Auto heeft het 's winters zwaar OP EN OVER DE WEG DEZE MAAND START ZWAARSTE RALLY VAN DE EEUW ALFA ROMEO 1750: VEILIGE EN COMFORTABELE SNELHEIDSDUIVEL WEES EENS LIEF VOOR HET VOERTUIG SNELHEIDSVALLEN ONSPORTIEF? DUBBELBAANS NAAR AXEL SNELLE VERSIE VAN RENAULT 8 SLAKKEN OP RIJKSWEG GM gaat VW in VS bestrijden NIEUWE SPECIALS VAN FIAT Zaterdag 9 november 1968 zaterdagnummer Zeeland is voor auto's een ideale streek om snel weg te roesten. Dat is 's zomers al zo, ols de zoute Zeeuwse nattigheid geen kans voorbij laat gaan om zich door het dunne autometaal te vreten, 's Winters is het noo erger, dan komen vorst, sneeuw, ijzel en hé» allerergste pekel er nog bij. Wil men de kostbare auto heel houden, dar Is het dus zaak de meest kwetsbare delen van het voertuig goed te beschermen. De beste en meest kostbare manier is een zogenaam de ML-behandehng. Dat wil zeggen, dat niei alleen de onderzijde van de auto wordt voor alen van een roestwerende laag. maar ook alle holle delen, de binnenkanten van de deu ren. de ruimte achter de koplampen en der gelijke. Dit werk kan men bij een goede ga rage laten uitvoeren. Men kan het, gewapend met spuitbussen, kwasten en potten roestwe- rend materiaal, ook zelf proberen. Het is wel ;en tijdrovend werkje. Men moet ook weten hoe de auto in elkaar zit. Het is soms wei -lens nodig gaatjes in het chassis te boren om de holle gedeelten te kunnen bereiken. Er zijn vele dingen, die men makkelijker zeil kan doen. Bijvoorbeeld het chroomwerk be spuiten met beschermende stoffen, de elek- rische installatie vrijwaren voor schadelijk vocht, ook hiervoor zijn zoals voor de meeste werkjes spuitbussen verkrijgbaar. Ook is hel nuttig te zorgen, dat de accu in goede conditie is voor de winter Hel apparaat heeft het dan namelijk veel zwaarder dan normaal. Dc handen moeten een goed profiel hebben, wil men niet te snel slachtoffer van de gladheid worden. Een spuitbusje met ruiten- en por- lerslotontdooier is 's winters een prettig be zit. Zorg er wel voor. dat het ding buiten de auto wordt bewaard. Als men in een koude auto wegrijdt willen de ruiten aan de binnen kant wel eens beslaan, een gevaarlijke zaak Een helderzichtscherm tegen de achterruit en een anti-condensdoekje bij de hand kunnen wonderen doen. Zet de kachel overigens nooit aan als de motor niet op temperatuur is, het duurt dan namelijk nog langer voor de ma chine warm is. Iedereen let er natuurlijk op. dat er op tijd anti-vries in het koelwater zit. Vergeet niet. dit spul ook in het ruitensproeierreservoir te doen. Zorg er voor. dat de leidingen van de ruitensproeier niet verstopt zfln. Men heeft dit instrument 's winters extra hard nodig, dat weet iedereen, die wel eens op een bepekelde weg in een file heeft gereden. De Middelburgse gemeentepolitie houdt sicli de laiitste tijd enthou siast heiig met hel plaatsen van zogenaamde maxnnum-snelhenlsval- In 1. Vele automobilisten hebben dit tot hun ongenoegen aan den lijve ondervonden. Niet iedereen is even blij met deze, door sommigen ttiekem' genoemde, wijze van bekeuren. Middelburgs pohtiecoinmis- D. run Ooijen voerde onlangs dit tot zijn verdediging aan is gebleken, dat de invoering van de maximum-snelheid in de kom termindering van liet aantal ongelukken lol gevolg heelt gehad. De 30-kllometer grens is dus in het belang van iedereen. Zijn die nhellieidsvallen nu onsportief 01 is het onsportief van een automobilist harder te rijden 1 Sommigen denken dat ze harder kunnen rijden, als ze geen agenten