Q&ioL D, MANl 17 TELEVISIE HEEFT GEEN WOORDEN MAAR GOEDE BEELDEN NODIG' 1 PONTIAC Grand Gala uit Berlijn Delta data, tv-film van Fernhout PANDA EN DE IMP ^4^ fcfan Felsenthal, begeleider van tv-schrijvers: televisie radio DINSDAG 26 NOVEMBER 1968 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT (Van onze rtv-redaetie) Kfftd Felsenthal doet als televisie.- Snaturg hij de NCRV belangrijk ,wgpivoon werk. Naast zijn acti ën als regisseur-producer van nmatischr produkties en kunstpro- ^ninia's is het zijn speciale taak c Nederlandse auteurs te begelel- „bij het schrijven van televisïe- Hij zegt er 7,-lf van: .Wat j-pjt er nu in ons land gedaan op J febied van de coaching van het fims? Bijna niets. Men zou het ■ims bijna het stiefkind van de yderlandse cultuur kunnen noemen, (yd. de laatste jaren wordt het rtrijwn van hoorspelen gestimu- £n) en begeleid, maar toneel en cfceens naar het buitenland. Daar nrden dramatische produkties door js zeef gehaald, geschreven, her- breven. Er wordt aan gesneden. reïst en gewreven, tot het glimt, dan bereikt zo'n geslepen pro- jjfó ons land en roept men .hoera' r« dat kan hier ook als we ook «neef hadden'. NCRV heeft de laatste vijf jaar enorm veel tijd en belangstelling gespendeerd aan het Nederlandstali ge televisiespel. Felsenthal: .We pre tenderen echt niet. dat wij zo'n zeel zijn. Bij ons is er een langdurige begeleiding... en dat werpt soms re sultaten af. Krijgen we van een auteur wat aan geboden. waar we iets in zien. dan kijken we wat er aan moet worden gedaan. We praten eens met de au teur en we praten nog eens. Vinden wij. dat de auteur maar eens aan het werk moet. dan kan de man twee dingen doen: of hij schrijft het stuk en stuurt het op met de mededeling: .jullie zien wel wat je er van vindt' of hij wil over elke bladzij, die hij wrocht contact met ons hebben Maanden bezig Soms zijn we wel eens zes maanden bezig met één stuk. Dan ploeteren we door twee, soms drie versies van hetzelfde stuk. Als we dan beslui ten er een produktie van te maken, is de moeilijkheid er een regisseur voor te vinden. Tja, regisseurs zijn geen mensen die je op commando aan het werk kunt zetten. Ze moe- l> zien i een stua. dat ik maanden achtereen heb begeleid maar ik kan niet alles doen. Soms heb ik er ook geen zin in en dat klinkt natuurlijk schizofreen. Je bent wel dag in dag uit klankbord en klaagmuur van een schrijver ge weest. maar als zijn stuk af is. wil je met regisseren. Het gebeurt ook vaak. dat we niel> doen met zo'n stuk of dat het jaren m een la ligt. Nu moet men begrij pen en dat is een heel belangrijk punt in onze opzet, dat we streven - coT.in ter.Dr-r hedrel il mee. dat we een auteur blijven bege leiden en stimuleren, ook al doen we misschien niets met zijn stukken Lukt het de ene keer niet. dan een volgende keer. De schrijver in kwestie hoeft er daarom geen financiële frustraties aan over te houden, want hij wordt betaald voor zijn werk of we er iets mee doen of niet. Dat de au teur misschien artistieke frustraties krijgt van zijn mislukkingen, dat NEDERLAND-1 llOOuur: iNTS-NOT) de samenleving 1135 uur: BEELDVERHAAL VAN DE KERK. 1850 uur: (nts-kleur) de fabeltjeskrant. 19.00 uur: JOURNAAL. 19.05 uur: iv.ara-kleur) de lucy (ball) show 19.30 uur: boning klant J) 00 uur: (NTS) JOURNAAL. 10.20 uur: (vara) achter het nieuws. M 45 uur: (kleur) ironside. 11.35 uur: hadlmassa. Magazine met de dag van vandaag in het middelpunt. 3.10 uur: DELTA DATA. Film van John Fernhout over de deltawerken 355 uur. (NTS) JOL RN A AU. 1500 uur (ieleac) noten en tonen. BELGIË-NED. NEDERLAND-2 KANAAL 32 1150 uur: (nts-kleur) de fabeltjeskrant. 