VAN EN A V VOOR 1 HAAR rONTOEK De kleuterschool ,Niet uitsluitend vrije expressie' zaterdagnummer balni Mejuffrouw M. J. de Jonge: KLEUTERS KLEINE MODE VAN DIOR Elders op deze pagina aandacht voor de kleuters Als die jonge mensjes de vier zijn gepasseerd, mogen ze naar school, waar ze mogen speten, waar ze later wat gaan leren Aanstaande kleu ters heben dal ook nodig Zegt het actie comité kinderspeelzaal Vlissingen. En dus proberen ze mensen warm te maken voor hun projekl De huisvrouwenver enigingen werden ingeschakeld. In Sou burg werd een eerste korte enquête ge houden Een onderzoekje dal geen grote waarde heeft, omdat er een veel te kleine groep vrouwen voor werd be naderd. maar toch interessant omdat .zomaar wat vrouwen' een oordeel gaven Uit die enquête kwam naar voren dat de voorstanders (het grootste gedeelte, dat wel) er niet veel geld voor over zouden hebben. De meeslen gaven de voorkeur aan een speelzaal in de mor genuren én wat hei comité zelf heel verrassend vond veel moeders gaven voorkeur te kennen voor een vijfdaagse speelzaal. Ook opmerkelijk was dat de jongste medewerksters als reden voor hun en thousiasme voor de kinderspeelzaal op gaven dat de moeder dan wat vrije tijd heeft. De middengroep dacht aan moe der en kind en de oudsten stelden on middellijk spontaan het belang van het kindomgang met anderen, ruimte en veiligheid, voorop. Vier fotorolletjes verschieten de Fransen per hoofd en per jaar, weet .Elle' te melden. Vorig jaar zijn in Frankrijk een miljoen fototoestellen verkocht Zeventig procent daarvan ligt in de prijsklasse beneden de honderd- twintig gulden. Veel jongeren tussen tien en vierentwintig jaar bezitten een eigen fototoestel, waarvan de aankoop vaak vóór de aanschaf van een radiootje gaat. De Fransen houden het nog vaak op zwart-unt films, hoewel de verkoop van kleurenfilms in stijgende lijn is. 9 ,Op naar Portugal', kan men alle jonggehuwden toeroepen. In dat land kunnen, zo vertelt Hotel Revue', jonge echtelieden zich met een fotokopie van hun huwelijksakte bij een reisbureau vervoegen. Ze krijgen dan een speciale huwelijkspas en. een lijst met adressen van hotels en pensions die korting aan bruidsparen geven. Ruim honderd Por tugese hotels en pensions doen mee aan deze .korting voor de wittebroods weken.' Goud geeft in deze sombere dagen kleur aan de avondkleding van bekende Parijse modehuizen: lange getailleerde avondnesten met ingeweven goudkleu rige ruiten, afgezet met goudkleurige biezen, overhemdjurken van mousseline, geborduurd met bloemen van goud draad. korte cocktailjurken met schou derbandjes en met broekrok of franje- zoom. gebreid uit goudkleurige Inrex- garens. Voor de avond ook alle moge lijke accessoires in goudkleur: lange kettingen, schakelceintuurs met kwas ten. gouddoorweven avondsjaals en goudleren sandaaltjes. Filmster Jane Fonda, getrouwd met regisseur Roger Vadim en sinds kort moeder van hun beider dochtertje, heeft aan ,Nova' verteld dat ze het leuk zou vinden om een baby te hebben van elke man voor wie ze liefde en respekt voelt Ze kent wel een paar mannen (vrienden van Vadim) die voor het experiment in aanmerking zouden komen, maar vindt het een bezwaar dnt een zwangerschap zo lang duurt. ,Als een zwangerschap een paar maanden duurde, zou het iets anders zijn, maar ik geloof niet dat ik negen maanden kan besteden aan iets dat niet van Vadim is". Over haar man zegt ze dat hij, in tegenstelling tot zijn image, een zeer begrijpend man is die bovendien gemakkelijk in de omgang is, de kunst verstaat om een vrouw tot bloei te brengen en ,heel bijzondere kin deren' heeft. Die kindertjes zijn ont sproten aan Vadim's vorige huwelijken met de actrices Annette Stroyberg en Catherine Deneuve Van de derde me vrouw Vadim zegt Nova dat ze anders is dan haar voorgangsters. Ze is geen .uitvinding' van Vadim, is nooit zijn protigee geweest, werd op eigen kracht een ster en is