Auto heeft het 's winters zwaar
OP EN OVER
DE WEG
DEZE MAAND START
ZWAARSTE RALLY
VAN DE EEUW
ALFA ROMEO 1750: VEILIGE EN COMFORTABELE SNELHEIDSDUIVEL
WEES EENS LIEF VOOR HET VOERTUIG
SNELHEIDSVALLEN
ONSPORTIEF?
DUBBELBAANS NAAR AXEL
SNELLE VERSIE
VAN RENAULT 8
SLAKKEN OP RIJKSWEG
GM gaat VW in VS
bestrijden
NIEUWE SPECIALS VAN FIAT
Zaterdag 9 november 1968
zaterdagnummer
Zeeland is voor auto's een ideale streek om
snel weg te roesten. Dat is 's zomers al zo,
ols de zoute Zeeuwse nattigheid geen kans
voorbij laat gaan om zich door het dunne
autometaal te vreten, 's Winters is het noo
erger, dan komen vorst, sneeuw, ijzel en
hé» allerergste pekel er nog bij.
Wil men de kostbare auto heel houden, dar
Is het dus zaak de meest kwetsbare delen van
het voertuig goed te beschermen. De beste
en meest kostbare manier is een zogenaam
de ML-behandehng. Dat wil zeggen, dat niei
alleen de onderzijde van de auto wordt voor
alen van een roestwerende laag. maar ook
alle holle delen, de binnenkanten van de deu
ren. de ruimte achter de koplampen en der
gelijke. Dit werk kan men bij een goede ga
rage laten uitvoeren. Men kan het, gewapend
met spuitbussen, kwasten en potten roestwe-
rend materiaal, ook zelf proberen. Het is wel
;en tijdrovend werkje. Men moet ook weten
hoe de auto in elkaar zit. Het is soms wei
-lens nodig gaatjes in het chassis te boren om
de holle gedeelten te kunnen bereiken.
Er zijn vele dingen, die men makkelijker zeil
kan doen. Bijvoorbeeld het chroomwerk be
spuiten met beschermende stoffen, de elek-
rische installatie vrijwaren voor schadelijk
vocht, ook hiervoor zijn zoals voor de meeste
werkjes spuitbussen verkrijgbaar. Ook is hel
nuttig te zorgen, dat de accu in goede conditie
is voor de winter Hel apparaat heeft het
dan namelijk veel zwaarder dan normaal. Dc
handen moeten een goed profiel hebben, wil
men niet te snel slachtoffer van de gladheid
worden. Een spuitbusje met ruiten- en por-
lerslotontdooier is 's winters een prettig be
zit. Zorg er wel voor. dat het ding buiten
de auto wordt bewaard. Als men in een koude
auto wegrijdt willen de ruiten aan de binnen
kant wel eens beslaan, een gevaarlijke zaak
Een helderzichtscherm tegen de achterruit
en een anti-condensdoekje bij de hand kunnen
wonderen doen. Zet de kachel overigens nooit
aan als de motor niet op temperatuur is, het
duurt dan namelijk nog langer voor de ma
chine warm is.
Iedereen let er natuurlijk op. dat er op tijd
anti-vries in het koelwater zit. Vergeet niet.
dit spul ook in het ruitensproeierreservoir te
doen. Zorg er voor. dat de leidingen van de
ruitensproeier niet verstopt zfln. Men heeft
dit instrument 's winters extra hard nodig, dat
weet iedereen, die wel eens op een bepekelde
weg in een file heeft gereden.
De Middelburgse gemeentepolitie houdt sicli de laiitste tijd enthou
siast heiig met hel plaatsen van zogenaamde maxnnum-snelhenlsval-
In 1. Vele automobilisten hebben dit tot hun ongenoegen aan den lijve
ondervonden. Niet iedereen is even blij met deze, door sommigen
ttiekem' genoemde, wijze van bekeuren. Middelburgs pohtiecoinmis-
D. run Ooijen voerde onlangs dit tot zijn verdediging aan
is gebleken, dat de invoering van de maximum-snelheid in de kom
termindering van liet aantal ongelukken lol gevolg heelt gehad.