1900 uur: JOURNAAL. W,55 uur: SCALA. Vu gewest tto gewest. Sport; Openbaar kunstbezit (Bauhaus); Parlementaria. DOOuur: JOURNAAL. »30 uur: (kleur) dubbelganger. M.45uur: DENKBEELD. .'mea Mossman. een bekende Engelse televisie-inter- fcwr in onder meer BBC-Panorama en W. L. Brugs- a. hoofdredacteur van de Haagse Post, hebben een piprek met de Britse krantenmagnaat Lord Thomson. Tod Thomson of Fleet' Is een van de grootste pers ten ter wereld. Hij beheert zijn kranten uit economische motieven. Zijn bladen hebben eigen bsfdredacteuren die de eindverantwoordelijkheid voor 1'. inhoud van hun bladen dragen. In dit internationale üakel-interview zal Lord Thomson onder andere spre- ADVERTENTIE) DINSDAG 26 NOVEMBER HILVERSUM-1 BMae: -O 12.00 Van twaalf tot twee. pirieerd programma. (12.22 Wij het land; 12.26 Mededelingen t "land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; hl Actualiteiten: 13.00 Raden •Ur). 14.00 Conciliepostbus. 14.05 fcolradi i 14.311 Pizzicato: muzi- hil middagmagazine, f 16.00-16.02 pvs lOverheidsvoorlichting «O Nieuws uit de Nederlandse An- •B. Spreker: Henk Dennert. KRO 10 Voor de kinderen. itrad: ■MOStereo- In de volksmond: Volks- JNjes. IS. 19 Uitzending van D'66 jMO Nieuws. 18.46 Actualiteiten JK Licht ensemble en solisten ïW Conciliepostbus. 19.45 Zoekend wen (12) 20.00 Collage 4: Or- Kjs. een spel met muziek. 21.15 t Kc>; -. v - ndroom, .luoispel BOmroep Dubbolkwartet klassie- m moderne liederen. 22.30 Nws. W Mededelingen 22.42 Overwe- 22 45 De zingende kerk. muzi- te lezing. 23.00 Kontekst: maga- waarin op de dingen wordt door gaat. 23.30 Nightwatch: jazzinu 23.55-24.00 Nieuws WOENSDAG Ifgen ®V: 7.00 Nieuws. 7.10 Het leven- itoord. 7 15 Op het eerste gehooi 7.30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten) ^)S: s.oo Nieuws. 8.11 Als dat zou ~Wn: verzoekplalenprogramma. *30-8.32 Nieuws. 9.00-9.10 Gymnas- ■voor de huisvrouw). 9.35 Water den. 9.40 Voor de kleuters. 9.55 Ïiano: klassieke en moderne 0.30 Voor de vrouw. 11.00 ®Ms. 11.02 Discogram: muzikaal ^tr(jdprogramma. 11.45 Actuali- >98 M. 1007 KHZ. 95.00 MHZ. KA NAAL 27 Middag: 12.00 Komt vrienden in het ronde, -serie programma's rondom het volks lied. 12.26 Mededelingen t b v land en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlich- ..Tui. v n landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Rostrum of i -Ir n uzïek van Zweedse componisten. 14.35 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera- be schouwingen over opera's. 16.00 Nws. 16.02 Caribia: muziek uit Suriname en de Nederlandse Antillen. 16.30 .and r'~ umstkror'ek '7.00 Stereo: Big Band Beat: The Sky- masters met solisten. 17.25 Jazz Spec trum. 17.55 Mededelingen. Avond 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 Zingen geblazen: liedjespro- .amm 18 ris vort parle. 18.55 Voor de kleuters. 19.00 Fusies: stroomversnellingen naar een indus triële democratie. documentaire. 9.30 Nieuws 19.35 Vanavond, ge varieerd programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. NRU: 22.55 Mu ziek van deze eeuw (opn). 23.55- 24.00 Nieuws. r ADVERTENTIE) het meest verkochte merkhorioge in nederiand ken over persconcentrties en de toekomst der massa media. Het programma wordt geproduceerd door N. van Gelder en geregisseerd door Han Baartmans. 