bovendien .een mooie vrouw met een eigen inventaris aan in telligentie en geestelijk evenwicht'. In .Marie Claire' enkele resultaten van een enquête (de zoveelste naar de rijvaardigheid van de vrouw. Eén van de conclusies is dat in Frankrijk de vrouw achter het stuur minder ver keersongelukken veroorzaakt dan de chaufferende Fransman. Bij een groot Frans taxibedrijf waar tien procent van de chauffeurs vrouwen zijn, heeft men hetzelfde geconstateerd de vrouwelijke taxichauffeurs maken minder brokken dan hun mannelijke collega's, maar als zij eens een ongeluk hebben, is het vaak ernstiger Dat wordt geweten aan het feit dat vrouwelijke taxichauffeurs zich gemakkelijker door hun klanten laten opjagen tot sneller rijden, terwijl zj) noo niet beschikken over de jarenlange ervaring van hun mannelijke collega's en de verkeersgevaren van een stad minder goed kennen. ADVERTENTIE uw handen vragen erom desinfecterende crème-zeep voor-de HALVE PRIJS, bij grote tube SANBM.M k. handcrème 23 november '68 Als de peuter kleuter geworden is, mag hij naar school. Naar de kleuter school. We waren één morgen op .Kleuterhoek' in Vlissingen. Juffrouw M. Anker hield een klassegesprek met de oudste kinderen naar aan leiding van een opmerking over de vogeltrek. Het thema is hoe kan het anders de herfst. ten de muur hangen tekeningen, aan de lamp spinnen die de kinderen eerder hadden gewrocht. Een meiske mag naar het bord, zoekt het woordje .mist' op fret is buiten erg nevelig) en mag dan de mist tekenen op het bord. Dat is reedijk. Eerst probeert ze het woordje ,mist' na te schrijven, maar dat is niet de bedoeling. Met een beetje hulp van de juffrouw pakt ze dan een krijtje en ireakt met de lange kant .miststrepen'. De mist hoort bij de herfst, de vogeltrek ook. Tony weet dat de vogels naar Amerika vliegen en dat vertelt hij vijf. zes keer. Een ander noemt Afrika, de derde Spanje. Als de juffrouw vraagt welke vogels dan naar het zuiden trekken roemt een slimmerik (al is het dan niet juist) het winterkoninkje. J' En van de vogels gaat het naar de spinnen en spinnewebben. Een meneertje vertelt dat er in het schoolraam ook een spinneweb zit; jammer genoeg is er geen spinnetje te bekennen. En verder, vallen de blaadjes van de bomen, en er zijn eikels en kastanjes en paddestoelen Ze hebben de vorige dag eikels, mos, kastanjes en denneappels ree naar school gebracht en daarom wordt er nu gezongen: ,Zie |e de kastanjes ten de bomen, zie je de eikels op het mos'. Vol overgave en hartveroverend vals zingen ze met juffie mee. Het ie een mooi lied. Ze zingen er nog één: .Nu dorren de blaadjes ook In onze tuin', lemend merkt op ,We hebben geeneens een tuin', maar het was niet hard genoeg, alleen de buurman grinnikt een beetje PADDESTOELEN Op het bord zijn tekeningen van paddestoelen geprikt. Ronnie loopt met de Juffrouw mee om te vertellen welke soorten het zijn. Een ander glipt ook van stoeltje, maar één vragende blik doet hem alweer terugschuiven Een ander weet te vertellen dat er ook paddestoelen zijn die je op kan eten. De buurvrouw antwoordt, een beetje In de war met de apen die ze pas in de dierentuin heeft gezien: sjlmpansons. Na het klassegesprek de juffrouw moet wel bestand zijn tegen de gekste op merkingen worden de kinderen aan het werk gezet. Drie van hen mogen op grote vellen tekenpapier een heel koud land, Nederland en een heel warm land tekenen. Ook dat valt niet mee. Het koude land kenden ze van Bamze de Beer, Nederland werd met een fikse regenbui ook herkenbaar gemaakt, maar het warme land leverde meer moeilijkheden op Met een zonnetje, later een iets grotere zon en op aanraden van de luffrouw een gróte zon werd dat probleem ook nog opgelost. Een ander groepje werd aan het knippen gezet de vogels van de vogeltrek. De juffrouw wijst erop dat éen kind wat verder is. vergeleken bij de anderen: hij knipt zijn vogel al uit één stuk en niet: apart