laten zien. Hel heeft geen sin om een bord jnelheidscontrotr' neer te zetten en een paar agenten erbij op hun nngels te loten bijten'. ii.bbclbaansweg Ie bereiken, als dc ANWB-icèguijzers liet. kanaal ran wijzers voor Axel n ma de kommen m Axbl nu weer rolgt weer uil de richting Brcskei houdt Voor de automobilistdie de nieuwe brug over Gent naar Terneuzen is gepasseerd, wijzen de u;e jrechtdoor. Even later .slaat men dan re.chtsut. Spui en Ma.grette rijdt men Axel binnen. Als m jidl verlaten om m'de rich t ing Breskens te rijden ds wegwijzers, dan voert dc tocht langs een heel andere route. Eerst ziet men een deel van de snelgroeiende buitenwijken van Azei, dan rijdt men via stoffig Sluiskil om weer bij de nieuwe ka- Heolbrug uit tc komen. Als de automobilist de brug rig een oprit is beklommen, komt luj weer terecht op dezelfde weg, waarlangs hij \m gekomen. Het komt er dus op neer. dat vanaf de brug over het kanaal Gent-Terneuzen twee gescheiden wegen naar Axel leiden. Handig geregeld, want geen van beide wegen is goed genoeg om veel verkeer ie verwerken. landbouwvoertuigen, vooral trekkers met bietenwagenszijn met al- lijd even prettige weggebruikers. Zij veroorzaken op drukke we gen vaak files. Automobilisten in zon file raken in een vervelende itemming en gaan, als .ze eindelijk mogen inhalen, vaak onverant woord rijden om de verloren tijd in te halen. Gelukkig houden steeds meer autobestuurders rekening mei de trek kers, speciaal in het bietensoizoen gaan zij wat vroeger van huis. Tenslotte is dc bietenvervoerder ook een belangrijk verkeersdeelne mer, die recht heeft op de weg. Soms maken zij liet echter te bouf. Wij zagen dinsdagmiddag T november twee bietentrekkers, met ieder lure aanhangers mi behoorlijke stoel dus elkaar inhalen Aangezien de inhalende trekker nauwelijks één kilometer sneller reed Jon de andere, was dc weg gedurende Ilinke lijd verstopt. Een groep milo's ach ter dc bietent rem zag zi jn leans om deze uiterst langzame Weggebruikers in Ie halen ui rook opgaan, want toen beide slakken' ellxiar voorbij waren kwamen weer nieuwe tegenliggers in zicht. Een voorbeeld run ovci bodige overlast. Het gebeurde op rijksweg ,58. ïren buiten Schoondijkc. op de weg tiaar Breskens's middags om kicart over drie. KLEINE CHEVROLET.. Ieder jaar worden er meer Europese auto's verkocht in de Verenigde Staten. De meest succesvolle import- wagen is al sinds jaar en dag de Volkswagenkever, 's Werelds grootste autofabrikant, liet Genera) Molors- concern, gaat weer proheren er wat tegen te doen. In 1970 wil men in «ie VS een voor Amerikaanse be grippen kleine wagen op «ie markt brengen. Het voertuig wordt ongeveer 30 centimeter langer dan «Ie Kever, maar toch nog altijd 30 centimeter korter dan «Ie kleinste Amerikaan. Hel gewicht komt in de buurt van de 850 kilo. GM belooft hetere prestaties en meer ruimte dan de VW. De nieuwe auto uordt ontworpen, gebouwd en op de markt gebracht door GM's Chevro- letdivision. .Men hoopt het e«>rste prnduktiejaar 400.000 exemplaren van het nieuwe voertuig te kunnen produ- Mcn zal zich herinneren dat «Ie Amerikaanse concerns in het einde van de vijftiger jaren met de zogenaamde .eompact ears' op de markt kwamen om de import te bestrijden. Deze compacts waren toen gewoon ver kleinde .grote Amerikanen', die dan ook «weer snel tot grote wagens zijn uitgegroeid. De volgende Amerikaan se stap was het uitbrengen van populaire wagens via hun Europese dochtcrcoiieenis, zoals de Gord Cortina