21.35 uur: OPERATIE BLINDGANGER. Nog steeds worden we in Nederland geconfronteerd met explosieven. variërend van geweerpatronen tot 1000- ponds vliegtuigbommen, die bijvoorbeeld bij graaf werkzaamheden komen opduiken. Dat deze .oorlogs souvenirs' bij ondeskundige behandeling nog wel dege lijk gevaarlijk zijn zou eigenlijk een overbodige mede deling moeten zijn. Het tegendeel ls echter waar. ge tuige het aantal privé-vërzamelingen van dit soort oor logstuig. De explosieven-opruimingsdiensten hebben nog steeds handenvol werk aan het onschadelijk ma ken van alle soorten explosieven uit de twee wereld oorlogen en zelfs van vóór de eeuwwisseling 22.00 uur: GRAND GALA DU DISQUE 1968. Duitse tegenhanger van het Nederlandse Edisonfeest. (Zie ook elders op deze pagina) 23.00 uur( JOURNAAL. 14.05 uur: SCHOOLTV. 18.55 uur: KLAAS VAAK. 19.00 uur: TIENERKLANKEN 19.25 uur KIJK EN KOOK. 20.00 uur: JOURNAAL. 20.25 uur: DE ROZEN VAN HENRY THAYER TV-spel met rollen van onder andere Yvo: Nand Buyl. 21.25 uur: OLYMPISCH MEXICO. 22.05 uur: AAN HET ORGEL. Een orgel een lied en een gedicht. 22.25 uur: JOURNAAL. BELGIë-FRANS KANAAL 3 EN 8. 13.50 Schooltelevisie; 18.10 Journaal; 18.15 Ping-Pong; 18.30 Schooltelevisie; 18.55 R-K uitzending: 19.25 Plum-Plum; 19.30 De vreemde vogels; 20.00 oJurnaal: 20.30 Vibrato, variété; 21.20 De man met het koffertje; 22.10 Pau'.-Henri Spaak; 22.55 Journaal FRANKRIJK-RIJSSEL (LILLE) KANAAL 12 9.19 School-tv; 12.30 Middagmagazine; 13.00 Journaal. 14.03 School-tv; 18.20 Contact; 18.30 Teuf Teuf; 18.45 Beroepskeuze; 19.15 Toutou; 19.20 Regionaal nieuws; 19.40 Vilain: 20.00 Journaal; 20.35 De getemde feeks; 22.15 Show; 23.05 Journaal. is nu eenmaal een van de risico's, waar we met dit project mee zit ten. Je loopt de kans zo'n auteur van je af te stoten, terwijl je hem Juist naar je toe wilt halen. Groter repertoire In de praktijk valt dat echter best mee. Als het contract er maar con- Unu is We hopen met onze opzet natuurlijk over een groter repertoi re Nederlandse televisiespelen te kunnen beschikken. We hopen op een verbetering van het ongunstige kli maat in Nederland voor het tv-dra- ma. Dat gaat dus niet alleen de NCRV aan. Natuurlijk brengen de andere om roepverenigingen ook geregeld Ne derlandse tv-spelen op het scherm. De NCRV is de enige omroepvereni ging die dat echter in een continu ïteit doet. De anderen richten zich te veel op één produkt. Wel maaien, maar niet zaaien, noem ik dat en dat Is geen vruchtbare methode van arbeiden. Wij steken tentakels uit naar de toe komst. Wij werken niet alleen op nu, maar vooral op straks. Dat wil niet zeggen, dat we niet met som- zy Sara May. Haar eerste televisie spel .Interview tussen nul en zero' heeft hier acht jaar gelegen en toen ineens ging het op de buis. Sinds dien hebben we van haar ook .De jaargetijden' uitgezonden en nu is ze aan haar derde stuk bezig. Nog een voo-beeid ïvonne Keuls Haar stuk .Kleine muizen', dat ze oorspronkelijk voor het toneel, voor le haagsche Comed'e schreef hebben wij aangepast aan de televisie Daar hebben we maanden aan gewerkt. Stel u een huis voor. dat steen voor steen wordt afgebroken en daarna weer steen voor steen, woord voor woord, beeld voor beeld opnieuw wordt gemetseld. Het is hetzelfde stuk gebleven en toch weer een heel ander stuk geworden, als u de onlo- gica van deze opmerking begrijpt. Daarna brachten we .Vertel me iets nieuws over de regenwormen', wat we pas hebben uitgezonden. En zo heeft Yvonne Keuls nog veel meer voor ons in petto. Ik ken haar goed en we zien elkaar vaak. We praten en dan is er ineens een idee. Dat gaat zij uitwerken en ik help haar daarbij. Als het goed gaat halen we er een regisseur bij en die doet