lijfje, kop, snavel en vleugels Vijf kleuters zijn aan het vingerverven geslagen. Voor het zover was gingen ze voorzichtig op de tenen, met een vinger op de getuite lippen en een hand op de rug de klas uit om hun schorten te halen. Ijverige moeders maakten van over hemden jasschorten die zo goed voldoen dat de jassen al lekker bekladderd, maar de kleren nog helemaal schoon zijn. Als er weer een paar weglopen om hun schorten te halen zegt de juffrouw voor alle zekerheid nog maar eens: .op de tenen hé' en dat doen ze dan ook met toewijding. .Dat ze er op een andere manier nog lawaai bijmaken, nou ia. daar zijn het kleuters voor Als er gewerkt wordt is het vrij rustig in de klas. De kinderen mogen bes! een beetje praten, maar ze proberen niet door elkaar heen te schreeuwen. De juf frouw heeft het nog het drukste. Ze moet overal bijzijn, want de kwekeling is .geen echte luffrouw' in de ogen van de kinderen, en ze vinden dat ze dat maar moeten laten merken ook. En de kinderen eisen de aandacht op- .Juf hoe moet dat kouwe land nou?' .Juffie, Ik teken in Nederland huizen, want hier wonen mensen'. .Juf, ik wil geel en hij neemt het steeds'. .Juffie, kom eens bij mij kijken'. .Juf, kom eens helpen' .Juffrouw. Ik weet niet wat Ik nou moet doen'. En Juffie komt en gaat en komt weer terug. ZWART In de andere klas zitten de jongste kinderen. Hun werk is beduidend anders dan van de bijna zesjarigen. Ze experimenteren met kleur en vorm. Malen strepen, maken kringen, maken alleen maar kleur. Aan de ene tafel zit een groep die het met drie kleuren moet doen: rood, geel en blauw. Aan de tweede tafel zijn vier kleuren voorradig. Een van de kinderen zit voor het eerst aan tafel nummero twee: hij is opgewonden met hoogrode wangen op die vierde kleur aangevallen- zwart De hele tekening wordt één donkere, zwarte massa Hij vindt het prachtig. De juffrouw trouwens ook. Nu is het alleen nog maar te hopen dat zijn moeder het ook door heeft en hem niet op de vingers tikt voor dit duistere gekladder. Na afloop van het verfuurtje is het liga- of melktijd. In de .tweede' klas zegt de juffrouw: .Boekjes naar het hoofd van de tafel' Ze weten wat dat betekent, en dus gaan er gehoorzaam enkele boekjes naar het hoofd van de tafel, maar als het wat te lang duurt nemen ze nog maar even een ander boekje. Enfin, op wonderbaarlijke wijze weet juffie het toch voor elkaar te krijgen: ze zitten éven recht, ze luisteren even en op de tenen halen ze de meegebrachte appel, liga, melk en wat dies meer zij. Elke dag opnieuw zegt de juffrouw dat er niet gepraat mag worden voor iedereen alles op heeft. En dan wordt er een liedje gezongen: .smakelijk eten. smakelijk eten, hap hap hap. hap hap hap. t Is lekker om te eten, 't is lekker om te eten. hap hap hap. hap hap hap.' En dan is het zover. Maar ze kunnen best praten met een mondvol. .Kijk maar' zegt zo'n jong mens van vijf en spert z'n mond wijdopen. Uit ontzag of schaamte tegenover de Juffrouw klapt hij hem ook gauw weer dicht. Een klein klikspaantje komt juffie vertellen dat Anneke te vlug drinkt, een ander roept naar de andere kant van het lokaal dat ze lang klaar is De kleuters zeggen spontaan wat hun voor de mond komt, en de juffrouw vindt het eens niet zo erg. daar is het een kleuterschool voor. Voordat ze allemaal jassen en schoenen aantrekken om even buiten te spelen wordt de klas opgeruimd door twee kinderen van de .opruim- dienst'. ze schuifelen met stoffer en blik door het lokaal en knijpen alle propjes zorgvuldig In één knuistje. ONTWIKKELMATERIAAL De kinderen spelen niet alleen, al spelend léren ze ook iets, Op de kleuterschool wordt geprobeerd om hen woorden globaal aan te leren. Deze dag gebeurde dat met het woordje .mist'. Kleuterleidsters zijn wat ont- wikkelmaferiaal betreft aangewezen vaak op zelfgemaakt materiaal. Zo heeft juffrouw Anker in haar kast verschillende soorten lapjes stof. de kinderen moeten