en de Opel Kaclett. Hiermee probeerden zij. niet zon der succes, de Europesp fabrikanten in eigen huis te bestrijden. Renault heeft van zijn langzamerhand vertrouwde R 8 model een sterkere en snellere versie uitgebracht. Het voertuig, de Renault 8 "S'\ wordt voortbewogen door de bekende 1108 cc motor in opgevoerde vorm. Een dubbelpoorts carburateur, een speciale nokkenas en een compressie- verhouding van 9.5 op 1 zorgen voor 60 pk, wat voldoende is om de 8 "S" 145 km per uur te laten rijden. Uiterlijk onderscheidt de "S" zich van de gewone Renault 8 door twee extra koplampen en snelle strepen op de flanken. De wagen gaat in Nederland f 6.700,kosten, met kunstleren bekleding en verstelbare rugleuning voor de bestuurdersstoel. De deelnemers aan de Londen-Sydney marathon moeten een enorm uitgebreide uitrusting meenemen. Deze foto, van één der Engelse Ford-fabrieksploegen, toont op de voorgrond reserve onderdelen, de slaapstoelen, extra kleding enzovoort. Voor op de auto is nog juist de extra zware bumper te zien. TWEE NEDERLANDSE TEAMS IN LONDEN-SYDNEY MARATHON Deze maand, op 24 november, starten in Londen 100 auto's voor de zwaarste rally, die ooit is gehouden: de Londen-Sydney Marathon. In 23 dagen zullen de auto's dan de halve aarde rond moeten rijden. De rijders komen terecht m de Nullabor-woestijn met tem peraturen van 55 graden Celcius en in de besneeuwde en bevroren Iraanse bergen. Men trekt door streken, waar de weinige bewoners slechts bij uitzondering auto's aanschou wen. De meeste deelnemende auto's zijn voorzien van extra zware bumpers om de schade na aanrijdingen met zware overstekende dieren zoveel mogelijk te beperken. De route van deze monsterrit, georganiseerd doo: een En gelse en een Australische krant, loopt van Londen langs Pa rijs. Turijn. Belgrado, Istanboel. door Turkije, Perzië, Afgha nistan via Delhi (India) naar Bombay. In Bombay ligt een boot klaar, die niet meer dan 75 auto's naar Freemantle in Australië kan brengen. Als er van de 100 gestarte auto's meer dan 75 Bombay halen, wat niet waarschijnlijk is. hebben de laatst aankomende auto's pech, zij kunnen weer teruggaan. De bootreis naar Australië duurt 9 dagen, voor de deelnemers de eerste en enige echte rustperiode. In Freemantle begint de strijd weer opnieuw, via een lange tocht over het uitgestrekte Australië gaat de reis naar het eind doel Sydney. Daar staan de organisatoren klaar met een eer ste prijs van 83.000,-. Tussen de 100 deelnemende wagens bevinden zich twee Ne derlandse teams. Ze rijden in Dafs 55. Eén van de Hollandse wagens wordt bemand door de bekende coureur en ervaren rallyrijder Rob Slotemaker, die steun krijgt van Rob Jans sen. De tweede Daf heeft David van Lennep en Peter His- sink aan boord. Beide ploegen hebben al uitgebreid getraind •n geloven in hun kansen. Langs de route zijn voor de Ne derlanders diverse onderdelendepots Ingericht. Het is zelfs de bedoeling, dat de wagens gevolgd worden door een char- lervliegtuig met monteurs en onderdelen. Die onderdelen zijn nodig. Dat is gebleken bij de trainings- l itlen. Er zijn stukken onderweg, waar de banden het slechts enkele kilometers volhouden. Steeds worden ze aan stukken gereten door scherpe stenen Maar er is meer. De rijders zullen zuinig met eten en drinken moeten zijn tijdens de lange woestijntrajecten in Australië. Er zijn zelfs Engelse deelnemers, die speciaal voor de rally een militaire .overle- vingscursus' hebben gevolgd... Na liPt succes van de 851) Special