De 30-kllometer grens is dus in het belang van iedereen. Zijn die
nhellieidsvallen nu onsportief 01 is het onsportief van een automobilist
harder te rijden 1 Sommigen denken dat ze harder kunnen rijden,
als ze geen agenten laten zien. Hel heeft geen sin om een bord
jnelheidscontrotr' neer te zetten en een paar agenten erbij op hun
nngels te loten bijten'.
ii.bbclbaansweg Ie bereiken, als
dc ANWB-icèguijzers
liet. kanaal ran
wijzers voor Axel
n ma de kommen
m Axbl nu weer
rolgt weer
uil de richting Brcskei
houdt
Voor de automobilistdie de nieuwe brug over
Gent naar Terneuzen is gepasseerd, wijzen de u;e
jrechtdoor. Even later .slaat men dan re.chtsut.
Spui en Ma.grette rijdt men Axel binnen. Als m
jidl verlaten om m'de rich t ing Breskens te rijden
ds wegwijzers, dan voert dc tocht langs een heel andere route.
Eerst ziet men een deel van de snelgroeiende buitenwijken van
Azei, dan rijdt men via stoffig Sluiskil om weer bij de nieuwe ka-
Heolbrug uit tc komen. Als de automobilist de brug rig een oprit is
beklommen, komt luj weer terecht op dezelfde weg, waarlangs hij
\m gekomen. Het komt er dus op neer. dat vanaf de brug over
het kanaal Gent-Terneuzen twee gescheiden wegen naar Axel leiden.
Handig geregeld, want geen van beide wegen is goed genoeg om
veel verkeer ie verwerken.
landbouwvoertuigen, vooral trekkers met bietenwagenszijn met al-
lijd even prettige weggebruikers. Zij veroorzaken op drukke we
gen vaak files. Automobilisten in zon file raken in een vervelende
itemming en gaan, als .ze eindelijk mogen inhalen, vaak onverant
woord rijden om de verloren tijd in te halen.
Gelukkig houden steeds meer autobestuurders rekening mei de trek
kers, speciaal in het bietensoizoen gaan zij wat vroeger van huis.
Tenslotte is dc bietenvervoerder ook een belangrijk verkeersdeelne
mer, die recht heeft op de weg. Soms maken zij liet echter te
bouf. Wij zagen dinsdagmiddag T november twee bietentrekkers, met
ieder lure aanhangers mi behoorlijke stoel dus elkaar inhalen
Aangezien de inhalende trekker nauwelijks één kilometer sneller reed
Jon de andere, was dc weg gedurende Ilinke lijd verstopt. Een groep
milo's ach ter dc bietent rem zag zi jn leans om deze uiterst langzame
Weggebruikers in Ie halen ui rook opgaan, want toen beide slakken'
ellxiar voorbij waren kwamen weer nieuwe tegenliggers in zicht.
Een voorbeeld run ovci bodige overlast. Het gebeurde op rijksweg ,58.
ïren buiten Schoondijkc. op de weg tiaar Breskens's middags om
kicart over drie.
KLEINE CHEVROLET..
Ieder jaar worden er meer Europese auto's verkocht
in de Verenigde Staten. De meest succesvolle import-
wagen is al sinds jaar en dag de Volkswagenkever,
's Werelds grootste autofabrikant, liet Genera) Molors-
concern, gaat weer proheren er wat tegen te doen.
In 1970 wil men in «ie VS een voor Amerikaanse be
grippen kleine wagen op «ie markt brengen. Het
voertuig wordt ongeveer 30 centimeter langer dan «Ie
Kever, maar toch nog altijd 30 centimeter korter dan
«Ie kleinste Amerikaan. Hel gewicht komt in de buurt
van de 850 kilo. GM belooft hetere prestaties en meer
ruimte dan de VW. De nieuwe auto uordt ontworpen,
gebouwd en op de markt gebracht door GM's Chevro-
letdivision. .Men hoopt het e«>rste prnduktiejaar 400.000
exemplaren van het nieuwe voertuig te kunnen produ-
Mcn zal zich herinneren dat «Ie Amerikaanse concerns
in het einde van de vijftiger jaren met de zogenaamde
.eompact ears' op de markt kwamen om de import
te bestrijden. Deze compacts waren toen gewoon ver
kleinde .grote Amerikanen', die dan ook «weer snel tot
grote wagens zijn uitgegroeid. De volgende Amerikaan
se stap was het uitbrengen van populaire wagens via
hun Europese dochtcrcoiieenis, zoals de Gord Cortina
en de Opel Kaclett. Hiermee probeerden zij. niet zon
der succes, de Europesp fabrikanten in eigen huis te
bestrijden.