ook zijn duit m het zakie. Bij het opne men van het stuk hebben de acteurs soms ook suggesties, die wij gebrui ken. We leven in een tijd van fusies, van samen doen. Het prestige van de naamgeverij is minder belangrijk ge worden. Goed, als het stuk af is, dan staat de naam van de auteur er onder en niet die van mij of van de regisseur. Is dat belangrijk? Be slist niet. Bij mijn manier van wer ken moet ik zelfs oppassen, dat er teveel inbrene van me zelf in een stuk. dat ik begeleid, terecht komt. Verstikken Het belangrijkste wat ik doe is de eigenaardigheden van het medium televisie over te brengen op de schrijver. Ik wil hem het .denken in beelden' leren. En dat geeft vaak verrassende resultaten ,De au teurs komen dan met ideeën, waar ik op mijn beurt geen notie van heb. Neem nu nog eens Yvonne Keuls, die precies heeft begrepen dat in een televisiespel één beeld een blad zij dialoog kan vervangen. De mees te schrijvers, die wél ervaring heb ben in het schrijven voor toneel, pro duceren een teveel aan woorden, die het zuivere beeld van het medium televisie verstikken'. De NTS zendt vanavond van 22.00 tot 23.00 uur op Nederland 2 in het programma .Verbinding met...' een samenvatting uit van het Grand Gala du Disque Classique 1968. het klassieke platengala, dat in de Deut- scher Oper Berlin werd gehouden. Dit Grand Gala bestond uit drie delen: een symfonische avond, een avond van kamermuziek en een avond met fragmenten uit populaire opera's. Deze avonden werden res pectievelijk op 14, 15 en 16 novem ber jongstleden gehouden. De Duitse televisie zendt de hoogtepunten uit de drie programma's zondag 24 no vember aanstaande uit. Uit dit bijna twee en een half uur durende pro gramma. dat door de NTS op beeld band wordt opgenomen, wordt een keuze gedaan voor de uitzending op dinsdagavond. Vandaar dat op dit moment de exacte programmainde ling nog niet bekend is. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de volgende onderdelen worden uit gezonden: de ouverture .Leonora' no. 3 van Ludwig van Beethoven het derde deel van net vioolconcert in G majeur K. 216 van Wolfgang Ama- deus Mpzart. met als solist Arthur Grumeaux; het eerste deel van de cello-sonate in F majeur van Johan nes Brahms, met als solisten Jacque line du Pré en Daniel Barenboim; .Ach, ïch habe Sie verloren' uit de opera Orpheus' van Chrlstoph Wil- libald von Gluck. met als solist Grace Bunbry; .Hallenarle' uit de opera .Tannhauser' van Richard Wagner, met als soliste Gundula Ja- nowitz; Preislied' uit de opera ,Meis- tersinger' van Richard Wagner, met als solist James King; .Weine, Wei- ne' uit de derde acte van de opera ,Rigoletto' van Guiseppo Verdie, met als solisten Silvia Geszty en Tito Gobbi. Aan het programma werd medewerking verleend door het Lon- dense New Philharmonic Orchestra onder leiding van Erlch Leinsdorf en het Berlijnse Radio Symphonie Or- chester onder leiding van Robert He- ger. (Van onze rtv-redactie) Nederland 1 geeft vanavond om 22-10 dankzij de goede zorgen van de VARA de film .Delta data' van John Fernhout. Het Is de nieuwste film van deze cineast, die al eerder werd gegrepen door dit onderwerp. Fern hout tracht In deze film lijnen te leggen tussen de verschillende fron ten waarop de delta-oorlog wordt gestreden en beperkt zich daarom ditmaal niet tot de .natte' uitvoe ring. Ook laboratoria, tekenkamer» en meetploegen, de .kwartiermakers", lieten hnn aandeel vastleggen. John Fernhout heeft ln het buiten land een aanzienlijk grotere bekend heid als hier te lande. Dat plaatst hem