gaat Giat dour met het uitbrengen van ver beterde versies van dc gewone produk- tiemodctlcn. Dit najaar zijn vrij snel lichter elkaar «Ie 134 .Special en de 135 Speeinl verschenen. Net als de spe- eiale 85ft-vcrsic zijn heide nieuwe mo dellen weer sneller, comfortabeler en \oiliger dan de modellen, waarvan ze zijn afgeleid. De 124 Special is uiterlijk weinig veranderd: het front heeft vier koplampen gekregen. Het dashboard is wat sportiever, de banden zijn groter. De aangepaste 124-motor levert 70 pk. goed voor een topsnelheid van ruim 150 kilometer per uur. De wagen gaal f 7800,- kosten, ruim 800 gulden meer dan de gewone 124. Van de 125 Special is de prijs nog niet hekend. Deze auto krijgt een motor van 100 pk. waardoor «Ie topsnelheid is ver hoogd tol ruim 170 kilometer per uur, tegen de gewone 125 160 km. Ook bij de 125 Special is het interieur iets luxer. I iterlijk zijn er weinig veranderingen. Een duidelijke verbetering is de toepas sing van een remdrukregelaar. die het blokkeren van de wielen tegengaat. j Tegenwoordig is het haast onmogelijk om op I de openbare wegen met snelle wagens plank- Ifles te rijden, De snelle wagen had ik: de J Alfa Romeo 1750 en bij gebrek aan een stuk weg, dat zich leent voor constante snelheden rond de 180 kilometer per uur. ben ik op een zondag vroeg opgestaan. Om hall acht reed ik op een snelweg, plankgas en i been kip op de weg. Als je daar dan zo rijdt en de jbermen. bomen en huizen schieten als onwezen- Jyke flitsen langs je heen. sta je verbaasd over de jhoge kwaliienen van de 1750 Eigenlijk kun je dan (alleen nog maar over deze auto in superlatieven (spreken. Alfa s hebben drie typische kenmerken: een licht- |metalen motor met twee bovenliggende nokken- •assen, een goed uitgekiende wielophanging en een uitstekende volledig gesynchroniseerde vipversnel- Imgsbak Die bak vind ik erg mooi De auto s, die ®tandaard met een vljfbak zijn uitgerust, zijn met een lantaarntje te zoeken, in deze prijsklasse ten minste De Alfa Romeo 1750 kost 13 480 gulden Duur vinden sommigen, goedkoop zou ik zeggen, maar straks meer daarover De vijfbak is zeer sterk. Hij schakelt niet zo licht maar wel erg precies. De slagen tussen de ver schillende versnellingen zijn wat aan de lange kant, maar de pook. die op een paneel midden voor tussen de voorstoelen zit, is zeer goed be reikbaar Als je wilt schakelen, valt je hand als hel ware vanzelf op de knop van de pook. En een ander pun: de bak is geruisloos Ta. er zijn mensen die zeggen een vljfbak, is dal nou wel nodig? Ach wat zal ik er van zeggen. De vijlde versnelling heeii veel weg van een overdrive an dal betekent besparing van benzine, maar aan de andere kanl kun je in die vijf ook fors optrek ken bij hoge snelheden. Evengoed rijd je in z'n vijf vijftig m de stad Een soepele motor, die is afgeleid van de kracht bron van de Giulia De cilinderinhoud is vergroot tot 1779 cc en het vermogen tot 132 sae-pk bij 5500 toeren per minuut De motor is een prachtig stukje technisch precisiewerk Twee bovenliggende nokkenassen twee dubbele Weber-carburateurs en bolvormige verbrandingsruimten. Een motor met levensduur, die je niet kapot kan krijgen als je er tenminste goed mee' omsprincjt Niet elke monteur kan deze motor afstellen Als hij eenmaal goed is afgesteld, heb je er geen omkijken meer naar. De krukas is vijfmaal gelagerd, zodat lang rijden in de hogere toerentallen niet schadelijk voor de motor is. Motorblok, cillnderkop en ollecarter zijn vervaardigd