Renault heeft van zijn langzamerhand vertrouwde R 8 model een sterkere
en snellere versie uitgebracht. Het voertuig, de Renault 8 "S'\ wordt
voortbewogen door de bekende 1108 cc motor in opgevoerde vorm. Een
dubbelpoorts carburateur, een speciale nokkenas en een compressie-
verhouding van 9.5 op 1 zorgen voor 60 pk, wat voldoende is om de 8 "S"
145 km per uur te laten rijden. Uiterlijk onderscheidt de "S" zich van
de gewone Renault 8 door twee extra koplampen en snelle strepen op de
flanken. De wagen gaat in Nederland f 6.700,kosten, met kunstleren
bekleding en verstelbare rugleuning voor de bestuurdersstoel.
De deelnemers aan de Londen-Sydney marathon moeten een enorm uitgebreide uitrusting meenemen. Deze foto, van één der
Engelse Ford-fabrieksploegen, toont op de voorgrond reserve onderdelen, de slaapstoelen, extra kleding enzovoort. Voor op
de auto is nog juist de extra zware bumper te zien.
TWEE NEDERLANDSE TEAMS IN LONDEN-SYDNEY MARATHON
Deze maand, op 24 november, starten in Londen 100
auto's voor de zwaarste rally, die ooit is gehouden: de
Londen-Sydney Marathon. In 23 dagen zullen de auto's
dan de halve aarde rond moeten rijden.
De rijders komen terecht m de Nullabor-woestijn met tem
peraturen van 55 graden Celcius en in de besneeuwde en
bevroren Iraanse bergen. Men trekt door streken, waar de
weinige bewoners slechts bij uitzondering auto's aanschou
wen. De meeste deelnemende auto's zijn voorzien van extra
zware bumpers om de schade na aanrijdingen met zware
overstekende dieren zoveel mogelijk te beperken.
De route van deze monsterrit, georganiseerd doo: een En
gelse en een Australische krant, loopt van Londen langs Pa
rijs. Turijn. Belgrado, Istanboel. door Turkije, Perzië, Afgha
nistan via Delhi (India) naar Bombay. In Bombay ligt
een boot klaar, die niet meer dan 75 auto's naar Freemantle in
Australië kan brengen. Als er van de 100 gestarte auto's
meer dan 75 Bombay halen, wat niet waarschijnlijk is.
hebben de laatst aankomende auto's pech, zij kunnen weer
teruggaan. De bootreis naar Australië duurt 9 dagen, voor de
deelnemers de eerste en enige echte rustperiode. In
Freemantle begint de strijd weer opnieuw, via een lange tocht
over het uitgestrekte Australië gaat de reis naar het eind
doel Sydney. Daar staan de organisatoren klaar met een eer
ste prijs van 83.000,-.
Tussen de 100 deelnemende wagens bevinden zich twee Ne
derlandse teams. Ze rijden in Dafs 55. Eén van de Hollandse
wagens wordt bemand door de bekende coureur en ervaren
rallyrijder Rob Slotemaker, die steun krijgt van Rob Jans
sen. De tweede Daf heeft David van Lennep en Peter His-
sink aan boord. Beide ploegen hebben al uitgebreid getraind
•n geloven in hun kansen. Langs de route zijn voor de Ne
derlanders diverse onderdelendepots Ingericht. Het is zelfs
de bedoeling, dat de wagens gevolgd worden door een char-
lervliegtuig met monteurs en onderdelen.
Die onderdelen zijn nodig. Dat is gebleken bij de trainings-
l itlen. Er zijn stukken onderweg, waar de banden het slechts
enkele kilometers volhouden. Steeds worden ze aan stukken
gereten door scherpe stenen Maar er is meer. De rijders
zullen zuinig met eten en drinken moeten zijn tijdens de
lange woestijntrajecten in Australië. Er zijn zelfs Engelse
deelnemers, die speciaal voor de rally een militaire .overle-
vingscursus' hebben gevolgd...