ontdaan overigens van alle Solitlek naast zijn leermeester oris Ivens. met wie hij de misschien wel belangrijkste gedeelten van de Nederlandse filmgeschiedenis voor het buitenland heeft gemaakt. Ivens en Fernhout maakten samen, de eerste als regisseur de tweede als cameraman, de befaamde film. .Spaanse Aarde' over de burgeroor log. Het bombardement en de daarop volgende Inundatie van Walcheren werden door Fernhout vastgelegd ln .Broken dykes' en enkele jaren ge leden kwam hij weer naar Zeeland om er .Nederland-Deltaland 'gestalte te geven. De laatste keer dat Fernhout zich met een film overtuigend ln het nieuws plaatste, was ter gelegenheid van de bekroonde prent ,Sky over Hol land'. Het drong nog maar vaag tot de be vroren Panda door dat het land schap om hem heen veranderde. Langzaam ontstonden er muren om hem heen, toonbanken en vreemdge- vormde apparaten werden zichtbaar, en tot zijn verrassing herkende hij de winkel uit de toekomst waar hij een tijdje geleden de Imp had ge kregen. En na een poosje zag hij tot zijn vreugde de eigenaar tevoor schijn komen. ,D-daar zit een klant!' riep die schrikkend. .Waarom hebben mijn apparaten me niet gewaar- .vd? E- schuwd En waarom heeft Tiij niet de keurige bediening gekregen waar mijn zaak om bekend staat? Waar is trouwens mijn ontdooier? Hij moest zich schamen!' Met die woorden greep hij een soort straalkacheltje en richtte dat op de bevroren bezoeker. .Ik zal meneer m'n excuses moeten maken', prevel de het oude mannetje. ,Mijn zelf-be- dieners hebben hem in de kou laten zitten...' Op dat moment stortte het dak van zijn zaak in door de zware sneeuw die zich daar verzameld had - en nu zat niet alleen Panda op nieuw ln de kou, maar ook de win kelier... CAROL DAY HET ZOU Al TE GEK ZUN, AL5TIM JAL0EE5 W5 OP K05EET, NEE, PAT MN levens gevaarlijke WOENSDAG Morgen VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7 23 Stereo: Lichte grammofoonmu- ziek. i 7.30-7.35 Van de voorpagina i VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws en actualiteiten. 8.20 Stereo- Lichte grammofoonmuziek (830-835 ke muziek (gr). 9.40 Schoolradio. 10.00 Lichte grammofoonmuziek 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Stereo Klassieke muziek gr i 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: een pro gramma voor tieners. 13.00 Nieuws. .3.03 Elcspres: gevarieerd platenpro- gramma. (14.00 Nieuws) 15.00 Nws. 15.03 Er Jee Em Drie. 16.00 Nieuws. 16.03-18.00 Mix: 120 WOENSDAG Morgen NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte vo cale muziekjes. 10.00 Nieuws. 10.03 Mengelmuze: nieuwe lichte lang speelplaten met commentaar. 10.30 Big band en soft swing uit de USA. NRU: 11.00 Nieuws. 11.03 Muziek - lezen: het laatste internationale nieuws op het gebied van de lichte muziek. .Ik denk, dat jouw goede Uun mee lij met die vrouw heeft gehad, ze was dan toch maar een eenzaam achtergebleven weduwe van een veel oudere man. Dan heeft zwager Uni- as eigenlijk een pracht karaktertrek getoond aJs weduwentrooster'. Haar stem was slaperig geworden, maar ze werd opeens klaarwakker door dc plotse verstrakking, die zij in de man had gevoeld. Dringend fluister de ze: .Nee. nee. liefste, dat kan nu nog niet. dat mag nu nog niet'. Troostend bezwerend vouwde ze weer haar handen om zijn hoofd en denkend, afleiding te moeten geven. van Jacobus, dat de dienst als duwentrooster genoemd staat als de meest zuivere en onbevlekte gods dienst voor God en de Vader?' Haar stem had geen spoor van spot, was oprecht eerbiedig, erkentelijk. Kaplaken