tut lichtmetaal. Het voordeel daarvan is een laag gewicht en het makkelijk afgeven van warmte. Vanaf zo n 2000 toeren is de trekkracht goed voel baar De motor blijft bij zeer felle acceleratie bij zonder stil. En nog wat, het geluid van de uitlaai is mooi om te horen AUT0PR0EF VAN HENK VAN ZALINGE Voor en achter zijn schroefveren aangebracht met dubbelwerkende telescoopschokbrekers en een stabilisatieslang. De vering is voortreffelijk op alle soorten wegen. Ook al rijd je over een zeer ge mene hobbelweg, snelheid minderen is er niet bij. Je kunt er zelfs nog een schepje bovenop doen. Je kunt op de gekste manieren een bocht door gaan. De 1750 blijft stabiel en laat als dat nodig is zich gemakkelijk corrigeren Als een blok. ja echt als een blok ligt-ie op de weg. De wagen is licht onderstuurd. Een beetje gas bijgeven en het stuurkarakter wordt neutraal In extreme gevallen kan in een zeer scherp genomen bocht het binnenachterwiel wel eens van de grond komen. Je krijgt dan overstuur, maar dat is zo te corrigeren Het stuur draait licht en heeft van uiterst links naar uiterst rechts drie-en-een-halv.e omwenteling nodig In niet al te scherpe bochten hoef je dus maar weinig aan het stuur te draaien. Het wegcontact gaat geen moment verloren, bij topsnelheid (182 kilometer) voel je nog even goed wat ie doet ols bij veertig De stand van het stuur is typisch Italiaans, wat aan de hoge kant en het steekt vrij ver naar binnen. schijfremmen De 1750 heeft op alle vier de wielen schijfremmen. Het remsysteem heeft een remkrachtbegrenzer, die blokkeren van de achterwielen tegengaat. Deze remkrachtbegrenzer is een voorbeeld van hoe zo'n apparaat behoort te zijn. De remmen zijn zeer goed doseerbaar, fading is er niet bij De pedalen zijn staande gemonteerd en erg makke lijk te bedienen Het gaspedaal is één van de beste die ik ooit onder mijn voeten heb gevoeld. Het interieur is goed verzorgd. Alle knoppen en handeltjes zitten onder handbereik en de nood zakelijke meters, waaronder een toerenteller. olie- drukmeter enz zijn aanwezig Alles is mooi strak uitgevoerd Het middenpaneel met pook, meters, knoppen en asbak vind ik erg fraai. Hoewel ik niet rook vindt ik de aansteker bijzonder handig. Je stopt er een sigaret in en een paar tellen later haal je hem er brandend uit. De stoelen zitten voortreffelijk. Ze geven het li chaam overal steun, je wordt er beslist niet moe in. Ook de leuning en zitting van de achterbank is naar het lichaam gevormd en geeft eveneens veel steun. De leuningen van de voorstoelen zijn trap loos verstelbaar. Het model. Tja. misschien niet zo geraffineerd als andere Alfa's, maar toch niet minder fraai En nu nog even over die prijs. De 1750 is niet duur Hij heeft alle belangrijke dingen als stan daarduitrusting (brede velgen, vijfbak). die je al leen aantreft in auto's die op z'n minst duizenden guldens duurder zijn. Het is een zeer comfortabele snelheidsduivel met een zeer redelijk gemiddeld benzineverbruik, name lijk 1 op 9. Een auto. die je bij elk stoplicht weer uitdaagt om weg te spuiten. De acceleratietijden liegen er dan ook met om. 0-80 in 7.8 seconden. 0-100 in 12. 0-120 in 16.3 en 0-140 in 22,8; 0-400 meter in 17.4 seconden. Het is alleen jammer, dat je bij een stoplicht bijna nooit een gelijkwaardige tegenstan der ontmoet, of er moei een andere Alfa naast Je staarv Alfa Romeo 1 750: deze maand onderwerp Henk vanZalinges autoproef.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1968 | | pagina 23