Na liPt succes van de 851) Special gaat
Giat dour met het uitbrengen van ver
beterde versies van dc gewone produk-
tiemodctlcn. Dit najaar zijn vrij snel
lichter elkaar «Ie 134 .Special en de
135 Speeinl verschenen. Net als de spe-
eiale 85ft-vcrsic zijn heide nieuwe mo
dellen weer sneller, comfortabeler en
\oiliger dan de modellen, waarvan ze
zijn afgeleid. De 124 Special is uiterlijk
weinig veranderd: het front heeft vier
koplampen gekregen. Het dashboard is
wat sportiever, de banden zijn groter.
De aangepaste 124-motor levert 70 pk.
goed voor een topsnelheid van ruim
150 kilometer per uur. De wagen gaal
f 7800,- kosten, ruim 800 gulden meer
dan de gewone 124.
Van de 125 Special is de prijs nog niet
hekend. Deze auto krijgt een motor van
100 pk. waardoor «Ie topsnelheid is ver
hoogd tol ruim 170 kilometer per uur,
tegen de gewone 125 160 km. Ook bij de
125 Special is het interieur iets luxer.
I iterlijk zijn er weinig veranderingen.
Een duidelijke verbetering is de toepas
sing van een remdrukregelaar. die het
blokkeren van de wielen tegengaat.
j Tegenwoordig is het haast onmogelijk om op
I de openbare wegen met snelle wagens plank-
Ifles te rijden, De snelle wagen had ik: de
J Alfa Romeo 1750 en bij gebrek aan een stuk
weg, dat zich leent voor constante snelheden
rond de 180 kilometer per uur. ben ik op een
zondag vroeg opgestaan.
Om hall acht reed ik op een snelweg, plankgas en
i been kip op de weg. Als je daar dan zo rijdt en de
jbermen. bomen en huizen schieten als onwezen-
Jyke flitsen langs je heen. sta je verbaasd over de
jhoge kwaliienen van de 1750 Eigenlijk kun je dan
(alleen nog maar over deze auto in superlatieven
(spreken.
Alfa s hebben drie typische kenmerken: een licht-
|metalen motor met twee bovenliggende nokken-
•assen, een goed uitgekiende wielophanging en een
uitstekende volledig gesynchroniseerde vipversnel-
Imgsbak Die bak vind ik erg mooi De auto s, die
®tandaard met een vljfbak zijn uitgerust, zijn met
een lantaarntje te zoeken, in deze prijsklasse ten
minste De Alfa Romeo 1750 kost 13 480 gulden
Duur vinden sommigen, goedkoop zou ik zeggen,
maar straks meer daarover
De vijfbak is zeer sterk. Hij schakelt niet zo licht
maar wel erg precies. De slagen tussen de ver
schillende versnellingen zijn wat aan de lange
kant, maar de pook. die op een paneel midden
voor tussen de voorstoelen zit, is zeer goed be
reikbaar Als je wilt schakelen, valt je hand als hel
ware vanzelf op de knop van de pook. En een
ander pun: de bak is geruisloos
Ta. er zijn mensen die zeggen een vljfbak, is dal
nou wel nodig? Ach wat zal ik er van zeggen. De
vijlde versnelling heeii veel weg van een overdrive
an dal betekent besparing van benzine, maar aan
de andere kanl kun je in die vijf ook fors optrek
ken bij hoge snelheden. Evengoed rijd je in z'n vijf
vijftig m de stad
Een soepele motor, die is afgeleid van de kracht
bron van de Giulia De cilinderinhoud is vergroot
tot 1779 cc en het vermogen tot 132 sae-pk bij
5500 toeren per minuut De motor is een prachtig
stukje technisch precisiewerk Twee bovenliggende
nokkenassen twee dubbele Weber-carburateurs en
bolvormige verbrandingsruimten. Een motor met
levensduur, die je niet kapot kan krijgen als je er
tenminste goed mee' omsprincjt Niet elke monteur
kan deze motor afstellen Als hij eenmaal goed is
afgesteld, heb je er geen omkijken meer naar.