was op haar eerste zeg gen van dat woord weduwentroos ter opgeschrikt uit zijn plezierige doezel. Angstwekkend werkte .soms dat .zesde zintuig' van zijn liefste Martijntje. Kortgeleden immers had hij in zichzelf herdacht, hoe de zor- genloze vrijgezel vriend Uun dit bij belse epitheton het passendste graf schrift had genoemd voor zekere apotheker Quartel. De klerk Renier hing op zijn zeven gemakken over en tegen zijn lesse naar. Nauwelijks raakte zijn culotte- bodem de kruik, het bovenlichaam lag scheef over het grote schuinoplopend blad, de armen als vlerken gespreid, de handen klemden de gladgesleten houten lijsten van dat lessenaarblad. linkerhand aan bovenrand, rechter om de veel bredere opstaande on derrand. Renier kon wel tranen schreien van verveling. Hij probeer de te overwegen, welke kansen een andere beroepskeuze zou kunnen bie den. Apothekersleerlmg om maar iets te noemen? Voor werkelijk goed en scherp nadenken voelde hij zich te suf. Te overdadig was het mid dagmaal geweest. Zijn maag was blijkbaar bezig eindelijk verzadigd te raken. Niet dat hij bezwaar voel de legen dat overvoldaan gevoel dank zij juffrouw Quartels kookkun sten. maar het lichaam vroeg dan te duidelijk om een daarbij passende gemakkelijkheid van rusten. Op dit uur van de dag kon hij moeilijk ui zijn bedsteek kruipen. Een strozak of boekweitedoppen-peluw konden met comfortabel genoemd. Bijna even zo gerieflijk kon hij zich uitstrekken op de rietmat in het voorhuis. Daar zou het verontschuldigingetje heb ben kunnen gelden, <}at de kinders weer gedreind hadden wat met hun te spelen. Maar notaris had hem na de middagdis gezegd, prompt ach ter de lessenaar plaats te nemen in afwachting van de hem op te dragen bezigheden. Dat zou wel niet veel anders wezen dan die hopeloos vervelende klappers. Hoeveel kwartieruren zouden nu al verstreken zijn sedert dat prompt neerzitten hier? De heer notaris lag stellig op klaarlichte dag een stevig potje te vrijen met zijn dierbare echtvriendinne. Zo verzot als die twee tortelduiven nog steeds op elk aar waren, daar kon een verstand- dig man met zijn hele verstand niet bij. Wat hij in haar zag? Nou ja. dat was nog te begrijpen. Renier Renierse had haar in zijn eerste jaar hier, adembenemend prachtig mooi gevonden en toen had die vrouw wa rempel al de hele ris kinders aan haar rokken hangen en ging al gauw wederom zwaar. De adem benam ze hem allang niet meer. al kon hij haar nog wel enkele prijzende .kant glossen' geven, om een Kaplakens woord te plaatsen. En af en toe. in z:jn kouwe bedstee, kon een beeld van de juffrouw Martijntje voor zijn dichte ogen verrijzen, zo, dat hij dan wilde, nooit die ogen meer te hoeven openen voor de werkelijkheid. Dat gold dus haar. Maar dan mijn heer de notaris, zijn patroon, haar echtvriend. Wat zij, wezende die zij was, ooit in hem had gezien en blijk baar was blijven zien? Renier Re nierse pufte een ademstoot langs het lessenaarblad. waarop zijn hoofd rustte. Die kop van Kaplaken, pre cies van zo'n hond. die van geboorte af kijkt, of hij al alle zweepslagen en voettrappen ter wereld op zijn arme honden ziel voelt neerkomen. En dan dat knokige lichaam. Wat viel voor een vrouw daaraan te troe telen Je kon even goed naar bed gaan met het skelet uit de Vijzel apotheek. Die klerk van de voorna me notaris op de Markt, zelf zo'n magere sladood, beweerde wel, dat .mager hanen de beste waren en dus het meest geliefd'. Mogelijk. Zie maar en hoor maar die kinderreeka hier in huis. Terwijl ;n de Vijzel en dat met een Quartelheer, die