proberen de soorten bij elkaar te zoeken, katoen bij katoen, wol bij wol. zijde bij zijde enzovoort. Het is een oefening in het waarnemen van verschillende vormen. Zo gaat het ook met de kleine lettertjes die gesorteerd moeten worden. De knopendoos is een heerlijk bezit. De juffrouw kan er allerlei spelletjes mee verzinnen, rekenspelletjes, sorteerspelletjes. Ze kan er mee werken om de kinderen hoeveelheids- en hoegrootheidsbegrippen aan te leren. De kinderen zelf doen zonder het te beseffen ook wat aan het trainen van hun onderscheidingsvermogen. Meegebrachte kaarten van dieren, bloemen, schepen. prinsessen en prinsen worden In het dierenboek, het bloemenboek enzovoort geplakt. .En verder', aldus mejuffrouw M. Anker, is het de taak van de kleuterleidster om direkt te reageren op spontane opmerkingen van het kindl MIDDELBURG. Nog één maandje en dan zet mejuffrouw M. J. de Jonge een punt achter haar Zeeuwse periode. Ze gaat naar Nijmegen en daar gaat ze hetzelfde doen als hier: ze blijft inspectrice voor het kleuter onderwijs. Op de valreep kon ze nog haar oordeel geven over het kleuteronderwijs. De taak van ieder die hierbij is be trokken formuleert ze als volgt: ,We moeten trachten het kleuteronderwijs op een hoger peil te brengen. Mijn aandeel daarin is schoolbezoeken af leggen, de leidster waar nodig helpen bij haar taak, bij eventuele moeilijk heden bemiddelen, een stem in l et kapittel hebben als het om de bouw van een nieuwe kleuterschool gaat, besprekingen voeren met de archi- lekten, de schoolbesturen, de ge meentebesturen, contacten met de op leidingsscholen voor leidsters onder houden en aanwezig zijn bij de exa mens van die scholen.' Over die examens zegt zij: ,De eisen zijn misschien wel zwaar, maar dat moet ook. Zeker voor een hoofdleidster Vroeger was er voor hen ook een praktisch examen, nu is er alleen een theoretisch exa men met drie vakken: pedagogiek, methodiek en Nederlands. Dat laatste vind ik erg belangrijk. Een hoofdleidster moet met alle mensen om kunnen gaan, je moet naar buiten treden.' Spelen of leren? Er is in do loop der jaren veel ver andert in het Kleuteronderwijs. Van Fröbel kreeg men het klassikale systeem: de kinderen kregen tege lijkertijd dezelfde bezigheden: mat|es vlechten, eerst met de bouwdozen spelen, dan weer met mozaïek. Mejuf frouw De Jonge.- ,Maar die kinderen werden toch ook begrippen bijge bracht: waf is hoog, laag, voor, ach ter, opzij enzovoort. Later zei men naar aanleiding van de kinderpsychologie: die kinderen zijn daar nog lang niet aan toe, als ze op de lagere school komen, zijn ze hef alweer vergeten, we moeten de kin deren vrij laten. Het toverwoord expressie was ge boren. ,Ja, toen was alles vrije expressie wat de klok sloeg. Alles wat uit het kind kwam was goed, er werd persé niets ,geleerd'. Die expressie heeft een hoge vlucht genomen, totdat eigenlijk bleek dat de kleuter toch nog iets anders nodig heeft. Daarom komt men in het kleuteronderwijs nu terug van de ge dachte dat niets anders dan uitsluitend en alleen die vrije expressie de ware methode is. Men moet ook niet ver geten dat het kind van nu veel meer ziet en weet dan vroeger, door radio en vooral door tv. Daarom geloof ik dat we het ver standelijke niet helemaal moeten vergeten. We kunnen het de kinde ren die er aan toe zijn, spelend leren. Montessori heeft heel goed gezien dat een kleuter individueel enaderd moet worden. Dat ge beurt op een kleuterschool ook'zo veel mogelijk. Als dat niet gebeurt, komt dat omdat een leidster ge handicapt is door een te grote groep kinderen. Te grote klassen? De klassen zijn te groot ,Vaak wel. In een plaats heb je dertig handtekeningen nodig van ouders mei kinderen tussen de vier en viif en half jaar. In bepaalde gevallen kan daar ontheffing van worden verleend en dan zijn er twintig handtekeningen nodig. Maar dan blijft ook een ge middelde per jaar van twintig leer