De krukas is vijfmaal gelagerd, zodat lang rijden
in de hogere toerentallen niet schadelijk voor de
motor is. Motorblok, cillnderkop en ollecarter zijn
vervaardigd tut lichtmetaal. Het voordeel daarvan
is een laag gewicht en het makkelijk afgeven van
warmte.
Vanaf zo n 2000 toeren is de trekkracht goed voel
baar De motor blijft bij zeer felle acceleratie bij
zonder stil. En nog wat, het geluid van de uitlaai
is mooi om te horen
AUT0PR0EF VAN
HENK VAN ZALINGE
Voor en achter zijn schroefveren aangebracht met
dubbelwerkende telescoopschokbrekers en een
stabilisatieslang. De vering is voortreffelijk op alle
soorten wegen. Ook al rijd je over een zeer ge
mene hobbelweg, snelheid minderen is er niet bij.
Je kunt er zelfs nog een schepje bovenop doen.
Je kunt op de gekste manieren een bocht door
gaan. De 1750 blijft stabiel en laat als dat nodig
is zich gemakkelijk corrigeren Als een blok. ja
echt als een blok ligt-ie op de weg.
De wagen is licht onderstuurd. Een beetje gas
bijgeven en het stuurkarakter wordt neutraal In
extreme gevallen kan in een zeer scherp genomen
bocht het binnenachterwiel wel eens van de grond
komen. Je krijgt dan overstuur, maar dat is zo te
corrigeren
Het stuur draait licht en heeft van uiterst links naar
uiterst rechts drie-en-een-halv.e omwenteling nodig
In niet al te scherpe bochten hoef je dus maar
weinig aan het stuur te draaien.
Het wegcontact gaat geen moment verloren, bij
topsnelheid (182 kilometer) voel je nog even goed
wat ie doet ols bij veertig
De stand van het stuur is typisch Italiaans, wat
aan de hoge kant en het steekt vrij ver naar
binnen.
schijfremmen
De 1750 heeft op alle vier de wielen schijfremmen.
Het remsysteem heeft een remkrachtbegrenzer, die
blokkeren van de achterwielen tegengaat. Deze
remkrachtbegrenzer is een voorbeeld van hoe zo'n
apparaat behoort te zijn. De remmen zijn zeer goed
doseerbaar, fading is er niet bij
De pedalen zijn staande gemonteerd en erg makke
lijk te bedienen Het gaspedaal is één van de
beste die ik ooit onder mijn voeten heb gevoeld.
Het interieur is goed verzorgd. Alle knoppen en
handeltjes zitten onder handbereik en de nood
zakelijke meters, waaronder een toerenteller. olie-
drukmeter enz zijn aanwezig Alles is mooi strak
uitgevoerd Het middenpaneel met pook, meters,
knoppen en asbak vind ik erg fraai. Hoewel ik niet
rook vindt ik de aansteker bijzonder handig. Je
stopt er een sigaret in en een paar tellen later haal
je hem er brandend uit.
De stoelen zitten voortreffelijk. Ze geven het li
chaam overal steun, je wordt er beslist niet moe in.
Ook de leuning en zitting van de achterbank is
naar het lichaam gevormd en geeft eveneens veel
steun. De leuningen van de voorstoelen zijn trap
loos verstelbaar.
Het model. Tja. misschien niet zo geraffineerd als
andere Alfa's, maar toch niet minder fraai
En nu nog even over die prijs. De 1750 is niet
duur Hij heeft alle belangrijke dingen als stan
daarduitrusting (brede velgen, vijfbak). die je al
leen aantreft in auto's die op z'n minst duizenden
guldens duurder zijn.
Het is een zeer comfortabele snelheidsduivel met
een zeer redelijk gemiddeld benzineverbruik, name
lijk 1 op 9.
Een auto. die je bij elk stoplicht weer uitdaagt om
weg te spuiten. De acceleratietijden liegen er dan
ook met om. 0-80 in 7.8 seconden. 0-100 in 12.
0-120 in 16.3 en 0-140 in 22,8; 0-400 meter in 17.4
seconden. Het is alleen jammer, dat je bij een
stoplicht bijna nooit een gelijkwaardige tegenstan
der ontmoet, of er moei een andere Alfa naast Je
staarv
Alfa Romeo 1 750: deze maand onderwerp Henk vanZalinges autoproef.