zo veel appetijtelijker leek dan de vriend en zwager. Apotheker Quartel was zelfs wat vet jes te noemen. Dan moest die Markt- klerk gelijk hebben? Renier keek met luie ogen langs het eigen li chaam voor zo ver hij dat kon be kijken zonder van houding te veran deren. Vetjes was hij nog lang niet. ook niet door de goeie kost van de laatste paar weken. Als magerte dus wenselijker was? Renier kneep zijn ogen stijf dicht, trok het tichaam wat hoger en rechter tegen de harde lessenaar. Maar er verscheen geen enkel beeld achter de dichte oogle den. Landerig teleurgesteld richtte hij zich traag op en zag het folium- vel. door zijn ilggen gekreukt als een te lang gedragen ouwenwijvenmuts. Ook dat nog. Dat moest verdonkere maand tegen dat notaris uitgevreeën. zich kantoor en klerk zou gaan herin neren. Pennlngpuntlge Kaplaken nam het verlies van een vel papier al tijd hoog op. Nog steeds lusteloos hangend met de linkerhand aan de bovenlljst, be gon Renier met de rechter het ge kreukte papier verder U plooien tot een smalle reep, die hij daarna aan een zijde uitvouwde tot een waaier vorm. Fatterig zat hij dat ding te hanteren, trok een verveeld pruime- mondje en probeerde zich in te den ken, hoe het toch voelen zou een juf fertje te wezen. ,Een juffertje van fatsoen'. Hij lachte smalend. Met een klapje, alsof een vlieg moest doodgemept. legde hij zijn waaier op de lessenaar en begon sloom het papier uit de plooien te strijken. Opeens reikte hij naar zijn potlood en begon, onverwacht energiek, op enkele van die kreukels en plooien een lijn aan te brengen, die te ver binden. Kijk, dat was nu precies een lange neus, een forse mond, een kin, een hals, een glooiende lijn, dan een geweldige ronding. Zijn belangstel ling groeide, het potlood werd zeer bewust geleid. AI. natuurlijk, juist nu het vermakelijk ging worden, na derde de Kaplakense magere haan. Met goochelaarsbehendigheid plooi de hij het papierblad terug tot da smalle reep en duwde het ln zijn broeksband als een buigzaam latje, de snel deels losgeknoopte kamisool even snel weer sluitend. Toen Kaplaken binnenkwam, stond de jonge klerk voor de boekenplank Ijverig ln een Lijbreghtsdeel te bla deren en vroeg, of die vraag hem al tijden brandde, waar toch dat over de .certepartije' te vinden was? In hetzelfde kapittel als de bijlbrieven? Of b(j de .policen van assurantie?' En zijn ogen vlogen over een bladzijde waarom was bodemerij slechts toegestaan voorbij de Sont en voorbij Dover? Kaplaken, hoogst aangenaam verrast door die belang stelling. begon grif te doceren. Re nier vond hem een sukkel, zo klak keloos ln de val te lopen, maar luis terde met een aandacht, of zijn leven ervan afhing, telkens geestdriftig jaja knikkend, totdat hij meende bij nog langer voortzetten verdenking te gaan wekken. Ernstig stelde hij de vraag: .Het is juist :n een stad als deze, met de drukke scheepvaart, uiterst belangrijk dat alles terdege te weten?' Op zijn beurt knikte Kaplaken geest driftig een meermalig ja. Sukkel, was wederom Reniers oordeel. De notaris prees nu de leerkierk open lijk, daar die eindelijk besefte .wel ke schoonheden' het gekozen ambt wel Inhield. ttOordt vervolgd® EM NU MOET K E0RETMOffiEN EEW» HEBBEN OVEZ VS BEHANDELING VAN WE KLEINTJES. DeYClSQXSMoneuv&es... WAAEB01 JUVWJHACHT 6E5L£VEW.K)8ECT? IK SUB" OM TWEE WK N0& WIET EM JU WA570EW MÖ6 WIET TW13. WAAK HEB JB GEZETEN? BTWDN086EH -!Lr SLAAP EN HEB B3) HACHTt 7 WANDELING 6EMAAKT EN WJ Al' fiBorarwff.cvm»Gwaws,Hfe:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 17