzond radiouitzendin gen- Nederland. In Den Haag sliep ir Hanse Henricus Schotanus A. Sta- ringa Idzerda niet van de radiolamp. Na heel wat doorwaakte nachten had ,Idz', zoals bekenden hem noem den, het gevonden. Hij reisde naar Eindhoven en sprak een paar uur met ir Philips, die een lamp zoals Idzerda die zich voorstelde ging ma ken. Het was een succes. Op de jaarbeurs in 1919 kwam een draad loos gesprek tot stand tussen het Lucas Bolwerk en het Vreeburg. ,Idz' was niet meer te houden en begon een .radio-station' PCGG in de Beukstraat in de residentie. Hij had enorm succes. Vooral met zijn moppen ook wel een zeer gewaagde en zijn opmerkingen over openbare figuren. Philips start te met de produktïe van de Ph-Idz- lamp. waarvan Idz er heel wat in zijn zaak verkocht. Zijn winst ging in zijn uitzendingen. Zijn tekorten vulden enthousiaste luisteraars aan. door hem zo nu en dan een tientje te sturen. De autoriteiten luisterden ook mee. Ze gaven .Idz' verschillende malen een waarschuwing, wanneer hij over de schreef was gegaan en verzegel den zelfs een keer zijn toestel, toen de excentrieke Fries het te bont maakte. Engeland ontdekte Idzerda, toen de BBC was opgericht, maar geen zendvergunning kreeg omdat de wet nog niet rond was. De .Daily Mail", die regelmatig zijn concerten opving, sloot met Idzerda een con tract voor regelmatige uitzendin gen. De eerste Engelse uitzending was op 27 juli 1922. Duizenden ver drongen zich in hotels en radiowin kels in Engeland, om het wonder te horen: muziek helemaal van over de Noordzee. Na een jaar kwam de BBC in de lucht en stopte ,Idz' hele maal met zijn uitzendingen. Hij bouwde nog een zender voor het KNMI in De Bilt. In de winter van 1944 lazen de uitgehongerde Ne derlanders de naam van de dan to taal vergeten radio-pionier nog eens. Op een bekendmaking van de V?- zetter. Idzerda wegens illegale ac tiviteiten terechtgesteld. Een zonnige zondag in de jaren twintig op Scheveningen. De auto was in opmars.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 16