lingen nodig. Dat wil nog wel eens mislukken. Zo moest in Ellewoutsdijk een prachtige school worden gesloten bij gebrek aan leerlingen. In Katten- dijke en Geersdijk precies hetzelfde. In Geersdijk gaat men nog door, ook met kinderen beneden de vier jaar Er staat nog een gediplomeerd kleuter leidster, maar de school krijgt geen subsidie meer, dat is erg jammer. In één klas mogen veertig leerlingen zitten. Tot 47 moei er een wachtlijst worden gemaakt, als men boven een jaarlijks gemiddelde van 47 komt, mag er een tweede leidster worden aange steld. Vaak schommelt dat er om, voor de grote vakantie heeft men vijftig leerlingen, er na veel minder en dan haalt men het gemiddelde niet Daarom blijft er vaak één klas. Met veertig leerlingen, rijkelijk veel We streven er dan ook naar die getal len te verlagen Gehuwde leidsters Er zijn schoolbesturen die bedingen dat een leidster als ze trouwt, plaats maakt voor een ongehuwde leidster Mejuffrouw de Jonge: ,Dat vind ik juisf. Het is geen wettelijk voorschrift, maar ik vind, zeker nu we iets te veel kleuterleidsters hebben, dat die jonge meisjes hun kans ook moeten hebben. Als een gehuwde leidster in wil vallen bij ziekte en dergelijke, ben ik alleen maar blij. Maar als het om een vaste betrekking gaat, vind ik dat je de jongeren ook een kans moet geven, zij moeten ook aan de slag kunnen.' Juffie, m'n veter is los Juffie bukt zicli en strikt de veter weer vast. .Juffie, Peter gooit met zand'. De kleine klikspaan en Peter krijgen een dreigende blik of een waar schuwing .Jufjie, ik krijg misschien wel een hondje'. Juffie zegt dat dat toch wel erg fijn is. Vier turven hoog zijn ze. onze kleine kleuters, als ze voor het eerst naar school gaan. De kleuterschool Een school waar ze langzaam maar zeker moeten leren naar een ander te luisteren, met andere kin deren samen te werken en waar ze spelend al waf mogen leren De juffrouw is heilig Kom niet aan de juffrouw want juffie is lief .Een heel enkele keer wordt ze weieens een beetje boos. maar toch niet zo vaak als mama', en dat is dan opgetekend uit de kleutermond. De eerste vier jaar van een mensenleven is mama de beschermvrouw. Zjj is hel middelpunt in het leven van zo'n mensenkind, zij geeft een kusje op De grappige tekening koml uit Parijs. De ontwerpen zijn van jawel Mare Bohan van hel huis Dior. lip maakt ook haute couture voor kinderen. De kleuren zijn fel, om dat kinderen daar van houden. Verder heeft Bohan rekening gehouden met de beweeglijk heid van een kind: het moet kunnen hollen springen kopje-duikelen, ravotten in zijn jurkjes en pakjes een kapotgevallen knie, zij droogt tranen, zij weet alles en ze is er gewoon. Dan komt de kleuterschool. Mama heeft haar spruit de school al eens aan de buitenkant laten zien, ze heeft gezegd dal hel er zo fijn is. dat hij er mag spelen en tekenen en verven en knippen en plakken. En daarom is de school iets om naar uit te zien Als het dan zover is. be staat er alleen maar een beetje onwennigheid: vreemde juffrouw, vreemde kinderen, vreemde om geving. vreemd speelgoed. Een week later is dat over. De juffrouw krijgt een .koosnaampje': ze wordt .juffie'. Dan heeft ze een plaats in het leven van de kleuter ingenomen Hij vertelt juffie wat hij fijn vindt en wat hij vervelend vindt Hij vertelt wat hij gegeten heeft, hij vertelt wie er thuis jarig is, hij vertelt wat zijn pappie doet als hij dat tenminste al weet en hij vertelt honderdenéén dingen waar zyn moeder geen idee van heeft. Dat is de gemiddelde kleuter De één is een flapuit die juffrouw ook op de hoogte stelt dat papa en mama ruzie hebben gemaakt, de ander is een bin- nenvettertje die niet eens vertelt dat hij een klein broertje heeft gekregen Maar allemaal zijn ze een beetje verknocht aan de juffrouw, aan hün juffromv KEUKENS SHOWROOM VAN OPPEN-KAAN BURCHTSTRAAT 48 OOST- EN WEST-SOUBURG'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 21